Protokół Nr XXII/2008

obrad dwudziestej drugiej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu,

odbytych w dniu 25 czerwca 2008 r. o godz. 1600

w sali obrad Urzędu Miejskiego w Strumieniu

Obecni: Radni Rady Miejskiej, sołtysi i przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorzy i kierownicy podległych Radzie jednostek i zakładów budżetowych, – wg załączonych list obecności, przedstawiciel Komisariatu Policji w Strumieniu, dyrektor Powiatowego Domu Pomocy Społecznej „FENIX” w Skoczowie, dyrektor Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Cieszynie, pracownicy Urzędu Miejskiego w Strumieniu i przedstawiciele lokalnej prasy.

Ponadto w obradach udział wzięli:

1.    Burmistrz Strumienia – mgr Anna Grygierek

2.    z-ca Burmistrza Strumienia – inż. Roman Greń

3.    Skarbnik Strumienia – mgr Danuta Mitko

4.    Sekretarz Strumienia – Daniela Kula

Porządek obrad:

    1.     Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

    2.     Przedstawienie porządku obrad.

    3.     Wystąpienia gości.

    4.     Informacja o działalności Burmistrza w okresie od 20 maja 2008 r. do 16 czerwca 2008 r.

    5.     Informacja przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

    6.     Interpelacje i zapytania radnych.

    7.     Ocena stanu bazy sportowo-turystyczno-rekreacyjnej, działalności klubów sportowych, analiza propozycji pracy z młodzieżą w okresie wakacji letnich, propozycji rad pedagogicznych oraz kierowników placówek kulturalno-oświatowych odnośnie organizacji czasu wolnego dzieci i młodzieży.

    8.     Informacja o stanie nawierzchni dróg i ulic oraz oznakowania w Gminie.

    9.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia procedury opracowania i uchwalenia budżetu Gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.

 10.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Gminie Bielsko-Biała na realizację zadania – rozbudowę pomnika na cmentarzu komunalnym w Bielsku-Białej – Kamienicy upamiętniającej walczących z okupantem niemieckim na terenie Ziemi Bielskiej, Żywieckiej i Cieszyńskiej.

 11.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2008 r.

 12.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie postawienia w stan likwidacji Związku Komunalnego Ziemi Cieszyńskiej.

 13.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie powołania doraźnej Komisji do wyłonienia kandydatów do wyróżnień „Zasłużony dla Gminy Strumień” oraz kandydata do Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej „Srebrna Cieszynianka” przyznawanych z okazji Święta Niepodległości.

 14.     Zatwierdzenie protokołu z XXI sesji.

 15.     Informacje, wolne głosy i wnioski.

 16.     Zakończenie.

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył - Przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu Czesław Greń.

Przewodniczący C. Greń – na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 13 radnych, na 15 ustawowego składu Rady – obrady są zatem prawomocne.

Przewodniczący C. Greń przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, Burmistrza Strumienia, z-cę Burmistrza Strumienia, Skarbnika Strumienia, Sekretarza Strumienia, Radcę prawnego, dyrektorów i kierowników podległych Radzie jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych, Sołtysów i Przewodniczącą Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, Komendanta Komisariatu Policji w Strumieniu – Rafała Machaczkę, dr Annę Klinik – Dyrektora Powiatowego Domu Pomocy Społecznej „FENIX” w Skoczowie, Kazimierę Kawulok – Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Cieszynie, przedstawicieli lokalnej prasy „Nowej Formacji”, przedstawicieli portalu internetowego „Strumień.com” oraz wszystkich, których nie wymienił.

 

ad. 2.

 

Przewodniczący C. Greń odczytał porządek obrad XXII sesji.

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – I. Duda przedstawił wniosek o zdjęcie z porządku obrad XXII sesji pkt

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie wniosek o zdjęcie pkt 15 z porządku obrad XII sesji.

Wniosek został przyjęty jednogłośnie (głosowało 13 radnych).

Przewodniczący C. Greń przedstawił wniosek o zdjęcie z porządku obrad XXII sesji pkt 13 pt. „Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Burmistrza Strumienia.”. Uzasadniając wyjaśnił, że w związku z przedstawionymi nowymi możliwościami zapisów w projekcie uchwały dotyczącym ustalenia wynagrodzenia Burmistrza Strumienia chce, aby Rada została z nimi dokładnie zapoznana. Dlatego proponuje, aby projekt uchwały zostanie przedłożony pod obrady sierpniowej sesji Rady.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie wniosek o zdjęcie pkt 13 z porządku obrad XII sesji.

Wniosek został przyjęty jednogłośnie (głosowało 13 radnych).

Przewodniczący C. Greń poinformował, że w związku ze zdjęciem z porządku obrad XXII sesji pkt 13 i 15 – punkty: 14, 16, 17, 18 otrzymują kolejno nr 13, 14, 15, 16.

Następnie Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie całość porządku obrad wraz z wprowadzonymi zmianami.

Porządek obrad wraz z wprowadzonymi zmianami został przyjęty jednogłośnie (głosowało 13 radnych).

 

ad. 3.

 

Przewodniczący C. Greń przypomniał, że na majowej sesji Rady radny powiatowy K. Gajdzica zasygnalizował sprawę likwidacji Powiatowego Domu Pomocy Społecznej w Drogomyślu. W związku z tym wystąpiliśmy do Starosty Cieszyńskiego z pismem – zaproszeniem na dzisiejszą sesję w celu dokładanego przedstawienia Radzie tej sprawy. Starosta Cieszyński oddelegował panie: dr Annę Klinik – Dyrektora Powiatowego Domu Pomocy Społecznej „FENIX” w Skoczowie i Kazimierę Kawulok - Dyrektora Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Cieszynie, aby przedstawiły Radzie informacje na ten temat.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że w związku z podjęciem decyzji Powiatu o likwidacji Powiatowego Domu Pomocy Społecznej w Drogomyślu pojawiają się dwa aspekty tej sprawy:

1)    pierwszy aspekt to likwidacja placówki i związane z tym wątpliwości: co dalej z budynkiem i działką, do tej pory Powiat dbał o cały obiekt, kilka lat temu była także omawiana sprawa przejęcia przez Gminę części przyległej do PDPS w Drogomyślu działki;

2)    drugi aspekt to aspekt ludzki: co dalej będzie działo się z pensjonariuszami PDPS, którzy przez wiele zżyli się ze środowiskiem Drogomyśla i mają wiele przyjaciół, kolejną sprawą jest kwestia bezrobocia, które grozi pracownikom, a pracuje tam wiele osób z terenu Gminy.

Przewodniczący C. Greń wyjaśnił, że wywołując dyskusję na ten temat chce uspokoić zainteresowanych radnych i mieszkańców.

