Protokół Nr X/2007

obrad dziesiątej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu,

odbytych w dniu 27 czerwca 2007 r. o godz. 1600

w sali obrad Urzędu Miejskiego w Strumieniu

Obecni: Radni Rady Miejskiej, radny powiatowy, sołtysi, przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorzy i kierownicy podległych Radzie jednostek i zakładów budżetowych – wg załączonych list obecności, pracownicy Urzędu Miejskiego oraz przedstawiciele lokalnej prasy.

Ponadto w obradach udział wzięli:

1.     Burmistrz Strumienia – mgr Anna Grygierek

2.     z-ca Burmistrza – inż. Roman Greń

3.     Skarbnik Strumienia – mgr Danuta Mitko

4.     Sekretarz Strumienia – Daniela Kula

Porządek obrad:

       1.          Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

       2.          Przedstawienie porządku obrad.

       3.          Wystąpienia gości.

       4.          Informacja o działalności Burmistrza w okresie od 22 maja 2007 r. do 19 czerwca 2007 r.

       5.          Informacja przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

       6.          Interpelacje i zapytania radnych.

       7.          Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia zmiany „Studium uwarunkowań kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Strumień”.

       8.          Informacja o stanie opieki zdrowotnej mieszkańców Gminy.

       9.          Informacja o organizacji przez gminne placówki oświatowe oraz świetlice środowiskowe zajęć w okresie wakacji dla dzieci i młodzieży.

   10.          Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2007.

   11.          Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2007 r.

   12.          Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2007 r.

   13.          Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie szczegółowych zasad, sposobu i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłat należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów Ordynacji podatkowej. 

   14.          Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia nazwy ulicy dla drogi wewnętrznej w sołectwie Drogomyśl.

   15.          Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości położonych w Zbytkowie.

   16.          Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie powołania doraźnej Komisji do wyłonienia kandydatów do wyróżnień „Zasłużony dla Gminy Strumień” oraz kandydata do Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej „Srebrna Cieszynianka” przyznawanych z okazji Święta Niepodległości.

   17.          Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie umów na okres przekraczający rok budżetowy na sporządzenie projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz sporządzenie zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego dla miasta i gminy Strumień.

   18.          Zatwierdzenie protokołu z IX sesji.

   19.          Informacje, wolne głosy i wnioski.

   20.          Zakończenie.

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył - przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu Czesław Greń.

Przewodniczący C. Greń – na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 14 radnych, na 15 ustawowego składu Rady – obrady są zatem prawomocne.

Przewodniczący C. Greń przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, Burmistrza Strumienia, z-cę Burmistrza Strumienia, Skarbnika Strumienia, Sekretarza Strumienia, pełnomocnika Burmistrza ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Narkomanii, dyrektorów i kierowników podległych Radzie jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych, sołtysów i przewodniczącą Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, radnego powiatowego K. Gajdzicę, projektantkę pracowni projektowej „Urbanista” – E. Tkocz, przedstawicieli lokalnej prasy „Nowej Formacji” i „Głosu Ziemi Cieszyńskiej” oraz wszystkich, których nie wymienił.

 

ad. 2.

 

Przewodniczący C. Greń zaproponował - w związku z obecnością Pani Ewy Tkocz, projektantki pracowni projektowej „Urbanista” - autorki zmiany „Studium uwarunkowań kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Strumień”, ujętej w punkcie 9 porządku obrad dzisiejszej sesji, aby rozpatrzyć w punkcie 7. W związku z proponowanym przesunięciem dotychczasowe punkty 7, 8 – otrzymają kolejno numery 8 i 9.

Przewodniczący C. Greń odczytał pismo Burmistrza Strumienia, które wpłynęło do Rady w dniu dzisiejszym tj. 27 czerwca br. w którym zwraca się z prośbą o wprowadzenie do porządku obrad X sesji Rady Miejskiej w Strumieniu dodatkowego punktu pn. „Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie umów na okres przekraczający rok budżetowy na sporządzenie projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz sporządzenie zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego dla miasta i gminy Strumień”.

Przewodniczący C. Greń przedstawił wniosek: aby proponowany przez Burmistrza Strumienia dodatkowy projekt uchwały wprowadzić do porządku obrad sesji jako punkt 17. Zaproponował także, aby dotychczasowe punkty o numerach 17, 18, 19 otrzymały kolejno 18, 19, 20.

Przewodniczący C. Greń podał pod głosowanie wnioski do porządku obrad:

1)       Wniosek dotyczący przeniesienia punktu 9 jako 7 - przyjęto jednogłośnie (głosowało 14 radnych);

2)       Wniosek dotyczący rozszerzenia porządku obrad o punkt 17 – przyjęto jednogłośnie (głosowało 14 radnych).

Następnie przewodniczący C. Greń odczytał porządek obrad sesji wraz z wprowadzonymi zmianami oraz poddał go pod głosowanie.

Porządek obrad wraz z wprowadzonymi zmianami został przyjęty jednogłośnie (głosowało 14 radnych).

 

ad. 3.

 

Przewodniczący C. Greń udzielił głosu gościowi – radnemu powiatowemu Karolowi Gajdzicy.

