P r o t o k ó ł Nr IX/2003

obrad dziewiątej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu
odbytych w dniu 29 maja 2003 r.
w sali obrad Urzędu Miejskiego w Strumieniu.

 

Obecni: Radni Rady Miejskiej, Radni Rady Powiatu z terenu Gminy, Sołtysi i Przewodniczący Rady Mieszkańców Miasta Strumienia oraz Dyrektorzy i Kierownicy podległych Radzie jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych – wg załączonych list obecności oraz pracownicy Urzędu Miejskiego i przedstawiciele lokalnej prasy.

Ponadto w obradach udział wzięli:

1.      Burmistrz Miasta – mgr inż. Adam Zaręba

2.      Z-ca Burmistrza Miasta – mgr inż. Tadeusz Rychły

3.      Skarbnik Miasta – mgr Danuta Mitko.

 

Porządek obrad:

1.          Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

2.          Przedstawienie porządku obrad.

3.          Informacja o działalności Burmistrza od dnia 18.04.2003 r. do dnia 20.05.2003 r.

4.          Informacja Biura ds. samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

5.          Interpelacje i zapytania radnych.

6.          Ocena działalności Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w zakresie realizacji zadań na rzecz Gminy wraz z określeniem głównych zadań i celów kontynuacji jego funkcjonowania.

7.          Informacja o działalności Miejsko – Gminnej Spółki Wodnej z rozpatrzeniem planu remontów urządzeń na 2003 rok.

8.          Podjęcie uchwały w sprawie: zmiany budżetu Gminy Strumień na 2003 r.

9.          Podjęcie uchwały w sprawie: zmiany Statutu Związku Komunalnego Ziemi Cieszyńskiej w Cieszynie.

10.     Przyjęcie wnioskowanych poprawek do projektu nowego tekstu Statutu Związku Komunalnego Ziemi Cieszyńskiej w Cieszynie.

11.     Podjęcie uchwały w sprawie: zmiany uchwały Nr XLII/249/2002 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 26.03.2002 r. w sprawie: zasad wynajmowania lokali mieszkalnych wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy.

12.     Podjęcie uchwały w sprawie: ustalenia zasad najmu lokali użytkowych będących w zarządzie Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu.

13.     Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie: odpłatności za usługi świadczone przez przedszkola samorządowe na terenie Gminy.

14.     Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie: ustalenia zasad usytuowania na terenie Gminy Strumień punktów sprzedaży napojów alkoholowych i piwa oraz warunków sprzedaży tych napojów.

15.     Rozpatrzenie propozycji Muzeum Śląskiego w Katowicach dot. pomocy w wydaniu książki – podręcznika „Sztuka i kultura artystyczna Górnego Śląska od średniowiecza do końca XX wieku”.

16.     Zatwierdzenie protokołu z poprzedniej sesji.

17.     Wolne głosy, wnioski i informacje.

18.     Zakończenie.

Przebieg obrad:

 

ad.1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył przewodniczący Rady Miejskiej mgr inż. Henryk M. Sosna.

Przewodniczący H.M. Sosna przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, Burmistrza Miasta, pracowników Urzędu Miejskiego, radnych Rady Powiatu, Sołtysów i Przewodniczącego Rady Mieszkańców, Dyrektorki Przedszkoli, przedstawiciela lokalnej prasy.

Na podstawie listy obecności – Przewodniczący H.M. Sosna stwierdził, że w obradach uczestniczy pełny skład Rady (15 radnych). Przewodniczący stwierdził też, że sesja została zwołana prawidłowo i jest władna do podejmowania uchwał.

 

ad.2.

 

Przewodniczący H.M. Sosna przedstawił proponowany porządek obrad.

Radna A. Mazur w imieniu Komisji Oświaty zgłosiła wniosek o zdjęcie z porządku obrad punktu 14, dotyczącego zmiany zasad usytuowania na terenie Gminy punktów sprzedaży napojów alkoholowych i piwa oraz warunków sprzedaży tych napojów – obszernie swój wniosek uzasadniając.

Wniosek – poddany pod głosowanie – został przyjęty 14 głosami „za”, przy 1 „wstrzymującym się od głosu”.

Porządek obrad – poddany pod głosowanie po wprowadzeniu przegłosowanej poprawki – został przyjęty jednogłośnie.

 

ad.3.

 

Do „Informacji o działalności Burmistrza Miasta w okresie od 18.04.2003 r. do 20.05.2003 r. zgłoszono pytania:

Radny A. Ochodek zapytał, czy w zarządzeniu Nr 108/2003 nie ma pomyłki dotyczącej nałożenia nakładki asfaltowej na ul. Pocztowej w Strumieniu (ulica ta ma przecież nową nawierzchnię asfaltową)?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że nie jest to pomyłka, a zapis dotyczy tylko niedużego, utwardzonego „łącznika” ulicy z budynkami, i nie dotyczy nawierzchni samej ulicy.

Przewodniczący H.M. Sosna zapytał, czy powołane zarządzeniem Nr 113/2003 obwodowe komisje ds. referendum – muszą być aż 11-osobowe (licznie wyników referendum będzie proste)?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że Komisje zostały powołane zgodnie z obowiązującymi przepisami. Do Komisji partie zgłaszają swych przedstawicieli. Gdyby nie zgłoszono tyle osób – komisje byłyby mniej liczne.

Więcej uwag do „Informacji” nie zgłoszono.

 

 

 

 

ad.4.

 

Przewodniczący H.M. Sosna uzupełnił „Informację Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym:

w dniu 24.05.br. odbyło się, na stadionie w Strumieniu, Święto Sportu zorganizowane dla szkół Gminy. Oprócz przewodniczącego Rady w imprezie udział wzięli także radni: St. Świtała i K. Wójtowicz.

Do „Informacji” uwag nie zgłoszono.

 

ad.5.