Dyrektor K. Kawulok w imieniu Starosty Cieszyńskiego przedstawiła stanowisko w sprawie obiektu PDPS w Drogomyślu: obiekty domów pomocy społecznej od 1992 r. muszą spełniać nowe zmienione standardy, określone przez przepisy prawa. W 2004 r. przepisy te zostały jeszcze bardziej szczegółowo doprecyzowane, określają one typowe standardy bytowe: ilość m2 przypadających na jednego mieszkańca, liczbę oczek w kanalizacji itp., i aby otrzymać pozwolenie na prowadzenie domu pomocy społecznej wszystkie te wymogi trzeba spełnić. W obiekcie w Drogomyślu kolejnym problemem są duże 8 osobowe sale, natomiast standard dopuszcza pokoje maksymalnie 3-4 osobowe. Konserwator zabytków nie wyraża zgody na dzielenie pomieszczeń ściankami kartonowo-gipsowymi, gdyż to wiąże się z kolei z przepisami przeciwpożarowymi. W związku z tym pisaliśmy petycje do Ministerstwa, aby proponując w Sejmie zmiany do ustawy o pomocy społecznej uwzględnione zostały domy pomocy społecznej, które znajdują się w obiektach zabytkowych. W Powiecie Cieszyńskim problem ten dotyczy dwóch domów pomocy społecznej w Drogomyślu i w Pogórzu, gdzie część obiektu jest nowa spełniająca standardy, a część stara nie spełniająca standardów. O problemach PDPS w Drogomyślu myśleliśmy już 6 lat wstecz. W związku z tym, że wszystkie domy pomocy społecznej będące własnością Powiatu Cieszyńskiego posiadają warunkowe zezwolenia na prowadzenie działalności do końca 2010 r. nie mogliśmy podnieść kosztów utrzymania, są one utrzymywane na poziomie wydatków z ubiegłego roku, dlatego sytuacja ta jest dla nas trudna. W 2009 r. gminy nie mogą już kierować osób do domów pomocy społecznej, które posiadają zezwolenia warunkowe na prowadzenie działalności. Jako Powiat zleciliśmy wykonanie analizy sytuacji naszych domów, szczególnie tych pięciu, które są jednostkami budżetowymi, oprócz tego jest jeszcze 5 domów, które funkcjonują na podstawie zawartej ze Starostą umowy i przekazujemy im dotacje na poszczególnych mieszkańców, którzy tam zamieszkują. Przygotowana analiza wykazała, że osiągnięcie wymaganych standardów w obiektach jest niemożliwe, w związku z tym zaproponowaliśmy, aby zmienić profil PDPS w Skoczowie. Aktualnie w Skoczowie działają dwa profile: dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie i dla osób somatycznie chorych. Te dwa profile od czasu zmiany tj. od 2 lat nie mogą funkcjonować razem, więc dzielenie działalności na dwie jednostki działające w jednym obiekcie jest nie do końca sensowne. Poza tym istnieje również sytuacja społeczna tzn. od 2004 r. kiedy zmieniła się odpłatność za pobyt mieszkańca w domu pomocy społecznej, gdzie dopłacać musi rodzina i gmina – kolejek oczekujących nie ma, natomiast przed 2004 r. do wszystkich domów trzeba było czekać w ogromnych kilkuletnich kolejkach na umieszczenie. Aktualnie też najbardziej restrykcyjnym przepisami są dla nas przepisy przeciwpożarowe, które narzucają duże koszty pewnych inwestycji, których nie jesteśmy w stanie ponieść. Tak więc te wszystkie sprawy wpłynęły na projekt restrukturyzacji domów pomocy społecznej w Powiecie Cieszyńskim. Wojewoda wyraził zgodę na zmianę profilów domów pomocy społecznej oraz likwidację placówki w Drogomyślu, na tej podstawie wystąpiliśmy do Rady Powiatu Cieszyńskiego z projektem uchwały o postawienie w stan likwidacji PDPS w Drogomyślu, w maju br. uchwała ta została podjęta. Aby dbać o dobro mieszkańców domów pomocy społecznej mamy opracowane harmonogramy przeprowadzania zmian. Radni oraz Zarząd Powiatu, aby poprawić warunki bytowe mieszkańców DPS w Skoczowie i powiększyć teren zielony podjęli decyzję o zakupie działki bezpośrednio przylegającej do obiektu. Pracownicy DPS w Drogomyślu otrzymali propozycje zmiany warunków pracy, jesteśmy stanie przejąć wszystkich 10 pracowników z Drogomyśla. Ponadto nic nie stoi na przeszkodzie, aby mieszkańcy Drogomyśla nadal utrzymywali kontakty z mieszkańcami PDPS w Drogomyślu, przeniesionymi do Skoczowa (odwiedzać, zapraszać na święta itp.). Zgodnie z uchwałą Rady Powiatu cały proces likwidacji DPS w Drogomyślu ma zostać przeprowadzony w terminie do 30 września br. PDPS „Fenix” w Skoczowie przygotowuje się na przyjęcie mieszkańców z likwidowanej placówki w Drogomyślu, aktualnie prowadzony jest tam remont (osuszanie i odgrzybianie budynku i położenie nowego tynku na zewnątrz obiektu). Natomiast do obiektu w Drogomyślu planujemy przenieść warsztaty terapii zajęciowej, gdyż mają one dzienną formę działania, a budynek nie musi spełniać tak dużych wymagań. Dyrektor PDPS w Drogomyślu i Skoczowie dr A. Klinik opracowała projekt w kierunku aktywności zawodowej osób niepełnosprawnych, który dofinansowywanych jest z PFRON. Poinformowała też, że Powiat nie planuje sprzedaży obiektu w Drogomyślu, gdyż jest on w dobrym stanie.

Przewodniczący C. Greń zapytał co z działką powyżej obiektu DPS w Drogomyślu, której część Powiat chciał przekazać na gminie Strumień, a my nadal jesteśmy tym zainteresowani?

Dyrektor K. Kawulok wyjaśniła, że na to pytanie nie umie odpowiedzieć, gdyż tą sprawą zajmuje się Wydział Nieruchomości. Wyjaśniła też, że kiedy Wydział Nieruchomości zwrócił się o opinię w tej sprawie odpowiedziała, że działka ta będzie potrzebna, w szczególności jeżeli do obiektu w Drogomyślu zostałyby przeniesione warsztaty terapii zajęciowej i rozwinięty zostałby zakład aktywności zawodowej. Aby uzyskać dokładne informacje w tej sprawie – Burmistrz powinien wystąpić na piśmie do Starosty Cieszyńskiego.

