Protokół Nr VI/2007

obrad szóstej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu,

odbytych w dniu 27 lutego 2007 r. o godz. 1600

w sali obrad Urzędu Miejskiego w Strumieniu

Obecni: Radni Rady Miejskiej, sołtysi, przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorzy i kierownicy podległych Radzie jednostek i zakładów budżetowych – wg załączonych list obecności, pracownicy Urzędu Miejskiego oraz przedstawiciele lokalnej prasy i radia.

Ponadto w obradach udział wzięli:

1.     Burmistrz Strumienia – mgr Anna Grygierek

2.     Skarbnik Strumienia – mgr Danuta Mitko

3.     Sekretarz Strumienia – Daniela Kula

Porządek obrad:

     1.             Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

     2.             Przedstawienie porządku obrad.

     3.             Wystąpienia gości.

     4.             Informacja o działalności Burmistrza w okresie od 30 stycznia 2006 r. do 19 lutego 2007 r.

     5.             Informacja przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

     6.             Informacja Burmistrza o przeprowadzonych wyborów sołtysów i rad sołeckich w poszczególnych sołectwach gminy Strumień oraz wyborach Rady Mieszkańców Miasta Strumienia.

     7.             Interpelacje i zapytania radnych.

     8.             Analiza stanu zasobu mieszkań komunalnych i socjalnych w Gminie.

     9.             Informacja na temat podjętych działań zmierzających do utworzenia aglomeracji Strumień z oczyszczalnią w Strumieniu i możliwości utworzenia aglomeracji Pruchna z oczyszczalnią w Pruchnej.

 10.             Analiza układu wykonawczego, w tym podział środków na remonty i modernizację dróg gminnych.

 11.             Rozpatrzenie projektu w sprawie trybu udzielania dotacji z budżetu Gminy Strumień podmiotom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych i niedziałającym w celu osiągnięcia zysku, na cele publiczne związane z realizacją innych zadań niż określone w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, sposobu ich rozliczania oraz kontroli wykonywania zleconego zadania.

 12.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przystąpienia do zmiany „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Strumień”.

 13.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części sołectwa Drogomyśl.

 14.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części miasta Strumień.

 15.             Zatwierdzenie protokołu z V sesji.

 16.             Informacje, wolne głosy i wnioski.

 17.             Zakończenie.

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu Czesław Greń.

Przewodniczący C. Greń – na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 15 radnych (pełny ustawowy skład Rady) – obrady są zatem prawomocne.

Przewodniczący C. Greń przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, Burmistrza Strumienia, Skarbnika Strumienia, Sekretarza Strumienia, dyrektorów i kierowników podległych Radzie jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych, byłych i nowo wybranych sołtysów, przewodniczącą Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, przedstawicieli lokalnej prasy i radia oraz wszystkich, których nie wymienił.

 

ad. 2.

 

Przewodniczący C. Greń odczytał porządek obrad sesji.

Porządek obrad został przyjęty bez uwag.

 

ad. 3.

 

Przewodniczący C. Greń udzielił głosu redaktorowi Radia Katowice Panu Andrzejowi Ochodkowi.

Pan A. Ochodek przywitał wszystkich zebranych oraz życzył Radzie owocnych obrad.

 

ad. 4.

 

„Informacja o działalności Burmistrza w okresie od 30 stycznia 2007 r. do 19 lutego 2007 r.”.

Do „Informacji nie zgłoszono uwag ani pytań.

„Informacja” została przyjęta.

 

 

 

 

ad. 5.

 

Przewodniczący C. Greń poinformował, że w lutym br. odbyło się wiele spotkań m. in.: zebrania wyborcze mieszkańców we wszystkich sołectwach i mieście Strumieniu, zebrania klubów sportowych oraz jednostek OSP.

Przewodniczący C. Greń podał informację, że trzech radnych wybrano na przewodniczących jednostek pomocniczych gminy Strumień (radny S. Balas został sołtysem Bąkowa, radna C. Skowron została sołtysem Zbytkowa oraz A. Żur została przewodniczącą Rady Mieszkańców Miasta Strumienia).

Do „Informacji nie zgłoszono uwag ani pytań.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 6.

 

Burmistrz A. Grygierek przedstawiła informację nt. przeprowadzonych wyborów sołtysów oraz rad sołeckich w poszczególnych sołectwach gminy Strumień i w mieście Strumieniu.

Burmistrz A. Grygierek przedstawiła frekwencji na zebraniach wyborczych w poszczególnych sołectwach oraz mieście Strumieniu, kandydatury jakie zostały wysunięte na sołtysów oraz przewodniczącego Rady Mieszkańców Miasta Strumienia.

Burmistrz A. Grygierek przedstawiła także osoby nowo wybranych przewodniczących jednostek pomocniczych gminy Strumień, składy rad sołeckich, Rady Mieszkańców Miasta Strumienia oraz pogratulowała wyboru.