 

Interpelacje zgłosili:

Radny M. Mikołajczyk poprosił o wyjaśnienie:

-         która alternatywa będzie wybrana dla załatwienia sprawy odwodnienia terenu przy ul. Jeżynowej w Bąkowie?

-         kto (i pod jaką firmę) wykonał kosztorys na powyższe zadanie i wg jakich cenników?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił:

nie została jeszcze wybrana żadna wersja, choć tańszym rozwiązaniem byłoby odprowadzenie wody do Golasowic. Kosztorys wykonywał Inspektor Nadzoru. Jest jednak sprawa środków na odwodnienie: w budżecie nie ma na to uchwalonych środków. Rozmawiano również w tej sprawie z Wójtem Gminy Pawłowice: może byłby inny sposób rozwiązania sprawy, ale jeszcze nic nie ustalono. Burmistrz wyraził jednak zdanie, że woda powinna spływać w kierunku gdzie jest najniżej, gdzie dawnej płynęła (a droga – ul. Jeżynowa nic w tym układzie nie zmieniła).

Radny A. Ochodek zapytał z czyjej inicjatywy doszło do rozmów z Wójtem, na co nie otrzymał wiążącej odpowiedzi.

Przewodniczący H.M. Sosna również zabrał głos w tej sprawie:

W artykule prasowym w „Głosie Ziemi Cieszyńskiej” znalazło się stwierdzenie Burmistrza, że decyzja Rady o zlikwidowaniu przepustu była błędem. Zdaniem przewodniczącego Burmistrz, jako organ wykonawczy Gminy, nie ma prawa oceniać, nie mówiąc już o negowaniu decyzji (trafności uchwał) Rady.

Burmistrz A. Zaręba stwierdził, że było to jego zdanie wyrażone jako osoba prywatna.

Kontynuując wątek, Przewodniczący odczytał pismo Prokuratury w Cieszynie dotyczące zlikwidowanego przepustu umarzające dochodzenie w sprawie popełnienia przestępstwa przez Panią ..... polegającego na bezprawnym zatkaniu przepustu pod ul. Jeżynową. Prokuratura nie dopatrzyła się w tej sprawie znamion przestępstwa, a na podstawie zebranych dowodów określił decyzję Rady jako w pełni uzasadnioną i zgodną z wymogami obowiązującego prawa.

Przewodniczący poinformował też, że to właśnie z inicjatywy Pani .... (a nie Burmistrza jak mogłoby się wydawać), która w sprawie odwodnienia pól udała się do Gminy Pawłowice, w dniu dzisiejszym Komisja z Urzędu Gminy Pawłowice przeprowadziła wizję w terenie (Urząd Gminy Pawłowice potrafił od razu zająć się tą sprawą i odpowiednio zareagować).

Burmistrz A. Zaręba stwierdził, że nie zna orzeczenia Prokuratury w powyższej sprawie: nic w tej sprawie nie otrzymał, ani nikt się do niego nie zwracał. Natomiast z Komisją z Gminy Pawłowice – był w kontakcie telefonicznym.

Radny M. Mikołajczyk wyraził zdanie, że załatwienie sprawy przepustu za dużo czasu zajmuje Burmistrzowi i jego służbom: trwa to już 5 lat, a jest to drobna sprawa.

Burmistrz A. Zaręba przypomniał, że w sprawie tej zaczęto działać, gdy wpłynęła skarga.

Radny M. Mikołajczyk dodatkowo stwierdził, że przepust pod drogę był nielegalny, nie ma go uwidocznionego na mapach geodezyjnych. Poza tym – nie można odprowadzać wody na prywatny grunt bez zgody jego właściciela. Część uchwały Rady dotycząca wykonania niwelety była wskazówką jak sprawę należy załatwić. Radny wyraził zdanie, że koszt wykonania 153 mb rowu nie może wynosić 19.000,- zł, dlatego będzie sprawdzał skrupulatnie roboty, które będą wykonywane. Również osobiście sprawdzi po upływie półrocza sposób wykonania uchwały Rady.

Radny Cz. Greń poinformował, że w ubiegły poniedziałek godzinna ulewa zalała Osiedle w Drogomyślu. W związku z tym zapytał – na jakim etapie jest  wykonanie odwodnienia Osiedla (dalszy etap)?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił: jest wykonywany projekt odwodnienia, jednak ze środków jakie są zabezpieczone na to zadanie w budżecie bieżącego roku – nie uda się zakończyć całości odwodnienia (jest to bardzo kosztowne).

Radny Cz. Greń jeszcze zapytał, co jest potrzebne do uruchomienia przetargu na I etap robót?

Burmistrz wyjaśnił, że przetarg będzie w czerwcu br, jednak robót nie uda się wykonać do końca czerwca.

 

ad.6.

 

Na prośbę Przewodniczącego – Dyrektor ZGKiM – mgr inż. Ł. Pachuła zabrał głos w sprawie informacji o działalności ZGKiM w Strumieniu: informacja była szczegółowa rozpatrzona na posiedzeniach Komisji Rady, w których osobiście brał udział – odpowiadając na pytania radnych i wyjaśniając wszystkie problemy związane z działalnością  Zakładu.

Dyrektor Ł. Pachuła poprosił o ewentualne dalsze pytania dot. działalności Zakładu.

Następnie Komisje przedstawiły swoje stanowiska dotyczące działalności Zakładu.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki przedstawił wnioski tej Komisji:

1)     Należy dokonać niezbędnych przeróbek w budynku komunalnym – Strumień, ul. 1 Maja 7 – w celu zagospodarowania pustego lokalu użytkowego pozostającego w tym budynku.

2)     Należy pilnie szukać pomieszczeń na lokale socjalne na terenie Gminy np. w budynku po byłych CWN w Strumieniu przy ul. Ks. Londzina lub budynkach kaflarni.

3)     W miarę możliwości unikać pokrywania kosztów remontów dróg powiatowych ze środków pochodzących z budżetu Gminy.

W dalszym ciągu brak koncepcji zagospodarowania basenu kąpielowego w Strumieniu.

Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur poinformowała, że Komisja pozytywnie oceniła działalność ZGKiM. Niepokojący jest jednak wzrost zaległości w opłatach czynszowych – co utrudnia działalność Zakładu.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik poinformował, że Komisja proponuje przyjęcie „Informacji o działalności ZGKiM”.

Przewodniczący H.M. Sosna stwierdził, że na posiedzeniach Komisji wiele mówiono na temat działalności Zakładu – poprosił zatem radnych o zabieranie głosu.

Radny A. Ochodek stwierdził, że niektóre rozmowy – już zaskutkowały (np. usunięta dziura w jezdni na ul. 1 Maja w Strumieniu).

Przewodniczący H.M. Sosna stwierdził, że oznacza to – iż takie kontakty są potrzebne.

Radny A. Ochodek zwrócił uwagę na wniosek dotyczący szukania lokali socjalnych: jest ładny lokal w budynku Nr 7 przy ul. 1 Maja w Strumieniu, który mógłby być przeznaczony na mieszkanie.

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił odnosząc się do wniosków komisji:

Gmina nie remontuje dróg powiatowych, chyba – i tylko w ramach porozumień z Powiatem – ze środków powiatowych. Choć – za wolą Rady Miejskiej – były, i będą prowadzone inwestycje na drogach powiatowych (głównie budowa chodników), gdyż powiat ma ograniczone środki na drogi.

W sprawie lokalu w budynku Nr 7 przy ul. 1 Maja w Strumieniu były różne koncepcje zagospodarowania tego lokalu. Obecnie jednak – po kontroli archiwum Urzędu Miejskiego (po której zalecenia będą raczej rygorystyczne), potrzebne będzie większe pomieszczenie na archiwum. Z tego powodu chyba trzeba będzie przenieść z budynku Ratusza np. Zespół Obsługi Szkół do pomieszczeń w budynku przy ul.1 Maja 7 (ZOS mógłby tam funkcjonować).

Radny A. Ochodek zwrócił uwagę, że istnieje tendencja – aby Urząd działał w jednym miejscu.

Burmistrz A. Zaręba dodatkowo wyjaśnił: zadań w Urzędzie przybywa, w Ratuszu już dawno było ciasno, więc ZOS mógłby zostać przeniesiony.

Radny K. Wójtowicz zwrócił uwagę na wniosek Komisji Budżetu dotyczący dróg powiatowych – więc jak to jest z nakładami na te drogi?

Przewodniczący H.M. Sosna stwierdził, że są prowadzone roboty na drogach powiatowych: np. Rynek nie jest gminny, a Zakład wykonuje na nim roboty.

Radny Rady Powiatu mgr R. Kucharczyk wyjaśnił: to, że miasta otrzymują środki z Powiatu do dyspozycji Gminy na podstawie umowy – to są preferencje. I taki system jest najbardziej korzystny (są Gminy, które rezygnowały z umów – i szybko do nich wracały). Rynek w Strumieniu był drogą wojewódzką, obecnie jest powiatową. Sam – jako radny powiatowy stara się, aby Strumień i Chybie otrzymywały środki z Powiatu. Natomiast Powiat nie wykonuje inwestycji na drogach (chodników), gdyż nie posiada środków. Na remonty zaciąga kredyty. Radny szczegółowo omówił sytuację dróg powiatowych.

Przewodniczący H.M. Sosna zwrócił uwagę, że ZGKiM działa na podstawie Statutu. Poprosił o zwrócenie na to uwagi, bo – czy Statut ten jest aktualny?

Czy obejmuje on w pełni sprawy majątku, zarządu itp.? W „Informacji” są wyrażenia „Zakład posiada” i „Zakład użytkuje” – nie wynika z tego jednoznacznie, co jest własnością Gminy, co do Zakładu.

Radny A. Ochodek poinformował, że na posiedzeniu Komisji Oświaty wyjaśniono, że wszystko co jest w Zakładzie – jest własnością Gminy.

Podsumowując dyskusję – przewodniczący H.M. Sosna stwierdził, że chcielibyśmy – aby reakcja na interwencje w niektórych sprawach była szybsza. Poprosił też o przyjrzenie się sprawom, lokalowym: trzeba szukać lokali socjalnych.

Tradycyjnie już wnioski komisji, uznane za wnioski Rady, zostaną przekazane pisemnie na ręce Burmistrza Miasta.

 

ad.7.

 

Przewodniczący H.M. Sosna przypomniał, że w materiałach sesyjnych znajdowała się „Informacja o działalności Miejsko-Gminnej Spółki Wodnej”.

Radny M. Janik – przedstawiciel Spółki Wodnej poprosił o ewentualne pytania do „Informacji”.

Na marginesie dodał, że przy zdarzeniu losowym jakim była ostatnio ulewa – zalewane jest wszystko. W systemie rowów są zaniedbania. Są też zaległości w opłatach melioracyjnych.

Radny Cz. Greń zwrócił uwagę, że w Drogomyślu z osiedla woda była odprowadzana do rowu bezodpływowego – dlatego osiedle było zalewane. Radny poruszył też sprawę potoku Młynówki w Drogomyślu: mieszkańcy ul. Jagodowej i ul. Owocowej obawiają się, że ich budynki będą zalewane wodami tego potoku.

Radny M. Janik wyjaśnił, że trzeba najpierw uzgodnić warunki wodno-prawne dla tego terenu. Następnie szczegółowo wyjaśnił, w jaki sposób da się rozwiązać sprawę odwodnienia tego terenu (i mieszkańcy nie będą narzekać, bo nie będzie zalewać).

Radny K. Wójtowicz zapytał, czy Młynówka w Strumieniu (odcinek  od Przedszkola – do miasta) – jest też własnością Spółki Wodnej?

Radny M. Janik wyjaśnił, że Młynówka jest własnością Skarbu Państwa. Na terenie Gminy jest kilku właścicieli.

