Protokół Nr XVII/2008

obrad siedemnastej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu,

odbytych w dniu 31 stycznia 2008 r. o godz. 1600

w sali obrad Urzędu Miejskiego w Strumieniu

Obecni: Radni Rady Miejskiej, radny Rady Powiatu Cieszyńskiego, sołtysi, przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorzy i kierownicy podległych Radzie jednostek i zakładów budżetowych, – wg załączonych list obecności, przedstawiciel Komisariatu Policji w Strumieniu, pracownicy Urzędu Miejskiego w Strumieniu, przedstawiciele lokalnej prasy, przedstawiciel portalu internetowego „Strumień.com”.

Ponadto w obradach udział wzięli:

1.    Burmistrz Strumienia – mgr Anna Grygierek

2.    Skarbnik Strumienia – mgr Danuta Mitko

3.    Sekretarz Strumienia – Daniela Kula

Porządek obrad:

    1.         Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

    2.         Przedstawienie porządku obrad.

    3.         Wystąpienia gości.

    4.         Informacja o działalności Burmistrza w okresie od 24 grudnia 2007 r. do 22 stycznia 2008 r.

    5.         Informacja przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

    6.         Interpelacje i zapytania radnych.

    7.         Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Strumień”.

    8.         Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części sołectwa Zabłocie.

    9.        Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenia Programu Reintegracji Społecznej i Zawodowej Osób Zagrożonych Wykluczeniem Społecznej w gminie Strumień.

 10.        Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych w gminie Strumień na lata 2005-2010.

 11.        Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki długoterminowej z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach na realizację „Termomodernizacji budynku mieszkalnego wielorodzinnego wraz z dobudową kotłowni przy ul. Pawłowickiej 1 w Strumieniu.

 12.         Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy Strumień na 2008 r.

 13.         Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia Regulaminu dofinansowania ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przedsięwzięć z zakresu usuwania i unieszkodliwiania wyrobów zawierających azbest pochodzących z obiektów budowlanych położonych na terenie gminy Strumień.

 14.         Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie określenia warunków i trybu wspierania finansowego rozwoju sportu kwalifikowanego.

 15.         Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości.

 16.         Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dzierżawę nieruchomości.

 17.         Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Cieszyńskiemu na realizację zadań inwestycyjnych na drogach powiatowych.

 18.        Informacja o podziale środków na remonty i modernizacje dróg gminnych.

 19.        Informacja o sposobie rozpatrzenia wniosków przedstawionych przez Radę Miejską i komisje stałe Rady Miejskiej w III i IV kwartale 2007 r.

 20.         Informacja przewodniczącego Komisji Rewizyjnej nt. pracy Komisji w 2007 r.

 21.         Zatwierdzenie protokołu z XVI sesji.

 22.         Informacje, wolne głosy i wnioski.

 23.         Zakończenie.

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył - przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu Czesław Greń.

Przewodniczący C. Greń – na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 15 radnych, na 15 ustawowego składu Rady – obrady są zatem prawomocne.

Przewodniczący C. Greń przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, burmistrza Strumienia, skarbnika Strumienia, sekretarza Strumienia, radcę prawnego, pełnomocnika Burmistrza ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii, dyrektorów i kierowników podległych Radzie jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych, sołtysów i przewodniczącą Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, radnego powiatowego K. Gajdzicę, komendanta Komisariatu Policji w Strumieniu, przedstawicieli lokalnej prasy „Nowej Formacji”, przedstawiciela portalu internetowego „Strumień.com” oraz wszystkich, których nie wymienił.

 

ad. 2.

 

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor odczytał porządek obrad XVII sesji.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że Komisja Budżetu i Komisja Rolnictwa złożyły wniosek do porządku obrad sesji - w brzmieniu: „Komisje wnioskują o zdjęcie z porządku obrad XVII sesji projektu uchwały w sprawie ustalenia stawki procentowej opłaty adiacenckiej - w celu dokładnego rozeznania wysokości ponoszonych kosztów oraz uzyskiwanych dochodów związanych z wprowadzeniem przez gminę Strumień opłaty adiacenckiej.”.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut i przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - potwierdzili złożenie wniosków o zdjęcie pkt 16 z porządku obrad XVII sesji.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie wnioski komisji o zdjęcie pkt 16 pn. „Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia stawki procentowej opłaty adiacenckiej” - z porządku obrad XVII sesji.

Wniosek został przyjęty 14 głosami „za”, przy 1 „wstrzymującym się od głosu” (głosowało 15 radnych).

Burmistrz A. Grygierek zgłosiła wniosek o zdjęcie z porządku obrad sesji pkt 14 pn. „Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia Regulaminu realizacji Programu ograniczenia niskiej emisji dla gminy Strumień”. Uzasadniając wyjaśniła, że wystąpiły nowe okoliczności, które chcemy ująć w regulaminie. Nowy projekt uchwały w tej sprawie przedłożony zostanie na lutową sesję.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie wniosek burmistrza o zdjęcie pkt 14 pn. „Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia Regulaminu realizacji Programu ograniczenia niskiej emisji dla gminy Strumień” z porządku obrad XVII sesji.

Wniosek został przyjęty jednogłośnie (głosowało 15 radnych).

Przewodniczący C. Greń poinformował, że w związku ze zdjęciem pkt 14 i 16 z porządku obrad sesji pkt 15 otrzyma numer

Następnie przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie porządek obrad wraz z wprowadzonymi zmianami.

Porządek obrad, wraz z wprowadzonymi zmianami został przyjęty jednogłośnie (głosowało 15 radnych).

 

ad. 3.

 

Przewodniczący C. Greń udzielił głosu radnemu powiatowemu K. Gajdzicy.

