Protokół Nr XV/2007

obrad piętnastej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu,

odbytych w dniu 28 listopada 2007 r. o godz. 1600

w sali obrad Urzędu Miejskiego w Strumieniu

Obecni: Radni Rady Miejskiej, sołtysi, przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorzy i kierownicy podległych Radzie jednostek i zakładów budżetowych, – wg załączonych list obecności, przedstawicieli Komisariatu Policji w Strumieniu, pracownicy Urzędu Miejskiego w Strumieniu, przedstawiciele lokalnej prasy oraz mieszkańcy Gminy.

Ponadto w obradach udział wzięli:

1.     Burmistrz Strumienia – mgr Anna Grygierek

2.     Skarbnik Strumienia – mgr Danuta Mitko

3.     Sekretarz Strumienia – Daniela Kula

Porządek obrad:

     1.             Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

     2.             Przedstawienie porządku obrad.

     3.             Wystąpienia gości.

     4.             Informacja o działalności Burmistrza w okresie od 22 października 2007 r. do 20 listopada 2007 r.

     5.             Informacja przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

     6.             Interpelacje i zapytania radnych.

     7.             Analiza funkcjonowania oświaty w Gminie (szkoły i przedszkola).

     8.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie Regulaminu wynagradzania nauczycieli na 2008 r.

     9.             Informacja na temat działań Burmistrza Strumienia podejmowanych w celu pozyskania środków z Unii Europejskiej w okresie od 1 stycznia 2007 r.

 10.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy Strumień na 2007 r.

 11.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2008 r.

 12.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie podatku od środków transportowych.

 13.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie opłaty od posiadania psów.

 14.             Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę Nr VII/42/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 marca 2007 r. w sprawie poboru podatku od nieruchomości, rolnego, leśnego, od posiadania psa oraz opłaty targowej w drodze inkasa, określenia inkasentów i wynagrodzenia za inkaso.

 15.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przedłużenia czasu obowiązywania taryfy za zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie gminy Strumień oraz ustalenia dopłaty.

 16.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru położonego w mieście Strumień.

 17.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie umów na rok budżetowy 2008 na powierzenie realizacji i wsparcie realizacji zadań w ramach Programu Współpracy Gminy Strumień z organizacjami pozarządowymi oraz pozostałymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2008.

 18.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zaciągnięcia zobowiązań finansowych na 2008 r.

 19.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Burmistrza Strumienia.

 20.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie powiadomienia o obowiązku złożenia oświadczenia lustracyjnego.

 21.             Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi dotyczącej działalności Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu.

 22.             Zatwierdzenie protokołu z XIII sesji.

 23.             Informacje, wolne głosy i wnioski.

 24.             Zakończenie.

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył - przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu Czesław Greń.

Przewodniczący C. Greń – na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 15 radnych, na 15 ustawowego składu Rady – obrady są zatem prawomocne.

Przewodniczący C. Greń przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, Burmistrza Strumienia, Skarbnika Strumienia, Sekretarza Strumienia, Radcę prawnego, dyrektorów i kierowników podległych Radzie jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych, sołtysów i przewodniczącą Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, komendanta Komisariatu Policji w Strumieniu – R. Machaczkę, przedstawicieli lokalnej prasy: „Nowej Formacji” i „Głosu Ziemi Cieszyńskiej oraz wszystkich, których nie wymienił.

Przewodniczący C. Greń oraz Burmistrz A. Grygierek złożyli wyrazy uznania oraz gratulacje Państwu Łucji i Piotrowi Czakonom, którzy zdobyli I miejsce w Konkursie Piękna Wieś województwa śląskiego w kategorii Najpiękniejsza Zagroda – ogłoszonym przez Zarząd Województwa Śląskiego.

Pan P. Czakon podziękował za zaproszenie oraz za złożone wyrazy uznania dodał również, że sukces, który odnieśli jest sukcesem Gminy, gdyż to władze Gminy odnalazły nas i zgłosiły do konkursu.

Pan P. Czakon stwierdził, że cieszą się ze zdobycia I miejsca, gdyż jest to promocja naszej Gminy, cieszy również fakt, że nie zawiódł pokładanego w nich zaufania. Poinformował też, że w konkursie uczestniczyło 28 gmin – komisja konkursowa wytypowała miejsca I, II i III oraz trzy wyróżnienia.

Pan P. Czakon poinformował, że zdaje sobie sprawę z tego ile mają jeszcze do zrobienia w swoim gospodarstwie. Stwierdził również, że na bieżąco jesteśmy świadkami, jak zmienia się obraz naszej polskiej wsi, w której każdy z nas bierze udział. Na wsi mieszkają nie tylko rolnicy, wielu jest tych pozostałych. Piękny obraz naszej wsi tworzą właśnie ci pozostali mieszkańcy, pracujący w miastach, oni również dbają o swoje przydomowe ogródeczki. Również władze naszej Gminy czynią wiele kroków w celu polepszenia obrazu naszej wsi.

Pan P. Czakon wyraził słowa podziękowania Radzie Miejskiej za wyróżnienie ze swej strony.

Burmistrz A. Grygierek wyraziła zdanie, że Gmina będzie czynić wszelkie starania, pomagać i zachęcać mieszkańców Gminy do dbania o swoje posesje oraz do uczestnictwa w tego typu konkursach.

Przewodniczący C. Greń i Burmistrz A. Grygierek złożyli wyrazy uznania oraz gratulacje Pani Annie Mazur – przewodniczącej Klubu Literackiego „NADOLZIE” z Cieszyna, z okazji przyznania Klubowi medalu „Serce dla Serc”.

