Nr XVII/137/2008
Rady Miejskiej w Strumieniu
z dnia 31 stycznia 2008 r.
w sprawie: przyjęcia Regulaminu dofinansowania ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przedsięwzięć z zakresu usuwania i unieszkodliwiania wyrobów zawierających azbest pochodzących z obiektów budowlanych położonych na terenie gminy Strumień
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.) oraz art. 406 pkt 6, art. 408 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2006 r. Nr 129, poz. 902, z późn. zm.) - na wniosek Burmistrza Strumienia - Rada Miejska w Strumieniu
uchwala:
§ 1
Przyjąć Regulamin dofinansowania ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przedsięwzięć z zakresu usuwania i unieszkodliwiania wyrobów zawierających azbest pochodzących z obiektów budowlanych położonych na terenie gminy Strumień, w brzmieniu określonym w załączniku Nr 1 do niniejszej uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Strumienia.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego.
Przewodniczący Rady
Czesław GREŃ
Załącznik Nr 1
do Uchwały Nr XVII/137/2008
Rady Miejskiej w Strumieniu
z dnia 31 stycznia 2008 r.
REGULAMIN DOFINANSOWANIA ZE ŚRODKÓW GMINNEGO FUNDUSZU OCHRONY ŚRODOWISKA I GOSPODARKI WODNEJ PRZEDSIĘWZIĘĆ Z ZAKRESU USUWANIA I UNIESZKODLIWIANIA WYROBÓW ZAWIERAJĄCYCH AZBEST POCHODZĄCYCH Z OBIEKTÓW BUDOWLANYCH POŁOŻONYCH NA TERENIE GMINY STRUMIEŃ
§ 1
1. Regulamin określa zasady przyznawania dofinansowania przedsięwzięć związanych z usuwaniem i unieszkodliwianiem wyrobów zawierających azbest, polegających na likwidacji pokryć dachowych i elewacji z obiektów budowlanych.
2. Dofinansowaniu będą podlegały koszty robót poniesione na przedsięwzięcie obejmujące łącznie:
a) rozbiórkę pokrycia dachowego lub elewacji z płyt zawierających azbest,
b) zabezpieczenie odpadów azbestowych po rozbiórce zgodnie z obowiązującymi przepisami,
c) załadunek, transport i unieszkodliwienie odpadów poprzez ich składowanie na składowisku odpadów niebezpiecznych.
3. O dofinansowanie mogą ubiegać się osoby fizyczne posiadające tytuł prawny do nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym, gospodarczym, znajdującym się na terenie gminy Strumień.
4. Dofinansowanie przekazywane będzie w formie zwrotu osobie uprawnionej części poniesionych i udokumentowanych kosztów zadania, po jego zakończeniu.
5. Podstawą wypłaty środków z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jest umowa o której mowa w § 4 ust. 5 Regulaminu.
6. Dofinansowanie przyznaje się tylko raz dla danego obiektu budowlanego.
§ 2
1. W każdym roku kalendarzowym na dofinansowanie zadań wymienionych w § 1 ust. 2 Regulaminu przeznacza się kwotę, której wysokość ustalana jest w uchwale Rady Miejskiej w Strumieniu zatwierdzającej zestawienie przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na dany rok budżetowy.
2. Kwota dofinansowania wyliczana jest na podstawie przedstawionej przez wnioskodawcę faktury (rachunku) za wykonanie prac, o których mowa w § 1 ust. 2 Regulaminu i stanowić może do 100% łącznej wartości poniesionych kosztów, jednak nie więcej niż 2 000 zł, niezależnie od liczby budynków i obiektów, z których usuwane są te odpady.
3. Dofinansowanie nie obejmuje kosztów związanych z zakupem i montażem nowych pokryć dachowych i elewacji.
4. Prace, o których mowa w § 1 ust. 2 Regulaminu wykonywać może wyłącznie przedsiębiorca posiadający decyzję Starosty Cieszyńskiego zatwierdzającą program gospodarki odpadami niebezpiecznymi, o której mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2007 r. Nr 39, poz. 251).
5. Dofinansowanie nie obejmuje kosztów poniesionych przez osoby fizyczne, które we własnym zakresie wykonały prace i wywiozły odpady azbestowe pochodzące z wymiany pokryć dachowych lub elewacji budynków, których są właścicielami.
