Projekt z dnia 8 października 2019 r.
|
Uchwała Nr XII. .2019
RADY MIEJSKIEJ W STRUMIENIU
z dnia 30 października 2019 r.
w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Wspierania Rodziny na lata 2020-2022
Na podstawie art 18 ust 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj Dz. U. z 2019 r. poz. 506, z późn. zm) oraz art. 176 pkt 1 i art. 179 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2019 poz. 1111 z późn. zm), Rada Miejska w Strumieniu
uchwala:
§ 1. Gminny Program Wspierania Rodziny na lata 2020-2022, który stanowi załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie powierza się Burmistrzowi Strumienia.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
|
Przewodniczący Rady |
Załącznik do uchwały Nr XII. .2019
Rady Miejskiej w Strumieniu
z dnia 30 października 2019 r.
GMINNY PROGRAM
WSPIERANIA RODZINY
NA LATA 2020 – 2022
I. Wstęp
Przemiany społeczne i kształtowanie się nowych obszarów problemowych utworzyły narastającą potrzebę zmian w systemie polityki społecznej i charakterze pracy socjalnej z rodzinami. W celu tworzenia właściwych warunków dla rozwoju dzieci oraz funkcjonowania rodzin istotne jest wspieranie rodzin w zakresie prawidłowego wypełniania ich roli w społeczeństwie, co należy między innymi do obowiązków gmin.
Dzięki właściwym działaniom możliwe jest ukształtowanie prospołecznego nastawienia do wszystkich aspektów życia społecznego. Wymaga to jednak znajomości potrzeb człowieka na każdym etapie rozwoju, a także starania by dostarczać wiedzę, umiejętności, wartości i wzorce kulturowe pozwalające na przystosowanie się człowieka do panujących norm, ulepszenie i dostosowanie do społeczeństwa, pomoc we wzrastaniu jako istota społeczna do wymagań, jakie niesie grupa.
Wspierając społeczeństwo w tych dążeniach tworzony jest gminny program wspierania rodziny. Działania, które zawiera program mają wesprzeć dzieci, które potrzebują ochrony i pomocy ze strony dorosłych w nauce przyszłej samodzielności życiowej, dla zapewnienia ochrony przysługujących im praw i wolności, a także wsparcia właściwego funkcjonowania środowiska rodzinnego, które jest podstawową komórką społeczeństwa i naturalnym środowiskiem rozwoju.
II. Podstawa prawna i spójność programu z dokumentami strategicznymi.
Gminny Program Wspierania Rodziny na lata 2020-2022 został opracowany w oparciu o art. 176 pkt 1 i art. 179 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz.U. z 2019r. Poz. 1111 z późn. zm.) i służy wspieraniu rodzin, które przeżywają trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych.
Obowiązek wspierania rodzin przeżywających trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych w zakresie ustalonym ustawą, spoczywa na jednostkach samorządu terytorialnego. Do głównych zadań gminy należy:
1) opracowanie i realizacja 3-letnich gminnych programów wspierania rodziny;
2) tworzenie możliwości podnoszenia kwalifikacji przez asystentów rodziny;
3) tworzenie oraz rozwój systemu opieki nad dzieckiem, w tym placówek wsparcia dziennego, oraz praca z rodziną przeżywającą trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych przez:
a) zapewnienie rodzinie przeżywającej trudności wsparcia i pomocy asystenta rodziny oraz dostępu do specjalistycznego poradnictwa,
b) organizowanie szkoleń i tworzenie warunków do działania rodzin wspierających,
c) prowadzenie placówek wsparcia dziennego oraz zapewnienie w nich miejsc dla dzieci;
4) finansowanie:
a) (uchylona)
b) podnoszenia kwalifikacji przez asystentów rodziny,
c) kosztów związanych z udzielaniem pomocy, o której mowa w art. 29 pomoc rodziny wspierającej ust. 2, ponoszonych przez rodziny wspierające;
5) współfinansowanie pobytu dziecka w rodzinie zastępczej, rodzinnym domu dziecka, placówce opiekuńczo-wychowawczej, regionalnej placówce opiekuńczo-terapeutycznej lub interwencyjnym ośrodku preadopcyjnym;
6) sporządzanie sprawozdań rzeczowo-finansowych z zakresu wspierania rodziny oraz przekazywanie ich właściwemu wojewodzie, w wersji elektronicznej, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 187 zadania ministra właściwego do spraw rodziny ust. 3;
7) prowadzenie monitoringu sytuacji dziecka z rodziny zagrożonej kryzysem lub przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczej, zamieszkałego na terenie gminy.