Radny powiatowy K. Gajdzica poinformował, że 25 czerwca br. odbyła się sesja Rady Powiatu Cieszyńskiego, na której poruszany był bardzo drażliwy problem dotyczący rozbudowy Szpitala Śląskiego w Cieszynie. Powiat nie otrzymał na to zadanie żadnej pomocy z zewnątrz, a do zakończenia inwestycji potrzeba około 50 milionów zł, dlatego rozważane są różne koncepcje m. in. zaciągnięcie pożyczki lub wstrzymanie budowy na rok lub dwa lata. Powiat sam nie jest w stanie udźwignąć kosztów rozbudowy, ponadto szpital aktualnie jest bardzo zadłużony na kilkanaście milionów zł.

Radny powiatowy K. Gajdzica podziękował Radzie Miejskiej za przychylenie się do propozycji Starosty Cieszyńskiego polegającej na symbolicznym wsparciu finansowym gminy Strumień inwestycji pn. „Modernizacja i rozbudowa Szpitala Śląskiego w Cieszynie” polegającej na przekazaniu środków budżetowych Gminy w wysokości 1,- zł od mieszkańca Gminy.

Radny powiatowy K. Gajdzica – jako prezes Klubu Ekologicznego „EKO” w Drogomyślu i organizator VIII Rajdu Rowerowego w Drogomyślu podziękował Burmistrzowi Strumienia oraz przewodniczącemu Rady za objęcie honorowego patronatu nad imprezą, które patronowała również eurodeputowana Grażyna Staniszewska.

 

ad. 4.

 

„Informacja o działalności Burmistrza w okresie od 22 maja 2007 r. do 19 czerwca 2007 r.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała:

-           o pozytywnym rozpatrzeniu wniosku złożonego do Kuratorium Oświaty w sprawie dofinansowania zajęć pozalekcyjnych w szkołach, w którym wzięły udział wszystkie szkoły z terenu Gminy, uzyskaliśmy dofinansowanie w kwocie 62.000,- zł, a z budżetu Gminy przeznaczyliśmy na ten cel 22.000,- zł, a więc ogólna kwota 84.000,- zł przeznaczona będzie na zajęcia pozalekcyjne w ramach „Programu nauka i sport – inwestycją w młode pokolenie”, która realizowana będzie we wszystkich szkołach na terenie Gminy - w okresie od 15 lipca do 30 listopada br.,

-           o pozytywnym rozpatrzeniu wniosku złożonego do MEN na podział środków z rezerwy subwencji oświatowej, uzyskaliśmy dofinansowanie w wysokości 49.984,- zl, która przeznaczona będzie na remont sali gimnastycznej przy Gimnazjum w Strumieniu (przetarg jest już rozstrzygnięty – remont rozpocznie się w lipcu br.) oraz na malowanie obiektu i wymianę drzwi wejściowych w SP Zabłocie,

-           przyznaniu przez MEN pracowni komputerowych dla szkół w ramach edycji 2007, przyznano nam sprzęt komputerowy dla czterech pracowni komputerowych (dwóch w Zespole Szkół w Drogomyślu, jednej w Szkole Podstawowej w Zabłociu i jednej w Gimnazjum w Strumieniu),

-           podpisaniu umowy na wykonanie koncepcji gospodarki ściekowej dla całej Gminy z różnymi wariantami tej koncepcji,

-           uzyskaliśmy dofinansowanie z Funduszu Rozwoju Wsi na wykonanie placu zabaw w Drogomyślu w kwocie 11.428,- zł, łączna wartość całego projektu wyniesie 22.865,- zł,

-           PKS w Cieszynie od 24 czerwca br. do linii autobusowej Wisła – Katowice włączy przystanek autobusowy w strumieńskim rynku, skąd w kierunku Katowic i kierunku Wisły odjeżdżają po trzy kursy.

Do „Informacji nie zgłoszono uwag ani pytań.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 5.

 

Przewodniczący C. Greń poinformował, że w ostatnim okresie w Gminie odbyło się wiele imprez plenerowych, w których uczestniczyło wielu radnych.

Przewodniczący C. Greń przekazał słowa podziękowania, w szczególności dla Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury w Strumieniu - organizatora Staromiejskiej Wiosny, imprezy bardzo znanej i corocznie oczekiwanej przez mieszkańców.

Przewodniczący C. Greń poinformował także o imprezach, które odbyły się w ostatnim czasie:

-           „Jak to cesarz Józef II do Strumienia przyjechał” – zorganizowanej przez Macierz Ziemi Cieszyńskiej Koło w Strumieniu,

-           VIII Rajdzie Rowerowym w Drogomyślu – zorganizowanym przez Klub Ekologiczny „EKO” w Drogomyślu, w którym wzięło udział ponad 400 uczestników, w imprezie uczestniczyła europosłanka Grażyna Staniszewska,

-           meczu reprezentacji klas „A”, „B” i „C” z reprezentacją gwiazd piłkarskich, który odbył się w Pruchnej z okazji 30-lecia Podokręgu Skoczów,

