Protokół Nr XLVIII/2010

obrad czterdziestej ósmej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu,

odbytych w dniu 29 stycznia 2010 r. o godz. 1600

w sali obrad Urzędu Miejskiego w Strumieniu

Obecni: Radni Rady Miejskiej, sołtysi i przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorzy i kierownicy podległych Radzie jednostek i zakładów budżetowych – wg załączonych list obecności, pracownicy Urzędu Miejskiego w Strumieniu, przedstawiciel Komisariatu Policji w Strumieniu, radny wojewódzki i przedstawiciele lokalnej prasy

Ponadto w obradach udział wzięli:

1.    Burmistrz Strumienia – mgr Anna Grygierek

2.    z-ca Burmistrza Strumienia – inż. Roman Greń

3.    Skarbnik Strumienia – mgr Danuta Mitko

4.    Sekretarz Strumienia – Daniela Kula

Porządek obrad:

    1.     Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

    2.     Przedstawienie porządku obrad.

    3.     Wystąpienia gości.

    4.     Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym.

    5.     Informacja przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

    6.     Interpelacje i zapytania radnych.

    7.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy Strumień na 2010 r.

    8.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z wdrożenia i realizacji zadań wynikających z uchwały Nr XIII/96/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 października 2007 r. w sprawie przyjęcia Programu Profilaktyki Chorób Układu Sercowo-Naczyniowego dla gminy Strumień na lata 2007-2009.

    9.     Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę Nr VII/42/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 marca 2007 r. w sprawie poboru podatku od nieruchomości, rolnego, leśnego, opłaty od posiadania psów oraz opłaty targowej w drodze inkasa, określenia inkasentów i wynagrodzenia za inkaso.

 10.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od opłat rocznych naliczanych z tytułu oddania nieruchomości w trwały zarząd.

 11.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wymagań jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie: odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.

 12.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki komunalnej w zakresie prowadzenia eksploatacji sieci kanalizacji sanitarnej i oczyszczalni ścieków w gminie Strumień.

 13.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Pracy Rady Miejskiej w Strumieniu.

 14.     Zatwierdzenie protokołów z XLVI i XLVII sesji.

 15.     Informacje, wolne głosy i wnioski.

 16.     Zakończenie.

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył – Przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu Czesław Greń.

Przewodniczący C. Greń – na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 14 radnych, na 15 ustawowego składu Rady – obrady są zatem prawomocne.

Przewodniczący C. Greń przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, Burmistrza Strumienia, Skarbnika Strumienia, Sekretarza Strumienia, Radcę prawnego Romana Szymonka, Pełnomocnika Burmistrza ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii pana Waldemara Saltariusa, dyrektorów i kierowników podległych Radzie jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych, Gminnego Koordynatora Sportu i Promocji Zdrowia panią Januszę Krzyżanowską, Sołtysów i Przewodniczącą Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, radnego wojewódzkiego pana Alfreda Brudnego, Komendanta Komisariatu Policji w Strumieniu pana Rafała Machaczkę, pracowników Urzędu Miejskiego i przedstawicieli lokalnej prasy „Nowej Formacji”.

 

ad. 2.

 

Przewodniczący C. Greń odczytał porządek obrad XLVIII sesji.

Do porządku obrad nie wniesiono uwag.

 

ad. 3.

 

Burmistrz A. Grygierek zaprezentowała logo gminy Strumień informując, że pod koniec roku 2009 wspólnie z Radą Miejską zastanawialiśmy się nad wyborem logo Gminy. Na początku mieliśmy do wyboru pięć propozycji, potem pozostały dwie, a w efekcie większość radnych wypowiedziała się za przyjęciem tej właśnie propozycji.

Burmistrz A. Grygierek oficjalnie zaprezentowała wspólnie wybrane logo gminy Strumień przedstawiając prezentację multimedialną.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że wybierając logo stawialiśmy na prostotę i nowoczesność, gdyż logo będzie służyło do celów promocyjnych Gminy. Herb nadal będzie oficjalnym znakiem Gminy i nie powinien znajdować się na długopisach, czy breloczkach. Poinformowała też, że inspiracją przy wyborze logo był uśmiech naszych mieszkańców, uchwycony na zdjęciach zrobionych podczas różnych imprez, które odbyły się na terenie Gminy. Szukając kolorystyki również braliśmy pod uwagę zdjęcia wykonane na naszym terenie. Zdecydowanie kolorami naszej Gminy jest niebieski oraz zielony. Stwierdziła też, że Strumień to uśmiechnięta Gmina, e-gmina. Wyraziła też nadzieję, że będzie to nasz nowy wizerunek, za którym będziemy podążać. W przyszłości na wszystkich materiałach promocyjnych Gminy będzie znajdować się logo. Poinformowała, że przygotowaliśmy do rozdania kubeczki, na których zaprezentowano biało-czarną wersję logo, poprosiła też, że przy wyjściu ze sali każdym może sobie go zabrać na pamiątkę.

Nowa propozycja logo gminy Strumień została przyjęta oklaskami.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała również, że w Urzędzie trwają prace nad uporządkowaniem sprawy herbu Gminy, gdyż odnaleziono na różnych opracowaniach kilkanaście jego wersji. Chcemy je usystematyzować i ujednolicić oraz przesłać do zaopiniowania w Komisji Heraldycznej. Planujemy też, aby herb i logo można było pobrać ze strony internetowej Gminy, która aktualnie jest w trakcie przebudowy.

Radna A. Żur zapytała, czy z logo Gminy mogą korzystać inne instytucje i stowarzyszenia działające na terenie gminy Strumień?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że jest to logo dla gminy Strumień, dla naszych stowarzyszeń i ma ono promować Gminę. Dodała też, że bardzo by chciała, żeby było używane przez nasze organizacje.

Radny wojewódzki pan A. Brudny podziękował, za możliwość uczestnictwa w dzisiejszej sesji Rady. Poinformował, że Sejmik Województwa Śląskiego przyjął budżet województwa na 2010 r., który opiewa na kwotę 1,5 miliarda złotych. Po raz pierwszy nie ujmowaliśmy w budżecie województwa śląskiego środków unijnych. Środki pozyskiwane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego gminy będą otrzymywać bezpośrednio z banku, po uprzednim wydaniu przez Zarząd Województwa Śląskiego promesy. Samorząd województwa po raz pierwszy musiał zaciągnąć wysoki kredyt w kwocie 350 milionów złotych. Do tej pory zaciągano kredyt w kwocie około 10 milionów złotych lub w ogóle nie byliśmy zadłużeni. Głównym celem województwa na 2010 r. jest realizacja Muzeum oraz Stadionu Śląskiego, są to dwa podstawowe zadania ujęte w budżecie województwa, które chcemy raz na zawsze zakończyć.

