Protokół Nr XXVIII/2008

obrad dwudziestej ósmej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu,

odbytych w dniu 30 października 2008 r. o godz. 1600

w sali obrad Urzędu Miejskiego w Strumieniu

Obecni: Radni Rady Miejskiej, sołtysi i przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorzy i kierownicy podległych Radzie jednostek i zakładów budżetowych, – wg załączonych list obecności, przedstawiciel Komisariatu Policji w Strumieniu, pracownicy Urzędu Miejskiego w Strumieniu i przedstawiciele lokalnej prasy.

Ponadto w obradach udział wzięli:

1.    Burmistrz Strumienia – mgr Anna Grygierek

2.    z-ca Burmistrza – inż. Roman Greń

3.    Skarbnik Strumienia – mgr Danuta Mitko

4.    Sekretarz Strumienia – Daniela Kula

Porządek obrad:

    1.     Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

    2.     Przedstawienie porządku obrad.

    3.     Wystąpienia gości.

    4.     Informacja o działalności Burmistrza w okresie od 17 września 2008 r. do 22 października 2008 r.

    5.     Informacja przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

    6.     Interpelacje i zapytania radnych.

    7.     Informacja przewodniczącego Rady, Burmistrza oraz Wojewody Śląskiego na temat oświadczeń majątkowych złożonych w 2008 roku.

    8.     Ocena stanu bezpieczeństwa publicznego w gminie Strumień.

    9.     Analiza problemów społecznych (sprawozdanie z działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu, współpraca z organizacjami pozarządowymi, realizacja programów profilaktycznych, polityka prorodzinna Gminy).

 10.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXVII/197/2004 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 października 2004 r. w sprawie określenia zasad udzielania i rozmiaru zniżek w tygodniowym obowiązkowym wymiarze zajęć nauczycielom, którym powierzono stanowiska kierownicze w przedszkolach i szkołach prowadzonych przez Gminę Strumień oraz określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dla pedagogów, psychologów, logopedów i nauczycieli doradców zawodowych.

 11.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy Strumień na 2008 r.

 12.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia zmiany „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Strumień”.

 13.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zaciągnięcia zobowiązań finansowych na rok 2009.

 14.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie określenia wysokości ekwiwalentu dla członków ochotniczej straży pożarnej.

 15.     Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę Nr XXII/186/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 25 czerwca 2008 r. w sprawie udzielenia pomocy finansowej Gminie Bielsko-Biała na realizację zadania: rozbudowę pomnika na Cmentarzu Komunalnym w Bielsku-Białej – Kamienicy upamiętniającego walczących z okupantem niemieckim na terenie Ziemi Bielskiej, Żywieckiej i Cieszyńskiej.

 16.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości położonej w Strumieniu.

 17.     Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę Nr XVII/137/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 31 stycznia 2008 r. w sprawie przyjęcia Regulaminu dofinansowania ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przedsięwzięć z zakresu usuwania i unieszkodliwiania wyrobów zawierających azbest pochodzących z obiektów budowlanych położonych na terenie gminy Strumień.

 18.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie utworzenia stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego.

 19.     Zatwierdzenie protokołów z XXVI sesji oraz XXVII nadzwyczajnej sesji.

 20.     Informacje, wolne głosy i wnioski.

 21.     Zakończenie.

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył - Przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu Czesław Greń.

Przewodniczący C. Greń – na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 14 radnych, na 15 ustawowego składu Rady – obrady są zatem prawomocne.

Przewodniczący C. Greń przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, Burmistrza Strumienia, z-cę Burmistrza Strumienia, Skarbnika Strumienia, Sekretarza Strumienia, Radcę prawnego, dyrektorów i kierowników podległych Radzie jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych, Sołtysów i Przewodniczącą Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, Komendanta Komisariatu Policji w Strumieniu – Rafała Machaczkę, przedstawicieli lokalnej prasy „Nowej Formacji”, Pana Piotra Cieślika oraz wszystkich, których nie wymienił.

Po stwierdzeniu prawomocności obrad – przybył jeszcze jeden spóźniony radny (w obradach uczestniczy zatem 15 radnych, na 15 ustawowego składu Rady).

 

ad. 2.

 

Przewodniczący C. Greń odczytał porządek obrad XXVIII sesji.

Do przedstawionego porządku obrad nie wniesiono uwag.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie przedstawiony porządek obrad.

Porządek obrad XXVIII sesji został przyjęty jednogłośnie (głosowało 14 radnych).

 

ad. 3.

 

Przewodniczący C. Greń poinformował, że wśród tegorocznych laureatów nagród powiatu cieszyńskiego dla najlepszych sportowców znalazł się mieszkaniec naszej Gminy Pan Piotr Cieślik z Pruchnej. Starostwo Powiatu Cieszyńskiego uhonorowało najlepszych sportowców za wyniki uzyskane w 2007 r. w kraju i za granicą. Sukces Pana Piotra Cieślika cieszy tym bardziej, że gmina Strumień była wnioskodawcą przyznanej nagrody. Pan Piotr Cieślik jest zawodnikiem sekcji lekkiej atletyki osób niepełnosprawnych Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Cieszynie. W 2007 r. na Mistrzostwach Polski w Bydgoszczy zdobył złoty medal w pchnięciu kulą oraz srebrny medal w rzucie dyskiem. Na Mistrzostwach Świata na Tajwanie zajął ósme miejsce w rzucie dyskiem i pchnięciu kulą, a na Mistrzostwach Czech w pchnięciu kulą zdobył srebrny medal.

Przewodniczący C. Greń wraz z burmistrzem A. Grygierek wręczyli Panu Piotrowi Cieślikowi list gratulacyjny oraz przekazali życzenia dalszej wytrwałości w osiąganiu wyników sportowych.

Uczestnicy sesji przyjęli przekazane informacje oklaskami.

 

ad. 4.

 

„Informacja o działalności Burmistrza w okresie od 17 września 2008 r. do 22 października 2008 r.