Radny powiatowy K. Gajdzica poinformował: na sesji Rady Powiatu Cieszyńskiego w dniu 28 stycznia br. wybrany został nowy starosta, został nim Pan Czesław Gluza, który do tej pory pełnił funkcję naczelnika Wydziału w Urzędzie Miejskim w Ustroniu. Jest więc człowiekiem bardzo doświadczonym w dziedzinie administracji. Starosta obiecał, że pierwsze swoje kroki skieruje do Strumienia oraz zapewnił, że będzie wpierał nasze stania dot. remontów dróg powiatowych, w szczególności odcinka drogi powiatowej, od skrzyżowania w Drogomyślu z drogą krajową, do Stadniny Koni w Pruchnej. Inwestycja ta zniknęła z wieloletniego planu inwestycyjnego - nie wiadomo dlaczego. W efekcie okazało się, że dokumentacja techniczna przedawniła się. Radny K. Gajdzica stwierdził, że podniósł dość mocy protest w tej sprawie, gdyż w ten sposób przepadło 60.000,- zł. Dodał też, że jego działania doprowadziły do tego, że na poprzedniej sesji Rady Powiatu wieloletni plan inwestycyjny nie został uchwalony. Projekt techniczny remontu drogi Drogomyśl-Pruchna stracił ważność, więc potrzebny jest nowy. Starostwo zwróciło się do gminy Strumień o pomoc w sfinansowaniu jego aktualizacji. Ponadto poprzedni Zarząd Powiatu zmienił nazewnictwo remontu drogi zaczynając ją w Zebrzydowicach, a kończąc w Pruchnej, ale podobno zapis ten nie ma znaczenia.

Radny powiatowy K. Gajdzica poinformował, że w dalszym ciągu zabiega, aby z funduszów zaoszczędzonych z akcji zimowej wykonać remont odcinka drogi powiatowej w Centrum Pruchnej. I jest na to nadzieja.

Poinformował też, że z pracy w Zarządzie Powiatu zrezygnował dr Jerzy Herma, natomiast osobą odpowiedzialną za drogi z ramienia Zarządu jest Pan Jerzy Malik – były burmistrz Skoczowa.

Radny powiatowy K. Gajdzica wyjaśnił, że odcinek drogi powiatowej od Żwirowni w Zabłociu w kierunku przejazdu kolejowego w Zabłociu jest ujęty w wieloletnim planie inwestycyjnym. Natomiast w sprawie remontu mostu na rzece Wiśle w Strumieniu radny powiatowy Antoni Łukosz skierował wniosek – zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa w stosunku do poprzedniego starosty Mirosława Kożdonia.

Radny powiatowy K. Gajdzica wystąpił z propozycją, aby na zebrania wiejskie, sesje Rady i komisje zapraszać Pana Edwarda Dudkowiaka – przewodniczącego komisji drogowej, aby zapoznał się z problemami Gminy.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że to dobrze, że radni powiatowi wspierają nas w swoich działaniach. Stwierdził też, że rozmawiał z radnym powiatowym E. Dudkowiakiem nt. remontu drogi Drogomyśl-Pruchna i przedstawił mu swoje, a także Gminy, ostre i przeciwne zdanie na ten temat. Poinformował też, że jeżeli chodzi o ilość środków jakie Gmina wkłada w budowę chodników przy drogach powiatowych – jest ich bardzo dużo.

Burmistrz A. Grygierek stwierdziła, że corocznie w budżecie Gminy rezerwowaliśmy środki na dofinansowanie wykonania remontu, teraz przeznaczamy 300.000,- zł na budowę chodników przy drogach powiatowych. Poinformowała też, że karygodny jest fakt, że dokumentacja techniczna straciła ważność, a Gmina ma ponosić tego koszty.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor poprosił, aby koniecznie dopilnować tego aby nazwa remontu drogi powiatowej wróciła do poprzedniej formy, skoro nie jest wystarczająco dużo środków na przeprowadzenie remontu w całości.

Burmistrz A. Grygierek podziękowała radnemu powiatowemu K. Gajdzicy za wsparcie i walkę w sprawach remontów dróg. Poinformowała też, że w 2012 r. minie 100 lat od momentu budowy mostu na rzece Wiśle w Strumieniu. W 2006 r. została sporządzona ekspertyza, która potwierdza stan techniczny mostu oraz wyraźnie wskazuje na konieczność remontu.

 

ad. 4.

 

„Informacja o działalności Burmistrza w okresie od 24 grudnia 2007 r. do 22 stycznia 2008 r.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała:

-          W związku ze składanymi interpelacjami w sprawie przetłoczonych autobusów odbyło się kilka spotkań w Starostwie Powiatowym w Cieszynie (kursy autobusów zostały zmienione, problem został rozwiązany).

-          Odbyły się spotkania w sprawie lokalnych grup działania. Gmina Strumień jest pionierem w tym temacie, i u nas powstanie taka grupa tak więc cel zostanie osiągnięty. Natomiast te Rady, które jeszcze nie przystąpiły, podejmują uchwały o chęci przystąpienia. Przygotowujemy statut oraz inne dokumenty potrzebne do rejestracji lokalnej grupy działania.

-          W Strumieniu powstanie infokiosk, czyniliśmy starania, aby znalazł się na Runku, konserwator zabytków jednak nie wyraził zgody na lokalizację. Miejscem, które nie wzbudzało emocji i dodatkowych problemów okazał się teren przy Hali sportowej w Strumieniu. W późniejszym okresie infokioski znajdą się również we wszystkich sołectwach Gminy.

-          Dzisiaj złożyliśmy w Ministerstwie Kultury w Warszawie wniosek na zadanie „realizacja zabezpieczenia obiektu zamku w Strumieniu”.

-          Zakończyliśmy realizację projektu „miasteczko ruchu drogowego” - dokonaliśmy rozliczenia transzy przyznanych środków.

-          W ubiegłym roku uzyskaliśmy środki w wysokości 370.000,- zł na modernizację bloku przy ul. Pawłowickiej w Strumieniu. Podjęliśmy ryzyko i postanowiliśmy walczyć dalej. Zdecydowaliśmy, że nie przyjmiemy tej kwoty i będziemy dale próbować. Udało się i w br. otrzymaliśmy kwotę o 120.000,- zł wyższą. W tej chwili mamy przyznaną kwotę 495.000,- zł na ten cel.

-          Odbył się konkurs na stanowisko dyrektora MGOK w Strumieniu. Do przeprowadzenia konkursu powołano komisję w składzie: K. Pisiut - przewodniczący Komisji Budżetu, J. Szeruda - przewodniczący Komisji Oświaty, W. Saltarius - pełnomocnik Burmistrza ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i przeciwdziałaniu narkomanii, D. Mitko - kierownik referatu finansowo-księgowego i M. Krzempek-Bronowska - pracownik referatu organizacyjnego. Konkurs został rozstrzygnięty – dyrektorem MGOK został Pan Bogusław Żydek, który od dnia 1 lutego br. obejmie obowiązki.

Do „Informacji” nie zgłoszono uwag ani pytań.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 5.

 

Przewodniczący C. Greń poinformował, że rozpoczął się okres zebrań sprawozdawczych jednostek OSP i klubów sportowych. W LKS „ZRYW” Bąków odbyło się zebranie sprawozdawczo-wyborcze, na którym wybrano nowy zarząd.

