Protokół Nr XLVII/2010

obrad czterdziestej siódmej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu,

odbytych w dniu 6 stycznia 2010 r. o godz. 1500

w sali obrad Urzędu Miejskiego w Strumieniu

Obecni: Radni Rady Miejskiej, sołtysi i przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorzy i kierownicy podległych Radzie jednostek i zakładów budżetowych – wg załączonych list obecności, pracownicy Urzędu Miejskiego w Strumieniu i przedstawiciel lokalnej prasy

Ponadto w obradach udział wzięli:

1.    Burmistrz Strumienia – mgr Anna Grygierek

2.    z-ca Burmistrza Strumienia – inż. Roman Greń

3.    Skarbnik Strumienia – mgr Danuta Mitko

4.    Sekretarz Strumienia – Daniela Kula

Porządek obrad:

    1.   Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

    2.   Przedstawienie porządku obrad.

    3.   Wystąpienia gości.

    4.   Interpelacje i zapytania radnych

    5.   Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie Uchwały Budżetowej na 2010 r.

    6.   Informacje, wolne głosy i wnioski.

    7.   Zakończenie.

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył – Przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu Czesław Greń.

Przewodniczący C. Greń – na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 15 radnych, na 15 ustawowego składu Rady – obrady są zatem prawomocne.

Przewodniczący C. Greń przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, Burmistrza Strumienia, Skarbnika Strumienia, Sekretarza Strumienia, Radcę prawnego Romana Szymonka, dyrektorów: Miejskiej Biblioteki Publicznej w Strumieniu i Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu, Sołtysów i Przewodniczącą Rady Mieszkańców Miasta Strumienia i przedstawicieli lokalnej prasy „Nowej Formacji”.

 

ad. 2.

 

Przewodniczący C. Greń odczytał porządek obrad XLVII sesji.

Do porządku obrad nie wniesiono uwag.

 

 

ad. 3.

 

Przewodniczący C. Greń poinformował, że dzisiaj dotarła do nas smutna wiadomość, iż po ciężkiej chorobie zmarł pan Maciej Piórkowski – członek Rady Sołeckiej sołectwa Drogomyśl i mąż pani Dyrektor Zespołu Szkół w Drogomyślu.

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – Rada Miejska uczciła minutą ciszy pamięć zmarłego pana Macieja Piórkowskiego.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że dzisiaj razem z Burmistrzem uczestniczyli w otwarciu, po remoncie, Domu Pomocy Społecznej dla Dzieci w Strumieniu prowadzonego przez Zgromadzenie Sióstr Szkolnych Den Notre Dame. Jesteśmy pod wrażeniem ogromu pracy włożonej w remont obiektu. W imieniu Dyrektora, sióstr i podopiecznych Domu Pomocy Społecznej dla Dzieci w Strumieniu przekazał życzenia i pozdrowienia dla radnych. Wyremontowany obiekt Domu Pomocy Społecznej prezentuje się bardzo pięknie i jest na pewno najlepszym tego typu obiektem na terenie Powiatu Cieszyńskiego, dostosowanym do wymogów unijnych.

 

ad. 4.

 

Punkt 4 wypadł – interpelacji i zapytań radnych nie zgłoszono.

 

ad. 5.

 

Projekt uchwały w sprawie uchwały Budżetowej na 2010 r.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że przygotowania i uchwalenie projektu Uchwały Budżetowej na 2010 r. przebiegało wg Uchwały Nr XXII/185/2008 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 25 czerwca 2008 r. w sprawie ustalenia procedury opracowania i uchwalenia budżetu Gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.

Przewodniczący C. Greń przypomniał, że zgodnie z procedurą wnioski do projektu budżetu były składane przez uprawnione podmioty do Burmistrza Strumienia w terminie do 31 sierpnia 2009 r. W terminie do 15 listopada 2009 r. Burmistrz Strumienia złożył projekt Uchwały Budżetowej na ręce Przewodniczącego Rady, który niezwłocznie przekazał go Komisjom Rady do zaopiniowania. Komisje po zapoznaniu się z projektem Uchwały Budżetowej na 2010 r. przekazały swoje wnioski i opinie do Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury Komunalnej. Następnie Komisja Budżetu po rozpatrzeniu wniosków złożonych przez pozostałe Komisje Rady przygotowała opinię o projekcie Uchwały Budżetowej na 2010 r., którą przekazano Burmistrzowi Strumieniu - do rozpatrzenia i ewentualnego przyjęcia w formie autopoprawek.

