-Projekt-

Uchwała XXII/   /2008

Rady Miejskiej w Strumieniu

z dnia 25 czerwca 2008 r.

 

w sprawie:  ustalenia procedury opracowania i uchwalenia budżetu Gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu

 

Działając na podstawie art. 53 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.) oraz w związku z art. 179-184 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz.2104, z późn. zm.) – na wniosek Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury Komunalnej – Rada Miejska w Strumieniu:

 

uchwala:

 

§ 1

 

1.     Wnioski do projektu uchwały budżetowej Gminy mogą składać:

-       komisje Rady Miejskiej,

-       radni,

-       kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy,

-       organizacje społeczne i zawodowe działające na terenie Gminy,

-       rady sołeckie i Rada Mieszkańców,

-       mieszkańcy Gminy, przy czym wniosek taki wymaga poparcia przez co najmniej 20 mieszkańców Gminy (w formie listy opatrzonej własnoręcznymi podpisami osób popierających) i wskazania w nim swojego reprezentanta.

2.     Termin składania wniosków upływa z dniem 31 sierpnia.

3.     Wnioski złożone po terminie nie będą rozpatrywane.

4.     W celu przygotowania projektu budżetu Burmistrz wydaje zarządzenie określające szczegółowy harmonogram prac związanych z przygotowaniem projektu budżetu.

 

§ 2

 

1.     Burmistrz w terminie 30 dni od daty określonej w § 1 ust. 2 uchwały, dokona oceny wniosków, ich szacunkowej wyceny, a także opracuje materiały do projektu uchwały budżetowej.

2.     O nieuwzględnionych wnioskach, wraz z krótkim uzasadnieniem, Burmistrz Strumienia powiadamia Radę Miejską.

 

§ 3

 

1.     Burmistrz na podstawie opracowanych materiałów, przygotowuje projekt uchwały budżetowej Gminy, przy czym wnioski złożone przez podmioty wymienione w § 1 ust. 1 stanowią materiały pomocnicze do opracowania projektu budżetu i nie stanowią podstawy do ich obowiązkowego ujęcia w projekcie uchwały budżetowej.

2.     O ostatecznej wysokości i strukturze projektu uchwały budżetowej decyduje Burmistrz, biorąc przede wszystkim pod uwagę:

1)   górną granicę możliwych do osiągnięcia dochodów własnych;

2)   wysokość subwencji i dotacji celowych;

3)   wysokość nadwyżki z lat ubiegłych.

 

§ 4

 

W skład materiałów opracowywanych przez Burmistrza wchodzą:

1)     projekt uchwały budżetowej wraz z załącznikami;

2)     objaśnienia do projektu uchwały budżetowej;

3)     informacja o stanie mienia komunalnego;

4)     prognoza łącznej kwoty długu  na koniec roku budżetowego i lata następne wynikającej z planowanych i zaciągniętych zobowiązań.

 

§ 5

 

Projekt uchwały budżetowej powinien być opracowany zgodnie z art. 184 ustawy o finansach publicznych.

 

§ 6

 

Objaśnienia do projektu uchwały budżetowej powinny zawierać:

1)     omówienie głównych założeń do budżetu w tym uzasadnienie poszczególnych źródeł dochodów;

2)     uzasadnienie poszczególnych rodzajów  wydatków w tym wydatków majątkowych z podziałem na inwestycje i zakupy inwestycyjne wraz z dokładnym określeniem zakresu rzeczowego;

3)     wydatki związane z wieloletnimi programami inwestycyjnymi;

4)     omówienie przychodów związanych z pokryciem deficytu budżetowego oraz rozchodów związanych  ze spłatami rat kredytowych.

 

§ 7

 

Informacja o stanie mienia komunalnego powinna być zgodna z art. 180 ustawy o finansach publicznych.

 

§ 8

 

1.     Burmistrz przedkłada, najpóźniej do dnia 15 listopada, projekt uchwały budżetowej na rok następny wraz z objaśnieniami, prognozę łącznej  kwoty długu na koniec roku budżetowego i lata następne oraz informację o stanie mienia komunalnego, przekazując go wraz z pismem przewodnim na ręce Przewodniczącego Rady Miejskiej oraz przesyła jednocześnie do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach – celem zaopiniowania.

