Protokół Nr IX/2007

obrad dziewiątej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu,

odbytych w dniu 29 maja 2007 r. o godz. 1600

w sali obrad Urzędu Miejskiego w Strumieniu

Obecni: Radni Rady Miejskiej, sołtysi, przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorzy i kierownicy podległych Radzie jednostek i zakładów budżetowych – wg załączonych list obecności, pracownicy Urzędu Miejskiego oraz przedstawiciele lokalnej prasy.

Ponadto w obradach udział wzięli:

1.     Burmistrz Strumienia – mgr Anna Grygierek

2.     z-ca Burmistrza – inż. Roman Greń

3.     Sekretarz Strumienia – Daniela Kula

Porządek obrad:

     1.             Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

     2.             Przedstawienie porządku obrad.

     3.             Wystąpienia gości.

     4.             Informacja o działalności Burmistrza w okresie od 19 kwietnia 2007 r. do 21 maja 2007 r.

     5.             Informacja przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

     6.             Interpelacje i zapytania radnych.

     7.            Informacja o udziale organizacji pozarządowych w wykonywaniu zadań Gminy.

     8.            Informacja o stanie nawierzchni ulic i dróg oraz ich oznakowania na terenie Gminy.

     9.             Informacja o sposobie rozpatrzenia wniosków przedstawionych przez Radę Miejską i komisje stałe Rady Miejskiej w I kwartale 2007 roku.

 10.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu Gminy Strumień na rok 2007.

 11.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Województwu Śląskiemu na realizację zadania remontowego na drodze wojewódzkiej.

 12.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przejęcia zadania od Województwa Śląskiego dot. remontu chodnika wzdłuż drogi wojewódzkiej 939.

 13.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przejęcia zadań Powiatu Cieszyńskiego dot. zadań inwestycyjnych i remontowych na drogach powiatowych.

 14.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego, wniesienia majątku i objęcia udziałów w Wodociągach Ziemi Cieszyńskiej Sp. z o.o. z siedzibą w Ustroniu.

 15.             Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę Rady Miejskiej w Strumieniu Nr XLIII/301/2006 z dnia 28 lutego 2006 r. w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie zmiany nieruchomości położonych w Pruchnej.

 16.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie opinii w przedmiocie utworzenia klas sportowych w Gimnazjum im. Powstańców Śl. w Strumieniu.

 17.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie opinii w przedmiocie wprowadzenia drugiego języka obcego w gimnazjach gminy Strumień.

 18.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu Statutu Miejskiej Biblioteki Publicznej w Strumieniu.

 19.             Zatwierdzenie protokołu z VIII sesji.

 20.             Informacje, wolne głosy i wnioski.

 21.             Zakończenie.

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył - przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu Czesław Greń.

Przewodniczący C. Greń – na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 15 radnych (pełny ustawowy skład Rady) – obrady są zatem prawomocne.

Przewodniczący C. Greń przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, Burmistrza Strumienia, z-cę Burmistrza Strumienia, z-cę Skarbnika Strumienia, Sekretarza Strumienia, pełnomocnika Burmistrza ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Narkomanii, dyrektorów i kierowników podległych Radzie jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych, sołtysów i przewodniczącą Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, Pana A. Ochodka - przedstawiciela gminy Strumień w Radzie Nadzorczej WZC Sp. z o.o. w Ustroniu, Pana A. Szupinę – prezesa Towarzystwa Śpiewaczego „Lutnia” im. J. Orszulika w Strumieniu oraz Pana K. Wojtowicza – dyrygenta chóru „Lutnia”, Panią H. Kucharczyk – nauczyciela SP w Bąkowie, koordynatora akcji „Cała Polska czyta dzieciom”, przedstawicieli lokalnej prasy oraz wszystkich, których nie wymienił.

Burmistrz A. Grygierek i przewodniczący C. Greń wręczyli kwiaty i listy gratulacyjne Panu Krzysztofowi Wojtowiczowi – dyrygentowi chóru „Lutnia” w Strumieniu oraz Panu Adamowi Szupinie – prezesowi Towarzystwa Śpiewaczego „Lutnia” im. J. Orszulika w Strumieniu za zajęcie przez chór drugiego miejsca podczas XXVI Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka” w Białymstoku. Przewodniczący C. Greń poinformował, że wraz z Burmistrzem Strumienia, dyrektorem MGOK i radną A. Żur uczestniczyli w festiwalu.

Prezes A. Szupina podziękował całej Radzie oraz Burmistrzowi za sfinansowanie wyjazdu chóru na festiwal.

Pan K. Wojtowicz podziękował za obecność strumieńskich władz na festiwalu, która jest oznaką zainteresowania władz Strumienia pracą chóru oraz będzie motywacją do dalszej pracy.

