Protokół Nr XXI/2008

obrad dwudziestej pierwszej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu,

odbytych w dniu 29 maja 2008 r. o godz. 1600

w sali obrad Urzędu Miejskiego w Strumieniu

Obecni: Radni Rady Miejskiej, radny Rady Powiatu Cieszyńskiego, sołtysi i przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorzy i kierownicy podległych Radzie jednostek i zakładów budżetowych, – wg załączonych list obecności, przedstawiciel Komisariatu Policji w Strumieniu, pracownicy Urzędu Miejskiego w Strumieniu i przedstawiciele lokalnej prasy.

Ponadto w obradach udział wzięli:

1.    Burmistrz Strumienia – mgr Anna Grygierek

2.    z-ca Burmistrza Strumienia – mgr inż. Roman Greń

3.    Skarbnik Strumienia – mgr Danuta Mitko

4.    Sekretarz Strumienia – Daniela Kula

Porządek obrad:

    1.         Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

    2.         Przedstawienie porządku obrad.

    3.         Wystąpienia gości.

    4.         Informacja o działalności Burmistrza w okresie od 16 kwietnia 2008 r. do 19 maja 2008 r.

    5.         Informacja przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

    6.         Interpelacje i zapytania radnych.

    7.         Analiza prac remontowych przewidzianych w placówkach oświatowych na rok szkolny 2008/2009.

    8.         Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie utworzenia Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Bąkowie.

    9.         Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Statutu jednostki budżetowej pod nazwą Zespołu Obsługi Szkół w Strumieniu.

 10.         Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2008.

 11.         Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy Strumień na 2008 r.

 12.         Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwalę Nr XX/170/2008 Rady Miejskiej Strumień z dnia 24 kwietnia 2008 r. w sprawie zaciągnięcia zobowiązania finansowego na 2009 r.

 13.         Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę Nr XVI/126/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 grudnia 2007 r. w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż zabudowanej nieruchomości w Pruchnej.

 14.         Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie na rzecz ENION S.A. z/s w Krakowie nieruchomości, na których zlokalizowane są stacje elektroenergetyczne.

 15.         Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż na rzecz wieczystego użytkownika nieruchomości położonej w Strumieniu.

 16.         Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przejęcia od Powiatu Cieszyńskiego zadań z zakresu utrzymania dróg powiatowych.

 17.         Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Cieszyńskiemu na realizację zadań na drogach powiatowych.

 18.         Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia Regulaminu określającego tryb i procedurę wyłaniania i nominowania do wyróżnienia „Zasłużony dla Bąkowa”, „Zasłużony dla Drogomyśla”, „Zasłużony dla Pruchnej”, „Zasłużony dla Strumienia”, „Zasłużony dla Zabłocia”, „Zasłużony dla Zbytkowa” oraz „Zasłużony dla Gminy Strumień”.

 19.         Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie skargi dotyczącej działalności Burmistrza Strumienia.

 20.         Informacja o sposobie rozpatrzenia wniosków przedstawionych przez Radę Miejską i komisje stałe Rady Miejskiej w I kwartale 2008 r.

 21.         Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie utworzenia lokalnej grupy działania.

 22.         Zatwierdzenie protokołu z XX sesji.

 23.         Informacje, wolne głosy i wnioski.

 24.         Zakończenie.

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył - przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu Czesław Greń.

Przewodniczący C. Greń – na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 15 radnych, na 15 ustawowego składu Rady – obrady są zatem prawomocne.

Przewodniczący C. Greń przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, radnego Rady Powiatu Cieszyńskiego – K. Gajdzicę, burmistrza Strumienia, z-cę burmistrza Strumienia, skarbnika Strumienia, sekretarza Strumienia, radcę prawnego, pełnomocnika Burmistrza ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii, dyrektorów i kierowników podległych Radzie jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych, sołtysów i przewodniczącą Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, komendanta Komisariatu Policji w Strumieniu – R. Machaczkę, przedstawicieli lokalnej prasy „Nowej Formacji” oraz wszystkich, których nie wymienił.

 

ad. 2.

 

Przewodniczący C. Greń odczytał porządek obrad XXI sesji.

Przedstawiony porządek obrad został przyjęty bez uwag.

 

ad. 3.

 

Przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia M. Kutyła poinformowała, że wystąpiła z pismem do Burmistrza Strumienia w sprawie remontów dróg w Strumieniu. Pismo to zostało przekazane do ZGKiM w Strumieniu do realizacji.

W związku z powyższym przewodnicząca M. Krutyła przedstawiła wniosek, aby dyrektor ZGKiM w Strumieniu przedstawił haromonogramu naprawy dróg gminnych: ul. Sosnowej, ul. Dolnej i ul. Krótkiej w Strumieniu w br.

Przewodnicząca M. Krutyła przedstawiła również wnioski:

1)    o ustawienie dwóch brakujących tabliczek z nazwą ulicy Krótkiej w Strumieniu (od strony ul. Kościelnej oraz od strony ul. Kościelnej – przy Kaflarni);

2)    o zabezpieczenie w przyszłorocznym budżecie Gminy środków na: remont kanalizacji pod ulicą Kościelną w Strumieniu, w związku z planowanym remontem tej drogi oraz położenie nawierzchni asfaltowej na ul. Krótkiej w Strumieniu.

Radny Powiatowy K. Gajdzica poinformował, że na majowej sesji Rady Powiatu podjęto decyzję o likwidacji z dniem 30 września br. Powiatowego Domu Pomocy Społecznej w Drogomyślu. Mieszkańcy zostaną przeprowadzeni do PDPS w Skoczowie, a w budynku w Drogomyślu będą trwały przygotowania do uruchomienia warsztatów terapii zajęciowej. Budynek w Drogomyślu nie spełnia wymogów sanitarnych, według których m. in. jedna łazienka ma przypadać maksymalnie na trzech mieszkańców. Poza tym obiekt jest zabytkowy i nie można w nim przeprowadzać żadnych poważniejszych remontów.

Przewodniczący C. Greń zapytał, czy odnośnie likwidacji Powiatowego Domu Pomocy Społecznej w Drogomyślu zostały podjęte wszystkie argumenty, m. in. to, że pensjonariusze PDPS zżyli się ze środowiskiem Drogomyśla, a drogomyślanie z nimi?

