Protokół Nr XVIII.2020

obrad osiemnastej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu

odbytych w dniu 26 lutego 2020 r. o godz. 16.00

w sali posiedzeń Urzędu Miejskiego w Strumieniu

 

Obecni: radni Rady Miejskiej, przewodniczący organów wykonawczych jednostek pomocniczych Gminy, dyrektorzy i kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy, pracownicy Urzędu Miejskiego oraz przedstawiciel prasy lokalnej– wg załączonych list obecności.

 

Ponadto w obradach udział wzięli:

1)   Burmistrz – mgr Anna Grygierek;

2)   Zastępca Burmistrza – mgr inż. Włodzimierz Cybulski;

3)   Skarbnik Strumienia – mgr Maria Kłósko;

4)   Sekretarz Strumienia – Daniela Kula;

5)   Radca prawny – mgr Roman Szymonek.

 

Porządek obrad:

    1.     Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

    2.     Przedstawienie porządku obrad.

    3.     Przyjęcie protokołu z XVII sesji.

    4.     Wystąpienia gości.

    5.     Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie pomiędzy sesjami.

    6.     Informacja Przewodniczącego Rady o pracach Rady w okresie pomiędzy sesjami.

    7.     Informacja Przewodniczącego Rady o zgłoszonych interpelacjach i zapytaniach radnych.

    8.     Informacja o średnich wynagrodzeniach nauczycieli za 2019 rok.

    9.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w ośrodkach wsparcia i mieszkaniach chronionych.

 10.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia sposobu sprawienia pogrzebu przez Gminę Strumień.

 11.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie realizacji programu Asystent osoby niepełnosprawnej.

 12.     Informacja o realizacji „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy Strumień w 2019 roku”.

 13.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie określenia „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy Strumień w 2020 roku”.

 14.     Informacja nt. przyznanych dofinansowań do utylizacji azbestu za rok 2019 oraz plan na 2020 rok.

 15.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zasad ustanawiania służebności na nieruchomościach gminnych.

 16.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2020-2030.

 17.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na rok 2020.

 18.     Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia składu osobowego stałych komisji Rady Miejskiej.

 19.     Wolne wnioski i informacje.

 20.     Zakończenie.

 

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył – Przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu C. Greń.

Przewodniczący C. Greń na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 15 radnych na 15 ustawowego składy Rady - obrady są zatem prawomocne.

Przewodniczący C. Greń przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, Burmistrza Strumienia, Zastępcę Burmistrza Strumienia, Skarbnika Strumienia, Sekretarza Strumienia, Radcę prawnego, sołtysów i Przewodniczącą Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorów i kierowników jednostek organizacyjnych Gminy, przedstawiciela prasy lokalnej „Nowej Formacji” oraz pracowników Urzędu Miejskiego w Strumieniu.

 

ad. 2.

 

Przewodniczący C. Greń poinformował, że radni otrzymali porządek obrad XVIII sesji w materiałach sesyjnych. Zapytał, czy ktoś proponuje wprowadzenie zmian w porządku obrad?

Nikt nie wniósł żadnej propozycji zmiany do porządku obrad.

 

ad. 3.

 

Protokół obrad XVII sesji Rady Miejskiej w Strumieniu, który był wyłożony do wglądu w biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – został przyjęty bez uwag.

 

ad. 4.

 

Wystąpienia gości.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że w lutym br. w wieku 78 lat zmarł Jan Kowalczyk, polski sportowiec, który na igrzyskach olimpijskich w Moskwie w 1980 roku zdobył tytuł mistrza olimpijskiego w konkurencji skoków przez przeszkody na koniu. Sportowiec pochodził z Drogomyśla.

Przewodniczący C. Greń poprosił o uczczenie minutą ciszy zmarłego mistrza olimpijskiego Jana Kowalczyka.

Radni minutą ciszy uczcili jego pamięć.

Następnie Przewodniczący C. Greń ogłosił 5-minutową przerwę w obradach.

 

ad. 5.