Burmistrz A. Zaręba uzupełnił wypowiedź radnego M. Janika: ale roboty takie trzeba zaprojektować i potem wykonać, a jest to koszt – i kto go ma sfinansować?

Najgorzej jest, gdy nie ma komu rowu „przypisać” – wtedy musi się nim zająć Gmina.

Radny Cz. Greń zwrócił uwagę, że w Drogomyślu np. na „Baranowicach” teren jest zalewany. Gdyby były rowy drożne – woda szybciej by zeszła. Trzeba by więc ustalić – czyje rowy są na tym terenie. Zwrócił się też do Burmistrza z pytaniem – czy są jakieś plany w tej sprawie?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił: rowy te – to rowy na gruntach Stadniny Koni. Rowy te niestety nie tylko odprowadzają wodę, ale często – w czasie przyborów wody na Wiśle – doprowadzają wodę na te tereny.

Radny Cz. Greń wyraził zdanie, że w załatwieniu tej sprawy inicjatywa musi wyjść od nas, a ludzie też pomogą.

Przewodniczący H.M. Sosna zwrócił uwagę, że z tej dyskusji coś musi wyniknąć – co robić w tej sprawie.

Radna A. Mazur  wyraziła zdanie, że – jak wynika z dyskusji – sprawa ta jest ważna, więc – zaplanujemy więcej środków w budżecie na rok 2004 na uporządkowanie sprawy stanu rowów.

Przewodniczący H.M. Sosna zwrócił uwagę, że nie wiadomo czyje rowy są na naszym terenie – gdzie ma się udać zwykły mieszkaniec w sprawie rowów? Trzeba to zatem jednoznacznie ustalić, aby poszkodowany nie został sam ze swoim problemem. Ustalenie sposobu – jak rozwiązać te sprawy – będzie cenniejsze niż pieniądze.

Radny Cz. Greń zaproponował wykonanie przeglądu potrzeb w zakresie remontów rowów. Stwierdził też, że obecnie – wiele działa radny M. Janik w ramach Spółki Wodnej – ludzie to widzą, wyrażają swoje zadowolenie.

Radny M. Janik prostując wypowiedź Przewodniczącego – stwierdził, że wie które rowy są własnością Spółki Wodnej. Nie wie do kogo należy reszta rowów. Radny dodał, że w budżecie Gminy zabezpieczona jest kwota 20.000,- zł. na rowy. Gdyby Rada dołożyła środków – można by wyremontować więcej rowów.

Podsumowując dyskusję na temat informacji – przewodniczący H.M. Sosna sprecyzował wnioski, wynikłe z dyskusji:

1)     Staranie się o wyegzekwowanie zaległych opłat melioracyjnych.

2)     W porozumieniu z Burmistrzem Miasta – rozpatrzyć możliwości wykonywania prac związanych z utrzymaniem rowów melioracyjnych w ramach prac interwencyjnych.

3)     Przygotować przejrzystą informację o prawach i obowiązkach członków Spółki Wodnej oraz jednoznaczne określenie zakresu kompetencji Urzędu Miejskiego i Spółki Wodnej na terenie Gminy.

Przewodniczący H.M. Sosna ogłosił 10-minutową przerwę w obradach.

 

ad.8.

 

Na prośbę Przewodniczącego – Skarbnik mgr D. Mitko przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu Gminy na rok 2003, który omówiono został już na posiedzeniach Komisji.

Komisje nie wniosły do projektu uchwały żadnych uwag.

Przewodniczący H.M. Sosna projekt uchwały poddał pod głosowanie.

14 głosami „za”, przy jednym nieobecnym – podjęta została:

Uchwała Nr IX/44/2003 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 maja 2003 w sprawie: zmiany budżetu Gminy Strumień na 2003 r.

Uchwała w załączeniu.

 

 

ad.9.

 

Na prośbę Przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił szczegółowo projekt uchwały dotyczący zmiany Statutu Związku Komunalnego Ziemi Cieszyńskiej w Cieszynie: zgodnie z zapisem ustawowym – Gminy mają uprawnienia i obowiązki dotyczące zaopatrzenia w wodę i odprowadzenie ścieków. Jeżeli przedsiębiorstwo działa na terenie więcej niż jednej gminy – powinien być utworzony Związek Gmin (stąd wniosek Spółki Wodociągi Ziemi Cieszyńskiej w Ustroniu). Dotychczas ZKZC  nie miał uprawnień dotyczących zaopatrzenia w wodę (ustalania taryfy), gdyż Gminy nie scedowały na Związek swych uprawnień w tym zakresie. Aby nie tworzyć nowego Związku – jest propozycja zmiany Statutu ZKZC. Taka zmiana pozwoliłaby Związkowi na zatwierdzenie taryf za wodę na przyszły rok.

Następnie Komisje przedstawił swoje stanowiska:

- Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki poinformował, że Komisja wnosi o odrzucenie projektu uchwały – jest on nie do przyjęcia.

- Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur poinformowała, że Komisja nie ustaliła wspólnego stanowiska (jest za mało danych).

- Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik nie wypowiedział się „przeciw” projektowi uchwały, ale zaproponował jego odroczenie (jest za mało danych, może trzeba jeszcze zorganizować jakieś spotkanie wyjaśniające z przedstawicielem Związku).

Radca Prawny mgr R. Szymonek dodatkowo wyjaśnił, że Rada może scedować swoje obowiązki na Związek.

Radny K. Wójtowicz poprosił o wyjaśnienie dotyczące § 1 ust. 2 pkt 1 (wg wniosku Komisji) – czy Rada będzie miała wpływ na np. cenę wody, koszty itp.

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił: każda Gmina ma jednego przedstawiciela – i wszyscy muszą dbać o obniżenie ceny wody.

Radny A. Ochodek zapytał jeszcze o remonty itp. – u nas sieć wodociągowa wymaga remontów.

