Protokół Nr XLVI/2009

obrad czterdziestej szóstej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu,

odbytych w dniu 29 grudnia 2009 r. o godz. 1600

w sali obrad Urzędu Miejskiego w Strumieniu

Obecni: Radni Rady Miejskiej, sołtysi i przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorzy i kierownicy podległych Radzie jednostek i zakładów budżetowych – wg załączonych list obecności, pracownicy Urzędu Miejskiego w Strumieniu, przedstawiciel Komisariatu Policji w Strumieniu, przedstawiciele Wodociągów Ziemi Cieszyńskiej Spółka z o.o. w Ustroniu i przedstawiciel lokalnej prasy

Ponadto w obradach udział wzięli:

1.    Burmistrz Strumienia – mgr Anna Grygierek

2.    z-ca Burmistrza Strumienia – inż. Roman Greń

3.    Skarbnik Strumienia – mgr Danuta Mitko

4.    Sekretarz Strumienia – Daniela Kula

Porządek obrad:

    1.         Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

    2.         Przedstawienie porządku obrad.

    3.         Wystąpienia gości.

    4.         Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym.

    5.         Informacja przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

    6.         Interpelacje i zapytania radnych

    7.         Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę na terenie gminy Strumień.

    8.         Informacja Burmistrza Strumienia w sprawie wydanych decyzji dotyczących wzrostu wartości nieruchomości oraz zgłoszonych żądaniach wypłaty odszkodowania dotyczącego obniżenia wartości nieruchomości w związku z uchwaleniem planów miejscowych.

    9.         Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2010.

 10.         Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2009 r.

 11.         Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia wydatków niewygasających z upływem roku budżetowego 2009.

 12.         Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę Nr VII/42/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 marca 2007 r. w sprawie poboru podatku od nieruchomości, rolnego, leśnego, opłaty od posiadania psów oraz opłaty targowej w drodze inkasa, określenia inkasentów i wynagrodzenia za inkaso.

 13.         Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyłapywania bezdomnych zwierząt na obszarze Gminy Strumień oraz rozstrzygania o dalszym postępowaniu z tymi zwierzętami.

 14.         Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wymagań jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie ochrony przed bezdomnymi zwierzętami oraz prowadzenia ochrony dla bezdomnych zwierząt.

 15.         Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia Planów Pracy Komisji stałych i Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Strumieniu.

 16.         Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie skargi dotyczącej działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu.

 17.         Zatwierdzenie protokołów z XLIV i XLV nadzwyczajnej sesji.

 18.         Informacje, wolne głosy i wnioski.

 19.         Zakończenie.

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył – Przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu Czesław Greń.

Przewodniczący C. Greń – na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 15 radnych, na 15 ustawowego składu Rady – obrady są zatem prawomocne.

Przewodniczący C. Greń przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, Burmistrza Strumienia, Skarbnika Strumienia, Sekretarza Strumienia, Radcę prawnego Romana Szymonka, dyrektorów i kierowników podległych Radzie jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych, Sołtysów i Przewodniczącą Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, radnego powiatowego Karola Gajdzicę, pana Andrzeja Ochodka - przedstawiciela gminy Strumień w Wodociągach Ziemi Cieszyńskiej Sp. z o.o. w Ustroniu, Komendanta Komisariatu Policji w Strumieniu – pana Rafała Machaczkę, pracowników Urzędu Miejskiego i przedstawicieli lokalnej prasy „Nowej Formacji”.

 

ad. 2.

 

Przewodniczący C. Greń odczytał porządek obrad XLVI sesji.

Do porządku obrad nie wniesiono uwag.

 

ad. 3.

 

Punkt 3 wypadł – wystąpień gości nie było.

 

ad. 4.

 

„Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym”.

Burmistrz A. Grygierek przedstawiła projekty, które uzyskały dofinansowanie z Programu Operacyjnego Współpracy Transgranicznej 2007-2013 Republika Czeska – Rzeczpospolita Polska. Wśród zatwierdzonych projektów znalazła się druga część „Podróży przez historię”, która tym razem będzie dotyczyć tematyki czasów komunizmu. Projekt ten realizowany jest przez Gimnazjum im. Powstańców Śląskich w Strumieniu i uzyskał dofinansowanie w wysokości 21 tysięcy euro. Dofinansowanie uzyskał również projekt „Tak daleko – tak blisko” Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury w Strumieniu, uzyskując dofinansowanie w kwocie 24 tysiące euro. W ramach tego projektu będzie zorganizowana impreza z miastem Petrvaldu i zakup namiotu, który służył będzie rozwijaniu dalszej współpracy z naszymi partnerami ze strony czeskiej i słowackiej. Namiot przyda się również na wiele imprez, które będziemy organizować na terenie Gminy.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że w obradach dzisiejszej sesji uczestniczy pan Adam Stanaszek – Kierownik Referatu Inwestycji, który pełni tą funkcję od 2 miesięcy, a pracuje w Urzędzie Miejskim w Strumieniu od 2007 r.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 5.

