Protokół Nr XLVII.2018

obrad czterdziestej siódmej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu

odbytych w dniu 29 maja 2018 r. o godz. 15.00

w Urzędzie Miejskim w Strumieniu,

w Galerii pod Ratuszem w Strumieniu

 

 

Obecni: radni Rady Miejskiej, przewodniczący organów wykonawczych jednostek pomocniczych Gminy, dyrektorzy i kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy,przedstawiciel lokalnej prasy oraz mieszkańcy Gminy – wg załączonych list obecności.

 

Ponadto w obradach udział wzięli:

1)   Burmistrz Strumienia – mgr Anna Grygierek;

2)   Zastępca Burmistrza Strumienia – mgr inż. Włodzimierz Cybulski;

3)   Skarbnik Strumienia – mgr Maria Kłósko;

4)   Sekretarz Strumienia – Daniela Kula;

5)   Radca prawny – mgr Roman Szymonek.

 

Porządek obrad:

    1.     Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

    2.     Przedstawienie porządku obrad.

    3.     Wystąpienia gości.

    4.     Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym.

    5.     Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

    6.     Interpelacje i zapytania radnych.

    7.     Sprawozdanie z działalności Miejskiej Biblioteki Publicznej w Strumieniu za rok 2017 wraz z informacją o planach na 2018 r. oraz informacją o ilości wypożyczeń i frekwencji.

    8.     Informacja o działalności Miejsko-Gminnej Spółki Wodnej w Strumieniu za 2017 rok oraz planowanych zadaniach w 2018 roku.

    9.     Rozpatrzenieprojektu uchwały w sprawie określenia zasad udzielania i rozmiaru obniżek w tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin zajęć dyrektorowi i wicedyrektorowi szkoły oraz nauczycielowi pełniącemu inne stanowisko kierownicze w szkole, a także nauczycielowi, który obowiązki kierownicze pełni w zastępstwie nauczyciela, któremu powierzono stanowisko kierownicze.

 10.     Rozpatrzenieprojektu uchwały w sprawie określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli szkół i przedszkoli prowadzonych przez Gminę Strumień niewymienionych w art. 42 ust. 3 ustawy - Karta Nauczyciela.

 11.     Rozpatrzenieprojektu uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z wykonania budżetu Gminy za 2017 rok.

 12.     Rozpatrzenieprojektu uchwały w sprawieudzielenia absolutorium Burmistrzowi Strumienia z tytułu wykonania budżetu Gminy za 2017 rok.

 13.     Rozpatrzenieprojektu uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2018-2024.

 14.     Rozpatrzenieprojektu uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2018 rok.

 15.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Cieszyńskiemu na realizację zadań na drogach powiatowych.

 16.     Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę Nr XLII.340.2017 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 grudnia 2017 rok w sprawie ustalenia wysokości stawek dotacji przedmiotowych dla samorządowego zakładu budżetowego na 2018 rok.

 17.     Informacja o sposobie rozpatrzenia wniosków przedłożonych przez komisje stałe Rady Miejskiej w IV kwartale 2017 roku i I kwartale 2018 roku.

 18.     Zatwierdzenie protokołu z XLVI sesji.

 19.     Informacje, wolne głosy i wnioski.

 20.     Zakończenie.

 

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył – Przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu C. Greń.

Przewodniczący C. Greń na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 14 radnych na 15 ustawowego składy Rady - obrady są zatem prawomocne.

Przewodniczący C. Greń przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, Burmistrza Strumienia, Zastępcę Burmistrza Strumienia, Skarbnika Strumienia, Sekretarza Strumienia, Radcę prawnego, sołtysów, dyrektorów i kierowników jednostek organizacyjnych Gminy,przedstawiciela prasy lokalnej „Nowej Formacji” oraz pracowników Urzędu Miejskiego w Strumieniu.

 

ad. 2.

 

Przewodniczący C. Greń poinformował, że radni otrzymali porządek obrad XLVII sesji. Zapytał też, czy ktoś proponuje wprowadzenie zmian w porządku obrad?

Nikt nie wniósł żadnej propozycji zmiany do porządku obrad.