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - Burmistrz A. Grygierek krótko i zwięźle przedstawiła projekt Uchwały Budżetowej na 2010 r. wraz z jego uzasadnieniem:

dochody budżetu gminy Strumień na 2010 r. w łącznej kwocie wynoszą 29 931 256,30 zł w tym:

-        dochody bieżące            26 694 940,56 zł,

-        dochody majątkowe         3 236 315,74 zł.

Wydatki budżetu gminy Strumień na 2010 r. w łącznej kwocie wynoszą 40 990 764,01 zł w tym:

-        wydatki bieżące             25 768 805,66 zł,

-        wydatki majątkowe        15 221 958,36 zł,

z czego:

-        wydatki na realizację wieloletnich programów inwestycyjnych 13 863 563,36 zł,

w tym:

-        wydatki na finansowanie zadań ze środków unijnych 3 311 226,74 zł.

Planowany deficyt budżetu gminy Strumień wynosi 11 059 507,72 zł i pokryty zostanie przychodami pochodzącymi z:

-        zaciąganych kredytów w kwocie         7 746 636,00 zł

-        wolnych środków                                          312 871,72 zł

-        nadwyżki budżetowej z lat ubiegłych  3 000 000,00 zł.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że tegoroczny deficyt budżetowy jest bardzo zbliżony do deficytu budżetowego planowanego w budżecie Gminy na 2009 r., który zaplanowano w wysokości 11 195 000 zł. Jednak po realizacji budżetu, na koniec 2009 r. deficyt wyniósł 5,24 miliona złotych. Budżet na 2010 r. jest budżetem bardzo trudnym do ogarnięcia, gdyż złożono bardzo dużo wniosków. W rezultacie w budżecie Gminy na 2010 r. zaplanowano 38 zadań inwestycyjnych z tego 14 zadań jest planowanych do wykonania ze środków własnych, a kolejne 14 zadań planowanych jest do realizacji przy udziale środków unijnych. Osiem inwestycji to kontynuacje prac rozpoczętych w latach poprzednich np.: odwodnienie osiedla i remont szkoły w Drogomyślu, prace przy cmentarzu w Zabłociu czy remont Sali Widowiskowej w Pruchnej.

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – przewodniczący poszczególnych Komisji Rady przedstawili wnioski do budżetu gminy Strumień na 2010 r.

Przewodniczący Komisji Oświaty, … - J. Szeruda przedstawił wnioski:

1.     „Komisja stwierdza, że środki przeznaczone na działalność Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury i Miejskiej Biblioteki Publicznej są stanowczo za niskie. W związku z powyższym wnioskuje aby w ciągu 2010 roku zwiększyć środki budżetowe przeznaczone dla Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Strumieniu.

2.     Komisja wnioskuje, aby szukać wszelkich możliwości składania wniosków mających na celu pozyskanie środków zewnętrznych dla Miejskiej Biblioteki Publicznej w Strumieniu.

3.     Komisja wnioskuje, aby po przeprowadzeniu przetargów, w marcu 2010 r., zaoszczędzone środki priorytetowo przeznaczyć środki na zakończenie inwestycji „odwodnienie osiedla w Drogomyślu wraz z odtworzeniem dróg”.”.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga przedstawił wniosek:

Komisja wnioskuje, aby środki przeznaczone na zadanie „Odwodnienie osiedla w Drogomyślu wraz z odtworzeniem dróg” zwiększyć do kwoty 100 000 zł. Źródło pokrycia wskazane zostanie na Komisji Budżetu.”.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut przedstawił wnioski:

1.    „Komisja wnioskuje o zmniejszenie kwoty dotacji dla ZGKiM o 10 tysięcy złotych z przeznaczeniem na zwiększenie kwoty dotacji dla Biblioteki.

