Protokół Nr XLI/2009

obrad czterdziestej pierwszej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu,

odbytych w dniu 30 września 2009 r. o godz. 1600

w sali obrad Urzędu Miejskiego w Strumieniu

Obecni: Radni Rady Miejskiej, sołtysi i przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorzy i kierownicy podległych Radzie jednostek i zakładów budżetowych – wg załączonych list obecności, pracownicy Urzędu Miejskiego w Strumieniu i przedstawiciele lokalnej prasy

Ponadto w obradach udział wzięli:

1.    Burmistrz Strumienia – mgr Anna Grygierek

2.    z-ca Burmistrza Strumienia – inż. Roman Greń

3.    Skarbnik Strumienia – mgr Danuta Mitko

4.    Sekretarz Strumienia – Daniela Kula

Porządek obrad:

    1.     Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

    2.     Przedstawienie porządku obrad.

    3.     Wystąpienia gości.

    4.     Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym.

    5.     Informacja przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

    6.     Interpelacje i zapytania radnych

    7.     Rozpatrzenie informacji Burmistrza o przebiegu wykonania budżetu gminy Strumień za I półrocze 2009 r.

    8.     Rozpatrzenie informacji o stanie realizacji zadań oświatowych w gminie Strumień za poprzedni rok szkolny w tym o wynikach sprawdzianów i egzaminów.

    9.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zawarcia porozumienia z gminą Skoczów.

 10.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2009.

 11.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy Strumień na 2009 r.

 12.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla miasta Strumień.

 13.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla miasta Strumień.

 14.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie Programu współpracy gminy Strumień z organizacjami pozarządowymi oraz pozostałymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2010.

 15.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości.

 16.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyznania w 2009 r. wyróżnień - Zasłużony dla Bąkowa, Zasłużony dla Drogomyśla, Zasłużony dla Pruchnej, Zasłużony dla Strumienia, Zasłużony dla Zabłocia, Zasłużony dla Zbytkowa oraz Zasłużony dla Gminy Strumień z okazji Święta Niepodległości.

 17.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyznania Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej „Srebrna Cieszynianka”.

 18.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie skargi dotyczącej działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu.

 19.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części miasta Strumień.

 20.     Zatwierdzenie protokołu z XL sesji.

 21.     Informacje, wolne głosy i wnioski.

 22.     Zakończenie.

 

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył – Przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu Czesław Greń.

Przewodniczący C. Greń – na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 15 radnych, na 15 ustawowego składu Rady – obrady są zatem prawomocne.

Przewodniczący C. Greń przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, z-cę Burmistrza Strumienia, Skarbnika Strumienia, Sekretarza Strumienia, Radcę prawnego Romana Szymonka, dyrektorów i kierowników podległych Radzie jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych, Pełnomocnika Burmistrza ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii – Waldemara Saltariusa, Sołtysów i Przewodniczącą Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, radnego powiatowego Karola Gajdzicę, Komendanta Komisariatu Policji w Strumieniu Rafała Machaczkę, pana Adama Fabię – asystenta pani poseł Mirosławy Nykiel i przedstawicieli lokalnej prasy „Nowej Formacji”.

 

ad. 2.

 

Przewodniczący C. Greń odczytał porządek obrad XLI sesji.

Porządek obrad XLI sesji został przyjęty.

 

ad. 3.

 

Pan Adam Fabia asystent pani poseł Mirosławy Nykiel w jej imieniu podziękował za zaproszenie na Dożynki Gminne w Pruchnej. Pani poseł ze względu na swoje służbowe obowiązki nie mogła w nich uczestniczyć.

Burmistrz A. Grygierek przekazała dyplom uznania i kwiaty dla Przewodniczącego Rady Miejskiej w Strumieniu Czesława Grenia za zajęcie pierwszego miejsca w kategorii „Przewodniczący Rady” w I Plebiscycie Gazetycodziennej.pl na Najpopularniejszego Samorządowca Śląska Cieszyńskiego.

Przewodniczący C. Greń podziękował i stwierdził, że jest to wyróżnienie i uznanie dla nas wszystkich, gdyż dzięki całej Radzie i działalności pani Burmistrz dzieje się w Gminie tak dobrze, że zostało to zauważone.

 

ad. 4.

 

„Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym”.

Burmistrz A. Grygierek dodatkowo poinformowała:

-        28 września br. odbyło się spotkanie z wykonawcą i inwestorem zastępczym, na którym przekazano plac budowy zadania - Galeria pod Ratuszem.