 

Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor poinformował, że 11 grudnia br. w Gimnazjum im. Powstańców Śląskich w Strumieniu odbyło się podsumowanie projektu „Podróż przez historię”, w którym uczestniczyła większość radnych: Przewodniczący C. Greń i Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor oraz radni: J. Szeruda, K. Pisiut, T. Tolasz, M. Hus, S. Balas, A. Żur i A. Kajstura. W „Nowej Formacji” w artykule mówiącym na ten temat nie podano nazwisk wszystkich radnych pomimo tego, że uczestniczyli w tej imprezie. Zaś to, że jego nazwisko zostało pominięte temu się nie dziwi, gdyż na jego temat „Nowa Formacja” nic nie pisze.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że nazwiska radnych uczestniczących w imprezie powinny być wymienione zarówno w oficjalnym komunikacie Urzędu jak i w prasie. Dodał również, że artykuł ten jest napisany przez nowo zatrudnioną panią redaktor, więc można przyjąć, że nie zna jeszcze twarzy wszystkich radnych.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że w okresie przedświątecznym odbyło się wiele ciekawych imprez, w których uczestniczyli radni.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor poinformował, że 22 grudnia br. w Urzędzie Miejskim w Strumieniu dobyło się szkolenie nt. mikroprojektów, w którym uczestniczyło również wielu radnych.

Burmistrz A. Grygierek podziękowała radnym za liczny udział w szkoleniu.

Przewodniczący C. Greń zaapelował do radnych, aby zgłaszali do Biura Rady swój udział w różnych imprezach i spotkaniach, w których uczestniczą.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 6.

 

Przewodniczący C. Greń zapytał radnych, czy odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzedniej sesji są zadawalające oraz czy zgłaszają jeszcze jakieś dodatkowe pytania i uwagi?

Radny J. Szeruda interpelował w sprawie ciśnienia wody w rurociągu w Drogomyślu przy ul. Głównej. Poinformował, że grudniu był przeprowadzony remont kolektora trójdrożnego od Zabłocia w kierunku Drogomyśla na ul. Wiejską, po tym remoncie sytuacja jednak się nie poprawiła. Sprawa ta była konfrontowana z mieszkańcami ul. Wiejskiej. Poinformował też, że zadał sobie trud i w Wigilię, w pierwsze i w drugie święto, o godzinie 6 rano, 12 w południe, 18 wieczorem i o północy kontrolował jakie jest ciśnienie wody. Praktycznie nic się nie zmieniło. Trudno powiedzieć, żeby o północy był aż taki pobór wody z rurociągu. W tej chwili jest to sprawa najważniejsza, nie tylko dla mieszkańców ul. Wiejskiej w Drogomyślu.

Przewodniczący C. Greń uzupełniając wypowiedź radnego J. Szerudy poinformował, że to co w tym roku działo się z ciśnieniem wody w Wigilię i w Święta w Drogomyślu, w centrum i na osiedlu, do tej pory tak tragicznie jeszcze nie było. Po prostu wody w ogóle nie było. Interweniował w Bazie Wodociągów w Strumieniu i po 20 minutach otrzymał informację, że wszystko idzie na maksimum i nie dają rady absolutnie zwiększyć ciśnienia i dopływu wody, gdyż rury są tak zarośnięte, a pobór wody przez mieszkańców bardzo duży. Zostaliśmy wręcz zmuszeni do zejścia do podziemia, do piwnic żeby czerpać stamtąd resztki wody, żeby móc jakoś zorganizować Wigilię i Święta i było to bardzo przykre doświadczenie. Co roku przedstawiamy tą sprawę, co roku się o tym mówi, wiemy, że ma to być ujęte w trzyletnich planach remontowych WZC. Apelowaliśmy już podczas Komisji do Burmistrza, aby maksymalnie naciskać na WZC i skrócić ten trzyletni okres oczekiwania do niezbędnego minimum, które jest potrzebne do opracowania projektu, planów, kredytu, itp. Mieszkańcy Drogomyśla nie wyobrażają sobie kolejnych Świat w takim wydaniu. Zaproponował aby zażądać od WZC, aby dowieźli wodę beczkami i ludzie będą żyć tak jak po wojnie, kiedy nie było wodociągów. Poinformował, że mieszkańcy takiej sytuacji drugi raz nie przeżyją, gdyż płacą za coś, a okazuje się, że tego czegoś nie ma. To wstyd, żeby w XXI wieku brakowało takiego niezbędnego do życia medium, jakim jest woda.

Z-ca Burmistrz R. Greń odpowiedział, że wiemy o tym, że taka sytuacja występuje w Drogomyślu. W tym temacie, w bieżącym roku odbyło się kilka spotkań z udziałem nowego Zarządu Spółki z o.o. WZC Ustroń, podczas których potwierdzono, że musi dojść do wymiany rurociągów jednak przed wymianą wodociągu profilaktycznie miał zostać zainstalowany rozdzielnik na ul. Wiejskiej i zostało to zrobione. Jednak po zainstalowaniu rozdzielnika jest gorzej niż było. Nie ma innego wyjścia, wodociąg w Drogomyślu od strony Zabłocia musi być wymieniony, gdyż inaczej coraz więcej domów będzie bez wody. Wiemy, że plany i założenia wymiany wodociągu istnieją, zapewnił też, że będziemy czuwać nad tą sprawą. Dodał też, że o szczegółach tej sprawy powie nam Dyrektor WZC J. Stec, który akurat przybył na sesję.

Przewodniczący C. Greń przywitał przybyłych na sesję przedstawicieli Spółki z o.o. WZC w Ustroniu: Prezesa Zarządu – Dyrektora Generalnego pana Janusza Steca i Dyrektora Ekonomicznego – Głównego Księgowego pana Tadeusza Kadłubca.