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił: to może być mylące – o obniżkę kosztów trzeba dbać na całym obszarze działania (jakieś zadanie poza „swoją” Gminą może mieć większe znaczenie i wpływy na obniżkę kosztów niż np. remonty sieci w danej Gminie).

Radny J. Brachaczek przypomniał zasadę, że niezależnie czy Rada taryfę zatwierdzi, czy nie – taryfa wchodzi w życie.

Burmistrz A. Zaręba powyższe potwierdził.

Radny Cz. Greń wskazał, że oznacza to, iż również gdy Związek Komunalny taryfy nie zatwierdzi – taryfa wejdzie w życie.

Radny przypomniał, że w Zgromadzeniu Związku są głosy niezależne (z Gmin, których Spółka WZC nie zaopatruje w wodę) – więc przy podejmowaniu decyzji – może być walka o głosy.

Burmistrz A. Zaręba przypomniał, że to są interesy całego Związku.

Przewodniczący H.M. Sosna zapytał, dlaczego obecnie proponuje się zmienić tylko § 6 Statutu, a nie od razu – całego Statutu? Warto sobie uzmysłowić, że po wprowadzeniu zmian jak w § 6 – nie będziemy mieli żadnego wpływu na niektóre zadania własne (np. na uchwalenie wieloletniego planu – którego notabene nie zatwierdziliśmy, czy zatwierdzanie taryf). Wątpliwości budzi sam fakt, że inicjatorem zmiany Statutu była Spółka WZC (czy Związek będzie zatem dodatkową Radą Nadzorczą?). Niektóre zapisy są niezgodne z postanowieniami ustawowymi (dot. zadań własnych Gminy) określającymi numeratywnie katalog zadań, które mogą być zlecane związkom gmin. Zwrócił też uwagę, że w praktyce Rada nie będzie mogła wnieść sprzeciwu na decyzję Związku (chyba, że uczyni to w ciągu 7 dni – co jest niewykonalne ze względów proceduralnych).

Radny Cz. Greń zwrócił uwagę, że w planie remontów – największe potrzeby remontowe były w naszej Gminie.

Radny K. Wójtowicz zwrócił uwagę, że taki sam projekt uchwały otrzymały wszystkie Gminy, zaproponował zatem spisanie wszystkich wątpliwości i skonsultowanie ich z tymi Gminami.

Na prośbę radnego A. Ochodka – Burmistrz A. Zaręba jeszcze raz wyjaśnił jak było dotychczas, i co mówi ustawa w sprawie zbiorowego zaopatrzenia w wodę.

Przewodniczący H.M. Sosna zwrócił uwagę, że plany wieloletnie sporządza Spółka WZC. Jak będą w tym planie uwzględnione nasze potrzeby przekonaliśmy się niedawno (np. nitka azbestowa w Bąkowie powinna być wymieniona, wg kryteriów ustalonych przez WZC, w pierwszej kolejności – a znalazła się w planie inwestycyjnym na szarym końcu i jest tak naprawdę jedyną inwestycją zaplanowaną do realizacji na terenie Gminy w okresie 2002 do 2006). Obecnie jest niestety tak, że warunki narzuca usługodawca (Spółka WZC).

Przewodniczący przypomniał też o trybie przystępowania do Związku oraz procedury uchwalenia jego Statutu.

Radny St. Świtała zapytał, jakie skutki pociągnie za sobą fakt – gdy Rada nie podejmie uchwały dotyczącej zmian w Statucie ZKZC?

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił: Rada jest w trudnej sytuacji, jednak bezpośrednich konsekwencji (skutków) nie będzie, gdyż zaopatrzenie w wodę musi działać.

Radny Cz. Greń zaproponował poddanie pod głosowanie wniosku Komisji Budżetowej o przesunięcie podjęcia uchwały np. na następną sesję.

Przewodniczący H.M. Sosna wyraził zdanie, że jeżeli uchwalimy zmianę w Statucie – stracimy jakikolwiek wpływ na działalność Spółki Wodociągi Ziemi Cieszyńskiej w Ustroniu.

Są jednak dwa wnioski: o „odrzucenie” uchwały, i „odroczenie” uchwały. Przewodniczący poddał pod głosowanie wniosek o „odrzucenie” uchwały uznając ten wniosek jako najdalej idący.

„Za” przyjęciem wniosku głosowało - 5 radnych, „przeciw” – 8 radnych, „wstrzymało się od głosu” – 2 radnych. Wniosek więc nie przeszedł.

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, dlaczego są dwa punkty – „zmiany” i „Statut”: „zmiany” pozwoliłyby na ustalenie taryf na 2004 r. przez Związek, natomiast „Statut” – to propozycja do konsultacji.

Radny K. Wójtowicz zaproponował połączenie tych dwóch spraw.

Przewodniczący zwrócił uwagę, że następnym punktem porządku obrad jest przyjęcie wnioskowanych poprawek do projektu nowego tekstu Statutu Związku Komunalnego Ziemi Cieszyńskiej w Cieszynie – nie należy zatem tego wspólnie rozpatrywać.

Przewodniczący H.M. Sosna zaproponował, aby Rada podjęła odpowiednie decyzje po zebraniu opinii (bo jest za dużo podmiotów decyzyjnych). Stwierdził też, że nie widzi potrzeby podejmowania uchwały o „zmianie”- i zaraz wniosków (opinii) do nowego Statutu.

Radny M. Janik zaproponował odroczenie również Statutu (pkt 10), nie dyskutować nad nim (zsumować problemy punktów 9 i 10).

Za odroczeniem obu punktów wypowiedział się również radny Cz. Greń.

Przewodniczący H.M. Sosna sprecyzował ostateczny wniosek: Rada projekt uchwały odeśle do przepracowania do projektodawcy.

Wniosek ten – poddany pod głosowanie – został przyjęty 13 głosami „za”, przy 2 „wstrzymujących się od głosu”, tzn. projekt uchwały zostaje odesłany do projektodawcy – do przepracowania.

 

ad.10.

