Protokół Nr LI/2010

obrad pięćdziesiątej pierwszej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu,

odbytych w dniu 28 kwietnia 2010 r. o godz. 1600

w sali obrad Urzędu Miejskiego w Strumieniu

Obecni: Radni Rady Miejskiej, sołtysi i przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorzy i kierownicy podległych Radzie jednostek i zakładów budżetowych – wg załączonych list obecności, pracownicy Urzędu Miejskiego w Strumieniu, przedstawiciel Komisariatu Policji w Strumieniu, asystent pani Poseł Mirosławy Nykiel, radny powiatowy i przedstawiciele lokalnej prasy

Ponadto w obradach udział wzięli:

1.    Burmistrz Strumienia – mgr Anna Grygierek

2.    z-ca Burmistrza Strumienia – inż. Roman Greń

3.    Skarbnik Strumienia – mgr Danuta Mitko

4.    Sekretarz Strumienia – Daniela Kula

Porządek obrad:

    1.     Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

    2.     Przedstawienie porządku obrad.

    3.     Wystąpienia gości.

    4.     Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym.

    5.     Informacja przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

    6.     Interpelacje i zapytania radnych.

    7.     Rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu za 2009 rok i udzielenie Burmistrzowi absolutorium.

    8.     Informacja o działalności Hali sportowej i Basenu kąpielowego pod kątem przygotowania do sezonu letniego i bezpiecznego z nich korzystania.

    9.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu Gminy Strumień na 2010 r.

 10.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przekazania środków finansowych dla Policji.

 11.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie świadczenia niektórych usług komunalnych.

 12.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nieodpłatne nabycie nieruchomości w Strumieniu od Agencji Nieruchomości Rolnych.

 13.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości w Strumieniu w rejonie ul. Podwale.

 14.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na ustanowienie służebności gruntowej.

 15.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie powierzenia Burmistrzowi Strumienia uprawnień do ustalania niektórych cen i opłat.

 16.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie stanowiska w związku z wezwaniem do uchylenia uchwały.

 17.     Zatwierdzenie protokołu z L sesji.

 18.     Informacje, wolne głosy i wnioski.

 19.     Zakończenie.

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył – Przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu Czesław Greń.

Przewodniczący C. Greń – na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 15 radnych, na 15 ustawowego składu Rady – obrady są zatem prawomocne.

Przewodniczący C. Greń przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, Burmistrza Strumienia, z-cę Burmistrza Strumienia, Skarbnika Strumienia, Sekretarza Strumienia, dyrektorów i kierowników podległych Radzie jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych, Kierownika Hali Sportowej w Strumieniu panią Januszę Krzyżanowską, Sołtysów i Przewodniczącą Rady Mieszkańców Miasta Strumienia panią Marię Krutyła, Komendanta Komisariatu Policji w Strumieniu pana R. Machaczkę, asystenta pani Poseł Mirosławy Nykiel pana A. Fabię, pracowników Urzędu Miejskiego i przedstawicieli lokalnej prasy „Nowej Formacji”.

Na prośbę Przewodniczącego – Rada Miejska uczciła minutą ciszy pamięć ofiar tragicznej katastrofy samolotu pod Smoleńskiem.

 

ad. 2.

 

Przedstawiony przez Przewodniczącego Rady C. Grenia porządek obrad został przyjęty bez zmian.

 

ad. 3.

 

Pana A. Fabia odczytał i przekazał pani Burmistrz spóźniony list gratulacyjny pani Poseł Mirosławy Nykiel z okazji zwycięstwa sołectwa Drogomyśl w konkursie „Piękna wieś województwa śląskiego

Burmistrz A. Grygierek podziękowała za list gratulacyjny.

Przewodniczący C. Greń poprosił pana A. Fabię o przekazanie słów podziękowania dla pani Poseł M. Nykiel.

Radny powiatowy K. Gajdzica poinformował, że 26 kwietnia br. odbyła się sesja absolutoryjna Rady Powiatu Cieszyńskiego. Na 28 radnych 27 było „za” udzieleniem absolutorium Staroście Cieszyńskiemu, 1 radny „wstrzymał się od głosu”. Również na tej sesji Rada Powiatu podjęła uchwałę o zaciągnięciu kredytu na przebudowę drogi powiatowej Drogomyśl-Pruchna, ostatecznie wysokość kredytu wynosi 1 435 731 zł, a spłacany będzie z dochodów Powiatu w dłuższym okresie.

Radny powiatowy K. Gajdzica poinformował, że na ostatniej sesji Rady Powiatu złożył ustną interpelację w sprawie wykonania ekspertyzy budowlanej mostu na rzece Wiśle w Drogomyślu, który w bieżącym roku będzie miał 50 lat, a był budowany metodą czynu społecznego. Również radny A. Łukosz z Chybia wniósł pisemną interpelację w sprawie mostu na rzece Wiśle w Strumieniu. Poinformował też, że gdy otrzyma odpowiedzi na powyższe interpelacje poinformuje o tym Radę Miejską w Strumieniu.