-           pikniku sportowym zorganizowanym przez Zespół Szkół w Drogomyślu.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor przedstawił informacje:

1)       W dniu 14 czerwca br. uczestniczył w spotkaniu z prezesem Sądu Rejonowego w Cieszynie, które poświęcone było omówieniu spraw związanych z kampanią wyborczą na ławników. Na spotkaniu omówiono sprawy: przedkładania list kandydatów na ławników przez prezesa Sądu Rejonowego w Cieszynie oraz ustalono, że zaświadczenia lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do wykonywania funkcji ławnika mogą być wydawane przez lekarza rodzinnego, a nie przez lekarza medycyny sądowej. Poinformował, że prezes Sądu Rejonowego w Cieszynie zadeklarował swoją chęć uczestnictwa w posiedzeniach zespołów ds. opiniowania kandydatur na ławników;

-           W dniu 18 czerwca br. uczestniczył w konferencji w Sejmiku Województwa Śląskiego z okazji 85 rocznicy powrotu Górnego Śląska do Polski. Stwierdził, że na tego typu uroczystości powinni być zaproszeni dyrektorzy i nauczyciele historii ze szkół, które noszą imię Powstańców Śląskich (w Strumieniu jest ulica i dwie imieniem szkoły Powstańców Śląskich).

Do Informacji nie zgłoszono uwag ani pytań.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 6.

 

Przewodniczący C. Greń poinformował, że wpłynęły odpowiedzi Burmistrza Strumienia na wszystkie interpelacje zgłoszone na poprzedniej sesji, zapytał radnych, czy odpowiedzi są zadawalające.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor podziękował za ustne odpowiedzi na interpelacje, które są całkowicie wystarczające, jeżeli jest taka wola radnego.

Radna A. Żur podziękowała za skoszenie trawy na osiedlu „Centrum”, poprosiła jeszcze o sprzątnięcie ogromne pokosów trawy, które zostały po skoszeniu.

Radna Anastazja Żur interpelowała w sprawie możliwości zagospodarowania terenów gminnych położonych przy ul. Podwale w Strumieniu (3 parcele) - na parking dla samochodów i autobusów.

W odpowiedzi na interpelację Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że działki te nie graniczą ze sobą.

Z-ca Burmistrza R. Greń dodatkowo poinformował, że wczoraj na ul. Podwale była wizja lokalna, sprawdzono wypisy z rejestru gruntów, są to trzy wąskie parcele oddzielone od siebie parcelami innych właścicieli. Są to bardzo cenne tereny w centrum miasta. Sprawa tą musimy dokładnie rozważyć i rozeznać, ale teren ten na pewno nie nadaje się na parking. Natomiast teren przyległy do ul. Podwale w Strumieniu, nie będący naszą własnością nadaje się doskonale na bulwar – ścieżkę spacerową (ZGKiM wykosi trawę i ustawimy tam kilka ławeczek).

Przewodniczący C. Greń poruszył sprawę bardzo zaśmieconej ul. Staromiejskiej w Strumieniu.

Z-ca Burmistrz R. Greń wyjaśnił, że w sprawie zaśmieconej ul. Staromiejskiej w Strumieniu rozmawiał z właścicielem baru w byłej izbie regionalnej, który powinien ponosić częściową odpowiedzialności za czystość na tej ulicy, gdyż to klienci korzystający z baru również zaśmiecają tą ulice. Poinformował, że zwrócił się z prośbą do właściciela baru o dopilnowanie czystości na ulicy.

Radna C. Skowron podziękowała za załatwienie dwóch spraw, które zgłosiła na poprzedniej sesji:

-           częstszego opróżniania kontenerów PKC na używaną odzież,

-           spryskania środkiem chwastobójczym chodnika przy ul. Wyzwolenia w Zbytkowie.

Radna Cecylia Skowron interpelowała w sprawach:

1)       Wykoszenia trawy na parceli gminnej położonej w Zbytkowie przy ul. Strażackiej (obok posesji Zbytków ul. Strażacka 7).

2)       Skrócenia czasu oświetlenia ulic w gminie, zaproponowała aby oświetlenie uliczne w celach oszczędnościowych było wyłączane o godz. 2400.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że wiele gmin praktykuje metodę wyłączania oświetlenia ulicznego w porach nocnych – w celach oszczędnościowych.

Radna A. Żur stwierdziła, że w okresie kiedy na ul. Powstańców Śląskich przy garażach nie świeciła lampa, co noc kradziono bęzynę z samochodów.

Radny Paweł Faruga interpelował w sprawie wystąpienia do Komisariatu Policji w Strumieniu w temacie rozwiązania problemu niebezpiecznie poruszających się po drogach naszej Gminy motocyklistów.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że droga gospodarcza w Drogomyślu – Knaju będzie wyremontowana w ciągu najbliższych dwóch miesięcy, przy okazji remontu dwupasmówki.

Przewodniczący Rady Czesław Greń interpelował w sprawie wystąpienia do Powiatowego Zarządu Dróg w Cieszynie w sprawie remontu mostu drogowego na rzece Wiśle w Drogomyślu (w ciągu ul. Głównej) - remont nawierzchni chodnika na moście oraz naprawę uszkodzonej barierki.