Radny Powiatowy K. Gajdzica wyjaśnił, że ma również te same obawy i wygłosił je na sesji Rady Powiatu - na wszystkie uzyskał wyczerpującą odpowiedź. Starostwo Powiatowe przejmuje pieczę nad tym obiektem poprzez Powiatowy Dom Pomocy Społecznej „FENIKS” w Skoczowie i panią dyrektor dr A. Klinik. Poinformował też, że wczoraj w TV Katowice była audycja nt. Powiatowego Domu Pomocy Społecznej w Drogomyślu.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że właścicielem Powiatowego Domu Pomocy Społecznej w Drogomyślu jest Powiat Cieszyński. Sama prowadziła rozmowy na ten temat ze Starostem Powiatowym będąc jeszcze radną powiatową i również jest pełna obaw o pensjonariuszy PDPS, którzy zżyli się ze społeczeństwem Drogomyśla. Gmina jednak nie ma nic do powiedzenia w tym temacie. Jedynie radni powiatowi mogą walczyć o istnienie PDPS w Drogomyślu.

Przewodniczący C. Greń zapytał jaki będzie dalszy los pracowników zatrudnionych PDPS w Drogomyślu?

Radny Powiatowy K. Gajdzica poinformował, że wicestarosta obiecał, że przyjedzie do PDPS w Drogomyślu na spotkanie z pracownikami, sam osobiście będzie również w nim uczestniczył. Z uzyskanych informacji wynika również, że część pracowników z Drogomyśla będzie mogło przejść do pracy w PDPS „FENIKS” w Skoczowie.

Radny Powiatowy K. Gajdzica zaprosił zebranych na kolejne wykłady w ramach Uniwersytetu III Wieku, które odbędą się 13 czerwca br. o godz. 1730 w MGOK w Strumieniu. Gościem wykładów będzie dr Jan Olbrycht oraz będzie okazja do porozmawiania nt. pozyskiwania środków unijnych.

Dyrektor Zespołu Szkół w Drogomyślu R. Piórkowska zaprosiła na „Piknik Rodzinny” organizowany przez Zespół Szkół w Drogomyślu w dniach 13 i 14 czerwca br.

 

ad. 4.

 

„Informacja o działalności Burmistrza w okresie od 16 kwietnia 2008 r. do 19 maja 2008 r.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała na wniosek przewodniczącej Rady Mieszkańców Miasta Strumienia M. Krutyły: do końca czerwca są prowadzone remonty cząstkowe na drogach i na wnioskowanych drogach będą one również wykonane. Natomiast jeżeli chodzi o wnioski na większe inwestycje np. położenie nakładki asfaltowej – to będą one traktowane jako wniosek do przyszłorocznego budżetu.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że dzisiaj zapoznaliśmy się z przygotowaną dokumentacją dot. remontów dróg: w Pruchnej ul. Poprzeczna i ul. Dobra, w Zabłociu ul. Pasieczna, a w Zbytkowie droga rolnicza. Dokumentacje te zostaną złożone w Starostwie Powiatowym w Cieszynie do zatwierdzenia. Po uzyskaniu pozwolenia na budowę przystąpimy do przeprowadzenia postępowań przetargowych. Natomiast w sprawie oświetlenia ulic dokumentacje na nowe punkty oświetlenia będą wykonane do końca sierpnia br. i dopiero potem będziemy ogłaszać przetargi.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała również, że w ramach rozdzielonej na poprzedniej sesji nadwyżki budżetowej z roku ubiegłego, przeznaczono dodatkową kwotę 220 000,- zł na drogi – jest podjęte Zarządzenie rozdzielające te środki z czego rady sołeckie otrzymują dodatkowe środki z przeznaczeniem na drobne remonty, planujemy również wykonanie remontów: ul. Cichej w Pruchnej, ul. Świetlistej, ul. Torfowej i ul. Nad Brzegiem w Zabłociu, odwodnienie ul. Starowiejskiej w Zbytkowie oraz remont placu przy OSP Pruchna. Wykonane kosztorysy na planowane remonty dróg pokażą, czy wszystkie zaplanowane zadania zostaną wykonane.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że dla Drogomyśla będzie również przeznaczona dodatkowa kwota z przeznaczeniem na kontynuację budowy chodnika przy ul. Wiejskiej w Drogomyślu (w kierunku OSP).

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła dodatkowo, że w Drogomyślu jest planowany bardzo duży projekt, gdzie planowana jest rozbudowa sali gimnastycznej przy Zespole Szkół w Drogomyślu wraz z miasteczkiem ruchu drogowego, przy tej okazji planujemy rozwiązanie problemu pakowania przy Szkole oraz zmiana organizacji ruchu wokół budynku Przedszkola. W bieżącym naborze będziemy składać wniosek o pozyskanie środków unijnych na to zadanie.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że w ostatnim czasie mieszkańcy i radni bardzo często poruszają sprawy bezpiecznego dojścia dzieci do szkoły. Na dzisiejszej sesji będzie podejmowana uchwała, na mocy której we wszystkich miejscowościach Gminy przy obiektach szkół będą ustawiane tablice ostrzegawcze „Uwaga piesi” (podobnie jak w sąsiedniej gminie Chybie).

Do „Informacji” nie zgłoszono uwag ani pytań.

„Informacja” została przyjęta.

 

 

 

ad. 5.

 

Informacja przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że w okresie na przełomie kwietnia i maja odbyło się wiele imprez, w których uczestniczył m. in.: wyjazd do miasta partnerskiego Petrvald na uroczystość otwarcia nowej hali sportowej, obchody gminnych i powiatowych uroczystości Dnia Strażaka, obchody jubileuszu 100-lecia Cechu Rzemiosł i Drobnej Przedsiębiorczości w Cieszynie, 1 Majowych uroczystościach Polskiego Związku Emerytów, Rencistów i Inwalidów Koło w Strumieniu oraz Zawodach Wędkarskich dla Dzieci zorganizowanych przez Polski Związek Wędkarski Koło w Strumieniu.

