Protokół Nr XII/2007

obrad dwunastej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu,

odbytych w dniu 27 września 2007 r. o godz. 1600

w sali obrad Urzędu Miejskiego w Strumieniu

Obecni: Radni Rady Miejskiej, radny Rady Powiatu, sołtysi, przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorzy i kierownicy podległych Radzie jednostek i zakładów budżetowych, – wg załączonych list obecności, przedstawiciel Komisariatu Policji w Strumieniu, pracownicy Urzędu Miejskiego w Strumieniu oraz przedstawiciele lokalnej prasy.

Ponadto w obradach udział wzięli:

1.     Burmistrz Strumienia – mgr Anna Grygierek

2.     z-ca Burmistrza – inż. R. Greń

3.     Skarbnik Strumienia – mgr Danuta Mitko

4.     Sekretarz Strumienia – Daniela Kula

Porządek obrad:

     1.             Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

     2.             Przedstawienie porządku obrad.

     3.             Wystąpienia gości.

     4.             Informacja o działalności Burmistrza w okresie od 20 sierpnia 2007 r. do 19 września 2007 r.

     5.             Informacja przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

     6.             Interpelacje i zapytania radnych.

     7.             Informacja Burmistrza o przebiegu wykonania budżetu gminy Strumień za I półrocze 2007 roku.

     8.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki długoterminowej z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach na realizację „Termomodernizacji bloku przy ul. Pawłowickiej w Strumieniu.

     9.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2007 r.

 10.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie Programu współpracy gminy Strumień z organizacjami pozarządowymi oraz pozostałymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego.

 11.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg gminnych i ustalenia ich przebiegu.

 12.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchylenia uchwały Rady Miejskiej w Strumieniu dotyczącej przyjęcia zadań Powiatu Cieszyńskiego.

 13.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż w trybie bezprzetargowym nieruchomości położonej w Strumieniu.

 14.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż w trybie bezprzetargowym nieruchomości położonej w Zabłociu.

 15.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie w drodze darowizny nieruchomości na rzecz gminy Strumień.

 16.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie na własność gminy Strumień nieruchomości położonej w Pruchnej.

 17.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie zamiany nieruchomości położonych w obrębie Strumień Miasto.

 18.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie zmiany nieruchomości położonych w Zbytkowie.

 19.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia nazw ulic w Strumieniu.

 20.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie regulaminu przeprowadzenia przez Radę Miejską w Strumieniu wyborów ławników do Sądu Rejonowego w Cieszynie w 2007 r.

 21.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyznania w 2007 r. wyróżnień - Zasłużony dla Bąkowa, Zasłużony dla Drogomyśla, Zasłużony dla Pruchnej, Zasłużony dla Strumienia, Zasłużony dla Zabłocia, Zasłużony dla Zbytkowa oraz Zasłużony dla Gminy Strumień z okazji Święta Niepodległości.

 22.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyznania Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej „Srebrna Cieszynianka”.

 23.             Zatwierdzenie protokołu z XI sesji.

 24.             Informacje, wolne głosy i wnioski.

 25.             Zakończenie.

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył - przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu Czesław Greń.

Przewodniczący C. Greń – na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 14 radnych, na 15 ustawowego składu Rady – obrady są zatem prawomocne.

Przewodniczący C. Greń przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, Burmistrza Strumienia, Skarbnika Strumienia, Sekretarza Strumienia, pełnomocnika Burmistrza ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Narkomanii, Radcę prawnego, dyrektorów i kierowników podległych Radzie jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych, sołtysów i przewodniczącą Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, z-cę Komendanta Komisariatu Policji w Strumieniu – R. Machaczkę, przedstawicieli lokalnej prasy: „Nowej Formacji” i „Głosu Ziemi Cieszyńskiej oraz wszystkich, których nie wymienił.

 

ad. 2.

 

Przewodniczący C. Greń odczytał porządek obrad XII sesji.

Przedstawiony porządek obrad został przyjęty bez uwag.

 

 

 

ad. 3.

 

Punkt 3 wypadł – wystąpień gości nie było.

 

ad. 4.

 

„Informacja o działalności Burmistrza w okresie od 20 sierpnia 2007 r. do 19 września 2007 r.”.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała: o wspólnym wyjeździe wraz z gminą Jaworze do miejscowości Jaszldany na Węgrzech. W wyjeździe mającym na celu pozyskanie partnera zagranicznego uczestniczył także przewodniczący Rady C. Greń. Gmina Strumień ma już nawiązaną współpracę zagraniczną z miejscowością Petrvald w Czechach. Gmina nawiązując współpracę zagraniczną będzie mogła starać się o pozyskanie środków trans granicznych.

Do „Informacji” nie zgłoszono uwag ani pytań.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 5.

