Protokół Nr XI/2007

obrad jedenastej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu,

odbytych w dniu 30 sierpnia 2007 r. o godz. 1600

w sali obrad Urzędu Miejskiego w Strumieniu

Obecni: Radni Rady Miejskiej, sołtysi, przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorzy i kierownicy podległych Radzie jednostek i zakładów budżetowych, – wg załączonych list obecności, przedstawiciel Komisariatu Policji w Strumieniu, przedstawiciel portalu internetowego Strumień.com pracownicy Urzędu Miejskiego, przedstawiciele lokalnej prasy oraz zaproszeni goście.

Ponadto w obradach udział wzięli:

1.     Burmistrz Strumienia – mgr Anna Grygierek

2.     Skarbnik Strumienia – mgr Danuta Mitko

3.     Sekretarz Strumienia – Daniela Kula

Porządek obrad:

     1.             Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

     2.             Przedstawienie porządku obrad.

     3.             Wystąpienia gości.

     4.             Informacja o działalności Burmistrza w okresie od 20 czerwca 2007 r. do 20 sierpnia 2007 r.

     5.             Informacja przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

     6.             Interpelacje i zapytania radnych.

     7.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia „Programu ograniczenia niskiej emisji dla Gminy Strumień”.

     8.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia „Gminnego programu usuwania wyrobów zawierających azbest”.

     9.             Informacja o stanie bezpieczeństwa publicznego w gminie Strumień.

 10.             Informacja o stanie przygotowania placówek oświatowych do rozpoczęcia roku szkolnego 2007/2008.

 11.             Informacja o realizacji wniosków przedstawionych przez Radę i komisje Rady Miejskiej w II kwartale 2007 roku.

 12.             Informacja o planowanych remontach w świetlicach środowiskowych Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury w Strumieniu.

 13.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Cieszyńskiemu na realizację zadania pod nazwą „Modernizacja i rozbudowa Szpitala Śląskiego w Cieszynie”.

 14.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2007 r.

 15.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmian uchwał Rady Miejskiej w Strumieniu w sprawach studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Strumień oraz planów zagospodarowania przestrzennego.

 16.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie powołania Zespołu dla zaopiniowania kandydatów zgłoszonych na ławników do Sądu Rejonowego w Cieszynie.

 17.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zasięgnięcia informacji o kandydatach na ławników.

 18.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie skargi dotyczącej działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu.

 19.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie skargi dotyczącej działalności Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu.

 20.             Zatwierdzenie protokołu z X sesji.

 21.             Informacje, wolne głosy i wnioski.

 22.             Zakończenie.

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył - przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu Czesław Greń.

Przewodniczący C. Greń – na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy pełny skład - 15 radnych, na 15 ustawowego składu Rady – obrady są zatem prawomocne.

Przewodniczący C. Greń przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, Burmistrza Strumienia, Skarbnika Strumienia, Sekretarza Strumienia, pełnomocnika Burmistrza ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Narkomanii, dyrektorów i kierowników podległych Radzie jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych, sołtysów i przewodniczącą Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, z-cę Komendanta Komisariatu Policji w Strumieniu – R. Machaczkę, przedstawiciela portalu internetowego „Strumień.com”, przedstawicieli firmy GALEJA Technika i Technologia ze Skoczowa, przedstawiciela firmy EKOKONSULTING z Bielska-Białej Pana T. Gizę, przedstawicieli lokalnej prasy „Nowej Formacji” oraz wszystkich, których nie wymienił.

 

ad. 2.

 

Przewodniczący C. Greń odczytał porządek obrad XI sesji.

Przewodniczący C. Greń poinformował o trzech wnioskach (wraz z uzasadnieniami), które wpłynęły do porządku obrad XI sesji Rady Miejskiej w Strumieniu.

Przewodniczący C. Greń odczytał dwa pisma Burmistrza Strumieniu z dnia 30 sierpnia br. wnioskujące o skreślenie następujących punktów z porządku obrad XI sesji: pkt 14 pn. „Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru położonego w mieście Strumień” i pkt 18 pn. „Rozpatrzenie projektu uchwał w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż w trybie bezprzetargowym nieruchomości położonej w Zabłociu”.

Przewodniczący C. Greń odczytał także wniosek Komisja Budżetu, … do porządku obrad: „Komisja wnioskuje o zdjęcie z porządku obrad pkt 17 pn. „Rozpatrzenie projektu uchwał w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż w trybie bezprzetargowym nieruchomości położonej w Strumieniu” - ze względu na uzupełnienie informacji nt. własności działek”.