Pan A. Brudny poinformował, że z punktu widzenia całego naszego subregionu, południe województwa śląskiego, czyli nasz region zdobywa najwięcej środków unijnych. Mamy ponad średnią jeżeli chodzi o ilość pieniędzy na każdego mieszkańca naszego regionu. Najlepsze wyniki w zakresie pozyskiwania środków unijnych wynikają z dojrzałego podejścia do pisania programów oraz solidnego zabezpieczenia własnych środków, ponieważ już dzisiaj dostrzegamy zjawisko, iż samorządy, czyli beneficjenci nie posiadają środków na wkłady własne do projektów. W ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na dzień 31 grudnia 2009 r. Powiat Cieszyński pozyskał środki w wysokości około 84 milionów złotych zajmując IV miejsce województwie. Wyprzedza nas Powiat Żywiecki i miasto Bielsko-Biała, które ma najlepsze wyniki jako region i II miejsce w Polsce w pozyskiwaniu środków w ramach RPO, pozyskując kwotę 156 milionów złotych. Dla gminy Strumień otwarta jest sprawa konkursu – projektu subregionalnego, który zamknął się 31 grudnia 2009 r. Te zadania, które zostały zaplanowane w ramach tego konkursu i ci którzy złożyli na nie projekty – ci mają zagwarantowane środki i to jest poza konkursem. Wyraził też słowa ubolewania nad tym, że nie udało się nam w Powiecie Cieszyńskim wykorzystać wszystkich środków w ramach tego programu i jest to kwota około 3-4 milionów złotych. Napisał w tej sprawie interpelację do Marszałka Województwa Śląskiego ze znikomą nadzieją, że coś pozostanie w tym subregionie, ponieważ niezłożenie wniosków powoduje, iż pieniądze przechodzą na projekty do konkursów otwartych.

Pan A. Brudny poinformował, że w ramach jednego z działań Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich będzie realizowana regulacja Młynówki w Drogomyślu. Na całą inwestycję przeznaczone jest prawie 4,5 miliona złotych, a tegoroczny etap będzie kosztował 1,8 miliona złotych. Środki w ramach PROW na działania melioracyjne może wykorzystywać tylko i wyłącznie Śląski Zarząd Melioracji Wodnych. Gminy natomiast mogą korzystać ze środków w ramach Programu Odnowy Wsi, gdzie składa się wnioski do kwoty 500 tysięcy złotych. Z pierwszej edycji pozostała kwota około 22 miliony złotych i najprawdopodobniej będzie rozpisany drugi konkurs w kwietniu lub maju br., gdzie zasady pozyskiwania tych środków są tak oczywiste, że gminy na 100% mogą wiedzieć, czy otrzymają pieniądze, czy nie - wiedząc jaka jest alokacja środków.

Pan A. Brudny poinformował, że jeżeli gmina złożyła wniosek na kanalizację do 4 milionów złotych, to na 99% otrzyma pieniądze, ponieważ alokacja środków jest dokładnie taka sama jak wartość złożonych wniosków. Jeżeli chodzi o Fundusz Ochrony Gruntów Rolnych jest tam trochę mniej pieniędzy, a wynika to z faktu, iż dotychczas w związku z wyłączeniami gruntów rolnych z działalności rolniczej pozyskiwało się środki z gruntów, które znajdowały się na terenach i miast i wsi, niestety jednak ustawa, którą wprowadzono mówi, że opłaty te dotyczą tylko obszarów wiejskich. W związku z tym zmieniliśmy regulamin przyznawania środków, które przeznaczone są tylko na obszary wiejskie. Miasta skoro nie płacą nie otrzymają środków z tego funduszu, a wnioski składa się do końca listopada. Nie są to zbyt duże środki, gdyż kwota wynosi około 5 milionów złotych na cały rok. Jeżeli chodzi o Programy Odnowy Wsi Województwa Śląskiego, w których gmina Strumień aktywnie uczestniczy pozyskując środki m.in. na place zabaw jest ich w bieżącym roku zdecydowanie mniej do podziału i teraz będą przeznaczane na stroje i sprzęty muzyczne. Zaproponował też, aby gmina Strumień próbowała pozyskać środki z Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich. Fundusz ten istnieje od niedawna (od 2009 r.) i są to środki, które można wykorzystać na działania promujące rolnictwo, a ich podziałem zajmuje się Wydział Rolnictwa.

Pan A. Brudny poinformował, że w 2010 roku nie będzie kontynuowany II etap budowy drogi Kubalonka – Istebna ze względu na niewyjaśnione sprawy własnościowe. Udało się natomiast zakończyć skrzyżowanie dróg w Ustroniu, niestety nie uda się wybudować ekranów przy osiedlu Manchatan w Ustroniu, sprawa ta toczy się już od 3 lat.

Pan A. Brudny poinformował, że jako radny wojewódzki pracuje w Komisji Rolnictwa. Zachęcał też do startowania w ogłaszanych konkursach oferując swoją pomoc i doradztwo. Wyraził też zadowolenie, że w Urzędzie Marszałkowskim bardzo dobrze mówi się o gminie Strumień, bez przerwy ktoś ze Strumienia tam jest. Ogólnie mówiąc gmina Strumień świetnie sobie radzi w pozyskiwaniu środków. Przekazał słowa podziękowania za możliwość zabrania głosu na sesji Rady oraz złożył życzenia noworoczne.

Przewodniczący C. Greń podziękował za bardzo szeroką informację nt. możliwości pozyskiwania środków unijnych.

Burmistrz A. Grygierek podziękowała radnemu wojewódzkiemu za bardzo dobrą współpracę i pomoc.