Przewodniczący C. Greń przypomniał, że interpelował w sprawie fatalnego ciśnienia wody w Drogomyślu w Wigilię i w Święta. Poinformował też, że od dłuższego czasu nie leci woda w mieszkaniach położonych na piętrze.

Sołtys U. Słowik przypomniała, że Dyrektor J. Stec na tegorocznym Zebraniu Wiejskim obiecał mieszkańcom Drogomyśla, że w 2010 r. wodociąg od strony Zabłocia zostanie wymieniony. Poinformowała też, że w 2010 r. znów zaprosi Dyrektora WZC na Zebranie Wiejskiej w Drogomyślu, które odbędzie się początkiem roku, aby osobiście wyjaśnił tą sprawę zdesperowanym mieszkańcom. Sytuacja ta nie dotyczy tylko ul. Wiejskiej i osiedla, ale całego Drogomyśla.

Przewodniczący C. Greń zapytał o tymczasowe podłączenie zasilania wody od strony Ochaby w okolicy ul. Modrzewiowej w Drogomyślu, które było uruchomione 2-3 lata temu. Wtedy to podłączenie pomogło i ciśnienie wody się polepszyło. Później ze względu na pewne problemy podłączenie to zostało odcięte. Zapytał więc jak sprawa ta przedstawia się na dzień dzisiejszy?

Dyrektor J. Stec odpowiedział, że cieszy się, że mamy jeszcze cierpliwość, że jeszcze wierzymy i pamiętamy co WZC obiecało. Ale rzeczywistość jest taka, że próbujemy zrealizować to, co chcemy, co powiedzieliśmy na początku, że będziemy musieli wymienić

Dyrektor J. Stec zaapelował, aby niekoniecznie na sesji, na której jest zatwierdzana jest taryfa poruszać inne sprawy skierowane do Zarządu Spółki WZC. Zaproponował, że tematy takie mogą być omawiane na zwykłych roboczych spotkaniach, zapewniając przy tym, że członkowie Zarządu WZC są zawsze do dyspozycji gmin członkowskich. Wtedy bez specjalnych emocji można omówić wiele spraw.

Dyrektor J. Stec poinformował, że za dużo wodociągów na terenie działania Spółki jest wykonanych z materiałów, które aktualnie nie wytrzymują tych obciążeń, a dzisiaj przyszedł ten czas, że nie jesteśmy w stanie wszystkich tych wodociągów wymienić, gdyż ograniczają nas finanse. Doszło do tego, że na terenie dwóch gmin: Strumień i Chybie sieć wodociągowa się sypie, doszły do tego fatalne rury stalowe, czy rury żeliwne, które powodują zarastanie. Kilka lat temu kiedy odbiorcy pili wodę o podwyższonych dopuszczalnych normach, zbyt wysokich dla tych rur o dopuszczalnych wartościach chloru, gdzie powstawały kolonie powodujące osady w rurach – to dzisiaj wszystko nadaje się do wymiany.

Dyrektor J. Stec poprosił o jeszcze trochę wyrozumiałości, przypominając jednocześnie, że Spółka WZC nie zaprzestała działań mających na celu wykonanie wymiany wodociąg w Drogomyślu.

Przewodniczący C. Greń zapytał, czy da się skrócić 3 letni okres oczekiwania na wymianę wodociągu?

Dyrektor J. Stec odpowiedział, że planowany 3 letni okres oczekiwania na wymianę wodociągu nie wynika z kalkulacji, ale z możliwości Spółki. To wszystko jest splotem pewnych okoliczności np. może zabraknąć środków w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a WZC tylko tym będą się posiłkować, a potem z umorzenia kredytu będzie można realizować dalsze odcinki. Nie ma innej możliwości realizacji tej inwestycji, Spółka nie da rady wymienić 17 km wodociągu w ciągu jednego roku, gdyż przekracza to jej możliwości finansowe.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że zbyt długo na naszym terenie nie było inwestycji remontowych, a problemy są ciągle zgłaszane..

Dyrektor J. Stec odpowiadając stwierdził, że w tym miejscu będzie niegrzeczny i przedstawi zestawienie, z którego wynika, że bardzo dużo inwestycji wodociągowych wykonano na terenie gminy Strumień. Dodał też, że gmina Strumień jest traktowana całościowo.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że wypowiada się w imieniu mieszkańców sołectwa Drogomyśl, gdyż gdzie indziej sytuacja się poprawiła. Nie chce tu też mówić np.o ul. Strażackiej w Zbytkowie.

Radna A. Żur poinformował, że wymiany wymaga także wodociąg przy ul. Cieszyńskiej w Strumieniu.

Dyrektor J. Stec wyjaśnił, że nie dzieli gminy na sołectwa, gmina Strumień jest dla Spółki całością. Z całym szacunkiem dla Drogomyśla, czy Zbytkowa, ale to nie jest tak, że jeżeli mieszkańcy Drogomyśla krzyczą to im się robi wodociąg. O tym, który wodociąg będzie wymieniany decyduje ilość awarii i analizy, które są robione.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że mówił tylko o Drogomyślu, a radni wymienili jeszcze Strumień i Zbytków choć przypuszcza, że mogłoby paść ich jeszcze więcej. I to wszystko jest skalą obrazującą jaki ogrom prac jest jeszcze do wykonania, pomimo tego, że wiele już zrobiono, a o tym wszystkim świadczą ci niezadowoleni. Ci, którzy mają już dobrą wodę, za dużo nie mówią, lecz ci, którzy jej nie mają krzyczą i to słusznie. To jest argumentem, który świadczy, ile trzeba jeszcze zrobić. Ceny wody ciągle rosną, a ludzie mają prawo sądzić, że jeżeli płacą za towar to ma on być dostarczany w dobrej jakości.

