Protokół Nr LII/2010

obrad pięćdziesiątej drugiej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu,

odbytych w dniu 31 maja 2010 r. o godz. 1600

w sali obrad Urzędu Miejskiego w Strumieniu

Obecni: Radni Rady Miejskiej, sołtysi i przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorzy i kierownicy podległych Radzie jednostek i zakładów budżetowych – wg załączonych list obecności, pracownicy Urzędu Miejskiego w Strumieniu, Pełnomocnik Burmistrza ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii, przedstawiciel Komisariatu Policji w Strumieniu, przedstawiciel Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej w Skoczowie, Komendant Miejsko-Gminny Związku OSP RP w Strumieniu, przedstawiciele lokalnej prasy i mieszkańcy Gminy.

Ponadto w obradach udział wzięli:

1.    Burmistrz Strumienia – mgr Anna Grygierek

2.    z-ca Burmistrza Strumienia – inż. Roman Greń

3.    Skarbnik Strumienia – mgr Danuta Mitko

4.    Sekretarz Strumienia – Daniela Kula

Porządek obrad:

1.       Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

2.       Przedstawienie porządku obrad.

3.       Wystąpienia gości.

4.       Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym.

5.       Informacja przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

6.       Interpelacje i zapytania radnych.

7.       Informacja o stanie placówek oświatowych, analiza przewidzianych prac remontowych oraz przedstawienie informacji o planowanej strukturze szkół i przedszkoli w nowym roku szklonym.

8.       Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Regulaminu wynagradzania nauczycieli.

9.       Informacja o działalności Miejsko-Gminnej Spółki Wodnej w Strumieniu.

10.    Informacja o sposobie rozpatrzenia wniosków przedstawionych komisje stałe Rady Miejskiej w I kwartale 2010 r.

11.    Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2010.

12.    Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu Gminy Strumień na 2010 r.

13.    Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części sołectwa Pruchna.

14.    Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie nagród za wysokie wyniki sportowe.

15.    Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie określenia szczegółowego konsultowania projektów aktów prawa miejscowego.

16.    Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie skargi dotyczącej działalności Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu.

17.    Zatwierdzenie protokołu z LI sesji.

18.    Informacje, wolne głosy i wnioski.

19.    Zakończenie.

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył – Przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu Czesław Greń.

Przewodniczący C. Greń – na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 11 radnych, na 15 ustawowego składu Rady – obrady są zatem prawomocne.

Przewodniczący C. Greń przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, Burmistrza Strumienia, z-cę Burmistrza Strumienia, Skarbnika Strumienia, Sekretarza Strumienia, dyrektorów i kierowników podległych Radzie jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych, Sołtysów i Przewodniczącą Rady Mieszkańców Miasta Strumienia panią Marię Krutyła, Pełnomocnika Burmistrza ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii Waldemara Saltariusa, Komendanta Komisariatu Policji w Strumieniu pana Rafała Machaczkę, Dowódcę Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej w Skoczowie kpt Dariusza Walka, Komendanta Miejsko-Gminnego Związku OSP RP w Strumieniu pana Ireneusza Nowaka, pracowników Urzędu Miejskiego i przedstawicieli lokalnej prasy „Nowej Formacji” i mieszkańca Pruchnej pana Piotra Cieślika.

 

ad. 2.

 

Przedstawiony przez Przewodniczącego Rady C. Grenia porządek obrad został przyjęty bez zmian.

 

ad. 3.

 

Przewodniczący C. Greń przywitał pana P. Cieślika mieszkańca Pruchnej, zasłużonego sportowca, informując o jego sukcesie: zdobyciu brązowego medalu w pchnięciu kulą na Halowych Mistrzostwach Polski Osób Niepełnosprawnych w Spale.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że pan P. Cieślik zgodnie z obowiązującą uchwałą Rady otrzyma nagrodę za wysokie wyniki sportowe oraz odczytała list gratulacyjny.

Informacja została przyjęta oklaskami.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że jest to kolejne osiągnięcie, kolejny medal pana P. Cieślika. Cieszymy się z tego, że Gmina Strumień jest rozsławiana przez naszych sportowców. Życzył też panu P. Cieślikowi dalszych sukcesów sportowych.

