Protokół Nr XXXVIII/2009

obrad trzydziestej ósmej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu,

odbytych w dniu 30 czerwca 2009 r. o godz. 1600

w sali obrad Urzędu Miejskiego w Strumieniu

Obecni: Radni Rady Miejskiej, sołtysi i przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorzy i kierownicy podległych Radzie jednostek i zakładów budżetowych – wg załączonych list obecności, pracownicy Urzędu Miejskiego w Strumieniu i przedstawiciele lokalnej prasy

Ponadto w obradach udział wzięli:

1.    Burmistrz Strumienia – mgr Anna Grygierek

2.    z-ca Burmistrza Strumienia – inż. Roman Greń

3.    Skarbnik Strumienia – mgr Danuta Mitko

4.    Sekretarz Strumienia – Daniela Kula

Porządek obrad:

    1.     Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

    2.     Przedstawienie porządku obrad.

    3.     Wystąpienia gości.

    4.     Informacja o działalności Burmistrza w okresie od 20 maja 2009 r. do 19 czerwca 2009 r.

    5.     Informacja przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

    6.     Interpelacje i zapytania radnych.

    7.     Informacja nt. realizacji planów odnowy miejscowości oraz Lokalnego Programu Rewitalizacji.

    8.     Ocena stanu bazy sportowo-turystyczno-rekreacyjnej, działalności klubów sportowych, analiza propozycji pracy z młodzieżą w okresie wakacji letnich, propozycji rad pedagogicznych oraz kierowników placówek kulturalno-oświatowych odnośnie organizacji czasu wolnego dzieci i młodzieży.

    9.     Informacja o stanie nawierzchni dróg i ulic oraz oznakowania w Gminie.

 10.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Regulaminu wynagradzania nauczycieli.

 11.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy Strumień.

 12.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części sołectwa Pruchna.

 13.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości w drodze darowizny.

 14.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie nabycia nieruchomości gruntowej niezabudowanej.

 15.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości.

 16.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości.

 17.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na obciążenie nieruchomości stanowiącej własność Gminy prawem użytkowania.

 18.     Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę Nr XX/167/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 24 kwietnia 2008 r. w sprawie zatwierdzenia „Planu Odnowy Miejscowości Zabłocie”.

 19.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie regulaminu korzystania z gminnych urządzeń użyteczności publicznej.

 20.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie powołania doraźnej Komisji do wyłonienia kandydatów do wyróżnień „Zasłużony dla Gminy Strumień” oraz kandydata do Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej „Srebrna Cieszynianka” przyznawanych z okazji Święta Niepodległości.

 21.     Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie skargi dotyczącej działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu.

 22.     Zatwierdzenie protokołu XXXVII sesji.

 23.     Informacje, wolne głosy i wnioski.

 24.     Zakończenie.

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył – Przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu Czesław Greń.

Przewodniczący C. Greń – na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 12 radnych, na 15 ustawowego składu Rady – obrady są zatem prawomocne.

Przewodniczący C. Greń przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, z-cę Burmistrza Strumienia, Skarbnika Strumienia, Sekretarza Strumienia, Radcę prawnego Romana Szymonka, dyrektorów i kierowników podległych Radzie jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych, Sołtysów i Przewodniczącą Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, radnego powiatowego Karola Gajdzicę, Komendanta Komisariatu Policji w Strumieniu Rafała Machaczkę i przedstawicieli lokalnej prasy „Nowej Formacji”.

 

ad. 2.

 

Przewodniczący C. Greń odczytał porządek obrad XXXVIII sesji.

Z-ca Burmistrza R. Greń zgłosił wniosek o zdjęcie z porządku obrad XXXVIII sesji pkt 18. Uzasadniając wniosek wyjaśnił, że jest wiele rozważań nt. zasadności sprzedaży obiektu byłej Kaflarni. Zastanawiamy się m. in., czy Gmina sama nie będzie remontować obiektu korzystając z funduszy przeznaczonych na rewitalizację obiektów przemysłowych, gdyż taka szansa istnieje. Na sprzedaż obiektu mamy zawsze czas. Stąd wystąpiła propozycja, aby zdjąć w/w punkt z porządku obrad XXXVIII sesji.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie wniosek o zdjęcie z porządku obrad sesji pkt 18 pn. „Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości w Strumieniu (kaflarnia)”.

Wniosek o zdjęcie pkt 18 z porządku obrad sesji został przyjęty jednogłośnie (głosowało 12 radnych).

Przewodniczący C. Greń poinformował, że w związku ze zdjęciem pkt 18 z porządku obrad sesji dotychczasowe punkty 19, 20, 21, 22, 23, 24 i 25 otrzymują kolejno nr 18, 19, 20, 21, 22, 23 i 24.

Następnie Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie porządek obrad XXXVIII sesji wraz z wprowadzoną zmianą. Porządek obrad został przyjęty jednogłośnie (głosowało 12 radnych).

 

ad. 3.

 

Punkt 3 wypadł – wystąpień gości nie było.

 

ad. 4.

 

„Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie od 20 maja 2009 r. do 19 czerwca 2009 r.

Z-ca Burmistrz R. Greń dodatkowo poinformował:

-        Rozstrzygnięty został projekt pn. „Budatin Strumień”, który złożyliśmy wspólnie z Żyliną - partnerem słowackim. Z naszej strony projekt ten dotyczy adaptacji pomieszczeń piwnicy w budynku Ratusza o powierzchni

-        Ogłosiliśmy przetarg na zadanie pn. „Termomodernizacja Gimnazjum w Strumieniu”, na które otrzymaliśmy 85% dofinansowania (ok. 1 100 000 zł) z Urzędu Marszałkowskiego. Rozstrzygnięcie przetargu nastąpi 7 lipca br.

-        W najbliższych dniach ogłoszony zostanie przetarg na zadanie „Modernizacja Sali Widowiskowej w Pruchnej”.

-        Otrzymaliśmy pozwolenie na przeprowadzenie remontu pomieszczeń Ośrodka Zdrowia w Strumieniu, które planujemy zaadaptować na lokal dla Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej. Szybko przeprowadzimy przetarg, gdyż planujemy aby remont zakończyć we wrześniu br. W październiku lub listopadzie wyprowadzimy MOPS z budynku Urzędu, zyskując 3 pomieszczenia dla naszych potrzeb.

-        Na wszystkich posiedzeniach Komisji pani Burmistrz informowała, że ze względu na trudne warunki lokalowe Urzędu Miejskiego planujemy połączenie Sali ślubów ze Salą posiedzeń, tym bardziej, że w ostatnim okresie ślubów cywilnych nie jest zbyt dużo (w 2008 r. było 17 ślubów cywilnych). W ten sposób pomieszczenie Sali ślubów mogą zostać wykorzystane na biuro, rozładowując ciasnotę panującą w Urzędzie.

„Informacja” została przyjęta.

 

 

ad. 5.

 

Informacja przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

Przewodniczący C. Greń dodatkowo poinformował, że 26 czerwca br. odbyła się I runda rozgrywek o Puchar Przewodniczącego Rady Miejskiej Trampkarzy, na pięknie przygotowanym boisku LKS „Zryw” w Bąkowie. Puchar Przewodniczącego zdobył LKS „Błyskawica” Drogomyśl, II miejsce zajął LKS ’99 Pruchna i III miejsce LKS „Zryw” Bąków. Turniej Juniorów o Puchar Przewodniczącego Rady Miejskiej miał odbyć się 28 czerwca br., jednak ze względu na pogodę został odwołany, gdyż boisko zostało zalane. Planujemy, że Turniej Juniorów odbędzie się 3 lipca br.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor poinformował, że 30 maja br. w Dębowcu odbył się impreza „Powiat bez granic”, gdzie drużyna gminy Strumień zajęła IV miejsce w rywalizacji sportowej. Drużyna gminy Strumień w turnieju piłki plażowej w składzie: Dawid Grabski, Janusza Krzyżanowska i Adam Kuśka zajęła I miejsce.