Pan A. Brudny wyraził swoje zadowolenie oraz pogratulował Radzie Miejskiej za podjęcie bardzo trafnej decyzji polegającej na przystąpieniu do Lokalnej Grupy Rybackiej, gdyż jest taki program, który przekazuje władze coraz niżej. Jeżeli ludzie na dole się nie dogadają to nic z tego nie będzie, gdyż środki będą dzielone wg takiej strategii jaką Lokalna Grupa sobie przyjmie.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że pierwsze projekty w ramach konkursów ogłoszonych przez Lokalną Grupę Działania są już ocenione przez Urząd Marszałkowski. W ramach tych konkursów pozytywne oceny przeszły projekty: Miejskiej Biblioteki Publicznej w Strumieniu, Stowarzyszenia z Drogomyśla, Stowarzyszenia z Pruchnej, MGOK w Strumieniu oraz Gimnazjum w Strumieniu.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że Lokalna Grupa Rybacka działająca na naszym terenie przyjęła bardzo charakterystyczną nazwę „Żabi Kraj”. W najbliższym czasie odbędzie się spotkanie, na którym wybierany będzie Zarząd oraz uchwalany Statut. Niestety nie wszystkie gminy, które namawialiśmy wstąpiły do Lokalnej Grupy Rybackiej. Na dzień dzisiejszy należą do niej gminy: Strumień, Chybie, Pawłowice, Goczałkowice, Skoczów, Dębowiec i Zebrzydowice.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że zakres prac, który czeka naszą Gminę i potrzeby w tym względzie są bardzo duże, a informacje dochodzące z województwa nie są optymistyczne. Dwa lata temu na województwo przypadło około 70 milionów zł, a w zeszłym roku ponad 300 milionów złotych. Minister Bieńkowska wspominała niedawno, że to już ostatnia pula pieniędzy na kanalizację. I co dalej? Sami nie poradzimy sobie z taką inwestycją i nie jest to tylko nasz problem. Podjęliśmy pewne starania i jesteśmy na jakimś etapie prac, mamy opracowaną koncepcję kanalizacji, która jest wykonana pod nowe projekty. Teraz okazuje się, że zapanowała cisza w tym temacie. Czy wiadomo już jak będą wyglądały te sprawy w bieżącym roku?

Pan A. Brudny odpowiedział, że Powiecie Cieszyńskim nie pozyskano zbyt dużo środków unijnych na kanalizację. Udało się jedyne gminie Cieszyn i miastu Wisła, które poszły w kierunku projektów sektorowych, z których realizowane są duże zadania do 100 milionów złotych zatwierdzane przez Ministerstwo. Poinformował też, że projekty powyżej 100 milionów złotych zatwierdza Komisja Europejska, a projekty do 50 milionów złotych zatwierdza samorząd województwa.

Pan A. Brudny poinformował, że środków na kanalizację nie ma i uczciwie powiedzieć trzeba, że jest to ich reszta. Zapewnił, że sprawdzi i dokładanie odpowie jaka kwota pozostała na działania w zakresie ochrony środowiska.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że jednak nic nie wiadomo o kolejnej transzy środków na kanalizację.

Pan A. Brudny poinformował, że potrzebne są ogromne środki na zadania w zakresie ochrony środowiska. Stwierdził też, że trochę przegapiliśmy pierwsze projekty mające na celu oczyszczenie całej Doliny Wisły z ISPY.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że gmina Strumień wspólnie z trzynastoma gminami miała złożony wniosek do ISPY ale niestety zaginął on gdzieś w Warszawie.

Przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia M. Krutyła również przypomniała, że trzy kadencje temu gmina Strumien składała wniosek do ISPY, na który nie otrzymaliśmy żadnej odpowiedzi. Zapytała też jak cała Polska da sobie radę z kanalizacją, gdy Unia Europejska po 2013 roku będzie wymagała od nas skanalizowania całego kraju? Dlaczego nasze Ministerstwo nie zabiega o środki na kanalizację?

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że zadane pytanie nie powinno być kierowane do radnego wojewódzkiego.

Pan A. Brudny wyjaśnił, że sprawdzi dane i odpowie na wszystkie postawione pytania. Poinformował też, że województwo w ramach środków unijnych to jest 25% kwot, reszta środków nie jest na poziomie województwa i regionalnych programów operacyjnych. Te duże pieniądze to są projekty warszawskie m.in. budowa kolei, autostrad, itp. Województwo nie dysponuje tak dużymi środkami. Gdy od tego wszystkiego odejmie się wszystkie projekty kluczowe i projekty subregionalne i podzieli się na pewne segmenty np. oświatę, gdzie wiemy jak duże są potrzeby, ochronę środowiska, rewitalizację i drogi lokalne itd., to faktycznie widzimy, że środków jest trochę za mało.

Pan A. Brudny zapewnił, że sprawdzi pewne dane i przedstawi informację na temat: ile z poszczególnych działań jest wykorzystane i ile jeszcze środków pozostało.

 

ad. 4.

 

„Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym”.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała:

-      wspólnie z Przewodniczącym Rady uczestniczyliśmy w targach w Brnie, gdzie prowadziliśmy rozmowy na temat współpracy z Czechami,

-      wczoraj odbyło się spotkanie w województwie Żylińskim dotyczące realizacji wspólnego projektu (gmina Strumień realizuje projekt pn. „Galeria pod Ratuszem”, zaś województwo Żylińskie prowadzi rewitalizację terenu wokół zamku). Rozmawialiśmy również na temat składania kolejnych wspólnych wniosków. Szukamy też partnerów, aby złożyć wspólny projekt z sołectwem Bąków lub projekt związany z aulą Gimnazjum w Strumieniu.

Przewodniczący C. Greń poinformował o wielkiej życzliwości oraz chęci dalszej współpracy ze strony województwa Żylińskiego.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że grupa fotograficzna działająca od półtorej roku przy MGOK w Strumieniu uczestniczyła w wystawie fotograficznej w Żylinie, która później będzie zaprezentowana również u nas. Zauważyliśmy ogromną różnicę wieku osób uczestniczących w grupach fotograficznych. Ze Strumienia są to osoby w wieku szkolnym (szkoła podstawowa i gimnazjum), zaś fotografowie z Żyliny są wiekowo dużo starsi, emeryci - weterani fotografowania, jednak pomimo dużych różnic wieku grupy te potrafiły się dogadać.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że wymiana doświadczeń jest jak najbardziej wskazana. Fotografowie z Żyliny dziwili się i zazdrościli nam jak potrafiliśmy przyciągnąć dzieci i młodzież do takich zainteresowań, gdyż oni pomimo tego, że mają taki ogromnym potencjał jakoś im się to nie udaje.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że były prowadzone rozmowy w sprawie remontu Młynówki w Drogomyślu, o czym wspominał radny wojewódzki pan A. Brudny. Poprosiła też z-cę Burmistrza R. Grenia o przedstawienie szczegółów sprawy.

Z-ca Burmistrza R. Greń poinformował, że przekazanie placu budowy nastąpi 1 lutego br. o godz. 1000, gdzie spotkają się wykonawcy z właścicielem Młynówki - Śląskim Zarządem Melioracji i Urządzeń Wodnych w Katowicach, zaproszono również zainteresowanych mieszkańców. Wybrano inspektora nadzoru i kierownika budowy. Wiemy też, że nie do końca uzgodniono tam sprawy wycinki drzew. Posiadamy informacje, że firma z Bielska-Białej, która wygrała przetarg na remont Młynówki jest bardzo solidna i specjalizuje się w tego typu pracach.