Burmistrz A. Grygierek i przewodniczący C. Greń wręczyli kwiaty i gratulacje Pani mgr Henryce Kucharczyk – nauczycielce Szkoły Podstawowej w Bąkowie, która została uhonorowana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego odznaką „Zasłużony dla Kultury Polskiej” za szczególne zaangażowanie w akcję „Cała Polska czyta dzieciom”.

Pani H. Kucharczyk podziękowała Radzie Miejskiej oraz Burmistrzowi za docenienie jej starań, które od 6 lat dokonuje w tej dziedzinie. Poinformowała, że jako koordynator akcji „Cała Polska czyta dzieciom” wraz ze Szkołą Podstawową w Bąkowie otrzymała w Warszawie statuetkę - najwyższą nagrodę, wyróżnienie, którym honorowani są koordynatorzy akcji. Przekazała Radzie Miejskiej i Burmistrzowi foldery wydawane przez Fundację ABC, która propaguje akcję „Cała Polska czyta dzieciom”.

Przewodniczący C. Greń przedstawił wyniki grup dzieci i młodzieży szkół podstawowych, gimnazjalnych, ponadgimnazjalnych, domów pomocy społecznej oraz samorządowców gminy Strumień w wielkiej imprezie sportowo – rekreacyjnej organizowanej przez Powiat cieszyński pn. „Powiat bez granic”, która odbyła się w dniu 26 maja br. na obiektach sportowych w Puńcowie i Dzięgielowie, gdzie w ogólnej klasyfikacji dzieci i młodzież gminy Strumień zajęły IV miejsce. Przewodniczący wyraził słowa podziękowania dla Pani Januszy Krzyżanowskiej - Gminnego Koordynatora Sportu, dyrektorów szkół oraz wszystkich osób, które przyczyniły się do sukcesów oraz zaprezentowania się naszej młodzieży.

Przewodniczący poinformował również o:

-           sukcesie naszej szachistki Joanny Worek, która zajęła 26. miejsce w prestiżowym turnieju szachowym,

-           konkursie gwarowym zorganizowanym przez Macierz Ziemi Cieszyńskiej Koło w Strumieniu.

Pan R. Gądek poinformował o uczestnictwie młodzieży gimnazjalnej z gminy Strumień w programie transgranicznej wymiany młodzieży z Czechami. Nasza młodzież obecnie jest w Ostrawie i wczoraj w Czeskiej Telewizji była emitowana informacja o uczestnictwie młodzieży programie oraz wywiad z opiekunką grupy. Poinformował także, że młodzież Czeska będzie gościć w naszej Gminie w październiku br.

Burmistrz A. Grygierek wyraziła słowa zadowolenia z międzynarodowej wymiany młodzieży w naszej Gminie.

Przewodniczący C. Greń poinformował o kolejnym miłym akcencie dzisiejszej sesji, na której pragniemy przekazać słowa podziękowania oraz pożegnać szacowną emerytkę Panią Bernardynę Kocur, która na posiedzeniach komisji oraz sesjach Rady pełniła zastępstwo Skarbnika Strumienia.

Przewodniczący C. Greń przedstawił przebieg pracy zawodowej Pani Bernardyny Kocur.

Przewodniczący C. Greń oraz z-ca Burmistrza R. Greń wręczyli Pani Bernardynie Kocur wiązanką kwiatów oraz wyrazili słowa podziękowania za wieloletnią pracę na rzecz gminy Strumień.

Pani Bernardyna Kocur podziękowała Radzie Miejskiej, Burmistrzowi i z-cy Burmistrza za współpracę.

 

ad. 2.

 

Przewodniczący C. Greń odczytał porządek obrad sesji.

Porządek obrad został przyjęty bez uwag.

 

ad. 3.

 

Nikt z gości nie zabrał głosu.

 

ad. 4.

 

„Informacja o działalności Burmistrza w okresie od 19 kwietnia 2007 r. do 21 maja 2007 r.”.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała:

-           O pozytywnym załatwieniu sprawy remontu chodnika oraz drogi wojewódzkiej (ul. 1 Maja) w kierunku Zbytkowa, który wykonywany będzie przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach. W sprawie tej były prowadzone burzliwe rozmowy z Zarządem Dróg Wojewódzkich w Katowicach, na których ustalono, że gmina Strumień wniesie wkład własny w tą inwestycję. W trakcie prac ma zostać przesunięty słup energetyczny, który stoi w środku wyremontowanej już części chodnika przy ul. 1 Maja.

-           W Śląskim Kuratorium Oświaty w Katowicach złożono wniosek o dofinansowanie zajęć pozalekcyjnych w szkołach gminy Strumień. Wyraziła także słowa podziękowania dla dyrektorów szkół za sprawne przygotowanie materiałów potrzebnych do opracowania wniosku.