Przewodniczący C. Greń zapytał czy wpłynęła odpowiedź w sprawie wymiany słupa elektrycznego w planowanej linii budowy dalszego ciągu chodnika przy ul. Głównej w Drogomyślu.

Kierownik E. Kuboszek-Owsiany odpowiedziała, że odpowiedź w tej sprawie jeszcze nie wpłynęła

Radna Anastazja Żur interpelowała w sprawie ustawienia lampy oświetlenia ulicznego w celu uwidocznienia wjazdu do Strumienia od ul. Ks. Londzina.

Przewodniczący Rady interpelował w sprawie wykonania remontu odcinka chodnika przy ul. Wiejskiej w Drogomyślu (do wysokości obiektu Przedszkola) przy okazji trwających remontów dróg gminnych.

Z-ca Burmistrza R. Greń poinformował o:

1)       Pozytywnej odpowiedzi Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Katowicach na wszystkie nasze postulaty dotyczące dróg krajowych na terenie Gminy oraz ogromnym wkładzie przewodniczącego Rady przy ustaleniach dotyczących remontu drogi gospodarczej w Drogomyślu.

2)       Wykonanym bardzo małym kosztem gminy Strumień remoncie kawałka ul. Jarząbkowickiej w Bąkowie, którego ogólna wartość wyniosła 40.000,- zł.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła:

1)       Zdajemy sobie sprawę, że jest wiele miejsc do uporządkowania, aktualnie skończyliśmy łatanie dziur w drogach po zimie, sukcesywnie będziemy czyścić i porządkować zaniedbane miejsca na terenie Gminy.

2)       W sprawie niebezpiecznie poruszających się motocyklistów – zwrócimy się do Komisariatu Policji w Strumieniu.

3)       Sprawa skrócenia czasu oświetlenia ulic – zostanie przeanalizowana.

4)       W sprawie remontu chodnika i uszkodzonej barierki na mości na rzece Wiśle w Drogomyślu – wystąpimy do Powiatowego Zarządu Dróg w Cieszynie. Będziemy również prowadzić rozmowy nt. mostu na rzece Wiśle w Strumieniu. Dla obu mostów są wykonane ekspertyzy, z których wynika, że oba mosty muszą zostać wyremontowane i wzmocnione.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor zapytał, czy wiadomo już coś w temacie wandali parkowych?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że nadal w tym temacie nic nie wiemy.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że na każdą sesję wysyłamy zaproszenie do Komendanta Komisariatu Policji w Strumieniu, który na sesje nie przychodzi, a na każdej sesji są poruszane sprawy porządku i bezpieczeństwa publicznego.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że po incydencie w parku z-ca Burmistrza R. Greń razem z policją byli w Gimnazjum w Strumieniu i rozmawiali z młodzieżą. Stwierdziła również, że w najbliższym czasie musimy pomyśleć o wykonaniu monitoringu w parku, tak samo jak w Chybiu.

 

ad. 7.

 

Na prośbę przewodniczącego projekt uchwały w sprawie przyjęcia zmiany „Studium uwarunkowań kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Strumień” - przedstawiła projektantka pracowni projektowej „Urbanista” – E. Tkocz.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Następnie przewodniczący C. Greń poddał go pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr X/62/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 czerwca 2007 r. w sprawie przyjęcia zmiany „Studium uwarunkowań kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Strumień”.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 8.

 

Na prośbę przewodniczącego – podinspektor D. Sikora przedstawiła „Informację o stanie opieki zdrowotnej mieszkańców Gminy”.

Komisja Rady przedstawił swoje stanowiska:

Przewodniczący Komisji Oświaty, … - J. Szeruda przedstawił wniosek: „Komisja wnioskuje o kompleksowe rozpatrzenie sprzedaży wszystkich trzech obiektów ośrodków zdrowia na terenie Gminy”.

Przewodniczący C. Greń poprosił przewodniczącego Komisji Oświaty o uzasadnienie przedstawionego wniosku.

Przewodniczący Komisji Oświaty, … - J. Szeruda wyjaśnił: Komisja stwierdziła, że Gminy nie stać na utrzymywanie obiektów ośrodków zdrowia, gdyż remonty w tych obiektach są bardzo kosztowne, a wpływy z czynszów niskie.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga poinformował, że do przedstawionej „Informacji” Komisja nie wniosła uwag, natomiast przyjęła wniosek „Komisja wnioskuje o przygotowanie informacji nt. higieny w placówkach oświatowych na terenie Gminy na sierpniowe posiedzenie komisji przy okazji omawiania tematu „Ocena przygotowania placówek oświatowych do rozpoczęcia roku szkolnego 2007/2008”.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut poinformował, że komisja nie wniosła uwag do „Informacji”.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor stwierdził, że konieczne będzie kompleksowe rozpatrzenie działalności służby zdrowia na terenie Gminy, rozważenie wszystkich najlepszych możliwości rozwiązań.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała: dla Rady przygotowana będzie informacja o stanie obiektów ośrodków zdrowia oraz wysokościach czynszów. Przy tej okazji przypomniała, że w obiektach ośrodków zdrowia wykonaliśmy bardzo dużo remontów ale pomimo to wiele jest jeszcze do zrobienia, pewne remonty są konieczne do wykonania bez względu na to czy będzie tam ośrodek zdrowia czy nie.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że Komisja Oświaty przyjęła wniosek, który jest sygnałem do zajęcia się tym problemem.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor przypomniał, że Powiat Cieszyński sprzedał Gminie obiekty ośrodków zdrowia po cenach preferencyjnych - więc przez kilka lat nie możemy sprzedać tych obiektów.