 

Do projektu Statutu Związku Komunalnego Ziemi Cieszyńskiej – Komisje przedstawiły swoje wnioski:

-         Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki przedstawił wnioski Komisji Budżetu:

1)    Komisja wyraziła negatywna opinię w stosunku do włączenia zadań z zakresu wodociągów i zaopatrzenia w wodę w kompetencje Związku,

2)    nie jest jasno i czytelnie określony tryb uchwalania i wprowadzania

     zmian do Statutu,

3)    w projekcie brak jest określenia umocowania przedstawicielstwa Gminy w Związku innego niż Burmistrz,

4)    wymagane są jasno i czytelnie określone zasady przystępowania i występowania członków do i z Związku, a tych nie można się doszukać w projekcie,

5)    treść Statutu nie jest zgodna z rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 20.06.2002 r. w sprawie: zasad techniki prawodawczej.

-         Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur przedstawiła wnioski Komisji Oświaty:

1)    Komisja proponuje przyjęcie poprawek zawartych w opinii Radcy Prawnego,

2)    Komisja ma wątpliwość dot. § 6  – czy uprawnienia Rady Miejskiej przechodząc na ZKZC nie ograniczą wpływu Rady na podejmowane decyzje.

-         Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik poinformował, że Komisja nie zgadza się na przekazanie Związkowi kompetencji Rady. Komisja stwierdziła też brak umocowania prawnego przedstawiciela Gminy w Związku.

Radny Cz. Greń wyraził zdanie, że wskazana jest – aby w Związku było 2 przedstawicieli Gminy.

Przewodniczący H.M. Sosna stwierdził, że będąc przedstawicielem Gminy w Związku – nie posiada uprawnień do reprezentowania Gminy w zakresie decyzyjnym (bo przykładowo głosując – jego głos nie jest poparty w postaci odpowiedniej uchwały Rady czy zarządzenia Burmistrza).

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił: Przewodniczący w Zgromadzeniu Związku głosuje, tak jak każdy przedstawiciel innej gminy, i nie jest „organem” lecz przedstawicielem (tak jak Burmistrz).

Podstawą reprezentowania jest uchwała Rady o wyborze na przedstawiciela – stwierdził radca prawny R. Szymonek dodatkowo wyjaśniając, że uchwała Rady jest wystarczającą legitymacją do reprezentowania Gminy, choć przepisy nie określają  - w jaki sposób. Praktycznie – Rada może udzielić „instrukcji”, żądać sprawozdań od przedstawiciela i może uchwałą odwołać przedstawiciela.

Przewodniczący H.M. Sosna wyraził zdanie, że powyższe powinno być unormowane w Statucie.

Radca Prawny R. Szymonek wyjaśnił, że ustawa nie mówi, iż ma to  być zapisane w Statucie. To – jak ma działać przedstawiciel – powinno być określone w uchwale o powołaniu przedstawiciela.

Radny M. Mikołajczyk stwierdził, że skoro przedstawiciel posiada tylko jeden głos w Zgromadzeniu, oznacza to, że jest tylko obserwatorem, na co otrzymał wyjaśnienie, że posiada jeden głos – tak jak każda inna Gmina.

Radny A. Ochodek zaproponował, aby w sprawie tej przyjąć propozycją Radcy Prawnego.

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że przedstawiciel, wybrany przez Radę, przejmuje niejako kompetencje Burmistrza w tym zakresie.

Radna A. Mazur wyraziła zdanie, że przedstawiciel – jako radny, ma obowiązek do działania dla dobra Gminy (bo składał takie przyrzeczenie).

Przewodniczący H.M. Sosna zapytał, czy zatem do Statutu wnioskować zapis dotyczący umocowania prawnego pełnomocnictwa?

Radny A. Ochodek zaproponował, aby nie wnioskować takiego zapisu.

Przewodniczący H.M. Sosna zapytał, czy Komisje podtrzymują swoje wnioski i czy w tej formie je przekazać do Związku?

Radny M. Mikołajczyk wyraził zdanie, że wnioski dotyczące § 6 można przekazać.

-         Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki stwierdził, że Komisja podtrzymuje swoje wnioski, oprócz wniosku dotyczącego „umocowania prawnego przedstawiciela”, gdyż problem ten wyjaśniono.

-         Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik  stwierdził, że Komisja wnioski przegłosowała, więc nie będzie zmieniał (jedynie te wyjaśnione).

Radca Prawny R. Szymonek jeszcze wyjaśnił: Rada nie musi wnikać w sens i głosować wniosków, skoro Komisje wypracowały wnioski, które będą brane pod uwagę przy opracowywaniu Statutu Związku. A projekt Statutu  będzie jeszcze udostępniony do konsultacji.

Ponieważ trudno było dojść do porozumienia w sprawie przesłania wniosków, a radni K. Wójtowicz i Cz. Greń zwrócili uwagę, że są sprzeczności pomiędzy wnioskami poszczególnych Komisji - przewodniczący H.M. Sosna ogłosił 10-minutową przerwę dla uzgodnienia wniosków Komisji.

Po przerwie – z-ca przewodniczącego Cz. Greń przedstawił projekt wspólnego stanowiska Rady (uwzględniającego wnioski komisji) dotyczącego wniosków i opinii do projektu Statutu.

Powyższe stanowisko, poddane pod głosowanie, zostało przyjęte jednogłośnie. (stanowisko w załączeniu).

Radny Cz. Greń zaproponował, aby jeszcze ustalić sprawę „umocowania prawnego przedstawiciela”, jednak Przewodniczący wyjaśnił, że będzie to uregulowane w uchwale Rady.

 

ad.11.

 

Na prośbę Przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił projekt uchwały dotyczący zmiany zasad wynajmowania lokali mieszkalnych: na poprzedniej sesji argumentował podjęcie tej uchwały, jednak dodał jeszcze, że wg obowiązujących poprzednio zasad wynajmowania lokali mieszkalnych – nie było możliwości zamiany mieszkań komunalnych ze spółdzielczymi, a taka konieczność istnieje m.in. również z powodu barier architektonicznych (z wyższych pięter na parter).