Radna A. Żur poinformowała, że osobiście przeprowadziła wizję lokalną u Państwa Skłodowskich, zainteresowanych kupnem w trybie bezprzetargowym nieruchomości gminnej w Strumieniu, na powiększenie posiadanej już nieruchomości. Radna wyjaśniła, że nieruchomość, którą Gmina chce sprzedać Państwu Skłodowskim jest starym korytem potoku Młynówka, które od 30 lat jest już całkowicie zasypane.

Przewodniczący C. Greń podał pod głosowanie wnioski do porządku obrad:

1)       Wniosek Komisji Budżetu, … dotyczący skreślenia pkt 17 z porządku obrad sesji - przyjęto jednogłośnie (głosowało 15 radnych);

2)       Wniosek Burmistrza Strumienia dotyczący skreślenia pkt 14 z porządku obrad sesji – przyjęto jednogłośnie (głosowało 15 radnych);

3)       Wniosek Burmistrza Strumienia dotyczący skreślenia pkt 18 z porządku obrad sesji – przyjęto jednogłośnie (głosowało 15 radnych);

Przewodniczący C. Greń zaproponował również, aby punkty: 15 pn. „Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia Programu ograniczenia niskiej emisji dla Gminy Strumień” i 16 pn. „Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego programu usuwania wyrobów zawierających azbest” – ze względu na obecność na sesji przedstawicieli firm, które opracowały powyższe programy – przenieść jako punkty 7 i

Następnie przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie cały porządek obrad wraz z wprowadzonymi zmianami, który został przyjęty jednogłośnie (głosowało 15 radnych).

 

ad. 3.

 

Punkt 3 wypadł – wystąpień gości nie było.

 

ad. 4.

 

„Informacja o działalności Burmistrza w okresie od 20 czerwca 2007 r. do 20 sierpnia 2007 r.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała o sfinalizowanej sprzedaży – w drodze przetargu - dwóch działek budowlanych w Zbytkowie oraz o przeprowadzonym II przetargu na sprzedaż obiektu Kaflarni w Strumieniu, który kolejny raz nie dał skutku.

Do „Informacji nie zgłoszono uwag ani pytań.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 5.

 

Przewodniczący C. Greń poinformował o wielu imprezach plenerowych, które odbyły się w ostatnim czasie m. in.:

-           obchody 60-lecia klubu sportowego LKS „BŁYSKAWICA” Drogomyśl,

-           obchody 70-lecia OSP w Zbytkowie wraz z wręczeniem sztandaru oraz mszą dziękczynną,

-           Turnieje piłkarskie o Puchar Przewodniczącego Rady i Puchar Burmistrza Strumienia, które cieszyły się dużym zainteresowaniem kibiców, gdyż jest to jedyna okazja, aby klubu sportowe z terenu naszej Gminy zagrały razem,

-           Spartakiada sołectw w Drogomyślu z bardzo cennymi pakietami nagród,

-           Impreza plenerowa „Jadą wozy kolorowe” w ramach Programu „Działaj lokalnie” – zorganizowana przez Macierz Ziemi Cieszyńskiej Koło w Strumieniu,

-           Piknik rodzinny z zjazdem motorowerów w Drogomyślu,

-           pielgrzymka samorządowców na Jasną Górę w Częstochowie, w której uczestniczył wiceprzewodniczący J. Jałowiczor,

-           Dożynkach wojewódzkich w Koszęcinie, w których osobiście uczestniczył.

Przewodniczący C. Greń przekazał gratulacje oraz słowa podziękowania dla organizatorów wszystkich imprez, które odbyły się na terenie naszej Gminy.

Przewodniczący C. Greń poinformował o dwóch miejscowościach, które chcą nawiązać współpracę międzynarodową z gminą Strumień, są to Krasnany na Słowacji i Jaszladany z Węgier. Nawiązanie współpracy międzynarodowej ma na celu pozyskanie środków pomocowych. 28 lipca br. wraz z Burmistrzem i z-cą Burmistrza byli już z wizytą w Krasnanach na Słowacji.

Burmistrz A. Grygierek dodała, że w najbliższym czasie przygotowany zostanie szerszy materiał dla Rady nt. miejscowości, które chcą nawiązać współpracę międzynarodową z gminą Strumień, będziemy też starać się o środki pomocowe w ramach Euroregionu. 1 września br. Węgrzy będą z wizytą w gminie Jaworze, która ma już podpisaną umowę o współpracy międzynarodowej z miejscowością Jaszladany.

Do Informacji nie zgłoszono uwag ani pytań.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 6.

 

Przewodniczący C. Greń poinformował, że wpłynęły odpowiedzi Burmistrza Strumienia na wszystkie interpelacje zgłoszone na poprzedniej sesji, zapytał radnych, czy odpowiedzi są zadawalające.

