Protokół Nr V/2011

obrad piątej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu,

odbytych w dniu 21 lutego 2011 r. o godz. 1600

w sali obrad Urzędu Miejskiego w Strumieniu

Obecni: Radni Rady Miejskiej, sołtysi i przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorzy i kierownicy podległych Radzie jednostek i zakładów budżetowych – wg załączonych list obecności poseł na Sejm RP, pracownicy Urzędu Miejskiego w Strumieniu, radni powiatowi i przedstawiciele lokalnej prasy.

Ponadto w obradach udział wzięli:

  1. Burmistrz Strumienia – mgr Anna Grygierek

  2. z-ca Burmistrza – mgr inż. Włodzimierz Cybulski

  3. Skarbnik Strumienia – mgr Danuta Mitko

  4. Sekretarz Strumienia – Daniela Kula

Porządek obrad:

  1. Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

  2. Przedstawienie porządku obrad.

  3. Wystąpienia gości.

  4. Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym.

  5. Informacja przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

  6. Interpelacje i zapytania radnych.

  7. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie utworzenia Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Zabłociu.

  8. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia opłat za świadczenia udzielane w publicznych przedszkolach prowadzonych przez gminę Strumień.

  9. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmian w uchwale Nr IV/21/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 10 stycznia 2011 r. w sprawie Uchwały Budżetowej na rok 2011.

  10. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej prognozy finansowej gminy Strumień na lata 2011-2025.

  11. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2011 r.

  12. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr LVII/433/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie Programu współpracy gminy Strumień z organizacjami pozarządowymi oraz pomiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2011.

  13. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr LVII/432/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie nagród za wysokie wyniki sportowe.

  14. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia „Planu Odnowy Miejscowości Zbytków na lata 2011-2017”.

  15. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Programu Rewitalizacji Miasta Strumień.

  16. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie nawiązania współpracy z gminą Šenov.

  17. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany „Studium uwarunkowań kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Strumień”.

  18. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części miasta Strumień.

  19. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmian w uchwale Nr I/5/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 listopada 2010 r. w sprawie powołania stałych komisji Rady Miejskiej.

  20. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie zasad wypłacania diet radnym oraz przewodniczącym organów wykonawczych jednostek pomocniczych, a także zwrotu kosztów podróży służbowych.

  21. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Pracy Rady Miejskiej w Strumieniu.

  22. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia Planów Pracy Komisji stałych i Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Strumieniu.

  23. Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie skargi dotyczącej sytuacji powodziowej w Strumieniu.

  24. Zatwierdzenie protokołu z IV sesji.

  25. Informacje, wolne głosy i wnioski.

  26. Zakończenie.

Przebieg obrad:


ad. 1.


Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył – Przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu Czesław Greń.

Przewodniczący C. Greń – na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 15 radnych, na 15 ustawowego składu Rady – obrady są zatem prawomocne.

Przewodniczący C. Greń przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, Burmistrza Strumienia, z-cę Burmistrza Strumienia, Skarbnika Strumienia, Sekretarza Strumienia, dyrektorów i kierowników podległych Radzie jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych, Sołtysów i Przewodniczącą Rady Mieszkańców Miasta Strumienia panią Marię Krutyła, posła na Sejm RP pana Stanisława Szweda, radnych powiatowych Karola Gajdzicę i Janusza Żydka, pracowników Urzędu Miejskiego oraz przedstawicieli lokalnej prasy „Nowej Formacji”.


ad. 2.


Przewodniczący C. Greń odczytał porządek obrad V sesji.

Porządek obrad został przyjęty bez uwag.


ad. 3.


Poseł Stanisław Szwed podziękował za zaproszenie na sesję. Pogratulował Burmistrzowi oraz radnym wyboru i życzył dużo sił i powodzenia w realizacji zamierzonych planów. Przekazał również gratulacje dla nowo powołanego z-cy Burmistrza W. Cybulskiego.

Poseł S. Szwed poinformował, że po raz trzeci zasiada w Parlamencie. Obecnie pełni funkcję z-cy Przewodniczącego Sejmowej Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. Komisja ta ma bardzo szeroki zakres zadań, zajmuje się m. in.: bezrobociem, rynkiem pracy, pomocą społeczną, osobami niepełnosprawnymi, kombatantami i wielu innymi sprawami ogólnie związanymi z polityką społeczną. Jednocześnie pełni też funkcję Przewodniczącego stałej Podkomisji ds. zmian w Kodeksie Pracy i Kodeksie Postępowania Administracyjnego.