Dyrektor J. Stec wyjaśnił, że w tym miejscu powoli przeszliśmy do taryfy. Wyjaśnił też, że ceny wody rosną, ale nie z powodu realizacji inwestycji lecz z innych powodów, które są umieszczone w taryfie. Owszem w taryfie jest ujęty niewielki wzrost wynikający z przyrostu majątku gminy i jest to ta kwota, którą WZC może dysponować. Wzrost cen wody pomimo tego, że byłby dla rady wątpliwy do przyjęcia, to nie ma on nic wspólnego z możliwościami realizacyjnymi zadań inwestycyjnych. Dopiero wtedy kiedy zaczniemy mówić o zysku Spółki WZC, ale nie takim do podziału przez Zarząd Spółki, tylko takim, który pozwoliłby wybudować coś nowego. Przedstawił też symulację, np. gdyby podnieść cenę wody o 1 zł to byłaby ona tylko trochę wyższa od średniej na Śląsku, a mielibyśmy wtedy drugie tyle środków na inwestycje. Jeżeli gmina podjęła by taką decyzję jako właściciel, to wtedy moglibyśmy zastanawiać się jak zysk ten podzielić, ale na razie jeżeli mówimy o kosztach, to są one bez zysku, bez inwestowania.

Przewodniczący C. Greń podsumowując stwierdził, że Rada będzie się bacznie przyglądać poczynaniom WZC i przy każdej sposobności będziemy się pytać jak daleko są te prace posunięte, gdyż nasza cierpliwość już się kończy.

Radny K. Pisiut podziękował za pisemną odpowiedź na interpelacje zgłoszone na poprzedniej sesji oraz interpelował o zwrócenie się do Nadleśnictwa o obcięcie gałęzi drzew przy ul. Radosnej w Pruchnej (w rejonie lasu w dzielnicy Kopanina).

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor zapytał co łączy wymienione nazwiska: ks. Paweł Hubczak, pani Izabela Kopeć, panowie Ryszard Ściskała i Józef Szczypka, pani Joanna Worek pan Jan Furtok? Wyjaśniając odpowiedział: ks. Paweł Hubczak – geniusz organizujący misteria, jasełka, Betlejem Strumieńskie, który swoim talentem zaraził wielu ludzi, a promocja gminy Strumień przechodzi wszelkie granice, od Świąt codziennie żywą szopkę odwiedza około 15 tysięcy ludzi. Pani Izabela Kopeć - utalentowana piosenkarka operowa znana nie tylko w Polsce, która nigdy o Strumieniu nie zapomniała i nie zapomni, zawsze podkreśla, że tutaj się to zaczęło, a jej talent rozwinął się dzięki maestro Krzysztofowi Wojtowiczowi. Panowie Ryszard Ściskała i Józef Szczypka – Prezesi Spółki z o.o. „Strumet”, którzy dla Strumienia robią wiele, zatrudniają wiele ludzi w sowim zakładzie. Pani Joanna Worek – utalentowana szachistka wywodząca się ze Strumienia zdobywająca medale Mistrzostw Polski, Europy i Świata, obecnie w Strumieniu już nie mieszka, ale zawsze mówi, że tutaj się to zaczęło. Pan Jan Furtok – kapitalny piłkarz i trener, który do dzisiaj gra, trenując LKS „Wisła” Strumień doprowadził go do klasy okręgowej. Takich nazwisk byłoby dużo więcej, wymienieni ludzie robią bardzo wiele dla Strumienia, bardzo go rozsławiają, pomimo tego, że nie mieszkają na naszym terenie. W związku z tymi przemyśleniami interpelował o rozważenie możliwości nadawania tytułu „Honorowego Obywatela Gminy Strumień”, dla osób nie mieszkających na terenie Gminy, a robiących tak wiele dla Strumienia.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała:

1)    w sprawie interpelacji K. Pisiuta - wystąpimy do Nadleśnictwa o przycięcie gałęzi;

2)    w sprawie interpelacji dotyczącej nadawania tytułu „Honorowy Obywatel Gminy Strumień” – jest ona jak najbardziej zasadna do realizacji w nowym roku, czy od nowej kadencji, podkreślić też należy, że mamy takich ludzi, którzy identyfikują się ze Strumieniem, mają pasje i nie wstydzą się tego, że są stąd. Przy tej okazji poinformowała, że niedawno miała okazję uczestniczyć w uroczystości nadania tytułu „Honorowego Obywatelstwa Miasta Wisły” dla prof. Jerzego Buzka, który przyznawany jest uchwałą Rady.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor dodał, że wszystkie media piszą o Strumieńskim Betlejem, niedawno powstało też sanktuarium św. Barbary w kościele w Strumieniu, gdzie przyjeżdża mnóstwo górników, jest również park pięknie odnowiony i ogólnie można powiedzieć, że powstał cały kompleks, który będzie przyciągał ludzi do Strumienia.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że podjęliśmy już dawno wspólną decyzję, że chcemy, aby gmina Strumień bardziej otworzyła się dla innych, dla promocji gminy i rozwoju turystyki. Te cele, które sobie założyliśmy nawet nas przerosły i wiele się zmieniło. Wiele naszych działań podjęto w kierunku promocji gminy i odnoszą one sukces dzięki pracy takich ludzi, którzy angażują się w wiele spraw.

