Protokół Nr XLIV/2009

obrad czterdziestej czwartej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu,

odbytych w dniu 25 listopada 2009 r. o godz. 1600

w sali obrad Urzędu Miejskiego w Strumieniu

Obecni: Radni Rady Miejskiej, sołtysi i przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorzy i kierownicy podległych Radzie jednostek i zakładów budżetowych – wg załączonych list obecności, pracownicy Urzędu Miejskiego w Strumieniu, przedstawiciele lokalnej prasy i mieszkańców Strumienia

Ponadto w obradach udział wzięli:

1.    Burmistrz Strumienia – mgr Anna Grygierek

2.    Skarbnik Strumienia – mgr Danuta Mitko

3.    Sekretarz Strumienia – Daniela Kula

Porządek obrad:

    1.     Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

    2.     Przedstawienie porządku obrad.

    3.     Wystąpienia gości.

    4.     Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym.

    5.     Informacja przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

    6.     Interpelacje i zapytania radnych

    7.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie gminy Strumień oraz ustalenia dopłaty.

    8.     Informacja o problematyce związanej z pozyskiwaniem środków zewnętrznych na realizację zadań gminnych.

    9.     Informacja o realizacji wniosków przedstawionych przez Radę i komisje Rady Miejskiej w III kwartale 2009 r.

 10.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2010 rok.

 11.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie podatku od środków transportowych.

 12.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2009 r.

 13.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości.

 14.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zasad korzystania z obiektu i urządzeń Hali Sportowej w Strumieniu.

 15.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalania opłat za korzystanie z obiektu i urządzeń Hali Sportowej w Strumieniu.

 16.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie realizacji wspólnego projektu „Stworzenie kompleksowego systemu informacji przestrzennej (SIP) na terenie powiatu cieszyńskiego”.

 17.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie nowych licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką osobową przeznaczonych do wydania w roku 2010.

 18.     Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę Nr XVII/137/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 31 stycznia 2008 r. w sprawie przyjęcia Regulaminu dofinansowania ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przedsięwzięć z zakresu usuwania i unieszkodliwiania wyrobów zawierających azbest pochodzących z obiektów budowlanych położonych na terenie gminy Strumień.

 19.     Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę Nr XVIII/151/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 lutego 2008 r. w sprawie przyjęcia Regulaminu dofinansowania ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wymiany źródeł ciepła oraz montażu kolektorów słonecznych w budynkach mieszkalnych położonych na terenie gminy Strumień.

 20.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi dotyczącej działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu.

 21.     Zatwierdzenie protokołów z XLII i XLIII uroczystej sesji.

 22.     Informacje, wolne głosy i wnioski.

 23.     Zakończenie.

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył – Przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu Czesław Greń.

Przewodniczący C. Greń – na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 15 radnych, na 15 ustawowego składu Rady – obrady są zatem prawomocne.

Przewodniczący C. Greń przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, Burmistrza Strumienia, Skarbnika Strumienia, Sekretarza Strumienia, Radcę prawnego Romana Szymonka, dyrektorów i kierowników podległych Radzie jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych, Sołtysów i Przewodniczącą Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, radnego powiatowego Karola Gajdzicę, przedstawicieli Wodociągów Ziemi Cieszyńskiej Sp. z o.o. w Ustroniu: Prezesa Zarządu – Dyrektora Generalnego Janusza Steca i Dyrektora Ekonomicznego – Głównego Księgowego Tadeusza Kadłubca, przedstawicieli lokalnej prasy „Nowej Formacji” i mieszkańców Strumienia.

 

ad. 2.

 

Przewodniczący C. Greń odczytał porządek obrad XLIV sesji.

Przewodniczący C. Greń odczytał też wniosek Burmistrza Strumienia z dnia 24 listopada o wprowadzenia do porządku obrad XLIV sesji dwóch dodatkowych punktów pn.:

           1.  Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę Nr XVII/137/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 31 stycznia 2008 r. w sprawie przyjęcia Regulaminu dofinansowania ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przedsięwzięć z zakresu usuwania i unieszkodliwiania wyrobów zawierających azbest pochodzących z obiektów budowlanych położonych na terenie gminy Strumień.

           2.  Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę Nr XVIII/151/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 lutego 2008 r. w sprawie przyjęcia Regulaminu dofinansowania ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wymiany źródeł ciepła oraz montażu kolektorów słonecznych w budynkach mieszkalnych położonych na terenie gminy Strumień.

Przewodniczący C. Greń zaproponował aby punkt pn.: rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej Regulamin dofinansowywania z ze środków GFOŚiGW przedsięwzięć z zakresu usuwania i unieszkodliwiania wyrobów zawierających azbest - ująć w porządku jako pkt

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie wprowadzenie nowego pkt 18 do porządku obrad.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) – wprowadzono pkt 18 do porządku obrad.

Następnie Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie wprowadzenie nowego pkt 19 do porządku obrad.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) – wprowadzono pkt 19 do porządku obrad.

Cały porządek obrad wraz z wprowadzonymi zmianami została przyjęty jednogłośnie (głosowało 15 radnych).

 

ad. 3.

 

Przewodniczący C. Greń poinformował, że w związku z zwycięstwem sołectwa Drogomyśl w Konkursie na Najpiękniejszą wieś województwa śląskiego, na dzisiejszej sesji Rada Sołecka miała przedstawić prezentację multimedialną o sołectwie oraz relację z uroczystości wręczenia nagród, która odbyła się w Urzędzie Marszałkowskim w Katowicach. Pani Sołtys poprosiła jednak aby przekazać informację, że ze względu na chorobę prezentacja multimedialna przedstawiona będzie na następnej sesji Rady Miejskiej.

Przewodniczący C. Greń przekazał słowa gratulacji dla Miejskiej Biblioteki Publicznej w Strumieniu, która zwyciężyła w konkursie zorganizowanym przez Bibliotekę Miejską w Cieszynie pod patronatem Starosty Cieszyńskiego „Biblioteka Plus” na najlepszą bibliotekę publiczną powiatu cieszyńskiego 2008/2009. Konkurs został zorganizowany po raz pierwszy, a jego celem jest popularyzacja i rozwój czytelnictwa na terenie powiatu.

Radny powiatowy K. Gajdzica poinformował, ze otrzymał projekt budżetu powiatu cieszyńskiego na 2010 r. gdzie zaplanowane jest wykonanie modernizacji całej drogi powiatowej Drogomyśl – Pruchna w kwocie 6 658 000 zł z czego 3 500 000 zł to środki unijne, a 3 150 000 zł to pożyczki i kredyty. W tym przypadku nie jest przewidziana kwota środków pozyskanych z jednostek samorządu terytorialnego, czyli pomoc gminy Strumień. W przypadku Brennej jest przewidziana kwota pomocy powiatowi w wysokości 500 000 zł.