Burmistrz A. Grygierek przedstawiła dodatkowe informacje:

-       W związku z problemami związanymi z wyłonieniem wykonawcy na realizację zadania „zabezpieczenie obiektu zamku w Strumieniu” - odbyło się spotkanie w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Gmina Strumień otrzymała z Ministerstwa dofinansowanie na wykonanie tego zadania, a okres przewidziany na realizację był bardzo krótki. Ogłoszono przetarg, który zakończył się negatywnie ponieważ nie podpisaliśmy umowy z wykonawcą, natomiast Gminie groziłoby zwrócenie przyznanych środków. Dlatego też nie podpisaliśmy umowy z Ministerstwem, a otrzymane środki przepadły. Na w/w spotkaniu ustalono, że Gmina może ogłosić II przetarg (z okrojonym zakresem prac), aby móc wykonać przewidziane prace do końca br., a termin rozliczenia przyznanej przez Ministerstwo dotacji został przedłużony do 6 stycznia 2009 r. II przetarg został ogłoszony, wpłynęła tylko 1 oferta i akurat jesteśmy w trakcie jej rozpatrywania, gdyż mamy jeszcze pewne wątpliwości, czy przetarg będzie rozpatrzony pozytywnie, czy negatywnie. Ustalono również, że jeżeli II przetarg nie dojdzie do skutku, wtedy w terminie do 30 listopada br. ponownie wystąpimy z wnioskiem do Ministerstwa o przyznanie dofinansowania w 2009 r. Rozmowy w Ministerstwie były prowadzone w dwóch wariantach: po pierwsze co zrobić, aby jak najszybciej zabezpieczyć obiekt i ogłosić II przetarg i po drugie co będzie w wypadku jeżeli nie znajdziemy wykonawcy na realizację tego zadania co może doprowadzić do tego, że nie będziemy mogli wykonać zamierzonego celu.

-       Zakończyliśmy remont dachu sali gimnastycznej przy Zespole Szkół w Pruchnej, wykonano już wszystkie odbiory, dokumentacja jest przekazana dyrektorowi, a dzieci mogą spokojnie i bezpiecznie korzystać z obiektu.

-       Wystąpiliśmy z dwoma wnioskami o pozyskanie środków na zajęcia pozalekcyjne w placówkach oświatowych i na oba otrzymaliśmy środki. Pierwszy projekt na kwotę 93 700 zł pn. „Twoja osobowość drogą do sukcesu” przeznaczony dla uczniów gimnazjów i szkół podstawowych i drugi na kwotę 111 000 zł pn. „Równy start” przeznaczony dla uczniów szkół podstawowych i przedszkoli. Oba projekty są już realizowane, będzie to więc bardzo pracowity okres zarówno dla dzieci i młodzieży jak i nauczycieli. W ramach w/w projektów zaplanowano bardzo dużo atrakcyjnych wyjazdów m. in. do teatru, kina, na basen itp.

-       W ramach współpracy polsko-czeskiej wraz z Petrvaldem przygotowaliśmy projekt na stworzenie terenu kulturalno-rekreacyjnego w parku w Strumieniu. Wniosek jest już rozpatrzony i w najbliższym okresie otrzymamy umowę do podpisania. Projekt zostanie zrealizowany w I kwartale 2009 r. i zgodnie z nim w parku powstanie wybrukowany plac pod scenę, ścieżki prowadzące do placu, szachownica z płyt chodnikowych, zlokalizowana w centrum placu. Ustawione zostaną trzy betonowe stoliki do gry w szachy z siedzeniami oraz betonowy stół do tenisa stołowego. Projekt ten obejmuje również montaż czterech latarni parkowych oraz zakup 48 składanych ławek, które będzie można wykorzystać podczas imprez organizowanych na terenie Gminy.

-       Zakończony został remont nawierzchni odcinka ul. 1 Maja w Strumieniu wraz z naprawą załamanych studzienek. Przy okazji tego remontu obniżono też bardzo wysokie krawężniki chodników przy przejściu od Caritasu w kierunku Ośrodka Zdrowia. Wysokie krawężniki chodnika były wielkim utrudnieniem przy przechodzeniu przez drogę dla matek jadących z wózkami dziecięcymi.

-       Wystąpiliśmy do Powiatu Cieszyńskiego o utworzenie poradni psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci na terenie naszej Gminy. Wniosek został pozytywnie rozpatrzony - ogólnodostępny punkt będzie czynny w Szkole Podstawowej w Strumieniu. Całość tego zadania finansuje Powiat, więc Gmina nie będzie ponosić żadnych kosztów z tego tytułu.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 5.

 

Informacja przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

Przewodniczący C. Greń przekazał słowa podziękowania Miejsko-Gminnemu Ośrodkowi Kultury w Strumieniu oraz młodzieży działającej przy Świetlicy środowiskowej w Pruchnej za zorganizowanie „Koncertu dla Doroty”, pięknej imprezy, na której zebrano dużą kwotę pieniędzy dla chorej na nowotwór dziewczyny.

Przewodniczący C. Greń poinformował:

-     14 października br. odbyło się spotkanie z dyrektorami placówek oświatowych oraz nagrodzonymi nauczycielami zorganizowane przez Burmistrza Strumienia z okazji Dnia Edukacji Narodowej,

-     15 października br. Polski Związek Emerytów, Rencistów i Inwalidów Koło w Strumieniu zorganizował obchody „Dnia Seniora”, które odbyły się w sali OSP w Pruchnej,

-     również 15 października br. odbyła się oficjalna prezentacja nowych strojów ludowych zakupionych z dofinansowania Województwa Śląskiego dla dziecięcego zespołu „Macierzanki” z Drogomyśla,

-     18 października br. odbył się II etap „Koncertu dla Doroty” zorganizowany w Pruchnej pn. „Biesiada Familijna na góralską nutę”. Przy tej okazji przedstawiono pracę młodzieży prucheńskiej współpracującej z młodzieżą z istebniańską w ramach programu „Młodzi reżyserzy” m. in. odbyła się projekcja filmu oraz wystawa koronek.

Przewodniczący C. Greń zwrócił się z apelem do radnych, aby zgłaszali do biura Rady różne ważne informacje, które będą na bieżąco przekazywane na sesji.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 6.

 

Przewodniczący C. Greń poinformował, że bardzo szybko wpływają odpowiedzi Burmistrza na interpelacje zgłaszane na poprzedniej sesji. Zapytał radnych, czy odpowiedzi są zadawalające oraz czy zgłaszają jeszcze jakieś dodatkowe pytania i uwagi?

Przewodniczący C. Greń kontynuując temat dróg z wielką satysfakcją pochwalił się zrealizowanym wspólnymi siłami remontem drogi gospodarczej w Drogomyślu, na której położono nawierzchnię asfaltową. Cały czas zwracaliśmy uwagę, aby remont dwupasmówki był przeprowadzony dobrze i bezpiecznie. W trakcie prowadzonego remontu odbyło się bardzo wiele spotkań i wizji w terenie dotyczących nie tylko remontu drogi gospodarczej ale i wielu innych wynikających w trakcie problemów m. in.: zwężenie poboczy dwupasmówki, odcięcie budynków od wyjazdu na drogę itp. sprawy.