Porządek obrad XLVII sesji został przyjęty.

 

ad. 3.

 

Nikt nie zabrał głosu.

 

ad. 4.

 

Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym.

Informacja została przyjęta.

 

 ad. 5.

 

Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 6.

 

Przewodniczący C. Greń zapytał radnych, czy odpowiedzi na interpelacje i zapytania zgłoszone na poprzedniej sesji są zadawalające oraz czy zgłaszają jeszcze jakieś dodatkowe pytania i uwagi? Zapytał też, czy zgłaszają nowe interpelacje i zapytania?

Wiceprzewodnicząca C. Skowron podziękowała za doświetlenie Centrum sołectwa Zbytków, teraz jest bardzo jasno i bezpiecznie podczas zmroku. Przypomniała też o wniosku z Zebrania Wiejskiego o ustawienie tablicy informacyjnej przy przejściu dla pieszych (wniosek do Powiatowego Zarządu Dróg Publicznych w Cieszynie), aby poprawić bezpieczeństwo pieszych w tym miejscu, a w szczególności dzieci.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że udało się dojść do porozumienia z Energetyką co przyczyniło się do zamontowania dodatkowych punktów oświetlenia ulicznego oraz wymiany część starych lamp w Centrum Zbytkowa, naszym zamiarem było doświetlenie tego miejsca, gdzie zlokalizowane są: Przedszkole, Świetlica środowiskowa, Biblioteka, strażnica OSP i przejście dla pieszych. W Zbytkowie jest również podnoszony temat doświetlenia przystanku autobusowego i kapliczki, ale w tym przypadku konieczne jest zamontowanie nowego słupa energetycznego, co wiąże się ze zleceniem opracowania dokumentacji technicznej. Również w ramach współpracy z Energetyką udało się także doświetlić przejście dla pieszych w Pruchnej, wymieniono część wysłużonych lamp na ulicy Cieszyńskiej w Strumieniu oraz w Drogomyślu. Natomiast w sprawie lepszego oznakowania przejścia dla pieszych w Centrum Zbytkowa prowadzimy korespondencję z Powiatem.

Radny B. Pająk podziękował za wykonanie oświetlenia ulicy Golasowickiej w Bąkowie. Zapytał też o oświetlenie ulicy Młynarskiej w Bąkowie (inwestycja ta nie jest wymieniona w Zarządzeniu Burmistrza z dnia 09.05.2018 r.)?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że na wykonanie oświetlenia ulicy Młynarskiej w Bąkowie jest zaplanowana kwota 36 326,00 zł, przygotowaliśmy materiał do zapytania ofertowego, które przeprowadzone zostanie w czerwcu br.

Przewodniczący Rady Czesław Greń interpelował o wystąpienie z inicjatywą zorganizowania spotkania powiatów bielskiego i cieszyńskiego oraz gmin Strumień i Chybie w sprawie rozłożenia ruchu ciężkich samochodów na drogę zarówno w kierunku Drogomyśla, jaki i Jasienicy. Do tej pory cały ruchu kierowany jest na drogę przez Drogomyśl, ponieważ na drodze do Jasienicy jest ustawiony znak ograniczenia tonażu do 15 ton.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że w pierwszej kolejności zwrócimy się Starosty Cieszyńskiego i wspólnie wystąpimy do właściciela drogi powiatowej w kierunku Jasienicy – Starosty Bielskiego z propozycją rozłożenia ruchu ciężkich samochodów zarówno w kierunku Drogomyśla, jak i Jasienicy.

Radny A. Kajstura zapytał co z przejazdem kolejowym w Zabłociu w ciągu ulicy Długiej? Firmy, która wykonywała prace na torach kolejowych – już nie ma, a przejazd kolejowy pozostał bardzo zniszczony.

Radna M. Krutyła zapytała, co z wyjazdem z ulicy Słonecznej na ulicę 1 Maja w Strumieniu, który jest bardzo zniszczony?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że była w terenie i rzeczywiście wyjazd ten jest bardzo zniszczony, zostanie on sfrezowany i położona zostanie tam nowa nakładka asfaltowa.

