Protokół Nr XLIX.2018

obrad czterdziestej dziewiątej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu

odbytych w dniu 24 lipca 2018 r. o godz. 8.00

w Urzędzie Miejskim w Strumieniu,

w Galerii pod Ratuszem w Strumieniu

 

Obecni: radni Rady Miejskiej, przewodniczący organów wykonawczych jednostek pomocniczych Gminy, dyrektorzy i kierownicy jednostek organizacyjnych Gminyorazradna powiatowa – członek Zarządu Powiatu Cieszyńskiego – wg załączonych list obecności.

 

Ponadto w obradach udział wzięli:

1)   Burmistrz Strumienia – mgr Anna Grygierek;

2)   Zastępca Burmistrza Strumienia – mgr inż. Włodzimierz Cybulski;

3)   Skarbnik Strumienia – mgr Maria Kłósko;

4)   Sekretarz Strumienia – Daniela Kula;

5)   Radca prawny – mgr Roman Szymonek.

 

Porządek obrad:

    1.     Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

    2.     Przedstawienie porządku obrad.

    3.     Wystąpienia gości.

    4.     Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym.

    5.     Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

    6.     Interpelacje i zapytania radnych.

    7.     Informacja o działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu za I półrocze 2018 roku.

    8.     Informacja o działalności Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu za rok 2017 oraz I półrocze 2018 roku.

    9.     Rozpatrzenieprojektu uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2018-2024.

 10.     Rozpatrzenieprojektu uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2018 rok.

 11.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości w Drogomyślu.

 12.     Informacjao sposobie rozpatrzenia wniosków przedłożonych przez komisje Rady Miejskiej w II kwartale 2018 rok.

 13.     Zatwierdzenie protokołu z XLVIII sesji.

 14.     Informacje, wolne głosy i wnioski.

 15.     Zakończenie.

 

 Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył – Przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu C. Greń.

Przewodniczący C. Greń na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 13 radnych na 15 ustawowego składy Rady - obrady są zatem prawomocne.

Przewodniczący C. Greń przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, Burmistrza Strumienia, Zastępcę Burmistrza Strumienia, Skarbnika Strumienia, Sekretarza Strumienia, Radcę prawnego, sołtysów i Przewodniczącą Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorów i kierowników jednostek organizacyjnych Gminy,radną powiatową – członka Zarządu Powiatu Cieszyńskiego Lillę Salachna-Brzoza oraz pracowników Urzędu Miejskiego w Strumieniu.

 

ad. 2.

 

Przewodniczący C. Greń poinformował, że radni otrzymali porządek obrad XLIX sesji w materiałach sesyjnych. Zapytał, czy ktoś ma jakieś uwagi lub propozycje zmian w porządku obrad?

Nikt nie wniósł żadnych uwag, ani propozycji zmian w porządku obrad.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie porządek obrad XLIX sesji.

Porządek obrad XLVIII sesji został przyjęty jednogłośnie „za” (głosowało 13 radnych).

 

ad. 3.

 

Nikt nie zabrał głosu.

 

ad. 4.

 

Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 5.

 

Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 6.

 

Przewodniczący C. Greń zapytał radnych, czy odpowiedzi na interpelacje i zapytania zgłoszone na poprzedniej sesji są zadawalające oraz czy zgłaszają jeszcze jakieś dodatkowe pytania i uwagi? Zapytał też, czy zgłaszają nowe interpelacje i zapytania?

Radna M. Madziar podziękowała za pisemne odpowiedzi na interpelacje. Zgłosiła też zapytanie w sprawie ograniczenia ruchu tirów na drodze wojewódzkiej Pawłowice-Cieszyn, który jest aktualnie wprowadzony w związku trwającym remontem drogi w stronę Cieszyna. Zapytała, czy Gmina nadal podejmuje działania mające na celu stałe ograniczenie ruchu tirów na tej drodze lub wprowadzenie zmniejszenia tonażu? Zapytała czy Gmina monitoruje ten temat? W ostatnim czasie pojawiła się informacja, że mieszkańcy Cieszyna zbierali podpisy i występowali o ograniczenie ruchu tirów na tej drodze.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że cały czas podtrzymujemy swoje stanowisko oraz działania mające na celu ograniczenia ruchu tirów na drodze wojewódzkiej Pawłowice-Cieszyn. Poprosiła Zastępcę Burmistrza o odpowiedź na zapytanie radnej, ponieważ uczestniczył w spotkaniu w tej sprawie, które w ostatnim czasie odbyło się w Urzędzie Marszałkowskim w Katowicach