-        Rozstrzygnięto przetarg na wykonanie termomodernizacji obiektu Zespołu Szkół w Drogomyślu, jutro zostanie podpisana umowa z wykonawcą.

-        W Pruchnej trwają prace związane z modernizacją Sali Widowiskowej.

-        Uzyskaliśmy dofinansowanie środków unijnych w ramach pierwszego naboru z roku 2009 w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 na projekt pn. „Budowa obiektu sportowego na cele rekreacji sportowej wraz z zagospodarowaniem terenu przy LKS „Orzeł” Zabłocie. W najbliższych dniach przystąpimy do realizacji projektu i ogłoszenia przetargu. Prace rozpoczną się w bieżącym roku, a zakończone zostaną w przyszłym. W najbliższych dniach będziemy przystępować do rozbiórki istniejącego budynku. W ramach tego programu w 2010 r. będziemy składać kolejny wniosek tym razem z sołectwa Bąków.

-        Parafia Ewangelicko-Augsburska z Drogomyśla również otrzymała dofinansowanie w ramach tego samego Programu, na inwestycję pn. „Budowa parkingu przy Domu Zborowym wraz z usunięciem barier architektonicznych, jako tworzenie miejsca spotkań mieszkańców”.

Przewodniczący C. Greń pogratulował pozyskania kolejnych środków unijnych.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 5.

 

Informacja przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

Przewodniczący C. Greń przypomniał, że we wrześniu odbyły się dwie bardzo pięknie przygotowane imprezy: Dożynki Gminne w Pruchnej i Dożynki Wiejskie w Zabłociu.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 6.

 

Przewodniczący C. Greń zapytał radnych, czy odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzedniej sesji są zadawalające oraz czy zgłaszają jeszcze jakieś dodatkowe pytania i uwagi?

Radny Ireneusz Duda zapytał o stan realizacji interpelacji złożonych we wrześniu 2008 r. po przeprowadzonej wizji w terenie z udziałem Burmistrza, a dotyczących:

1)    fatalnego stanu starszego wiaduktu na drugim torze kolejowym w Strumieniu (odpadają z niego duże fragmenty konstrukcji co może strać się przyczyną tragedii);

2)    realizacji połączenia ul. Brodeckiego z ul. Cieszyńską w Strumieniu.

Burmistrz A. Grygierek udzieliła ustnej odpowiedzi na powyższe interpelacje, bezpośrednio na sesji Rady.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała:

             1.     W sprawie remontu i naprawy wiaduktu na torach kolejowych zwrócimy się z pismem do PKP - jako właściciela obiektu;

             2.     Sprawa połączenia ul. Brodeckiego z ul. Cieszyńską jest jak najbardziej zasadna. W najbliższym czasie nie planujemy wykupu gruntów przeznaczonych na ten cel, rozeznawaliśmy jedynie sprawy własnościowe nieruchomości jeżeli chodzi o nasze działki. Na razie nie planujemy też w budżecie żadnych środków na ten cel ponieważ wiąże się to ze wznowieniami granic, a część terenu jest już zagospodarowana przez osoby, które posiadają nieruchomości wzdłuż drogi. Przypomniała też radnemu, że zapewniła go o tym, że do końca roku własnymi siłami doprowadzimy do rozeznania powyższego tematu i przed końcem roku udzielimy konkretniejszej odpowiedzi w tej sprawie.

Przewodniczący Czesław Greń interpelował o naprawę odcinka chodnika przy ul. Głównej w Drogomyślu w rejonie skrzyżowania z ul. Owocową (w ramach naprawy gwarancyjnej).

Z-ca Burmistrza R. Greń odpowiedział, że w sprawie naprawy odcinka chodnika w Drogomyślu przy ul. Głównej była już wizja w terenie i nie dopatrzono się tam żadnych wad do poprawienia. Zaproponował aby zorganizować ponowną wizję z udziałem Przewodniczącego Rady i na miejscu wskazać niedociągnięcia, które wymagają korekty.