Poseł S. Szwed poinformował o trudnej sytuacji na rynku pracy i ograniczeniu środków na finansowanie działalności urzędów pracy. Poinformował też, że bezrobocie w ciągu ostatniego miesiąca wzrosło, również w powiecie cieszyńskim, choć mieścimy się poniżej średniej krajowej, czyli ok. 13,1%. To powoduje, że sytuacja na rynku pracy jest trudna. Niestety w budżecie państwa przyjęto stopę bezrobocia na poziomie 9% i wg tego ustawiano finanse. To, co nas najbardziej dotyka to ograniczenie środków na aktywne przeciwdziałanie bezrobociu, które obniżono o około 50%. To powoduje, że urzędy pracy nie posiadają instrumentów, aby aktywizować osoby bezrobotne. Sejmik Województwa Śląskiego na ostatnim posiedzeniu jednogłośnie podjął uchwałę – apel skierowany do Ministra Finansów i Ministra Pracy Polityki Społecznej o zwiększenie środków dla województwa śląskiego na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu.

Poseł S. Szwed poruszył sprawę kryterium dochodowego, które obowiązuje podopiecznych ośrodków pomocy społecznej. Kryterium to od 6 lat nie było zmieniane i obecnie wynosi 351,- zł, tzn. jeżeli ktoś przekroczy tą kwotę dochodu na osobę w rodzinie nie ma szans na skorzystanie z pomocy społecznej. Jeżeli chodzi o zasiłek rodzinny jest to kwota 504 zł. Poinformował też, że brak waloryzacji tych kwot powoduje ograniczenie liczby osób mogących skorzystać z pomocy np. z MOPS w Strumieniu. Zauważył też, że pomimo wielu zabiegów, posłom nie udało się zmienić ich wysokości. Również pracodawcom, którzy zatrudniają osoby z trzecią grupą inwalidzką odebrano ulgi. Spowoduje to zwolnienia w części zakładów pracy, ze względu na wzrost kosztów. Ponadto możliwość dotacji tracą osoby z grupą inwalidzką chcące prowadzić działalność gospodarczą. Zapewnił też, że posłowie toczą bój z Ministerstwem Środowiska o wprowadzenie tzw. podatku śmieciowego, co spowoduje, że gminy nie będą musiały przeprowadzać referendum, by wprowadzić ten pomysł. Na jego zatwierdzenie przez rząd m. in. czeka gmina Strumień. Jest to projekt rządowy, odbyło się pierwsze czytanie i trafił do podkomisji. Wyraził słowa nadziei, że do końca kadencji uda się tą ustawę uchwalić. Różne lobby działające w parlamencie powodowały, że prostej rzeczy nie udawało się uchwalić przez wiele lat. Przypomniał też, że przywrócono tworzenie powiatowych funduszy ochrony środowiska. Powiat znowu będzie miał możliwość dotowania, również na poziomie gmin, różnych zadań związanych z ochroną środowiska.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że informacje dochodzące do nas z Warszawy nie są zbyt optymistyczne.

Poseł S. Szwed poinformował, że Sejm podejmuje fajną ustawę tzw. żłobkową, z którą tylko gminy będą miały problemy. Do gminy będzie zgłaszać się osoba, która chce otrzymać środki na otwarcie żłobka.

Burmistrz A. Grygierek stwierdziła, że w ciągu czterech ostatnich lat był ogłoszony tylko jeden konkurs na kanalizację ze środków unijnych. Poinformowała, że ktoś zadał sobie trud i wyliczył, że gminy wydały więcej środków na przygotowanie dokumentacji niż przeznaczono środków na pulę konkursową.

Poseł S. Szwed stwierdził, że w tej chwili na konkursy w ramach Kapitału Ludzkiego przeznaczona jest kwota 15 miliardów euro i większość tych środków przeznaczono na szkolenia. W tej chwili firmy szkolące mają problemy żeby znaleźć osoby chętne do przeszkolenia.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że nie ma konkursów na kanalizacje, a gminy głównie na to czekają.

Burmistrz A. Grygierek stwierdziła, że dobrze się stało, że przyjęto ustawę tzw. śmieciową, gdyż gminy na to czekają.

Radny powiatowy K. Gajdzica poinformował, że przed miesiącem zostali zaskoczenia projektami uchwał sporządzonymi przez Zarząd Powiatu Cieszyńskiego w sprawach:

  1. nie prowadzenia naboru uczniów na następny rok szkolny 2011/2012 do Technikum Żywienia i Gospodarstwa Domowego w Strumieniu z uwagi małą ilość chętnych chcących podjąć naukę w tej szkole;

  2. przeniesienia i połączenia Liceum Ogólnokształcącego w Skoczowie z Zespołem Szkół Zawodowych w Skoczowie (na Bajerkach).