Przewodniczący C. Greń zapytał o kwestię niskich zarobków pracowników domów pomocy społecznej? Zapytał też, czy pracownicy DPS w Drogomyślu przeniesieni do DPS w Skoczowie będą mieli chociaż częściowo zrekompensowane koszty dojazdu do bardziej oddalonego miejsca pracy?

Dyrektor K. Kawulok wyjaśniła, że poziom pensji pracowników domów pomocy jest bardzo niski, w stosunku do charakteru pracy jaki muszą wykonać. Ta sytuacja dotyczy pracowników wszystkich domów pomocy społecznej, nie tylko PDPS w Drogomyślu. Niskie płace pracowników obsługi powodują bardzo duży ruch kadrowy. W tej chwili nie jesteśmy w stanie dać pracowników podwyżek, gdyż brakuje nam środków finansowych. Plany finansowe domów pomocy społecznej są aktualnie na poziomie 70 % wykorzystania w stosunku do roku poprzedniego. Teraz też podjęto decyzję o 5 % podwyżce i przekazaniu środki finansowych na wyrównania dla pracowników, gdyż wielu pracowników zarabiało poniżej najniższego wynagrodzenia. Powiat ponosi dużo kosztów związanych z podwyższeniem standardów w domach pomocy społecznej oraz w związku z przeprowadzkami do innych obiektów, które muszą być remontowane i dostosowywane do nowych potrzeb.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że dobrze by się stało gdyby pracownicy PDPS w Drogomyślu przeszli do pracy do DPS w Skoczowie, razem z mieszkańcami. Jest to bardzo ważna kwestia dla mieszkańców domów pomocy społecznej, że po przeniesieniu do nowego miejsca nadal będą się nimi opiekowały te same osoby.

Dyrektor K. Kawulok zapewniła ze swojej strony, że dołoży wszelkich starań, aby wszyscy pracownicy PDPS w Drogomyślu mieli zapewnioną pracę.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że mieszkańcy PDPS w Drogomyślu bardzo aktywnie włączali się w życie społeczne i kulturalne w Drogomyśla, uczestniczyli we wszelakich imprezach organizowanych w sołectwie, dlatego też, że będzie ich w Drogomyślu bardzo brakowało.

Dyrektor K. Kawulok wyjaśniła, że osoby zamieszkujące PDPS w Drogomyślu, pomimo przeprowadzki będą mogły korzystać z zaproszeń mieszkańców i odwiedzać Drogomyśl, oczywiście za zgodą Dyrektora PDPS w Skoczowie.

Przewodniczący C. Greń podziękował Pani K. Kawulok za wyczerpującą odpowiedź nt. likwidacji PDPS w Drogomyślu.

Sołtys U. Słowik stwierdziła, że pracownicy DPS w Drogomyślu na pewno znajdą pracę w Skoczowie. Zapytała też, jw. Jaki sposób pracownicy będą mogli dojeżdżać do Skoczowa w soboty i niedziele, gdyż w te dni dojazd autobusami PKS do Skoczowa jest prawie niemożliwy?

Dyrektor K. Kawulok odpowiedziała, że taka sama sytuacja występuje również w Pogórzu.

Burmistrz A. Grygierek poprosiła Dyrektora PDPS w Skoczowie o przedstawienie planów związanych z powstaniem warsztatów terapii zajęciowej w obiekcie w Drogomyślu, gdyż przedsięwzięcie to będzie miało wpływ na środowisko Gminy i Drogomyśla.

Dyrektor A. Klinik poinformowała, że sama osobiście ma niewielki wpływ na to co będzie się działo w Drogomyślu, gdyż PDPS nie ma osobowości prawnej, jest tylko jednostką organizacyjną Powiatu. Pierwszy projekt opracowała osobiście ok. 4 lata temu, potem na prośbę Starosty opracowała kolejny. Poinformowała też, że mamy bardzo dobrze przygotowany cały proces edukacyjny dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, dokładamy też do tego bardzo wiele starań, gdyż proces szkolny osób niepełnosprawnych kończy się dopiero w wieku 25 lat. Przy tej okazji przedstawiła kolejne etapy edukacji dzieci i młodzieży niepełnosprawnej. Po zakończeniu edukacji osoby niepełnosprawne mają do dyspozycji otwarty rynek pracy, zatrudnienie wspomagane lub zakłady aktywności zawodowej. W skali kraju mamy 600 warsztatów terapii zajęciowej, natomiast tylko 60 zakładów aktywności zawodowej, a na terenie Powiatu Cieszyńskiego nie mamy ani jednego. Dlatego planujemy, aby w obiekcie w Drogomyślu został zlokalizowany zakład aktywności zawodowej dla osób niepełnosprawnych, który służyłby podopiecznym PDPS z Drogomyśla, Skoczowa, Pogórza, Strumienia oraz absolwentom wszystkich szkół specjalnych z terenu Powiatu, którzy do tej pory nie znaleźli miejsca na rynku pracy. Przedstawiła też zasady funkcjonowania i finansowania zakładów aktywności społecznej. W poprzednim okresie Starosta Cieszyński nie zgodził się na złożenie projektu na powstanie zakładu aktywności społecznej, gdyż aby mógł on funkcjonować Powiat musi zagwarantować 40 % środków finansowych na jego działalność, natomiast w 60 % jest on dotowany. Wyjaśniła też, że pomimo podjęcia przez Radę Powiatu decyzji o likwidacji PDPS w Drogomyślu nie jest on całkowicie likwidowany. Zaraz na drugi dzień po sesji Rady Powiatu, na której podjęto decyzję o likwidacji DPS w Drogomyślu odwiedziła nas telewizja i zapoznając się z warunkami PDPS w Skoczowie i w Drogomyślu. Zostali oni mile zaskoczeni jakie warunki czekają na mieszkańców Drogomyśla w Skoczowie, pomimo tego, że nie poczyniono jeszcze żadnych przygotowań na ich przyjęcie. Obiekt w Drogomyślu jako zabytkowy pałac jest piękny, ale nie może w pełni spełniać warunków jakie wymagane są dla domu pomocy społecznej. Działka gruntowa lub jej część przylegająca do PDPS w Drogomyślu na pewno będzie potrzebna, gdyż jedną z popularnych form prowadzenia zakładu aktywności społecznej jest działalność rolnicza, ogrodnicza lub sadownicza.

Przewodniczący C. Greń podziękował za bardzo dobrą współpracę oraz za obszerne przedstawienie sprawy dalszych losów obiektu PDPS w Drogomyślu, życzył też dalszych sukcesów edukacyjnych i spełnienia pomysłów i planów wnoszących wiele nowego w nasze realia.

Dyrektor K. Kawulok stwierdziła, że domu pomocy społecznej powołane do życia kilkadziesiąt lat temu też muszą zmieniać swój charakter, muszą dostosowywać się do potrzeb środowiska, które dzisiaj są zupełnie inne niż dawniej.