Burmistrz A. Grygierek oraz przewodniczący C. Greń wręczyli byłym sołtysom: Pani Janinie Rzepka, Panu Marianowi Janikowi, Panu Karolowi Saltariusowi oraz Panu Dariuszowi Wacha dyplomy – podziękowania za wieloletnią pracę społeczną na rzecz sołectw.

Przewodniczący C. Greń życzył nowo wybranym radom sołeckim, Radzie Mieszkańców Miasta Strumienia oraz przewodniczącym jednostek pomocniczych gminy Strumień owocnej współpracy oraz realizacji wszystkich wniosków, które zgłoszono na zebraniach mieszkańców.

 

ad. 7.

 

Przewodniczący C. Greń poinformował, że wpłynęły odpowiedzi Burmistrza Strumienia na wszystkie interpelacje zgłoszone na poprzedniej sesji, wpłynęła również odpowiedź na interpelację radnego P. Farugi, którą wpłynęła do Biura Rady w okresie międzysesyjnym.

Radna A. Żur w imieniu mieszkanki ul. Osiedlowej w Strumieniu podziękowała za uporządkowanie i wyczyszczenie zarośniętego krzakami terenu przy obiekcie Przedszkola w Strumieniu.

Radna A. Żur interpelowała w następujących sprawach:

1)       Zwrócenia uwagi na porządek i czystość wokół obiektów użyteczności publicznej w mieście Strumieniu m. in. przy Ośrodku Zdrowia przy ul. 1 Maja, Technikum Żywienia i Gospodarstwa Domowego, na ul. Staromiejskiej. Teren wokół tych obiektów jest zaśmiecony.

2)       Wniesienia poprawki do planu remontu ulic w Strumieniu (ul. Wiosennej i ul. Świerkowej). Radna interpelowała aby na ul. Świerkowej w Strumieniu został wysypany tłuczeń, natomiast na ul. Wiosennej, od początku drogi do posesji Państwa ....., położony został asfalt. Przy dalszym odcinku ul. Świerkowej są jeszcze nieukończone budowy budynków mieszkalnych.

Przewodniczący C. Greń przypomniał, że sprawa remontu ul. Świerkowej w Strumieniu była przedmiotem szerokiej dyskusji na zebraniu mieszkańców w Strumieniu.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że radna uzyska odpowiedź na piśmie, gdyż temat ten musi być dokładnie rozeznany. Wyjaśniła również, że remont ul. Wiosennej i ul. Świerkowej w Strumieniu zostanie wykonany w ramach środków budżetowych uchwalonych na ten cel w bieżącym roku.

Radny S. Balas interpelowała w sprawie zwrócenia się do Beskidzkiej Energetyki w sprawie wymiany 5 słupów linii energetycznej na ul. Młynarskiej w Bąkowie (w obrębie skrzyżowania z ul. Wiślańską) - ze względu na ich zły stan techniczny.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że w sprawie wymiany słupów na ul. Wiślańskiej w Bąkowie prowadzone są rozmowy z Beskidzką Energetyką.

Radny I. Duda interpelował w sprawach:

1)       Powołania nowego reprezentanta gminy Strumień w Radzie Nadzorczej Spółki z o.o. Wodociągi Ziemi Cieszyńskiej w Ustroniu (dlaczego nie może nim być obecna Pani Burmistrz A. Grygierek).

2)       Prywatnej działki gruntowej obok Hali sportowej w Strumieniu, (działka kilka lat temu została sprzedana prywatnemu właścicielowi, natomiast obecnie mogłaby zostać wykorzystana pod parking dla autobusów i samochodów (istniejący parking przy Hali sportowej jest bardzo ciasny).

W sprawie powołania nowego reprezentanta gminy Strumień do Rady Nadzorczej Spółki WZC Ustroń radny I. Duda uzyskał ustną – wyczerpującą odpowiedź.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że w najbliższym czasie dokonana zostanie zmiana reprezentanta gminy Strumień w Radzie Nadzorczej Wodociągów Ziemi Cieszyńskiej Sp. z o.o. w Ustroniu, będzie to osoba, która dobrze obeznana jest z tematyką samorządową oraz tematyką wodociągów. Burmistrz poinformowała, że odwołany zostanie Pan Jerzy Hawełka, a w jego miejsce powołany zostanie Pan Andrzej Ochodek, który również posiada uprawniania do zasiadania w radach nadzorczych.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że sama również posiada uprawnienia do zasiadania w radach nadzorczych ale postanowiła, że do Rady Nadzorczej Wodociągów Ziemi Cieszyńskiej w Ustroniu powoła inną osobę. Nie chce łączyć dwóch funkcji Burmistrza i członka Rady Nadzorczej Spółki WZC Ustroń.