Z-ca Burmistrza R. Greń poinformował, że dzisiaj trwa Turniej piłki plażowej na nowopowstałym pełnowymiarowym boisku za Halą sportową w Strumieniu.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor poinformował, że pan Cieślik – mieszkaniec Pruchnej, niepełnosprawny sportowiec, zajmuje 9 miejsce w rankingu na najlepszego sportowca Powiatu Cieszyńskiego za 2008 r.

Przewodniczący C. Greń przekazał słowa podziękowania dla:

-        Dyrektora MGOK za wspaniałą organizację Staromiejskiej Wiosny. Dodał również, że adrenalinę wszystkim podniosła potężna burza z opadami gradu, która przeszła nad Rynkiem w Strumieniu w sobotę o godz. 2100.

-        Dyrektora Miejskiej Biblioteki Publicznej w Strumieniu za zorganizowanie w dniu 1 czerwca br. obchodów Dnia Dziecka połączonych z wystawą fotografii pana Grzegorza Kajstury oraz zbiórką pieniędzy dla chorego dziecka.

Z-ca Burmistrza R. Greń dodatkowo poinformował, że podczas Staromiejskiej Wiosny odbyło się uroczyste oddanie do użytku fontanny solankowej w parku w Strumieniu. Poinformował też, że burza, która szalała nad Rynkiem w sobotę 6 czerwca br. na szczęście nie przyniosła żadnych większych strat za wyjątkiem jednego złamanego drzewa na ul. Podwale w Strumieniu i konaru drzewa, który spadł na linię energetyczną przy ul. Pawłowickiej w Strumieniu.

Przewodniczący C. Greń podziękował za zaproszenie na obchody 10-lecia LKS ’99 Pruchna, które odbyły się 27 czerwca br.

Przewodniczący C. Greń poinformował też, że również ze względu na złą pogodę nie odbył się festyn szkolny w Zabłociu.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 6.

 

Przewodniczący C. Greń zapytał radnych, czy odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzedniej sesji są zadawalające oraz czy zgłaszają jeszcze jakieś dodatkowe pytania i uwagi?

Wiceprzewodniczący S. Świtała ponownie interpelował o wycięcie suchej lipy przy ul. Lipowej w Pruchnej, która nadal jest nie wycięta.

Z-ca Burmistrza R. Greń odpowiedział, że wydano już zgodę na wycinkę tego drzewa. Parę razy interweniowaliśmy już w tej sprawie w Powiatowym Zarządzie Dróg Publicznych w Cieszynie i obiecano nam szybko załatwić tą sprawę, gdyż drzewo to zagraża bezpieczeństwu ruchu samochodów i pieszych na ul. Lipowej w Pruchnej.

Radny S. Balas interpelował w sprawach:

1)    na ul. Słowiczej w Bąkowie po obu stronach mostu na potoku Młynówka nawierzchnia drogi obniżyła się i powstały tam dwa niebezpieczne progi – w związku z tym poprosił o ustawienie w tym miejscu znaków ostrzegawczych lub zaasfaltowanie uskoku w drodze;

2)    wystąpienia do właściciela działki przy ul. Młynarskiej w Bąkowie obok potoku Knajka o uporządkowanie zwałów ziemi porośniętych chwastami.

Z-ca Burmistrza R. Greń odpowiedział, że zna obie zgłoszone sprawy. Dyrektor ZGKiM w Strumieniu zapewnił, że sprawa obniżonej nawierzchni na moście na potoku Młynówka w Bąkowie zostanie rozeznana i załatwiona.

Z-ca Burmistrza odpowiedział, że rozeznamy kto jest właścicielem działki, na której wywieziona jest ziemia i wystąpimy o uporządkowanie terenu.

Radna C. Skowron interpelowała w sprawach:

1)    w związku z informacjami prasowymi o środkach finansowych przeznaczonych na remont windy dla niepełnosprawnych w Szkole Podstawowej w Strumieniu – zapytała kiedy remont ten będzie wykonany?

2)    skoszenia trawy na działce gminnej położonej w Zbytkowie przy ul. Strażackiej;

3)    sprawdzenia co jest powodem ogromnego zawilgocenia lokalu Świetlicy środowiskowej w Zbytkowie, ciągnącego się od dłuższego czasu pomimo tego, że niedawno wykonano drenaż wokół obiektu Przedszkola.

Z-ca Burmistrza R. Greń odpowiedział:

1)    remont windy w Szkole Podstawowej w Strumieniu będzie wykonywany najprawdopodobniej przez wakacje;

2)    postaramy się szybko zareagować i do przyszłego tygodnia ZGKiM skosi trawę na działce gminnej w Zbytkowie przy ul. Strażackiej;

3)    przyczyną ogromnego zawilgocenia lokalu Świetlicy środowiskowej w Zbytkowie może być wszędobylska wilgoć powietrza, która w ostatnich dniach dokucza w wielu miejscach np. w Hali sportowej, gdzie są automatycznie włączające się wentylatory wczoraj było ponad 90% wilgoci. Sprawa zawilgocenia lokalu Świetlicy w Zbytkowie zostanie rozeznana, gdyż nie powinna tam występować taka sytuacji ponieważ wokół obiektu jest wykonany drenaż.

Z-ca Burmistrza R. Greń dodatkowo poinformował, że dzięki staraniom pani Sołtys Zbytkowa i radnej C. Skowron znalazł się sponsor, który wspomógł finansowo budowę placu zabaw w Zbytkowie, przekazując 20 słupków i 40 m siatki ogrodzeniowej.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor interpelował, aby przy okazji organizowanych dwa razy w roku zbiórek odpadów wielkogabarytowych wyznaczać na długich ulicach na terenie Gminy punkty zbiórki, zamiast wystawiania odpadów przed każdą posesją.

Przewodniczący C. Greń odpowiedział, że w poprzednich latach kiedy przyczepy na odpady wielkogabarytowe były ustawiane tylko w jednym miejscu w sołectwie – śmieci nie było. Teraz kiedy odpady wielkogabarytowe mogą być wystawiane przed posesjami mieszkańcy oddają ich dużo i nareszcie nie trafiają do krzaków, rowów itp. Dobrze, że jest to tak organizowane, i że istnieje taka inicjatywa.

Z-ca Burmistrza R. Greń odpowiedział, że zgadza się ze zdaniem wiceprzewodniczącego J. Jałowiczora, że ostatnia zbiórka odpadów wielkogabarytowych przerosła wszelkie oczekiwania, ale wśród nich znalazły się również śmieci komunalne, które powinny iść do kubłów. Z naszych zestawień za marzec i kwiecień opartych na sprawozdaniach z ilości wywiezionych śmieci, przygotowanych przez firmy wynika, że 30% mieszkańców ma podpisane umowy. Dane te są porażające. Poinformował też, że część firm posiadających koncesje na odbiór odpadów komunalnych w gminie postanowiła, że odpady segregowane będą odbierane bezpłatnie raz na kwartał. Jednak okazuje się, że jest to niezgodne z prawem, że firmy muszą to robić co najmniej raz w miesiącu. Wysłaliśmy do firm stosowna informację w tej sprawie, jednak nie dostaliśmy na nią odpowiedzi. Dlatego też wysłaliśmy kolejne pismo informujące firmę, że jeżeli nie dostosuje się do obowiązujących przepisów, zastanowimy się nad odebraniem im koncesji, gdyż nie spełniają wymogów.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor stwierdził, że mieszkańcy przestali segregować śmieci bo nikt nie będzie trzymał śmieci przez 3 miesiące. Dlatego śmieci segregowane są wrzucane do kubłów.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że sprawdza się to co mówił mieszkańcom na zebraniach wiejskich, że wiele czasu trwało przyzwyczajenie ludzi do segregacji śmieci. Teraz przez jedno posunięcie możemy wszystko zepsuć. Ludzie zaś sami domagają się tego, aby wrócić do tego systemu odbioru odpadów, który funkcjonował do tej pory. Gmina powinna stworzyć warunki, aby mieszkańcy co miesiąc mogliby oddawać odpady segregowane. W tej chwili panuje dość duża dezorientacja dotycząca nowego systemu odbioru śmieci

Radny P. Faruga poinformował, że na dzień dzisiejszy wszystkie firmy posiadające koncesje na terenie gminy Strumień raz w miesiącu odbierają śmieci z kubłów i segregowane. Wyjątkiem jest tylko firma pana Emila Janoty z Zabłocia.

Z-ca Burmistrza R. Greń poinformował, że drugą firmą odbierającą odpady segregowane raz na 3 miesiące jest firma „TROS-EKO”.

Radny P. Faruga wyjaśnił, że na terenie Gminy działają firmy, które regularnie przysyłają ulotki, jeżeli podpisze się z nimi umowę wiadomo w jakie dni do końca roku zbierane są odpady komunalne i segregowane. Firmy te wywiązują się bardzo dobrze ze swoich obowiązków.

Z-ca Burmistrza R. Greń poinformował, że od 1 czerwca br. została wydana nowa koncesja na odbiór odpadów na terenie Gminy dla Przedsiębiorstwa Wywozu Nieczystości z Ustronia. Firma ta na razie nie weszła jeszcze na rynek więc zobaczymy jaką ofertę złoży. Może też odbierać odpady ciekłe z możliwością wywozu na oczyszczalnię do Ustronia, Skoczowa lub Chybia.

Z-ca Burmistrza R. Greń wyjaśnił, że w Chybiu Gmina przejęła oczyszczalnię ścieków od Cukrowni i podpisała umowę z osobą prywatną, która prowadzi działalność gospodarczą. Przedsiębiorca ten informuje, że może przyjąć każdą ilość ścieków płynnych.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że dwutygodnik „Wspólnota” publikuje artykuł informujący, że marszałkowie województw na konwencie, który odbył się ostatnio zwracają uwagę na to, że przekazanie gminom władztwa nad odpadami komunalnymi oraz wyposażenie ich w odpowiednie instrumenty finansowe jest w tej chwili kluczowym zadaniem.

Z-ca Burmistrza R. Greń poinformował, że już 2 lata temu miała został wprowadzona ustawa, która automatycznie bez konieczności przeprowadzania referendum wprowadzałaby opłaty za odbiór śmieci. Przedstawił też szczegółowe zasady przeprowadzania referendum gminnego. Poinformował też, że jeżeli ustawodawca w najbliższym czasie nie rozwiąże problemu gospodarki odpadami wtedy będziemy zmuszeni do przeprowadzenia w 2010 r. referendum w tej sprawie.

 

ad. 7.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – „Informację nt. realizacji planów odnowy miejscowości oraz Lokalnego Programu Rewitalizacji” – przedstawiła Kierownik E. Kuboszek-Owsiany.

Przewodniczący C. Greń przywitał Burmistrza A. Grygierek i radnego powiatowego K. Gajdzicę przybyłych na sesję.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że zarówno plany odnowy miejscowości jak i Lokalny Program Rewitalizacji są dokumentami, które były tworzone wspólnie z udziałem radnych, mieszkańców oraz organizacji i stowarzyszeń działających na teranie danej miejscowości. Wszystkie te dokumenty zatwierdzała Rada Miejska. Z przedstawionej Informacji wynika, że w naszej Gminie dokumenty te nie są dokumentami martwymi, gdyż są one realizowane na różnych niwach. Przykładem takim jest stacja CPN w Zbytkowie, gdyż to mieszkańcom bardzo mocno zależało, aby teren ten stał się wizytówką Strumienia. Zaznaczyć należy, że przedstawiona przez Referat Funduszy Zewnętrznych Informacja jest informacją przygotowaną przez wszystkich pracowników Urzędu, kierowników jednostek organizacyjnych i sołtysów. Jest to informacja wszystkich osób zaangażowanych w przygotowanie tego materiału, osób którym zleży na tym, aby nasza Gmina stawała się coraz piękniejsza, aby jak najlepiej się w niej żyło i działało. Plany odnowy miejscowości nie są przygotowywane jednotorowo, gdyż są dokumentami wszechstronnymi, w których nie zapomina się o żadnej instytucji, organizacji czy stowarzyszeniu działającym w danej miejscowości. Przy tworzeniu planów pracownicy Urzędu starali zachęcić do działania ale to sami mieszkańcy wzięli inicjatywę w swoje ręce, wyrażając chęć i wolę zorganizowania się w działalność różnych stowarzyszeń.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor stwierdził, że czytając ten dokument rzeczywiście wyraźnie widać co się u nas dzieje. Stwierdził, że do końca nie wie czy jest to plan jako plan, czy też kronikarsko przedstawiona cała nasza działalność, gdyż poza planami odnowy są tam przedstawione inne punkty nie związane z Gminą. Dodał też, że pewnych tematów nie powinno ujmować się w planach odnowy np. plenerowej drogi krzyżowej.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że plan odnowy miejscowości jest przede wszystkim integracją społeczności lokalnej.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że informacja ta faktycznie powinna zawierać tylko te dane, które w dokumentach pn. plan odnowy miejscowości były zapisane w ramach priorytetów i zadań dodatkowych. Wyjaśnił, że informacja ta powinna składać się z dwóch części, z czego w pierwszej przedstawiona byłaby realizacja zadań priorytetowych, a druga część zawierałaby realizację zadań ogólnych. Stwierdził też, że należy zastanowić się nad jednym: parę miesięcy temu odnośnie planów odnowy miejscowości mówiono, że trzeba się spieszyć z ich uchwaleniem, gdyż im rok później tym mniej będzie środków do podziału dla sołectw i aktualnie nie wiemy na jakim etapie jesteśmy. Dlatego zapytał, czy można uzyskać informację, czy sołectwa, które uchwaliły plany odnowy miejscowości z priorytetami mają szansę starać się o ich realizację oraz ile z priorytetów zostało zrealizowanych. Pewne inwestycje, które planuje Gmina są wpisane do planów odnowy miejscowości, jeżeli nie ma ich w planie staramy się je tam ująć w aby móc starać się o pozyskanie środków z puli po 500 tysięcy złotych do wykorzystania na jedno sołectwo. Zapytał, czy któreś sołectwo już z tego skorzystało?

Kierownik E. Kuboszek-Owsiany odpowiedziała, że gmina Strumień jako jedna z pierwszych przygotowała i uchwaliła plany odnowy miejscowości. Konkursy w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich miały być uruchomione dużo wcześniej stąd był nasz pośpiech przy uchwalaniu planów, gdyż chcielibyśmy być przygotowani. Gmina jest przygotowana i posiada wszystkie konieczne dokumenty (dokumentacje techniczne i pozwolenia), które potrzebne są do składania wniosków, jednak do tej pory uruchomiony został tylko jeden nabór w ramach Programu Odnowy i Rozwoju Wsi, gdzie złożyliśmy jeden wniosek. W tym momencie są takie kryteria i jako Gmina nie możemy złożyć więcej wniosków. Następny nabór uruchomiony będzie wiosną 2010 r., a wyniki pierwszego konkursu poznamy we wrześniu br. Obecnie ruszył nabór wniosków z podstawowych usług dla gospodarki, do którego się przygotowujemy pod kątem wykonania kanalizacji sanitarnej przy ul. Parkowej i ul. Brodeckiego w Strumieniu w związku z planowanym remontem drogi wojewódzkiej. Jako Gmina jesteśmy przygotowani do konkursów, a to Urząd Marszałkowski stawia kryteria tzn. jeden nabór i tylko jeden wniosek danej gminy, oprócz tego wniosek może złożyć jeszcze parafia i organizacja pozarządowa. W pierwszym naborze wykorzystaliśmy szansę, gdyż wniosek złożyła też Parafia Ewangelicko-Augsburska w Drogomyślu. Żadna z organizacji pozarządowych działających na terenie Gminy nie złożyła wniosku. Informacja o realizacji planów odnowy miejscowości została tak szczegółowo przygotowana, gdyż posiłkowaliśmy się informacjami mieszkańców, nie chcieliśmy też pominąć pewnych informacji przedstawionych przez sołtysów.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że nie negujemy tego co się działo, gdyż jak najbardziej doceniamy i szanujemy to co jest realizowane. Nie negujemy wkładu pracy włożonego w przygotowanie obszernej informacji na ten temat. Nasze wątpliwości wynikają z tego, że zbyt mało wiemy na temat planów odnowy miejscowości i szczegółów z tym związanych.

Radny M. Janik poinformował, że nas interesuje informacja jak materializują się plany odnowy miejscowości w ciągu bieżącego półrocza.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że w pierwszym naborze wniosków w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich z całego powiatu cieszyńskiego złożono 11 wniosków z czego 2 są nasze. Najwięcej bo 26 wniosków, wniosków złożył powiat częstochowski, powiat żywiecki złożył 20 wniosków, a powiat bielski około 12, a więc gminy są przygotowane do tych naborów. Aby móc złożyć wniosek na budowę placu zabaw w Zbytkowie musieliśmy zmienić Plan Odnowy Miejscowości Zbytków, aby inwestycja była w nim ujęta. Gdyby Rada nie uchwaliła planów odnowy nie mielibyśmy możliwości składania wniosków, nie byłoby placu zabaw w Zbytkowie i nie byłoby złożonego wniosku na modernizację budynku LKS „Orzeł” Zabłocie. W następnym naborze w przyszłym roku oprócz wniosku na kanalizację ul. Parkowej i ul. Brodeckiego w Strumieniu planujemy złożyć wnioski: na salę w Bąkowie, który planujemy podzielić na IV niezależne etapy i budowę placu zabaw w Pruchnej. Program ten daje możliwość składania wniosków nie tylko gminie ale również przedsiębiorcom, stowarzyszeniom, parafiom i spółdzielniom.

Przewodniczący C. Greń zapytał, do którego roku program ten będzie realizowany?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że do roku 2013. Poinformowała też, że w planach odnowy miejscowości ujęte są zadania, które wynikają z najbardziej pilnych potrzeb zgłaszanych przez mieszkańców.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich trzeba starać się, aby jak najwięcej wykorzystać środków przypadających na każdą gminę. A to, że zadanie jest ujęte w planie odnowy miejscowości to bardzo dobrze, gdyż każdy chce, aby ujęto w nim jak najwięcej zadań.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że w ramach tego Programu gmina Strumień zrobiła tyle ile maksymalnie można było zrobić.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że gminy po raz kolejny zostały oszukane i wprowadzone w błąd, gdyż na wstępnie, kiedy uchwalaliśmy plany odnowy miejscowości nikt nam nie powiedział, że nabory wniosków będą ogłaszane tylko raz w roku.

Wiceprzewodniczący S. Świtała stwierdził, że dało się duże nadzieje mieszkańcom, a teraz w efekcie jest zupełnie inaczej, kiedy okazało się, że gmina może złożyć tylko jeden wniosek.

Burmistrz A. Grygierek stwierdziła, że w tym temacie naprawdę nie powinniśmy narzekać.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że dobrze się stało, że Gmina przygotowała takie dokumenty i wypracowała swoje priorytety. Jednak w efekcie czujemy niedosyt, że zamiast posiadania możliwości realizacji zaplanowanych zadań, znów pojawiają się ograniczenia.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że wczoraj obyło się spotkanie wójtów, burmistrzów i prezydentów z terenu całego województwa śląskiego z Urzędem Marszałkowskim, gdzie wszystkie te informacje i żale gmin były omawiane. Stwierdziła też, że radni zgłaszają dzisiaj pewien dyskomfort w tej sprawie, my zaś mamy go na co dzień. Na bieżąco śledzimy wszystkie informacje o konkursach i sprawdzamy, czy możemy z nich skorzystać. Zgłaszaliśmy też na wczorajszym spotkaniu panu Marszałkowi, że gminy do 50 tys. mieszkańców bardzo liczyły na środki przeznaczone na oświatę. Jak okazało się w tej chwili zostały zmienione zasady i powiaty otrzymały środki w kategorii gmin do 50 tys. mieszkańców, co jest bardzo krzywdzące dla gmin, gdyż powiat nie jest gminą. Zgłosiliśmy tą kwestię, a także poinformowaliśmy Marszałka, że małe gminy mają duże problemy z pozyskaniem środków unijnych, gdyż głównie posiłkujemy się Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich, a konkursy ogłaszane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego to loteria. Jesteśmy przygotowani na różne konkursy, gdyż dla każdej miejscowości posiadamy przygotowaną wizję rozwoju oraz potrzebne dokumenty.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że wierzymy we wszystkie słowa Burmistrza oraz widzimy efekty starań o pozyskiwanie środków.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor podsumowując stwierdził, że omawiana informacja przedstawia realizację planów odnowy miejscowości na terenie Gminy i jest poszerzona o wszystko pozostałe.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 8.

 

„Informację o stanie bazy sportowo-turystyczno-rekreacyjnej, działalności klubów sportowych, analiza propozycji pracy z młodzieżą w okresie wakacji letnich, propozycji rad pedagogicznych oraz kierowników placówek kulturalno-oświatowych odnośnie organizacji czasu wolnego dzieci i młodzieży” – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor stwierdził, że jest przygotowana bardzo bogata oferta propozycji pracy z dziećmi i młodzieżą na okres wakacji, teraz ważne będzie aby było tylu chętnych do skorzystania z tych zajęć.

Radni nie wnieśli uwag do „Informacji”

Komisje Rady nie wniosły uwag do „Informacji”.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 9.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia „Informację o stanie nawierzchni dróg i ulic oraz oznakowania w Gminie” – przedstawił z-ca Burmistrza R. Greń.

Wiceprzewodniczący S. Świtała poinformował, że docierają do nas informacje, że podobno jako jedyna gmina buntujemy się i nie chcemy dołożyć pieniędzy Powiatowi do remontu. Dlatego sprawa przetargów opóźnia się.

Burmistrz A. Grygierek opowiedziała, że to nieprawda, przypomniała, że na naszej sesji gościliśmy radnego powiatowego Edwarda Dudkowiaka, który wyjaśnił, że Powiat nie oczekuje od nas wsparcia finansowego remontu drogi powiatowej.

Z-ca Burmistrza R. Greń wyjaśnił, że koszt remontu drogi powiatowej Drogomyśl-Pruchna jest bardzo duży i wyniesie około 3,5 miliona złotych, na co Powiat zaciąga kredyt. Dodał też, że od roku nie posiadamy żadnych nowych informacji w tej sprawie.

Wiceprzewodniczący S. Świtała wyjaśnił, że informacje te uzyskał od radnych z okolicznych gmin.

Z-ca Burmistrza R. Greń poinformował, że gmina Brenna z własnej inicjatywy dofinansowała Powiatowi remont drogi powiatowej w kwocie 500 tysięcy złotych. Gdybyśmy wystąpili z propozycją dofinansowania remontu drogi powiatowej, Powiat chętnie by te środki przyjął. Gmina corocznie przeznacza bardzo dużo środków na drogi powiatowe, głównie przez budowę chodników.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że od pewnego czasu łatanie dziur na drogach ZGKiM realizuje zgodnie z obowiązującymi technologiami, przez to żywotność łat na drogach jest o wiele dłuższa. Poinformował też, że we wcześniejszych latach stawaliśmy przed dylematem, czy robimy dużo remontów dróg niskim kosztem, czy na odwrót.

Przewodniczący C. Greń poprosił, aby przygotować program naprawy dróg w gminie, aby w każdym sołectwie i mieście wyłonić te drogi, które są najbardziej intensywnie użytkowane i zastanowić się jak są one do tej pory zrobione i żeby je odbudowywać tak, aby były trwałe. Stwierdził też, że nie należy prowadzić remontu drogi na zasadzie położenia 3 cm warstwy nakładki asfaltowej na wcześniej wyrównanych dziurach tłuczniem.

Przewodniczący C. Greń wyraził swoje zdziwienie, że pomimo istnienia tylu wspaniałych programów pomocowych w Polsce w różnych dziedzinach, m. in. oświacie, kanalizacji itp., tak mało mówi się o pomocy gminom w zakresie realizacji budowy, czy remontów dróg gminnych. Poprosił, aby ten temat był poruszany przez Burmistrza na różnych spotkaniach u marszałków, wojewodów itp. Gminy same sobie nie poradzą z tym tematem, gdyż skala przedsięwzięcia jest olbrzymia.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że w ubiegłym roku Powiat zwrócił się do nas z pismem o przekazanie pokaźnej kwoty dofinansowania do remontu drogi powiatowej Drogomyśl-Pruchna. Wtedy odpisaliśmy im, że w ubiegłym roku przeznaczyliśmy z budżetu Gminy kwotę ponad 500 tysięcy złotych na drogi powiatowe, głównie budowę chodników. Mamy wiele problemów z drogami powiatowymi m. in. z ul. Podwale oraz ul. Towarową w Strumieniu, gdzie była robiona kanalizacja. Od tamtej pory kiedy odpisaliśmy na pismo Powiat złożył już wniosek na realizację tego zadania, a ogłoszenie przetargu jest planowane na wrzesień br. Oficjalnie nic więcej nie wiemy na ten temat.

Przewodniczący C. Greń zapytał, czy Powiatowy Zarząd Dróg odpowiedział na nasz apel i prośbę o to, aby spotkać się w terenie w sprawie objazdu dróg na terenie Gminy?

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że Powiatowy Zarząd Dróg poinformował nas, że sam na bieżąco przeprowadza przeglądy swoich dróg.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że w ubiegłym roku uzyskaliśmy od nich taką samą odpowiedź, więc skąd ciągle biorą się nasze uwagi co do stanu dróg powiatowych na terenie Gminy. Stwierdził też, że nie chcą się z nami spotkać w terenie, czy jak można to rozumieć? Przecież prosimy ich o spotkanie raz na kilka lat.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że brał już udział w takim spotkaniu i wie ile przyniosło ono cennych uwag i wniosków. Powiat sam niby prowadzi kontrole na bieżąco, a mimo to ciągle są zgłaszane uwagi z naszej strony. Więc może oni widzą coś innego niż my.

Burmistrz A. Grygierek zaproponowała, aby może zmienić formę i nie robić objazdu dróg w terenie tylko spotkanie z Powiatowym Zarządem Dróg na sali, gdyż taki objazd dróg na terenie Gminy może trwać 3 dni.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że spotkanie, które odbyło się kilka lat temu trwało kilka godzin, rozpoczęło się o 900, a zakończyło o 1400, uczestniczył w nim również przedstawiciel Policji i objechaliśmy wtedy całą Gminę, a braki na drogach inaczej wyglądają w gabinecie, a inaczej w terenie. Wyjaśnił też, że objazd, który proponujemy dotyczyć będzie tylko dróg powiatowych, a nie dróg gminnych. Tamta wizja sprzed paru lat przyniosła efekt, że wprowadzono ograniczenia tam gdzie były naprawdę potrzebne, wprowadzenie tablic na początku i końcu miejscowości, które ograniczają szybkość na terenie całej miejscowości.

Przewodniczący C. Greń poprosił, aby ponowić prośbę w sprawie wizji na drogach powiatowych z udziałem Powiatowego Zarządu Dróg.

Wiceprzewodniczący S. Świtała poinformował, że od kilku lat nie są czyszczone studzienki na drodze powiatowej ul. Głównej w Pruchnej.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że w ostatnia sobotę uczestniczył w akcji kiedy to zalewało centrum Drogomyśla, pomimo tego, że co miesiąc zgłaszano czyszczenie studzienek przy ul. Głównej w Drogomyślu od kościoła Ewangelicko-Augsburskiego w górę. Efektem tego, że nie wyczyszczono studzienek na drodze powiatowej było zalanie kościoła i probostwa w Drogomyślu.

Z-ca Burmistrza R. Greń wyjaśnił, że jest umówiony z Komendantem Miejsko-Gminnym OSP, aby powiadamiał nas o wszystkich tego typu zdarzeniach na terenie Gminy. Nie dostaliśmy informacji na ten temat więc nie byliśmy na miejscu. Informację o tym zdarzeniu otrzymaliśmy wczoraj od Przewodniczącego Rady. Wyczyszczenie studzienek zgłosiliśmy do Powiatu i dzisiaj zostało to zrobione.

Z-ca Burmistrza R. Greń zwrócił się również do Dyrektora ZGKiM, aby nie czekając na powodzie czyścić wszystkie studzienki. W niedzielę około godz. 1900 Komendant Miejsko-Gminny OSP poinformował nas o nieprzejezdnej drodze powiatowej Pruchna-Drogomyśl. Policja zawiadomiła Dyrektora ZGKiM o nieprzejezdności drogi i ustawiono tam barierki, a wieczorem Powiat je wzmocnił, ustawiając drugie.

Burmistrz A. Grygierek obiecała, że po wakacjach ponownie wystąpi do Powiatowego Zarządu Dróg o ustalenie terminu wizji w terenie. Poinformowała też, że w ostatnim czasie w Powiatowym Zarządzie Dróg zmienił się Dyrektor, wiec nowemu trzeba dać trochę czasu. Dodatkowo poinformowała, że współpraca z Powiatowym Zarządem Dróg w ostatnim czasie bardzo znacznie się poprawiła. Doszliśmy do wspólnego porozumienia w sprawie ul. Rolnej w Zabłociu, która jest już zrobiona.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 10.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie zmiany Regulaminu wynagradzania nauczycieli – przedstawiła Dyrektor ZOS J. Włoch.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 12 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXXVIII/287/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 czerwca 2009 r. w sprawie zmiany Regulaminu wynagradzania nauczycieli.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 11.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy Strumień wraz z autopoprawką – przedstawiła Skarbnik D. Mitko

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Radny M. Janik zgłosił wniosek formalny o przegłosowanie projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z autopoprawką.

Jednogłośnie (głosowało 12 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXXVIII/288/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 czerwca 2009 r. w sprawie zmian w budżecie gminy Strumień.

Uchwała w załączeniu.

Przewodniczący C. Greń ogłosił 10-minutową przerwę w obradach.

 

 

ad. 12.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części sołectwa Pruchna – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Burmistrz A. Grygierek przedstawiła szczegółową koncepcję rozbudowy Zespołu Szkół w Pruchnej o budynek Przedszkola w Pruchnej.

Wiceprzewodniczący S. Świtała zapytał czy planowana lokalizacja stołówki wchodzi w teren boiska sportowego?

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że budowa stołówki jest planowana od strony boiska, wchodzi w działkę, na które położone jest boisko ale nie wchodzi w jego teren.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że aby zrealizować budowę obiektu Przedszkola, musimy zmienić zapis planu zagospodarowania przestrzennego w tym miejscu. Plan zagospodarowania, który obowiązuje narzuca nam wybudowanie w tym miejscu budynku piętrowego. Koszty utrzymania obiektu piętrowego są o wiele droższe. Wyjaśniła też, że prosi o zmianę planu zagospodarowania przestrzennego, gdyż będzie ona tańsza i wyniesie około 20 tysięcy złotych w porównaniu z kosztami eksploatacji budynku. Cel tej inwestycji jest taki aby budynek Przedszkola był bezpieczny, ważne jest także to, że powstanie tam stołówka dla całego kompleksu. Kolejnym argumentem jest to, że dzisiaj nie wiemy kiedy będą ogłoszone konkursy, gdzie moglibyśmy złożyć wniosek na tą inwestycję. Dlatego w tym roku mamy czas na przygotowanie dokumentacji, a w przyszłym zaczniemy szukać ewentualnych źródeł sfinansowania.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor stwierdził, że budowa nowego obiektu Przedszkola w Pruchnej jest bardzo ważna, ale ważniejsze jest to, że powstaje stołówka w tak dużej szkole, gdyż jest to jedna z większych szkół w Gminie nie posiadająca stołówki.

Przewodniczący C. Greń zapytał, że planowana wielkość stołówki jest jakaś mała w stosunku do zapotrzebowania jakiemu będzie musiała sprostać? Czy ktoś wyliczał potrzebne wskaźniki?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że wszystkie potrzebne wskaźniki są wyliczone i wielkość stołówki jest odpowiednia do ilości uczniów.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że przed ostatecznym podjęciem decyzji o rozbudowie Zespołu Szkół w Pruchnej dobrze by było zaprosić projektantów na posiedzenie Komisji.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że jeżeli dzisiaj podejmiemy decyzję o zmianie planu zagospodarowania i będziemy mogli budować w tym miejscu budynek parterowy, wtedy zaprosimy projektantów, aby szczegółowo zapoznali Radę z projektem.

Przewodniczący C. Greń zapytał jaki będzie zapis nowego planu zagospodarowania, czy będzie on uniwersalny i będzie tam można budować budynki piętrowe i parterowe?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że jeżeli będzie zgoda Rady na zmianę planu zagospodarowania przestrzennego, wtedy powstanie budynek parterowy. A zmiana planu zagospodarowania dotyczy tylko tej jednej konkretnej inwestycji.

Sekretarz D. Kula wyjaśniła, że zmiana planu zagospodarowania przestrzennego w tym miejscu dotyczyć będzie jedynie zmiany kąta nachylenia dachu.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radny K. Pisiut poinformował, że po wszystkich przemyśleniach doszedł do wniosku, że w związku z tym, że Gmina nie posiada środków finansowych na rozbudowę Zespołu Szkół, a w przyszłości planujemy sprzedać stary budynek Przedszkola, dlatego wnioskuje, aby przy okazji zmiany planu zagospodarowania przestrzennego, zmienić również zapis w miejscu gdzie położone jest stare Przedszkole. Za te same pieniądze możemy wykonać zmianę planu w obu miejscach.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że w miejscu, gdzie położonej jest Przedszkole w Pruchnej jest zapis „mieszkalnictwo”.

Wiceprzewodniczący S. Światała zapytał, czy w tym miejscu plan pozwala na prowadzenie działalności gospodarczej?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała przecząco.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że rozumie intencję radnego K. Pisiuta, który chce, aby poprzez zmianę planu zagospodarowania przestrzennego podnieść atrakcyjność terenu, poprzez wprowadzenie zapisu zezwalającego na wykonywanie usług i handlu. Stwierdziła też, że jest to bardzo dobry wniosek, gdyż zgodnie z naszymi planami rozbudowę Zespołu Szkół planujemy m. in. finansować ze sprzedaży dotychczasowego obiektu Przedszkola. Zaproponowała też, aby wniosek radnego K. Pisiuta wprowadzić na sesji sierpniowej, jeżeli jest taka wola Rady.

Przewodniczący C. Greń odczytał nową treść § 1 zgodną z wnioskiem K. Pisiuta, który otrzymuje brzmienie:

„Przystąpić do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części obszaru sołectwa Pruchna obejmującego:

a)    obszar 1 – obejmujący jednostkę strukturalną 1 UO, US,

b)   obszar 2 – obejmujący jednostkę strukturalną 2 UOp,

w granicach określonych na mapie w skali 1:5000, stanowiącej załącznik do niniejszej uchwały.”

Przewodniczący C. Greń poinformował, że w związku ze zmianą w § 1 zmieniony został również załącznik graficzny do w/w uchwały, zaznaczone są tam oba obszary zmiany planu zagospodarowania przestrzennego.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie zmianę § 1 uchwały (zgodną wcześniej odczytanym projektem uchwały).

Następnie Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z wprowadzoną zmianą w § 1.

Jednogłośnie (głosowało 12 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXXVIII/289/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 czerwca 2009 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części sołectwa Pruchna.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 13.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości w drodze darowizny (grunt pod pomnikiem poległych w latach 1914-1915 w Pruchnej – przedstawił z-ca Burmistrza R. Greń.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 12 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXXVIII/290/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 czerwca 2009 r. w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości w drodze darowizny.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 14.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie nabycia nieruchomości gruntowej niezabudowanej (nabycie od Powiatu Cieszyńskiego 14 arowej działki położonej za Technikum Żywienia i Gospodarstwa Domowego w Strumieniu z bonifikata do 50%) – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor poinformował, że Komisja Oświaty myślała, że jeżeli Powiat chce sprzedać swoją działkę przy Technikum w Strumieniu nie interesuje się swoją szkołą. Jednak pani Burmistrz rozwiała nasze wątpliwości informując nas, że Powiat planuje wykonanie za szkołą boiska. Cieszymy się więc, że chcą sprzedać część działki Gminie. Cieszymy się też, że mają plany co do swojej szkoły.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały

Jednogłośnie (głosowało 12 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXXVIII/291/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 czerwca 2009 r. w sprawie nabycia nieruchomości gruntowej niezabudowanej.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 15.

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości (grunt pod modernizację połączenia ul. Młyńskiej z ul. Kościelną w Strumieniu) – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 12 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXXVIII/292/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 czerwca 2009 r. w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 16.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości (grunt pod modernizację połączenia ul. Młyńskiej z ul. Kościelną w Strumieniu) – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 12 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXXVIII/293/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 czerwca 2009 r. w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 17.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na obciążenie nieruchomości stanowiącej własność Gminy prawem użytkowania – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek

Komisje nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Wiceprzewodniczący S. Świtała zapytał, czym kierował się Zarząd OSP w Strumieniu zwracając się z propozycją o możliwość użytkowania obiektu strażnicy? Przecież utrzymanie obiektu będzie dla nich dodatkowym obciążeniem.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że Zarząd OSP w Strumieniu argumentował tą propozycję planami modernizacyjnymi obiektu, w tym dobudową klatki schodowej. Strażacy tłumaczyli, że mają wizję i możliwości przeprowadzenia zmian w budynku strażnicy, ale brak im poczucia stabilizacji, ponieważ nie mają żadnych praw do obiektu. Poinformowała też, że w trakcie prowadzonych rozmów przekonywała ich, aby nie szli od razu w kierunku zakupu. Przekazanie w bezpłatne użytkowanie jest rozwiązaniem pośrednim pomiędzy stanem obecnym, a zakupem czy użytkowaniem wieczystym. Obie strony będą miały czas, aby sprawdzić jak rozwinie się ta współpraca.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że w budynku strażnicy OSP w Strumieniu zostanie wydzielony garaż, który wraz z biurami na parterze pozostanie własnością Gminy. W przyszłości, gdy w Strumieniu powstanie punkt pogotowia ratunkowego, zostanie wykorzystany na jego cele.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

8 głosów „za”, 1 głos „przeciw”, przy 3 głosach „wstrzymujących się od głosowania (głosowało 12 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXXVIII/294/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 czerwca 2009 r. w sprawie wyrażenia zgody na obciążenie nieruchomości stanowiącej własność Gminy prawem użytkowania.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 18.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały zmieniającej uchwałę Nr XX/167/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 24 kwietnia 2008 r. w sprawie zatwierdzenia „Planu Odnowy Miejscowości Zabłocie” – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń zapytał czego konkretnie dotyczy zmiana Planu Odnowy Miejscowości Zabłocie.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że zmiana dotyczy rozszerzenia szczegółowego opisu zadania priorytetowego pt. „Budowa obiektu sportowego na cele rekreacji sportowej wraz z zagospodarowaniem terenu przy LKS „Orzeł” Zabłocie”. Precyzowane są także lata realizacji inwestycji i kwoty. Jest to zmiana kosmetyczna.

Następnie Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 12 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXXVIII/295/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 czerwca 2009 r. zmieniająca uchwałę Nr XX/167/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 24 kwietnia 2008 r. w sprawie zatwierdzenia „Planu Odnowy Miejscowości Zabłocie”.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 19.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie regulaminu korzystania z gminnych urządzeń użyteczności publicznej – przedstawił z-ca Burmistrza R. Greń.

Komisje nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że w tym momencie brakuje tych regulaminów w parku w Strumieniu, gdyż na placach zabaw na terenie Gminy są już ustawione.

Z-ca Burmistrza R. Greń wyjaśnił, że na placach zabaw na terenie Gminy zostaną wprowadzone nowe uchwalone regulaminy, gdyż te które tam są ustawił wykonawca urządzeń.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 12 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXXVIII/296/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 czerwca 2009 r. w sprawie regulaminu korzystania z gminnych urządzeń użyteczności publicznej.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 20.

 

Projekt uchwały w sprawie powołania doraźnej Komisji do wyłonienia kandydatów do wyróżnień „Zasłużony dla Gminy Strumień” oraz kandydata do Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej „Srebrna Cieszynianka” przyznawanych z okazji Święta Niepodległości – przedstawił Przewodniczący C. Greń.

Komisje nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor zgłosił kandydatury radnych na członków doraźnej Komisji: Cecylia Skowron ze Zbytkowa, Marian Hus z Bąkowa, Marian Janik z Zabłocia, Tadeusz Tolasz z Pruchnej i Czesław Greń z Drogomyśla.

Radny I. Duda zgłosił kandydaturę Wiceprzewodniczącego J. Jałowiczora – jako przedstawiciela miasta Strumienia w składzie doraźnej Komisji.

Przewodniczący C. Greń zapytał po kolei wszystkich kandydatów na członków doraźnej Komisji, czy wyrażają zgodę na kandydowanie.

Wszyscy kandydaci wyrazili zgodę na kandydowanie w doraźnej Komisji.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z proponowanym składem doraźnej Komisji.

Jednogłośnie (głosowało 12 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXXVIII/297/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 czerwca 2009 r. w sprawie powołania doraźnej Komisji do wyłonienia kandydatów do wyróżnień „Zasłużony dla Gminy Strumień” oraz kandydata do Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej „Srebrna Cieszynianka” przyznawanych z okazji Święta Niepodległości.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor stwierdził, że Rada na początku kadencji popełniła błąd powołując co roku skład doraźnej komisji do tych samych zadań. Rada powinna powołać jeden skład doraźnej komisji na całą kadencję.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 21.

 

Projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie skargi dotyczącej działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu – przedstawił Przewodniczący C. Greń.

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej I. Duda przedstawił wniosek Komisji z dnia 14 czerwca br. o przesunięcie terminu rozpatrzenia skargi pana Jana Wieliczki na działalność MOPS w Strumieniu do dnia 15 sierpnia br. ze względu na konieczność uzupełnienia materiału dowodowego o odpis pisma pana Jana Wieliczki skierowanego do Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, na które odpowiedź Ministerstwa była prezentowana przez pana Jana Wieliczkę na posiedzeniu Komisji Rewizyjnej w dniu 25 maja br.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że otrzymał wniosek Komisji Rewizyjnej, analizował też dokładanie wszystkie materiały dotyczące skargi pana J. Wieliczki na działalność Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu skąd wynika, że nie znamy treści pisma skarżącego skierowanego do Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej oraz odpowiedzi na nie.

Następnie Przewodniczący C. Greń odczytał projekt uchwały w sprawie skargi dotyczącej działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu.

Komisje nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że skarżący pana J. Wieliczka został zawiadomiony na piśmie o terminie dzisiejszej sesji.

Następnie Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 12 radnych) - podjęta została:

Uchwała Nr XXXVIII/298/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 czerwca 2009 r. w sprawie skargi dotyczącej działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

 

 

ad. 22.

 

Protokół Nr XXXVII/2009 trzydziestej siódmej sesji, który był wyłożony do wglądu w biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – został przyjęty bez uwag.

 

ad. 23.

 

W wolnych wnioskach głos zabrali:

Radny powiatowy K. Gajdzica na wstępie przeprosił za spóźnienie, a następnie przedstawił sprawy:

-        Budowy dość dużej spalarni odpadów w Czechach w niedużej odległości od granicy Polskiej i gminy Zebrzydowice. Sprawa ta jest w toku, aktualnie jest na etapie dyplomacji pomiędzy naszymi państwami. Jesteśmy za utylizacją śmieci i za spalarniami ale jest to działanie podejrzane i niewporządku, że tego typu inwestycje buduje się w pobliżu naszej granicy. Róża wiatrów w 80% będzie przenosiła zanieczyszczenia na nasz teren. Pomimo europejskich zabezpieczeń zdanie cieszyniaków oraz przygranicznych gmin jest nastawione przeciwko umiejscowieniu tej inwestycji. Wyjaśnił dodatkowo, że przeciwni jesteśmy nie samej inwestycji ale jej umiejscowieniu. Takie zdanie prezentuje również Klub Ekologiczny „EKO” z Drogomyśla i z Chybia. Głosy klubów ekologicznych w tej sprawie zostały przekazane na sesji Rady Powiatu.

-        Przeprowadzenia się Warsztatów Terapii zajęciowej z Chybia do byłej siedziby Powiatowego Domu Pomocy Społecznej w Drogomyślu. Warsztaty Terapii Zajęciowej, początkowo założone zostały przez Stowarzyszenie „SALOS”, potem decyzją Starosty poprzedniej kadencji zostały przekazane pod zarząd DPS „FENIKS” w Skoczowie. Warsztaty te aktualnie podlegają Dyrektorowi DPS w Skoczowie pani dr Klinik podobnie jak warsztaty ze Skoczowa. Uchwałą Rady Powiatu sprzed roku przeniesiono drogomyski DPS do Skoczowa. Po tej decyzji zaraz zrodziła się koncepcja jak zagospodarować obiekt w Drogomyślu. Jest tam przygotowywana modernizacja i urządzanie pomieszczeń, przewożenie pracowni. Są to wspaniałe historie związane ze spełnianiem się ludzi niepełnosprawnych. W Chybiu zrodziła się koncepcja i zamysł, aby Warsztaty Terapii Zajęciowej pozostały w Chybiu, aby ich nie przeprowadzać i toczą się pewne działania w tym kierunku, a Starostwo Powiatowe będzie miało kolejny trudny orzech do zgryzienia.