Radny powiatowy K. Gajdzica zaprosił wszystkich do wzięcia udziału w sesji Rady Powiatu Cieszyńskiego, która odbędzie się w dniu 30 listopada br. o godz. 1300 gdzie przekazane zostanie wyróżnienie dla Rady Sołeckiej Drogomyśla za zdobycie I miejsca w konkursie na Najpiękniejsza wieś województwa śląskiego. Zwycięstwo Drogomyśla jest sukcesem zarówno dla gminy Strumień jak i dla powiatu cieszyńskiego.

Radny powiatowy K. Gajdzica zaprosił wszystkich na spotkanie Uniwersytetu III Wieku, które odbędzie 26 listopada br. o godz. 1700 w sali MGOK w Strumieniu. Wykład na temat „Przemiany demokratyczne, a aktywizacja społeczności lokalnej” wygłosi pan Czesław Gluza Starosta Cieszyński. Starosta po wykładzie spotka się z radnymi.

Radny K. Gajdzica przekazał słowa podziękowania dla gminy Strumień: Burmistrza i z-cy Burmistrza Strumienia oraz Przewodniczącego Rady Miejskiej za objęcie patronatu nad Konkursem na Najpiękniejszy ogród w gminie Strumień - w imieniu swoim oraz organizatorów.

Przewodniczący C. Greń zaapelował do radnych aby wzięli udział w wykładzie Uniwersytetu III Wieku, gdyż tematyka dotyczyć będzie samorządności.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że Konkurs na Najpiękniejszy ogród w gminie Strumień jest organizowany z coraz większym rozmachem, jest coraz więcej osób chętnych do wzięcia udziału, a ogródki coraz piękniejsze.

 

ad. 4.

 

„Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym”.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że Gmina zakupiła grunt położony w Strumieniu przy ul. Podwale od Zgromadzenia Sióstr Szkolnych de Notre Dame w Strumieniu.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała też, że wszystkie inwestycje są prowadzone terminowo, prace wykonywane na drogach są na ukończeniu, a do wykonania pozostały tylko niektóre odbiory końcowe. Poinformowała o problemach związanych remontem windy w Szkole Podstawowej w Strumieniu, odbyły się 2 przetargu i były problemy z wyłonieniem wykonawcy. Na realizację tego zadania otrzymaliśmy środki z Ministerstwa. Dzisiaj możemy powiedzieć, że mamy już wykonawcę, który podejmie się tych prac i zadanie zostanie zrealizowane w bieżącym roku.

Wiceprzewodniczący S. Świtała zapytał o Zarządzenie Nr 785/2009 dotyczące wydzierżawienia nieruchomości gminnej - działki w Pruchnej o powierzchni ponad 2,5 ha?

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że poprzednio w przypadkach kiedy kończyły się 3 letnie umowy dzierżawy, automatycznie przedłużaliśmy ją na kolejne 3 lata. Jednak Regionalna Izba Obrachunkowa stoi na stanowisku, że przypadku zakończenia 3 letniej umowy dzierżawy powinno się każdorazowo ogłaszać przetarg na dalszą okres dzierżawy. W tym konkretnym przypadku dotyczącym Zarządzenia Nr 785/2009 dzierżawca zrezygnował z dalszej dzierżawy nieruchomości rolnej.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 5.

 

Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

Przewodniczący C. Greń przekazał słowa podziękowania wszystkim uczestnikom uroczystej sesji Rady Miejskiej zorganizowanej z okazji 11 listopada, którzy swoją obecnością uświetnili jej obrady: radnym, delegacjom jednostek OSP ze sztandarami, OSP Strumień za wydzierżawienie sali, harcerzom i Kołu Macierzy Ziemi Cieszyńskiej w Strumieniu za oprawę artystyczną i prezentację strojów regionalnych. Podziękował radnym za aktywny udział w części artystycznej: A. Głowinkowskiej i J. Szerudzie, radnej A. Żur za przygotowanie scenariusza części artystycznej i prowadzenie. Podkreślił też prezentację stroju mieszczanina strumieńskiego.

Radna A. Żur poinformowała, że jest to strój mieszczan strumieńskich z okresu przełomu XVIII i XIX wieku, który różni się od stroju cieszyńskiego.

Przewodniczący C. Greń podziękował Dyrektorowi, pracownikom i uczniom Technikum Żywienia i Gospodarstwa Domowego za przygotowanie poczęstunku dla uczestników sesji.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że również 11 listopada o godz. 1700 w Teatrze im. A. Mickiewicza odbyła się uroczysta sesja Rad Gmin Ziemi Cieszyńskiej, na której wręczono Laury Gmin Ziemi Cieszyńskiej „Srebrna Cieszynianka” i „Złota Cieszynianka”. Laureatem „Złotej Cieszynianki” został mieszkaniec sąsiedniej gminy Chybie pan Franciszek Dzida – reżyser.

Przewodniczący C. Greń ponownie zaapelował do radnych aby zgłaszali swoje uczestnictwo w różnych imprezach i spotkaniach do Biura Rady, gdyż zdarza się, że zgłaszane są pretensje, że pewne dane nie są podane w informacji. Stwierdził też, że zastanawiał się czy nie zrezygnować podawania w informacjach o działalności Biura Rady danych o uczestnictwie radnych w imprezach. Uznał jednak, że warto prezentować informacje o czynnym udziale radnych w życiu społeczno-kulturalnym Gminy.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że wpłynęło pismo Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji informujące, że z dniem 5 listopada 2009 r. Związek Komunalny Ziemi Cieszyńskiej z siedzibą w Cieszynie został wykreślony z Rejestru związków międzygminnych i tym samym przeszedł do historii. W tej chwili działa już nowe Stowarzyszenie Samorządowe Ziemi Cieszyńskiej, którego Prezesem jest Anna Grygierek – Burmistrz Strumienia.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 6.

 

Przewodniczący C. Greń zapytał radnych, czy odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzedniej sesji są zadawalające oraz czy zgłaszają jeszcze jakieś dodatkowe pytania i uwagi?

Przewodniczący C. Greń interpelował w sprawach:

1)    zasypania przed sezonem zimowym kruszywem (klińcem) dziur powstałych po ostatnich deszczach w drogach gminnych (ul. Widokowej i ul. Polnej) w Drogomyślu;

2)    załatania większych dziur na placu - parkingu przy budynku Ośrodka Zdrowia w Drogomyślu;

3)    naprawy załamanego zadaszenia nad kubłami na śmieci, znajdującego się z tyłu za garażami przy budynku Ośrodka Zdrowia w Drogomyślu;

4)    poprawienia lub zdjęcia będącego w fatalnym stanie ogrodzenia przy budynku Ośrodka Zdrowia w Drogomyślu

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że dziury na ul. Polnej i ul. Widokowej w Drogomyślu zostaną zasypane kamieniem. Jeżeli chodzi o nawierzchnię placu przed budynkiem Ośrodka Zdrowia w Drogomyślu będzie ona remontowana w 2010 r., natomiast niebezpieczne dla pieszych dziury zostaną zabezpieczone przez ZGKiM. Interpelację dotycząca naprawy zadaszenia nad kubłami na śmieci za garażem przyjął do wiadomości i realizacji Dyrektor ZGKiM. Jeżeli chodzi o ogrodzenie wokół Ośrodka Zdrowia, nie będziemy go wymieniać w najbliższym czasie, gdyż jest to dość duży koszt, dlatego zdemontowaliśmy stare. Zrobiliśmy ogrodzenie tylko od strony Pawilonu Sportowego, gdyż najbardziej nam na tym zależało.