Przewodniczący C. Greń dodatkowo wyjaśnił, że corocznie przy składaniu oświadczeń majątkowych nadzór Wojewody kwestionował sprawę zasiadania Burmistrza w Radzie Nadzorczej Spółki Wodociągi Ziemi Cieszyńskiej w Ustroniu, a wątpliwości w tej sprawie kierował na piśmie do Urzędu.

Radca prawny R. Szymonek wyjaśnił, że w pewnym momencie pojawiły się wymogi posiadania uprawnień do zasiadania w radach nadzorczych (ukończenie specjalistycznego kursu oraz zdanie egzaminu państwowego). W związku z tym osoby, które dotychczas zasiadały w Radzie Nadzorczej WZC Ustroń, nie posiadając tych uprawnień musiały odejść. Ponadto corocznie Wojewoda kwestionował sprawę pobierania przez Burmistrza wynagrodzenia z tytułu zasiadania w Radzie Nadzorczej. Stanowisko to wzbudzało wiele kontrowersji.

W sprawie interpelacji radnego I. Dudy dot. działki w pobliżu Hali sportowej w Strumieniu - Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że działka ta nie jest własnością Gminy oraz poinformowała, że zwróci się z pismem - zapytaniem do właściciela o możliwości odsprzedania działki Gminie.

Przewodniczący C. Greń zapytał, czy wszystkie odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzedniej sesji są zadawalające.

Radny K. Pisiut podziękował za błyskawiczne załatwienie sprawy oświetlenia dworca PKP w Pruchnej.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że prowadziła rozmowy z dyrekcją PKP, było także umówione spotkanie, gdyż padło wiele pytań dotyczących zaniedbanych, pustych obiektów dworców kolejowych itp. tematów. Burmistrz poinformowała, że poprosiła aby obiekty PKP znajdujące się na terenie naszej Gminy zostały przeznaczone do sprzedaży lub dzierżawy, aby w obiektach tych coś się działo. Poinformowała, że zgodnie z uzyskanej informacji wynika, że PKP jest na etapie wyjaśniania spraw własnościowych tych obiektów.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że przeprowadziła także rozmowy w sprawie budowy kładki w Pruchnej, na co uzyskała odpowiedź, że jest to inna firma i będzie to poważna inwestycja, stwierdziła także, że temat ten będzie pilnowany przez Gminę, szczególnie ze względu na uruchomienie w przyszłości drugiego toru w Pruchnej.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor podziękował za odpowiedź na interpelację w sprawie zorganizowania spotkania Burmistrza z dyrektorami placówek oświatowych. Poprosił o jak najszybsze ustalenie terminu, gdyż od 1 marca br. dwóch nowych dyrektorów szkół obejmuje swoje stanowiska.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że jest już ustalony termin spotkania z dyrektorami placówek oświatowych.

Radna C. Skowron podziękowała Burmistrzowi za szybkie załatwienie wszystkich zgłaszanych spraw.

Radna C. Skowron interpelowała w sprawie skarg mieszkańców Zbytkowa na luźno biegające psy po terenie sołectwa.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że jest to bardzo poważny temat, który musimy rozeznać oraz zapewniła, że postaramy się jak najszybciej go załatwić.

Radny M. Hus interpelował w sprawie odnowienia lub wymiany zniszczonych, brzydkich tablic ogłoszeniowych na terenie sołectw.

Radna C. Skowron wyjaśniła, że na poprzedniej sesji interpelowała w sprawie odnowienia tablic ogłoszeniowych, na którą uzyskała odpowiedź, że sprawa ta będzie załatwiona do końca marca br.

Burmistrz A. Grygierek dodatkowo wyjaśniła, że nie jesteśmy w stanie wymienić wszystkich tablic naraz. Tablice ogłoszeniowe będą wymieniane sukcesywnie we wszystkich sołectwach.

 

ad. 8.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia - Dyrektor ZGKiM w Strumieniu Ł. Pachuła szczegółowo przedstawił informację nt. stanu zasobu mieszkań komunalnych i socjalnych w Gminie Strumień. Szczegółowo przedstawił też sprawę zadłużenia z tytułu czynszów za lokale mieszkalne oraz różne formy kroków podejmowane przez zakład w celu ściągnięcia zaległości.

Dyrektor ZGKiM Ł. Pachuła poinformował, że Komisja Budżetu zastanawiała się nad sprawą – czy w sytuacjach gdy w budynkach komunalnych, w których mieszkają lokatorzy, nie płacący czynszu – nie zawiesić przeprowadzania niezbędnych remontów (np. wymiany okien). Poinformował także, że Komisja Budżetu proponowała również, aby lokatorów, którzy nie płacą czynszu przenosić do lokali o niższym standardzie.

