Protokół Nr XXXIV/2009

obrad trzydziestej czwartej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu,

odbytych w dniu 26 lutego 2009 r. o godz. 1600

w sali obrad Urzędu Miejskiego w Strumieniu

Obecni: Radni Rady Miejskiej, sołtysi i przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorzy i kierownicy podległych Radzie jednostek i zakładów budżetowych – wg załączonych list obecności, pracownicy Urzędu Miejskiego w Strumieniu i przedstawiciele lokalnej prasy.

Ponadto w obradach udział wzięli:

1.    Burmistrz Strumienia – mgr Anna Grygierek

2.    z-ca Burmistrza Strumienia – inż. Roman Greń

3.    Skarbnik Strumienia – mgr Danuta Mitko

4.    z-ca Skarbnika Strumienia – mgr Maria Kłósko

5.    Sekretarz Strumienia – Daniela Kula

Porządek obrad:

    1.     Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

    2.     Przedstawienie porządku obrad.

    3.     Wystąpienia gości.

    4.     Informacja o działalności Burmistrza w okresie od 30 stycznia 2009 r. do 18 lutego 2009 r.

    5.     Informacja przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

    6.     Interpelacje i zapytania radnych.

    7.     Informacja nt. stanu współpracy gminy Strumień z gminami partnerskimi.

    8.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie Regulaminu wynagradzania nauczycieli.

    9.     Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę Nr XXXV/251/2005 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 31 maja 2005 r. w sprawie ustalenia trybu i kryteriów przyznawania nagród dla nauczycieli za ich osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze.

 10.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchylenia uchwały w sprawie zawarcia porozumienia z gminą Cieszyn o powierzeniu wykonywania zadania z zakresu doskonalenia zawodowego i doradztwa metodycznego nauczycieli o wymiarze ponadlokalnym.

 11.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego, wniesienia majątku i objęcia udziałów w Wodociągach Ziemi Cieszyńskiej Sp. z o.o. z siedzibą w Ustroniu.

 12.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2009 r.

 13.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie określenia wysokości ekwiwalentu dla członków ochotniczej straży pożarnej.

 14.     Zatwierdzenie protokołów XXXII sesji oraz XXXIII nadzwyczajnej sesji.

 15.     Informacje, wolne głosy i wnioski.

 16.     Zakończenie.

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył - przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu Czesław Greń.

Przewodniczący C. Greń – na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 15 radnych, na 15 ustawowego składu Rady – obrady są zatem prawomocne.

Przewodniczący C. Greń przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, Burmistrza Strumienia, z-cę Burmistrza Strumienia, Skarbnika Strumienia, z-cę Skarbnika Strumienia, Sekretarza Strumienia, Radcę prawnego R. Szymonka, pełnomocnika Burmistrza ds. Profilaktyki Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Narkomanii Waldemara Saltariusa, dyrektorów i kierowników podległych Radzie jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych, Sołtysów i Przewodniczącą Rady Mieszkańców Miasta Strumienia oraz przedstawicieli lokalnej prasy „Nowej Formacji”.

 

ad. 2.

 

Przewodniczący C. Greń przedstawił porządek obrad XXXIV sesji.

Do przedstawionego porządku obrad nie wniesiono uwag.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie porządek obrad.

Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie (głosowało 15 radnych).

 

ad. 3.

 

Punkt 3 wypadł – wystąpień gości nie było.

 

ad. 4.

 

„Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie od 30 stycznia 2009 r. do 18 lutego 2009 r.