 

ad. 7.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę na terenie gminy Strumień – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że miała okazję spotkać się z Zarządem WZC przed sesją i Komisją, gdzie rozmawialiśmy na temat wysokości stawki za wodę. Dyrektor wraz z Głównym Księgowym WZC przedstawili nam wszystkie wyniki finansowe i bilans. Rozmawialiśmy zarówno o wodzie jak i o ściekach. W sprawie stawki za ścieki w drodze negocjacji doszliśmy do porozumienia, zaś cena wody niestety pozostała na zaproponowanym przez WZC poziomie.

Na prośbę Burmistrza A. Grygierek - Dyrektor J. Stec wyjaśnił, że ustawa o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków narzuca na przedsiębiorstwo, które prowadzi działalność na rzecz gminy, w tym wypadku gminy Strumień, która jest współwłaścicielem, obowiązek złożenia na ręce wójta, burmistrza taryfy na 70 dni przed wejściem w życie. Złożenie taryfy przez WZC Sp. z o.o. w Ustroniu było sygnałem do spotkania się z władzami gmin w celu analizy przedstawionych materiałów. W przypadku wody WZC przedstawiło jednakową taryfę we wszystkich gminach, gdyż jest ona jednakowa na terenie działania całej Spółki. Przedłożona taryfa jest taryfą jednorodna i dwuczłonowa. Propozycja zawarta we wniosku zakłada 5,06 % podwyżki, tj. 20 groszy netto + 7% VAT. Taki wniosek został przedstawiony do wszystkich dziewięciu gmin, które obsługuje Spółka WZC. Większość rad gmin przyjęła wniosek przedstawiony przez WZC i jesteśmy przed ostatnim posiedzeniem rad gminy, które odbędzie się za godzinę.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor stwierdził, że Dyrektor J. Stec powiedział, że większość gmin przyjęła zaproponowaną taryfę. Zapytał dlaczego większość, a nie wszystkie?

Dyrektor J. Stec wyjaśnił, że wyraził się, że „większość gmin przyjęła taryfę”, gdyż za godzinę jest jeszcze jedna sesja.

Radny M. Janik zapytał, czy w tej większości gmin zatwierdzających taryfę, któraś z nich proponowała podwyżkę wody np. o 1 zł?

Dyrektor J. Stec odpowiedział przecząco, poinformował też, że tylko jedna z rad gmin miała wątpliwość, czy wartość energii została właściwie wyszacowana z obawy przed tym, że podwyżka, którą szykują energetycy została przez WZC dobrze wyliczona.

Radny M. Janik zgłosił wniosek formalny, aby poddać pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę na terenie gminy Strumień.

Przewodniczący C. Greń zapytał o ile wzrosła cena wody w zakupie?

Główny Księgowy T. Kadłubie odpowiedział, że woda kupowana w GPW Katowice wzrośnie o 12,6% czyli powyżej tego wzrostu ceny kumulujemy to w całym rozliczeniu.

Przewodniczący C. Greń wyraził swoje zdziwienie, że przy tej wysokości inflacji, takie wzrosty są dosyć duże.

Dyrektor J. Stec wyjaśnił, że nie chciał wprowadzać zamieszania z 1 złotówką, ale z całym szacunkiem do rad gmin, jest to temat do wspólników. Powstał pomysł aby na chwilę zadziałało nieformalne ciało Spółki, które będzie połączeniem Rady Nadzorczej i Zgromadzenia Wspólników. To nieformalne ciało mogłoby zastanowić się nad tworzeniem polityki Spółki m. in. próbą wprowadzeniem minimalnego zysku i koncepcją wspólnego inwestowania. Jest to temat, który zaczyna się rodzić.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że mógłby to być fundusz remontowy na modernizacje i inwestycje, zaś cały czas mówi się o działalności Spółki non profit, bez zysku, a fundusz ten z czegoś trzeba stworzyć.

Dyrektor J. Stec poinformował, że w przedstawionych tabelach wykazujemy, że koszty stale rosną. Spółka stara się stale obniżać koszty, a jednocześnie próbuje wygospodarować środki na to aby np. zrobić coś lepiej.

Radna C. Skowron zapytała czy jest plan inwestycji dotyczący Zbytkowa ulic Wspólnej, Brzozowej lub Strażackiej? Czy realizacja tych inwestycji jest zaplanowana na 2010 r.?

Dyrektor J. Stec odpowiedział, że akurat jest czas tworzenia planów remontowych, które musimy przedłożyć Radzie Nadzorczej w terminie do końca stycznia 2010 r. W przygotowywanych planach te dwie ulice są akurat ujęte i nie sądzi aby coś się zmieniło.

Pan A. Ochodek zapewnił, że będzie walczył na posiedzeniach Rady Nadzorczej o remonty sieci wodociągowych na terenie gminy Strumień.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie taryfę za zbiorowe zaopatrzenie w wodę na terenie gminy Strumień z ceną za 1 m3 wody 4,44 zł (brutto).

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XLVI/337/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 grudnia 2009 r. w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę na terenie gminy Strumień.

Uchwała w załączeniu.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że jednogłośne podjęcie uchwały jest dowodem zaufania do słów Dyrektora WZC odnośnie inwestycji i kosztów, które mają być zaangażowane.

