Protokół Nr XXVI/2008

obrad dwudziestej szóstej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu,

odbytych w dniu 25 września 2008 r. o godz. 1600

w sali obrad Urzędu Miejskiego w Strumieniu

Obecni: Radni Rady Miejskiej, Radny powiatowy, sołtysi i przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorzy i kierownicy podległych Radzie jednostek i zakładów budżetowych, – wg załączonych list obecności, przedstawiciel Komisariatu Policji w Strumieniu, pracownicy Urzędu Miejskiego w Strumieniu i przedstawiciele lokalnej prasy.

Ponadto w obradach udział wzięli:

1.    Burmistrz Strumienia – mgr Anna Grygierek

2.    Skarbnik Strumienia – mgr Danuta Mitko

3.    Sekretarz Strumienia – Daniela Kula

Porządek obrad:

    1.     Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

    2.     Przedstawienie porządku obrad.

    3.     Wystąpienia gości.

    4.     Informacja o działalności Burmistrza w okresie od 20 sierpnia 2008 r. do 17 września 2008 r.

    5.     Informacja przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

    6.     Interpelacje i zapytania radnych.

    7.     Rozpatrzenie informacji Burmistrza o przebiegu wykonania budżetu gminy Strumień za I półrocze 2007 roku.

    8.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie Programu współpracy gminy Strumień z organizacjami pozarządowymi oraz z pozostałymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2009.

    9.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części miasta Strumień.

 10.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części miasta Strumień.

 11.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej z budżetu gminy Strumień dla miasta Radomsko poszkodowanego w wyniku przejścia trąby powietrznej w dniu 15 sierpnia 2008 r.

 12.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zaciągnięcia zobowiązań finansowych na rok 2009 i 2010.

 13.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmian budżetu gminy Strumień na 2008 r.

 14.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż w trybie bezprzetargowym nieruchomości położonej w Strumieniu.

 15.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dzierżawę nieruchomości gminnych.

 16.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyznania w 2008 r. wyróżnień - Zasłużony dla Bąkowa, Zasłużony dla Drogomyśla, Zasłużony dla Pruchnej, Zasłużony dla Strumienia, Zasłużony dla Zabłocia, Zasłużony dla Zbytkowa oraz Zasłużony dla Gminy Strumień z okazji Święta Niepodległości.

 17.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyznania Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej „Srebrna Cieszynianka”.

 18.     Zatwierdzenie protokołu z XXV sesji.

 19.     Informacje, wolne głosy i wnioski.

 20.     Zakończenie.

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył - Przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu Czesław Greń.

Przewodniczący C. Greń – na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 15 radnych, na 15 ustawowego składu Rady – obrady są zatem prawomocne.

Przewodniczący C. Greń przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, Burmistrza Strumienia, Skarbnika Strumienia, Sekretarza Strumienia, Radcę prawnego, Radnego powiatowego Karola Gajdzicę, dyrektorów i kierowników podległych Radzie jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych, Sołtysów i Przewodniczącą Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, z-cę Komendanta Komisariatu Policji w Strumieniu – Rafała Machaczkę, przedstawicieli lokalnej prasy „Nowej Formacji” oraz wszystkich, których nie wymienił.

 

ad. 2.

 

Przewodniczący C. Greń odczytał porządek obrad XXVI sesji.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie przedstawiony porządek obrad.

Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie (głosowało 15 radnych).

 

ad. 3.

 

Przewodniczący C. Greń w imieniu Rady Miejskiej oraz wszystkich zebranych złożył życzenia z okazji 50 urodzin dla Łukasza Pachuły – Dyrektora Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu.

Dyrektor Ł. Pachuła wyraził słowa podziękowania za złożone życzenia.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że w dniu 20 września br. na Strzelnicy Sportowej Koła Łowieckiego „Hubertus” w Goleszowie odbył się kolejny etap Olimpiady Samorządowej Ziemi Cieszyńskiej – VI Turniej Strzelecki. Drużyna Gminy Strumień w składzie: C. Greń, P. Faruga, S. Balas i T. Tolasz zajęła II miejsce w klasyfikacji drużynowej.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor poinformował natomiast, że I miejsce w klasyfikacji indywidualnej VI Turnieju Strzeleckiego Samorządowców Ziemi Cieszyńskiej zdobył Cz. Greń – Przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor poinformował również, że po rozegranych 5 konkurencjach Olimpiady Samorządowej Gmina Strumień zajmuje I miejsce. Do zakończenia Olimpiady pozostały jeszcze tylko 2 konkurencje: szachy i tenis.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że to Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor zmobilizował drużyny samorządowców Gminy Strumień uczestniczące w konkurencjach Olimpiady Samorządowej do działania, co wpłynęło na poprawę wyników.

Przewodniczący C. Greń poinformował też, że drużyna Gminy Strumień zajęła VI miejsce w I Turnieju Samorządowców w Łucznictwie.