Wiceprzewodniczący S. Świtała przypomniał, że Powiaty przyjęły obiekty ośrodków zdrowia od Gmin za darmo.

Wiceprzewodniczący S. Świtała poinformował, że w Pruchnej są braki w obsadzie lekarzy, dr Filipek ma zbyt dużo pacjentów, dodał także, że czynione są próby rozwiązania tego problemu.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 9.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – Burmistrz A. Grygierek przedstawiła „Informację o organizacji przez gminne placówki oświatowe oraz świetlice środowiskowe zajęć w okresie wakacji dla dzieci i młodzieży”.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że będą zmiany w ofercie zajęć pozalekcyjnych, w związku z otrzymaniem dofinansowania z Kuratorium Oświaty w kwocie 62.000,- zł. Oferta zajęć pozalekcyjnych w szkołach będzie bogatsza.

Komisje Rady nie wniosły uwag do „Informacji”.

Radny K. Pisiut przedstawił wniosek o wprowadzenie karnetów na basen kąpielowy np. tygodniowych, które będą tańsze nić codzienne kupowanie biletów. Wyjaśnił, że osoba nie musi codziennie chodzić na basen, karnet umożliwi siedmiokrotne wejście, a nie dzień po dniu.

Burmistrz A. Grygierek stwierdził, że jest to bardzo dobra propozycja, którą będziemy próbowali wprowadzić.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 10.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – pełnomocnik Burmistrza ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii W. Saltarius przedstawił projekt uchwały w sprawie zmiany Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2007.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń przypomniał, aby na następną sesję Rady przygotowana została informacja – wykaz planowanych remontów w poszczególnych świetlicach środowiskowych.

Burmistrz A. Grygierek poinformował, że była na wizji w terenie i zapoznała się ze stanem wszystkich świetlic środowiskowych. Zapewniła także, że informacja o planowanych remontach w świetlicach środowiskowych będzie przygotowana na następną sesję.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr X/63/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 czerwca 2007 r. w sprawie zmiany Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2007.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 11.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – Skarbnik D. Mitko przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu Gminy Strumień na rok 2007.

Skarbnik D. Mitko poinformowała również, że radni przed sesją otrzymali projekt uchwały wraz z autopoprawkami Burmistrza, które zostały szczegółowo omówione na posiedzeniach komisji.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr X/64/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 czerwca 2007 r. w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2007 r.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 12.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – Skarbnik D. Mitko przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu Gminy Strumień na rok 2007.

Skarbnik D. Mitko poinformowała również, że radni przed sesją otrzymali projekt uchwały wraz z autopoprawkami Burmistrza, które zostały szczegółowo omówione na posiedzeniach komisji.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

13 głosów „za”, przy 1 „wstrzymującym się od głosowania” (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr X/65/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 czerwca 2007 r. w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2007 r.

Uchwała w załączeniu.

 

 

 

ad. 13.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – Skarbnik D. Mitko przedstawiła projekt uchwały w sprawie szczegółowych zasad, sposobu i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłat należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów Ordynacji podatkowej.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr X/66/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 czerwca 2007 r. w sprawie szczegółowych zasad, sposobu i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłat należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów Ordynacji podatkowej.

Uchwała w załączeniu.

Przewodniczący C. Greń ogłosił 15-minutową przerwę w obradach.

 

ad. 14.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – Sekretarz D. Kula przedstawiła projekt uchwały w sprawie ustalenia nazwy ulicy dla drogi wewnętrznej w sołectwie Drogomyśl.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Sołtys U. Słowik uzasadniła wybór nazwy ulicy „Orzechowej” w Drogomyślu: ulica otrzymała taką nazwę, gdyż na każdej posesji przy tej ulicy rośnie orzech włoski.

Sołtys U. Słowik poinformowała również, że na tym samym osiedlu powstaną jeszcze 2 lub 3 ulice, które będą nazwane gatunkami drzew owocowych, (łatwiej jest odnaleźć ulicę, gdy w danym rejonie są nadane podobne nazwy).

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

12 głosami „za, przy 1 „wstrzymującym się od głosowania” (głosowało 13 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr X/67/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 czerwca 2007 r. w sprawie ustalenia nazwy ulicy dla drogi wewnętrznej w sołectwie Drogomyśl.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 15.

 

Na prośbę przewodniczącego – Burmistrz A. Grygierek przedstawiła projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości położonych w Zbytkowie.

Burmistrz A. Grygierek zaproponowała wprowadzenie autopoprawki do projektu uchwały - polegającej na skreśleniu w § 1 pkt 2.

