Projekt

z dnia  16 października 2019 r.

 

 

Uchwała Nr XII.      .2019
Rady Miejskiej w Strumieniu

z dnia 30 października 2019 r.

w sprawie rozpatrzenia skargi dotyczącej działalności Burmistrza Strumienia

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506, z późn. zm.), w związku z art. 229 pkt 3, art. 237 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2096, z późn. zm.) - na wniosek Komisji Skarg, Wniosków i Petycji – Rada Miejska w Strumieniu

uchwala:

§ 1. Wobec nie stwierdzenia niezgodnego z prawem działania Burmistrza Strumienia w sprawie przeprowadzania audytu, uznać skargę za nieuzasadnioną.

§ 2. Przyjąć stanowisko Komisji Skarg, Wniosków i Petycji jako uzasadnienie podjętego rozstrzygnięcia, stanowiące załącznik do niniejszej uchwały.

§ 3. Zobowiązać Przewodniczącego Rady Miejskiej w Strumieniu do powiadomienia skarżącej o sposobie załatwienia skargi.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

 

Przewodniczący Rady


Czesław Greń


Załącznik do uchwały Nr XII.      .2019
Rady Miejskiej w Strumieniu
z dnia 30 października 2019 r.

Uzasadnienie

W związku ze skargą z dnia 29 lipca 2019 r. dotyczącą działalności Burmistrza Strumienia – Rada Miejska w Strumieniu na XI sesji w dniu 26 września 2019 r. podjęła uchwałę Nr XI.100.2019 stwierdzającą, że jest organem właściwym do rozpatrzenia w/w skargi. Jednocześnie Rada zobowiązała Komisję Skarg, Wniosków i Petycji do zbadania zasadności zarzutów przedstawionych w skardze oraz przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego w terminie do dnia 21 października 2019 r.

Komisja Skarg, Wniosków i Petycji odbyła w tej sprawie jedno posiedzenie 9 października 2019 r., na którym zapoznano się ze skargą oraz wysłuchano wyjaśnień Sekretarza Strumienia.

Ponadto Komisja zapoznała się z oficjalnymi dokumentami zebranymi w sprawie, a to:

skargą z dnia 29 lipca 2019 r.,

pismem Burmistrza Strumienia z dnia 7 października 2019 r.,

Zarządzeniem Nr 13/2013 Burmistrza Strumienia z dnia 16 kwietnia 2013 r. w sprawie regulaminu udzielenia zamówień publicznych w Urzędzie Miejskim w Strumieniu, z późn. zm.

Po analizie pisemnego wyjaśnienia oraz ustosunkowaniu się do się do zarzutów skarżącej przez Burmistrza Strumienia – Komisja uznała, iż skarga jest bezzasadna.

Skarżąca w swojej skardze zarzuca Burmistrzowi Strumienia, że w okresie od 01.01.2018 r. Burmistrz Strumienia zawierał umowy na prowadzenie audytu wewnętrznego, o wartości poniżej progu zamówień publicznych (tj. poniżej kwoty 30 000 euro) bez ogłoszenia na stronach Biuletynu Informacji Publicznej. W ocenie skarżącej, spowodowało to zmniejszenie możliwego kręgu wykonawców. Zgodnie z konkluzją skargi nie wyklucza to umyślnego działania na szkodę jednostki samorządu terytorialnego w zakresie niegospodarności w wydatkowaniu środków publicznych, poprzez wybieranie wykonawców w sposób nietransparentny, z potencjalną wyższą ceną usługi niż występującą na rynku usługodawców tej usługi.

Na podstawie zebranego w sprawie materiału Komisja  stwierdziła co następuje.

Do zamówień publicznych, których wartość nie przekracza wyrażonej w złotych równowartości 30 000 euro, nie stosuje się ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1986, z późn. zm.), zgodnie z art. 4 pkt 8 tej ustawy (zwanej dalej p.z.p). Ustawodawca uznał, że do zamówień o stosunkowo niskiej wartości niecelowe jest stosowanie pełnego zakresu sformalizowanej procedury udzielania zamówień. W cytowanej wyżej ustawie brak zobowiązania zamawiających do wprowadzenia regulaminu udzielania zamówień publicznych poniżej 30 000 euro. Mimo tego Burmistrz Strumienia określił odpowiednie procedury w regulaminie udzielania zamówień publicznych, których wartość nie przekracza 30 000 euro, nakazując wysyłanie zapytań ofertowych do potencjonalnych wykonawców w zależności od wysokości szacunkowej wartości zamówienia.