Burmistrza A. Grygierek poinformowała, że ostatni okres był bardzo pracowitym okresem, gdyż oprócz codziennych zajęć odbywały się zebrania mieszkańców we wszystkich sołectwach i mieście. Frekwencja mieszkańców na zebraniach była bardzo różna, należy też zauważyć, że coraz więcej mieszkańców w nich uczestniczy z czego jesteśmy bardzo zadowoleni. W br największa frekwencja odnotowana była zebraniu w sołectwie Drogomyśl, zaś w ubiegłym roku w sołectwie Pruchna. Zebrania średnio trwały od godz. 1700 do 2100 i omawiano na nich sprawy dotyczące całej Gminy. W ciągu obecnej kadencji jest to już trzeci rok, kiedy wspólnie z mieszkańcami uczestniczymy w zebraniach i warto zwrócić uwagę na to, że coraz więcej mieszkańców, przychodząc na zebrania interesuje się i dostrzega problemy całej gminy i sołectwa, a nie tylko swoje własne prywatne sprawy.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że na stronie Urzędu Marszałkowskiego ukazała się informacja, że dostępne będą dodatkowe środki przeznaczonych na bardzo krótkie konkursy o bardzo uproszczonej procedurze oceny. Wspólnie z Kierownikiem Referatu Funduszy Zewnętrznych zaczęliśmy analizować co z tych środków moglibyśmy zrobić. Z dostępnych informacji wiemy, że uruchomione będą następne priorytety dotyczące: infrastruktury zaplecza turystycznego, infrastruktury kultury, modernizacji i rozbudowy infrastruktury uzupełnienia sieci dróg kluczowych, infrastruktury szkolnictwa wyższego i infrastruktury lecznictwa zamkniętego. Po uzyskaniu tych informacji rozpoczęliśmy starania, aby w momencie kiedy będą znane szczegóły złożyć projekt na infrastrukturę zaplecza turystycznego oraz na infrastrukturę kultury. Planowaliśmy, aby w ramach tych projektów starać się np. o zwrot kosztów poniesionych na oświetlenie parku w Strumieniu. W tej chwili znamy już szczegóły tych konkursów i jest to dla nas małe rozczarowanie, gdyż przewidziane do wsparcia typy projektów w ramach infrastruktury zaplecza turystycznego to: budowa, rozbudowa, odbudowa, nadbudowa, przebudowa i remont bazy noclegowej wraz z niezbędnym wyposażeniem oraz budowa, rozbudowa, odbudowa, nadbudowa, przebudowa i remont bazy gastronomicznej wraz z niezbędnym wyposażeniem. Ponadto mile widziane będą projekty rozpoczęte lub zakończone do rozliczenia. Tak więc gmina Strumień oraz wiele innych gmin nie będzie miało możliwości skorzystania z tych środków. Natomiast projekty przewidziane do wsparcia w ramach infrastruktury kultury to: rewitalizacja, konserwacja, renowacja i remont na cele kulturalne dotyczącego zabezpieczenia obiektu dziedzictwa kulturowego na wypadek zagrożeń. I tutaj mieliśmy zamiar złożyć wniosek na zabezpieczenie niszczejącego obiektu zamku w Strumieniu. Dzisiaj przeprowadziliśmy rozmowę z Urzędem Marszałkowskim, aby uzyskać dodatkowe informacje nt. złożenia wniosku i dowiedzieliśmy się, że w ramach tych konkursów planowane jest dofinansowanie systemów zabezpieczeń obiektów dziedzictwa kulturowego po kątem pożarów, włamań itp. Są jeszcze inne możliwości składania wniosków np.: tworzenie szlaków dziedzictwa kulturowego, diagnozowanie szlaków dziedzictwa kulturowego pod warunkami powszechnego udostępniania, a także usuwania barier dla osób niepełnosprawnych w istniejących obiektach kultury z tym, że termin ich składania jest bardzo krótki. W tym naborze wniosków główny nacisk kładziony jest na koszty już poniesione. Poinformowała też, że na bieżąco śledzimy wszelkie możliwości składania wniosków i wybieramy te, z których gmina Strumień mogłaby skorzystać.

Przewodniczący C. Greń zapytał czy radni zgłaszają pytania lub uwagi do „Informacji” Burmistrza Strumienia o zarządzeniach podjętych w okresie międzysesyjnym?

Do „Informacji” nie wniesiono uwag.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 5.