 

ad. 7.

 

Informację o działalności Miejskiej Biblioteki Publicznej w Strumieniu za rok 2017 wraz z informacją o planach na 2018 r. oraz informacją o ilości wypożyczeń i frekwencji– przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Przewodniczący C. Greń ponowił prośbę o przyznanie dodatkowych środków w kwocie 10 000,00 zł dla Miejskiej Biblioteki Publicznej w Strumieniu na zakup nowych książek i audiobooków (wniosek w tej sprawie zgłosiła Komisja Rewizyjna).

Radna M. Krutyła w imieniu Dyrektora Biblioteki zaprosiła na jutrzejsze spotkanie – wykład Pana Marka Łukasika z Instytutu Pamięci Narodowej w Katowicach nt.: „Królestwo czy republika?”, które odbędzie się o godz. 17.00 w siedzibie Biblioteki.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do Informacji.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 8.

 

Informację o działalności Miejsko-Gminnej Spółki Wodnej w Strumieniu za 2017 rok oraz planowanych zadaniach w 2018 roku – przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski.

Wiceprzewodnicząca C. Skowron poinformowała, że uczestniczyła w ostatnim powiatowym zebraniu Związku Spółek Wodnych. Bardzo przykre było to, że w zebraniu nie była żadnego przedstawiciela Starostwa Powiatowego, nie zainteresowali się i nie przyszli posłuchać poruszanych tam spraw i problemów. Na wszystkich walnych zebraniach Spółek Wodnych w poszczególnych gminach Powiatu jest wybieranych po sześciu delegatów do reprezentowania gmin na zebraniu powiatowym. W zebraniu uczestniczyło tylko parę osób z całego Powiatu. Z gminy Strumień na sześciu delegatów, przyjechało tylko trzech. Problemy Spółki Wodnej są ogromne, a zainteresowanie nimi żadne. Zwróciła uwagę, że ludzie dają się wybierać na delegatów i nie przyjeżdżają na zebranie i jest to bardzo smutne.

Burmistrz A. Grygierek stwierdziła, że powodem tego stanu rzeczy jest zapewne fakt, że wybierani delegaci przestają wierzyć, że cokolwiek da się zmienić, jest to jednak niedobre podejście, ponieważ trzeba podejmować działania i próbować cokolwiek zmienić.

Przewodniczący C. Greń zwrócił uwagę, że brak czynnika ludzkiego w tych działaniach – jest nie dobry, ponieważ samo nic się nie zmieni. Sami musimy zadbać o swoje sprawy, apelować, wysyłać uwagi i wnioski, aby nasz głos był słyszalny.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do Informacji.

Informacja została przyjęta.

 

 ad. 9.

 

Projekt uchwały w sprawiew sprawie określenia zasad udzielania i rozmiaru obniżek w tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin zajęć dyrektorowi i wicedyrektorowi szkoły oraz nauczycielowi pełniącemu inne stanowisko kierownicze w szkole, a także nauczycielowi, który obowiązki kierownicze pełni w zastępstwie nauczyciela, któremu powierzono stanowisko kierownicze – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XLVII.390.2018 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie określenia zasad udzielania i rozmiaru obniżek w tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin zajęć dyrektorowi i wicedyrektorowi szkoły oraz nauczycielowi pełniącemu inne stanowisko kierownicze w szkole, a także nauczycielowi, który obowiązki kierownicze pełni w zastępstwie nauczyciela, któremu powierzono stanowisko kierownicze.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 10.

 

Projekt uchwały w sprawieokreślenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli szkół i przedszkoli prowadzonych przez Gminę Strumień niewymienionych w art. 42 ust. 3 ustawy - Karta Nauczyciela– przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XLVII.391.2018 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli szkół i przedszkoli prowadzonych przez Gminę Strumień niewymienionych w art. 42 ust. 3 ustawy - Karta Nauczyciela.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 11.

 

Projekt uchwały w sprawiezatwierdzenia sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z wykonania budżetu Gminy za 2017 rok– przedstawiła Skarbnik M. Kłósko.