Radny powiatowy K. Gajdzica zaprosił na Rajd Rowerowy w Drogomyślu, który odbędzie się 3 lipca br. i związany jest z 20-leciem istnienia Klubu Ekologicznego „EKO” w Drogomyślu. Poinformował też, że 24 kwietnia br. członkowie Klubu Ekologicznego „EKO” uczestniczyli w wycieczce na Targi Ekologiczne i Ogrodnictwa w Krakowie, a w drodze powrotnej odwiedzili Centrum Edukacji Ekologicznej w Stryszawie.

Radny powiatowy K. Gajdzica poinformował też, że Komisja Ochrony Środowiska Rady Powiatu Cieszyńskiego odbyła ostatnie posiedzenie w mini zoo działającym na terenie Powiatu Cieszyńskiego. Komisja posiada informacje, że mini zoo prawdopodobnie istnieje ostatni rok, gdyż właściciele gruntów upominają się o swoje tereny. W związku z tym Komisja wnioskuje do władz, aby przyszli właściciele tych gruntów zachowali użyteczność tego terenu dla prezentacji ekologicznej.

 

ad. 4.

 

„Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym”.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała:

1)   przekazane zostały place budowy pod realizację następujących zadań: budowa obiektu sportowego na cele rekreacji sportowej wraz z zagospodarowaniem terenu przy LKS „Orzeł” w Zabłociu oraz adaptację części pomieszczeń piwnicznych na sale warsztatowo-terapeutyczne w budynku Gimnazjum im. Powstańców Śląskich w Strumieniu”;

2)   w najbliższym czasie ogłoszony zostanie przetarg na wyposażenie Galerii pod Ratuszem;

3)   30 kwietnia br. podpisana będzie umowa z wyłonionym w drodze przetargu wykonawcą na realizację oświetlenia przy ul. Głównej w Bąkowie;

4)   w maju br. podpisana będzie umowa z wykonawcą dokumentacji technicznej kanalizacji Zbytków-Borki;

5)   4 maja br. otwarte zostaną oferty na zdanie „Stworzenie sieci publicznych punktów dostępu do Internetu na terenie Gminy Strumień”, projekt ten dofinansowywany będzie ze środków unijnych;

6)   w maju br. otwarte zostaną oferty na wykonanie kanalizacji ul. Parkowej i ul. Brodeckiego w Strumieniu;

7)   posiadamy informację, że projekt na wykonanie termomodernizacji Przedszkola w Strumieniu, który znajdował się na liście rezerwowej, obecnie znajduje się na liście głównej, nie jest to jednak jednoznaczne z przyznaniem dofinansowania, w związku z tym możemy przystąpić do dalszych działań m. in. aktualnie przygotowywana jest dokumentacja techniczna i audyt;

8)   posiadamy informację, że jest już rozstrzygnięty przetargu i w maju br. jednostka OSP w Strumieniu otrzyma nowy samochód strażacki zakupiony ze środków budżetu Gminy oraz Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska;

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że miała okazję uczestniczyć w kilkudniowym wyjeździe do Parlamentu Europejskiego w Strasburgu, na zaproszenie Przewodniczącego prof. J. Buzka. Uczestnicy mieli okazję na żywo uczestniczyć w obradach Parlamentu oraz osobiście spotkać się z prof. J. Buzkiem oraz zwiedzić Strasburg i Monachium. W wyjeździe tym uczestniczyła również pani L. Salachna-Brzoza - Dyrektor Gimnazjum w Strumieniu, propozycję wyjazdu otrzymała także pani U. Słowik Sołtys sołectwa Drogomyśl, jednak nie mogła z niego skorzystać.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że w wyjeździe do Strasburga uczestniczyło 40 osób z województwa śląskiego i generalnie byli to laureaci rożnych konkursów i wyróżnień. W ostatnim okresie do naszych sukcesów zaliczyć trzeba: przyznanie Gminie Strumień tytułu „Innowacyjna Gmina”, otrzymany „Złoty Klucz” w rozstrzygnięciu Konkursu Samorządowiec roku 2009 oraz zajęcie przez sołectwo Drogomyśl I miejsca w Konkursie Urzędu Marszałkowskiego „Najpiękniejsza Wieś Województwa Śląskiego”.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 5.

 

Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

Przewodniczący C. Greń podziękował radnym za liczne uczestnictwo w nabożeństwie w intencji ofiar katastrofy samolotu pod Smoleńskiem, które odbyło się w dniu 18 kwietnia br.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor poinformował, że członkowie Komisji Oświaty w dniach 21 i 22 kwietnia br. przeprowadzili przegląd wszystkich placówek oświatowych na terenie Gminy, odwiedzili też Miejską Bibliotekę Publiczną w Strumieniu, a materiały z tego przeglądu zaprezentowane zostaną na następnej sesji.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 6.

 

Przewodniczący C. Greń zapytał radnych, czy odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzedniej sesji są zadawalające oraz czy zgłaszają jeszcze jakieś dodatkowe pytania i uwagi?

Radny J. Szeruda podziękował za interwencję w sprawie zaśmiecania terenów wokół wiaduktu w Drogomyślu oraz drogi powiatowej Drogomyśl-Pruchna.

Radny J. Szeruda interpelował, na prośbę mieszkańców Centrum Drogomyśla, o zabudowanie monitoringu w tym rejonie. Uzasadniając poinformował, że wiata przystanku PKS jest ciągle niszczona, a kubły na śmieci przewracane, wszystko to dzieje się w godzinach wieczornych i nocnych. Młodzież przedostaje się też w nocy na teren szkoły.