Przewodniczący C. Greń przekazał słowa podziękowania dla Komitetu Organizacyjnego oraz MGOK w Strumieniu za zorganizowanie bardzo pięknej i udanej imprezy - Dożynek gminnych w Drogomyślu. Podziękował też radnym za liczny udział w Dożynkach.

Radny Powiatowy K. Gajdzica poinformował, że w Dożynkach w Drogomyślu, a także w Rajdzie rowerowym w Drogomyślu uczestniczył Starosta Cieszyński. Prosił o przekazanie ciepłych słów dla organizatorów tych udanych imprez.

Radny Powiatowy K. Gajdzica poinformował również, że Starosta Cieszyński Czesław Gluza od 4 dni jest nieprzytomny, po ciężkim wypadku samochodowym i przebywa w Szpitalu w Sosnowcu.

 

ad. 4.

 

„Informacja o działalności Burmistrza w okresie od 20 sierpnia 2008 r. do 17 września 2008 r.

Burmistrz A. Grygierek przedstawiła dodatkowe informacje:

-     Gmina Strumień podpisała dwie umowy o współpracy zagranicznej z Gminą Dolni Domaslovice w Republice Czeskiej oraz ze Stowarzyszeniem „Pro Gymnasium” w Ostrawie. W oparciu o współpracę Stowarzyszenia z Ostrawy z Gimnazjum w Strumieniu jest opracowywany projekt pn. „Podróż przez historię”. W ramach tego projektu chcemy pozyskać środki z programów współpracy transgranicznej.

-     Umowa o współpracy zagranicznej z Województwem Żylińskim ze Słowacji będzie podpisana w październiku br. Po podpisaniu umowy wspólnie będziemy dogadywać szczegóły składanego wniosku o pozyskanie środków transgranicznych.

-     Złożyliśmy wniosek o pozyskanie środków na budowę kanalizacji przy ul. Towarowej w Strumieniu.

-     W dniu dzisiejszym ZOS w Strumieniu złożył wniosek o pozyskanie środków na zajęcia pozalekcyjne w szkołach opiewający na kwotę 100 000,- zł. W projekcie tym uczestniczą wszystkie szkoły z terenu Gminy, w ramach projektu planowane są różnorodne zajęcia pozalekcyjne m. in. chór, szachy, itp.

-     Złożyliśmy do zatwierdzenia projekty techniczne na modernizację sali OSP w Bąkowie oraz budowę fontanny solankowej w parku w Strumieniu.

-     Wszystkie przetargi na remonty i modernizacje dróg gminnych zaplanowane na br. są przeprowadzone, część dróg jest już gotowa, niektóre są jeszcze w trakcie realizacji. Jeżeli aura będzie sprzyjać, do końca października br. remont chodnika w Bąkowie oraz zaplanowane remonty dróg zostaną zakończone.

-     W ramach napraw gwarancyjnych mogliśmy zgłaszać do usterki na Hali sportowej w Strumieniu. Firma bardzo poważnie podeszła do usunięcia usterek i w ramach tych prac wykonano: cyklinowanie parkietu, odmalowano wszystkie oznaczenia oraz pomalowano ściany od strony boiska.

-     Wystąpiły problemy związane z remontem obiektu Zamku w Strumieniu. W tej sprawie odbyła się nadzwyczajna sesja Rady, na której przeznaczono dodatkowe środki na ten cel, przeprowadziliśmy też przetarg, do którego zgłosił się tylko jeden oferent. Oferta inwestora musiała trafić do zaopiniowania przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków i Ministra. Dopiero po otrzymaniu opinii moglibyśmy spisać umowę na wykonanie remontu. Wyłoniony w przetargu wykonawca po prostu wystraszył się i zrezygnował, obawiając się, że jeżeli przed spisaniem umowy są tak rygorystyczne procedury, to co dopiero byłoby przy rozliczeniu dotacji. Zgodnie z zaplanowanym harmonogramem prac rozliczenie inwestycji powinno nastąpić do końca listopada br., a przy obecnych kłopotach jest to raczej niemożliwe. W przeciwnym razie będziemy musieli oddać przyznaną dotację i ponownie przystąpić do konkursu. Aktualnie prowadzimy trudne rozmowy z Ministerstwem, gdyż w tym terminie nierealne jest wykonanie planowanych prac. Ponadto nie mamy gwarancji, że do kolejnego przetargu ktokolwiek się zgłosi, gdyż występują problemy ze znajdowaniem wykonawców.

