- P R O J E K T -

Uchwała Nr LII.       .2018
Rady Miejskiej w Strumieniu

z dnia 30 października 2018 r.

w sprawie zmiany Statutu Gminy Strumień

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 1, art. 22, art. 40 ust. 2 pkt 1 i art. 41 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r. poz. 994, z późn. zm.), po konsultacji z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - na wniosek doraźnej Komisji ds. Statutu Gminy Strumień

Rada Miejska w Strumieniu

u c h w a l a:

§ 1. W  załączniku do uchwały Nr XXXIII.290.2013 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 kwietnia 2013 r. w sprawie Statutu Gminy Strumień (Dz. Urz. Woj. Śląskiego z 2013 r. poz. 3791, z późn. zm.) pn. Statut Gminy Strumień – wprowadza się następujące zmiany:

1)     w § 1 ust. 1:

a)      pkt 5 otrzymuje brzmienie:

„5) zasady i tryb działania Komisji Skarg, Wniosków i Petycji;”,

b)     dotychczasowe pkt 5 i 6 oznacza się jako pkt 6 i 7;

 

2)     w § 2 ust. 1:

a)     pkt 6 otrzymuje brzmienie:

„6) Komisji Skarg – należy przez to rozumieć Komisję Skarg, Wniosków i Petycji Rady Miejskiej w Strumieniu;”,

b)     dotychczasowe pkt 6, 7, 8, 9 oznacza się jako pkt 7, 8, 9, 10,

c)     w pkt 9 po wyrazie „gminnym” dopisuje się: „(Dz. U. z 2018 r. poz. 994, z późn. zm.)”;

d)     pkt 10 otrzymuje brzmienie:

„10) K.p.a. – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2017 r. poz. 1257, z późn. zm.);”,

e)     dotychczasowy pkt 10 oznacza się jako pkt 11;

 

3)     w § 5 ust. 2:

a)      pkt 4 otrzymuje brzmienie:

„4) transmitowanie obrad Rady Miejskiej oraz udostępnianie nagrań obrad w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronie internetowej Gminy oraz w inny sposób zwyczajowo przyjęty;”,

b)     dotychczasowe pkt 4, 5 oznacza się jako pkt 5, 6;

 

4)     w § 12 ust. 6 po wyrazie „uwagę” dodaje się wyrazy „między innymi;

 

 

5)     w § 14

a)      ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. Sesje Rady przygotowuje Przewodniczący Rady we współpracy z Burmistrzem ustalając porządek obrad, miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia sesji oraz listę zaproszonych osób nie będących radnymi.”,

b)     ust. 2 otrzymuje brzmienie:

„2. Materiały na sesję radni otrzymują w formie elektronicznej, chyba że nie jest to możliwe z przyczyn technicznych.”;

 

6)     w § 16 ust. 4:

a)      pkt 3 otrzymuje brzmienie:

„3) informacja Przewodniczącego Rady o zgłoszonych interpelacjach i zapytaniach radnych;”,

b)     pkt 5 skreśla się,

c)      dotychczasowy pkt 3 i 4 oznacza się jako pkt 4 i 5;

 

7)     w § 20 ust. 4 po wyrazie „osobom” dodaje się wyrażenie: „z zastrzeżeniem postanowienia § 21a Statutu. Czas wypowiedzi tych osób nie może przekroczyć 5 minut.”;

 

8)     w § 21 ust. 1 po wyrazie „Radę” stawia się przecinek i dodaje wyrażenie: „z zastrzeżeniem postanowienia § 21a Statutu.”;

 

9)     po § 21 dodaje się § 21a w brzmieniu:

„§ 21a. Zasady debaty nad raportem o stanie gminy określa art. 28aa ustawy o samorządzie gminnym.”;

 

10)  w § 28:

a)     ust. 4 pkt 5 po wyrazie „głosowania” dodaje się wyrażenie: „z podaniem imiennych wyników głosowań „za”, „przeciw” i „wstrzymujących się” z wyłączeniem głosowań tajnych;”,

b)     ust. 9 otrzymuje brzmienie:

„9. Przebieg obrad sesji jest transmitowany i utrwalany, a nagrania są udostępniane, zgodnie z art. 20 ust. 1b ustawy o samorządzie gminnym.”;

 

11)  w § 30 ust. 1 po wyrażeniu „składu Rady” dodaje się wyrażenie „oraz grupy mieszkańców Gminy, o których mowa w art. 41a ustawy o samorządzie gminnym.”;

 

12)  po § 30 dodaje się § 30a w brzmieniu:

„§ 30a. Szczegółowe zasady wnoszenia obywatelskich inicjatyw uchwałodawczych określi odrębna uchwała.”.

 

13)  w § 38:

a)      ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. Głosowanie jawne na sesji odbywa się zgodnie z art. 14 ustawy o samorządzie gminnym.”,

b)     w ust. 2 po wyrazie „radnych” dodaje się wyraz „odczytywane”;

 

14)  w § 44:

a)      ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. Interpelacje i zapytania są kierowane w formie pisemnej do Burmistrza, a składane Przewodniczącemu Rady i mogą być zgłaszane wyłącznie przez radnych.”,

b)     ust. 2, 3, 4, 5, 6 skreśla się,

c)      ust. 7 oznacza się jako 2, a w nim po wyrażeniu „zwrócić się” dodać wyraz „pisemnie”;

 

15)  § 45 otrzymuje brzmienie:

„§ 45.  Zasady składania przez radnych interpelacji i zapytań określa art. 24 ustawy o samorządzie gminnym.”;

 

16)  w § 71:

a)      w pkt 4 dodaje się lit. c w brzmieniu:

„c) raportu o stanie gminy”,

b)     pkt 6 skreśla się;

 

17)  po Rozdziale 7 dodaje się Rozdział 7a w brzmieniu:

„Rozdział 7a. Zasady i tryb działania Komisji Skarg

 

§ 82a. Komisja Skarg działa na podstawie ustawy o samorządzie gminnym, rozdziału VII K.p.a. i niniejszego Statutu.