-        Bardzo serdecznie zaprosił wszystkich radnych i gości obecnych na sesji na X jubileuszowy Rodzinny Rajd Rowerowy w Drogomyślu, który odbędzie się 11 lipca br. o godz. 1200. W imieniu Klubu „EKO” i innych organizatorów przekazał słowa podziękowania dla władz Gminy za objęcie patronatu nad rajdem oraz przekazanie środków finansowych na ten cel.

-        Wczorajsza sesja Rad Powiatu Cieszyńskiego została zdominowana przez panią poseł Bożenę Kotkowską, która była jedynym goście na sesji. Niefortunne wystąpienie pani poseł, w którym niezbyt jasno podkreśliła pewne informacje, ponieważ ona występowała o 12 milionów złotych na Szpital Śląski w Cieszynie. Wszystko się dobrze skończyło, kwota 12 milionów złotych zostanie przekazana, budowa Szpitala znajduje się w fazie końcowej, zbliżając się do zakończenia inwestycji. Należy zwrócić uwagę jak dużo środków pochłonęła ta inwestycja. Po burzliwych dyskusjach zainicjowanych przez panią poseł B. Kotkowską należy podkreślić, że jednak zwyciężył zdrowy rozsądek, Przewodniczący Rady Powiatu wyraził podziękowania dla pani poseł, nie odbierając jej zasług w tym zakresie. Stwierdził też, że pod nieobecność Starosty na sesji Rady Powiatu wypowiedzi pani poseł B. Kotkowskiej były bardzo niesmaczne i nietaktowne. Należy więc podkreślić, że jakieś nie do końca wypowiedziane aluzje mogą zaburzyć posiedzenie całej sesji, gdyż pani poseł wyraziła swoje żale, że dziennikarze nie przypisują jej zasług odnośnie szpitala w Cieszynie. Chciał poinformować, że takie sytuacje mają miejsce.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że była na spotkaniu w sprawie spalarni, w którym uczestniczyli Wojewoda Śląski i Wojewoda z Czech. Spotkanie to odbyło się w Zebrzydowicach, na którym poruszono argumenty, że w sprawie tej nie brano pod uwagę w ogóle strony polskiej, nie konsultowano inwestycji tylko wyznaczono lokalizację nie dając prawa głosu innym stronom. Tłumaczono nam, że nie mamy się czego obawiać, że spalarnia w Czechach będzie działać na tych samych technologiach co spalarnia zlokalizowana w centrum Wiednia. Poinformowała też, że spotkanie odbywało się w następujący sposób, że strona polska mówiła o swoich obawach, a strona czeska nas uspokajała. Jednak mamy pewien dyskomfort z tego powodu, że taka inwestycja strategiczna znajduje się parę kilometrów od granicy. Dodała również, że strona polska powinna uczestniczyć w całym postępowaniu dotyczącym lokalizacji spalarni. Poinformowała też, że Wójt Gminy Zebrzydowice informację na ten temat uzyskał z mediów. Czesi bronili się wtedy, że inwestycja ta jest na etapie konsultacji, a konsultacje wyglądają w ten sposób, że nie ma innego wariantu do wyboru. Nadal będą prowadzone rozmowy ale w węższym gronie: wojewodów i Wójta Gminy Zebrzydowice, który jest stroną w tej sprawie.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że media żyją własnym życiem i do prasy poszła informacja o budowie przez Gminę tężni w Zabłociu. Owszem są prowadzone rozmowy i faktycznie zastanawiamy się nad budową małej tężni w przyszłości ale w Strumieniu.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut przedstawił wnioski Komisji:

1.  Komisja wnioskuje, aby w nowym roku szkolnym 2009/2010 zakupić tablice multimedialne dla wszystkich trzech gimnazjów na terenie Gminy.

2.  Komisja wnioskuje o zwołanie posiedzenia Komisji Budżetu z udziałem Zarządu Wspólnoty Mieszkaniowej w Strumieniu przy ul. 1 Maja 40 w sierpniu br. w celu zapoznania się ze sprawą w terenie.

Radny I. Duda wnioskował o wycięcie całkowicie suchego drzewa zagrażającego bezpieczeństwu, rosnącego nad brzegiem potoku Młynówka w Strumieniu.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że rozmawiała już na ten temat z pracownikami ale w tej chwili nie umie odpowiedzieć co dzieje się w tej sprawie.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor złożył gorące podziękowania dla pani Burmistrz za wszystko to co pomogło w organizacji Nocnego Turnieju Szachowego w Strumieniu. Podziękował też Referatowi Funduszy Zewnętrznych w szczególności pani Kierownik Ewie Kuboszek-Owsiany, MGOK za piękną obsługę, Redakcji „Nowej Formacji” za patronat. Wyraził też nadzieję, że impreza ta wejdzie na stałe do kalendarza imprez gminnych.

Radny M. Janik poinformował, że tym razem w Zabłociu w Czechach odbył się XVI Turniej Piłkarski Miejscowości o Nazwie Zabłocie. W tegorocznym XVI Turnieju LKS „Orzeł” Zabłocie zajął I miejsce.

Burmistrz A. Grygierek podziękowała wiceprzewodniczącemu J. Jałowiczorowi za ogromną wiedzę w dziedzinie szachów, za zajęcie się całością organizacji Nocnego Turnieju Szachowego. Prowadzimy rozmowy z ZKZC w Cieszynie, aby przyszły turniej szachowy odbył się na terenie naszej Gminy, aby móc dalej promować szachy, gdyż chcemy, aby szachy były kojarzone z gminą Strumień.

Przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia M. Kutyła zapytała, czy w tym roku z funduszu rekultywacji gruntów rolnych zostanie wyremontowana ul. Leśna w Strumieniu?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że ul. Leśna została zgłoszona do budżetu na bieżący rok, jednak do rekultywacji przygotowane zostały drogi w Zabłociu i w Drogomyślu. Środki na rekultywację otrzyma ulica w Zabłociu, a droga w Drogomyślu jest na liście rezerwowej. W 2008 r. środki na remont drogi w ramach funduszu ochrony gruntów rolnych otrzymała ul. Graniczna w Strumieniu, a przyjęliśmy zasadę, że co rok droga z innej miejscowości będzie remontowana w ramach tych środków. Tak więc ul. Leśna w Strumieniu będzie musiała poczekać na rekultywację z tego funduszu.

Dyrektor ZGKiM Ł. Pachuła podziękował Burmistrzowi, z-cy Burmistrza, Skarbnikowi i radnym za wyrozumiałość i zrozumienie potrzeb Zakładu. Przypomniał też, że we wrześniu br. Rada planuje robocze spotkanie na terenie ZGKiM więc myśli, że do tego czasu nowy sprzęt będzie już na miejscu.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że dzisiejsza sesja jest ostatnim posiedzeniem przed przerwą wakacyjną. Następną sesję planujemy na koniec sierpnia br. Jeżeli jednak zajdzie pilna potrzeba zwołamy sesję nadzwyczajną.

Przewodniczący C. Greń życzył wszystkim przyjemnych, bezpiecznych i zdrowych wakacji.

 

ad. 24.

 

Przewodniczący C. Greń dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady XXXVIII sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 1930) słowami „zamykam XXXVIII sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

Zapis dźwiękowy obrad sesji Rady Miejskiej w Strumieniu stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

Protokołowała: Elżbieta Król

 

 

Przewodniczący Rady

Czesław GREŃ