Projekt

z dnia 8 października 2019 r.

 

 

Uchwała Nr XII.      .2019
RADY MIEJSKIEJ W STRUMIENIU

z dnia 30 października 2019 r.

w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Wspierania Rodziny na lata 2020-2022

Na podstawie art 18 ust 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj Dz. U. z 2019 r. poz. 506, z późn. zm) oraz art. 176 pkt 1 i art. 179 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2019 poz. 1111 z późn. zm), Rada Miejska w Strumieniu

uchwala:

§ 1. Gminny Program Wspierania Rodziny  na lata 2020-2022, który stanowi załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie powierza się Burmistrzowi Strumienia.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

 

Przewodniczący Rady


Czesław Greń


Załącznik do uchwały Nr XII.      .2019
Rady Miejskiej w Strumieniu
z dnia 30 października 2019 r.

GMINNY PROGRAM
WSPIERANIA RODZINY
NA LATA 2020 – 2022

I.  Wstęp

Przemiany społeczne i kształtowanie się nowych obszarów problemowych utworzyły narastającą potrzebę zmian w systemie polityki społecznej i charakterze pracy socjalnej z rodzinami. W celu tworzenia właściwych warunków dla rozwoju dzieci oraz funkcjonowania rodzin istotne jest wspieranie rodzin w zakresie prawidłowego wypełniania ich roli w społeczeństwie, co należy między innymi do obowiązków gmin.

Dzięki właściwym działaniom możliwe jest ukształtowanie prospołecznego nastawienia do wszystkich aspektów życia społecznego. Wymaga to jednak znajomości potrzeb człowieka na każdym etapie rozwoju, a także starania by dostarczać wiedzę, umiejętności, wartości i wzorce kulturowe pozwalające na przystosowanie się człowieka do panujących norm, ulepszenie i dostosowanie do społeczeństwa, pomoc we wzrastaniu jako istota społeczna do wymagań, jakie niesie grupa.

Wspierając społeczeństwo w tych dążeniach tworzony jest gminny program wspierania rodziny. Działania, które zawiera program mają wesprzeć dzieci, które potrzebują ochrony i pomocy ze strony dorosłych w nauce przyszłej samodzielności życiowej, dla zapewnienia ochrony przysługujących im praw i wolności, a także wsparcia właściwego funkcjonowania środowiska rodzinnego, które jest podstawową komórką społeczeństwa i naturalnym środowiskiem rozwoju.

II.  Podstawa prawna i spójność programu z dokumentami strategicznymi.

Gminny Program Wspierania Rodziny na lata 2020-2022 został opracowany w oparciu o art. 176 pkt 1 i art. 179 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. z 2019r. Poz. 1111 z późn. zm.) i służy wspieraniu rodzin, które przeżywają trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych.

          

Obowiązek wspierania rodzin przeżywających trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych w zakresie ustalonym ustawą, spoczywa na jednostkach samorządu terytorialnego. Do głównych zadań gminy należy:

1) opracowanie i realizacja 3-letnich gminnych programów wspierania rodziny;

2) tworzenie możliwości podnoszenia kwalifikacji przez asystentów rodziny;

3) tworzenie oraz rozwój systemu opieki nad dzieckiem, w tym placówek wsparcia dziennego, oraz praca z rodziną przeżywającą trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych przez:

a) zapewnienie rodzinie przeżywającej trudności wsparcia i pomocy asystenta rodziny oraz dostępu do specjalistycznego poradnictwa,

b) organizowanie szkoleń i tworzenie warunków do działania rodzin wspierających,

c) prowadzenie placówek wsparcia dziennego oraz zapewnienie w nich miejsc dla dzieci;

4) finansowanie:

a) (uchylona)

b) podnoszenia kwalifikacji przez asystentów rodziny,

c) kosztów związanych z udzielaniem pomocy, o której mowa w art. 29 pomoc rodziny wspierającej ust. 2, ponoszonych przez rodziny wspierające;