Przewodniczący C. Greń interpelował w sprawie nadal zalegających śmieci przy drodze powiatowej Drogomyśl-Pruchna. Śmieci są wysypane m.in. za mostkiem ma Knajce oraz w rejonie drogi, którą Gmina chce przejąć.

Radny S. Balas interpelowała w sprawach:

1)    aby wstąpić do Powiatowego Zarządu Dróg w Cieszynie o naprawę koleiny, która znów powstała obok asfaltu na ul. Głównej w Bąkowie, wzdłuż całego chodnika. Koleina ta jest bardzo niebezpieczna, asfalt obłamuje się i powstają wyrwy.

2)    likwidacji młodych roślin barszczu sosnowskiego, które rozpoczynają wegetację, na terenie gminnym w Bąkowie przy drodze krajowej Nr 81.

Radna A. Głowinkowska podziękowała za szybką odpowiedź na interpelacje zgłoszone na poprzedniej sesji. Poinformowała też, że czeka na działania Dyrektora ZGKiM w sprawie fatalnego stanu schodów do budynku Poczty w Drogomyślu.

Dyrektor ZGKiM poinformował radną A. Głowinkowską, że dzisiaj schody do budynku Poczty w Drogomyślu zostały naprawione.

Radna A. Głowinkowska dziękuje za to, że Powiatowy Zarząd Dróg Publicznych w Cieszynie maluje linie na poboczach dróg powiatowych.

Radna A. Głowinkowska wraz z radnym powiatowym K. Gajdzicą interpelowała w sprawie ścieżki rowerowej w Drogomyślu. W związku z tym, że rozpoczął się sezon rowerowy prosi o uporządkowanie chaszczy na odcinku ścieżki rowerowej od trzech wodospadów w Wierzbinie w kierunku Szpitala oraz oznakowanie w pewnym miejscu, że nie można jechać dalej w las tylko, że ścieżka prowadzi dalej na drogę asfaltową w kierunku Centrum Drogomyśla.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor interpelował do Burmistrza Strumienia jako członka Zarządu Stowarzyszenia Ziemi Cieszyńskiej, czy w 2010 r. gmina Strumień nie będzie organizować żadnego Turnieju Samorządowego? Czy pieniądze przeznaczone na organizację turniejów pochodzą z budżetu Stowarzyszenia, czy z budżetów gmin? Jakie jest zdanie Stowarzyszenia na ten temat? W ubiegłym roku Strumień zdeklasował wszystkie gminy Powiatu Cieszyńskiego w rywalizacji sportowej w ramach Olimpiady Samorządowej. W bieżącym roku tylko niektóre z gmin będą proponować zorganizowanie turnieju sportowego dla samorządowców, a z tego co widać proponowane są tylko trzy konkurencje sportowe: piłka nożna, piłka siatkowa oraz imprezy sportowe towarzyszące „Powiatowi bez granic”.

Radna A. Żur interpelowała o ustosunkowanie się do propozycji zgłoszonej przez Macierz Ziemi Cieszyńskiej Koło w Strumieniu oraz Radę Mieszkańców Miasta Strumienia upamiętnienia ofiar katastrofy samolotu pod Smoleńskiem poprzez wmurowanie tabliczki pod Tablicą Katyńską w budynku Technikum Żywienia i Gospodarstwa Domowego w Strumieniu. Miejsce to jest bardzo honorowe, związane z Powstaniami Śląskimi, ofiarami stalinizmu oraz ofiarami katyńskimi i zawsze będziemy tam składać kwiaty i wieńce. Propozycja ta ma na celu upamiętnienie tej smutnej okoliczności oraz przekazanie młodemu pokoleniu, kim byli ci ludzie. Zaproponowała też nazwanie placu powstającego za budynkiem Ratusza „Placem Zgody”, „Pojednania” czy „Współpracy”, gdyż będzie to drugie oficjalne wejście do Ratusza.

Przewodniczący C. Greń wyjaśnił, że oba pisma, o których mówiła radna A. Żur wpłynęły do Biura Rady i zostały przekazane radnym w materiałach sesyjnych. Komisje nie zajęły stanowiska w tej sprawie, gdyż sprawa nie jest jeszcze do końca zamknięta, są jeszcze i inne propozycje, które trzeba ustalić wspólnie z Burmistrzem. Zapewnił, że Rada w odpowiednim czasie powróci do sprawy upamiętnienia ofiar tragicznej katastrofy samolotu pod Smoleńskiem. Nie mamy żadnych wątpliwości, że wydarzenie to trzeba upamiętnić, ale musimy zrobić to w sposób przemyślany.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała na interpelacje w sprawach:

1)    zaśmiecanie Gminy - na bieżąco zwracamy się do właścicieli o uporządkowanie terenów;

2)    monitoring w centrum Drogomyśla – składaliśmy wniosek na wykonanie dokumentacji technicznej monitoringu we wszystkich obiektach szkół na terenie Gminy, do tej pory kamery udało się zamontować w Gimnazjum i Szkole Podstawowa w Strumieniu. Planujemy wykonanie monitoringu zewnętrznego we wszystkich szkołach, ale w pierwszej kolejności w Zespołach Szkół w Pruchnej i w Drogomyślu, gdyż tam jest najwięcej zdarzeń. Zamontowanie kamer planujemy też na obiekcie remontowanej Sali Widowiskowej w Pruchnej oraz w powstającym Miasteczku Ruchu Drogowego w Drogomyślu;

3)    likwidacja koleiny w nawierzchni ul. Głównej w Bąkowie - wystąpimy w tej sprawie do Powiatowego Zarządu Dróg w Cieszynie;

4)    likwidacja barszczu sosnowskiego – wykonamy oprysk, aby zniszczyć rośliny oraz zapobiec ich dalszemu rozprzestrzenianiu się;

5)    ścieżka rowerowej w Drogomyślu – dzisiaj z-ca Burmistrza prowadził rozmowy w tej sprawie z pracownikiem, aby rozwiązać problemy związane z tym odcinkiem ścieżki rowerowej;

6)    organizacja Olimpiady Samorządowej - do rad gmin przekazano pismo z proponowaną koncepcją Olimpiady w ramach, które odbywać się będą tylko dwie konkurencje sportowe. Zakres konkurencji został okrojony, gdyż dochodzą do nas głosy, że imprezy sportowe, których zamiarem jest integracja samorządowców Ziemi Cieszyńskiej, przeradza się w ostrą rywalizację sportową;

7)    wmurowania tablicy upamiętniającej katastrofę samolotową pod Smoleńskiem na budynku Technikum Żywienia i Gospodarstwa Domowego w Strumieniu – jest to obiekt Powiatu więc sami nie możemy decydować o umieszczeniu tablicy w tym miejscu. Oba pisma w tej sprawie zostaną przekazane do Zarządu Powiatu, jednak wcześniej przeprowadzimy rozmowę z Dyrektorem Technikum. Jeżeli chodzi o nazwanie placu powstającego za budynkiem Ratusza – w tej chwili trwają tam jeszcze prace, które dopiero co się rozpoczęły. Plac, który powstał jest pierwszym etapem prac, rozburzono tam stare garaże, a docelowo mają być rozburzone pozostałe obiekty. Jest to temat, który omówimy na posiedzeniach Komisji dopiero wtedy gdy prace za budynkiem Ratusza zostaną zakończone.

Radny P. Faruga interpelował w sprawie jak daleko posunięte jest załatwianie sprawy stacji pogotowia ratunkowego, która ma powstać w Strumieniu lub w Chybiu?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że w sprawie uruchomienia stacji pogotowia w Strumieniu ciągle „walczymy”. Wyraziła słowa nadziei, że uda się tą sprawę doprowadzić do szczęśliwego finiszu. W ostatnim czasie podjęliśmy działania razem z Gminą Chybie, występując ze wspólnym pismem do Urzędu Wojewódzkiego w Katowicach, gdzie zwróciliśmy się z prośbą o ponowne rozpatrzenie możliwości uruchomienia stacji pogotowia w Strumieniu. Do tej pory nie mamy jeszcze odpowiedzi na powyższe pismo, ale jak tylko ją uzyskamy powiadomimy o tym Radę. Gmina Chybie oferuje swoją pomoc w remoncie pomieszczeń przeznaczonych na stację pogotowia. Zleciliśmy też inwentaryzację obiektu strażnicy OSP w Strumieniu, która ma na celu wydzielenie pomieszczeń przeznaczonych dla pogotowia ratunkowego.

Radna C. Skowron interpelował w sprawach:

1)    aby ponownie wystąpić do Powiatowego Zarządu Dróg Publicznych w Cieszynie o posprzątania śmieci z poboczy drogi powiatowej ul. Wyzwolenia w Zbytkowie na odcinku od ul. Strażackiej w kierunku Golasowic. Radna poinformowała, że otrzymała pisemną odpowiedź informującą, że sprawa została zgłoszona do PZDP, a śmieci do dnia dzisiejszego są tam, pomimo tego, że pierwsza interpelacja była zgłaszana miesiąc temu;

2)    wystąpienia do Komendy Powiatowej Policji w Cieszynie lub Komisariatu Policji w Strumieniu z prośbą o dodatkowe ograniczenie prędkości na ul. Wyzwolenia w Zbytkowie na odcinku od skrzyżowania na światłach do Kaplicy. (Nie wie, czy na drodze powiatowej można ustawić progi zwalniające). Samochody rozwijają tam dużą szybkość i zdarzają się tam wypadki. Jest tam Przedszkole i Świetlica środowiskowa;

3)    duża tablica ostrzegawcza w rejonie Przedszkola jest cała zasłonięta gałęziami jarzębiny;

4)    na skrzyżowaniu na światłach w Zbytkowie na ul. 1 Maja przed samym przejściem dla pieszych jest bardzo głęboko zapadnięty chodnik. Powstała tam duża dziura niebezpieczna dla pieszych.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że w sprawie śmieci zalegających przy ul. Wyzwolenia oraz ograniczenia prędkości również na ul. Wyzwolenia wystąpimy z odpowiednimi pismami do właściciela drogi. Poinformowała też, że zgadza się z interpelacją nt. ograniczenia prędkości na ul. Wyzwolenia – sprawa ta musi zostać szerzej rozwiązana. Zaznaczyła też, że wszystkie nasze placówki oświatowe znajdują się przy drogach powiatowych, ponieśliśmy już wydatek z budżetu Gminy i oznakowaliśmy je wszystkie. Zwróciła się też z prośbą do Komendanta Komisariatu Policji o częstsze ustawianie patrolu policji na ul. Wyzwolenia w Zbytkowie.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor interpelował w sprawie uporządkowania niecki basenu przy Gimnazjum w Strumieniu zasypanej popiołem z pieców.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że dzisiaj omawialiśmy tą sprawę i w najbliższym czasie niecka basenu przy Gimnazjum będzie uporządkowana. Wyjaśniła też, że nie jest to tylko kwestia uporządkowania, lecz także zasypania niecki basenu ziemią. Zadanie to wykona ZGKiM w Strumieniu zaraz jak tylko zakończy remonty pozimowe dróg.

