Protokół Nr XX/2008

obrad dwudziestej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu,

odbytych w dniu 24 kwietnia 2008 r. o godz. 1600

w sali obrad Urzędu Miejskiego w Strumieniu

Obecni: Radni Rady Miejskiej, sołtysi, przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorzy i kierownicy podległych Radzie jednostek i zakładów budżetowych, – wg załączonych list obecności, pracownicy Urzędu Miejskiego w Strumieniu i przedstawiciel portalu internetowego „Strumień.com”.

Ponadto w obradach udział wzięli:

1.    Burmistrz Strumienia – mgr Anna Grygierek

2.    z-ca Burmistrza Strumienia – mgr inż. Roman Greń

3.    Skarbnik Strumienia – mgr Danuta Mitko

4.    Sekretarz Strumienia – Daniela Kula

Porządek obrad:

    1.         Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

    2.         Przedstawienie porządku obrad.

    3.         Wystąpienia gości.

    4.         Informacja o działalności Burmistrza w okresie od 19 marca 2008 r. do 16 kwietnia 2008 r.

    5.         Informacja przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

    6.         Interpelacje i zapytania radnych.

    7.         Rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu za 2007 r. oraz podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Strumienia.

    8.         Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy Strumień na 2008 r.

    9.         Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części sołectwa Drogomyśl.

 10.         Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części sołectwa Pruchna.

 11.         Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia Planu Odnowy Miejscowości Bąków.

 12.         Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia Planu Odnowy Miejscowości Drogomyśl.

 13.         Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia Planu Odnowy Miejscowości Zabłocie.

 14.         Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia Planu Odnowy Miejscowości Zbytków.

 15.         Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia stawki procentowej opłaty adiacenckiej.

 16.         Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie statutu zakładu budżetowego pn. Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej z siedzibą w Strumieniu.

 17.         Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zaciągnięcia zobowiązania finansowego na 2009 r.

 18.         Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wspólnej realizacji z gminą Skoczów i gminą Chybie projektu pn. „Program rozwoju promocji turystyki z określeniem lokalnych produktów turystycznych na obszarze działania trzech gmin: Chybie, Skoczów i Strumień”.

 19.         Informacja nt. postępowań przetargowych na zadania zaplanowane w budżecie Gminy na 2008 r.

 20.         Ocena działalności Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury, Miejskiej Biblioteki Publicznej, Hali sportowej i Basenu kąpielowego

 21.         Zatwierdzenie protokołu z XIX sesji.

 22.         Informacje, wolne głosy i wnioski.

 23.         Zakończenie.

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył - przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu Czesław Greń.

Przewodniczący C. Greń – na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 15 radnych, na 15 ustawowego składu Rady – obrady są zatem prawomocne.

Przewodniczący C. Greń przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, burmistrza Strumienia, z-cę burmistrza Strumienia, skarbnika Strumienia, sekretarza Strumienia, radcę prawnego, pełnomocnika Burmistrza ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii, dyrektorów i kierowników podległych Radzie jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych, sołtysów i przewodniczącą Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, przedstawiciela portalu internetowego „Strumień.com”, przedstawicieli firm, które przygotowywały plany odnowy miejscowości oraz wszystkich, których nie wymienił.

 

ad. 2.

 

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor odczytał porządek obrad XX sesji.

Burmistrz A. Grygierek zgłosiła wniosek o zdjęcie z porządku obrad XX sesji punktów od nr 15 do nr 18. Pkt nr 15 dot. utworzenia Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Bąkowie oraz pkt nr 16 do 18 dot. sprzedaży nieruchomości gminnych. Uzasadniając wniosek wyjaśniła, że zgodnie z informacją uzyskaną w Kuratorium Oświaty w Katowicach opinia dot. utworzeniu Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Bąkowie miała wpłynąć przed sesją Rady, gdyż jest konieczna do podjęcia przedmiotowej uchwały. W związku z tym, że opinia Kuratorium Oświaty nie wpłynęła proponuje się zdjęcie projektu uchwały z porządku obrad sesji. Natomiast w sprawie projektów uchwał dotyczących sprzedaży nieruchomości gminnych Komisja Budżetu planowała przeprowadzenie wizji lokalnych w terenie. Wyjazd w teren nie odbył się, dlatego proponuje się zdjęcie trzech projektów uchwał dotyczących sprzedaży nieruchomości gminnych z porządku obrad dzisiejszej sesji. Komisja Budżetu w maju przeprowadzi wizje lokalne, a projekty uchwał zostaną przedłożone na następną sesję Rady.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie wniosek burmistrza Strumienia o zdjęcie z porządku obrad XX sesji:

1)    projektu uchwały w sprawie utworzenia Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Bąkowie;

2)    projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż w trybie bezprzetargowym nieruchomości położonej w Strumieniu;

3)    projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż na rzecz wieczystego użytkownika nieruchomości położonej w Strumieniu;

4)    projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie na rzecz ENION S.A. z/s w Krakowie nieruchomości, na których zlokalizowane SA stacje elektroenergetyczne.

Wniosek został przyjęty jednogłośnie (głosowało 15 radnych).

Przewodniczący C. Greń poinformował, że w związku ze zdjęciem punktów: 15, 16, 17, 18 z porządku obrad XX sesji – punkty: 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, otrzymają kolejno numery: 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23.

Następnie przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie cały porządek obrad wraz z wprowadzonymi zmianami.

Porządek obrad, wraz z wprowadzonymi zmianami został przyjęty jednogłośnie (głosowało 15 radnych).

 

ad. 3.

 

Nikt z gości nie zabrał głosu.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że zespół członków Klubu Ekologicznego „EKO” w Drogomyślu w składzie: Pani Maria Gębusia, Pani Małgorzata Talik i Pan Tomasz Donocik zostali uhonorowani przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach dyplomem uznania „Zielone Czeki a.d.

 

ad. 4.

 

„Informacja o działalności Burmistrza w okresie od 19 marca 2008 r. do 16 kwietnia 2008 r.

