Protokół Nr XIX.2020

obrad dziewiętnastej nadzwyczajnej

sesji Rady Miejskiej w Strumieniu,

odbytych w dniu 9 marca 2020 r. o godz. 16.05

w sali posiedzeń Urzędu Miejskiego w Strumieniu

Obecni: radni Rady Miejskiej,przewodniczący organów wykonawczych jednostek pomocniczych Gminy, pracownicy Urzędu Miejskiego w Strumieniu, przedstawiciel prasy lokalnej, mieszkańcy Gminy iprzedstawiciele Stowarzyszenia Śląski Ruch na Rzecz Rozwoju Kolei - „Kolej na Śląsk”– wg załączonych list obecności.

Ponadto w obradach udział wzięli:

1.    Burmistrz Strumienia – mgr Anna Grygierek;

2.    Zastępca Burmistrza Strumienia mgr inż. Włodzimierz Cybulski;

3.    Sekretarz Strumienia – Daniela Kula;

4.    Radca prawny – mgr Roman Szymonek.

Porządek obrad:

    1.   Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

    2.   Przedstawienie porządku obrad.

    3.   Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przebiegu nowej linii kolejowej nr 170 przez tereny Gminy Strumień.

    4.   Zakończenie.

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył - Przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu Czesław Greń.

Przewodniczący C. Greń – na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 12 radnych, na 15 ustawowego składu Rady – obrady są zatem prawomocne.

Przewodniczący C. Greń przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, Burmistrza Strumienia, Zastępcę Burmistrza Strumienia, Sekretarza Strumienia, Radcę prawnego, sołtysów i Przewodniczącą Rady Mieszkańców Miasta Strumienia,przedstawiciela prasy lokalnej „Nowej Formacji”, pracowników Urzędu Miejskiegow Strumieniu, mieszkańców Gminyoraz przedstawicieli Stowarzyszenia Śląski Ruch na Rzecz Rozwoju Kolei - „Kolej na Śląsk”.

 

ad. 2.

 

Przewodniczący C. Greń poinformował, że radni otrzymali porządek obrad XIX nadzwyczajnej sesji w materiałach sesyjnych. Odczytał wniosek Burmistrza Strumienia Nr PR.040.1.2020 z dnia 5 marca 2020 r. o zwołanie nadzwyczajnej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu w celu podjęcia uchwały w sprawie przebiegu nowej linii kolejowej nr 170 przez tereny Gminy Strumień. Załącznikiem do projektu uchwały jest „Stanowisko Burmistrza Strumienia” z dnia 5 marca br.

Przewodniczący C. Greń wprowadzając do tematu poinformował, że przed paroma dniami dowiedzieliśmy się planowanej inwestycji – budowie linii kolejowej o dużych szybkościach, przebiegającej przez sołectwa gminy Strumień: Zabłocie, Drogomyśl i Bąków. Sprawa ta wzbudziła bardzo duże zainteresowanie i wiele emocji wśród mieszkańców. Planowany przebieg linii kolejowej wskazany na mapkach, które mieliśmy do dyspozycji będzie ingerował w tereny nie tylko cenne przyrodniczo ale również bardzo zurbanizowane. Przebiegać ma w bardzo bliskim sąsiedztwie Szkoły w Bąkowie. Oburzenie mieszkańców dotyczyło głównie formy prowadzonych konsultacji, kiedy wszyscy dowiadują się o nich w ostatniej chwili i jest bardzo mało czasu, aby zgłosić stosowne uwagi.

 

ad. 3.

 