8) (uchylony)
Przedstawiany Program jest spójny z przepisami dotyczącymi ochrony dziecka i rodziny, w szczególności z:
1. Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej,
2. Ustawą z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2019r. poz. 1111 z późn. zm.),
3. Ustawa z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz.U. 2016 poz. 195)
4. Ustawą o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem” z dnia 4 listopada 2016r. (Dz.U. z 2019r. poz. 473),
5. Ustawą o pomocy społecznej z dnia 12 marca 2004 r. (Dz. U. z 2019r. poz.1507 z późn. zm.),
6. Ustawą o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie z dnia 29 lipca 2005 r. (Dz.U. z 2015r. poz.1390),
7. Ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982 r. (Dz. U z 2018r poz. 2137 z późn. zm.),
8. Ustawą o przeciwdziałaniu narkomanii z 29 lipca 2015 roku (Dz. U. z 2019 poz. 852 z późn. zm.),
9. Ustawa z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (Dz.U. 2003 nr 228 poz. 2255 z późn. zm.)
10. Ustawa z dnia 7 września 2007 r. o pomocy osobom uprawnionym do alimentów (Dz.U. 2007 nr 192 poz. 1378)
11. Konwencją o Prawach Dziecka przyjętą przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r.,
12. Strategią Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Strumień na lata 2019-2026
III. Diagnoza
Punktem wyjścia do określenia celów programu na lata 2020 - 2022 dla Gminy Strumień jest analiza danych o rodzinach objętych wsparciem Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu oraz danych zawartych w Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych dla Gminy Strumień na lata 2019 – 2026. Liczba ludności w gminie Strumień systematycznie wzrasta:
Tabela 1. Ruch naturalny ludności w gminie Strumień
|
2016 |
2017 |
2018 |
Liczba ludności ogółem |
12 927 |
13028 |
13033 |
Liczba urodzeń |
150 |
169 |
158 |
Dane: Urząd Miejski w Strumieniu
Wzrost liczby ludności w gminie łączy się z koniecznością gotowości do podejmowania działań wspierających na szerszą skalę i dopasowanych do różnorodnych problemów społecznych, rodzinnych czy jednostkowych jeżeli takie wpływają na funkcjonowanie całej rodziny.
Na podstawie danych Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu stwierdzić można, że w gminie Strumień śród problemów społecznych na pierwszym miejscu znajduje się problem uzależnień oraz bezradności rodzin w sprawach opiekuńczo-wychowawczych. Bezradność rodzin w sprawach opiekuńczo-wychowawczych i prowadzeniu gospodarstwa domowego w bezpośredni sposób wpływa na niewłaściwe funkcjonowanie rodziny, a przede wszystkim dzieci, które uczą się złych zachowań, kształtują niewłaściwą postawę, a w skrajnych sytuacjach są narażone na demoralizację i zagrożenie własnego bezpieczeństwa.
Dysfunkcje rodzin spowodowane są niskim poziomem kompetencji rodzicielskich, uzależnieniami, rozpadem rodziny, długotrwałym bezrobociem. Problemy te wyrażane są w rodzinach poprzez zaniedbania wychowawcze, brak zaspokajania potrzeb dzieci, nieumiejętne pełnienie funkcji opiekuńczych przez rodziców, zaniedbywanie przygotowania dzieci do szkoły i pomocy w nauce, co w konsekwencji skutkuje niewłaściwym funkcjonowaniem dzieci w grupie rówieśniczej i środowisku lokalnym, brakiem zaufania do rodziców, niezaradnością w dorosłym życiu.
