Uchwała Nr III.14.2018
Rady Miejskiej w Strumieniu

z dnia 21 grudnia 2018 r.

w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla publicznych i niepublicznych przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego, szkół podstawowych z oddziałami przedszkolnymi oraz szkół, w których realizowany jest obowiązek szkolny, trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania oraz terminu i sposobu rozliczenia wykorzystania dotacji

Na podstawie art. 38 ust. 1 ustawy z dnia 27 listopada 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2203), art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1, art. 41 ust. 1 i art. 42 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.) - na wniosek Burmistrza Strumienia – Rada Miejska w Strumieniu

uchwala, co następuje:

§ 1. Ustala się tryb udzielania i rozliczania oraz tryb przeprowadzania kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystania dotacji udzielanych z budżetu Gminy Strumień dla:

1) publicznego przedszkola niebędącego przedszkolem specjalnym;

2) niepublicznego przedszkola niebędącego przedszkolem specjalnym;

3) publicznej innej formy wychowania przedszkolnego;

4) niepublicznej innej formy wychowania przedszkolnego;

5) publicznej szkoły podstawowej, w której zorganizowano oddział przedszkolny, niebędącej szkołą specjalną;

6) niepublicznej szkoły podstawowej, w której zorganizowano oddział przedszkolny, niebędącej szkołą specjalną;

7) publicznej szkoły podstawowej, w której realizowany jest obowiązek szkolny, niebędącej szkołą specjalną;

8) niepublicznej szkoły podstawowej, w której realizowany jest obowiązek szkolny, niebędącej szkołą specjalną; zwanych dalej „podmiotami dotowanymi”, prowadzonych przez osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego oraz osoby fizyczne, w tym zakres danych które powinny być zawarte we wniosku o udzielenie dotacji i w rozliczeniu jej wykorzystania, a także termin przekazania informacji o liczbie dzieci objętych wczesnym wspomaganiem rozwoju, uczniów, wychowanków lub uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych oraz termin i sposób rozliczenia wykorzystania dotacji.

§ 2. Ilekroć w uchwale jest mowa bez bliższego określenia o:

1) uczniach – należy przez to rozumieć także dzieci objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju, uczniów, wychowanków i uczestników zajęć rewalidacyjno-wychowawczych;

2) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz. U. z 2017 r., poz. 2203);

3) Gminie – należy przez to rozumieć Gminę Strumień.

§ 3. 1. Dotacja dla podmiotów dotowanych planowana jest na kolejny rok budżetowy na podstawie wniosku osoby prawnej lub fizycznej, prowadzącej podmiot dotowany, złożonego do Burmistrza Strumienia, w terminie do 30 września roku poprzedzającego rok udzielenia dotacji.

2. Dotacji udziela się pod warunkiem, że osoba, o której mowa w ust. 1, przekaże dane do systemu informacji oświatowej według stanu na dzień 30 września roku poprzedzającego rok udzielenia dotacji.

3. Osoba, o której mowa w ust. 1, zgłasza wszelkie zmiany danych zawartych we wniosku, w terminie 7 dni od dnia ich wystąpienia.

4. Wzór wniosku, o którym mowa w ust. 1, stanowi załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.

5. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, składany jest w formie pisemnej lub w formie elektronicznej, z zastosowaniem podpisu elektronicznego, stosownie do przepisów ustawy z dnia 5 września 2016 r. o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1579).

§ 4. 1. Miesięczna kwota dotacji udzielana jest na podstawie informacji o rzeczywistej liczbie uczniów przekazywanej przez osobę prowadzącą podmiot dotowany, składanej Burmistrzowi Strumienia, w terminie do 4 dnia każdego miesiąca, w którym przekazywana jest dotacja, zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 2 do niniejszej uchwały.

2. W przypadku uczniów przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego oraz oddziałów przedszkolnych wraz z informacją, o której mowa w ust. 1, przedkładane są szczegółowe informacje o uczniach określone we wzorze, o którym mowa ust.1

3. Gmina ma prawo żądać, aby osoba prowadząca podmiot dotowany, przedstawiła w wyznaczonym terminie dodatkowe informacje i wyjaśnienia dotyczące liczby uczniów wykazanych w informacji, o której mowa w ust. 1.

§ 5. 1. Osoba prowadząca podmiot dotowany zobowiązana jest do pozyskiwania, gromadzenia i aktualizowana informacji o miejscu zamieszkania ucznia w formie oświadczenia rodziców/opiekunów prawnych.