 

Informacja przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że ostatnim okresie odbyło się bardzo wiele różnych spotkań, odbyły się też zebrania mieszkańców we wszystkich sołectwach i mieście. Na zebraniach mieszkańcy najczęściej wnioskowali w sprawach dróg, chodników i oświetlenia ulicznego.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że na zebraniach była przedstawiana sprawa, którą aktualnie zajmuje się Rada, a dotycząca uporządkowania odbioru śmieci od mieszkańców na terenie Gminy. Z-ca Burmistrza przedstawiał mieszkańcom na zebraniach system zbiórki odpadów obecnie stosowany oraz rozwiązanie, które planujemy wprowadzić od 1 kwietnia br. tzn. odbiór śmieci od mieszkańców przez firmy na podstawie umów indywidualnych. Osiągnęliśmy też pierwszy sukces w tej sprawie, gdyż po pierwszym zebraniu w Strumieniu wydawało się, że mieszkańcy będą musieli płacić za worki i wywóz śmieci segregowanych jednak na następnym zebraniu ceny za odbiór śmieci segregowanych zostały ujednolicone tzn. dostarczanie worków i odbiór śmieci segregowanych będzie się odbywać za darmo. Tak więc pojawienie się konkurencji spowodowało, że firma dotychczas odbierająca śmieci na terenie Gminy dostosowała swoją ofertę do ofert firm konkurencyjnych, które pojawiły się na terenie Gminy. Podał też dobrą informację, że od 1 kwietnia br. mieszkańcy Gminy nie będą płacić za dostarczenie worków oraz odbiór śmieci segregowanych.

Przewodniczący C. Greń poinformował też, że na zebraniach przedstawiał propozycję możliwości opodatkowania wszystkich mieszkańców Gminy na rzecz odbioru śmieci, która może dojść do skutku tylko w drodze przeprowadzenia referendum. Poprosił też mieszkańców, aby przemyśleli propozycję wprowadzenia takiego rozwiązania oraz aby przedstawiali swoje uwagi i opinii w tej sprawie. Zainteresowanie mieszkańców tym tematem na zebraniach było bardzo duże. Przedstawił też różnice w przykładowych wyliczeniach, korzystając ze stawek opodatkowania mieszkańców wprowadzonych drogą referendum w okolicznych gminach (Ustroń, Brenna, Pszczyna), a także wyliczenia zgodne z ilością umów podpisanych z firmą odbierającą śmieci. Przy zastosowaniu najniższej obowiązujące stawki w jednej z okolicznych gmin 4 zł od mieszkańca, przy ogólnej liczbie mieszkańców Gminy 13 000 uzyskujemy kwotę 52 000 zł. Biorąc zaś dane od firmy Pana Janoty, który informuje, że ma podpisanych 1 000 umów na wywóz śmieci mnożąc razy 15 zł uzyskujemy kwotę około 15 000 zł. Część umów mieszkańcy mają podpisane z innymi firmami więc kwota ta może wynosić około 20 000,- zł. Z wyliczeń tych widać dość znaczną różnicę, a także wysokość kwoty do zagospodarowania, gdyby udało się wprowadzić to rozwiązanie. Jednakże sami mieszkańcy Gminy w drodze referendum zadecydują jakie rozwiązanie odnośnie odbioru śmieci zostanie wprowadzone. Nasze decyzje w tym temacie dotyczyć będą tylko tego, przy których wyborach przeprowadzimy referendum, czy przy wyborach do europarlamentu czy też do samorządu. Mamy jeszcze trochę czasu aby dokładnie i dogłębnie przemyśleć tą sprawę.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że rozdał wszystkim radnym kserokopie jednego z ostatnich numerów czasopisma „Wspólnota” pt. „Działalność uchwałodawcza rady gminy”. Zwrócił się z prośbą do radnych, aby w ramach samokształcenia zapoznali się z tym bardzo ciekawym i pomocnym materiałem dotyczącym: porządku obrad i przebiegu sesji, podejmowaniu uchwał, procedury uchwałodawczej, uchwalaniu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego itp.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 6.

 

Przewodniczący C. Greń zapytał radnych, czy odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzedniej sesji są zadawalające oraz czy zgłaszają jeszcze jakieś dodatkowe pytania i uwagi?

Radny J. Szeruda podziękował z-cy Burmistrza na pisemną odpowiedź na interpelacje zgłoszone na poprzedniej sesji Rady.