W sytuacji zagrożenia dobra dziecka lub jego prawidłowego funkcjonowania podejmowane są działania pracowników socjalnych, asystentów rodziny, pedagogów szkolnych, kuratorów sądowych, policji i przedstawicieli innych instytucji współpracujących z rodziną, tak by w optymalny sposób pomóc dzieciom i rodzinie – pomóc rodzinie w nabyciu kompetencji opiekuńczo-wychowawczych lub zabezpieczyć dzieci poprzez umieszczenie w pieczy zastępczej jeżeli, mimo pracy z rodziną, dobro małoletnich dzieci jest w dalszym ciągu zagrożone.
Wspieranie rodzin w tym zakresie należy do asystenta rodziny. Od 2016r. Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej nakłada na gminy obowiązek udzielania pomocy rodzinom dysfunkcyjnym z dziećmi. W gminie zatrudniony jest jeden asystent rodziny, który zgodnie z art. 15 pkt 4 Ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej może jednocześnie współpracować z piętnastoma rodzinami. Rodziny te są zobowiązane do współpracy przez Sąd lub na wniosek pracownika socjalnego.
Tabela 2. Wspieranie rodzin
|
2016 |
2017 |
2018 |
Asystent rodziny |
1 |
1 |
1 |
Liczba rodzin objętych wsparciem asystenta rodziny |
20 |
17 |
17 |
Liczba dzieci w tych rodzinach |
54 |
49 |
44 |
Liczba rodzin zobowiązanych przez Sąd do pracy z asystentem |
11 |
12 |
12 |
Liczba dzieci przebywających w pieczy zastępczej |
7 |
11` |
8 |
Źródło: Opracowanie własne
Objęcie rodziny wsparciem w formie asystenta rodziny nie zawsze prowadzi do odzyskania przez nią zdolności do prawidłowego wypełniania funkcji opiekuńczo-wychowawczych. W sytuacji, gdy pozostawienie dziecka w rodzinie biologicznej stanowi zagrożenie dla jego bezpieczeństwa lub życia konieczne jest umieszczenie w pieczy zastępczej.
Gmina zobowiązana jest do ponoszenia wydatków z tytułu umieszczenia dziecka w rodzinie zastępczej, w rodzinnym domu dziecka albo w placówkach opiekuńczo-wychowawczych.
Koszty poniesione przez gminę Strumień dzieci umieszczonych w rodzinnej pieczy zastępczej i przebywających w instytucjonalnej pieczy zastępczej kształtowały się według następujących kwot:
Tabela 3. Koszty pobytu dzieci w pieczy zastępczej
|
2016 |
2017 |
2018 |
Koszty ogółem |
1733,35 zł |
21 169,41 zł |
67 105, 96 zł |
Koszty za pobyt w rodzinnej pieczy zastępczej |
1733,35 zł |
6737,98 zł |
21 411,76 zł |
Koszty za pobyt w instytucjonalnej pieczy zastępczej |
- |
14 795,43 zł |
45 694,20 zł |
Na podstawie danych z powyższej tabeli widoczne jest, iż koszty ponoszone za pobyt dzieci w pieczy zastępczej systematycznie rosną. Jest to związane ze zwiększającym się udziałem procentowym gminy w kosztach oraz czasem pobytu dzieci w pieczy. W pierwszym roku pobytu dziecka koszt odpłatności to 10% a w trzecim i kolejnych latach 50%. Źródło finansowania stanowią proporcjonalnie środki własne gminy i powiatu.
IV. Analiza SWOT w obszarze wsparcia rodziny
W związku z opracowaniem Gminnego Programu Wspierania Rodziny w Gminie Strumień na lata 2020 - 2022 dokonano analizy SWOT mocnych i słabych stron w zakresie wspierania rodzin w Gminie.