Przewodniczący C. Greń przypomniał, że w ostatnim czasie klęska powodzi dotknęła również naszą Gminę, pod wodą znalazło się wiele domów, ucierpiały całe rodziny tracąc dobytek. Poinformował, że miał okazję ocenić pracę osób zaangażowanych w pracę i niesienie pomocy podczas powodzi. Wysoko ocenia pracę służb odpowiedzialnych za zapewnienie bezpieczeństwa oraz pomoc ofiarom powodzi: straży pożarnej zawodowej, jednostek ochotniczych straży pożarnych z terenu Gminy i gmin sąsiednich oraz Burmistrza, z-cy Burmistrza i pracowników Urzędu pełniących całodobowe dyżury. Podziękował Policji za czynny udział w akcji powodziowej poprzez zabezpieczanie miejsc szczególnie narażonych, usprawniając komunikację w czasie kiedy wiele miejsc było nieprzejezdnych oraz niosąc pomoc ludziom. Podziękował Straży Granicznej, Zakładowi Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu wraz z Dyrektorem Ł. Pachułą, czynnie zaangażowanym w niesienie pomocy poszkodowanym.

Przewodniczący C. Greń poprosił przedstawicieli straży pożarnej oraz Burmistrz Strumienia o przedstawienie informacji o sytuacji po powodzi oraz szacunkowych danych, które do tej pory udało się ustalić.

Przewodniczący C. Greń zadeklarował, że prawdopodobnie wrześniowa sesja Rady poświęcona zostanie dokładnej analizie sytuacji, aby w przyszłości móc zminimalizować skutki kolejnych powodzi.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że przedstawiciele straży pożarnej dokładnie przedstawią sytuację na terenie Gminy oraz na terenie Powiatu Cieszyńskiego.

Dowódca D. Walek poinformował, że to co nas spotkało w czasie od 16 maja było sytuacją niecodzienną, zupełnie inaczej walczy się z pożarami i wypadkami niż z klęskami żywiołowymi. Chcąc zobrazować sytuację przedstawił następujące dane: w 2009 r. straże pożarne interweniowały 2 000 razy, natomiast podczas tygodnia trwania akcji powodziowej straże wyjeżdżały około 1 800 razy (liczba ta jest i tak zaniżona).

Dowódca D. Walek poinformował, że na terenie Powiatu działają 3 państwowe jednostki straży pożarnej: Cieszyn, Ustroń i Skoczów i każda z nich ma swoje terytorium. Jednostka Ratowniczo-Gaśnicza w Skoczowie obsługuje gminy: Brenna, Chybie, Dębowiec, Skoczów i Strumień i część gminy Goleszów. Na terenie swojego działania w 2009 r. JRG Skoczów interweniowała 700 razy, natomiast podczas ostatniej powodzi wyjeżdżano 900 razy. Największe straty i spustoszenie powódź przyniosła właśnie na terenie działania JRG Skoczów, gdzie strażacy wyjeżdżali 98 razy. Najgorsza sytuacja na terenie Gminy Strumień, gdzie konieczna była ewakuacja ludzi dotyczyła terenów, na których wylała Knajka, wzdłuż drogi DK 81, która również była nieprzejezdna. Bardzo trudna sytuacja występowała również na Oczyszczalni ścieków w Strumieniu, którą udało się uratować przy pomocy wszystkich jednostek OSP z terenu Gminy Strumień oraz trzech pomp o wysokiej wydajności (dwie z Cieszyna i jedna z Ustronia). Akcja ratownicza na oczyszczalni trwała ponad trzy doby, wodę udało się również wypompować z ul. Zamkowej. Sytuacja powodziowa w Powiecie jest już unormowana i teraz przystępujemy do akcji pompowania studni (w samym Skoczowie jest już 130 zgłoszeń), a każdą z nich trzeba będzie pompować trzy razy.

Dowódca D. Walek przekazał słowa podziękowania dla wszystkich mieszkańców za wzajemną sąsiedzką pomoc i zrozumienie, serdeczność i gościnność, z którą strażacy spotkali się podczas tych trudnych dni.

Komendant I. Nowak podziękował Burmistrzowi i z-cy Burmistrza za wzorową współpracę podczas akcji powodziowej, która prowadzona była od 16 do 23 maja br. Zaproponował, aby wszystkie dzisiaj usłyszane słowa podziękowania zamienić na dotacje, które jednostki OSP przeznaczą na zakup nowego, lepszego i wydajniejszego sprzętu pożarniczego m. in.: pompy o wyższej wydajności oraz łodzie i pontony.

Komendant I. Nowak poinformował, że na terenie Gminy zostało zalanych 30 budynków w tym: 26 budynków na terenie Bąkowa i 4 w Drogomyślu.

Komendant I. Nowak przekazał słowa podziękowania dla kpt D. Walka za zadysponowanie na teren naszej Gminy sprzętu o wysokiej wydajności, którym mogliśmy działać skutecznie.