-           PKS w Cieszynie od 24 czerwca br. do linii autobusowej Wisła – Katowice włączy przystanek autobusowy w strumieńskim rynku. W kierunku Katowice będzie można odjechać ok. godz. ósmej, dziesiątej i siedemnastej, zaś w kierunku Wisły będzie można pojechać około czternastej, osiemnastej i dwudziestej.

Do „Informacji nie zgłoszono uwag ani pytań.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 5.

 

Przewodniczący C. Greń poinformował, że w ostatnim okresie obyło się wiele spotkań i wizji w terenie, które nie zostały ujęte w przedstawionej radnym informacji m. in. odbyły się:

-           wizja na drodze gospodarczej w Drogomyślu oraz na skrzyżowaniu w Zbytkowie dot. ciasnego wjazdu oraz mylącego prawoskrętu, w której uczestniczyli przedstawicieli Krajowego Zarządu Dróg i Autostrad w Katowicach,

-           wizja na skrzyżowaniu w Bąkowie w sprawie przejścia dla pieszych, z udziałem Krajowego Zarządu Dróg i Autostrad w Katowicach, przedstawicieli z Pszczyny oraz Policji, gdzie rozważano możliwość wykonanie sygnalizacji świetlnej lub kładki dla pieszych,

-           spotkanie z projektantami Młynówki w Drogomyślu,

-           spotkanie w sprawie wyjazdu ciężkich samochodów ze Żwirowni w Zabłociu na dwupasmówkę w Drogomyślu.

Do Informacji nie zgłoszono uwag ani pytań.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 6.

 

Przewodniczący C. Greń poinformował, że wpłynęły odpowiedzi Burmistrza Strumienia na wszystkie interpelacje zgłoszone na poprzedniej sesji, zapytał radnych, czy odpowiedzi są zadawalające.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor podziękował za odpowiedź na wniosek dotyczący wykonania bezpiecznego przejścia dla pieszych na ul. Młyńskiej w Strumieniu w rejonie skrzyżowania z ul. 1 Maja.

Radna A. Żur ponownie poprosiła aby zabytkowy fragmentu uliczki w Strumieniu, która nie ma nazwy, a łączy ul. Ks. Londzina z ul. Krzywą (obok posesji P. Gamżów) nadać nazwę ul. Machny Ogrodzieńskiej. Zmiana nazwy ulicy nie będzie powodować konieczności przemeldowań. Uzasadniając radna poinformowała, że nazwisko Machny Ogrodzieńskiej zostało wymienione w publikacji historyczno-naukowej o Strumieniu.

Radna A. Żur zaproponowała aby część ul. Powstańców Śląskich (odcinek od ul. Pawłowickiej w stronę bloków), gdzie nikt nie jest zameldowany nazwać ul. Anny von Bernt. Przypomniała, że wspaniała, historyczna postać Anny von Bernt, przekazała swój majątek dla miasta Strumienia (Anna von Bernt w 1901 r. ufundowała dla miasta Strumienia domu dla ubogich). Jest to doskonała okazja aby upamiętnić tą osobę i nazwać jej imieniem ulicę w mieście Strumieniu.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że w sprawie nadania nazw ulic na terenie sołectw i miasta zostaną przygotowane materiały, które zostaną przedstawione komisjom i Radzie do uchwalenia.

Radna A. Żur interpelowała w sprawie skoszenia trawy rosnącej wokół osiedla „Centrum” w Strumieniu.

Przewodniczący C. Greń zapytał, czy wpłynęła odpowiedź na interpelację w sprawie słupa energetycznego stojącego w trasie budowy chodnika przy ul. Głównej w Drogomyślu? Na pytanie przewodniczący C. Greń uzyskał odpowiedź negatywną.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor interpelował w sprawach:

1)       Propozycji przeniesienia przystanku autobusowego z rynku w Strumieniu na plac obok byłej restauracji „Nowa”. Poinformował także o przeprowadzonych rozmowach z właścicielem byłej restauracji „Nowa” oraz mieszkańcami bloku przy ul. Młyńskiej, którzy przychylają się do tej propozycji.

2)       W związku z planowaną zmianą organizacji ruchu na rynku w Strumieniu zaproponował aby kompleksowo rozwiązać sprawę ujednolicenia wyglądu szyldów reklamowych, które powinny być ozdobą naszego rynku.

Burmistrz A. Grygierek udzieliła odpowiedzi na obie interpelacje:

1)       Propozycja przeniesienia przystanku autobusowego na plac obok byłej restauracji „Nowa” w Strumieniu jest bardzo ciekawym tematem, który będzie wzięty pod uwagę przy rozpatrywaniu sprawy przeniesienia przystanku autobusowego z rynku. W sprawie tej będzie musiała wypowiedzieć się Komisja Bezpieczeństwa. W najbliższym czasie będziemy przesuwać środki w budżecie na ten cel.