Przewodniczący C. Greń zwrócił uwagę na aktualnie trwający remont stacji benzynowej obok skrzyżowania w Zbytkowie i wraz z nim prowadzoną regulacją wąskiego prawoskrętu z dwupasmówki na ul. 1 Maja. W trakcie prowadzonych robót pojawiają się pewne zgrzyty pomiędzy projektantem, inwestorem, wykonawcą i Gminą jako gospodarzem terenu. Stwierdził przy tym, że znów będziemy mieli problemy i niedosyt po tym, co dzieje się na remontowanym skrzyżowaniu, a nie powinno tak być. Przewodniczący poprosił z-cę burmistrza o przedstawienie tematu remontu skrzyżowania w Zbytkowie.

Z-ca burmistrza R. Greń stwierdził, że Przewodniczący Rady poinformował już o wykonanym remoncie drogi gospodarczej w Drogomyślu, która ku naszemu zaskoczeniu została zaasfaltowana, z czego bardzo się cieszymy. Zwrócił też uwagę na wspólne działanie: Burmistrza, z-cy Burmistrza i Przewodniczącego Rady w temacie remontów dróg, podkreślając fakt – jak wiele można zdziałać wspólnymi siłami. Poinformował też, że w sprawie Drogomyśla pozostało jeszcze kilka tematów do załatwienia m. in.: wąskie pobocza dwupasmówki. W tym temacie zgodnie z obietnicami administratora drogi w 2009 r. zlecone będzie opracowania z terminem realizacji przewidzianym na 2010 r. w ramach programu, który przywiduje wykonanie ścieżki gospodarczej od strony ul. Dębina w Drogomyślu. Jesteśmy też w trakcie załatwiania nieodpłatnego przejęcia drogi śródpolnej łączącej ul. Dębina z ul. Główną w Drogomyślu od Agencji Nieruchomości Rolnych - w celu umożliwienia bezpiecznego poruszenia się mieszkańców dzielnicy Drogomyśl – Dębina. Kolejnym problemem jest wykonanie bezpiecznego przejścia dla pieszych na skrzyżowaniu z dwupasmówką w Bąkowie – aktualnie jest w przygotowaniu dokumentacja pod kątem wykonania odpowiedniego zjazdu do restauracji „Chata po zbóju” w Bąkowie i przy okazji projektant ma uwzględnić wykonanie przejścia dla pieszych przez dwupasmówkę w rejonie ul. Rybiej. Od początku tygodnia, wraz z Burmistrzem, czynimy starania, aby poprawić sytuację związaną z remontowanym prawoskrętem z dwupasmówki na ul. 1 Maja w Zbytkowie. Rozpoczęło się o interwencji kierowców autobusów, którzy prosili, aby zwrócić się do Dyrekcji Dróg Krajowych o złagodzenie zjazdu z dwupasmówki od strony Skoczowa w stronę Strumienia. Wszystkie zastosowane przez inwestora rozwiązania są bardzo dobre, poza jednym, że kłopot z pokonaniem zjazdu będą miały autobusy „łamańce” i tiry naczepami, gdyż samochody osobowe i zwykłe ciężarówki przejadą tam bez problemu. Aby zbadać problem wynajęliśmy tira, sprawdzając możliwość przejazdu przez wyremontowany prawoskręt i słowa kierowców potwierdziły się, że duże samochody nie wyrabiają zakrętu zahaczając o krawężniki. Miejscowi kierowcy będą wiedzieć o tym, że trzymając się odpowiedniej krawędzi drogi można bez problemu pokonać zjazd, ale ci z zewnątrz już nie. Do odpowiedniego pokonania zjazdu kierowców będzie zmuszać tylko oznakowanie poziome i póki co na inne udogodnienia nie ma co liczyć. Na naszą prośbę wczoraj zwołano spotkanie w tej sprawie z udziałem inspektora nadzoru, projektanta oraz kierownika robót, na którym ustalono, że wszystkie prace zostały wykonane zgodnie z polskimi normami z bardzo trwałych materiałów. Z-ca burmistrza R. Greń obiecał także, że nadal na bieżąco będziemy interesować się tą sprawą.

Radny J. Szeruda interpelował w sprawie wycięcia 2 starych (jesionów) rosnących przy ul. Głównej w Drogomyślu w rejonie posesji Państwa Szender. Drzewa te zagrażających bezpieczeństwu ruchu pieszych i samochodów poruszających się ul. Główną w Drogomyślu.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że sprawa wycinki drzew zostanie rozeznana.

Radny I. Duda interpelował w sprawie: kiedy będzie wprowadzona zmiana organizacji ruchu na Rynku oraz na ul. Ks. Londzina w Strumieniu?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała: sprawa zmiany organizacji ruchu na rynku i na ul. Ks. Londzina w Strumieniu jest przygotowana i w każdej chwili możemy ją wprowadzić. Wspólnie musimy zdecydować jak rozwiążemy sprawę parkowania, czyli pobierania opłat za parkowanie (czy będą to parkomaty, czy opłatę będą pobierać pracownicy na umowę zlecenie). Oprócz tego są też inne wątpliwości, gdyż wprowadzając płatny parking w pewien sposób rozładujemy sytuację na rynku, ale czy do końca rozwiążemy sprawę parkingów w mieście, których ciągle mamy za mało. Płatne parkingi moglibyśmy wprowadzić jeszcze w tym roku, ale dodatkowo powinniśmy mieć przygotowaną alternatywę do możliwości parkowania poza rynkiem. Znaleźliśmy jeden taki teren nadający się na parking w okolicy ul. Podwale w Strumieniu.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor interpelował w sprawach:

1)    Wprowadzenia strefy płatnego parkowania na Rynku w Strumieniu.

2)    Wprowadzenia ruchu jednokierunkowego na ul. 1 Maja w Strumieniu (w rejonie cmentarza) w okresie 1 listopada.

3)    Dlaczego ZWM „STRUMET” w Strumieniu, zgodnie z obietnicami, nie remontuje pomnika w parku w Strumieniu?

W sprawie wprowadzenia ruchu jednokierunkowego na ul. 1 Maja w Strumieniu z-ca burmistrza R. Greń odpowiedział: temat ten rozpatrywaliśmy wspólnie z Komendantem Komisariatu Policji w Strumieniu, ustalając, że w br. jest już za późno na wprowadzenie ruchu jednokierunkowego na ul. 1 Maja w Strumieniu, dlatego o takim rozwiązaniu pomyślimy w przyszłym roku. Poinformował też, że jego zdaniem wprowadzając ruch jednokierunkowy i objazdy w okresie 1 listopada powstałoby bardzo dużo zamieszania. Miejscowi kierowcy znają objazdy i wiedzą jak się poruszać po bocznych drogach, natomiast przyjezdni mieliby dużo problemów z poruszaniem się. Miejsca w okolicach cmentarzy bardzo zatłoczone w okresie 1 listopada są raczej bezpieczne dla ruchu, gdyż kierowcy jeżdżą wtedy ostrożniej i wolniej.