Dyrektor ZGKiM Ł. Pachuła przedstawił sprawę termomodernizacji oraz wykonania centralnego ogrzewania w bloku przy ul. Pawłowickiej w Strumieniu. Wyjaśnił, że część okien w tym budynku została już wymieniona, natomiast pozostała część okien oczekuje na wymianę. Zastanawiał się również czy lokatorzy, których nie stać na zapłacenie 80-90 zł. czynszu zapłacą go gdy wzrośnie do kilkuset złotych. Stwierdził również, że mimo wszystko budynek ten należy zmodernizować, gdyż noszenie węgla na 4 piętro w wiaderkach urąga dzisiejszym czasom. Poprosił zatem o zastanowienie się nad sprawą, czy po przeprowadzeniu remontu budynku przy ul. Pawłowickiej w Strumieniu przekwaterować lokatorów, którzy nie potrafią poradzić sobie z uregulowaniem czynszów, do mieszkań o niższym standardzie. Poinformował także, że innym pomysłem jest zamontowanie w lokalach komunalnych automatów na żetony (bez wrzucenia żetonu nie będzie można pobierać np. wody czy prądu).

Dyrektor ZGKiM Ł. Pachuła poinformował także, że wszystkie nie wykonane remonty, a zaplanowane na 2006 r. w Programie gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Strumień, zostaną wykonane w pierwszej kolejności w bieżącym roku.

Przewodniczący C. Greń poprosił Komisje o przedstawienie swoich wniosków do przedstawionej „Informacji”.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga oraz przewodniczący Komisji Oświaty, … - J. Szeruda poinformowali, że komisje nie wniosły uwag do „Informacji”.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut poinformował, że komisja nie wniosła uwag do „Informacji”, jednak wystąpiła z następującymi sugestiami: że należy dbać o budynki, ale nie o lokale, w których są zadłużenia w płaceniu czynszu, Gmina musi również zastanowić nad sprawą dokwaterowywania do właścicieli lokali, którzy nie płacą czynszu, osób, które również zalegają z opłatami. Może się zdarzyć, że w jednym mieszkaniu będą mieszkać dwie lub trzy rodziny.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że przede wszystkim należy wykonać szczegółową inwentaryzację budynków oraz zastanowić się, czy Gmina potrzebuje aż tyle mieszkań komunalnych. Poinformowała również o istnieniu jeszcze innego problemu, który niedługo może wypłynąć: zgodnie z obowiązującymi przepisami gmina jest zobowiązana do uregulowania opłat lub zapewnienia mieszkania socjalnego osobom eksmitowanym ze wspólnot mieszkaniowych lub spółdzielni mieszkaniowych. Stwierdziła, że w takiej sytuacji Gmina może spotkać się z niemałymi kłopotami finansowymi.

Burmistrz A. Grygierek stwierdziła, że zasygnalizowany na dzisiejszej sesji problem mieszkań komunalnych zostanie w późniejszym terminie poddany bardziej szczegółowej analizie.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor poruszył sprawę płacenia za nadmetraż przez osoby, które mieszkają w zbyt dużych mieszkaniach. Stwierdził, że jeżeli nie będziemy posiadali mieszkań socjalnych – nie będziemy mieli gdzie wyeksmitować osób, które zalegają w płaceniu czynszów. Ponadto mieszkańcy naszych lokali komunalnych podnajmują swoje mieszkania, gdyż posiadają inne, ponadto do mieszkań komunalnych domeldowywane są całe rodziny, aby nie stracić posiadanego mieszkania komunalnego.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor stwierdził również, że skoro nie można ujawniać danych osobowych dłużników lokali komunalnych, niech stare, niewymienione okna świadczą o zaległościach czynszowych.

Wiceprzewodniczący S. Świtała stwierdził, że w pełni popiera wniosek o nie wykonywaniu remontów w mieszkaniach, w których są zaległości czynszowe. Zapytał również, na ile realny jest plan remontów zawarty w Programie gospodarowania zasobem mieszkaniowym. W Domu Nauczyciela w Pruchnej w 2006 r. zaplanowano wymianę okien, lokatorzy w tym budynku rzetelnie płacą należne czynsze, a okna nie zostały wymienione.

Dyrektor ZGKiM Ł. Pachuła wyjaśnił do planu remontów potrzebna jest weryfikacja, dodał również, że w Domu Nauczyciela w Pruchnej okna zostaną wymienione w br.

Przewodniczący C. Greń zaapelował, aby Rada była informowana o zmianach w planie remontów mieszkań komunalnych oraz o remontach, które z różnych przyczyn nie zostały zrealizowane, gdyż mieszkańcy oczekują takich informacji.

Radny M. Janik zapytał czy 69 wniosków złożonych do sądu o wyegzekwowanie zaległych czynszów dla jakiś efekt, czy ich koszty w ogóle się zwrócą. Ponadto zasygnalizował, że nie wolno zapominać, że nie wszyscy mieszkańcy, którzy zalegają z płatnościami robią to z premedytacją. Dodał, że życie różnie się układa i nie można wszystkich mierzyć jedną miarką. Nierzadkie są przypadki, że ludzie nie płacą, gdyż po prostu nie mają pieniędzy.