2)       W sprawie ujednolicenia wyglądu szyldów reklamowych na Rynku w Strumieniu są już podjęte kroki, podjęliśmy już pracę nad tym tematem. Rynek w Strumieniu jest zabytkowy i wszelkie umieszczanie szyldów powinno być uzgadniane z Konserwatorem Zabytków. W przypadku kiedy spisujemy umowę z dzierżawcą na lokal użytkowy będący naszą własnością, wytyczne dotyczące umieszczania szyldów reklamowych są zapisane w umowie. W najbliższym czasie będzie również wykonywana koncepcja rewitalizacji starówki w Strumieniu.

Radna C. Skowron podziękowała za odpowiedzi na złożone interpelacje. Poinformowała także, że remont cząstkowy na ul. Wyzwolenia w Zbytkowie został wykonany.

Radna C. Skowron interpelowała w sprawie interwencji w Powiatowym Zarządzie Dróg w Cieszynie w sprawie spryskania środkiem chwastobójczym nowo wybudowanego chodnika w Zbytkowie przy ul. Wyzwolenia.

Burmistrz A. Grygierek poprosiła aby wszystkie bieżące sprawy wymagające załatwienia - zgłaszać niezwłocznie do służb Urzędu.

Z-ca Burmistrza R. Greń wyraził słowa podziękowania dla radnego I. Dudy, który na bieżąco zgłasza wiele bieżnych spraw do załatwienia na terenie całej Gminy.

 

ad. 7.

 

Informację o udziale organizacji pozarządowych w wykonywaniu zadań Gminy – przedstawiła kierownik E. Kuboszek-Owsiany.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała: w sołectwie Drogomyśl powstało Koło Macierzy Ziemi Cieszyńskiej, które liczy około 50 osób. Zaczęliśmy praktykować zasadę, że jeżeli dowiemy się o jakiejkolwiek możliwości pozyskania grantów dla organizacji pozarządowych przekazujemy te wiadomości organizacjom. Planujemy aby jedna osoba w Urzędzie Miejskim przypisane miała zadanie wyszukiwania możliwości pozyskiwania grantów dla organizacji pozarządowych. W organizacjach pozarządowych działają osoby, które robią to z dużą pasją, działają społecznie.

Radny J. Szeruda stwierdził, że informacja o działalności Macierzy Ziemi Cieszyńskiej Koło w Drogomyślu jest bardzo skromna.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała: w przyszłości prezesi organizacji pozarządowych działających na terenie Gminy, w wyznaczonych terminach będą składali informacje do Urzędu o wykonanych pracach i planach na przyszłość.

Z-ca Burmistrza R. Greń poinformował, że jest członkiem Macierzy Ziemi Cieszyńskiej Koło w Strumieniu i bardzo cieszy się z tego faktu.

Komisje Rady nie wniosły uwag do „Informacji”.

Radni również nie wnieśli uwag do „Informacji”.

„Informacja” została przyjęta

 

ad. 8.

 

Informację o stanie nawierzchni ulic i dróg oraz ich oznakowania na terenie Gminy – przedstawiła kierownik E. Kuboszek-Owsiany.

Z-ca Burmistrza R. Greń dodatkowo uzupełnił: przy okazji remontu chodnika przy ul. 1 Maja w Strumieniu (od świateł w Zbytkowie do przejazdu kolejowego) konieczna jest do wykonania wymiana rur wodociągowych o 200, które biegną w tym miejscu. Wymiana rur wodociągowych zostanie wykonana przez WZC Sp. z o.o. w Ustroniu. Poinformował także, że w br. wykonany zostanie remont odcinka drogi wojewódzkiej Katowice-Cieszyn na odcinku Nowe Chałupy w Pruchnej wraz z wykonaniem oświetlenia. Prowadzone są również rozmowy z administratorem drogi na wykonanie kapitalnego remontu odcinków ulic Brodeckiego i Kolejowej w Strumieniu (skrzyżowanie ulic przy Wodociągach, zjazd z ul. 1 Maja na ul. Kolejową oraz skrzyżowanie z ul. Łuczkiewicza przy moście na rzece Wiśle). Ponadto w sołectwie Pruchna na ul. Osiedlowej będą wykonane progi zwalniające (na to zadanie jest przygotowywana dokumentacja techniczna) oraz remont odcinka ul. Cichej w Pruchnej w stronę Wodnej Doliny.

Z-ca Burmistrza R. Greń stwierdził, że martwi go wysokość wydatków jaką ponieśliśmy na łatanie dziur po zimie na terenie Gminy np. w sołectwie Bąków koszt łatania dziur wyniósł ok. 60.000,- zł.