Komendant I. Nowak zwrócił się do radnych, aby nie szczędzili sił i środków przeznaczonych na ochotnicze straże pożarne.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że wielokrotnie dziękowała już strażakom, ale dzisiaj jeszcze raz bardzo serdecznie podziękowała i przekazała słowa uznania za ogromne zaangażowanie przy akcji powodziowej dla strażaków ochotników. Podziękowała też za wsparcie straży zawodowej i pomoc przy ratowaniu Ciepłowni i Oczyszczalni ścieków w Strumieniu. Należy przyznać, że skala tegorocznej powodzi była o wiele większa niż w 1997 r., a uważana była za powódź stulecia. Akcje powodziowe były prowadzone w wielu miejscach naraz np.: strażacy walczyli o obiekt Oczyszczalni ścieków w Strumieniu, zaś inni zabezpieczali przeciekający wał w Drogomyślu Wierzbinie. Pewne służby pojawiały się w miejscach, gdzie strażacy prowadzili akcje ratunkowe jednak wsparcia z ich strony nie było. Należy więc przyznać, że bez pomocy strażaków zawodowych i ochotniczych oraz Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej niewiele moglibyśmy zrobić podczas akcji powodziowych.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że z 175 jednostek samorządu terytorialnego położonych na terenie województwa śląskiego w 125 wystąpiły problemy z powodzią, należy więc przyznać, że skala tego zjawiska była ogromna.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że na terenie Powiatu są trzy pompy wysokowydajne, z czego wszystkie pracowały na terenie Gminy Strumień, zaś na terenie całego województwa jest 78 takich pomp, jedna kosztuje 250 tysięcy zł. W ciągu trzech ostatnich lat zwiększaliśmy środki budżetowe przeznaczone na melioracje i czyszczenie rowów. Zakupiliśmy też pompy dla jednostek OSP, a w OSP Bąków dodatkowo powstała sekcja płetwonurków. Tworząc tą sekcję nigdy nie spodziewaliśmy się, że ich pomoc będzie potrzebna przy powodzi. Chcemy zakupić kolejne dwa skafandry dla płetwonurków, które utrzymują stałą temperaturę.

Burmistrz A. Grygierek stwierdziła, że podczas tegorocznej powodzi pokazały się miejsca gdzie do tej pory wody nie było i okazało się, że miejsca te są terenami zalewowymi. Z tego wynika, że nie jesteśmy w stanie wszystkiego przewidzieć, gdyż woda jest żywiołem. Padały też pytania mieszkańców czy można było temu wszystkiemu zapobiec? Nie można zapobiec powodziom, gdyż w kraje o wiele bogatsze z lepszą infrastrukturą techniczną również borykają się z powodziami i nie są w stanie wszystkiemu zapobiec. Podejmujemy starania razem z z-cą Burmistrza, aby wszystkie wnioski, które nasunęły się nam lub zostały zgłoszone podczas powodzi starać się zrealizować. Dzisiaj już po raz kolejny odbyło się spotkanie Zespołu ds. popowodziowych w skład którego weszli: z-ca Burmistrza, z-ca Dyrektora WZC Ustroń oraz mieszkańcy Gminy zgłaszający ciekawe pomysły i rozwiązania. Pomysły te zostaną zweryfikowane i w miarę możliwości zastosowane. Dzisiaj prowadziliśmy rozmowy z dyrekcją WZC Ustroń w sprawie Oczyszczalni ścieków w Strumieniu, która podczas powodzi jest najbardziej newralgicznym miejscem w Strumieniu. W nowej dokumentacji technicznej projektowana oczyszczalnia ścieków w Strumieniu jest podniesiona do góry. Mamy też wykonaną dokumentację na remont kanalizacji przy ul. Podwale w Strumieniu, który jest odcinkiem bardzo nieszczelnym i w przypadku kiedy w kanale Hynek woda przybiera, przedostaje się ona do kanalizacji sanitarnej i płynie na Oczyszczalnię ścieków blokując odbiór wody deszczowej z terenu miasta. Padały zarzuty, że pompowaliśmy wodę z Oczyszczalni, jednak było to konieczne, gdyż wtedy woda znikała również gdzie indziej. Najważniejszymi miejscami w Strumieniu, gdzie pracowały dwie pompy to Ciepłownia i Oczyszczalnia ścieków, trzecia pompa pracowała na kanale Hynek przepompowując wodę na drugą stronę, aby spływała do Wisły.