 

ad. 7.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia „Informację Burmistrza o przebiegu wykonania budżetu gminy Strumień za I półrocze 2009 r.” – przedstawiła Skarbnik D. Mitko.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że na część projektów, na które składaliśmy wnioski pozyskaliśmy środki, natomiast na część niestety nie m. in. na kanalizację. Na październikowej sesji będziemy starać się aby urealnić budżet i zdecydować, które zadania będą realizowane jeszcze w bieżącym roku, a które przejdą do budżetu na rok przyszły. Realizacja większości dużych inwestycji rozpoczęła się dopiero po okresie wakacyjnym tzn. w III kwartale 2009 r., a m. in.: termomodernizacja Gimnazjum w Strumieniu, modernizacja i rozbudowa sali gimnastycznej przy Zespole Szkół w Drogomyślu i modernizacja Sali Widowiskowej w Pruchnej. Poinformowała też, że większość inwestycji realizowanych ze środków unijnych jest przesunięta w terminie, natomiast wszystkie inwestycje, które finansujemy z budżetu Gminy są wykonywane terminowo.

Przewodniczący C. Greń odczytał Uchwałę Nr 4102/I/163/2009 z dnia 9 września 2009 r. I Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach pozytywnie opiniującą przedłożoną przez Burmistrza Strumienia „Informację o przebiegu wykonania budżetu gminy Strumień za I półrocze 2009 r.”.

Komisje Rady nie wniosły uwag do „Informacji”.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że pierwszy nabór wniosków na kanalizacje był traktowany jako badanie ile gmin i na jakim etapie ma przygotowane wnioski. Zaś drugi konkurs i jego rozstrzygnięcie jest dla nas bardzo dużym rozczarowaniem, gdyż nasz wniosek, który znalazł się na liście rezerwowej był bardzo dobrze przygotowany i został bardzo wysoko oceniony. W temacie kanalizacji nie jesteśmy odosobnieni, gdyż w podobnej sytuacji jest wiele innych gmin. Dobrze się stało, że w temacie kanalizacji zaczęliśmy współpracę z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i tak np. na ul. Towarowej w Strumieniu zrobiliśmy odcinek kanalizacji z udziałem ich dofinansowania. Planujemy też przeprowadzenie rozmów z sąsiednią gminą Pszczyna i szukanie innych sposobów rozwiązania problemu kanalizacji. Będziemy robić wszystko co tylko jest możliwe z naszej strony aby strać się pozyskać środki na budowę kanalizacji na terenie Gminy.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że bardzo martwi go artykuł, który ukazał się w ostatnim czasie w „Kronice Beskidzkiej” informujący o spotkaniu samorządowców i władz miasta Bielsko-Biała z panią Minister Bieńkowską, gdzie padło jej oświadczenie, że na tym naborze wniosków, ogłoszonym ostatnio, kończą się środki unijne przeznaczone na kanalizację pomimo tego, że zapotrzebowanie w skali całego kraju jest ogromne, a do wykonania potężne inwestycje. Gminy same nie podołają tak dużym wydatkom, gdyż budowa kanalizacji tylko ze środków własnych, czy przy udziale dofinansowań z wojewódzkich funduszy ochrony środowiska trwała będzie bardzo długo. Dodatkowo gminom grozi płacenie dużych kar za brak kanalizacji.

Przewodniczący C. Greń zwrócił się do pana Adama Fabii asystenta pani poseł Mirosławy Nykiel, aby zadała takie pytanie w Sejmie i uzyskała dla nas wyjaśnienie. Zapytał też jaką kwotę w bieżącym roku przeznaczono na nabory wniosków na kanalizację?

Burmistrz A. Grygierek zapytała Kierownika Referatu Funduszy Zewnętrznych panią E. Kuboszek-Owsiany jaka kwota była przeznaczona na II nabór wniosków na kanalizację?

Kierownik E. Kuboszek-Owsiany wyjaśniła, że w tej chwili nie potrafi udzielić odpowiedzi na to pytanie.

Radca prawny R. Szymonek odpowiedział, że na II nabór wniosków na kanalizację, na województwo śląskie przeznaczona była kwota ponad 500 milionów złotych.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że kwota ta nie jest zbyt szokująca, gdyż skanalizowanie jednego większego miasta może pochłonąć środki w tej wysokości. Wiemy, że kosztorys na kanalizację sołectwa Zbytków wynosi 16 milionów złotych. Wiadomości te są bardzo smutne, gdyż wszyscy zarówno mieszkańcy jak i radni oczekują na to, że ze środków unijnych uda się nam wybudować kanalizację, przez co poprawi się czystość wszystkich cieków wodnych na terenie Gminy. W drugim naborze, o którym mówimy, gmina Strumień złożyła wniosek na I etap kanalizacji czyli rozbudowę i modernizację istniejącej oczyszczalni ścieków.