Burmistrz A. Grygierek stwierdziła, że chce aby remonty pozimowe na drogach gminnych były wykonane dokładnie, wtedy wystarczą na dłużej.

Przewodniczący C. Greń stwierdził: remonty dróg na terenie Gminy musimy ująć w pogram. Sprawa ta musi być załatwiona kompleksowo, całościowo.

Komisje Rady nie wniosły uwag do „Informacji”.

Radny M. Janik stwierdził: na drodze powiatowej ul. Rolnej w Zabłociu „pasą się kozy”. Droga ta jest idealną trasą rowerową, wykonanie remontu cząstkowego na tej drodze nic nie daje, należałoby wykonać tam remont kompleksowy.

Przewodniczący C. Greń poprosił aby po przeprowadzeniu remontów pozimowych na drogach gminnych wykonać również przegląd znaków drogowych.

Wiceprzewodniczący S. Świtała zapytał jak przedstawia się sprawa ogłoszenia przetargów na wykonanie remontów i modernizacji dróg?

Kierownik E. Kuboszek-Owsiany poinformowała, że na wykonanie nakładek asfaltowych na drogach gminnych (Pruchna ul. Cicha i ul. Sezamkowa, Zbytków ul. Sportowa, Zabłocie ul. Czuchowska) jest ogłoszony przetarg. Dalsze remonty i modernizacje dróg gminnych będą wykonane po nowelizacji ustawy o zamówieniach publicznych tzn. po dniu 11 czerwca br.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 9.

 

„Informacja o sposobie rozpatrzenia wniosków przedstawionych przez Radę Miejską i komisje stałe Rady Miejskiej w I kwartale 2007 roku”.

Komisje nie wniosły uwag do „Informacji”.

Radni również nie wnieśli uwag do „Informacji”.

„Informacja” została przyjęta.

Przewodniczący C. Greń ogłosił 10-minutową przerwę w obradach.

 

ad. 10.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – inspektor B. Kocur przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu Gminy Strumień na rok 2007.

Inspektor B. Kocur poinformowała o autopoprawce Burmistrza do projektu uchwały, którą radni otrzymali przed sesją. Autopoprawka do projektu uchwały zawiera zmianę ogólnej kwoty dochodów i wydatków budżetu Gminy, która wynika ze zmiany budżetu dokonanej przez Burmistrza Strumienia zarządzeniem.

Komisje nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr IX/53/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 maja 2007 r. w sprawie zmiany budżetu Gminy Strumień na rok 2007.

Uchwała w załączeniu.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że w związku z przesunięciami w budżecie Gminy będziemy mogli rozpocząć następujące zadania:

-           odwodnienie osiedla w Pruchnej w pobliżu posesji Państwa Młotek,

-           projekt techniczny na remont ul. Jasnej w Bąkowie,

-           budowę fontanny w parku w Strumieniu (bardzo ważny temat pod kątem promocji Gminy),

-           koncepcję budowy kanalizacji dla całej Gminy.

Z-ca Burmistrza R. Greń poinformował o podjętych krokach w sprawie budowy fontanny w strumieńskim parku: fontanna w parku budowana będzie pomiędzy piaskownicą, a ul. Łuczkiewicza, będzie wykonana z odpowiedniego kamienia, gdyż solanka jest substancją żrącą, będzie miała średnicę około

Z-ca Burmistrz R. Greń podziękował Radzie za uchwalenie tego zadania, podziękował też redaktorowi Radia Katowice - Andrzejowi Ochodkowi za pomoc w tej materii.

 

ad. 11.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – Burmistrz A. Grygierek przedstawiła projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Województwu Śląskiemu na realizację zadania remontowego na drodze wojewódzkiej.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr IX/54/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 maja 2007 r. w sprawie udzielenia pomocy finansowej Województwu Śląskiemu na realizację zadania remontowego na drodze wojewódzkiej.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 12.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – Burmistrz A. Grygierek przedstawiła projekt uchwały w sprawie przejęcia zadania od Województwa Śląskiego dot. remontu chodnika wzdłuż drogi wojewódzkiej 939.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr IX/55/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 maja 2007 r. w sprawie przejęcia zadania od Województwa Śląskiego dot. remontu chodnika wzdłuż drogi wojewódzkiej 939.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 13.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia - Burmistrz A. Grygierek przedstawiła projekt uchwały w sprawie przejęcia zadań Powiatu Cieszyńskiego dot. zadań inwestycyjnych i remontowych na drogach powiatowych.

Komisje Rady przedstawił swoje stanowiska w powyższej sprawie.