Przewodniczący C. Greń poinformował również, że radni J. Szeruda i A. Żur uczestniczyli oraz prowadzili obrady Walnego Zjazdu Macierzy Ziemi Cieszyńskiej w Cieszynie.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że 17 maja br. w Wiśle odbyła się VIII Edycja „Powiatu bez granic”, w zmaganiach sportowych uczestniczyli również przedstawiciele gminy Strumień zdobywając:

-     I miejsce w Trójboju Sprawnościowym w kategorii szkół gimnazjalnych,

-     II miejsce w Turnieju Szachowym w kategorii chłopców,

-     III miejsce w Tenisie Stołowym w kategorii dziewcząt.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że drużynę gminy Strumień w kategorii samorządowców reprezentowali: z-ca burmistrza R. Greń oraz radni: K. Pisiut, A. Kajstura.

Przewodniczący C. Greń zaapelował do radnych, aby w okresie międzysesyjnym zgłaszali do Biura Rady informacje w jakich uroczystościach uczestniczyli, na jakie uroczystości są zapraszani lub różne inne ważne wydarzenia, które można ująć w „Informacji”.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 6.

 

Przewodniczący C. Greń poinformował, że bardzo szybko wpływają odpowiedzi Burmistrza Strumienia na wszystkie interpelacje zgłaszane na poprzedniej sesji, zapytał radnych, czy odpowiedzi są zadawalające oraz czy zgłaszają jeszcze jakieś dodatkowe pytania i uwagi.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że odbyło się spotkanie w związku z interpelacją, którą zgłosił, a dotyczącą bezpieczeństwa w obrębie skrzyżowania dróg gospodarczych w Drogomyślu. Są to tematy trudne, a głównym argumentem ze strony inwestora jest brak pieniędzy. Inwestor zdaje sobie sprawę z tego, że niektóre zamierzenia, ku niezadowoleniu mieszkańców zostały zmienione, ale wszystkie działania zostały przeprowadzone zgodnie z projektem. Z naszej strony zostały przedstawione mapki, które wyraźnie wskazywały, kto jest właścicielem dróg gospodarczych, czy też pasów przylegających do drogi szybkiego ruchu. Również odnośnie śluzy podjęto pewne zapisy w protokole. Okazało się, że miejsce, w którym obecnie jest śluza, nie jest zbyt szczęśliwe, gdyż wyższy stan wody zagraża przede wszystkim filarom mostu, co może zagrażać bezpieczeństwu ruchu na wiadukcie w Drogomyślu.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że na bieżąco prowadzimy rozmowy telefoniczne z Dyrekcją Dróg Krajowych w Katowicach. Na spotkaniu poczyniliśmy pewne ustalenia, ale oficjalnej odpowiedzi w tej sprawie jeszcze nie ma.

Radny I. Duda podziękował Burmistrzowi za spotkanie, na którym przedstawił kilka swoich problemów:

-     rozwiązanie sprawy ruchu samochodów przez przejazd kolejowy w Strumieniu i skrzyżowanie ul. 1 Maja z ul. Kolejową,

-     sprawę przejazdu pod wiaduktem kolejowym na ul. Brodeckiego w Strumieniu oraz możliwość połączenia z ul. Cieszyńską,

-     sprawę możliwości reaktywowania mostu lub kładki na Knajce w Strumieniu.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że odbyła się wizja w terenie, na której zapoznaliśmy się z problemami przedstawionymi przez radnego I. Dudę:

-     sprawa rozwiązania ruchu przez przejazd kolejowy w Strumieniu i skrzyżowanie ul. 1 Maja z ul. Kolejową – jest to problem do rozwiązania z właścicielami: dróg wojewódzkich (ul. 1 Maja i ul. Kolejową) oraz PKP - właścicielem przejazdu kolejowego. Będziemy występować w tej sprawie z pismami, aby czynić starania o poprawę komunikacji w tym miejscu,

-     sprawa przejazdu pod wiaduktem kolejowym na ul. Brodeckiego w Strumieniu i możliwość połączenia z ul. Cieszyńską oraz sprawa możliwości reaktywowania mostu lub kładki na Knajce w Strumieniu – miała okazję zapoznać się jak mieszkańcy sami sobie radzą. Poprowadzenie ścieżki w stronę ul. Cieszyńskiej jest sprawą bardzo kosztowną oraz wymagającą przygotowania wielu dokumentów m. in. zmiany planu zagospodarowania przestrzennego itp. Jest to dobre miejsce do komunikacji ze Strumieniem w wypadku, gdy zamknięty jest przejazd kolejowy. Jeżeli pojawią się jakiekolwiek możliwości sfinansowania tego pomysłu, wtedy przystąpimy do realizacji.

Radna A. Żur interpelowała w sprawach:

1)    do tej pory nie ustawiono zniszczonego znaku „zakaz wjazdu” na ul. Staromiejską w Strumieniu, od strony Rynku;

2)    wycięcia krzewów zasłaniających wyjazd z ul. Kolejowej na ul. 1 Maja w Strumieniu.

Radny A. Kajstura podziękował za interwencję Zarządu Dróg Powiatowych na ul. Długiej w Zabłociu - dziury i wyrwy w drodze zostały połatane.

Radny A. Kajstura interpelował, aby wystąpić do Powiatowego Zarządu Dróg w Cieszynie o wykonanie nowej nawierzchni na drodze powiatowej ul. Długiej w Zabłociu.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała na zgłoszone interpelacje:

-     brakujący znak na ul. Staromiejskiej w Strumieniu zostanie ustawiony w najbliższym czasie kiedy będzie przeprowadzane uzupełnianie oznakowania na drogach gminnych,

-     sprawa wycięcia krzaków zasłaniających wyjazd z ul. Kolejowej na ul. 1 Maja w Strumieniu zostanie rozeznana i krzewy zostaną wycięte,

-     wykonanie generalnego remontu nawierzchni ul. Długiej w Zabłociu jest zadaniem dosyć kosztownym, będziemy występować do Powiatu Cieszyńskiego o ujęcie tego zadania budżecie Powiatu na 2009 r.

Burmistrz A. Grygierek dodatkowo poinformowała, że w ostatnich dniach była w Starostwie Powiatowym i rozmawiała nt. planów inwestycyjnych Powiatu na najbliższe lata. Poinformowała też, że Starostwo Powiatowe zwróciło się do gminy Strumień o dofinansowanie remontu

Przy tej okazji Burmistrz A. Grygierek przedstawiła nowe zmienione zasady dofinansowań wniosków o pozyskanie środków unijnych: przy ogłaszaniu konkursów jest ustalona wysokość kwoty do której można składać projekty, natomiast jeżeli projekt przekracza tą kwotę nie można liczyć na dofinansowanie, natomiast wysokości dofinansowań wniosków spadły z 85% do 50%.