Burmistrz A. Grygierek stwierdziła, że nasze mieszkania komunalne są mieszkaniami socjalnymi, ich standard jest bardzo niski, wymagają dużego dofinansowania. Jeżeli podniesiemy standard mieszkań, wtedy będziemy musieli również ponieść czynsz. Dodała również, że dzisiejszy punkt jest tylko zasygnalizowaniem trudnego tematu.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 9.

 

„Informację na temat podjętych działań zmierzających do utworzenia aglomeracji Strumień z oczyszczalnią w Strumieniu i możliwości utworzenia aglomeracji Pruchna z oczyszczalnią w Pruchnej” – przedstawił przewodniczący C. Greń.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach poinformował nas, że ze wzglądu na koncentrację zabudowy, minister środowiska zlecił wyznaczenie aglomeracji Strumień z istniejącą oczyszczalnią w Strumieniu oraz rozpatrzenie możliwości utworzenia aglomeracji Pruchna z planowaną oczyszczalnią w Pruchnej. Poinformował także o próbach pozyskania środków pomocowych na budowę kanalizacji z funduszów ISPA, które podejmowane były w latach poprzednich z negatywnym skutkiem. Stwierdził także, że najważniejszą i najpilniejszą sprawą jest opracowanie i przygotowanie planów, projektów budowy kanalizacji, których oprócz Strumienia nie posiadamy.

Kierownik G. Dziadek na prośbę Burmistrza szczegółowo przedstawiła sprawę utworzenia aglomeracji w Strumieniu z oczyszczalnią w Strumieniu oraz aglomeracji w Pruchnej z oczyszczalnią w Pruchnej.

Radny M. Hus zapytał o próby podjęcia współpracy z gminą Pawłowice w sprawie podłączenia sołectw Zbytków i Bąków do ich kanalizacji.

Kierownik G. Dziadek wyjaśniła, że są prowadzone rozmowy z gminą Pawłowice w sprawie przyłączenia się do kanalizacji, w tej sprawie jest umówione spotkanie na 1 marca br.

Przewodniczący C. Greń poprosił Komisje o przedstawienie stanowisk do przedstawionej „Informacji”.

Komisje Rady nie wniosły uwag do przedstawionej „Informacji”.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 10.

 

„Informację o układzie wykonawczym, w tym podziale środków na remonty i modernizację dróg gminnych” – na prośbę przewodniczącego C. Grenia przedstawiła Skarbnik D. Mitko.

Przewodniczący C. Greń poprosił Komisje o przedstawienie stanowisk do przedstawionej „Informacji”.

Przewodniczący Komisji Oświaty, … - J. Szeruda poinformował, że komisja nie wniosła uwag do przedstawionej „Informacji”.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga przedstawił wniosek komisji: „Komisja wnioskuje o ujęcie w propozycjach remontów i modernizacji dróg gminnych w 2007 r. remontu ul. Cichej w Pruchnej (ok.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut przedstawił wniosek komisji: „Komisja wnioskuje do Burmistrza, aby w ciągu roku przy podziale dodatkowych środków budżetowych na remonty dróg gminnych, przeznaczyć dodatkowe kwoty na wykonanie remontów następujących dróg gminnych: ul. Cichej w Pruchnej i ul. Słonecznej w Bąkowie”.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor poruszył sprawę metody podziału środków na działalność klubów sportowych na terenie Gminy. Poinformował, że niektóre gminy podejmują uchwały intencyjne, aby umożliwić klubom sportowym wydatkowanie środków na działalność już od 1 stycznia. Wystąpił z propozycją aby nasza Rada również podjęła taką uchwałę.

„Informacja” została przyjęta.

Przewodniczący C. Greń ogłosił 10-minutową przerwę w obradach.

 

ad. 11.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – Sekretarz D. Kula szczegółowo przedstawiła projekt uchwały w sprawie trybu udzielania dotacji z budżetu Gminy Strumień podmiotom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych i niedziałającym w celu osiągnięcia zysku, na cele publiczne związane z realizacją innych zadań niż określone w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, sposobu ich rozliczania oraz kontroli wykonywania zleconego zadania.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr VI/30/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 lutego 2007 r. w sprawie trybu udzielania dotacji z budżetu Gminy Strumień podmiotom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych i niedziałającym w celu osiągnięcia zysku, na cele publiczne związane z realizacją innych zadań niż określone w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, sposobu ich rozliczania oraz kontroli wykonywania zleconego zadania.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 12.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia - Burmistrz A. Grygierek szczegółowo przedstawił projekt uchwały w sprawie przystąpienia do zmiany „Studium uwarunkowań i zagospodarowania przestrzennego gminy Strumień”, który ściśle związany jest z dwoma zmianami planów zagospodarowania przestrzennego w sołectwie Drogomyśl i mieście Strumieniu.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że obie zmiany planów mają na celu stworzenie możliwości inwestycyjnych dla przyszłych inwestorów. Teren w Drogomyślu jest to około 70 ha, które po przeprowadzeniu zmiany planu zagospodarowania przestrzennego będzie można zaoferować inwestorom. Jest to teren o dogodnym dojeździe, w pobliżu dwupasmówki, podzielony drogą powiatową. Stwierdziła także, że jest to idealny teren gdzie mógłby powstałby „park przemysłowy”.