Przewodniczący Komisji Oświaty, … - J. Szeruda i przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga – w imieniu swych komisji nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji Budżetu, .. – K. Pisiut przedstawiła wniosek Komisji: „Komisja wnioskuje: w § 1 tiret 3 uchwały po wyrazie „Głównej” dodać wyrazy „i ul. Wiejskiej (do wysokości obiektu Przedszkola)”.

Przewodniczący C. Greń przypomniał, że na marcowej sesji Rada podjęła uchwałę Nr VII/39/2007 z dnia 29 marca 2007 r. w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Cieszyńskiemu na realizację zadań inwestycyjnych i remontowych na drogach powiatowych, która jest ściśle powiązana z dzisiaj podejmowaną uchwałą.

W związku z przedstawieniem przez Komisję Budżetu wniosku - Sekretarz D. Kula przedstawiła autopoprawki Burmistrza do projektu uchwały:

-           nowe brzmienie tytułu:

w sprawie: przejęcia zadań od Powiatu Cieszyńskiego dot. zadań inwestycyjnych i remontowych na drogach powiatowych oraz zmiany uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Cieszyńskiemu na realizację zadań inwestycyjnych i remontowych na drogach powiatowych”,

-           nowe brzmienie podstawy prawnej:

Na podstawie art. 10 ust. 2 art. 18 ust. 2 pkt 11 w związku z art. 8 ust. 2a i ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) art. 19 ust. 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115 z późn. zm.) oraz art. 175 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.)”,

-           nowe brzmienie § 2:

„W uchwale Nr VII/39/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 marca 2007 r. w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Cieszyńskiemu na realizację zadań inwestycyjnych i remontowych na drogach powiatowych wprowadza się następujące zmiany:

1)       w § 1 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

„3) budowy chodnika przy ul. Głównej i ul. Wiejskiej (do wysokości obiektu Przedszkola)w Drogomyślu.”;

2)       w § 2 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

„3) na budowę chodnika przy ul. Głównej i ul. Wiejskiej (do wysokości obiektu Przedszkola) w Drogomyślu – 70 000,- zł.”.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie przedstawione autopoprawki do projektu uchwały: nowe brzmienie tytułu i podstawy prawnej oraz nowe brzmienie § 2 uchwały.

Przedstawione autopoprawki zostały przyjęte jednogłośnie (głosowało 15 radnych).

Następnie przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie cały projekt uchwały (wraz z wprowadzonymi autopoprawkami).

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr IX/56/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 maja 2007 r. w sprawie przejęcia zadań od Powiatu Cieszyńskiego dot. zadań inwestycyjnych i remontowych na drogach powiatowych oraz zmiany uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Cieszyńskiemu na realizację zadań inwestycyjnych i remontowych na drogach powiatowych.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 14.

 

Na prośbę przewodniczącego – Burmistrz A. Grygierek przedstawiła projekt uchwały w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego, wniesienia majątku i objęcia udziałów w Wodociągach Ziemi Cieszyńskiej Sp. z o.o. z siedzibą w Ustroniu.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr IX/57/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 maja 2007 r. w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego, wniesienia majątku i objęcia udziałów w Wodociągach Ziemi Cieszyńskiej Sp. z o.o. z siedzibą w Ustroniu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 15.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Greń – kierownik G. Dziadek przedstawiła projekt uchwały zmieniający uchwałę Rady Miejskiej w Strumieniu Nr XLIII/301/2006 z dnia 28 lutego 2006 r. w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie zmiany nieruchomości położonych w Pruchnej.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr IX/58/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 maja 2007 r. zmieniająca uchwałę Rady Miejskiej w Strumieniu Nr XLIII/301/2006 z dnia 28 lutego 2006 r. w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie zmiany nieruchomości położonych w Pruchnej.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 16 i 17.

 

Projekty uchwały w sprawie opinii w przedmiocie utworzenia klas sportowych w Gimnazjum im. Powstańców Śląskich w Strumieniu oraz w sprawie opinii w przedmiocie wprowadzenia drugiego języka obcego w gimnazjach przedstawił przewodniczący C. Greń.

Przewodniczący C. Greń uzasadniając stwierdził: liczne głosy mieszkańców gminy i sygnały docierające od dyrektorów szkół i rad rodziców dotyczyły potrzeby wprowadzenia drugiego języka obcego do naszych szkół. Jest jeszcze dodatkowy aspekt, aby uniknąć obcinania subwencji oświatowej, co ma miejsce również w sytuacji odchodzenia uczniów z naszej gminy do okolicznych szkół, prowadzących klasy o profilu sportowym, należy stworzyć alternatywę w postaci ciekawych propozycji programowych również w naszych szkołach.

Przewodniczący C. Greń poprosił dyrektora ZOS J. Włoch o przedstawienie zasadności prowadzenia klas językowych w gimnazjach na terenie Gminy.

