-Projekt-

Uchwała Nr XXIV/   /2008

Rady Miejskiej w Strumieniu

z dnia ….. sierpnia 2008 r.

 

 

w sprawie: rozpatrzenia skargi dotyczącej działalności Burmistrza Strumienia

 

 

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.), w związku z art. 229 pkt 3, art. 237 § 4 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.) - na wniosek Komisji Rewizyjnej – Rada MiejskaStrumieniu

 

uchwala:

 

§ 1

 

Wobec nie stwierdzenia niezgodnego z prawem działania Burmistrza Strumienia w stosunku do skarżącej, uznać skargę za nieuzasadnioną.

 

§ 2

 

Przyjąć stanowisko Komisji Rewizyjnej jako uzasadnienie podjętego rozstrzygnięcia, stanowiące załącznik do niniejszej uchwały.

 

§ 3

 

Zobowiązać przewodniczącego Rady Miejskiej w Strumieniu do powiadomienia skarżącej o sposobie załatwienia skargi.

 

§ 4

 

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 


Załącznik

do Uchwały Nr XXV/   /2008

Rady Miejskiej w Strumieniu

z dnia …. sierpnia 2008 r.

 

 

 

Uzasadnienie

 

 

 

W dniu 29 kwietnia 2008 r. do Rady Miejskiej w Strumieniu wpłynęła skarga na działalność Burmistrza Strumienia dotyczącą szkód wyrządzanych przez Gminę Strumień na jej gruncie.

Rada Miejska w Strumieniu na XXI sesji w dniu 29 maja 2008 r. podjęła uchwałę Nr XXI/183/2008, w której przeprowadzenie postępowania wyjaśniającego oraz przygotowanie projektu uchwały zleciła Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Strumieniu.

W celu przeprowadzenia postępowania Przewodniczący Komisji Rewizyjnej zwołał posiedzenie Komisji na dzień 12 czerwca 2008 r., na które zaproszono skarżącą oraz Burmistrza Strumienia.

W posiedzeniu Komisji Rewizyjnej w dniu 12 czerwca 2008 r. uczestniczyli w imieniu Burmistrza: Sekretarz Strumienia - Daniela Kula oraz Inspektor - Helena Ogrodnik.

W związku z wnioskami zgłoszonymi przez Komisje Rady i Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej - punkt 15 porządku obrad pt.: „Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie skargi dotyczącej działalności Burmistrza Strumienia.” – został zdjęty z obrad XXII sesji w dniu 25 czerwca br. Zgodnie z treścią przedstawionych wniosków - Przewodniczący Rady wystąpił do Burmistrza Strumienia o przedłożenie map ewidencyjnych i innych materiałów z lat poprzednich oraz aktualnego wypisu z Ksiąg Wieczystych dot. sprawy własności działek zajętych pod drogę gminną ul. Dolną w Zabłociu.

W wyniku powyższych ustaleń Przewodniczący Komisji Rewizyjnej ponownie zwołał posiedzenie Komisji na dzień 7 lipca br., w którym uczestniczyli: Burmistrz Strumienia - Anna Grygierek, Inspektor – Helena Ogrodnik, natomiast skarżąca pomimo ponownego zaproszenia nie przybyła na posiedzenie.

W trakcie przeprowadzonych postępowań - Komisja Rewizyjna zapoznała się z przedstawioną przez strony dokumentacją tj.: skargą złożoną przez wraz z załączonymi dokumentami (kserokopią planu zagospodarowania przestrzennego terenu, wezwaniem o dokonaniu czynności rozgraniczenia, skróconym Wypisem Hipotecznym, wypisem z Rejestru Gruntów, kopią mapy ewidencyjnej, pismami Sądu Rejonowego w Cieszynie, umową przekazania własności i posiadania gospodarstwa rolnego). Komisja Rewizyjna zapoznała się również z dokumentacją przedłożoną przez Burmistrza Strumienia oraz dodatkową dokumentacją uzupełniającą, tj.: pismami wyjaśniającymi skierowanymi do Przewodniczącego Rady, kopią prawomocnego postanowienia Sądu Rejonowego w Cieszynie, mapką uzupełniającą do rozgraniczenia ul. Dolnej w Zabłociu, wykazem zmian danych ewidencyjnych Biegłego Sądowego z zakresu geodezji, zawiadomieniem Sądu Rejonowego w Cieszynie o zmianach w księdze wieczystej, wyrokiem zaocznym Sądu Rejonowego w Cieszynie, szkicem stabilizacji granic, kopią mapy ewidencyjnej z lat 1970, pierworysem mapy ewidencyjnej, kserokopiami z wypisu hipotecznego z Zabłocia i parcelarza przedwojennego, decyzjami Urzędu Wojewódzkiego i Wojewody Śląskiego stwierdzającymi nabycie z dniem 27 maja 1990 r. przez gminę Strumień z mocy prawa nieodpłatnie nieruchomości - pgr 1983, stanowiącej drogę oraz wysłuchała wyjaśnień złożonych przez Burmistrza Strumienia i pracowników Urzędu Miejskiego. Natomiast skarżąca pomimo przybycia do Urzędu Miejskiego na pierwsze posiedzenie i zaproszenie przez Przewodniczącego Komisji – Ireneusza Dudę na salę obrad, nie wzięła udziału w posiedzeniu, tym samym nie skorzystała z możliwości umotywowania zarzutów zawartych w skardze. Zaproszona na drugie posiedzenie Komisji Rewizyjnej w ogóle nie stawiła się do Urzędu Miejskiego.

Na podstawie analizy powyższych dokumentów, oraz złożonych wyjaśnień Komisja doszła do wniosku, że zarzuty skarżącej są nieuzasadnione, albowiem kwestionowane przez skarżącą prace remontowe były wykonywane na gruncie stanowiącym drogę gminną – ul. Dolną w Zabłociu.

Skoro więc gmina jest właścicielem działki gruntu stanowiącej drogę gminną, to zgodnie z art. 140 k.c. oraz art. 19 i 20 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115, z późn. zm.), w związku z art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.), jest uprawniona i zobowiązana do utrzymywania drogi gminnej, a w konsekwencji również do prowadzenia wszelkich prac remontowych i modernizacyjnych na tej drodze.

Po zapoznaniu się z w/w dokumentacją i jej dokładnej analizie - Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej w Strumieniu jednogłośnie przyjęła następujące wnioski:

1)     Komisja nie stwierdziła niezgodnego z prawem działania Burmistrza Strumienia w stosunku do skarżącej;

2)     Komisja stwierdziła, że ewentualny spór o naruszenie własności skarżącej winien być rozpatrzony na drodze sądowej;

3)     Komisja wnioskuje, aby w projekcie uchwały budżetowej na 2009 r. zaplanować zadanie – rekultywacja ul. Dolnej w Zabłociu wraz z położeniem nawierzchni asfaltowej.

Na podstawie wniosków ujętych w niniejszym uzasadnieniu Komisja Rewizyjna wnosi do Rady Miejskiej o podjęcie uchwały o przedstawionej treści.