2. Oświadczenia rodziców/opiekunów prawnych, o którym mowa w ust. 1, zawierające imię i nazwisko ucznia, datę urodzenia ucznia oraz adres zamieszkania ucznia (kod pocztowy, nazwa miejscowości, ulica, numer domu, numer mieszkania), na podstawie art. 38 ust. 2 ustawy oraz art. 51 ust. 10 ustawy będą udostępniane Burmistrzowi Strumienia i przetwarzane w związku z udzielaniem i rozliczaniem wykorzystania dotacji oraz pokrywaniem kosztów dotacji.

§ 6. Osoba prowadząca podmiot dotowany zobowiązana jest do zamieszczania na dowodach księgowych opisu: „Wydatek sfinansowany ze środków otrzymanej dotacji z budżetu Gminy Strumień, w kwocie ................... zł, dotyczący ..........................................................., jest zgodny z art. 35 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych” oraz nazwy podmiotu dotowanego, pieczęci i podpisu osoby prowadzącej lub osoby przez nią upoważnionej.

§ 7. 1. Osoba prowadząca podmiot dotowany przekazuje Burmistrzowi Strumienia roczne rozliczenie z wykorzystania dotacji otrzymanej z budżetu Gminy, w terminie do 15 stycznia roku następującego po roku, w którym dotacja została przekazana, z zastrzeżeniem ust. 2.

2. W przypadku, gdy podmiot dotowany zakończył swoją działalność w trakcie trwania roku budżetowego, osoba prowadząca przedstawia rozliczenie z wykorzystania dotacji w ciągu 15 dni od daty zakończenia działalności.

3. W rozliczeniu z wykorzystania dotacji, o którym mowa w ust. 1 i 2, osoba prowadząca podmiot dotowany wykazuje wydatki finansowane ze środków dotacji, zgodnie z przeznaczeniem tych środków na wydatki, o których mowa w art. 35 ustawy.

4. Wzór rozliczenia dotacji, o którym mowa w ust. 1 i 2 określa załącznik nr 3 do niniejszej uchwały.

5. W razie stwierdzenia błędów w rozliczeniu, o których mowa w ust. 1 i 2, podmiot dotowany jest zobowiązany do dokonania korekty tych błędów w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania.

§ 8. 1. Gmina, zgodnie z art. 36 ustawy, może kontrolować prawidłowość pobrania i wykorzystania dotacji udzielonych zgodnie z niniejszą uchwałą.

2. Kontrola może mieć charakter planowany lub doraźny.

§ 9. 1. Kontrolę, o której mowa w § 7 przeprowadzają osoby upoważnione przez Burmistrza Strumienia, zwane dalej osobami kontrolującymi.

2. Czynności kontrolne mogą być przeprowadzane jednoosobowo lub w zespole.

3. Uprawnienia osób kontrolujących określają przepisy ustawy oraz upoważnienie do kontroli wystawione przez Burmistrza Strumienia.

4. Kontrola dotyczy zgodności ze stanem faktycznym liczby uczniów wykazywanych do naliczenia dotacji, dokumentów potwierdzających miejsce zamieszkania uczniów oraz prawidłowości wydatkowania środków, na które została przekazana dotacja.

5. W ramach kontroli osoby kontrolujące mają w szczególności prawo do badania:

1) dokumentacji organizacyjnej podmiotu dotowanego;

2) danych zawartych we wniosku o udzielenie dotacji w kontekście danych zawartych w Systemie Informacji Oświatowej;

3) dokumentacji przebiegu nauczania, na podstawie której sporządzono miesięczną informację, o której mowa w § 4 ust. 1;

4) dokumentów finansowych potwierdzających prawidłowość wydatkowania środków z otrzymanej dotacji; w tym danych zawartych w rozliczeniu, o którym mowa § 7;

5) dokumentów i innych nośników informacji, które mają lub mogą mieć znaczenie dla oceny prawidłowości wydatkowania dotacji oraz żądania udzielenia ustnie lub na piśmie informacji dotyczących wydatkowania środków.

6. Podmiot dotowany na żądanie osób kontrolujących jest zobowiązany dostarczyć lub udostępnić dokumenty i inne nośniki informacji oraz udzielić wyjaśnień i informacji w terminie określonym przez kontrolujących.

§ 10. O zamiarze przeprowadzenia kontroli, Burmistrz Strumienia zawiadamia pisemnie osobę prowadzącą podmiot dotowany co najmniej na 5 dni przed dniem rozpoczęcia kontroli.