Burmistrz A. Grygierek jeszcze raz bardzo serdecznie podziękowała za pomoc strażaków ochotników, pracujących pod dowództwem Komendanta Ireneusza Nowaka. W tej chwili woda zeszła i staramy się podejmować pewne działania, aby w przyszłości jak najbardziej zminimalizować skutki powodzi, ponieważ całkowicie zlikwidować się ich nie da, gdyż jesteśmy Żabim Krajem z bardzo dużą ilością terenów zalewowych. Przekazała słowa podziękowania dla: rolników i Rady Miejskiej, Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, za inicjatywę wyławiania kory z Parku w Strumieniu, która nie zatykała pomp.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że w tej chwili staramy się pomagać powodzianom m. in.: MOPS wypłaca kwotę do 250 zł na środki czystości dla zalanych domów, wystąpiliśmy do Nadleśnictwa Ustroń z prośbą o drewno opałowe dla powodzian, które otrzymaliśmy za kwotę 5 000 zł, nawiązaliśmy współpracę z Gminą Syców, które przekazała dary (wodę mineralną, środki czystości, meble i żywność) oraz Gminami Radlin i Wodzisław Śląski, które wypożyczyły nam osuszacze powietrza. Osuszacze powietrza otrzymaliśmy również z Wojewódzkiego Sztabu Kryzysowego. Otrzymaliśmy środki w kwocie 100 000 zł od Wojewody przeznaczone na akcję powodziową. Z naszych wyliczeń wynika, że na akcję powodziową przeznaczyliśmy kwotę 115 000 zł (w tym kwota 27 000 zł za sprzęt zniszczony podczas akcji). Podczas akcji zużyliśmy 550 ton piasku, 50 ton klińca oraz ponad 10 tysięcy worków. Worki i piasek wydawane były przy strażnicach OSP w poszczególnych miejscowościach, jedynie w wyjątkowych sytuacjach ZGKiM dowoził na miejsce potrzebne materiały.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że mamy przerwany wał na rzece Wiśle w Bąkowie, podmyte wały w Drogomyślu, wiele uszkodzonych dróg i przepustów. W najbliższym czasie będzie podejmować rozmowy w jaki sposób wspomóc jednostki OSP z terenu Gminy. Poinformowała też, że podczas powodzi musieliśmy współpracować ze wieloma instytucjami m. in. z: Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, Wojewódzkim i Powiatowym Zarządem Dróg, Wojewódzkim i Powiatowym Sztabem Kryzysowym. Przy tej okazji dowiedzieliśmy się, że każdy z wałów Wisły ma innego właściciela, a korytem Wisły zawiaduje również kto inny. Prowadzimy rozmowy z Wojewodą w sprawie naprawy wałów Wisły.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że na dokładne analizy powodzi będzie jeszcze czas, w tej chwili trwają wstępne szacowania wszystkich szkód. Zapewnił też, że Rada we wrześniu zapozna się z wnioskami związanymi z powodzią.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor zapytał Komendanta Komisariatu Policji, czy podczas 7 dni powodzi były interwencje Policji związana z kradzieżą mienia z ewakuowanych domów powodziowych?

Komendant R. Machaczka odpowiedział, że nie było takich zgłoszeń. Wystąpiło jedno podejrzenie, ale na terenie Gminy Chybie, że pojawiły się osoby chcące plądrować ewakuowane budynki. Sprawa ta została szybko zgłoszona Policji i zneutralizowano problem.

Przewodniczący C. Greń podziękował Dowódcy Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej w Skoczowie kpt Dariuszowi Walkowi i Komendantowi Miejsko-Gminnego Związku OSP RP w Strumieniu panu Ireneuszowi Nowakowi za udział w sesji i przedstawienie informacji nt. powodzi.

Przewodniczący C. Greń w imieniu całej Rady zapewnił, że radni zbiorą się i podejmą potrzebne decyzje jeżeli wystąpi konieczność zwołania nadzwyczajnej sesji w okresie wakacyjnym np. w celu podziału potrzebnych środków.

 

ad. 4.

 

„Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym”.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała:

1)   czekamy na oszacowanie szkód Gminy Strumień zgłoszonych do ubezpieczyciela (m.in. Park w Strumieniu);

2)   przygotowujemy się od ogłoszenia przetargu na dużą inwestycję - połączenie ulicy Młyńskiej w Strumieniu z Rynkiem (zadanie to jest podzielone na dwa etapy: I etap to odcinek od Rynku do obiektu Kaflarni realizowany w bieżącym roku i II etap odcinek od Kaflarni do Przedszkola realizowany w 2011 r.); środki, na które składaliśmy wniosek otrzymaliśmy z Urzędu Marszałkowskiego w ramach subregionu;

3)   otrzymaliśmy środki na realizację projektów z Kapitału Ludzkiego: dla strażaków na kursy prawa jazdy oraz dla pań na kursy kroju i szycia, na każdy z projektów otrzymaliśmy dofinansowanie około 50 tys. zł, realizacja projektów rozpocznie się w czerwcu, jeden kurs będzie trwał 4 miesiące, a drugi pół roku;

4)   Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji ogłosiło konkurs na temat budowy i promowania miasteczek ruchu drogowego, do tego konkursu zgłosiliśmy Miasteczko Ruchu Drogowego w Drogomyślu, gdzie na 100 zgłoszeń przyznano 10 wyróżnień. Jednym z nich doceniono nasz projekt, a w ramach wyróżnień otrzymaliśmy cztery rowery, które po otwarciu miasteczka przekażemy do Zespołu Szkół w Drogomyślu.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 5.

