Uchwała Nr XVI.143.2016
Rady Miejskiej w Strumieniu

z dnia 27 stycznia 2016 r.

w sprawie nadania statutu Miejsko-Gminnemu Ośrodkowi Kultury w Strumieniu

Na podstawie art. 18 pkt 15, art. 40 ust.1, art.41 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1515, z późn. zm.), w związku z art. 13 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r. poz. 406, z późn. zm.), na wniosek Burmistrza Strumienia - Rada Miejska w Strumieniu

uchwala:

§ 1. Nadaje się statut Miejsko-Gminnemu Ośrodkowi Kultury w Strumieniu, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Traci moc uchwała Nr XXIII/147/2000 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 czerwca 2000 r. w sprawie zmiany Statutu Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury w Strumieniu.

§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Strumienia.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dz. Urz. Woj. Śląskiego.

 

 

 

Przewodniczący Rady
Czesław Greń

 


 Załącznik do Uchwały Nr XVI.143.2016
Rady Miejskiej w Strumieniu
z dnia 27 stycznia 2016 r.

STATUT MIEJSKO-GMINNEGO OŚRODKA KULTURY W STRUMIENIU

I. Postanowienia ogólne

§ 1. Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury w Strumieniu, zwany dalej MGOK-iem, jest samorządową osobą prawną utworzoną, na mocy uchwały Nr 80/83 Rady Narodowej Miasta i Gminy w Strumieniu z dnia 19 sierpnia 1983 r. i działa na podstawie:

1) ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2012 r. poz. 406, z późn. zm.);

2) ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2015 r. poz. 1515, z późn. zm.);

3) niniejszego statutu.

§ 2. 1. Siedzibą MGOK-u jest miasto Strumień.

2. Terenem działalności MGOK-u jest gmina Strumień.

§ 3. 1. Organizatorem MGOK-u jest Gmina Strumień.

2. Organizator zapewnia warunki działalności i rozwoju MGOK-u, odpowiadające jego zadaniom.

3. Organizator zapewnia dla MGOK-u środki finansowe do prowadzenia działalności kulturalnej oraz do utrzymania obiektów, w których ta działalność jest prowadzona.

4. MGOK posiada osobowość prawną i jest wpisany do księgi rejestrowej instytucji kultury prowadzonej przez organizatora pod nr I/92.

5. MGOK używa pieczęci podłużnej zawierającej nazwę oraz jego adres.

6. MGOK może posiadać znak graficzny (logo) oraz system identyfikacji wizualnej.

7. Nadzór nad działalnością MGOK-u sprawuje Burmistrz Strumienia.

II. Zakres działania MGOK-u

§ 4. 1. MGOK prowadzi działalność w zakresie upowszechnienia kultury, ochrony dziedzictwa kulturowego, kultywowania i propagowania polskości, edukacji kulturalnej, opieki nad amatorskim ruchem artystycznym i twórczym.

2. MGOK może także prowadzić działalność:

1) wychowawczą (wychowanie przez sztukę) z zakresu oświaty i edukacji kulturalnej;

2) profilaktyczną z zakresu profilaktyki uzależnień oraz zagrożeń społecznych;

3) informacyjno-promocyjną z zakresu turystyki.

§ 5. MGOK prowadzi wielokierunkową działalność w dziedzinie rozwoju i upowszechniania regionalnej, narodowej i światowej kultury wśród mieszkańców i osób przebywających na terenie gminy Strumień.

§ 6. Do podstawowych zadań MGOK-u należy między innymi:

1) rozpoznawanie i rozbudzanie potrzeb kulturalnych środowiska;

2) kształtowanie wzorów aktywnego uczestnictwa w kulturze;

3) prowadzenie różnorodnych form edukacji kulturalnej;

4) prezentowanie w różnych formach kultury polskiej i światowej;

5) eksponowanie i udostępnianie zgromadzonych dóbr kultury;

6) organizowanie cyklicznych imprez kulturalnych;

7) koordynowanie działalności kulturalnej na terenie gminy;

8) pomoc w organizowaniu, przez organizacje społeczne i oświatowe z terenu gminy, imprez kulturalnych;

9) wspieranie profesjonalnej i amatorskiej działalności kulturalnej;

10) tworzenie warunków do kultywowania tradycji;

11) inne działania wynikające z potrzeb mieszkańców gminy Strumień.

§ 7. Realizując plan pracy MGOK może:

1) organizować spektakle teatralne, koncerty, recitale, spotkania z ludźmi sztuki, plenery malarskie, wernisaże oraz inne formy estradowe;

2) prowadzić działalność wydawniczą;

3) prowadzić naukę języków obcych;

4) prowadzić ogniska muzyczne;

5) prowadzić kluby komputerowe;

6) prowadzić szkółki, koła i sekcje zainteresowań oraz inne formy działań.

§ 8. Do szczególnych zadań MGOK-u należy:

1) otaczanie opieką amatorskiego ruchu artystycznego i twórczości ludowej;

2) sprawowanie mecenatu nad młodymi talentami;

3) współdziałanie w zakresie rozbudowy i unowocześniania bazy materialno-technicznej dla prowadzenia działalności kulturalnej i artystycznej na terenie gminy.

III. Zarządzanie MGOK-iem

§ 9. 1. MGOK-iem kieruje dyrektor, który reprezentuje go na zewnątrz i zarządza całokształtem jego działalności, w tym odpowiada za gospodarkę finansową.

2. Dyrektora powołuje i odwołuje Burmistrz Strumienia w trybie określonym w ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności gospodarczej.

3. Dyrektor zarządza MGOK-iem przy pomocy jednego zastępcy dyrektora.

4. Zastępcę dyrektora MGOK-u powołuje i odwołuje dyrektor, po uzyskaniu zgody Burmistrza Strumienia.

§ 10. 1. Dyrektor odpowiedzialny jest w szczególności za:

1) prowadzenie działalności zgodnie ze statutem;

2) tworzenie warunków do realizacji zadań MGOK-u, o których mowa w § 6 oraz w regulaminie organizacyjnym;

3) dbałość o mienie i finanse MGOK-u oraz właściwe nimi gospodarowanie;

4) zawieranie i rozwiązywanie umów o pracę z pracownikami oraz zawieranie innych umów cywilnoprawnych.

2. Dyrektor przedstawia Burmistrzowi Strumienia:

1) roczny plan finansowy MGOK-u w terminie ustalonym przez Burmistrza;

2) sprawozdania finansowe, w terminach określonych przepisami dotyczącymi sprawozdawczości;

3) roczne sprawozdanie finansowe, o którym mowa w przepisach o rachunkowości, obejmujące okres roku plany działalności statutowej oraz sprawozdania z ich realizacji w terminach określonych przez Burmistrza;

4) informacje finansowe i merytoryczne w zakresie i terminach ustalonych przez Burmistrza konieczne do opracowania projektu budżetu gminy Strumień oraz oceny pracy MGOK-u.

§ 11. Organizację wewnętrzną MGOK-u określa regulamin organizacyjny nadawany przez dyrektora MGOK-u w trybie określonym w ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

IV.Rada Programowa

§ 12. Organem doradczym MGOK-u jest Rada Programowa składająca się z 3 pracowników powołanych przez dyrektora.

V. Gospodarka finansowa MGOK-u

§ 13. 1. MGOK prowadzi samodzielną gospodarkę finansową w ramach posiadanych środków oraz na podstawie planu finansowego MGOK-u, kierując się zasadą efektywności ich wykorzystania.

2. Przychodami MGOK-u są przychody z prowadzonej działalności, w tym ze sprzedaży składników majątku ruchomego, przychody z najmu i dzierżawy składników majątkowych, dotacje podmiotowe i celowe, środki otrzymane od osób fizycznych i prawnych oraz z innych źródeł.

3. Organizator przekazuje MGOK-owi środki finansowe w formie dotacji podmiotowej na dofinansowanie działalności bieżącej w zakresie realizowanych działań statutowych, w tym na utrzymanie i remonty obiektów; w formie dotacji celowej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji oraz w formie dotacji celowej na realizację wskazanych zadań i programów.

4. MGOK prowadzi gospodarkę finansową według zasad określonych w ustawie o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej oraz w przepisach dotyczących finansów i rachunkowości.

§ 14. Do składania oświadczeń woli w imieniu MGOK-u w zakresie praw i obowiązków majątkowych i finansowych uprawniony jest jednoosobowo dyrektor lub osoba przez niego upoważniona.

§ 15. 1. MGOK może prowadzić, jako dodatkową, działalność gospodarczą w oparciu o właściwe przepisy prawa regulujące prowadzenie działalności gospodarczej.

2. MGOK może prowadzić działalność usługowo-dochodową w szczególności w zakresie usług:

1) kserograficznych;

2) filmowych;

3) plastycznych;

4) poligraficznych;

5) reklamowych i promocyjnych;

6) organizowania imprez;

7) prowadzenia wypożyczalni sprzętu technicznego, kostiumów, rekwizytów, art. użytku kulturalnego;

8) sprzedaży art. użytku kulturalnego, wydawnictw, dzieł twórców;

9) organizowania kursów i szkoleń;

10) innych.

3. Dochód z działalności MGOK-u, o której mowa w ust. 1, służy realizacji celów statutowych.

§ 16. Podstawą gospodarki finansowej Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury jest plan finansowy, zatwierdzony przez dyrektora MGOK-u.

§ 17. Obsługa finansowa MGOK-u wykonywana jest przez własne służby finansowo-księgowe.

VI. Pracownicy MGOK-u

§ 18. 1. W MGOK-u zatrudnieni są pracownicy merytoryczni, administracyjni oraz pracownicy obsługi, a także instruktorzy amatorskiego ruchu artystycznego. W miarę potrzeb i możliwości mogą być zatrudnieni specjaliści innych dziedzin związanych z działalnością MGOK-u.

2. Pracowników MGOK-u zatrudnia i zwalnia dyrektor.

3. Wynagrodzenia pracowników ustalane są przez dyrektora MGOK-u w oparciu o odrębne przepisy o wynagrodzeniu pracowników instytucji kultury.

VII. Przepisy końcowe

§ 19. 1. Statut nadaje MGOK-owi Rada Miejska w Strumieniu.

2. Zmiany statutu dokonywane są w trybie określonym dla jego nadania.