Pani A. Mazur podziękowała Burmistrzowi oraz Radzie Miejskiej za wyróżnienie.

Przewodniczący C. Greń poinformował o sportowych osiągnięciach radnych i pracowników samorządowych:

-     drużyna gminy Strumień zajęła I miejsce w III Turnieju Szachowym Pracowników Samorządowych i Radnych Ziemi Cieszyńskiej, który odbył się w auli Gimnazjum im. Powstańców Śląskich w Strumieniu,

-     drużyna gminy Strumień zajęła III miejsce w V Halowym Turnieju Piłki Nożnej o Puchar Żabiego Kraju pn. „Trzymaj formę”.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor poinformował, że drużyna gminy Strumień do tej pory zajmowała odległe 12 miejsce w rywalizacji sportowej samorządów. Po turnieju szachowym przesunęła się na 9 miejsce. Poinformował także, że od tego roku w zawodach sportowych samorządowców mogą brać udział również członkowie rad sołeckich, natomiast nie mogą w nich uczestniczyć czynni nauczyciele wychowania fizycznego.

 

ad. 2.

 

Przewodniczący C. Greń odczytał porządek obrad XV sesji.

Przedstawiony porządek obrad został przyjęty bez uwag.

 

ad. 3.

 

Punkt 3 wypadł – wystąpień gości nie było.

 

ad. 4.

 

„Informacja o działalności Burmistrza w okresie od 22 października 2007 r. do 20 listopada 2007 r.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała o:

-          otrzymaniu środków na rewaloryzację zieleni oraz nowe nasadzenia w parku w Strumieniu w kwocie 232.000,- zł. z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,

-          otrzymaniu decyzji o przyznaniu środków z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na przeprowadzenie termomodernizacji bloku przy ul. Pawłowickiej 1 w Strumieniu (cieszymy się, że otrzymaliśmy te środki ale będziemy walczyć o zwiększenie tej kwoty),

-          odbiorze końcowym i zakończeniu inwestycji – remont odcinka drogi wojewódzkiej Pruchna – Nowe Chałupy (wykonawca remontu dał 5 lat gwarancji),

-          wizji w terenie dotyczącej przepustu na rzece Knajce w Drogomyślu pod drogą krajową Katowice – Wisła, w której uczestniczył przewodniczący Rady oraz pracownicy Urzędu.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że została zobowiązana do podjęcia kroków w związku z przyznaniem dodatkowej kwoty 80.000,- zł. przeznaczonej na zwiększenie dotacji dla MGOK, gdyż pojawiło się wiele wątpliwości dlaczego składki ZUS nie były odprowadzane zarówno w MGOK jak i w Bibliotece. Przyznając dodatkowe środki dla MGOK kierowaliśmy się względami wobec pracowników, aby nie pozostawić ich bez pensji oraz aby jak najszybciej zapłacić zaległości i zawrzeć układ z ZUS. Układ z ZUS został podpisany. Aby rozwiać wszelakie wątpliwości, dlaczego taka sytuacja wystąpiła, zleciliśmy przeprowadzenie kontroli kompleksowej w MGOK za lata 2005 i 2006. W wyniku przeprowadzonej kontroli, która stwierdziła bardzo znaczne nieprawidłowości finansowe, zwolniono dyscyplinarnie główną księgową, która zajmowała to stanowisko w MGOK i w Bibliotece. Skierowano również wniosek do Prokuratury o podejrzeniu popełnienia przestępstwa. Zarówno w MGOK jak i w Bibliotece zatrudniono nowe osoby na stanowisko głównej księgowej, zweryfikowano również wszystkie bieżące dokumenty finansowe z 2007 r. Po przeprowadzonej analizie dokumentów w 2007 r. również stwierdzono wiele nieprawidłowości oraz wiele nieuregulowanych rachunków. Po dokładnych wyliczeniach i analizie stwierdzono, że br. zabraknie środków na wynagrodzenia stąd wynikła potrzeba kolejnego dofinansowania MGOK w kwocie 50.000,- zł.

Burmistrz A. Grygierek stwierdziła z żalem, że wszyscy zostaliśmy oszukani i to co w tej sprawie mogliśmy zrobić to zrobiliśmy.

Burmistrz A. Grygierek zapoznała Radę z głównymi zarzutami postawionymi we wniosku do Prokuratury o podejrzeniu przestępstwa wobec osoby głównej księgowej MGOK i Biblioteki.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że zaraz po stwierdzeniu nieprawidłowości w MGOK we wrześniu br. zwołane zostało wspólne posiedzenie Komisji w celu wyjaśnienia sprawy, ale na tym etapie nie zdawaliśmy sobie sprawy ze skali nieprawidłowości jakie wystąpiły zarówno w MGOK jak i w Bibliotece. Zobowiązaliśmy Burmistrza do podjęcia kroków w tej sprawie, stąd kontrola kompleksowa w MGOK. Przyznana kwota 80.000,- zł. przeznaczona była na utrzymanie płynności finansowej w jednostce, aby nie wystąpiła konieczność likwidacji świetlic środowiskowych, które cieszą się w sołectwach dużym zainteresowaniem dzieci i młodzieży. Burmistrz zapewniła nas o bieżącym informowaniu o wszystkich nowych informacjach w tej sprawie. Sytuacja wyprowadzania środków finansowych przez główną księgową jest szokująca. Rozważano różne pomysły szukania oszczędności w MGOK m. in.: zablokowanie działalności lub wysłanie pracowników na urlopy bezpłatne, wypłynął jednak kolejny wniosek dyrektora MGOK o przyznanie kwoty 50.000,- zł. na pokrycie wszystkich bieżących wydatków do końca br.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że jeżeli MGOK spóźniłby się z zaległą ratą składek ZUS, wtedy cały układ zostałby automatycznie rozwiązany, dlatego nowa główna księgowa musi pilnować terminowych wpłat zaległych rat do ZUS. Układ z ZUS został zawarty do roku 2012, więc sytuacja ta będzie trwać wiele lat.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że wysłuchała wszystkich słów oburzenia radnych oraz wszystkich argumentów i uwag. Dodała również, że w całej tej sytuacji pracownicy MGOK również zostali oszukani, mają nadzieję, że otrzymają wynagrodzenia, tym bardziej, że zbliżają się Święta Bożego Narodzenia. Jednak bardzo dobrze się stało, że wspólnie zdecydowaliśmy o przeprowadzeniu kontroli kompleksowej w MGOK, gdyż wyrywkowe kontrole wewnętrzne 5 % wydatków nie pokazują całego obrazu sytuacji finansowej. W większości naszych jednostek, również w MGOK były przeprowadzane takiej kontrole, nic nie wykazując, w bilansie MGOK również wszystko zawsze było w najlepszym porządku, dlatego aby wyłapać wszystkie nieprawidłowości musi być przeprowadzona kontrola kompleksowa.

