Protokół Nr XXXI/2008

obrad trzydziestej pierwszej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu,

odbytych w dniu 18 grudnia 2008 r. o godz. 1600

w sali obrad Urzędu Miejskiego w Strumieniu

Obecni: Radni Rady Miejskiej, sołtysi i przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorzy i kierownicy podległych Radzie jednostek i zakładów budżetowych – wg załączonych list obecności, pracownicy Urzędu Miejskiego w Strumieniu, radny powiatowy, komendant Komisariatu Policji w Strumieniu i przedstawiciele lokalnej prasy.

Ponadto w obradach udział wzięli:

1.    Burmistrz Strumienia – mgr Anna Grygierek

2.    z-ca Burmistrza – inż. Roman Greń

3.    Skarbnik Strumienia – mgr Danuta Mitko

4.    Sekretarz Strumienia – Daniela Kula

Porządek obrad:

    1.      Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

    2.      Przedstawienie porządku obrad.

    3.      Wystąpienia gości.

    4.      Informacja o działalności Burmistrza w okresie od 20 listopada 2008 r. do 9 grudnia 2008 r.

    5.      Informacja przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

    6.      Interpelacje i zapytania radnych.

    7.      Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2008 r.

    8.      Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę na terenie gminy Strumień.

    9.      Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2009.

 10.      Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia wydatków nie wygasających z upływem roku budżetowego 2008.

 11.      Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenia budżetu gminy Strumień na 2009 r.

 12.      Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia Planów Pracy Komisji stałych i Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Strumieniu.

 13.      Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Pracy Rady Miejskiej w Strumieniu.

 14.      Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie nabycia nieruchomości.

 15.      Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dzierżawę nieruchomości.

 16.      Informacja Burmistrza Strumienia w sprawie wydanych decyzji dot. wzrostu wartości nieruchomości oraz o zgłoszonych żądaniach wypłaty odszkodowania dot. obniżenia wartości nieruchomości w związku z uchwaleniem planów miejscowych.

 17.      Zatwierdzenie protokołu z XXX sesji.

 18.      Informacje, wolne głosy i wnioski.

 19.      Zakończenie.

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył - przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu Czesław Greń.

Przewodniczący C. Greń – na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 15 radnych, na 15 ustawowego składu Rady – obrady są zatem prawomocne.

Przewodniczący C. Greń przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, burmistrza, z-cę Burmistrza Strumienia, Skarbnika Strumienia, Sekretarza Strumienia, Radcę prawnego R. Szymonka, pełnomocnika Burmistrza ds. Profilaktyki Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Narkomanii Waldemara Saltariusa, radnego powiatowego Karola Gajdzicę, dyrektorów i kierowników podległych Radzie jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych, Sołtysów i Przewodniczącą Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, komendanta Komisariatu Policji w Strumieniu Rafała Machaczkę oraz przedstawicieli lokalnej prasy „Nowej Formacji”.

 

ad. 2.

 

Przewodniczący C. Greń przedstawił porządek obrad XXXI sesji.

Przewodniczący C. Greń odczytał wniosek Burmistrza Strumienia o wprowadzenie do porządku obrad XXXI sesji dodatkowego punktu pn. „Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia wydatków nie wygasających z upływem roku budżetowego

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie wniosek Burmistrza Strumienia o wprowadzenia dodatkowego punktu 10 do porządku obrad XXXI sesji.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) – wniosek został przyjęty.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że w związku z wprowadzeniem do porządku obrad XXXI sesji nowego pkt 10 – dotychczasowe punkty: 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 i 18 otrzymują kolejno nr 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18 i 19.

Następnie przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie cały porządek obrad wraz z wprowadzoną zmianą.

Porządek obrad XXXI sesji został przyjęty jednogłośnie (głosowało 15 radnych).

 

ad. 3.

 

Radny powiatowy K. Gajdzica w imieniu swoim oraz pozostałych radnych powiatowych z terenu gmin Chybie i Strumień: Antoniego Łukosza, Krzysztofa Pietroszka i Edwarda Dudkowiaka przekazał Burmistrzowi, Radzie Miejskiej oraz wszystkim zebranym serdeczne życzenia świąteczne i noworoczne.

Przewodniczący C. Greń poprosił o przekazanie życzeń świątecznych i noworocznych dla Rady Powiatu Cieszyńskiego.

Sołtys U. Słowik w imieniu wszystkich sołtysów oraz swoim podziękowała Burmistrzowi oraz pracownikom Urzędu Miejskiego za wszelką okazaną pomoc przy załatwianiu wielu różnych spraw dla sołectwa.

 

ad. 4.

 

„Informacja o działalności Burmistrza w okresie w okresie od 20 listopada 2008 r. do 9 grudnia 2008 r.

Burmistrza A. Grygierek poinformowała o spotkaniu z Zarządem Dróg Wojewódzkich dotyczącym przyszłości planowanego remontu drogi wojewódzkiej na odcinku od przejazdu kolejowego w stronę mostu na rzece Wiśle w Strumieniu: Zarząd Dróg Wojewódzkich zlecił wykonanie dokumentacji technicznej remontu drogi wraz z budową chodnika, która ma być gotowa w maju 2009 r. Na spotkaniu omówiono również plany inwestycyjne Gminy chcąc zapobiec sytuacjom, że po wykonaniu remontu drogi wraz z chodnikiem przy naszym udziale, my będziemy mieli problem z poprowadzeniem kanalizacji. Zaproponowaliśmy Zarządowi Dróg Wojewódzkich, aby w czasie prac remontowych położyć główny kolektor pod drogą wojewódzką, jednak właściciele sprzeciwili takiemu rozwiązaniu. Wspólnie ustaliliśmy, że kolejne spotkanie odbędzie się w styczniu 2009 r., wówczas będzie już gotowa wstępna dokumentacja i będziemy mogli rozmawiać o poprowadzeniu kolektora sanitarnego w poboczu drogi pod chodnikiem lub w pasie jezdni. Rozmawialiśmy również o wyznaczeniu wjazdu z terenu przy skrzyżowaniu ulic Młyńskiej i Brodeckiego, na którym obecnie rośnie trawa, a od czasu do czasu korzysta z niego tylko cyrk. W przyszłości planujemy zbudować w tym miejscu parking z wyjazdem właśnie na drogę wojewódzką. Ustalono, że projekt parkingu powinien przygotować Urząd. Termin rozpoczęcia prac remontowych na drodze wojewódzkiej zależy od rozwiązania problemów własnościowych, gdyż część terenu drogi należy do PKP. Najbardziej optymistycznym terminem remontu jest 2010 rok, a prace zostaną podzielone na etapy. Jednak więcej będziemy mogli powiedzieć dopiero, gdy gotowy będzie projekt techniczny tej inwestycji.

Przewodniczący C. Greń zwrócił uwagę, że Burmistrz Strumienia podjął Zarządzenie ustalające stawki za dzierżawę gruntów, najem lokali mienia komunalnego i garaży na 2009 r.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 5.

 

Informacja przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że w ostatnim czasie radni uczestniczyli w:

-       uroczystościach jubileuszu 50-lecia powstania Parafii p.w. Matki Boskiej Częstochowskiej w Drogomyślu,

-       obchodach Dnia Seniora zorganizowanych przez Polski Komitet Pomocy Społecznej Stowarzyszenie Charytatywne Zarząd Miejsko-Gminny w Strumieniu Koło Terenowe w Bąkowie.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że 13 grudnia br. odbyła się ostatnia konkurencja Olimpiady Samorządowej Gmin Ziemi Cieszyńskiej – Turniej Tenisa Stołowego w Ustroniu. Poinformował też, że po raz pierwszy w historii gmina Strumień zdobyła pierwsze miejsce w klasyfikacji ogólnej. Poprosił też wiceprzewodniczącego J. Jałowiczora o przedstawienie końcowych wyników Olimpiady.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor poinformował, że w 2007 r. w Olimpiadzie Samorządowej Gmin Ziemi Cieszyńskiej drużyna gminy Strumień zajęła 14 przedostatnie miejsce. Przekazał tez słowa podziękowania dla wszystkich osób uczestniczących w siedmiu różnych konkurencjach Olimpiady oraz przedstawił szczegółową statystykę przeprowadzonych rozgrywek:

-          Turniej Piłki Nożnej w Strumieniu - gmina Strumień zajęła 5 miejsce,

-          Turniej Siatkówki w Hażlachu – gmina Strumień zajęła 7 miejsce,

-          Turniej Pływacki w Skoczowie – gmina Strumień zajęła 2 miejsce,

-          Turniej Bowlingu w Skoczowie – gmina Strumień zajęła 1 miejsce,

-          Turniej Strzelecki w Goleszowie – gmina Strumień zajęła 2 miejsce,

-          Turniej Szachowy w Cieszynie – gmina Strumień zajęła 1 miejsce,

-          Turniej Tenisa Stołowego w Ustroniu – gmina Strumień zajęła 2 miejsce.

Po podsumowaniu wszystkich konkurencji sportowych w ogólnej klasyfikacji V Olimpiady Samorządowej Gmin Ziemi Cieszyńskiej 2008 - gmina Strumień zajęła pierwsze miejsce.

Powyższa informacja została przyjęta oklaskami.

Burmistrz A. Grygierek przekazała słowa podziękowania i gratulacji dla wszystkich osób czynnie uczestniczących oraz zaangażowanych w Olimpiadę Samorządową.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor poinformował, że w 2009 r. VI Olimpiada Samorządowa rozpocznie się najwcześniej w kwietniu w związku z tym, że Związek Komunalny Ziemi Cieszyńskiej w Cieszynie ulega likwidacji, a do tej pory to on był jej organizatorem. W miejsce likwidowanego ZKZC w Cieszynie powstanie nowe stowarzyszenie, które zajmie się organizacją kolejnej Olimpiady Samorządowej.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor przekazał słowa podziękowania Burmistrzowi A. Grygierek, z-cy Burmistrza R. Greniowi oraz Przewodniczącemu Rady C. Greniowi za osobiste uczestnictwo w zawodach sportowych, gdyż byli oni jedynymi przedstawicielami władz gmin, którzy towarzyszyli swoim drużynom podczas rywalizacji sportowej.

Przewodniczący C. Greń przekazał słowa podziękowania dla wszystkich radnych, pracowników samorządowych czynnie uczestniczącym w konkurencjach sportowych Olimpiady oraz Burmistrzowi i Z-cy Burmistrza za wszelką okazaną pomoc oraz osobiste zaangażowanie.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 6.

 

Przewodniczący C. Greń poinformował, że bardzo szybko wpływają odpowiedzi Burmistrza na interpelacje zgłaszane na poprzedniej sesji. Zapytał radnych, czy odpowiedzi są zadawalające oraz czy zgłaszają jeszcze jakieś dodatkowe pytania i uwagi?

Wiceprzewodniczący S. Świtała podziękował za pismo – odpowiedź na interpelację, informującą o zgłoszeniu sprawy oświetlenia ul. Katowickiej w Pruchnej do Zakładu Energetycznego „ENION”.

Radna C. Skowron podziękowała za odpowiedź na interpelacje, poprosiła jednak, aby ponaglać Dyrekcję Dróg Krajowych w Katowicach Oddział w Pszczynie w sprawach związanych ze skrzyżowaniem w Zbytkowie, a mianowicie: zbyt krótko świecącego zielonego światła na przejściu dla pieszych oraz doświetlenia tego przejścia. Minęły już trzy tygodnie od zgłoszenia tych spraw i nadal nic się nie zmieniło.

Burmistrz A. Grygierek przy okazji poinformowała, że nadzór budowlany dokonał odbioru terenu stacji CPN ORLEN w Zbytkowie, więc w najbliższym czasie stacja paliw będzie czynna. Poinformowała też, że będziemy interweniować w sprawach zgłaszanych przez radną C. Skowron, gdyż są one jak najbardziej zasadne.

Z-ca Burmistrza R. Greń stwierdził, że rzeczywiście przejście dla pieszych na skrzyżowaniu w Zbytkowie jest zbyt słabo oświetlone. Poinformował też, że teren nowej stacji paliw jest bardzo mocno oświetlona zobaczymy więc jak będzie to wyglądać po jej uruchomieniu. Poinformował też, że w sprawie naszych interwencji dotyczących poprawy prawoskrętu od strony Skoczowa w kierunku Strumienia nie udało się nic załatwić, pomimo tego, że próbowaliśmy rozmawiać z właścicielem drogi, projektantem oraz inspektorem nadzoru. Przedstawiliśmy tą sprawę również projektantowi drogowemu, który potwierdził, że projekt zmiany organizacji ruchu na skrzyżowaniu w Zbytkowie ma zachowane wszystkie wymagane normy w dolnych granicach. Nie mamy więc możliwości podważenia projektu technicznego, a właściciel drogi uważa, że kierowcy muszą prawidłowo wchodzić w zakręt. Zwracaliśmy też uwagę na to, że kierowcy mogą ubiegać się o odszkodowania za uszkodzenie kół, pęknięte opony itp. Dzisiaj też rozmawialiśmy z użytkownikiem CPN w Zbytkowie, który poinformował nas, że taka sama sytuacja miała miejsce w Żorach, gdzie również na etapie budowy nie udało się załatwić żadnych korekt projektu. Dopiero po pewnym okresie użytkowania udało się poprawić widoczne mankamenty.

Z-ca Burmistrz R. Greń poinformował, że PKN ORLEN poniósł koszty w kwocie 900 tysięcy zł na przebudowę skrzyżowania w Zbytkowie.

Z-ca Burmistrza R. Greń stwierdził też, że sprawę wydłużenia czasu świecenia zielonego świtała na przejściu dla pieszych na dwupasmówce w Zbytkowie będziemy starali się szybko załatwić.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że dzięki remontowi terenu CPN w Zbytkowie uzyskaliśmy piękną wizytówkę przy wjeździe do Strumienia.

Z-ca Burmistrza R. Greń wyjaśnił, że wybudowanie nowego przystanku autobusowego przeznaczonego tylko do wysiadania pasażerów przy ul. 1 Maja w Zbytkowie, o który kilkakrotnie interpelowała radna C. Skowron, nie jest zasadne. Musielibyśmy tam zrobić zatoczkę, gdyż na budowę przystanku bez niej nie dostaniemy zezwolenia od zarządcy drogi. Istnieje jednak rozwiązanie tego problemu, gdyż pasażerowie autobusów jadący od Cieszyna będą mogli korzystać z przystanku przy dwupasmówce przed stacją benzynową. Przystanek jest również przy pasie prowadzącym od Jastrzębia. W obu przypadkach do przejść dla pieszych na dwupasmówce jest około 100 metrów. Propozycja takiego rozwiązania przesłaliśmy również do PKS-u.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor przekazał słowa podziękowania w imieniu swoim oraz wszystkich mieszkańców Strumienia, a w szczególności mieszkańców ul. Brodeckiego i ul. Kolejowej za rozpoczęcie trudnego tematu remontu drogi wojewódzkiej na odcinku od przejazdu kolejowego do mostu na rzece Wiśle w Strumieniu.

Burmistrz A. Grygierek stwierdziła, że będzie to bardzo trudne i ciężkie zadanie. Poinformowała też, że Zarząd Dróg Wojewódzkich planuje, aby droga ta po wykonaniu remontu była drogą główną, a wjazd i wyjazd na tą drogę byłby podporządkowany.

Radna A. Żur interpelowała, aby czynić starania w Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Katowicach sprawie metalowych barier ustawionych na pasie dzielącym dwupasmówkę w Zbytkowie. Osoby wysiadające z autobusów na przystanku w pobliżu stacji benzynowej nie mają jak przejść przez drogę.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że bariery pomiędzy pasami zostały ustawione i raczej nie znikną, gdyż Dyrekcja Dróg Krajowych boi się wzrostu ilości śmiertelnych wypadków na dwupasmówce. Zarządca drogi uważa, że bezpieczne przejście dla pieszych znajduje się przy sygnalizacji świetlnej. My występujemy z pismami i prośbami, a Dyrekcja Dróg Krajowych dokumentuje swoje stanowisko statystyką śmiertelnych wypadków na dwupasmówce.

Z-ca Burmistrza R. Greń dodatkowo wyjaśnił, że wiele razy już interweniowaliśmy w sprawie barier na dwupasmówce. Prawda jest jednak taka, że sprawa ta jest nie do załatwienia, gdyż żaden nasz argument do zarządcy dwupasmówki nie przemawia.

Radny I. Duda interpelował w sprawie oznakowania dróg i ulic na terenie Gminy z wyjazdem w stronę innych miasta. Znaków tych nie ma w ogólne, albo na znakach są nazwy miejscowości, które niewiele mówią kierowcom. Interpelował też, aby montować tabliczki z numeracją dróg, a także z nazwami ulic, które powinny znajdować się na lokalnych skrzyżowaniach.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że jeżeli przy którejś z ulic wystąpi możliwość poprawienia oznakowania będziemy interweniowali tej sprawie u zarządcy drogi. Natomiast naszym drogom gminnym również się przyjrzymy i na bieżąco będziemy starali się poprawiać oznakowanie.

Przewodniczący C. Greń wyjaśnił, że odgórnie są przyjęte takie zasady, że drogi wojewódzkie i drogi krajowe są oznakowane w taki sposób, że na drogowskazach umieszczane są nazwy mniejszych miejscowości, nic nie mówiących kierowcom. Przy takim oznakowaniu dróg kierowcy tracą orientację. Tematy te wiele razy były poruszane również na łamach prasy.

Przewodniczący C. Greń poprosił radnych o zapoznanie się z artykułem, który ukazał się w ostatnim numerze „Głosu Ziemi Cieszyńskiej”, a dotyczącym ciągłych skarg na Dyrekcję Dróg Krajowych w związku z prowadzonym remontem drogi krajowej Katowice-Wisła. W artykule tym wypowiada się Przewodniczący Rady Miejskiej w Skoczowie, który udał się z wizytą do Ministerstwa Infrastruktury, chcąc uzyskać odpowiedź na wspólne pismo burmistrzów Skoczowa i Strumienia sygnalizujące o problemach gmin, przez tereny których przebiegają drogi krajowe, a w szczególności problemy związane z prowadzonymi na tych drogach remontami. Wiceminister użył bardzo nieciekawej argumentacji wszystkich problemów zgłaszanych przez gminy, uzasadniając stanowisko Ministerstwa i Dyrekcji Dróg Krajowych w tych sprawach. Podsumowując należy stwierdzić, że dla Ministerstwa i zarządy drogi najważniejsze jest bezpieczeństwo ruchu samochodowego, a nie pieszych.

 

 

 

ad. 7.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2008 r. (wraz z autopoprawką) – przedstawiła Skarbnik D. Mitko.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Następnie przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXXI/236/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 18 grudnia 2008 r. w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2008 r.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 8.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę na terenie gminy Strumień – przedstawił z-ca Burmistrza R. Greń.

Przewodniczący C. Greń zapytał czy zapowiadany w 2009 r. ogromny wzrost energii o będzie miał miejsce?

Sekretarz D. Kula wyjaśniła, że prawdopodobnie ceny regulowane energii elektrycznej dotyczyć będą tylko gospodarstw domowych, natomiast dla firm obowiązywać będą ceny wolnorynkowe. Dodała również, że faktycznie do dzisiaj nie jest znana ostateczna decyzja w tej sprawie.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że WZC Sp. z o.o. przedłożyły korektę taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę opartą na prognozowanym wzroście energii elektrycznej, która nie wiemy czy będzie miała odzwierciedlenie w rzeczywistości. Na wczorajszym posiedzeniu Komisji Dyrektor WZC J. Stec odpowiedział, że jeżeli prognozowana 40% podwyżka energii elektrycznej nie zostanie wprowadzona wtedy przedsiębiorstwo osiągnie zysk, który zostanie przeznaczone na inwestycje.

Radny P. Faruga poinformował, że Urząd Regulacji Energii wczoraj podał informację o 10% wzroście cen energii elektrycznej dla odbiorców prywatnych.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że jedyną pewną informacją jest to, że od lutego 2009 r. ceny wody będą wyższe.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń wyjaśnił, że jakikolwiek byłby przebieg dzisiejszego głosowania za 40 dni taryfa zaproponowana przez WCZ Sp. z o.o. w Ustroniu i tak zacznie obowiązywać, więc Rada nie ma w tej sprawie w zasadzie nic do decydowania. Jedynie Burmistrz na etapie badania taryfy może wnosić uwagi lub kwestionować zapisy w niej zawarte.

Z-ca Burmistrza R. Greń wyjaśnił, że Rada podejmie uchwałę o zatwierdzeniu taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę, gdyż wynika to z ustawy. Wczorajsze spotkanie z przedstawicielami WZC Sp. z o.o. w Ustroniu nie było zmarnowane, gdyż wiele rozmawialiśmy na temat wody, a także na temat inwestycji. Gmina Strumień zgłosiła 15 priorytetowych zadań do planu inwestycji WZC Sp. z o.o. w Ustroniu z czego tylko 4 zostały ujęte w planie remontów na 2009 r.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że dobrą wiadomością jest to, że na terenie gminy Strumień ubywa tych miejsc, gdzie mieszkańcy skarżą się na niskie ciśnienie wody. Dziwi też zachowanie WZC, że nie starają się w pierwszej kolejności wymieniać odcinków wodociągów, które są najbardziej awaryjne.

Radny K. Pisiut zwrócił się z prośbą do Burmistrza, aby poprzez naszego przedstawiciela w Radzie Nadzorczej WZC wnioskować: jeżeli ceny prądu nie zostaną podwyższone to w takim wypadku Spółka powinna wyliczyć nadwyżkę dla gminy Strumień i suma ta powinna być przeznaczona na dodatkowe remonty w Gminie. Zwrócił również uwagę, aby WZC pilnowało kradzieży wody.

Przewodniczący C. Greń poparł zdanie radnego K. Pisiuta.

Radny I. Duda stwierdził, że gdyby Gmina zaproponowała WZC np. 50% udział własny, wtedy Spółka chętniej przystępowałaby do finansowania inwestycji na naszym terenie.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że wszyscy dobrze wiemy jak wygląda nasz budżet, potrzeb jest bardzo wiele, a Gminy po prostu nie stać na realizację wielu zadań. Będziemy monitować i zabiegać w WZC, aby inwestycje i remonty wodociągów nadal były prowadzone na terenie Gminy. Poinformowała też, że wszelkie nowe wodociągi budowane na naszym terenie w głównej mierze są finansowane przy bardzo dużym udziale środków z budżetu Gminy, natomiast przyłącza do indywidualnych budynków są finansowane przez mieszkańców.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

9 głosami „za” przy 6 „wstrzymujących się od głosu” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXXI/237/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 18 grudnia 2008 r. w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę na terenie gminy Strumień.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 9.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia projekt uchwały w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2009 – przedstawił Pełnomocnik Burmistrza ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Narkomanii – W. Saltarius.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Następnie przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

14 głosami „za” przy 1 „wstrzymującym się od głosu” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXXI/238/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 18 grudnia 2008 r. w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2009.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 10.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie ustalenia wydatków nie wygasających z upływem roku budżetowego 2008 – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń zwrócił się z prośbą do radnego powiatowego K. Gajdzicy, aby Starostwo Powiatowe poczyniło kroki mające na celu usprawnienie działania Wydziału Budownictwa, gdyż załatwianie procedur związanych z uzyskaniem pozwoleń na budowę są zbyt długie.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że takie sytuacje występują we wszystkich Starostwach Powiatowych, nie tylko w Cieszynie, ze względu na nawał inwestycji zgłaszanych do pozwoleń na budowę przez gminy.

Radny powiatowy K. Gajdzica poinformował, że przekaże zgłoszone uwagi Wicestaroście.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXXI/239/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 18 grudnia 2008 r. w sprawie ustalenia wydatków nie wygasających z upływem roku budżetowego 2008.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 11.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu gminy Strumień na 2009 r. – przedstawiła Skarbnik D. Mitko.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że przygotowania i uchwalenie projektu budżetu gminy Strumień na 2009 r. przebiega wg nowej podjętej 25 czerwca br. Uchwały Nr XXII/185/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu w sprawie ustalenia procedury opracowania i uchwalenia budżetu Gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.

Burmistrz A. Grygierek krótko i zwięźle przedstawiła zaplanowane dochody i wydatki budżetu gminy Strumień na 2009 r. Poinformowała też, że sporą część budżetu stanowią plany związane z pozyskiwaniem środków zewnętrznych i są one bardzo ambitne. Planowane jest też wykonanie wielu inwestycji w oświacie oraz na drogach. Wniosków do budżetu było założonych bardzo dużo, więc jego przygotowanie było naprawdę ciężkie. Niestety, środków jest mało, ale nastawiamy się głównie na pozyskanie pieniędzy z zewnątrz.

Burmistrz A. Grygierek przekazała słowa podziękowania dla komisji Rady za współpracę i wnioski składane przy opracowywaniu projektu budżetu na 2009 r.

Przewodniczący C. Greń poprosił przewodniczących komisji o przedstawienie wniosków do projektu budżetu gminy na 2009 r.

Przewodniczący Komisji Oświaty, … - J. Szeruda, przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga i przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut przedstawili wspólne wnioski komisji do projektu budżetu gminy Strumień na 2009 r.:

„Komisje wnioskują, aby w projekcie budżetu gminy Strumień na 2009 r. – wprowadzić następujące zmiany:

1.   Zdjąć kwotę 5 000,- zł zaplanowaną w projekcie budżetu na 2009 r. na składki członkowskie do nowo powstałego stowarzyszenia gmin i przeznaczenie jej na zwiększenie kwoty dotacji na sport kwalifikowany dla klubów sportowych.

2.   Wprowadzić do projektu budżetu zadanie „wykonanie nakładki asfaltowej na ul. Krętej w Drogomyślu” – w kwocie 90 000,- zł.”.

Przewodniczący C. Greń poprosił o przedstawienie opinii poszerzonej Komisji Budżetu, … o projekcie budżetu gminy Strumień na 2009 r.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut przedstawił opinię – wnioski poszerzonej Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury Komunalnej o projekcie budżetu gminy Strumień na 2009 r.:

„Komisja pozytywnie opiniuje projekt budżetu gminy Strumień na 2009 r. jednocześnie wnioskując, aby w projekcie budżetu gminy Strumień na 2009 r. – wprowadzić następujące zmiany:

1.   Zdjąć kwotę 5 000,- zł zaplanowaną w projekcie budżetu na 2009 r. na składki członkowskie do nowo powstałego stowarzyszenia gmin i przeznaczenie jej na zwiększenie kwoty dotacji na sport kwalifikowany dla klubów sportowych.

2.   Wprowadzić do projektu budżetu zadanie „wykonanie nakładki asfaltowej na ul. Krętej w Drogomyślu” – w kwocie 90 000,- zł.”.

Przewodniczący C. Greń poprosił Burmistrza o przedstawienie stanowiska do wniosków zgłoszonych przez komisje Rady do projektu budżetu gminy Strumien na 2009 r.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że wnioski zgłoszone do projektu budżetu gminy Strumień na 2009 r. zostały załatwione pozytywnie: została zaplanowana kwota 100 000,- zł na wykonanie nakładki asfaltowej na ul. Krętej w Drogomyślu, zwiększono też kwotę przeznaczoną na dotację na sport kwalifikowany dla klubów sportowych o 5 000,- zł. Kwota ta pochodzi jednak ze zwiększenia dochodów z tytułu podatku od nieruchomości, a nie jak proponowały komisje ze zdjęcia ze składek członkowskich do nowo powstałego stowarzyszenia gmin.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor odczytał Uchwały I Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach:

1)    Nr 4100/I/247/2008 z dnia 27 listopada 2008 r. w sprawie pozytywnej opinii o możliwości sfinansowania deficytu w kwocie 11 195 278,- zł przedstawionego w projekcie budżetu gminy Strumień na 2009 r.;

2)    Nr 4100/I/246/2008 z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie pozytywnej opinii o prawidłowości dołączonej do projektu uchwały budżetowej na 2009 r. prognozy kwoty długu gminy Strumień;

3)    Nr 4100/I/245/2008 z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie pozytywnej opinii o przedłożonym przez Burmistrza Strumienia projekcie budżetu na 2009 wraz z informacją o stanie mienia komunalnego i objaśnieniami.

Przewodniczący C. Greń poprosił o przedstawienie wniosków Komisji do autopoprawek Burmistrza wniesionych do projektu budżetu gminy Strumień na 2009 r.

Przewodniczący Komisji Oświaty, … - J. Szeruda, przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga i przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut nie wnieśli uwag do przedstawionych przez Burmistrza Strumienia autopoprawek do projektu budżetu gminy Strumień na 2009 r.

Radny M. Janik zgłosił wniosek formalny o poddanie pod głosowanie projektu uchwały w sprawie uchwalenia budżetu gminy Strumień na 2009 r.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu gminy Strumień na 2009 r. wraz z autopoprawkami zgłoszonymi przez Burmistrza Strumienia.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XXXI/240/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 18 grudnia 2008 r. w sprawie uchwalenia budżetu gminy Strumień na 2009 r.

Uchwała w załączeniu.

Burmistrz A. Grygierek podziękowała Radzie Miejskiej za uchwalenie budżetu gminy Strumień na 2009 r., poinformowała też, że w styczniu planujemy przeprowadzenie pierwszych przetargów na zadania inwestycyjne zaplanowane w budżecie.

Przewodniczący C. Greń ogłosił 10-minutową przerwę w obradach sesji.

 

ad. 12.

 

Przewodniczący C. Greń przedstawił projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia Planów Pracy Komisji stałych i Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Strumieniu.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Radny P. Faruga stwierdził, że plany pracy komisji będą na bieżąco korygowane o rożne sprawy wynikające w ciągu roku.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXXI/241/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 18 grudnia 2008 r. w sprawie zatwierdzenia Planów Pracy Komisji stałych i Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 13.

 

Przewodniczący C. Greń przedstawił projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Pracy Rady Miejskiej w Strumieniu.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXXI/242/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 18 grudnia 2008 r. w sprawie zatwierdzenia Planu Pracy Rady Miejskiej w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 14.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie nabycia nieruchomości – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXXI/243/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 18 grudnia 2008 r. w sprawie nabycia nieruchomości.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 15.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dzierżawę nieruchomości – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXXI/244/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 18 grudnia 2008 r. w sprawie wyrażenia zgody na dzierżawę nieruchomości.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 16.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – „Informacja Burmistrza Strumienia w sprawie wydanych decyzji dot. wzrostu wartości nieruchomości oraz o zgłoszonych żądaniach wypłaty odszkodowania dot. obniżenia wartości nieruchomości w związku z uchwaleniem planów miejscowych” – przedstawił z-ca Burmistrza R. Greń.

Komisje Rady nie wniosły uwag do Informacji.

Radni również nie wnieśli uwag do Informacji.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 17.

 

Protokoły Nr XXX/2008 trzydziestej sesji, który był wyłożony do wglądu w biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – został przyjęty bez uwag.

 

ad. 18.

 

W wolnych wnioskach głos zabrali:

Radny Paweł Faruga wnioskował i apelował do radnych, rodziców, nauczycieli i policji, aby zająć się tematem bezpieczeństwa pieszych po zmroku. Ze zgrozą stwierdził, że jeżeli dzieci czy dorośli nie mają w widocznym miejscu ubrania elementu odblaskowego są kompletnie niewidoczni na drogach. Zaproponował, aby przeprowadzić akcję, dzięki której mieszkańcy zaczną nosić odblaski. Są to małe i tanie elementy, które poprawiają widoczność i bezpieczeństwo pieszych, a czasami nawet ratują życie.

Przewodniczący C. Greń zwrócił uwagę, że nieoświetleni rowerzyści również stwarzają olbrzymie zagrożenie na naszych drogach.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że w ostatnim czasie Przedszkole w Drogomyślu zrealizowało świetny pomysł, przeprowadzając akcję „Bądź bezpieczny i widoczny na drodze”, polegającą na zakupie przedszkolakom odblaskowych kamizelek. Poinformowała też, że przeprowadzi rozmowy z dyrektorami szkół, przedszkoli oraz rodzicami, dyrektorem MGOK, kierownikiem Hali sportowej aby czynili starania o przeprowadzenie podobnych akacji. W br. wspólnie z Powiatem wykonaliśmy oznakowania przejść dla pieszych w rejonie wszystkich placówek oświatowych na terenie Gminy tym bardziej, że wszystkie położone są przy drogach powiatowych.

Przewodniczący C. Greń poruszył sprawę trudności z zakupem elementów odblaskowych. Zwrócił się też propozycją, aby dotrzeć do firm produkujących znaczki odblaskowe i zakupić je dla naszych dzieci i młodzieży.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor zwrócił się prośbą, aby w imieniu Komisji Mieszkaniowej zwrócić uwagę Komisariatowi Policji w Strumieniu na osoby napływające z innych gmin i zamieszkujące bez jakiegokolwiek zameldowania w budynkach prywatnych na terenie Gminy, nie nadających się do zamieszkania. Budynki te nadają się do rozbiórki, gdyż nie spełniają żadnych norm, a zamieszkują w nich całe rodziny z dziećmi. Stwierdził również, że obowiązujące przepisy prawa nakazują gminie zapewnić mieszkanie osobom mieszkającym (bez zameldowania) przez okres 5 lat na jej terenie. Komisariat Policji powinien kontrolować takie budynki i sprawdzać kto tam mieszka i na jakich zasadach.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że gmina nie ma obowiązku zapewniania mieszkania osobom dziko mieszkającym w budynkach prywatnych. Gmina może jedynie zapewnić lokal socjalny i tylko w uzasadnionych przepadkach.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor zapytał co się stanie jeżeli taki budynek zawali się i osoby w nim mieszkające zginą?

Burmistrz A. Grygierek zapewniła, że przeprowadzi rozmowę z Komendantem Komisariatu Policji, aby kontrolowali budynki prywatne zamieszkiwane przez osoby bez zameldowania. Zaznaczyła również, że nie są to budynki gminne, lecz prywatne i osoba wydzierżawiająca bierze pełną odpowiedzialność za ich stan. Naszym interesem jest też, aby takich budynków i lokali było jak najmniej.

Sołtys U. Słowik przekazała słowa podziękowania dla Rady Miejskiej za przyznanie środków dla sołectw.

Sołtys U. Słowik poinformowała, że w sprawie odblasków dla pieszych najlepiej kontaktować się z Panem Mariuszem Tomicą z Powiatowej Komendy Policji w Cieszynie, który jest bardzo zaangażowany w te sprawy. Stwierdziła też, że w tym temacie edukować należy przede wszystkim rodziców, a prelekcje i pokazy powinno się robić wieczorem.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że wpłynęły kartki świąteczne z życzeniami od:

-       Chóru szkolnego „CANZONETTA” w Strumieniu,

-       Gimnazjum im. Powstańców Śląskich w Strumieniu,

-       Dyrektora i pracowników MGOK w Strumieniu,

-       radnego Sejmiku Województwa Śląskiego Karola Węglarzego.

Dyrektor ZGKiM w Strumieniu Ł. Pachuła przekazał słowa podziękowania dla Rady Miejskiej, Burmistrza, z-cy Burmistrza, Skarbnika, Sekretarza oraz pracowników Urzędu Miejskiego za wieloletnią, owocną współpracę.

Przewodniczący Rady C. Greń oraz Burmistrz A. Grygierek w imieniu swoim i pracowników Urzędu - złożyli wszystkim obecnym życzenia świąteczne i noworoczne.

 

ad. 19.

 

Przewodniczący C. Greń dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady XXXI sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 1815) słowami „zamykam XXXI sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

Zapis dźwiękowy obrad sesji Rady Miejskiej w Strumieniu stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

Protokołowała: Elżbieta Król

 

 

Przewodniczący Rady

Czesław GREŃ