Radny M. Hus interpelował, aby bieżąco wycinać niebezpieczny parzący „barszcz sosnkowskiego” rosnący w Bąkowie.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała na interpelację: w ostatnim czasie wysłaliśmy pisma do właścicieli gruntów z prośbą o wycięcie „barszczu sosnkowskiego”, natomiast na terenach będących naszą własnością – niebezpieczną roślinę likwidujemy sami.

Przewodniczący C. Greń poprosił Burmistrza o przedstawienie sprawy możliwości pozyskania środków unijnych, zgodnie ze zmienionymi zasadami, na różne zadania m. in. na wykonanie kanalizacji Gminy (aglomeracji Strumień i aglomeracji Pruchna).

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że jeżeli chodzi o drogi są to bardzo poważne inwestycje, na które potrzebne są ogromne środki, podobnie jest z kanalizacją. W skali województwa zapotrzebowanie na środki unijne przeznaczone na drogi jest o wiele większe niż na kanalizację. Cały czas mówi się o środkach unijnych 2007-2013, ale dopóki nie będą ogłoszone wytyczne i konkursy – nie możemy mówić o żadnych szczegółach. Natomiast my jako Gmina musimy mieć przygotowaną dokumentację na wykonanie kanalizacji, aby móc starać się o środki unijne, czy w najgorszym wypadku krajowe.

Przewodniczący C. Greń poprosił o przedstawienie przez Burmistrza planowanych wariantów starania się o środki unijne dotyczących kanalizacji Gminy.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że wymagania odnośnie dokumentacji przy staraniu się o środki unijne, czy krajowe są takie same (z małymi różnicami w załącznikach). Po zakończeniu przetargów na drogi (w czerwcu lub w lipcu) będziemy przystępować do przygotowania przetargu na wykonanie dokumentacji kanalizacji Gminy. Biorąc wzór z gminy Chybie planujemy, aby przygotowywać kompleksowy projekt kanalizacji całej Gminy z podziałem na etapy. Przy takim rozwiązaniu projekt przygotuje jeden wykonawca, a koszty rozłożą się na dwa lata. Kolejną zaletą takiego rozwiązania jest to, że przy projekcie przygotowanym przez jednego wykonawcę jest mniej problemów technicznych przy realizacji inwestycji. Mamy też złożony wniosek o pozyskanie środków unijnych na budowę małego odcinka kanalizacji Strumienia i Zbytkowa-Borków, którego koszt wynosi 15 mln. Wartość wszystkich wniosków złożonych do tego konkursu w całym województwie śląskim opiewa na kwotę ok. 700 mln. zł, natomiast pula środków przeznaczona do pozyskania wynosi ok. 70 mln. zł. Z tego przykładu widać jaka jest determinacja gmin, aby sięgnąć po te pieniądze.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że przykry jest fakt, że strona rządowa twierdzi, że samorządy są nieprzygotowane do skorzystania ze środków unijnych. Tymczasem jest odwrotnie, gdyż strona rządowa oferuje tych środków coraz mniej.

 

ad. 7.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – „Informację o pracach remontowych przewidzianych w placówkach oświatowych na rok szkolny 2008/2009” - przedstawiła burmistrz A. Grygierek.

Przewodniczący Komisji Oświaty, … - J. Szeruda i przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut przedstawili jednobrzmiący wniosek komisji:

„Komisje wnioskują, aby w „Informacji” przedstawiona była kwota przeznaczona na remonty w placówkach oświatowych, będąca w gestii Burmistrza.”.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga poinformował, że komisja nie wniosła uwag do „Informacji”.

Burmistrz A. Grygierek A. Grygierek wyjaśniła, że do jej dyspozycji jest przeznaczona kwota ok. 500 000,- zł - na remonty w placówkach oświatowych. Dodała również, że kwota ta może bardzo znaczenie wzrosnąć w wypadku pozyskania środków pomocowych.

Radni nie wnieśli uwag do „Informacji”.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 8.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie utworzenia Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Bąkowie – przedstawiła dyrektor ZOS – J. Włoch.

Burmistrz A. Grygierek dodatkowo wyjaśniła, że w roku szkolnym 2007/2008 do Przedszkola w Bąkowie uczęszczało 36 dzieci, natomiast w roku szkolnym 2008/2009 będzie 40 dzieci, w tym 24 dzieci w wieku 3 do 5 lat i 16 sześciolatków. W Przedszkolu w Bąkowie obecnie są 2 oddziały, a w wypadku gdyby „zerówka” przeszła do szkoły pozostałoby tylko 1 oddział. Dlatego nasze działania dążą do tego, aby nie likwidować małych przedszkoli, aby starać się utrzymywać ich działalność.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXI/172/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 maja 2008 r. w sprawie utworzenia Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Bąkowie.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 9.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie zmiany Statutu jednostki budżetowej pod nazwą Zespołu Obsługi Szkół w Strumieniu – przedstawiła sekretarz D. Kula.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że w związku z przeprowadzoną kontrolą Najwyższej Izby Kontroli, która zakończyła się pozytywnie, zachodzi konieczność uzupełnienia zadań do wykonywania przez Zespół Obsługi Szkół w Strumieniu (gmina ma obowiązek przesyłania właściwym dyrektorom szkół ponadgimnazjalnych informacji o aktualnym stanie i zmianie w ewidencji młodzieży w wieku 16-18 lat, uczęszczających do tych szkół). Inne gminy nie prowadzą takiej ewidencji, natomiast gmina Strumień musi prowadzić tą ewidencję, zgodnie z zaleceniem pokontrolnym. NIK ponadto nie miał żądanych innych zastrzeżeń do działalności ZOS w Strumieniu.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXI/173/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 maja 2008 r. w sprawie zmiany Statutu jednostki budżetowej pod nazwą Zespołu Obsługi Szkół w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 10.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie zmiany Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2008 – przedstawił pełnomocnik Burmistrza ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii - W. Saltarius.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że naszym założeniem jest, aby Hala sportowa służyła mieszkańcom całej Gminy. Chcemy, aby dzieci z terenu Gminy również miały dostęp do zajęć na Hali sportowej, aby miały kontakt ze sobą. Zakup komputerów do Świetlic środowiskowych działających na terenie Gminy jest również konieczny. W 2007 r. wykonaliśmy remonty w pomieszczeniach Świetlic środowiskowych, dlatego teraz musimy doposażyć je w sprzęty, planujemy, aby każda ze Świetlic otrzyma dodatkowo po 1 komputerze. Nasze działania mają na celu zachęcenie dzieci i młodzieży do korzystania ze Świetlic środowiskowych.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Pełnomocnik W. Saltarius poinformował, że zbiera dane do oferty wakacyjnej dla dzieci i młodzieży z terenu Gminy m. in. z: Hali sportowej, wszystkich oddziałów Akcji Katolickiej oraz wszystkich świetlic środowiskowych. Chcemy, aby cała oferta wakacyjna była dostępna dla wszystkich zainteresowanych na stronie internetowej Gminy oraz przed końcem roku we wszystkich szkołach.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