§ 3
1. Warunkiem wstępnym do ubiegania się o dofinansowanie przedsięwzięcia określonego w § 1 ust. 2 Regulaminu jest umieszczenie osoby fizycznej w Gminnej Bazie Wyrobów Zawierających Azbest poprzez przedłożenie w Urzędzie Miejskim w Strumieniu:
a) „informacji o wyrobach zawierających azbest i miejscu ich wykorzystania”, sporządzonej zgodnie z § 7 ust. 5 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 października 2003 r. w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania i przemieszczania azbestu oraz wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których był lub jest wykorzystywany azbest (Dz. U. Nr 192, poz. 1876), stanowiącej załącznik Nr 2 do Regulaminu,
b) potwierdzonej przez Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego kopii „Oceny stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest” wykonanej zgodnie z § 4 ust. 2 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 kwietnia 2004 r. w sprawie sposobów i warunków bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest (Dz. U. Nr 71, poz. 649), stanowiącej załącznik Nr 3 do Regulaminu.
2. Osoby fizyczne po wcześniejszym złożeniu dokumentów, o których mowa w ust. 1, mogą ubiegać się o uzyskanie dofinansowania zadania określonego w § 1 ust. 2 Regulaminu poprzez złożenie wypełnionego wniosku stanowiącego załącznik Nr 1 do Regulaminu wraz z następującymi dokumentami:
a) kopia aktualnego odpisu z księgi wieczystej stwierdzającej własność budynku,
b) kopia potwierdzonego przez Wydział Budownictwa i Architektury Starostwa Powiatowego w Cieszynie zgłoszenia prac związanych z usuwaniem wyrobów zawierających azbest lub kopia pozwolenia na budowę.
§ 4
1. Wnioski o przyznanie dofinansowania ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w danym roku kalendarzowym należy składać w terminie do 15 lipca.
2. Kompletne wnioski, właściwie wypełnione i zawierające wszystkie niezbędne załączniki będą rozpatrywane według kolejności ich wpływu do Urzędu Miejskiego w Strumieniu, aż do wyczerpania posiadanych na ten cel środków finansowych w danym roku budżetowym.
3. W przypadku złożenia większej liczby wniosków na kwotę przekraczającą wielkość środków przewidzianych w danym roku w budżecie gminy na ten cel, dofinansowanie przedsięwzięć objętych tymi wnioskami będzie realizowane w pierwszej kolejności w następnym roku kalendarzowym, bez prawa do odsetek za zwłokę w wypłacie dofinansowania.
4. Wnioski można składać wyłącznie na dofinansowanie kosztów zawiązanych z usuwaniem i unieszkodliwianiem wyrobów zawierających azbest powstających przy likwidacji pokryć dachowych i elewacji obiektów budowlanych po wejściu w życie niniejszego regulaminu.
5. Wniosek stanowi podstawę do zawarcia z wnioskodawcą umowy o udzielenie dofinansowania ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
§ 5
Po zawarciu umowy o udzieleniu dofinansowania oraz zrealizowaniu przedsięwzięcia, celem wypłaty dofinansowania ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, wnioskodawca przedkłada w Urzędzie Miejskim następujące dokumenty:
a) oryginał faktury VAT lub rachunku wystawionego przez przedsiębiorcę, o którym mowa w § 2 ust. 4 Regulaminu, za usunięcie odpadów zawierających azbest, który po opisaniu o wysokości przyznanego dofinansowania podlega zwrotowi,
b) „informację o wyrobach zawierających azbest, których wykorzystanie zostało zakończone”, sporządzona zgodnie z § 7 ust. 5 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 października 2003 r. w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania i przemieszczania azbestu oraz wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których był lub jest wykorzystywany azbest (Dz. U. Nr 192, poz. 1876) stanowiąca załącznik Nr 4 do Regulaminu.
c) kopię oświadczenia przedsiębiorcy usuwającego wyroby zawierające azbest o prawidłowości wykonania prac oraz o oczyszczeniu terenu z pyłu azbestowego, z zachowaniem właściwych przepisów technicznych i sanitarnych, zgodnie z § 8 ust. 3 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 kwietnia 2004 r. w sprawie sposobów i warunków bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest (Dz. U. z 2004 r. Nr 71, poz. 649), zawierającego informację o łącznej powierzchni płyt azbestowo-cementowych usuniętych z obiektów budowlanych i przetransportowanych na składowisko odpadów niebezpiecznych.
d) kopię karty przekazania odpadów na składowisko odpadów niebezpiecznych.
§ 6
Urząd Miejski jest uprawniony do kontroli, na terenie nieruchomości wnioskodawcy, wszelkich danych objętych wnioskiem, a w szczególności określonej we wniosku powierzchni wyrobów zawierających azbest oraz kontroli wykonania robót związanych z usunięciem i unieszkodliwieniem wyrobów zawierających azbest.