Następnie Komisje przedstawił swoje stanowiska:

-         Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki przedstawił uwagi natury formalno-prawnej:

1)    w § 4 pkt 2 „zasad wynajmowania” – zmienić zapis ”Powierzchnia użytkowa lokalu socjalnego nie powinna przekraczać 5 m2 na każdą zameldowaną osobę”, poprzez zastąpienie wyrazu „przekraczać” wyrazami „być mniejsza niż”,

2)    doprecyzowania (przez Radcę Prawnego) wymaga zapis dot. typowania radnych do Zespołu ds. Lokalowych (np. czy Burmistrz może powoływać radnych do Zespołu),

3)    w całości „zasad wynajmowania” należy zamienić frazy „Zarząd Miejski” na „Burmistrz Miasta”,

4)    komisja uznała za celowe i właściwe wprowadzenie poprawek Radcy Prawnego z jego opinii,

5)    do tekstu jednolitego zasad wynajmowania należy dołączyć zał. Nr 2 (druk wniosku).

-         Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur poinformowała, że Komisja nie wniosła żadnych propozycji zmian, przyjmując drobne poprawki Komisji Budżetu i Radcy Prawnego.

-         Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik również poinformował, że Komisja nie wniosła żadnych poprawek, akceptując drobne poprawki Komisji Budżetu i Radcy Prawnego.

Radca Prawny R. Szymonek wyjaśnił wątpliwości dotyczące powoływania radnych do Zespołu ds. Lokalowych: radni mogą być „desygnowani” przez Radę do Zespołu i w ten sposób uczestniczą w funkcji kontrolnej nad sprawami lokalowymi. Są na to uzasadnienia prawne, ale Rada może też uznać, że radni nie mogą działać w Zespole.

Radny K. Wójtowicz zwrócił jeszcze uwagę na zapis dotyczący normy metrażowej lokalu socjalnego – do 5 m2 na osobę.

Radca Prawny wyjaśnił, że nie można wpisywać zapisów z ustawy, a tym bardziej ich modyfikacji – dlatego zapis ten należy skreślić.

Radca Prawny zwrócił też uwagę na konieczność doprecyzowania zapisu dotyczącego tekstu jednolitego zasad, proponując następujący zapis § 2 uchwały:

„Tekst jednolity zasad wynajmowania lokali mieszkalnych wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy stanowi załącznik do niniejszej uchwały”.

Przewodniczący H.M. Sosna powyższą propozycję zapisu § 2 uchwały poddał pod głosowanie.

„Za” przyjęciem proponowanego zapisu § 2 głosowało - 14 radnych, „wstrzymał się od głosu” – 1 radny.

Następnie dyskutowano sprawę zapisów dot. powołania Zespołu ds. Lokalowych, w tym głównie udziału dwóch radnych w pracach Zespołu. Po propozycji, aby 3 członków Zespołu powoływał Burmistrz, a dwóch członków desygnowała Rada spośród radnych, radny M. Mikołajczyk zaproponował następujące zmiany w § 11pkt 1 i 2:

Pkt 2 – zapisać jako pkt 1 („Zespół ds. Lokalowych powołuje i odwołuje Burmistrz Miasta Strumienia”) oraz nadać nowe brzmienie pkt 2: „Do Zespołu ds. Lokalowych Rada Miejska desygnuje 2 radnych”.

Radna A. Mazur zwróciła się jeszcze do Radcy Prawnego z pytaniem - czy zapis jest zgodny z przepisami – na co otrzymała odpowiedź Radcy, że proponowany przez radnego M. Mikołajczyka zapis określa wszystko, i krótko.

Radny St. Świtała wyraził zdanie, że takie uzgodnienia i poprawki powinny być dokonywane na posiedzeniach Komisji.

Propozycja radnego M. Mikołajczyka dot. zapisu § 11 pkt 1 i 2 została przyjęta, a przewodniczący H.M. Sosna projekt uchwała wraz z przyjętymi propozycjami zmian zapisów poddał pod głosowanie.

14 głosami „za”, przy 1 „wstrzymującym się od głosu” – podjęta została:

Uchwała Nr IX/45/2003 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 maja 2003 r. w sprawie: zmiany uchwały Nr XLII/249/2002 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 26.03.2002 r. w sprawie: zasad wynajmowania lokali mieszkalnych wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy.

Uchwała w załączeniu.

 

ad.12.

 

Na prośbę Przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił projekt uchwały dotyczący zmian w zasadach najmu lokali użytkowych będących w zarządzie Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu.

Następnie Komisje przedstawiły swoje stanowiska.

Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki, przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur oraz przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik – zgodnie oświadczyli, że komisje zaakceptowały wniesienie poprawek proponowanych przez Radcę Prawnego w jego opinii do projektu uchwały.

Przewodniczący H.M. Sosna przypomniał, że są dwie opinie Radcy Prawnego.

Radca prawny R. Szymonek wyjaśnił jeszcze drugą opinię.

Ponieważ dodatkowych uwag do projektu uchwały nie zgłoszono  przewodniczący H.M. Sosna projekt uchwały poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie podjęta została:

Uchwała Nr IX/46/2003 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 maja 2003 r. w sprawie: ustalenia zasad najmu lokali użytkowych będących w zarządzie Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad.13.

 

Na prośbę Przewodniczącego – Burmistrz A. Zaręba przedstawił projekt uchwały dotyczący zmiany stawek odpłatności za usługi świadczone przez przedszkola samorządowe. Jest to uchwała powtarzalna co roku. Burmistrz zaproponował podwyżkę stawek o 10%. Opłaty w naszych przedszkolach  są stosunkowo niskie w porównaniu do stawek stosowanych w Gminach ościennych.

Następnie Komisje przedstawiły swoje stanowiska do projektu uchwały.