Burmistrz A. Grygierek dodała także, że do zmian planów dotyczących budownictwa mieszkaniowego planujemy przystąpić w przyszłym roku, gdyż na ten cel musimy zaplanować środki w budżecie.

Przewodniczący C. Greń poprosił Burmistrza o przedstawienie drugiej zmiany dotyczącej planu zagospodarowania przestrzennego w mieście Strumieniu.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że w przypadku Strumienia przy wcześniejszym sporządzaniu planu dla miasta nie uwzględniono dojazdu do Kaflarni, biorąc pod uwagę plany związane z jej przekształceniem bez wykonania dojazdu, nie będziemy tam mogli nic zrobić.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że są dwie koncepcje naprawienia błędu. W pierwszym przypadku trzeba wykupić prywatny odcinek ul. Czarnoty, a w drugim wyznaczyć dojazd bezpośrednio od ul. Młyńskiej. Poinformowała również, że jest zainteresowanie kupnem Kaflarni, a Rada już dawno podjęła uchwałę o przeznaczeniu jej do sprzedaży. Chcemy aby osoba prywatna zainwestowała w teren kaflarni, gdyż Gminy nie stać na taki wydatek.

Burmistrz A. Grygierek dodała, że przed ewentualnym zamiarem przystąpieniem do sprzedaży Kaflarni - zwróci się o opinię do komisji Rady.

Przewodniczący C. Greń dodatkowo wyjaśnił, że zgodnie z obowiązującymi przepisami, przed przystąpieniem do zmiany planów zagospodarowania przestrzennego, najpierw trzeba zmienić zapisy „Studium uwarunkowań i zagospodarowania przestrzennego gminy”.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Wiceprzewodniczący S. Świtała zapytał, jaka jest nadzieja, że Minister Rolnictwa wyrazi zgodę na wyłączenie z produkcji rolnej takiego dużego areału gruntów w Drogomyślu.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że prowadzi w tej sprawie rozmowy z Urzędem Marszałkowskim.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15) radnych – podjęta została:

Uchwała Nr VI/31/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 lutego 2007 r. w sprawie przystąpienia do zmiany „Studium uwarunkowań i zagospodarowania przestrzennego gminy Strumień”.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 13.

 

Przewodniczący C. Greń przypomniał, że projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części sołectwa Drogomyśl został już szczegółowo omówiony przez Burmistrza A. Grygierek.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radny M. Janik poruszył sprawę zabezpieczenia przyszłych interesów Gminy dot. dużego terenu w Drogomyślu, który planujemy przeznaczyć pod przemysł.

Stwierdził, że Gmina powinna zapewnić sobie możliwość przejścia przez ten teren na wypadek budowy kanalizacji, gdyż w pobliżu na terenie Pruchnej jest zaplanowany grunt pod budowę oczyszczalni ścieków.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że wszystkie tereny są prywatne i będzie starała się zabezpieczyć tą sprawę przy prowadzonych rozmowach z ich właścicielami.

Radny M. Janik poinformował także, że na tym terenie znajdują się ogromne urządzenia melioracyjne, dlatego musimy pamiętać o przyszłości, gdyż podczas budowy inwestycji cała ogromna sieć melioracyjna może ulec zniszczeniu.

Burmistrz A. Grygierek stwierdziła, że będziemy rozmawiać z właścicielami tych gruntów już teraz, będziemy proponowali spisanie porozumień, w których zabezpieczymy sobie prawo na ewentualne przejście z kanalizacją przez teren.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor stwierdził, że grunty, o których mówimy są obecnie gruntami rolnymi, o niewielkiej wartości, przeprowadzając zmianę planu zrobimy z nich bardzo drogie działki. Zapytał, jaką korzyść będzie miała z tego Gmina?

Burmistrza A. Grygierek wyjaśniła, że w wypadku sprzedaży tych gruntów konkretnemu inwestorowi Gmina zyska rentę planistyczną, podatki od nieruchomości oraz nowe miejsca pracy dla naszych mieszkańców.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor zapytał, co stanie się wypadku, kiedy inwestorem będzie firma np. z Katowic?

Radca prawny R. Szymonek wyjaśnił, że podatki od nieruchomości i tak będą płacone do nas, natomiast podatki dochodowe będą niestety płacone do Katowic. Dodał przy tym, że to Rada ma prawo decydować o kierunkach zagospodarowania terenu, natomiast właściciel decyduje o tym co konkretnie będzie robić.