Projekt uchwały w sprawie przebiegu nowej linii kolejowej nr 170 przez tereny Gminy Strumieńprzedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że na ostatniej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu w dniu 26 lutego br. radni zgłosili wniosek nt. planowanej budowy linii kolejowej nr 170 przez tereny Gminy Strumień, która została zaproponowana w Strategicznym Studium Lokalizacyjnym Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Wariant przebiegu linii nr 170 planowany jest przez teren gminy Strumień. Od ostatniej sesji Rady Miejskiej, kiedy temat został poruszony przez radnych trochę się wydarzyło. 28 lutego br. odbyło się spotkanie w ramach Śląskiego Związku Gmin i Powiatów w Katowicach, gdzie zajęliśmy wspólne stanowisko w tej sprawie jako samorządy województwa śląskiego. Wiele samorządów w kraju zostało zaskoczonych prowadzonymi konsultacjami przebiegu linii kolejowych w ramach planowanej inwestycji. Na spotkaniu okazało się, że wszystkie gminy mają taki sam poziom wiedzy. Informacja na temat trwających konsultacji została rozesłana do gmin dopiero pod koniec lutego br. z prośbą o zamieszczenie na stronach internetowych gmin. W trakcie analizy dokumentów okazało się, że częściowo inwestycja ta będzie przebiegać przez tereny gminy Strumień, przez sołectwa: Bąków, Drogomyśl i Zabłocie. Również 28 lutego br. po południu odbyło się spotkanie z Radą Sołecką i radnymi z Bąkowa w celu omówienia jak najlepiej dotrzeć do mieszkańców Gminy z informacją i rozpowszechnić sprawę związaną z przebiegiem linii kolejowej nr 170. Podjęliśmy w tym kierunku działania umieszczając na stronie internetowej Gminy i Facebooku informację o trwających konsultacjach. Mieszkańcy również wyszli ze swoją inwencją tworząc ulotki i plakaty informacyjne. Informacje na temat konsultacji były również ogłoszone w kościele. Wiele uwag wpłynęło bezpośrednio do nas, jak również do inwestora prowadzącego konsultacje. Nawiązaliśmy również współpracę ze Stowarzyszeniem Śląski Ruch na Rzecz Rozwoju Kolei - „Kolej na Śląsk”, które poprosiliśmy o wsparcie merytoryczne. Zwróciliśmy się poradę i pomoc przy wskazaniu trasy linii kolejowej, jeżeli musiałaby ona przebiegać przez tereny gminy Strumień, żeby nie była położona na terenach zurbanizowanych. 5 marca br. odbyło się posiedzenie Sejmowej Komisji, zajmującej się tym tematem, gdzie poruszono m. in. temat gminy Strumień i sołectwa Bąków. Odbyło się też spotkanie mieszkańców w Bąkowie, które miało charakter dyżuru, gdzie od godz. 16.00 do godz. 20.00 mieszkańcy Gminy mogli przyjść do Sali widowiskowej i spotkać się z grupą mieszkańców bardzo zaangażowanych w temat. Na spotkaniu była też możliwość złożenia uwag do planowanego przebiegu linii kolejowej nr 170 zarówno w wersji papierowej jak i elektronicznej. Przy tej okazji podkreśliła bardzo duże zaangażowanie w sprawę mieszkańców Bąkowa, którzy pełnili dyżury i przyjęli ponad 300 ankiet konsultacyjnych.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała też, że na dzisiejszą sesję nadzwyczajną przygotowane zostało Stanowisko Burmistrza Strumienia z dnia 5 marca br. dotyczące przebiegu nowej linii kolejowej nr 170 przez tereny Gminy Strumień. Dokument ten opublikowany został na stronie internetowej Gminy, przed spotkaniem konsultacyjnym w Bąkowie.

Burmistrz A. Grygierek odczytała treść wyżej wymienionego Stanowiska.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że mieszkańcy Bąkowa uczestniczący w dzisiejszym posiedzeniu Komisji również przedstawili swoje stanowisko dotyczące przebiegu nowej linii kolejowej nr 170 przez teren sołectwa Bąków. Jednym z ważnych argumentów jest ingerencja planowanej inwestycji w tereny NATURA 2000. Poinformowała też, że ankiety, które wpłynęły w ramach prowadzonych konsultacji dotyczyły sołectw: Bąków, Drogomyśl i Zabłocie.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że dzisiaj przed sesją odbyło się posiedzenie Komisji, gdzie przedstawiciele Stowarzyszenia Śląski Ruch na Rzecz Rozwoju Kolei - „Kolej na Śląsk” przedstawili nam swoje stanowisko w tej sprawie. Poprosił Wiceprezesa Stowarzyszenia o przedstawienie radnym tematu.