Z-ca Burmistrza R. Greń poinformował, że Przewodniczący Rady C. Greń bardzo czynnie uczestniczył w załatwieniu tej sprawy, trwającej kilka lat. Jedynie mieszkańcy Drogomyśla wiedzą ile problemów sprawiała Młynówka przy każdych większych opadach przez ciągłe zalewania i podtopienia więc cieszymy się z tego, że przy takim współdziałaniu udało nam się tą sprawę załatwić. Efektem tego jest to, że odcinek ponad

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że najbardziej cieszyć należy się z tego, że nasz wniosek został dofinansowany, gdyż wiele wniosków zostało odrzuconych.

Pan A. Brudny poinformował, że odrzucone zostały wnioski gmin: Jasienica i Skoczów. Wyjaśnił też, że przyznane środki nie mogą być wykorzystywane do remontu cieku wodnego, który biegnie między stawy, przyznając środki musimy zwracać uwagę na takie sprawy. Dlatego też tak dużo wniosków zostało odrzuconych, gdyż sprawdzała to specjalna Komisja, która jeździła w teren.

Przewodniczący C. Greń wyjaśnił, że całe nieszczęście polegało na tym, że najważniejszy, końcowy odcinek Młynówki, który ciągle wylewa, przebiega po bardzo zurbanizowanym terenie, a takie sytuacje kwestionowała Komisja sprawdzająca i Urząd Marszałkowski. Jednak udało się nam przekonać Komisję, że sprawa ta dotyczy około 200 ha pól. Przekazał też słowa podziękowania dla radnego wojewódzkiego pana A. Brudnego za pomoc przy załatwianiu spraw związanych z pozyskaniem środków na remont Młynówki.

Pan A. Brudny poinformował, że do poprawy sytuacji przyczyniła się zmiana osoby zajmującej stanowisko Dyrektora Śląskiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Katowicach, którą obecnie jest kobieta bardzo przedsiębiorcza i otwarta na pytania.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że życzliwość i pozytywne nastawienie było wyczuwalne podczas interwencji w Śląskim Zarządzie Melioracji i Urządzeń Wodnych.

Przewodniczący C. Greń zapytał o podział środków na szachy i na piłkę nożną w ramach 34 tysięcy złotych dotacji przeznaczonej dla LKS „Wisła” Strumień?

Z-ca Burmistrza R. Greń odpowiedział, że w dotacji przyznanej dla LKS „Wisła” Strumień na szachy przeznaczono kwotę 8 000 zł i piłkę nożną 26 000 zł.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 5.

 

Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 6.

 

Przewodniczący C. Greń zapytał radnych, czy odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzedniej sesji są zadawalające oraz czy zgłaszają jeszcze jakieś dodatkowe pytania i uwagi?

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor stwierdził, że temat śmieci to temat rzeka. Do ubiegłego roku w naszej Gminie system odbioru śmieci segregowanych działał dość sprawnie, gdyż mieszkańcy przyzwyczaili się zbierania i segregowania śmieci, które systematycznie, raz w miesiącu były zabierane przez odbiorców i działał coraz lepiej. W związku z powyższym interpelował w sprawie źle działającego systemu odbioru śmieci segregowanych, który wprowadzono od 2010 r. Zgodnie z nowymi zasadami śmieci segregowane są odbierane raz na trzy miesiące i zauważyć trzeba, że spacerując po terenie miasta i sołectw w chłodniejsze dni wieczorem, w powietrzu czuje się zapach palonych śmieci. Musimy ten temat rozwiązać sami, gdyż żadna organizacja zajmująca się ochroną środowiska nam nie pomoże. Dobrzy gospodarze Gminy jakimi są Burmistrz Strumienia i z-ca Burmistrza Strumienia, muszą liczyć ile trzeba wydać żeby zyskać. Zaproponował konieczność zastosowania dopłaty gminy do segregacji śmieci. Stwierdził, że wiemy o prowadzeniu przez Urząd akcji sprawdzania mieszkańców, czy mają podpisane umowy na odbiór śmieci i czy je oddają. Zaproponował też, aby wykorzystać rok 2010, który jest rokiem wyborczym do tego, aby sprowadzić mieszkańców do normalności.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor stwierdził, że nie poruszył jeszcze jednego ważnego tematu: odbiorcy zbierają śmieci segregowane od mieszkańców i nie wiadomo, czy gdzieś na terenie Gminy nie powstaje bomba ekologiczna. Zapytał też, gdzie mieszkaniec ma przez 3 miesiące zbierać i przechowywać worki ze śmieciami segregowanymi. Zauważyć też trzeba, że mieszkańcy podrzucają śmieci do kubłów na ulicach miasta.

Przewodniczący C. Greń interpelował w sprawie dlaczego w ostatnim numerze „Nowej Formacji” znowu ukazało się ogłoszenie naszej firmy, która w gminie Strumień odbiera większość śmieci, i znowu był pięknie rozpisany harmonogram, odbioru odpadów segregowanych w gminie Chybie? Nie dość tego śmieci te są odbierane za darmo i nie co trzy miesiące ale co miesiąc. Zgłaszaliśmy już tą sprawę na posiedzeniu Komisji, gdyż nie wiemy na czym polega różnica między naszą Gminą, a gminą sąsiednią, gdzie mieszkańcy są traktowani – z tego co napisano w gazecie – w sposób łagodniejszy. Taki harmonogram wywozu śmieci jest ważna rzeczą, ludzie go wycinają, przyklejają i pilnują terminów.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że temat śmieci jest tematem, który nurtuje nas wszystkich. Stwierdziła też, że Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor w części odpowiedział sobie na postawione pytanie, ponieważ pewna propozycja padła. Wyjaśniła też, że gmina nie może dopłacać do wywozu śmieci segregowanych.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że Cieszyn dopłaca do worków na śmieci segregowane. W „Głosie Ziemi Cieszyńskiej” podano informację, że radni Rady Miasta Cieszyna zadecydowali o dopłacie do śmieci segregowanych, gdyż widzieli, że sytuacja wymyka się spod kontroli.