 

Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie pomiędzy sesjami.

Burmistrz A. Grygierek dodatkowo poinformowała:

1)  w okresie ferii zimowych przeprowadzono remont dwóch sal lekcyjnych w Szkole Podstawowej w Zabłociu;

2)  trwają prace modernizacyjne ulicy Oblaski w Drogomyślu;

3)  jutro będzie podpisana umowa z wyłonionym w drodze przetargu wykonawcą na modernizację oświetlenia LED, na zadanie to udało się nam pozyskać środki zewnętrzne;

4)  jesteśmy w trakcie rozpatrywania ofert w przetargu na remont ulicy Szkolnej w Pruchnej (do przetargu wpłynęło 16 ofert);

5)  został wyłoniony wykonawca na wykonanie oświetlenia ulicy Szkolnej w Pruchnej, prace rozpoczną się w najbliższych dniach;

6)  w najbliższym czasie będzie podpisana umowa z wyłonionym w drodze przetargu wykonawcą na budowę kolejnego etapu kanalizacji sanitarnej w Bąkowie.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 6.

 

Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej o pracach Rady w okresie pomiędzy sesjami.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 7.

 

Informacja Przewodniczącego Rady o zgłoszonych interpelacjach i zapytaniach radnych.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że oprócz interpelacji ujętych w Informacji, przesłanej radnym, do Biura Rady wpłynęło jeszcze pięć pisemnych interpelacji:

1)  radnego Arkadiusza Kolczarka dotycząca działania sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu z DK-81 w Drogomyślu;

2)  radnego Czesława Grenia dotycząca zakupu nowego systemu alarmowania dla jednostki Ochotniczej Straży Pożarnej w Drogomyślu;

3)  radnej Marii Krutyły dotycząca wprowadzenia ruchu jednokierunkowego na ulicy Końcowej w Strumieniu;

4)  radnego Józefa Rudola dotycząca naprawy furtki wejściowej na plac zabaw w Drogomyślu i braku regulaminu korzystania z tego placu oraz złego stanu nawierzchni ulicy Krętej w Drogomyślu;

5)  radnego Czesława Grenia dotycząca likwidacji rozlewiska wody na ulicy Głównej w Drogomyślu.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 8.

 

Informację o średnich wynagrodzeniach nauczycieli za 2019 rok – przedstawiły Burmistrz A. Grygierek i Kierownik Referatu Edukacji B. Biegun.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do Informacji.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 9.

 

Projekt uchwały w sprawie ustalenia szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w ośrodkach wsparcia i mieszkaniach chronionych – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Wyniki głosowania- „za”: 15, „przeciw”: 0, „wstrzymało się”: 0, brak głosu: 0, nieobecni: 0.

Wyniki imienne- „za” (15) Stanisław Balas, Ireneusz Duda, Adam Gawron, Czesław Greń, Kazimierz Jaworski, Arkadiusz Kolczarek, Maria Krutyła, Maria Madziar, Jarosław Mazur, Józef Rudol, Monika Staniek, Paweł Starczynowski, Jarosław Szast, Stanisław Świtała, Bogusław Wawrzyczek.

Podjęta została:

Uchwała Nr XVIII.144.2020 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 26 lutego 2020 r. w sprawie ustalenia szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w ośrodkach wsparcia i mieszkaniach chronionych.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 10.

 

Projekt uchwały w sprawie ustalenia sposobu sprawienia pogrzebu przez Gminę Strumień wraz z autopoprawką – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały wraz z autopoprawką.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z autopoprawką.

Wyniki głosowania- „za”: 15, „przeciw”: 0, „wstrzymało się”: 0, brak głosu: 0, nieobecni: 0.

Wyniki imienne- „za” (15) Stanisław Balas, Ireneusz Duda, Adam Gawron, Czesław Greń, Kazimierz Jaworski, Arkadiusz Kolczarek, Maria Krutyła, Maria Madziar, Jarosław Mazur, Józef Rudol, Monika Staniek, Paweł Starczynowski, Jarosław Szast, Stanisław Świtała, Bogusław Wawrzyczek.