 

Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

Przewodniczący C. Greń uzupełnił informacje o obecności radnych w wielu uroczystościach:

1)   28 maja br. - odbyło się poświęcenie sztandaru wraz z wmurowaniem aktu erekcyjnego w Gimnazjum w Strumieniu;

2)   28 maja br. - odbyła się uroczystość 40-lecia istnienia Koła Polskiego Związku Emerytów, Rencistów i Inwalidów w Strumieniu oraz 10-lecie poświęcenia sztandaru;

3)   29 maja br. – w Teatrze w Cieszynie odbyła się uroczystość 125-lecia istnienia Macierzy Ziemi Cieszyńskiej;

4)   30 maja br. – w Teatrze w Cieszynie odbyła się uroczystość 20-lecia istnienia samorządu zorganizowana przez Stowarzyszenie Ziemi Cieszyńskiej.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że w sierpniu lub wrześniu br. planujemy zorganizowanie obchodów 20-lecia samorządu na terenie Gminy Strumień.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 6.

 

Przewodniczący C. Greń zapytał radnych, czy odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzedniej sesji są zadawalające oraz czy zgłaszają jeszcze jakieś dodatkowe pytania i uwagi?

Radny J. Szeruda na prośbę mieszkańców Drogomyśla interpelował, aby na terenie Gminy przeprowadzić akację odkomarzania po ostatniej powodzi.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że umowy na odkomarzanie całej Gminy zostaną podpisane jutro. Na spotkaniu zorganizowanym u Wojewody, które odbyło się 27 maja br. wójtowie i burmistrzowie złożyli wniosek do Wojewody, aby przeprowadzić akcję odkomarzanie na skalę całego województwa. Biorąc pod uwagę sytuację związaną z powodzią, byłoby to dobre rozwiązanie.

Radny K. Pisiut ponownie interpelował o wyczyszczenie rowu przydrożnego przy ul. Lipowej w Pruchnej (od strony południowej).

Burmistrz A. Grygierek zapewniła, że wystąpimy w tej sprawie do Powiatowego Zarządu Dróg w Cieszynie.

Radny T. Tolasz interpelował w sprawie: czy są przewidziane ulgi lub zwolnienia w podatkach dla osób, które ucierpiały podczas ostatniej powodzi?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że na razie nie przewidujemy przyznania ulg lub zwolnień dla osób, które ucierpiały podczas ostatniej powodzi. Poczekamy, czy Sejm nie wprowadzi takiej ustawy na terenie całego kraju.

Z-ca Burmistrza R. Greń dodatkowo poinformował, że Wojewoda powołał Komisję do szacowania szkód, która rozpocznie prace 7 czerwca br. Wytyczne w tej sprawie są na bieżąco przekazywane, ale wiele spraw nie jest jeszcze skonkretyzowanych. Na czele tej Komisji w Gminie Strumień jest pani Danuta Staroń. Zgłoszenia będą szacowane i w ten sposób do rolników, którzy zostali poszkodowani trafi pomoc. Poinformował też, że ponad 16 ton paszy zostało już skierowane do naszych rolników. Nie zostawimy rolników samych. Tam gdzie trzeba będzie pomóc, będziemy robić wszystko, żeby maksymalnie złagodzić skutki powodzi.

Burmistrz A. Grygierek stwierdziła, że gdy Komisja zakończy szacowanie szkód wtedy wrócimy do tematu. Wiemy kto został najbardziej poszkodowany, ale do końca nie znamy skali powodzi. Wiemy, że pod wodą w Gminie Strumień znalazło się około 1 800 hektarów.

Z-ca Burmistrza R. Greń zauważył, że na pewno parę razy będziemy jeszcze wracać do tego problemu.

Radny M. Hus ponownie interpelował w sprawie ustawienia drogowskazów na drodze powiatowej – ul. Głównej, przy wjeździe do Bąkowa (m. in. przy wjeździe do Bąkowa powinien być ustawiony drogowskaz „Cieszyn”, „Pruchna”).