Radny P. Faruga poinformował, że wielu mieszkańców również oczekuje odpowiedzi na pytanie o konkretny termin budowy kanalizacji na terenie Gminy, gdyż budując nowe domy nie wiedzą jak rozwiązać sprawy odprowadzania ścieków. Z kolei mieszkańcy starszych budynków, mający problemy ze starymi, przeciekającymi szambami też nie wiedzą, jakie kroki czynić, czy budować nowe szambo, czy czekać na możliwość podłączenia budynku do kolektora sanitarnego?

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 8.

 

Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych w gminie Strumień za poprzedni rok szkolny w tym o wynikach sprawdzianów i egzaminów” – przedstawiła Dyrektor ZOS J. Włoch.

Przewodniczący C. Greń podziękował dyrektorom placówek oświatowych za zaangażowanie, za pracę z młodzieżą, za pomoc oraz za pozyskiwanie sponsorów dla swoich placówek. Zapewnił też, że w ramach budżetu Gminy - Rada będzie czynić wszelkie starania aby nadal dbać o oświatę.

Komisje Rady nie wniosły uwag do „Informacji”.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 9.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia projekt uchwały w sprawie zawarcia porozumienia z gminą Skoczów (dot. powierzenia prowadzenia nauki religii Kościoła Zielonoświątkowców dla uczniów z terenu gminy Strumień przynależnych do Kościoła Zielonoświątkowego – Zbór „Betel” w Ustroniu) – przedstawiła Dyrektor ZOS J. Włoch.

Komisje nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XLI/306/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 września 2009 r. w sprawie zawarcia porozumienia z gminą Skoczów.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 10.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia projekt uchwały w sprawie zmiany Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2009 – przedstawił Pełnomocnik Burmistrza ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii W. Saltarius.

Pełnomocnik W. Saltarius podziękował Radzie Miejskiej i byłemu Dyrektorowi Gimnazjum panu J. Jałowiczorowi za stworzenie od podstaw działalności Świetlicy środowiskowej przy Gimnazjum w Strumieniu, która przez wiele lat służyła dzieciom. Podziękował również obecnemu Dyrektorowi Gimnazjum za jej prowadzenie. Życzył też Dyrektorowi MGOK sukcesów w prowadzeniu zajęć profilaktycznych. Stwierdził, że od teraz, zgodnie z wolą Rady, działalność wszystkich świetlic środowiskowych na terenie Gminy łącznie z zajęciami profilaktycznymi w MGOK będzie prowadzona pod jednym nadzorem - Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury w Strumieniu. W celu całkowitego zakończenia działalności Świetlicy środowiskowej w Strumieniu Dyrektor Gimnazjum dokona zmiany Statutu Gimnazjum, poprzez skreślenie prowadzenia tego zadania.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że decyzja o likwidacji Świetlicy środowiskowej przy Gimnazjum w Strumieniu zapadła zgodnie z wnioskami Komisji. Poinformowała też, że przez ostatni rok Świetlica była nieczynna, gdyż osoba tam pracująca przebywała na zwolnieniu chorobowym, a młodzież zaczęła uczęszczać na zajęcia organizowane w MGOK lub przez Gminnego Koordynatora Sportu na Hali sportowej oraz w Bibliotece. Osoba pracująca w Świetlicy w Strumieniu była zatrudniona na etacie w Gimnazjum i nadal będzie tam pracować na innych warunkach.

Dyrektor Gimnazjum L. Salachna-Brzoza dodatkowo wyjaśniła, że 1 września br. z osobą zatrudnioną dotychczas w Świetlicy środowiskowej podpisano porozumienie zmieniające, gdyż była ona w ciąży, aktualnie już urodziła i nie można jej zwolnić. Dlatego też została zatrudniona na innych, nie gorszych warunkach w Gimnazjum w Strumieniu, co jest zgodne z Kodeksem Pracy.

Komisje nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor wyraził prośbę i nadzieję, że w momencie kiedy baza lokalowa MGOK poprawi się, a wiemy jaka jest na dzień dzisiejszy, to wtedy powstanie  Świetlica środowiskowa w swoim lokalu, ze swoim programem pracy. Na dzień dzisiejszy prowadzenie zajęć profilaktycznych w MGOK to tylko poszerzenie oferty, a miasto Strumień jest jedyną miejscowością na terenie Gminy, która na dzień dzisiejszy nie ma świetlicy.