Przewodniczący C. Greń zwrócił uwagę, że to ustawodawca zmienił przepisy, MGOK jest instytucją kultury, Rada przyznaje tylko ogólną kwotę dotacji i nie ma wpływu na co środki te są przeznaczane.

Radna A. Żur wyraził słowa ubolewania nad tym, co się stało. Burmistrz musi postąpić zgodnie z prawem, musi być sprawiedliwa. Jednak to co się stało najbardziej dotknęło panią dyrektor MGOK, ma ona za sobą 25 lat nienagannej pracy. Wyjaśniła, że bardzo dobrze zna osobę dyrektora, zna jej pracę, zapał twórczy i inicjatywy, to ona umiała integrować pracowników do wspólnego działania, do wypracowywania środków. Był to ośrodek, w którym było przyjemnie się spotkać, do którego przyjeżdżali ludzie z całej Polski, a organizowane imprezy na wysokim poziomie. Ludzie byli zachwyceni traktowaniem, żadne z licznie przebywających tam dzieci nie zostało źle potraktowane. Dziś zniszczono karierę pani dyrektor, zniszczono jej dobre imię, a zawiniła tym, że za bardzo zaufała księgowej. Zaapelowała, aby środowisko i media nie linczowały pani dyrektor, która zawiniła tylko tym, że zaufała ludziom o bardzo niskich pobudkach.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 5.

 

Przewodniczący C. Greń poinformował:

-          11 listopada br. w auli Gimnazjum im. Powstańców Śląskich w Strumieniu odbyła się uroczysta sesja Rady Miejskiej w Strumieniu z okazji Święta Niepodległości, połączona z wręczeniem wyróżnień „Zasłużony dla sołectwa/miasta” oraz „Zasłużony dla Gminy Strumień”,

-          również 11 listopada br. w Teatrze w Cieszynie odbyła się uroczysta sesja Rad Gmin Ziemi Cieszyńskiej, na której mieszkanka naszej Gminy Pani Janina Motylewska uhonorowana została Laurem Srebrnej Cieszynianki,

-          do widomości Rady wpłynęło pismo – interpelacja radnych powiatowych okręgu Strumień-Chybie w sprawie wykonania remontu drogi powiatowej Drogomyśl-Pruchna oraz ujęcia tego zadania w budżecie Powiatu na 2008 r.

Do „Informacji” nie zgłoszono uwag ani pytań.

„Informacja” została przyjęta.

 

 

ad. 6.

 

Przewodniczący C. Greń poinformował, że wpłynęły odpowiedzi Burmistrza Strumienia na wszystkie interpelacje zgłoszone na poprzedniej sesji, zapytał radnych, czy odpowiedzi są zadawalające.

Radna A. Żur interpelowała w sprawie obiektu Ośrodka Zdrowia w Strumieniu. Zapytała jakie kroki poczyniono w kierunku sprzedaży Ośrodka Zdrowia w Strumieniu, w związku z pojęciem na październikowej sesji Rady uchwały o zbyciu tego obiektu.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała: Rada podjęła uchwałę o przeznaczeniu do sprzedaży obiektu Ośrodka Zdrowia w Strumieniu. Jest przygotowana wycena obiektu, która naszym zadaniem nie jest zbyt satysfakcjonująca. Na dzień dzisiejszy podjęto decyzję, że nie jest to jeszcze odpowiedni czas, aby obiekt sprzedawać. Prowadziliśmy wiele rozmów na temat sprzedaży obiektu. Będziemy czekać na dobry moment, aby Ośrodek Zdrowia w Strumieniu sprzedać. Na chwilę obecną nie wszczęto żadnych procedur w kierunku sprzedaży.