Przewodniczący C. Greń odczytał Uchwałę Nr 4200/I/98/2018 z dnia 23 kwietnia 2018 r. I Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach wydającą pozytywną opinię o przedłożonym przez Burmistrza Strumienia sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy Strumień za 2017 rok.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XLVII.392.2018 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego oraz sprawozdania z wykonania budżetu Gminy za 2017 rok.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 12.

 

Projekt uchwały w sprawieudzielenia absolutorium Burmistrzowi Strumienia z tytułu wykonania budżetu Gminy za 2017 r.– przedstawił Przewodniczący C. Greń.

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej K. Gajdzica odczytał wniosek Komisji Rewizyjnej o udzielenie Burmistrzowi Strumienia absolutorium z tytułu wykonania budżetu gminy Strumień za 2017 rok. Wniosek został przesłany do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach – do zaopiniowania.

Przewodniczący C. Greń odczytał Uchwałę Nr 4200/I/100/2018 z dnia 9 maja 2018 r. I Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach wydającą pozytywną opinię owniosku Komisji Rewizyjnej o udzielenie Burmistrzowi Strumienia absolutorium z tytułu wykonania budżetu gminy Strumień za 2017 rok.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że kwota wykonanych dochodów za 2017 rok wyniosła 51 427 474,15 zł (99,53% planu), a kwota wykonanych wydatków wyniosła 50 413 846,37 zł (93,72% planu). Na koniec 2017 roku osiągnięto nadwyżkę operacyjną w wysokości 6 588 260,09 zł. Zadłużenie w stosunku do roku 2016 zmniejszyło się o 1 273 000,00 zł. Opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach o sprawozdaniu z wykonania budżetu gminy Strumień za 2017 rok – jest pozytywna, bez uwag.

W minionym roku w gminie Strumień zostały zrealizowane zadania i przedsięwzięcia inwestycyjne we wszystkich miejscowościach. W zeszłym roku zakończono termomodernizacje szkół w Bąkowie i Zabłociu. Łącznie na te inwestycje zostały przeznaczone ponad 2 miliony zł. Pozyskano środki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska na utworzenie Zielonej Pracowni w Szkole w Bąkowie. Pracownia została wyposażona w nowoczesną tablicę multimedialną oraz pomoce dydaktyczne. W ubiegłym roku wyremontowano część Przedszkola Publicznego w Strumieniu na dodatkowy oddział przedszkolny. W ramach współpracy międzynarodowej zrealizowano projekt „Aktywni na granicy”, dzięki któremu powstał m.in. skwer w Centrum Drogomyśla. Jest to miejsce do odpoczynku zarówno dla mieszkańców jak i gości. W ramach projektu „Budatin-Strumień: współpraca na pograniczu – etap 2” udało się pozyskać środki europejskie na kontynuacje kompleksowej modernizacji Ratusza.

W Zabłociu przy boisku wybudowano wiatę, która jest miejscem imprez i spotkań społeczno-kulturalnych oraz rekreacyjnych. Na realizację zadania Gmina pozyskała środki. Nakłady na gminną infrastrukturę drogową i bieżące inwestycyjne wyniosły ponad 2 miliony zł. Gruntownej przebudowie została poddana ulica Stawowa w Pruchnej. Na to zadanie pozyskano środki zewnętrzne. Pozyskano również środki na przebudowę ulicy Polnej w Pruchnej. Zakończono kolejny etap budowy chodnika przy ulicy Głównej w Bąkowie w kierunku DK 81 wraz z wiatą przystankową. Przy współpracy z Powiatem Cieszyńskim została wykonana nawierzchnia na ulicach Głównej w Bąkowie oraz Lipowej w Pruchnej. Gmina przekazała środki finansowe z budżetu gminy dla Powiatu na te zadania. Rozpoczął się etap I przebudowy ulicy Oblaski w Drogomyślu. Wykonane zostały remonty cząstkowe dróg gminnych we wszystkich miejscowościach gminy, a także czyszczenia rowów, wycinki drzew oraz cięcia pielęgnacyjne. Nie zapomniano również o nowych na sadzeniach drzew i krzewów.