Przewodniczący C. Greń interpelował w sprawie zwrócenia się do Zakładu Energetycznego o wymianę starego, drewnianego słupa energetycznego w centrum Drogomyśla, w rejonie przystanku autobusowego, na nowy słup betonowy. Słup ten stwarza zagrożenie bezpieczeństwa (może nie wytrzymać naporu wiatru).

Przewodniczący C. Greń interpelował w sprawie zwrócenia się do Powiatowego Zarządu Dróg w Cieszynie o spryskanie zarastających trawą chodników dla pieszych przy drogach powiatowych.

Radna A. Żur podziękowała za odpowiedź na interpelacje w sprawie oświetlenia skrzyżowania ul. Pszczyńskiej z ul. Ks. J. Londzina w Strumieniu oraz zapytała, czy jest już odpowiedź Zakładu Energetycznego w tej sprawie?

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że odpowiedź Zakładu Energetycznego na nasze pismo jeszcze nie wpłynęła, zapewniła również, że jeżeli tylko uzyskamy odpowiedź w sprawie oświetlenia skrzyżowania ul. Pszczyńskiej z ul. Ks. J. Londzina w Strumieniu – radna zostanie o tym powiadomiona.

Radna A. Żur interpelowała w sprawie zwrócenia uwagi na parkujące samochody na chodnikach dla pieszych przy ul. Pocztowej w Strumieniu. Zaparkowane samochody zajmują 3 chodnika, nie da się po nich przejść, ani przejechać z wózkiem dziecięcym.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor ponownie interpelował w sprawie przedłużenia chodnika dla pieszych przy ul. 1 Maja w stronę ul. Młyńskiej w Strumieniu w celu poprawienia bezpieczeństwa przejścia dla pieszych.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor interpelował w sprawie zmiany ustawienia znaku drogowego informującego o zwężeniu drogi na moście na rzece Wiśle w Strumieniu, od strony Zabłocia - znak drogowy informujący o zwężeniu drogi jest ustawiony daleko przed wjazdem na most, a powinien być umieszczony bezpośrednio na przęsłach mostu, gdyż wielu kierowców wjeżdżając na most nie wie kto ma pierwszeństwo ruchu.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że w sprawie oznakowania mostu na rzece Wiśle w Strumieniu wystąpimy do Starostwa Powiatowego w Cieszynie.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor interpelował w sprawie odnowienia zniszczonych znaków informujących o wjeździe do gminy Strumień.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że zły stan znaków informujących o wjeździe do gminy Strumień tzw. „witaczy” jest nam bardzo dobrze znany, jednak w najbliższym czasie gmina Strumień podpisywać będzie międzynarodowe umowy partnerskie i będzie mogła strać się o środki pomocowe, które między innymi będą wykorzystane na wymianę tzw. „witaczy”.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor interpelował w sprawie zajęcia pasa chodnika dla pieszych przy ul. Kościelnej w Strumieniu na ogródek letni ze stolikami dla klientów lodziarni. Zapytał czy przedsiębiorca może zajmować całość chodnika przed swoim lokalem?

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że własność gruntu została sprawdzona i teren chodnika przed lokalem lodziarni na ul. Kościelnej w Strumieniu nie jest własnością Gminy, więc nie możemy nic narzucać prywatnemu właścicielowi gruntu.

Radny T. Tolasz interpelował w sprawie zwrócenia się do Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach o ustawienie przy drodze wojewódzkiej ul. Katowickiej w rejonie skrzyżowania z ul. Główną w Pruchnej znaku drogowego „czarnego punktu”, ze względu na fakt, że w tym bardzo niebezpiecznym miejscu zginęło wielu ludzi. Wnioskował także o naprawę jednej nie świecącej lampy ulicznej również na tym skrzyżowaniu.

Radny S. Balas ponownie interpelował w sprawie zlikwidowania zatorów na rzece Knajce w Bąkowie.

Radna A. Głowinkowska interpelowała w sprawie wykonania zaplanowanego remontu elewacji obiektu Domu Nauczyciela w Drogomyślu (wejście do budynku oraz schody są w fatalnym stanie). Z obiektu tego codziennie korzysta wielu mieszkańców Drogomyśla, gdyż znajduje się tam również Poczta i Biblioteka.

 

ad. 7.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – Pan T. Giza przedstawiciel firmy EKOKONSULTING z Bielska-Białej będącej autorem „Programu ograniczenia niskiej emisji dla Gminy Strumień” - szczegółowo omówił projekt uchwały.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że po uchwaleniu przez Radę „Program ograniczenia niskiej emisji dla Gminy Strumień” będzie dostępny dla mieszkańców na stronie internetowej Gminy.

Przewodniczący Komisji Oświaty, … - J. Szeruda i przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga w imieniu swych Komisji nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut przedstawił wniosek Komisji: „Do projektu uchwały nie wniesiono uwag, komisja wnioskuje jednak o wprowadzenie dodatkowej listy dla mieszkańców Gminy chcących uczestniczyć w „Programie ograniczenia niskiej emisji”.”.

Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XI/71/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 sierpnia 2007 r. w sprawie przyjęcia „Programu ograniczenia niskiej emisji dla Gminy Strumień”.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 8.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia - Pan K. Galeja przedstawiciel firmy GALEJA Technika i Technologia, będącej autorem „Gminnego programu usuwania wyrobów zawierających azbest”- szczegółowo omówił projekt uchwały.

Przewodniczący Komisji Oświaty, … - J. Szeruda i przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga w imieniu swych Komisji nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut przedstawił wnioski Komisji:

„1. Komisja wnioskuje o zwrócenie się do firmy GALEJA TECHNIKA I TECHNOLOGIA – autora „Gminnego programu usuwania wyrobów zawierających azbest” – o rozeznanie sprawy możliwości usuwania azbestu z budynków kościelnych.

2. Komisja wnioskuje o zwrócenie się do Banku Ochrony Środowiska z zapytaniami: czy jest możliwość uzyskania kredytu preferencyjnego przez mieszkańców Gminy na termomodernizację obiektów lub wykonanie nowego pokrycia dachu w przypadku usunięcia azbestu.”.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że firma GALEJA Technika i Technologia błyskawicznie udzieliła odpowiedzi na wniosek Komisji Budżetu, … dotyczący możliwości usuwania azbestu z budynków kościelnych (odpowiedź otrzymaliśmy dzisiaj).

Przewodniczący C. Greń zapytał jak przebiegała sprawa inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest na terenie gminy Strumień.

Pan K. Galeja wyjaśnił, że inwentaryzacja miała przebieg dwuetapowy:

1)     ankietaryzacja;

2)     inwentaryzacja na miejscu.

Pan K. Galeja poinformował, że inwentaryzacja wyrobów zawierających azbest spotkała się z szerokim odzewem, na około 200 posesji były tylko w 2 lub 3 przypadki, gdzie mieszkańcy nie chcieli współpracować.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XI/72/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 sierpnia 2007 r. w sprawie przyjęcia „Gminnego programu usuwania wyrobów zawierających azbest”.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 9.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia - „Informację o stanie bezpieczeństwa publicznego w gminie Strumień” - przedstawił z-ca Komendanta Komisariatu Policji w Strumieniu R. Machaczka.

Komisje Rady nie wniosły uwag do „Informacji”.

Radny K. Pisiut zwrócił się z prośbą do Komisariatu Policji w Strumieniu aby na każdej sesji był obecny przedstawiciel Policji.

Przewodniczący C. Greń wyjaśnił, że nie zawsze w porządku obrad sesji są tematy bezpośrednio związane z Policją ale w trakcie dyskusji wynika wiele różnych tematów gdzie konieczne byłyby wyjaśnienia i odpowiedzi Policji.

Z-ca Komendanta R. Machaczka zapewnił, że w miarę możliwości, na każdej sesji Rady będzie obecny przedstawiciel Policji.

Radny P. Faruga stwierdził, że zastanawiająca jest dysproporcja w liczbie przestępstw w gminie Strumieniu nad gminami Chybie i Dębowiec.

Z-ca Komendanta R. Machaczka wyjaśnił, że bardzo istotną rzeczą jest liczba mieszkańców, w Dębowcu jest mniej ludzi, jest to też teren wiejski i nie dzieje się tam zbyt wiele. Dodał również, że tak samo można zastanawiać się dlaczego kolizji samochodowych jest więcej w gminie Strumień niż w gminie Chybie. Powód jest jeden i bardzo istotny – przez gminę Strumień przebiega dwupasmówka.

Radny P. Faruga zapytał o realizację zadania „Płatnych patroli policyjnych w okresie wakacji w gminie Strumień”.

Z-ca Komendanta R. Machaczka poinformował, że po zakończeniu wakacji – Komisariat Policji w Strumieniu przedstawi szczegółową informację na ten temat.

Burmistrz A. Grygierek stwierdziła, że w parku i na Rynku w Strumieniu widać było działanie płatnych patroli Policji, zadanie to przyniosło pozytywne efekty.

Z-ca Komendanta R. Machaczka stwierdził, że podobne zdanie na temat płatnych patroli Policji ma również gmina Chybie.

Radna A. Żur poinformowała, że w okolicy bloku mieszkalnego na ul. Pawłowickiej w Strumieniu zbiera się nowe środowisko (dzieci z całego miasta). W biały w okolicy dzień dzieci chodzą tam pijane, leżą pod blokiem i szaleją po klatkach schodowych. Jest to bardzo uciążliwe dla mieszkańców.