Przewodniczący C. Greń przedstawił obszerne, pisemne wystąpienie - interpelację, w której poruszył sprawy: w ostatnich dniach zostały ukończone kolejne inwestycje w Drogomyślu m. in. chodnik biegnący wzdłuż ul. Głównej od Centrum wsi w kierunku mostu na rzece Wiśle. Zgodnie z projektem w miejscu najbardziej niebezpiecznym obejmującym zwężenie drogi ma moście nad Młynówką została wybudowana solidna, drewniana kładka dla pieszych. Poinformował, że w trakcie prac udało mu się przekonać Zarząd Powiatowy Dróg w Cieszynie do wyrażenia zgody na przesunięcia poręczy metalowej na kolejnym mostku, co pozwoliło na zwiększenie szerokości chodnika, na znajdującym się w tym miejscu ostrym zakręcie, gdzie dochodziło do wielu niebezpiecznych sytuacji wymuszonych przez ścinające zakręt samochody. Dodatkowo wykonano odwodnienie tej części jezdni, poprzez umieszczenie w drodze studzienki kanalizacyjnej. Przesunięto również słup betonowy, przy okazji wymienny na nową oprawę oświetleniową, która znacznie lepiej oświetla to niebezpieczne miejsce. Przy tej okazji przekazał słowa podziękowania dla firmy pana Stekli, wykonującej to zadanie, za wysłuchanie jego prośby i nieodpłatne dokończenie brakujących paru metrów chodnika, który pierwotnie urywał się

Stwierdził także, że nie ma szczęścia remont drogi szybkiego ruchu. Mieszkańców Drogomyśla oraz osoby przejeżdżające przez główne skrzyżowanie w Drogomyślu denerwuje niebezpieczny półmetrowy uskok pomiędzy pasami ruchu. Według informacji przekazanych przez kierownictwo budowy, po przebudowaniu i umocnieniu poboczy do końca listopada miała zostać położona nowa nawierzchnia asfaltowa niwelująca ten mankament. Jednak na przeszkodzie stanęły fatalne warunki pogodowe (deszcz i śnieg), panujące od trzech tygodni. W tej chwili zostanie położona warstwa podbudowy, po uprzednim wyrównaniu bitumem tego odcinka drogi. Pozwoli to na zmniejszenie różnicy o kilkanaście centymetrów. Pozostała część tj. warstwa wyrównująca oraz ścieralna, jeśli utrzyma się taki stan pogody, dokończona zostanie dopiero na wiosnę. Poinformował też, że od administratora drogi oraz wykonawcy robót udało mu się nieodpłatnie załatwić około 700 ton frezu asfaltowego, który został położony na całym, jednokilometrowym odcinku będącej w fatalnym stanie ul. Krętej w Drogomyślu. W wyniku jego próśb udało się również pozyskać ponad 150 m2 kostki betonowej tzw. puzzli, pochodzących z rozbiórki zatok przystankowych oraz chodników, które przekazano dla drogomyskiej OSP, na wybrukowanie części parkingu, dla klubu sportowego, gdzie wyłożono spory placyk, po rozebranym garażu obok pawilonu sportowego. Z części kostki wyłożony został skwer w centrum Drogomyśla, na którym znajdują się tablice informacyjne. Poinformował również, że stara się o pozyskanie dodatkowych ilości frezu oraz kostki betonowej, dla których znajdzie się wiele miejsc do wykorzystania i to nie tylko w Drogomyślu.

Ukończony został również kolejny odcinek odwodnienia osiedla, od stawu Podymacz wzdłuż ul. Konwaliowej, ul. Stokrotek do początku ul. Fiołków. Na taki odcinek starczyło pieniędzy w tegorocznym budżecie, ponieważ w związku ze znacznym wzrostem cen materiałów i robocizny zakres wykonanych robót został znacznie skrócony. Do uporządkowanie pozostał tylko teren po zakończonej inwestycji. Przy tej okazji złożył wniosek do Burmistrza, aby zdecydowanie przyspieszyć termin wyłonienia wykonawców oraz rozpoczęcia robót, zwłaszcza tych ziemnych, aby uniknąć sytuacji, gdy prace te są wykonywane w porze jesiennej, a nawet już zimowej, a co za tym idzie duże utrudnienie w wykonywaniu prac oraz wydłużenie ich w czasie. Utrudnienia te najbardziej dotykają mieszkańców, którzy mają do czynienia z zanieczyszczonymi błotem ulicami i bałaganem po zakończeniu robót.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że wiele zależy od Rady, jeżeli budżet Gminy zostanie uchwalony w grudniu, więc wtedy zaraz w styczniu 2008 r. będziemy mogli ogłosić przetargi na zadania, które uchwalono w budżecie.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że odebrała wiele telefonów oraz wiele słów żalu od mieszkańców Gminy, związanych z wynikłymi utrudnieniami w ruchu w związku przeprowadzanym remontem odcinka drogi wojewódzkiej ul. 1 Maja w Strumieniu. Przetarg na to zadania organizowany był przez Dyrekcję Dróg Wojewódzkich w Katowicach, z uzyskanych informacji wiemy, że występowało wiele problemów z ogłoszonym przetargiem. Remont odcinka drogi wojewódzkiej wykonuje więc Województwo, natomiast remont chodnika wykonuje Gmina. ZGKiM nie mógł wcześniej rozpocząć remontu chodnika, gdyż najpierw wykonawca remontu drogi musiał położyć krawężniki.

Burmistrz A. Grygierek wyraziła słowa nadziei, że remont drogi wojewódzkiej zostanie zakończony w terminie. Poinformowała również, że remont drogi zostanie zakończony w br., natomiast remont chodnika najprawdopodobniej zakończymy na pewnym etapie, natomiast dalsza część skończona zostanie wiosną 2008 r.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że inwestor remontu wyraził zdanie, że gdyby wykonawca tego remontu wiedział jakie niespodzianki czekają go w trakcie prac na ul. 1 Maja w Strumieniu, na pewno nie podjąłby się tego zadania.

Radna C. Skowron interpelowała w sprawie sprawdzenia stanu technicznego istniejącego chodnika przy ul. 1 Maja w Strumieniu, czy nie został on zniszczony w czasie remontu drogi wojewódzkiej - ul. 1 Maja w Strumieniu.