Przewodniczący C. Greń zaprosił do udziału w Turnieju Halowym Piłki Nożnej 5, który jest współorganizowany przez ZKZC w Cieszynie i gminę Strumień. Turniej odbędzie się w dniu 2 lutego br. o godz. 900 na Hali sportowej w Strumieniu.

Przewodniczący C. Greń poinformował też, że w dniu 25 stycznia br. wpłynęła skarga Wojewody Śląskiego na uchwałę Nr XV/109/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 listopada 2007 r. w sprawie regulaminu wynagradzania nauczycieli na 2008 r. wnosząca o stwierdzenie nieważności uchwały w częściach określonych w § 7 ust. 4 i 6 – jako niezgodnych z art. 30 ust. 6 pkt 2 ustawy – Karta Nauczyciela.

Do „Informacji” nie zgłoszono uwag ani pytań.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 6.

 

Przewodniczący C. Greń poinformował, że wpłynęły odpowiedzi Burmistrza Strumienia na wszystkie interpelacje zgłoszone na poprzedniej sesji, zapytał radnych, czy odpowiedzi są zadawalające.

Radny A. Kajstura podziękował Burmistrzowi za błyskawiczną reakcję w sprawie kursów autobusów. Poprosił też, aby pamiętać o remoncie drogi powiatowej - ul. Długiej w Zabłociu.

Radny S. Świtała ponownie interpelował o wystąpienie do Zarządu Powiatowego Dróg Publicznych w Cieszynie w sprawie zlikwidowania dużego rozlewiska wody na ul. Głównej w Pruchnej, pomiędzy budynkiem Ośrodka Zdrowia, a sklepem „Smrek” (chodnik dla pieszych znajdujący się w tym miejscu zapada się, gdyż woda stojąca na drodze wypłukuje go).

Przewodniczący C. Greń przypomniał, aby zaraz na początku roku kiedy Zarząd Powiatowy Dróg Publicznych posiada jeszcze środki finansowe, przypominać się o sprawy, które są zgłaszane do wykonania na drogach powiatowych.

Przewodniczący C. Greń ponownie interpelował w sprawie wyczyszczenia zapchanych studzienek przy ul. Głównej w Drogomyślu znajdujących się na wysokości cmentarza Ewangelicko-Augsburskiego w Drogomyślu.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że dzisiaj rozmawiała z Zarządem Dróg Powiatowych w Cieszynie i jesteśmy umówieni, że w przyszłym tygodniu wspólnie zrobimy wizję lokalną w tych miejscach, gdzie zgłaszane są problemy.

Radna C. Skowron interpelowała w sprawach:

1)     wystąpienia do Powiatowego Zarządu Dróg Powiatowych w Cieszynie w sprawie zlikwidowania ogromnego rozlewiska wody na nowej nawierzchni ul. Wyzwolenia w Zbytkowie;

Radna uzyskała ustną odpowiedź na złożoną interpelację, na sesji, której udzieliła Burmistrz A. Grygierek.

2)     aby przy odbiorze końcowym drogi wojewódzkiej ul. 1 Maja w Strumieniu zwrócić uwagę na rów przydrożny na odcinku od skrzyżowania z ul. Tęczową w Strumieniu, gdzie przepust jest całkowicie zasypany, a rów jest niedrożny;

3)     mieszkańców ul. Długiej w Zbytkowie, którzy wnioskują o zwrócenie się do Zakładu Energetycznego w związku z dużymi spadkami napięcia prądu w ich domach.

Radny S. Balas interpelował w sprawie zlikwidowania rozlewiska wody na drodze powiatowej ul. Głównej w Bąkowie w rejonie przystanku autobusowego przy Szkole Podstawowej.

Przewodniczący C. Greń zaproponował, aby w spotkaniu z Zarządem Dróg Powiatowych w Cieszynie wzięli udział sołtysi, którzy są najlepiej zorientowani we wszelakich problemach w swoich sołectwach.

Radna A. Żur interpelowała w sprawach:

              1)       braku odpływu wody z ul. 1 Maja w Strumieniu na wysokości niedawno wyremontowanego budynku – Strumień, ul. 1 Maja 6 (błoto z jezdni chlapie po odnowionej elewacji budynku);

              2)       wykonania przejścia dla pieszych na drodze powiatowej - ul. 1 Maja w Strumieniu naprzeciw sklepu „HERMES” w Strumieniu;

              3)       obcięcia konarów drzew w miejscach, gdzie zasłaniają one lampy oświetlenia ulicznego.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor interpelował w sprawach:

1)     wykonania przejścia dla pieszych na ul. Młyńskiej w Strumieniu, w rejonie skrzyżowania z ul. 1 Maja oraz dokończenie paru metrów chodnika przy ul. Młyńskiej;

2)     wyremontowania gminnej części placu za siedzibą GS „SCH” w Strumieniu (część placu będąca własnością GS „SCH” jest zaasfaltowana, natomiast część będąca własnością Gminy jest w bardzo złym stanie);

3)     budowy kościoła w Zbytkowie (na jakim etapie jest budowa , lub co hamuje rozpoczęcie prac budowlanych).

Burmistrz A. Grygierek udzieliła odpowiedzi na zgłoszone interpelacje:

1)     W sprawie wykonania przejścia dla pieszych naprzeciw sklepu „HERMES” w Strumieniu już występowaliśmy, gdyż jest to droga powiatowa.

2)     W sprawie elewacji budynku – Strumień ul. 1 Maja 6 ponownie prowadzimy rozmowy z konserwatorem zabytków, posyłamy zdjęcia brudnej ściany i wystąpiliśmy ponownie z pytaniem o możliwość wyłożenia elewacji budynku kafelkami. Kolejnym problemem w tym miejscu jest również sprawa studzienek, z których wybija woda. Referat inwestycji sprawdza koszty udrożnienia studzienek, gdyby woda w tym miejscu dobrze spływała nie powstawałoby błoto na drodze. Natomiast konserwator zabytków proponuje ustawienie przezroczystego ekranu, jednak w naszym wypadku to rozwiązanie jest mało praktyczne, gdyż jest zbyt ciasno. Stwierdziła także, że przy wszystkich drogach powiatowych na terenie Gminy powtarzają się te same problemy, wygląda to tak jakby odwodnienie tych dróg było źle wykonane.