W 2017 roku na terenie gminy powstało 17 nowych punktów oświetleniowych. Na budowę tego oświetlenia wydano ponad 140 tysięcy złotych. Łącznie w budżecie wydatki związane z budową i utrzymaniem oświetlenia wyniosły ponad 563 tysięcy zł.

Zakończono budowę II etapu parkingu przy ulicy Pawłowickiej w Strumieniu. Powstało tam dodatkowych 26 miejsc parkingowych. Wykonano kolejny etap modernizacji oczyszczalni ścieków i remonty dwóch przepompowni. Kontynuowane były prace związane bieżącym remontem szkół i przedszkoli. Zapewniono środki na wydatki związane ze strażami pożarnymi, sportem, kulturą, działalnością stowarzyszeń, Biblioteki i MGOK-u i Świetlic środowiskowych.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XLVII.393.2018 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Strumienia z tytułu wykonania budżetu Gminy za 2017 rok.

Uchwała w załączeniu.

Przewodniczący C. Greń pogratulował Burmistrzowi Strumienia i pracownikom Urzędu Miejskiego z okazji udzielenia absolutorium z tytułu wykonania budżetu Gminy za 2017 rok.

Burmistrz A. Grygierek w imieniu swoim, pracowników Urzędu Miejskiego i dyrektorów jednostek organizacyjnych – podziękowała za jednogłośne udzielenie absolutorium, które świadczy o tym, że te działania, które podejmowaliśmy są wykonywane przez nas jak najlepiej. Podziękowała też radnym za współpracę przy realizacji budżetu. Wiele zmian w budżecie w trakcie roku oznacza to, że na bieżąco reagujemy na to co dzieje się wokoło. W momencie jak pojawiały się możliwości staraliśmy się pisać wnioski i zabiegać o pozyskanie środków zewnętrznych, na zadania, które wspólnie planowaliśmy do realizacji. Ubiegły rok był wyjątkowy, ponieważ musieliśmy realizować wprowadzoną reformę oświaty.

 

ad. 13.

 

Projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2018-2024, wraz z autopoprawką – przedstawiła Skarbnik M. Kłósko.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały, wraz z autopoprawką.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały, wraz z autopoprawką.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XLVII.394.2018 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2018-2024.

Uchwała w załączeniu.

 

 ad. 14.

 

Projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2018 rok – przedstawiła Skarbnik M. Kłósko.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

11 głosami „za” i 2 głosach „wstrzymujących się” (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XLVII.395.2018 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2018 rok.

Uchwała w załączeniu.

 

Przewodniczący C. Greń ogłosił 10-minutową przerwę w obradach.

 

ad. 15.

 

Projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Cieszyńskiemu na realizację zadań na drogach powiatowych – przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XLVII.396.2018 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 maja 2018 r. w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Cieszyńskiemu na realizację zadań na drogach powiatowych.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 16.

 

Projekt uchwały zmieniający uchwałę Nr XLII.340.2017 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 grudnia 2017 rok w sprawie ustalenia wysokości stawek dotacji przedmiotowych dla samorządowego zakładu budżetowego na 2018 rok – przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XLVII.397.2018 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 maja 2018 r. zmieniająca uchwałę Nr XLII.340.2017 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 grudnia 2017 rok w sprawie ustalenia wysokości stawek dotacji przedmiotowych dla samorządowego zakładu budżetowego na 2018 rok.

Uchwała w załączeniu.

 

 ad. 17.

 

Informacjęo sposobie rozpatrzenia wniosków przedłożonych przez komisje stałe Rady Miejskiej w IV kwartale 2017 roku i I kwartale 2018 roku– przedstawił Przewodniczący C. Greń.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do Informacji.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 18.

 

Protokół XLVI sesji Rady Miejskiej w Strumieniu, który był wyłożony do wglądu w biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – został przyjęty bez uwag.

 

ad. 19.