Wiceprzewodniczący S. Świtała poinformował, że otrzymał odpowiedź na interpelację z poprzedniej sesji informującą o wystąpieniu do Powiatowego Zarządu Dróg Publicznych w Cieszynie w sprawie wyczyszczenia chodników przy drogach powiatowych pozamiejskich, która satysfakcjonuje go połowicznie, gdyż nie wierzy, że Powiat wykona to. Interpelował jednak ponownie aby ZGKiM wyczyścił chodniki przy drogach powiatowych na terenie Gminy.

Dyrektor Ł. Pachuła stwierdził, że jeżeli ZGKiM teraz przystąpi do czyszczenia chodników na terenie Gminy to do wiosny nie uda mu się tego zakończyć.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor poruszył sprawę odpowiedzi na interpelację z poprzedniej sesji dotyczącą wykonania przejścia dla pieszych w rejonie skrzyżowania ul. 1 Maja z ul. Młyńską w Strumieniu informującą, że rozwiązanie problemu przejścia dla pieszych objęte zostanie projektem „Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na ul. Młyńskiej w Strumieniu”. Interpelował jednak – co z wykonaniem przejścia dla pieszych w przypadku, gdy w/w projekt nie przejdzie?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że na chwilę obecną udzieliła takiej odpowiedzi, gdyż dokumentacja przebudowy ul. Młyńskiej jest w trakcie przygotowywania. Jeżeli jednak dokumentacja ta nie uzyska dofinansowania i tak musimy czynić starania aby nie stracić pozwolenia na budowę do momentu, aż pojawią się jakieś inne środki na realizację tego zadania.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor interpelował aby przy okazji realizacji inwestycji związanej z powstaniem „Galerii pod Ratuszem” zburzyć „stare szopki” znajdujące się na zapleczu budynku Ratusza, a w ich miejsce postawić nowe, ładne drewniane.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że przygotowaliśmy dokumentację techniczną i wystąpiliśmy do Konserwatora Zabytków o wydanie zgody na rozbiórkę budynków gospodarczych – szopek z tyłu Ratusza. Po ich rozebraniu nie zakładamy, że wykonamy tam piękny plac wyłożony kostką, gdyż jest to bardzo duży koszt. To co do tej pory jest wykonane z tyłu Ratusza na to otrzymaliśmy dofinansowanie w ramach wspólnego projektu z Żyliną. Planujemy, że z tyłu Ratusza nawieziemy ziemię, wyrównamy teren i zasiejemy trawę. Poinformowała też, że w przyszłości, aż prosi się aby cała niewykorzystana przestrzeń z tyłu Ratusza w kierunku pawilonu GS, gdzie aktualnie znajduje się Zakład Optyczny była zagospodarowana.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor interpelował w sprawie dalszego porządkowania terenów z tyłu za budynkiem Ratusza (za budynek Poczty biegnie ślepa uliczka i stoi tam bardzo brzydki mur, który należałoby rozebrać).

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że rozpoczęcie prac porządkowych na terenie z tyłu Ratusza jest początkiem prac mających na celu zagospodarowanie terenów z tyłu tej pierzei Rynku.

Radny K. Pisiut interpelował w sprawach:

1)    wystąpienia do Powiatowego Zarządu Dróg Publicznych w Cieszynie o oznakowanie (że jest tam dziura) odcinka drogi ul. Zebrzydowickiej w Pruchnej w dolinie pomiędzy posesjami państwa Keller i Cieniała, gdzie podczas deszczy płynie potok wody i pobocze jest wymyte równo z asfaltem;

2)    rozliczania firm z utylizacji azbestu, który zdjęto z obiektów będących ich własnością. W Pruchnej zdjęto azbest z dwóch dużych obiektów („Lewiatan” i była Stadnina Koni) i nie wiadomo co dzieje się ze zdjętym azbestem.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że wystąpimy z pismem do Powiatowego Zarządu Dróg Publicznych o jak najszybsze oznakowanie ul. Zebrzydowickiej w Pruchnej. Natomiast w sprawie azbestu wystąpimy właścicieli obiektów, z których go zdjęto o wyjaśnienie jak został zagospodarowany.

Radny S. Balas interpelował w sprawach:

1)    likwidacji koleiny powstałej w nawierzchni asfaltowej ul. Głównej w Bąkowie wzdłuż chodnika dla pieszych. Powiatowy Zarząd Dróg Publicznych w Cieszynie nie posiada środków na ten cel, a chodnikiem nie da się chodzić podczas deszczu, gdyż piesi są ochlapywani wodą, zbierającą się w koleinie;

2)    wyczyszczenia rowu przy ul. Podlesie w Bąkowie (rów był czyszczony, prace zostały wstrzymane, gdyż nie ma gdzie odprowadzić wody, (obwiniana jest Krajowa Dyrekcja Dróg);

3)    wystąpienia do firmy PAF zajmującej się dostarczaniem przesyłek pocztowych, która pojawiła się w ostatnim czasie na naszym terenie. Mieszkańcy skarżą się, że firma nie dba o klientów - dostarcza rachunki telefoniczne odbiorcom w dniu płatności.

Burmistrz A. Grygierek udzieliła ustnej odpowiedzi na interpelacje Nr 1 bezpośrednio na sesji Rady.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała:

1)    jeżeli chodzi o drogi i chodniki, Powiat jest ich właścicielem i uczestniczy w odbiorach więc wie co odbiera, a teraz powinien dbać o swój majątek. Sytuacja przedstawia się tak, że Powiat cały czas zasłania się brakiem środków ale Gmina również nie posiada funduszów na to aby dotować ich inwestycje (nie dotyczy to tylko chodnika, gdyż w okresie 3 ostatnich lat ponad milion złotych przeznaczono z budżetu Gminy na drogi Powiatowe). Poinformowała też, że nadal będziemy zabiegać w Powiatowym Zarządzie Dróg o wykonanie niezbędnych remontów na terenie Gminy;

2)    sprawa rowu przy ul. Podlesie w Bąkowie zostanie rozeznana, musimy też znaleźć jej rozwiązanie;

3)    dostarczanie przesyłek pocztowych przez firmę PAF nie dotyczy Gminy, gdyż umowę z tą firmą podpisała Telekomunikacja Polska. Nie możemy na nich nic wymóc, możemy jedynie prosić i informować o pojawiających się skargach mieszkańców. Poinformowała, że osoba korzystająca z usług TP powinna do nich wystąpić i zgłosić problemy z nieterminowym dostarczaniem przesyłek przez firmę PAF, gdyż jest to umowa spisana pomiędzy TP i osobą fizyczną. Dlatego inicjatywa powinna wyjść od samych zainteresowanych mieszkańców. Jednak pomimo wszystko wystąpimy z pismem do firmy PAF w tej sprawie.