 

Uchwała Nr XXI/174/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 maja 2008 r. w sprawie zmiany Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2008.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 11.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy Strumień na 2008 r. wraz z autopoprawką przedstawiła skarbnik D. Mitko.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z autopoprawką.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXI/175/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 maja 2008 r. w sprawie zmian w budżecie gminy Strumień na 2008 r.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 12.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały zmieniającej uchwalę Nr XX/170/2008 Rady Miejskiej Strumień z dnia 24 kwietnia 2008 r. w sprawie zaciągnięcia zobowiązania finansowego na 2009 r. – przedstawiła skarbnik D. Mitko.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń odczytał treść projektu uchwały oraz poddał go pod głosowanie.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXI/176/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 maja 2008 r. zmieniającej uchwalę Nr XX/170/2008 Rady Miejskiej Strumień z dnia 24 kwietnia 2008 r. w sprawie zaciągnięcia zobowiązania finansowego na 2009 r.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 13.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały zmieniającej uchwałę Nr XVI/126/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 grudnia 2007 r. w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż zabudowanej nieruchomości w Pruchnej – przedstawiła sekretarz D. Kula.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXI/177/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 maja 2008 r. zmieniającej uchwalę Nr XVI/126/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 grudnia 2007 r. w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż zabudowanej nieruchomości w Pruchnej.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 14.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie na rzecz ENION S.A. z/s w Krakowie nieruchomości, na których zlokalizowane są stacje elektroenergetyczne – przedstawiła sekretarz D. Kula.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXI/178/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 maja 2008 r. w sprawie wyrażenia zgody na zbycie na rzecz ENION S.A. z/s w Krakowie nieruchomości, na których zlokalizowane są stacje elektroenergetyczne.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 15.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż na rzecz wieczystego użytkownika nieruchomości położonej w Strumieniu – przedstawiła sekretarz D. Kula.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Następnie przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXI/179/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 maja 2008 r. w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż na rzecz wieczystego użytkownika nieruchomości położonej w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

Przewodniczący C. Greń ogłosił 10-minutową przerwę w obradach.

 

ad. 16 i 17.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie przejęcia od Powiatu Cieszyńskiego zadań z zakresu utrzymania dróg powiatowych oraz projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Cieszyńskiemu na realizację zadań na drogach powiatowych – przedstawiła sekretarz D. Kula.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektów uchwał.

Radni również nie wnieśli uwag do projektów uchwał.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie przejęcia od Powiatu Cieszyńskiego zadań z zakresu utrzymania dróg powiatowych.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXI/180/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 maja 2008 r. w sprawie przejęcia od Powiatu Cieszyńskiego zadań z zakresu utrzymania dróg powiatowych.

Uchwała w załączeniu.

……………………………………………

Następnie przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Cieszyńskiemu na realizację zadań na drogach powiatowych.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXI/181/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 maja 2008 r. w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Cieszyńskiemu na realizację zadań na drogach powiatowych.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 18.

 

Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia Regulaminu określającego tryb i procedurę wyłaniania i nominowania do wyróżnienia „Zasłużony dla Bąkowa”, „Zasłużony dla Drogomyśla”, „Zasłużony dla Pruchnej”, „Zasłużony dla Strumienia”, „Zasłużony dla Zabłocia”, „Zasłużony dla Zbytkowa” oraz „Zasłużony dla Gminy Strumień” wraz z autopoprawką Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Zdrowia i Opieki Społecznej – przedstawił przewodniczący C. Greń.

Przewodniczący Komisji Oświaty, … - J. Szeruda, przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga i przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut - przedstawili jednobrzmiący wniosek komisji:

„Komisje wnioskują, aby w § 2 Regulaminu skreślić pkt 2, natomiast pkt 3 otrzymuje kolejno numer 2.”.

Przewodniczący C. Greń poprosił o przedyskutowanie i przedstawienie celowości zmian wprowadzanych do Regulaminu.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor wyjaśnił, że zapis § 2 pkt 2 Regulaminu został skreślony ze względu na to, że był bardzo dyskryminujący dla aktywnych radnych. Poinformował też, że w Regulaminie pojawił się zapis mówiący o tym, aby pamiętać o osobach starszych, które dawnej były bardzo aktywnymi społecznikami, a obecnie z racji wieku nie działają już społecznie.

Radna C. Skowron stwierdziła, że w starym Regulaminie jeden punkt przeczył drugiemu: z jednej strony jednostki pomocnicze mogły nominować radnych do wyróżnień i nominacje te były wiążące dla Rady, natomiast z drugiej strony zabraniało się przyznawania radnym nagród.

Radny J. Szeruda stwierdził, że w § 3 Regulaminu zawarty jest również bardzo ważny zapis mówiący, że przy nominowaniu osób do wyróżnień nie należy brać pod uwagę osiągnięć zawodowych.

Następnie przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z autopoprawką Komisji Oświaty, Kultury, Sportu, Zdrowia i Opieki Społecznej.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXI/182/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 maja 2008 r. w sprawie zatwierdzenia Regulaminu określającego tryb i procedurę wyłaniania i nominowania do wyróżnienia „Zasłużony dla Bąkowa”, „Zasłużony dla Drogomyśla”, „Zasłużony dla Pruchnej”, „Zasłużony dla Strumienia”, „Zasłużony dla Zabłocia”, „Zasłużony dla Zbytkowa” oraz „Zasłużony dla Gminy Strumień”.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 19.