Radny A. Kajstura złożył pisemną interpelację, aby zwrócić się do PKS Cieszyn w sprawie uruchomienia linii autobusowej, obejmującej sołectwo Zabłocie, gdyż młodzież dojeżdżająca z Zabłocia do szkół Cieszynie została odcięta od możliwości od dojazdu, w związku z zawieszeniem kursów autobusów do Cieszyna przez firmę DAS.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor interpelował w sprawie przeprowadzenia rozmów z firmami przewozowymi PKS Bielsko-Biała i TRANSKOM Skoczów, które nie doszły do wspólnego porozumienia w sprawie respektowania biletów miesięcznych uczniów dojeżdżających z Zabłocia do Gimnazjum w Strumieniu. Bilety miesięczne wydane przez TRANSKOM Skoczów nie są respektowane w autobusach PKS Bielsko-Biała dlatego młodzież z Zabłocia dojeżdżająca do Gimnazjum w Strumieniu nie może korzystać z autobusów PKS Bielsko-Biała. Fakt ten powoduje, że ciągłość dojazdu młodzieży z Zabłocia do Gimnazjum w Strumieniu jest zła.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że na bieżąco prowadzi rozmowy z PKS w Cieszyn m. in. w sprawie połączeń autobusowych do Wisły i do Katowic. Zapewniła również, że będzie prowadzić rozmowy w sprawie uruchomienia linii autobusowej w kierunku Cieszyna, która obejmować będzie sołectwo Zabłocie, natomiast jeżeli chodzi o problemy wynikające z PKS Bielsko-Biała, wystąpimy w tej sprawie z pismem.

 

ad. 7.

 

Informacja o funkcjonowaniu oświaty w Gminie (szkoły i przedszkola).

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że materiał dotyczący oświaty został przygotowany przez dyrektorów placówek oświatowych i Komisję Oświaty. Poinformowała też, że istnieją różne możliwości pozyskiwania środków w Ministerstwie Edukacji Narodowej, więc na bieżąco staramy się z nich korzystać. Poinformowała również, że dyrektorzy placówek oświatowych wykazują bardzo duże zaangażowanie w poprawę stanu bazy oświatowej.

Dyrektor J. Włoch dodatkowo poinformowała: każdy dyrektor placówki złożył obszerną informację, w której poruszono wiele różnych tematów.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła: cały stan bazy oświatowej został sprawdzony zaraz na początku kadencji, dyrektorzy zostali poproszeni o przygotowanie informacji o stanie placówek m. in. na temat stanu okien, źródłach ciepła oraz stanie technicznym budynku. Oprócz drobnych, bieżących remontów czekają nas również bardzo poważne inwestycje m. in. pilnego remontu wymaga konstrukcja dachu na sali gimnastycznej w Pruchnej. W tym momencie jest to dla nas priorytet, gdyż z sali korzystają dzieci i chodzi o ich bezpieczeństwo. W Zespole Szkól w Drogomyślu wykonano remont instalacji na sali gimnastycznej, przy bardzo dużym zaangażowaniu pani dyrektor oraz osób prywatnych. W tym wypadku również czeka nas remont sali gimnastycznej. Kolejną sprawą jest termomodernizacja budynku Gimnazjum w Strumieniu. Na tą inwestycję będziemy próbowali starać się o środki pomocowe z RPO. Na remont konstrukcji dachu na sali gimnastycznej w Pruchnej będziemy musieli zaangażować własne środki budżetowe, gdyż jest to sprawa priorytetowa, która nie może czekać, natomiast na pozostałe remonty będziemy szukać środków zewnętrznych. W trakcie roku udało się również pozyskać środki na wykonanie wielu prac m. in.:

-          ze środków MEN wyremontowano salę gimnastyczną (bez zaplecza) w Gimnazjum w Strumieniu,

-          ze środków MEN wykonano malowanie Szkoły Podstawowej w Zabłociu,

-          sporo środków pozyskano na remonty i przygotowanie sal komputerowych,

-          pozyskano środki na dożywianie i przygotowanie stołówki dla dzieci w Zespole Szkół w Pruchnej,

-          pozyskaliśmy 18.000,- zł. na malowanie klas w Gimnazjum w Strumieniu, w których powstały zacieki w wyniku przeciekania dachu, po obfitych opadach deszczu.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że jeżeli tylko wiemy o jakichkolwiek możliwościach pozyskania środków dla oświaty, zaraz informujemy o tym dyrektorów, podpowiadamy im oraz wspieramy w ich działaniach

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła również, że utrzymanie przedszkoli w 90 % finansuje Gmina, natomiast w 10 % rodzice dzieci. Na przedszkola nie ma możliwości pozyskania zewnętrznych środków finansowych. Jedną z większych planowanych inwestycji będzie wykonanie odwodnienia Przedszkola w Zbytkowie, efekt tych prac będzie niewidoczny, ale bardzo kosztowny.