Z-ca Komendanta R. Machaczka podziękował za informację w tej sprawie oraz zapewnił, że Policja będzie miała to miejsce na uwadze. Dodał także, że w ostatnich tygodniach było wiele zgłoszeń od mieszkańców bloku przy ul. Pawłowickiej na ten sam temat.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor poruszył sprawę niebezpiecznie poruszających się po naszych drogach motocyklistów. Zapytał czy Policja nie ma żadnych uprawnień aby przyprowadzić ich do porządku?

Z-ca Komendanta R. Machaczka wyjaśnił, że Policja nie może kwestii prędkości oceniać organoleptycznie. Komisariat Policji w Strumieniu nie dysponuje radarem do mierzenia prędkości pojazdów. W tej sprawie wielokrotnie zwracamy się o pomoc do Sekcji Ruchu Drogowego o ustawianie na terenie Gminy fotoradarów w celu wyłapania szybko poruszających się pojazdów.

Radny T. Tolasz zapytał, czy są w naszych przepisach normy co do hałasu poruszających się po drogach pojazdów? Wiele samochodów czy motocykli jeździ po drogach bardzo hałasując.

Z-ca Komendanta R. Machaczka wyjaśnił, kwestia hałasu pojazdów poruszających się po drogach jest uregulowana prawnie, jeżeli policjant stwierdzi, że samochód jest niesprawny technicznie np. zbyt mocno hałasuje, wtedy Policja zabiera dowód rejestracyjny pojazdu.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 10.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia „Informację o stanie przygotowania placówek oświatowych do rozpoczęcia roku szkolnego 2007/2008” przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga i przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut w imieniu swych Komisji nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji Oświaty, … - J. Szeruda przedstawił wniosek Komisji: „Komisja wnioskuje, aby „Informacje o przygotowaniu placówek oświatowych do nowego roku szkolnego” były przygotowywane wg tabeli, której zakres danych szczegółowo opracuje Komisja Oświaty.”.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor w uzupełnieniu wniosku dodał, że „Informacja” zawarta będzie w tabeli, która zawierać będzie najbardziej niezbędne dane dla Rady.

Wiceprzewodniczący S. Świtała poprosił o przedstawienie sprawy wprowadzenia monitoringu w szkołach.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że trzy placówki szkolne spełniają warunki do wprowadzenia monitoringu i są to Zespoły Szkół w Drogomyślu i w Pruchnej oraz Gimnazjum w Strumieniu. Przygotowywaliśmy wnioski, które należało składać do 24 sierpnia br., jednak 3 dni przed naborem okazało się, że naboru nie będzie. Na zadanie to można uzyskać do 90 % dofinansowania.

Burmistrz A. Grygierek wyraziła słowa podziękowania dla dyrektorów szkół oraz podziękowała za dobrą współpracę. W tym roku doszliśmy do wspólnego porozumienia, jedna ze szkół potrafi rezygnować ze środków finansowych na rzecz drugiej szkoły, dzięki temu rozwiązaniu udało się wymalować cały obiekt Szkoły Podstawowej w Zabłociu.

Burmistrz A. Grygierek podziękowała również za ogromny osobisty wkład i zaangażowanie dyrektorów placówek oświatowych, dzięki temu tak wiele jest zrobione.

Przewodniczący C. Greń zapytał jak przedstawia się sprawa wprowadzenia drugiego języka obcego w Gimnazjach oraz klasy sportowej w Gimnazjum w Strumieniu?

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że zwrócono się z pytaniem do dyrektorów szkół jaki drugi język obcy będzie wybrany? Uzyskaliśmy odpowiedź, że jednogłośnie wybrano język niemiecki.

Dyrektor Gimnazjum w Strumieniu L. Salachna-Brzoza poinformowała, że na 25 uczniów, którzy zadeklarowali chęć uczęszczania do klasy sportowej mamy obecnie 23 osoby, gdyż 2 zrezygnowały ze wzglądu na stan zdrowia. Jest to klasa mieszana, gdzie będą uczęszczać i dziewczynki i chłopcy. Poinformowała również, że remont sali gimnastycznej w Gimnazjum w Strumieniu przebiega dobrze, a prace przedłużą się o tydzień.

Dyrektor Zespołu Szkół w Drogomyślu R. Piórkowska poinformowała, że ma 23 uczniów, którzy zadeklarowali chęć uczenia się drugiego obcego, jednak na początku roku szkolnego będziemy weryfikować ilość chętnych ze względu na to, że ocena ta będzie wpisywana do świadectw.

Dyrektor Zespołu Szkół w Pruchnej M. Mendrok również poinformował, że na początku września będzie weryfikowana ilość uczniów chętnych, którzy zadeklarowali chęć uczenia się drugiego języka obcego.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 11.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia „Informację o realizacji wniosków przedstawionych przez Radę i komisje Rady Miejskiej w II kwartale 2007 roku” – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady nie wniosły uwag do „Informacji”.