5) współfinansowanie pobytu dziecka w rodzinie zastępczej, rodzinnym domu dziecka, placówce opiekuńczo-wychowawczej, regionalnej placówce opiekuńczo-terapeutycznej lub interwencyjnym ośrodku preadopcyjnym;

6) sporządzanie sprawozdań rzeczowo-finansowych z zakresu wspierania rodziny oraz przekazywanie ich właściwemu wojewodzie, w wersji elektronicznej, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 187 zadania ministra właściwego do spraw rodziny ust. 3;

7) prowadzenie monitoringu sytuacji dziecka z rodziny zagrożonej kryzysem lub przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczej, zamieszkałego na terenie gminy.

8) (uchylony)

Przedstawiany Program jest spójny z przepisami dotyczącymi ochrony dziecka i rodziny, w szczególności z:

1. Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej,

2. Ustawą z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2019r. poz. 1111 z późn. zm.),

3. Ustawa z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz.U. 2016 poz. 195)

4. Ustawą o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem” z dnia 4 listopada 2016r. (Dz.U. z 2019r. poz. 473),

5. Ustawą o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 r. (Dz. U. z 2019r. poz.1507 z późn. zm.),

6. Ustawą o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie z dnia 29 lipca 2005 r. (Dz.U. z 2015r. poz.1390),

7. Ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982 r. (Dz. U z 2018r poz. 2137 z późn. zm.),

8. Ustawą o przeciwdziałaniu narkomanii z 29 lipca 2015 roku (Dz. U. z 2019 poz. 852 z późn. zm.),

9. Ustawa z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz.U. 2003 nr 228 poz. 2255 z późn. zm.)

10. Ustawa z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (Dz.U. 2007 nr 192 poz. 1378)

11. Konwencją o Prawach Dziecka przyjętą przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r.,

12. Strategią Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Strumień na lata 2019-2026

III.   Diagnoza

Punktem wyjścia do określenia celów programu na lata 2020 - 2022 dla Gminy Strumień jest analiza danych o rodzinach objętych wsparciem Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu oraz danych zawartych w Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych dla Gminy Strumień na lata 2019 – 2026. Liczba ludności w gminie Strumień systematycznie wzrasta:

Tabela 1. Ruch naturalny ludności w gminie Strumień

 

2016

2017

2018

Liczba ludności ogółem

12 927

13028

13033

Liczba urodzeń

150

169

158

Dane: Urząd Miejski w Strumieniu

   Wzrost liczby ludności w gminie łączy się z koniecznością gotowości do podejmowania działań wspierających na szerszą skalę i dopasowanych do różnorodnych problemów społecznych, rodzinnych czy jednostkowych jeżeli takie wpływają na funkcjonowanie całej rodziny.

Na podstawie danych Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu stwierdzić można, że w gminie Strumień śród problemów społecznych na pierwszym miejscu znajduje się problem uzależnień oraz bezradności rodzin w sprawach opiekuńczo-wychowawczych. Bezradność rodzin w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzeniu gospodarstwa domowego w bezpośredni sposób wpływa na niewłaściwe funkcjonowanie rodziny, a przede wszystkim dzieci, które uczą się  złych zachowań, kształtują niewłaściwą postawę, a w skrajnych sytuacjach są narażone na demoralizację i zagrożenie własnego bezpieczeństwa.

Dysfunkcje rodzin spowodowane są niskim poziomem kompetencji rodzicielskich, uzależnieniami, rozpadem rodziny, długotrwałym bezrobociem. Problemy te wyrażane są w rodzinach poprzez zaniedbania wychowawcze, brak zaspokajania potrzeb dzieci, nieumiejętne pełnienie funkcji opiekuńczych przez rodziców, zaniedbywanie przygotowania dzieci do szkoły i pomocy w nauce, co w konsekwencji skutkuje niewłaściwym funkcjonowaniem dzieci  w grupie rówieśniczej i środowisku lokalnym, brakiem zaufania do rodziców,  niezaradnością w dorosłym życiu.