 

Projekt uchwały w sprawie skargi dotyczącej działalności Burmistrza Strumienia (skarga Pani Leokadii Żądlak, zam. Zabłocie) – przedstawił przewodniczący C. Greń.

Przewodniczący Komisji Oświaty, … - J. Szeruda, przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga i przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut - przedstawili jednobrzmiący wniosek komisji:

„Komisje wnioskują, aby w § 1 ust. 2 wpisać datę 30 czerwca 2008 r.”.

Przewodniczący C. Greń zapytał przewodniczącego Komisji Rewizyjnej I. Dudę, czy termin 30 czerwca br. jest terminem wykonalnym?

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej I. Duda wyjaśnił, że nie umie odpowiedzieć, gdyż nie zna szczegółów skargi. Zaproponował też, aby ustalić późniejszy termin, gdyż termin 30 czerwca br. zaproponowany przez komisje może spowodować, że skarga nie zostanie rozstrzygnięta na czerwcowej sesji.

Przewodniczący C. Greń postawił wniosek, aby w § 1 ust. 2 ustalić termin 15 lipca br.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie wniosek proponujący nowy termin rozpatrzenia skargi przez Komisję Rewizyjną - 15 lipca br.

Wniosek został przyjęty jednogłośnie (głosowało 15 radnych).

Następnie przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z wprowadzoną zmianą.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXI/183/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 maja 2008 r. w sprawie skargi dotyczącej działalności Burmistrza Strumienia.

Uchwała w załączeniu.

Burmistrz A. Grygierek dodatkowo wyjaśniła, że rozmawiała z Panią L. Żądlak. Poinformowała też, że jest prawomocny wyrok Sądu, który potwierdza, że ul. Dolna w Zabłociu jest drogą gminną i w księgach wieczystych jest ujawniony właściciel - gmina Strumień, natomiast skarżąca nie przyjmuje tego faktu do wiadomości.

 

ad. 20.

 

„Informacja o sposobie rozpatrzenia wniosków przedstawionych przez Radę Miejską i komisje stałe Rady Miejskiej w I kwartale 2008 r.” – przedstawił przewodniczący C. Greń.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor przedstawił dwie wątpliwości związane z realizacją wniosków komisji:

             1.     Wprowadzenie finansowania sportu kwalifikowanego jest rozwiązaniem idealnym, ale pokazuje nam również ujemne strony np. kontakty naszej drużyny szachowej ze stroną czeską. Tego typu imprez nie da się finansować w ramach sportu kwalifikowanego. Szachy też są sportem, ale trochę innego rodzaju np. nie istnieje coś takiego jak kalendarz imprez szachowych, a jest on wymagany przy składaniu wniosku o uzyskanie środków na sport kwalifikowany. Dlatego musimy dokładnie przeanalizować i rozwiązać sprawę finansowania rozgrywek szachowych.

             2.     Zaproponował, aby ponownie przeanalizować sprawę zatrudnienia zastępcy dyrektora w nowo powołanych zespołach szkół np. w nowo powołanym Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Bąkowie będą prowadzone dwie bardzo różne działalności (szkoła i przedszkole). Musimy się również zastanowić jak sprawę tą rozwiązać.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła:

             1.     Sprawę zatrudnienia zastępcy dyrektora w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Bąkowie musimy wspólnie rozpatrzyć. Jednak tego typu sprawę musimy rozpatrywać w podwójnym kontekście, jeżeli w jednym zespole zatrudnimy zastępcę dyrektora wtedy musimy zatrudnić go również w pozostałych zespołach. Przy tej okazji podziękowała też Radzie za przychylne rozpatrzenie sprawy utworzenia Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Bąkowie, gdyż chce, aby podejmowane decyzje nie odbywały się kosztem dzieci.

             2.     Sprawa finansowania rozgrywek szachowych, tak samo jak wiele innych spraw jest obwarowana różnymi przepisami. Biorąc pod uwagę tak mocno rozwinięty sport szachowy w Strumieniu, przygotowujemy się do złożenia wniosku o pozyskanie środków z Interregu - na wykonanie dużej szachownicy oraz ustawienie kilku stolików do szachów w parku w Strumieniu. Planujemy również w ramach tych środków możliwość pokrycia kosztów wymiany międzynarodowej drużyn szachowych.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 21.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie utworzenia lokalnej grupy działania – przedstawiła sekretarz D. Kula.

Burmistrz A. Grygierek dodatkowo poinformowała, że w najbliższym czasie odbędzie się spotkanie, na którym wyłonione zostaną organy powstającego stowarzyszenia (Lokalnej Grupy Działania) oraz zostaną zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym. W spotkaniach dotyczących tworzenia stowarzyszenia z ramienia naszej Gminy uczestniczą sołtysi sołectw: Drogomyśl, Pruchna i Zbytków.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektów uchwał.

Radni również nie wnieśli uwag do projektów uchwał.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXI/184/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 maja 2008 r. w sprawie utworzenia lokalnej grupy działania.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 21.

 

Protokół Nr XX/2008 dwudziestej sesji Rady, który był wyłożony do wglądu w biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – został przyjęty bez uwag.

 

ad. 22.

 

W wolnych wnioskach głos zabrali:

Radny I. Duda wnioskował o ścięcie poboczy ul. Młyńskiej i ul. 1 Maja (na wysokości sklepu Hermes do ul. Towarowej) w Strumieniu, które są wyższe od poziomu nawierzchni drogi.

Wiceprzewodniczący S. Świtała zapyta kiedy odbędzie się spotkanie komisji z udziałem Powiatowego Zarządu Dróg, która przeprowadzać będzie przeglądu dróg?

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że komisja z udziałem Powiatowego Zarządu Dróg odbędzie się w czerwcu br. Dzisiaj taka komisja jest w Chybiu. Powiatowy Zarząd Dróg przeprowadza objazdy dróg na terenie całego Powiatu wg zaplanowanego wcześniej harmonogramu.

Przewodniczący C. Greń dodatkowo wyjaśnił, że na wszystkich zebraniach wiejskich mieszkańcy byli informowani, że przegląd dróg na terenie Gminy będzie przeprowadzony w maju br., jednak ze względu na to, że Powiat wykonuje takie przeglądu we wszystkich gminach, u nas termin ten zaplanowano na czerwiec. Zaapelował też do wszystkich, aby zgłaszane były wnioski i uwagi dotyczące stanu dróg i oznakowania. O terminie przeglądu zostaną powiadomieni wszyscy radni.

Przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia M. Krutyła zapytała, czy o terminie komisji dokonującej przeglądu dróg zostaną powiadomione rady sołeckie i Rada Mieszkańców Miasta Strumienia?

Przewodniczący odpowiedział, że wszystkie jednostki pomocnicze zostaną powiadomione o terminie przeglądu dróg, który dotyczył będzie tylko dróg na terenie sołectw.

Burmistrz A. Grygierek dodatkowo wyjaśniła, że jeżeli chodzi o drogi powiatowe na terenie miasta Strumienia, są one w zarządzie Gminy i wszelkie uwagi co do ich stanu i oznakowania należy składać bezpośrednio do Urzędu.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor wnioskował w sprawie, podania do publicznej wiadomości, w prasie lokalnej, informacji przestrzegających mieszkańców przed nieuczciwymi osobami, przeprowadzającymi na terenie Gminy zbiórki pieniężne na „szczytne cele”.

Sekretarz D. Kula wyjaśniła, że osoby przeprowadzające zbiórki na terenie Gminy często przychodzą do Urzędu chcąc uzyskać pieczątkę potwierdzającą na delegacji, którą potem legitymują się przed mieszkańcami, jako zgodą Urzędu na przeprowadzenie zbiórki.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że dzisiaj prowadziła rozmowę telefoniczna z Komisariatem Policji w Strumieniu informując, że Urząd nie wydaje zezwoleń na żądne „nagłe zbiórki”. Jako Gmina uczestniczymy jedynie w Wielkiej Orkiestrze Świątecznej Pomocy i innych akcjach ogólnopolskich, które są w odpowiedni sposób ogłaszane. Jeżeli kiedykolwiek zajdzie potrzeba przeprowadzenia takiej zbiórki, na pewno zostanie ona odpowiednio rozreklamowana. Wszelkie inne zbiórki prowadzone na terenie gminy Strumień odbywają się bezprawnie. Urząd nie wydawał żadnych zezwoleń. Zwróciła się też z apelem do mieszkańców o rozwagę i nagłaśnianie przypadków takich zbiórek.

Radna A. Żur poinformowała, że w Strumieniu pojawiają się fałszywi kominiarze, na których też warto zwrócić uwagę.

Radny S. Balas poinformował również o spotkaniu z równie podejrzanym przedstawicielem jednej z firm telekomunikacyjnych.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że warto być ostrożnym w przypadku nieznajomych i oszustów. Zaapelował też do przedstawicieli prasy lokalnej „Nowej Formacji”, która wśród mieszkańców posiada swoją renomę i zaufanie, aby przestrzegała na swoich łamach o oszustach prowadzących różnorakie zbiórki - pisząc o takich przypadkach.

Wiceprzewodniczący S. Światała zwrócił uwagę, że chodniki budowane przez Gminę przy drogach powiatowych są własnością Powiatu. Jest wiele takich miejsc gdzie chodniki są stale zalewane przez ciągle stojącą wodę i przez to niszczeją. Czy Gmina może zwrócić się o naprawę chodnika do Powiatu? Na powyższe pytanie uzyskał twierdzącą odpowiedź Burmistrz A. Grygierek.

Radna C. Skowron podziękowała za interwencję, którą zgłosiła jako interpelację w sprawie wyczyszczenie rowu przydrożnego i przepustów przy ul. 1 Maja w Strumieniu, na odcinku od skrzyżowania z ul. Tęczową. Zwróciła się z prośbą o wyczyszczenie dalszych odcinków tego rowu. Zapytała również na jakim etapie znajduje się wykonanie zadania oświetlenie ul. Turystycznej w Zbytkowie?

Radny P. Faruga wnioskował w sprawach:

           1.       O zwrócenie się z prośbą do Komendanta Komisariatu Policji w Strumieniu, aby nie karać mandatami dzieci i mieszkańców, którzy dla własnego bezpieczeństwa poruszają się rowerami po chodnikach.

           2.       Wystąpienia do Dyrekcji Dróg Krajowych w Katowicach w sprawie źle osadzonych (zbyt nisko i niestabilnie) studzienek na nowej nawierzchni ul. 1 Maja w Strumieniu.

           3.       Podejmowania prób mających na celu połączenie ul. Turystycznej w Zbytkowie z ul. Jesienną w Strumieniu.

Przewodniczący C. Greń wyjaśnił, że sprawa jazdy rowerzystów po chodnikach była już wcześniej poruszana. Zwracano wtedy uwagę, aby rowerzyści poruszający się po chodnika jeździli wolno, gdyż uderzenie przez pędzącego rowerzystę w pieszego jest bardzo niebezpieczne.

Z-ca burmistrza R. Greń odpowiedział na zgłoszone wnioski:

           1.       Nie czekając na zgłoszenie interpelacji - sprawa wyczyszczenia dalszych odcinków rowu przy drodze wojewódzkiej ul. 1 Maja w Strumieniu została już zgłoszona do Dyrekcji Dróg Krajowych w Katowicach. W sprawie tej jest umówione spotkanie z inspektorem nadzoru dróg wojewódzkich i uwagi odnośnie rowu zostaną zgłoszone.

           2.       W sprawie oświetlenia ul. Turystycznej w Zbytkowie – jest przygotowany projekt techniczny, aktualnie trwają uzgodnienia z Energetyką, a przetarg na to zdanie zgodnie z planem będzie ogłaszany w III kwartale br.

           3.       W sprawie możliwości jazdy rowerzystów po chodnikach będziemy prowadzić delikatne rozmowy z Komendantem Komisariatu Policji w Strumieniu, gdyż Kodeks Drogowy jednoznacznie rozstrzyga tą sprawę.

           4.       Sprawa źle osadzonych studzienek na ul. 1 Maja w Strumieniu został już zgłoszona do Dyrekcji Dróg Krajowych w Katowicach.

           5.       Sprawa połączenia ul. Turystycznej w Zbytkowie z ul. Jesienną w Strumieniu jest dosyć skomplikowana i trudna do załatwienia: konieczne jest wykonanie zmiany planu zagospodarowania przestrzennego oraz uzyskanie zgody prywatnych właścicieli na wykup gruntów przez Gminę (a w chwili obecnej właściciele nie wyrażają zgody na wykup).