-     Odbyła się wizja lokalna w terenie w sprawie wniosku Gminy o przejęcie od Stadniny Koni w Ochabach drogi śródpolnej w Drogomyślu. Stadnina Koni uznaje za zasadne przejęcie przez Gminę Strumień tej drogi.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że sprawa przejęcia od Stadniny Koni drogi śródpolnej w Drogomyślu – jest realizowana w związku z jego interpelacją. Przejęcie przez Gminę drogi ma na celu odciążenie ul. Dębina w Drogomyślu, w związku z problemami mieszkańców tej dzielnicy po przeprowadzonym remoncie dwupasmówki.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 5.

 

Informacja przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że w dniu 13 września br. odbyły się obchody 105-lecia OSP w Drogomyślu połączone z 20-leciem oddania sztandaru oraz oddaniem nowo wybudowanej części strażnicy.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 6.

 

Przewodniczący C. Greń poinformował, że bardzo szybko wpływają odpowiedzi Burmistrza na wszystkie interpelacje zgłaszane na poprzedniej sesji, zapytał radnych, czy odpowiedzi są zadawalające oraz czy zgłaszają jeszcze jakieś dodatkowe pytania i uwagi.

Przewodniczący C. Greń interpelował w sprawach:

1)    Skarg mieszkańców Drogomyśla na fatalny stan placu przy obiekcie Ośrodka Zdrowia w Drogomyślu. Interpelował o załatanie dziur na placu.

2)    Rozpatrzenia sprawy zwiększenia ilości miejsc parkingowych przy obiekcie Ośrodka Zdrowia w Drogomyślu.

3)    Skarg mieszkańców na niewykonanie remontu dalszego odcinka drogi gminnej ul. Jaśminowej w Drogomyślu.

4)    Czy przy okazji remontu stacji paliw PKN „ORLEN” w Zbytkowie zrealizowane zostanie poszerzenie wąskiego prawoskrętu z dwupasmówki na ul. 1 Maja w Zbytkowie?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała:

1)    Remont placu przy Ośrodku Zdrowia w Drogomyślu został przesunięty ze względu na poważny problem z szambem, które planujemy w przyszłym roku wymienić. Dlatego w tej chwili nie ma sensu remontowanie parkingu, który mógłby zostać zniszczony podczas wymiany szamba. W bieżącym roku połatane zostaną dziury, aby w miarę możliwości można było tam bezpiecznie parkować samochody. Ponadto przy okazji remontu placu będziemy próbowali go powiększyć.

2)    Remont cząstkowy ul. Jaśminowej w Drogomyślu firma „Kamrat” miała wykonać do końca sierpnia br, jednak ze względu na niesprzyjającą aurę nie zostało to zrobione. Jeżeli pogoda się poprawi remont doraźny ul. Jaśminowej będzie wykonany do końca września, a jeżeli nie to w październiku.

3)    W sprawie poszerzenia prawoskrętu z dwupasmówki na skrzyżowaniu w Zbytkowie zwracaliśmy się na piśmie do firmy projektującej przebudowę stacji paliw ORLEN w Zbytkowie oraz do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Monitorowaliśmy też tą sprawę na każdym etapie projektowania, aby firma ORLEN ujęła w dokumentacji projektowej poprowadzenie łuku prawoskrętu po swoim terenie.

Odbyło się również spotkanie w sprawie lokalizacji przystanku autobusowego przy ul. 1 Maja w Zbytkowie, gdyż ORLEN nie uwzględnił go w projekcie przebudowy. Przeprowadziliśmy też rozmowy z PKS, który musi wystąpić do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o wskazanie odpowiedniego miejsca pod przystanek autobusowy, gdyż taka musi być procedura. Prawdopodobnie nie będzie on usytuowany w tym samym miejscu, gdyż jest to teren stacji paliw. Nawet jeśli zostanie trochę przesunięty, najistotniejsze jest to żeby tam był.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że na ostatniej sesji mówił o remoncie drogi gospodarczej w Drogomyślu. Efekt tych rozmów jest taki, że padły obietnice, że na drodze będzie położona nakładka asfaltowa. Prace te miały być już wykonane, ale ze względu na deszcze było to niemożliwe. Wyraził też słowa nadziei, że w najbliższych dniach, przy dobrej pogodzie, nakładka asfaltowa będzie położona i nareszcie po wielu latach utwardzenie drogi gospodarczej wzdłuż krajówki będzie gotowe.

Radna A. Żur interpelowała w sprawach:

1)    Obcięcia gałęzi krzewów i drzew w celu poprawienia widoczności na skrzyżowaniu ul. Granicznej z ul. Ks. Londzina w Strumieniu.

2)    Zapobieżenia całkowitej dewastacji obiektu byłej Kaflarni w Strumieniu (w ostatnim okresie wyłamano tam bramę i wybito okna).

3)    Zalanej ścieżki w parku w Strumieniu biegnącej za pomnikiem, w kierunku baru.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor interpelował w sprawach:

1)    Fatalnego stanu chodników oraz braku przejść dla pieszych na bardzo ruchliwej drodze ul. Brodeckiego w Strumieniu, służącej jako obwodnica miasta.