Radny J. Szeruda interpelował w sprawach:

1)    wykonania dwóch nowych punktów oświetlenia ulicznego przy ul. Oblaski w Drogomyślu na wysokości posesji Państwa Pokomeda i Cieślar;

2)    wyjaśnienia sprawy budowy na terenie byłego POM-u w Drogomyślu przy ul. Wiejskiej stacji telefonii komórkowej.

Burmistrz A. Grygierek poprosiła o uszczegółowienie pierwszej interpelacji dot. nowych punktów oświetleniowych przy ul. Oblaski w Drogomyślu – o co dokładnie chodzi?

Radny J. Szeruda jeszcze raz wyjaśnił, że chodzi o wykonanie dwóch nowych punktów oświetlenia ulicznego na wysokości posesji Państwa Pokomeda i Cieślar.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła:

1.     Obecnie jest wykonywana dokumentacja na ustawienie dwóch punktów oświetleniowych ale w innym miejscu sołectwa. Jeżeli zostaną oszczędności, wtedy zastanowimy się nad tym wnioskiem. Przypomniała też, że samych wniosków złożonych do budżetu, a związanych z oświetleniem było bardzo dużo. W br. ustaliliśmy, że priorytetem jest oświetlenie ulicy Głównej w Bąkowie, a także skrzyżowań przy głównych drogach w Gminie. Odpowiedziała też, że przyjmuje tą interpelację jako wniosek do budżetu na rok 2010.

2.     O pozwolenia na budowę budynków jednorodzinnych, czy innych inwestycji inwestorzy starają się bezpośrednio w Starostwie Powiatowym w Cieszynie. W Urzędzie inwestor sprawdza tylko czy plan zagospodarowania przestrzennego przewiduje lub zabrania budowy danego rodzaju obiektu. Działka w Drogomyślu, na której planowana jest budowa stacji telefonii komórkowej jest działką prywatną, a zgodnie z zapisami planu zagospodarowania przestrzennego przewidywana jest pod „szeroko rozumiane usługi i rzemiosło”. Urząd w tej sprawie niewiele może zrobić, gdyż nikt się nas nie pyta o zdanie, czy nam się to podoba czy nie, gdyż nie jesteśmy stroną postępowania.

Przewodniczący C. Greń dodatkowo wyjaśnił, że sprawa budowy stacji telefonii komórkowej była już nieoficjalnie zgłaszana po Zebraniu mieszkańców w sołectwie Drogomyśl. Sprawa ta została zgłoszona radnemu powiatowemu K. Gajdzicy, mieszkańcowi Drogomyśla, aby przeprowadził rozmowy i rozeznał tą sprawę w Starostwie Powiatowym. Radny powiatowy K. Gajdzica obiecał, że przekaże wszystkie uzyskane na ten temat informacje (czy taka inwestycja jest faktycznie rozpoczynana, w jaki sposób będzie budowana, jakie będzie miała parametry i zabezpieczenia, a także jak inwestycja ta będzie oddziaływała na ludzi i środowisko).

Burmistrz A. Grygierek jeszcze raz podkreśliła, że inwestorzy podejmujący jakiekolwiek inwestycje na terenie Gminy (budowa, rozbudowa) do Urzędu Miejskiego w Strumieniu występują tylko o wydanie wypisu z planu zagospodarowania przestrzennego, nie informując nas do jakich celów jest im ten dokument potrzebny (czy do podjęcia budowy czy też zbycia gruntu). O tym jakiego typu jest to inwestycja dowiadujemy się w momencie składania deklaracji podatkowych służących do wyliczenia podatku od nieruchomości. Wiele lat temu Gmina załatwiała sprawy związane z wydawaniem pozwoleń na budowę ale obecnie wydaje je Starostwo Powiatowe w Cieszynie. Jedynie przy inwestycjach dotyczących działalności gospodarczej, przemysłu i usług jest potrzebne wydanie raportu lub decyzji środowiskowej i wtedy jesteśmy informowani na etapie wcześniejszym, gdyż musimy pewne sprawy uzgadniać i wtedy możemy się więcej dowiedzieć.