 

Przewodniczący C. Greń poinformował, że w ostatnim czasie odbyło się wiele imprezach plenerowych m. in.:

-           Dożynkach gminnych w Pruchnej,

-           Dożynkach wojewódzkich w Koszęcinie, w których osobiście uczestniczył,

-           pielgrzymce samorządowców na Jasną Górę w Częstochowie, w której uczestniczył wiceprzewodniczący J. Jałowiczor,

-           obchodach 540-lecia powstania Drogomyśla z Bulwą w tle,

-           wyjeździe na Węgry do miejscowości Jaszladany.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że Jaszladany to wioska licząca 6 000 mieszkańców, która chętnie chce podjąć współpracę z gminą Strumień. Otrzymaliśmy zaproszenie i zostaliśmy tam bardzo serdecznie przyjęci przez władze tej miejscowości. Jest to kraj niezbyt zasobny, chcący przez kontakty z gminą Strumień mieć możliwość pozyskania środków pomocowych. Węgry to kraj słynący z bogactwa wód termalnych, okręg ten słynie również z uprawy cebuli. Miejscowość Jaszladany posiada drużynę sportową, straż pożarną oraz kapelę cygańską, jest wiele płaszczyzn na polu którym możemy współpracować. Wspólnie podpisany został list intencyjny.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że przygotowany jest materiał w języku angielskim prezentujący gminę Strumień. Mamy dwie gminy, z którymi chcemy nawiązać współpracę: jedną na Węgrzech i drugą na Słowacji. Przygotowana zostanie prezentacja obu miejscowości i wspólnie zdecydujemy, czy podpiszemy nowe umowy, czy pozostaniemy tylko przy współpracy z Petrvaldem. W umowach o współpracy muszą być dokładnie sprecyzowane zadania, które chcemy wspólnie realizować.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor poinformował, że reprezentował gminę Strumień na Dożynkach w Istebnej, które odbyły się w dniu 16 września br.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że reprezentacja samorządowców gminy Strumień zajęła V miejsce drużynowo w Konkursie Strzeleckim Samorządowców, który odbył się 1 września br. na strzelnicy w Chybiu.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor poinformował także, że przewodniczący Rady C. Greń zajął II miejsce indywidualnie w Konkursie Strzeleckim Samorządowców w Chybiu.

Radna A. Żur poinformowała, że wraz z dyrektorem MGOK G. Gubałą uczestniczyły w wyjeździe nad morze Bałtyckie do wsi tematycznych, zorganizowanym przez Urząd Marszałkowski w Katowicach w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Poznaliśmy ubogie wioski znajdujące się ok.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że w dniu wczorajszym - 26 września br. uczestniczył w podsumowaniu w ramach Programu „Działaj lokalnie”, w którym młodzież działająca przy Świetlicy środowiskowej w Pruchnej pozyskała środki na zakup kamery video. Młodzież na podsumowaniu Programu zaprezentowała cykl reportaży oraz odbył się koncert zespołu 8 lat w Tybecie.

Do „Informacji” nie zgłoszono uwag ani pytań.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 6.

 

Przewodniczący C. Greń poinformował, że wpłynęły odpowiedzi Burmistrza Strumienia na wszystkie interpelacje zgłoszone na poprzedniej sesji, zapytał radnych, czy odpowiedzi są zadawalające.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że w ostatnim czasie zgłosił wiele różnych interpelacji, z czego duża ich część została zrealizowana. Wyraził słowa podziękowania dla Burmistrza oraz z-cy Burmistrza za wsparcie jego propozycji m. in.:

-          wykonanie asfaltowego chodnika do Przedszkola przy ul. Wiejskiej w Drogomyślu (jest to tańsza, szybsza i trwalsza metoda),

-          remont chodników i barier na moście na rzece Wiśle na ul. Głównej w Drogomyślu,

-          położenie nawierzchni z frezu asfaltowego na drodze gospodarczej w Drogomyślu (drogę tą należy jeszcze skropić emulsją i posypać grysem),

-          pozyskanie frezu asfaltowego i położnie go na ul. Krętej w Drogomyślu,

-          przesunięcie słupa energetycznego znajdującego się w linii budowanego chodnika przy ul. Głównej w Drogomyślu,

-          przesunięcie ogrodzenia przy Pawilonie Sportowym w Drogomyślu, które spowodowało powiększenie terenu Pawilonu oraz pozyskanie terenu pod plac zabaw dla dzieci. Plac zabaw dla dzieci w Drogomyślu cieszy się dużą popularnością. Pomysł, aby place zabaw powstały w każdym sołectwie jest bardzo dobry.

Następnie Przewodniczący C. Greń złożył interpelację w sprawie braku oznakowania (pierwszeństwo ruchu) przy wyjeździe z ul. Knajskiej na starą drogę, równoległą do dwupasmówki w Drogomyślu.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że sprawa oznakowania ul. Knajskiej w Drogomyślu zostanie rozeznana.