§ 7
1. Do końca 2008 roku dopuszcza się możliwość udzielenia dofinansowania do kosztów przetransportowania i składowania na składowisku odpadów zawierających azbest wytworzonych, przed dniem wejścia w życie niniejszego Regulaminu, w wyniku demontażu płyt zawierających azbest z obiektów budowlanych, zinwentaryzowanych podczas opracowania „Gminnego programu usuwania wyrobów zawierających azbest” przyjętego uchwałą Nr XI/72/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 sierpnia 2007 r.
2. Ustala się, wysokość dofinansowania kosztów prac, o których mowa w ust. 1 w wysokości do 100% ich łącznej wartości, jednak nie więcej niż 1 500 zł.
3. Warunkiem przyznania dofinansowania jest przetransportowanie odpadów zawierających azbest na składowisko odpadów niebezpiecznych przez przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie transportu odpadów zawierających azbest oraz spełnienie wymogów formalnych określonych w § 3 ust. 2 lit. a oraz § 5 lit. a, b, d.
Przewodniczący Rady
Czesław GREŃ
Załącznik Nr 1
nr wniosku......................
/nadaje Urząd/
Urząd Miejski w Strumieniu
Rynek 4
43-246 Strumień
WNIOSEK
o dofinansowanie ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przedsięwzięć z zakresu usuwania i unieszkodliwiania wyrobów zawierających azbest pochodzących z obiektów budowlanych położonych na terenie gminy Strumień
1. Informacja o Wnioskodawcy:
Imię i Nazwisko .............................................................................................
Adres zameldowania:
ulica ............................................................... nr domu .................................
kod pocztowy ....................... miejscowość .................................
nr telefonu .......................
seria i nr dowodu osobistego ............................................................................
PESEL .............................................................................................................
NIP .................................................................................................................
2. Lokalizacja planowanych prac:
ulica ............................................................ nr domu ....................................
nr ewidencyjny działki .....................................................
miejscowość ...........................................................
3. Charakterystyka prac:
rodzaj budynku:
(mieszkalny/gospodarczy) .................................................................................
rodzaj płyt azbestowo-cementowych (faliste / płaskie) ........................................
wielkość powierzchni przeznaczonej do demontażu (m2)......................................
4. Planowany termin wymiany pokrycia dachowego lub elewacji ..............................
5. Szacowana wysokość kosztów związanych z usuwaniem i unieszkodliwianiem wyrobów zawierających azbest pochodzących z wymiany pokrycia dachowego lub elewacji ...........................................................................................................
..............................................................................................................................................................................................................................................
6. Załączniki:
- kopia aktualnego odpisu z księgi wieczystej stwierdzającej własność budynku,
- kopia potwierdzonego przez Wydział Budownictwa i Architektury Starostwa Powiatowego w Cieszynie zgłoszenia prac związanych z usuwaniem wyrobów zawierających azbest lub kopia pozwolenia na budowę.
Oświadczam, że zapoznałem (am) się z regulaminem dofinansowania ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Gminy Strumień przedsięwzięć z zakresu usuwania i unieszkodliwiania wyrobów zawierających azbest pochodzących z obiektów budowlanych położonych na terenie gminy Strumień.
.............................................. dnia ............................
podpis wnioskodawcy: …………………………………………………
Wykaz niezbędnych dokumentów do rozliczenia umowy:
1) oryginał faktury VAT lub rachunku wystawionego przez przedsiębiorcę, o którym mowa w § 2 ust. 4 Regulaminu, za usunięcie odpadów zawierających azbest (po opisaniu o wysokości przyznanego dofinansowania podlega zwrotowi);
2) „informacja o wyrobach zawierających azbest, których wykorzystanie zostało zakończone” sporządzona zgodnie z § 7 ust. 5 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 października 2003 r. w sprawie wymagań w zakresie wykorzystywania i przemieszczania azbestu oraz wykorzystywania i oczyszczania instalacji lub urządzeń, w których był lub jest wykorzystywany azbest (Dz. U. Nr 192, poz. 1876);
3) kopia oświadczenia przedsiębiorcy usuwającego wyroby zawierające azbest o prawidłowości wykonania prac oraz o oczyszczeniu terenu z pyłu azbestowego, z zachowaniem właściwych przepisów technicznych i sanitarnych, zgodnie z § 8 ust. 3 rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 2 kwietnia 2004 r. w sprawie sposobów i warunków bezpiecznego użytkowania i usuwania wyrobów zawierających azbest (Dz. U. z 2004 r. Nr 71, poz. 649), zawierającego informację o łącznej powierzchni płyt azbestowo-cementowych usuniętych z obiektów budowlanych i przetransportowanych na składowisko odpadów niebezpiecznych;
4) kopia karty przekazania odpadów na składowisko odpadów niebezpiecznych.