Radni również nie wnieśli uwag do „Informacji”.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 12.

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia „Informację o planowanych remontach w świetlicach środowiskowych Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury w Strumieniu” – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady nie wniosły uwag do „Informacji”.

Radni również nie wnieśli uwag do „Informacji”.

„Informacja” została przyjęta.

Przewodniczący C. Greń ogłosił 10-minutową przerwę w obradach.

 

ad. 13.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – przedstawiła projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Cieszyńskiemu na realizację zadania pod nazwą „Modernizacja i rozbudowa Szpitala Śląskiego w Cieszynie” – przedstawiła Skarbnik D. Mitko.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

14 głosów „za”, przy 1 „wstrzymującym się od głosu” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XI/73/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 sierpnia 2007 r. w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Cieszyńskiemu na realizację zadania pod nazwą „Modernizacja i rozbudowa Szpitala Śląskiego w Cieszynie”.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 14.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – Skarbnik D. Mitko przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu Gminy Strumień na rok 2007.

Skarbnik D. Mitko przypomniała, że na posiedzeniach Komisji szczegółowo omówiono wniesione przez Burmistrza Strumienia autopoprawki do projektu uchwały.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XI/74/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 sierpnia 2007 r. w sprawie zmiany budżetu Gminy Strumień na rok 2007.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 15.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – Sekretarz D. Kula przedstawiła projekt uchwały w sprawie zmian uchwał Rady Miejskiej w Strumieniu w sprawach studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Strumień oraz planów zagospodarowania przestrzennego.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XI/75/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 sierpnia 2007 r. w sprawie zmian uchwał Rady Miejskiej w Strumieniu w sprawach studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Strumień oraz planów zagospodarowania przestrzennego.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 16.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – Sekretarz D. Kula przedstawiła projekt uchwały w sprawie powołania Zespołu dla zaopiniowania kandydatów zgłoszonych na ławników do Sądu Rejonowego w Cieszynie.

Przewodniczący Komisji Oświaty, … - J. Szeruda przedstawił wniosek Komisji: „Ustalono, że kandydatury do Zespołu dla zaopiniowania kandydatów zgłoszonych na ławników do Sądu Rejonowego w Cieszynie zostaną przedstawione na sesji.”.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga przedstawił wniosek Komisji: „Komisja wnioskuje o powołanie do Zespołu dla zaopiniowania kandydatów zgłoszonych na ławników do Sądu Rejonowego w Cieszynie - radnego Tadeusza Tolasza.”.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut przedstawił wniosek Komisji: „Komisja wnioskuje o zgłoszenie kandydatur radnych Jana Jałowiczora i Anastazji Żur - do Zespołu dla zaopiniowania kandydatów zgłoszonych na ławników do Sądu Rejonowego w Cieszynie.”.

Przewodniczący C. Greń zapytał radnych: J. Jałowiczora, T. Tolasza i A. Żur, czy wyrażają zgodę na powołanie do Zespołu dla zaopiniowania kandydatów zgłoszonych na ławników do Sądu Rejonowego w Cieszynie?

Na powyższe pytanie przewodniczący C. Greń uzyskał twierdzącą odpowiedź wszystkich trzech radnych.

Radny K. Pisiut postawił wniosek o powołanie 3 osobowego Zespołu dla zaopiniowania kandydatów zgłoszonych na ławników do Sądu Rejonowego w Cieszynie.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie wniosek K. Pisiuta o powołanie 3 osobowego Zespołu dla zaopiniowania kandydatów zgłoszonych na ławników do Sądu Rejonowego w Cieszynie.

Wniosek został przyjęty jednogłośnie (głosowało 15 radnych).

Kandydaci zgłoszeni do Zespołu dla zaopiniowania kandydatów zgłoszonych na ławników do Sądu Rejonowego w Cieszynie udali się do osobnego pomieszczenia w celu ukonstytuowania się Zespołu.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor poinformował, że jego osoba będzie przewodniczącym Zespołu, radna A. Żur – z-cą przewodniczącego, a radny T. Tolasz – członkiem.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały (z wpisanymi funkcjami).

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XI/76/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 sierpnia 2007 r. w sprawie powołania Zespołu dla zaopiniowania kandydatów zgłoszonych na ławników do Sądu Rejonowego w Cieszynie.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 17.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – Sekretarz D. Kula przedstawiła projekt uchwały w sprawie zasięgnięcia informacji o kandydatach na ławników.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XI/80/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 sierpnia 2007 r. w sprawie zasięgnięcia informacji o kandydatach na ławników.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 18.

 

Przewodniczący C. Greń – przedstawił projekt uchwały w sprawie skargi dotyczącej działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu.