2.    Komisja wnioskuje o zwiększenie kwoty dotacji dla Biblioteki w Strumieniu o 10 tysięcy złotych oraz zabezpieczenie kwoty 42 tysięcy złotych z przeznaczeniem na dofinansowanie projektu remontu Biblioteki po uzyskaniu akceptacji Ministerstwa Kultury.

3.    Komisja wnioskuje o zwiększenie kwoty przeznaczonej na realizację zadania „odwodnienie osiedla w Drogomyślu wraz z odtworzeniem dróg” o 65 tysięcy złotych.

4.    Komisja wnioskuje aby w wydatkach majątkowych budżetu Gminy ująć kwotę 50 tysięcy złotych z przeznaczeniem na zadanie „zakup terenów i obiektów dla potrzeb Gminy”.

5.    Komisja wnioskuje aby w przypadku pojawienia się wolnych środków w ciągu roku dokończyć remont nawierzchni ul. Wiosenną w Bąkowie.”.

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut przedstawił opinię o projekcie budżetu gminy Strumień na 2010 r.:

„Komisja pozytywnie opiniuje projekt budżetu gminy Strumień na 2010 r. jednocześnie wnioskując o wprowadzenie następujących zmian:

1.    Komisja wnioskuje o zmniejszenie dotacji dla ZGKiM o 10 tysięcy złotych z przeznaczeniem na zwiększenie kwoty dotacji dla Biblioteki.

2.    Komisja wnioskuje o zwiększenie dotacji dla Biblioteki w Strumieniu o 10 tysięcy złotych oraz zabezpieczenie kwoty 42 tysięcy złotych z przeznaczeniem na dofinansowanie projektu remontu Biblioteki po uzyskaniu akceptacji Ministerstwa Kultury.

3.    Komisja stwierdza, że środki przeznaczone na działalność Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury i Miejskiej Biblioteki Publicznej są stanowczo za niskie. W związku z powyższym wnioskuje aby w ciągu 2010 roku zwiększyć środki budżetowe przeznaczone dla Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Strumieniu.

4.    Komisja wnioskuje, aby szukać wszelkich możliwości składania wniosków mających na celu pozyskanie środków zewnętrznych dla Miejskiej Biblioteki Publicznej w Strumieniu.

5.    Komisja wnioskuje o zwiększenie kwoty przeznaczonej na realizację zadania „odwodnienie osiedla w Drogomyślu wraz z odtworzeniem dróg” o 65 tysięcy złotych.

6.    Komisja wnioskuje aby w wydatkach majątkowych budżetu Gminy ująć kwotę 30 tysięcy złotych z przeznaczeniem na zadanie „zakup terenów i obiektów dla potrzeb Gminy”.

7.    Komisja wnioskuje aby w przypadku pojawienia się wolnych środków w ciągu roku dokończyć remont nawierzchni ul. Wiosenną w Bąkowie.

8.    Komisja wnioskuje aby zaplanować w wydatkach budżetu kwotę 40 tysięcy złotych przeznaczoną na rozbiórkę komina kaflarni w Strumieniu.

9.    Komisja wnioskuje o zwiększenie kwoty przeznaczonej na dotacje dla klubów sportowych o 3 tysiące złotych.

10. Komisja wnioskuje o upoważnienie Burmistrza Strumienia do udzielania pożyczek do wysokości 100 tysięcy złotych dla organizacji i stowarzyszeń działających na terenie Gminy na projekty składane do programów unijnych, których zabezpieczeniem będzie otrzymana dotacja.”.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że wszystkie wnioski Komisji zawarte w opinii Komisji Budżetu, … o projekcie budżetu gminy Strumień na 2010 r. zostały uwzględnione w autopoprawkach.