Burmistrz A. Grygierek dodatkowo poinformowała:

-     Dzisiaj w Urzędzie Miejskim w Strumieniu odbyło się spotkanie z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych w Katowicach dotyczące drogi gospodarczej w Drogomyślu oraz braku dojazdu do trzech budynków mieszkalnych położonych w pobliżu dwupasmówki w Drogomyślu. Ustalono również, że następne spotkanie dot. remontu dwupasmówki odbędzie się 13 maja br.

-     Gmina Strumień pozyskała środki z Urzędu Marszałkowskiego w Katowicach na zakup strojów dla chóru dziecięcego „Macierzanki” w Drogomyślu oraz na budowę placu zabaw dla dzieci w Bąkowie.

Do „Informacji” nie zgłoszono uwag ani pytań.

„Informacja” została przyjęta.

ad. 5.

 

Informacja przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

Radny S. Balas sprostował, że pismo kwestionujące sprawę sposobu przeprowadzenia Gminnego Turnieju Drużyn OSP w Siatkówce napisała Rada Sołecka w Pruchnej, a nie jak zapisano w Informacji Rada Sołecka w Bąkowie.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że w najbliższy, czasie czeka nas wiele imprez sportowych. Kompletowane są drużyny do różnych konkurencji, a osobą odpowiedzialną za organizację składów drużyn jest wiceprzewodniczący J. Jałowiczor.

Do „Informacji” nie zgłoszono uwag ani pytań.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 6.

 

Przewodniczący C. Greń poinformował, że wpłynęły odpowiedzi Burmistrza Strumienia na wszystkie interpelacje zgłoszone na poprzedniej sesji, zapytał radnych, czy odpowiedzi są zadawalające oraz czy radni zgłaszają jeszcze jakieś dodatkowe pytania i uwagi.

Przewodniczący C. Greń złożył pisemną interpelację w następujących sprawach:

1)    podjęcia natychmiastowych działań mających na celu utwardzenie nawierzchni drogi gospodarczej w Drogomyślu biegnącej równolegle do drogi krajowej S 81;

2)    wyjaśnienia sprawy odcięcia możliwości wyjazdu z trzech posesji w Drogomyślu na drogę krajową S 81;

3)    zapewnienia możliwości bezpiecznego dojścia mieszkańców dzielnicy Drogomyśl – Dębina do skrzyżowania w Drogomyślu drogą śródpolną użytkowaną przez Stadninę Koni w Ochabach, a będącą własnością Agencji Rolnej Skarbu Państwa;

4)    wystąpienia do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Katowicach w sprawie wykonania bezpiecznego przejścia dla pieszych w Bąkowie w okolicy salonu Opla;

5)    interwencji w Zarządzie Dróg Powiatowych w Cieszynie w sprawie pilnej naprawy nawierzchni ul. Długiej w Zabłociu w kierunku Drogomyśla.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że temat remontu dwupasmówki był wielokrotnie omawiany i jest na bieżąco monitorowany. Dzisiaj odbyło się spotkanie z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych w tej sprawie.

Burmistrz A. Grygierek poprosiła z-cę burmistrza R. Grenia o rozwinięcie tematu remontu dwupasmówki.

Z-ca Burmistrza R. Greń poinformował, że kilkakrotnie zwracaliśmy się z prośbą o przedstawienie projektu technicznego dot. remontu dwupasmówki, aby móc się z nim zapoznać, jednak nie otrzymaliśmy go. Poprosiliśmy o pilne zwołanie wizji w terenie m. in. w sprawie trzech budynków odciętych od dojazdu do dwupasmówki. W wizji lokalnej wzięli udział przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych w Katowicach, kierownik Rejonu Dróg Krajowych z Pszczyny, burmistrz, z-ca burmistrza oraz pracownicy Urzędu Miejskiego.

Z-ca burmistrza R. Greń odczytał ustalenia zapisane w notatce z wizji lokalnej na dwupasmówce w Drogomyślu. Poinformował też, że wystosowaliśmy pismo do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych w Katowicach w tej sprawie, ale nasze pismo nie zostało napisane w tak ostrym tonie jak interpelacja przewodniczącego C. Grenia.

Z-ca burmistrza R. Greń poinformował też, że ustalono następny termin spotkania w sprawie remontu dwupasmówki na dzień 13 maja br. Na spotkaniu tym poruszona zostanie również sprawa wykonania bezpiecznego przejścia dla pieszych na dwupasmówce w Bąkowie.  Poinformował również, że wystosowaliśmy pismo do Agencji Nieruchomości Rolnych w Opolu oraz do wiadomości Stadniny Koni w Ochabach w sprawie nieodpłatnego przekazania drogi śródpolnej na rzecz Gminy, która będzie mogła służyć jako możliwość bezpiecznego dojazdu mieszkańców dzielnicy Dębina w Drogomyślu do dwupasmówki.

Radny S. Balas interpelował, aby przy okazji planowanej wizji lokalnej z udziałem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Katowicach dot. wykonania bezpiecznego przejścia dla pieszych na dwupasmówce w Bąkowie przedstawić sprawę udrożnienia odcinka zarurowanego rowu (2 kręgi są zalane betonem) przy skrzyżowaniu ulicy Głównej w Bąkowie z dwupasmówką, w rejonie salonu samochodowego OPEL.

Z-ca burmistrza R. Greń zaproponował, że przyjedzie na wizję lokalną, aby zapoznać się z tą sprawą.