Dyrektor ZOS J. Włoch wyjaśniła: jeśli uczeń zapisze się na dodatkowy język w pierwszej klasie, będzie musiał się go uczyć do zakończenia gimnazjum. Nie będzie można rozmyślić się w trakcie nauki. Nie będą to dodatkowe zajęcia, gdyż ocena z drugiego języka znajdzie się na świadectwie, choć nie będzie liczona do średniej wszystkich ocen.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor uzupełnił: dla tych, którzy się zapiszą będzie to język obowiązkowy, ale nie będzie warunkujący promocji do następnej klasy.

Radna A. Głowinkowska poprosiła aby wspierane były również lekcje wychowania fizycznego w szkołach podstawowych, ponieważ to z nich będzie się odbywał nabór uczniów do gimnazjów.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor poprosił aby wspierana była dotychczasowa forma siatki godzin w naszych szkołach.

Przewodniczący C. Greń stwierdził: mamy deklarację dyrektora Gimnazjum, że będzie czynił starania w różnych kierunkach, aby poprawić stan bazy sportowej przy szkole.

Radny M. Janik stwierdził, że obecnie tworzymy jedną klasę sportową, a życie będzie dyktować co dalej będzie się działo w tym temacie.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń zaproponował następujące zmiany do projektu uchwały w sprawie opinii w przedmiocie utworzenia klas sportowych w Gimnazjum im. Powstańców Śląskich w Strumieniu:

1)       w tytule uchwały wyrazy „klas sportowych” zastąpić wyrazami „klasy sportowej”;

2)       w § 1 wyrazy „klas sportowych działających” zastąpić wyrazami „klasy sportowej działającej”.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały (wraz z zaproponowanymi dwoma zmianami – w tytule i w § 1 uchwały):

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr IX/59/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 maja 2007 r. w sprawie opinii w przedmiocie utworzenia klas sportowych w Gimnazjum im. Powstańców Śląskich w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

…………………………………………………

 

Do projektu uchwały w sprawie opinii w przedmiocie wprowadzenia drugiego języka obcego w gimnazjach gminy Strumień – Komisje Rady nie wniosły uwag.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr IX/60/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 maja 2007 r. w sprawie opinii w przedmiocie wprowadzenia drugiego języka obcego w gimnazjach gminy Strumień.

Uchwała w załączeniu.

Burmistrz A. Grygierek stwierdziła, że podejmując powyższe uchwały Rada Miejska w Strumieniu podjęła decyzję o inwestowaniu w naszą młodzież w dziedzinie sportu i języków obcych.

 

ad. 18.

 

Przewodniczący C. Greń przedstawił i uzasadnił projekt uchwały w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu Statutu Miejskiej Biblioteki Publicznej w Strumieniu.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr IX/61/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 maja 2007 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu Statutu Miejskiej Biblioteki Publicznej w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 19.

 

Protokół Nr VIII/2007 ósmej sesji Rady, który był wyłożony do wglądu w biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – został przyjęty bez uwag.

 

ad. 19.

 

W wolnych wnioskach głos zabrali:

Radny J. Szeruda zaprosił na dwie uroczystości, które w najbliższym czasie odbędą się w sołectwie Drogomyśl:

-           22 czerwca br. rozpoczną się trwające do listopada br. uroczystości obchodów 540-lecia istnienia miejscowości Drogomyśl, w tym czasie odbywać się będą imprezy o różnej tematyce: historycznej, plastycznej, muzycznej i sportowej),

-           30 września br. odbędą się główne uroczystości 75-lecia istnienia chóru „Nadzieja” w Drogomyślu, które rozpoczną się koncertem w kościele ewangelicko-augsburskim, a zakończą imprezą artystyczną w sali zborowej.

Radna A. Głowinkowska zaprosiła na piknik sportowy propagujący aktywne, bezalkoholowe spędzanie czasu, który odbędzie się 9 czerwca br. przy Zespole Szkół w Drogomyślu.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut przedstawił wnioski komisji:

„Komisja wnioskuje aby do końca maja br. ZGKiM wykonał wszystkie niezbędne prace remontowe konieczne do otwarcia obiektu basenu kąpielowego w Strumieniu (remont niecki oraz ogrodzeniem basenu). Komisja wnioskuje również, aby przed otwarciem obiektu basenu kąpielowego ZGKiM wykonał remont piaskownicy”.

Radny K. Pisiut poinformował także, że w dniu 21 czerwca br. o godz. 1600 odbędzie się wspólne posiedzenie wszystkich komisji Rady, na którym opracowywany będzie Plan Rozwoju Lokalnego gminy Strumień na lata 2007-2013. Na posiedzenie komisji zaproszeni będą wszyscy radni, sołtysi oraz przedstawiciele rad sołeckich z tych sołectw, w których sołtys jest radnym oraz dyrektorzy i kierownicy jednostek i zakładów budżetowych.