W wyniku determinacji radnych ze Strumienia i Skoczowa nie dopuściliśmy do podjęcia powyższych uchwał. Rada Powiatu Cieszyńskiego podjęła uchwały w złagodzonym brzmieniu. W przypadku Technikum Żywienia i Gospodarstwa Domowego w Strumieniu podjęto uchwałę mówiącą, że w przypadku braku chętnych do nauki w roku szkolnym 2011/2012 należy rozważyć możliwość wstrzymania naboru w latach następnych. Natomiast sprawę przeniesienia Liceum Ogólnokształcącego w Skoczowie odroczono na roku, aby poddać ją pod konsultacje społeczne.

Radny powiatowy K. Gajdzica w imieniu Klubu Ekologicznego „EKO” zaprosił na XII Rodzinny Rajd Rowerowy w Drogomyślu, który odbędzie się w drugą sobotę lipca br.

Radny powiatowy J. Żydek poinformował, że na sesji Rady Powiatu wniósł interpelację w sprawie remontu mostu na rzece Wiśle w Strumieniu, na która otrzymał negatywną odpowiedź informującą, że na rok 2011 nie przewiduje się środków na ten cel. W wyniku długiej dyskusji na Komisja Budżetu Rady Powiatu przyjęła wniosek i na styczniowej sesji w budżecie Powiatu zaplanowano kwotę 50 tysięcy zł na przygotowanie dokumentacji technicznej remontu mostu na rzece Wiśle w Strumieniu. Poinformował też, że zwiększono o 2 miliony zł kwotę przeznaczoną na nakładki asfaltowe na drogach powiatowych. Ma też zapewnienie Dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg Publicznych w Cieszynie, że zostanie poprawione oznakowanie poziome dróg powiatowych, o które wnioskuje. Od Starosty Cieszyńskiego uzyskał informację, że jest zaplanowana kwota w wysokości 1,2 miliona zł na zadanie przebudowa drogi powiatowej Zabłocie-Drogomyśl, wniosek aplikacyjny na to zadanie zostanie złożony do końca 2011 r. Zapewnił też, że będzie czynił starania w temacie obu szkół średnich, gdyż uważa że obie są bardzo potrzebne.

Przewodniczący C. Greń podziękował radnym powiatowym i poinformował, że otrzymał kserokopie pism, które potwierdzają wszystkie powyższe informacje.

ad. 4.


Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że Gimnazjum im. Powstańców Śląskich w Strumieniu zostało laureatem wspólnej akcji Ministerstwa Edukacji Narodowej i Super Expresu – Szkoła Odkrywców Talentów. Z terenu powiatu cieszyńskiego wyróżniono dwie szkoły, oprócz naszego Gimnazjum, laureatem został również Zespół Szkół Gastronomiczno-Hotelarskich w Wiśle. Oceniane były ciekawe pomysły na odkrywanie i rozwijanie talentów młodych ludzi. Gimnazjum w Strumieniu wyróżnione zostało za działalność chóru szkolnego „Canzonetta”, zajęcia Szkolnego Koła Sportowego „Sokół” i klas sportowych, działania Zespołu Terapeutyczno-Edukacyjnego, projekt „Podróż przez historię” oraz anglojęzyczne koło teatralne.

Burmistrz A. Grygierek podziękowała Posłowi S. Szwedowi za udział w sesji oraz przekazanie wielu informacji. Przekazała też słowa podziękowania dla radnych powiatowych za załatwienie sprawy mostu na rzece Wiśle w Strumieniu oraz interwencje dotyczące szkół średnich ze Strumienia i Skoczowa. My również reagowaliśmy w tej sprawie, ponieważ nie wyobraża sobie sytuacji, że w Strumieniu nie będzie Technikum. Jednak w tej sprawie wiele będzie zależało od rodziców i od młodzieży. Ważne jest to, że szkoła ta jest na miejscu, a mamy coraz większe problemy z komunikacją autobusową. Musimy promować naszą szkołę gdzie się da, gdyż jest tego warta.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że samorządowcy powiatu cieszyńskiego wystąpili ze wspólnym protestem skierowanym do Ministra Zdrowia w sprawie likwidacji rejonu operacyjnego powiat cieszyński w systemie Państwowego Ratownictwa Medycznego oraz likwidacji Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Ustroniu. Była również sprawa nie podpisanych kontraktów z Narodowym Funduszem Zdrowia na prowadzenie gabinetów ginekologicznych w Chybiu i w Strumieniu. Wspólnie z gminą Chybie wystąpiliśmy z tej sprawie z pismem i mamy nadzieję, że przyniesie to oczekiwany skutek. Uzyskaliśmy informacje, że w sprawie gabinetów ginekologicznych jest przygotowywany drugi konkurs. Poinformowała, że na terenie Gminy mamy dwa gabinety stomatologiczne, które maja podpisane kontrakty z NFZ: w Strumieniu i w Drogomyślu.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że dzisiaj odbyło się otwarcie 23 ofert, które wpłynęły do przetargu na budowę boiska za Gimnazjum w Strumieniu.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała również, że w związku z interwencją radnej M. Krutyły dotyczącą planowanych działań Poczty Polskiej, wystąpiliśmy z pismem o przedstawienie dalszych planów dotyczących trzech jednostek działających na terenie gminy Strumień. Najprawdopodobniej na następnej sesji będziemy mogli udzielić więcej informacji na ten temat.