§ 82b. Komisja podlega wyłącznie Radzie Miejskiej i działa w jej imieniu.

§ 82c. Pracą Komisji kieruje jej Przewodniczący, a w razie jego nieobecności Zastępca Przewodniczącego Komisji.

§ 82d.1. Komisja niezwłocznie podejmuje wszelkie czynności w celu rozpatrzenia i wyjaśnienia wnoszonych skarg, wniosków i petycji, w szczególności jest uprawniona do występowania o zajęcie stanowiska w sprawie przez Burmistrza oraz gminne jednostki organizacyjne.

2. Komisja może zapraszać na swoje posiedzenie przedstawicieli gminnych jednostek organizacyjnych oraz inne osoby.

3. Członkowie Komisji zobowiązani są w szczególności do aktywnego uczestnictwa w pracach Komisji.

4. Przewodniczący Komisji może zawiadomić członków komisji o zwołanym posiedzeniu oraz przesłać dokumenty i inne materiały związane z przedmiotem posiedzenia drogą elektroniczną za pomocą urządzeń i rozwiązań zapewnionych przez Burmistrza, o których mowa w § 14 ust. 2 Statutu.

5. Posiedzenia Komisji odbywają się w siedzibie Urzędu Miejskiego w Strumieniu lub poza Urzędem, jeżeli jest to niezbędne dla prawidłowej realizacji zadań Komisji.

6. Posiedzenie jest prawomocne, gdy uczestniczy w nim nie mniej niż połowa składu osobowego Komisji.

7. Rozstrzygnięcia podejmowane przez Komisję zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ogólnej liczby członków Komisji.

8. Udział w głosowaniu biorą wyłącznie członkowie Komisji.

§ 82e. Komisja współpracuje z innymi Komisjami Rady Miejskiej na zasadach określonych w Statucie.

§ 82f. Komisja, w celu wykonania swoich zadań uprawniona jest do:

1) wstępu do pomieszczeń obiektów gminnych;

2) wglądu do dokumentów urzędu i gminnych jednostek organizacyjnych związanych z przedmiotem skargi, wniosku lub petycji, z zachowaniem tajemnicy prawnie chronionej;

3) wnioskowania o powołanie biegłego do zbadania spraw będących przedmiotem skargi, wniosku, petycji.

§ 82g.1. Burmistrz zapewnia odpowiednie warunki i środki niezbędne do wykonywania zadań Komisji.

2. Podczas dokonywania czynności Komisja jest zobowiązana do przestrzegania:

-    przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy obowiązujących na terenie jednostki,

-    przepisów o ochronie informacji niejawnych, ochronie danych osobowych,

-    ochronie konkurencji, tajemnicy skarbowej, prawa bankowego, dóbr osobistych, itp.

3. Działalność Komisji nie może naruszać obowiązującego w jednostce porządku pracy i kompetencji organów nadrzędnych tej jednostki.

§ 82h.1. Z przebiegu posiedzenia komisja sporządza protokół, który podpisuje Przewodniczący prowadzący obrady Komisji lub Zastępca Przewodniczącego Komisji oraz osoba sporządzająca protokół.

2. Komisja przygotowuje propozycje stanowiska w danej sprawie wraz z projektem stosownej uchwały Rady Miejskiej i uzasadnieniem.

3. Projekt uchwały Rady Miejskiej, o której mowa w ust. 2 Przewodniczący Komisji przedkłada się niezwłocznie Przewodniczącemu Rady Miejskiej, w celu uwzględnienia projektu w porządku obrad najbliższej sesji Rady Miejskiej.

§ 82i. Obsługę biurową Komisji zapewnia Burmistrz przy pomocy Urzędu Miejskiego.”;

 

18)  § 83 otrzymuje brzmienie:

„§ 83 Przynależność do klubów radnych jest dobrowolna.”.

 

19)  § 84 otrzymuje brzmienie:

„§ 84 Powstanie klubu radnych przewodniczący klubu niezwłocznie zgłasza na piśmie Przewodniczącemu Rady.”.

 

20)  w § 89:

a)   w ust. 1 po wyrazie „działania” dodaje się wyrażenie: „Rady, w szczególności inicjatywa uchwałodawcza.”,

b)   w ust. 2 po wyrazie „sesji” dodaje się wyraz „wyłącznie”;

 

21)  w załączniku Nr 2 do Statutu Gminy Strumień pn. Wykaz gminnych jednostek organizacyjnych wprowadza się następujące zmiany:

a)   pkt 1 skreśla,

b)   dotychczasowe pkt 2 do 14 oznacza się jako pkt 1 do 13,

c)   w pkt 5 po wyrazie „Przedszkole” dodaje się wyrażenie „im. Marii Konopnickiej”,

d)   w pkt 6 po wyrazie „Podstawowa” dodaje się wyrażenie „im. Powstańców Śląskich”.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Strumienia.

§ 3. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie od pierwszego dnia kadencji Rady Miejskiej następującej po kadencji, w czasie której podjęta została niniejsza uchwała.

 

 

 


Uzasadnienie

do projektu uchwały w sprawie zmiany Statutu Gminy Strumień

 

 

 

 

 

W związku ze zmianami w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym wprowadzonymi ustawą z dnia 11 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1330) doraźna Komisja ds. Statutu Gminy Strumień przygotowała propozycje zmian w Statucie Gminy Strumień.