Uzasadniając wprowadzenie autopoprawki Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła: działki zaproponowane do sprzedaży o numerach 214/2 i 214/3 o łącznej powierzchni

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący poddał pod głosowanie przedstawioną przez Burmistrza autopoprawkę (skreślenie w § 1 pkt 2).

Autopoprawka została przyjęta jednogłośnie (głosowało 14 radnych).

Następnie przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z wprowadzoną autopoprawką.

Jednogłośnie (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr X/68/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 czerwca 2007 r. w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości położonych w Zbytkowie.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 16.

 

Projekt uchwały sprawie powołania doraźnej Komisji do wyłonienia kandydatów do wyróżnień „Zasłużony dla Gminy Strumień” oraz kandydata do Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej „Srebrna Cieszynianka” przyznawanych z okazji Święta Niepodległości – przedstawił przewodniczący C. Greń.

Komisje Rady przedstawił swoje stanowiska:

Przewodniczący Komisji Oświaty, … - J. Szeruda przedstawił wniosek komisji: „Komisja wnioskuje o powołanie 5-osobowego składu doraźnej komisji oraz proponuje o wytypowanie do składu doraźnej Komisji do wyłonienia kandydatów do wyróżnień „Zasłużony dla Gminy Strumień” oraz kandydata do Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej „Srebrna Cieszynianka” przyznawanych z okazji Święta Niepodległości radnych: Anastazji Żur, Jana Szerudy, Jana Jałowiczora”.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga przedstawił wniosek komisji: „Komisja wnioskuje o wytypowanie do składu doraźnej komisji do wyłonienia kandydatów do wyróżnień „Zasłużony dla Gminy Strumień” oraz kandydata do Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej „Srebrna Cieszynianka” przyznawanych z okazji Święta Niepodległości radnego Pawła Farugi”.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut przedstawił wniosek komisji: „Komisja wnioskuje o powołanie 5-osobowego składu doraźnej komisji oraz proponuje wytypowanie do składu doraźnej Komisji do wyłonienia kandydatów do wyróżnień „Zasłużony dla Gminy Strumień” oraz kandydata do Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej „Srebrna Cieszynianka” przyznawanych z okazji Święta Niepodległości radnego Czesława Grenia”.

Przewodniczący C. Greń zwrócił się do radnych: A. Żur, J. Szerudy, J. Jałowiczora, P. Farugi, C. Grenia – czy wyrażają zgodę na powołanie ich do składu doraźnej komisji, na co uzyskał twierdzącą odpowiedź wszystkich radnych.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie wnioski Komisji Budżetu i Komisji Oświaty dotyczące powołania 5-osobowego składu doraźnej komisji.

Wniosek o powołanie 5-osobowego składu doraźnej komisji został przyjęty jednogłośnie (głosowało 14 radnych).

Radna A. Żur stwierdziła, że do składu doraźnej komisji powinni być powołani przedstawiciele wszystkich sołectw, w związku z tym jest skłonna zrezygnować z powołania jej do składu komisji na rzecz przedstawiciela innego sołectwa, gdyż czasami pomijane są osoby bardzo zasłużone dla swoich miejscowości.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że radni powołani do składu doraźnej komisji będą obiektywnie wybierać kandydatów do wyróżnień, a radna A. Żur jako laureatka Lauru Srebrnej Cieszynianki jest bardzo cenną osobą w składzie komisji. Ponadto w pracach doraźnej komisji zawsze biorą udział sołtysi poszczególnych sołectw.

Wiceprzewodniczący S. Świtała wyjaśnił, że czasami osoby typowane do wyróżnień w poszczególnych sołectwach nie są zbyt dobrze znane na terenie Gminy, wtedy przedstawiciel sołectwa potrafi przedstawić osobę i uzasadnić wniosek.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że wszystkie rady sołeckie, jednostki organizacyjne, organizacje i stowarzyszenia działające na terenie Gminy z odpowiednim wyprzedzeniem otrzymają pisma wraz z Regulaminem przyznawania wyróżnień „Zasłużony dla sołectwa/miasta” i „Zasłużony dla Gminy Strumień” – w celu wytypowania kandydatów do wyróżnień.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr X/69/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 czerwca 2007 r. w sprawie powołania doraźnej Komisji do wyłonienia kandydatów do wyróżnień „Zasłużony dla Gminy Strumień” oraz kandydata do Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej „Srebrna Cieszynianka” przyznawanych z okazji Święta Niepodległości.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 17.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – Sekretarz D. Kula przedstawiła projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie umów na okres przekraczający rok budżetowy na sporządzenie projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz sporządzenie zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego dla miasta i gminy Strumień.

Sekretarz D. Kula szczegółowo wyjaśniła: ogłoszono przetargi na wykonanie zmian planów zagospodarowania przestrzennego gminy Strumień, które wcześniej uchwaliła Rada Miejska, harmonogramy wykonania prac związanych ze zmianami planów wykraczają poza rok budżetowy, w związku z powyższym jest to zaciąganie zobowiązania finansowego na rok przyszły.