Z-ca Burmistrza W. Cybulski wyjaśnił, że sprawa szybkiej kolei nie jest jeszcze bardzo znana, ale trafiło do nas powtórzone po niecałym roku, zapytanie o zapisy planu zagospodarowania przestrzennego Gminy w kontekście planowanego przebiegu szybkiej kolei. W sprawie tej nie można się wiele dowiedzieć od projektantów, gdyż wykonuje go firma z Warszawy. Jednak z zebranych informacji internetowych wynika, że rzeczywiście jedno z zadań to połączenie fragmentu, który biegnie od Tychów do Bielska-Białej z rozwidleniem w kierunku Zebrzydowic i potem do Czech, co oznacza w praktyce, że szybka kolej przebiegać będzie przez Chybie, Zabłocie, Drogomyśl i Pruchną. Istnieją dwa warianty, z których wynika prędkość maksymalna: jeden to 160 km/godz., a drugi do 200 km/godz. Z ciekawostek - przewidywany jest przystanek osobowy w Pruchnej, a przez Drogomyśl miałby miejsce tylko przejazd pociągu.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że rozmawiał telefonicznie z Przewodniczącym Rady Gminy Chybie, który wystąpił z propozycją przeprowadzenia wspólnej sesji rad gmin nt. planów przebiegu szybkiej kolei przez teren gmin Chybie i Strumień.

Informacja została przyjęta.


ad. 5.


Informacja przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że w ostatnim czasie odbywają się zebrania sprawozdawczo – wyborcze w poszczególnych sołectwach i mieście oraz jednostkach OSP.

Informacja została przyjęta.


ad. 6.


Przewodniczący C. Greń zapytał radnych, czy odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzedniej sesji są zadawalające oraz czy zgłaszają jeszcze jakieś dodatkowe pytania i uwagi?

Przewodniczący C. Greń interpelował w sprawie likwidacji rejonu operacyjnego powiat cieszyński w systemie Państwowego Ratownictwa Medycznego oraz likwidacji Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Ustroniu. Niepokojące jest to, że jedna karetka (zespól wyjazdowy specjalistyczny) z Zebrzydowic będzie obsługiwała trzy gminy Chybie Strumień i Zebrzydowice, natomiast karetka ze Skoczowa będzie obsługiwała inny teren Powiatu. Do tej pory przyjazd karetki ze Skoczowa np. do chorego w Drogomyślu był o wiele krótszy i prostszy, niż z Zebrzydowic. Fakt ten ma bardzo duże znaczenie w przypadku zagrożenia życia człowieka.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że w ubiegłym tygodniu przeprowadziła rozmowę na powyższy temat z Dyrektorem Pogotowia Ratunkowego. Poinformowała też Przewodniczącego Rady, że odpowiedź na zgłoszoną interpelację otrzyma na piśmie.


ad. 7.


Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie utworzenia Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Zabłociu – przedstawiła Dyrektor ZOS J. Włoch.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że pomysł utworzenia Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Zabłociu pojawił się już w poprzedniej kadencji. Jest to już ostatni zespół, który powstanie. Do tej pory zespoły szkół działają już w Bąkowie, Drogomyślu i Pruchnej. Docelowe przeniesienie przedszkola do budynku szkoły poprzedzone musi być przygotowaniem infrastruktury m. in. placu zabaw.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

14 głosami „za” i 1 głosie „wstrzymującym się od głosowania” (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr V/24/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 21 lutego 2011 r. w sprawie utworzenia Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Zabłociu.

Uchwała w załączeniu.


ad. 8.


Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie ustalenia opłat za świadczenia udzielane w publicznych przedszkolach prowadzonych przez gminę Strumień – przedstawiła Dyrektor ZOS J. Włoch.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że w odpłatności są ujęte koszty zajęć języka angielskiego i rytmiki. Skalkulowany koszt jest zbliżony do odpłatności stosowanych w okolicznych gminach, z ta różnicą, że w innych gminach nie mają zastosowanych zniżek na drugie dziecko.