W sprawie remontu pomnika Ofiar Hitleryzmu w parku w Strumieniu przez ZWM „STRUMET”- Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała: właściciele ZWM „STRUMET” zgłosili się do Urzędu Miejskiego, aby omówić szczegóły remontu pomnika w parku. Nie wyraziłam zgody na wykonanie tego remontu, gdyż wszelkie prace muszą być uzgadniane z Konserwatorem Zabytków. Dodatkową kwestią jest to, że aktualnie jesteśmy w trakcie opracowywania dokumentacji na zabezpieczenie i odnowienie pomnika. Teren parku w Strumieniu jest objęty strefą konserwatorską, więc wszelkie prace, również przy pomniku muszą być akceptowane przez Konserwatora. We wrześniu br. zgłosiliśmy wniosek o dofinansowanie zadania pn. „Budowa fontanny solankowej wraz z odnowieniem małej architektury w Strumieniu”, gdzie jednym z etapów jest właśnie odrestaurowanie pomnika wraz z remontem schodów i dojścia do niego. Projekt ten aktualnie czeka na ocenę i jeżeli otrzymamy środki wtedy remont pomnika zostanie sfinansowany z tych środków. Jeśli nie otrzymamy dofinansowania, wtedy ZWM „STRUMET” podtrzymuje swoje deklaracje, że przyłączy się do renowacji pomnika w parku w Strumieniu, choć nie muszą tego robić.

Przewodniczący C. Greń przy tej okazji przedstawił Program obchodów Święta Niepodległości w Strumieniu, które odbędą się 11 listopada br.:

-     godz. 800 – msza św. w intencji Ojczyzny w kościele pw. Świętej Barbary w Strumieniu,

-     godz. 915 – wymarsz delegacji i złożenie kwiatów pod pomnikiem Ofiar Hitleryzmu w parku i pod tablicą pamiątkową na Techniku Żywienia i Gospodarstwa Domowego w Strumieniu,

-     godz. 1000 – uroczysta sesja Rady Miejskiej w Strumieniu w auli Gimnazjum im. Powstańców Śląskich w Strumieniu połączona z wręczeniem wyróżnień „Zasłużony dla sołectwa/miasta” i „Zasłużony dla Gminy Strumień”.

Przewodniczący C. Greń zwrócił się z apelem, aby w przemarszu delegacji pod pomniki uczestniczyło więcej osób, a także dzieci i młodzież szkolna.

Radna C. Skowron interpelowała w sprawach:

1)    W ubiegłym roku w Zbytkowie wykonano rekultywację drogi rolniczej. Droga ta została podniesiona i w czasie opadów deszczu sąsiednie pola są zalewane. Konieczne jest wykonanie rowu przy tej drodze.

2)    Nowej lokalizacji przystanku autobusowego w Zbytkowie przy ul. 1 Maja. Dotychczasowe miejsce przystanku zostało zlikwidowane w związku z prowadzony remontem terenu stacji paliw „ORLEN” w Zbytkowie.

3)    Ustawienia znaku „ślepa ulica” na skrzyżowaniu dróg gminnych ul. Strażackiej z ul. Sportową w Zbytkowie.

Z-ca Burmistrza – R. Greń udzielił wyczerpującej ustnej odpowiedzi na interpelację Nr 2 bezpośrednio na sesji Rady.

W sprawie lokalizacji przystanku PKS w Zbytkowie przy ul. 1 Maja – z-ca burmistrza R. Greń odpowiedział: pod koniec września br. wystosowaliśmy pisma do właściciela drogi w sprawie znalezienia nowego miejsca pod lokalizację przystanku PKS przy ul. 1 Maja w Zbytkowie. W tym samym czasie również PKS w Cieszynie wystąpił z takim samym pismem. Nadal czekamy na odpowiedź w tej sprawie.

Radna A. Głowinkowska przekazała słowa podziękowanie za wymalowanie pasów przy krawędziach dróg powiatowych.

Radna A. Głowinkowska interpelowała o naprawienie trzech nie świecących lamp oświetlenia ulicznego w Drogomyślu: dwie lampy na skrzyżowaniu ul. Głównej z ul. Wiejską i jedna lampa przy ul. Głównej (na wysokości posesji Państwa Reszka).

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że na jutro mamy umówione spotkanie z Zakładem Energetycznym, na którym przekażemy informację o nie świecących lampach w Drogomyślu.

Wiceprzewodniczący S. Świtała interpelował w sprawie: czy gmina Strumień nadal czyni starania o pozyskanie karetki i uruchomienie Stacji Pogotowia Ratunkowego?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała: wiemy, że karetka pogotowia została przyznana gminie Strumień i to nie przypadek, gdyż starania o jej przydzielenie rozpoczęłam zaraz po objęciu funkcji Burmistrza. Wspólne ustalenia z gminą Chybie zakładają, że gdyby im udało się nabyć obiekt po kolejowym ośrodku zdrowia, wtedy stacja pogotowia ratunkowego wraz z karetką będzie w Chybiu. Jeżeli to się nie uda, bazą dla karetki będzie budynek strażnicy OSP w Strumieniu.

Radny S. Balas interpelował w sprawach:

1)    Zamontowania metalowych barier zabezpieczających głęboką sadzawkę, na łuku ul. Cieszyńskiej, obok łowiska ryb.

2)    Wykarczowania krzaków i wycięcia topoli gęsto zarastających odcinek ul. Cieszyńskiej, od dwupasmówki w kierunku Strumienia.

Radna A. Żur interpelowała o wycięcie starej akacji rosnącej przy ul. 1 Maja w Strumieniu (na początku cmentarza, od strony ul. Towarowej).

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała:

1)    Sprawa zamontowania metalowych barier ochronnych na łuku ul. Cieszyńskiej zostanie rozeznana.

2)    W sprawach wycinek drzew na terenie Gminy, jesteśmy po prostu zasypani wnioskami, a procedura wydania zezwolenia na wycinkę drzewa jest bardzo długa i pracochłonna. Pamiętamy o wszystkich zgłaszanych do wycięcia drzewach, ale nie należy oczekiwać, że wykonamy wszystko na raz. Wycinki drzew na terenie Gminy będą prowadzone sukcesywnie, gdyż mamy ich do realizacji bardzo dużo.

Radny A. Kajstura interpelował o załatanie dziur powstałych na drogach gminnych w Zabłociu (ulicach: Jałowcowej, Długiej i Skotnica).