Zastępca Burmistrza W. Cybulski odpowiedział, że 13 lipca br. wziął udział w spotkaniu zorganizowanym przez Wydział Drogowy Urzędu Marszałkowskiego w Katowicach. Spotkanie to odbyło się z inicjatywy Cieszyna, było pokłosiem protestów i rozmów, które tam miały miejsce. Przed tym spotkał się z Burmistrzem Cieszyna i Wójtem Hażlacha, gdzie ustalono wspólne stanowisko gmin w tej sprawie - tzn. wszystkie trzy gminy wnioskują o wyłączenie ruchu tranzytowego na przedmiotowej drodze z dopuszczeniem ruchu lokalnego - co zostało przedstawione na spotkaniu w Urzędzie Marszałkowskim. Na spotkaniu ustalono, aby zainteresowane gminy przedstawiły dane dotyczące – jakiego rodzaju i ile podmiotów miałoby podlegać temu wyłączeniu. Dane te są potrzebne do przygotowania właściwej zmiany organizacji ruchu. Jednocześnie ustalono też, że będą wykorzystane badania dotyczące natężenia ruchu, które w grudniu 2017 roku zlecił Cieszyn. W spotkaniu uczestniczyli: Inspekcja Transportu Drogowego, właściwe Policje i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która przedstawiła odmienne stanowisko, od tego, które przyjęły gminy – twierdząc, że ograniczenie ruchu tranzytowego na drodze wojewódzkiej Pawłowice-Cieszyn spowoduje zwiększenie ruchu na drodze ekspresowej, na której i tak są już problemy. Urząd Marszałkowski ma to wszystko przeanalizować i zlecić przygotowanie zmiany organizacji ruchu. Sprawa jest na bieżąco przez nas monitorowana. Notatka ze spotkania ma być do nas przesłana, o czym poinformujemy Radę.

Przewodniczący C. Greń podziękował za otrzymane odpowiedzi oraz realizację zgłoszonych interpelacji:

1)  pokrywa załamanej studzienka w chodniku dla pieszych przy ul. Głównej w Drogomyślu została naprawiona;

2)  wykonano również poprawę dojazdu dla osób niepełnosprawnych, poruszających się na wózkach inwalidzkich do Apteki w Drogomyślu, przy ulicy Oblaski.

Otrzymał też odpowiedź, że sprawa poszerzenia pobocza drogi – ulicy Oblaski w Drogomyślu, na odcinku od Ośrodka Zdrowia do Apteki – nie może zostać zrealizowana, ponieważ nie przewiduje tego projekt techniczny. Poszerzenie pobocza drogi mogłoby skutkować problemami przy końcowym odbiorze drogi.

Przewodniczący C. Greń interpelował o generalny remont placu przy Ośrodku Zdrowia w Drogomyślu oraz remont schodów wejściowych i elewacji obiektu?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu w bieżącym roku zlecił przygotowanie dokumentacji technicznej na termomodernizację obiektu Ośrodka Zdrowia w Drogomyślu, natomiast Urząd ma przygotowaną dokumentacje na remont parkingu. W 2019 roku chcielibyśmy podjąć prace związane z Ośrodkiem Zdrowia w Drogomyślu.

Wiceprzewodnicząca C. Skowron interpelowała o naprawę drugiego odcinka drogi - ulicy Sportowej w Zbytkowie. Odcinek ulicy Sportowej od skrzyżowania z ulicą Strażacką w kierunku Golasowic został wyremontowany, natomiast na odcinku drogi biegnącym w drugą stronę budowana była kanalizacja deszczowa, która przebiega przez środek drogi. Po budowie kanalizacji wysypano kamień, co spowodowało, że środek drogi jest zawyżony, a krawędź bardzo nisko. Powstają tam duże rozlewiska wody i błoto, nawet przy bardzo małych opadach deszczu. Należałoby ten odcinek drogi podsypać kamieniem i uwałować.

 

ad. 7.

 

Informację o działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu za I półrocze 2018 roku– przedstawiła Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu M. Florek.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do Informacji.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 8.

 

Informację o działalności Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu za rok 2017 oraz I półrocze 2018 roku– przedstawiła Główna Księgowa Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu A. Janik.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do Informacji.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 9.

 

Projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2018-2024 – przedstawiła Skarbnik M. Kłósko.

Burmistrz A. Grygierek dodatkowo poinformowała, że proponujemy przyznanie dotacji celowej na zakup nowego średniego samochodu ratowniczo-gaśniczego dla jednostki OSP Pruchna w wysokości 300 tysięcy złotych. Środki zabezpieczone zostały z niewykorzystanej dotacji z roku 2017 (wolne środki) oraz zmian w budżecie Gminy w 2018 roku.

W bieżącym roku jednostki OSP w Bąkowie i w Pruchnej wzbogacą się nowe samochody ratowniczo-gaśnicze z dofinansowaniem zewnętrznym. Otrzymaliśmy pisemne potwierdzenie Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej, że jednostki OSP zostały ujęte w wykazie planowanych zakupów samochodów ratowniczo-gaśniczych w ramach montażu finansowego.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 13 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XLIX.409.2018 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 24 lipca 2018 r. w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2018-2024.