3)     W sprawie wykonania kawałka chodnika przy połączeniu ul. Młyńskiej z ul. 1 Maja w Strumieniu oraz wykonania przejścia dla pieszych – jeżeli rozpoczniemy prace po sezonie zimowym na drogach i pozostaną jakieś oszczędności, wtedy prace te zostaną wykonane.

4)     W sprawie remont gminnej części placu za obiektem GS „SCH” w Strumieniu – na wykonanie tego zadania nie mamy przeznaczonych środków w budżecie. W miejscu tym nie planujemy żadnej inwestycji, plac zostanie poprawiony, a dziury zostaną załatane.

5)     W sprawie budowy kościoła w Zbytkowie – to co należało do Gminy zostało zrobione. Zmiana planu zagospodarowania przestrzennego jest w trakcie wykonywania, plan jest wyłożony do publicznego wglądu. Jeżeli wszystkie uzgodnienia będą wykonane, zmiana planu będzie mogła być zatwierdzona na kwietniowej sesji.

Radny M. Hus interpelował w sprawie ścinania zbyt wysokich poboczy przy drogach, które są powodem powstawania rozlewisk wody na drogach.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że główne problemy ze ścinaniem poboczy występują przy drogach powiatowych. Przy drogach gminnych ścinanie poboczy wykonane zostanie przy okazji przeprowadzania remontów cząstkowych, natomiast przy drogach powiatowych będziemy przypominać się w Zarządzie Dróg Powiatowych w Cieszynie.

Radna A. Żur interpelowała w sprawie znalezienia programu dofinansowania oznakowania zabytków w Strumieniu w celu utworzenia szlaku spacerowego po obiektach historycznych (w Strumieniu jest wiele obiektów historycznych, posiadających bogatą historię, a nie są one oznakowane np. budynek dawnej szkoły, budynek dawnej synagogi „burznicy” itp.).

Radny K. Pisiut interpelował w sprawie mieszkańców dzielnicy Kilisztwo w Pruchnej, którzy skarżą się, że na ulicach tej dzielnicy urządzane są wyścigi tuningowanych samochodów. Zwrócił się też z prośbą do komendanta Komisariatu Policji w Strumieniu, aby częściej pojawiały się tam patrole Policji. Poprosił również, aby na zebraniu mieszkańców w sołectwie Pruchna był obecny dzielnicowy.

Komendant R. Machaczka wyjaśnił, że były już zgłaszane interwencje w tej sprawie. Poinformowała, że komisariat będzie pamiętać o problemach dzielnicy Kilisztwo w Pruchnej, jeżeli będą zgłoszenia w tej sprawie, natychmiast będziemy reagować. Poinformował także, że postara się, aby w zebraniu mieszkańców sołectwa Pruchna wziął udział dzielnicowy.

Przewodniczący C. Greń zwrócił się z prośbą do komendanta Komisariatu Policji w Strumieniu, aby we wszystkich zebraniach mieszkańców na terenie Gminy obecny był dzielnicowy danej miejscowości. Poinformował też, że prześlemy do Komisariatu Policji w Strumieniu pismo z wykazem zebrań sołeckich w gminie Strumień.

Radny J. Szeruda poinformował, że w dniu 3 lutego br. o godz. 1500 w sali zborowej w Drogomyślu odbędzie się podsumowanie obchodów 540-lecia istnienia sołectwa Drogomyśl. W uroczystości wezmą również udział przedstawiciele radia i telewizji Katowice.

Przewodniczący C. Greń interpelował w sprawach:

1)     szybkiego zwołania spotkania w sprawie remontu dwupasmówki, gdyż istnieje tam wiele niewykonanych lub zaniedbanych kwestii, które koniecznie trzeba załatwić. Najważniejszą sprawą jest niedokończony remont drogi gospodarczej oraz m. in.: zniszczona barierka, niedokończony chodnik dla pieszych wpadający do rowu, chodnik dla pieszych w kierunku Pruchnej kończący się 5 m przed przystankiem, wyasfaltowanie kawałka przystanku autobusowego.

2)     niszczenia i dewastowania dróg gminnych oraz ich odwodnienia poprzez zaorywanie gruntów do samej krawędzi dróg oraz problem wyorywania kamieni granicznych.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że coraz więcej mieszkańców zgłasza problemy zaorywania rowów oraz wyorywania kamieni granicznych. Gmina nie będzie wznawiała granic w miejscach gdzie wyorano kamienie graniczne, gdyż jest to bardzo kosztowne. Będziemy przeprowadzać kontrole i będziemy karać mieszkańców mandatami. Dodała też, że problem ten jest nam bardzo dobrze znany.

 

ad. 7.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Strumień” – przedstawiła sekretarz D. Kula.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Następnie przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

13 głosami „za”, przy 2 „wstrzymującym się od głosu” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XVII/131/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 31 stycznia 2008 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Strumień”.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 8.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części sołectwa Zabłocie – przedstawiła sekretarz D. Kula.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga i przewodniczący Komisji Oświaty, … - J. Szeruda w imieniu komisji nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut poinformował, że komisja nie wniosła uwag do projektu uchwały. Przedstawił też wniosek komisji: „Komisja wnioskuje, aby na lutowe posiedzenie Komisji Budżetu przygotować wykaz wniosków o zmianę planu zagospodarowania przestrzennego złożonych przez osoby prywatne – w celu zapoznania się z ich ilością oraz ustalenia kierunków w temacie zmian planów zagospodarowania przestrzennego na terenie gminy Strumień.”.

Radny S. Świtała zapytał o koszty zmiany planu zagospodarowania przestrzennego, czy przy okazji przystępowania do zmiany planu nie byłoby korzystniej ująć więcej wniosków?

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że w przypadku kiedy w zmianie planu ujmuje się więcej wniosków - koszt wykonania zmiany jest droży, a czas załatwiania jest o wiele dłuższy.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor zapytał radcę prawnego, czy istniała by możliwość, aby firma chociażby częściowo pokryła koszty wykonania zmiany planu zagospodarowania przestrzennego lub mogła wnieść jakąkolwiek inną opłatę na rzecz Gminy?

Radca prawny R. Szymonek wyjaśnił, że brak jest jakiejkolwiek podstawy prawnej, aby firma pokryła koszty zmiany planu zagospodarowania przestrzennego, gdyż planowanie przestrzenne jest zadaniem własnym gminy. Dlatego gmina nie może żądać zapłaty za wykonanie zmiany planu, ani umawiać się w tej sprawie np. że zainteresowany płaci, aby jego wniosek został pozytywnie rozpatrzony. Poinformował także, że w naszym kraju jest natomiast dopuszczalna dobroczynność.