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że o oznakowanie drogi powiatowej wystąpiliśmy do Powiatu, jednak oni mają na pewno swoje priorytety. Zapewniła, że nie będziemy czekać na Powiat lecz wykonamy oznakowanie dróg na własny koszt, gdyż jest to problematyczna sprawa, w szczególności, gdy droga jest mocno użytkowana.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że zakończyły się prace związane z odwodnieniem osiedla w Drogomyślu i zdało ono egzamin przy powodzi. Pierwszy raz od niepamiętnych czasów nie zagroziła nam woda od strony drogi. Nastąpiły podtopienia piwnic, ale od strony pól. Wyraził swoje zadowolenie, że zamulony rów położony wzdłuż ul. Głównej pomiędzy jednym i drugim wjazdem na ul. Konwaliową, o który interpelował na poprzedniej sesji, zgodnie z odpowiedzią z Powiatowego Zarządu Dróg będzie wyczyszczony. W budżecie Gminy mamy zaplanowane zadanie „odwodnienie osiedla wraz z odtworzeniem dróg”. Drogi na osiedlu po położeniu rur są w fatalnym stanie. Wiemy, że jest robiony projekt, że sprawy idą do przodu i serdecznie za to dziękuje, ale składa interpelacje w tej sprawie: kiedy rozpoczną się prace związane z odtworzeniem dróg na osiedlu w Drogomyślu oraz jaki będzie koszt tego zadania?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że dokumentacja techniczna jest w trakcie przygotowania i czekamy na wydanie pozwolenia na budowę. Jednak nie mamy w budżecie środków na realizację tego zadania. Liczymy, że koszt położenia nakładek asfaltowych będzie wynosił około pół miliona złotych. Co i kiedy będziemy realizować? Taką decyzję podejmiemy wspólnie z Radą, gdy będziemy pracować nad budżetem.

Przewodniczący C. Greń zapytał, czy prace rozpoczną się jeszcze w tym roku?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała przecząco, gdyż na razie nie mamy środków na to zadanie. W ramach posiadanych środków chcielibyśmy poprawić w jakiś sposób przejezdność dróg na osiedlu.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że nie chce słyszeć deklaracji, że drogi nie będą robione.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że jeżeli wspólnie z radnymi znajdziemy środki, wtedy zadanie będzie realizowane, natomiast obecnie w budżecie pieniędzy na ten cel nie ma. Są jedynie środki, które zostały po zrobieniu dokumentacji i będziemy chcieli jej zagospodarować, aby ułatwić jak najbardziej przejezdność tych dróg. Jednak nie są to za duże pieniądze i nie da się z nich zrobić na przykład sto metrów asfaltu. Lepiej będzie jeżeli poprawimy dłuższy odcinek, a jeżeli ewentualnie znajdą się środki w budżecie i wspólnie z Radą postanowimy, że dołożymy, wówczas będziemy to zadanie realizować. Zwróciła też uwagę, że w związku z powodzią z pewnych zadań trzeba będzie zrezygnować i środki przerzucić gdzie indziej. Obecnie szacunkowe straty na drogach po powodzi wynoszą około 1,8 miliona zł. Jednak razem podejmiemy decyzję, w jakim kierunku pójdziemy, gdyż wspólnie decydujemy o budżecie.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że wolałby słyszeć taką odpowiedź, niż drastyczne nie.

Przewodniczący C. Greń interpelował, czy coś wiadomo coś na temat kontynuacji remontu potoku Młynówka w Drogomyślu? Ponieważ wody z osiedla spływają do niej, uzasadnione są żale ludzi, że to osiedle zalewa Młynówkę i po to przez wiele lat czynił osobiste starania, łącznie z poprzednimi i obecnymi władzami, aby jak najszybciej to zrobić. Wyraził nadzieję, że prace są kontynuowane, wyłoniony jest wykonawca, ale czy coś wiadomo o jakichś przeszkodach?

Z-ca Burmistrza R. Greń odpowiedział, że w pewnym momencie podczas remontu Młynówki pojawiły się przeszkody natury ekologicznej. Myśli jednak, że problemy te zostały wyjaśnione, zresztą pan Przewodniczący się tą sprawą interesował. Obecnie roboty ustały w związku z powodzią, gdy sytuacja pozwoli wtedy prace ruszą dalej. Są jeszcze pewne sprawy związane z wycinką, ale na pewno damy sobie radę. Jeżeli zajdzie sytuacja, która spowoduje wstrzymanie robót, poinformujemy o tym radnych. Na razie nic nie wskazuje, że tak miało być.

Radny M. Hus interpelował o ustawienie znaku ograniczenia tonażu na ul. Łęgowej w Bąkowie (w związku ze skargami mieszkańców, że jedna osoba kilka razy dziennie przejeżdża po tej drodze autobusem). Osoba ta nawet nie jest tam zameldowana, nie ma tam żadnej firmy, więc nie ma potrzeby, żeby tam garażował.