Dyrektor ZGKiM Ł. Pachuła poinformował, że zostały pomalowane barierki na moście na rzece Wiśle w Drogomyślu oraz na moście na rzece Wiśle w Strumieniu.

Radna C. Skowron interpelowała w sprawach terminu rozpoczęcia remontu ul. 1 Maja w Strumieniu oraz uwzględnienia przeniesienia słupa energetycznego w projekcie remontu chodnika przy ul. 1 Maja w Strumieniu.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że wykonawca remontu ul. 1 Maja w Strumieniu do 2 tygodni rozpocznie prace. Wystąpiły problemy, gdyż złożony był protest do przetargu zwiększony został również zakres prac, które mają być wykonane, ponieważ odcinek od dwupasmówki do miejsca, w którym zawsze stoi woda, wymaga większych nakładów finansowych. Prowadziliśmy rozmowy z firmą, która będzie wykonywać remont, w celu pozyskania choćby części frezu asfaltowego, który zostałby wykorzystany na wzmocnienie nowopowstałej ul. Rzemieślniczej w Strumieniu. Natomiast w sprawie remontu chodnika – jest on na etapie ostatnich uzgodnień. Zmiana organizacji ruchu w związku z remontem ul. 1 Maja w Strumieniu jest już zatwierdzona, a zakończenie prac planowane jest na koniec listopada br.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała również, że w ostatnim czasie pojawiało się wiele uwag dotyczących nie świecących lamp ulicznych. W celu stwierdzenia, które lampy nie świecą, ZGKiM raz w kwartale będzie przeprowadzał nocne wizje lokalne na drogach naszej Gminy.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała także o wyremontowanym odcinku drogi wojewódzkiej w Pruchnej Nowe Chałupy.

Kierownik E. Kuboszek-Owsiany zapewniła, że przesunięcie słupa energetycznego z chodnika przy ul. 1 Maja w Strumieniu wykonane zostanie w terminie do dwóch miesięcy (jest już w tej sprawie decyzja podjęta przez Zakład Energetyczny ENION).

Z-ca Burmistrza R. Greń poinformował, że sprawa remontu chodnika przy ul. 1 Maja w Strumieniu to temat bardzo skomplikowany. Przed wykonaniem remontu chodnika konieczna była wymiana 500 m sieci wodociągowej biegnącej w tym miejscu, prace te zostały już wykonane. Po stronie wykonawcy jest też położenie krawężnika chodnika. Dodał także, że na drodze wojewódzkiej w Pruchnej - Nowych Chałupach, wykonano została wykonana dobra robota, której koszt wyniósł ponad 500 000 zł.

Radny S. Balas interpelował w sprawie wystąpienia do Krajowej Dyrekcji Dróg w Katowicach o posprzątanie śmieci z wykoszonych poboczy przy dwupasmówce na terenie Gminy.

Radna A. Głowinkowska podziękowała za odpowiedź na interpelację oraz za zapewnienie dyrektora ZGKiM, że remont Domu Nauczyciela w Drogomyślu rozpocznie się już w przyszłym tygodniu.

Radna A. Głowinkowska interpelowała w sprawie wyczyszczenia dwóch zapchanych studzienek przy ul. Głównej w Drogomyślu znajdujących się na wysokości Kościoła Ewangelicko-Augsburskiego oraz na wysokości cmentarza Ewangelicko-Augsburskiego.

Radna A. Żur podziękowała za wyczyszczenie studzienki na ul. Powstańców Śl. w Strumieniu oraz wykoszenie trawy na poboczach oraz przy słupach.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że w sprawie jego wystąpienia dotyczącego remontu skrzyżowania w Drogomyślu wystosowano pisma i w ciągu 2 dni odbyła się wizja z udziałem m. in.: wykonawcy, policji i władz samorządowych. Okazało się, że przez to, iż wymogliśmy na wykonawcy poprawę bezpieczeństwa, zamknięto lewoskręt do Drogomyśla, ale czerwony sygnalizator nadal się świeci, więc kierowcy łamali prawo skręcając w lewo na czerwonym świetle. Chcąc skręcić do Drogomyśla samochody wjeżdżają na pas środkowy i czekają na zielone światło. Ostatnio był tam groźny wypadek. Jednak wczoraj udało się nam dojść do wspólnego porozumienia.