Burmistrz A. Grygierek oświadczyła, że nie będzie dyskutować o tym co robi miasto Cieszyn, gdyż nie zna tematu i nie chce nikogo wprowadzić w błąd. Z informacji, które posiadamy, nie ma możliwości stosowania dopłat z budżetu gminy do śmieci. Wyjaśniła też, że dla tych mieszkańców, którzy mają podpisane umowy na wywóz śmieci - nowe zasady nic nie zmieniły. W tej chwili prowadzimy kontrole i coraz więcej mieszkańców podpisuje umowy na wywóz śmieci. Do tej pory było tak, że jeden mieszkaniec miał podpisaną umowę na wywóz śmieci i odbierano od niego śmieci zarówno z kubła jak i segregowane, zaś drugi mieszkaniec oddawał tylko worki ze śmieciami segregowanymi, w których wrzucone było wszystko – i czy jest to sprawiedliwe? Mieszkańcy, którzy mają podpisane umowy na wywóz śmieci mogą stawiać warunki i wymagania. Mają też możliwość podpisania umowy z odbiorcą, który zbiera odpady segregowane raz na trzy miesiące lub z odbiorcą, który robi to raz w miesiącu. W tej chwili na terenie gminy Strumień działa osiem firm odbierających śmieci. Ludzie odchodzą z firm, które rzadko odbierają śmieci segregowane. Firmy między sobą konkurują. Jedynym uczciwym rozwiązaniem dla wszystkich jest wprowadzenie dodatkowej, stałej opłaty za śmieci w formie opodatkowania. Rząd wielokrotnie miał wprowadzić ten obowiązek ustawowo, aby gminy nie musiały robić referendów, niestety nie poradzili sobie z tym problemem. W tej chwili zbliżają się wybory do samorządu oraz wybory prezydenckie i w związku z tym w Urzędzie trwa rozeznanie sprawy przeprowadzenia referendum. Jest wiele emocji w tym wszystkim, gdyż nie jest to łatwy temat. Jednak gdybyśmy szli na łatwiznę, nic byśmy w tej kwestii nie zrobili. Podejmując się tego tematu wiedzieliśmy, że narażamy się na problemy i różne dyskusje. Uważa jednak, że w tym kierunku zrobiliśmy już wiele, ale musimy pójść dalej, gdyż nie możemy się cofać. Musimy też robić kontrole firm odbierających odpady. Podkreśliła też, że to osoba podpisująca umowę z danym odbiorcą powinna egzekwować zawarte w niej warunki. Poinformowała, że w najbliższym czasie postaramy się odpowiedzieć na pytanie odnośnie przeprowadzenia referendum, aby móc poinformować o tym mieszkańców na zebraniach wiejskich.

Przewodniczący C. Greń zwrócił uwagę na dysproporcje, które uwidoczniły się w ogłoszeniu opublikowanym w „Nowej Formacji” przez firmę odbierającą śmieci (odbiór śmieci segregowanych dla mieszkańców gminy Chybie raz w miesiącu, a dla gminy Strumień raz na trzy miesiące).

Radny P. Faruga zauważył, że temat był omawiany również na posiedzeniach Komisji Rolnictwa i dotyczy on tylko i wyłącznie jednego odbiorcy śmieci. W naszej Gminie jest osiem firm, które odbierając odpady segregowane co miesiąc. Jest tylko jedna firma, o którą panu Przewodniczącemu cały czas chodzi, która co miesiąc zabiera kubeł, a co trzy miesiące odpady segregowane za darmo. Prawda jednak jest taka, że albo firma się nagnie i będzie robić to samo, co inni, albo straci klientów. Wielu z nas prowadzi własną działalność i wie, że jeżeli właściciel firmy nie dba o klientów i będzie ich lekceważyć, to klient się odwróci i pójdzie gdzie indziej. Jeżeli ten odbiorca nie będzie zbierał odpadów segregowanych co miesiąc, a taki jest nakaz Sanepidu, to ludzie pójdą do innych firm. Jeżeli ktoś decyduje się na podpisanie umowy z tym odbiorcą, musi się liczyć z tym, że śmieci będą wywożone raz na trzy miesiące. Jeżeli ma się więcej śmieci, warto zmienić odbiorcę. A to, że firma, która dała do „Nowej Formacji” harmonogram wywozu śmieci raz na miesiąc dla gminy Chybie zreflektuje się i przygotuje podobny również dla gminy Strumień.

Burmistrz A. Grygierek jeszcze raz przypomniała, że to nasi mieszkańcy podpisując umowę z daną firmą sami powinni egzekwować warunki w niej zawarte.

Radny P. Faruga również stwierdził, że to ja podpisują umowę i ja żądam aby warunki w niej zapisane zostały zrealizowane.

Przewodniczący C. Greń wyjaśnił, że duże znaczenie ma przyzwyczajenie mieszkańców do firmy, która od lat działa w gminie Strumień. Mówimy też o tym, że mamy wspierać nasze lokalne firmy. To nasza firma i naprawdę z ciężkim sercem przeniósłby się do innej, gdyż większość mieszkańców nie lub zmian.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że w tej chwili w gminie Strumień nie ma już monopolu na wywóz śmieci. W tej chwili nie ma już sytuacji, że jedna firma dyktuje warunki wywozu śmieci na terenie Gminy. Są firmy, które mają już podpisanych bardzo dużo umów, a jeżeli sytuacja z tym konkretnym odbiorcą będzie ciągle taka sama to klienci odejdą od niego.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor stwierdził, że firmy, które chcą świadczyć usługi na terenie gminy Strumień muszą zgłaszać się do Urzędu, aby otrzymać koncesję na wywóz śmieci. Dlatego też można wyznaczyć pewne ramy i jeżeli firma się w nich nie zmieści to Urząd nie wyda koncesji.

Z-ca Burmistrza R. Greń wyjaśnił, że na dzisiejszej sesji Rada będzie decydować o warunkach jakie musi spełnić przedsiębiorca chcący uzyskać koncesję na wywóz śmieci na terenie gminy Strumień.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że ciągle słyszymy o śmieciach, ale nie chodzi o te, które są w kubłach, ale o segregowane, gdyż te komunalne są wywożone regularnie i nie ma w tym temacie żadnych skarg i pretensji do firmy odbierającej.

Wiceprzewodniczący S. Świtała stwierdził, że jeżeli ktoś decyduje się na tego konkretnego przewoźnika, musi zdawać sobie sprawę, że śmieci segregowane będzie miał odbierane raz na trzy miesiące. Jeżeli ma więcej śmieci warto więc zmienić odbiorcę.

Z-ca Burmistrza R. Greń odpowiedział, że nic nie poradzimy na to, że w „Nowej Formacji” ukazał się harmonogram comiesięcznej zbiórki odpadów segregowanych w gminie Chybie opublikowany przez jedną z firm zbierających śmieci. Właściciel tej firmy ma zgłoszoną działalność gospodarczą i wie co robi. Tak samo nie będziemy przekonywać mieszkańców, aby zmienili odbiorcę śmieci, gdyż ludzie są świadomi tego co robią i podejmą właściwe decyzje. Poinformował też, że coraz więcej mieszkańców Gminy będzie miało podpisane umowy na wywóz śmieci. Tak mały 30% wskaźnik podpisanych umów na wywóz śmieci wziął się z tego, że do tej pory Gmina dopłacała ogromne pieniądze do zbiórki odpadów segregowanych, która była prowadzona za darmo, a w workach znajdowały się śmieci segregowane i komunalne. W tej chwili mieszkańcy zgłaszają pretensje, że odpady segregowane nie są odbierane.