 

ad. 7.

 

„Informacja przewodniczącego Rady, Burmistrza oraz Wojewody Śląskiego na temat oświadczeń majątkowych złożonych w 2008 roku” – przedstawił przewodniczący C. Greń.

Komisje Rady nie wniosły uwag do „Informacji”.

Radni również nie wnieśli uwag do „Informacji”.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 8.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – „Informację o stanie bezpieczeństwa publicznego w gminie Strumień” – przedstawił komendant Komisariatu Policji w Strumieniu Rafał Machaczka.

Przewodniczący C. Greń zapytał, czy w związku z tym, że przez teren Gminy przebiega droga krajowa byłyby inne statystki wypadków?

Komendant R. Machaczka wyjaśnił, że fakt przebiegania drogi krajowej Katowice-Wisła przez teren Gminy na pewno ma wpływ na statystykę wypadków. Na drodze tej jest największy przepływ samochodów i jeżeli występują tam wypadku samochodowe to są one bardzo ciężkie, poważne i często śmiertelne.

Przewodniczący C. Greń zapytał, jak w br. przedstawiają się statystyki zatrzymań kierowców prowadzących pojazdy pod wpływem alkoholu?

Komendant R. Machaczka odpowiedział, że liczba ta jest podobna, choć nastąpiły pewne wahania, jednak nie ze względu na świadomość kierowców, lecz pewien wpływ miały tutaj szybkie „24-godzinne” sądy nakładające kary na nietrzeźwych kierowców.

Przewodniczący C. Greń zapytał też, czy coś dzieje się w temacie ograniczenia terenu działania Komisariatu Policji w Strumieniu i zawężenia go tylko do gmin Chybie i Strumień?

Komendant R. Machaczka stwierdził, że przy założeniu, że zmieniłby się stan osobowy Komisariatu, to takie odłączenie byłoby plusem. Jednak w momencie gdyby odłączono gminę Dębowiec i wraz z tym zmniejszono by liczbę etatów, byłby to problem również dla naszej Gminy. Należałoby się więc zastanowić nad plusami i minusami odłączenia gminy Dębowiec z terenu działania Komisariatu Policji w Strumieniu. Póki co, zdarzenia są na tyle rozłożone, że jeździmy do gminy Dębowiec incydentalnie, kilka razy w tygodniu.

Burmistrz A. Grygierek przypomniała, że wykonany został monitoring parku i rynku w Strumieniu, który jest na pewno bardzo pomocny w pracy Komisariatu Policji w Strumieniu.

Komendant R. Machaczka wyraził słowa podziękowania za wykonanie monitoringu, który już kilkakrotnie pomógł przy chuligańskich incydentach w parku w Strumieniu. Dodał także, że urządzenie to będzie bardzo pomocne dla pracy Komisariatu Policji w Strumieniu.

Komisje Rady nie wniosły uwag do „Informacji”.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 9.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – „Informację o problemach społecznych (sprawozdanie z działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu, współpraca z organizacjami pozarządowymi, realizacja programów profilaktycznych, polityka prorodzinna Gminy)”, uzupełnioną o analizę porównawczą działalności MOPS Strumieniu za okres 2007 r. oraz okres od stycznia do września 2008 r. (zgodnie z wnioskiem przedstawionym przez Komisję Rolnictwa) – przedstawiła kierownik MOPS M. Florek.

Komisje Rady nie wniosły uwag do „Informacji”.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga poinformował, że Komisja zgłosiła wniosek: „o przygotowanie przez Kierownika MOPS analizy porównawczej działalności MOPS Strumieniu za okres 2007 r. oraz okres od stycznia do września 2008 r.” – wniosek ten jest już zrealizowany.

Radni również nie wnieśli uwag do „Informacji”.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 10.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXVII/197/2004 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 października 2004 r. w sprawie określenia zasad udzielania i rozmiaru zniżek w tygodniowym obowiązkowym wymiarze zajęć nauczycielom, którym powierzono stanowiska kierownicze w przedszkolach i szkołach prowadzonych przez Gminę Strumień oraz określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dla pedagogów, psychologów, logopedów i nauczycieli doradców zawodowych – przedstawiła dyrektor ZOS J. Włoch.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor poinformował, że tworząc sieć zespołów szkół, Komisja Oświaty wnioskowała o powołanie w tych placówkach zastępców dyrektorów. Burmistrz przychyliła się do naszego wniosku, za co dziękujemy.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

14 głosami „za”, przy 1 „wstrzymującym się od głosowania” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXVIII/215/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 października 2008 r. w sprawie zmiany uchwały Nr XXVII/197/2004 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 października 2004 r. w sprawie określenia zasad udzielania i rozmiaru zniżek w tygodniowym obowiązkowym wymiarze zajęć nauczycielom, którym powierzono stanowiska kierownicze w przedszkolach i szkołach prowadzonych przez Gminę Strumień oraz określenia tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć dla pedagogów, psychologów, logopedów i nauczycieli doradców zawodowych.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 11.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy Strumień na 2008 r. (wraz z autopoprawką) – przedstawiła skarbnik D. Mitko.

Burmistrz A. Grygierek podkreśliła, że otrzymaliśmy kwotę 120 tys. złotych z Ministerstwa Edukacji Narodowej na remont dachu w Szkole Podstawowej w Zabłociu. W związku z tym, że zbliża się zima i nie jesteśmy w stanie wykonać wszystkich prac, ustalono, że remont rozpocznie się w br., a zakończony zostanie w 2009 r. Burmistrz A. Grygierek stwierdziła również, że bieżący rok był bardzo dobrym rokiem dla oświaty, gdyż udało się wykonać wszystkie najbardziej konieczne remont w naszych placówkach oświatowych.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z przedstawioną autopoprawką.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXVIII/216/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 października 2008 r. w sprawie zmian w budżecie gminy Strumień na 2008 r.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 12.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie przyjęcia zmiany „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Strumień” – przedstawiła Sekretarz D. Kula.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXVIII/217/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 października 2008 r. w sprawie przyjęcia zmiany „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy Strumień”.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 13.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia zobowiązań finansowych na rok 2009 – przedstawiła burmistrz A. Grygierek.