Radna A. Żur interpelowała w sprawach:

1)    ustawienia zniszczonego znaku „zakaz wjazdu” na ul. Staromiejską w Strumieniu, od strony Rynku;

2)    zwrócenie uwagi na utrzymanie czystości i porządku oraz osoby pijące alkohol na zewnątrz baru przy ul. Staromiejskiej w Strumieniu;

3)    przyspieszenia interwencji Konserwatora Zabytków w sprawie uzyskania zgody na rozbiórkę zawalonych zabudowań gospodarczych w Strumieniu przy ul. Machny Ogrodzeńskiej, w rejonie posesji Państwa Gamżów;

4)    posprzątania brudnego przystanku PKS przy przejeździe kolejowym w Strumieniu oraz wycięcia rosnących w tym rejonie samosiejek, które zasłaniają wyjazd z ul. Słonecznej na ul. 1 Maja w Strumieniu;

5)    utwardzenia gminnej części parkingu za budynkiem GS „SCH” w Strumieniu;

6)    uwzględnienia przy zmianie organizacji ruchu na Rynku w Strumieniu wykonania kilku miejsc na bezpłatny parking dla samochodów przy ul. Podwale w Strumieniu (z tyłu budynku MGOK);

7)    wymiany bardzo zniszczonych znaków „witaczy” gminy Strumień;

8)    wykonania odwodnienia części cmentarza w Strumieniu w rejonie śmietnika;

9)    wystąpienia do Komendy Powiatowej Policji w Cieszynie, aby na ul. Brodeckiego w Strumieniu ustawiono radar.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor interpelował w sprawie wystąpienia do Komisariatu Policji w Strumieniu o zajęcie się problemem cyklicznych, cotygodniowych zjawisk wandalizmu w Strumieniu.

Przewodniczący C. Greń zwrócił się z prośbą do radnych, aby mniej priorytetowe sprawy były poruszane w punkcie „Informacje, wolne głosy i wnioski”, gdyż w ostatnim czasie punkt „Interpelacje i zapytania radnych” bardzo się rozrasta.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała na interpelacje radnej A. Żur dotyczące:

1.     Wykonania parkingu na ul. Podwale w Strumieniu – zmiana organizacji ruchu dotyczy samego Rynku, w późniejszym czasie będziemy przygotowywać koncepcję zmiany organizacji ruchu na dalsze rejony Strumienia. Ponadto kwestia wykonania parkingu to nie tylko utwardzenie i wysypanie kamieniem, ale przede wszystkim wykonanie projektu technicznego.

2.     „Witacze” gminy Strumień faktycznie rażą swoim wyglądem, dlatego zastanawiamy się, czy będziemy robić je sami, czy będziemy starać się o pozyskanie środków transgranicznych na ten cel. Na bieżąco interesujemy się możliwościami pozyskania środków, ale nabory wniosków ciągle się przesuwają. Poprosiła o cierpliwość w tej sprawie.

3.     Wykonanie odwodnienia części cmentarza w Strumieniu –w budżecie Gminy mamy przeznaczone środki na poszerzenie cmentarza w Strumieniu, więc może przy tej okazji sprawdzimy sprawę wykonania odwodnienia.

4.     Przystanki autobusowe na terenie całej Gminy są myte i sprzątane na bieżąco, ale nie co tydzień. Niestety jest coraz więcej wandalizmu i problemy z utrzymaniem czystości na przystankach autobusowych są coraz większe. Najbliższe prace porządkowe na przystankach wykonywane będą przed 1 maja br.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła też, że nad pozostałymi interpelacjami radnej A. Żur musimy się zastanowić i rozeznać je.

Z-ca burmistrza R. Greń wyjaśnił, że w sprawie, w której interpelował wiceprzewodniczący J. Jałowiczor sam osobiście interweniował na Komisariacie Policji w Strumieniu. W poniedziałek ZGKiM posprzątał śmieci i naprawiał zniszczone znaki drogowe po sobotnio-niedzielnych występkach wandali w Strumieniu. Z uzyskanych na Komisariacie Policji w Strumieniu informacji wiadomo również, że sprawców tych występków nie znaleziono.

Przewodniczący C. Greń zapytał o sprawę remontu śluzy i kanału ulgi na rzece Knajka w Drogomyślu. W sprawie tej obyły się spotkania, wizje w terenie, spisano protokół oraz padły obietnice, że znajdą się środki na remont. Zapytał też, czy jest jakiśkolwiek odzew w tej sprawie?

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że w sprawie tej odbędzie się spotkanie, na którym przedstawione zostaną konkretne decyzje w tej sprawie.

 

ad. 7.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – Sprawozdanie z wykonania budżetu gminy Strumień za 2007 r. - krótko przedstawiła burmistrz A. Grygierek.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor odczytał Uchwałę Nr 4100/I/80/2008 z dnia 15 kwietnia 2008 r. I Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach pozytywnie opiniującą przedłożone przez Burmistrz Strumienia sprawozdanie z wykonania budżetu za 2007 r.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że w dniu 3 kwietnia br. Komisja Rewizyjna przedstawiła wniosek o udzielenie Burmistrzowi Strumienia absolutorium z tytułu wykonania budżetu Gminy za 2007 r., który został przesłany do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach do zaopiniowania.

Przewodniczący komisji I. Duda odczytał protokół Nr 5/2008 Komisji Rewizyjnej z dnia 3 kwietnia br. oraz przedstawił wniosek komisji: „Komisja wnioskuje, aby działalność świetlicy środowiskowej przy Gimnazjum w Strumieniu przenieść do pomieszczeń MGOK. Komisja sugeruje aby działalność świetlic środowiskowych w Gminie była prowadzona pod jednym kierownictwem.”.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor odczytał Uchwałę Nr 4100/I/81/2008 z dnia 15 kwietnia br. I Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach pozytywnie opiniującą wniosek Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Strumieniu w sprawie udzielenia Burmistrzowi Strumienia absolutorium za 2007 r.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut, przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga i przewodniczący Komisji Oświaty, … - J. Szeruda przedstawili jednobrzmiący wniosek: „Komisje wnioskują o przyjęcie Sprawozdania z wykonania budżetu gminy Strumień za 2007 r. oraz udzielenie z tego tytułu absolutorium Burmistrzowi Strumienia.”.

Radni również nie wnieśli uwag do sprawozdania.

Przewodniczący C. Greń odczytał projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Strumienia i poddał go pod głosowanie .

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) w głosowaniu jawnym - podjęta została:

Uchwała Nr XX/161/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 24 kwietnia 2008 r. w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Strumienia.

Uchwała w załączeniu.

Przewodniczący C. Greń złożył gratulacje burmistrz A. Grygierek z okazji udzielenia absolutorium, a radni i pozostali uczestnicy sesji przyjęli te słowa oklaskami.

Burmistrz A. Grygierek podziękowała Radzie za udzielenie absolutorium.