Przewodniczący C. Greń podziękował Burmistrzowi oraz Komisji Oświaty za przygotowanie bogatego materiału nt. funkcjonowania oświaty w Gminie.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor zacytował słowa „Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie”. Stwierdził przy tym, że to chowanie zależy od wielu czynników – od rodziny, jej zamożności, podejścia, wykształcenia, od rówieśników, od grupy nauczycieli, wreszcie od bazy oświatowej. Jako Rada mamy największy wpływ na stan bazy oświatowe w Gminie, aby miała ona standardy europejskie. Trudno to mówić, ale nasza baza oświatowa była niegodna Europy, niegodna naszej młodzieży. Kto inwestuje w młodzież, w dzieci, inwestuje w przyszłość swojej gminy. Jeżeli zostawimy to byle jak, to wtedy będzie byle jak za parę lat. Marzeniem nas wszystkich jest, aby po coraz piękniejszych drogach i chodnikach poruszali się coraz mądrzejsi ludzie. Trzeba stwierdzić, że nasze 11 placówek oświatowych kilkanaście lat wcześniej, a teraz – to nieopisana zmiana. Jeżeli ktoś spojrzy dzisiaj, to widzi, że jest jeszcze dużo do zrobienia, ale kto widział placówki oświatowe 10 lat temu – to widzi olbrzymią pracę wykonaną przez dyrektorów i nauczycieli, poprzednie Rady i obecną również.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor poinformował, że dziś na jaw wyszła sprawa remontu dachu na sali gimnastycznej w Pruchnej. Trzeba dziękować, że do tej pory nic się tam nie stało. Przez długie lata skrywaliśmy ekspertyzę w sprawie dachu, bo gdyby ujrzała światło dzienne musielibyśmy zamknąć salę gimnastyczną. Dzisiaj można to powiedzieć, gdyż jest już po fakcie. Jeżeli zaś termomodernizacja Gimnazjum w Strumieniu zostanie wykonana, będzie to ogromny wydatek, skierowany w bardzo dobrym kierunku. Obiekt ten ma już 50 lat, a nigdy nie był gruntownie remontowany. A to wszystko, czego nie remontuje się na czas, niszczenie. Jako Komisja Oświaty będziemy wnioskować do Burmistrza o pewne działania konieczne do zrobienia, a punktów tych nie jest wiele. W niektórych placówkach są to tylko drobne sprawy.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor wyraził słowa podziękowania dla dyrektorów szkół i przedszkoli, dyrektora ZOS za pomoc i zaangażowanie w sprawy oświaty.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 8.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie Regulaminu wynagradzania nauczycieli na 2008 r. wraz z proponowaną autopoprawką Burmistrza w § 8 ust. 2 – przedstawiła dyrektor ZOS J. Włoch.

Dyrektor J. Włoch poinformowała również, że projekt Regulaminu jest również pozytywnie zaopiniowany przez Związek Nauczycielstwa Polskiego Oddział w Strumieniu.

Burmistrz A. Grygierek przedstawiła proponowaną autopoprawkę w § 8 ust. 2, który otrzymuje brzmienie „2. Przyznane nagrody wypłaca się z okazji zakończenia roku szkolnego, z okazji Dnia Edukacji Narodowej lub w innym terminie.”.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz ze zgłoszoną autopoprawką.

14 głosów „za”, przy 1 „wstrzymującym się od głosu” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XV/109/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 listopada 2007 r. w sprawie Regulaminu wynagradzania nauczycieli na 2008 r.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 9.

 

Informację na temat działań Burmistrza Strumienia podejmowanych w celu pozyskania środków z Unii Europejskiej w okresie od 1 stycznia 2007 r. krótko przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Na prośbę Burmistrza – inspektor E. Kuboszek-Owsiany bardzo szczegółowo przedstawiła informację nt. pozyskanych środków oraz przygotowywanych zadań do pozyskiwania środków na 2008 r.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 10.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy Strumień na 2007 r. wraz z proponowaną przez Burmistrza autopoprawką – przedstawiła Skarbnik D. Mitko.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z przedstawioną autopoprawką.

13 głosów „za”, przy 2 „wstrzymujących się od głosu” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XV/110/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 listopada 2007 r. w sprawie zmian w budżecie gminy Strumień na 2007 r.

Uchwała w załączeniu.

Przewodniczący C. Greń ogłosił 10-minutową przerwę w obradach.

 

ad. 11.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2008 r. – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut, przewodniczący Komisji Oświaty, … - J. Szeruda i przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga – przedstawili jednobrzmiący wniosek wspólnego posiedzenia komisji:

„Komisje wnioskują, aby w 2009 roku zróżnicować stawki podatku od nieruchomości za działalność gospodarczą (2 stawki), które będą zależne od wielkości powierzchni zajętej pod działalność gospodarczą.”.

Przewodniczący Komisji poinformowali również, że do samego projektu uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2008 r. – Komisje nie wniesły uwag.

Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XV/111/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 listopada 2007 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2008 r.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 12.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia projekt uchwały w sprawie podatku od środków transportowych wraz z proponowaną przez Burmistrza autopoprawką w § 1 ust. 10 pkt a i b – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z przedstawioną autopoprawką.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XV/112/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 listopada 2007 r. w sprawie podatku od środków transportowych.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 13.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie opłaty od posiadania psów – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń wnioskował i apelował w sprawie zabezpieczenia w budżecie gminy Strumień środków z przeznaczeniem na dofinansowanie utrzymania schroniska dla zwierząt w Cieszynie. Koszt utrzymania schroniska jest duży, a warunki dla zwierząt niezbyt przyjazne. Zwierzęta przebywające w schronisku są żywymi stworzeniami potrzebującymi również godziwego utrzymania.

Wiceprzewodniczący S. Świtała poinformował, że Zespół Szkół w Pruchnej co roku przekazuje cały samochód koców i żywności do Schroniska dla Zwierząt w Cieszynie.

Burmistrz A. Grygierek stwierdziła, że dobrze jest, że schronisko przyjmuje zwierzęta z okolicznych gmin. My w takim wypadku nie musimy budować takiego obiektu u nas. Inne gminy zastanawiają się nad budową schronisk dla zwierząt.