Radny K. Pisiut interpelował w sprawie oświetlenia skrzyżowania drogi wojewódzkiej Katowice-Cieszyn z drogą powiatową ul. Główną w Pruchnej (nie świecą tam cztery lampy oświetlenia ulicznego).

Radny T. Tolasz interpelował w sprawach:

1)    zwrócenia się do Powiatowego Zarządu Dróg w Cieszynie o ustawienie przy sklepie „Mini Market” w Pruchnej, na skrzyżowaniu drogi powiatowej ul. Głównej z drogą gminną ul. Osiedlową znaku drogowego T- 6 wskazującego rzeczywisty przebieg drogi z pierwszeństwem przez skrzyżowanie;

2)    wycięcia drzew „samosiejek” rosnących przy ul. Nowej w Pruchnej.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor interpelował w sprawach:

1)    poszerzenia bardzo wąskiej ul. Cieszyńskiej w Strumieniu;

2)    wystąpienia do właściciela drogi krajowej Katowice-Cieszyn o ustawienie kierunkowskazu „Strumień” przy zjeździe na ul. Lipową w Pruchnej (ustawiono tam tylko kierunkowskaz „Bąków”);

3)    zwrócenia uwagi właścicielowi stacji transformatorowej przy ul. Młyńskiej w Strumieniu (w rejonie sklepu „Biedronka”) na bardzo nieestetyczny wygląd tego obiektu.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że wszystkie zgłoszone interpelacje rozeznamy i przyjmujemy do realizacji.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że nieruchomość, na której usytuowany jest sklep „Biedronka” wraz odcinkiem chodnika przy ul. Młyńskiej obok sklepu oraz terenem gdzie usytuowana jest stacja transformatorowa zakupiła firma będąca właścicielem sklepu. Grunt zajęty po chodnik udało się bezpłatnie przejąć na własność Gminy na mocy porozumienia. Jeżeli chodzi o nieestetyczny wygląd stacji transformatorowej możemy jednie prosić i wnioskować do właściciela o polepszenie jej wizerunku. Teraz nie buduje się tego typu obiektów w takim miejscu ale ktoś kiedyś wydał pozwolenie na usytuowanie stacji transformatorowej w pasie drogi. Koszt budowy tego typu obiektu jest bardzo drogi i wynosi około 80 000 zł. Stwierdziła też, że zgadza się z przedstawioną interpelacją i tak samo uważa, że obiekt ten powinien być usytuowany 3-

Radna C. Skowron interpelowała w sprawach:

1)    wystąpienia do Zakładu Energetycznego „ENION” o wymianę nie świecących żarówek: dwóch przy ul. Wyzwolenia i jednej na skrzyżowaniu ul. Strażackiej z ul. Długą w Zbytkowie;

2)    wystąpienia do Powiatowego Zarządu Dróg w Cieszynie o wyczyszczenie rowu przydrożnego przy ul. Wyzwolenia w Zbytkowie.

 

ad. 7.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia - „Informację nt. stanu współpracy gminy Strumień z gminami partnerskimi” – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Przewodniczący C. Greń przypomniał jak bardzo uroczyście i miło przyjęto naszą delegację w województwie Żylińskim na Słowacji. Przedstawiciele władz Żylina stwierdzili, że wystosowali wiele zaproszeń do współpracy partnerskiej do różnych dużych miast i gmin w Polsce, które nie znalazły odzewu. Władze województwa Żylińskiego wyrazili też swoje zadowolenie, że nieduża gmina Strumień podjęła wezwanie do współpracy transgranicznej.

Burmistrz A. Grygierek dodatkowo poinformowała, że miała okazję uczestniczyć w oficjalnym spotkaniu zakończonym obiadem u Konsula w Ostrawie, gdzie prowadzono rozmowy na temat projektu, który wspólnie realizują gimnazja w Strumieniu i Ostrawie. Na spotkaniu tym omawiano również ewentualne możliwości poszerzenia współpracy na przyszłość.

Komisje Rady nie wniosły uwag do „Informacji”.