Wiceprezes Stowarzyszenia poinformował, że Stowarzyszenie Śląski Ruch na Rzecz Rozwoju Kolei - „Kolej na Śląsk” podjęło się analizy przebiegu linii proponowanych w ramach tzw. ciągu siódmego komponentu kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego na terenie całego województwa śląskiego, gdyż jest to obszar ich zainteresowania. W tej chwili skupiamy się tylko nad przebiegiem linii kolejowej nr 170 przez obszar gminy Strumień. Zdaniem Stowarzyszenia, co jest ujęte w ich stanowisku nad przebiegiem wszystkich linii przez województwo śląskie, należałoby w jak największym stopniu wykorzystywać istniejącą infrastrukturę kolejową. Nasze stanowisko jest zbieżne ze stanowiskiem gminy Strumień. Linia kolejowa przebiegająca przez Strumień została w ostatnim czasie wyremontowana i warto myśleć o tym, aby właśnie ją wykorzystać do skomunikowania projektowanego połączenia do Jastrzębia Zdroju przez Strumień, Chybie, Czechowice-Dziedzice i dalej aż po Oświęcim i węzeł śląsko-małopolski Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jako przedstawiciele Stowarzyszenia uczestniczyli i zabierali głos w sprawie gminy Strumień na posiedzeniu Podkomisji Lotnictwa Sejmowej Komisji Infrastruktury, która odbyła się 5 marca br. W posiedzeniu tym uczestniczyło bardzo wielu przedstawicieli innych regionów naszego kraju (ponad 150 osób), które zabierały głos przedstawiając swoje stanowiska i propozycje, jak i sprzeciwy wobec proponowanych przebiegów linii. W posiedzeniu uczestniczyli też: obecny Zarząd Centralnego Portu Komunikacyjnego, Pan Minister Marcin Horała, który jest pełnomocnikiem Rządu ds. CPK oraz posłowie reprezentujący tą Komisję: Pan Jerzy Polaczek i Pan Mirosław Stachoń z uwagą wysłuchując naszych argumentów na temat Żabiego Kraju, sołectwa Bąków i przebiegu linii poprzez tereny o charakterze bardzo istotnych walorów przyrodniczych, jak również kwestie zabudowy. Należy podkreślić jedną rzecz, że zarówno z ust CPK jak i Pana Ministra padła informacja, której zabrakło na początku procesu całych konsultacji społecznych. Poinformowano, że istotą tych działań jest zweryfikowanie zasadności przebiegu korytarzy tzn. kilkunastu, czy kilkudziesięciu kilometrowych pasów, obszarów prowadzących przez tereny naszego kraju, przez które miałyby docelowo być poprowadzone linie szybkiej kolei, czyli przede wszystkim korytarzy, a nie konkretnego przebiegu wariantów linii kolejowych, przedstawione na mapkach, które mieliśmy okazję zobaczyć. Chodzi o to, że przebiegi samych tras przedstawione na mapkach w różnych kolorach, są w tej chwili jedynie orientacyjne. Bardzo ważne jest to żeby nie przywiązywać się do tego, że ta akurat kreska przechodzi przez kościół, szkołę, staw, czy obszar chroniony, ponieważ intencją było pokazanie w jaki sposób ta sieć połączeń miałaby przebiegać przez te korytarze. Inwestorowi chodziło o to, aby ze strony samorządów i społeczności lokalnych otrzymać jak najwięcej informacji dotyczących tego w jaki sposób przebieg tych linii winien być poprowadzony i jakich obszarów unikać. Tych właśnie informacji zabrakło, dlatego ogłoszone konsultacje wywołałby bardzo dużo emocji, które niekoniecznie były potrzebne. Istotnie jest, żeby pamiętać o tym, że projekt i przebieg linii jest bardziej orientacyjny, dopiero po tym etapie konsultacji będą następne, gdzie będzie wymagane studium wykonalności, sprawdzenie uwarunkowań przestrzennych i przyrodniczych związanych z obszarami NATURA 2000 oraz wszelkich innych przeciwskazań mówiących o tym w jaki sposób wariantowo przebieg linii kolejowych docelowych miałby wyglądać.

Poinformował, że Stowarzyszenie podziela stanowisko Burmistrza Strumienia w tej sprawie, że należałoby maksymalnie wykorzystać istniejące linie kolejowe, ponieważ jest ona bardzo gęsta na terenie całego województwa. Na terenie naszego województwa jest bardzo dużo szkód górniczych, dlatego musimy zachować szczególną ostrożność przy projektowaniu przebiegu tras kolejowych, które muszą uwzględniać aktualną i planowaną działalność wydobywczą. Należy też pamiętać o zabudowie mieszkaniowej, osadnictwie jak i obszarach chronionych przyrodniczo.

Przewodniczący C. Greń podziękował Wiceprezesowi Stowarzyszenia Śląski Ruch na Rzecz Rozwoju Kolei - „Kolej na Śląsk” za przedstawienie informacji, które są dla nas uspokajające. Dysponujemy informacjami, że konsultacje na poziomie gmin dopiero nastąpią, będą też przeprowadzane dokładne analizy techniczne i środowiskowe. Podziękował też mieszkańcom Gminy za aktywność, zaangażowanie i wsparcie, ponieważ są to ważne dla nas sprawy, w których wszyscy staramy się uczestniczyć.

Przewodniczący C. Greń odczytał treść projektu uchwały w sprawie przebiegu nowej linii kolejowej nr 170 przez tereny Gminy Strumień.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że wspólnie z Burmistrzem Strumienia przeprowadziliśmy wiele rozmów i spotkań z mieszkańcami w sprawie przebiegu nowej linii kolejowej. Przeprowadził też rozmowy z przewodniczącymi rad gmin w Pawłowicach, Żorach i Jastrzębiu Zdroju, gdzie również podjęto uchwały o podobnej treści.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Wyniki głosowania- „za”: 12, „przeciw”: 0, „wstrzymało się”: 0, brak głosu: 0, nieobecni: 3.

Wyniki imienne- „za” (12) Stanisław Balas, Ireneusz Duda, Czesław Greń, Kazimierz Jaworski, Maria Krutyła, Jarosław Mazur, Józef Rudol, Monika Staniek, Paweł Starczynowski, Jarosław Szast, Stanisław Świtała, Bogusław Wawrzyczek.

Podjęta została:

Uchwała Nr XIX.152.2020 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 9 marca 2020 r. w sprawie przebiegu nowej linii kolejowej nr 170 przez tereny Gminy Strumień.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 4.

 

Przewodniczący C. Greń dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady XIX nadzwyczajnej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 16.40) słowami „zamykam XIX nadzwyczajną sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

Protokołowała: Elżbieta Król

 

Przewodniczący Rady

Czesław Greń