2)    Zwrócenia uwagi mieszkańcom ul. 1 Maja w Strumieniu, aby obcinali gałęzie krzewów, które wystają poza ogrodzenia zasłaniając chodnik dla pieszych.

3)    W parku w Strumieniu ścieżki wykonane z puzzli rozsypują się. Zapytał także dlaczego w parku są ustawione znaki „Nie deptać trawników”, skoro plac zabaw dla dzieci z każdej strony jest otoczony trawnikiem.

4)    Wykonania remontu gminnej części placu za obiektem GS „SCH” w Strumieniu.

5)    Przedstawienia stanu własności obiektu byłej Kaflarni w Strumieniu będącej nieruchomością gminną (GS „SCH” w Strumieniu aktualnie prowadzi sprawę, w której uczestnikiem jest jeden z spadkobierców Kaflarni).

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała:

1)    Problem z rozsypującymi się ścieżkami z puzzli w parku w Strumieniu występuje już od dłuższego czasu. Wiemy też o tym, że w czasie remontu parku, po ścieżkach jeździły ciężkie sprzęty. Po zakończeniu wszystkich prac remontowych ścieżki zostaną ułożone na nowo.

2)    W sprawie obcinania gałęzi krzewów na bieżąco apelujemy i piszemy do mieszkańców, są jednak tacy, którzy dbają o to i są tacy którzy nie reagują na nasze pisma. Jeszcze raz wystosujemy apel do mieszkańców, aby obcinali gałęzie krzewów zasłaniające chodniki, będziemy również przypominać o tym na zebraniach mieszkańców.

3)    W sprawie fatalnego stanu obwodnicy miasta oraz remont chodnika przy ul. Brodeckiego cały czas czynimy usilne starania o modernizację tych ulic wraz z chodnikiem. W bieżącym roku Zarząd Dróg Wojewódzkich ogłosił przetarg na wykonanie dokumentacji technicznej modernizacji obwodnicy Strumienia. Projekt ma obejmować odcinek od przejazdu kolejowego do zjazdu przy moście na rzece Wiśle wraz z budową chodnika. Najbardziej zasadne byłoby podzielenie inwestycji na etapy, gdyż nieuregulowane są tam jeszcze sprawy własnościowe z PKP. Przy pierwszym przetargu ogłoszonym przez Zarząd Dróg Wojewódzkich nie udało się wyłonić projektanta, gdyż do przetargu nikt się nie zgłosił. Ogłoszono kolejny przetarg, który wygrała firma projektowa z Wisły. Projekt ma być gotowy w 2009 r., więc będziemy walczyć dalej. Zarząd Dróg Wojewódzkich w końcu postanowił wydać pieniądze na przygotowanie dokumentacji technicznej, która jak wiadomo ma pewien okres ważności. Dlatego możemy mieć nadzieję, że modernizacja obwodnicy Strumienia zostanie wykonana.

Burmistrz A. Grygierek dodatkowo poinformowała, że ogłoszony był również przetarg na wykonanie projektu koncepcji zmiany organizacji ruchu na skrzyżowaniu drogi powiatowej ul. Głównej z drogą wojewódzką ul. Katowicką w Pruchnej. Musimy sprawdzić na jakim etapie jest ta sprawa, wiemy jedynie, że występowały tam również problemy z wyłonieniem wykonawcy.

4)    Ścieżka w parku za pomnikiem zawsze była zalana wodą, gdyż jest tam obniżenie terenu. Planując remont parku, nie projektowaliśmy wykonania odwodnienia. Wiemy też, że nie ma tam żadnej awarii rur, ponadto prowadzone w parku nasadzenia również miały wpływ na to, że powstało tam zastoisko wody. A w tej chwili, gdy park jest wyremontowany jest to po prostu bardziej widoczne. Prowadzimy również rozmowy z dzierżawcami baru położonego w pobliżu parku, aby częściowo odgrodzili swój teren, gdyż klienci robią sobie w tym miejscu przejście na skróty.

5)    Tabliczki „nie deptać trawników” były ustawione w parku w czasie prowadzenia wysiewu trawy i pozostały do teraz. Tabliczki zostaną zdjęte w najbliższym czasie, a więc dzieci mogą chodzić po trawnikach, aby korzystać z placu zabaw.

Burmistrz A. Grygierek dodatkowo poinformowała, że w parku w Strumieniu wprowadzony zostanie „zakaz wprowadzania psów”. Zapisy te znajdą się w Regulaminie korzystania z parku, który uchwalać będzie Rada.

6)    W sprawie obiektu Kaflarni w Strumieniu – bardzo długo trwają sprawy wznowienia granic. Wiemy również o interwencjach Policji oraz o grupkach młodzieży, która organizuje sobie tam imprezy. Zwrócimy się do ZGKiM, aby dodatkowo zabezpieczono obiekt Kaflarni przed dalszą dewastacją. Natomiast, gdy zakończone zostaną wszystkie sprawy formalne związane z własnością obiektu, przystąpimy do ogłoszenia ponownego przetargu na sprzedaż.