Radni nie wnieśli uwag do „Informacji”.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 8.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie Regulaminu wynagradzania nauczycieli – przedstawiła Dyrektor ZOS J. Włoch.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XXXIV/253/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 26 lutego 2009 r. w sprawie Regulaminu wynagradzania nauczycieli.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 9.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały zmieniającej uchwałę Nr XXXV/251/2005 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 31 maja 2005 r. w sprawie ustalenia trybu i kryteriów przyznawania nagród dla nauczycieli za ich osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze – przedstawiła Dyrektor ZOS J. Włoch.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że nowy zapis dotyczący bezpieczeństwa na zajęciach w szkołach jest bardzo ciekawy, gdyż Ministerstwo martwi się o bezpieczeństwo dzieci, a nikt nie pomyśli o przeciążonych kilkunastokilogramowych tornistrach uczniów pełnych ćwiczeń, książek i zeszytów, które są wymagane w szkołach. Ponadto należy zaznaczyć - czy Ministerstwo myśli, że do tej poru w szkołach nie dbano o bezpieczeństwo i higienę dzieci.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor stwierdził, że takie polecenie z Ministerstwa świadczy o czymś takim, że do tej pory kompletnie nie dbano o bezpieczeństwo dzieci w szkołach. Zapis ten brzmi dziwnie, gdyż wynika z niego, że do tej pory bezpieczeństwa w szkołach nie było i teraz dodajemy szkołom to zadanie do realizacji.

Przewodniczący C. Greń stwierdził też, że zastanawia się wg jakich reguł bezpieczeństwo dzieci w szkołach będzie oceniane.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXXIV/254/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 26 lutego 2009 r. w sprawie zmieniająca uchwałę Nr XXXV/251/2005 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 31 maja 2005 r. w sprawie ustalenia trybu i kryteriów przyznawania nagród dla nauczycieli za ich osiągnięcia dydaktyczno-wychowawcze.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 10.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie uchylenia uchwały w sprawie zawarcia porozumienia z gminą Cieszyn o powierzeniu wykonywania zadania z zakresu doskonalenia zawodowego i doradztwa metodycznego nauczycieli o wymiarze ponadlokalnym – przedstawiła Dyrektor ZOS J. Włoch.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

13 głosami „za”, przy 2 „wstrzymujących się od głosu” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXXIV/255/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 26 lutego 2009 r. w sprawie uchylenia uchwały w sprawie zawarcia porozumienia z gminą Cieszyn o powierzeniu wykonywania zadania z zakresu doskonalenia zawodowego i doradztwa metodycznego nauczycieli o wymiarze ponadlokalnym.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 11.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego, wniesienia majątku i objęcia udziałów w Wodociągach Ziemi Cieszyńskiej Sp. z o.o. z siedzibą w Ustroniu – przedstawił z-ca Burmistrza R. Greń.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXXIV/256/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 26 lutego 2009 r. w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego, wniesienia majątku i objęcia udziałów w Wodociągach Ziemi Cieszyńskiej Sp. z o.o. z siedzibą w Ustroniu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 12.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2009 r. (wraz z autopoprawką) – przedstawiła Skarbnik D. Mitko.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut przedstawił ogólny wniosek Komisji dotyczący materiałów sesyjnych: „Komisja wnioskuje, aby w materiałach sesyjnych przesyłać radnym tylko sam projekt uchwały dotyczący zmian w budżecie bez żadnych załączników ze względu na to, że załączniki są bardzo obszerne, a do dnia sesji wielokrotnie są do nich wprowadzane autopoprawki.”.

Przewodniczący Komisji Oświaty, … - J. Szeruda i przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga poinformowali, że komisje nie wniosły uwag doprojektuj uchwały.

Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z autopoprawką.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXXIV/257/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 26 lutego 2009 r. w sprawie zmian budżetu gminy Strumień na 2009 r.

Uchwała w załączeniu.

