Protokół Nr LII.2018

obrad pięćdziesiątej drugiej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu

odbytych w dniu 30 października 2018 r. o godz. 15.00

na sali posiedzeń Urzędu Miejskiego w Strumieniu

 

 

Obecni: radni Rady Miejskiej, przewodniczący organów wykonawczych jednostek pomocniczych Gminy, dyrektorzy i kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy, przedstawiciel prasylokalnej, radni elekci – wg załączonych list obecności.

 

Ponadto w obradach udział wzięli:

1)   Burmistrz Strumienia – mgr Anna Grygierek;

2)   Zastępca Burmistrza – mgr inż. Włodzimierz Cybulski;

3)   Skarbnik Strumienia – mgr Maria Kłósko;

4)   Radca prawny – mgr Roman Szymonek.

 

Porządek obrad:

    1.     Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

    2.     Przedstawienie porządku obrad.

    3.     Wystąpienia gości.

    4.     Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym.

    5.     Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

    6.     Interpelacje i zapytania radnych.

    7.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w ośrodkach wsparcia i mieszkaniach chronionych.

    8.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia sposobu sprawienia pogrzebu oraz określenia zasad zwrotu wydatków na pokrycie kosztów pogrzebu.

    9.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawieProgramu współpracy gminy Strumień z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2019.

 10.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia „Aktualizacji założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwo gazowe dla gminy Strumień na lata 2018-2035”.

 11.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Statutu Gminy Strumień.

 12.     Rozpatrzenieprojektu uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2018-2024.

 13.     Rozpatrzenieprojektu uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2018 rok.

 14.     Informacja Przewodniczącego Rady, Burmistrza oraz Wojewody Śląskiego na temat oświadczeń majątkowych złożonych w 2018 roku.

 15.     Zatwierdzenie protokołu z LI sesji.

 16.     Informacje, wolne głosy i wnioski.

 17.     Zakończenie.

 

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył – Przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu C. Greń.

Przewodniczący C. Greń na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 14 radnych na 15 ustawowego składy Rady - obrady są zatem prawomocne.

Przewodniczący C. Greń przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, Burmistrza Strumienia, Zastępcę Burmistrza Strumienia, Skarbnika Strumienia, Radcę prawnego, sołtysów, dyrektorów i kierowników jednostek organizacyjnych Gminy, przedstawiciela prasy lokalnej „Nowej Formacji, nowo wybranych radnych elektów oraz pracowników Urzędu Miejskiego w Strumieniu.

 

ad. 2.

 

Przewodniczący C. Greń poinformował, że radni otrzymali porządek obrad LII sesji w materiałach sesyjnych. Zapytał, czy ktoś proponuje wprowadzenie zmian w porządku obrad?

Nikt nie wniósł żadnej propozycji zmiany do porządku obrad.

 

ad. 3.

 

Nikt nie zabrał głosu.

 

ad. 4.

 

Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że:

1)  ogłoszono przetarg na budowę kanalizacji sanitarnej w Bąkowie;

2)  ponownie ogłoszono przetarg na remont mostu w ciągu ulicy Skrajnej w Zabłociu;

3)  analizujemy temat, czy w bieżącym roku ogłaszać przetarg na budowę boiska w Pruchnej, otrzymaliśmy dofinansowanie z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej Ministerstwa Sportu i Turystyki w ramach Programu rozwoju lokalnej infrastruktury sportowej na przebudowę boiska szkolnego na wielofunkcyjne boisko przy Zespole Szkół w Pruchnej;

4)  złożyliśmy wniosek o przyznanie pomocy na zadanie pn. „Przebudowa ulicy Szkolnej w Pruchnej” w ramach naboru na operacje typu „Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Obecnie wniosek jest w trakcie weryfikacji przez Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego.

Radny K. Pisiut zapytał jaki odcinek ulicy Szkolnej w Pruchnej będzie remontowany?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że remontowany będzie odcinek ulic Szkolnej od skrzyżowania z drogą powiatową ulicą Główną w Pruchnej do kapliczki.

Na sesję przybył radny P. Faruga i od tej chwili w sesji uczestniczy pełny skład Rady Miejskiej.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 5.

 

Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 6.

 

Przewodniczący C. Greń zapytał radnych, czy odpowiedzi na interpelacje i zapytania zgłoszone na poprzedniej sesji są zadawalające oraz czy zgłaszają jeszcze jakieś dodatkowe pytania i uwagi? Zapytał też, czy zgłaszają nowe interpelacje i zapytania?