Burmistrz A. Grygierek stwierdziła, że w tej chwili nie chce nic obiecywać, gdyż wszyscy wiemy jaka jest baza lokalowa MGOK. Dlatego też w tej chwili poszerzono ofertę zajęć w MGOK, również w Bibliotece wykonano remont i powstały tam nowe stanowiska komputerowe z dostępem do Internetu. Młodzież ze Strumienia na pewno nie była stratna, gdyż w tym okresie kiedy Świetlica środowiskowa była nieczynna mogły korzystać z zajęć oferowanych przez MGOK, Halę sportową i Bibliotekę.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XLI/307/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 września 2009 r. w sprawie zmiany Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2009.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 11.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na rok 2009 (wraz z autopoprawką) – przedstawiła Skarbnik D. Mitko.

Burmistrz A. Grygierek poprosiła Radę o wyrozumiałość związaną z ciągłymi zmianami budżetu Gminy, co wiąże się z tym, że przez cały czas na bieżąco śledzimy realizację budżetu, aby dobrze wykorzystać wszystkie zaplanowane środki. Wykonujemy dokumentacje techniczne planując już pewne zadania pod kątem budżetu na rok przyszły. Poinformowała też, że panujący w kraju kryzys odczuliśmy nawet dosyć pozytywnie na naszym budżecie, gdyż zyskaliśmy dość znaczne kwoty na kilku dużych przetargach. Z tego tytułu pojawiły się pewne oszczędności, które możemy wykorzystać realizując nowe zadania lub przygotowując dokumentacje techniczne na zadanie zaplanowane przyszły rok. Poinformowała, że przeprowadzono przetarg na remont ul. Cichej w Pruchnej i jedyna oferta, która wpłynęła jest zbliżona do ceny kosztorysowej, a z uzyskanych informacji wiemy, że cen asfaltu dość znacznie wzrosły, dlatego też chcąc zrealizować to zadanie musimy dokonać pewnych przesunięć w budżecie.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że cały czas pracujemy nad budżetem, gdyż chcemy aby zaplanowane środki wykorzystać jak najefektywniej.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radny K. Pisiut zapytał, czy zadanie dotyczące ul. Szkolnej w Pruchnej zostało w całości zdjęte z budżetu?

Skarbnik D. Mitko odpowiedziała, że z w/w zadania zdjęto tylko część środków, gdyż na realizację części zadania jest popisana umowa i środki są już zaangażowane.

Przewodniczący C. Greń uściślił, że przesunięcie środków na zadanie pn. odwodnienie osiedla w Drogomyślu dotyczy wykonania projektów technicznych na remont dróg na osiedlu.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że nie chcemy zwiększać deficytu budżetowego dlatego też dokładanie analizujemy realizację wszystkich zaplanowanych wydatków, a po przeprowadzonych przetargach dysponujemy oszczędnościami. W bieżącym roku mogliśmy dość wcześnie ogłosić przetargi na roboty drogowe ponieważ dokumentacje techniczne przygotowaliśmy rok wcześniej. Podobna sytuacja dotyczy projektów technicznych, w budżecie zakładaliśmy, że będą droższe, a po przetargach okazało się, że pozostały oszczędności.

Przewodniczący C. Greń przypomniał, że w poprzedniej kadencji mniejsze remonty dróg można było wykonywać bez projektu technicznego, co miało swoje dobre i złe strony. Dobrą stroną było to, że nie trzeba było wydawać środków na projekty techniczne, zaś złą stroną jest to, że remonty były wykonywane w różny sposób, a w razie problemów pojawiających się przy końcowym odbiorze robót nie ma do czego się odwołać, jeżeli nie ma dokumentacji technicznej określającej specyfikację i zakres robót. Stwierdził też, że dobrze się stało, że teraz najpierw przygotowywane są dokumentacje, a potem dopiero ogłaszamy przetarg.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z autopoprawką.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XLI/308/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 września 2009 r. w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na rok 2009.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 12.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla miasta Strumień (układu komunikacji w obrębie ul. Młyńskiej i ul. Kościelnej w Strumieniu) – przedstawiła Sekretarz D. Kula.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XLI/309/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 września 2009 r. w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla miasta Strumień.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 13.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla miasta Strumień (stworzenie możliwości budowy stacji paliw oraz firmy samochodowej w rejonie ul. 1 Maja i ul. Cieszyńskiej w Strumieniu) – przedstawiła Sekretarz D. Kula.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XLI/310/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 września 2009 r. w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla miasta Strumień.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 14.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie Programu współpracy gminy Strumień z organizacjami pozarządowymi oraz pozostałymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2010 – przedstawiła Sekretarz D. Kula.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XLI/311/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 września 2009 r. w sprawie Programu współpracy gminy Strumień z organizacjami pozarządowymi oraz pozostałymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2010.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 15.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości (grunt będący własnością Zgromadzenia Sióstr Szkolnych de Notce Dame z Opola) – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Burmistrz A. Grygierek dodatkowo poinformowała, że jest to teren zalewowy, więc nie ma możliwości jego zabudowy, jednak pomimo tego jest obszarem atrakcyjnym. Gmina planuje uporządkować wał wzdłuż ul. Podwale w Strumieniu, a w przyszłości stworzyć w tym rejonie teren rekreacyjny, między innymi z deptakiem oraz górką dla dzieci.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XLI/312/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 września 2009 r. w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 16.