Radny powiatowy K. Gajdzica poinformował, że przeżył taką samą sytuację, o której mówi radny S. Balas. Poinformował, że w sprawie dostarczania przesyłek pocztowych przez firmę PAF trzeba zadzwonić na błękitną linię TP i poprosić aby firma ta nie dostarczała przesyłek pocztowych.

Radna A. Żur interpelowała w sprawach:

1)    zwrócenia się do mieszkańców bloku przy ul. Pawłowickiej w Strumieniu, aby nie parkowali samochodów na chodnikach pod blokiem, po obu stronach drogi, gdyż piesi nie mogą bezpiecznie przejść w tym miejscu;

2)    na drodze ul. Pszczyńskiej w Strumieniu w rejonie stodoły znajdującej się po stronie rzeki Wisły w czasie deszczów tworzy się duże rozlewisko wody. W tym miejscu jest rów, do którego wysypywany jest popiół i rów staje się niedrożny co powoduje powstanie rozlewiska.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że obie zgłoszone sprawy zostaną rozeznane i podjęte zostaną stosowne działania.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że remont drogomyskiej Młynówki jako jedyny projekt uzyskał dofinansowanie Urzędu Marszałkowskiego ze środków zewnętrznych. Wydawało się, że jesienią prace ruszą ale niedawno uzyskano dziwną informację, że projekty składane przez Zarząd Wodnych Melioracji, dotyczące sąsiednich gmin zostały cofnięte. Obawia się więc, że wniosek dotyczący Młynówki w Drogomyślu może spotkać taki sam los. Z uzyskanych w Urzędzie Marszałkowskim w Katowicach informacji wiemy, że problem tkwi w regulaminie przyznawania tych środków. Zapis regulaminu mówi, że środki mogą być przeznaczone na udrożnienie cieku odprowadzającego wody gruntowe, czyli z terenów rolnych. Wątpliwości w tej sprawie powstały w tym momencie kiedy zapoznano się z projektem obejmującym odcinek przebiegający przez teren zabudowany czyli ten najniżej położony przy ujściu do rzeki Wisły. W związku z powstałymi wątpliwościami do Drogomyśla przyjechała specjalna Komisja, która sprawdziła stan faktyczny i rozwiała wszystkie wątpliwości, pomocna była także aura, gdyż akurat padał deszcz i autentycznie przekonano się, że tereny te są dość porządnie zalane. Widoczne było, że ciek nie odprowadza wody, gdyż jest bardzo mocno wypłycony. Tak więc środki na remont odcinka Młynówki będą przyznane, Koło Terenowe Zarządu Wodnych Melioracji w Cieszynie zbiera oferty i w niedługim czasie zostanie wyłoniony wykonawca. Poinformował też, że ma nadzieję, że jeszcze w bieżącym roku rozpocznie się realizacja zadania polegająca na wycince drzew i krzewów oraz porządkowaniu terenu.

 

ad. 7.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie gminy Strumień oraz ustalenia dopłaty – przedstawiła Sekretarz D. Kula.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że jak co roku przy okazji zatwierdzania taryfy za zbiorowe odprowadzanie ścieków odwiedzają nas przedstawiciele WZC Sp. z o.o. w Ustroniu nie bojąc się niepopularnego tematu jakim jest podwyżka opłat za ścieki oraz pytań z tym związanych.

Dyrektor J. Stec poinformował, że uczestniczą w sesji aby spełnić obowiązek statutowy przygotowania taryfy zgodnie z ustawą o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków. Taryfa zgodnie z przepisami ma być tak przygotowana, żeby gmina z tego tytułu nie ponosiła strat. Odrębną sprawą jest polityka gminy Strumień, która zakłada dopłatę. Obowiązkiem WZC jest przygotowanie taryfy tak aby koszty zostały pokryte przychodami z tytułu świadczenia tych usług i jak co roku jesteśmy do dyspozycji Rady aby wyjaśnić wszystkie pytania i wątpliwości związane z tym tematem.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … K. Pisiut, Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga i Przewodniczący Komisji Oświaty J. Szeruda przedstawili jednobrzmiący wniosek: „Komisje wnioskują o przyjęcie II wariantu projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie gminy Strumień oraz ustalenia dopłaty w wysokości 161 013 zł (brutto) oraz dopłatą do 1 m3 ścieków 1,64 zł (netto).”.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor poprosił o wyjaśnienie stwierdzenia, że taryfa została tak opracowana aby gminy nie ponosiły strat. Czy to stwierdzenie jest prawdą, czy pan Dyrektor się pomylił?

Dyrektor J. Stec wyjaśnił, że powiedział o obowiązku sporządzania taryfy przez WZC jako eksploatatora sieci wodociągowej oraz o polityce Gminy. Poinformował też, że przedstawione cyfry, mówią o tym, że gdyby dopłaty gminy nie było, tak wyglądałaby taryfa, która nie może być inna, zaś Gmina tworzy swoją politykę, czyli sposób na złagodzenie jej skutków i jest to suwerenna decyzja Rady.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że zatwierdzenie taryfy na ścieki jest decyzją, którą Rada podejmuje z ciężkim sercem, gdyż są to pieniądze z budżetu Gminy przeznaczone na to aby uchronić mieszkańców od ponoszenia tak wysokich kosztów odprowadzania ścieków i zminimalizowania ich. Kwota dopłaty Gminy do opłat za ścieki z roku na rok wzrasta.

Dyrektor J. Stec poinformował, że informację o dopłacie gminy Strumień do opłat za ścieki podał nie po to aby to wytknąć Gminie, lecz w formie zrozumienia tematu przez władze Gminy. Stwierdził też, że ustalona wysokość dopłaty gminy do ścieków jest kwotą dość sporą.

Radny K. Pisiut stwierdził, że nie umie zrozumieć jednego: od małego uczono go, że wodę należy oszczędzać, gdyż jest to towar deficytowy. Jednak dzisiaj stwierdza, że wody nie należy oszczędzać, gdyż im większe zużycie tym cena wody będzie tańsza, a im mniejsze zużycie tym cena wody jest droższa, czyli potrzeby zakładu rosną, gdyż sprzedano jej mniej. Sytuacja wygląda tak samo jeśli chodzi o ceny ścieków. Dlatego nasuwa się jedno pytanie: co czyni Spółka WZC aby obniżyć koszty, oprócz tego podstawowego rozwiązania przeniesienia kosztów do ceny, zrzucając problem na barki odbiorców?

Dyrektor J. Stec odpowiedział, że gdyby odpowiedział na to pytanie, że jest to prawda, wtedy byłby tej prawdy bliski. Wyjaśnił jednak, że nie tak to należy to rozumieć, gdyż gdzieś po drodze jest zdrowy rozsądek i racjonalizm oraz to co nazywamy oszczędnością i troską o przyszłe pokolenia aby prowadzić gospodarkę wodę racjonalnie. Cena w taryfie jest tworzona jako wartość ułamka, gdzie licznikiem są koszty, a mianownikiem tzw. sprzedaż, czyli ilość zafakturowanej wody lub ścieków. Z takiej definicji i z takiego rozwinięcia tematu wynika, że jeżeli będziemy ruszać tymi dwoma cyframi, chcąc pozostawić wynik taki sam, wtedy zwiększając licznik ułamka musimy manipulować mianownikiem. Więc rzeczywiście z podchwytliwości tego pytania wynika, że jeżeli sprzedaż wody byłaby większa, wtedy ceny byłyby mniejsze ale należy w tym miejscu zwrócić uwagę, że Rada stale podejmuje decyzje o budowie nowych odcinków sieci kanalizacyjnych.

Przewodniczący C. Greń zapytał dlaczego podwyżka taryfy za zbiorowe odprowadzanie ścieków jest wyższa (5,42%) niż planowana wysokość inflacji (3,5%)?

Dyrektor J. Stec odpowiedział, że jest to skutek ubiegłorocznej podwyżki taryfy na energię elektryczną. W 2008 r. zdążyliśmy skorygować taryfę na wodę o nowe ceny energii, natomiast nie udało się tego zrobić z taryfą na ścieki. Rok temu zaskoczono nas i wszędzie wystąpiły niedoszacowania na kosztach energii elektrycznej, dlatego powstały dość duże zaległości w tej pozycji, co jest podstawą do większej podwyżki taryfy za zbiorowe odprowadzanie ścieków na 2010 r. niż planowana inflacja. Sytuacja ta była zgłaszana przez WZC Sp. z o.o. w Ustroniu przy uchwalaniu taryfy na zbiorowe zaopatrzenie w wodę na 2009 r.

Przewodniczący C. Greń zapytał jak przedstawia się przełożenie zakładanych kwot zysków do planowanych inwestycji w kanalizacji? Czy planowane są jakieś inwestycje w kanalizacji?

Dyrektor J. Stec odpowiedział, że spisana umowa na prowadzenie gospodarki ściekowej na terenie gminy Strumień ogranicza możliwości WZC do inwestowania, stwarza też barierę finansową ponieważ nie możemy w taryfie umieścić pozycji związanej z inwestowaniem. Takie założenia ustalił właściciel, czyli gmina Strumień. Przypomniał, że w latach 1993-1994, kiedy była tworzona Spółka WZC Ustroń organy ją tworzące ustaliły, że woda jest podstawą prowadzenia działalności Spółki, na zasadach prowizorki sporządzono umowy i postanowiono obserwować co będzie się działo. I tak wygląda to w praktyce, że prowizorki trwają bardzo długo, w tym przypadku 15 lat i póki co mają się dobrze. Istnieją minusy tego rozwiązania czego przejawem jest to, że Spółka nie ma z czego inwestować, WZC corocznie zwraca się do gmin o uchwalanie środków w budżetach na realizację zadań wybiegających poza zakres remontowy, a który jest umieszczany w taryfie. Zakres remontowy w taryfie na ścieki jest domeną gminy, gdyż tak chciał właściciel. Tak więc WZC nie będzie inwestować w kanalizację i przez jakiś czas tak zostanie.

Radny I. Duda stwierdził, że stara się zrozumieć ekonomię i finanse, jednak chciał zwrócić uwagę na kwestię zdrowotności społeczeństwa, gdyż każda podwyżka cen wody i ścieków dla mieszkańców Gminy powoduje zmniejszenie poboru wody co może skutkować pogorszeniem stanu zdrowotności naszego społeczeństwa. Skoro jest już tyle dotacji z budżetu Gminy więc zwiększenie dopłaty do ścieków nie zrujnuje go.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że w tym przypadku i tak dobrze się składa, że Gmina może dopłacać do ścieków, gdyż w wielu przypadkach możliwości dopłat już nie ma, a tym samym nie ma szans aby gmina pomogła mieszkańcom.

Przewodniczący C. Greń podkreślił, że taryfę za zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie gminy Strumień przedstawia WZC Sp. z o.o. w Ustroniu i na 2010 r. proponuje cenę brutto bez dopłaty w wysokości 7,10 zł za 1 m3.

Przewodniczący poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie gminy Strumień z ustaleniem dopłaty do 1 m3 w wysokości 1,60 zł netto, przy dopłacie w wysokości 146 800 zł (netto) czyli 161 013,60 zł (brutto)

Radna C. Skowron zwróciła uwagę, że Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie inny wariant uchwały, a zgodnie z wnioskami Komisji miał być poddany pod głosowanie II wariant uchwały (z dopłatą do 1 m3 1,64 zł netto i obliczoną dopłatą w wysokości 150 480,00 zł netto czyli 161 013,60 zł brutto).

12 głosami „za”, 1 głos „przeciw”, przy 2 głosach „wstrzymujących się od głosu” przyjęto II wariant uchwały z dopłatą do 1 m3 1,64 zł netto.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie II wariant projektu uchwały z dopłatą w wysokości 161 013 zł (brutto) oraz dopłatą do 1 m3 ścieków 1,64 zł (netto).

12 głosami „za”, 1 głosie „przeciw” i 2 głosach „wstrzymujących się od głosu” i (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XLIV/324/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie gminy Strumień oraz ustalenia dopłaty.

Uchwała w załączeniu.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że od wielu lat zgłasza problem niskiego ciśnienia wody w Drogomyślu w rurach doprowadzających wodę od strony Zabłocia. Poprosił o przedstawienie szczegółów inwestycyjnych WZC Sp. z o.o. w Ustroniu w zakresie budowy i wymiany wodociągów.

Dyrektor J. Stec wyjaśnił, że planowano wymianę fragmentu wodociągu od strony Zabłocia lecz po analizie okazało się, że wymienić trzeba dość spory odcinek wodociągu. Okazało się też, że fragmentami nie da się tego zrobić więc podjęto decyzję o przygotowaniu dokumentacji do dużego zadania tj. wymiany ok. 17 km wodociągu (od komory redukcyjnej w Zabłociu w kierunku centrum Drogomyśla ulic Wiejskiej i Głównej). Do końca listopada mamy termin na opracowanie podkładów mapowych na 17 km wodociągu i niezwłocznie zlecimy wykonanie dokumentacji technicznej. Dokumentacja musi być bardzo szczegółowo przygotowana ze względu na to, że WZC będzie starać się o pożyczkę na ten cel, a koszty do tej pory poniesione przez WZC na wykonanie podkładów mapowych to kwota ok. 80 tysięcy złotych. Dokumentacja będzie gotowa na wiosnę 2010 r. i na tej podstawie WZC będzie ubiegać się o pożyczkę.

Dyrektor J. Stec poinformował, że odnośnie planów inwestycyjnych na 2010 r. WZC jest aktualnie na etapie ich konstruowania. Poinformował, że w 2009 r. w Drogomyślu będzie wykonywana wymiana jeszcze jednego fragmentu wodociągu, natomiast w Strumieniu z planowanych inwestycji udało się wszystko zrealizować z uwzględnieniem zmian związanych z koordynacją prac i tak: w zamian ul. Kwiatowej wykonano ul. Towarową, w zamian ul. Knajskiej wykonano ul. Wspólną i ul. Brzozową, a także wymiana wodociągu na boisku przy Gimnazjum w Strumieniu w związku z planowanym remontem.

Dyrektor J. Stec poinformował, że jeżeli wszystko się dobrze poukłada wtedy uda się zrobić duży krok do przodu w temacie poprawy ciśnienia wody w Drogomyślu, gdyż będąc w ubiegłym roku na spotkaniu z mieszkańcami Drogomyśla mówiono o większym zakresie prac. Te wszystkie sytuacje są pokłosiem tego, że kilka lat temu woda którą kupujemy od GPW Katowice była bardzo mocno chlorowana i tworzyły się w niej kolonie bakterii, które w sposób katastrofalny powodowały zarastanie wodociągów. Dlatego wymienione rurociągi plastikowe nie zarastają, a woda jest lepszej jakości.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że były rozpatrywane częściowe wymiany lub częściowe czyszczenia wodociągów. Jednak uznano, że czyszczenia nie będzie, a wodociąg zostanie wymieniony?

Dyrektor J. Stec wyjaśnił, że poddano rentgenologicznej analizie kawałek rury żeliwnej aby stwierdzić czy warto czyścić rury? Rurę można wyczyścić ale musiała by być wzmocniona, więc zachodzi ewentualność aby wzmocnić ją bezwykopowo od środka. Jednak ceny takich zabiegów są bardzo drogie, tańsza jest tradycyjna wymiana rury.

Przewodniczący C. Greń zapytał kiedy rozpocznie się wymiana wodociągu w Drogomyślu?

Dyrektor J. Stec odpowiedział, że okres zimowy poświęcony zostanie na wykonanie projektu technicznego. Poinformował też, że długo trwało przygotowanie podkładów mapowych.

Radna C. Skowron stwierdziła, że wymiana wodociągów przy ul. Wspólnej i Brzozowej w Zbytkowie jest planowana na 2010 r. Zapytała jednak co wodociągiem przy ul. Strażackiej w Zbytkowie?

Dyrektor J. Stec odpowiedział, że na wymianę wodociągu przy ul. Strażackiej jest przygotowywany projekt techniczny, czekamy na wydanie pozwolenia na budowę i na pewno ujęty zostanie planach inwestycyjnych na 2010 r.

Radna C. Skowron poinformowała, że na wodociągu przy ul. Strażackiej w Zbytkowie jest po kilkanaście awarii w ciągu roku.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor zapytał czy na terenie działania WZC Ustroń zdarzają się podłączenia kanalizacji z gospodarstwa domowego do kanalizacji deszczowej?

Dyrektor J. Stec odpowiedział, że takie przypadki zdarzają się wielokrotnie.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor zapytał co WZC robi w takich przypadkach?

Dyrektor J. Stec odpowiedział, że generalnie w takich przypadkach WZC odcina kanalizację. Poinformował, że działania WZC w takich przypadkach są ograniczone, gdyż nie są oni właścicielami. Gmina i WZC w takich przypadkach musi współdziałać, wybierając mniejsze zło. Poinformował też, że są takie przypadki, że sankcjonuje się takie podłączenie i włącza się deszczówkę do systemu kanalizacji.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor zapytał, czy w takim przypadku osoba płaci za ścieki?

Dyrektor J. Stec odpowiedział twierdząco.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor zapytał dlaczego mamy najdroższą wodę w całym województwie śląskim?

Dyrektor J. Stec odpowiedział, że nie jest to prawda.

Burmistrz A. Grygierek dodatkowo poinformowała, że Gmina prowadzi wyrywkowe kontrole wywozu śmieci i ścieków, sprawdzając rachunki. Kontrole te prowadzimy od 2 lat, wykonuje je jeden pracownik. Kontrole te przynoszą efekty więc będziemy je dalej kontynuować.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor podziękował za podjęcie takich działań, gdyż jeżeli mówi się w danych miejscach o pewnych sprawach ludzie przestają donosić. Trzeba robić legalnie takie rzeczy.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że problem jest bardzo złożony, gdyż w każdym domu tam gdzie nie ma kanalizacji powinna być przeprowadzona kontrola ilości zużycia wody i ilości odprowadzania ścieków.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że problem kanalizacji jest ogromny, gdyż Gmina nie posiada środków na jej budowę, dwa lata temu padło wiele obietnic na pozyskanie środków zewnętrznych jednak dzisiaj wiadomo, że przydział środków na województwo jest tak znikomy, a cała pula środków przeznaczonych na ten cel jest już na wyczerpaniu. Nie wiemy co będzie dalej, gdyż kary za brak sieci kanalizacyjnej nieuchronnie zbliżają się i wyznaczono rok, po którym mają być egzekwowane. Wszystkie gminy borykają się z tym problemem, gdyż budowa kanalizacji przekracza możliwości budżetowe.

Przewodniczący C. Greń podziękował przedstawicielom WZC Sp. z o.o. w Ustroniu za udział w sesji. Poinformował też, że pan Andrzej Ochodek – przedstawiciel gminy Strumień w Radzie Nadzorczej WZC Sp. z o.o. w Ustroniu przeprosił i poinformował, że nie może wziąć udziału w sesji Rady ze względu na obowiązki służbowe.

 

ad. 8.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia „Informacja o problematyce związanej z pozyskiwaniem środków zewnętrznych na realizację zadań gminnych” - przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Burmistrz A. Grygierek przedstawiła prezentację multimedialną nt. środków zewnętrznych pozyskanych przez gminę Strumień.

Radna A. Żur poinformowała, że Koło Macierzy Ziemi Cieszyńskiej w Strumieniu czyni wiele dla promocji miasta i gminy Strumień m. in. wydano widokówki. Poinformowała też, że MZC Koło w Strumieniu pozyskało środki zewnętrzne w kwocie 32 tysięcy złotych na realizację różnych imprez wzbogacając życie kulturalne Gminy. Stowarzyszenie pozyskuje środki na projekt w wysokości 30%, zaś 70% wkład to wolontariat osób zaangażowanych w organizację imprezy, którym trzeba dać coś innego w zamian. Dlatego też zwróciła się o pomoc do budżetu Gminy o uzupełnienie strojów dla członków MZC.