 

ad. 7.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - Burmistrz A. Grygierek przedstawiła Sprawozdanie z wykonania budżetu Gminy Strumień za 2009 r. – informując, że dochody budżetu zakładano w wysokości 36,1 mln. zł i 47,3 mln. zł wydatków. Po wprowadzonych w ciągu roku zmianach dochody wynosiły 29,4 mln. zł, a wydatki 34,6 mln. zł. Z tego rzeczywiście udało się zgromadzić 27,3 mln. zł w dochodach i wydatkować 31,4 mln. zł.

Następnie Burmistrz A. Grygierek przedstawiła prezentację multimedialną – zestawienie wykonania dochodów i wydatków budżetów Gminy Strumień w latach 2002-2009 oraz realizację inwestycji na terenie Gminy. Z zaprezentowanego zestawienia wynika, że w 2002 r. dochody wnosiły 14,9 mln. zł, a wydatki 14,5 mln. zł, w 2003 r. – 14,8 mln. zł i 16,1 mln. zł, w 2004 r. - 16,6 mln. zł, i 17,7 mln. zł, w 2005 r. – 19,1 mln. zł i 17,7 mln. zł, 2006 r. – 20,9 mln. zł i 19,5 mln. zł, 2007 r. – 24,5 mln. zł i 21,6 mln. zł, a 2008 r. – 28 mln. zł i 26,5 mln. zł. Zadłużenie Gminy na 31 grudnia 2009 r. wynosiło niecałe 3 mln. zł. Ogólnie do budżetu pozyskaliśmy prawie 7 mln. zł, złożyliśmy około 70 wniosków, z czego 36 otrzymało dofinansowanie.

Skarbnik D. Mitko przypomniała, że Sprawozdanie z wykonania budżetu za 2009 rok szczegółowo omówiono na posiedzeniach Komisji, w związku z tym poprosiła radnych o zadawanie ewentualnych pytań do Sprawozdania.

Radni nie wnieśli uwag do Sprawozdania.

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej I. Duda przedstawił sprawozdanie z analizy wykonania budżetu Gminy za rok 2009, dokonanej przez Komisję Rewizyjną oraz wniosek Komisji o udzielenie Burmistrzowi absolutorium z tytułu wykonania budżetu gminy Strumień za rok 2009. Wniosek ten został wysłany do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach – celem zaopiniowania.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor poinformował, że Uchwałą Nr 4100/I/58/2010 z dnia 12 kwietnia 2010 r. I Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Katowicach – wydano pozytywną opinię o przedłożonym sprawozdaniu z wykonania budżetu za rok 2009.

Komisje Rady przedstawił swoje stanowiska:

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga, Przewodniczący Komisji Oświaty, … - J. Szeruda i Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut w imieniu swoich Komisji nie wnieśli uwag do sprawozdania, a także do projektu uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Strumienia.

Radny M. Janik zgłosił wniosek formalny o poddanie pod głosowanie projektu uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Strumienia.

Przewodniczący C. Greń projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Strumienia poddał pod głosowanie.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) podjęta została:

Uchwała Nr LI/375/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 kwietnia 2010 r. w sprawie udzielenia absolutorium Burmistrzowi Strumienia.

Uchwała w załączeniu.

Przewodniczący C. Greń pogratulował Burmistrzowi Strumienia wykonania budżetu Gminy Strumień za 2009 r. oraz udzielenia absolutorium, życzył też udanej realizacji budżetu w bieżącym roku.

Burmistrz A. Grygierek w imieniu swoim oraz pracowników podziękowała Radzie Miejskiej za przyjęcie Sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Strumień za 2009 r. oraz udzielenie absolutorium.

Przyjęcie Sprawozdania z wykonania budżetu Gminy Strumień za 2009 r. oraz udzielenie z tego tytułu absolutorium Burmistrzowi Strumienia – zostało przyjęte przez radnych oklaskami.

 

ad. 8.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – „Informację o działalności Hali sportowej i Basenu kąpielowego pod kątem przygotowania do sezonu letniego i bezpiecznego z nich korzystania” – przedstawił Dyrektor ZGKiM Ł. Pachuła.

Dyrektor Ł. Pachuła uzupełniając poinformował, że prace na Basenie kąpielowym trwają, na jutro zaplanowane jest betonowanie niecki basenu. Poinformował też, że otwarcie Basenu planowane jest najpóźniej na 15 czerwca br., jeżeli aura na to pozwoli.