Podjęta została:

Uchwała Nr XVIII.145.2020 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 26 lutego 2020 r. w sprawie ustalenia sposobu sprawienia pogrzebu przez Gminę Strumień.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 11.

 

Projekt uchwały w sprawie realizacji programu Asystent osoby niepełnosprawnej– przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Wyniki głosowania- „za”: 15, „przeciw”: 0, „wstrzymało się”: 0, brak głosu: 0, nieobecni: 0.

Wyniki imienne- „za” (15) Stanisław Balas, Ireneusz Duda, Adam Gawron, Czesław Greń, Kazimierz Jaworski, Arkadiusz Kolczarek, Maria Krutyła, Maria Madziar, Jarosław Mazur, Józef Rudol, Monika Staniek, Paweł Starczynowski, Jarosław Szast, Stanisław Świtała, Bogusław Wawrzyczek.

Podjęta została:

Uchwała Nr XVIII.146.2020 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 26 lutego 2020 r. w sprawie realizacji programu Asystent osoby niepełnosprawnej.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 12.

 

Informację o realizacji „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy Strumień w 2019 roku” – przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do Informacji.

Informacja została przyjęta.

 

ad.13.

 

Projekt uchwały w sprawie określenia „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy Strumień w 2020 roku” wraz z autopoprawką – przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … J. Szast i Przewodnicząca Komisji Oświaty, … M. Krutyła poinformowali, że Komisje nie zgłosiły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … S. Balas odczytał wniosek zgłoszony do projektu uchwały: „Komisja Rolnictwa wnioskuje, aby w Programie opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy Strumień w 2020 roku - wprowadzić zapisy dotyczące możliwość sterylizacji kotów.”.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z autopoprawką, która uwzględnia wniosek Komisji Rolnictwa.

Wyniki głosowania- „za”: 15, „przeciw”: 0, „wstrzymało się”: 0, brak głosu: 0, nieobecni: 0.

Wyniki imienne- „za” (15) Stanisław Balas, Ireneusz Duda, Adam Gawron, Czesław Greń, Kazimierz Jaworski, Arkadiusz Kolczarek, Maria Krutyła, Maria Madziar, Jarosław Mazur, Józef Rudol, Monika Staniek, Paweł Starczynowski, Jarosław Szast, Stanisław Świtała, Bogusław Wawrzyczek.

Podjęta została:

Uchwała Nr XVIII.147.2020 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 26 lutego 2020 r. w sprawie określenia „Programu opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie gminy Strumień w 2020 roku”.

Uchwała w załączeniu.

 

 ad. 14.

 

Informację nt. przyznanych dofinansowań do utylizacji azbestu za rok 2019 oraz plan na 2020 rok– przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do Informacji.

Informacja została przyjęta.

 

ad.15.

 

Projekt uchwały w sprawie zasad ustanawiania służebności na nieruchomościach gminnych– przedstawił Zastępca Burmistrza W. Cybulski.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Wyniki głosowania- „za”: 15, „przeciw”: 0, „wstrzymało się”: 0, brak głosu: 0, nieobecni: 0.

Wyniki imienne- „za” (15) Stanisław Balas, Ireneusz Duda, Adam Gawron, Czesław Greń, Kazimierz Jaworski, Arkadiusz Kolczarek, Maria Krutyła, Maria Madziar, Jarosław Mazur, Józef Rudol, Monika Staniek, Paweł Starczynowski, Jarosław Szast, Stanisław Świtała, Bogusław Wawrzyczek.

Podjęta została:

Uchwała Nr XVIII.148.2020 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 26 lutego 2020 r. w sprawie zasad ustanawiania służebności na nieruchomościach gminnych.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 16.

 

Projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2019-2026 wraz z autopoprawką – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały wraz z autopoprawką.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z autopoprawką.

Wyniki głosowania- „za”: 15, „przeciw”: 0, „wstrzymało się”: 0, brak głosu: 0, nieobecni: 0.