Radca prawny R. Szymonek dodał również, że teren w Drogomyślu jest ogromny, posiadający duże uzbrojenie i faktycznie może pojawić się problem ścieków, tak więc tego tematu nie da się pominąć.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że warto byłoby wiedzieć co na tym gruncie będzie się działo w przyszłości.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor przypomniał, że przykładem braku perspektyw na przyszłość jest sprawa działki przy Hali sportowej, która została sprzedana osobie prywatnej, a obecnie byłaby bardzo potrzebna Gminie np. na parking.

Radny K. Pisiut stwierdził, że renta planistyczna jest płacona na rzecz gminy tylko w okresie 5 lat od daty wejścia w życie nowego planu zagospodarowania przestrzennego, właściciel może więc sprzedać grunt później, dlatego powinno być zapisane, że właściciel musi wnieść tę opłatę na rzecz Gminy bez względu na czas w jakim dokona sprzedaży.

Radca prawny R. Szymonek wyjaśnił, że ustawodawca szykuje zmiany w ustawie o rentach planistycznych właśnie w tym temacie, który poruszył radny K. Pisiut.

Radny M. Janik zgłosił wniosek formalny o przeprowadzenie głosowania nad projektem uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części sołectwa Drogomyśl.

Zgodnie z wnioskiem radnego M. Janika - przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

14 głosów „za”, przy 1 „wstrzymującym się od głosowania” (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr VI/32/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 stycznia 2007 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części sołectwa Drogomyśl.

Uchwała w załączeniu.

Burmistrz A. Grygierek podziękowała Radzie za przyjęcie uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części sołectwa Drogomyśl, wyraziła jednak zaniepokojenie tokiem myślenia radnych. Stwierdziła, że Rada nie może w ten sposób patrzeć na sprawy, gdyż wspólnie musimy dbać o rozwój Gminy poprzez przyciąganie inwestorów na nasz teren.

 

ad. 14.

 

Przewodniczący C. Greń poinformował, że projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części miasta Strumień również został już szczegółowo omówiony przez Burmistrza A. Grygierek.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radny M. Janik stwierdził, że kierowanie ruchu samochodów w stronę obiektów oświatowych, poprzez dojazd do Kaflarni od strony ul. Młyńskiej, nie jest chyba dobrym rozwiązaniem. Zaproponował także rozwiązanie, czy nie lepiej byłoby zrobić drogę dojazdową do Kaflarni przez park, który jest nasz. Dodał także, że należy zastanowić się również nad przeniesieniem życia kulturalnego w inny centralny rejon miasta np. w stronę Hynku. Istnienie parku w Strumieniu zaczyna gubić swój sens dlatego należałby pomyśleć o budowie drogi do Kaflarni z tej strony, dodał, że koszty budowy drogi od strony parku byłyby o wiele mniejsze.

Przewodniczący C. Greń wyjaśnił, że co do parku są inne propozycje m. in. budowa amfiteatru.

Burmistrz A. Grygierek stwierdziła, że powinniśmy się dobrze zastanowić nad dwoma wersjami, które dzisiaj zostały zaproponowane, mamy przecież możliwość kreowania wizerunku miasta. Dodała również, że w mieście jest wiele miejsc, o które należy zadbać np. za Szkołą Podstawową w Strumieniu rośnie dziki las, o którym też trzeba pomyśleć.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor stwierdził, że znaczenie drogi zależeć będzie od tego, co będzie się działo w obiekcie kaflarni, czy droga będzie używana przez cały tydzień, czy może tylko w soboty w niedziele.

Radny M. Janik dodał również, że wszystko zależeć będzie od tego co powstanie w obiekcie kaflarni – stwierdził, że np. powstanie tam pawilon handlowy i przejeżdżać będzie tam dziennie 500 samochodów. Dlatego musimy myśleć o tym, gdyż w tym rejonie znajduje się basen, przedszkole, szkoła podstawowa, hala sportowa więc powinniśmy odsuwać ruch samochodowy z tej strony miasta.

Więcej pytań i uwag do projektu nie zgłoszono.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr VI/33/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 lutego 2007 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części miasta Strumień.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 15.

 

Protokół Nr V/2007 piątej sesji Rady, który był wyłożony do wglądu w biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – został przyjęty bez uwag.

 

ad. 16.

 

W wolnych wnioskach głos zabrali:

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że w dniu 1 marca br. o godz. 1200 w sali posiedzeń Urzędu Miejskiego odbędzie się spotkanie Agencją Rynku Rolnego w sprawie gruntów niezagospodarowanych. Burmistrz poprosiła aby w spotkaniu wzięli udział sołtysi, rolnicy i mieszkańcy Gminy, którzy są zainteresowani dzierżawą gruntów.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że w dniu 9 marca br. o godz. 1600 w sali OSP w Strumieniu odbędzie się szkolenie dla całego Powiatu Cieszyńskiego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007- 2013 oraz Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 i Program Operacyjny – Kapitał Ludzki, które organizowane jest przy współpracy z Urzędem Marszałkowskim oraz członkiem Zarządu Województwa Śląskiego Panem Marianem Ormańcem.