Przewodniczący Rady
Czesław GREŃ
Załącznik Nr 2
Informacja o wyrobach zawierających azbest i miejscu ich wykorzystania
1. Miejsce i adres (obiekt np. budynek mieszkalny, gospodarczy itp.):
…………………………………………………………………................................
………………………………………………………………………………………
2. Właściciel/zarządca/użytkownik* (imię i nazwisko i adres):
……………………………………………………………………………………....
………………………………………………………………………………………
3. Nazwa, rodzaj wyrobu**:
……………………………………………………………………………………….
……………………………………………………………………………………….
4. Ilość [m2, tony] (podać podstawę zapisu np. dokumentacja techniczna, pomiar z natury):
……………………………………………………………………………………….
5. Przydatność do dalszej eksploatacji (stan wyrobu, widoczne uszkodzenia
– duże, małe, brak):
……………………………………………………………………….........................
6. Przewidywany termin usunięcia wyrobu:
……………………………………………………………………………………….
7. Inne istotne informacje o wyrobach:
……………………………………………………………………………………….
Objaśnienia:
* niepotrzebne skreślić,
** przy określaniu rodzaju wyrobu należy stosować następującą klasyfikację:
- płyty azbestowo-cementowe płaskie stosowane w budownictwie,
- płyty faliste azbestowo-cementowe dla budownictwa,
- rury i złącza azbestowo-cementowe,
- izolacje natryskowe środkami zawierającymi w swoim składzie azbest,
- wyroby cierne azbestowo-kauczukowe,
- przędza specjalna, w tym włókna azbestowe obrobione,
- szczeliwa azbestowe,
- taśmy tkane i plecione, sznury sznurki,
- wyroby azbestowe-kauczukowe, z wyjątkiem wyrobów ciernych,
- papier i tektura,
- inne wyroby zawierające azbest, oddzielnie niewymienione, w tym papier i tektura.
Data: ……………………
Podpis:
………………………………………
Przewodniczący Rady
Czesław GREŃ
Załącznik Nr 3
Ocena stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest
Miejsce /obiekt/urządzenie budowlane/instalacja przemysłowa: ............................................................................................................................
Adres miejsca/obiektu/urządzenia budowlanego/ instalacji przemysłowej: ............................................................................................................................
Pomieszczenie: ............................................................................................................................
Rodzaj/nazwa wyrobu (płyty azbestowo-cementowe płaskie lub faliste) .................... ........................................................................................................................................................................................................................................................
Ilość wyrobów (m2, tony) ......................................................................................
Grupa / Nr |
Wyrób - rodzaj |
Ocena |
Przyjęta punktacja |
|
|
|
|
I |
Sposób zastosowania azbestu |
|
|
1. |
Powierzchnia pokryta masą natryskową z azbestem (torkret) |
|
30 |
2. |
Tynk zawierający azbest |
|
30 |
3. |
Lekkie płyty izolacyjne z azbestem (ciężar obj. < 1000 kg/m3) |
|
25 |
4. |
Pozostałe wyroby z azbestem |
|
10 |
II |
Rodzaj azbestu |
|
|
5. |
Azbest chryzotylowy |
|
5 |
6. |
Inny azbest (np. krokidolit) |
|
15 |
III |
Struktura powierzchni wyrobu z azbestem |
|
|
7. |
Rozluźniona (naruszona) struktura włókien |
|
30 |
8. |
Mocna struktura włókien, lecz bez/lub z niewystarczająco gęstą powłoką farby zewnętrznej |
|
10 |
9. |
Pomalowana, gęsta powłoka zewnętrzna |
|
0 |
IV |
Stan zewnętrzny wyrobu z azbestem |
|
|
10. |
Duże uszkodzenia |
|
30 *) |
11. |
Małe uszkodzenia |
|
10 **) |
12. |
Brak |
|
0 |
V |
Możliwość uszkodzenia powierzchni wyrobu z azbestem |
|
|
13. |
Wyrób jest przedmiotem jakiś prac |
|
15 |
14. |