Wyniki imienne- „za” (15) Stanisław Balas, Ireneusz Duda, Adam Gawron, Czesław Greń, Kazimierz Jaworski, Arkadiusz Kolczarek, Maria Krutyła, Maria Madziar, Jarosław Mazur, Józef Rudol, Monika Staniek, Paweł Starczynowski, Jarosław Szast, Stanisław Świtała, Bogusław Wawrzyczek.

Podjęta została:

Uchwała Nr XVIII.149.2020 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 26 lutego 2020 r. w sprawie zmiany Wieloletniej Prognozy Finansowej gminy Strumień na lata 2020-2030.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 17.

 

Projekt uchwały w sprawiezmiany budżetu gminy Strumień na rok 2020– przedstawiły Skarbnik M. Kłósko i Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Wyniki głosowania- „za”: 15, „przeciw”: 0, „wstrzymało się”: 0, brak głosu: 0, nieobecni: 0.

Wyniki imienne- „za” (15) Stanisław Balas, Ireneusz Duda, Adam Gawron, Czesław Greń, Kazimierz Jaworski, Arkadiusz Kolczarek, Maria Krutyła, Maria Madziar, Jarosław Mazur, Józef Rudol, Monika Staniek, Paweł Starczynowski, Jarosław Szast, Stanisław Świtała, Bogusław Wawrzyczek.

Podjęta została:

Uchwała Nr XVIII.150.2020 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 26 lutego 2020 r. w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na rok 2020.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 18.

 

Projekt uchwały zmieniający uchwałę w sprawie ustalenia składu osobowego stałych komisji Rady Miejskiejwraz z autopoprawką – przedstawił Przewodniczący C. Greń.

Komisje Rady i radni nie zgłosili uwag do projektu uchwały wraz z autopoprawką.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie wniosek o powołanie radnego Bogusława Wawrzyczka do składu osobowego Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Zdrowia i Opieki Społecznej.

Wyniki głosowania- „za”: 13, „przeciw”: 0, „wstrzymało się”: 2, brak głosu: 0, nieobecni: 0.

Wyniki imienne- „za” (13) Stanisław Balas, Adam Gawron, Czesław Greń, Kazimierz Jaworski, Arkadiusz Kolczarek, Maria Madziar, Jarosław Mazur, Józef Rudol, Monika Staniek, Paweł Starczynowski, Jarosław Szast, Stanisław Świtała, Bogusław Wawrzyczek.

„Wstrzymało się” (2) Ireneusz Duda, Maria Krutyła.

Wniosek radnego Bogusława Wawrzyczka o powołanie do składu osobowego Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Zdrowia i Opieki Społecznej – został przyjęty.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie wniosek o odwołanie radnej Moniki Staniek ze składu osobowego Komisji Rolnictwa, Leśnictwa, Zasobów Naturalnych, Ochrony Środowiska, Porządku Publicznego i Ochrony Przeciwpożarowej.

Wyniki głosowania- „za”: 13, „przeciw”: 0, „wstrzymało się”: 2, brak głosu: 0, nieobecni: 0.

Wyniki imienne- „za” (13) Stanisław Balas, Adam Gawron, Czesław Greń, Kazimierz Jaworski, Arkadiusz Kolczarek, Maria Madziar, Jarosław Mazur, Józef Rudol, Monika Staniek, Paweł Starczynowski, Jarosław Szast, Stanisław Świtała, Bogusław Wawrzyczek

„Wstrzymało się” (2) Ireneusz Duda, Maria Krutyła.

Wniosek radnej Moniki Staniek o odwołanie ze składu osobowego Komisji Rolnictwa, Leśnictwa, Zasobów Naturalnych, Ochrony Środowiska, Porządku Publicznego i Ochrony Przeciwpożarowej – został przyjęty.

Następnie Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z autopoprawką.

Wyniki głosowania- „za”: 12, „przeciw”: 0, „wstrzymało się”: 3, brak głosu: 0, nieobecni: 0.