Następnie przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

14 głosów „za”, przy 1 „wstrzymującym się od głosu” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XV/113/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 listopada 2007 r. w sprawie opłaty od posiadania psów.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 14.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – Skarbnik D. Mitko przedstawiła projekt uchwały zmieniającej uchwałę Nr VII/42/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 marca 2007 r. w sprawie poboru podatku od nieruchomości, rolnego, leśnego, od posiadania psa oraz opłaty targowej w drodze inkasa, określenia inkasentów i wynagrodzenia za inkaso.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut, przewodniczący Komisji Oświaty, … - J. Szeruda i przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga – przedstawili jednobrzmiący wniosek wspólnego posiedzenia Komisji:

„Komisje wnioskują, aby rok 2008 r. był ostatnim rokiem, kiedy podatki i opłaty lokalne są zbierane przez inkasentów.”.

Radny K. Pisiut wystąpił z prośbą – apelem, aby inkasenci podatków w dalszym ciągu dostarczali nakazy płatnicze mieszkańcom, gdyż jest to najlepsza forma kontaktu z mieszkańcami Gminy.

Radna A. Żur stwierdziła, że należy zapytać obecnych inkasentów, czy nadal chcą brać odpowiedzialność za inkasowaną gotówkę, czy może nadal chcą inkasować podatki?

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

14 głosów „za”, przy 1 „wstrzymującym się od głosu” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XV/114/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 listopada 2007 r. zmieniająca uchwałę Nr VII/42/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 marca 2007 r. w sprawie poboru podatku od nieruchomości, rolnego, leśnego, od posiadania psa oraz opłaty targowej w drodze inkasa, określenia inkasentów i wynagrodzenia za inkaso.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 15.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia projekt uchwały w sprawie przedłużenia czasu obowiązywania taryfy za zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie gminy Strumień oraz ustalenia dopłaty – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że po raz pierwszy w historii WZC Ustroń występuje z wnioskiem o niepodwyższanie stawek za odprowadzanie ścieków do kanalizacji.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że na wspólnym posiedzeniu Komisji, na którym omawiano koncepcję gospodarki ściekowej na terenie Gminy poruszono sprawę, że tylko mieszkańcy miasta Strumienia ponoszą cały ciężar kosztów utrzymania kanalizacji.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radny M. Janik zapytał ile wynosi kwota dzierżawy za obiekt oczyszczalni ścieków Strumieniu, którą Gminie płaci WZC Ustroń.

Kierownik G. Dziadek wyjaśniła, że kwota ta wynosi ok. 70.000,- zł.

Radny M. Janik stwierdził, że Gmina żongluje pieniędzmi, pobiera opłatę za dzierżawę obiektów oczyszczalni, zwiększa dopłaty do ścieków powyżej 50 %, natomiast pozostałą część kosztów pozostawia bez zmian, szukając oszczędności rzędu kilku tysięcy złotych. Wszystkie te sprawy zależą jednak od decyzji Rady.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że w przygotowaniu są odpowiednie dokumenty, gdyż w najbliższym czasie czeka nas restrukturyzacja ZGKiM. Kolejnymi trudnymi sprawami do rozwiązania są: oczyszczalnia ścieków wraz z rozbudową kanalizacji oraz działalność ciepłowni miejskiej. Jest to następny bardzo niepopularny temat, obecnie próbujemy podpatrzeć różne inne rozwiązania w tej sprawie.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

13 głosów „za”, przy 2 „wstrzymujących się od głosu” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XV/115/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 listopada 2007 r. w sprawie przedłużenia czasu obowiązywania taryfy za zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie gminy Strumień oraz ustalenia dopłaty.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 16.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – Sekretarz D. Kula przedstawiła projekt uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru położonego w mieście Strumień.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XV/116/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 listopada 2007 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru położonego w mieście Strumień.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 17.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – Burmistrz A. Grygierek przedstawiła projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie umów na rok budżetowy 2008 na powierzenie realizacji i wsparcie realizacji zadań w ramach Programu Współpracy Gminy Strumień z organizacjami pozarządowymi oraz pozostałymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2008.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że przedstawiony projekt uchwały jest wyjściem naprzeciw klubom sportowym, aby zaraz po 1 stycznia mogły wydatkować środki z przyznanych przez gminę dotacji.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Wiceprzewodniczący S. Świtała zapytał, czy kwota 100.000,- zł. przeznaczona dla klubów sportowych (jako ogólna kwota dotacji) może być ujęta w projekcie uchwały, jeżeli Rada nie uchwaliła jeszcze budżetu Gminy na 2008 r.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że w tym wypadku kwota 100.000,- zł. przeznaczona na dotacje dla klubów sportowych nie może zostać zmniejszona, może jedynie zostać zwiększona.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor podziękował za zrealizowanie prośby klubów sportowych, które po podjęciu tej uchwały zaraz po 1 stycznia będą mogły wydatkować środki z dotacji przyznanej przez Gminę.

Radny K. Pisiut przypomniał, że ust. 1 uchwały mówi także o dowozie dzieci niepełnosprawnych.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

14 głosów „za”, przy 1 „wstrzymującym się od głosu” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XV/117/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 listopada 2007 r. w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie umów na rok budżetowy 2008 na powierzenie realizacji i wsparcie realizacji zadań w ramach Programu Współpracy Gminy Strumień z organizacjami pozarządowymi oraz pozostałymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2008.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 18.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – Skarbnik D. Mitko przedstawiła projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia zobowiązań finansowych na 2008 r.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XV/118/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 listopada 2007 r. w sprawie zaciągnięcia zobowiązań finansowych na 2008 r.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 19.

 

Przewodniczący C. Greń przedstawił projekt uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Burmistrza Strumienia.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radny M. Janik zgłosił wniosek formalny o przegłosowanie przedstawionego projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

14 głosów „za”, przy 1 „wstrzymującym się od głosu” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XV/119/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 listopada 2007 r. w sprawie ustalenia wynagrodzenia Burmistrza Strumienia.