 

Projekt uchwały w sprawie przyznania w 2009 r. wyróżnień – Zasłużony dla Bąkowa, Zasłużony dla Drogomyśla, Zasłużony dla Pruchnej, Zasłużony dla Strumienia, Zasłużony dla Zabłocia, Zasłużony dla Zbytkowa oraz Zasłużony dla Gminy Strumień z okazji Święta Niepodległości (wraz z autopoprawką) – przedstawił Przewodniczący doraźnej Komisji do wyłonienia kandydatów do wyróżnień „Zasłużony dla Gminy Strumień” oraz kandydata do Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej „Srebrna Cieszynianka” J. Jałowiczor.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XLI/313/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 września 2009 r. w sprawie przyznania w 2009 r. wyróżnień – Zasłużony dla Bąkowa, Zasłużony dla Drogomyśla, Zasłużony dla Pruchnej, Zasłużony dla Strumienia, Zasłużony dla Zabłocia, Zasłużony dla Zbytkowa oraz Zasłużony dla Gminy Strumień z okazji Święta Niepodległości.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 17.

 

Projekt uchwały w sprawie przyznania Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej „Srebrna Cieszynianka” (wraz z autopoprawką) – przedstawił Przewodniczący doraźnej Komisji do wyłonienia kandydatów do wyróżnień „Zasłużony dla Gminy Strumień” oraz kandydata do Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej „Srebrna Cieszynianka” J. Jałowiczor.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XLI/314/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 września 2009 r. w sprawie przyznania Lauru Gmin Ziemi Cieszyńskiej „Srebrna Cieszynianka”.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 18.

 

Projekt uchwały w sprawie skargi dotyczącej działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu – przedstawił Przewodniczący C. Greń.

Przewodniczący Komisji Oświaty, … - J. Szeruda, Przewodniczący Komisji Rolnictwa , … - P. Faruga i Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut przedstawili jednobrzmiący wniosek: „Komisje wnioskują aby do zbadania zasadności zarzutów przedstawionych w skardze oraz przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego i przedłożenia projektu uchwały w tej sprawie – zobowiązać Komisję Rewizyjną – w terminie do dnia 30 listopada 2009 r.”.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń oczytał treść projektu uchwały i poddał go pod głosowanie.

13 głosami „za” i 2 głosach „wstrzymujących się od głosu” (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XLI/314/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 września 2009 r. w sprawie skargi dotyczącej działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 19.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części miasta Strumień – przedstawił z-ca Burmistrza R. Greń.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że proponowana zmiana planu zagospodarowania przestrzennego wiązać się będzie z poszerzeniem oferty pracy dla mieszkańców naszej Gminy.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radny K. Pisiut stwierdził, że dobrze się stało, że wszystkie trzy zmiany planu są w tym samym miejscu.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XLI/316/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 września 2009 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części miasta Strumień.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 20.

 

Protokół XL/2009 czterdziestej sesji, który był wyłożony do wglądu w biurze Rady oraz przed sesją na Sali obrad – został przyjęty bez uwag.

Przewodniczący C. Greń ogłosił 5-minutową przerwę w obradach.

ad. 21.

 

W wolnych wnioskach głos zabrali:

Przewodniczący C. Greń przywitał pana Romana Gruszczyka – przedstawiciela Stowarzyszenia Wspierania Inicjatyw Gospodarczych „Delta Partner” z Cieszyna, koordynatora projektu „CieszLab – cieszyńskiego laboratorium społeczeństwa obywatelskiego”, który prosił o możliwość zaprezentowania wyników projektu.

