Projekt

 

 

 

Uchwała Nr XII.       .2019
Rady Miejskiej w Strumieniu

z dnia 30 października 2019 r.

w sprawie ustalenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 3, art. 18 ust. 2 pkt 8, art. 40 ust. 1 i art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2019 r. poz. 506, ze zm.), art. 6k ust.1 pkt 1, ust.2, ust.2a pkt 1 i ust. 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2018 r., poz. 1454, ze zm.), po konsultacji z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie – na wniosek Burmistrza Strumienia - Rada Miejska w Strumieniu

uchwala, co następuje:

§ 1. Ustala się stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi z nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, w wysokości 20,00 zł miesięcznie od osoby, jeżeli odpady komunalne są zbierane i odbierane w sposób selektywny.

§ 2. Ustala się podwyższoną stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, o których mowa w § 1, w wysokości 40,00 zł miesięcznie od osoby, jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów w sposób selektywny.

§ 3. Traci moc uchwała Nr XLIII.356.2018 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 26 stycznia 2018 r. w sprawie ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (Dz. Urz. Woj. Śląskiego z 2018 r. poz. 664).

§ 4. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Strumienia. 

§ 5. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego.

§ 6. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2020 r.

 

 

 

Przewodniczący Rady


Czesław Greń


 

 

Uzasadnienie uchwały Rady Miejskiej w Strumieniu w sprawie wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi

Z analizy kosztów przewidywanych do poniesienia w związku z potrzebą rozstrzygnięcia przetargu na świadczenie usług odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych w okresie 01.01.2020 - 31.12.2020r. wynika konieczność ustalenia nowej stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Określając stawki opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, rada gminy bierze pod uwagę dane dotyczące w szczególności liczby mieszkańców zamieszkujących gminę, ilości wytwarzanych na terenie gminy odpadów komunalnych oraz kosztów funkcjonowania systemu gospodarki odpadami (koszty odbioru, transportu  i zagospodarowania odpadów, koszty PSZOK, koszty obsługi administracyjnej systemu, koszty edukacji ekologicznej).

Wynagrodzenie wykonawcy usług odbioru i zagospodarowania odpadów oraz prowadzenia PSZOK, który złożył najkorzystniejszą ofertę, wyniesie 2.732.400,00 zł.

Koszty obsługi administracyjnej systemu, zgodnie z przeprowadzoną analizą, wyniosą  248.000,00 zł.

Łączne koszty systemu gospodarki odpadami wyniosą 2.980.400,00, co powoduje, że w przeliczeniu na jednego mieszkańca średnia miesięczna stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi kształtuje się na poziomie 20,48 zł brutto (2.980.400,00 zł/ 12  m-cy / 12130 mieszk. = 20.48 zł /mieszk./m-c).

Przy zachowaniu dotychczasowych stawek opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi wpływy do budżetu z tytułu ponoszonych przez mieszkańców opłat wyniosłyby 1.628.880,00 zł, zatem różnica pomiędzy kosztami do poniesienia a przychodami wyniesie 1.351.520,00 zł.

Z uwagi na to, że z art. 6r ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach wynika, że z pobranych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi gmina pokrywa koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, w celu osiągnięcia przychodów umożliwiających pokrycie kosztów związanych z gospodarowaniem odpadami komunalnymi, zasadnym staje się wprowadzenie od dnia 1 stycznia 2020r. następujących stawek opłat za odpady:

Stawka opłaty podstawowej (przy segregacji odpadów): 20,00 zł/m-c/osobę,

Stawka opłaty podwyższonej (przy braku segregacji odpadów) : 40,00 zł/m-c/osobę.

Dochody gminy w rozpatrywanym okresie po ustaleniu w/w stawek wyniosą ok. 2.961.600,00 zł (2.860.800,00 od osób segregujących odpady + 100.800,00 zł od osób, które nie segregują i płacą wyższą stawkę), co powoduje, że niedobór środków w budżecie gminy na koniec 2019r. może się kształtować na poziomie ok. 19 tys. zł.

Z uwagi na to, że rozliczenie gminy z przedsiębiorcą odbierającym odpady komunalne ma charakter ryczałtowy, powstały deficyt powinny pokryć opłaty wnoszone na podstawie deklaracji składanych przez właścicieli nowopowstałych nieruchomości, przystępujących do systemu, powodując, że dochody i wydatki w ramach systemu gospodarowania odpadami komunalnymi zbilansują się.