Sekretarz D. Kula dodatkowo wyjaśniła, że przy tego rodzaju skardze Rada musi uzyskać zgodę osób skarżących na ujawnienie danych osobowych przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej – w celu rozpatrzenia skargi oraz omówienia sprawy.

Przewodniczący Komisji Oświaty, … - J. Szeruda przedstawił wniosek Komisji: „Komisja wnioskuje o przekazanie skargi Pana J. Wieliczki na działalność MOPS w Strumieniu - do rozpatrzenia przez Komisję Rewizyjną.”.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga przedstawił wniosek Komisji: „Komisja stwierdza, że Komisja Rewizyjna jest organem właściwym do rozpatrzenia skargi Pana J. Wieliczki zam. Strumień, dotyczącej działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu - w terminie do dnia 20 października br.”.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut przedstawił wniosek Komisji: „Komisja wnioskuje o wpisanie w § 1 ust. 2 projektu uchwały – daty „20 października 2007 r.”.”.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XI/78/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 sierpnia 2007 r. w sprawie skargi dotyczącej działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 19.

 

Przewodniczący C. Greń – przedstawił projekt uchwały w sprawie skargi dotyczącej działalności Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu.

Przewodniczący Komisji Oświaty, … - J. Szeruda przedstawił wniosek Komisji: „Komisja wnioskuje o przekazanie skargi Pana I. Brachaczek na działalność ZGKiM w Strumieniu - do rozpatrzenia przez Komisję Rewizyjną.”.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga przedstawił wniosek Komisji: „Komisja stwierdza, że Komisja Rewizyjna jest organem właściwym do rozpatrzenia skargi Pani I. Brachaczek zam. Strumień, dotyczącej działalności Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej w Strumieniu – w terminie do dnia 20 października br., natomiast w części dotyczącej zarzutów wobec Policji - Komisja stwierdza, że skargę należy przekazać Komendantowi Policji w Strumieniu.”

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut przedstawił wniosek Komisji: „Komisja wnioskuje o wpisanie w § 1 ust. 2 projektu uchwały – daty „20 października 2007 r.”.”.

Radny I. Duda (przewodniczący Komisji Rewizyjnej) stwierdził, że termin załatwienia przez Komisję Rewizyjną skargi na działalność Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu jest bardzo krótki, postawił również wniosek aby termin załatwienia skargi na działalność Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu wydłużyć do „17 listopada 2007 r.”.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie wniosek radnego I. Dudy o wydłużenie terminu załatwienia przez Komisję Rewizyjną skargi na ZGKiM w Strumieniu do 17 listopada 2007 r.

Wniosek został przyjęty jednogłośnie (głosowało 15 radnych).

Radca Prawny R. Szymonek wyjaśnił, że zgodnie ze Statutem Gminy Komisja Rewizyjna jest organem śledczym Rady.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z wpisanym terminem załatwienia skargi „17 listopad 2007 r.”.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XI/79/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 sierpnia 2007 r. w sprawie skargi dotyczącej działalności Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 20.

 

Protokół Nr X/2007 dziesiątej sesji Rady, który był wyłożony do wglądu w biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – został przyjęty bez uwag.

 

ad. 21.

 

W wolnych wnioskach głos zabrali:

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że Fundacja Wspomagania Wsi ogłosiła konkurs grantowy „Nasza wieś naszą szansą”, który jest skierowany do różnorakich stowarzyszeń, organizacji, fundacji, organizacji religijnych, a nawet grup osób działających na terenach wiejskich. Nabór wniosków jest do dnia 8 października br., a kwoty przeznaczone na granty są w wysokości od 4 000 zł do 10 000 zł. Wzór wniosku jest dostępny na stronie internetowej gminy Strumień. Burmistrz zaprosiła do wzięcia udziału w konkursie.

Wiceprzewodniczący S. Świtała wnioskował o ustawienie znaku drogowego „ustąp pierwszeństwa” na skrzyżowaniu ulicy Spółdzielczej z ulicą Gawliniecką w Pruchnej (na skrzyżowaniu tym nie wiadomo, kto ma pierwszeństwo przejazdu). Z propozycją tą wystąpiła już wcześniej Rada Sołecka sołectwa Pruchna).

Wiceprzewodniczący S. Świtała wnioskował w sprawie wykonanego odwodnienia drogi przy szkole w Pruchnej: kostki brukowe zostały uzupełnione, natomiast różnica pomiędzy starym i nowym asfaltem została zalana masą asfaltową. W miejscu tym powstał mały garb i część wody z drogi jest odprowadzana, a część pozostaje. Należałoby sfrezować powstały garb w celu należytego odprowadzenia wody. Radny wnioskował także o wyczyszczenie studzienek w tym miejscu.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że w sprawie tej będzie przeprowadzona wizja w terenie.