§ 11. 1. Kontrola przeprowadzana jest w siedzibie kontrolowanego podmiotu w godzinach jego pracy.

2. Osoba prowadząca podmiot dotowany zapewnia osobom kontrolującym warunki umożliwiające przeprowadzenie kontroli.

3. Osoby kontrolujące mogą żądać w szczególności sporządzenia odpisów lub wyciągów dokumentów, jak również zestawień lub wyliczeń opartych na dokumentach.

4. Osoby kontrolujące mają prawo żądać pisemnych lub ustnych wyjaśnień od osoby prowadzącej podmiot dotowany oraz od przedstawicieli podmiotu dotowanego w zakresie objętym kontrolą.

§ 12. 1. Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach.

2. Protokół podpisują osoby kontrolujące i osoba prowadząca podmiot dotowany lub wskazany przez nią przedstawiciel podmiotu dotowanego.

3. Podpisanie protokołu następuje w ciągu 7 dni od daty przekazania protokołu osobie prowadzącej podmiot dotowany lub wskazanemu przez nią przedstawicielowi podmiotu dotowanego.

4. Osoba prowadząca podmiot dotowany lub wskazany przez nią przedstawiciel podmiotu dotowanego mogą odmówić podpisania protokołu, wskazując na piśmie przyczyny odmowy - zastrzeżenia. Pismo powinno być doręczone osobom kontrolującym w ciągu 7 dni od dnia odmowy podpisania protokołu.

5. Osoby kontrolujące w terminie 7 dni od dnia doręczenia pisma, o którym mowa w ust. 4, zobowiązane są do zbadania przedstawionych zastrzeżeń oraz dowodów dotyczących tych zastrzeżeń i stosownie do wyników tych badań uwzględnić je, bądź nie, w protokole kontroli.

6. W przypadku, gdy osoba uprawniona do reprezentowania kontrolowanego podmiotu nadal odmawia podpisania protokołu kontroli, zobowiązana jest do niezwłocznego złożenia pisemnego wyjaśnienia o przyczynach odmowy, a protokół zostaje podpisany tylko przez osoby kontrolujące.

7. Odmowa podpisania protokołu kontroli przez osobę uprawnioną do reprezentowania kontrolowanego podmiotu nie stanowi przeszkody do wszczęcia postępowania pokontrolnego.

8. W przypadku stwierdzenia w toku kontroli nieprawidłowości, na podstawie protokołu kontroli sporządzane jest wystąpienie pokontrolne w terminie 30 dni od daty podpisania lub otrzymania protokołu.

9. Podmiot kontrolowany, do którego zostanie skierowane wystąpienie pokontrolne, zobowiązany jest w terminie określonym w tym wystąpieniu, zawiadomić organ kontrolujący o sposobie realizacji zaleceń pokontrolnych lub przyczynie ich niewykonania.

10. Burmistrz Strumienia, po zapoznaniu się z treścią protokołu kontroli, może zarządzić uzupełniające czynności kontrolne.

§ 13. 1. W zakresie nieunormowanym niniejszą uchwałą stosuje się przepisy ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych.

§ 14. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Strumienia.

§ 15. Do rozliczenia pobranej i wykorzystanej dotacji za rok budżetowy 2018 oraz do korekty rozliczenia pobranej i wykorzystanej dotacji za rok budżetowy 2018 ma zastosowanie uchwała Nr XLV.374.2018 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 marca 2018 r. w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla publicznych i niepublicznych przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego, szkół podstawowych z oddziałami przedszkolnymi oraz szkół, w których realizowany jest obowiązek szkolny, trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania oraz terminu i sposobu rozliczenia wykorzystania dotacji (Dz. Urz. Woj. Śl. z 2018 r., poz. 2131).

§ 16. Traci moc uchwała Nr XLV.374.2018 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 marca 2018 r. w sprawie trybu udzielania i rozliczania dotacji dla publicznych i niepublicznych przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego, szkół podstawowych z oddziałami przedszkolnymi oraz szkół, w których realizowany jest obowiązek szkolny, trybu przeprowadzania kontroli prawidłowości ich pobrania i wykorzystania oraz terminu i sposobu rozliczenia wykorzystania dotacji (Dz. Urz. Woj. Śl. z 2018 r., poz. 2131).

§ 17. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego i ma zastosowanie do dotacji udzielanych począwszy od roku 2019.

 

 

 

Przewodniczący Rady
Czesław Greń