 

ad. 8.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy Strumień na 2008 r. wraz z autopoprawką przedstawiła skarbnik D. Mitko.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że z dodatkowych środków budżetowych proponuje się dofinansowanie zadań, o które wcześniej wnioskowały komisje. Stwierdził również, że cieszy fakt, że zwiększono środki przeznaczone do dyspozycji rad sołeckich.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z autopoprawką.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XX/162/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 24 kwietnia 2008 r. w sprawie zmian w budżecie gminy Strumień na 2008 r.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 9.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia projekt uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części sołectwa Drogomyśl – przedstawiła sekretarz D. Kula.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Następnie przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XX/163/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 24 kwietnia 2008 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części sołectwa Drogomyśl.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 10.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia projekt uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części sołectwa Pruchna – przedstawiła sekretarz D. Kula.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Następnie przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XX/164/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 24 kwietnia 2008 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części sołectwa Pruchna.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 11.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia Plan Odnowy Miejscowości Bąków (wraz z autopoprawkami) przedstawiła Pani Anna Jagiełło przedstawicielka Agencji Wspierania Inicjatyw Lokalnych z Kielc – autor dokumentu.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że jeżeli na dzisiejszej sesji Rada uchwali cztery pozostałe plany odnowy dla sołectw: Bąków, Drogomyśl, Zabłocie i Zbytków będą je miały wszystkie miejscowości wchodzące w skład naszej Gminy. Będąc w posiadaniu gotowych planów odnowy miejscowości będziemy mogli spokojnie czekać na ogłoszenia konkursów z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XX/165/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 24 kwietnia 2008 r. w sprawie przyjęcia Planu Odnowy Miejscowości Bąków.

Uchwała w załączeniu.

 

 

 

 

 

ad. 12.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia Plan Odnowy Miejscowości Drogomyśl (wraz z autopoprawkami) przedstawił Pan Bartosz Tyrna przedstawiciel Stowarzyszenia Wspierania Inicjatyw Gospodarczych z Cieszyna – autor dokumentu.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XX/166/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 24 kwietnia 2008 r. w sprawie przyjęcia Planu Odnowy Miejscowości Drogomyśl.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 13.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia Plan Odnowy Miejscowości Zabłocie (wraz z autopoprawkami) szczegółowo przedstawiła Pani Iwona Kubik przedstawicielka Instytutu Gospodarki Nieruchomościami z Katowic – autor dokumentu.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Burmistrz A. Grygierek zaproponowała, aby w Planie Odnowy Miejscowości Zabłocie nie wprowadzać zbyt szczegółowych zapisów dotyczących planowanego remontu obiektu starej stodoły na terenie LKS „Orzeł” Zabłocie, gdyż do końca nie wiadomo jak sprawa ta będzie zrealizowana.

Pani I. Kubik wyjaśniła, że plan odnowy miejscowości jest dokumentem otwartym, więc zawsze można zmienić jego treść, a zapisy dotyczące planowanego remontu starej stodoły nie są zapisane zbyt szczegółowo.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XX/167/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 24 kwietnia 2008 r. w sprawie przyjęcia Planu Odnowy Miejscowości Zabłocie.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 14.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia Plan Odnowy Miejscowości Zbytków (wraz z autopoprawkami) przedstawił Pan Robert Dziekan przedstawiciel firmy Collect Consulting Sp. z o.o. z Katowic – autor dokumentu.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Radna A. Żur stwierdziła, że uchwalone na dzisiejszej sesji cztery plany odnowy miejscowości są dokumentami bardzo szczegółowo i skrupulatnie przygotowanymi. Dwa wcześniej uchwalone Plany Odnowy Miejscowości dla Strumienia i Pruchnej nie są tak dokładnie przygotowane. Dodała również, że w planach powinno wymienić się osoby liderów danych miejscowości i np. w Planie Odnowy Miejscowości Drogomyśl osoby te są uwidocznione.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że dwa pierwsze plany odnowy miejscowości przygotowała jedna firma. Wykonanie pozostałych planów postanowiliśmy zlecić różnym firmom, aby mieć pogląd na ich pracę oraz możliwość porównania. Staraliśmy się również na bieżąco sprawdzać zaangażowanie firm w pracach nad przygotowaniem planów.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor stwierdził, że oceny są potrzebne do ustalenia, kto lepszy, a kto gorszy. Przy tworzeniu dwóch pierwszych planów dla Pruchnej i Strumienia - firma przygotowująca wyraziła się, że „to co jest potrzebne na temat danej miejscowości znajdziemy w Internecie” – i to niezbyt dobrze świadczy o tej firmie. Plany odnowy miejscowości są materiałami, z których dalej będziemy tworzyć inne potrzebne dokumenty.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XX/168/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 24 kwietnia 2008 r. w sprawie przyjęcia Planu Odnowy Miejscowości Zbytków.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 15.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia projekt uchwały w sprawie ustalenia stawki procentowej opłaty adiacenckiej – przedstawiła sekretarz D. Kula.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut, przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga i przewodniczący Komisji Oświaty, … - J. Szeruda przedstawili jednobrzmiący wniosek: „Komisje wnioskują o odrzucenie projektu uchwały w sprawie ustalenia stawki procentowej opłaty adiacenckiej.”.

Radny M. Janik zapytał, czy na terenie naszego kraju którakolwiek z gmin wprowadziła opłaty adiacenckiej i w jaki sposób one funkcjonują? Czy wszyscy właściciele ziemscy będą opodatkowani? Czy gmina dzieląc swoje nieruchomości również będzie płacić opłatę adiacencką.

Radca prawny R. Szymonek wyjaśnił, że opłata adiacencka jest opłatą, która ma zastosowanie do wszystkich rodzajów gruntów, a nie tylko do gruntów rolnych. Ponadto jest to rodzaj opłaty, czy podatku naliczanego przez gminę, dlatego więc gmina sama sobie nie będzie płacić tej opłaty.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że na terenie Powiatu Cieszyńskiego są gminy, które uchwaliły opłatę adiacencką.