Wyniki imienne- „za” (12) Stanisław Balas, Adam Gawron, Czesław Greń, Arkadiusz Kolczarek, Maria Madziar, Jarosław Mazur, Józef Rudol, Monika Staniek, Paweł Starczynowski, Jarosław Szast, Stanisław Świtała, Bogusław Wawrzyczek.

„Wstrzymało się” (3) Ireneusz Duda, Kazimierz Jaworski, Maria Krutyła.

Podjęta została:

Uchwała Nr XVIII.151.2020 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 26 lutego 2020 r. zmieniająca uchwałę w sprawie ustalenia składu osobowego stałych komisji Rady Miejskiej.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 19.

 

Wolne wnioski i informacje.

Radna M. Staniek zapytała, czy inwestycja pn. Centralny Port Komunikacyjny przebudowa, rozbudowa układu komunikacyjnego w skrócie „SSL” będzie przebiegać przez naszą Gminę lub w bezpośrednim sąsiedztwie, chodzi o ciąg nr 7 linii kolejowej nr 170?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że Gmina oficjalnie żadnych dokumentów w tej sprawie nie otrzymała. Aktualnie prowadzone są konsultacje społeczne dokumentu pn. „Strategiczne Studium Lokalizacyjne Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego”. Zapoznaliśmy się ogólnymi dokumentami, z których wynika, że częściowo inwestycja będzie przebiegać przez naszą Gminę. Dopiero kiedy otrzymamy bardziej szczegółowe mapy przedstawimy je radnym. Poinformowała też, że na żadnym etapie przygotowania inwestycji Gmina nie była o niczym informowana. Zgodnie z obowiązującymi przepisami Polskie Koleje Państwowe mają swobodę działania przy planowaniu inwestycji. W tej chwili podano do publicznej wiadomości informację, że trwają konsultacje i my jako Gmina chcemy się do nich włączyć. Gmina w tej sprawie ma takie same uprawnienia jak każdy obywatel. Oficjalnie nie zostaliśmy poproszeni, aby wypowiedzieć się na ten temat. W materiałach prasowych, z którymi się zapoznaliśmy jest informacja, że przebieg inwestycji będzie też konsultowany z Gminą.

Radny B. Wawrzyczek poinformował, że otrzymał pytanie od społeczeństwa, czy linia ta będzie przebiegać przez teren Zbytkowa lub gdzieś w pobliżu granic sołectwa? Okazało się jednak, że nie. Jednak po zapoznaniu się z dokumentami poddanymi konsultacjom, chciał poinformować wszystkich mieszkańców, że w tej chwili trwają konsultacje. Termin konsultacji został ustalony od 10 lutego do 10 marca br. Czasu na wnoszenie jakichkolwiek uwag przez mieszkańców zostało już bardzo mało. Poinformował, że mieszkańcy Żor zwracają się do Prezydenta RP o zajęcie stanowiska w tej sprawie, jest też załączona ich petycja i uwagi. Rozmawiał w tej sprawie z sołtysem sąsiedniego sołectwa, ościennej gminy Pawłowice, gdzie linia ta też będzie przebiegać i uzyskał informacje, że Gmina będzie podejmowała działania w sprawie tej inwestycji. Poprosił, aby umieścić na stronie Gminy ogólną informację, gdzie mieszkańcy mają szukać konsultacji inwestycji kolejowej. Mieszkańcy o tym nie wiedzą, nie są o tym poinformowani, a jest to bardzo ważna sprawa, która będzie rzutować na nasze sołectwa.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że wydała już dyspozycje, aby na stronie Gminy dostępny był link wraz z informacją na temat prowadzonych konsultacji. Materiały przekazane do konsultacji są bardzo ogólne. Gmina chcąc zająć stanowisko potrzebuje bardziej szczegółowych danych, które chcemy pozyskać. Jesteśmy też w kontakcie z Wójtem Pawłowic i wiemy, że są na takim samym etapie jak my, też przygotowują się do oficjalnego wystąpienia w tej sprawie.