Pan R. Gruszczyk podziękował za możliwość przedstawienia wyników badań „CieszLab – cieszyńskiego laboratorium społeczeństwa obywatelskiego”. Tematem wystąpienia będzie prezentacja wyników i rezultatów tego projektu. Zachęcił też do zapoznania się z raportem z tego projektu pn. „Diagnoza kondycji społeczeństwa obywatelskiego w powiecie cieszyńskim”, który znajduje się w materiałach rozdanych radnym. Najogólniej mówiąc sprawa dotyczy organizacji pozarządowych, czyli organizacji tzw. trzeciego sektora. Wyjaśnił przy okazji, że pierwszy sektor to sektor samorządowy, drugi sektor to sektor biznesu, a trzeci sektor to organizacje pozarządowe.

Pan R. Gruszczyk przedstawił, w formie prezentacji multimedialnej, podsumowanie projektu „CieszLab – cieszyńskiego laboratorium społeczeństwa obywatelskiego”, który działał w Strumieniu i powiecie cieszyńskim od października 2008 r. do września br. i uzyskał dofinansowanie z tzw. funduszy norweskich oraz budżetu państwa. Głównym celem projektu było zbadanie kondycji i potrzeb organizacji pozarządowych (NGO) i ich relacje z mieszkańcami i samorządem lokalnym.

Burmistrz A. Grygierek podziękowała panu R. Gruszczykowi za zainteresowanie się tematem organizacji pozarządowych. Przedstawiony dzisiaj raport będzie dobrym materiałem do planowania projektów czy konkursów na przyszłość. Stowarzyszenie Wspierania Inicjatyw Gospodarczych „Delta Partner” z Cieszyna podjęło się ważnego zdania jakim jest diagnoza kondycji społeczeństwa obywatelskiego w powiecie cieszyńskim jeżeli chodzi o organizacje pozarządowe. Stwierdziła też, że siłą gmin są przede wszystkim organizacje pozarządowe. Wiadomo jest, że gmina realizuje inwestycje tzw. twarde związane z budową dróg, chodników i infrastruktury, z drugiej strony zaś bardzo ważne jest to aby nie zapominać o rozwoju organizacji pozarządowych, które są tzw. duszą gminy. Gmina bez organizacji pozarządowych nie mogłaby istnieć, poprzez ich działalność mamy możliwość dotarcia do mieszkańców z różnymi informacjami, możemy też wysłuchać tego co oni mają do powiedzenia. Z przedstawionego raportu wynika też, że ludzie, działający w organizacjach pozarządowych mają większą wiedzę na temat samorządu, mają też możliwość wpływu na podejmowane decyzje.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że na dzisiejszej sesji Rada uchwaliła Program współpracy gminy Strumień z organizacjami pozarządowymi oraz pozostałymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2010. Tak więc realizacja zadań publicznych w gminie Strumień jest realizowana przy pomocy organizacji pozarządowych.

Radny M. Janik zapytał czy wynik dotyczący braku zaufania międzyludzkiego jest wynikiem prawdziwym?

Pan R. Gruszczyk wyjaśnił, że jest to wynik na poziomie ogólnopolskim w Powiecie Cieszyńskim wynik ten jest inny.

Radny M. Janik stwierdził, że Powiat Cieszyński jest zawsze „do przodu”.

Pan R. Gruszczyk stwierdził, że Powiat Cieszyński jest zdecydowanie „do przodu” jeżeli chodzi o liczbę organizacji pozarządowych.

Przewodniczący C. Greń zapytał czy pytania były zadawane tylko mieszkańcom Strumienia, a oni wypowiadali się w imieniu całej Gminy, czy pytania zadawano również mieszkańcom sołectw? Wynik procentowy osób, które znają organizacje pozarządowe, które z nimi współpracują lub chcą to robić jest zastanawiająco niski, np. skąd mieszkaniec Strumienia może wiedzieć, że terenie sołectw działają koła gospodyń wiejskich. Stwierdził też, że nie wie czy badania te są wiarygodne.

Pan R. Gruszczyk odpowiedział, że badania ankietowe był prowadzone w centralnej części każdej gminy. Zadawane pytania dotyczyły jednak całej gminy.