Z-ca Burmistrza R. Greń poinformował, że zapraszamy mieszkańców Gminy do Urzędu, aby przedstawili nam umowy na odbiór śmieci i wywóz ścieków wraz z rachunkami. Są osoby, które nie odpowiedziały na nasze zaproszenie za pierwszym razem. Posłaliśmy kolejne zaproszenie i znowu nie ma żadnej reakcji, mimo tego, że informujemy o sankcjach. Trzeciego pisma nie będzie. Będzie za to mandat, a jeżeli on nie pomoże, sprawa zostanie skierowana do Sądu.

Z-ca Burmistrza R. Greń poinformował też, że jeżeli nie wyjdzie nam referendum na temat wprowadzenia opłaty obowiązkowej, ogłosimy przetarg i na nasze polecenie firma będzie odbierać śmieci z domów, które nie mają podpisanej umowy. Wówczas będzie trzeba uiścić znacznie wyższe opłaty. Natomiast jeżeli uda się nam pozytywnie przeprowadzić referendum, problem będzie rozwiązany.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że ważne jest to, że mieszkańcy są zainteresowani problemem segregacji śmieci, co oznacza, że wzrosła świadomość ekologiczna naszych mieszkańców.

Przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia M. Kutyła poinformowała o konieczności osobnego zbierania substancji biodegradalnych – co również trzeba rozpropagować wśród mieszkańców naszej Gminy. Na każdej posesji oprócz kosza na stałe odpady komunalne powinien znajdować się drugi kosz na odpady biodegradalne. Taki system segregacji działa już w blokach w Strumieniu.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że w poprzednich kadencjach Rady, kiery rozmawialiśmy na temat wymogów zawartych w Regulaminie utrzymania czystości – było tam osiem rodzajów odpadów, które powinny być zbierane osobno, teraz mamy tylko dwa lub trzy rodzaje odpadów segregowanych.

 

ad. 7.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2010 r. (wraz z autopoprawką) – przedstawiła Skarbnik D. Mitko.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że zmieniliśmy nazwę zadania „modernizacja budynku Przedszkola w Zbytkowie” na „termomodernizacja budynku Przedszkola Zbytkowie” ze względu na to, aby mieć szersze możliwości pozyskania środków zewnętrznych na to zadanie. W pierwszej wersji zakładaliśmy, że będziemy realizować to zadanie ze środków własnych, jednak na wszelki wypadek postanowiliśmy to zmienić jeszcze przed wykonaniem dokumentacji.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Wiceprzewodniczący S. Świtała poprosił o wyjaśnienie w jakim konkretnie zadaniu „budowa sieci kanalizacyjnej” zmniejszana jest kwota 380 tysięcy złotych?

Skarbnik D. Mitko odpowiedziała, że kwota ta jest zmniejszana z zadania „ogólnej budowy sieci kanalizacyjnej”, gdzie planowana była kwota 538 tysięcy złotych, po zdjęciu środków pozostanie tam 158 tysięcy złotych. W tej chwili nie będzie prowadzić żadnych prac związanych z tym zadaniem, a gdy zajdzie potrzeba będziemy te środki zmieniać. Na dzień dzisiejszy potrzebujemy środki na adaptację pomieszczeń w Gimnazjum i stąd to przeniesienie.

Przewodniczący C. Greń zapytał, czy środki te przeznaczone były na koncepcję oczyszczalni ścieków?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała przecząco.

Skarbnik D. Mitko jeszcze raz wyjaśniła, że środki przenosimy z bardzo ogólnego zadania „budowa sieci kanalizacyjnej w gminie Strumień”.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz ze zgłoszoną autopoprawką.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XLVIII/347/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 stycznia 2010 r. w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2010 r.

Uchwała w załączeniu.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że w międzyczasie na sesję Rady doszedł radny T. Tolasz, więc w obradach uczestniczy 15 radnych, na 15 ustawowego składu Rady.

 

ad. 8.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z wdrożenia i realizacji zadań wynikających z uchwały Nr XIII/96/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 października 2007 r. w sprawie przyjęcia Programu Profilaktyki Chorób Układu Sercowo-Naczyniowego dla gminy Strumień na lata 2007-2009 – przedstawiła Gminny Koordynator Sportu i Promocji Zdrowia – J. Krzyżanowska.

Pani J. Krzyżanowska przedstawiła prezentację podsumowującą ankietę dotyczącą realizacji Programu Profilaktyki Chorób Układu Sercowo-Naczyniowego dla gminy Strumień w latach 2007-2009 „Więcej wiedzieć Zdrowiej żyć”.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XLVIII/348/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 stycznia 2010 r. w sprawie przyjęcia sprawozdania z wdrożenia i realizacji zadań wynikających z uchwały Nr XIII/96/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 października 2007 r. w sprawie przyjęcia Programu Profilaktyki Chorób Układu Sercowo-Naczyniowego dla gminy Strumień na lata 2007-2009.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 9.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały zmieniający uchwałę Nr VII/42/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 marca 2007 r. w sprawie poboru podatku od nieruchomości, rolnego, leśnego, opłaty od posiadania psów oraz opłaty targowej w drodze inkasa, określenia inkasentów i wynagrodzenia za inkaso (rezygnacja inkasenta z sołectwa Bąków pani Elżbiety Choromańskiej) – przedstawiła Sekretarz D. Kula.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor zapytał, czy pani E. Choromańska zrezygnowała z inkasowania podatków w Bąkowie?

Sekretarz D. Kula odpowiedziała twierdząco.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że sposób wpłacania podatków na rzecz Gminy zależy od decyzji samego zainteresowanego. Podatki można wpłacać na poczcie, w banku lub przez Internet.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XLVIII/349/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 stycznia 2010 r. zmieniająca uchwałę Nr VII/42/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 marca 2007 r. w sprawie poboru podatku od nieruchomości, rolnego, leśnego, opłaty od posiadania psów oraz opłaty targowej w drodze inkasa, określenia inkasentów i wynagrodzenia za inkaso.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 10.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od opłat rocznych naliczanych z tytułu oddania nieruchomości w trwały zarząd (wraz z autopoprawką) – przedstawiła Sekretarz D. Kula.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń zapytał, czy zastosowano maksymalną bonifikatę dla MOPS i ZGKiM?

Sekretarz D. Kula odpowiedziała twierdząco.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz ze zgłoszoną autopoprawką.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XLVIII/350/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 stycznia 2010 r. w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od opłat rocznych naliczanych z tytułu oddania nieruchomości w trwały zarząd.

Uchwała w załączeniu.