Dyrektor J. Stec zapewnił, że Spółka będzie starać się realizować wszystko to co zostało powiedziane, podziękował też radnym za postawę oraz złożył wszystkim zebranym życzenia wszystkiego dobrego w Nowym Roku 2010.

Przewodniczący C. Greń przekazał życzenia wszelkiej pomyślności w Nowym Roku na ręce Dyrektora J. Steca.

Dyrektor J. Stec odniósł się do pytania Przewodniczącego C. Grenia dotyczącego podłączenia zasilania wody od strony Ochab w dzielnicy Wierzbina w Drogomyślu: w Skoczowie aby móc podać wodę tą ścieżką w przyszłym roku będzie modernizowana pompownia i być może będzie istniała możliwość zasilania dlatego, że mamy dużo nowych odbiorców wody. W Pieścu powstała nowa firma motoryzacyjna, również firma „Inda” ze Skoczowa zmieniła właściciela i zakres produkcji przez co zwiększyła się ilość odbiorców wody. Skutkiem tego jest to, że musieliśmy ograniczyć wodę z tej strony, pomimo tego, że nie wykopaliśmy tego rurociągu.

 

ad. 8.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia „Informację w sprawie wydanych decyzji dotyczących wzrostu wartości nieruchomości oraz zgłoszonych żądaniach wypłaty odszkodowania dotyczącego obniżenia wartości nieruchomości w związku z uchwaleniem planów miejscowych” - przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady nie wniosły uwag do „Informacji”.

Radni również nie wnieśli uwag do „Informacji”.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 9.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2010 – przedstawił Pełnomocnik Burmistrza Strumienia ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Narkomanii W. Saltarius.

Przewodniczący Komisji Oświaty, … - J. Szeruda i Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga poinformowali, że Komisje nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut przedstawił wnioski Komisji:

„1. Komisja wnioskuje o wprowadzenie następujących zmian w Gminnym Programie Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2010: zmniejszenie wydatków w pkt II/1 – Programy profilaktyczne dla szkół i gimnazjów o kwotę 1 000 zł i przeniesienie jej do wydatków w pkt II/3 – Dofinansowanie pracy profilaktycznej z dziećmi i młodzieżą w czasie wakacji.

2. Komisja wnioskuje o przygotowanie harmonogramu zajęć profilaktycznych dla dzieci i młodzieży z terenu całej Gminy organizowanych na Hali sportowej w Strumieniu, w okresach wolnych od zajęć, w ramach środków z Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii.”.

Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie wniosek Nr 1 zgłoszony przez Komisję Budżetu.

Wniosek został przyjęty jednogłośnie (głosowało 15 radnych).

Następnie Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały z wprowadzoną poprawką.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XLVI/338/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 grudnia 2009 r. w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2010.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 10.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2009 r. (wraz z autopoprawką) – przedstawiła Skarbnik D. Mitko.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały (wraz z autopoprawką).

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XLVI/339/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 grudnia 2009 r. w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2009 r.

Uchwała w załączeniu.

 

 

 

 

 

ad. 11.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie ustalenia wydatków niewygasających z upływem roku budżetowego 2009 – przedstawiła Skarbnik D. Mitko.

Burmistrz A. Grygierek dodatkowo poinformowała: jeżeli chodzi o cmentarz w Strumieniu i o wydatki związane z oświetleniem, to w obu przypadkach wydłużyła się procedura uzyskania pozwolenia na budowę i dlatego zrealizujemy je w przyszłym roku. Z kolei przy wydatkach związanych z wodociągiem w Zbytkowie przy ul. Wyzwolenia na etapie projektowania ujawniły się problemy z poprowadzeniem wodociągu przy drodze powiatowej, później utrudnienia ze skontaktowaniem się z właścicielami działek, więc to zadanie również przejść musi na kolejny rok, gdyż zakończenie jest po prostu niemożliwe, a chcieliśmy, żeby umowa była zrealizowana z uzyskaniem pozwolenia na budowę.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radna C. Skowron zapytała, czy w budżecie gminy Strumień na 2010 r. zaplanowane są środki na oświetlenie ul. Turystycznej w Zbytkowie?

Burmistrz . Grygierek odpowiedział twierdząco.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XLVI/340/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 grudnia 2009 r. w sprawie ustalenia wydatków niewygasających z upływem roku budżetowego 2009.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 12.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały zmieniający uchwałę Nr VII/42/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 marca 2007 r. w sprawie poboru podatku od nieruchomości, rolnego, leśnego, opłaty od posiadania psów oraz opłaty targowej w drodze inkasa, określenia inkasentów i wynagrodzenia za inkaso – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XLVI/341/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 grudnia 2009 r. zmieniająca uchwałę Nr VII/42/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 marca 2007 r. w sprawie poboru podatku od nieruchomości, rolnego, leśnego, opłaty od posiadania psów oraz opłaty targowej w drodze inkasa, określenia inkasentów i wynagrodzenia za inkaso.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 13.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie wyłapywania bezdomnych zwierząt na obszarze Gminy Strumień oraz rozstrzygania o dalszym postępowaniu z tymi zwierzętami – przedstawiła Sekretarz D. Kula.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor stwierdził, że w przyszłości warto by się zastanowić się nad znakowaniem zwierząt, musimy pamiętać, aby temat ten nie zniknął.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że sprawa znakowania zwierząt (kotów i psów) powinna być wprowadzona ogólnie na terenie np. całego powiatu. Większość bezdomnych zwierząt pozostawiają na terenie gminy osoby przejezdne. Temat bezdomnych zwierząt był analizowana w gminach położonych przy drogach krajowych i wojewódzkich i w gminach nie położonych przy takich drogach. Badania te przedstawiają zupełnie inne wyniki w gminach oddalonych od głównych tras i w gminach położonych przy tych trasach. Przez teren gminy Strumień przebiegają zarówno drogi wojewódzkie jak i droga krajowa, co wpływa na zwiększenie ilości bezdomnych zwierząt.