Sekretarz D. Kula poinformowała, że gmina Dębowiec i Skoczów uchwaliły opłatę adiacencką. Opłaty te nie są na razie naliczane, gdyż uchwała o opłacie adiacenckiej jest prawem miejscowym, podlegającym publikacji.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie wniosek komisji dotyczący odrzucenia projektu uchwały w sprawie ustalenia stawki procentowej opłaty adiacenckiej.

Wniosek został przyjęty 14 głosami „za”, przy 1 „wstrzymującym się od głosu” (głosowało 15 radnych).

Projekt uchwały w sprawie ustalenia stawki procentowej opłaty adiacenckiej – został odrzucony.

Przewodniczący C. Greń ogłosił 10-minutową przerwę w obradach.

 

ad. 16.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie statutu zakładu budżetowego pn. Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej z siedzibą w Strumieniu – przedstawiła sekretarz D. Kula.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radny S. Balas zapytał o kwestię utrzymywania zieleni na terenie Gminy: czy ZGKiM mógłby kosić trawę na terenie tzw. trójkąta w Bąkowie? Dotychczas teren ten jest koszony przez mieszkańców Bąkowa w czynie społecznym.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że co roku staramy się o zatrudnienie pracowników w ramach prac interwencyjnych, którzy będą wykonywać różne prace zlecone przez Gminę. Dlatego jeżeli sołectwa zgłoszą potrzebę wykonania prac, będziemy starali się im pomóc realizując to co jest konieczne do zrobienia.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że wyczuwa pewne dysproporcje, gdyż w mieście wszelakie prace wykonuje ZGKiM w ramach dotacji przyznanej z budżetu, natomiast w sołectwach o wykonanie jakichkolwiek prac musimy się prosić, a za każdą robotę wykonaną w sołectwie ZGKiM wystawia fakturę.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że to nie jest tak. W mieście w ramach dotacji ZGKiM utrzymuje rynek i park, a oprócz tego jest wiele innych prac do wykonania. Natomiast w sołectwach ZGKiM m. in. wykonuje koszenie poboczy dróg, koszenie cmentarzy komunalnych itp.

Sekretarz D. Kula wyjaśniła radnemu S. Balasowi, że teren tzw. trójkąta gdzie mieszkańcy Bąkowa wykonali piękny kopiec jest terenem powiatowym.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor zapytał o dwie różne działalności dotyczące utrzymania parku w Strumieniu. Całość prac związanych z utrzymaniem parku w br. wygrała firma z przetargu, a z nowego Statutu również wynika, że ZGKiM będzie zajmował się utrzymaniem zieleni w parku? Ten rok jest wyjątkowy dlatego, że planujemy wykonanie prac remontowych, dlatego powinno być dokładnie ustalone kto za co w br. odpowiada w sprawie utrzymania zieleni parku.

Sekretarz D. Kula wyjaśniła, że Statut ZGKiM w Strumieniu nie jest dokumentem, który jest przygotowany na 1 rok. W br. wystąpiła wyjątkowa sytuacja, gdyż planujemy generalną renowację parku, natomiast nowy Statut ZGKiM w ogóle przewiduje, że utrzymanie zieleni w parku jest zadaniem Zakładu.

Z-ca burmistrza R. Greń wyjaśnił, że remont parku ogłosiliśmy przetarg, w którym szczegółowo określiliśmy zakres prac do wykonania oraz termin zakończenia prac do listopada br. Na początku maja firma, która wygrała przetarg wchodzi w teren i rozpocznie prace w parku. Przed wykonaniem nasadzeń oraz wysianiem trawy chcemy, aby wykonane zostały wykopy pod budowę fontanny. Chcemy również pozyskać środki od sponsorów na wykonanie niektórych prac w parku.

Radna A. Żur zaproponowała, aby po renowacji w parku ustawiono znak „zakaz wprowadzania psów”.

Z-ca burmistrza R. Greń wyjaśnił, że problem psów dotyczy nie tylko terenu parku. Z problemem tym borykają się również wszystkie okoliczne gminy.

Burmistrz A. Grygierek poprosiła sekretarz D. Kulę o wyjaśnienie dlaczego wykonywanie niektórych prac przez ZGKiM w ramach dotacji dotyczy miasta, a nie np. sołectw, gdyż sprawa ta budzi wiele wątpliwości.

Sekretarz D. Kula wyjaśniła, że w dotychczas obowiązującym Statucie ZGKiM kwestia wykonania niektórych prac w ramach dotacji, w mieście - była tak samo uregulowana i nic nie stoi na przeszkodzie, aby ten zapis zmienić i zaproponować inny. Jednak musimy pamiętać, że ZGKiM jest zakładem budżetowym i może otrzymywać dotację do swojej działalności tylko w wysokości 50%. Jeżeli przekroczylibyśmy kwotę 50% dotacji musielibyśmy Zakład przekształcić w jednostkę budżetową, która rządzi się innymi prawami.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że nie chce, aby okazało się, że te zadania, które są zaplanowane do wykonania w ramach dotacji na terenie sołectw były rozliczane ze środków przeznaczonych w budżecie na drogi.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że Statut ZGKiM był i obowiązywał przez wiele lat w takim właśnie brzmieniu. Zmiany, które zaproponowaliśmy dotyczą tylko kilku punktów, natomiast zapisy dotyczące dróg nie zostały zmienione - w zapisach dotychczasowego Statutu były one takie same i nie zostały zmienione.

Wiceprzewodniczący S. Świtała dodatkowo wyjaśnił, że na terenie sołectw pewne prace będą tak samo jak dotychczas wykonywane w ramach dotacji, natomiast w mieście oprócz dotacji z budżetu są jeszcze do wykorzystania środki dotacji z Powiatu przeznaczone na utrzymanie dróg powiatowych w granicach miasta.

Sekretarz D. Kula wyjaśniła, że Rada Mieszkańców Miasta Strumienia nie posiada puli środków na drobne bieżące remonty, które posiadają wszystkie rady sołeckie do swojej dyspozycji. Środki te są ujęte dotacji dla ZGKiM.