Radna A. Żur zapytała, czy Gmina ma jakikolwiek wpływ na to, aby rekultywacja terenu żwirowni była przeprowadzona prawidłowo?

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że firma prowadząca wydobycie kruszyw do 5 lat po zakończenia działalności ma obowiązek uporządkowania terenu, zrekultywowania go. Na pewno będziemy sprawdzać, czy rekultywacja jest prowadzona. Na posiedzeniach komisji temat rekultywacji terenu żwirowni w Zabłociu był bardzo szczegółowo omawiany, firma GFG przedstawiła koncepcję zagospodarowania terenu kopalni. Przedstawiciele firmy zadeklarowali również, że od przyszłego roku rozpoczynają prace porządkowe, a do 2010 uporządkują cały teren.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

13 głosami „za”, przy 2 „wstrzymującym się od głosu” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XVII/132/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 31 stycznia 2008 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części sołectwa Zabłocie.

Uchwała w załączeniu.

ad. 9.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia projekt uchwały w sprawie uchwalenia Programu Reintegracji Społecznej i Zawodowej Osób Zagrożonych Wykluczeniem Społecznej w gminie Strumień – przedstawiła kierownik MOPS M. Florek.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że w województwie śląskim jest tylko kilka klubów integracji społecznej, a najbliższe znajdują się w Pszczynie i w Brzeszczach, natomiast w Powiecie Cieszyńskim nie ma jeszcze ani jednego. Wyraziła też słowa nadziei, że działalność klubu w naszej Gminie przyniesie dużo dobrych efektów.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XVII/133/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 31 stycznia 2008 r. w sprawie uchwalenia Programu Reintegracji Społecznej i Zawodowej Osób Zagrożonych Wykluczeniem Społecznej w gminie Strumień.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 10.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia projekt uchwały w sprawie zmiany Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych w gminie Strumień na lata 2005-2010 – przedstawiła kierownik MOPS M. Florek.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XVII/134/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 31 stycznia 2008 r. w sprawie zmiany Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych w gminie Strumień na lata 2005-2010.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 11.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki długoterminowej z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach na realizację „Termomodernizacji budynku mieszkalnego wielorodzinnego wraz z dobudową kotłowni przy ul. Pawłowickiej 1 w Strumieniu – przedstawiła burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radny K. Pisiut zapytał, czy w związku z faktem, że wiemy już o przyznaniu większej kwoty na dofinansowanie remontu bloku przy ul. Pawłowickiej w Strumieniu, za miesiąc nie będziemy musieli podejmować nowej uchwały o zmniejszeniu kwoty zaciąganej pożyczki?

Burmistrza A. Grygierek wyjaśniła, że nie będzie potrzeby zmiany uchwały, gdyż gmina nie musi wykorzystać całej kwoty pożyczki (kwota zapisana w uchwale jest górną granicą zaciąganej pożyczki).

Przewodniczący C. Greń wyjaśnił, że większa kwota pożyczki jest pewnym zabezpieczeniem, w wypadku gdyby wyniknęłyby jakieś dodatkowe roboty przy remoncie bloku.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XVII/135/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 31 stycznia 2008 r. w sprawie zaciągnięcia pożyczki długoterminowej z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach na realizację „Termomodernizacji budynku mieszkalnego wielorodzinnego wraz z dobudową kotłowni przy ul. Pawłowickiej 1 w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 12.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy Strumień na 2007 r. wraz z proponowaną przez burmistrza autopoprawką – przedstawiła skarbnik D. Mitko.

Burmistrz A. Grygierek dodatkowo wyjaśniła, że na Komisji Budżetu przedstawiona została informacja, że Ministerstwo Kultury ogłosiło nabór wniosków na zabezpieczenie dóbr kultury. Koszt zabezpieczenia naszego zamku wynosi ponad 400.000,- zł, Gminy nie stać na pokrycie takiego dużego wydatku. Przygotowaliśmy cały wniosek wraz z wszelkimi wymaganymi dokumentami. Chcąc starać się o pozyskanie środków w Ministerstwie Kultury, gmina musi zagwarantować swój wkład własny w budżecie, dlatego wystąpiła z propozycją zabezpieczenia środków na to zadanie w kwocie 50.000,- zł. (zdejmując tą kwotę z pozycji „remont Ratusza”). Poinformowała także, że sankcje za dopuszczenie do zniszczenia dóbr kultury są bardzo wysokie.

Przewodniczący C. Greń poprosił o przedstawienie szczegółów wniosku złożonego do Ministerstwa Kultury.

Inspektor E. Kuboszek-Owsiany szczegółowo przedstawiła przygotowany wniosek o pozyskanie środków na zabezpieczenie zamku w Strumieniu.

Radny powiatowy K. Gajdzica poinformowała, że w ostatnim numerze „Kroniki” ukazał się bardzo niepokojący artykuł informujący, że władze centralne zdjęły dużo funduszów proeuropejskich przeznaczonych dla powiatów Podbeskidzia.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga i przewodniczący Komisji Oświaty, … - J. Szeruda w imieniu komisji nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut poinformował, że komisja nie wniosła uwag do projektu uchwały. Przedstawił także przyjęty wniosek: „Komisja wnioskuje o przyjęcie nowej pozycji w budżecie Gminy na 2008 r. pn. „realizacja zabezpieczenia obiektu zamku w Strumieniu” – kwocie 50.000,- zł. W celu ujęcia tego zadania w budżecie Gminy proponuje się zdjąć kwotę 50.000,- zł z zadania „modernizacja Ratusza w Strumieniu”.

Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z autopoprawką.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XVII/136/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 31 stycznia 2008 r. w sprawie zmian w budżecie gminy Strumień na 2008 r.

Uchwała w załączeniu.

Przewodniczący C. Greń ogłosił 10-minutową przerwę w obradach.

 

ad. 13.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – kierownik G. Dziadek przedstawiła projekt uchwały w sprawie przyjęcia Regulaminu dofinansowania ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przedsięwzięć z zakresu usuwania i unieszkodliwiania wyrobów zawierających azbest pochodzących z obiektów budowlanych położonych na terenie gminy Strumień.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że sprawa usuwania azbestu jest realizowana w wyniku wielu wniosków zgłaszanych przez radnych, sołtysów i mieszkańców Gminy.

Przewodniczący C. Greń poprosił, aby na zebraniach sołeckich rozdać mieszkańcom ulotki dot. usuwania azbestu. Poprosił także, aby dwutygodnik „Nowa Formacja” opublikował informacje na ten temat.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XVII/137/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 31 stycznia 2008 r. w sprawie przyjęcia Regulaminu dofinansowania ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przedsięwzięć z zakresu usuwania i unieszkodliwiania wyrobów zawierających azbest pochodzących z obiektów budowlanych położonych na terenie gminy Strumień.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 14.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – burmistrz A. Grygierek przedstawiła projekt uchwały w sprawie określenia warunków i trybu wspierania finansowego rozwoju sportu kwalifikowanego.

Przewodniczący C. Greń wyraził słowa zadowolenia, że na dzisiejszej sesji Rady przedstawiony został projekt uchwały w sprawie możliwości finansowania sportu kwalifikowanego. Jest to przejaw pomocy dla klubów sportowych, który ułatwi przekazywanie środków finansowych na działalność sportową. Przygotowanie projektu uchwały wymagało wiele pracy i zaangażowania ze strony Urzędu. Wyraził też słowa podziękowania dla pełnomocnika Burmistrza ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii – W. Saltariusa i radcy prawnego – R. Szymonka za duży wkład pracy w szybkie przygotowanie projektu uchwały.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że jesteśmy jedyną Gminą w województwie śląskim, która przygotowała projekt uchwały w sprawie finansowania sportu kwalifikowanego. Informowaliśmy kluby sportowe, że nie posiadamy możliwości podwyższenia kwot przewidzianych na działalność sportową, ale chcemy stworzyć możliwość pomocy w ich finansowaniu.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga i przewodniczący Komisji K. Pisiut w imieniu komisji nie wnieśli uwag do projektu uchwały

Przewodniczący Komisji Oświaty, … - J. Szeruda przedstawił wnioski komisji:

1.     „Komisja popiera propozycję wprowadzenia finansowania sportu kwalifikowanego jako bardzo dobre rozwiązanie na przyszły rok, ale wyraża obawę, jak będzie wyglądać finansowanie klubów sportowych w br.”.

2.     Komisja wnioskuje, aby w Urzędzie Miejskim w Strumieniu istniała możliwość doradztwa oraz pomocy klubom sportowym z terenu Gminy przy rozliczaniu dotacji otrzymywanych z budżetu.”.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że pracownikiem merytorycznym Urzędu, który rozlicza dotacje dla klubów sportowych jest Pani D. Sikora, która na bieżąco pomaga klubom i udziela im wszelkich potrzebnych informacji. W trakcie analizy sprawozdań z dotacji udzielonych w 2007 r. uwzględniono pewne uwagi i przesłano je do klubów sportowych na piśmie. Działacze klubów sportowych sami muszą przygotować dokumenty wniosków i sprawozdań, a my oferujemy im na bieżąco pomoc merytoryczną.

Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XVII/138/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 31 stycznia 2008 r. w sprawie określenia warunków i trybu wspierania finansowego rozwoju sportu kwalifikowanego.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 15.

 

Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości (dot. wykupu gruntu pod drogę dojazdową do kaflarni) - przedstawiła sekretarz D. Kula.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że dobiega do końca wykonanie projektu technicznego na drogę dojazdową do kaflarni. Jeżeli pojawi się możliwość pozyskania środków pomocowych na ten cel będziemy występować z wnioskiem, gdyż planujemy wykonać ją ze środków zewnętrznych.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XVII/139/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 31 stycznia 2008 r. w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości.

Uchwała w załączeniu.

ad. 16.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dzierżawę nieruchomości - przedstawiła sekretarz D. Kula.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XVII/140/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 31 stycznia 2008 r. w sprawie wyrażenia zgody na dzierżawę nieruchomości.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 17.

 

Projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Cieszyńskiemu na realizację zadań inwestycyjnych na drogach powiatowych – przedstawiła burmistrz A. Grygierek.

Radny P. Faruga zapytał, kto będzie wykonawcą chodników przy drogach powiatowych?

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że poprosiliśmy ZGKiM w Strumieniu o złożenie oferty, aby mieć jakiekolwiek rozeznanie, wystąpimy również do firm prywatnych i wybierzemy ofertę korzystną dla Gminy.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała także, że zmieniliśmy inspektora nadzoru ds. dróg, który przedstawił pewne propozycje co do wykonania prac m. in. dot. budowy chodnika w Bąkowie (aby nie obsuwał się do rowu). Chodnik w Bąkowie będzie wykonany zgodnie z uwagami, które zgłosił nowy inspektor nadzoru. Stwierdziła też, że ZGKiM udowodnił przy budowie chodnika przy ul. 1 Maja w Strumieniu, że potrafi budować chodniki i wykonuje to bardzo fachowo.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że nowy inspektor nadzoru bardzo profesjonalnie podchodzi do prac wykonywanych na drogach, ma wiele uwag co do sposobu przeprowadzania remontów dróg i chodników. Wiele remontów dróg na terenie Gminy przeprowadzaliśmy tanim kosztem, ale nie zawsze to co jest tanie, jest dobrze wykonane.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radny S. Balas zapytał, czy firma, która poprzednio wykonywała chodnik w Bąkowie, przystąpiła do przetargu, gdyż była to bardzo solidna firma.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że jeszcze nie ogłosiliśmy przetargu na wykonanie chodników, na razie tylko badamy rynek i chcemy zrobić to jak najszybciej, gdyż z tego co wiadomo, od kwietnia ceny materiałów budowlanych drożeją. Dlatego przed tym terminem chcemy wyłonić wykonawcę i podpisać umowę.

Radny M. Hus poprosił o informację - kto jest nowym inspektorem nadzoru ds. dróg?

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że inspektorem nadzoru ds. dróg jest Pan Marian Botorek, z którym podpisaliśmy umowę na 1 rok. Poznaliśmy jego pracę przy odbiorze drogi w Bąkowie, którą wykonywaliśmy wspólnie z gminą Pawłowice, był on inspektorem nadzoru ze strony Pawłowic. Pan M. Botorek objechał wszystkie drogi na terenie Gminy i zgłosił swoje uwagi, wyraził też chęć spotkania się z radnymi, aby podzielić się swoimi spostrzeżeniami w temacie stanu dróg.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że za kwoty, które corocznie przeznaczamy w budżecie Gminy na drogi, nie jesteśmy w stanie wykonać żadnych konkretnych remontów dróg.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XVII/141/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 31 stycznia 2008 r. w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Cieszyńskiemu na realizację zadań inwestycyjnych na drogach powiatowych.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 18.

 

Informację o podziale środków na remonty i modernizacje dróg gminnych – szczegółowo przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że Komisja Budżetu proponowała, aby podnieść wysokość kwot środków przeznaczonych do dyspozycji rad sołeckich. W wypadku pozostania niewykorzystanych środków z zimowego utrzymania dróg gminnych przeznaczymy je na zwiększenie środków do dyspozycji rad sołeckich. Rady sołeckie na bieżąco i bardzo rozsądnie dysponują tymi środkami. Natomiast w Strumieniu, po rozliczeniu zimowego utrzymania dróg powiatowych, planujemy wykonanie kontynuacji dalszej części chodnika przy ul. Ks. Londzina lub wykonanie naprawy studzienek na odcinku ul. 1 Maja (pomiędzy kościołem, a Caritasem), aby nie zwracać niewykorzystanych pieniędzy do Powiatu.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga i przewodniczący Komisji Oświaty, … - J. Szeruda w imieniu swych komisji nie wnieśli uwag do „Informacji”.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut przedstawił wnioski komisji:

1.     „Komisja wnioskuje o:

1)     Rozeznanie możliwości wykonania PT dla ul. Gościnnej w Zabłociu z Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych, zamiast ul. Torfowej. W wypadku możliwości wykonania remontu ul. Gościnnej z FOGR, nawierzchnię ul. Torfowej wykonać z wydatków bieżących Gminy.

2)     W zamian za zadanie „wykonanie chodnika od ul. Oblaski – do ul. Modrzewiowej do ośrodka zdrowia w Drogomyślu” – wykonać wzmocnienie wcześniej utwardzonej frezem ul. Krętej w Drogomyślu.”.

2.     „Komisja wnioskuje, aby w przypadku pojawienia się w ciągu roku wolnych środków przyznać dodatkowe kwoty z przeznaczeniem do dyspozycji rad sołeckich.”.

Radni nie wnieśli uwag do „Informacji”.

„Informacja” została przyjęta.

 

 

 

 

 

ad. 19.

 

Informację o sposobie rozpatrzenia wniosków przedstawionych przez Radę Miejską i komisje stałe Rady Miejskiej w III i IV kwartale 2007 r. – przedstawiła burmistrz A. Grygierek

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że stara się, aby wnioski były na bieżąco realizowane. Pozostały nam jeszcze trzy wnioski komisji, które są w trakcie realizacji.

Komisje Rady nie wniosły uwag do „Informacji”.

Radni również nie wnieśli uwag do „Informacji”.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 20.

 

Informację przewodniczącego Komisji Rewizyjnej nt. pracy Komisji w 2007 r. – przedstawił przewodniczący Komisji Rewizyjnej I. Duda.

Komisje Rady nie wniosły uwag do „Informacji”.

Radni również nie wnieśli uwag do „Informacji”.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 21.

 

Protokół Nr XVI/2007 szesnastej sesji Rady, który był wyłożony do wglądu w biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – został przyjęty bez uwag.

 

ad. 22.

 

W wolnych wnioskach głos zabrali:

Radny S. Świtała wnioskował w sprawie, aby zmobilizować właściciela sklepu „Smrek” w Pruchnej do naprawy parkingu przy obiekcie, który znajduje się w fatalnym stanie.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że będziemy prowadzić rozmowy z prywatnymi właścicielami na te tematy, ale będą to rozmowy na poziomie partnerskim, gdyż jest to własność prywatna i nic im nie możemy narzucać. Podobny problem występuje przy sklepie „HERMES” w Strumieniu, na drzewach wokół sklepu notorycznie są wieszane ogłoszenia. Chcemy rozmawiać z właścicielami sklepu czy istniałaby możliwości ustawienia w pobliżu sklepu tablicy ogłoszeniowej. 22 lutego br. organizujemy spotkanie z miejscowymi przedsiębiorcami, więc w kuluarach będzie istniała możliwość porozmawiania na tego typu tematy.

Radna C. Skowron wnioskowała w sprawach:

             1)       aby niewykorzystane środki z zimowego utrzymania dróg przeznaczyć na pozimowe czyszczenie dróg;

             2)       podsypania poboczy ulic: Cieszyńskiej, Pawłowickiej i Wspólnej w Strumieniu.

Radna C. Skowron w imieniu Rady Sołeckiej sołectwa Zbytków zaprosiła burmistrza, przewodniczącego Rady, przedstawicieli prasy, przewodniczącego Miejsko-Gminnej Spółki Wodnej na zebranie mieszkańców, które odbędzie się w dniu 15 lutego br. o godz. 1700 w salce KGW.

Radny S. Balas również zaprosił na zebranie mieszkańców sołectwa Bąków, które odbędzie się w dniu 8 lutego br. o godz. 1700 w Świetlicy wiejskiej w Bąkowie.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, iż posiadamy cały wykaz zebrań mieszkańców w gminie Strumień. W zebraniach będzie również uczestniczyć kierownik referatu Ochrony Środowiska, gdyż mieszkańcy poruszają wiele spraw związanych z ochroną środowiska. Terminy zebrań mieszkańców zostały opublikowane w „Nowej Formacji” oraz na stronie internetowej Gminy. Zebraliśmy wszystkie terminy zebrań: wiejskich, klubów sportowych i jednostek OSP w jeden terminarz i we wszystkich będziemy uczestniczyć.

Przewodniczący C. Greń zaapelował do sołtysów, aby coroczne organizowanie zebrań wiejskich w sołectwach było kontynuowane. Statuty jednostek pomocniczych szczegółowo regulują sprawę, w jakiej częstotliwości zebrania wiejskie maja się odbywać.

Radna C. Skowron ponownie oficjalnie zaprosiła przewodniczącego Miejsko-Gminnej Spółki Wodnej w Strumieniu – M. Janika na zebranie wiejskie w Zbytkowie.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga przedstawił wniosek komisji: „Komisja wnioskuje, aby firmy odbierające odpady ustaliły szczegółowy harmonogram częstotliwości odbioru śmieci z kubłów na terenie gminy Strumień (podobnie jak w przypadku odbierania odpadów segregowanych).”.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że była przygotowana informacja przez kierownika Referatu Ochrony Środowiska, aby mieszkańcy na bieżąco spisywali umowy na wywóz nieczystości z firmami odbierającymi śmieci. Wiemy, że na terenie Gminy istnieją posesje, które nie posiadają kubła na śmieci. Poinformowała też, że harmonogramy odbioru śmieci zostaną przygotowane.

Przewodniczący Komisji Oświaty, … - J. Szeruda przedstawił wnioski komisji:

1.     „Komisja wnioskuje do Burmistrza Strumienia o czynienie starań w Powiecie Cieszyńskim o jak najszybsze wykonanie projektu technicznego na modernizację drogi powiatowej na odcinku Drogomyśl – Pruchna, która planowana jest do remontu w br.”.

2.     „Komisja wnioskuje o przedstawienie przez Burmistrz Strumienia stanowiska w sprawie zbycia obiektu Ośrodka Zdrowia w Strumieniu.”.

3.     „Komisja wnioskuje o rozeznanie sprawy higienistek szkolnych w placówkach oświatowych na terenie Gminy.”.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła - w sprawie remontu drogi powiatowej Drogomyśl-Pruchna cały czas prowadzimy korespondencję ze Starostwem Powiatowym. Zarząd Dróg Powiatowych zwrócił się do nas z pismem o dofinansowanie wykonania projektu technicznego remontu drogi w kwocie 60.000,- zł. Gmina corocznie buduje chodniki przy drogach powiatowych. W bieżącym roku przeznaczamy kwotę 300.000,- zł na budowę chodników przy drogach powiatowych, corocznie planujemy również kwotę na dofinansowanie remontu drogi powiatowej Drogomyśl-Pruchna. A sam fakt, że ważność projektu technicznego przepadła jest bulwersująca.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła – Rada podjęła uchwałę o zbyciu obiektu ośrodka zdrowia w Strumieniu. Poinformowała też, że zobowiązała się publicznie, że przed podjęciem decyzji o sprzedaży sprawa ta zostanie dokładnie przeanalizowana i przemyślana, uwzględniająca koszty wyceny obiektu. Przygotowana wycena pokazała, że wartość obiektu niewiele odbiega od ceny za jaką kupiliśmy obiekt od Powiatu, po udzielonej bonifikacie. Biorąc pod uwagę przygotowaną wycenę oraz aktualną sytuację na rynku nieruchomości podjęto decyzję, aby na razie obiektu ośrodka zdrowia w Strumieniu nie sprzedawać. Przeprowadzaliśmy też rozmowy z obecnymi dzierżawcami, informujące, że mogą nadal prowadzić działalność w obiekcie, natomiast Gminy nie stać na wykonanie podjazdów, czy innych remontów. Jeżeli nadal chcą prowadzić działalność w budynku ośrodka zdrowia sami powinni wykonać wszystkie potrzebne remonty.

Wiceprzewodniczący S. Świtała zapytał, czy obecni dzierżawcy obiektu ośrodka zdrowia w Strumieniu nie będą występować z żądaniami wykonania remontów przez Gminę, jako właściciela obiektu?

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że budynek ośrodka zdrowia w Strumieniu jest w bardzo dobrym stanie i jest jednym z lepszych obiektów, gdyż poprzednia Rada i burmistrz wykonali wiele koniecznych i podstawowych remontów m.in.: remont dachu, odwodnienie budynku i remont suteren.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że radni zadawali jej pytania, czy Gmina będzie wykonywać podjazdy w budynkach ośrodków zdrowia? Udzielając odpowiedzi wyjaśniła, że Gmina nie będzie wykonywać podjazdów, gdyż są to bardzo drogie inwestycje. Tego typu inwestycje powinni wykonać obecni dzierżawcy obiektów.

W sprawie higienistek w szkołach – Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że o tym problemie dowiedziała się dzień wcześniej popołudniu. Do tej pory na działalność higienistek w szkołach umowy podpisane były z firmą z Chybia. W gminie Chybie szkoły nadal mają podpisane umowy z tą firmą, jednak nam powiedziano, że mają braki kadrowe, aby obsłużyć również szkoły w gminie Strumień. Dyrektorzy szkół występowali do ośrodków zdrowia w naszej Gminie, niestety żaden z nich nie może świadczyć tego typu usług. W związku z powyższym nadal musimy poszukiwać firmy, która wykonuje tego typu usługi (np. w Zebrzydowicach czy Hażlachu).

Pan Stanisław Faruga – mieszkaniec Pruchnej poinformowała, że jego pola bezpośrednio sąsiadują z terenem żwirowni i zauważył, że wyrobisku brakuje strefy ochronnej. Do jego gruntów dochodzi piętnastometrowe urwisko z wodą w dole. Uprawianie pola w takich warunkach jest bardzo ryzykowne. Przez dwumetrowe zwały przeciągnięte są sieci energetyczne i jeżeli chodzi o przepisy budowlane jest to kpina.

Pan Stanisław Faruga - mieszkaniec Pruchnej – wnioskował, aby w związku ze zmianą planu zagospodarowania przestrzennego terenu w Zabłociu będącego własnością Przedsiębiorstwa Wielobranżowego GFG w Zabłociu ustalić strefę ochronną wokół nowopowstającego żwirowiska – w celu zabezpieczenia innych użytkowników gruntów od ich działalności.

Pan S. Faruga poinformował także, że jednym z uchybień Gminy była sprzedaż na rzecz Przedsiębiorstwa Wielobranżowego GFG w Zabłociu drogi. Gmina sprzedając tę drogę pozbawiłaby go możliwości jedynego dojazdu do pól. Jednak dzięki przychylności burmistrza sprzedaż nie doszła do skutku.

Burmistrz A. Grygierek stwierdziła, że dobrze jest, że Pan S. Faruga zgłasza swoje uwagi na tym etapie załatwiania spraw.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że Rada podjęła uchwałę o sprzedaży drogi na rzecz Przedsiębiorstwa GFG. Na etapie przygotowywania dokumentacji do sprzedaży sprawdzane były wszystkie księgi wieczyste. Na wniosek Pana S. Farugi sprzedaż została wstrzymana, wszystkie dokumenty są na nowo sprawdzane.

Burmistrz A. Grygierek dodała także, że jednakowo dba o interes każdej ze stron, jak Przedsiębiorstwa GFG, tak i osoby fizycznej.

Pan S. Faruga poinformował, że wszystkie dokumenty dotyczące tej sprawy złoży na ręce Burmistrza.

 

ad. 23.

 

Przewodniczący C. Greń dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady XVII sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 1835) słowami „zamykam XVII sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

Zapis dźwiękowy obrad sesji Rady Miejskiej w Strumieniu stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

Protokołowała: Elżbieta Król

 

 

Przewodniczący Rady

Czesław GREŃ