Radny P. Faruga poinformował, że problem porzuconych zwierząt jest najbardziej widoczny w okresie wakacyjnym.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XLVI/342/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 grudnia 2009 r. w sprawie wyłapywania bezdomnych zwierząt na obszarze Gminy Strumień oraz rozstrzygania o dalszym postępowaniu z tymi zwierzętami.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 14.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie wymagań jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie ochrony przed bezdomnymi zwierzętami oraz prowadzenia ochrony dla bezdomnych zwierząt – przedstawiła Sekretarz D. Kula.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XLVI/343/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 grudnia 2009 r. w sprawie wymagań jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie ochrony przed bezdomnymi zwierzętami oraz prowadzenia ochrony dla bezdomnych zwierząt.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 15.

 

Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia Planów Pracy Komisji stałych i Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Strumieniu – przedstawił Przewodniczący C. Greń.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga zaproponował, aby w punkcie zaplanowanym w Planie Pracy Komisji na październik poprawić błędnie wpisany rok „2010” na „2011”.

Przewodniczący C. Greń zaproponował, aby w Planie Pracy Komisji Rolnictwa w punkcie zaplanowanym na styczeń wyrażenie „Próba utworzenia …” zastąpić wyrażeniem „Prace nad …”.

Następnie Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały (wraz z proponowanym autopoprawkami).

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XLVI/344/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 grudnia 2009 r. w sprawie zatwierdzenia Planów Pracy Komisji stałych i Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 16.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia projekt uchwały w sprawie skargi dotyczącej działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu – przedstawił Przewodniczący Komisji Rewizyjnej I. Duda.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XLVI/345/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 grudnia 2009 r. w sprawie skargi dotyczącej działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 17.

 

Protokoły Nr: XLIV/2009 czterdziestej czwartej i XLV czterdziestej piątej nadzwyczajnej sesji, które były wyłożone do wglądu w biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – zostały przyjęte bez uwag.

 

ad. 18.

 

W wolnych wnioskach głos zabrali:

Wiceprzewodniczący S. Świtała wnioskował w sprawie: kiedy będą rozpatrywane wnioski indywidualnych mieszkańców dotyczący zmiany miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego gminy Strumień?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że nie zaplanowaliśmy w budżecie Gminy na 2010 r. kwoty na zmianę miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, jednak najpierw zgodnie z obowiązującymi przepisami musielibyśmy zmienić Studium uwarunkowań kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy. Koszt zmiany planu dla jednej działki to kwota od 15 do 20 tysięcy złotych. W związku z tym, że zmiany planów są bardzo kosztowne planujemy, aby wnioski indywidualne rozpatrzyć kompleksowo dla całego sołectwa. Chcemy ogłosić w prasie lokalnej, aby mieszkańcy składali wnioski dotyczące zmian planów zagospodarowania przestrzennego i planujemy, że do zmiany planów przystąpimy w 2011 r. Poinformowała też, że problemem stało się to, że w przypadku przekwalifikowywania pola rolnego na działki budowlane powstają drogi wewnętrzne, których w tej chwili gmina nie przejmuje. W poprzednich latach, z mocy prawa, musieliśmy przejmować takie drogi i w efekcie ponosić koszty budowy i remontów. Poinformowała też, że teraz nie przejmujemy do zasobu gminy dróg powstałych w drodze podziału prywatnych działek. W takim przypadku prywatni właściciele muszą urządzić powstałą drogę na własny koszt, gdyż nawet koszt renty planistycznej, którą prywatny właściciel wnosi do gminy w związku z podwyższeniem wartości np. dziesięciu działek w związku ze zmianą planu, będzie stosunkowo za niski do kosztów budowy drogi.

Wiceprzewodniczący S. Świtała stwierdził, że nie odejdziemy od tego tematu, gdyż wnioski dotyczące zmian planów zagospodarowania przestrzennego ciągle wpływają.

Radny M. Janik zapytał, czy gmina z mocy prawa nie ma obowiązku przejmowania dróg prywatnych powstałych w drodze podziału nieruchomości?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że gmina nie ma obowiązku przejmowania dróg prywatnych z mocy prawa.

Radny M. Janik stwierdził, że wreszcie przyjęto właściwe rozwiązanie tego tematu.

Burmistrz A. Grygierek stwierdziła, że rozmowy z ludźmi nt. przejęcia przez gminę dróg prywatnych są bardzo trudne, gdyż niewiele osób ma świadomość, że gmina nie ma obowiązku przejmowania takich dróg. Poprosiła radnych i sołtysów, aby informowali mieszkańców o tym, że gmina nie przejmuje dróg prywatnych i nie ma obowiązku ich urządzania. Wpływy z rent planistycznych, czyli zwrot kosztów poniesionych przez gminę przy zmianie planu pokrywają zaledwie koszty zmiany Studium i koszty administracyjne.