Uchwała w załączeniu.

Burmistrz A. Grygierek wyraziła swoje zaskoczenie oraz podziękowała za docenienie jej zaangażowania. Poinformowała też, że uchwalenie przez Radę podwyżki płacy będzie dla niej mobilizacją do dalszego aktywnego działania.

Przewodniczący C. Greń stwierdził dodatkowo, że praca Burmistrza wiąże się z bardzo wieloma wyjazdami oraz ciągłym pobytem poza domem.

 

ad. 20.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – Sekretarz D. Kula przedstawiła projekt uchwały w sprawie powiadomienia o obowiązku złożenia oświadczenia lustracyjnego.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XV/120/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 listopada 2007 r. w sprawie powiadomienia o obowiązku złożenia oświadczenia lustracyjnego.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 21.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – przewodniczący Komisji Rewizyjnej I. Duda przedstawił projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi dotyczącej działalności Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu wraz z uzasadnieniem.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń odczytał treść projektu uchwały oraz poddał go pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XV/121/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 listopada 2007 r. w sprawie rozpatrzenia skargi dotyczącej działalności Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor zwrócił się do Burmistrza o czynienie wszelkich starań w celu zamiany mieszkania dla Pani I. Brachaczek.

 

ad. 22.

 

Protokół Nr XIII/2007 trzynastej sesji Rady, który był wyłożony do wglądu w biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – został przyjęty bez uwag.

ad. 23.

 

W wolnych wnioskach głos zabrali:

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor stwierdził: 11 listopada, święto narodowe, piękna uroczysta sesja w Gimnazjum w Strumieniu. Idąc po mieście nie widać święta ani na domach, ani po frekwencji na sali. Poza występującymi oraz osobami funkcyjnymi na palcach jednej ręki można policzyć mieszkańców naszej Gminy uczestniczących w uroczystej sesji Rady. Natomiast na imprezie „Powitanie cesarza w Zabłociu” – uczestniczyły tłumy. Zastanawiające jest to co się z nami dziej, czy potrafimy jednoczyć się tylko w walce?

Radna A. Żur poinformowała, że w przeddzień Święta Niepodległości sześćdziesięciu aktywnych członków Macierzy Ziemi Cieszyńskiej przez dwie i pół godziny śpiewało pieśni patriotyczne i żołnierskie przy otwartych oknach salki MGOK.

Burmistrz A. Grygierek stwierdziła, że były to pierwsze obchody Święta Niepodległości, od czasu kiedy objęła urząd. Delegacja składała kwiaty pod pomnikami, była tam garstka ludzi, brakowało młodzieży, dzieci, zabrakło strażaków, policji i mieszkańców. Temat ten będzie poruszać w rozmowach z dyrektorami szkół. Musimy się zastanowić nad formą organizacji Święta Niepodległości w latach następnych, aby zachęcić i zaangażować mieszkańców.

Burmistrz A. Grygierek przy tej okazji poinformowała, że ogłosiła Konkurs dla dzieci na hasło promujące gminę Strumień. W najbliższym czasie zorganizowany zostanie również konkurs na hasło promujące rewitalizację.

Burmistrz A. Grygierek stwierdziła, że mamy duży problem, aby dotrzeć z informacjami do mieszkańców. Poinformowała też, że dobrą robotę w przekazywaniu informacji dla mieszkańców Gminy wykonuje nasza lokalna gazeta „Nowa Formacja”. Mieszkańcy nie interesują co dzieje się w Gminie. W ostatnim czasie zamieściliśmy informację w „Nowej Formacji”, „Głosie Ziemi Cieszyńskiej” oraz „Dzienniku Zachodnim” o posiedzeniu komisji, na którym omawiana była koncepcja kanalizacji, jednak mimo tego przyszła tylko garstka ludzi. Mieszkańcy po prostu nie czytają prasy.

Radny M. Hus wyjaśnił, że delegacja strażaków w mundurach uczestniczyła w delegacji składającej kwiaty pod pomnikami w dniu 11 listopada br.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że owszem strażacy byli, ale zabrakło pocztów sztandarowych.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor stwierdził, że przykładem reakcji mieszkańców na informacje była sprawa budowy ocynkowni przez firmę „STRUMET”. Sprawa budowy ocynkowni była wszystkim znana, ale dopiero kiedy „STRUMET” rozpoczął prace, mieszkańcy zaczęli protestować.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że wielu mieszkańców pyta, gdzie można zakupić flagę państwową?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że flagi będzie można zakupić w MGOK.

Radna A. Żur zaproponowała zorganizowanie uroczystej sesji z okazji 11 listopada na Rynku w Strumieniu, z grochówką, orkiestrą oraz wspólnym śpiewaniem pieśni patriotycznych.

Przewodniczący C. Greń zwrócił się z prośbą do przewodniczących komisji o przygotowanie planów pracy komisji na 2008 r.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że termin wspólnego posiedzenia Komisji, na którym omawiany będzie projekt budżetu na 2008 r. - zaplanowany na 5 grudnia br. musi zostać zmieniony na 3 grudnia br. na godz. 1600. Również 5 grudnia br. o godz. 1500 odbędzie się posiedzenie Komisji Rolnictwa, na którym omawiana będzie sprawa zakupu samochodu strażackiego dla OSP w Strumieniu.

 

ad. 24.

 

Przewodniczący C. Greń dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady XV sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 1850) słowami „zamykam XV sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

Zapis dźwiękowy obrad sesji Rady Miejskiej w Strumieniu stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

Protokołowała: