Radny powiatowy E. Dudkowiak poinformował, że planowany remont drogi powiatowej ul. Głównej w Pruchnej, na
Radni Rady Miejskiej w Strumieniu przyjęli tą informację oklaskami.
Radny powiatowy E. Dudkowiak poinformował, że realizacja inwestycji przewidziana jest na 2 lata. Przetarg jest planowany na czerwiec, lipiec br., ponieważ zdezaktualizowały się niektóre uzgodnienia i konieczne jest uzupełnienie dokumentów. Poinformował też, że we wszystkich jego staraniach przez cały czas wspierał go radny powiatowy K. Gajdzica.
Radny powiatowy E. Dudkowiak stwierdził też, że bardzo mocno zniszczona jest nawierzchnia drogi powiatowej ul. Długiej w Zabłociu, więc i ona zasługuje na remont. Na razie przeprowadzone zostaną tam remonty cząstkowe lecz konieczne jest czynienie starań o to, aby i ona otrzymała porządną nawierzchnię i parametry zgodne z wymaganiami.
Przewodniczący C. Greń poinformował, że radny E. Dudkowiak jest przewodniczącym Komisji Infrastruktury Drogowej i Bezpieczeństwa Rady Powiatu Cieszyńskiego. Stwierdził też, że bardzo cieszymy się z remontu odcinka ul. Głównej w Pruchnej ale pozostaje jeszcze najbardziej newralgiczny, ze względu na zalewanie wodą, odcinek w kierunku dwupasmówki. Z informacji uzyskanych od Starosty wiemy, że remont ten będzie musiał być zrealizowany ze środków własnych Powiatu, kiedyś w przyszłości, gdy będą takie możliwości. Zaapelował też do radnych powiatowych, aby nie zapomnieli o kolejnym odcinku ul. Głównej w Pruchnej.
Radny powiatowy E. Dudkowiak poinformował też, że rozmawiał z władzami gminy Strumień nt. udziału finansowego Gminy w tym remoncie oraz wyjaśnił, że Gmina nie deklaruje udziału własnego i na razie nie ma mowy o dofinansowaniu tego przedsięwzięcia.
ad. 4.
„Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie od 18 lutego 2009 r. do 19 marca 2009 r.
Burmistrz A. Grygierek przekazała słowa podziękowania dla radnych powiatowych: E. Dudkowiaka i K. Gajdzicy za ogromne zaangażowanie w pilotowanie sprawy dotyczącej remontu drogi powiatowej ul. Głównej w Pruchnej, gdyż jest to sprawa która od wielu lat czeka na realizację. Podziękowała też v-ce Marszałkowi M. Ormańcowi za otwartość i życzliwość oraz wszelką pomoc okazywaną gminie Strumień.
Burmistrz A. Grygierek uzupełniając Informację poinformowała o:
1. Rozstrzygnięciu przetargu na wykonanie kanalizacji na ul. Towarowej w Strumieniu, umowę podpisano 10 marca br., prace już rozpoczęto. Inwestycja ta dofinansowywana jest z WFOŚiGW, jest nieduży odcinek, którego koszt po przetargu wynosi 277 808 tys. zł.
2. Rozstrzygnięciu przetargu na remont ul. Słonecznej w Bąkowie, umowę podpisano 26 marca br., przetarg wygrała Firma „DIEGO” z Warszowic, koszt remontu wynosić będzie 158 tys. zł, a termin realizacji ustalono do 15 czerwca br.
3. Rozstrzygnięciu przetargu na remont ul. Długiej w Zbytkowie, umowę podpisano 26 marca br., przetarg wygrała firma „DIEGO” z Warszowic, koszt remontu wynosić będzie 158 tys. zł, a termin realizacji ustalono do 30 czerwca br.
4. W dniu 6 marca br. ogłoszono przetarg na budowę odwodnienia osiedla w Drogomyślu, otwarcie ofert odbędzie się 30 marca br.
5. Zlecono wykonanie dokumentacji na budowę sieci kanalizacji w rejonie ul. Łuczkiewicza i ul. Brodeckiego w Strumieniu. Przetarg wygrała firma z Bielska-Białej, której oferta była najkorzystniejsza i wynosiła niecałe 17 tys. zł (w budżecie Gminy na ten cel mieliśmy przeznaczoną kwotę 50 tys. zł). Wykonanie kanalizacji w tym rejonie wiąże się z planowanym remontem drogi wojewódzkiej ul. Brodeckiego i ul. Kolejowej.
6. Zlecono wykonanie dokumentacji na budowę sieci kanalizacji w rejonie ul. Kościelnej w Strumieniu. Koszt dokumentacji wynosić będzie 9 700 zł. Planujemy wykonanie kanalizacji w tym miejscu, gdyż do końca czerwca br. ma być gotowa dokumentacja na remontu ul. Kościelną dlatego konieczne jest wykonanie obu prac na raz.
7. Zlecono wykonanie budowy oświetlenia ulicznego skrzyżowania ul. Katowickiej z ul. Zebrzydowicką w Pruchnej. Termin realizacji wyznaczono do 31 marca br. Prace są już wykonane.
8. Rozpisano zapytania ofertowe na wykonanie oświetlenia ul. Szkolnej w Bąkowie oraz wykonanie projektów technicznych na remont dróg planowanych do dofinansowania z Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych w 2010 r. tj. ul. Leśnej w Strumieniu i ul. Szkolnej w Pruchnej.
9. W dniu 13 marca br. odebraliśmy dokumentację koncepcji kanalizacji gminy Strumień wykonaną przez firmę Pani Teresy Szendoł. Zaproponowała też, że w kwietniu br. chciałaby, aby projektanci zapoznali Radę z przygotowaną koncepcją kanalizacji.
10. Aktualnie w trakcie realizacji są 4 projekty w ramach Kapitału Ludzkiego. Złożyliśmy też 6 kolejnych projektów. Mieszkańcy Gminy są bardzo zadowolenie z prowadzonych kursów i są już tworzone listy rezerwowe na dalsze szkolenia.
Przewodniczący C. Greń wyraził słowa podziękowania dla Burmistrza Strumienia za przyjęcie do realizacji wniosku Rady dotyczącego przyśpieszenia terminów przeprowadzania przetargów na zadania inwestycyjne zaplanowane w budżecie Gminy.
Burmistrz A. Grygierek dodatkowo poinformowała, że w ostatnim czasie w Wiśle odbył się Konwent Wójtów i Burmistrzów, w którym uczestniczyła. Dodała też, że gmina Strumień nie może złożyć protestu do konkursu, gdyż nasz projekt na zadanie pn. „Rozbudowa i modernizacja sali gimnastycznej przy Zespole Szkół w Drogomyślu wraz z utworzeniem miasteczka ruchu drogowego” został bardzo wysoko oceniony i umieszczony na liście rezerwowej. Wyraziła też nadzieję, że po rozstrzygnięciu przetargów na zadania zgłoszone do konkursu pojawią się oszczędności i wtedy nasz projekt może starać się dofinansowanie w formie zwrotu kosztów poniesionych na inwestycję. Jako przykład podała, że Gmina Pawłowice dawno wybudowała i wykończyła obiekt i dopiero teraz otrzymała dofinansowanie kosztów poniesionych. Widać więc, że Urząd Marszałkowski stawia na szybkie wykonanie zaplanowanych prac. Poinformowała też, że wójtowie i burmistrzowie uczestniczący w Konwencie wystąpili z pismem – wnioskiem – protestem do Zarządu Województwa Śląskiego poruszającym sprawę aby w konkursach ogłaszanych dla gmin o liczbie ludności do 50 tys. nie wliczać i nie brać pod uwagę powiatów.
V-ce Marszałek M. Ormaniec poinformował, że jeżeli gminy nie otrzymają odpowiedzi na pismo wtedy sprawę tą zgłosi na sesji Sejmiku Województwa Śląskiego w formie interpelacji skierowanej do Zarządu Województwa. Wyraził też słowa nadziei, że jest to sprawa ważna, która na pewno będzie załatwiona pozytywnie.
Radni Rady Miejskiej oraz pozostali uczestnicy sesji złożyli życzenia urodzinowe dla Burmistrza Strumienia Anny Grygierek oraz Przewodniczącego Rady Czesława Grenia.
Do „Informacji” nie wniesiono uwag.
„Informacja” została przyjęta.
ad. 5.
Informacja przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.
Przewodniczący przypomniał, że w ostatnim okresie odbyło się wiele różnych zebrań oraz imprez, w których uczestniczyli radni, a m.in.: Zebranie Wiejskie w Zabłociu, Zebranie Sprawozdawcze OSP w Drogomyślu. Odbyła się też bardzo sympatyczna impreza – prezentacja Kół Gospodyń Wiejskich z terenu Gminy wraz z przedstawieniem propozycji potraw oraz wystroju stołów świątecznych zorganizowana w OSP Zabłocie. Jedną z zaprezentowanych potraw, był żurek na solance zabłockiej, który może posłużyć jako jej promocja.
Do „Informacji” nie wniesiono uwag.
„Informacja” została przyjęta.
ad. 6.
Przewodniczący C. Greń zapytał radnych, czy odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzedniej sesji są zadawalające oraz czy zgłaszają jeszcze jakieś dodatkowe pytania i uwagi?
Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor podziękował za otrzymanie pisemnych odpowiedzi na interpelacje, jednak zgłoszone na poprzedniej sesji interpelacje wymagają pewnego wyjaśnienia. Dlatego też ponownie interpelował w sprawach:
1) wystąpienia do Powiatu, aby przynajmniej raz lub dwa razy w roku obcinano krzaki rosnące przy poboczu ul. Cieszyńskiej w Strumieniu – w celu poszerzenia drogi.
2) sprawdzenia z której strony jest doprowadzona energia elektryczna do stacji transformatorowej położonej przy sklepie „Biedronka” w Strumieniu oraz czynienie starań o jej przesunięcie w głąb działki (gdyby energia elektryczna była doprowadzana od strony działki, a nie od strony drogi wtedy jej przesunięcie o parę metrów do tyłu byłoby dosyć proste).
3) Podziękował za ustawienie drogowskazu „Strumień” przy ul. Katowickiej w Pruchnej przy zjeździe na ul. Lipową. Poprosił jednak, aby co jakiś czas przypominać Zarządowi Dróg Wojewódzkich o tym drogowskazie, gdyż często o nim zapominają.
Radny T. Tolasz podziękował za szybką reakcję w sprawie wycięcia drzew samosiejek przy ul. Nowej w Pruchnej. Zapytał jednak dlaczego 1 drzewo nie zostało wycięte?
Radny S. Balas interpelował w sprawach:
1) ustawienia drogowskazów w Bąkowie: na skrzyżowaniu ulic Szklonej Jarząbkowickiej - „Pruchna”, „Strumień” czy „Skoczów”, przy wyjazdach przy Zespole Szkół oraz na skrzyżowaniu ul. Szkolnej z ul. Osiedlową -„Skoczów”, „Wisła”;
2) wykonania tablicy z planem sołectwa Bąków;
3) odwodnienia drogi dojazdowej do cmentarza komunalnego w Bąkowie, gdyż przy większych opadach deszczu robi się tam duże rozlewisko wody i droga jest do połowy zalana;
4) wystąpienia do Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Katowicach o posprzątanie śmieci przy dwupasmówce;
5) wystąpienia do Powiatowego Zarządu Dróg w Cieszynie o wykonanie remontu cząstkowego ul. Głównej w Bąkowie.
Radna A. Głowinkowska interpelowała w sprawach:
1) ustawienia na skrzyżowaniu ulic Kasztanowej i Oblaski w Drogomyślu drogowskazu oznaczającego kierunek „Ochaby”;
2) naprawy fatalnego stanu nawierzchni mostu na rzece Wiśle (przy wiadukcie na dwupasmówce) w Drogomyślu;
3) naprawy rozchodzącej się kostki brukowej na nowym odcinku chodnika dla pieszych w rejonie posesji Państwa Brudnych;
4) wystąpienia do Powiatowego Zarządu Dróg w Cieszynie o wyczyszczenie zapchanych studzienek przy ul. Głównej w Drogomyślu w pobliżu kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w Drogomyślu.
Radna C. Skowron interpelowała w sprawach:
1) wystąpienia do Powiatowego Zarządu Dróg w Cieszynie o wykonanie remontu cząstkowego drogi powiatowej ul. Wyzwolenia w Zbytkowie (na wysokości sklepu GS są ogromne dziury);
2) wystąpienia do Zarządu Dróg Wojewódzkich w sprawie likwidacji dziur wokół studzienek na ul. 1 Maja, gdyż jest to bardzo niebezpiecznie dla poruszających się tą drogą rowerzystów.
Burmistrz A. Grygierek udzieliła odpowiedzi na zgłoszone interpelacje:
1. Temat brakujących drogowskazów był już poruszany. Mieliśmy nadzieję, że Powiat zaangażuje się w tą sprawę, jednak do tej pory nic w tym temacie nie zostało zrobione. Sprawa ta jest bardzo zasadna więc będziemy czynić starania o ustawienie wnioskowanych drogowskazów.
2. Problem braku map dotyczy wszystkich sołectw na terenie Gminy, więc nie chodzi tutaj tylko o sołectwo Bąków. W budżecie na br. nie mamy zaplanowanych środków na ten cel, a jeżeli będziemy robić mapy to dla wszystkich sołectw, nie tylko dla Bąkowa. W najbliższym czasie rozeznamy koszty wykonania takich map, z góry jednak wiadomo, że nie będzie on mały. Wyjaśniła też, że planowaliśmy, aby mapy dla sołectw wykonać z udziałem środków zewnętrznych i liczyliśmy w tym przypadku na powstałą na terenie Gminy Lokalna Grupę Działania.
3. Sprawa zalewania drogi dojazdowej do cmentarza komunalnego w Bąkowie zostanie rozeznana.
4. W sprawie zaśmieconych poboczy drogi krajowej Katowice-Wisła jak co roku wystąpimy do Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o uporządkowanie. Przy wszystkich drogach na terenie całej Gminy występują takie same problemy, co świadczy o kulturze naszych kierowców.
5. W temacie wykonania remontu cząstkowego ul. Głównej w Bąkowie wystąpimy do Powiatowego Zarządu Dróg w Cieszynie. Ponadto obecni na sesji radni powiatowi również zgłoszą tą sprawę.
6. Sprawa ustawienie drogowskazów na skrzyżowaniu ulic Kasztanowej i Oblaski w Drogomyślu oznaczającego kierunek „Ochaby” zostanie rozeznana i zrealizowana.
7. Wiemy, że konieczny jest remont nawierzchni mostu na rzece Wiśle (przy wiadukcie na dwupasmówce) w Drogomyślu i zostanie on wykonany przy okazji remontów cząstkowych.
8. W sprawie wyczyszczenia studzienek na ul. Głównej w Drogomyślu wystąpimy do Powiatowego Zarządu Dróg W Cieszynie.
9. Sprawa naprawy rozchodzącej się kostki brukowej na nowym odcinku chodnika dla pieszych jest już w trakcie załatwiania. Przeprowadziliśmy rozmowę z wykonawcą, który obiecał, że poprawi usterkę jak tylko aura na to pozwoli.
10. W sprawie likwidacji dziur wokół studzienek na ul. 1 Maja oraz innych problemów związanych z drogami wojewódzkimi w ubiegłym tygodniu mieliśmy spotkanie z Inspektorem Nadzoru Zarządu Dróg Wojewódzkich, na którym przedstawiono wszystkie sprawy.
Na pozostałe interpelacje odpowiedzi udzielił z-ca Burmistrza R. Greń:
1. W sprawie dróg wojewódzkich, a m.in. w sprawie likwidacji dziur wokół studzienek na ul. 1 Maja w Strumieniu poprosiliśmy o spotkanie z Inspektorem Nadzoru Zarządu Dróg Wojewódzkich Panem Rełtowiczem. Na spotkaniu ustaliliśmy, że jeżeli tylko pogoda pozwoli dziury wokół studzienek będą załatane. Przy tej okazji omówiliśmy również sprawę budowy przystanku do wysiadania w Zbytkowie przy ul. 1 Maja, który planujemy zrobić w rejonie prywatnej stacji LPG. Aby móc przystąpić do budowy bezpiecznego przystanku ustaliliśmy wspólnie z Drogami Wojewódzkimi, aby zarurować 20 m odcinek rowu. Omówiliśmy również sprawę wykonania przepustu oraz wyczyszczenia rowu przy ul. 1 Maja w rejonie skrzyżowania z ul. Tęczową obok posesji Państwa Puchałka, gdyż z tego powodu teren ten może być zalany.
2. Jeżeli chodzi wykonanie remontu cząstkowego ul. Głównej w Bąkowie, należy zaznaczyć, że dziury w drogach są wszędzie, jednak na drogach powiatowych sytuacja ta jest najgorsza. W Zabłociu nawierzchnia ul. Długiej jest również w fatalnym stanie. Musimy uzbroić się w cierpliwość i poczekać, aż pogoda pozwoli na wykonanie niezbędnych remontów cząstkowych na wszystkich drogach. Sprawa ta będzie przez nas dopilnowana.
3. Obcięcie krzewów przy ul. Cieszyńskiej w Strumieniu należy do nas, gdyż droga ta jest położona na terenie miasta, a w związku z tym, że Gmina ma podpisane porozumienie z Powiatem dotyczące utrzymania dróg powiatowych w granicach miasta, więc nasze służby komunalne wykonają te prace.
4. W sprawie zasilania stacji transformatorowej przy ul. Młyńskiej przypuszczamy, że jest ona zasilana od strony bloku, ale zostanie o sprawdzone. Dodał również, że sprawa przesunięcia stacji transformatorowej była już poruszana przez nas na etapie budowy sklepu „Biedronka”. Stację przejęła Energetyka i absolutnie nie chce jej przesunąć, jednak mimo wszystko nadal będziemy z nimi prowadzić rozmowy w tej sprawie.
Radny I. Duda interpelował w sprawie likwidacji ogromnego rozlewiska wody na ul. Młyńskiej w Strumieniu (na odcinku pomiędzy stacją transformatorową, a kapliczką).
Z-ca Burmistrza R. Greń odpowiedział, że jeżeli tylko aura pozwoli sprawa ta zostanie wykonana.
Radny I. Duda poinformował, że stacja transformatorowa przy ul. Młyńskiej jest zasilana od strony drogi ul. Młyńskiej, gdyż kabel energetyczny biegnie od strony posesji Państwa Szupinów.
Radny A. Kajstura ponowił interpelację, aby wykonać przepust i pobocze przy skrzyżowaniu ul. Długiej z ul. Gościnną w Zabłociu (a nie tylko samą nawierzchnię drogi).
Z-ca Burmistrza R. Greń odpowiedział, że sprawa ta została skierowana do Powiatowego Zarządu Dróg w Cieszynie. Poinformował też, że planowany jest remont ul. Gościnnej w Zabłociu w ramach środków z Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych, więc przy tej okazji sprawa przepustu będzie wykonana. Dodał również, że takich miejsc na terenie Gminy jest bardzo dużo.
Z-ca Burmistrza R. Greń poinformował, że umówił się z sołtysami na przeprowadzenie objazdu wszystkich dróg, poprosił również o zgłaszanie różnych sprawy do remontów. Takie objazdy przeprowadzono już w dwóch sołectwach Zabłocie i Drogomyśl, a w Pruchnej sprawdzono też wiele miejsc. 30 marca br. przeprowadzimy przegląd w sołectwie Zbytków. Wyjaśnił też, że nie czekamy na zgłaszanie problemów lecz sami wychodzimy w teren, sprawdzając stan dróg itp.
V-ce Marszałek M. Ormaniec poinformował, że przedwczoraj na żywiecczyźnie spadło 15 cm śniegu i trzeba było odśnieżać drogi. Przyjeżdżając do Strumienia widać już wiosnę, a w górach jest jeszcze śnieg.
ad. 7.
Na prośbę przewodniczącego C. Grenia - „Informację w zakresie realizacji uchwały o utrzymaniu czystości i porządku w gminie Strumień (koniec okresu przejściowego)” – przedstawił z-ca Burmistrza R. Greń.
Komisje Rady nie wniosły uwag do „Informacji”.
Radni nie wnieśli uwag do „Informacji”.
„Informacja” została przyjęta.
ad. 8.
Na prośbę przewodniczącego C. Grenia - „Informację nt. stanu zasobu mieszkań komunalnych i socjalnych w Gminie, propozycje rozwiązań” – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.
Komisje Rady nie wniosły uwag do „Informacji”.
Radni nie wnieśli uwag do „Informacji”.
„Informacja” została przyjęta.
ad. 9.
Na prośbę przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2009 r. wraz z autopoprawką – przedstawiła z-ca Skarbnika M. Kłósko.
Burmistrz A. Grygierek dodatkowo wyjaśniła, że realizacja budowy placu zabaw w Zabłociu została ujęta w ramach projektu składanego do Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Natomiast środki budżetowe przeznaczone na budowę placu zabaw w Zabłociu dokładamy do remontu Szkoły Podstawowej w Zabłociu, gdyż konieczne jest tam wykonanie remontu dachu i budowa ogrodzenia. Znajdą się też tam środki na wykonanie dokumentacji placu zabaw przy Szkole Podstawowej w Zabłociu. Dlatego też kwotę 10 tys. zł chcemy przeznaczyć na budowę placu zabaw w Zbytkowie, ponieważ planujemy wykonać tam pewne elementy metalowe, a są one droższe.
Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.
Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z autopoprawką.
Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:
Uchwała Nr XXXV/259/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 marca 2009 r. w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2009 r.
Uchwała w załączeniu.
ad. 10.
Na prośbę przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu na realizację zadania inwestycyjnego pod nazwą „Modernizacja Sali Widowiskowej w Pruchnej – Gminne Centrum Integracji Wsi” - przedstawiła Kierownik E. Kuboszek-Owsiany.
Burmistrz A. Grygierek wyraziła nadzieję, że im szybciej ogłosimy przetarg, tym więcej będzie firm, które przystąpią do realizacji. Wg naszego rozeznania planujemy, że przetarg będziemy mogli ogłosić w kwietniu br. Dyskutujemy również sprawy kredytu, czy będzie to kredyt unijny, czy też nie, gdyż zależnie od tego przeprowadza się różne procedury przetargu na zaciągnięcie kredytu.
Z-ca Skarbnika M. Kłósko poinformowała, że wykonując wstępne obliczenia kosztu kredytu, przy zastosowaniu 5% odsetek wg miesięcznych stawek WIBORU + marża banku, która nie wiemy ile % wynosi, w latach 2009-2015 wyniósł by 687 500 zł. Przy obliczonej wysokości kredytu nie wchodzilibyśmy w bardzo skomplikowaną procedurę przetargu unijnego. W przypadku, gdybyśmy przekroczyli kwotę 200 000 euro kredytu wtedy weszlibyśmy w procedury unijne. Jako przykład podała, że zwykły przetarg ogłasza się przez 7 dni, natomiast przetarg unijny przez 40 dni. Wyliczenie kosztu kredytu jest dosyć trudne, gdyż banki przed rozstrzygnięciem przetargu nie chcą podawać żadnych informacji.
Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że jeżeli chodzi o uzyskanie dofinansowania projektu to w tym przypadku nic się nie zmienia, gdyż jeżeli przetarg odbyłby się jeszcze przed podpisaniem umowy na dofinansowanie, wtedy zmienią się tylko zapisy, że ponosi się koszty poniesione przez Gminę, a w zasadach finansowania się nic nie zmienia. Zwróciła się też z prośbą do Rady o wyrażenie zgody na zaciągnięcie w/w kredytu, aby móc przystąpić do ogłoszenia przetargu oraz rozpoczęcia realizacji zaplanowanego zadania. Realizację zadania „Modernizacja Sali Widowiskowej w Pruchnej – Gminne Centrum Integracji Wsi” planujemy wykonać w ciągu 2 lat, w br. przeprowadzenie przetargu i realizacja, a w 2010 r. zakończenie inwestycji.
Przewodniczący Komisji Budżetu, … - poinformował, że Komisja nie wniosła uwag do projektu uchwały.
Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.
13 głosami „za”, przy 2 głosach „wstrzymujących się od głosowania” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:
Uchwała Nr XXXV/260/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 marca 2009 r. w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu na realizację zadania inwestycyjnego pod nazwą „Modernizacja Sali Widowiskowej w Pruchnej – Gminne Centrum Integracji Wsi”.
Uchwała w załączeniu.
ad. 11.
Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu na realizację zadania inwestycyjnego pod nazwą „Rozbudowa i modernizacja sali gimnastycznej przy Zespole Szkół w Drogomyślu wraz z utworzeniem miasteczka ruchu drogowego” – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.
Przewodniczący C. Greń przypomniał, że mieszkańcom Drogomyśla od początku bardzo zależało na realizacji tej inwestycji. Gdy złożono wniosek, staraliśmy się być cierpliwi do momentu rozpatrzenia. Zaapelował też do radnych o przychylenie się do pomysłu zaciągnięcia przez Gminę kredytu na zaplanowane zadanie inwestycyjne. Stan sali gimnastycznej w Drogomyślu budzi wiele obaw, a sprawy sanitarne są całkowicie pominięte co wymaga to niezwłocznego i szybkiego remontu.
Radna A. Głowinkowska podziękowała Burmistrzowi za podjęcie decyzji o zaciągnięciu kredytu na rozbudowę i modernizację sali gimnastycznej przy Zespole Szkół w Drogomyślu wraz z utworzeniem miasteczka ruchu drogowego. Zwróciła się z prośbą do Rady jako nauczyciel, jako radna i jako rodzic o wzięcie sobie do serca stanu sali gimnastycznej i podjęcie przedstawionej uchwały.
Burmistrz A. Grygierek dodatkowo poinformowała, że realizacja zadania planowana jest na okres 2 lat. W br. planujemy przeprowadzenie postępowania przetargowego na całość inwestycji oraz wykonanie remontu sali gimnastycznej wraz z zapleczem. Zaś w 2010 r. realizowany będzie drugi etap inwestycji tzn. wykonanie miasteczka ruchu drogowego, które rozwiąże problem bezpieczeństwa dzieci, gdyż do tej pory teren wokół Przedszkola jest małym rondem, a dzieci przechodząc na plac zabaw muszą przejść przez drogę. Dlatego też zaprojektowano tam poszerzenie drogi, powstaną nowe miejsca parkingowe wzdłuż miasteczka ruchu drogowego i wtedy odcinek pomiędzy placem zabaw, a Przedszkolem zostanie wyłączony z ruchu. Realizację zadania zaplanowano na 2 lata dlatego, aby zachować bezpieczeństwo związane z realizacją całości zadania.
Przewodniczący Komisji Budżetu, … - poinformował, że Komisja nie wniosła uwag do projektu uchwały i uznała za zasadne zaciągnięcie kredytu na realizację w/w zadania.
Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor stwierdził, że na poniedziałkowym posiedzeniu Komisji Rolnictwa i Komisji Oświaty, przedstawiano ten problem ale nie było jeszcze pomysłu na jego rozwiązanie. Wyraził też słowa gratulacji i podziękowania dla Burmistrza za szybkość działania.
Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.
Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:
Uchwała Nr XXXV/261/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 marca 2009 r. w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu na realizację zadania inwestycyjnego pod nazwą „Rozbudowa i modernizacja sali gimnastycznej przy Zespole Szkół w Drogomyślu wraz z utworzeniem miasteczka ruchu drogowego”.
Uchwała w załączeniu.
Przewodniczący C. Greń ogłosił 5-minutową przerwę w obradach.
ad. 12.
Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie przekazania środków finansowych dla Policji – przedstawiła Sekretarz D. Kula.
Komendant R. Machaczka poinformował, że jak co roku Komisariat Policji w Strumieniu zwraca się z prośbą o środki, które zostaną przeznaczone na doposażenie jednostki. Nie są to środki bez których nie moglibyśmy normalnie funkcjonować, ale zostaną one przeznaczone na zakup sprzętu, który poprawi jakość bezpieczeństwa i naszej pracy. Jedną z podstawowych rzeczy, którą chcemy zakupić w ramach przyznanej kwoty 3 000 zł jest specjalny zestaw medyczny za 1 000 zł, gdyż policjanci sygnalizują, że brakuje takiego wyposażenia. Obecnie w radiowozie jest tylko zwykła apteczka samochodowa i takim sprzętem, jak wszyscy kierowcy, posługują się policjanci. Stwierdził też, że jeżeli zaś chodzi o finansowanie płatnych patroli jest to świetna sprawa i bardzo dobra inwestycja. W okresie kiedy trwają płatne patrole i na dzień dzisiejszy w zestawieniu z działającym monitoringiem musi się wydarzyć coś naprawdę niesamowitego, aby mogło się w ogóle wydarzyć na tym terenie. Są to pieniądze, które widzi społeczeństwo i bardzo dobrze je odbiera i sami odbieramy takie sygnały. W okresie kiedy kończą się płatne patrole mieszkańcy pytają dlaczego ich nie ma.
Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.
Radny P. Faruga stwierdził, że po wysłuchaniu opinii Komendanta Komisariatu Policji oraz rozmów z mieszkańcami Gminy nasuwa się tylko jedno rozwiązanie, czy nie należałoby przeznaczyć więcej środków z budżetu, aby wydłużyć czas pracy płatnych patroli poza okres letni.
Komendant R. Machaczka stwierdził, że uruchomienie płatnych patroli na terenie Gminy jest naprawdę świetnym pomysłem. W pewnych momentach zastanawiamy się, czy wystarczy nam policjantów na obsadzenie wszystkich patroli. Musimy stwierdzić szczerze, że działalność płatnych patroli tak naprawdę jako jedna z pierwszych zaczęła się na naszym terenie. Na dzień dzisiejszy musimy stwierdzić, że w całym Powiecie Cieszyńskim nie ma gminy, w której nie działałyby płatne patrole. Poparł też pomysł wydłużenia okresu ich działania.
Radny K. Pisiut zapytał, czy przyznanie przez gminę Strumień środków dla Komisariatu Policji w Strumieniu nie spowoduje uszczuplenia budżetu dla jednostki przez Komendę Wojewódzką lub Powiatową.
Komendant R. Machaczka odpowiedział przecząco, wyjaśniając, że jako Komisariat w Strumieniu nie mamy swojego budżetu, ani swoich środków. Jeżeli chodzi o np. materiały biurowe, to wszystkie jednostki dostają po równo i żaden komendant powiatowy nie odważy się powiedzieć, że dostaniemy mniej bo otrzymaliśmy środki z budżetu gminy. Ten sprzęt, który zakupujemy za środki gminne jest „święty” i należy do nas, dlatego też jeżeli nie chcemy, nawet go nie wypożyczamy innym jednostkom.
Radny M. Janik zapytał, czy artykuły prasowe piszące, że Policja nie ma nawet ołówków, ani papieru do pisania – mówią prawdę?
Komendant R. Machaczka odpowiedział, że jest już przyzwyczajony do pewnego stanu, gdyż w policji pracuje już piętnaście lat i w tym zakresie niewiele się zmieniło. Czasami bywają problemy z papierem, jeżeli pewne środki zostały nieodpowiednio zaplanowane i tak czasem bywa, ale jakoś sobie radzimy. Przy tej okazji poinformował o mogących wystąpić problemach z paliwem dla policji. Jednak pojawia się pytanie, jak wielki i co z nim zrobimy?
Przewodniczący C. Greń stwierdził, nie ma co ukrywać, że sygnały nadchodzące z Warszawy, wskazują na to, że Premier obciął również środki dla Ministerstwa, pod które podlega policja. Wiadomo więc, że środków tych będzie mniej. Wiadomo też, że sprawy bezpieczeństwa są również dla nas bardzo ważne, dlatego też aby przez jakieś uszczuplenia środków nie wystąpiły zagrożenia w funkcjonowaniu policji oraz jej roli jaką ma dla siebie przeznaczoną.
Komendant R. Machaczka poinformował, że medialne doniesienia nt. limitów paliwa i innych ograniczeń dla policji są prawdziwe. Zawsze dobrze zastanawialiśmy się nad wydaniem każdej złotówki, ale w tej chwili robimy to jeszcze bardziej dokładnie, jednak w żaden sposób nie wpłynie to na nasze działania. Mogą zdarzać się sytuacje, że nie będziemy wysyłać samochodów do patrolowania bardzo odległych miejscowości, ale na wezwania oraz interwencje będziemy jeździć zawsze. Zapewnił też w imieniu swoim orz Komendy Powiatowej Policji w Cieszynie, że na takie działania nie może zabraknąć paliwa i na pewno nie zebranie.
Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.
14 głosami „za”, przy 1 głosie „wstrzymującym się od głosowania” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:
Uchwała Nr XXXV/262/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 marca 2009 r. w sprawie przekazania środków finansowych dla Policji.
Uchwała w załączeniu.
ad. 13.
Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od opłat rocznych naliczanych z tytułu oddania nieruchomości w trwały zarząd – przedstawiła Sekretarz D. Kula.
Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.
Radny K. Pisiut zapytał, czy Ministerstwo Finansów nie potraktuje w/w uchwały jako utraty dochodów własnych, powodującej obniżenie subwencji przyznawanej Gminie?
Sekretarz D. Kula odpowiedziała przeczącą, wyjaśniając, że utrata dochodów własnych dotyczy tylko podatków. Tylko w przypadku udzielania ulg podatkowych gmina przygotowuje dla Ministerstwa Finansów specjalne obliczenia i zestawienia, wg których obliczana jest utrata dochodów własnych.
Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.
Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:
Uchwała Nr XXXV/263/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 marca 2009 r. w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od opłat rocznych naliczanych z tytułu oddania nieruchomości w trwały zarząd.
Uchwała w załączeniu.
ad. 14.
Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż w trybie bezprzetargowym nieruchomości położonej w Strumieniu – przedstawił z-ca Burmistrza R. Greń.
Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.
Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.
Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:
Uchwała Nr XXXV/264/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 marca 2009 r. w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż w trybie bezprzetargowym nieruchomości położonej w Strumieniu.
Uchwała w załączeniu.
ad. 15.
Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości w drodze darowizny – przedstawił z-ca Burmistrza R. Greń.
Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.
Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.
14 głosami „za”, przy 1 głosie „wstrzymującym się od głosowania” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:
Uchwała Nr XXXV/265/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 marca 2009 r. w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości w drodze darowizny.
Uchwała w załączeniu.
ad. 16.
Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie zamiany nieruchomości położonych w Zbytkowie – przedstawił z-ca Burmistrza R. Greń.
Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.
Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.
13 głosami „za”, przy 2 głosach „wstrzymującym się od głosowania” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:
Uchwała Nr XXXV/266/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 marca 2009 r. w sprawie wyrażenia zgody na dokonanie zamiany nieruchomości położonych w Zbytkowie.
Uchwała w załączeniu.
ad. 17.
Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż niezabudowanej nieruchomości położonej w Zabłociu – przedstawił z-ca Burmistrza R. Greń.
Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.
Radny M. Janik stwierdził, że wyceny nieruchomości nie trzeba robić, gdyż jej wyceną jest rynek sprzedaży.
Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że omawiana nieruchomość będzie sprzedawana w drodze przetargu nieograniczonego, a przed ogłoszeniem musimy mieć wykonaną wycenę gruntu. Wiemy, że aktualnie kupnem nieruchomości interesuje się również firma z Pszczyny. Niedawno też Agencja Rynku Rolnego sprzedawała nieruchomości na naszym terenie więc interesowaliśmy się cenami. Zapewniła, że przy sprzedaży tej nieruchomości będziemy dbać o jak największe wpływ dochodów do budżetu.
Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.
Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:
Uchwała Nr XXXV/267/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 marca 2009 r. w sprawie wyrażenia zgody na sprzedaż niezabudowanej nieruchomości położonej w Zabłociu.
Uchwała w załączeniu.
ad. 18.
Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Strumień – przedstawiła Sekretarz D. Kula.
Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.
Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.
Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.
Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:
Uchwała Nr XXXV/268/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 marca 2009 r. w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Strumień.
Uchwała w załączeniu.
ad. 19.
Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie nazwy ulicy w Zbytkowie (ul. Wiązowa) – przedstawiła Sekretarz D. Kula.
Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.
Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor zapytał jak będzie nadawana numeracja na ul. Wiązowej, która jest położona w Strumieniu i w Zbytkowie?
Sekretarz D. Kula odpowiedziała, że budynki na tej ulicy będą numerowane zgodnie z obowiązującymi zasadami tzn. prawa strona ulicy będzie miała numery parzyste, zaś lewa strona nieparzyste.
Radna C. Skowron wyjaśniła, że taki sam przypadek dotyczy ul. Wspólnej, gdzie prawa strona należy do Strumienia, a lewa do Zbytkowa.
Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.
Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) - podjęta została:
Uchwała Nr XXXV/269/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 marca 2009 r. w sprawie nazwy ulicy w Zbytkowie.
Uchwała w załączeniu.
ad. 20.
Na prośbę przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie utworzenia Stowarzyszenie Samorządowego Ziemi Cieszyńskiej – przedstawiła Sekretarz D. Kula.
Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.
Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor stwierdził, że zgodnie z opinią Radcy prawnego należy skreślić § 2 uchwały, gdyż wójt lub burmistrz z mocy ustawy o samorządzie gminnym są upoważnieni do reprezentowania gminy na zewnątrz.
Przewodniczący C. Greń zapytał, czy w § 2 uchwały ma być wpisana dodatkowa osoba, która będzie mogła reprezentować Gminę w związku międzygminnym w wypadku nieobecności Burmistrza? Przypomniał też, że w poprzedniej kadencji Rada uchwałą upoważniała drugą (rezerwową) osobę do reprezentowania Gminy w ZKZC w Cieszynie na wypadek, gdyby Burmistrz nie mógł uczestniczyć w zgromadzeniu.
Radca prawny R. Szymonek stwierdził, że Przewodniczący Rady sam sobie udzielił odpowiedzi zwracając uwagę na to, że jeżeli chodzi o reprezentowanie gminy w związku międzygminnym, to tam rzeczywiście taka delegacja była. Delegacja ta wynikała z przepisów o związkach międzygminnych wyraźnie mówiących o tym, że generalnie w związku międzygminnym przedstawicielem gminy jest wójt lub burmistrz, natomiast na wniosek wójta lub burmistrza rada może wybrać inną osobę. Poinformował, że w przepisach mówiących o stowarzyszeniach takiego zapisu nie ma. Dlatego też twierdzi, że nie ma podstaw do stosowania przez analogię takiego rozwiązania na gruncie stowarzyszeń. Inaczej mówiąc w tym przypadku ma zastosowanie ogólna zasada mówiąca, że gminę zawsze reprezentuje wójt lub burmistrz, wynikająca z art. 31 ustawy o samorządzie gminnym, dlatego też nie stosuje się takich zapisów w innych dokumentach, gdyż jest to oczywiste. Zauważalne jest, że stosowana jest praktyka dopisywania osób, jakby to upoważnienie w przypadku stowarzyszeń było potrzebne, a jest ono zbędne, gdyż wynika w sposób jasny i oczywisty z ustawy. Wiele gmin stosuje takie właśnie zapisy i ciekawe jest, że nikt tego nie kwestionuje, gdyż sądy rejestrowe nie zwracają na to uwagi, zaś Nadzór prawny Wojewody Śląskiego uchyla się od oceny tych dokumentów niewiadomo czy zasadnie. Poinformował również, że jeżeli Rada zdecyduje aby w/w uchwałę przyjąć to nie powinno się w jej treści nic zmieniać, gdyż ważne jest to aby treść uchwały i statutu była uzgodniona między gminami. Jeżeli w uchwale lub statucie zmieniono by jakiekolwiek merytoryczne zapisy, wtedy nie można przystąpić do utworzenia stowarzyszenia, gdyż treść tych dokumentów musi być wspólnie uzgodniona z wszystkimi gminami.
Radca Prawny R. Szymonek wyjaśnił, że w § 2 uchwały zgodnie z obowiązującymi przepisami powinien być wpisany Burmistrz Strumienia. Jeżeli Burmistrz nie będzie mogła uczestniczyć w pracach organów stowarzyszenia wtedy może na zasadach ogólnych udzielić pełnomocnictwa innej osobie.
Przewodniczący C. Greń stwierdził, że w § 2 uchwały należy wpisać to co jest oczywiste i wynika z przepisów ustawy o samorządzie gminnym.
Radny K. Pisiut zgłosił wniosek, aby w § 2 uchwały wpisać słowa „Burmistrz Strumienia” bez podawania imienia i nazwiska.
Radca prawny R. Szymonek poinformował, że Rada Gminy Chybie podjęła w/w uchwałę z podaniem imienia i nazwiska Wójta Gminy Chybie.
Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor zgłosił wniosek o skreślenie § 2 uchwały.
Przewodniczący C. Greń zgłosił wniosek, aby w § 2 uchwały wpisać słowa „mgr Anna Grygierek – Burmistrz Strumienia”.
Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie swój wniosek, gdyż jego treść jest najdalej idąca.
14 głosami „za”, przy 1 głosie „wstrzymującym się od głosowania” – wniosek dot. wpisania w § 2 uchwały słów „mgr Anna Grygierek – Burmistrz Strumienia” – został przyjęty.
Radny P. Faruga zapytał, czy tworząc nowe stowarzyszenie gmin i przystępując do niego nie dublujemy się z działalnością istniejących już na terenie Powiatu Cieszyńskiego stowarzyszeń (Stowarzyszenie „OLZA” bardzo prężnie działające)? Czy tworzenie nowego stowarzyszenia ma sens?
Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że mieliśmy te same wątpliwości dlatego też występowaliśmy do innych gmin Powiatu Cieszyńskiego z pismem. Utworzenie nowego stowarzyszenia jest wspólną decyzją wszystkich gmin.
Przewodniczący C. Greń odczytał uzupełnioną treść § 2 uchwały, poddając ją pod głosowanie.
9 głosów „za, 1 głos „przeciw” oraz 5 głosów „wstrzymujących się od głosowania” (głosowało 15 radnych) - podjęta została:
Uchwała Nr XXXV/270/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 marca 2009 r. w sprawie utworzenia Stowarzyszenie Samorządowego Ziemi Cieszyńskiej.
Uchwała w załączeniu.
ad. 21.
Protokół Nr XXXIV/2009 trzydziestej czwartej sesji, który był wyłożony do wglądu w biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – został przyjęty bez uwag.
ad. 22.
W wolnych wnioskach głos zabrali:
Przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia – M. Krutyła wnioskowała o ustawienie na ul. Towarowej w Strumieniu, od strony ul. Kolejowej, znaku „ślepa ulica” w związku z tym, że droga jest w całości nieprzejezdna w związku z prowadzonym remontem.
Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga przedstawił wspólną opinię-wniosek wszystkich trzech komisji: „Komisje negatywnie opiniują propozycję I Wicewojewody Śląskiego dotyczącą pomocy w repatriacji naszych Rodaków, zamieszkałych na wschodnich terenach byłego ZSRR ze względu na to, że gmina Strumień aktualnie nie posiada żadnych możliwości zapewnienia mieszkań i pracy dla repatriantów”.
Z-ca Burmistrza R. Greń przedstawił informację: poprzez usługi pocztowe Urząd Miejski w Strumieniu skierował do wszystkich mieszkańców naszej Gminy krótką ulotkę informującą o zmianach w odbiorze śmieci. Ulotka zawiera wykaz firm odbierających śmieci i częstotliwość odbioru oraz informację o zmianie godzin pracy Urzędu, która obowiązywać będzie od dnia 1 kwietnia br., a mianowicie: w poniedziałek i wtorek Urząd pracuje od godz. 700 do godz. 1500, w środy od godz. 700 do godz. 1700, a w czwartek i piątek od godz. 800 do godz. 1500. Dodał też, że zaproponowane nowego godziny pracy Urzędu będą na pewno bardziej przystępne dla mieszkańców.
Przewodniczący C. Greń poinformował też, że w związku z wprowadzaną zmianą godzin pracy Urzędu zmianie ulega również dzień jego dyżuru, który ustalony został na środę w godz. od 1530 do godz. 1630.
Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor wnioskował, aby w związku z corocznym uczestnictwem delegacji ze Strumienia w obchodach Dnia Nauczyciela w Petrvaldzie - przeznaczyć dodatkowe środki dla jednej z placówek oświatowych Gminy, aby móc w rewanżu zaprosić gości - nauczycieli z Petrvaldu na Dzień Nauczyciela.
Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor poinformował, że w ostatnim czasie w auli Gimnazjum im. Powstańców Śląskich w Strumieniu odbył się koncert sławnego pianisty, który grał na odnowionym fortepianie, który w bardzo dawnych czasach jako prezent od Województwa otrzymał MGOK w Strumieniu. Siedziba MGOK znajdowała się w tych czasach w budynku strażnicy OSP w Strumieniu i ze względu na to, że panowały tam trudne warunki lokalowe podjęto decyzję, aby fortepian umieścić w sali GS „SCH” w Strumieniu, aby służył tam przy organizacji imprez kulturalnych. Z niewiadomo jakich przyczyn gminny fortepian został wpisany do ksiąg inwentarzowych GS „SCH” w Strumieniu. Znając historię fortepianu sam osobiście przyczynił się tego, aby oddać go do właściciela, czyli do MGOK.
Burmistrz A. Grygierek przekazała słowa podziękowania dla wiceprzewodniczącego Rady i zarazem Prezesa GS „SCH” w Strumieniu J. Jałowiczora za zaangażowanie w sprawę zwrotu fortepianu do MGOK. Dodała też, że bardzo dobrze jest, że są jeszcze ludzie, którzy bardzo dobrze znają historie pewnych spraw.
Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor dodał jeszcze, że fortepian był przekazany do Towarzystwa Śpiewaczego „Lutnia”, które w tych czasach siedzibę miało w sali GS „SCH” w Strumieniu.