 

 

 

 

ad. 11.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie wymagań jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie: odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych – przedstawiła Sekretarz D. Kula.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga przedstawił wniosek: Komisja wnioskuje, aby czynić przygotowania w kierunku przeprowadzenia na terenie gminy Strumień referendum na rzecz opodatkowania mieszkańców na rzecz odbioru śmieci, które proponuje się zorganizować przy okazji planowanych na jesień bieżącego roku wyborów samorządowych (m. in. konsultacja z przewoźnikami lub innymi gminami w celu uzyskania propozycji kwoty tej opłaty od osoby).

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut oraz Przewodniczący Komisji Oświaty, … - J. Szeruda – poinformowali, że Komisje nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Wiceprzewodniczący S. Świtała zapytał, czy te wymagania będą dotyczyły również przedsiębiorców, którzy mają już zezwolenia, czy tylko tych, którzy ubiegają się o wydanie takiego zezwolenia?

Sekretarz D. Kula odpowiedziała, że uchwalone dzisiaj wymagania będą dotyczyły tylko tych przedsiębiorców, którzy będą się ubiegali o wydanie nowego zezwolenia.

Z-ca Burmistrza R. Greń poinformował, że uchylane stare wymagania i uchwalane nowe wymagania dla przedsiębiorców mają bardzo podobne kryteria.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor stwierdził, że jest ciekawy, czy zapis zawarty w pkt 7 dotyczący mycia i dezynfekowania kubłów przez przewoźników był kiedykolwiek realizowany.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XLVIII/351/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 stycznia 2010 r. w sprawie wymagań jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie: odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 12.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki komunalnej w zakresie prowadzenia eksploatacji sieci kanalizacji sanitarnej i oczyszczalni ścieków w gminie Strumień – przedstawiła Sekretarz D. Kula.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XLVIII/352/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 stycznia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki komunalnej w zakresie prowadzenia eksploatacji sieci kanalizacji sanitarnej i oczyszczalni ścieków w gminie Strumień.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 13.

 

Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Pracy Rady Miejskiej w Strumieniu – przedstawił Przewodniczący C. Greń.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń przypomniał, że nie ujęliśmy w Planie Pracy Rady na 2010 r. organizacji uroczystej sesji z okazji 11 listopada, gdzie wyróżniamy osoby zasłużone dla sołectw i miasta oraz Gminy - ze względu na to, że zapomnieliśmy lecz dlatego, że nie wiemy dokładanie kiedy kończy się kadencja rad gmin.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr XLVI/353/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 stycznia 2010 r. w sprawie zatwierdzenia Planu Pracy Rady Miejskiej w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 14.

 

Protokoły Nr: XLVI/2009 czterdziestej szóstej i XLVII/2010 czterdziestej siódme sesji, które były wyłożone do wglądu w biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – zostały przyjęte bez uwag.

 

ad. 15.

 

W wolnych wnioskach głos zabrali:

Radny P. Faruga wnioskował, aby przy ogłaszaniu przetargów na zimowe odśnieżanie dróg jednym z wymogów było posiadanie przez firmę małego pługu wirnikowego bardzo pomocnego przy odśnieżaniu chodników i wąskich uliczek.

Z-ca Burmistrza R. Greń odpowiedział: myśli, że sprawę odśnieżania na terenie Gminy mamy opanowaną, gdyż ze słów radnego P. Farugi wynika pewna dwuznaczność. Poinformował, że generalnie radzimy sobie z odśnieżaniem dróg i chodników, zaznaczając, że większość chodników znajduje się przy drogach powiatowych. Odśnieżanie chodników przy drogach powiatowych zostało zlecone naszemu ZGKiM, który to wykonuje. Poinformował też, że zaproponujemy Powiatowi zakup pługu wirnikowego. Stwierdził też, że według naszego rozeznania panujemy nad sytuacją.

Burmistrz A. Grygierek dodała, że przyjrzymy się sprawie oraz zwrócimy uwagę Powiatowi, aby zakupił taki sprzęt.

Radny P. Faruga zapytał kto odśnieża chodniki na terenie miasta Cieszyna? Są one rewelacyjnie odśnieżone.

Przewodniczący C. Greń wyjaśnił, że chodniki w centrum miasta Cieszyna przed swoimi domami odśnieżają mieszkańcy, natomiast na odcinkach, gdzie nie ma zabudowań robi to specjalna brygada ludzi odśnieżająca ręcznie oraz ciągnik.

Sekretarz D. Kula poinformowała, że odśnieżanie chodników przed posesjami mieszkańców w Cieszynie egzekwuje Straż Miejska nakładając mandaty.

Wiceprzewodniczący S. Świtała zapytał, czy w ZGKiM zdarzyła się awaria małego ciągnika, gdyż dzisiaj nie były odśnieżone chodniki (podobno odpadło mu koło)?

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że chodniki nie były odśnieżone, gdyż dzisiaj spadło bardzo dużo śniegu.

Z-ca Burmistrza R. Greń wyjaśnił, że dzisiaj rano była już taka sytuacja, że nie dało się odśnieżać chodników małym ciągnikiem, gdyż nasypało bardzo dużo śniegu. Przy drogach gdzie są chodniki są problemy, gdyż ten kto odśnieża drogę spycha wszystko na chodnik, a ten kto odśnieża chodniki spycha śnieg na drogę. Dzisiaj w Zbytkowie nie dało się już odśnieżać małym ciągnikiem dlatego skierowaliśmy tam koparkę i chodnik jest odśnieżony.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor stwierdził, że firma odśnieżająca ma na pewno grafik – harmonogram kolejności odśnieżania dróg np. teren GS „SCH” w Strumieniu jest odśnieżany dopiero w trzeciej albo czwartej kolejności.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że ta zima jest wyjątkowa. Wczoraj przez cztery godziny jechaliśmy do Żyliny głównymi drogami i przez cały ten czas nie spotkaliśmy ani jednego pługa, a na dogach były ogromne korki.

Przewodniczący C. Greń dodał, że naprawdę nie mamy się czego wstydzić, gdyż to co wczoraj widzieliśmy na czeskich i słowackich głównych drogach było katastrofą.

Radna C. Skowron wnioskowała w sprawach:

1)    zwrócenia się do Powiatowego Zarządu Dróg Publicznych w Cieszynie oraz gminy Pawłowice, aby droga powiatowa, ul. Wyzwolenia w Zbytkowie, przebiegająca przez teren dwóch gmin, z jednej i z drugiej strony była odśnieżana tak, aby nie powstawał tam nieodśnieżony odcinek drogi;

2)    zwrócenia się do Dyrekcji Dróg Krajowych, aby droga krajowa Katowice – Wisła, od strony Bąkowa, byłą szerzej odśnieżana, gdyż osoby zamieszkujące w budynkach położonych przy tej drodze nie mają możliwości bezpiecznego poruszania się po poboczach.