Z-ca Burmistrza R. Greń potwierdził, że faktycznie występuje tam taki problem. Zapewnili, że znak ograniczenia tonażu na ul. Łęgowej zostanie ustawiony przez ZGKiM, a Policja będzie wymagała, aby zakaz ten był przestrzegany.

Radna C. Skowron interpelował o przeznaczenie w budżecie Gminy środków na wyczyszczenie rowów przydrożnych (wiele rowów na terenie Gminy po ostatniej powodzi jest bardzo zniszczonych).

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że wystąpiliśmy do Powiatowego Urzędu Pracy w Cieszynie z prośbą o przydzielenie 30 osób bezrobotnych, które zostaną zatrudnione w ramach prac interwencyjnych, zajmując się czyszczeniem rowów. Póki co skierowano do nas 5 osób, na okres do 6 miesięcy. Wyraziła nadzieję, że kolejnych 25 również dotrze do Gminy Strumień. Prace te częściowo będą finansowane z budżetu PUP i częściowo z budżetu Gminy. Chcemy jak najwięcej rzeczy zrobić od razu i póki są chęci, gdyż nawet mieszkańcy sami deklarują, że nam pomogą.

Radna C. Skowron stwierdziła, że w takim układzie sołtysi mogą przygotowywać listy rowów do czyszczenia.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor interpelował w sprawie: czy przekopanie ul. Cieszyńskiej w Strumieniu podczas ostatniej powodzi było uzgodnione z Urzędem, czy było to działanie samowolne?

Z-ca Burmistrz R. Greń odpowiedział, że ul. Cieszyńska w Strumieniu została przekopana za jego zgodą, oczywiście po analizie sytuacji jaka tam była. Idąc od torów po prawej stronie ulicy zalewało domy, a przez przekopanie drogi zalało łąki po drugiej stronie. Osoby, które uratowaliśmy są ogromnie zadowolone, ale są też dwa głosy niezadowolenia od osób z drugiej strony drogi.

Z-ca Burmistrz R. Greń poinformował też, że wydał również kilka innych decyzji, a mówi o tym, żeby było wiadomo, że to nie samowolka. Ulica Cieszyńska jest drogą powiatową, ale w naszej administracji. Gdybyśmy przed podjęciem decyzji czekali na zwołanie szerokiego gremium, mieszkańców chyba zalałaby krew.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor poinformował, że podczas ratowania pawilonu „Anatol” słychać było głosy ludzi, którzy uważali, że budynek zalewany jest wodą z ul. Cieszyńskiej.

Burmistrz A. Grygierek dementowała również pogłoskę, że decyzja o przekopaniu ul. Cieszyńskiej w Strumieniu spowodowała zalanie miasta. Wyjaśniła, że przekopy na ul. Cieszyńskiej zostały wykonane w środę wieczorem i w czwartek rano, a Park i jego okolice zalane były już w poniedziałek rano. Stwierdziła również, że rozumie osoby, które nie znają terenu Gminy Strumień i uważają, że przekop ul. Cieszyńskiej mógł zalać miasto. Akcja ratowania ciepłowni trwała od poniedziałku, zakończyła się w czwartek. Jeżeli przekop miałby dla kogokolwiek jakieś złe skutki, to w pierwszej kolejności dla Ciepłowni, a nie dla centrum miasta, a dochodzą do nas głosy z ulic: Dolnej, Zamkowej, Pawłowickiej, czy Parku. To było zarządzanie w sytuacji kryzysowej, gdzie musieliśmy podejmować decyzje natychmiast, m. in. jeżeli nie podjęlibyśmy szybkiej decyzji o ratowaniu wału rzeki Wisły i ścięciu ośmiu dużych drzew najprawdopodobniej mogłoby zalać Drogomyśl.

Burmistrz A. Grygierek podkreśliła, że robiliśmy wszystko co w naszej mocy, aby jak najbardziej zminimalizować skutki powodzi oraz ściągnąć pomoc skąd się da.

Radny I. Duda zapytał, gdzie poszła woda po przekopaniu ul. Cieszyńskiej w Strumieniu?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że woda popłynęła na łąki.

Radny M. Hus interpelował o naprawienie w ramach napraw gwarancyjnych alejek na cmentarzu komunalnym w Bąkowie.

Z-ca Burmistrza R. Greń odpowiedział, że alejki zostały wykonane tak jak zakładała to dokumentacja. W pierwszej wersji na zlikwidowanie błota na alejkach przeznaczono kwotę 20 tysięcy złotych. Taka kwota była uchwalona na to zadanie, ale prace zostały zrobione za ponad 35 tys. zł. Nowych pieniędzy w budżecie nie ma, choć trzeba to dokończyć.