Ze względu na to, że na posiedzeniu Komisji nie było możliwości szczegółowego omówienia Informacji o działalności Hali sportowej – Dyrektor Ł. Pachuła poprosił Kierownika Hali sportowej J. Krzyżanowską o zaprezentowanie działalności Hali.

Kierownik Hali sportowej J. Krzyżanowska przedstawiła informację nt. działalności Hali sportowej w Strumieniu. Poinformowała, że Hala działa cały czas na bardzo dużych obrotach. Jesteśmy po turnieju półfinałowym Mistrzostw Polski, który po raz pierwszy był organizowany na Hali sportowej w Strumieniu. Przy tej okazji współpracowaliśmy z Restauracją „Nowa”, gdyż gościły u nas cztery kadry wojewódzkie i brakowało nam miejsc noclegowych. Tak dużej imprezy w Strumieniu jeszcze nie było. Dzisiaj jesteśmy po organizacji dużego turnieju Olimpiad Specjalnych Osób Niepełnosprawnych. 1 maja odbędzie XII Turniej o Puchar Burmistrza Strumienia w piłce siatkowej, 2 maja strażacy organizują Turniej Miejsko-Gminny, 15 maja Turniej Żabiego Kraju w piłce nożnej. Oprócz tego Hala wynajmowana jest na konsultacje szkoleniowe, w ciągu ostatnich trzech miesięcy było sześć takich konsultacji, gdzie proponujemy nocleg, pełne wyżywienie i wynajęcie Hali. Na okres wakacji letnich mamy zaplanowanych pięć różnych grup obozowych. Grup tych jest znacznie więcej, ale nie jesteśmy ich w stanie przyjąć, gdyż nie ma wolnych terminów. Jest tak dużo chętnych do korzystania z naszej Hali, gdyż mamy ceny stosunkowo niskie. Będzie u nas gościć nawet obóz malarski. Po raz pierwszy zrodziła się propozycja, aby zorganizować tygodniowe kolonie dla dzieci z świetlic środowiskowych z terenu Gminy, taka możliwość istniałaby od 19 sierpnia br. Dzieci z terenu Gminy miałyby możliwość korzystania z Hali sportowej i Basenu kąpielowego. Podczas ferii zimowych Hala sportowa w ramach środków z profilaktyki organizuje półkolonie dla dzieci ze szkół podstawowych i gimnazjalnych, gdzie dzieci przez 4-5 godzin przebywają pod opieką nauczycieli. Po zakończeniu okresu zimowego rozpoczęliśmy na Hali sportowej remont ogrodzenia, na boisku zawiesiliśmy już kosze do koszykówki i siatkę do gry w siatkówkę. Do końca czerwca chcemy zamontować krzesełka, które dostaliśmy ze stadionu śląskiego, a w wolnym czasie planujemy wymalować łazienki i sanitariaty. Oprócz wszystkich obozów i imprez organizowanych na Hali sportowej cały czas mieszkają pracownicy z firmy, która remontuje pomieszczenia Galerii pod Ratuszem.

Komisje i radni nie wnieśli uwag do „Informacji”.

Radna A. Żur przekazała słowa wielkiego uznania dla Kierownika Hali sportowej za ogromny wkład pracy.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 9.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2010 r. wraz z autopoprawką – przedstawiła Skarbnik D. Mitko.

Komisje nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Wiceprzewodniczący S. Świtała zapytał czego dotyczą wydatki w dz. 853 – Pozostałe zadania w zakresie polityki społecznej, wydatki na wynagrodzenia i składki od nich naliczane – środki unijne? Kogo dotyczą te wydatki?

Skarbnik D. Mitko odpowiedziała, że wydatki te dotyczą realizacji projektów z Kapitału Ludzkiego. Są to wydatki na wynagrodzenia dla osób prowadzących projekty z Kapitału Ludzkiego.

Burmistrz A. Grygierek dodała, że wynagrodzenia osób prowadzących realizację projektów z Kapitału Ludzkiego są w 100% refundowane i są kosztami kwalifikowanymi.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz ze zgłoszoną autopoprawką.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr LI/376/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 kwietnia 2010 r. w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2010 r.

Uchwała w załączeniu.

Burmistrz A. Grygierek  podziękowała za podjęcie powyższej uchwały. Zmiany w budżecie pojawiają się na każdej sesji i jest to związane z tym, że ciągle staramy się o pozyskanie środków zewnętrznych. Występuje też wiele niespodzianek w trakcie realizacji inwestycji, które prowadzimy na obiektach starych i nie wszystko da się przewidzieć. Zgodnie z zaproponowanymi zmianami w budżecie planujemy w najbliższym czasie złożyć wniosek do konkursu z Regionalnego Programu Operacyjnego na termomodernizację Przedszkola w Zbytkowie z tym, że inwestycja będzie podzielona na II etapy (I etap to docieplenie budynku z zewnątrz, a w II etapie wymiana instalacji wewnątrz). Również MGOK w Strumieniu przy wsparciu i pomocy pracowników Urzędu Miejskiego złożył wniosek na remont Świetlicy środowiskowej w Pruchnej w ramach konkursu Lokalnej Grupy Działania. Wcześniej remont ten planowaliśmy zrealizować w ramach środków ze współpracy transgranicznej, jednak zmieniają się wytyczne i nie można realizować projektów inwestycyjnych w ramach tych środków.