Dyrektor ZGKiM Ł. Pachuła wyjaśnił, że do tej pory Zakład wykonywał objazd wszystkich sołectw m. in. wykonując przeglądy dróg po sezonie zimowym przed remontami wiosennymi oraz przeglądy mostków i przepustów i nigdy nie została za to wystawiona faktura dla Urzędu.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że celowo sprowokował pewne tematy, gdyż sprawa Statutu i zakresu zadań ZGKiM była przez Radę Miejską omawiana ostatnio przed kilkoma laty.

Dyrektor ZGKiM Ł. Pachuła wyjaśnił, że Statucie ZGKiM w § 3 ust. 1 pkt 6 jest zapis, który mówi „wykonywanie innych zadań na terenie Gminy na podstawie odrębnego zlecenia Burmistrza”, pod który można zaliczyć wszelkie budzące wątpliwości sprawy.

Radny T. Tolasz zapytał o zapis § 3 ust. 1 pkt 4 c, który mówi: „organizowanie selektywnej zbiórki odpadów komunalnych” – czy ZGKiM również tym zadaniem się zajmuje?

Dyrektor ZGKiM Ł. Pachuła wyjaśnił: ZGKiM zajmuje się selektywną zbiórką odpadów, ale tylko pośrednio, gdyż w budżecie Zakładu jest zaplanowana kwota na realizację tego zadania. ZGKiM płaci firmie zbierającej odpady segregowane na terenie Gminy ze swojego budżetu.

Sekretarz D. Kula udzieliła wyjaśnienia radnej A. Żur w kwestii zakazu wprowadzania psów do parku: jest przygotowywany nowy regulamin parku, który prawdopodobnie zostanie przedłożony na majową sesję Rady Miejskiej.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XX/169/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 24 kwietnia 2008 r. w sprawie statutu zakładu budżetowego pn. Zakład Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej z siedzibą w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 17.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia zobowiązania finansowego na 2009 r. – przedstawiła skarbnik D. Mitko.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Następnie przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XX/170/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 24 kwietnia 2008 r. w sprawie zaciągnięcia zobowiązania finansowego na 2009 r.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 18.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia projekt uchwały w sprawie wspólnej realizacji z gminą Skoczów i gminą Chybie projektu pn. „Program rozwoju promocji turystyki z określeniem lokalnych produktów turystycznych na obszarze działania trzech gmin: Chybie, Skoczów i Strumień” – przedstawiła inspektor E. Kuboszek-Owsiany.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Następnie przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XX/171/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 24 kwietnia 2008 r. w sprawie wspólnej realizacji z gminą Skoczów i gminą Chybie projektu pn. „Program rozwoju promocji turystyki z określeniem lokalnych produktów turystycznych na obszarze działania trzech gmin: Chybie, Skoczów i Strumień”.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 19.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia „Informację nt. postępowań przetargowych na zadania zaplanowane w budżecie Gminy na 2008 r.” – przedstawiła burmistrz A. Grygierek.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała o planach związanych z kanalizacją: planowaliśmy wykonać projekty dla Drogomyśla i Pruchnej oraz plan modernizacji istniejącej oczyszczalni w Strumieniu. Prowadząc rozmowy z wykonawcami oraz innymi gminami zdecydowaliśmy, aby wzorem gminy Chybie przygotować przetarg na przygotowanie projektu kanalizacji z podziałem na kilka etapów, które przygotowywać będzie jedna firma. W bieżącym roku przeznaczymy na ten cel kwotę 300 000,- zł zaplanowaną w budżecie Gminy, a w przyszłym roku będziemy realizować następny etap. Wtedy posiadalibyśmy dokumentację na kanalizację przygotowaną przez jedno biuro projektowe, a z uzyskanych od innych gmin informacji wiemy, że źle jest gdy różne firmy przygotowują różne etapy projektu jednego zadania, gdyż problemy najczęściej pojawiają się przy wykonawstwie inwestycji. Jesteśmy umówieni z firmą projektową, która wygrała przetarg na wykonanie projektu kanalizacji w gminie Chybie, aby omówić wszystkie szczegóły i wątpliwości w tej sprawie.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że wykonanie projektu kanalizacji przez jedną firmę jest bardzo dobrym pomysłem. Ważną kwestią jest również dokonanie wyboru, który etap projektu kanalizacji wykonać w pierwszej kolejności.

Komisje Rady nie wniosły uwag do przedstawionej „Informacji”.

Radny P. Faruga poprosił o przedstawienie szczegółów rozstrzygnięcia przetargu na termomodernizację bloku przy ul. Pawłowickiej w Strumieniu.

Z-ca burmistrza R. Greń poinformował: w ubiegłym tygodniu było otwarcie ofert, do przetargu zgłosiły się cztery firmy. Oferta, która była najtańsza została odrzucona ze względu na niespełnienie wymogów przedstawionych w przetargu. Pozostałe trzy firmy (dwie z Pszczyny oraz firma FABER z Górek, która budowała halę sportową w Strumieniu) spełniły wszystkie wymogi przetargu. Wybrana została najtańsza oferta firmy z Pszczyny, która ma bardzo dobre referencje. Dzisiaj zapadła decyzja o wyborze najtańszej oferty firmy z Pszczyny, która będzie wykonywać termomodernizację bloku przy ul. Pawłowickiej w Strumieniu.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor zapytał jakie uchybienia posiadała odrzucona oferta?

Z-ca burmistrza R. Greń wyjaśnił, że oferta ta miała pewne uchybienia formalne, firma nie złożyła odpowiednich, wymaganych dokumentów (m. in. brak referencji).

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 20.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia „Informację o działalności Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury w Strumieniu” – przedstawił dyrektor B. Żydek.

„Informację o działalności Miejskiej Biblioteki Publicznej w Strumieniu” - przedstawiła dyrektor B. Szczypka. Przy tej okazji podziękowała również Radzie Miejskiej za uchwalenie dodatkowych środków na remont tzw. „przewiązki”, w której planowane jest wykonanie czytelni.

„Informację o działalności Hali sportowej i Basenu kąpielowego w Strumieniu” - przedstawił dyrektor ZGKiM Ł. Pachuła.