Radna A. Głowinkowska wnioskowała w sprawach:

           1.       Wycięcia krzewów rosnących przy ul. Głównej w Drogomyślu, (po prawej stronie drogi od strony centrum) przed mostkiem z kładką dla pieszych - zasłaniających widoczność na zakręcie drogi.

           2.       Wyznaczenie oznakowania poziomego „stop” na jezdni ul. Wiejskiej w Drogomyślu przy skrzyżowaniu z ul. Główną.

           3.       Rozwiązanie problemu samochodów parkujących na poboczu ul. Głównej w centrum Drogomyślu – zasłaniających widoczność przy wyjeździe z ul. Wiejskiej.

Radny S. Balas wnioskował, aby ZGKiM w Strumieniu szerzej kosił pobocza przy drogach.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że wykaszanie poboczy wykonywane jest sprzętem, który ma pewną ograniczoną szerokość koszenia, ponadto w sprawie tej zwrócimy również uwagę Dyrektorowi ZGKiM.

Radny A. Kajstura wnioskował o obcięcie koron drzew przy ul. Jałowcowej i ul. Długiej (na wysokości Składu Odpadów Pana Janoty) w Zabłociu.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że obcinanie konarów drzew przy drogach jest wykonywane na bieżąco. Na bieżąco obcinamy również konary w miejscach gdzie jest to zgłaszane.

Sołtys sołectwa Drogomyśl U. Słowik podziękowała:

           1.       Z-cy Burmistrza za osobiste zaangażowanie w usunięcie śmieci w Drogomyślu przed obchodami jubileuszu 220-lecia istnienia kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w Drogomyślu.

           2.       Za możliwość wzięcia udziału w warsztatach (wraz z Sołtysem sołectwa Pruchna) dot. tworzenia Lokalnej Grupy Działania, gdzie istniała możliwość wyjazdu do wielu gmin, zapoznania się z ich terenami oraz spotkania z wielu ciekawymi ludźmi.

Sołtys sołectwa Drogomyśl U. Słowik wnioskowała o:

           1.       Obcinanie gałęzi drzew wokół lamp oświetlenia ulicznego na terenie Gminy.

           2.       Ścinanie poboczy dróg na terenie Gminy.

           3.       Obcięcie gałęzi drzew wokół przystanku autobusowego w centrum Drogomyśla oraz włączenie nie świecącej lampy ulicznej przy ul. Modrzewiowej, która jest wyłączona od czasu kiedy włączono lampę obok kościoła Ewangelickiego.

Radna C. Skowron zapytała, czy jest wykonana wycena frezowania poboczy dróg?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała twierdząco na powyższą odpowiedź. Poinformowała również, że chcemy wypracować praktykę, aby w jednym roku wykonać projekty techniczne na remonty dróg, które będą wykonane w następnym roku, wtedy przetargi na remonty dróg będą mogły być ogłoszone już w marcu. W br. ogłosimy przetarg na remont dwóch dróg w Bąkowie - na które projekty techniczne zostały przygotowane w 2007 r. - wcześniej (w czerwcu).

Przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia M. Kutyła wnioskowała o ustawienie dwóch brakujących tabliczek z nazwą ulicy Krótkiej w Strumieniu (od strony ul. Kościelnej oraz od strony ul. Kościelnej – przy Kaflarni). Przychyliła się również do wszystkich wniosków dot. obcinania gałęzi przy drogach.

Przewodniczący C. Greń poprosił o szersze wykoszenie poboczy przy drodze powiatowej ul. Głównej w Drogomyślu za mostkiem (jadąc od strony centrum).

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor przedstawił informacje:

-       2 czerwca br. o godz. 900 na stadionie sportowym LKS „Wisła” w Strumieniu i hali sportowej odbędą się obchody Gminnego Dnia Dziecka organizowanym przez Gminnego Koordynatora Sportu,

-       6 czerwca br. o godz. 1500 grupa samorządowców wyjeżdża na Olimpiadę Samorządową do Skoczowa w pływaniu (radni: C. Skowron i S. Świtała oraz ks. T. Wojtyła i J. Krzyżanowska) i w kręglach (radni: J. Jałowiczor i M. Janik,

-       12 czerwca br. w Gimnazjum w Strumieniu odbędzie się XI Turniej Szachowy o mistrzostwo Ziemi Cieszyńskiej, w którym uczestniczyć będą wszystkie gminy Powiatu oraz 4 drużyny z Czech,

-       26 kwietnia odbył się Szachowy Finał Wojewódzki o „Złotą Wieżę” gdzie II miejsce zajęła drużyna LKS „Wisła” Strumień, a IV miejsce LUKS „Strumyk” (kolejny finał odbędzie się w Pułtusku.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że czerwcowa sesja Rady planowana na 26 czerwca, w związku z wnioskami radnych, odbędzie się 27 czerwca br. (w piątek).

Radny K. Pisiut zaproponował, aby ustalić termin wspólnego posiedzenia Komisji, na którym przygotowany zostanie projekt uchwały w sprawie ustalenia procedury opracowania i uchwalenia budżetu Gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.

Termin wspólnego posiedzenia Komisji ustalono na 11 czerwca br. (środa) godz. 1600. Ustalono również termin posiedzeń Komisji przed czerwcową sesją:

-       23 czerwca br. (poniedziałek) – Komisja Oświaty,

-       24 czerwca br. (wtorek) – Komisja Rolnictwa,

-       25 czerwca br. (środa) – Komisja Budżetu.

Burmistrz A. Grygierek zaprosiła wszystkich zebranych do udziału w Staromiejskiej Wiośnie, która odbędzie się 7 i 8 czerwca br. na Rynku w Strumieniu.

Radna C. Skowron zaprosiła wszystkich zebranych na przedstawienie „Igraszki z diabłem”, które odbędą się w najbliższą sobotę o godz. 1600 i niedzielę o godz. 1500 w sali OSP w Zbytkowie.

 

ad. 23.

 

Przewodniczący C. Greń dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady XXI sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 1955) słowami „zamykam XXI sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

Zapis dźwiękowy obrad sesji Rady Miejskiej w Strumieniu stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

Protokołowała: Elżbieta Król

Przewodniczący Rady Czesław GREŃ