7)    Gałęzie krzewów i drzew na skrzyżowaniu ul. Granicznej z ul. Ks. Londzina w Strumieniu – zostaną obcięte.

8)    W sprawie stanu własności obiektu byłej Kaflarni w Strumieniu – z informacji, które posiadamy, obiekt Kaflarni od wielu lat jest własnością Gminy, a przetargi na zbycie były ogłaszane już od 1998 r.

Sekretarz D. Kula wyjaśniła, że przed przystąpieniem do ogłoszenia pierwszego przetargu na sprzedaż byłej Kaflarni - Urząd Miejski w Strumieniu dotarł do spadkobierców tego obiektu i wystąpiliśmy do nich z zapytaniem o chęć nabycia. W odpowiedzi, na piśmie otrzymaliśmy informację, że nie są zainteresowani nabyciem obiektu.

Radca prawny R. Szymonek dodatkowo wyjaśnił, że obiekt Kaflarni w Strumieniu jest niewątpliwą i niekwestionowaną własnością Gminy wpisaną do Ksiąg Wieczystych. Jednakże w naszym kraju nawet po upływie 50 lat zdarzają się przypadki, że w wyniku działalności byłych właścicieli wzrusza się decyzję będącą podstawą wpisów, kiedyś Skarbu Państwa, a potem w następstwie gminy. Takie sytuacje się zdarzają i nie można ich wykluczyć. Natomiast jest mechanizm, który gwarantuje byłym właścicielom załatwienie problemu, czyli na etapie przed sprzedażą przysługuje im ustawowe pierwszeństwo w nabyciu (przed sprzedażą organ, który chce zbyć nieruchomość musi zapytać, czy byli właściciele chcą z tego pierwszeństwa skorzystać). W ostatnich latach nikt nie zgłaszał pretensji i uwag do zbycia przez Gminę obiektu Kaflarni. Dodatkowo wyjaśnił również, że wg informacji jakie posiada GS „SCH” w Strumieniu prowadzi innego rodzaju sprawę, w której uczestniczy spadkobiercą Kaflarni, nie o prawo własności lecz o zasiedzenie (a są to dwie zupełnie różne sprawy).

Burmistrz A. Grygierek dodatkowo poinformowała, że w związku z wykonaniem w ubiegłym roku remontu elewacji budynku komunalnego – Strumień, ul. 1 Maja 6, która jest ochlapywana i niszczona przez to, że na ul. 1 Maja powstają ogromne zastoiska wody. W ubiegłym roku prowadziliśmy rozmowy z Konserwatorem Zabytków, aby w jakiś sposób zabezpieczyć wyremontowaną elewację budynku np. przez wyłożenie kafelkami, na co nie uzyskaliśmy zgody. Konserwator zaproponował, aby elewację budynku zabezpieczyć ustawiając przezroczyste ekrany, jednak rozwiązanie to jest nierealne do wykonania ze względu na ciasny chodnik w tym miejscu oraz bardzo drogie koszty. Dlatego przy okazji remontu odcinka ul. 1 Maja w Strumieniu, jest uwzględnione wykonanie odwodnienia i na całym odcinku drogi montowane są specjalne kratki zapobiegające powstawaniu kałuż, aby zapobiec ochlapywaniu elewacji budynku.

Radna C. Skowron interpelowała o dopilnowanie, aby wraz z lokalizacją zatoczki autobusowej w Zbytkowie w rejonie stacji paliw „ORLEN” nie zapomnieć o wykonaniu przejścia dla pieszych.

Radny S. Balas interpelował w sprawach:

1)    Przywrócenia do stanu używalności będących w fatalnym stanie technicznym dróg gospodarczych wzdłuż dwupasmówki Katowice-Wisła.

2)    Wystąpienia do Zakładów Energetycznych „ENION” o wymianę słupów energetycznych na ul. Osiedlowej i ul. Szkolnej w Bąkowie. Inwestycja ta była planowana do wykonania w 2006 r. jednak do dnia dzisiejszego słupy nie zostały wymienione.

3)    Obcięcia gałęzi akacji przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Bąkowie zasłaniających znak ostrzegawczy.