Radny I. Duda wnioskował, aby czynić starania w Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Katowicach o wykonanie bezpiecznego przejścia dla pieszych przez dwupasmówkę na odcinku od Zbytkowa do Drogomyśla.
Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że w powyższej sprawie ciągle czynimy starania, wielokrotnie o nich informując. Stwierdziła, że sama ubolewa nad tym faktem, gdyż wie, że w głównej mierze chodzi tutaj o bezpieczeństwo dzieci ze Zbytkowa i Bąkowa, które chodzą do szkół w Strumieniu, a dwupasmówka dzieli gminę Strumień na dwie połówki. Zapewniła, że temat wykonania bezpiecznego przejścia dla pieszych będziemy nadal próbowali załatwić, ale nie tylko, gdyż chodzi również o drogi gospodarcze, które istnieją na mapach, a w rzeczywistości ich prawie w ogóle nie ma. Wyraziła też słowa nadziei, że Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przychyli się do naszych próśb o wykonanie przejścia dla pieszych przez dwupasmówki.
Przewodniczący C. Greń stwierdził, że przetargi są rozstrzygane dla nas w sposób korzystny, czyli po niższych cenach niż zakładaliśmy. Wiemy jednak wszyscy o fatalnym stanie dróg, jaki zastaniemy po okresie zimowym. Dlatego też wnioskował, aby nadwyżkę budżetową z ubiegłego roku przeznaczyć na remonty i modernizacje dróg, gdyż po tegorocznej zimie stan dróg na terenie Gminy jest fatalny. Zapewniał też, że odnosząc się do panujących warunków atmosferycznych wiemy, że poczynią one wręcz straszne spustoszenia na wszystkich nawierzchniach dróg na terenie Gminy. Dodał również, że fatalny stan naszych dróg potwierdza ilość interwencje zgłaszanych przez mieszkańców Gminy.
Burmistrz A. Grygierek stwierdziła, że zgadza się ze zdaniem Przewodniczącego Rady nt. fatalnego stanu nawierzchni dróg po zimie. Znamy ten stan, gdyż poruszamy się po terenie Gminy. Poinformowała też, że z oszczędnościami środków pozostałych po przetargach nie będzie zbyt dużego manewru.
Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że mamy gotową dokumentację techniczną ul. Ks. Brzuski w Strumieniu, której koszt wynosi prawie 400 tys. zł. Obecnie czekamy też na rozstrzygnięcie przetargu na odwodnienie osiedla w Drogomyślu, aby móc porównać wartość kosztorysową z wartością robót. Dlatego też na razie wstrzymujemy się z pracami na ul. Ks. Brzuski. Decyzję czy będziemy ją realizować w tym roku, czy podzielimy prace na dwa etapy podejmiemy później. Bardzo nam też zależy, aby całość prac wykonała jedna firma, gdyż nie chcemy, aby jedna firma robiła odwodnienie, a inna nakładkę, gdyż potem mogą się ze sobą kłócić, w przypadku powstania problemów. Najprawdopodobniej będziemy musieli dołożyć środków do bieżącego utrzymania dróg, gdyż z zimowego utrzymania dróg nie pozostały oszczędności. Wystąpiliśmy też do Powiatu o zwiększenie dofinansowania na utrzymanie dróg powiatowych o 100 tys. zł ale nie wiemy czy otrzymamy te środki, w związku z tym, że Powiat poniesie duże koszty na remont ul. Głównej w Pruchnej. Poinformowała też, że dziury na drogach będą łatane, gdyż nie można sobie wyobrazić, żebyśmy mogli je zostawić. Pomimo tego, że w poprzednich latach wydawaliśmy dużo środków, aby poprawić stan dróg po zimie, cały czas odbija się to, że nie wszystkie drogi mają zrobione odwodnienia, brak rowów przydrożnych, a także niezbyt dobra technologia dróg z nawierzchnią smołową, która nie nadaje się na nasze warunki.
Przewodniczący C. Greń stwierdził, że jeżeli w następnych budżetach nie przeznaczymy poważnych kwot na drogi wtedy musimy sobie zdać sprawę z tego, że w skali całej Gminy stan nawierzchni dróg będzie się bardzo szybko pogarszał. Jeżeli w najbliższych latach nie wyasygnujemy kwot rzędu 1 lub 2 mln. zł albo nie weźmiemy kredytu na ten cel nie jesteśmy w stanie utrzymać naszych dróg w należytym stanie. Za parę lat nie będziemy mogli stwierdzić, że mamy 70% dróg utwardzonych lecz najwyżej 30%, gdyż reszta będzie nieutwardzona. Dobrym pomysłem jest też to, że w końcu mamy własnego inspektora nadzoru odpowiedzialnego za inwestycje drogowe oraz to, że remonty i modernizacje dróg są teraz przeprowadzane w sposób w miarę zgodny z technologiami (odwodnienia dróg, odpowiednie podbudowy i nakładki). Przypomniał też, aby na bieżąco sprawdzać czy pojawiają się możliwości pozyskania środków zewnętrznych na remonty czy budowę dróg.
Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że wspólnie z Referatami Inwestycji oraz Funduszy Zewnętrznych na bieżąco pilotujemy wszystkie możliwości pozyskania środków zewnętrznych. Nie możemy się nastawiać, że pozyskamy środki na drogi gminne, gdyż jest to niemożliwe. Jako przykład podała, że środków przeznaczonych na remonty dróg w ramach Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych jest coraz mniej. Poinformowała też, że w ubiegłym roku na drogi wydaliśmy około 1 mln. zł. Wspólnie też obraliśmy kierunek działań, gdzie głównym celem jest dofinansowanie oświaty z głównym naciskiem na likwidację zagrożeń. Stwierdziła też, że do końca kadencji powinniśmy się uporać z najtrudniejszymi tematami dotyczącymi oświaty. W dalszej kolejności będziemy mogli myśleć o inwestycjach drogowych.
Radny S. Balas wnioskował, aby przy wykonywaniu remontów cząstkowych dróg na terenie Gminy - wypełniane masą asfaltową „dziury” w drogach były zaraz na gorąco zalewane emulsją, a nie jak jest praktykowane, że masa asfaltowa jest zalewana emulsją kiedy jest już zimna.
Przewodniczący C. Greń przypomniał radnym, że z dniem 30 kwietnia br. upływa termin składania oświadczeń majątkowych za rok 2008 r.
ad. 23.
Przewodniczący C. Greń dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady XXXV sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 1910) słowami „zamykam XXXV sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.
Zapis dźwiękowy obrad sesji Rady Miejskiej w Strumieniu stanowi załącznik do niniejszego protokołu.
Protokołowała: Elżbieta Król
Przewodniczący Rady
Czesław GREŃ