W sytuacji zagrożenia dobra dziecka lub jego prawidłowego funkcjonowania podejmowane są działania pracowników socjalnych, asystentów rodziny, pedagogów szkolnych, kuratorów sądowych, policji i przedstawicieli innych instytucji współpracujących z rodziną, tak by w optymalny sposób pomóc dzieciom i rodzinie – pomóc rodzinie w nabyciu kompetencji opiekuńczo-wychowawczych lub zabezpieczyć dzieci poprzez umieszczenie w pieczy zastępczej jeżeli, mimo pracy z rodziną, dobro małoletnich dzieci jest w dalszym ciągu zagrożone.

Wspieranie rodzin w tym zakresie należy do asystenta rodziny. Od 2016r. Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej nakłada na gminy obowiązek udzielania pomocy rodzinom dysfunkcyjnym z dziećmi. W gminie zatrudniony jest jeden asystent rodziny, który zgodnie z art. 15 pkt 4 Ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej może jednocześnie współpracować z piętnastoma rodzinami. Rodziny te są zobowiązane do współpracy przez Sąd lub na wniosek pracownika socjalnego.

Tabela 2. Wspieranie rodzin

 

2016

2017

2018

Asystent rodziny

1

1

1

Liczba rodzin objętych wsparciem asystenta rodziny

20

17

17

Liczba dzieci w tych rodzinach

54

49

44

Liczba rodzin zobowiązanych przez Sąd do pracy z asystentem

11

12

12

Liczba dzieci przebywających w pieczy zastępczej

7

11`

8

Źródło: Opracowanie własne

Objęcie rodziny wsparciem w formie asystenta rodziny nie zawsze prowadzi do odzyskania przez nią zdolności do prawidłowego wypełniania funkcji opiekuńczo-wychowawczych. W sytuacji, gdy pozostawienie dziecka w rodzinie biologicznej stanowi zagrożenie dla jego bezpieczeństwa lub życia konieczne jest umieszczenie w pieczy zastępczej.

Gmina zobowiązana jest do ponoszenia wydatków z tytułu umieszczenia dziecka w rodzinie zastępczej, w rodzinnym domu dziecka albo w placówkach opiekuńczo-wychowawczych.

Koszty poniesione przez gminę Strumień dzieci umieszczonych w rodzinnej pieczy zastępczej i przebywających w instytucjonalnej pieczy zastępczej kształtowały się według następujących kwot:

Tabela 3. Koszty pobytu dzieci w pieczy zastępczej

 

2016

2017

2018

Koszty ogółem

1733,35 zł

21 169,41 zł

67 105, 96 zł

Koszty za pobyt w rodzinnej pieczy zastępczej

1733,35 zł

6737,98 zł

21 411,76 zł

Koszty za pobyt w instytucjonalnej pieczy zastępczej

-

14 795,43 zł

45 694,20 zł

Na podstawie danych z powyższej tabeli widoczne jest, iż koszty ponoszone za pobyt dzieci w pieczy zastępczej systematycznie rosną. Jest to związane ze zwiększającym się udziałem procentowym gminy w kosztach oraz czasem pobytu dzieci w pieczy. W pierwszym roku pobytu dziecka koszt odpłatności to 10% a w trzecim i kolejnych latach 50%. Źródło finansowania stanowią proporcjonalnie środki własne gminy i powiatu.

IV.  Analiza SWOT w obszarze wsparcia rodziny

W związku z opracowaniem Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Gminie Strumień na lata 2020 - 2022 dokonano analizy SWOT mocnych i słabych stron w zakresie wspierania rodzin w Gminie.