Przewodniczący C. Greń przypomniał, że gdy zwracaliśmy się do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, że w Drogomyślu są zbyt wąskie pobocza, w odpowiedzi usłyszeliśmy, że pieszy w ogóle nie powinien się znajdować na tym pasie.

Radna C. Skowron stwierdziła – to jak ludzie mają się przemieszczać, skoro dróg gospodarczych wzdłuż dwupasmówki nie ma, przejść dla pieszych nie ma. GDDKiA w ogóle nie liczy się z mieszkańcami.

Z-ca Burmistrza R. Greń odpowiedział, że otrzymaliśmy pismo z GDDKiA informujące, że w najbliższym czasie odbędzie się spotkanie poświęcone problemowi dróg gospodarczych wzdłuż dwupasmówki. Problem byłby rozwiązany gdyby powstały drogi gospodarcze przy drodze krajowej. W sprawie tej mamy szereg pism i na pewno wymusimy to na nich.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut przedstawił wnioski Komisji:

1.     „Komisja wnioskuje o zaprezentowanie na lutowej sesji Rady Miejskiej ekspertyzy budowlanej obiektu kaflarni w Strumieniu.

2.     Komisja wnioskuje o przygotowanie projektu uchwały typującej przedstawiciela Rady Miejskiej w Strumieniu do Rady Sportu.

3.     W związku z opóźnieniem oceny projektów Komisja wnioskuje, aby inwestycja pn. „Budowa obiektu sportowego na cele rekreacji sportowej wraz z zagospodarowaniem terenu przy LKS „ORZEŁ” Zabłocie w Zabłociu” planowana do realizacji na lata 2009 -2010 była realizowana w latach 2010 - 2011.”.

Przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia M. Krutyła wnioskowała o likwidację dwóch bardzo śliskich miejsc w Strumieniu: wyjazd z ul. Młyńskiej na ul. 1 Maja i wyjazd ze sklepu „Biedronka” na ul. Młyńską.

Przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia M. Kutyła przypomniała, że Rada przyjęła Plan Pracy, zwróciła też uwagę na to, że nie podoba się jej, że dopiero w czerwcu ujęto punkt pn. „Informacja o stanie dróg gminnych pod kątem przygotowania planu remontów i modernizacji”. Zapytała dlaczego punkt ten nie jest ujęty w Planie Pracy Rady wcześniej?

Przewodniczący C. Greń wyjaśnił, że co roku tego typu informacje dotyczące danego roku były zawsze omawiane wcześniej. Przegląd dróg dotyczący danego roku zawsze był realizowany w lutym lub w marcu, ale teraz chodzi nam o coś więcej, aby załatwić kompleksowo problem dróg na terenie całej Gminy na pięć lub więcej lat. Jednak przed przygotowaniem takiego harmonogramu musimy obejrzeć drogi, muszą być gotowe remonty, musimy zastanowić się nad skalą ważności, czy potrzebna jest cała nakładka, czy remont bardziej kapitalny, aby można było policzyć wszystkie sprawy pod kątem remontów długoplanowych. Ogólnie mówiąc wydajemy bardzo dużo środków na remonty dróg jednak wiele spraw realizuje się na zasadzie zaspokojenia potrzeb doraźnych. Chcemy wyjść z propozycją utworzenia wieloletniego planu remontów i modernizacji dróg, ale nie da się go zrobić w lutym czy marcu. Na spotkanie w tej sprawie zaprosimy sołtysów i Przewodniczącą Rady Mieszkańców Miasta Strumienia aby wspólnie przygotować wieloletni plan remontów dróg na terenie gminy Strumień. Tak więc ujęcie tego punktu w czerwcu jest celowe.

Dyrektor Gimnazjum L. Salachna-Brzoza poinformowała, że Gimnazjum w Strumieniu otrzymało dofinansowanie do II etapu projektu „Podróż przez historię”. Poinformowała też, że w porozumieniu z Księdzem Prałatem i Burmistrzem Strumienia odbędzie się spotkanie inaugurujące II etap „Podróży przez historię” dotyczące czasów powojennych. Zaprosiła wszystkich na dzień 7 marca br. (niedziela) na rekonstrukcję historyczną upamiętniającą strumieńską tragedię, która miała miejsce 15 lutego 1945 r. - bombardowanie Plebanii w Strumieniu. Rekonstrukcja historyczna odbędzie się po wieczornej mszy świętej tj. około godz. 1800 ze względu na panującą w tym okresie aurę planujemy, że impreza odbędzie się w dwóch etapach (I etap około godz. 1200 i II etap około 1800).

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor przypomniał, że ustawa, która mówiła o regulowaniu stanu prawnego dróg gminnych przebiegających na prywatnych gruntach straciła moc w 2004 r. Kto zdążył uregulować te sprawy to zdążył, niektóre osoby nie zrobiły tego. Poprosił aby wytłumaczyć dlaczego teraz nie można przekazać odpłatnie drogi prywatnej na rzecz gminy?

Sekretarz D. Kula odpowiedziała, że w przypadku wszystkich dróg będących drogami publicznymi, przy sprawdzaniu ich stanu własności w Księgach Wieczystych okazało się, że widnieje tam własność osoby prywatnej - w takich przypadkach z mocy prawa własność ta przechodziła na własność gminy, jeżeli droga ta miała charakter publicznej drogi gminnej. Oczywiście dotyczy to również dróg powiatowych i wojewódzkich. Był także pięcioletni okres kiedy można było składać wnioski o wypłatę odszkodowania z tytułu przejęcia własności prywatnej pod drogę publiczną na rzecz gminy, powiatu, czy województwa. Kto w tym czasie zdążył złożyć taki wniosek, wtedy wojewoda wydał odpowiednią decyzję. Osoby, które nie złożyły takich wniosków drogi i tak stały się własnością gminy, powiatu lub województwa jednak bez wypłaty odszkodowania. Właściciele mogą się odwoływać i dochodzić praw ale jaki będzie finał – niewiadomo.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor stwierdził, że jest to coś podobnego do sprawy przejęcia od gmin obiektów ośrodków zdrowia przez powiaty.

Sekretarz D. Kula odpowiedziała, że sprawa przejęcia przez Powiat ośrodków zdrowia to coś innego, było to uwłaszczenie, komunalizacja - takie przepisy wtedy wprowadzono.

Radna C. Skowron zaprosiła Przewodniczącego Rady, Burmistrza i radnych na Zebranie Wiejskie sołectwa Zbytków, które odbędzie się 17 lutego br. o godz. 1700 w salce Koła Gospodyń Wiejskich w Zbytkowie.

 

ad. 16.

 

Przewodniczący C. Greń dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady XLVIII sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 1800) słowami „zamykam XLVIII sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

 

Protokołowała: Elżbieta Król

 

 

Przewodniczący Rady

Czesław GREŃ