 

Informacje, wolne głosy i wnioski.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że na poprzedniej sesji Rady Miejskiej w dniu 25 kwietnia br., w obecności skarżącej, rozpatrywana była skarga na działalność Dyrektora Szkoły Podstawowej w Strumieniu. Na tej samej sesji skarżąca wniosła do protokołu o ponowne rozpatrzenie jej skargi z dnia 21 grudnia 2017 r., w sprawie, której Rada Miejska w Strumieniu podjęła Uchwałę Nr XLVI.389.2018.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że pismo wraz wyciągiem z protokołu XLVI sesji Rady Miejskiej zawierającym wystąpienie skarżącej – przekazał do Komisji Rewizyjnej – celem rozpatrzenia i zajęcia stanowiska.

Przewodniczący C. Greń odczytał treść art. 239 § 1. – Kodeksu postępowania administracyjnego: „W przypadku gdy skarga, w wyniku jej rozpatrzenia, została uznana za bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę, a skarżący ponowił skargę bez wskazania nowych okoliczności - organ właściwy do jej rozpatrzenia może podtrzymać swoje poprzednie stanowisko z odpowiednią adnotacją w aktach sprawy - bez zawiadamiania skarżącego.”. Poprosił też Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej o przedstawienie stanowiska w tej sprawie.

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej K. Gajdzica odczytał treść uchwały – wniosku Komisji Rewizyjnej z dnia 17 maja br. w sprawie podtrzymania poprzedniego stanowiska w sprawie skargi na działalność Dyrektora Szkoły Podstawowej w Strumieniu - zawartego w Uchwale Nr XLVI.389.2018 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 25 kwietnia 2018 r. Poinformował, że uchwała – wniosek została przyjęta przez Komisję Rewizyjną jednogłośnie (głosowało 4 radnych).

Przewodniczący C. Greń przypomniał, że skarga, o której mówimy nie jest jeszcze do końca rozpatrzona, ponieważ w części dotyczącej zgodności Regulaminu Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych Szkoły Podstawowej w Strumieniu z obowiązującym prawem – została przesłana do Państwowej Inspekcji Pracy Okręgowego Inspektoratu Pracy w Katowicach, Odział w Bielsku-Białej. Do dnia dzisiejszego nie otrzymaliśmy odpowiedzi, więc mamy nadzieję, że skarga w tym temacie jest przez nich rozpatrywana.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że aktualnie w Szkole Podstawowej w Strumieniu trwa kontrola Państwowej Inspekcji Pracy.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że takie właśnie rozwiązanie Rada Miejska miała na celu, aby skargę w tej części skierować do instytucji, która jest władna do podjęcia działań w tym zakresie.

Przewodniczący C. Greń zapytał, czy Komisja Rewizyjna przy ponownym rozpatrywaniu wystąpienia skarżącej, wnoszącego o ponowne rozpatrzenie jej skargi, wzięła pod uwagę pismo Dyrektora Szkoły Podstawowej w Strumieniu – odpowiedź na wnioski Rady Miejskiej, które zostały ujęte w uzasadnieniu do uchwały. Pismo to zostało przesłane do członków Komisji Rewizyjnej.

Członkowie Komisji Rewizyjnej potwierdzili, że zapoznali się z w/w pismem.

Wiceprzewodniczący T. Tolasz zapytał, czy mimo tego, że art. 239 § 1 – Kodeksu postępowania administracyjnego mówi, że organ właściwy do ponownego rozpatrzenia skargi, może podtrzymać swoje poprzednie stanowisko z odpowiednią adnotacją w aktach sprawy - bez zawiadamiania skarżącego, nie byłoby właściwe poinformowanie skarżącej o podjętym rozstrzygnięciu, że względu na to, że jest to osoba starsza, wymagająca szacunku? Skarżąca może oczekiwać na odpowiedź od Rady Miejskiej.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że w ostatnim czasie odbył spotkanie ze skarżącą, w którym wziął udział również członek Komisji Rewizyjnej. Po rozmowie ze skarżącą okazało się, że zdaje ona sobie sprawę tego, że nie musimy jej informować na piśmie o ponownym uznaniu skargi za bezzasadną. Poprosił też Radcę prawnego o krótkie wyjaśnienie tej sprawy.