Tabela 4. Analiza SWOT w zakresie wspierania rodziny
MOCNE STRONY |
SŁABE STRONY |
- działalność Gminnej Komisji Rozwiazywania Problemów Alkoholowych, - wsparcie psychologiczne dla rodzin i osób przeżywających problemy, - poradnictwo prawne, - wiedza i kwalifikacje pracowników instytucji pracujących na rzecz rodziny, - ustawiczne kształcenie kadry pomocy społecznej w zakresie umiejętności działania na rzecz rodziny i osób, - prowadzenie metod pracy instytucji pomocy społecznej polegających na pracy poza instytucjami w środowisku przebywania klientów, - zaplecze edukacyjne i sportowe na terenie Gminy Strumień, - zabezpieczenie w budżecie środków na realizację zadań z zakresu wspierania rodziny i pieczę zastępczą, - wspieranie rodzin przez asystenta rodziny, - współpraca instytucji działających na rzecz rodziny np. Zespół Interdyscyplinarny i grupy robocze ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie, - funkcjonowanie Karty Dużej Rodziny, - współpraca z Ośrodkiem Wsparcia osób pokrzywdzonych przemocą w rodzinie, - wzrost społecznej czujności wobec krzywdy dzieci |
- brak rodzin wspierających, - niski poziom wykształcenia osób długotrwale bezrobotnych, - niska świadomość w wypełnianiu ról opiekuńczo - wychowawczych, - niechęć do udziału w zajęciach edukacyjnych, grupach wsparcia i innych inicjatywach integracyjnych podnoszących kompetencje opiekuńczo-wychowawcze, - niedostateczny dostęp rodzin dotkniętych problemem uzależnień do pomocy terapeutycznej, - niski poziom aktywności klientów pomocy społecznej w zakresie wykorzystania własnych zasobów i możliwości w przezwyciężaniu sytuacji kryzysowych, - brak specjalistycznego wsparcia psychologicznego dla dzieci |
SZANSE |
ZAGROŻENIA |
-kształtowanie ogólnokrajowej polityki prorodzinnej, - współpraca rodzin dysfunkcyjnych z asystentem rodziny, - udział rodzin w działających na terenie gminy rozwijających kompetencje opiekuńczo-wychowawcze, - wzrost zainteresowania i zaangażowania społecznego na rzecz dziecka i rodziny, - wykorzystanie wsparcia z programów krajowych np. „500+” „300+”, - rozwijanie współpracy między instytucjami oświatowymi i działającymi na rzecz rodzin, -rozwój wsparcia dla dzieci niepełnosprawnych i ich rodzin |
- występowanie zjawiska osłabienia autorytetu rodziny i wsparcia między członkami rodziny, - występowanie zjawisk patologicznych, taki jak agresja, przemoc w rodzinie, wandalizm, uzależnienia od alkoholu i innych środków uzależniających, - występowanie syndromu „dziedziczenia biedy”, - uzależnienie świadczeniobiorców pomocy społecznej od otrzymywanej pomocy finansowej i duża liczba osób długotrwale z niej korzystających, - przerzucanie odpowiedzialności za wychowanie dzieci na inne podmioty i instytucje, - brak zainteresowania rodziców problemami dziecka i formą spędzania przez nie wolnego czasu, - brak umiejętności szukania pomocy w sytuacjach kryzysowych i ryzykownych, lub ukrywanie problemów - wysokie koszty szkoleń specjalistycznych |
V. Część programowa
Cel główny:
Wspieranie rodzin przeżywających trudności w wypełnianiu swoich funkcji związanych z opieką, wychowaniem i skuteczną ochroną dzieci.
Cele szczegółowe:
1. Zabezpieczenie podstawowych potrzeb bytowych dziecka i rodziny.
2. Zapewnienie rodzinom zagrożonym umieszczeniem w pieczy zastępczej pomocy w przezwyciężaniu problemów opiekuńczo – wychowawczych i podejmowanie działań na rzecz powrotu dziecka do rodziny biologicznej.
