Uchwała Nr XIII/99/2007

Rady Miejskiej w Strumieniu

z dnia 30 października 2007 r.

 

w sprawie: zwolnień z podatku od nieruchomości w ramach pomocy de minimis

 

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 8, art. 40 ust. 1, art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.), w związku z art. 4 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2005 r. Nr 190, poz. 1606, z późn. zm.) art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych1) (Dz. U. z 2006 r. Nr.121, poz. 884, z późn. zm.), po zgłoszeniu projektu Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów – na wniosek Burmistrza Strumienia – Rada Miejska w Strumieniu

 

uchwala:

 

§ 1

 

1.     Zwalnia się z podatku od nieruchomości grunty, budynki i budowle przeznaczone do działalności gospodarczej nabyte przez przedsiębiorców, w okresie obowiązywania uchwały - na okres 18 miesięcy.

2.     Zwalnia się z podatku od nieruchomości budynki, oddane do użytku w okresie obowiązywania uchwały, zajęte na prowadzenie działalności hotelarsko-gastronomicznej - na okres 18 miesięcy.

3.     Zwalnia się z podatku od nieruchomości budynki, budowle, oddane do użytku w okresie obowiązywania uchwały, związane z prowadzeniem działalności gospodarczej - na okres 12 miesięcy.

4.     Okres zwolnienia od podatku rozpoczyna swój bieg:

                       a)      od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym sporządzono umowę nabycia własności lub prawa użytkowania wieczystego, w przypadku określonym ust. 1,

                       b)      od 1 stycznia roku, w którym powstał obowiązek podatkowy w przypadku określonym w ust. 2 i 3.

5.     Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 nie obejmuje gruntów, budynków i budowli przedsiębiorców powstałych poprzez przekształcenie, połączenie, przejęcie lub podział innych podmiotów gospodarczych działających dotychczas na terenie gminy Strumień.

 

§ 2

 

1.     Warunkiem skorzystania ze zwolnień, o których mowa w § 1 jest złożenie:

                             a)      wniosku w sprawie zwolnienia z podatku od nieruchomości,

                             b)      dokumentu potwierdzającego nabycie nieruchomości lub potwierdzającego uzyskanie pozwolenia na użytkowanie obiektu będącego przedmiotem zwolnienia,

                              c)      zaświadczeń o otrzymaniu pomocy publicznej w okresie kolejnych trzech lat lub oświadczenia nie korzystaniu z pomocy,

                             d)      zaświadczeń o nie zaleganiu z opłacaniem składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne oraz podatków płatnych w Urzędzie Skarbowym,

                             e)      oświadczenia, że przedsiębiorca nie znajduje się w trudnej sytuacji ekonomicznej.

2.     Przedsiębiorca korzystający z pomocy jest zobowiązany do przedłożenia organowi podatkowemu dodatkowych informacji niezbędnych dla oceny jej zasadności oraz prawidłowego jej nadzorowania i monitorowania.

3.     Zwolnienie przysługuje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym podatnik złożył wniosek w sprawie zwolnienia z podatku od nieruchomości.

 

§ 3

 

Uchwały nie stosuje się do przedsiębiorców posiadających zaległe zobowiązania wobec budżetu gminy Strumień w dniu złożenia wniosku.

 

§ 4

 

Zwolnienie określone w § 1 uchwały nie dotyczy inwestycji związanych z budową stacji paliw i obiektów handlowych powyżej

 

§ 5

 

Podatnik zobowiązany jest do zwrotu pomocy otrzymanej, na podstawie niniejszej uchwały, poprzez zapłatę podatku zgodnie z procedurą określoną w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, z późn. zm.) w przypadku:

1)     zbycia nieruchomości lub jej części, będącej przedmiotem zwolnienia z podatku od nieruchomości przed upływem 5 lat od daty nabycia lub oddania do użytku;

2)     zalegania z opłacaniem podatku od nieruchomości przez okres dłuższy niż 3 miesiące w okresie 3 lat po upływie okresu zwolnienia;

3)     wprowadzenia organu podatkowego w błąd co do spełnienia warunków uprawniających do uzyskania zwolnienia z podatku od nieruchomości.

 

§ 6

 

1.     Zwolnienie z podatku od nieruchomości, o którym mowa w § 1 niniejszej uchwały stanowi pomoc de minimis w rozumieniu rozporządzenia Komisji (WE) Nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L Nr 379 z 28 grudnia 2006 r.). Pomoc de minimis następuje zgodnie z warunkami określonymi w tym rozporządzeniu.

2.     Udzielenie pomocy, o której mowa w § 1 uchwały ma miejsce, jeżeli wartość brutto uzyskanej przez przedsiębiorcę na mocy przepisów niniejszej uchwały łącznie z wartością brutto innej pomocy de minimis, otrzymanej przez niego w okresie 3 kolejnych lat budżetowych nie przekroczy 200 000 EUR, a dla podmiotów gospodarczych działających w sektorze transportu drogowego 100 000 EUR.

3.     Równowartość pomocy w EURO ustala się zgodnie art. 11 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404, z późn. zm.).

 

§ 7

 

Uchwała niniejsza obowiązuje do dnia 30 czerwca 2011 r.

 

§ 8

 

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Strumienia.

 

§ 9

 

Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego.

 

§ 10

 

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia z mocą obowiązującą od dnia 1 lipca 2007 r.