Burmistrz A. Grygierek stwierdziła też, że bardzo cieszy się z tego, że wspólnie udało się nam wyjść naprzeciw organizacjom pozarządowym i w budżecie została zaplanowana kwota na zabezpieczenie wkładu własnego dla organizacji i stowarzyszeń, które będą starały się o środki zewnętrzne w ramach konkursów czy grantów. Zakładając ta kwotę w budżecie myśleliśmy o tym, aby nie powtórzyła się problematyczna sytuacja z 2009 r., w której znalazło się Koło Macierzy Ziemi Cieszyńskiej w Strumieniu. Wyraziła też słowa nadziei, że zachęci to członków organizacji do działania co przełoży się na ilość składanych wniosków.

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - Skarbnik D. Mitko przedstawiła autopoprawki do projektu budżetu gminy Strumień na 2010 r. inne niż wynikające z wniosków zgłoszonych przez Komisje.

Skarbnik D. Mitko poinformowała, że do projektu budżetu wprowadzono nowe zadanie w dziale 700 – Gospodarka mieszkaniowa, rozdział 70095 – Pozostała działalność – wydatki majątkowe (Odnowienie Świetlicy środowiskowej w Pruchnej) – na kwotę 20 000,- zł. Wprowadzono również nowe zadanie w dziale 750 - Administracja publiczna - dotyczące realizacji czerech projektów w ramach „Kapitału Ludzkiego” „Nowe możliwości dzięki prawu jazdy kategorii „B” dla sołectw Zabłocie i Drogomyśl, Pruchna i Bąków oraz Strumień i Zbytków oraz „Nakieruj się na C – szkolenia dla mieszkańców Strumienia”. Również w dziale 900 – Gospodarka komunalna i ochrona środowiska, rozdział 90001 – Gospodarka ściekowa i ochrona wód – wydatki majątkowe zaplanowano nowe zadanie - Budowa kanalizacji sanitarnej ul. Kościelna, ul. Krótka w Strumieniu.

Komisje Rady nie wniosły uwag do przedstawionych autopoprawek do projektu budżetu gminy Strumień na 2010 r.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że dyskusje nad budżetem odbyły się na posiedzeniach Komisji, które odbyły się kilka razy. Na posiedzenia Komisji zaproszono dyrektorów i kierowników jednostek organizacyjnych, którzy przedstawili swoje plany i zamierzenia. Dyskusje nad budżetem były bardzo wnikliwe, a niekiedy nawet bardzo ostre, ale zawsze merytoryczne. Nie udało się wszystkich życzeń zrealizować w stu procentach, gdyż do budżetu wpłynęło bardzo dużo wniosków. Budżet gminy Strumień na 2010 r. ma bardzo optymalny kształt, gdyż to co najważniejsze zostało w nim uwzględnione. Niektóre sprawy wrócą jeszcze na posiedzenia Rady, gdyż będą rozpatrywane w momencie pojawienia się dodatkowych środków. Nie wszystko to, co byśmy chcieli zostało w budżecie uwzględnione, gdyż były to trudne decyzje. Najważniejsze jest jednak, że został osiągnięty pewien konsensus.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że w każdym sołectwie i mieście są planowane do realizacji inwestycje nowe, a także inwestycje kontynuowane. Wyraziła też słowa nadziei, że tak jak w 2009 roku uda się nam przejść pomyślnie przetargi i trakcie realizacji prac nie będziemy musieli dokładać środków do planowanych inwestycji.

Radny M. Janik stwierdził, że mówi się, że budżet ten jest sprawiedliwy, ale jeszcze się tak nie zdarzyło, żeby wszyscy byli z wszystkiego zadowoleni. Każdy z nas reprezentuje swoje sołectwo, ale jednocześnie też całą gminę. Żeby zyskać satysfakcję podczas dzisiejszego głosowania na tej sali niejeden z nas w ostrych słowach, konfrontacjach, unikach, podejściach i emocjach doprowadził do tego, że możemy dziś spokojnie usiąść i „na wizję” puścić to, jak powinien wyglądać nasz lokalny parlament. Można się sprzeczać, można się nie zgadzać politycznie, gdyż nikt nie powie, że w Radzie nie ma różnych opcji. Są, tkwią w nas, ale to od nas zależy, jak prace zostaną poprowadzone. Dodał też, że należy podziękować Burmistrzowi i pracownikom Urzędu za przygotowanie materiału w ten, czy inny sposób. Mimo różnić pozyskaliśmy wspólnie do starego budżetu 5 milionów złotych i to trzeba przypomnieć, gdyż takiej sytuacji nigdy jeszcze nie było. Nasze doświadczenie w tworzeniu tego lokalnego parlamentu, w tworzeniu budżetu pozwoliło nam dzisiaj usiąść spokojnie i przyjąć autopoprawki do budżetu, które były zgłaszane w ostatniej chwili. Miesiąc, dwa, trzy miesiące temu nie było tu takiej zgody, ale dzisiaj po tylu spotkaniach doszło do tego, że wypracowaliśmy wspólnie taki kształt budżetu Gminy. Nie jest to żadna sprawiedliwość, ale wola logicznego myślenia spowodowała, że poszliśmy na taki, a nie inny układ. Sprawiedliwy były podział pieniędzy według liczby mieszkańców np. złotówka na osobę. Jednak tak nie jest, gdyż jedno sołectwo ma więcej, a drugie mniej. Jednak ważne jest to, że potrafiliśmy dogadać się z Burmistrzem. Wyraził też swoje zadowolenie ze wspólnej pracy oraz zgłosił wniosek formalny o podanie pod głosowanie projektu uchwały w sprawie Uchwały Budżetowej na 2010 r.

Wystąpienie radnego M. Janika została przyjęte oklaskami.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że martwiłby się wtedy, gdyby nie było dyskusji i emocji przy uchwalaniu budżetu gminy. To, że te dyskusje były, wyniknęło to z zasad demokracji. Najważniejsze jest to, że na końcu udało się osiągnąć konsensus, gdzie zwyciężyło dobro całej gminy. Wszystkie sprawy programowe, czy polityczne nie były brane pod uwagę i w ten sposób udało się doprowadzić do powstania tego właśnie dokumentu. Ważne jest to, że wszelkie interesy, również i sołectw w całej gminie, zostały uwzględnione, a co do reszty mamy pewne plany i czas pokaże, czy budżet zostanie wzbogacony o kolejne rzeczy. Co najważniejsze – jest to rok wyborczy, a podczas pracy na budżetem nie było widać walk wyborczych. Generalnie dyskusje nt. inwestycji były merytoryczne, nie jakieś pokazowe inicjatywy, które miałyby przysporzyć komuś popularności. Takich sytuacji nie było i to bardzo cieszy.

Następnie Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz ze zgłoszoną autopoprawką.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XLVII/346/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 6 stycznia 2010 r. w sprawie Uchwały Budżetowej na 2010 r.

Uchwała w załączeniu.

Jednogłośne przyjęcie Uchwały Budżetowej na 2010 r. zostało przyjęte oklaskami.

Przewodniczący C. Greń pogratulował i podziękował Burmistrzowi, Radzie Miejskiej i pracownikom Urzędu za wkład pracy w przygotowanie projektu budżetu gminy Strumień na 2010 r.

Burmistrz A. Grygierek podziękowała w imieniu swoim i pracowników Urzędu za to, że możemy rozpocząć realizację budżetu Gminy, który wspólnie wypracowaliśmy, za merytoryczne dyskusje oraz zaufanie. Stwierdziła też, że uchwalenie budżetu Gminy w przedstawionej formie jest wyrażeniem zaufania w stosunku do niej i pracowników Urzędu.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor odczytał:

-      Uchwałę Nr 4100/I/245/2009 z dnia 1 grudnia 2009 r. I Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach wydającą pozytywną opinię o przedłożonym przez Burmistrza Strumienia projekcie Uchwały Budżetowej na 2010 r. wraz z informacją o stanie mienia komunalnego,

-      Uchwałę Nr 4100/I/246/2009 z dnia 1 grudnia 2009 r. I Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach wydającą pozytywną opinię o prawidłowości dołączonej do projektu Uchwały Budżetowej na 2010 r. prognozy kwoty długu gminy Strumień,

-      Uchwałę Nr 4100/I/246/2009 z dnia 1 grudnia 2009 r. I Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach wydającą pozytywną opinię o możliwości sfinansowania deficytu w kwocie 11 059 507,72 zł przedstawionego w projekcie budżetu gminy Strumie n na 2010 r.