 

ad. 10.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie przekazania środków finansowych dla Policji – przedstawiła Sekretarz D. Kula

Komisje nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr LI/377/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 kwietnia 2010 r. w sprawie przekazania środków finansowych dla Policji.

Uchwała w załączeniu.

Komendant R. Machaczka podziękował za wieloletnią tradycję dofinansowywania Policji, m. in. od kilku lat dofinansowywane są płatne patrole Policji oraz wyposażenie Komisariatu Policji w sprzęt. Jeżeli chodzi o sprzęt aktualnie Komisariat Policji trzeba wyposażyć w jedno stanowisko dla policjanta, który zabrano ze Strumienia i zgodnie z obietnicami ma wrócić z powrotem.

Przewodniczący C. Greń ogłosił 10-minutową przerwę w obradach.

 

 

 

 

ad. 11.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie świadczenia niektórych usług komunalnych – przedstawiła Sekretarz D. Kula.

Komisje nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 14 radnych, jeden radny opuści obrady sesji Rady i od tej pory w sesji uczestniczy 14 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr LI/378/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 kwietnia 2010 r. w sprawie wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie świadczenia niektórych usług komunalnych.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 12.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nieodpłatne nabycie nieruchomości w Strumieniu od Agencji Nieruchomości Rolnych - przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr LI/379/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 kwietnia 2010 r. w sprawie wyrażenia zgody na nieodpłatne nabycie nieruchomości w Strumieniu od Agencji Nieruchomości Rolnych.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 13.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości w Strumieniu w rejonie ul. Podwale – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr LI/380/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 kwietnia 2010 r. w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości.

Uchwała w załączeniu.

 

 

ad. 14.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na ustanowienie służebności gruntowej – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 14 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr LI/381/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 kwietnia 2010 r. w sprawie wyrażenia zgody na ustanowienie służebności gruntowej.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 15.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie powierzenia Burmistrzowi Strumienia uprawnień do ustalania niektórych cen i opłat – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek. Wyjaśniła, że ustalamy odpłatności za korzystanie z obiektu i sprzętów Sali Widowiskowej w Pruchnej po modernizacji.

Komisje nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 14 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr LI/382/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 kwietnia 2010 r. w sprawie powierzenia Burmistrzowi Strumienia uprawnień do ustalania niektórych cen i opłat.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 16.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia projekt uchwały w sprawie stanowiska w związku z wezwaniem do uchylenia uchwały – przedstawiła Sekretarz D. Kula. Wyjaśniła, że Rada Miejska zajmie stanowisko w związku z wezwaniem pana Mariusza Burczyka, zam. w Strumieniu w przedmiocie uchylenia uchwały Nr XLI/310/2009 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 września 2009 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części miasta Strumień.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że pisma pana M. Burczyka, które wpłynęły na jego ręce przesłano radnym w materiałach sesyjnych, natomiast wszystkie aspekty tej sprawy zostały bardzo wnikliwie przeanalizowane na posiedzeniach Komisji.

Komisje i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń odczytał treść projektu uchwały i poddał go pod głosowanie.

Jednogłośnie (głosowało 14 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr LI/383/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 28 kwietnia 2010 r. w sprawie stanowiska w związku z wezwaniem do uchylenia uchwały.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 17.

 

Protokół Nr L/2010 pięćdziesiątej sesji, który był wyłożony do wglądu w biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – został przyjęty bez uwag.

 

ad. 18.

 

W wolnych wnioskach głos zabrali:

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor stwierdził, że zakończył się nabór dzieci do przedszkoli na terenie Gminy, poza Drogomyślem, gdzie z przyczyn obiektywnych (radny J. Szeruda był chory) nie odbyło się posiedzenie społecznej Komisji ds. rekrutacji dzieci do Przedszkola. Poinformował, że Komisja stwierdza, że wszystkie dzieci w naszej Gminie, w wieku 5 i 6 lat mają zapewnione miejsce w przedszkolu, a tego wymaga ustawa oświatowa. Analizując sytuację lokalową naszych przedszkoli, poza Przedszkolem w Pruchnej, które na razie działa w starym budynku i ma możliwości lokalowe, ale w przyszłości będzie przeniesione do rozbudowanego obiektu Zespołu Szkół, w żadnym przedszkolu na terenie Gminy nie ma możliwości powiększenie grup dzieci ze względu na brak możliwości lokalowych. Dzieci 3-4 letnich, które w bieżącym roku nie będą mogły chodzić do przedszkoli najwięcej jest w Pruchnej - 10 dzieci, w Bąkowie – 4 dzieci, w Zbytkowie – 2 dzieci dwuletnich, zaś 4 miejsca wolne posiada Przedszkole w Strumieniu. Dzieci sześcioletnie najczęściej będą tworzyły jedną grupę 25 osobową, a w mniejszych przedszkolach dzieci sześcioletnie są łączone w grupy z dziećmi pięcioletnimi, gdyż ich cykl przedszkolny jest podobny. Poinformował też, że tylko pięcioro dzieci sześcioletnich pójdzie do pierwszej klasy (trójka dzieci w Bąkowie i dwójka dzieci w Pruchnej).