Komisje Rady nie wniosły uwag do „Informacji”.

Radni również nie wnieśli uwag do „Informacji”.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 9.

 

„Informację o realizacji wniosków przedstawionych przez Radę i komisje Rady Miejskiej w III kwartale 2009 r. - przedstawiła Przewodniczący C. Greń.

Komisje Rady nie wniosły uwag do „Informacji”.

Radni również nie wnieśli uwag do „Informacji”.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 10.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2010 rok – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 14 radnych – jeden radny nie uczestniczył w głosowaniu) – podjęta została:

Uchwała Nr XLIV/325/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2010 rok.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 11.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie podatku od środków transportowych – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XLIV/326/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie podatku od środków transportowych.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 12.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na rok 2009 (wraz z autopoprawką) – przedstawiła Skarbnik D. Mitko.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz ze zgłoszoną autopoprawką.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XLIV/327/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na rok 2009.

Uchwała w załączeniu.

Przewodniczący C. Greń ogłosił 10-minutową przerwę w obradach.

 

ad. 13.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości – przedstawiła Sekretarz D. Kula.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 14 radnych – jeden radny nie uczestniczył w głosowaniu) – podjęta została:

Uchwała Nr XLIV/328/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 14.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zasad korzystania z obiektu i urządzeń Hali Sportowej w Strumieniu – przedstawiła Sekretarz D. Kula.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XLIV/329/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie zasad korzystania z obiektu i urządzeń Hali Sportowej w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 15.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia projekt uchwały w sprawie ustalania opłat za korzystanie z obiektu i urządzeń Hali Sportowej w Strumieniu – przedstawiła Sekretarz D. Kula.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XLIV/330/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie ustalania opłat za korzystanie z obiektu i urządzeń Hali Sportowej w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 16.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia projekt uchwały w sprawie realizacji wspólnego projektu „Stworzenie kompleksowego systemu informacji przestrzennej (SIP) na terenie powiatu cieszyńskiego” – przedstawiła Sekretarz D. Kula.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radny T. Tolasz zapytał czy w związku z wprowadzeniem tego systemu ograniczy się ilość usług wykonywanych przez biura geodezyjne np. w różnych sprawach spornych dotyczących granic nieruchomości?

Sekretarz D. Kula wyjaśniła, że granice na gruncie wskazują kamienie graniczne osadzone przez geodetę, a w sprawach spornych, wtedy kiedy ich nie ma, granice może wskazać tylko i wyłączenie geodeta. Kompleksowy system informacji przestrzennej (SIP) jest tylko i wyłączenie bankiem danych dla celów informacyjnych.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

13 głosami „za”, przy 2 głosach „wstrzymujących się od głosowania” (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XLIV/331/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie realizacji wspólnego projektu „Stworzenie kompleksowego systemu informacji przestrzennej (SIP) na terenie powiatu cieszyńskiego”.

Uchwała w załączeniu.

 

 

ad. 17.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia projekt uchwały w sprawie nowych licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką osobową przeznaczonych do wydania w roku 2010 – przedstawiła Sekretarz D. Kula.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XLIV/332/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie nowych licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką osobową przeznaczonych do wydania w roku 2010.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 18.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia projekt uchwały zmieniającej uchwałę Nr XVII/137/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 31 stycznia 2008 r. w sprawie przyjęcia Regulaminu dofinansowania ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przedsięwzięć z zakresu usuwania i unieszkodliwiania wyrobów zawierających azbest pochodzących z obiektów budowlanych położonych na terenie gminy Strumień– przedstawiła Sekretarz D. Kula.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XLIV/333/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 25 listopada 2009 r. zmieniająca uchwałę Nr XVII/137/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 31 stycznia 2008 r. w sprawie przyjęcia Regulaminu dofinansowania ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przedsięwzięć z zakresu usuwania i unieszkodliwiania wyrobów zawierających azbest pochodzących z obiektów budowlanych położonych na terenie gminy Strumień.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 19.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia projekt uchwały zmieniającej uchwałę Nr XVIII/151/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 lutego 2008 r. w sprawie przyjęcia Regulaminu dofinansowania ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wymiany źródeł ciepła oraz montażu kolektorów słonecznych w budynkach mieszkalnych położonych na terenie gminy Strumień– przedstawiła Sekretarz D. Kula.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XLIV/34/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 25 listopada 2009 r. zmieniająca uchwałę Nr XVIII/151/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 lutego 2008 r. w sprawie przyjęcia Regulaminu dofinansowania ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wymiany źródeł ciepła oraz montażu kolektorów słonecznych w budynkach mieszkalnych położonych na terenie gminy Strumień.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 20.

 

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej I. Duda zgłosił wniosek formalny o wyłączenie jawności pkt 20 porządku obrad XLIV sesji Rady Miejskiej w Strumieniu pt. „Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi dotyczącej działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu” - ze względu na prywatność osób wynikającą z art. 23 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych1) (Dz. U. z 2002 r. Nr 101, poz. 926, z późn. zm.) i tajemnicę pomocy społecznej wynikającą z art. 100 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2004 r. Nr 64, poz. 593, późn. zm.).

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie wniosek formalny o wyłączenie jawności pkt 20 porządku obrad dzisiejszej sesji.

Wniosek formalny został przyjęty jednogłośnie (głosowało 15 radnych).

Na sali obrad pozostali: radni, skarżący pan Jan Wieliczka, radca prawny i protokolant.

Radny M. Janik zgłosił wniosek formalny o podanie pod głosowanie projektu uchwały.

Zgodnie ze zgłoszonym wnioskiem formalnym Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały odczytując jego treść.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XLIV/335/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie rozpatrzenia skargi dotyczącej działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że przyjęty i podpisany projekt uchwały zostanie przesłany skarżącemu - panu J. Wieliczce, Wojewodzie Śląskiemu oraz Burmistrzowi Strumienia. Wyjaśnił też, że decyzję odnośnie dalszego postępowania w sprawie skargi na bezprawne działanie MOPS podejmie Burmistrz Strumienia. Rolą Rady Miejskiej było jedynie stwierdzenie czy skarga jest zasadna czy niezasadna.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor zapytał Radcę prawnego czy skarżący może otrzymać dzisiaj niepodpisaną uchwałę wraz z uzasadnieniem, czy ma czekać na przesłanie uchwały pocztą?

Radca prawny R. Szymonek odpowiedział, że procedura mówi wyraźnie, że o sposobie załatwienia skargi należy powiadomić skarżącego. W związku z powyższym doręczenie jest możliwe zarówno przez bezpośredni odbiór lub pocztą. Zwrócił też uwagę, że uchwała będzie obowiązywać dopiero po podpisaniu przez Przewodniczącego Rady. Uchwała stanowi nierozerwalną część wraz z uzasadnieniem i dopiero po podpisaniu powinna być rozprowadzona.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor wyjaśnił, że pyta o to dlatego, że podczas czytania projektu uchwały przez Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wypożyczył skarżącemu egzemplarz uchwały w celu zapoznania się z jego treścią.