Radna A. Żur poruszyła sprawę wykonania dodatkowych przejść dla pieszych na Rynku w Strumieniu, stwierdziła, że obecnie jest tylko jedno przejście dla pieszych, a powinno być ich więcej, aby można było bezpiecznie przejść drogę.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że Gmina sama nie może wykonać dodatkowych przejść dla pieszych na Rynku w Strumieniu. W obecnej chwili nie mamy możliwości w tym temacie nic zrobić. Sprawę wykonania dodatkowych przejść dla pieszych będziemy mogli rozwiązać przy okazji wykonania zmiany organizacji ruchu na Rynku w Strumieniu.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor zapytał, czy wizja zmiany organizacji ruchu i parkowania samochodów na Rynku w Strumieniu jest daleka czy bliska? W wypadku gdy wizja ta jest jeszcze daleka, zaproponował, aby na Rynku ustawić parkomaty.

Burmistrz A. Grygierek stwierdziła, że jest to bardzo słuszna uwaga, gdyż wiele samochodów na Rynku parkuje przez cały dzień. Poinformowała, że temat ten musimy rozeznać oraz zastanowić się, czy ustawienie parkomatów rozwiąże sprawę parkowania samochodów na Rynku.

 

ad. 7.

 

„Informację Burmistrza o przebiegu wykonania budżetu gminy Strumień za I półrocze 2007 roku” – przedstawiła Skarbnik D. Mitko.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor odczytał Uchwałę Nr 4100/I/177/2006 z dnia 6 września 2007 r. I Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach w sprawie pozytywnej opinii o przedłożonej przez Burmistrza Strumienia informacji o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze 2007 r.

Przewodniczący Komisji Oświaty, … - J. Szeruda przedstawił wniosek Komisji:

„Komisja wnioskuje, aby Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury w Strumieniu szczegółowo przedstawił rozbicie kwot przestawionych w Informacji o przebiegu wykonania budżetu gminy Strumień za I półrocze 2007 r., a dotyczących: Staromiejska Wiosna (pkt I), Realizacja imprezy wg projektu „Yonng Directors” w ramach pozyskanych środków z fundacji „Działaj lokalnie” (pkt III) oraz kosztów pozostałych imprez i działalności merytorycznej ośrodka (pkt IV).”.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga i przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut w imieniu swych komisji nie wnieśli uwag do „Informacji”.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że odpowiedź na wniosek Komisji Oświaty jest przygotowana. Poinformowała również, że niedawno sprzedana została nieruchomość przemysłowa w Strumieniu, dochód ze sprzedaży jest większy o ok. 120 000 zł. niż planowaliśmy.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor wyjaśnił, że dodatkowe materiały, o które wnioskowała Komisja Oświaty – zostały szybko przygotowane przez MGOK i przedłożone na kolejne posiedzenia Komisji.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie „Informację”.

Jednogłośnie (głosowało 14 radnych) „Informacja” została przyjęta.

 

 

 

ad. 8.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – Burmistrz A. Grygierek przedstawiła projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki długoterminowej z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach na realizację „Termomodernizacji bloku przy ul. Pawłowickiej w Strumieniu.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor stwierdził, że sprawę tą musimy bardzo dokładnie przeanalizować. Powstanie duża kotłownia, a ta, która istnieje, jest niedociążona. Konieczne jest zatem przeanalizowanie, czy istniejąca kotłownia miejską mogłaby zostać zmodernizować na mniejszą, zasilającą tylko osiedle, czy połączyć ją z nową kotłownią. Dociążenie istniejącej kotłowni zawsze było celem, gdyż miałyby zmniejszyć się koszty jej utrzymania. Zmniejszenie kosztów jest wątpliwe, gdyż modernizacja wiążę się z inwestycjami, remontami, które czasem są nawet droższe.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że jeżeli w przyszłości pojawią się fundusze i będziemy w stanie złożyć wniosek i zagwarantować swój wkład własny, wtedy będziemy zmuszeni pochylić się nad sprawą modernizacji istniejącej kotłowni miejskiej. Dziś skupiliśmy się na samym obiekcie, gdyż środki na infrastrukturę, którą planujemy otrzymamy, natomiast środków na podłączenie tego obiektu do istniejącej kotłowni nie otrzymalibyśmy.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XII/80/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 września 2007 r. w sprawie zaciągnięcia pożyczki długoterminowej z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach na realizację „Termomodernizacji bloku przy ul. Pawłowickiej w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 9.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2007 r. – szczegółowo przedstawiła Skarbnik D. Mitko.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

12 głosów „za”, przy 2 „wstrzymujących się od głosu” (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XII/81/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 września 2007 r. w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2007 r.

Burmistrz A. Grygierek podziękowała Radzie Miejskiej za przychylność przy wprowadzaniu wielu proponowanych poprawek do budżetu gminy Strumień na 2007 r.

Uchwała w załączeniu.