Dyrektor A. Klinik stwierdziła, że wcześniej poruszony problem braku dojazdu do pracy, do Skoczowa, autobusami PKS jest problemem kreatorów życia społecznego tego regionu, gdyż nie jest to tylko dojazd do pracy ale również do ośrodków, szpitali itp.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że problem braku dojazdu autobusami PKS do Skoczowa jest ciągle poruszany przez mieszkańców Drogomyśla, ale Gmina ma tutaj mało do powiedzenia, gdyż są to samofinansujące się jednostki.

Sołtys U. Słowik stwierdziła, że PDPS w Drogomyślu zawsze wpisywał się w krajobraz dożynkowy Drogomyśla, a także nieodłącznie towarzyszył w kiermaszu edukacyjno-artystycznym poprzez wystawkę prac i udział młodzieży, dumnej ze swoich prac. Wyraziła też nadzieję, że w br. PDPS również przyjmie zaproszenie do udziału w dożynkach.

Sołtys U. Słowik poinformowała też, że 7 września br. w Drogomyślu organizowane będą dożynki gminne. Zwróciła się z prośbą do sołtysów, rad sołeckich i radnych, aby każde sołectwo gminy Strumień zaprezentowało się w korowodzie dożynkowym.

Sołtys U. Słowik w imieniu mieszkańców Ośrodka Zdrowia w Drogomyślu zwróciła się z prośbą o przywrócenie oświetlenia w pobliżu garaży w Drogomyślu obok budynku ośrodka. Dwa tygodnie wcześniej wandale włamali się do garaży.

Przewodnicząca Rady Mieszkańców M. Krutyła podziękowała Burmistrzowi oraz z-cy Burmistrza za wystąpienie do Kolegium Odwoławczego w Bielsku-Białej o umorzenie opłat planistycznych dla mieszkańców Gminy.

 

ad. 4.

 

„Informacja o działalności Burmistrza w okresie od 20 maja 2008 r. do 16 czerwca 2008 r.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że została formalnie zawiązana, działająca na terenie ośmiu gmin Ziemi Cieszyńskiej - Lokalna Grupa Działania. Przeprowadzono wybory Zarządu, do którego jako skarbnik została wybrana radna – sołtys Zbytkowa C. Skowron.

Informacja ta została przyjęta oklaskami.

Burmistrz A. Grygierek pogratulowała radnej C. Skowron wyboru. Poinformowała też, że w okresie tworzenia Lokalnej Grupy Działania bardzo aktywnie brali udział sołtysi z terenu gminy Strumień.

Burmistrz A. Grygierek przedstawiła informacje:

-       18 lipca br. otwarte zostaną oferty na remont dachu sali gimnastycznej w Zespole Szkół w Pruchnej,

-       15 lipca br. otwarte zostaną oferty na remont zaplecza sali gimnastycznej Gimnazjum w Strumieniu,

-       w najbliższych dniach ogłoszony zostanie przetarg na odwodnienie obiektu Przedszkola w Zbytkowie,

-       w sierpniu br. ogłoszony zostanie przetarg na remont dachu Szkoły Podstawowej w Strumieniu,

-       10 lipca br. otwarte zostaną oferty na remonty dróg gminnych (ul. Dobrej, ul. Strażackiej i ul. Pasiecznej),

-       17 lipca br. otwarte zostaną oferty na odwodnienie osiedla w Drogomyślu.

Pozostałe przetargi na zadania, na które przygotowywane są dokumentacje będą ogłaszane w sierpniu br. Planujemy również, aby część dokumentacji technicznych na remonty dróg zaplanowane do realizacji w przyszłym roku ogłaszać już w grudniu br. Wtedy przetargi na remonty dróg będą mogły być ogłaszane już marcu. Odbyło się także spotkanie z firmami w sprawie przygotowania projektu technicznego kanalizacji całej Gminy. Opracowanie całości dokumentacji może trwać do 3 lat. Z uzyskanych informacji wiemy, że przyszłym roku ogłaszane będą nabory wniosków na kanalizacje, nie wiemy natomiast kiedy będą ogłaszane następne konkursy.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że uzyskaliśmy informację z Ministerstwa Edukacji Narodowej o przyznaniu dodatkowych środków w kwocie 150 000 zł na remont dachu sali gimnastycznej przy Zespole Szkół w Pruchnej. Zwróciła się z prośbą do Przewodniczącego Rady, aby w wypadku przesłania przez Ministerstwo oficjalnego pisma o przyznaniu środków o zwołać nadzwyczajną sesję Rady w celu wprowadzenia tych środków do budżetu Gminy.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że jeżeli wystąpi taka konieczność nadzwyczajna sesja Rady zostanie zwołana.

Przewodniczący C. Greń zapytał, czy w kwocie zaplanowanej na realizację zadania pn. „odwodnienie osiedla w Drogomyślu wraz z odtworzeniem dróg” są zabezpieczone środki na przygotowanie dokumentacji technicznej remontów dróg, gdyż chcąc starać się o pozyskanie środków unijnych na ten cel jest to jeden z podstawowych wymogów?

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że koszty wykonania odwodnienia osiedla w Drogomyślu znane będą dopiero po rozstrzygnięciu przetargu, jeżeli pozostaną oszczędności wtedy będziemy mogli zlecić przygotowanie dokumentacji na remonty dróg. Jeżeli oszczędności nie pozostaną, wtedy zadanie to będzie wnioskiem do budżetu Gminy na 2009 r.

Przewodniczący C. Greń poprosił o rozeznanie ile będzie wynosił koszt przygotowania dokumentacji technicznej odtworzenie dróg na osiedlu w Drogomyślu.

Do „Informacji” nie zgłoszono uwag ani pytań.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 5.

 

Informacja przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

Przewodniczący C. Greń poinformował o spotkaniu z dr Janem Olbrychtem, które odbyło się w MGOK w Strumieniu 13 czerwca br. Na spotkaniu tym omówiono wiele ciekawych tematów związanych z pozyskiwaniem środków unijnych. Następne spotkanie planowane jest na wrzesień br.

Burmistrz A. Grygierek poprosiła inspektora E. Kuboszek-Owsiany o przedstawienie informacji nt. wniosków jakie gmina Strumień złożyła o pozyskanie środków unijnych.

Inspektor E. Kuboszek-Owsiany przedstawiła szczegółową informację nt. złożonych dwóch wniosków o pozyskanie środków unijnych na następujące zadania:

-     wykonanie odcinka kanalizacji Strumień – Zbytków,

-     remont i modernizację sali gimnastycznej przy Zespole Szkół w Drogomyślu.