Komisje Rady nie wniosły uwag do przedstawionych „Informacji”.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor stwierdził, że brakuje sprawozdania z działalności MGOK za bieżący okres, gdyż w materiałach przedstawiono tylko informację za 2007 r. Dodał również, że nie wie czy możemy nazwać ten punkt sesji „ocena działalności”, gdyż powinien być nazwany „informacja z działalności”. Komisja Oświaty sugerowała, że w związku ze zmianami kadrowymi w MGOK i Miejskiej Bibliotece Publicznej, po okresie pół roku oceni działalność tych jednostek. Obecnie po kilku miesiącach pracy nowych dyrektorów powinniśmy przyjąć tylko informację z działalności.

Przewodniczący C. Greń wyjaśnił, że oceną działalności tych jednostek powinny zająć się komisje branżowe. W MGOK i Miejskiej Bibliotece Publicznej od niedawna są nowi dyrektorzy więc Rada może ocenić ich działalność.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut w ubiegłym roku Komisja przeprowadziła wizje lokalne na obiektach: hali sportowej i basenu kąpielowego. Po wizji lokalnej Komisja wnioskowała m. in. o:

Basen kąpielowy:

-     naprawę przeciekającego dachu nad ubikacjami,

-     wymianę płytek podłogowych w ubikacjach,

-     wymianę silników do pomp na energooszczędne.

Hala sportowa:

-     wykonanie przeglądu, aby woda z pryszniców nie rozlewała się na całe łazienki,

-     czy firma wykonała naprawę zdewastowanego terenu wokół obiektu hali zniszczoną po prowadzonej naprawie gwarancyjnej?

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut poprosił, aby dyrektor ZGKiM poinformował czy zrealizowano wnioski Komisji. Poinformował też, że Komisja Budżetu w maju planuje przeprowadzenie wizji lokalnej na tych obiektach.

Dyrektor Ł. Pachuła poinformował:

-     w ubiegłym roku cały dach basenu został pokryty papą termozgrzewalną i przecieki zanikły,

-     wymieniono płytki podłogowe na antypoślizgowe i łatwe do utrzymania czystości (było to również zalecenie Sanepidu) w jednym sektorze ubikacji na basenie, drugi sektor też będzie wykonany, prace te są akurat w trakcie realizacji (płytki podłogowe są zakupione na całość),

-     rozpoznano możliwość wymiany silników na basenie, o tej samej mocy, na energooszczędne, koszt wyniósłby ok. 50 000,- zł, aktualnie ZGKiM nie posiada środków na ten cel, a silniki, które są zamontowane na basenie są sprawne,

-     teren wokół hali sportowej został uporządkowany przez firmę, która prowadziła naprawy gwarancyjne,

-     płytki podłogowe w prysznicach na hali sportowej w pewnych miejscach zostały przeprofilowane, aby zapobiec wylewaniu wody spod pryszniców muszą zostać zakupione kotary dzielące każdy prysznic,

-     planujemy też zamontować oszczędne natryski w prysznicach na hali sportowej (koszt zakupu jednego oszczędnego natrysku wynosi 530,- zł).

Przewodniczący C. Greń zapytał, czy zwiększyły się wpływy z biletów wstępu na basen kąpielowy w związku z wprowadzeniem kasy fiskalnej?

Dyrektor ZGKiM Ł. Pachuła wyjaśnił, że w 2007 roku wpływy z biletów wstępu na basen kąpielowy były najniższe od wielu lat i wynosiły tylko 30 000,- zł, głównym powodem takiego stanu rzeczy była zła pogoda.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała: pomysłów na wykorzystanie obiektu basenu jest wiele, ale są one bardzo kosztowne. Obiekt ten jest nie dokończony oraz nie w pełni wykorzystany, aby do czegokolwiek przystąpić musimy w niego zainwestować, a przede wszystkim wykonać inwentaryzację i dokumentację wraz z koncepcją zagospodarowania terenu. Były propozycje, aby na basenie zrobić zaplecze noclegowe pod katem hali sportowej, tym bardziej, że na terenie Gminy brakuje nam miejsc noclegowych. Basen kąpielowy jest obiektem bardzo zimnym z cienkimi ścianami, niedocieplonym, a z drugiej strony jest położony w bardzo dobrym miejscu, jest w całości ogrodzony i bezpieczny. W projekcie budżetu na br. mieliśmy przeznaczone środki na basen kąpielowy ale zostały zdjęte. Informacja nt. wieloletniej dzierżawy basenu kąpielowego w Strumieniu przez okres 1 roku był reklamowana na stronie Instytutu Gospodarki Nieruchomościami oraz na stronie internetowej Gminy, gdyż chcieliśmy rozeznać rynek oraz zainteresowanie inwestorów. Kilku inwestorom osobiście pozakazywaliśmy obiekt basenu, jednak do ostatecznej transakcji nie doszło, gdyż bardziej byli zainteresowani kupnem niż dzierżawą. Nie chcemy sprzedawać basenu, gdyż jest to jedno bezpieczne miejsce do kąpieli dla dzieci i dorosłych na terenie Gminy oraz okolicznych gmin, a fakt, że jest obiektem niedochodowym, jest normalne przy tego typu obiektach.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała również, że po wielu rozmowach oraz staraniach PKS Pszczyna uruchamia połączenie autobusowe na trasie Pszczyna – Pawłowice. Jest to bardzo dobre rozwiązanie, gdyż młodzież z terenu naszej Gminy będzie mogła dojeżdżać do szkół ponadgimnazjalnych w Pawłowicach. PKS Pszczyna wystąpił już o uzgodnienia do Powiatu Cieszyńskiego o uzgodnienia w tej sprawie.

Burmistrz A. Grygierek dodała również: przez to, że na obiekcie basenu kąpielowego całorocznie mieszkają gospodarze zapobiega jakimkolwiek aktom wandalizmu, nie była tam do tej pory żadnego nieszczęśliwego wypadku. Wiemy też, że wandalizmu na terenie Gminy jest coraz więcej i coraz częściej o tym problemie mówimy. Przykładem takiego miejsca jest m. in. teren wokół Biblioteki w Strumieniu, który jest monitorowany, a mimo to po każdym weekendzie jest tam wszystko wokół zniszczone.