Uchwała w załączeniu.

 

 ad. 10.

 

Projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2018 rok – przedstawiła Skarbnik M. Kłósko.

Na sesję przybył radny M. Staniek i od tej chwili w sesji uczestniczy 14 radnych na 15 ustawowego składy Rady - obrady są zatem prawomocne.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XLIX.410.2018 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 24 lipca 2018 r. w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2018 rok.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 11.

 

Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości w Drogomyślu – przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XLIX.411.2018 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 24 lipca 2018 r. w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości w Drogomyślu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 12.

 

Informacjęo sposobie rozpatrzenia wniosków przedłożonych przez komisje Rady Miejskiej w II kwartale 2018 rok– przedstawił Przewodniczący C. Greń.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do Informacji.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że w II kwartale 2018 roku komisje zgłosiły dwa wnioski. Jeden z wniosków dotyczył przygotowania przez Urząd Miejski w Strumieniu propozycji zmian w Statucie Gminy Strumień wynikających ze zmian w ustawie o samorządzie gminnym.

Przewodnicząca doraźnej Komisji ds. Statutu Gminy Strumień C. Skowron poinformowała, że 4 lipca br. odbyło się posiedzenie doraźnej Komisji, na którym Sekretarz D. Kula przedstawiła przygotowane przez Urząd Miejski w Strumieniu propozycje zmian w Statucie Gminy Strumień, wynikające ze zmiany ustawy o samorządzie gminnym. Propozycje zmian zostały zapisane i przekazane Radcy prawnemu. Następne posiedzenie doraźnej Komisji ds. Statutu Gminy Strumień planowane jest na koniec sierpnia br.

Przewodniczący C. Greń zaapelował do radnych o przeanalizowanie treści Statutu Gminy Strumień i zgłaszanie ewentualnych propozycji zmian w tym dokumencie.

Przewodniczący C. Gren poinformował, że drugi wniosek dotyczył zaproszenie na majowe posiedzenie komisji Rady Miejskiej w Strumieniu przedstawiciela Związku Spółek Wodnych w Cieszynie, co zostało zrealizowane.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 13.

 

Protokół XLVIII sesji Rady Miejskiej w Strumieniu, który był wyłożony do wglądu w biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – został przyjęty bez uwag.

 

ad. 14.

 

Informacje, wolne głosy i wnioski.

Radny S. Balas zapytał kiedy zostanie zaasfaltowany odcinek wyciętego asfaltu w drodze powiatowej – ulicy Głównej w Bąkowie?

Radna powiatowa L. Salachna-Brzoza poinformowała, że w najbliższy czwartek odbędzie się posiedzenie Zarządu Powiatu Cieszyńskiego, na którym zgłosi tą sprawę.

Radny J. Szast zgłosił sprawę wykaszania poboczy dróg powiatowych na terenie Gminy. Stwierdził, że wykaszanie poboczy tylko na szerokość 1 metra to zbyt mało. Poinformował też, że zgłaszał już sprawę poobcinanych gałęzi drzew przy drodze powiatowej – ulicy Bielskiej w Zabłociu, które od ponad miesiąca leżą pozarastane trawą w rowie przydrożnym. Stwierdził też, że w sąsiednim Powiecie Pszczyńskim sprawy te wyglądają zupełnie inaczej.

Radna powiatowa L. Salachna-Brzoza poinformowała, że zna tą sprawę, widziała, że obcięte gałęzie drzew przy ulicy Bielskiej w Zabłociu są nieposprzątane. Dodała też, że problem dbania o pobocza dróg powiatowych jest bardzo widoczny. Stwierdziła też, że faktycznie Powiat Pszczyński ma zupełnie inne standardy w tych sprawach.

Przewodniczący C. Greń dodał, że standardy wykonywania prac przy drogach powiatowych wynikają z tego jaki zakres prac dany powiat sobie ustali: szerokość koszenia, lub to czy rów przydrożny ma zostać wykoszony, czy nie itp.

Wiceprzewodnicząca C. Skowron wnioskowała o rozwiązanie sprawy bardzo niebezpiecznego wyjazdu z ulicy Krótkiej na ulicę 1 Maja w Strumieniu. Wyjazd jest szczególnie niebezpieczny w kierunku Zbytkowa, nie widać samochodów jadących od Rynku. Są propozycje, aby ulica ta była jednokierunkowa.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że jest przygotowana dokumentacja na zmianę organizacji ruchu na ulicach Młyńskiej i Krótkiej w Strumieniu. Sprawa jest aktualnie w trakcie załatwiania.

 

ad. 15.

 

Przewodniczący C. Greń dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady XLIX sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 9.00) słowami „zamykam XLIX sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

 

 

Protokołowała: Elżbieta Król

 

 

Przewodniczący Rady

Czesław Greń