3. Współpraca z instytucjami, organizacjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny.
4. Wspieranie rodzin objętych ustawą „Za życiem”.
Tabela 5. Cele szczegółowe
Cel szczegółowy nr 1: Zabezpieczenie podstawowych potrzeb bytowych dziecka i rodziny. | ||||
|
Zadania |
Czas realizacji |
Realizatorzy |
Wskaźniki |
1. |
Zapewnienie pomocy materialnej i rzeczowej rodzinom wymagającym wsparcia w postaci świadczeń z pomocy społecznej i świadczeń rodzinnych |
Lata 2020-2022 |
-MOPS, - placówki oświatowe – szkoły, -organizacje pozarządowe, |
Liczba rodzin objętych pomocą |
2. |
Dożywianie dzieci |
Lata 2020-2022 |
- MOPS, - placówki oświatowe - kościoły i związki wyznaniowe, |
Liczba dzieci objętych pomocą |
3. |
Zabezpieczenie środków finansowych na współfinansowanie pobytu dziecka w pieczy zastępczej |
Lata 2020-2022 |
- PCPR - OPS, |
Kwota przeznaczona na współfinansowanie pobytu dziecka w pieczy zastępczej |
4. |
Monitorowanie sytuacji zdrowotnej dzieci z rodzin dysfunkcyjnych |
Lata 2020-2022 |
- służba zdrowia, - OPS, - placówki oświatowe, - PCPR, |
Liczba monitorowanych rodzin; w tym dzieci w rodzinach |
Cel szczegółowy nr 2: Zapewnienie rodzinom zagrożonym umieszczeniem w pieczy zastępczej pomocy w przezwyciężaniu problemów opiekuńczo – wychowawczych i podejmowanie działań na rzecz powrotu dziecka do rodziny biologicznej. | ||||
|
Zadania |
Czas realizacji |
Realizatorzy |
Wskaźniki |
1. |
Zapewnienie dostępu do pomocy psychologicznej i prawnej, |
Lata 2020-2022 |
-MOPS |
Ilość osób korzystających z pomocy specjalistów |
2. |
Aktywizowanie mieszkańców gminy do pełnienia funkcji rodziny wspierającej, |
Lata 2020-2022 |
-MOPS |
Ilość rodzin wspierających |
3. |
Współpraca z asystentem rodziny przez rodziny przeżywające trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych |
Lata 2020-2022 |
-Asystent rodziny |
Ilość rodzin objętych pomocą asystenta rodziny |
|
Podnoszenie kompetencji rodzin tego wymagających w zakresie pełnienia prawidłowych funkcji opiekuńczo - wychowawczych, poprzez organizowanie szkoleń, warsztatów, konsultacji oraz poradnictwa |
Lata 2020-2022 |
-MOPS, - placówki oświatowe, -służba zdrowia |
Ilość organizowanych warsztatów, konsultacji i szkoleń |
Cel szczegółowy nr 3: Współpraca z instytucjami, organizacjami działającymi na rzecz dziecka i rodziny. | ||||
|
Zadania |
Czas realizacji |
Realizatorzy |
Wskaźniki |
1. |
Zapewnienie warunków do podnoszenia kwalifikacji asystentów rodziny, oraz pracowników socjalnych. |
Lata 2020-2022 |
-MOPS |
Liczba szkoleń w których udział wzięli pracownicy socjalni i asystenci rodziny |
2. |
Spotkania w Domu Dziecka i PCPR w sprawie oceny sytuacji dziecka |
Lata 2020-2022 |
-MOPS |
Ilość spotkań w placówkach |
3. |
Monitorowanie sytuacji szkolnej dzieci w rodzinach przeżywających trudności opiekuńczo-wychowawcze |
Lata 2020-2022 |
-MOPS |
Ilość konsultacji z pracownikami placówek oświatowych |
Cel szczegółowy nr 4: Wspieranie rodzin objętych ustawą „Za życiem”. | ||||
|
Zadania |
Czas realizacji |
Realizatorzy |
Wskaźniki |
1. |
Udostępnianie informacji o możliwościach wsparcia dla kobiet w ciąży i rodzin objętych ustawa „Za życiem” |
Lata 2020-2022 |
-MOPS |
Ilość osób korzystających z poradnictwa |
2. |
Wsparcie świadczeniami przysługującymi w ramach Ustawy „Za życiem” |
Lata 2020-2022 |
-MOPS |
Ilość rodzin korzystających ze świadczeń |
3. |
Zapewnienie pomocy specjalistycznej (np. psycholog, pedagog, logopeda, terapeuta, prawnik. itp.). |
Lata 2020-2022 |
-MOPS -Służba zdrowia |
Ilość osób korzystających z pomocy |
VI. Zakładane efekty realizacji Gminnego Programu Wspierania Rodziny
Dzięki realizacji założonego celu głównego oraz poszczególnych celów zakłada się rozwój kompetencji opiekuńczo wychowawczych, umożliwienie pozostania dzieci w rodzinach biologicznych lub powrót do rodziny biologicznej dzieci przebywających w pieczy zastępczej, wzrost świadomości rodzin na temat istoty rodziny jako podstawowej komórki społecznej, poprawę funkcjonowania rodzin zagrożonych wykluczeniem społecznym i wymagających wsparcia.