Usługa audytu wewnętrznego w Urzędzie Miejskim w Strumieniu w roku 2018 i w 2019 jest wykonywana przez audytora wewnętrznego, wyłonionego w oparciu o przepisy art. 272, 275 pkt 2, 276, 279, 286 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. poz. 869, z późn. zm.) oraz § 3 zarządzenia Nr 13/2013 Burmistrza Strumienia z dnia 16 kwietnia 2013 r. w sprawie Regulaminu udzielania zamówień publicznych w Urzędzie Miejskim w Strumieniu o wartości szacunkowej nie przekraczającej wyrażonej w złotych równowartości kwoty 30 000 euro, a więc z zachowaniem przepisów ustawowych oraz wewnętrznej procedury udzielania zamówień publicznych.

Odnosząc się do drugiego zarzutu skarżącej, że w regulaminie zamówień publicznych, Burmistrz Strumienia nie zawarł obowiązku umieszczania na stronach Biuletynu Informacji Publicznej zapytania ofertowego, gdy usługa może być świadczona przez wielu wykonawców, a zamówienie nie jest realizowane w trybie niezwłocznym, należy stwierdzić, co następuje.

Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) w art. 6 w zw. z art. 8, wskazuje zakres dokumentów podlegających obligatoryjnej publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej. Wymienione w skardze postępowania dotyczące zamówień o wartości szacunkowej poniżej 30 000 euro nie mieszczą się w katalogu spraw, których publikacja następuje z mocy prawa – nie wskazano bowiem obowiązku publikowania w Biuletynie Informacji Publicznej zapytań ofertowych na dostawy, usługi i roboty budowlane kierowanych do potencjonalnych wykonawców. Zamieszczenie w Biuletynie Informacji Publicznej innych dokumentów jest fakultatywne, przez co nie rodzi po stronie potencjonalnego odbiorcy możliwości żądania publikacji lub usunięcia danej treści.

Odnosząc się do trzeciego zarzutu, iż Burmistrz Strumienia jest organem wykonawczym nielicznym w kraju (na ok. 2800 jednostek samorządu terytorialnego), który nie korzysta z możliwości poszukiwania wykonawców przez strony Biuletynu Informacji Publicznej Urzędu do wykonywania usług na jej rzecz, zazwyczaj w niższej cenie, Komisja stwierdziła, że jest to zarzut nieprawdziwy. Zgodnie z art. 274 ust. 3 ustawy o finansach publicznych, który stanowi cyt.:

„Audyt wewnętrzny prowadzi się w jednostkach samorządu terytorialnego, jeżeli ujęta w uchwale budżetowej jednostki samorządu terytorialnego kwota dochodów i przychodów lub kwota wydatków i rozchodów przekroczyła wysokość 40 000 tys. zł”.

Już tylko z tego powodu część gmin z podanej liczby 2800 nie jest zobowiązana do prowadzenia audytu wewnętrznego.

Stosownie do art. 278 ust. 3 ustawy o finansach publicznych, który stanowi cyt.:

„W jednostkach samorządu terytorialnego audyt wewnętrzny może być prowadzony przez usługodawcę, jeżeli ujęta w uchwale budżetowej jednostki samorządu terytorialnego kwota dochodów i przychodów oraz kwota wydatków i rozchodów jest niższa niż 100 000 tys. zł”.

Jednostki te zobowiązane są zgodnie z art. 275 pkt 1 zatrudnić audytora na podstawie umowy o pracę.

Komisja podzieliła stanowisko, że wydatki poniesione na koszty wybranego audytora spełniają wymagania art. 44 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, który stanowi cyt.:

„Wydatki publiczne powinny być dokonywane:

1) w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasad:

a) uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów,

b) optymalnego doboru metod i środków służących osiągnięciu założonych celów;

2) w sposób umożliwiający terminową realizację zadań;

3) w wysokości i terminach wynikających z wcześniej zaciągniętych zobowiązań.”.

Odnosząc się do zarzutu nie upubliczniania na stronach Biuletynu Informacji Publicznej zamówień publicznych w zakresie innych usług, Komisja stwierdziła, że jest on bezzasadny gdyż w tej dziedzinie zamówienia publiczne są udzielane zgodnie z wymaganiami ustawy Prawo zamówień publicznych oraz wewnętrznego regulaminu. Nadto należy podkreślić, iż organy kontroli finansowej nie kwestionują opisanej wyżej praktyki udzielania zamówień.

W świetle powyższych ustaleń Rada Miejska w Strumieniu, w ślad za Komisją Skarg, Wniosków i Petycji doszła do wniosku, iż przedmiotowa skarga dotycząca działalności Burmistrza Strumienia jest nieuzasadniona.