Burmistrz A. Grygierek podziękowała Radzie za podjęcie powyższej uchwały. Poinformowała też, że podejmowanie uchwał o zmianie budżetu gminy na każdej sesji Rady świadczy o tym, że staramy się na bieżąco pracować i podejmować wiele działań, które mają na celu pozyskanie różnych środków zewnętrznych dla potrzeb całej Gminy. To, że na bieżąco korygujemy budżet świadczy o tym, że w najbliższym czasie będziemy składać trzy projekty w ramach współpracy międzynarodowej. W wyniku dzisiejszych zmian w budżecie przyznajemy również dwie dotacje na zakup samochodu dla OSP w Drogomyślu i karosaż samochodu dla OSP Pruchna.

 

ad. 13.

 

Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie określenia wysokości ekwiwalentu dla członków ochotniczej straży pożarnej – przedstawił Radca prawny R. Szymonek.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXXIV/258/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 26 lutego 2009 r. w sprawie określenia wysokości ekwiwalentu dla członków ochotniczej straży pożarnej.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 14.

 

Protokoły: Nr XXXII/2009 trzydziestej drugiej sesji i XXXIII/2009 trzydziestej trzeciej nadzwyczajnej sesji, które były wyłożone do wglądu w biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – zostały przyjęte bez uwag.

 

ad. 19.

 

W wolnych wnioskach głos zabrali:

Wiceprzewodniczący Stanisław Świtała wnioskował o wystąpienie do Powiatowego Zarządu Dróg w Cieszynie o wycięcie suchej lipy przy ul. Lipowej w Pruchnej (w rejonie przystanku autobusowego), zagrażającej ruchowi samochodów i pieszych.

Wiceprzewodniczący S. Świtała przekazał słowa podziękowania strażakom, którzy po niedawnych opadach śniegu odśnieżali dachy szkół na terenie Gminy.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że akcja odśnieżanie dróg na ternie Gminy przebiega bardzo sprawnie. W porównaniu z poprzednimi latami nie dochodziły do nas żadne większe sygnały mieszkańców nt. złego odśnieżania. Przy tej okazji przekazał słowa podziękowania dla firm i osób odśnieżających drogi na terenie gminy Strumień. Poinformował też, że Burmistrz i z-ca Burmistrza bardzo szybko reagują na wszystkie uwagi mieszkańców dot. nieprawidłowości w odśnieżaniu dróg na terenie Gminy.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że obawialiśmy się wprowadzenia zmian zasad dotyczących przetargów na odśnieżanie dróg. Do tej pory firmy odśnieżające drogi były wyłanianie w drodze przetargu przeprowadzanego corocznie, w br. po raz pierwszy przeprowadziliśmy przetarg i podpisaliśmy umowę na dwa lata. Mieliśmy w tym temacie wiele obaw i prowadziliśmy rozmowy czy takie rozwiązanie sprawdzi się. W umowach z wykonawcami zawarliśmy zapisy, które umożliwiają jej rozwiązanie. Z kilkuletniego doświadczenia może zauważyć, że pomimo tego, że zima w br. jest bardzo obfita w opady śniegu należy stwierdzić, że odśnieżanie dróg przeprowadzane jest bardzo sprawnie. W poprzednich latach udało się nam zaoszczędzić środki na zimowym utrzymaniu dróg z czego na wiosnę wykonywaliśmy dodatkowe remonty na drogach. W br. w ramach odśnieżania dróg nie pozostaną oszczędności, a stan dróg po zimie będzie niezbyt dobry, zaś remonty cząstkowe dróg zaplanowane na wiosnę zapewne pochłoną dość dużą część budżetu.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała:

1.     W ostatnim numerze tygodnika „Głos Ziemi Cieszyńskiej” ukazał się artykuł pt. „Urzędnicze kokosy” obrazujący wynagrodzenia pracowników urzędów na terenie Powiatu Cieszyńskiego. Gmina Strumień zajmuje w tym zestawieniu trzecie od końca miejsce, co spowodowane jest tym, że kadra Urzędu Miejskiego w Strumieniu została trochę odnowiona, gdyż zatrudniono trochę młodych osób, a ogólnie można stwierdzić, zwynagrodzenia są takie na jakie nas stać.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że w artykule tym jest zawarte wyjaśnienie, skąd biorą się niektóre średnie wynagrodzeń w urzędach.