Poinformowała także o różnych konkursach, które będą ogłaszane w najbliższym czasie na pozyskanie środków zewnętrznych, na różne zadania.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że nie mamy przygotowanych dokumentacji technicznych na remonty dróg, ani na kanalizację, aby móc starać się pozyskanie środków. W przypadku ogłoszenia konkursów na remonty dróg, nie ma możliwości składania wniosków na remonty dróg gminnych, gdyż preferowane są duże projekty o zasięgu międzygminnym, powiatowym, czy wojewódzkim. W tej materii musimy szukać innych możliwości pozyskiwania środków.

Przewodniczący C. Greń poinformował o wielu imprezach, spotkaniach, które odbyły się w ostatnim czasie:

-       7 i 8 czerwca br. odbyła się Staromiejska Wiosna, pogratulował organizatorom Staromiejskiej Wiosny za przygotowanie pięknej plenerowej imprezy, podziękował też za liczny udział mieszkańcom i radnym,

-       21 czerwca br. odbył się Turniej Piłkarski Trampkarzy o Puchar Przewodniczącego Rady Miejskiej, zorganizowany przez LKS „Wisła” Strumień,

-       22 czerwca br. odbył się Turniej Piłkarski Juniorów o Puchar Przewodniczącego Rady Miejskiej, zorganizowany przez LKS „Błyskawica” Drogomyśl,

-       12 czerwca br. odbyły się Mistrzostwa Ziemi Cieszyńskiej w Szachach szkół podstawowych i gimnazjów, gdzie nasza drużyna zajęła 16 miejsce,

-       19 czerwca br. odbyło się Walne Zebranie GS „SCH” Strumień-Pruchna, na którym przedstawiona została dosyć trudna sytuacja finansowa spółdzielni,

-       14 czerwca br. odbyły się Miejsko-Gminne Zawody Pożarnicze.

Przewodniczący C. Greń zwrócił się z prośbą, aby imprezy organizowane na terenie Gminy były bardziej rozpropagowywane.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 6.

 

Przewodniczący C. Greń poinformował, że bardzo szybko wpływają odpowiedzi Burmistrza Strumienia na wszystkie interpelacje zgłaszane na poprzedniej sesji, zapytał radnych, czy odpowiedzi są zadawalające oraz czy zgłaszają jeszcze jakieś dodatkowe pytania i uwagi.

Radna Ireneusz Duda interpelował w sprawach:

1)    przeprowadzenia remontu istniejącej kaplicy cmentarnej lub przystąpienia budowy nowej - na cmentarzu komunalnym w Strumieniu;

2)    rozbiórki komina Kaflarni w Strumieniu będącego w bardzo złym stanie technicznym.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała:

1.     Sprawa kaplicy cmentarnej w Strumieniu jest tematem bardzo ważnym, nurtującym zarówno mieszkańców jak i radnych. W budżecie Gminy na rok bieżący nie posiadamy środków na remont kaplicy w Strumieniu. Pracując nad projektem budżetu na rok 2009 wspólnie musimy zdecydować co w tym temacie zrobić: czy wyremontować istniejącą kaplicę, czy budować nową. Rozważając sprawę cmentarzy komunalnych na terenie Gminy na każdym obiekcie występuje konieczność doinwestowania:

-     w Bąkowie - konieczne jest wykonanie alejek i chodników,

-     w Drogomyślu - kaplica cmentarna jest również w złym stanie technicznym oraz występują problemy ze śmietnikiem,

-     w Zabłociu - cmentarz jest jeszcze nie oddany do użytku, jest w trakcie budowy, w 2009 r. musimy czynić wszelkie starania, aby oddać do użytku przynajmniej część cmentarza,

-     w Strumieniu – brakuje miejsc do pochówku zmarłych, konieczne jest poszerzenie terenu cmentarza.

2.     Istnieją małe szanse, że Konserwator Zabytków wyrazi zgodę na rozebranie komina Kaflarni, gdyż wcześniej były już czynione próby uzyskania zgody na rozbiórkę. Kaflarnia położona jest w ścisłej strefie zabytkowej. Musimy też dokładanie rozeznać sprawę stanu technicznego komina Kaflarni.

Burmistrz A. Grygierek dodatkowo poinformowała, że jest zgoda Rady na zbycie obiektu Kaflarni. Aktualnie prowadzimy tam wznowienie granic, a w najbliższym czasie będziemy przystępować do ogłoszenia przetargu na sprzedaż.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że komin Kaflarni robił największe wrażenie na inwestorach, którzy interesowali się nabyciem obiektu Kaflarni, twierdząc, że będzie on najlepszą reklamą dla prowadzonej tam działalności.

Radny Karol Pisiut interpelował w sprawach:

1)    aby przy znakach drogowych ograniczenia tonażu do 10 ton, na obu końcach ul. Głównej w Pruchnej, ustawić tabliczki „nie dotyczy dojazdu do posesji”;

2)    aby patrole Komisariatu Policji w Strumieniu zwracały uwagę na kierowców samochodów urządzających wyścigi rajdowe na ul. Dębowej i ul. Kilisztwo w Pruchnej;

3)    wykonania progów zwalniających na ul. Dębowej i ul. Kilisztwo w Pruchnej.

Komendant R. Machaczka poprosił o sygnały mieszkańców w tej sprawie, a patrole policyjne będą zwracać baczniejszą uwagę na te okolice Pruchnej.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała:

1.     W sprawie oznakowania ul. Głównej w Pruchnej wystąpiliśmy do Powiatowego Zarządu Dróg w Cieszynie. Rozeznamy na jakim etapie załatwienia znajduje się ta sprawa.

2.      W sprawie wykonania progów zwalniających na ul. Dębowej i ul. Kilisztwo w Pruchnej, którą poruszali mieszkańcy na zebraniu wiejskim – dopiero niedawno przeprowadziliśmy przesunięcia środków w budżecie z przeznaczeniem na ten cel. Aktualnie jesteśmy na etapie rozeznania sprawy oraz przygotowania do montażu „progów zwalniających”. Planujemy, że zadanie to zostanie zrealizowane w okresie wakacyjnym.

Radny Stanisław Balas interpelował, aby wystąpić do Powiatowego Zarządu Dróg Publicznych w Cieszynie o ustawienie drogowskazów: na ul. Głównej w Bąkowie „Strumień” i „Pruchna” oraz na skrzyżowaniu ul. Słowiczej z ul. Główną w Bąkowie „Skoczów – Wisła” i „Strumień – Katowice”.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że ul. Główna w Bąkowie jest drogą powiatową i w tej sprawie wystąpimy do Powiatowego Zarządu Dróg w Cieszynie.

Przewodniczący C. Greń zapytał, czy jest odpowiedź z Krajowej Dyrekcji Dróg Publicznych w Katowicach w sprawie ustaleń dotyczących problemów związanych z remontem dwupasmówki jakie poczyniono na spotkaniu, które odbyło się 2 miesiące temu.