Przewodniczący C. Greń wyjaśnił, że musimy zwrócić się do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o przywrócenie funkcji drogom gospodarczym wzdłuż dwupasmówki, aby poprawić bezpieczeństwo poruszania się mieszkańców sołectw położonych wzdłuż drogi krajowej Katowice-Wisła. Drogi gospodarcze są zaznaczone na mapach, a w rzeczywistości częściowo istnieją, częściowo zanikają lub są fragmentarycznie utrzymywane przez mieszkańców.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała:

1)    W sprawie dróg gospodarczych na terenie sołectw: Bąków, Drogomyśl i Zbytków cały czas prowadzimy rozmowy z Generalna Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad i wiemy, że istnieją one po jednej i drugiej stronie dwupasmówki. Dyrekcja uznaje zasadność remontu tych dróg, gdyż są one ich własnością, ale nie posiadają środków finansowych na ten cel. Natomiast Gmina jeżeli chce może sama je wyremontować. Odbyło się również spotkanie w Urzędzie Miejskim w Skoczowie, aby wspólnie z Gminą Strumień wystąpić do Ministerstwa Infrastruktury z propozycją, aby na etapie projektowania remontów i modernizacji dróg krajowych, Gminy, po terenie których drogi krajowe przebiegają, mogły czynnie uczestniczyć w tym procesie jako strona. Gmina nie jest w ogóle informowana o planach inwestycyjnych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, a w efekcie końcowym sami zostajemy z problemami.

Burmistrz A. Grygierek zapewniła również, że będziemy występować do Dyrekcji Dróg Krajowych o wykonanie remontów istniejących dróg gospodarczych, gdyż poprawią one bezpieczeństwo mieszkańców sołectw zlokalizowanych przy drodze krajowej.

2)    W sprawie obcięcia gałęzi zasłaniających znaki ostrzegawcze „uwaga dzieci” przy Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Bąkowie, Przedszkolach w Zabłociu i w Pruchnej wystąpiliśmy już do Powiatowego Zarządu Dróg w Cieszynie. Do tego czasu nie jest to jeszcze zrobione więc będziemy sprawę tą monitować.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że bardzo często rozmawia z Burmistrzem na temat dróg krajowych. Odczytał też projekt pisma Gminy Skoczów skierowany do Ministerstwa Infrastruktury w sprawie możliwości uczestniczenia gmin, na terenie których położone są drogi krajowe, jako stron, w procesie projektowym remontów i modernizacji tych dróg. Przygotowane pismo jest w pełni zbieżne z naszymi odczuciami.

Radny I. Duda interpelował w sprawach:

1)    Kiedy zostanie zmieniona nawierzchnia ul. Kościelnej w Strumieniu?

2)    Czy zapadły już jakiekolwiek ustalenia w sprawach: rozwiązania ruchu samochodów przez przejazd kolejowy w Strumieniu i skrzyżowanie ul. 1 Maja z ul. Kolejową, możliwości przejazdu pod wiaduktem kolejowym na ul. Brodeckiego w Strumieniu oraz możliwości połączenia z ul. Cieszyńską oraz reaktywowania mostu lub kładki na Knajce w Strumieniu.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała:

1)    Aktualnie trwa przygotowanie projektu technicznego przebudowy ul. Kościelnej wraz z doprowadzeniem do ul. Młyńskiej w Strumieniu. Gmina będzie starała się pozyskać na tą inwestycję środki unijne. Wykonanie remontu nawierzchni ul. Kościelnej w tej chwili mija się z celem, gdyż czekamy, aż zostanie ogłoszony konkurs, wówczas złożymy dokumentację i będziemy starać się o środki na realizację całego odcinka drogi wraz z połączeniem z ul. Młyńską.

2)    Temat rozwiązania ruchu samochodów przez przejazd kolejowy w Strumieniu i skrzyżowanie ul. 1 Maja z ul. Kolejową, możliwości przejazdu pod wiaduktem kolejowym na ul. Brodeckiego w Strumieniu oraz możliwości połączenia z ul. Cieszyńską oraz reaktywowania mostu lub kładki na Knajce w Strumieniu – został rozeznany i jest jak najbardziej zasadny. W tej chwili nie występujemy do właścicieli o wykup gruntów, gdyż nie mamy zaplanowanych środków w budżecie na ten cel. Jeżeli w budżecie na 2009 r. znajdziemy środki na realizację tego pomysłu będziemy go realizować.

Wiceprzewodniczący S. Świtała interpelował w sprawach:

1)    Czy wykonany zostanie wjazd dla samochodu bojowego w OSP Pruchna?

2)    Zorganizowania spotkania z Powiatowym Zarządem Dróg Publicznych w Cieszynie w sprawie stanu dróg powiatowych.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała:

1)    Druhowie OSP w Pruchnej zgłaszali fatalny stan wnętrza garażu. Zastanawiamy się, czy jest sens wykonania w tym roku podjazdu, jeżeli najprawdopodobniej w przyszłym roku będziemy musieli zająć się wzmocnieniem garażu. Jednak przed podjęciem decyzji w tej sprawie musimy przedyskutować to z fachowcami i Zarządem OSP.

