- projekt -

Uchwała XLVI.      .2018

Rady Miejskiejw Strumieniu

z dnia 25 kwietnia 2018 r.

 

 

w sprawie skargi dotyczącej działalności Dyrektora Szkoły Podstawowej w Strumieniu

 

 

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 1875, z późn. zm.), w związku z art. 229 pkt 7, art. 231 art. 237 § 3, art. 238 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2017 r. poz. 1257, z późn. zm.)– na wniosek Komisji Rewizyjnej – Rada Miejskaw Strumieniu

 

uchwala:

 

§ 1

 

1.  Stwierdza się, że Rada Miejska w Strumieniu nie jest organem właściwym do rozpatrzenia skargi dotyczącej działalności Dyrektora Szkoły Podstawowej w Strumieniu w części dotyczącej zarzutu niezgodności Regulaminu Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych Szkoły Podstawowej w Strumieniu z obowiązującym prawem.

2.  W pozostałej części zarzutów opisanych w skardze, skargę uznać za nieuzasadnioną z przyczyn określonych w uzasadnieniu.

 

§ 2

 

Przyjąć stanowisko Komisji Rewizyjnej jako uzasadnienie podjętego rozstrzygnięcia, stanowiące załącznik do niniejszej uchwały.

 

§ 3

 

1.  Zobowiązać Przewodniczącego Rady Miejskiej w Strumieniu do:

1)  przekazania skargi w części dotyczącej niezgodności Regulaminu Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych Szkoły Podstawowej w Strumieniu z obowiązującym prawem – do Państwowej Inspekcji Pracy Okręgowego Inspektoratu Pracy w Katowicach, Odział w Bielsku-Białej;

2)  powiadomienia skarżącej o sposobie załatwienia skargi.

 

§ 4

 

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.


 

 

Załącznik

do Uchwały Nr XLVI.      .2018

Rady Miejskiejw Strumieniu

z dnia 25 kwietnia 2018 r.

 

 

Uzasadnienie

 

 

W związku ze skargą z dnia 21 grudnia 2017 r. dotyczącą działalności Dyrektora Szkoły Podstawowej w Strumieniu – Rada Miejska w Strumieniu na XLII sesji w dniu 28 grudnia 2017 r. podjęła uchwałę Nr XLII.355.2017stwierdzającą,że jest organem właściwym do rozpatrzenia w/w skargi i zobowiązała Komisję Rewizyjną do zbadania zasadności zarzutów przedstawionych w skardze oraz przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego do dnia 16 lutego 2018 r. Na XLIV sesji w dniu 28 lutego 2018 r. – na wniosek Komisji Rewizyjnej – Rada Miejska w Strumieniu podjęła uchwałę Nr XLIV.372.2018 przedłużającą termin przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego i przedłożenia projektu uchwały w tej sprawie przez Komisję Rewizyjną do dnia 16 kwietnia 2018 r.

Komisja Rewizyjna odbyła w tej sprawie pięć posiedzeń, na których wysłuchano: skarżącej, Dyrektora Szkoły Podstawowej w Strumieniu, Dyrektora i Inspektora Zespołu Obsługi Szkół w Strumieniu. Ponadto Komisja zapoznała się z materiałami dostarczonymi przez skarżącą, Dyrektora Zespołu Obsługi Szkół w Strumieniu oraz oficjalnymi dokumentami zebranymi w sprawie, a to:

-     skargą z dnia 21 grudnia 2017 r.,

-     pismem Burmistrza Strumienia do skarżącej z dnia 23 listopada 2017 r.,

-     kopią poprzedniego nieobowiązującego Regulaminu Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych Szkoły Podstawowej w Strumieniu z dnia 3 stycznia 2011 r.,

-     kopią aktualnie obowiązującego Regulaminu Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych Szkoły Podstawowej w Strumieniu z dnia 9 grudnia 2015 r.,

-     pismem Dyrektora Szkoły Podstawowej w Strumieniu z dnia 8 stycznia 2018 r.,

-     kopią pisma osób uprawnionych do korzystania z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych Szkoły Podstawowej w Strumieniu do Dyrektora Szkoły z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie dokonania zmian w Regulaminie,

-     kopią protokołu Kontroli Państwowej Inspekcji Pracy Okręgowego Inspektoratu Pracy w Katowicach z dnia 29 sierpnia 2013 r.,

-     ewidencją wypłat świadczeń socjalnych z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych Szkoły Podstawowej w Strumieniu dla skarżącej oraz członka rodziny z dnia 22 stycznia 2018 r.,

-     pismem skarżącej z dnia 22 stycznia 2018 r.,

-     pismem Dyrektora Szkoły Podstawowej w Strumieniu z dnia 24 stycznia 2018 r.,

-     pismem Zespołu Obsługi Szkół w Strumieniu skierowanym do Adwokata Michała Niesporek z Adwokackiej Spółki Partnerskiej Baszczyńska Niesporek Pierchała Sobol z Bielska-Białej z dnia 7 lutego 2018 r. z prośbą opinię prawną do Regulaminu Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych Szkoły Podstawowej w Strumieniu,

-     pismem Burmistrza Strumienia z dnia 12 lutego 2018 r. - odpowiedzią na wniosek Komisji Rewizyjnej z dnia 1 lutego 2018 r. w sprawie wystąpienia do Państwowej Inspekcji Pracy o opinie prawną dotyczącą zgodności z prawem Regulaminu Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych Szkoły Podstawowej w Strumieniu,

-     opinią prawną w sprawie Regulaminu Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych Szkoły Podstawowej w Strumieniu z dnia 19 lutego 2018 r. przygotowaną przez Adwokata Michała Niesporek;

-     pismem skarżącej skierowanym do Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 19 lutego 2018 r.,

-     pismem Burmistrza Strumienia do Okręgowego Inspektoratu Pracy w Katowicach Oddział w Bielsku-Białej o sprawdzenie zgodności z prawem Regulaminu Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych Szkoły Podstawowej w Strumieniu,

-     pismem Inspektora Pracy Państwowej Inspekcji Pracy Okręgowego Inspekcji Pracy w Katowicach Oddział w Bielsku-Białej z dnia 22 marca 2018 r.