-         Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki  poinformował, że Komisja Budżetu zaproponowała podwyżkę stawek o 5 %. Komisja zaproponowała też ogłoszenie uchwały dodatkowo w prasie lokalnej oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego.

-         Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur poinformowała, że Komisja Oświaty również zaproponowała podwyżkę stawek o 5 %.

-         Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik poinformował, że i ta Komisja zaproponowała podwyżkę stawek o 5 %.

Przewodniczący H.M. Sosna zapytał, czy są uwagi do tak sformułowanych zmian (proponowanej przez Komisje 5 % podwyżki)?

Radny M. Janik zaproponował, aby Dyrektorki Przedszkoli wypowiedziały się – co sądzą na temat podwyżki?

Dyrektorka Przedszkola w Strumieniu – T. Pieczka wyraziła zdanie, że byłoby dobrze gdyby nie było podwyżek, jednak  podwyżka o 5 % - jest do przyjęcia. Wyższa podwyżka stawek spowodowałaby rezygnację sześciolatków z posiłków. Podobne zdanie na ten temat mają koleżanki - Dyrektorki pozostałych Przedszkoli.

Więcej uwag do projektu uchwały nie wniesiono.

Przewodniczący H.M. Sosna projekt uchwały poddał pod głosowanie.

14 głosami „za”, przy 1 „wstrzymującym się od głosu” – podjęta została.

Uchwała Nr IX/47/2003 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 maja 2003 r. zmieniająca uchwałę w sprawie: odpłatności za usługi świadczone przez przedszkola samorządowe na terenie Gminy.

Uchwała w załączeniu.

 

 

 

ad.14.

 

Przewodniczący H.M. Sosna przypomniał, że w materiałach sesyjnych każdy radny otrzymał pismo Muzeum Śląskiego w Katowicach dotyczące pomocy w wydaniu książki „Sztuka i kultura artystyczna Górnego Śląska od średniowiecza do końca XX wieku” – poprosił zatem Komisje o przedstawienie stanowiska w tej sprawie.

-         Przewodnicząca Komisji Oświaty, ... – A. Mazur w imieniu Komisji Oświaty zaproponowała zakup książki: po jednym egzemplarzu dla Szkół, Bibliotek i MGOK.

-         Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – M. Janik poinformował, że Komisja Rolnictwa proponuje zakupienie po 1 egzemplarzu tej książki na każdą placówkę kulturalno-oświatową (Szkoły i Biblioteki).

-         Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – J. Lekki również zaproponował zakup po 1 egzemplarzu książki dla placówek kulturalno oświatowych.

Przewodniczący H.M. Sosna stwierdził, że jest zatem ogólny wniosek o zakup pewnej liczby egzemplarzy tej książki – bez zamieszczenie w niej reklam Gminy.

Radca prawny R. Szymonek zaproponował zakupienie pewnej puli tej książki – i traktowanie jej później jako nagroda do wręczania przy różnych okazjach.

Przewodniczący H.M. Sosna sprecyzował zatem wniosek – stanowisko Rady w tej sprawie:

„Rada Miejska w Strumieniu wnioskuje zakupienie pewnej ilości egzemplarzy książki wydawanej przez Muzeum Śląskiego w Katowicach pt. „Sztuka i kultura artystyczna Górnego Śląska od średniowiecza do końca XX wieku” dla potrzeb placówek oświatowych i kulturalnych (Szkoły, Biblioteki, MGOK) oraz Urzędu Miejskiego”.

Wniosek ten – poddany następnie pod głosowanie – został przyjęty jednogłośnie.

 

ad.15.

 

Protokół Nr VIII/2003 poprzedniej sesji Rady, który był wyłożony do wglądu w biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – został przyjęty bez uwag.

 

ad.16.

 

W wolnych wnioskach głos zabrali:

Radny Cz. Greń zaprezentował Puchar za zajęcie I miejsca w międzypowiatowym turnieju piłki nożnej ”Piłkarska Kadra czeka” - Dankowice – 26.05.2003 r. – jaki zdobyła drużyna trampkarzy z Drogomyśla.

Przewodniczący Rady Mieszkańców Miasta Strumienia – H. Arkulary wnioskował o wysłanie Komisji Rolnictwa – celem przeprowadzenia kontroli odcinka rowu „B” w Strumieniu. W czasie przebudowy rów został podniesiony.

Przewodniczący H.M. Sosna poprosił Burmistrza, aby po sprawdzeniu stanu rowu – na następnej sesji złożył stosowne wyjaśnienie.

Burmistrz A. Zaręba wyjaśnił, że będzie dokonany pomiar geodezyjny rowu (a obecnie – jest wrażenie, że rów jest wyżej).

Radny A. Ochodek zapytał Pana H. Arkularego, czy nadal pełni funkcję Przewodniczącego Rady Mieszkańców?

Pan H. Arkulary wyjaśnił, że złożył rezygnację z pełnienia tej funkcji. W ciągu tygodnia Rada Mieszkańców powinna tą sprawę załatwić (powołać nowego Przewodniczącego).

Przewodniczący H.M. Sosna przedstawił komunikaty:

Wpłynęło pismo – zaproszenie do wzięcia udziału w IV Kongresie Gmin Wiejskich w Warszawie w dniu 31.05.br. W tym czasie jednak organizowane są u nas imprezy: „Staromiejska Wiosna i „Powiat bez granic”.

Wpłynęło pismo Fundacji im. St. Batorego dotyczące programu „Przeciw Korupcji” wraz z egzemplarzem publikacji „Ściągawka dla radnego”. Kopię pisma i publikacji radni otrzymali na tej sesji.

Związek Komunalny Ziemi Cieszyńskiej nadal organizuje szkolenia dla radnych.

 

ad.17.

 

Przewodniczący H.M. Sosna dziękując wszystkim zebranym, zamknął obrady IX sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 2020).

 

 

Protokołowała: Janina Wyleżuch

                                               Przewodniczący

mgr inż. Henryk M. Sosna