Radca prawny R. Szymonek dodatkowo wyjaśnił, że ulgi zaproponowane w § 2 projektu uchwały mają charakter prorodzinny. Zobaczymy co uzna w tym temacie nadzór prawny Wojewody.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radna A. Żur zapytała, czy z bezpłatnych zajęć języka angielskiego i rytmiki będą mogły korzystać tylko te dzieci, które będą uczęszczać do przedszkola powyżej pięciu darmowych godzin.

Dyrektor ZOS J. Włoch wyjaśniła, że w podstawie do 5 godzin są ujęte tylko elementy rytmiki, natomiast języka angielskiego nie będzie. Poinformowała też, że do tej pory za cztery godziny języka angielskiego w miesiącu, rodzice płacili 25 złotych.

Radna A. Żur stwierdziła, że musimy poczekać jak sprawa ta będzie rozwiązana technicznie.

Burmistrz A. Grygierek dodatkowo wyjaśniła, że bardzo zależy nam na wprowadzeniu języka angielskiego do przedszkola, ponieważ dzieci już od pierwszej klasy szkoły podstawowej mają już po dwie godziny angielskiego tygodniowo.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr V/25/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 21 lutego 2011 r. w sprawie ustalenia opłat za świadczenia udzielane w publicznych przedszkolach prowadzonych przez gminę Strumień.

Uchwała w załączeniu.


ad. 9.


Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie zmian w uchwale Nr IV/21/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 10 stycznia 2011 r. w sprawie Uchwały Budżetowej na rok 2011 – przedstawiła Skarbnik D. Mitko.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr V/26/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 21 lutego 2011 r. w sprawie zmian w uchwale Nr IV/21/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 10 stycznia 2011 r. w sprawie Uchwały Budżetowej na rok 2011.

Uchwała w załączeniu.


ad. 10.


Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej prognozy finansowej gminy Strumień na lata 2011-2025 – przedstawiła Skarbnik D. Mitko.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr V/27/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 21 lutego 2011 r. w sprawie zmiany Wieloletniej prognozy finansowej gminy Strumień na lata 2011-2025.

Uchwała w załączeniu.


ad. 11.


Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2011 rok (wraz z autopoprawką) – przedstawiła Skarbnik D. Mitko.

Komisje nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Następnie Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z autopoprawką.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr V/28/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 21 lutego 2011 r. w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2011 rok.

Uchwała w załączeniu.


ad. 12.


Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr LVII/433/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie Programu współpracy gminy Strumień z organizacjami pozarządowymi oraz pomiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2011 (wraz z autopoprawką) – przedstawiła Sekretarz D. Kula.

Sekretarz D. Kula poinformował, że proponujemy wprowadzenie autopoprawki w podstawie prawnej: proponujemy, aby zapis „(Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.)” zmienić na „(Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536)”.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z autopoprawką.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr V/29/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 21 lutego 2011 r. w sprawie zmiany uchwały Nr LVII/433/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie Programu współpracy gminy Strumień z organizacjami pozarządowymi oraz pomiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2011.

Uchwała w załączeniu.


ad. 13.


Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr LVII/432/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie nagród za wysokie wyniki sportowe – przedstawiła Sekretarz D. Kula.

Radca prawny R. Szymonek dodatkowo wyjaśnił, że nadzór prawny Wojewody zmienił stanowisko w tej sprawie, gdyż w międzyczasie przez Sądy Administracyjne przeszły tego typu uchwały kwestionując stanowisko i twierdząc, że nagrody za wysokie wyniki sportowe można przyznawać tylko mieszkańcom danej gminy.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr V/30/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 21 lutego 2011 r. w sprawie zmiany uchwały Nr LVII/432/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie nagród za wysokie wyniki sportowe.

Uchwała w załączeniu.


ad. 14.


Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia „Planu Odnowy Miejscowości Zbytków na lata 2011-2017” (wraz z autopoprawką) – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Następnie Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z autopoprawką.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr V/31/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 21 lutego 2011 r. w sprawie zatwierdzenia „Planu Odnowy Miejscowości Zbytków na lata 2011-2017”.

Uchwała w załączeniu.


ad. 15.


Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie zmiany Programu Rewitalizacji Miasta Strumień – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr V/32/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 21 lutego 2011 r. w sprawie zmiany Programu Rewitalizacji Miasta Strumień.

Uchwała w załączeniu.


ad. 16.


Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie nawiązania współpracy z gminą Šenov – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Następnie Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr V/33/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 21 lutego 2011 r. w sprawie nawiązania współpracy z gminą Šenov.

Uchwała w załączeniu.


ad. 17.


Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany „Studium uwarunkowań kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Strumień” (wraz z autopoprawką) – przedstawił z-ca Burmistrza W. Cybulski.

Z-ca Burmistrza W. Cybulski wyjaśnił, że autopoprawka zawarta jest w załączniku graficznym do uchwały. Zmieniony załącznik graficzny jest bardziej dokładny (na dużej mapie w kółeczku zaznaczono miejsce zmiany, zaś obok na mapie w większym okienku przedstawiona jest planowana zmiana Studium).

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z autopoprawką.

15 głosami „za” (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr V/34/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 21 lutego 2011 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany „Studium uwarunkowań kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Strumień”.

Uchwała w załączeniu.


ad. 18.


Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części miasta Strumień – przedstawił z-ca Burmistrza W. Cybulski.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr V/35/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 21 lutego 2011 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części miasta Strumień.

Uchwała w załączeniu.


ad. 19.


Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie zmian w uchwale Nr I/5/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 listopada 2010 r. w sprawie powołania stałych komisji Rady Miejskiej (dot. określenia przedmiotu działania komisji Rady) – przedstawiła Sekretarz D. Kula.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr V/36/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 21 lutego 2011 r. w sprawie zmian w uchwale Nr I/5/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 listopada 2010 r. w sprawie powołania stałych komisji Rady Miejskiej.

Uchwała w załączeniu.


ad. 20.


Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały zmieniający uchwałę w sprawie zasad wypłacania diet radnym oraz przewodniczącym organów wykonawczych jednostek pomocniczych, a także zwrotu kosztów podróży służbowych – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut, Przewodnicząca Komisji Oświaty, … - A. Żur i Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga przedstawili jednobrzmiący wniosek komisji: „Komisje wnioskują, aby w uchwale w sprawie zasad wypłacania diet radnym za udział w posiedzeniach rady, komisji, a także zwrotu kosztów podróży służbowych § 5 ust. 1 otrzymał brzmienie: „1. Sołtysom oraz przewodniczącemu Rady Mieszkańców Miasta Strumienia z tytułu pełnionych funkcji przysługują zryczałtowane miesięczne diety w wysokości 200,00 zł, a także zwrot kosztów podróży służbowych na zasadach ustalonych dla radnych.”.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie wniosek komisji.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) – wniosek komisji został przyjęty.

Następnie Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z wprowadzoną zmianą.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr V/37/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 21 lutego 2011 r. zmieniającej uchwałę w sprawie zasad wypłacania diet radnym oraz przewodniczącym organów wykonawczych jednostek pomocniczych, a także zwrotu kosztów podróży służbowych.

Uchwała w załączeniu.




ad. 21.


Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Pracy Rady Miejskiej w Strumieniu – przedstawił Przewodniczący Rady C. Greń.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut, Przewodnicząca Komisji Oświaty, … - A. Żur i Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga przedstawili jednobrzmiące wnioski komisji:

  1. w marcu pkt 6 otrzymuje brzmienie „Informacja Komisji Oświaty na temat przeprowadzonej analizy funkcjonowania placówek oświatowych działających na terenie gminy Strumień”;

  2. pkt 1 z kwietnia w brzmieniu „Rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu za 2010 rok i udzielenie Burmistrzowi absolutorium” – przenieść na czerwiec”.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie wnioski komisji:

    • wniosek Nr 1 – został przyjęty jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych),

    • wniosek Nr 2 – został przyjęty jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych).

Następnie Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z wprowadzonymi zmianami.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr V/38/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 21 lutego 2011 r. w sprawie zatwierdzenia Planu Pracy Rady Miejskiej w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.


ad. 22.


Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia Planów Pracy Komisji stałych i Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Strumieniu – przedstawił Przewodniczący Rady C. Greń.

Przewodnicząca Komisji Oświaty, … - A. Żur przedstawiła wnioski Komisji:

Komisja Oświaty wnioskuje o wprowadzenie następujących zmian w Planie Pracy Komisji:

  1. w lutym temat pn. „Ustalenie zadań i planu pracy Komisji na cały rok”;

  2. w marcu temat pn. „Analiza funkcjonowania oświaty i placówek oświatowych”;

  3. w kwietniu temat pn. „Spotkanie z dyrektorami Niepublicznych Zakładów Opieki Zdrowotnej na terenie gminy Strumień (komisja wyjazdowa).”.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga przedstawił wnioski Komisji:

Komisja Rolnictwa wnioskuje o wprowadzenie następujących zmian w Planie Pracy Komisji:

  1. punkt z maja pn. „Informacja Miejsko-Gminnej Spółki Wodnej w Strumieniu” przenieść do rozpatrzenia na kwiecień;

  2. w maju przyjąć do rozpatrzenia punkt pn. „Ocena stanu gotowości bojowej jednostek OSP z terenu gminy Strumień (komisja wjazdowa).”.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut i Przewodnicząca Komisji Rewizyjnej – M. Krutyła poinformowali, że komisje nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie wnioski komisji:

    • wnioski Komisji Oświaty – zostały przyjęte jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych),

    • wnioski Komisji Rolnictwa – zostały przyjęte jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych).