2)    W związku z licznymi wnioskami Komisji oraz radnych Powiatowy Zarząd Dróg został zobowiązany do wykonania przeglądu dróg powiatowych. Przegląd ten został przeprowadzony jednak bez naszego udziału. W najbliższym czasie wystąpimy do nich z pismem, zaproszeniem do udziału w posiedzeniach Komisji.

 

ad. 7.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – „Informację Burmistrza o przebiegu wykonania budżetu gminy Strumień za I półrocze 2008 roku” - przedstawiła Skarbnik D. Mitko oraz Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady nie wniosły uwag do „Informacji”.

Radni również nie wnieśli uwag do „Informacji”

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 8.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie Programu współpracy gminy Strumień z organizacjami pozarządowymi oraz z pozostałymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2009 – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXVI/205/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 25 września 2008 r. w sprawie Programu współpracy gminy Strumień z organizacjami pozarządowymi oraz z pozostałymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2009.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 9.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części miasta Strumień (dot. ujęcia w planie terenu pod budowę stacji CPN wraz z myjnią samochodową – w Strumieniu, przy ul. 1 Maja) – przedstawiła Sekretarz D. Kula.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

13 głosami „za”, przy 1 głosie „wstrzymującym się od głosowania” (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXVI/206/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 25 września 2008 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części miasta Strumień.

Uchwała w załączeniu.

 

 

ad. 10.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części miasta Strumień – przedstawiła Sekretarz D. Kula.

Burmistrz A. Grygierek dodatkowo wyjaśniła, że chcemy, aby w planie zagospodarowania przestrzennego zmieniono układ komunikacyjny w rejonie byłej Kaflarni w Strumieniu.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXVI/207/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 25 września 2008 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części miasta Strumień.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 11.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej z budżetu gminy Strumień dla miasta Radomsko poszkodowanego w wyniku przejścia trąby powietrznej w dniu 15 sierpnia 2008 r. – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXVI/208/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 25 września 2008 r. w sprawie udzielenia pomocy finansowej z budżetu gminy Strumień dla miasta Radomsko poszkodowanego w wyniku przejścia trąby powietrznej w dniu 15 sierpnia 2008 r.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 12.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia zobowiązań finansowych na rok 2009 i 2010 (dot. odśnieżania dróg i chodników gminnych) – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

14 głosami „za”, przy 1 głosie „wstrzymującym się od głosowania” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXVI/209/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 25 września 2008 r. w sprawie zaciągnięcia zobowiązań finansowych na rok 2009 i 2010.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 13.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zmian budżetu gminy Strumień na 2008 r. wraz z autopoprawką – przedstawiła Skarbnik D. Mitko.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z przedstawioną autopoprawką.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXVI/210/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 25 września 2008 r. w sprawie zmian budżetu gminy Strumień na 2008 r.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 14.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż w trybie bezprzetargowym nieruchomości położonej w Strumieniu (dot. sprzedaży na rzecz Pana P. Puchały gruntu w sąsiedztwie ZGKiM w Strumieniu) – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Przewodniczący C. Greń zapytał Dyrektora ZGKiM Ł. Pachułę – czy działka będąca własnością ZGKiM ma zachowane

Dyrektor ZGKiM Ł. Pachuła poinformował, że planował, aby teren ten przeznaczyć pod budowę parkingu dla potrzeb ZGKiM. Jednak po wspólnych uzgodnieniach z Burmistrzem ustalono, że parking można wykonać z przodu ZGKiM. Wyjaśnił również, że budowa parkingu stała się konieczna, gdyż do obiektu ZGKiM przeniesiono siedziby różnych organizacji działających na terenie Gminy m. in.: Polskiego Związku Emerytów, Rencistów i Inwalidów Koło w Strumieniu, Miejsko-Gminnego Związku Ochotniczych Straży Pożarnych w Strumieniu.

Dyrektor ZGKiM Ł. Pachuła stwierdził, że sprzedawana na rzecz Pana P. Puchały nieruchomość gminna jest zbędna dla Zakładu.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

11 głosami „za”, przy 4 głosach „wstrzymujących się od głosowania” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXVI/211/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 25 września 2008 r. w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż w trybie bezprzetargowym nieruchomości położonej w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

 

 

 

 