Pan J. Wieliczka bardzo wszystkich przeprosił, że to wszystko trwa już prawie 3 lata, ale nie jest jego wina, gdyż za pierwszym razem można było to inaczej załatwić i zakończyć całą sprawę. Stwierdził również, że przemocy nie było, a to co się stało było wyjątkowo złośliwą intrygą MOPS w Strumieniu.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że Rada to co mogła zrobić w tej sprawie jest podjęte w przedstawionej uchwale.

 

ad. 21.

 

Protokoły Nr: XLII/2009 czterdziestej drugiej i XLIII czterdziestej trzeciej uroczystej sesji, które były wyłożone do wglądu w biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – zostały przyjęte bez uwag.

 

ad. 22.

 

W wolnych wnioskach głos zabrali:

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor poinformował, że pani Burmistrz wspomniała o konieczności zwołania nadzwyczajnej sesji jeszcze w grudniu br. w związku z otrzymaniem dodatkowych środków. Zapytał czy jest szansa, że do dnia 2 grudnia br. kiedy planowane jest posiedzenie Komisji Budżetu, będzie definitywnie wiadomo o potrzebie zwołania sesji? Zaproponował, że 2 grudnia możnaby połączyć oba posiedzenia Komisji Budżetu i sesji nadzwyczajnej.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że nie wie kiedy trzeba będzie zwołać sesję nadzwyczajną, gdyż posiadamy tylko informację z Ministerstwa Edukacji Narodowej o przyznaniu dodatkowych środków, a oficjalne pismo o ich przyznaniu musimy otrzymać z Ministerstwa Finansów.

Radny I. Duda zapytał, czy wiadomo coś na temat ceny wody?

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że analizując sytuację w całym województwie śląskim, jak donosi prasa, ceny wody wszędzie idą do góry.

Radna C. Skowron wnioskowała w sprawach:

1)    co z planowaną wymianą sieci energetycznej na ul. Turystycznej w Zbytkowie?

2)    załatania dziur w poboczach przy ul. Wspólnej, ul. Wyzwolenia oraz na przystanku PKS w Centrum Zbytkowa;

3)    na ul. Akacjowej w Zbytkowie od dłuższego czasu nie świeci jedna lampa oświetlenia ulicznego;

4)    likwidacji rozlewiska wody na ul. Wyzwolenia w Zbytkowie.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że firma pani Boguckiej z Bąkowa zaprojektowała i wykonała mini park roślin na placu zabaw w Zbytkowie.

Radna C. Skowron przekazała oficjalne podziękowanie dla firmy pani Boguckiej z Bąkowa za piękne obsadzanie placu zabawy w Zbytkowie drzewami i krzewami. Zaprosiła też radnych do obejrzenia placu zabaw na wiosnę kiedy wszystko zazieleni się i rozkwitnie.

Radna A. Głowinkowska poinformowała, że jako kolejna część inwestycji przy Zespole Szkół w Drogomyślu powstaje miasteczko bezpiecznego ruchu drogowego. Dodała też, że na tą okoliczność Drużyna BRD z Drogomyśla zajęła I miejsce na zawodach zorganizowanych w Strumieniu co jest zasługą wieloletniej trenerki - Dyrektor Zespołu Szkół pani Renaty Piórkowskiej. Zaprosiła też radnych aby przejeżdżając przez Drogomyśl przyjechali i zobaczyli postęp prac przy remoncie obiektu Zespołu Szkół informując, że w tej chwili jest już ocieplony budynek sali gimnastycznej oraz szatnia i serce rośnie widząc postępy prac. Przy tej okazji jeszcze raz gorąco podziękowała za podjęcie decyzji o remoncie.

Przewodniczący C. Greń wnioskował o zgłoszenie do Energetyki, że nie świecą trzy lampy oświetlenia ulicznego na ul. Głównej w Drogomyślu (w rejonie od skrzyżowania do osiedla).

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że porozmawia z Kierownikiem Punktu Energetycznego w Strumieniu aby przeprowadzić przegląd punktów oświetlenia ulicznego na terenie Gminy, gdyż robimy to raz na kwartał.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że w sprawie planowanej wymiany sieci energetycznej na ul. Turystycznej w Zbytkowie trudno jest udzielić konkretnej odpowiedzi, gdyż jest to inwestycja powiązana z udziałem Energetyki. Mamy zapewnione środki w budżecie Gminy na ten cel ale nierealne jest aby inwestycję tą udało się wykonać w bieżącym roku, gdyż nie możemy zrobić tego sami bez ich wsparcia. Zapewniła też, że będziemy monitować tą sprawę w Energetyce wyrażając nadzieję, że oświetlenie ul. Turystycznej w Zbytkowie będzie wykonane w 2010 r.

Przewodniczący C. Greń przekazał słowa podziękowania za wykonanie dwóch nowy punktów oświetlenia ulicznego na skrzyżowaniach ulic na osiedlu w Drogomyślu. Poinformował też, że będzie jeszcze jedna nowa lampa na osiedlu ale trochę później.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor wnioskował, że nie świecą lampy na samej górze wieży stacji sieci komórkowej w Zabłociu, położonej w rejonie mostu na rzece Wiśle (świecą tylko lampy położone niżej).

Radny J. Szeruda zaprosił na spotkanie organizowane przez Radę Sołecką i Koło Macierzy Ziemi Cieszyńskiej w Drogomyślu, które odbędzie  w dniu 2 grudnia br. o godz. 1600 w Sali Zborowej z Dyrektor Muzeum Beskidzkiego w Wiśle panią Małgorzatą Kiereś, która wygłosiła prelekcję „O wartościach ojcowskiego domu w Europie”.

Radny K. Pisiut przypomniał o zmianie terminu posiedzenia Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury Komunalnej, które zostało przeniesione z 27 listopada na 2 grudnia br. na godz. 1700.

Burmistrz A. Grygierek zaprosiła na konferencję podsumowującą polsko-czeski projekt transgraniczny „Podróż przez historię”, która odbędzie się 11 grudnia br. o godz. 1000 w auli w Gimnazjum w Strumieniu.

Przewodniczący C. Greń przypomniał aby Komisję Rady przygotowały plany pracy na przyszły rok, które będą pomocne przy opracowaniu Planu Pracy Rady Miejskiej na 2010 r.

 

ad. 23.

 

Przewodniczący C. Greń dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady XLIV sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 1900) słowami „zamykam XLIV sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

Zapis dźwiękowy obrad sesji Rady Miejskiej w Strumieniu stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

Protokołowała: Elżbieta Król

 

 

Przewodniczący Rady

Czesław GREŃ