Burmistrz A. Grygierek stwierdziła, że nie ukrywa tego, ale liczyła, że więcej rodziców zapisze dzieci sześcioletnie do szkoły. Poinformowała też, że poczyniliśmy bardzo dużo działań, aby poprawić warunki lokalowe w placówkach oświatowych. W Zespole Szkół w Drogomyślu nad salą gimnastyczną docelowo powstają dwa nowe pomieszczenia z odrębnym wejściem i własną szatnią: jedno dla świetlicy środowiskowej i drugie jako sala dla sześciolatków. Warunki będą tam bardzo dobre. Wspólnie z Zespołem Obsługi Szkół prowadzimy analizy danych po 2012 roku, z których wynika, że będziemy mieć niezagospodarowane miejsca w przedszkolach.

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej I. Duda odczytał wniosek Komisji: „Komisja wnioskuje, aby zobowiązać Dyrektorów Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Strumieniu do podjęcia działań mających na celu egzekwowanie należności wymagalnych od byłego pracownika, zasądzonych wyrokiem sądowym oraz składania co pół roku informacji z podjętych działań.”.

Wiceprzewodniczący Komisji Oświaty, … - J. Jałowiczor odczytał wniosek Komisji: „Komisja wnioskuje, aby do prac w społecznej Komisji ds. rekrutacji dzieci do Przedszkola w Drogomyślu wydelegować radnego Jana Szerudę, a do społecznej Komisji ds. rekrutacji dzieci do Przedszkola w Pruchnej wydelegować radnego Stanisława Świtałę.”.

Wiceprzewodniczący S. Świtała wnioskował w imieniu mieszkańca Pruchnej, czy można wyciąć krzaki rosnące przy ulicy Osiedlowej (pan Gabryś na zakręcie ul. Osiedlowej).

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że poprosi pracownika Urzędu o przeprowadzenie wizji lokalnej w tej sprawie. Poinformowała też, że na drzewa owocowe i drzewa do 5 lat nie jest potrzebna zgoda na wycinkę. Natomiast na wszystkie drzewa, które mają powyżej 5 lat trzeba uzyskać zgodę na wycinkę. Dlatego przy tej okazji zaapelowała, aby drzewa sadzić z rozsądkiem, a także aby nie decydować się na wycinkę drzewa bez zezwolenia, gdyż z tego tytułu są naliczane bardzo wysokie kary, a wydawanie decyzji na wycinkę drzew jest bezpłatne.

Radny S. Balas zapytał na jakiej zasadzie są odnawiane przejścia dla pieszych na drodze powiatowej w Strumieniu? Wnioskował, aby odnowić przejścia dla pieszych na pozostałych drogach powiatowych na terenie Gminy.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że drogi powiatowe na terenie miasta Strumienia, są finansowe na innych zasadach. ZGKiM w Strumieniu w ramach podpisanego porozumienia zarządza i utrzymuje drogi powiatowe w mieście, na co Powiat przekazuje środki finansowe. Poinformowała też, że przejścia dla pieszych na drogach powiatowych na terenie gminy Strumień odmalowywuje Powiat i aktualnie jest to robione w Drogomyślu.

Burmistrz A. Grygierek przekazała informacje:

-      28 maja br. - odbędzie się poświęcenie sztandaru Gimnazjum w Strumieniu,

-      30 maja br. – odbędzie się wmurowanie kamienia węgielnego w powstającym Parafialnym Centrum Spotkań przy Parafii Ewangelicko-Augsburskiej w Drogomyślu,

-      29 maja br. - odbędzie się uroczystość 40-lecia istnienia Koła Polskiego Związku Emerytów, Rencistów i Inwalidów w Strumieniu oraz 10-lecie poświęcenia sztandaru,

-      30 maja br. – w Teatrze w Cieszynie odbędzie się uroczystość 20-lecia istnienia samorządu zorganizowana przez Stowarzyszenie Ziemi Cieszyńskiej, radni otrzymają zaproszenia na ta imprezę.

Przewodniczący C. Greń przekazał informacje:

-     30 kwietnia br. o godz. 1800 w Galerii „Pod Ratuszem” odbędzie się otwarcie wystawy pt. „Wisła łączy” Koła „PLENER” działającego przy Warszawskim Oddziale Stowarzyszenia Architektów Polskich zorganizowana przez MGOK w Strumieniu,

-     1 maja br. o godz. 1200 na placu Zamkowym w Zebrzydowicach odbędzie się II impreza promocyjno-aktywizująca zorganizowana przez Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania „Cieszyńska Kraina”,

-     2 maja br. na Hali sportowej w Strumieniu odbędzie się Turniej Piłki Siatkowej Drużyn OSP z terenu Gminy w piłce siatkowej,

-     5 maja br. o godz. 1400 na rynku w Ustroniu odbędzie się II Integracyjno-Kulturalna Impreza Plenerowa w ramach obchodów Dnia Godności Osób Niepełnosprawnych zorganizowana przez Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Cieszynie,

Przewodniczący C. Greń przypomniał radnym, że 30 kwietnia br. upływa termin składania oświadczeń majątkowych za 2009 r. wraz z zeznaniem podatkowym za 2009 r.

 

ad. 19.

 

Przewodniczący C. Greń dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady LI sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 1830) słowami „zamykam LI sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

Protokołowała: Elżbieta Król

 

Przewodniczący Rady

Czesław GREŃ