Dyrektor ZGKiM Ł. Pachuła poinformował, że pomalowany jest cały płot wokół basenu kąpielowego – ta sprawa była również wnioskowana przez Komisję Budżetu.

Burmistrz A. Grygierek stwierdziła, że chcąc wyprowadzić gospodarzy z basenu kąpielowego musimy dokładnie wiedzieć co dalej będzie się działo z tym obiektem, ponieważ wiemy, że taki obiekt nie może stać sam (bez opieki).

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 21.

 

Protokół Nr XIX/2008 dziewiętnastej sesji Rady, który był wyłożony do wglądu w biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – został przyjęty bez uwag.

 

ad. 22.

 

W wolnych wnioskach głos zabrali:

Burmistrz A. Grygierek przedstawiła sprawę ośrodków zdrowia: w kwestii ośrodków zdrowia w Drogomyślu i Pruchnej wpłynęło pismo Pani dr Joanny Filipek zainteresowanej długoletnią dzierżawą lokali w tych obiektach. Są prowadzone rozmowy nt. podwyżek czynszów, a także ustalenia jakie co należy do właściciela obiektu, a co do dzierżawcy. W wyniku ustaleń doszliśmy, do porozumienia, że Gmina wykonuje wszystkie prace związane z ogólnym utrzymaniem obiektu, nie zależnie co się w nim znajduje (wymiana okien, naprawa dachu czy ocieplenie), natomiast dzierżawca wykonywać będzie wszystkie prace związane z funkcją dzierżawionych lokali. Wszystkie obiekty ośrodków zdrowia wymagają prowadzenia remontów i Pani dr J. Filipek zobowiązała się, że będzie remontować te lokale, dlatego zwróciła się z prośbą o podpisanie wieloletniej dzierżawy. Chce również starać się o pozyskanie środków unijnych na ten cel, dlatego warunkiem podpisania umowy dzierżawy jest okres minimum 10 lat.

Burmistrz A. Grygierek dodatkowo wyjaśniła, że w związku z tym, że dzierżawione są same lokale ośrodków zdrowia w Drogomyślu i w Pruchnej na okres 15 lat, a nie cały obiekt – decyzję w tej sprawie może podjąć sama. Rada podejmuje decyzje tylko w wypadku dzierżaw całych obiektów gminnych na okres powyżej 3 lat. Składa jednak informację w tej sprawie, gdyż chce, aby Rada była poinformowana co dzieje się z obiektami ośrodków zdrowia.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor zapytał, co z Ośrodkiem Zdrowia w Strumieniu?

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że w tej chwili jesteśmy na etapie przygotowywania dokumentacji, aby pomieszczenia w przyziemiu Ośrodka Zdrowia w Strumieniu, gdzie do tej pory było mieszkanie komunalne – przystosować na pomieszczenia biurowe dla MOPS w Strumieniu. Trudno jest określić kiedy sprawa ta zostanie sfinalizowana, gdyż wiąże się to z inwentaryzacją obiektu i wydzieleniem samodzielnego lokalu, który posiadał będzie osobną księgę wieczystą, natomiast pozostała część obiektu będzie wpisana do drugiej księgi wieczystej.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor zapytał, czy w piwnicach Ośrodka Zdrowia w Strumieniu będzie dwóch gospodarzy, tak jak było do tej pory?

Na powyższą odpowiedź uzyskał twierdzącą odpowiedź Burmistrz A. Grygierek.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała również, że rozważana była również sprawa przeniesienia pomieszczeń MOPS do budynku ZGKiM w Strumieniu. Jednak ze względu na dużą odległość od centrum miasta pomysł się nie został przyjęty.

Radny P. Faruga zapytał co dalej będzie się działo z resztą obiektu Ośrodka Zdrowia w Strumieniu?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że na dzień dzisiejszy najważniejszą sprawą jest wydzielenie dwóch odrębnych lokali z osobnymi księgami wieczystymi w budynku Ośrodka Zdrowia w Strumieniu.

Radny S. Balas wnioskował w sprawach:

1)     wystąpienia do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Katowicach w sprawie posprzątania śmieci z poboczy i rowów przy dwupasmówce na terenie gminy Strumień;

2)     zwrócenia się do Wodociągów Ziemi Cieszyńskiej w Ustroniu, aby wymiany sieci wodociągowych na terenie Gminy były koordynowane z miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego (aby na terenach ujętych w planach zagospodarowania przestrzennego jako tereny budowlane były montowane grubsze sieci wodociągowe).

Przewodniczący C. Greń odczytał ogłoszenie o zbiórce odpadów wielkogabarytowych organizowanej na terenie gminy Strumień. Zapytał też, czy ogłoszenie to będzie odczytywane w kościołach?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że ogłoszenia o zbiórce odpadów wielkogabarytowych będą odczytywane w kościołach w niedzielę poprzedzającą zbiórkę w danej miejscowości.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że w dniu 28 kwietnia br. w godz. od 1000 do 1530 w Urzędzie Miejskim w Strumieniu pracownik Urzędu Skarbowego w Cieszynie będzie pełnił dyżur i będzie odbierał zeznania podatkowe za 2007 r.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor oczytał zaproszenia oraz zaprosił radnych do wzięcia udziału w następujących imprezach sportowych:

-     W dniu 26 kwietnia br. o godz. 1100 na hali sportowej w Strumieniu odbędzie się Turniej Zaprzyjaźnionych Miast Strumień-Petrvald-Jasienica.

-     W dniu 26 kwietnia br. w Pogwizdowie odbędzie się II Turniej Samorządowców w piłce siatkowej, skład drużyny jest pełny, w który wchodzą radni S. Świtała i P. Faruga.

-     W dniu 17 maja br. odbędzie się VIII Edycja Powiatu bez granic, która odbędzie się w Wiśle. Zaprosił radnych do wzięcia udziału w dwóch konkurencjach przewidzianych dla dorosłych.

 

ad. 23.

 

Przewodniczący C. Greń dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady XX sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 2015) słowami „zamykam XX sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

Zapis dźwiękowy obrad sesji Rady Miejskiej w Strumieniu stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

Protokołowała: Elżbieta Król

 

Przewodniczący Rady

Czesław GREŃ