Tabela 4. Analiza SWOT  w zakresie wspierania rodziny

MOCNE STRONY

SŁABE STRONY

- działalność Gminnej Komisji Rozwiazywania Problemów Alkoholowych,

 

- wsparcie psychologiczne dla rodzin i osób przeżywających problemy,

 

-  poradnictwo prawne,

 

- wiedza i kwalifikacje pracowników instytucji pracujących na rzecz rodziny,

 

- ustawiczne kształcenie kadry pomocy społecznej w zakresie umiejętności działania na rzecz rodziny i osób,

 

- prowadzenie metod pracy instytucji pomocy społecznej polegających na pracy poza instytucjami w środowisku przebywania klientów,

 

- zaplecze edukacyjne i sportowe na terenie Gminy Strumień,

 

- zabezpieczenie w budżecie środków na realizację zadań z zakresu wspierania rodziny i pieczę zastępczą,

 

- wspieranie rodzin przez asystenta rodziny,

 

- współpraca instytucji działających na rzecz rodziny np. Zespół Interdyscyplinarny i grupy robocze ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie,

 

- funkcjonowanie Karty Dużej Rodziny,

 

- współpraca z Ośrodkiem Wsparcia osób pokrzywdzonych przemocą w rodzinie,

 

- wzrost społecznej czujności wobec krzywdy dzieci

- brak rodzin wspierających,

 

- niski poziom wykształcenia osób długotrwale bezrobotnych,

 

- niska świadomość w wypełnianiu ról opiekuńczo - wychowawczych,

 

- niechęć do udziału w zajęciach edukacyjnych, grupach wsparcia i innych inicjatywach integracyjnych podnoszących kompetencje opiekuńczo-wychowawcze,

 

- niedostateczny dostęp rodzin dotkniętych problemem uzależnień do pomocy terapeutycznej,

 

- niski poziom aktywności klientów pomocy społecznej w zakresie wykorzystania własnych zasobów i możliwości w przezwyciężaniu sytuacji kryzysowych,

 

- brak specjalistycznego wsparcia psychologicznego dla dzieci

SZANSE

ZAGROŻENIA

 

-kształtowanie ogólnokrajowej polityki prorodzinnej,

 

- współpraca rodzin dysfunkcyjnych z asystentem rodziny,

 

- udział rodzin w działających na terenie gminy rozwijających kompetencje opiekuńczo-wychowawcze,

 

- wzrost zainteresowania i zaangażowania społecznego na rzecz dziecka i rodziny,

 

- wykorzystanie wsparcia z programów krajowych np. „500+” „300+”,

 

- rozwijanie współpracy między instytucjami oświatowymi i działającymi na rzecz rodzin,

 

-rozwój wsparcia dla dzieci niepełnosprawnych i ich rodzin

 

- występowanie zjawiska osłabienia autorytetu rodziny i wsparcia między członkami rodziny,

 

- występowanie zjawisk patologicznych, taki jak agresja, przemoc w rodzinie, wandalizm, uzależnienia od alkoholu i innych środków uzależniających,

 

- występowanie syndromu „dziedziczenia biedy”,

 

- uzależnienie świadczeniobiorców pomocy społecznej od otrzymywanej pomocy finansowej i duża liczba osób długotrwale z niej korzystających,

 

- przerzucanie odpowiedzialności za wychowanie dzieci na inne podmioty i instytucje,

 

- brak zainteresowania rodziców problemami dziecka i formą spędzania przez nie wolnego czasu,

 

- brak umiejętności szukania pomocy w sytuacjach kryzysowych i ryzykownych, lub ukrywanie problemów

 

- wysokie koszty szkoleń specjalistycznych

V.  Część programowa

Cel główny:

Wspieranie rodzin przeżywających trudności w wypełnianiu swoich funkcji związanych z opieką, wychowaniem i skuteczną ochroną dzieci.

Cele szczegółowe:

1. Zabezpieczenie podstawowych potrzeb bytowych dziecka i rodziny.

2. Zapewnienie rodzinom zagrożonym umieszczeniem w pieczy zastępczej pomocy w przezwyciężaniu problemów opiekuńczo – wychowawczych i podejmowanie działań na rzecz powrotu dziecka do rodziny biologicznej.