VII. Adresaci Gminnego Programu Wspierania Rodziny
Adresatami Gminnego Programu Wspierania Rodziny są przede wszystkim rodziny zamieszkujący na terenie Gminy Strumień, a w szczególności rodziny przeżywające trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo - wychowawczych oraz zagrożone umieszczeniem dzieci w pieczy zastępczej oraz takie rodziny, którym Sąd ograniczył władzę rodzicielską lub, które zostały takiej władzy pozbawione. Adresatami są również wszystkie rodziny, które z różnych powodów potrzebują wsparcia instytucji w wypełnianiu zadań związanych z wychowaniem dzieci.
VIII. Realizacja Gminnego Programu Wspierania Rodziny
W Gminnym Programie Wspierania Rodziny zakłada uczestnictwo różnych podmiotów i instytucji działających na terenie gminy, jak również instytucji i podmiotów szczebla powiatowego. Koordynowanie i inicjowanie zadań oraz programów należy do zadań Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu. Zakłada się otwarty charakter Programu i możliwość jego aktualizacji w miarę mogących wystąpić potrzeb.
IX. Finansowanie programu
Źródłem finansowania zadań określonych w Gminnym Programie Wspierania Rodziny dla Gminy Strumień na lata 2020 - 2022 są środki finansowe poszczególnych podmiotów realizujących zadania na rzecz dziecka i rodziny - budżet gminy i powiatu, a także środki uzyskane z dotacji z budżetu państwa i innych źródeł.
X. Monitoring i ewaluacja
Monitoring programu koordynowany będzie przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Strumieniu poprzez zbieranie i analizę danych dotyczących realizowanych zadań w ramach Programu. Kierownik MOPS corocznie, do dnia 31 marca będzie przedstawiał Radzie Gminy Strumień sprawozdanie z realizacji programu.
uzasadnienie
Gminny Program Wspierania Rodziny na lata 2020 - 2022 opracowano zgodnie z art. 176 pkt 1 z dnia 9 czerwca 20111r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1111, z póżn. zm.), w myśl, którego do zadań własnych gminy należy opracowanie i realizacja 3 - letnich programów wspierania rodziny.
Zgodnie z art. 179 ust 2 ustawy, Rada Miejska biorąc pod uwagę potrzeby związane z realizacją zadania z zakresu wspierania rodziny uchwala programy wspierania. Celem głównym programu jest wspieranie rodzin przeżywających trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych, ukierunkowane na zapobieganiu umieszczaniu dzieci w pieczy zastępczej, tworzeniu warunków pozwalających na powrót dzieci objętych pieczą zastępczą pod opiekę rodziców biologicznych.
W związku z powyższym, podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Wspierania Rodziny na lata 2020 -m 2022 jest w pełni uzasadnione.
Metadane | Drukuj | Historia zmian |
Metadane
Źródło informacji: | Elżbieta Król |
Data utworzenia: | (brak danych) |
Wprowadził do systemu: | Elżbieta Król |
Data wprowadzenia: | 2019-10-28 13:11:00 |
Opublikował: | Elżbieta Król |
Data publikacji: | 2019-10-28 13:11:36 |
Ostatnia zmiana: | 2019-10-28 13:11:42 |
Ilość wyświetleń: | 393 |