2.     Fundacja „Batorego” przeprowadziła analizę ponad 160 gmin z całego województwa śląskiego po katem przejrzystości, otwartości oraz sprawności i szybkości obsługi petenta. Jest się czym pochwalić, gdyż gmina Strumień egzekwo z gminą Chybie zajęła bardzo dobre 14 miejsce w skali całego województwa. Ogólnie należy stwierdzić, że dosyć sporo gmin z Powiatu Cieszyńskiego zajmuje czołowe miejsca w tej klasyfikacji natomiast na ostatnim miejscu znalazła się gmina Pszczyna. Cała analiza była prowadzona anonimowo, nikt nic nie wiedział, a rozmowy prowadzone z pracownikami urzędów były nagrywane. Poinformowała też, że przekazała słowa podziękowania dla pracowników Urzędu za dobrą pracę i dbanie o zewnętrzny wizerunek całego Urzędu, gdyż zarówno Burmistrz jak i wszyscy pracownicy ma wpływ na to osiągnięcie.

3.     W związku z umożliwieniem mieszkańcom Gminy lepszego dostępu do Urzędu zawsze jeden dzień w tygodniu miał wydłużone godziny pracy. Do tej pory był to piątek, kiedy Urząd był czynny do 1600. Jednak z obserwacji wynika, że najwięcej osób chcących załatwić sprawy przychodzi do Urzędu w pierwszych dniach tygodnia (od poniedziałku do środy), pod koniec tygodnia ludzi jest coraz mniej, a w piątki jest już ich niewiele. W związku ze zmiana ustawy o pracowniach samorządowych zaistniała możliwość wydłużenia godzin pracy Urzędu i dlatego planujemy wydłużyć godziny otwarcia Urzędu w środy do godz. 1700. Wyraziła nadzieję, że takie wydłużenie godzin pracy umożliwi załatwienie spraw mieszkańcom. Kosztem dłuższych godzin pracy w środę pozostałe dni tygodnia będą miały skrócone godziny pracy. Wydłużenie godzin pracy w środę jest wstępnie uzgodnione z pracownikami oraz Związkami Zawodowymi. Zmiana tą planujemy wprowadzić od 1 kwietnia br.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut przedstawił ogólne wnioski Komisji:

1.     „Komisja pozytywnie opiniuje propozycję zmiany sposobu użytkowania wolnego lokalu mieszkalnego w Strumieniu przy ul. 1 Maja 6 – na lokal użytkowy. Oddanie lokalu do dzierżawy należy przeprowadzić zgodnie z obowiązującymi zasadami wydzierżawiania lokali użytkowych będących w zarządzie ZGKiM.”.

2.     „Komisja wnioskuje o stopniowe przekształcanie zwalnianych lokali mieszkalnych położonych na parterach budynków komunalnych, przy głównych ciągach komunikacyjnych w mieście, na lokale użytkowe. Środki finansowe uzyskane z tego tytułu należy inwestować w remonty pomieszczeń na II piętrach budynków komunalnych - celem adaptacji ich na mieszkania.”.

Przewodniczący C. Greń odczytał zaproszenia:

-       na Walne Zebranie Sprawozdawcze OSP Strumieniu, które odbędzie się w dniu 28 lutego br. o godz. 1500 w sali OSP w Strumieniu,

-       na koncert fortepianowy pianisty Marcina Dominika Głucha „Chopin i nie tylko” organizowany w MGOK w Strumieniu, który odbędzie się w dniu 1 marca br. o godz. 1800 w auli Gimnazjum w Strumieniu,

-       na inaugurację Programu „Podróż przez historię” organizowaną przez Gimnazjum w Strumieniu, która odbędzie się w dniu 27 lutego br. o godz. 1000 w auli Gimnazjum w Strumieniu.

 

ad. 20.

 

Przewodniczący C. Greń dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady XXXIV sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 1715) słowami „zamykam XXXIV sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

Zapis dźwiękowy obrad sesji Rady Miejskiej w Strumieniu stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

Protokołowała: Elżbieta KRÓL

 

Przewodniczący Rady

Czesław GREŃ