3. Współpraca z instytucjami, organizacjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny.

4. Wspieranie rodzin objętych ustawą „Za życiem”.

Tabela 5. Cele szczegółowe

Cel szczegółowy nr 1:   Zabezpieczenie podstawowych potrzeb bytowych dziecka i rodziny.

 

Zadania

Czas realizacji

Realizatorzy

Wskaźniki

1.

Zapewnienie pomocy materialnej i rzeczowej rodzinom wymagającym wsparcia w postaci świadczeń z pomocy społecznej i świadczeń rodzinnych

Lata 2020-2022

-MOPS,

- placówki oświatowe – szkoły,

-organizacje pozarządowe,

 Liczba rodzin objętych pomocą

2.

Dożywianie dzieci

Lata 2020-2022

- MOPS,

- placówki oświatowe

- kościoły i związki wyznaniowe,

Liczba dzieci objętych pomocą

3.

Zabezpieczenie środków finansowych na współfinansowanie pobytu dziecka w pieczy zastępczej

Lata 2020-2022

- PCPR

- OPS,

Kwota przeznaczona na współfinansowanie pobytu dziecka w pieczy zastępczej

4.

Monitorowanie sytuacji zdrowotnej dzieci z rodzin dysfunkcyjnych

Lata 2020-2022

- służba zdrowia,

- OPS,

- placówki oświatowe,

- PCPR,

Liczba monitorowanych rodzin; w tym dzieci w rodzinach

Cel szczegółowy nr 2: Zapewnienie rodzinom zagrożonym umieszczeniem w pieczy zastępczej pomocy w przezwyciężaniu problemów opiekuńczo – wychowawczych i podejmowanie działań na rzecz powrotu dziecka do rodziny biologicznej.

 

Zadania

Czas realizacji

Realizatorzy

Wskaźniki

1.

Zapewnienie dostępu do pomocy psychologicznej i prawnej,

Lata 2020-2022

-MOPS

Ilość osób korzystających z pomocy specjalistów

2.

Aktywizowanie mieszkańców gminy do pełnienia funkcji rodziny wspierającej,

Lata 2020-2022

-MOPS

Ilość rodzin wspierających

3.

Współpraca z asystentem rodziny przez rodziny przeżywające trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych

Lata 2020-2022

-Asystent rodziny

Ilość rodzin objętych pomocą asystenta rodziny

 

Podnoszenie kompetencji rodzin tego wymagających w zakresie pełnienia prawidłowych funkcji opiekuńczo - wychowawczych, poprzez organizowanie szkoleń, warsztatów, konsultacji oraz poradnictwa

Lata 2020-2022

-MOPS,

- placówki oświatowe,

-służba zdrowia

Ilość organizowanych warsztatów, konsultacji i szkoleń

Cel szczegółowy nr 3: Współpraca z instytucjami, organizacjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny.

 

Zadania

Czas realizacji

Realizatorzy

Wskaźniki

1.

Zapewnienie warunków do

podnoszenia kwalifikacji asystentów rodziny,

oraz pracowników socjalnych.

Lata 2020-2022

-MOPS

Liczba szkoleń w których udział

wzięli pracownicy socjalni i asystenci rodziny

2.

Spotkania w Domu Dziecka i PCPR w sprawie oceny sytuacji dziecka

Lata 2020-2022

-MOPS

Ilość spotkań w placówkach

3.

Monitorowanie sytuacji szkolnej dzieci w rodzinach przeżywających trudności opiekuńczo-wychowawcze

Lata 2020-2022

-MOPS

Ilość konsultacji z pracownikami placówek oświatowych

Cel szczegółowy nr 4: Wspieranie rodzin objętych ustawą „Za życiem”.

 

Zadania

Czas realizacji

Realizatorzy

Wskaźniki

1.