Z-ca Burmistrz R. Greń odpowiedział, że nasza interwencja na piśmie w tej sprawie została wysłana zaraz, jednak do dnia dzisiejszego nie ma żadnej odpowiedzi na pismo. W najbliższym czasie będziemy monitować tą sprawę w Krajowej Dyrekcji Dróg Publicznych w Katowicach.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor przedstawił informację: 6 czerwca br. w Skoczowie odbył się kolejny etap Olimpiady Samorządowej tj. kolejne konkurencje: pływanie, gdzie drużyna gminy Strumień w składzie: Cecylia Skowron, Stanisław Światała, Janusza Krzyżanowska i Tomasz Wojtyła zajęła II miejsce i kręgle, gdzie drużyna w składzie: Marian Janik i Jan Jałowiczor zajęła I miejsce. W ogólnej klasyfikacji Olimpiady Samorządowej gmina Strumień wraz z gminą Dębowiec znajduje się na czele tabeli. Do zakończenia Olimpiady pozostały jeszcze trzy ostatnie konkurencje: strzelanie, tenis stołowy i szachy, które są naszą mocną stroną. Podziękował też wszystkim zawodnikom za zaangażowanie i aktywny udział w treningach przed zawodami.

Przewodniczący C. Greń złożył gratulacje dla wszystkich zawodników uczestniczących w Olimpiadzie Samorządowej.

 

ad. 7.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – „Informację o stanie bazy sportowo-turystyczno-rekreacyjnej, działalności klubów sportowych, analiza propozycji pracy z młodzieżą w okresie wakacji letnich, propozycji rad pedagogicznych oraz kierowników placówek kulturalno-oświatowych odnośnie organizacji czasu wolnego dzieci i młodzieży” - przedstawił z-ca Burmistrza R. Greń.

Przewodniczący Komisji Oświaty, … - J. Szeruda, Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga i Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut przedstawili jednobrzmiący wniosek komisji:

Komisje wnioskują, aby rozważyć możliwość przesunięcia godzin otwarcia Świetlic środowiskowych z dopołudniowych na popołudniowe.”.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor wyjaśnił, że jako Rada nie chcemy narzucać godzin otwarcia świetlic środowiskowych. Istnieje tylko wątpliwość, czy godziny otwarcia świetlic były konsultowane ze środowiskiem lokalnym (rodzicami i dziećmi) Jeżeli tak – to wszystko jest w porządku.

Dyrektor MGOK B. Żydek wyjaśnił, że uzasadnienie do zmiany godzin otwarcia świetlic środowiskowych w okresie wakacji przygotowała koordynator ds. świetlic m.in. jednym z aspektów jest to, że podczas wakacji zmienia się specyfika funkcjonowania naszych rodzin. Czas wolny dzieci i młodzieży, które nie chodzą do szkoły przesuwa się na godziny wcześniejsze. Dlatego świetlice jako placówki wsparcia dziennego, które mają na celu zagospodarowania czasu wolnego dzieci i młodzieży przesunęły godziny otwarcia na wcześniejsze, konsultując te zmiany ze środowiskiem lokalnym.

Dyrektor MROK B. Żydek odczytał uzasadnienie do zmiany godzin otwarcia świetlic środowiskowych przygotowane przez koordynatora ds. świetlic: „Czas pracy świetlic środowiskowych ustalany jest indywidualnie dla każdej ze świetlic, wg potrzeb środowiskowych oraz planu wakacyjnego danej placówki. W związku z tym, że podczas wakacji brak opieki nad dziećmi w godzinach dopołudniowych kiedy rodzice są w pracy świetlice dostosowują się do tych potrzeb. Związane jest to także z godzinami wyjazdów np. we wtorki na basen do Strumienia (kiedy wstęp dla dzieci jest bezpłatny), wycieczkami rowerowymi, wycieczkami do parku wodnego w Tarnowskich Górach, Kinoplexu, do parku miniatur w Rychwałdzkie oraz wyjazdami w ramach projektu grantowego Young Directors - „Po góralsku”: wyjazd do Biblioteki Powiatowej w Cieszynie oraz 3 dniowy wyjazd do Muzeum „Na Grapie” w Jaworzynce. W godzinach popołudniowych rozgrywane są miedzy świetlicowe turnieje piłki nożnej dziewcząt, ogniska, rozgrywki siatkówki, warsztaty biżuterii itp. zajęcia. Tak oferta jest dostosowana do różnych wiekowo uczestników świetlic środowiskowych.”.

Dyrektor MGOK B. Żydek dodał, że oferta wakacyjna świetlic środowiskowych jest próbą pogodzenia różnych interesów: część mieszkańców chce aby świetlice były czynne popołudniami, natomiast spora część chce, aby świetlice były otwarte w godzinach dopołudniowych, ze względu na to, że są wakacje. Zastosowaliśmy więc salomowe wyjście, aby kilka dni świetlice były czynne popołudniu od godz. 1300 do 1900, a kilka dni dopołudnia od godz. 1000 do 1600.

Wiceprzewodniczący S. Świtała stwierdził, że w przedstawionych materiałach brakuje „Informacji o działalności Świetlicy środowiskowej w Strumieniu”.

Dyrektor ZOS J. Włoch wyjaśniła, że „Informacja o działalności Świetlicy środowiskowej w Strumieniu” ujęta jest w materiałach przygotowanych przez Zespół Obsługi Szkół, dotyczących działalności placówek oświatowych.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że ilość i jakość oferty przygotowana przez Świetlicę w Strumieniu nie jest tak bogata jak oferta przygotowana przez pozostałe świetlice środowiskowe działające w sołectwach.

Wiceprzewodniczący S. Świtała zapytał, czy Świetlica w Strumieniu jest również codziennie czynna?

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że Świetlica w Strumieniu jest czynna codziennie, oferuje także różne zajęcia, wycieczki i wyjazdy dla dzieci.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że komisje wnioskowały, aby działalność wszystkich świetlic środowiskowych była prowadzona pod jednym kierownictwem tzn., aby Świetlica w Strumieniu działająca przy Gimnazjum została przeniesiona do pomieszczeń MGOK. Po okresie wakacyjnym we wrześniu zajmiemy się tym tematem i wspólnie zdecydujemy o dalszym losie Świetlicy w Strumieniu. Warunki lokalowe w Świetlicy środowiskowej przy Gimnazjum w Strumieniu są bardzo dobre, jest osobne wejście, natomiast warunki lokalowe w MGOK są fatalne: jedna ubikacja, jedna umywalka, a przede wszystkim brak pomieszczenia na działalność świetlicy.