Radna M. Madziar poprosiła, aby jej głosu, który chce przedstawić, nie traktować jako zgłaszanego wniosku. Jest to jej wolny głos w sprawie seniorów. W ubiegłym roku zastanawialiśmy się nad wprowadzeniem Karty Seniora. Mieliśmy też za zadanie, aby temat rozpoznać terenie. Poinformowała, że ma trochę inny głos w tej sprawie, chce przedstawić coś co jest alternatywą do Karty Seniora. Niektóre gminy, czy miasta wprowadziły projekt „Złota rączka”, który jest skierowany do samotnych seniorów 65+. W ramach projektu są wykonywane różne drobne naprawy i prace, które ułatwiają życie seniorom. Mówi o tym projekcie nie po to, że mamy go wprowadzać, chce tylko przedstawić projekt, który jest bardzo korzystny i ułatwiający życie seniorów.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że faktycznie takie inicjatywy działają już w innych miastach i gminach, gdzie osoby posiadające umiejętności „złotej rączki” służą pomocą innym. Są to jednak dwie różne sprawy, gdzie jedna nie wyklucza drugiej. Można powiedzieć, że projekty uzupełniają się. Projekt, o który mówiła radna M. Madziar można rozszerzać o wiele innych tematów, które są powodem trudności w codziennym życiu seniorów. W miastach jest wiele takich tematów np.: problem czwartego piętra, problem poruszania się komunikacją miejską, czy problem samotności. Głos radnej jest jak najbardziej słuszny.

Przewodniczący C. Greń poinformował też, że miasto Ustroń weszło w program Karta Seniora. Wiele placówek handlowych, czy punktów usługowych również wchodzi w ten program. Uważa, że wprowadzenie Karty Seniora jest bardzo dobrym pomysłem. Mamy zabezpieczona środki na ten cel w budżecie Gminy. Ustaliliśmy też z Panią Burmistrz, że wrócimy do tego tematu.

Burmistrz A. Grygierek uzupełniła, że zgodnie ze wspólnym ustaleniem do tematu Karty Seniora wrócimy w II kwartale br. Środki na ten cel są zabezpieczone w budżecie Gminy. Przypomniała, że prosiliśmy też, aby radni i sołtysi rozeznali, czy nasi przedsiębiorcy wyraziliby chęć przystąpienia do tego programu. Nie chcemy, aby zaistniała sytuacja, że my wprowadzimy ogólnopolską Kartę Seniora, a będzie można z niej korzystać tylko poza terenem Gminy.

Natomiast w zakresie podejmowania działań mających na celu aktywizację seniorów zarówno dla gmin, organizacji pozarządowych i grup nieformalnych istnieją szerokie możliwości działania, jest wiele różnych ciekawych pomysłów i inicjatyw. Jedną z takich właśnie inicjatyw przedstawiła radna M. Madziar.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała również, że zwróciła się do naszych jednostek organizacyjnych - Miejskiej Biblioteki Publicznej i Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury w Strumieniu, aby ich działania były również ukierunkowane w szczególności dla naszych seniorów. W ostatnim czasie takie działania były podejmowane m.in. w Bibliotece zorganizowany był kurs komputerowy dla seniorów, będzie też prowadzona gimnastyka dla seniorów i rożne spotkania z książką. W Miejsko-Gminnym Ośrodku Kultury w Strumieniu też organizuje się wiele ciekawych zajęć. Zachęciła ponownie, aby nasze organizacje pozarządowe i rady sołeckie wraz z sołtysami również włączali się w tego typu przedsięwzięcia.

Przewodniczący C. Greń zwrócił uwagę, że przy aktualnym wzroście cen i usług, rabaty i upusty wynikające z Karty Seniora będą miały duże znaczenie dla osób mogących skorzystać z tego programu.

 

ad. 20.

 

Przewodniczący C. Greń dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady XVIII sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 17.00) słowami „zamykam XVIII sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

  

Protokołowała: Elżbieta Król

 

Przewodniczący Rady

Czesław Greń