Radna A. Żur stwierdziła, że badania ankietowe były prowadzone w Strumieniu na Rynku.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że nie jest to odpowiedź, która go zadawala. Nie ujmując mieszkańcom Strumienia, którzy są równie aktywni, ale ta działalność występuje na wielu płaszczyznach w sołectwach i jest naprawdę na wysokim poziomie. Przedstawione wyniki zniekształcają prawdziwy obraz działalności organizacji pozarządowych na terenie Gminy. Stwierdził też, że podejrzewa, że gdyby te same pytania zadano mieszkańcom sołectw bylibyśmy w czołówce raportu. Nie zawsze świadomość miasta o tym, co robi się w sołectwach jest na tyle wystarczająca, że jego mieszkańcy mogą odpowiedzieć w sposób rzetelny.

Radna A. Żur jako Prezes Macierzy Ziemi Cieszyńskiej Koło w Strumieniu dodała, że w raporcie pominięto także wiele działań, które odbywają się w mieście. Macierz Ziemi Cieszyńskiej  i Towarzystwo Śpiewacze „Lutnia” są pominięte w raporcie, a są to jedne z czołowych organizacji działających na terenie Gminy.

Przewodniczący C. Greń zaapelował, aby na przyszłość przy przeprowadzeniu tego typu badań ankietowych prowadzić je w szerszej skali tzn. zarówno w mieście jak i w sołectwach.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor zapytał, czy w badaniu uczestniczyli tylko mieszkańcy Gminy?

Pan R. Gruszczyk odpowiedział, że w badaniu uczestniczyły tylko osoby zamieszkujące na terenie gminy Strumień.

Przewodniczący C. Greń zapewnił, że radni dokładanie zapoznają się z przedstawionym raportem ale pomimo mamy swoje dane i dobrze znamy działalność naszych organizacji i nie musimy się zgadzać z przedstawionym liczbami. Jednak pomimo wszystko dziękujemy za przedstawienie danych wynikających z badań.

Radna A. Żur poinformowała, że będąc w Warszawie usłyszała wiele słów zachwytu na temat działań podejmowanych przez organizacje pozarządowe w Strumieniu.

Burmistrz A. Grygierek stwierdziła, że przedstawiony raport na pewno podziała na nas mobilizująco. Przedstawione wyniki nie są dla nas w pełni zadawalające, gdyż wszyscy wiemy ile organizacji działa na terenie Gminy. Poinformowała też, że tak właśnie wyglądają badania ankietowe.

Przewodniczący C. Greń zapytał, czy będą prowadzone kolejne badania.

Pan R. Gruszczyk odpowiedział, że będą prowadzone dalsze badania ale w innym zakresie.

Przewodniczący C. Greń podziękował panu R. Gruszczykowi za przedstawienie wyników badań.

Radny I. Duda poinformował, że koniecznie trzeba dołożyć ławeczek w parku w Strumieniu przy fontannie, gdyż ludzie narzekają na brak miejsc.

Radna A. Żur przypomniała, że w parku w Strumieniu nadal brakuje tablicy z Regulaminem (pieski gonią po parku, a ludzie palą papierosy). Mieszkańcy dopytują się o tablicę.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że Uchwała zatwierdzająca Regulamin parku jest prawem miejscowym i dopiero niedawno została opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego, co jest warunkiem jej wejścia w życie. Dlatego też wykonanie tablicy z Regulaminem parku zostało zlecone dopiero teraz.

Burmistrz A. Grygierek dodatkowo wyjaśniała, że oprócz Regulaminu parku jest również ustawa, z której wynika co można, a czego nie można robić w parku.

Radny K. Pisiut i radna A. Żur poruszyli sprawę artykułu opublikowanego w „Głosie Ziemi Cieszyńskiej”, w którym napisano, że radni ze Strumienia pobierają diety w kwocie 600 zł miesięcznie, co jest nieprawdą.

Przewodniczący C. Greń wyjaśnił, że to nie on udzielał informacji na temat wysokości diet i nie wie kto takich danych udzielił.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że przesłaliśmy pismo sprostowujące błędne informacje, dotyczące diet radnych w Strumieniu, do „Głosu Ziemi Cieszyńskiej”.

 

ad. 22.

 

Przewodniczący C. Greń dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady XLI sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 1830) słowami „zamykam XLI sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

Zapis dźwiękowy obrad sesji Rady Miejskiej w Strumieniu stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

Protokołowała: Elżbieta Król

 

 

Przewodniczący Rady

Czesław GREŃ