Wiceprzewodniczący T. Tolasz podziękował za ustawienie lustra na skrzyżowaniu ulic: Uroczej i Głównej w Pruchnej.

Przewodniczący C. Greń podziękował za szybkie wycięcie krzaków przy ulicach: Magnoliowej i Kasztanowej w Drogomyślu. Zgłosił też nowąinterpelację w sprawie usunięcia dużego pnia po ściętym drzewie przy ulicy Długiej w Zabłociu za przejazdem kolejowym, jadąc w kierunku Zabłocia. W miejscu tym jest zwężenie drogi i pień stwarza niebezpieczeństwo dla poruszających się tamtędy samochodów.

Radny S. Balas interpelował w sprawach:

1)     usunięcia dwóch pni po ściętych drzewach na ulicy Grobla w Bąkowie. Pnie pozostawione zostały na odcinku drogi gdzie są dwa zakręty i stwarzają niebezpieczeństwo dla przejeżdżających tamtędy samochodów;

2)     podwieszenia niebezpiecznie nisko wiszących kabli oraz poobcinania gałęzi drzew i krzewów przy ulicy Zielonej w Bąkowie.

Wiceprzewodniczący T. Tolasz interpelował w sprawach:

1)     aby zwrócić się do Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach w sprawie otwarcia zamkniętego przejścia dla pieszych w rejonie ronda w ciągu ulicy Katowickiej w Pruchnej (przejście dla pieszych zostało zamknięte ze względu na niebezpiecznie zwisających dach na walącym się budynku w tym rejonie, dach został rozebrany, a przejście jest nadal zamknięte);

2)     zmiany zapisów nakazujących, aby spad dachów na budowanych budynkach na terenie gminy Strumień wynosił 30 stopni.

Zastępca Burmistrza Włodzimierz Cybulski odpowiedział, że zapisy określające stopień spadu dachów na budynkach znajdują się w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego. W momencie kiedy będziemy uchwalać nowe plany zagospodarowania przestrzennego, wtedy będzie istniała możliwość zmiany tych zapisów.

Wiceprzewodnicząca C. Skowron podziękowała za odpowiedź na interpelacje odnośnie wyczyszczenia trawy z chodników przy ulicy 1 Maja i Wyzwolenia w Zbytkowie. Poinformowała też, że otrzymała odpowiedź na interpelację informującą, że lampy na skrzyżowaniu ulic Długiej ze Strażacką w Zbytkowieświecą. Zgłosiła jednak, że lampy te nadal nie świecą.

Radna M. Krutyła zgłosiła, że przy ulicy Młyńskiej w Strumieniu lampa oświetlenia ulicznego naprzeciw Hali sportowej raz świeci, raz nie świeci.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że interwencje mieszkańców zgłaszane na infolinii firmy Tauron w sprawie awarii oświetlenia ulicznego są nieskuteczne.

Radny K. Pisiut interpelował, aby zwrócić się do firmy Tauron o zsynchronizowanie czasu zapalania lamp oświetlenia ulicznego na terenie sołectw. W części sołectwa lampy świecą się, a w części jeszcze nie. Lampy powinny zapalać się o tej samej godzinie.

Radny I. Duda zapytał kiedy było wystosowane ostatnie pismo do Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach w sprawie remontu nawierzchni drogi wojewódzkiej - ulicy Brodeckiego i ulicy Kolejowej w Strumieniu?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że korespondencja w tej sprawie jest prowadzona na bieżąco, stale monitorujemy ten temat. Sprawa remontu drogi wojewódzkiej wstrzymywana jest w związku z nieuregulowanym stanem własnościowym gruntów pod drogą z firmą PKP. Wystąpiliśmy z pismem w sprawie doraźnego remontu chodnika i przycinki drzew przy tej drodze, na co otrzymaliśmy odpowiedź, że w bieżącym roku zostanie to wykonane.

 

ad. 7.

 

Projekt uchwały w sprawieustalenia zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w ośrodkach wsparcia i mieszkaniach chronionych – przedstawiła pracownica socjalna Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu D. Kozieł.

Pani D. Kozieł poinformowała, że obie uchwały: w sprawie ustalenia zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w ośrodkach wsparcia i mieszkaniach chronionych oraz ustalenia sposobu sprawienia pogrzebu oraz określenia zasad zwrotu wydatków na pokrycie kosztów pogrzebu były konsultowane z organizacjami pozarządowymi działającymi na terenie Gminy. Do żadnej z nich nie wpłynęły żadne uwagi.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr LII.424.2018 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 października 2018 r. w sprawie ustalenia zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w ośrodkach wsparcia i mieszkaniach chronionych.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 8.