 

 

ad. 10.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia projekt uchwały w sprawie Programu współpracy gminy Strumień z organizacjami pozarządowymi oraz pozostałymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego - przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XII/82/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 września 2007 r. w sprawie Programu współpracy gminy Strumień z organizacjami pozarządowymi oraz pozostałymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 11.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia projekt uchwały w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg gminnych i ustalenia ich przebiegu – przedstawiła kierownik E. Kuboszek-Owsiany.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że sporządzenie wykazu dróg gminnych wraz z ich opisami od dawna było bardzo potrzebne. Wiele dróg (ich stan) nie odzwierciedla obecnego stanu drogi.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że bardzo chcemy mieć porządne drogi na terenie Gminy ale bez środków pomocowych nie poradzimy sobie z realizacją tego zadania.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radna A. Żur zapytała czy nowe ulice w Strumieniu, których nazwy będą nadane na dzisiejszej sesji, są już ujęte w wykazie?

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że nowe ulice te będą dopiero ujęte w wykazie.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XII/83/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 września 2007 r. w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg gminnych i ustalenia ich przebiegu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 12.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia projekt uchwały w sprawie uchylenia uchwały Rady Miejskiej w Strumieniu dotyczącej przyjęcia zadań Powiatu Cieszyńskiego (dot. odśnieżania dróg powiatowych na terenie gminy Strumień) – przedstawił z-ca Burmistrza R. Greń.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radny P. Faruga stwierdził, że jeżeli będziemy przekazywać zadania dotyczące odśnieżenia dróg powiatowi, zwróćmy też uwagę na nasze chodniki przy tych drogach. Drogę bardzo łatwo można wyczyścić porządnym pługiem, ale najczęściej śnieg z drogi zsypywany jest na chodnik, a po takim chodniku nie da się przejść. Poprosił także, aby umowa z powiatem zawierała adnotację o odśnieżaniu również chodników.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że ma nadzieję, że chodniki, wybudowane przez Gminę przy drogach powiatowych, które następnie przekazaliśmy powiatowi, będą odśnieżane przez właściciela, czyli przez powiat. Wyraził nadzieję, że po przekazaniu zadania odśnieżania dróg powiatowych i sprawa odśnieżania chodników przy tych drogach stanie się klarowna – tego w każdym razie oczekujemy.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor zwrócił się z prośbą do Burmistrza i z-cy Burmistrza, aby dopilnowali należytego wykonywania zadania odśnieżania dróg powiatowych na terenie gminy Strumień przez Powiat Cieszyński.

Z-ca Burmistrza R. Greń wyjaśnił, że na pewno jedna firma nie będzie odśnieżać dróg na terenie całego Powiatu Cieszyńskiego. Przy odśnieżaniu dróg powiatowych będzie obowiązywać rejonizacja. Zapewnił też, że będą czynione starania, aby Powiat przekazał Gminie środki na odśnieżanie chodników przy drogach powiatowych, gdyż ZGKiM w Strumieniu posiada bardzo dobry sprzęt przeznaczony do tego celu.

Przewodniczący C. Greń wyjaśnił, że drogi powiatowe miejskie znajdujące się na terenie miasta Strumienia nadal będą odśnieżane przez ZGKiM w Strumieniu.

Następnie przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

13 głosów „za”, przy 1 „wstrzymującym się od głosu” (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XII/84/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 września 2007 r. w sprawie uchylenia uchwały Rady Miejskiej w Strumieniu dotyczącej przyjęcia zadań Powiatu Cieszyńskiego.

Uchwała w załączeniu.

Przewodniczący C. Greń ogłosił 10-minutową przerwę w obradach.

 

ad. 13.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż w trybie bezprzetargowym nieruchomości położonej w Strumieniu – przedstawiła Sekretarz D. Kula.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń wyjaśnił, że zgłoszone były wątpliwości, że przez tą parcelę przebiega rów odprowadzający wody gruntowe, w celu wyjaśnienia sprawy przeprowadzono wizję lokalną i sprawa ta została wyjaśniona.

Następnie przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XII/85/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 września 2007 r. w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż w trybie bezprzetargowym nieruchomości położonej w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 14.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – Sekretarz D. Kula przedstawiła projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż w trybie bezprzetargowym nieruchomości położonej w Zabłociu.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XII/86/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 września 2007 r. w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż w trybie bezprzetargowym nieruchomości położonej w Zabłociu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 15.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – Sekretarz D. Kula przedstawiła projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie w drodze darowizny nieruchomości na rzecz gminy Strumień.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radna C. Skowron wyjaśniła, że droga rolnicza łącząca ul. Strażacką z ul. Sportową w Zbytkowie została wytypowana do rekultywacji ze środków Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, wystąpiły jednak problemy przy ustaleniu faktycznego jej przebiegu. Dlatego zaproponowano projekt uchwały, który porządkuje przebieg tej drogi.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XII/87/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 września 2007 r. w sprawie wyrażenia zgody na nabycie w drodze darowizny nieruchomości na rzecz gminy Strumień.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 16.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – Sekretarz D. Kula przedstawiła projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie na własność gminy Strumień nieruchomości położonej w Pruchnej.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XII/88/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 sierpnia 2007 r. w sprawie wyrażenia zgody na nabycie na własność gminy Strumień nieruchomości położonej w Pruchnej.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 17.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – Sekretarz D. Kula przedstawiła projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie zamiany nieruchomości położonych w obrębie Strumień Miasto.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XII/89/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 września 2007 r. w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie zamiany nieruchomości położonych w obrębie Strumień Miasto.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 18.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – Sekretarz D. Kula przedstawiła projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie zmiany nieruchomości położonych w Zbytkowie.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XII/90/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 września 2007 r. w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie zmiany nieruchomości położonych w Zbytkowie.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 19.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – Burmistrz A. Grygierek przedstawiła projekt uchwały w sprawie ustalenia nazw ulic w Strumieniu.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Radna A. Żur podziękowała za pozytywne załatwienie jej wniosków o nadanie nazw ulic w Strumieniu.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XII/91/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 września 2007 r. w sprawie ustalenia nazw ulic w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