 

ad. 6.

 

W wolnych wnioskach głos zabrali:

Przewodniczący C. Greń zaprosił radnych na II Przegląd Jasełek organizowany przez Parafialny Oddział Akcji Katolickiej przy Parafii św. Barbary w Strumieniu w dniu 19 stycznia br. o godz. 900 w sali OSP w Strumieniu.

Radna A. Żur w imieniu członków Koła Macierzy Ziemi Cieszyńskiej w Strumieniu przekazała słowa podziękowania dla wszystkich zebranych na sesji w dniu 29 grudnia 2009 r. za zabrane środki finansowe, podczas prezentacji obrzędu kolędowego. Poinformowała też, że zebrane środki przeznaczone zostaną na zakup części kompletów ludowych strojów męskich.

Wiceprzewodniczący S. Świtała zapytał, czy w puli środków na odśnieżanie zarezerwowanej w budżecie Gminy są środki na odśnieżanie chodników przy drogach powiatowych? Czy Powiat przekazał nam na to jakieś środki?

Z-ca Burmistrz R. Greń odpowiedział, że Powiat nie przekazał gminie Strumień środków na odśnieżanie chodników przy drogach powiatowych. Powiatowy Zarząd Dróg Publicznych w Cieszynie przejął od gminy wybudowane przy swoich drogach chodniki i ogłosił przetarg na odśnieżanie dróg wraz z chodnikami. Przetarg wygrała firma, która odśnieża drogi i chodniki przy drogach powiatowych. Firmie tej nie opłaca się jednak dojeżdżać tak daleko i odśnieżać chodników przy drogach powiatowych na ternie gminy Strumień, więc podpisali umowę z Zakładem Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu, który odśnieża te chodniki, obciążając firmę liczbą wyjeżdżonych godzin.

Przewodniczący C. Greń wnioskował:

             1.     Aby w sytuacjach, gdy na drogach, zwłaszcza powiatowych jest tzw. „szklanka”, w najbardziej newralgicznych miejscach, czyli na podjazdach i zakrętach jezdnia była posypana. Głównie chodzi o rejon przystanków, ale głównie o nieszczęsny wyjazd na dwupasmówkę, gdzie robi się lodowisko. Samochody jeżdżą, odśnieżają, ale bardzo mało na drogach widać żużlu lub gryzu. Są takie miejsca, gdzie naprawdę trzeba posypać, a tak się nie dzieje. Poinformował też, że odebrał już kilka skarg mieszkańców w tej sprawie.

             2.     W sprawie wprowadzonego systemu odbioru odpadów segregowanych, który nie działa do końca tak jak powinien. Ludzie wynoszą worki np. siódmego i nikt ich nie zbiera. Robią to przez kilka następnych dni z rzędu i też nic, w końcu rezygnują, gdyż nie wiedzą co się dzieje. Po opublikowaniu w „Nowej Formacji” tabeli, w której porządnie podano informacje z datami zbiórki odpadów segregowanych w gminie Chybie, znowu pojawiły się głosy - dlaczego Strumień nie potrafi tak zrobić? Poinformował, że tłumaczy mieszkańcom, że na terenie gminy działają różne firmy. Bardzo fajnie uczyło się ludzi segregacji, a teraz powstało pewnego rodzaju zamieszanie z odbiorem odpadów segregowanych. Worki ze śmieciami leżą powystawiane przed posesjami i nie są zbierane. Zapytał jakby to zrobić, żeby informacja dla mieszkańców odnośnie terminów zbiórki, zwłaszcza śmieci segregowanych, była dobra. Jest to kłopot i na swoim przykładzie widzi, że worki nie są odbierane tak jak powinny.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że temat odbioru śmieci segregowanych wielokrotnie się przewija na posiedzeniach sesji i Komisji Rady i nie tylko u nas, ale i w gminach sąsiednich. Najlepszym rozwiązaniem tej sprawy byłoby przeprowadzenie referendum przy okazji wyborów i wprowadzenie podatku, jak ma to miejsce w innych gminach np. Pszczyna, czy Brenna. Będziemy musieli się do tego przygotować. W tej chwili każdy mieszkaniec gminy ma możliwość indywidualnego podpisania umowy z odbiorcą śmieci i każdy powinien „ścigać” swojego odbiorcę i od niego egzekwować niedotrzymanie warunków umowy, gdyż płaci za pewną usługę.

Dyrektor Ł. Pachuła poinformował, że chce włożyć przysłowiowy „kij w mrowisko” w sprawie odśnieżenia i posypywania dróg. Jeżdżąc po okolicznych gminach m. in.: Pszczynie, Ustroniu i Wiśle na rogatkach tych gmin pisze: „Drogi w mieście utrzymywane na biało. Nieposypywane żadnymi środkami chemicznymi”. Zapytał, czy w Strumieniu również nie warto zastanowić się nad takim podejściem do tematu odśnieżania dróg? Jako wykonawca odśnieżania gminnych dróg w mieście bardzo często spotyka się z krytyką, że posypujemy drogi żużlem. Mieszkańcy skarżą się, że żużel wnosi się na obuwiu do domów, gdzie brudzi dywany i podłogi, zapycha studzienki i kanalizację, zasypuje rowy i jest wszędzie i w pewnym stopniu te zarzuty są uzasadnione. Zaproponował, czy od przyszłej zimy nie można zastanowić się nad utrzymywaniem dróg na terenie gminy Strumień na biało.

Z-ca Burmistrza odpowiedział, że temat ten zostanie przedyskutowany i nie ma żadnego problemu żeby go wprowadzić.

Z-ca Burmistrza R. Greń opowiedział na wniosek zgłoszony przez Przewodniczącego C. Grenia: ZGKiM w Strumieniu posypuje żużlem skrzyżowania, mosty i chodniki gdy jest ślisko, zaś z wypowiedzi wynika sugestia, że nie jest to robione tak jak powinno. Jeżeli posypywanie dróg żużlem jest robione niedostatecznie będziemy zwracali na to uwagę.

Przewodniczący C. Greń doprecyzował, że miał namyśli drogę powiatową Chybie – Drogomyśl – Pruchna i wyjazd na dwupasmówkę w Drogomyślu. Dodał też, że tej drogi akurat nie odśnieża ZGKiM w Strumieniu.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor zapytał, czy zasada jest taka, że my zrezygnowaliśmy z odśnieżenia dróg powiatowych, a Powiat podpisał umowę na odśnieżanie dróg powiatowych z ZGKiM w Strumieniu? Zapytał czy to prawda, czy nie?

Z-ca Burmistrza odpowiedział, że Powiat ogłosił przetarg na odśnieżenie dróg, który wygrała jakaś firma. Firma ta zwróciła się do ZGKiM w Strumieniu, aby jako podwykonawca odśnieżał chodniki przy drogach powiatowych.

Radny M. Janik stwierdził, że w takim przypadku trzeba „chłopskiego rozumu”, aby zrozumieć, kto w Powiecie zadecydował, że przetarg na odśnieżanie dróg powiatowych wygrała firma z Krakowa, która zleca odśnieżanie naszemu Zakładowi. My twierdzimy, że takie prace się mu opłacają. Jak to jest możliwe, że w tym przypadku zysk ma i ta firma i ZGKiM. Dodał również, że bardzo dobrze stało się, że ogłosiliśmy przetarg na odśnieżanie dróg gminnych na dwa lata. Zaproponował również, że następnym razem taki przetarg należy ogłosić na 4 lata, aby chronić naszych wykonawców.

Przewodniczący C. Greń złożył wszystkim zebranym życzenia wszystkiego dobrego w Nowym Roku 2010 r.

 

ad. 7.

 

Przewodniczący C. Greń dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady XLVII sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 1600) słowami „zamykam XLVII sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

 

Protokołowała: Elżbieta Król

Przewodniczący Rady

Czesław GREŃ