Z-ca Burmistrz R. Greń zadeklarował, że prace na obiekcie basenu kąpielowego w Strumieniu, które wnioskowała Komisja Budżetu, będą wykonane do końca maja br., w tej sprawie odbyło się spotkanie z dyrektorem ZGKiM w Strumieniu.

Burmistrz A. Grygierek przedstawiła następujące sprawy:

1)       zaprosiła na Staromiejską Wiosnę, która odbędzie się na Rynku w Strumieniu w dniach 2-3 czerwca br.;

2)       Strumień jest jedyną miejscowością w Powiecie cieszyńskim, w której zawita Mamobus, który usytuowany będzie przy Gimnazjum w Strumieniu, w dniach 2-5 czerwca br.;

3)       poinformowała, że od 10 czerwca br. będzie przebywała na 2-tygodniowym urlopie;

4)       w dniu 18 czerwca br. wiceprzewodniczący J. Jałowiczor będzie reprezentował gminę Strumień w Sejmiku Województwa Śląskiego na konferencji z okazji 85-lecia obchodów Odzyskania Niepodległości przez Górny Śląsk;

5)       są ogłoszone konkursy Urzędu Marszałkowskiego na najpiękniejszą zagrodę i wieś w województwie śląskim, z terminem składania wniosków do 10 czerwca br.

Radna A. Żur zaprosiła na 24 czerwca br. na godz. 1500, gdzie na Rynku w Strumieniu odbędzie się impreza w ramach programu Działaj Lokalnie – „Szlakiem historycznym po Żabim Kraju”.

Radna C. Skowron wnioskowała, aby zwrócić się do Polskiego Czerwonego Krzyża w sprawie częstszego opróżniania kontenerów na odzież używaną, które usytuowane są na terenie Gminy.

Radna C. Skowron ponowiła prośbę o remont poboczy przy ul. Wspólnej w Zbytkowie.

Z-ca Burmistrza R. Greń potwierdził fakt, że pobocza naszych dróg wymagają naprawy, jednak nie posiadamy środków w budżecie na ten cel.

Radny S. Balas zwrócił się z prośbą o ścięcie poboczy przy drogach na terenie Gminy.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła: jeszcze nie została zakończona akcja pozimowego łatania dziur w sołectwie Zabłocie, aktualnie wykonujemy również kawałek chodnika przy ul. Ks. Londzina w Strumieniu. Kiedy prace te zostaną zakończone będziemy mogli przystąpić do ścinania poboczy przy drogach.

Burmistrz A. Grygierek dodatkowo poinformowała, że wystąpiliśmy do Powiatowego Urzędu Pracy w Cieszynie o przyznanie środków na prace interwencyjne na terenie Gminy, środki uzyskaliśmy ale nie możemy znaleźć chętnych do pracy.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że w sołectwie Drogomyśl jest zatrudniona osoba, która jest odpowiedzialna za czystość i porządek na terenie wsi. Osoba ta jest bardzo szanowana i ceniona przez mieszkańców Drogomyśla.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor zwrócił się do radnej A. Żur – jako „matki chrzestnej” nazw ulic, aby sprawy nazewnictwa ulic lub ich zmian zastały załatwione kompleksowo w całej Gminie. Dodał także, że sam osobiście jest daleki od nadawania ulicom nazw w firmie imion i nazwisk osób.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że jeżeli będą pojawiać się propozycje zmiany nazw ulic będziemy się nad nimi zastanawiać. Dodała także, że zmiana nazwy ulicy, na której są zameldowane osoby, wiąże się kosztami oraz załatwianiem wielu formalności związanych z wymianą dokumentów.

Radny P. Faruga zwrócił się z prośbą o rozwiązanie problemu rowu przy ul. Pszczyńskiej w Strumieniu od strony ul. Łuczkiewicza, w którym płyną fekalia. Rów ten położony jest przed oknami budynków mieszkalnych, z których część podłączona jest do oczyszczalni ścieków, a część nie.

Przewodniczący C. Greń poinformował o ustalonych terminach czerwcowych posiedzeń komisji i sesji Rady:

-           Komisja Oświaty – 25 czerwca br.,

-           Komisja Rolnictwa – 26 czerwca br.,

-           Komisja Budżetu – 27 czerwca br.,

-           sesja Rady Miejskiej – 28 czerwca br.

 

ad. 20.

 

Przewodniczący C. Greń dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady IX sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 1900) słowami „zamykam IX sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

Zapis dźwiękowy obrad sesji Rady Miejskiej w Strumieniu stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

Protokołowała: Elżbieta Król

 

Przewodniczący Rady

Czesław GREŃ