ad. 15.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dzierżawę nieruchomości gminnych – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXVI/212/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 25 września 2008 r. w sprawie wyrażenia zgody na dzierżawę nieruchomości gminnych.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 16.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie przyznania w 2008 r. wyróżnień - Zasłużony dla Bąkowa, Zasłużony dla Drogomyśla, Zasłużony dla Pruchnej, Zasłużony dla Strumienia, Zasłużony dla Zabłocia, Zasłużony dla Zbytkowa oraz Zasłużony dla Gminy Strumień z okazji Święta Niepodległości – przedstawił Przewodniczący doraźnej Komisji do wyłonienia kandydatów do wyróżnień „Zasłużony dla Gminy Strumień” oraz kandydata do Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej „Srebrna Cieszynianka” przyznawanych z okazji Święta Niepodległości J. Jałowiczor.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXVI/213/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 25 września 2008 r. w sprawie przyznania w 2008 r. wyróżnień - Zasłużony dla Bąkowa, Zasłużony dla Drogomyśla, Zasłużony dla Pruchnej, Zasłużony dla Strumienia, Zasłużony dla Zabłocia, Zasłużony dla Zbytkowa oraz Zasłużony dla Gminy Strumień z okazji Święta Niepodległości.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 17.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie przyznania Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej „Srebrna Cieszynianka”(dla Pani Ireny Strządała, zam. Baków) - przedstawił Przewodniczący doraźnej Komisji do wyłonienia kandydatów do wyróżnień „Zasłużony dla Gminy Strumień” oraz kandydata do Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej „Srebrna Cieszynianka” przyznawanych z okazji Święta Niepodległości J. Jałowiczor.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

 

Uchwała Nr XXVI/214/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 25 września 2008 r. w sprawie przyznania Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej „Srebrna Cieszynianka”.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 18.

 

Protokół Nr XXV/2008 dwudziestej piątej sesji, który był wyłożony do wglądu w biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – został przyjęty bez uwag.

 

ad. 19.

 

W wolnych wnioskach głos zabrali:

Przewodniczący C. Greń odczytał zaproszenie Towarzystwa Śpiewaczego „Lutnia” w Strumieniu na uroczysty koncert z okazji Jubileuszu 90-lecia działalności, które odbędą się w dniu 23 września br. w kościele św. Barbary w Strumieniu.

Radny J. Szeruda poinformował, że w dniu 1 października br. o godz. 1700 w Sali Zborowej w Drogomyślu odbędzie się zabranie Koła Macierzy Ziemi Cieszyńskiej w Drogomyślu, na którym omówiona zostanie trasa koncertowa po Finlandii Chóru Mieszanego „Nadzieja” przy Parafii Ewangelicko-Augsburskiej w Drogomyślu.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga przedstawił wnioski Komisji:

„Komisja wnioskuje o:

1.     Rozpatrzenie możliwości ujęcia w „Regulaminie utrzymania czystości i porządku” zapisów rozwiązujących problem zachwaszczonych, zarośniętych posesji na terenie Gminy.

2.  Przygotowanie zmian do „Regulaminu dofinansowania ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wymiany źródeł ciepła oraz montażu kolektorów słonecznych w budynkach mieszkalnych położonych na terenie gminy Strumień” dot. montaży kolektorów słonecznych m. in. rozważenie tematu, czy 2-letni piec ogrzewania jest starym źródłem ciepła.”.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga przedstawił również wspólne wnioski Komisji:

1)    „Komisje wnioskują, aby nie różnicować stawki podatku od nieruchomości za działalność gospodarczą w 2009 r., na dwie stawki zależne od powierzchni zajętej pod działalność gospodarczą.”.

2)    „Komisje wnioskują, aby nie ograniczać godzin trwania imprez okolicznościowych organizowanych na wolnym powietrzu przez stowarzyszenia i organizacje społeczne działające na terenie Gminy.”.

3)    Komisje wnioskują, aby na następne posiedzenie Komisji zaprosić przedstawicieli Zarządu Dróg Powiatowych w Cieszynie.”.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor wyraził podziękowania dla Burmistrza za usilne starania o uruchomienie monitoringu w Gimnazjum w Strumieniu.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że 19 września br. dzięki środkom z funduszy Gminy oraz dotacji z Ministerstwa w Gimnazjum w Strumieniu zainstalowano 16 kamer, w tym 4 zewnętrzne i 12 wewnątrz szkoły. W Szkole Podstawowej w Strumieniu również uruchomiono już monitoring, który poszerzono o obiekt Hali sportowej, więc monitorowany jest także teren wokół niej. Gdy zostaną ogłoszone kolejne nabory wniosków do konkursu na wykonanie monitoringu zgłosimy również Zespoły Szkół w Drogomyślu i Pruchnej.

Przewodniczący C. Greń zgłosił wniosek formalny i zapytał czy Rada Miejska w Strumieniu popiera stanowisko Gminy Skoczów, która podjęła próby wywarcia nacisku na Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad poprzez wystąpienie do Ministerstwa Infrastruktury z pismem o podjęcie interwencji w GDDKiA, która notorycznie nie reaguje na wnioski zgłaszane przez Gminę Skoczów.

Wniosek formalny został przyjęty.

 

ad. 20.

 

Przewodniczący C. Greń dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady XXVI sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 1800) słowami „zamykam XXVI sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

Zapis dźwiękowy obrad sesji Rady Miejskiej w Strumieniu stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

Protokołowała: Elżbieta Król

 

 

Przewodniczący Rady

Czesław GREŃ