Dyrektor MGOK B. Żydek wyjaśnił, że Świetlica w Strumieniu bardzo ściśle współpracuje z pozostałymi świetlicami i MGOK. Świetlica w Strumieniu również uczestniczyła w pracach przy ustalaniu planu zajęć wakacyjnych dla dzieci i młodzieży. Współpraca ta dotyczy różnych płaszczyzn, zarówno przy organizacji różnych imprez, ale także finansowo (dzięki współpracy ze Świetlicą w Strumieniu korzystamy z bardzo atrakcyjnej ceny za bilety do Kinoplexu – 6 zł).

Przewodniczący C. Greń zapytał, czy oferta wakacyjna proponowana przez świetlice dotyczy tylko dzieci z danego sołectwa, czy mogą z niej korzystać także dzieci z innych sołectw?

Dyrektor B. Żydek wyjaśnił, że oferty wakacyjne proponowane przez świetlice środowiskowe są dla wszystkich dzieci z ternu Gminy, nie tylko z danego sołectwa.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor podziękował dyrektorowi MGOK za wypowiedź nt. Świetlicy środowiskowej w Strumieniu i stwierdził, że jedno jest złe, że pani instruktor ze Świetlicy w Strumieniu jest „skąpa w słowa” - nie chce i nie lubi pisać informacji o swoje działalności, co może być odbierane, że w placówce w Strumieniu nic się nie dzieje.

Burmistrz A. Grygierek dodatkowo poinformowała, że w porównaniu do ubiegłego roku oferta wakacyjna świetlic środowiskowych jest bardzo bogata, jest organizowanych bardzo wiele różnych atrakcyjnych dla dzieci wycieczek. Koszty tych wyjazdów są również bardzo atrakcyjne, gdyż ceny biletów wstępu były negocjowane. Cała oferta wakacyjna świetlic była rozpropagowywana przed wakacjami we wszystkich szkołach, będzie również dostępna w „Nowej Formacji” oraz na stronie internetowej Gminy.

Przewodniczący C. Greń zaproponował, aby oferta wakacyjna świetlic była dostępna w formie plakatów na tablicach ogłoszeń w sołectwach.

Radna C. Skowron zapytała dlaczego Świetlica środowiskowa w Strumieniu jest nieczynna w sierpniu, gdy pozostałe świetlice w sołectwach są czynne przez całe wakacje?

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor wyjaśnił, że Świetlica środowiskowa w Strumieniu jest nieczynna w sierpniu, gdyż osoba na stanowisku instruktora jest zatrudniona na podstawie Karty Nauczyciela.

Przewodniczący C. Greń złożył gratulacje dla:

-     LKS „Błyskawica” Drogomyśl za awans do klasy okręgowej,

-     LKS ’99 Pruchna za awans do klasy A.

Przewodniczący C. Greń poinformował:

-     21 czerwca br. Świetlica środowiskowa w Zbytkowie zorganizowała piękną imprezę plenerową „Powitanie Lata”,

-     13 i 14 czerwca br. odbył się festyn szkolny w Drogomyślu.

Przewodniczący C. Greń dodał również, że przykry jest fakt, że frekwencja mieszkańców Gminy imprezach, spotkaniach, czy uroczystościach jest bardzo niska, pomimo tego, że przygotowywane są pod ich sugestie potrzeby. Organizatorzy natomiast wnoszą wielki wkład pracy i zaangażowanie w ich przygotowanie.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 8.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia „Informację o stanie nawierzchni dróg i ulic oraz oznakowania w Gminie” – szczegółowo przedstawił z-ca Burmistrza R. Greń.

Komisje Rady nie wniosły uwag do „Informacji”.

Wiceprzewodniczący S. Światała stwierdził, że brakuje informacji nt. budowy dalszego odcinka chodnika dla pieszych w Pruchnej przy drodze powiatowej ul. Głównej, który zakończył się na wysokości obiektu dworku byłej Stadniny Koni w Pruchnej, a dalszy odcinek planowany jest do wykonania do wysokości ul. Stawowej, gdzie jest całe osiedle domów.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że rozumie mieszkańców Pruchnej. W zeszłej kadencji, kiedy będąc radną powiatową wraz z radnym Romanem Kucharczykiem wielokrotnie podnoszono temat ważności drogi powiatowej (ul. Głównej w Pruchnej) i  jej remontu. Ze strony Gminy zrobiliśmy wszystko co możemy, ale musimy działać według pewnych reguł i w ramach obowiązującego prawa. Poprzednia władza strumieńska również rezerwowała środki w budżecie Gminy na dofinansowanie remontu tej drogi. Nie jest to jednak nasza droga, lecz Powiatu. Jako Gmina bardzo dużo robimy, aby zapewnić bezpieczeństwo na drogach powiatowych dokładając środków gminnych. Potrzeby na drogach powiatowych są bardzo duże, a środki przeznaczane na ten cel są funduszami gminnymi. Pomimo tego, że gmina nie zagwarantowała w budżecie środków na dofinansowanie remontu drogi powiatowej w Pruchnej, Powiat złożył wniosek, aby powalczyć o pozyskanie funduszów na ten cel.

Radny K. Pisiut stwierdził, że nie podobają się mu niektóre decyzje Powiatu, które zapadają są bez głowy. Na drogi Powiat wydaje dużo pieniędzy m. in. zrobiono pseudorondo w Cieszynie na ul. Frysztackiej, niepotrzebne rondo w Skoczowie i w Górkach. W tej chwili nie wiadomo, czy te decyzje podyktowane są składem komisji, na prace której duży wpływ ma radny powiatowy, mieszkaniec tamtych rejonów, który widzi tylko wąski odcinek Powiatu – Skoczów (90% inwestycji drogowych w Powiecie wykonywanych jest w gminie Skoczów). Powiat nie dba o swoje drogi, które są jego wizerunkiem.