Radny K. Pisiut zapytał czy kwota podana w projekcie uchwały to cały koszt wykonania zmian planów zagospodarowania przestrzennego.

Sekretarz D. Kula wyjaśniła, że jest to kwota, która płatna będzie w przyszłym roku budżetowym.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr X/70/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 czerwca 2007 r. w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie umów na okres przekraczający rok budżetowy na sporządzenie projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego oraz sporządzenie zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego dla miasta i gminy Strumień.

Uchwała w załączeniu.

 

 

ad. 18.

 

Protokół Nr IX/2007 dziewiątej sesji Rady, który był wyłożony do wglądu w biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – został przyjęty bez uwag.

 

ad. 19.

 

W wolnych wnioskach głos zabrali:

Sołtys U. Słowik wyraziła słowa podziękowania dla Burmistrza oraz pracowników Urzędu Miejskiego w Strumieniu za pomoc przy rożnych pracach na rzecz sołectwa Drogomyśl m. in.: poszerzenie ul. Kolejowej poprzez obcięcie gałęzi zasłaniających drogę, ustawienie przez Powiat odblaskowych słupków przy drogach, usunięcie wysypiska śmieci w rejonie stacji PKP. Poinformowała, że zakupione przez Urząd Miejski 100 róż dla Drogomyśla, przyjęło się co do jednej. Poinformowała także, że w różnych pracach społecznych w Drogomyślu wzięło udział kilkadziesiąt mieszkańców, wiele osób prywatnych wspomogło również finansowo zakup krawężników, piasku i cementu.

Sołtys U. Słowik podziękowała również przewodniczącemu Rady C. Greniowi za jego czynny udział pracach społecznych w sołectwie Drogomyśl oraz członkom Klubu Ekologicznego „EKO”, którzy przed rajdem rowerowym zrobili czyn społeczny w dzielnicy Wierzbina.

Przewodniczący C. Greń poinformował o inauguracji obchodów 540-lecia Drogomyśla.

Sołtys U. Słowik rozdała wszystkim obecnym broszurki wydane z tej okazji, przedstawiające kalendarium obchodów 540-lecia Drogomyśla.

Sołtys U. Słowik poinformowała także, że na spotkaniu sołtysów, które odbyło się w Urzędzie Miejskim dyskutowana była sprawa kontynuacji obchodów święta ziemniaka „BULWA” oraz kolejnej IV spartakiady sołectw.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że europosłanka G. Staniszewska propaguje drogomyskie święto ziemniaka „BULWA” nawet w Brukseli.

Z-ca Burmistrza R. Greń uzupełnił, że na odbytym spotkaniu sołtysów ustalono, że gminne dożynki odbędą się w Pruchnej, a IV spartakiada sołectw odbędzie się w Drogomyślu.

Przewodniczący Rady Czesław Greń wnioskował w sprawie zabezpieczenie niebezpiecznej studzienki kanalizacyjnej znajdującej się przed blokiem przy ul. Głównej w Drogomyślu.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor poruszył sprawę artykułu zamieszczonego w „Głosie Ziemi Cieszyńskiej”, w którym poruszona była sprawa sportowej rywalizacji samorządowców w Powiecie w różnych dyscyplinach sportowych. Zaproponował aby dużo wcześniej znane były terminy organizowanych imprez sportowych dla samorządowców, gdyż przedstawiciele naszej Gminy nie biorą w nich udziału. Stwierdził również, że powinien być powołany zespół radnych, który będzie odpowiedzialny za koordynację i skompletowanie drużyn samorządowców na organizowane przez Powiat imprezy sportowe.

Radny K. Pisiut stwierdził, że w Urzędzie Miejskim jest zatrudniona osoba Pani Danuta Sikora, która jest odpowiedzialna za sprawy sportowe. Poinformował także, że wie o jej wielokrotnych nieudanych próbach stworzenia drużyn samorządowców do udziału w organizowanych imprezach sportowych.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor zaproponował, że Komisja Oświaty zajmie się ta sprawą.

Wiceprzewodniczący S. Świtała, jako wielokrotny uczestnik imprez sportowych, w różnych dyscyplinach – wyjaśnił, że aktualnie jest bardzo zaangażowany w klubie sportowym LKS Pruchna’99 i bardzo często w soboty, kiedy organizowane są imprezy sportowe dla samorządowców, musi wyjeżdżać z młodzieżą na mecze. Dlatego ma trudności z wzięciem udziału w organizowanych imprezach dla samorządowców.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że w Związku Komunalnym Ziemi Cieszyńskiej dostępne jest całoroczne kalendarium organizowanych imprez sportowych dla samorządowców.

Radna Anastazja Żur wnioskowała w sprawie nadania odcinkowi ul. Powstańców Śląskich w Strumieniu nazwy ul. Anny Berndt.

Radna A. Żur zapoznała radnych ze szczegółową historią obiektu Ośrodka Zdrowia w Strumieniu, która ściśle związana jest z osobą Anny Berndt. W związku z tym zaapelowała do radnych aby Anna Berndt fundatorka Domu dla ubogich w Strumieniu miała swoje imię ulicy w mieście Strumieniu.