 

 

 

 

 

ad. 20.

 

Przewodniczący C. Greń przedstawił projekt uchwały w sprawie regulaminu przeprowadzenia przez Radę Miejską w Strumieniu wyborów ławników do Sądu Rejonowego w Cieszynie w 2007 r.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że oczekujemy na opinię Komisariatu Policji w Strumieniu o kandydatach zgłoszonych na ławników do Sądu Rejonowego w Cieszynie. Uzyskał odpowiedź z-cy Komendanta Komisariatu Policji w Strumieniu informującą, że wszystkie przedstawione kandydatury ławników zostały zaopiniowane pozytywnie (pismo w tej sprawie zostało przesłane do Rady).

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XII/92/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 września 2007 r. w sprawie regulaminu przeprowadzenia przez Radę Miejską w Strumieniu wyborów ławników do Sądu Rejonowego w Cieszynie w 2007 r.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 21.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – przewodniczący doraźnej Komisji ds. wyłonienia kandydatów do wyróżnień „Zasłużony dla Gminy Strumień” oraz kandydata do Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej „Srebrna Cieszynianka” przyznawanych z okazji Święta Niepodległości J. Jałowiczor - przedstawił projekt uchwały w sprawie przyznania w 2007 r. wyróżnień - Zasłużony dla Bąkowa, Zasłużony dla Drogomyśla, Zasłużony dla Pruchnej, Zasłużony dla Strumienia, Zasłużony dla Zabłocia, Zasłużony dla Zbytkowa oraz Zasłużony dla Gminy Strumień z okazji Święta Niepodległości oraz poprosił o przyjęcie propozycji przedstawionych przez doraźną Komisję.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XII/93/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 września 2007 r. w sprawie przyznania w 2007 r. wyróżnień - Zasłużony dla Bąkowa, Zasłużony dla Drogomyśla, Zasłużony dla Pruchnej, Zasłużony dla Strumienia, Zasłużony dla Zabłocia, Zasłużony dla Zbytkowa oraz Zasłużony dla Gminy Strumień z okazji Święta Niepodległości.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 22.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – przewodniczący doraźnej Komisji ds. wyłonienia kandydatów do wyróżnień „Zasłużony dla Gminy Strumień” oraz kandydata do Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej „Srebrna Cieszynianka” przyznawanych z okazji Święta Niepodległości J. Jałowiczor - przedstawił projekt uchwały w sprawie przyznania Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej „Srebrna Cieszynianka”.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że pojawiały się różne wnioski i propozycje do regulaminu przyznawania wyróżnień „Zasłużony dla sołectwa/miasta” i „Zasłużony dla Gminy Strumień”. Poprosił zatem radnych o zgłaszanie nowych propozycji do regulaminu, na podstawie których będzie można zaproponować zmiany.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor zaproponował, aby w przypadku zgłaszania kandydatury do „Lauru Srebrnej Cieszynianki”, najpierw Rada podejmowała uchwałę o wytypowaniu osoby do tego wyróżnienia, a dopiero po tym występowano by do o podpisanie zgody na przyjęcie tego wyróżnienia.

Następnie przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XII/94/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 września 2007 r. w sprawie przyznania Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej „Srebrna Cieszynianka”.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 23.

 

Protokół Nr XI/2007 jedenastej sesji Rady, który był wyłożony do wglądu w biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – został przyjęty bez uwag.

 

ad. 24.