Burmistrz A. Grygierek dodatkowo wyjaśniła: koszt zakupu samochody, który chce zakupić jednostka OSP w Strumieniu wynosi od 500 do 560 tys. złotych. Szukając potencjalnych źródeł dofinansowania zakupu wozu strażackiego, analizowano kilka możliwości. Pozostała część środków na zakup mogłaby pochodzić z Funduszu Ochrony Środowiska, zarządów wojewódzkiego lub głównego Związku OSP RP. Jednak w przypadku funduszu i zarządu wojewódzkiego możliwe jest uzyskanie tylko jednej z dotacji. W przypadku starania się o środki z Zarządu Głównego Związku OSP RP – OSP w Strumieniu musiałaby funkcjonować w krajowym systemie ratowniczo-gaśniczym. Z Zarządu Wojewódzkiego Związku OSP RP kwota możliwa do pozyskania to około 150 tys. złotych. Jeśli w dofinansowanie zaangażowane zostaną firmy ubezpieczeniowe, suma ta mogłaby się powiększyć o kilka do kilkunastu tysięcy złotych. Z Funduszu Ochrony Środowiska można pozyskać około 220 tys. złotych, ale wniosek musiałby być złożony w tym roku, a zakup samochodu nastąpiłby w 2010 r. Istnieje także możliwość pozyskania środków w ramach współpracy transgranicznej. Nabór wniosków będzie prowadzony w 2009 r., przy czym gmina Strumień musiałaby znaleźć partnera zagranicznego, który również chciałby zakupić samochód strażacki.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że zakup samochodu strażackiego jest to bardzo pokaźny wydatek dla budżetu Gminy, a odwlekanie tej decyzji w czasie wpływa tylko na podrożenie kosztów tego zakupu, gdyż ceny samochodów corocznie są wyższe.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga poinformował, że Komisja nie wniosła uwag do przedstawionego projektu uchwały, jednak nadal podtrzymuje swoje stanowisko, aby wesprzeć finansowo jednostkę OSP Strumieniu, która chce zakupić nowy samochód strażacki, co przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa mieszkańców naszej Gminy.

Przewodniczący Komisji Oświaty, … - J. Szeruda poinformował, że Komisja nie wniosła uwag do przedstawionego projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut poinformował, że Komisja nie wniosła uwag do przedstawionego projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut dodatkowo wyjaśnił, że w tegorocznym budżecie jest już zaplanowana kwota 160 tys. złotych na zakup samochodu strażackiego dla OSP Strumień i nie została wykorzystana. Podejmując uchwałę o zaciągnięciu zobowiązania kwota ta przejdzie do budżetu na 2009 r. Poinformował też, że w omawianej uchwale jest również zaciągane zobowiązanie na 2009 r. w kwocie 45 tys. złotych z przeznaczeniem na transport z terenu Gminy 6 niepełnosprawnych uczniów na zajęcia edukacyjne w Ośrodku Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczym w Cieszynie.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor stwierdził, że w tej chwili jeszcze nie wydajemy środków na zakup samochodu dla OSP Strumień, ale otwieramy „furtkę” do starania się o środki na ten cel.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

12 głosami „za” przy 3 „wstrzymujących się od głosu” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXVIII/218/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 października 2008 r. w sprawie zaciągnięcia zobowiązań finansowych na rok 2009.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 14.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie określenia wysokości ekwiwalentu dla członków ochotniczej straży pożarnej – przedstawiła sekretarz D. Kula.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXVIII/219/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 października 2008 r. w sprawie określenia wysokości ekwiwalentu dla członków ochotniczej straży pożarnej.

Uchwała w załączeniu.

Przewodniczący C. Greń ogłosił 10-minutową przerwę w obradach sesji.

ad. 15.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały zmieniającej uchwałę Nr XXII/186/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 25 czerwca 2008 r. w sprawie udzielenia pomocy finansowej Gminie Bielsko-Biała na realizację zadania: rozbudowę pomnika na Cmentarzu Komunalnym w Bielsku-Białej – Kamienicy upamiętniającego walczących z okupantem niemieckim na terenie Ziemi Bielskiej, Żywieckiej i Cieszyńskiej – przedstawiła sekretarz D. Kula.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXVIII/220/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 października 2008 r. zmieniająca uchwałę Nr XXII/186/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 25 czerwca 2008 r. w sprawie udzielenia pomocy finansowej Gminie Bielsko-Biała na realizację zadania: rozbudowę pomnika na Cmentarzu Komunalnym w Bielsku-Białej – Kamienicy upamiętniającego walczących z okupantem niemieckim na terenie Ziemi Bielskiej, Żywieckiej i Cieszyńskiej.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 16.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości położonej w Strumieniu – przedstawiła sekretarz D. Kula

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXVIII/221/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 października 2008 r. w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż nieruchomości położonej w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 17.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały zmieniającej uchwałę Nr XVII/137/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 31 stycznia 2008 r. w sprawie przyjęcia Regulaminu dofinansowania ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przedsięwzięć z zakresu usuwania i unieszkodliwiania wyrobów zawierających azbest pochodzących z obiektów budowlanych położonych na terenie gminy Strumień (wraz z autopoprawką wnioskowaną przez Komisje w § 4 ust. 1 Regulaminu) – przedstawiła sekretarz D. Kula.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga, przewodniczący Komisji Oświaty, … - J. Szeruda i przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut przestawili jednobrzmiący wniosek Komisji:

„Komisje wnioskują, aby w Regulaminie dofinansowania ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przedsięwzięć z zakresu usuwania i unieszkodliwiania wyrobów zawierających azbest pochodzących z obiektów budowlanych położonych na terenie gminy Strumień, przyjętym Uchwałą Nr XVII/137/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 31 stycznia 2008 r. - wprowadzić się następującą zmianę:

-      § 4 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. Wnioski o przyznanie dofinansowania ze środków gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w danym roku kalendarzowym należy składać w terminie do dnia 15 października, w przypadku konieczności wymiany pokrycia dachowego na skutek klęski żywiołowej, w szczególności wichury lub pożaru, zachowanie terminu nie jest wymagane.”.”.

Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXVIII/222/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 października 2008 r. zmieniająca uchwałę Nr XVII/137/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 31 stycznia 2008 r. w sprawie przyjęcia Regulaminu dofinansowania ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przedsięwzięć z zakresu usuwania i unieszkodliwiania wyrobów zawierających azbest pochodzących z obiektów budowlanych położonych na terenie gminy Strumień.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 18.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie utworzenia stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego – przedstawiła sekretarz D. Kula.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

11 głosami „za” przy 2 głosach „przeciw” i 2 „wstrzymujących się od głosu” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXVIII/223/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 października 2008 r. w sprawie utworzenia stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 19.

 

Protokoły Nr XXVI/2008 dwudziestej szóstej sesji oraz XXVII/2008 dwudziestej siódmej nadzwyczajnej sesji, które były wyłożone do wglądu w biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – zostały przyjęte bez uwag.

ad. 20.

 

W wolnych wnioskach głos zabrali:

Radny J. Szeruda przedstawił zaproszenie na spotkanie Macierzy Ziemi Cieszyńskiej Koło w Drogomyślu na dzień 12 listopada br. na godz. 1800 do Sali zborowej w Drogomyślu, na którym gościem będzie chór „HARFA” z Czeskiego Cieszyna.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga przedstawił wnioski Komisji:

„Komisja wnioskuje o:

1.     Wprowadzenie od 2009 r. nowych rozwiązań dot. zbiórki odpadów komunalnych i segregowanych – wzorując się na zasadach zastosowanych w Gminach Pawłowice i Dębowiec.

2.     Wprowadzenie w Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Strumień zmian dotyczących częstotliwości zbiórki odpadów komunalnych i segregowanych.

3.     Poinformowanie mieszkańców Gminy Strumień o zamiarach wprowadzenia nowych rozwiązań dotyczących zbiórki odpadów komunalnych i segregowanych.

4.  Ponowne opublikowanie w „Nowej Formacji” wkładki informującej „co jest odpadem segregowanym”.”.

Radny P. Faruga wyjaśniając wnioski Komisji Rolnictwa stwierdził, że cały problem związany ze zbiórką śmieci segregowanych rozpoczął się, w momencie gdy mieszkańcy Gminy zaczęli zgłaszać skargi do Urzędu Miejskiego oraz do firmy zbierającej odpady segregowane, że worki ze śmieciami nie są odbierane. Okazało się, że do worków ze śmieciami segregowanymi mieszkańcy wrzucają wszystko, czyli zwykłe opady komunalne, które należy wrzucać do kubłow na śmieci. Poinformował też, że był w firmie Pana Zdzisława Janoty zajmującej się zbiórką odpadów segregowanych i widział, co mieszkańcy wrzucają do śmieci segregowanych. Z przedstawionej kalkulacji wynika, że firma miesięcznie wydaje około 6 000 zł na wywóz śmieci komunalnych na wysypisko, a pochodzących z worków na zbiórkę śmieci segregowanych.

Radny P. Faruga przedstawił zasady odpłatnej zbiórki odpadów komunalnych jakie niedawno wprowadzono w gminie Dębowiec: firma zbierająca odpady komunalne za opłatnością, co miesiąc czy dwa miesiące, odbierać będzie kubeł ze śmieciami komunalnymi i jednocześnie za darmo śmieci segregowane.

Z-ca burmistrza R. Greń wyjaśnił: w tej chwili odpady segregowane są odbierane od mieszkańców za darmo, gdyż opłatę za to ponosi Gmina. Taka forma dotowania odbioru śmieci przez Gminę jest niezbyt dobrym rozwiązaniem. Kontrola Regionalne Izby Obrachunkowej może zakwestionować tą sprawę i dać zalecenie zaprzestania takiej praktyki, gdyż jest to niezgodne z obowiązującymi zasadami.

Radny K. Pisiut wyjaśnił: Pani E. Janota na posiedzeniu Komisji Rolnictwa wyjaśniła, że w gminie Dębowiec ogłoszono konkurs na wyłonienie firm zbierających odpady komunalne. Założeniem tego rozwiązania jest to, aby firma zbierająca odpłatnie śmieci z kubłów, odbierała również nieodpłatnie śmieci segregowane. Zbiórka odpadów segregowanych jest po prostu wkalkulowana w koszt odbioru śmieci komunalnych.

Radny P. Faruga stwierdził, że na chwile obecną najważniejsze jest, aby uświadomić mieszkańców o chęci wprowadzenia nowych zasad zbiórki odpadów komunalnych i segregowanych na terenie Gminy.

Wiceprzewodniczący S. Świtała zapytał jaką pewność ma firma odbierająca odpady, że w workach ze śmieciami segregowanymi nie ma też śmieci komunalnych.

Radny K. Pisiut wyjaśnił, że firm odbierających odpady na terenie gminy może być kilka, gdyż każdy mieszkaniec indywidualnie będzie decydował jaką firmę wybierze. Odpady komunalne i odpady segregowane będą odbierane w różne dni, a firma odbierająca odpady będzie mogła sprawdzić co jest w workach ze śmieciami segregowanymi. W tej chwili firma Pana Janoty nie jest w stanie sprawdzać co jest w workach, gdyż zbiórka śmieci segregowanych prowadzona jest masowo na terenie całej Gminy.

Z-ca burmistrza R. Greń wyjaśnił, że na terenie Gminy kilka firm zbiera odpady komunalne, więc gmina nie może nikogo zmusić, aby podpisał umowę z konkretną firmą, gdyż każdy mieszkaniec ma prawo wyboru firmy, z której usług chce korzystać. Gmina mogłaby ogłosić konkurs na wybór jednej firmy odbierającej odpady, gdyby pobierała opłatę za odbiór śmieci. W takim wypadku Gmina musiałaby dodatkowo opodatkować swoich mieszkańców, a żeby to zrobić konieczne jest przeprowadzenie referendum, podczas którego mieszkańcy musieliby opowiedzieć się za wprowadzeniem stałej opłaty za wywóz śmieci. W niektórych gminach naszego województwa takie rozwiązania są już stosowane.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że wprowadzenie opłaty za odbiór śmieci w drodze referendum byłoby najbardziej sprawiedliwym rozwiązaniem. Ostatnia podwyżka cen za śmieci, wprowadzona przez Ministra Ochrony Środowiska ponoć w celu zmobilizowania ludzi do prowadzenia segregacji śmieci z jednoczesnym zakazem partycypowania gmin w kosztach zbiórki odpadów segregowanych od mieszkańców, doprowadziła do tego, że kubły zniknęły sprzed posesji i znów coraz więcej śmieci jest palone w piecach i wyrzucane do rowów i lasów. Dlatego Gminy nie ominie kwestia przeprowadzenia referendum w sprawie wprowadzenia obowiązku stałej opłaty za obiór śmieci.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor stwierdził, że z-ca Burmistrza wypowiedział straszne słowa mówiąc, że kontrola Regionalnej Izby Obrachunkowej może zakwestionować pokrywanie przez budżet Gminy kosztów zbiórki odpadów segregowanych od mieszkańców. W takim razie ponoszenie kosztów likwidacji dzikich wysypisk śmieci przez gminę jest również nielegalne. Gmina ma być utrzymana w czystości i porządku, ale my nie możemy posiadać w swoich rękach żadnych narzędzi, aby móc to realizować.

Przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia M. Krutyła zwróciła uwagę, że być może sprawę dobrej segregacji odpadów załatwiłoby wprowadzenie przezroczystych worków, gdyż wtedy widać co jest wrzucone do worka. Kolejnym problemem jest to, że nie prowadzi się segregacji śmieci w budynkach wielorodzinnych np. w blokach. Jeżeli chodzi o bloki to firma zbierająca odpady segregowane daje jeden komplet worków na cały blok, a nie na poszczególne mieszkania.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor potwierdził ten fakt, gdyż w Domu Nauczyciela w Strumieniu jest taka sama sytuacja (jest jeden wspólny kubeł na osiem rodzin i firma zostawia jeden komplet worków do segregacji).

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że gmina Pszczyna wprowadziła opłaty za odbiór śmieci w drodze referendum, więc możemy rozeznać sprawę i porównać w jaki sposób u nich to rozwiązanie funkcjonuje. Wiemy też, że mają problemy z tym związane, gdyż skalkulowana opłata za odbiór kubła miała obejmować również odbiór śmieci segregowanych. Okazało się jednak, że mieszkańcy gminy Pszczyna nie segregują i wszystkie śmieci wrzucają do kubłów. Dlatego też Burmistrz Pszczyny zwracał się do mieszkańców z apelem, aby segregowali śmieci, a jeżeli nie będą tego robić opłaty za odbiór śmieci wzrosną. Zaproponowała też, że u nas możemy przeprowadzić referendum na ten temat przy okazji wyborów do europarlamentu, oczywiście jeżeli wcześniej ustawodawca nie wprowadzi korzystniejszych dla gmin rozwiązań w tej sprawie.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że działania i pomysły Komisji Rolnictwa, której zleciliśmy przygotowanie analizy i przeprowadzenie rozmów na temat zbiórki odpadów na terenie Gminy, idą w dobrym kierunku i niosą dobre rozwiązania. Natomiast odrębną kwestią jest obserwowanie jak rozwiązanie to będzie funkcjonowało. Będziemy analizować na ile liczba podpisanych umów na wywóz śmieci wzrosła, stanęła w miejscu czy zmniejszyła się i może te dane podsuną nam następne pomysły na rozwiązanie tego bardzo ważnego problemu.

Radny P. Faruga apelował, aby przez publikowanie rzetelnych informacji stale uświadamiać mieszkańcom co jest materiałem nadającym się do segregacji. Pani E. Janota pokazała członkom Komisji Rolnictwa zdjęcia, które przedstawiają różnego rodzaju przedmioty, które mieszkańcy wystawiają w workach jako śmieci segregowane, a faktycznie są to odpady komunalne, nie nadające się do wtórnej segregacji. Poprosił, aby w dwutygodniku „Nowa Formacja” publikować wkładkę zawierającą krótkie, czytelne informacje - co jest odpadem segregowanym. Wkładka, która ukazała się wcześniej była zbyt obszerna, zawierała za dużo informacji, a to nie dociera do ludzi.

Radny P. Faruga stwierdził, że dobrze zna rozwiązanie zastosowane w gminie Pszczyna. Ustalono tam opłatę w wysokości 5 zł od mieszkańca, a przy każdej posesji ustawiono olbrzymie kubły o pojemności 250 litrów, i tak np. 6 osobowa rodzina płaci 30 zł miesięcznie za odbiór śmieci i nie jest w stanie w ciągu miesiąca zapełnić tak dużego pojemnika.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że rozmawiał z właścicielem firmy Panem Zdzisławem Janotą, który informuje, że chce zrezygnować ze zbierania odpadów segregowanych na terenie Gminy, gdyż jest to coraz bardziej nieopłacalne.

Radny P. Faruga wyjaśnił, że najistotniejsze jest to, aby mieszkańcy regularnie oddawali kubły ze śmieciami wraz z zachowaniem pełnej segregacji odpadów.

Przewodniczący C. Greń zwrócił się z prośbą do Burmistrza i Kierownika Referatu Funduszy Zewnętrznych o rozeznanie sprawy możliwości pozyskania środków w Urzędzie Marszałkowskim na przedsięwzięcia gmin związane z wywozem czy segregacją śmieci, gdyż takie informacje uzyskał od Pana Zdzisława Janoty.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że Urząd Marszałkowski dysponuje pulą środków na cele związane z gospodarką odpadami, ale nie są pieniądze przeznaczone na dofinansowanie wywozu śmieci od mieszkańców lecz są to środki przeznaczone na: budowę wysypisk, zakup samochodów specjalistycznych do wywozu śmieci itp. W takim wypadku musielibyśmy zastanowić się nad poszerzeniem działalności ZGKiM o prowadzenie tego typu usług i staranie się o pozyskanie dostępnych środków na ten cel.

Burmistrz A. Grygierek dodatkowo poinformowała, że w Strategii Rozwoju Województwa Śląskiego przygotowanej przez Urząd Wojewódzki w Katowicach, którą przekazano nam do konsultacji, na terenie gmin Chybie, Strumień i Skoczów przewiduje się wysypisko śmieci. Zwróciliśmy Urzędowi Wojewódzkiemu uwagę, że skoro obdarzono nas takim „dobrodziejstwem”, jakim jest NATURA 2000, w związku z czym i nasi rolnicy i my sami mamy z tym całą masę problemów, dlatego też absolutnie się na to nie zgadzamy. Wystosowaliśmy pismo z naszymi uwagami i uzasadnieniem. Burmistrz A. Grygierek stwierdziła również i co by się stało w wypadku, gdyby Gmina nie zapoznała się dogłębnie z tym bardzo obszernym materiałem.

Przewodniczący C. Greń poprosił, aby nadal monitorować sprawę możliwości pozyskania środków na przedsięwzięcia związane z gospodarką odpadami, gdyż mogą pojawić się fundusze, z których mogłyby skorzystać gminy.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut przedstawił wniosek – opinię wspólnego posiedzenia Komisji Oświaty i Budżetu: „Komisje pozytywnie opiniują propozycję podwyżki stawki bazowej czynszowej za mieszkania komunalne będące w administracji ZGKiM w Strumieniu ze 1,95 zł na 2,18 zł za

Przewodniczący C. Greń jeszcze raz zaprosił wszystkich do wzięcia udziału w uroczystej sesji Rady Miejskiej z okazji Święta Niepodległości, która odbędzie się w dniu 11 listopada br. o godz. 1000 w auli Gimnazjum im. Powstańców Śląskich w Strumieniu.

 

ad. 21.

 

Przewodniczący C. Greń dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady XXVIII sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 1830) słowami „zamykam XXVIII sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

Zapis dźwiękowy obrad sesji Rady Miejskiej w Strumieniu stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

Protokołowała: Elżbieta Król

 

 

Przewodniczący Rady

Czesław GREŃ