Radca prawny R. Szymonek wyjaśnił, że art. 239 § 1 – Kodeksu postępowania administracyjnego, przedstawia minimalny sposób zachowania organu rozpatrującego skargę i zgodnie z tym zapisem niepoinformowanie skarżącej na piśmie – jest zgodnie z prawem. Co wcale nie przeszkadza zachować się kurtuazyjnie i odpowiedzieć skarżącej na piśmie. Nie jest to zabronione.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że odpowiedź do skarżącej, na jej wystąpienie o ponowne rozpatrzenie skargi, zostanie wystosowana.

Radny P. Faruga stwierdził, że i tak kluczowa w tej sprawie będzie odpowiedź Państwowej Inspekcji Pracy.

Przewodniczący C. Greń dodał, że skarżąca stwierdziła, że w skardze, którą napisała, nie chodzi jej o aspekt prawny Regulaminu Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, tylko o zachowanie Dyrektora Szkoły w stosunku do jej osoby, przy załatwianiu spraw związanych z Funduszem.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie uchwałę – wniosek Komisji Rewizyjnej z dnia 17 maja br. w sprawie podtrzymania poprzedniego stanowiska w sprawie skargi na działalność Dyrektora Szkoły Podstawowej w Strumieniu - zawartego w Uchwale Nr XLVI.389.2018 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 25 kwietnia 2018 r.

Uchwała - wniosek Komisji Rewizyjnej z dnia 17 maja br. – została przyjęta jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych).

Przewodniczący C. Greń poinformował, że skarżąca zostanie poinformowana na piśmie o dzisiejszym rozstrzygnięciu w sprawie ponownego rozpatrzenia jej skargi.

Burmistrz A. Grygierek poinformował, że dzisiaj otworzyliśmy 7 ofert, które wpłynęły do przetargu dotyczącego budowy chodnika przy ulicy Głównej w Bąkowie. Oferty są w trakcie weryfikacji. Zgodnie z dzisiaj podjętą zmianą budżetu gminy Strumień do Powiatu przekazujemy kwotę 300 tysięcy zł.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała że, pierwotnej wersji fiszki projektowej gmina Strumień ujęła elementy zakresu rzeczowego projektu takie jak: wykonanie wzdłuż brzegu rzeki ścieżki przyrodniczo-edukacyjnej, wykonanie na koronie wału przeciwpowodziowego ścieżki rowerowej (w okresie zimowym wykorzystanej jako trasa narciarstwa biegowego), zagospodarowanie małą architekturą terenów wzdłuż szlaków i ścieżek, wykonanie terenów do wypoczynku i rekreacji rodzinnej wzdłuż rzeki Wisły na terenach otwartych i niezadrzewionych, wykonanie przystani kajakowej, budowę oświetlenia hybrydowego wzdłuż ścieżki i całej infrastruktury, stworzenie miejsca rekreacyjno–edukacyjnego i edukacji rodzinnej poprzez wykonanie „hotelu dla owadów”, budek dla ptaków, umiejscowienie tablic dydaktycznych o tematyce związanej z występującą w rejonie bioróżnorodnością i wartością krajobrazową, usuwanie i niszczenie roślin inwazyjnych, zadrzewienie wybranych obszarów niezadrzewionych.

Głównie w związku ze zmianą zapisów wytycznych programowych w zakresie kwalifikowania wydatków z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPO WSL na lata 2014-2020 okazało się, że: nie ma możliwości dofinansowania działań związanych typowo z turystyką, wydatki związane z infrastrukturą rekreacyjno-sportową (np. wykonanie przystani kajakowej, ścieżki rowerowej) będą uznawane za niekwalifikowane, realizacja takich działań jak nadmierna zabudowa, utwardzanie powierzchni czy jakakolwiek ingerencja w obrębie koryta rzeki czy potoku, może doprowadzić do zakwestionowania kwalifikowalności wydatków.