 

Projekt uchwały w sprawieustalenia sposobu sprawienia pogrzebu oraz określenia zasad zwrotu wydatków na pokrycie kosztów pogrzebu – przedstawiła pracownica socjalna Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu D. Kozieł.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr LII.425.2018 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 października 2018 r. w sprawie ustalenia sposobu sprawienia pogrzebu oraz określenia zasad zwrotu wydatków na pokrycie kosztów pogrzebu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 9.

 

Projekt uchwały w sprawieProgramu współpracy gminy Strumień z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2019 – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr LII.426.2018 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 października 2018 r. w sprawie Programu współpracy gminy Strumień z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2019.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 10.

 

Projekt uchwały w sprawieprzyjęcia „Aktualizacji założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwo gazowe dla gminy Strumień na lata 2018-2035” – przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr LII.427.2018 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 października 2018 r. w sprawie przyjęcia „Aktualizacji założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwo gazowe dla gminy Strumień na lata 2018-2035”.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 11.

 

Projekt uchwały w sprawiezmiany Statutu Gminy Strumień – przedstawił Przewodniczący C. Greń.

Dodatkowych informacji o projekcie uchwały udzieliła Przewodnicząca doraźnej Komisji ds. Statutu Gminy Strumień C. Skowron.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr LII.428.2018 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 października 2018 r. w sprawie zmiany Statutu Gminy Strumień.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 12.

 

Projekt uchwały w sprawiezmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2018-2024 wraz z autopoprawką– przedstawiła Skarbnik M. Kłósko.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały wraz z autopoprawką.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z autopoprawką.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr LII.429.2018 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 października 2018 r. w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2018-2024.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 13.

 

Projekt uchwały w sprawiezmiany budżetu gminy Strumień na 2018 rok wraz z autopoprawką– przedstawiła Skarbnik M. Kłósko.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały wraz z autopoprawką.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z autopoprawką.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr LII.430.2018 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 października 2018 r. w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2018 rok.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 14.

 

Informację Przewodniczącego Rady, Burmistrza oraz Wojewody Śląskiego na temat oświadczeń majątkowych złożonych w 2018 roku– przedstawił Przewodniczący C. Greń.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do Informacji.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 15.

 

Protokół LI sesji, który był wyłożony do wglądu w biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – został przyjęty bez uwag.

 

ad. 16.

 

Informacje, wolne głosy i wnioski.

Przewodniczący C. Greń przedstawił podsumowania i statystyki Rady Miejskiej w Strumieniu w kadencji 2014-2018. W mijającej kadencji na 51 sesjach Rady Miejskiej (w tym: 4 nadzwyczajnych i 3 uroczystych) podjęto 423 uchwały. Radni złożyli 360 interpelacji, zapytań i wniosków.

Komisje odbywały swoje posiedzenia zgodnie z zatwierdzonymi planami pracy na dany rok. Przedstawił statystyki z posiedzeń stałych i doraźnych Komisji Rady Miejskiej w mijającej kadencji.

Na ręce Burmistrza, Zastępcy Burmistrza, Sekretarza, Skarbnika, Radcy prawnego, kierowników Referatów oraz wszystkich pracowników Urzędu Miejskiego złożył podziękowania za współpracę przy tworzeniu i realizowaniu uchwał, życząc - wszystkiego najlepszego, pomyślności w życiu osobistym i sukcesów w pracy zawodowej. Burmistrzowi Strumienia życzył przede wszystkim zdrowia, wytrwałości i owocnej współpracy z nowo wybraną Radą Miejską, celem realizacji wszystkich zamierzonych planów.

Przewodniczący C. Greń podziękował też przewodniczącym organów wykonawczych jednostek pomocniczych Gminy za udział w komisjach i sesjach, dobrą współpracę i cenne uwagi. Podziękował też przedstawicielom środków masowego przekazu i redaktorom lokalnej prasy za relacjonowanie prac Rady, życząc dalszych sukcesów zawodowych.

Burmistrz A. Grygierek podziękowała radnym za 4 lata współpracy, za rzetelną pracę i konstruktywne głosy w dyskusji. Podziękowała też Przewodniczącej Rady Mieszkańców i Sołtysom za cenne uwagi.

 

ad. 17.

 

Przewodniczący C. Greń dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady LII sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 17.30) słowami „zamykam LII sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

 

Protokołowała: Elżbieta Król

 

Przewodniczący Rady

Czesław Greń