Następnie Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z wprowadzonymi zmianami.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr V/39/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 21 lutego 2011 r. w sprawie zatwierdzenia Planów Pracy Komisji stałych i Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.


ad. 23.


Projekt uchwały zmieniający uchwałę w sprawie skargi dotyczącej sytuacji powodziowej w Strumieniu (przesunięcie terminu rozpatrzenia skargi) – przedstawił Przewodniczący Rady C. Greń.

Z-ca Burmistrza W. Cybulski poinformował, że wraz z przedstawicielami firmy wykonującej ekspertyzę, wziął udział w wizji w terenie. Firma przygotuje materiał przedstawiający sytuację orientacyjno – wysokościową, co pomoże w rozpatrzeniu skargi dotyczącej sytuacji powodziowej w Strumieniu.

Komisje i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

14 głosami „za” i 1 głosie „wstrzymującym się od głosowania” (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr V/40/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 21 lutego 2011 r. zmieniająca uchwałę w sprawie skargi dotyczącej sytuacji powodziowej w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.


ad. 24.


Protokół z IV sesji, który był wyłożony do wglądu w biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – został przyjęty bez uwag.


ad. 25.


W wolnych wnioskach głos zabrali:

Radny P. Faruga ponownie wnioskował o usunięcie awarii melioracji w związku z budową odcinka kanalizacji przy ul. Sosnowej w Strumieniu. Po kilkukrotnych wizjach lokalnych, wykonawca kanalizacji zobowiązał się do naprawy uszkodzonych drenów, co do dnia dzisiejszego nie zostało zrobione. Mieszkańcy ul. Sosnowej skarżą się, że na ich posesjach ciągle pojawia się woda.

Radny Z. Podyma wnioskował w sprawach:

  1. naprawy zapadniętej części głównego wjazdu na cmentarz komunalny w Drogomyślu od strony ulicy Klonowej;

  2. rozpatrzenia możliwości zagospodarowania części nieruchomości przy cmentarzu komunalnym w Drogomyślu (od ogrodzenia do drogi – ulicy Klonowej) poprzez zarurowanie rowu i wykonanie tam parkingu dla kilkunastu samochodów.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że wjazd na cmentarz zostanie naprawiony, zaś sprawa poszerzenia parkingu przy głównym wjeździe na cmentarz zostanie rozpatrzona.

Radna C. Skowron podziękowała, za zlikwidowanie dziur w nawierzchni ul. Wyzwolenia w Zbytkowie przez Powiatowy Zarząd Dróg Publicznych w Cieszynie.

Radna C. Skowron wnioskowała, aby ponownie wystąpić do zarządców dróg o likwidację nowych dziur w nawierzchni ulic Wyzwolenia w Zbytkowie i 1 Maja w Strumieniu za przejazdem kolejowym jadąc w kierunku Strumienia.

Radna A. Żur wnioskowała w sprawach:

  1. na jaki okres jest podpisana umowa na wynajem lokalu, w który znajduje się bar na ulicy Staromiejskiej w Strumieniu. Jest to miejsce bardzo niechlubne, nie ma tam ubikacji i wszyscy klienci załatwiają swoje potrzeby fizjologiczne na ulicy;

  2. naprawy kolein powstałych w nawierzchni ulicy Staromiejskiej w Strumieniu;

  3. mieszkańcy ulicy Zielonej w Strumieniu proszą o przebudowę głównych drzwi do Domu Przedpogrzebowego w Strumieniu i usytuowanie ich od strony cmentarza lub zawieszenie w drzwiach kotar;

  4. naprawy po zimie nawierzchni ulicy Zielonej w Strumieniu (na odcinku od skrzyżowania z ulicą 1 Maja do Domu Przedpogrzebowego);

  5. wymontowania odcinka płotu przy bramie wjazdowej do Kaflarni, aby ciężkie samochody wywożące gruz z rozbiórki mogły skrócić sobie drogę nie zanieczyszczając błotem nawierzchni ulicy Kościelnej, nie wjeżdżając też na wybetonowany placyk w Parku;