Wyrób przez bezpośrednią dostępność narażony na uszkodzenia (do wysokości |
|
|
10 |
15. |
Wyrób narażony na uszkodzenia mechaniczne |
|
10 |
16. |
Wyrób narażony na wstrząsy i drgania |
|
10 |
17. |
Wyrób narażony na działanie czynników atmosferycznych (na zewnątrz obiektu) |
|
10 |
18. |
Wyrób znajduje się w zasięgu silnych ruchów Powietrza |
|
10 |
19. |
Wyrób nie jest narażony na wpływy zewnętrzne |
|
0 |
VI |
Wykorzystanie pomieszczenia |
|
|
20. |
Regularnie przez dzieci, młodzież lub sportowców |
|
35 |
21. |
Trwałe lub częste przebywanie w pomieszczeniach innych osób |
|
30 |
22. |
Czasowo wykorzystywane pomieszczenie |
|
20 |
23. |
Rzadko wykorzystywane pomieszczenie |
|
10 |
VII |
Usytuowanie wyrobu |
|
|
24. |
Bezpośrednio w pomieszczeniu |
|
30 |
25. |
Za zawieszonym, nieszczelnym sufitem, lub innym
Pokryciem |
|
25 |
26. |
W systemie wywietrzania pomieszczenia (kanały
wentylacyjne) |
|
25 |
27. |
Za zawieszonym szczelnym sufitem, lub innym pokryciem, ponad pyłoszczelną powierzchnią lub poza szczelnym kanałem wentylacyjnym |
|
10 |
A. Suma punktów oceny ..................................
B. Stopień pilności I
(wymiana lub naprawa wymagana bezzwłocznie) 65 i więcej punktów
Stopień pilności II
(ponowna ocena wymagana w czasie do 1 roku) powyżej 35 do 60 punktów
C. Stopień pilności III
(ponowna ocena w terminie do 5 lat) do 35 punktów
*) Duże uszkodzenia - widoczne pęknięcia lub ubytki na powierzchni większej niż 3 % powierzchni wyrobu,
**) Małe uszkodzenia - brak widocznych pęknięć, a ubytki na powierzchni mniejszej niż 3 % powierzchni wyrobu.
UWAGA: podkreślić należy tylko jedną pozycję w grupie, jeśli wystąpi więcej niż jedna, podkreślić należy najwyższą punktację. Zsumować ilość punktów, ustalić ocenę końcową i stopień pilności.
................................................... ...................................................
Oceniający nazwisko i imię Właściciel/Zarządca
………………………………………………….
Adres
data …………………………………………
Przewodniczący Rady
Czesław GREŃ
Załącznik Nr 4
Informacja o wyrobach zawierających azbest, których wykorzystanie zostało zakończone
1. Miejsce i adres (obiekt np. budynek mieszkalny, gospodarczy itp.):
…………………………………………………………………................................
……………………………………………………………………………………………
2. Właściciel/zarządca* (imię i nazwisko i adres):
……………………………………………………………………………………..........
……………………………………………………………………………………………
3. Nazwa, rodzaj wyrobu**:
…………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………….
4. Ilość [m2, tony] (podać podstawę zapisu np. dokumentacja techniczna, pomiar z natury):
……………………………………………………………………………………………..
5. Rok zaprzestania wykorzystania wyrobu
………………………………………………………………………............................
6. Planowane lub wykonane usuniecie wyrobu:
a) sposób ………………………………………………………………………………..
b) przez kogo …………………………………………………………………………..
c) termin ………………………………………………………………………………..
7. Inne istotne informacje o wyrobach:
……………………………………………………………………………………………..
Objaśnienia:
* niepotrzebne skreślić,
** przy określaniu rodzaju wyrobu należy stosować następującą klasyfikację:
- płyty azbestowo-cementowe płaskie stosowane w budownictwie,
- płyty faliste azbestowo-cementowe dla budownictwa,
- rury i złącza azbestowo-cementowe,
- izolacje natryskowe środkami zawierającymi w swoim składzie azbest,
- wyroby cierne azbestowo-kauczukowe,
- przędza specjalna, w tym włókna azbestowe obrobione,
- szczeliwa azbestowe,
- taśmy tkane i plecione, sznury sznurki,
- wyroby azbestowe-kauczukowe, z wyjątkiem wyrobów ciernych,
- papier i tektura,
- inne wyroby zawierające azbest, oddzielnie niewymienione, w tym papier i tektura.
Data: ……………………
Podpis:
……………………………………
Przewodniczący Rady
Czesław GREŃ