Burmistrza. Grygierek poinformowała jeszcze raz, że mieszkańcy mogą składać wnioski dotyczące zmiany planu zagospodarowania przestrzennego, postaramy się aby opublikować w prasie lokalnej ogłoszenie przypominające o składaniu wniosków. Kiedy wszystkie wnioski spłyną będziemy je analizować i przystąpimy do zmiany Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. Stwierdziła, że temat zmiany planów zagospodarowania przestrzennego jest jak najbardziej zasadny, gdyż jest bardzo dużo wniosków mieszkańców w tej sprawie.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor poinformował, że ustawa z 1990 r. scedowała niektóre działki na własność gminom. Przykładem jest GS „SCH” w Strumieniu, kiedy po 17 latach okazało się, że nieruchomość nie jest własnością Skarbu Państwa, lecz Gminy. Zapytał, czy nie powinniśmy podjąć działań, aby sprawdzić stan własności różnych drobnych działeczek, które są własnością Skarbu Państwa, a powinny być własnością Gminy.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że sprawy te staramy się załatwiać na bieżąco, na podstawie tej ustawy Gminie udało się przejąć 4 ha gruntu w Zabłociu na Poddanym. W okresie obecnej kadencji przejęliśmy około trzech takich działek. Pracownicy Referatu Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami ponanosili na mapy wszystkie tereny gminne. Wystąpiliśmy też o nieruchomość w Strumieniu na Podwalu. Takie sprawy były już załatwiane w poprzednich kadencjach i przejęto grunty w m. in. w Pruchnej i w Drogomyślu. Gruntami Skarbu Państwa zarządza Powiat i informuje nas o różnych sprawach związanych z nieruchomościami.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że do biura Rady wpłynęły kartki z życzeniami świątecznymi od: europosłanki pani Małgorzaty Hanzlik, MGOK w Strumieniu, GS „SCH” w Strumieniu, Chóru szkolnego „Canzonetta” w Strumieniu, Dyrekcji Zespołów Szkół w Pruchnej i w Drogomyślu, Miejskiej Biblioteki Publicznej w Strumieniu, Przewodniczącego Sejmiku Województwa Śląskiego pana Michała Czarskiego, rodziny Wieliczków, Klubu Ekologicznego „EKO” w Drogomyślu i Senatora Sławomira Kowalskiego.

Przewodniczący poinformował, że jest już gotowy bardzo ładna publikacja - folder promujący zabytki gminy Strumień i miasta Petrvald.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że dzisiaj odbyło się spotkanie z naszą gminą partnerską - Petrvaldem, w którym uczestniczył starosta Petrvaldu Vaclav Holeczek wraz z radnymi. Poinformowała też, że w opracowaniu folderu uczestniczyli: Mariusz Makowski, Mariusz Gruszka, Bartłomiej Witkowski, Janina Motylewska, Barbara Żerdka, Anastazja Żur i Magdalena Fajkier. Przekazała słowa podziękowania dla osób, które zaangażowały się w realizację folderu. Jedyną osobą, która przy opracowywaniu folderu wykonała usługę za wynagrodzeniem był pan Mariusz Makowski – Kustosz Muzeum w Cieszynie, zaś pozostałe osoby uczestniczące w realizacji konsultowały wspólnie ten projekt. W momencie, kiedy pan M. Makowski przygotował pierwszą wersję folderu powołano zespół, ale jako Burmistrz nie czuła się na siłach, aby sama podjąć decyzję, co tam ma się znaleźć, gdyż zabytków mamy naprawdę dużo, a w folderze znalazła się tylko część. Materiał, który został zgromadzony przy realizacji tego projektu jest bardzo obszerny. Zastanawialiśmy się nad tym, czy opisywać zabytki, ale jest to projekt partnerski i miasto Petrvald prosiło nas, żebyśmy nie robili szerszego opisu, tylko najwyżej trzyzdaniowy. Skoro są dwie strony projektu, to muszą się wspólnie dogadywać. To wszystko wymagało wielkiego zaangażowania, żeby dojść do wspólnego porozumienia i żeby folder był zadawalający dla jednej i drugiej strony. Folder jest tak wykonany, że każde miasto jest pierwsze, całkowicie po partnersku. Zebrane materiały są bardzo obszerne, mamy zdjęcia z zasobu muzeum, które mogą w przyszłości posłużyć do poszerzenia i rozbudowania folderu. Projekt w 85% został dofinansowany ze środków Unii Europejskiej.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że sesja budżetowa odbędzie się 6 stycznia 2010 r. o godz. 1500.

Przewodniczący C. Greń poinformował też, że jest dostępna płyta z nagraniem uroczystej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu z 11 listopada br.

Radny J. Szeruda poinformował, że dzisiaj o godz. 710 w TVP 2 emitowany był reportaż nt. „Moja Irlandia”, gdzie zaprezentowano akcenty drogomyskie. W reportażu wywiadu udzielali państwo Karolina i Roman Mazurowie z Drogomyśla oraz ks. Adam Malina również pochodzący z Drogomyśla. Reportaż przedstawił życie młodych ludzi, którzy kilka lat temu wyjechali z Polski do Irlandii. Powtórka programu emitowana będzie 31 grudnia br. w TVP Polonia o godz. 1545.

 

ad. 19.

 

Przewodniczący C. Greń dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady XLVI sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 1800) słowami „zamykam XLVI sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

Protokołowała: Elżbieta Król

Przewodniczący Rady

Czesław GREŃ