Wiceprzewodniczący S. Świtała wnioskował w sprawie zgłoszonej przez mieszkańców ul. Osiedlowej w Pruchnej, którzy skarżą się na kierowców omijających zamontowane na drodze progi zwalniające. Kierowcy w celu ominięcia progów zwalniających przejeżdżają przez wjazdy do posesji. Mieszkańcy zwracają się z pytaniem czy na wjazdach do swoich posesji mogą ustawić odblaskowe barierki lub słupki?

Przewodniczący C. Greń wnioskował w sprawie bieżącego interweniowania u wykonawcy remontu skrzyżowania na dwupasmówce w Drogomyślu oraz zwołanie wizji lokalnej w celu zapobieżenia wielu szkodom oraz zadbaniu o należyte wykonanie prac m. in.: w ubiegłym roku wykonany przez ZGKiM w Strumieniu chodnik (będący jeszcze na gwarancji) jest niszczony przez firmę remontującą skrzyżowanie - chodnik wychodzi łukiem w kierunku Katowic i w 1/3 szerokości jest położony w poboczu jezdni, natomiast pozostała część chodnika wpada do rowu przydrożnego, niedziałających przez 3 dni świateł sygnalizacji świetlnej, ponad pół metrowej różnicy pomiędzy pasami drogi (w sprawie tej interweniują również PKS i TRANSKOM, gdyż autobusy urywają zawieszenia i łamią zderzaki).

Burmistrz A. Grygierek podziękowała przewodniczącemu C. Greniowi za bieżące interwencje u wykonawcy remontu skrzyżowania w Drogomyślu.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że będą prowadzone rozmowy z wykonawcą remontu skrzyżowania z dwupasmówką w Drogomyślu oraz zostanie zorganizowana wizja w terenie.

Radna C. Skowron wnioskowała o zapoznanie się ze sprawą wyczyszczenia rowu przydrożnego przy ul. Wyzwolenia w Zbytkowie.

Radna C. Skowron wnioskowała o ogłoszenie w „Nowej Formacji” informacji mającej na celu poinformowanie mieszkańców Gminy aby przed swoimi posesjami, w pasie przylegającym do drogi nie ustawiali kamieni, nie sadzili krzewów i drzew, gdyż teren ten jest pasem drogowym, ustawianie w tym miejscu jakichkolwiek rzeczy, czy w jego bezpośrednim sąsiedztwie stwarza niebezpieczeństwo dla użytkowników dróg. Największy problem występuje przy opadach śniegu, uniemożliwiając odśnieżanie dróg oraz mijanie się samochodów na wąskich odcinkach.

Radna C. Skowron podziękowała za wysypanie poboczy przy ul. Wspólnej w Strumieniu i w Zbytkowie oraz za wyczyszczenie bardzo zarośniętej trawą i chwastami działki gminnej w Zbytkowie.

Radna A. Żur wnioskowała o naprawę zapadającej się studzienki na ul. Powstańców Śląskich w Strumieniu (naprzeciwko posesji Państwa Korzeniewskich).

Radna A. Żur wnioskowała o skoszenie wysokiej trawy rosnącej bezpośrednio przy słupach posadowionych przy drogach na terenie Gminy (pobocza przy drogach są skoszone, natomiast słupy obrasta wysoka trawa).

Wiceprzewodniczący S. Świtała zaprosił wszystkich obecnych na Dożynki Gminne, które odbędą się w Pruchnej w dniu 2 września br.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że w dniu 1 września br. na Strzelnicy w Chybiu odbędzie się Turniej Strzelecki dla Samorządowców, w którym weźmie udział drużyna radnych ze Strumienia w składzie: I. Duda, P. Faruga, C. Greń, T. Tolasz.

Radny K. Pisiut przedstawił dwie sprawy, które zaopiniowała Komisji Budżetu, … na sierpniowym posiedzeniu:

„1. Komisja pozytywnie zaopiniowała sprawę nabycia przez Spółkę Akcyjną „ENION” gruntów gminy Strumień, na których zlokalizowane są urządzenia elektroenergetyczne (stacje transformatorowe „Strumień Przedszkole” i „Strumień Kotłownia”).”

„2. Komisja negatywnie zaopiniowała pismo Pana A. Borutki wnioskujące o zmianę uchwały Rady Miejskiej w Strumieniu w sprawie zasad usytuowania punktów sprzedaży napojów alkoholowych na terenie gminy Strumień.”.

 

ad. 22.

 

Przewodniczący C. Greń dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady XI sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 1835) słowami „zamykam XI sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

Zapis dźwiękowy obrad sesji Rady Miejskiej w Strumieniu stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

Protokołowała: Elżbieta KRÓL

 

 

Przewodniczący Rady

Czesław GREŃ