Sołtys M. Gołyszny poruszyła sprawę dwóch mieszkańców Pruchnej: Pani Agnieszki Kumeli i Pana Piotra Cieślika - są to osoby niepełnosprawne, które mają bardzo duże osiągnięcie sportowe (I miejsce w Polsce w rzucie kulą oraz I miejsce w świecie w rzucie dyskiem). Zwróciła się z prośbą o wsparcie oraz pomoc Gminy dla tych osób.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła: Pani Agnieszka Kumela oraz Pan Piotr Cieślik są nam bardzo dobrze znane, mieliśmy okazję rozmawiać z nimi jeszcze w czasie trwania kampanii wyborczej do samorządów. Zostaliśmy zobowiązani aby nie zapomnieć o nich po zakończeniu kampanii. Znaleźliśmy sponsorów, którzy zakupili specjalistyczny sprzęt do ćwiczeń, umożliwiliśmy również korzystanie z hali sportowej w Strumieniu. Osoby prywatne sfinansowały również wyjazd Pana Piotra Cieślika na zawody do Bydgoszczy.

Z-ca Burmistrza R. Greń poinformował o poczynionych staraniach w znalezieniu pracy dla Pana Piotra Cieślika, który jest zatrudniony i pracuje, gorzej przedstawia się sprawa zatrudnienia niewidomej dziewczyny Pani Agnieszki Kumeli, trudno jest znaleźć pracę dla niej. Jesteśmy dumni, że mamy takie osoby, które promują naszą Gminę, są naszymi ambasadorami.

Wiceprzewodniczący S. Świtała przypomniał, że zarządzeniem Burmistrza Hala sportowa w Strumieniu został udostępniona nieodpłatnie dla osób niepełnosprawnych. Poinformował również, że Klub sportowy w Pruchnej chce przyjąć Panią Agnieszkę Kumela i Pana Piotra Cieślika pod swoje skrzydła, stworzyć dla nich sekcję w celu umożliwienia finansowania przez Gminę. Pan Piotr Cieślik dostarczył klubowi potrzeby dotyczące zakupu dalszego sprzętu potrzebnego do treningów. Będziemy szukali sponsorów, którzy sfinansują zakup sprzętu.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor stwierdził, że jest bardzo mało wzmianek w prasie o Pani Agnieszce Kumela i Panu Piotrowi Cieślikowi.

Przewodniczący C. Greń poinformował o przyjętych wnioskach i opiniach komisji Rady na czerwcowych posiedzeniach:

1.       Pozytywnych opiniach wszystkich trzech komisji dotyczących propozycji przekazania środków budżetowych gminy Strumień w wysokości 1,- zł od mieszkańca Gminy - jako wsparcie finansowe inwestycji pn. „Modernizacja i rozbudowa Szpitala Śląskiego w Cieszynie”.

2.       Propozycji Komisji Oświaty dotyczącej stałych terminów posiedzeń komisji i sesji Rady (od nowego roku przygotowany zostanie grafik z terminami posiedzeń komisji i sesji Rady).

3.       Propozycji Komisji Oświaty aby Komisja Oświaty i Komisja Rolnictwa odbywały się o godz. 1300.

4.       Opinii Komisji Budżetu dotyczącej projektu uchwały w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości w ramach pomocy de minimis – aby został dopracowany przez Burmistrza i ponownie przedłożony do zaopiniowania przez komisje.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor poinformował, że dyrektorzy szkół, w których pracują radni: A. Głowinkowska i S. Świtała zostaną poinformowani o ustalonym harmonogramie posiedzeń komisji i sesji Rady.

Przewodniczący C. Greń poinformował o planowanych imprezach sportowych:

-           7 lipca br. – na boisku sportowym w Drogomyślu odbędzie się Turniej juniorów o Puchar Przewodniczącego Rady Miejskiej,

-           21 lipca br. – na boisku sportowym w Strumieniu odbędzie się Turniej trampkarzy o Puchar Przewodniczącego Rady Miejskiej w Strumieniu,

-           4 sierpnia br. – na boisku sportowym w Strumieniu odbędzie się Turniej juniorów o Puchar Burmistrza Strumienia.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor poprosił Burmistrza o przedstawienie informacji z pierwszego posiedzenia Rady Sportu.

Z-ca Burmistrza R. Greń poinformował: decyzją Burmistrza Strumienia powołana została Rada Sportu pod jego przewodnictwem. 26 czerwca br. odbyło się pierwsze posiedzenie Rady Sportu, która jest organem opiniującym, pomocniczym Burmistrza. Głównym tematem posiedzenia była sprawa organizacji turniejów o Puchar Przewodniczącego Rady i Burmistrza Strumienia.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor poinformował, że Chór szkolny „Canzonetta” przesyła pozdrowienia z Międzyzdrojów.

 

ad. 20.

 

Przewodniczący C. Greń dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady X sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 1835) słowami „zamykam X sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

Zapis dźwiękowy obrad sesji Rady Miejskiej w Strumieniu stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

Protokołowała: Elżbieta KRÓL

 

 

Przewodniczący Rady

Czesław GREŃ