  6. przydzielenia mieszkania socjalnego dla rodziny eksmitowanej z zasobów mieszkaniowych Spółdzielni Mieszkaniowej w Strumieniu, aby móc mieszkanie to sprzedać i poprawić sytuację finansową Spółdzielni. Gmina i tak pokrywa część kosztów utrzymania mieszkania zajmowanego przez rodzinę eksmitowaną. Na dzień dzisiejszy spółdzielnie mieszkaniowe są zadłużone, np. mieszkańcy bloków przy ulicy Powstańców Śląskich w Strumieniu sami muszą pokryć koszty wymiany kotłów ciepłej wody;

  7. członkowie Związku Kombatantów RP i Byłych Więźniów Politycznych Koło Strumień-Chybie proszą o znalezienie lokalu w centrum miasta, ponieważ dotychczas zajmowany lokal jest bardzo oddalony i znajduje się w budynku Przedszkola w Strumieniu.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała:

    1. Gmina nie posiada lokali socjalnych, również we własnych lokalach komunalnych mamy rodziny do eksmisji;

    2. bar przy ul. Staromiejskiej w Strumieniu został wydzierżawiony przez władze poprzednich kadencji, lokal miał mieć zapewnioną własną toaletę;

    3. stan wszystkich dróg po sezonie zimowym będzie wymagał zaangażowania dużych środków;

    4. sprawa znalezienia lokalu dla Związku Kombatantów bliżej centrum miasta – rozeznamy, wszystkie lokale użytkowe są wydzierżawiane w drodze przetargu ale może uda się coś wygospodarować.

Dyrektor ZGKiM w Strumieniu Ł. Pachuła poinformował, że od jutra firma wykonująca modernizację ulic Kościelnej i Młyńskiej będzie doraźnie zasypywać dziury w nawierzchni ulicy Kościelnej. Poinformował też, że ciężkie samochody wywożące gruz pochodzący z rozbiórki kaflarni przejeżdżają tamtędy tylko wtedy kiedy grunt jest zmarznięty.

Radna U. Słowik wnioskowała w sprawie zasypanego rowu i zalewania posesji pana Burzańskiego przy ulicy Zgodnej w Drogomyślu.

Radna U. Słowik zaprosiła na Zebranie Wiejskie sprawozdawczo-wyborcze w sołectwie Drogomyśl, które odbędzie się 25 lutego br. o godz. 1630 w sali OSP w Drogomyślu.

Radna M. Krutyła wnioskowała o naprawę zburzonego przęsła i słupa obok głównej bramy wejściowej na cmentarz komunalny w Strumieniu.

Dyrektor ZGKiM w Strumieniu Ł. Pachuła zapewnił, że osoba odpowiedzialna za uszkodzenia ogrodzenia cmentarza w Strumieniu zadeklarowała ich naprawę. Zrobi to, gdy tylko warunki pogodowe na to pozwolą.

Radny S. Balas wnioskował w sprawach:

  1. przypomniał o zorganizowaniu spotkania z Gazownią w sprawie przebudowy odcinka gazociągu przy ulicy Kątek w Bąkowie;

  2. modernizacji nawierzchni drogi powiatowej - ulicy Głównej od granic sołectwa Pruchna w kierunku Bąkowa.

Dyrektor ZGKiM w Strumieniu Ł. Pachuła odpowiedział, że w ubiegłym tygodniu odbyło się spotkanie z przedstawicielami Gazowni gdzie zapewniono nas, że w marcu przebudowany zostanie odcinek gazociągu przy ul. Kątek w Bąkowie.

Radny A. Kajstura wnioskował w sprawach:

  1. modernizacji nawierzchni drogi powiatowej – ulicy Długiej w Zabłociu;

  2. obcinania gałęzi krzaków rosnących przy drogach, w szczególności na łukach i zakrętach.

Radna U. Słowik wnioskowała o wycięcie krzaków przy wylocie drogi gospodarczej od strony Knaja na ul. Główną w Drogomyślu (za skrzyżowaniem z dwupasmówką i przystankiem PKS).

Dyrektor ZGKiM Ł. Pachuła wnioskował o wycięcie krzaków (głogu) rosnącego wzdłuż chodnika przy drodze powiatowej - ulicy Głównej w Pruchnej. Krzaki te uniemożliwiają odśnieżanie chodnika nawet małym ciągnikiem.

Radny K. Pisiut poinformował, że Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg jest zdania, że nie wolno tych krzewów wyciąć, ponieważ Konserwator Przyrody stwierdził, iż jest to zieleń naturalna wysoka, która powinna tam rosnąc.


ad. 26.


Przewodniczący C. Greń dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady V sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 1830) słowami „zamykam V sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.


Protokołowała: Elżbieta Król



Przewodniczący Rady

Czesław GREŃ