2.     W terminie 7 dni od dnia przekazania Radzie Miejskiej projektu uchwały budżetowej, Burmistrz przekazuje podległym jednostkom informacje niezbędne do opracowania projektów ich planów finansowych.

3.     Kierownicy jednostek, o których mowa w ust. 2, opracowują projekty planów finansowych w terminie 30 dni od dnia otrzymania danych, o których mowa w ust. 2, nie później jednak niż do dnia 22 grudnia.

 

§ 9

 

1.     Przewodniczący Rady Miejskiej po otrzymaniu projektu uchwały budżetowej wraz z materiałami pomocniczymi przekazuje go niezwłocznie – do zaopiniowania komisjom Rady Miejskiej oraz podaje proponowany termin sesji budżetowej.

2.     Komisje Rady Miejskiej przedstawiają wnioski do projektu uchwały budżetowej, w części dotyczącej ich zakresu działania, w ciągu 14 dni od daty otrzymania i na piśmie przekazują je Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury Komunalnej oraz Burmistrzowi.

W przypadku, gdy wnioski zawierają propozycje poprawek należy je uzasadnić i wskazać źródła sfinansowania

3.     Komisja Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury Komunalnej na posiedzeniu, w obecności przewodniczącego Rady Miejskiej i jego zastępców oraz przewodniczących pozostałych komisji Rady, formułuje opinię o projekcie uchwały budżetowej w ciągu 7 dni od dnia otrzymania wniosków, o których mowa w ust. 2 i przekazuje ją Burmistrzowi oraz Przewodniczącemu Rady Miejskiej.

 

§ 10

 

        1.       Burmistrz po zapoznaniu się z opinią Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury Komunalnej może przedstawić Radzie Miejskiej autopoprawki do projektu uchwały budżetowej.

        2.       Autopoprawki mogą również wynikać z ostatecznych decyzji o wysokościach kwot dotacji celowych lub dochodów z budżetu państwa.

 

§ 11

 

1.     Uchwałę budżetową Rada Miejska uchwala w następującym porządku:

a)     zwięzłe przedstawienie projektu uchwały budżetowej wraz z jego uzasadnieniem przez Burmistrza,

b)     przedstawienie wniosków poszczególnych komisji Rady Miejskiej,

c)     przedstawienie opinii o projekcie uchwały budżetowej przez Komisję Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury Komunalnej oraz stanowiska Burmistrza do proponowanych poprawek,

d)     odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach,

e)     dyskusja nad opinią o projekcie uchwały budżetowej i stanowiskiem Burmistrza,

f)      głosowanie.

2.     Do trybu głosowania nad projektem uchwały budżetowej stosuje się odpowiednie przepisy Statutu Gminy.

3.     Uchwałę budżetową Rada Miejska uchwala przed rozpoczęciem roku budżetowego, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach nie później niż do dnia 31 marca roku budżetowego.

4.     Do czasu uchwalenia uchwały budżetowej podstawą gospodarki finansowej jest projekt uchwały budżetowej przedstawiony Radzie Miejskiej.

 

§ 12

 

1.     W terminie 21 dni od dnia uchwalenia uchwały budżetowej, Burmistrz:

1)     opracowuje układ wykonawczy budżetu w szczegółowości działów, rozdziałów i paragrafów klasyfikacji budżetowej, z podziałem na poszczególne jednostki budżetowe realizujące budżet;

2)     przekazuje podległym jednostkom informacje o ostatecznych kwotach dochodów i wydatków oraz wysokości dotacji;

3)     opracowuje plan finansowy zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych Gminie.

2.     Samorządowe jednostki organizacyjne dostosowują projekty planów finansowych do uchwały budżetowej.

 

§ 13

 

Za sprawne i terminowe przygotowanie projektu uchwały budżetowej Gminy odpowiedzialny jest Burmistrz.

 

§ 14

 

Przewodniczący Rady Miejskiej czuwa nad terminowością przebiegu procedury związanej z uchwalaniem uchwały budżetowej.

 

§ 15

 

Traci moc Uchwała Nr XIII/117/2003 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 sierpnia 2003 roku w sprawie ustalenia procedury opracowania i uchwalenia budżetu Gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.

 

§ 16

 

Uchwała podlega ogłoszeniu na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego oraz w dwutygodniku „Nowa Formacja” oraz na stronie internetowej Gminy.

 

§ 17

 

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.