Po wysłuchaniu skarżącej, zapoznaniu się i przeanalizowaniu w/w dokumentów – Komisja Rewizyjna stwierdza, że:

Rada Miejska w Strumieniu nie jest ogranym właściwym do rozpatrzenia skargi w zakresie zgodności Regulaminu Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych Szkoły Podstawowej w Strumieniuz obowiązującym prawem.

Na podstawie otrzymanych opinii dotyczących Regulaminu Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych Szkoły Podstawowej w Strumieniu z Państwowej Inspekcji Pracy Okręgowego Inspektoratu Pracy w Katowicach, Oddział w Bielsku-Białej oraz Adwokata Zespołu Obsługi Szkół w Strumieniu Pana Michała Niesporka – stwierdzono rozbieżność opinii w przedmiotowym zakresie. Dlatego też Rada Miejska w Strumieniu postanawia przekazać skargę, w części dot. zarzutu niezgodności Regulaminu Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych Szkoły Podstawowej w Strumieniu z obowiązującym prawem, do rozpatrzenia przez organ właściwy tj. Państwową Inspekcję Pracy- Okręgowego Inspektoratu Pracy w Katowicach, Oddział w Bielsku-Białej. Zajęcie dotychczasowego stanowiska w tej sprawie przez organ PIP oraz treść art. 12a ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2191) wskazuje, iż skarga w tej części winna być rozpatrzona przez właściwy organ Państwowej Inspekcji Pracy. Jak wynika z treści z art. 12a w/w ustawy kontrolę i nadzór w zakresie przestrzegania przepisów dotyczących zakładowego funduszu świadczeń socjalnych sprawuje Państwowa Inspekcja Pracy, o której stanowi ustawa z dnia 13 kwietnia 2007 r. o Państwowej Inspekcji Pracy (Dz. U. z 2017 r. poz. 786, z późn. zm.). Ponadto organy PIP posiadają narzędzia umożliwiające przeprowadzenie specjalistycznej kontroli oraz wyegzekwowanie przestrzegania przepisów ustawowych.

W odniesieniu do pozostałych zarzutów zawartych w skardze, a to:

1)  naruszanie ogólnych zasad postępowania administracyjnego oraz interesów stron i nienależyte załatwianie spraw;

2)  działań noszących cechy takie same, jak określony w Kodeksie pracy mobbing;

3)  naruszanie norm o charakterze społecznym i etyczno-moralnym, Rada Miejska w Strumieniu stwierdziła, iż są one bezzasadne.

Zdaniem Rady, nie istnieją poza twierdzeniami skarżącej, kwestionowanymi jednoznacznymi oświadczeniami Dyrektor Szkoły, inne dowody potwierdzające racje skarżącej. Jednocześnie należy zaznaczyć, że Komisja Rewizyjna nie jest organem uprawnionym do prowadzenia postępowania dowodowego, jak to ma miejsce w postępowaniu administracyjnym, czy sądowym. Przede wszystkim należy stwierdzić, iż skarga dotyczy relacji w związku z wnioskami skarżącej o przyznanie świadczeń z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, a w takim postępowaniu nie mają zastosowania zasady i przepisy postępowania administracyjnego. Nadto nie można w tych relacjach doszukać się mobbingu charakterystycznego dla stosunku pracy. Kwestia prawidłowości działania Dyrektor Szkoły w tym zakresie będzie przedmiotem odrębnego postępowania Państwowej Inspekcji Pracy, która oceni sposób załatwiania wniosków skarżącej o udzielenie pomocy ze środków Funduszu w kontekście zapisów Regulaminu. Ponadto zdaniem Rady Miejskiej spór między skarżącą, a Dyrektor Szkoły w pozostałej części, ze względu na swój charakter, powinien trafić na drogę postępowania sądowego w sprawach cywilnych, czy ewentualnie karnych.

 

Na marginesie niniejszej sprawy Rada Miejska dostrzega potrzebę zweryfikowania przez Dyrektor Szkoły Podstawowej w Strumieniu dotychczasowego sposobu funkcjonowania i organizacji przyjmowania stron i interesantów na terenie szkoły, celem usprawnienia kontaktu z Dyrekcją Szkoły rodziców uczniów, byłych pracowników oraz osób zainteresowanych, przy zapewnieniu szkole warunków niezakłóconego funkcjonowania.

 

 

Pouczenie:

Art. 239. § 1. W przypadku gdy skarga, w wyniku jej rozpatrzenia, została uznana za bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę, a skarżący ponowił skargę bez wskazania nowych okoliczności - organ właściwy do jej rozpatrzenia może podtrzymać swoje poprzednie stanowisko z odpowiednią adnotacją w aktach sprawy - bez zawiadamiania skarżącego.