Udostępnianie informacji o możliwościach wsparcia dla kobiet w ciąży i rodzin objętych ustawa „Za życiem”

Lata 2020-2022

-MOPS

Ilość osób korzystających   z poradnictwa

2.

Wsparcie świadczeniami przysługującymi w ramach Ustawy „Za życiem”

Lata 2020-2022

-MOPS

Ilość rodzin korzystających ze świadczeń

3.

Zapewnienie pomocy specjalistycznej (np. psycholog,

pedagog, logopeda, terapeuta, prawnik. itp.).

Lata 2020-2022

-MOPS

-Służba zdrowia

Ilość osób korzystających z pomocy

VI.   Zakładane efekty realizacji Gminnego Programu Wspierania Rodziny

Dzięki realizacji założonego celu głównego oraz poszczególnych celów zakłada się rozwój kompetencji opiekuńczo wychowawczych, umożliwienie pozostania dzieci w rodzinach biologicznych lub powrót do rodziny biologicznej dzieci przebywających w pieczy zastępczej, wzrost świadomości rodzin na temat istoty rodziny jako podstawowej komórki społecznej, poprawę funkcjonowania rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym i wymagających wsparcia.

VII.   Adresaci Gminnego Programu Wspierania Rodziny

Adresatami Gminnego Programu Wspierania Rodziny są przede wszystkim rodziny zamieszkujący na terenie Gminy Strumień, a w szczególności rodziny przeżywające trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo - wychowawczych oraz zagrożone umieszczeniem dzieci w pieczy zastępczej oraz takie rodziny, którym Sąd ograniczył władzę rodzicielską lub, które zostały takiej władzy pozbawione. Adresatami są również wszystkie rodziny, które z różnych powodów potrzebują wsparcia instytucji w wypełnianiu zadań związanych z wychowaniem dzieci.

VIII.   Realizacja Gminnego Programu Wspierania Rodziny

W Gminnym Programie Wspierania Rodziny zakłada uczestnictwo różnych podmiotów i instytucji działających na terenie gminy, jak również instytucji i podmiotów szczebla powiatowego. Koordynowanie i inicjowanie zadań oraz programów należy do zadań Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu. Zakłada się otwarty charakter Programu i możliwość jego aktualizacji w miarę mogących wystąpić potrzeb.

IX.   Finansowanie programu

Źródłem finansowania zadań określonych w Gminnym Programie Wspierania Rodziny dla Gminy Strumień na lata 2020 - 2022 są środki finansowe poszczególnych podmiotów realizujących zadania na rzecz dziecka i rodziny - budżet gminy i powiatu, a także środki uzyskane z dotacji z budżetu państwa i innych źródeł.

X.   Monitoring i ewaluacja

Monitoring programu koordynowany będzie przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Strumieniu poprzez zbieranie i analizę danych dotyczących realizowanych zadań w ramach Programu. Kierownik MOPS corocznie, do dnia 31 marca będzie przedstawiał Radzie Gminy Strumień sprawozdanie z realizacji programu.


 

uzasadnienie

 

 

Gminny Program Wspierania Rodziny na lata 2020 - 2022  opracowano zgodnie z art. 176 pkt 1 z dnia 9 czerwca 20111r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1111, z póżn. zm.), w myśl, którego do zadań własnych gminy należy opracowanie i  realizacja 3 - letnich programów wspierania rodziny.

Zgodnie z art. 179 ust 2   ustawy, Rada Miejska biorąc pod uwagę potrzeby związane z realizacją zadania z zakresu wspierania rodziny uchwala programy wspierania. Celem głównym programu jest wspieranie rodzin przeżywających trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych, ukierunkowane na zapobieganiu umieszczaniu dzieci w pieczy zastępczej, tworzeniu warunków pozwalających na powrót dzieci objętych pieczą zastępczą pod opiekę rodziców biologicznych.

W związku z powyższym, podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Wspierania Rodziny na lata 2020 -m 2022 jest w pełni uzasadnione.