Burmistrz A. Grygierek przedstawiła szczegółowo program szkolenia oraz zaprosiła wszystkich do wzięcia udziału.

Wiceprzewodniczący poprosił o podanie terminu spotkania z dyrektorami placówek oświatowych.

W odpowiedzi na pytanie wiceprzewodniczącego J. Jałowiczora – Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że w dniu 7 marca br. o godz. 1400 w sali posiedzeń Urzędu Miejskiego odbędzie się spotkanie z dyrektorami placówek oświatowych z terenu Gminy.

Radny M. Janik wnioskował w sprawach:

1)       Sprawdzenia własności gruntu działki gminnej w Zabłociu, która obecnie jest użytkowana przez LKS „ORZEŁ” Zabłocie (radny stwierdził, że dowiedział się, że grunt ten został przeznaczony do przetargu przez Agencję Własności Nieruchomości Rolnych).

2)       Wystąpienia do Powiatowego Zarząd Dróg Powiatowych w Cieszynie w sprawie wycięcia drzewa – wierzby (bardzo pochylonej), rosnącej przy drodze powiatowej Strumień – Chybie (po lewej stronie drogi, przed pierwszym budynkiem mieszkalnym).

Wiceprzewodniczący S. Świtała wnioskował w sprawie naprawienia podniesionych kostek brukowych, tworzących górkę na przystanku autobusowym (obok Ośrodka Zdrowia w Pruchnej). Woda z przystanku spływa na drogę, a przejeżdżające samochody zalewają nowo ustawiony przystanek autobusowy, który niszczeje oraz jest stale brudny.

Radny K. Pisiut zapytał czy oprócz stażystów do Urzędu Miejskiego w Strumieniu są również przyjmowani praktykanci?

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że stażyści są przyjmowani do Urzędu Miejskiego za pośrednictwem Powiatowego Urzędu Pracy, który pokrywa koszty ich zatrudnienia przez okres 6 miesięcy. Poinformowała również, że przyjmując stażystów nie gwarantujemy im stałego zatrudnienia. W ostatnim okresie ukazało się w „Nowej Formacji” ogłoszenie o naborze stażystów, zainteresowanie było duże, wybraliśmy 4 osoby do stażu absolwenckiego, osoby te mają możliwość zapoznania się z pracą Urzędu.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że do Urzędu przyjmowani są również studenci oraz uczniowie szkół średnich na praktyki.

Radna A. Żur wnioskowała w sprawie wycięcia żywopłotu w parku w Strumieniu od strony ul. 1 Maja.

Burmistrz A. Grygierek stwierdziła, że żywopłot w parku będzie usunięty.

Radna C. Skowron wnioskowała do Dyrektora ZGKiM w Strumieniu w sprawie przywiezienia kamienia na zatoczkę autobusową w Zbytkowie – Centrum, przy ul. Wyzwolenia.

Przewodniczący C. Greń wnioskował w sprawie naprawy dwóch nie świecących lamp oświetleniowych oraz naprawy dachu na garażu przy Ośrodku Zdrowia w Drogomyślu.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor podziękował za przygotowany przez Dyrektora Zespołu Obsługi Szkół w Strumieniu wykaz obserwatorów z ramienia Rady na egzaminy końcowe w gimnazjach oraz w szkołach podstawowych oraz za wykaz telefonów do Urzędu Miejskiego i wszystkich jednostek organizacyjnych gminy Strumień.

Dyrektor ZGKiM Ł. Pachuła zaapelował do radnych, aby nie czekać do sesji lecz bezpośrednio do niego zgłaszać wszystkie zauważone usterki, awarie oraz wszelkie inne sprawy wymagające interwencji zakładu

Radna C. Skowron podziękowała Burmistrzowi oraz Dyrektorowi ZGKiM za interwencję w sprawie studzienek na ul. Starowiejskiej w Zbytkowie.

Przewodniczący C. Greń przedstawił pismo Starosty Powiatowego w Cieszynie w sprawie wytypowania osób do przyznania wyróżnienia dla organizacji i instytucji kultury szczególnie przyczyniających się do rozwoju kultury na terenie Powiatu Cieszyńskiego, które należy składać w terminie do 31 marca br.

Przewodniczący C. Greń przekazał radnym pisma, które wpłynęły z Zespołu Zakładów Opieki Zdrowotnej w Cieszynie oraz odczytał radnym pismo skierowane na jego ręce.

 

ad. 17.

 

Przewodniczący C. Greń dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady VI sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 1845) słowami „zamykam VI sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

Zapis dźwiękowy obrad sesji Rady Miejskiej w Strumieniu stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

Protokołowała:  Elżbieta Król

Przewodniczący:
         Czesław Greń