Gmina Strumień zobligowana była w związku z tym do zmiany zapisów fiszki projektowej odnośnie zakresu rzeczowego, poprzez usunięcie takich działań jak: wykonanie na koronie wału przeciwpowodziowego ścieżki rowerowej (w okresie zimowym wykorzystanej jako trasa narciarstwa biegowego), wykonanie przystani kajakowej, wykonanie terenów do rekreacji rodzinnej, budowa oświetlenia hybrydowego wzdłuż ścieżki i całej infrastruktury.

Tak określone wymogi mocno zawęziły planowany zakres rzeczowy i merytoryczny projektu, co sprawiło, że w znaczącej części przestał on się wpisywać w cele Strategii Rozwoju Miasta i Gminy Strumień.

Przewodniczący C. Greń potwierdził, że cel projektu był zupełnie inny, bardzo ambitny i ciekawy. Po zweryfikowaniu został okrojony do odchwaszczenia, co możemy zrobić sobie sami.

Radna M. Krutyła stwierdziła, że jedna rzecz ją dziwi – zakładano, że wzdłuż rzeki Wisły miały powstawać ścieżki rowerowe? A z tego co przedstawiła Burmistrz jest wręcz przeciwnie.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że ścieżki rowerowe mogą powstawać, ale nie w ramach tego działania. Mogą być realizowane w ramach działań z zakresu turystyki. Będziemy monitorować ten temat i jeżeli pojawią się możliwości to będziemy składać wniosek.

Przewodniczący C. Greń odczytał życzenia Pani Małgorzaty Pępek Poseł na Sejm RP dla radnych i pracowników samorządowych z okazji Dnia Samorządu Terytorialnego, który przypadał 27 maja br.

Radna M. Madziar w imieniu mieszkańców końcowego odcinka ulicy Spółdzielczej w Pruchnej wnioskowała, aby nie wjeżdżały tam duże śmieciarki, tylko małe. Duże samochody mają tam problem z przejazdem.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że tym temacie będziemy kontaktować się i rozmawiać z firmą odbierającą odpady.

Radny K. Gajdzica wnioskował, aby wydrukować harmonogramy odbioru odpadów komunalnych i przekazać do sołectw.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, skontaktujemy się z sołtysami i przekażmy im wydrukowane harmonogramy odbioru odpadów komunalnych.

Wiceprzewodnicząca C. Skowron poinformowała, że wszyscy radni otrzymali zaproszenia Burmistrza Strumienia i Lokalnej Grupy Działania „Cieszyńska Kraina” na konferencję nt. „Produkt lokalny, produkt turystyczny”, która odbędzie się 13 czerwca br. o godz. 10.00 w MGOK w Strumieniu.

Przewodniczący C. Greń przypomniał, że 2 czerwca br. rozpoczynamy Staromiejską Wiosnę. Przedstawił szczegóły programu. Zaś 3 czerwca br. o godz. 16.00 rozpoczyna się drugi dzień Staromiejskiej Wiosny – Międzynarodowy Dzień Tradycji.

Sołtys sołectwa Zbytków B. Wawrzyczek zwrócił uwagę, że na ulicy Topolowej w Zbytkowie, pomiędzy ulicą Cieszyńską, a Wiązową, jest 6 ogromnych dziur, które trzeba naprawić.

Burmistrz Anna Grygierek odpowiedziała, że w najbliższym czasie na całym odcinku drogi będzie wykonana nowa nakładka asfaltowa (od ulicy Cieszyńskiej do skrzyżowania).

Przewodniczący C. Greń przypomniał, że 9 czerwca br. o godz. 9.00 w sali Gminnego Centrum Integracji Wsi w Pruchnej odbędzie się wspólne szkolenie radnych gmin z Brennej, Chybia i Strumienia. Szkolenie będzie trwało około 5 godzin.

Burmistrz A. Grygierek przypomniała radnym, że do 6 czerwca br. mają potwierdzić udział w 3-dniowej wizycie przedstawicieli gminy Krasnany.

 

ad. 20.

 

Przewodniczący C. Greń dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady XLVII sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 17.00) słowami „zamykam XLVII sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

 

 

Protokołowała: Elżbieta Król

 

Przewodniczący Rady

Czesław GREŃ