 

W wolnych wnioskach głos zabrali:

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor podziękował redakcji „Nowej Formacji” za obiektywizm w bardzo trudnym, złym, niedobrym temacie jakim jest sprawa zadłużenia MGOK w Strumieniu wobec Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Stwierdził również, że sam tytuł artykułu zwalał z nóg, ale treść artykułu naprawdę nie była stronnicza.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że dyskusja podczas spotkania połączonych komisji Rady wynikała z troski. Stwierdził jednak, iż w artykule zabrakło pewnych wniosków, które wyniknęły z dyskusji. Komisje sprecyzowały wnioski do Burmistrza i dyrektora MGOK: od Burmistrza komisje oczekują, aby przedstawione zostały kroki i działania jakie zostały podjęte wobec MGOK oraz pozostałych jednostek podporządkowanych Radzie, aby uniknąć podobnych sytuacji w przyszłości. Natomiast od dyrektora MGOK komisje oczekują przedstawienia programu naprawczego, który pozwoli wybrnąć z tej sytuacji. Ustalono również, że za miesiąc komisje powrócą do tematu.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że informacja ta wszystkich nas zwaliła z nóg. Nie spodziewaliśmy się, że w ciągu roku wystąpi konieczność znalezienia tak dużej kwoty w budżecie. Gdy sprawa ta ujrzała światło dzienne sądzono, że MGOK sam będzie umiał sobie poradzić z tą sytuacją, szczególnie, że przez długi okres czasu nie wnioskowano ani o dodatkowe środki, ani sytuacja ta nie była sygnalizowana pisemnie. Wyjaśniła także, że aby spisać jakiekolwiek porozumienie z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych musi być dokonana pierwsza większa wpłata, wtedy pozostała kwota zaległości może być rozłożona na raty.

Burmistrz A. Grygierek stwierdziła również, że MGOK na pewno większych środków nie otrzyma, gdyż budżet Gminy jest już bardzo skromny. Wielkość naszego budżetu jest znana, tym bardziej, że czeka nas wiele bardzo poważnych inwestycji. Całość tej sytuacji jest bardzo nieprzyjemna i trudna dla nas wszystkich. Wspólnie z Radą ustaliliśmy, że za miesiąc powrócimy do tematu. W tym czasie musi zostać przygotowana koncepcja pracy MGOK, biorąc pod uwagę fakt, że resztę zadłużenia placówka będzie musiała spłacać sama, co wymusi pewną reorganizację jednostki. Oczekujemy zatem od MGOK rzetelnego przygotowania materiału. Bazą wyjściową jest fakt, że budżet MGOK musi pozostać na dotychczasowym poziomie. Wyraziła swoje zaskoczenie, że można było dopuścić do takiej sytuacji. Poinformowała także, że już w najbliższym czasie planowane są dodatkowe kontrole w jednostkach podległych. Każda taka sytuacja skłania do wyciągania wniosków, że w ciągu roku konieczne jest przeprowadzanie kontroli wyrywkowych. Ponadto istnieje również świadomość, że do końca wszystkich nieprawidłowości nie da się wyeliminować. Wiadomy jest też fakt, iż każda złotówka przed jej wydaniem jest kilka razy oglądana. Budżet Gminy nie jest zbyt wysoki, a nasze plany i ambicje są wielkie, i nie chcemy z nich rezygnować.

Dyrektor MGOK G. Gubała podziękowała Radzie za przekazane dofinansowanie oraz zapewniła, że wszystkie zalecenia zostaną sumiennie przygotowane.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor poruszył sprawę mieszkań socjalnych i komunalnych oraz poprosił Burmistrza o przedstawienie przygotowanej wyceny remontu „blaszaka”.

Burmistrz A. Grygierek stwierdziła, że wspólnie musimy się zastanowić nad tematem mieszkań socjalnych. Od nowego roku mieszkania komunalne, które posiadamy nie będą spełniać warunków mieszkań socjalnych. Prowadziliśmy rozeznania pod kątem zastosowania na mieszkania socjalne baraków, wzorem gminy Skoczów, doszliśmy jednak do stwierdzenia, że jest to rozwiązanie drogie i nietrwałe.

Burmistrz A. Grygierek przedstawiła przygotowaną wycenę szacunkowego kosztu remontu „blaszaka”, która wynosi ok. 300 000 zł. brutto. Po remoncie w „blaszaku” powstałoby 8 mieszkań, które ułatwiłoby nam sytuację na przyszłość, gdyż obecnie pilnie potrzebujemy 4 mieszkań. Stwierdziła również, że wspólnie musimy pochylić się nad tym tematem i w najbliższym czasie przygotowany zostanie materiał dla radnych (kopia kosztorysu remontu „blaszaka” oraz wysokość kwoty, która byłaby potrzebna w br. na rozpoczęcie remontu). Poinformowała także, że aby Gmina objęta została starymi przepisami, rozpoczęcie prac nad mieszkaniami socjalnymi musi nastąpić w 2007 r., informując również, że w tego rocznym budżecie na ten cel mamy zaplanowane 15 000 zł.

Dyrektor ZGKiM Ł. Pachuła dodatkowo wyjaśnił, że po remoncie „blaszaka” pozyskalibyśmy 8 mieszkań: 4 jednopokojowe i 4 dwupokojowe.

Kierownik G. Dziadek poinformowała o terminach zbiórki odpadów wielkogabarytowych na terenie gminy Strumień. Ogłoszenia o zbiórce ukażą się w miejscowej prasie oraz na stronie internetowej Gminy. Poinformowała także, że mieszkańcy będą mogli wystawiać również sprzęt elektryczny i elektroniczny, a firma przeprowadzająca zbiórkę będzie zbierać sprzęty sprzed posesji.

Przewodniczący C. Greń zaproponował, aby informacje o zbiórce odpadów wielkogabarytowych były podane również do wszystkich kościołów na terenie Gminy.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała o planowanej akcji zbiórki przeterminowanych leków, która przeprowadzana będzie w aptekach na terenie Gminy, będą przygotowane odpowiednie punkty zbiórki.

Radna A. Żur poinformowała o zakończeniu projektu realizowanego przez Macierz Ziemi Cieszyńskiej Koło w Strumieniu pt. „Szlakiem historycznych ścieżek po Żabim Kraju”, w ramach którego wykonano 12 zadań. Po zakończeniu projektu w  witrynach czterech sklepów na Rynku w Strumieniu są przygotowane wystawy zdjęć z wszystkich imprez. Poinformowała również, że trwają prace nad ostatnimi szlifami przy opracowaniu dwóch folderów o Strumieniu pt.: „Spacerem po Strumieniu” i „Strumień zaprasza”, których wydaniem zajmuje się MZC Koło w Strumieniu.

Radna A. Żur przedstawiła zaproszenie na zakończenie i podsumowanie projektu pt. „Szlakiem historycznych ścieżek po Żabim Kraju”, które odbędzie się 29 września br. o godz. 1600 w lokalu „HEWIA” w Strumieniu, wyraziła również słowa podziękowała dla wszystkich osób, które wzięły udział w realizacji tego zadania.

Przewodniczący C. Greń poinformował, o pomyśle zorganizowania przeglądu filmów, który pojawił się na wczorajszym podsumowaniu programu „Działaj lokalnie” w Świetlicy środowiskowej w Pruchnej. Padła również propozycja aby Rada ufundowała drobne upominki dla uczestników przeglądu.

Burmistrz A. Grygierek podziękowała radnej A. Żur za zorganizowanie wielu pięknych imprez w ramach tak skromnych środków. Podkreśliła także, że zorganizowane imprezy integrowały całą Gminę i bardzo się podobały, dlatego warto byłoby je kontynuować. Wyraziła również słowa podziękowania za trud organizacji oraz wielki wkład pracy.

Radna A. Żur poinformowała, że w Bielsku-Białej odbyło się sympozjum nt. Jak promować Polskę zagranicą, na którym omawiana była jedna z imprez zorganizowanych przez MZC Koło w Strumieniu pt. „Jak to cesarz Józef w Strumieniu bywał”. Wyraziła również słowa podziękowania dla redakcji „Nowej Formacji” za propagowanie działalności Koła MZC w Strumieniu.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor podziękował Radzie za pozostawienie w budżecie Gminy kwoty 30 000 zł. przeznaczonej na remont placu przed strażnicą OSP w Strumieniu.

Przewodniczący C. Greń wnioskował w sprawie odnowienia słupów, na których umocowane są znaki drogowe na terenie Gminy.

Dyrektor Ł. Pachuła wyjaśnił, że na wiosnę przyszłego roku planowany jest przegląd oznakowania na terenie całej Gminy, planowana jest również wymiana rur, na których mocowane są znaki drogowe, na ocynkowane, które nie wymagają konserwacji. Przy tej okazji zwrócił również uwagę na notoryczne niszczenie znaków drogowych na terenie Gminy.

Przewodniczący C. Greń wnioskował w sprawie zwrócenia się do Krajowej Dyrekcji Dróg w Katowicach o wykonanie i ustawienie przy dwupasmówce na terenie Gminy tablic informujących o nazwach przysiółków w sołectwach (lub przeznaczenie na ten cel środków z budżetu Gminy).

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że po ostatnich wyjazdach poza granice kraju zauważyła, że np. na Słowacji bardzo mało buduje się chodników dla pieszych z puzli, postaje tam wiele chodników asfaltowych. Stwierdziła także, że musimy się zastanowić, czy w naszej Gminie nie zastosować również takiego rozwiązania.

 

 

ad. 25.

 

Przewodniczący C. Greń dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady XII sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 1845) słowami „zamykam XII sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

Zapis dźwiękowy obrad sesji Rady Miejskiej w Strumieniu stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

Protokołowała: Elżbieta KRÓL

 

 

Przewodniczący Rady

Czesław GREŃ