Przewodniczący C. Greń wyjaśnił, że przewodniczącym Komisji Infrastruktury i Dróg w Radzie Powiatu jest Edward Dudkowiak, mieszkaniec gminy Chybie, natomiast radny powiatowy, o którym mówi radny K. Pisiut jest członkiem Zarządu Powiatu.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że dane statystyczne dot. dróg na terenie Gminy co roku poprawiają się, ale dodać należy, że drogi, na których już dawano położono nawierzchnie asfaltowe ponownie nadają się do generalnego remontu.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że był na spotkaniu z przedstawicielem Zarządu Dróg Powiatowych w Cieszynie, który zapoznał go z całą dokumentacją sporządzaną po przeglądach dróg, z dokładnym rozbiciem na poszczególne odcinki dróg, skrzyżowania i miejsca newralgiczne. W dokumentacji tej nanoszone są również wszelkie uwagi dotyczące zniszczeń i braków w oznakowaniu.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor stwierdził, że ul. Młyńska w Strumieniu stałą się tranzytem dla ciężkich samochodów, gdyż niedawno otwarto tam market „Biedronka”. Musimy pomyśleć o odcinku ul. Młyńskiej od strony ul. Brodeckiego, gdyż cały ciąg, lawina dzieci dochodzących do szkoły i przedszkola jest od strony ul. 1 Maja. Jeżeli więc chcemy odciążyć ul. 1 Maja w Strumieniu w kierunku szkoły i przedszkola, to wtedy musimy pomyśleć o ul. Młyńskiej od strony ul. Brodeckiego jednak przeszkodą jest tam wąski mostek, który ogranicza możliwości.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że istnieją plany wykonania przedłużenia ul. Kościelnej od Kaflarni w kierunku ul. Młyńskiej w Strumieniu oraz wykonanie bezpiecznego dojścia dzieci do szkoły, przedszkola czy basenu i hali sportowej. W przypadku wykonania przedłużenia ul. Kościelnej wyremontowany zostanie również mostek na ul. Młyńskiej. Natomiast fakt, że w tym miejscu powstanie duży sklep był wiadomy, gdyż od wielu lat znajdowały się tam fundamenty pod taką inwestycję. To, że ul. Młyńska w Strumieniu jest miejscem bardzo niebezpiecznym wiemy wszyscy i będziemy czynić wszelkie starania, aby doprowadzić do jej poszerzenia i wykonania chodnika dla pieszych.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 9.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie ustalenia procedury opracowania i uchwalenia budżetu Gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu – przedstawiła Skarbnik D. Mitko.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń wyjaśnił, że na jego wniosek zostały zmienione zapisy dotyczące przebiegu sesji, na której uchwalany jest budżet. Uściślono również zapisy dotyczące wniosków i opinii wnoszonych przez komisje do projektu budżetu.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 13 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXII/185/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 25 czerwca 2008 r. w sprawie ustalenia procedury opracowania i uchwalenia budżetu Gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 10.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej Gminie Bielsko-Biała na realizację zadania – rozbudowę pomnika na cmentarzu komunalnym w Bielsku-Białej – Kamienicy upamiętniającej walczących z okupantem niemieckim na terenie Ziemi Bielskiej, Żywieckiej i Cieszyńskiej - przedstawiła Sekretarz D. Kula.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

10 głosami „za” przy 3 „wstrzymujących się od głosowania” (głosowało 13 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXII/186/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 25 czerwca 2008 r. w sprawie udzielenia pomocy finansowej Gminie Bielsko-Biała na realizację zadania – rozbudowę pomnika na cmentarzu komunalnym w Bielsku-Białej – Kamienicy upamiętniającej walczących z okupantem niemieckim na terenie Ziemi Bielskiej, Żywieckiej i Cieszyńskiej.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 11.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy Strumień na 2008 r. - przedstawiła Skarbnik D. Mitko.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

12 głosami „za” i 1 głosie „przeciw” (głosowało 13 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXII/187/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 25 czerwca 2008 r. w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2008 r.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 12.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie postawienia w stan likwidacji Związku Komunalnego Ziemi Cieszyńskiej – przedstawiła Sekretarz D. Kula.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 13 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXII/188/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 25 czerwca 2008 r. w sprawie postawienia w stan likwidacji Związku Komunalnego Ziemi Cieszyńskiej

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 13.

 

Projekt uchwały w sprawie powołania doraźnej Komisji do wyłonienia kandydatów do wyróżnień „Zasłużony dla Gminy Strumień” oraz kandydata do Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej „Srebrna Cieszynianka” przyznawanych z okazji Święta Niepodległości – przedstawił Przewodniczący C. Greń.

Przewodniczący Komisji Oświaty, … - J. Szeruda, Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga i Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut przedstawili jednobrzmiący wniosek komisji:

1.     „Komisje wnioskują o rozszerzenie składu doraźnej Komisji do 6 osób, aby każde sołectwo i miasto Gminy było reprezentowane przez radnego z danej miejscowości.”.

2.     „Komisje wnioskują o wytypowanie do składu doraźnej Komisji radnych: Marian Husa, Jana Szerudy, Karola Pisiuta, Jana Jałowiczora, Mariana Janika i Cecylii Skowron.”.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie wniosek komisji o rozszerzenie składu doraźnej komisji do 6 osób.

Wniosek został przyjęty jednogłośnie (głosowało 13 radnych).

Przewodniczący C. Greń zapytał zatem radnych: Marian Husa, Jana Szerudę, Karola Pisiuta, Jana Jałowiczora, Mariana Janika i Cecylię Skowron – czy wyrażają zgodę na pracę w doraźnej Komisji?

Kandydaci wyrazili zgodę na pracę w Komisji.

Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Następnie Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 13 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXII/189/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 25 czerwca 2008 r. w sprawie powołania doraźnej Komisji do wyłonienia kandydatów do wyróżnień „Zasłużony dla Gminy Strumień” oraz kandydata do Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej „Srebrna Cieszynianka” przyznawanych z okazji Święta Niepodległości.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 14.

 

Protokół Nr XXI/2008 dwudziestej pierwszej sesji Rady, który był wyłożony do wglądu w biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – został przyjęty bez uwag.

 

 

ad. 15.

 

W wolnych wnioskach głos zabrali:

Przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia M. Krutyła poprosiła Dyrektora ZGKiM w Strumieniu o podanie harmonogramu naprawy dróg w Strumieniu.

Dyrektor ZGKiM w Strumieniu Ł. Pachuła poinformował, że harmonogram będzie przygotowany w najbliższym czasie, dodał także, że remonty dróg w Strumieniu również rozpoczną się niebawem.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że 5 lipca br. LKS „Orzeł” Zabłocie organizuje XVIII Międzynarodowy Turniej Piłki Nożnej Miejscowości o Nazwie Zabłocie, wpłynęło również pismo Klubu o objęcie przez Przewodniczącego Rady Miejskiej w Strumieniu honorowego patronatu nad tą imprezą.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor poinformował:

-     drużyna szachowa LKS „Wisła” Strumieniu na 50 Turnieju Szachowym w Warszawie zdobyła awans do Turnieju Szachowego w Pułtusku,

-     Ariel Sikora uczeń III klasy Gimnazjum im. Powstańców Śląskich w Strumieniu zdobył II miejsce w Kraju w Polsko-Ukraińskim Konkursie Fizycznym „Lwiątko”.

 

ad. 16.

 

Przewodniczący C. Greń dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady XXII sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 1840) słowami „zamykam XXII sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

Zapis dźwiękowy obrad sesji Rady Miejskiej w Strumieniu stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

Protokołowała: