Protokół Nr XXXII/2009

obrad trzydziestej drugiej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu,

odbytych w dniu 30 stycznia 2009 r. o godz. 1600

w sali obrad Urzędu Miejskiego w Strumieniu

Obecni: Radni Rady Miejskiej, sołtysi i przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorzy i kierownicy podległych Radzie jednostek i zakładów budżetowych – wg załączonych list obecności, pracownicy Urzędu Miejskiego w Strumieniu, radny powiatowy i przedstawiciele lokalnej prasy.

Ponadto w obradach udział wzięli:

1.    Burmistrz Strumienia – mgr Anna Grygierek

2.    z-ca Burmistrza – inż. Roman Greń

3.    Skarbnik Strumienia – mgr Danuta Mitko

4.    Sekretarz Strumienia – Daniela Kula

Porządek obrad:

    1.     Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

    2.     Przedstawienie porządku obrad.

    3.     Wystąpienia gości.

    4.     Informacja o działalności Burmistrza w okresie od 11 grudnia 2008 r. do 22 stycznia 2009 r.

    5.     Informacja przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

    6.     Interpelacje i zapytania radnych.

    7.     Informacja o podziale środków na remonty i modernizacje dróg gminnych.

    8.     Analiza majątku gminnego przewidywanego do sprzedaży lub wieloletniej dzierżawy (powyżej 3 lat) ze szczególnym uwzględnieniem obiektu Kaflarni.

    9.     Informacja o sposobie rozpatrzenia wniosków przedstawionych przez Radę Miejską i komisje stałe Rady Miejskiej w IV kwartale 2008 r.

 10.     Informacja przewodniczącego Komisji Rewizyjnej nt. pracy Komisji w 2008 r.

 11.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie aktualizacji Programu Ochrony Środowiska dla gminy Strumień wraz z Planem Gospodarki Odpadami dla gminy Strumień.

 12.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2009 r.

 13.     Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniająca uchwałę Nr XXVI/207/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 25 września 2008 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części miasta STRUMIEŃ.

 14.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie w drodze darowizny nieruchomości na rzecz gminy Strumień.

 15.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie zamiany nieruchomości położonych w obrębie Strumień miasto.

 16.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie określenia zasad wydzierżawiania lub najmu nieruchomości stanowiących własność gminy Strumień.

 17.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia wysokości najniższego wynagrodzenia zasadniczego oraz uzgodnienia wartości jednego punktu dla pracowników Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu.

 18.     Zatwierdzenie protokołu z XXXI sesji.

 19.     Informacje, wolne głosy i wnioski.

 20.      Zakończenie.

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył - przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu Czesław Greń.

Przewodniczący C. Greń – na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 14 radnych, na 15 ustawowego składu Rady – obrady są zatem prawomocne.

Przewodniczący C. Greń przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, Burmistrza Strumienia, z-cę Burmistrza Strumienia, Skarbnika Strumienia, Sekretarza Strumienia, Radcę prawnego R. Szymonka, radnego powiatowego Karola Gajdzicę, dyrektorów i kierowników podległych Radzie jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych, Sołtysów i Przewodniczącą Rady Mieszkańców Miasta Strumienia oraz przedstawicieli lokalnej prasy „Nowej Formacji”.

Przewodniczący C. Greń w imieniu swoim i wszystkich pozostałych uczestników sesji złożył życzenia urodzinowe dla wiceprzewodniczącego S. Świtały.

 

ad. 2.

 

Przewodniczący C. Greń przedstawił porządek obrad XXXII sesji.

Burmistrz A. Grygierek zgłosiła wniosek o zdjęcie z porządku obrad XXXII sesji Rady pkt 12 pn. „Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę Nr XLIV/308/2006 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 marca 2006 r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Strumień”. Uzasadniając swój wniosek poinformowała, że dzisiaj otrzymaliśmy informację od Państwowego Inspektora Sanitarnego w Cieszynie, że przedłożony projekt uchwały zmieniający Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Strumień został zaopiniowany negatywnie. W związku z sugestiami mieszkańców i radnych w uchwale zmieniającej Regulamin zaproponowaliśmy zapis, aby w przypadku gospodarstw domowych jednoosobowych można było oddawać kubeł na śmieci raz na dwa miesiące. Państwowy Inspektor Sanitarny uzasadniając negatywną opinię do projektu uchwały wyjaśnił, że zaproponowane rozwiązanie może stanowić zagrożenie epidemiologiczne. Ponadto żadna gmina w Powicie Cieszyńskim nie ma takich zapisów w Regulaminie. Poinformowała też, że Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy ponownie wróci do analizy radnych na komisje.

Przewodniczący C. Greń zaapelował do radnych, aby przy analizowaniu Regulaminu wzięli pod uwagę dobro jednoosobowych gospodarstw domowych. Zwróci się też do Komisji Rolnictwa, aby ujęła taki punkt w swoim planie pracy.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie wniosek Burmistrza Strumienia o zdjęcie punktu 12 z porządku obrad XXXII sesji.

Jednogłośnie (głosowało 14 radnych) – wniosek został przyjęty.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że w związku ze zdjęciem z porządku obrad XXXII sesji pkt 12 – dotychczasowe punkty: 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 i 21 otrzymują kolejno nr 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19 i 20.

Następnie przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie cały porządek obrad wraz z wprowadzoną zmianą.

Porządek obrad XXXII sesji został przyjęty jednogłośnie (głosowało 14 radnych).

Przewodniczący C. Greń przedstawił radnym zaproszenie MGOK w Strumieniu na podsumowanie tygodniowych warsztatów zorganizowanych w ramach ferii zimowych, gdzie przez 5 dni młodzi ludzie uczestniczyli w „Smacznej podróżny po różnych zakątkach świata”. Podsumowanie warsztatów połączone z otwarciem wystawy prezentującej dorobek świetlic środowiskowych oraz Klubu Fotograficznego w Strumieniu odbędzie się dzisiaj o godz. 1700 w MGOK.

Przewodniczący poinformował, że o godz. 1700 ogłosi półgodzinną przerwę w obradach, aby radni mogli wziąć udział w imprezie zorganizowanej przez MGOK.

 

ad. 3.

 

Radny powiatowy K. Gajdzica poinformował:

1.     W związku ze zgłoszeniem na poprzedniej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu wniosku – przeprowadził rozmowę z Wicestarostą Mieczysławem Szczurkiem w kwestii opóźniających się terminów wydawania decyzji przez urzędników niektórych wydziałów Starostwa Powiatowego w Cieszynie. Wicestarosta poinformował, że na piśmie udzieli odpowiedzi w powyższej sprawie.

2.     Odbyły się bardzo miłe i sympatyczne obchody 10-lecia istnienia samorządu powiatowego w Cieszynie. Wyraził też słowa ubolewania, że na tą uroczystość nie zaproszono przewodniczących rad gmin Powiatu Cieszyńskiego.

3.     Starostwo Powiatowe przewidziało środki na przetarg związany z funduszami europejskimi i regionalnymi. Zaciągnięto pożyczkę na remont drogi powiatowej Drogomyśl-Zebrzydowice, gdzie przewidziano również środki na remont innego odcinka tej drogi (Pruchna-Kończyce). Na ostatniej sesji Rady Powiatu Cieszyńskiego zgłosił też swoje ubolewanie i niezadowolenie, że Zarząd Powiatu nie przewiduje żadnych środków dla gminy Strumień. Starosta Cieszyński zapewnił, że część środków z nadwyżki budżetowej przeznaczone będzie dla Strumienia.

4.     X Rodzinny Raj Rowerowy organizowany przez Klub „EKO” w Drogomyślu odbędzie się 10 lipca br. Zwrócił się tez do Przewodniczącego Rady oraz Burmistrza o objęcie swoim patronatem organizowanego Rajdu.

 

ad. 4.

 

„Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie od 11 grudnia 2008 r. do 22 stycznia 2009 r.

Burmistrza A. Grygierek poinformowała:

1.     Zakończyła się termomodernizacja bloku przy ul. Pawłowickiej w Strumieniu, aktualnie są tam jeszcze malowane klatki schodowe. Kwestia wyburzenia garaży przy bloku została przesunięta do końca kwietnia br. Podjęliśmy dobrą decyzję, aby na miejscu garaży przy bloku zrobić płatny parking, gdyż prywatny właściciel terenu naprzeciwko Ośrodka Zdrowia wprowadził płatny parking i miał taką możliwość, gdyż jest właścicielem tego gruntu. Im szybciej zrobimy parking, z którego będą mogli korzystać mieszkańcy, jak i pacjenci Ośrodka Zdrowia, tym będzie lepiej.

2.     W związku bardzo licznymi awariami wodociągów w Zbytkowie mieliśmy okazję zapoznać się z planami inwestycyjnymi WZC Ustroń. Podjęliśmy starania, aby Spółka ujęła w swoich planach inwestycyjnych wymianę tego odcinek wodociągu.

Z-ca Burmistrza R. Greń uzupełniając wyjaśnił, że nie ma tygodnia, aby na

3.     Prowadzimy rozmowy z Komendantem oraz z-cą Komendanta, aby Komisariat Policji w Strumieniu swoim zakresem działania obejmował tylko gminy Chybie i Strumień bez gminy Dębowiec.

4.     Od 2 lutego br. rozpoczną się nabory wniosków do projektu realizowanego przez Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego, gdzie istnieje możliwość bezpłatnego ukończenia prawa jazdy kategorii C, C+E i D. Z projektu tego mogą korzystać osoby w wieku od 18 do 24 lat i od 46 do 65 lat, nieaktywne zawodowo lub bezrobotne. Jest to pierwszy projekt, który będzie realizowany w tym pilotażu i będzie obejmował listę 80 osób, gdzie bardzo duże znaczenie będzie miała kolejność zgłoszeń. Prowadzimy również rozmowy w sprawie organizacji szkoleń dla osób pracujących, przede wszystkim rolników i w najbliższym czasie takie projekty mają być realizowane.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 5.

 

Informacja przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że w styczniu br. odbyło się wiele imprez oraz spotkań, w których uczestniczyli radni. Przekazał też słowa podziękowania dla radnych za aktywne uczestnictwo w życiu społeczności lokalnej.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 6.

 

Przewodniczący C. Greń poinformował, że bardzo szybko wpływają odpowiedzi Burmistrza na interpelacje zgłaszane na poprzedniej sesji. Zapytał radnych, czy odpowiedzi są zadawalające oraz czy zgłaszają jeszcze jakieś dodatkowe pytania i uwagi?

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor interpelował w sprawach:

1)    w nawiązaniu do artykułu w „Nowej Formacji” – wywiadu z Piotrem Cieślikiem mieszkańcem Pruchnej, zdobywającym wysokie, międzynarodowe osiągnięcia w zawodach sportowych dla osób niepełnosprawnych interpelował o rozpatrzenie możliwości ufundowania dla niego oraz wielu innych wybitnych niepełnosprawnych sportowców z terenu Gminy - stypendium finansowego lub innej formy pomocy;

2)    przedstawienia na jakim aktualnie etapie jest sprawa przestępczej działalności byłej Głównej Księgowej MGOK w Strumieniu, ile odzyskano utraconych pieniędzy oraz czy istnieje szansa aby je odzyskać?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała: w sprawie przestępczej działalności Głównej Księgowej MGOK odbyła się rozprawa w Sądzie. Główna Księgowa otrzymała wyrok 5 lat w zawieszeniu z zaznaczeniem, że wszystkie zawłaszczone pieniądze musi oddać. Aktualnie prowadzimy rozmowy w jaki sposób prowadzone będzie ściąganie pieniędzy, a bliższe szczegóły w tej sprawie będą znane w niedługim czasie. Otrzymaliśmy też wstępną informację z Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach informującą o naruszeniu dyscypliny budżetu w MGOK. Poprosimy też, aby Dyrektor MGOK przedstawił informację nt. problemów finansowych związanych z wyżej przedstawioną sytuacją m. in. wszyscy pracownicy nadal zaangażowani są w porządkowanie dokumentów finansowych: korygowanie deklaracji podatkowych i ZUS za okres minimum 5 lat wstecz.

Burmistrza A. Grygierek poinformowała, że temat przyznania stypendium lub innej pomocy finansowej analizowaliśmy wspólnie z Panem P. Cieślikiem i na ten czas nie istniała możliwość przyznania jakiejkolwiek formy pomocy, gdyż osoba ta nie jest członkiem klubu sportowego na terenie gminy Strumień. Pan P. Cieślik reprezentuje klub sportowy z Cieszyna, dlatego też gmina Cieszyn powinna udzielać pomocy finansowej. Zaznaczyła też, że na nasz wniosek przyznano Panu P. Cieślikowi odznaczenie Powiatu Cieszyńskiego dla wybitnych sportowców Ziemi Cieszyńskiej. Sprawa przygotowania regulaminu stypendiów dla wybitnych sportowców z terenu Gminy była już wstępnie analizowana. Przygotujemy projekt uchwały w tej sprawie i przedłożymy go pod obrady komisji i sesji, tym bardziej, że jest taka wola Rady.

Radny A. Kajstura interpelował o naprawę oberwanych fragmentów asfaltu na skrzyżowaniu ul. Długiej z ul. Gościnną w Zabłociu.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że wystąpimy w tej sprawie do Powiatowego Zarządu Dróg w Cieszynie.

 

ad. 7.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia - „Informację o podziale środków na remonty i modernizacje dróg gminnych” – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Przewodniczący Komisji Oświaty, …- J. Szeruda i przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga poinformowali, że komisje nie wniosły uwag do „Informacji”.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut przedstawił wnioski Komisji:

„1. Komisja wnioskuje, aby w podziale środków do dyspozycji Rad Sołeckich na 2009 r. z kwoty 15 200,- zł przeznaczonej dla miasta Strumienia zdjąć kwotę 3 000,- zł i przeznaczyć ją równo po 1 000,- zł dla Bąkowa, Zabłocia i Zbytkowa.

2. Komisja wnioskuje, aby w razie pojawienia się dodatkowych środków budżetowych w ciągu roku zwiększyć środki przeznaczone na remonty i modernizacje dróg gminnych z przeznaczeniem na wykonanie projektów technicznych modernizacji dróg - ul. Rybiej w Bąkowie i ul. Rycerskiej w Zbytkowie.”.

Z-ca Burmistrza R. Greń poinformował, że powyższy temat był bardzo szeroko dyskutowany na posiedzeniach komisji. Podział środków na remonty dróg analizowany był po różnymi względami m. in. pod względem ilości dróg w poszczególnych sołectwach i mieście. Środki finansowe przeznaczone do dyspozycji rad sołeckich i Rady Mieszkańców Miasta Strumienia są niewielkimi kwotami, przeznaczonymi przede wszystkim na „łatanie dziur”, przebudowę mostków itp doraźne sprawy.

Przewodniczący C. Greń uzasadnił zasadność wniosku zgłoszonego przez Komisję Budżetu oraz zapytał w jaki sposób Rada zostanie powiadomiona o decyzji Burmistrza co do załatwienia przedstawionego przez Komisję Budżetu wniosku?

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że w Strumieniu jest mniej dróg gminnych niż w innych sołectwach. Na terenie miasta jest dużo dróg powiatowych są też i drogi wojewódzkie. Dlatego też wnioskowane zmniejszenie kwoty przeznaczonej dla Strumienia o 3 000 zł i przeznaczenie jej równo po 1 000,- zł dla Bąkowa, Zabłocia i Zbytkowa jest uzasadnione.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor stwierdził, że proponowane przez Komisję Budżetu zmiany w podziale środków do dyspozycji rad sołeckich nie są zdjęciem środków lecz propozycją nowego podziału.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że jeżeli w ciągu roku pojawi się szansa poprawienia stanu dróg krajowych, wojewódzkich, powiatowych, czy gminnych zawsze staramy się ją wykorzystać.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że w ubiegłym roku nie planowaliśmy żadnych remontów, w br. planujemy: remont ul. Ks. Brzuski, wykonanie chodnika pomiędzy Szkołą Podstawową, a Przedszkolem w Strumieniu oraz wycięcie drzew i poszerzenie ul. Młyńskiej w celu poprawienia bezpieczeństwa w tym rejonie. W br. wykonaliśmy „próg zwalniający” na wysokości Hali sportowej. Wystąpiliśmy też z wnioskiem do Powiatu Cieszyńskiego o wykonanie projektu technicznego modernizacji ul. Podwale w Strumieniu w związku z planowanym wprowadzeniem zmiany organizacji ruchu na Rynku.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 8.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – „Informację o majątku gminnym przewidzianym do sprzedaży lub wieloletniej dzierżawy (powyżej 3 lat) ze szczególnym uwzględnieniem obiektu Kaflarni” – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Przewodniczący Komisji Oświaty, …- J. Szeruda i przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga poinformowali, że komisje nie wniosły uwag do „Informacji”.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut przedstawił wnioski Komisji:

„Komisja wnioskuje, aby:

1)    decyzję w sprawie obiektu Kaflarni w Strumieniu odroczyć do czasu otrzymania odpowiedzi Konserwatora Zabytków w sprawie uzyskania zgody na rozbiórkę;

2)    nie sprzedawać działki budowlanej nr 1654/3 o pow. 1487 m2 położonej przy ul. Szkolnej w Pruchnej za Zespołem Szkół;

3)    działkę nr 1451/34 o pow. 450 m2 położoną w Strumieniu przy ul. Ks. Londzina przeznaczyć do sprzedaży w przetargu ograniczonym.”.

„Informacja” została przyjęta.

 

 

 

ad. 9.

 

Przewodniczący C. Greń zapytał czy są uwagi do przedstawionej Informacji o sposobie rozpatrzenia wniosków przedstawionych przez Radę Miejską i komisje stałe Rady Miejskiej w IV kwartale 2008 r.”.

Komisje Rady nie wniosły uwag do „Informacji”.

Radni również nie wnieśli uwag do „Informacji”

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 10.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – „Informację przewodniczącego Komisji Rewizyjnej nt. pracy Komisji w 2008 r.” – przedstawił przewodniczący Komisji Rewizyjnej I. Duda.

Komisje Rady nie wniosły uwag do „Informacji”.

Radni również nie wnieśli uwag do „Informacji”.

„Informacja” została przyjęta.

Przewodniczący C. Greń ogłosił półgodzinną przerwę w obradach sesji.

 

ad. 11.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie aktualizacji Programu Ochrony Środowiska dla gminy Strumień wraz z Planem Gospodarki Odpadami dla gminy Strumień – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Burmistrz A. Grygierek dodatkowo poinformowała, że w 2008 r. z Programu Ograniczenia Niskiej Emisji w Gminie skorzystało 14 domostw, w tym 4 wnioski dotyczyły kolektorów i 1 wymiany pieca i montażu kolektora, pozostałe dotyczyły tylko pieców. W rozbiciu na sołectwa z Bąkowa wpłynęły 2 wnioski, z Drogomyśla 3, z Pruchnej 2, ze Strumienia 4, z Zabłocia 1 i ze Zbytkowa 2. Na realizację programu ograniczenia niskiej emisji Gmina wydatkowała 37 500 zł. Natomiast z Programu Usuwania Azbestu skorzystało 7 rodzin z terenu Gminy, z czego: 1 z Bąkowa, 1 z Drogomyśla, 2 ze Strumienia, 2 ze Zabłocia i 1 ze Zbytkowa, z Pruchnej nie wpłynął żaden wniosek. Koszty realizacji programu usuwania azbestu wyniosły 10 100 zł. Oba programy będą nadal kontynuowane.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radny I. Duda poinformował, że mieszkańcy żalą się, że kwota dofinansowania do wymiany pieców w gminie Strumień jest zbyt niska. Mieszkańcy porównują, że w innych gminach kwota dofinansowania jest większa.

Przewodniczący C. Greń poparł zdanie radnego I. Dudy. Poprosił też, o ponowne przedstawienie zasad korzystania z dofinansowania programu ograniczenia niskiej emisji przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a także konsekwencji niepodjęcia takiej współpracy.

Burmistrz A. Grygierek jeszcze raz szczegółowo przedstawiła zasady korzystania z programu ograniczenia niskiej emisji przy finansowaniu przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a także z budżetu Gminy.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że Gmina starała się zająć wszystkimi problemami kompleksowo zarówno kwestią niskiej emisji, kolektorów oraz usuwania azbestu.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że w 2009 r. przystępujemy do kolejnego programu dotyczącego badania gleb.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że Rada uchwalając regulaminy ograniczenia niskiej emisji oraz usuwania azbestu brała pod uwagę przede wszystkim analizy finansowe, jednak zawsze musimy się liczyć z tym, że część mieszkańców jest zadowolona, a część nie. Wspólnie też kierowaliśmy się tym, aby móc planować na przyszłość.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że za odejściem od współpracy z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w kwestii programu ograniczenia niskiej emisji skłoniły nas dwie sprawy: znaczny spadek wniosków składanych do programu związany z bardzo znacznym wzrostem cen węgla, a także gwarancją ilości zgłoszonych wniosków, gdyż zawsze musi istnieć jakaś rezerwa, ponieważ w innym przypadku gmina musiałaby ponieść koszty z tego tytułu. Kolejnym elementem przemawiającym przeciw takiemu rozwiązaniu były dodatkowe koszty ok. 200 000 zł przeznaczone dla firmy zewnętrznej obsługującej program.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 14 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XXXII/245/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 stycznia 2009 r. w sprawie aktualizacji Programu Ochrony Środowiska dla gminy Strumień wraz z Planem Gospodarki Odpadami dla gminy Strumień.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 12.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2009 r. (wraz z autopoprawką) – przedstawiła Skarbnik D. Mitko.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz ze zgłoszoną autopoprawką.

Jednogłośnie (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXXII/246/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 stycznia 2009 r. w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2009 r.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 13.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały zmieniający uchwałę Nr XXVI/207/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 25 września 2008 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części miasta STRUMIEŃ – przedstawiła Sekretarz D. Kula.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że zmiana planu związana jest z realizacją zadania „modernizacja połączenie ul. Kościelnej z ul. Młyńską w Strumieniu”, zaplanowanego w wieloletnim planie inwestycyjnym.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXXII/247/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 stycznia 2009 r. zmieniająca uchwałę Nr XXVI/207/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 25 września 2008 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części miasta STRUMIEŃ.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 14.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie w drodze darowizny nieruchomości na rzecz gminy Strumień (dot. bazy Kółka Rolniczego w Zbytkowie) – przedstawiła Sekretarz D. Kula.

Burmistrz A. Grygierek dodatkowo poinformowała, że przygotowana została opinia Radcy prawnego na temat obowiązującej umowy z dotychczasowym dzierżawcą bazy Kółka Rolniczego w Zbytkowie. Stwierdziła też, że zasadne jest podjęcie decyzji o przyjęciu darowizny w/w nieruchomości na rzecz Gminy.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

13 głosami „za, przy 1 „wstrzymującym się od głosowania” (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXXII/248/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 stycznia 2009 r. w sprawie wyrażenia zgody na nabycie w drodze darowizny nieruchomości na rzecz gminy Strumień.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 15.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie zamiany nieruchomości położonych w obrębie Strumień miasto (dot. uporządkowania własności nieruchomości w rejonie kościoła p.w. Świętej Barbary w Strumieniu) – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXXII/249/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 stycznia 2009 r. w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie zamiany nieruchomości położonych w obrębie Strumień miasto.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 16.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie określenia zasad wydzierżawiania lub najmu nieruchomości stanowiących własność gminy Strumień – przedstawiła Sekretarz D. Kula.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radny M. Janik zapytał, czy przenosząc uprawnienia w zakresie wydzierżawiania lub najmu nieruchomości gminnych na Burmistrza – Rada nie łamie obowiązującego prawa w tym zakresie?

Radca prawny R. Szymonek wyjaśnił, że z mocy art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. a ustawy o samorządzie gminnym – wynika zasada, że czynności przekraczające zakres zwykłego zarządu dotyczące nieruchomości (zbywania, nabywania, obciążania, wydzierżawiania i najmu) na okres dłuższy niż 3 lata - jeżeli Rada nie ustali zasad w jaki sposób ma się to odbywać, to muszą one być wykonywane wyłączenie przez indywidualne zgody Rady, w każdym przypadku. Jeżeli więc zasad tych nie ma, z każdą sprawą trzeba zwracać się do Rady. Natomiast jeżeli Rada jakiekolwiek zasady ustali i zaakceptuje to zgody tej nie trzeba uzyskiwać. Z przedstawionych zasad wynika, po pierwsze, że wolno to zrobić, a po drugie, że Burmistrz winien się kierować potrzebami gminy wynikającym z uchwał, a w szczególności z planu zagospodarowania przestrzennego, aby nie pozbawić się instrumentów potrzebnych do realizacji zadań własnych gminy.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że Rada podejmując taką uchwałę ceduje załatwianie spraw w jedne ręce.

Radca prawny R. Szymonek wyjaśnił, że podjęcie decyzji w tej sprawie należy do wyłącznej właściwości Rady. Ponadto w każdej chwili organ może zmienić lub uchylić podjętą uchwałę.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że od lat zadanie to należało do gestii Rady, która decydowała o przedłużeniach umów dzierżaw nieruchomości.

Radca prawny R. Szymonek wyjaśnił, że zasady te wprowadzają jedynie drobne wyłączenia dotyczące przedłużania umów dzierżaw i najmów małych działek, natomiast nabywanie, zbywanie i obciążanie nieruchomości nadal należy do wyłącznej właściwości Rady.

Burmistrz A. Grygierek dodatkowo wyjaśniła, że przedłużenia umów dzierżaw głównie dotyczą nieruchomości użytkowanych rolniczo. Poinformowała też, że nowo wpływające wnioski o przedłużenia umów dzierżaw będziemy poddawać wyrywkowym kontrolom polegającym na sprawdzeniu w jakim stanie znajduje się dzierżawiony grunt oraz w jaki sposób jest użytkowany.

Przewodniczący C. Greń poprosił, aby informacje, o każdym przedłużeniu umów dzierżaw gruntów były przedstawiane do wiadomości Rady w „Informacji o działalności Burmistrza Strumienia”, przedkładanej pod obrady sesji.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXXII/250/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 stycznia 2009 r. w sprawie określenia zasad wydzierżawiania lub najmu nieruchomości stanowiących własność gminy Strumień.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 17.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości najniższego wynagrodzenia zasadniczego oraz uzgodnienia wartości jednego punktu dla pracowników Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu – przedstawił z-ca Burmistrza R. Greń.

Sekretarz D. Kula przedstawiła autopoprawkę do § 3 projektu uchwały w brzmieniu: „Traci moc uchwała Nr XVI/125/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 grudnia 2007 r. w sprawie ustalenia wysokości najniższego wynagrodzenia zasadniczego oraz uzgodnienia wartości jednego punktu dla pracowników Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu.”.

Przewodniczący C. Greń odczytał i poddał pod głosowanie autopoprawkę do § 3 uchwały.

14 głosami „za” (jednogłośnie) autopoprawka do § 3 uchwały została przyjęta.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz ze zgłoszoną autopoprawką.

13 głosami „za’, przy 1 „wstrzymującym się od głosu” (głosowało 14 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXXII/251/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 stycznia 2009 r. w sprawie ustalenia wysokości najniższego wynagrodzenia zasadniczego oraz uzgodnienia wartości jednego punktu dla pracowników Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 18.

 

Protokół Nr XXXI/2008 trzydziestej pierwszej sesji, który był wyłożony do wglądu w biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – został przyjęty bez uwag.

 

ad. 19.

 

W wolnych wnioskach głos zabrali:

Radny J. Szeruda wnioskował w sprawach:

1)    interwencji mieszkańców dotyczących bardzo niskiego ciśnienia wody w Centrum Drogomyśla (największe problemy wystąpiły w styczniu br.);

2)    naprawy nierówności na chodniku dla pieszych przy ul. Głównej w Drogomyślu w rejonie mostu na rzece Wiśle obok posesji Pana Barona.

Radna A. Żur wnioskowała o:

1)   wyczyszczenie pokrytej warstwą gliny ul. Machny Ogrodzińskiej w Strumieniu (obok posesji Państwa Gamżów) oraz zwrócenie uwagi na rozlatujące się ogrodzenie i bałagan na posesji Państwa Gamżów;

2)   naprawy będącego w bardzo złym stanie technicznym (zapadającego się) chodnika dla pieszych biegnącego od bloków przy ul. Powstańców Śląskich w kierunku ul. 1 Maja w Strumieniu (przez teren, na którym Gmina planuje wykonanie parkingu).

Radna A. Żur sprostowała wniosek Komisji Oświaty dotyczący stanowiska w sprawie dzierżawy sali GS „SCH” w Strumieniu na potrzeby MGOK. Stwierdziła, że nie przypomina sobie, aby Komisja zajęła w tej sprawie jakiekolwiek decydujące stanowisko. W protokole Komisji Oświaty zawarty jest wniosek w brzmieniu: „Komisja wnioskuje, aby odstąpić od propozycji zawarcia wieloletniej umowy na dzierżawę sali w budynku GS „SCH” w Strumieniu dla potrzeb organizacji imprez MGOK - ze względu na brak środków finansowych w budżecie Gminy na ten cel.”. Wyraziła też zdanie, że Komisja Oświaty nie przyjęła wniosku w takim brzmieniu na swoim posiedzeniu w dniu 26 stycznia br. Z kolei zaś Przewodniczący Komisji Oświaty nie zabrał w ogóle głosu w tej sprawie, jedynie radny P. Faruga wyraził swoje negatywne stanowisko w tej sprawie. Stwierdziła też, że radny J. Jałowiczor i ona sama protestowała przeciwko negatywnym głosom w sprawie wydzierżawienia przez Gminę sali GS „SCH”. Radna A. Żur wyjaśniła, że Komisja Oświaty nie zajęła takiego stanowiska, poprosiła też o sprostowanie zapisu w protokole Komisji Oświaty.

Wiceprzewodniczący S. Świtała oraz wiceprzewodniczący J. Jałowiczor poparli zdanie radnej A. Żur stwierdzając, że na posiedzeniu Komisji Oświaty przy omawianiu sprawy dzierżawy sali GS „SCH” padały głosy „za” i „przeciw”, ale Komisja nie zajęła żadnego wspólnego stanowiska w tej sprawie.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut przedstawił wnioski Komisji:

1.     „Komisja wnioskuje, aby w marcu br. zwołać wspólne posiedzenie Komisji, na którym radnym przedstawione zostanie stanowisko odnośnie wykorzystania sali GS „SCH” w Strumieniu przez Gminę. Jednocześnie upoważnia się Burmistrza Strumienia do przeprowadzenia w tym kierunku stosownych rozmów.”.

2.     Komisja wnioskuje, aby na zebraniach mieszkańców w sołectwach i mieście Strumieniu, pod rozwagę mieszkańców poddać propozycję, aby przy okazji wyborów do Europarlamentu zaplanowanych na br., przeprowadzić referendum w sprawie udziału mieszkańców Gminy w kosztach odbioru śmieci. Komisja wnioskuje również, aby rozeznać koszty przeprowadzenia referendum, a także koszty wprowadzenia takiego rozwiązania odbioru śmieci.”.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że celowo nie wywoływał dyskusji na temat dzierżawy sali GS „SCH” w Strumieniu dla potrzeb MGOK poruszony przez radną A. Żur, gdyż chciał, aby wcześniej został odczytany wniosek Komisji Budżetu, która jako ostatnia odbyła swoje posiedzenie przedstawiając wniosek w tej sprawie. Poinformował też, że w przewie dzisiejszej sesji wspólnie uczestniczyliśmy w imprezie zorganizowanej w MGOK i dobrze wiemy jakie trudne są tam warunki lokalowe.

Przewodniczący C. Greń wnioskował, aby czynić starania o wydzierżawienie lub inną możliwość użytkowania sali GS „SCH” w Strumieniu przez Gminę, dla potrzeb organizacji imprez kulturalnych przez MGOK, uzasadniając swoje stanowisko popierające wniosek Komisji Budżetu.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor stwierdził, że wniosek Komisji Budżetu przesuwający podjęcie stanowiska w sprawie dzierżawy sali GS „SH” do marca br. jest bardzo dobrym rozwiązaniem.

Przewodniczący C. Greń jeszcze raz zaapelował, aby głosowanie nad tą sprawą przesunąć do końca marzec oraz zwrócił się do Burmistrza Strumienia o przedstawienie więcej materiałów na ten temat.

Burmistrz A. Grygierek stwierdziła, że nie wie jakie jeszcze dodatkowe materiały ma przedstawić Radzie, gdyż na posiedzeniach komisji przedstawiony został kosztorys remontu sali GS przygotowany przez inspektora nadzoru oraz harmonogram imprez organizowanych przez MGOK w br. Poprosiła więc o doprecyzowanie wniosku i określenie jakie inne dodatkowe materiały mają być przygotowane. Stwierdziła też, że przedstawiony przez Komisję Budżetu wniosek nie przedstawia żadnych konkretnych rozwiązań i nic nam nie daje. Stwierdziła też, że wszystkie niezbędne materiały pomocne do rozpatrzenia tej sprawy przekazaliśmy komisjom do rozpatrzenia.

Przewodniczący C. Greń odpowiedział, że komisjom generalnie chodzi o przedstawienie i wyjaśnienie sprawy czy gmina może inwestować środki budżetowe w nie swój majątek? Zwrócił się też z pytaniem do Radcy prawnego czy istnieje możliwość sporządzenia takiej umowy dzierżawy, z której wynikałaby możliwość inwestowania gminnych środków budżetowych w nie nasz majątek, a także możliwość jakiegokolwiek zabezpieczenia poniesionych przez Gminę kosztów.

Przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia M. Kutyła poinformowała, że w ostatnim czasie organizowane były jasełka w sali OSP w Strumieniu. Dzieci uczestniczące w tej imprezie nie miały się gdzie rozbierać i przebierać, gdyż warunki tam panujące są niezbyt odpowiednie do przeprowadzania tego typu imprez. Dlatego też zwróciła się z wnioskiem i apelem do Rady Miejskiej, aby czynić starania o wydzierżawienie sali GS „SCH” w Strumieniu dla potrzeb MGOK, jeżeli nie będzie do tego przeciwwskazań prawnych.

Wiceprzewodniczący S. Świtała wnioskował: kiedy rozpocznie się remont Sali Widowiskowej w Pruchnej?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że wniosek na remont Sali Widowiskowej w Pruchnej został złożony w grudniu 2008 r. i aktualnie czeka na ocenę. Na bieżąco prowadzimy też rozmowy z Urzędem Marszałkowskim o przyśpieszenie terminu rozpatrzenia wniosków. Stwierdziła też, że jeżeli załatwienie jakiejś sprawy jest zależne od nas to jest w stanie udzielić szczegółowego wyjaśnienia, jeżeli jednak decyzja jest zależna od innych instytucji, trudno taką sprawę dokładnie wyjaśnić. Na dzień dzisiejszy jedyną pewną wiadomością jest to, że ocena wniosków musi być dokonana w br., gdyż nie może trwać dłużej niż 12 miesięcy. Poinformowała też, że z naszej strony wszystko zostało wykonane w terminie, a środki na remont są zabezpieczone w budżecie Gminy.

Przewodniczący C. Greń jeszcze raz zwrócił się do radnych o wyrażenie zgody na przesunięcie terminu rozpatrzenia przez Radę sprawy zasadności dzierżawy sali GS „SCH” w Strumieniu dla potrzeb MGOK – do końca marca br., poddając ją po głosowanie.

13 głosami „za’, przy 1 głosie „przeciw” – do końca marca br. przesunięto termin rozpatrzenia przez Radę sprawy zasadności dzierżawy sali GS „SCH” w Strumieniu dla potrzeb MGOK.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że wstępnie na luty br. ogłoszono nabór wniosków dla działań „Odnowa i Rozwój Wsi” objętych Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013, gdzie planujemy złożenie wniosku pn. „Budowa obiektu sportowego na cele rekreacji sportowej wraz z zagospodarowaniem terenu przy LKS „Orzeł” Zabłocie w Zabłociu”. W związku z tym może zaistnieć potrzeba zwołania nadzwyczajnej sesji Rady Miejskiej w celu zaktualizowania Wieloletniego Planu Inwestycyjnego. Z własnego doświadczenia wiemy, że bardzo długo trwa ocena projektów, dlatego też termin zakończenia inwestycji planowany na 2009 r. musi zostać przesunięty na 2010 r.

Radna C. Skowron wnioskowała: czy jest już załatwiona sprawa przystanków autobusowych w Zbytkowie, przeznaczonych do wysiadania pasażerów wracających z Cieszyna i Pawłowic?

Radna C. Skowron podziękowała z-cy Burmistrza R. Greniowi w imieniu swoim oraz mieszkańców Zbytkowa za pomoc i zaangażowanie w sprawę wymiany wodociągu azbestowego.

Radna C. Skowron poinformowała, że w dniu 17 lutego br. o godz. 1700 w salce KWG - odbędzie się Zebranie Wiejskie sołectwa Zbytków.

Radny S. Balas poinformowała, że w dniu 18 lutego br. o godz. 1700 w sali Świetlicy Wiejskiej odbędzie się Zebranie Wiejskie sołectwa Bąków.

Radny K. Pisiut poinformował że w dniu 11 lutego br. o godz. 1700 w sali strażnicy OSP odbędzie się Zebranie Wiejskie sołectwa Pruchna.

Przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia M. Krutyła poinformował że w dniu 3 lutego br. o godz. 1630 w sali strażnicy OSP odbędzie się Zebranie Mieszkańców Miasta Strumienia.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor zwrócił się z pytaniem do Radcy prawnego, kto oprócz władz stanowiących, wykonawczych Gminy i organów kontrolnych - ma dostęp do nagrań z sesji Rady?

Radca prawny R. Szymonek odpowiedział, że dostęp do nagrań z sesji ma dostęp każdy kto tego chce, gdyż z art. 11b ustawy o samorządzie gminnym wynika jawność działalności kolegialnych organów gminy chyba, że na mocy przepisów ustawowych jest przesłanka do wyłączenia jawności obrad. Udostępnianie dokumentów z działalności organów gminy jest prowadzone na wniosek osoby zainteresowanej.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała: jeżeli na stronach internetowych są pokazywane komentarze do różnych artykułów, które są niezgodne z prawdą czy obraźliwe to w takim wypadku osoba administrująca stroną, a także osoba pisząca komentarz odpowiada za to.

Z-ca Burmistrza R. Greń odpowiedział na wnioski w sprawach:

1.     Niskiego ciśnienia wody w Drogomyślu: aby poprawić tą sytuację musi być przygotowana dokumentacja techniczna i wymiana odcinka żeliwnego zarośniętego wodociągu od strony Zabłocia w kierunku ul. Wiejskiej w Drogomyślu, a następnie azbestowego odcinka w kierunku Centrum Drogomyśla. W WZC Ustroń uzyskaliśmy informację, że inwestycja ta jest planowana do wykonania za 2 lata.

2.     Naprawa nierówności na chodniku dla pieszych przy ul. Głównej w Drogomyślu w rejonie mostu na rzece Wiśle obok posesji Pana Barona zostanie załatwiona w przyszłym tygodniu.

3.     Wyczyszczenie ul. Machny Ogrodzeńskiej i posesji Państwa Gamżów oraz naprawa chodnika przy ul. Powstańców Śląskich w Strumieniu będą wykonane zaraz jak tylko aura na to pozwoli.

4.     Temat przystanków autobusowych w Zbytkowie, przeznaczonych do wysiadania pasażerów jadących z Cieszyna i Pawłowic jest już dokładnie rozeznany. Zarząd Dróg Wojewódzkich wyraziłby zgodę na wybudowanie przystanku autobusowego do wysiadania pasażerów wraz z zatoczką na gminnej działce położonej przy ul. 1 Maja w Zbytkowie. Jednak nie będziemy budować nowego przystanku, gdyż chcemy wykorzystać istniejące przystanki autobusowe przy dwupasmówce.

Radny S. Balas wnioskował, aby zwrócić się do PKS o umieszczenie większych i bardziej czytelnych rozkładów jazdy na przystankach autobusowych.

Z-ca Burmistrza R. Greń poinformował, że w tej sprawie wystąpimy z pismem do PKS.

 

ad. 20.

 

Przewodniczący C. Greń dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady XXXII sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 1900) słowami „zamykam XXXII sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

Zapis dźwiękowy obrad sesji Rady Miejskiej w Strumieniu stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

Protokołowała: Elżbieta Król

 

Przewodniczący Rady

Czesław GREŃ