 

 

 

ad. 7.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – Informację o stanie placówek oświatowych, analiza przewidzianych prac remontowych oraz przedstawienie informacji o planowanej strukturze szkół i przedszkoli w nowym roku szklonym – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Burmistrz A. Grygierek przedstawiła zmiany w zarządzaniu oświatą, które w ciągu ostatnich 3 lat wprowadziła wspólnie z Radę. Jedną zmianą było to, że remontami zajmuje się Referat Inwestycji Urzędu Miejskiego. Dyrektorzy otrzymują pieniądze tylko na drobne remonty od 5 do 10 tys. zł rocznie, w zależności od placówki i wykonują je we własnym zakresie. Na przedszkola zaś jest przeznaczona mniejsza kwota, około 3 tys. zł. Natomiast większe remonty realizujemy sami.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że zmiany w strukturze zarządzania jako pierwsze wprowadzono w Szkole w Bąkowie, gdzie stworzono Zespół Szkolno-Przedszkolny. Na początku mieliśmy pewne obawy o to jak połączenie to będzie wyglądać, ale teraz uważamy, że była to słuszna decyzja. Jest jeden zarządzający i jest łatwiej zarządzać obiektem. Następnie utworzyliśmy Zespoły Szkolno-Przedszkolne w Pruchnej i w Drogomyślu. W tej chwili istnieją również dwie mniejsze placówki, ponieważ Przedszkole w Zabłociu jest jednooddziałowe (25 dzieci), a do Zbytkowa uczęszcza około 50 dzieci.

Burmistrz A. Grygierek przypomniała, że Gmina zarządza szkołami i przedszkolami od 1994 r. otrzymując subwencję oświatową na działalność szkół. W 2009 r. otrzymaliśmy około 9 mln. zł, a wydatki wyniosły 10 mln. zł. Do funkcjonowania placówek oświatowych bez remontów Gmina dopłaciła 1 mln. zł – tak więc subwencja oświatowa jest niewystarczająca. Przedszkola w 10% są finansowane przez rodziców, a ponad 90% stanowią koszty Gminy i jest to kwota ponad 3 mln. zł w budżecie. W latach od 1994 r. do 2006 r. zostały wykonane remonty w szkołach za kwotę 1 mln. 600 tys. zł. W ostatnim okresie Gmina starała się o pieniądze z Unii Europejskiej, uzyskała również dofinansowanie z Ministerstwa Edukacji. W 2007 r. mieliśmy nieczynną salę gimnastyczną w Gimnazjum w Strumieniu, do remontu nakazem Sanepidu było zaplecze sali, kilka sal lekcyjnych, a w Szkole w Pruchnej był fatalny stan dachu na Sali gimnastycznej i decyzję o remoncie musieliśmy podjąć natychmiast. Przez ostatnie 3 lata zrobiliśmy bardzo dużo, dzięki temu, że udało się nam pozyskiwać środki z zewnątrz. Jest jednak jeszcze bardzo dużo do zrobienia.

Z-ca Przewodniczącego Komisji Oświaty, … - J. Jałowiczor poinformował, że Komisja postanowiła kończącą się kadencję Rady podsumować w działkach, które resortowo należą do niej. Komisja przeprowadziła już przegląd służby zdrowia, teraz jest omawiana oświata, sport przewidziany jest na sierpień, kultura na wrzesień i opieka społeczna na październik. Komisja przygotuje to w formie pakietu, który przekazany zostanie Burmistrzowi jako materiał pomocniczy. Komisja objeżdżając placówki oświatowe po 3,5 roku kadencji przyjęła, że analiza bazy oświatowej będzie prowadzona wg czterech punktów:

1)     co zostało zrobione w danej placówce;

2)     jakie prace zostały wykonane w ciągu trzech ostatnich lat oraz niezbędne prace do wykonania zaraz lub w najbliższej przyszłości;

3)     z czego dana placówka jest znana;

4)     rozmaite wątpliwości problemy, z którymi dana placówka na dzień dzisiejszy nie może sobie poradzić.

Z-ca Przewodniczącego Komisji Oświaty, … - J. Jałowiczor przypomniał, że każda placówka oświatowa została bardzo szczegółowo omówiona na posiedzeniach Komisji. Dodał też, że trochę jest żal, że w dzisiejszej sesji uczestniczy tylko jedna pani Dyrektor z Przedszkola w Zabłociu, podziękował jej za udział w sesji i dlatego pozwoli sobie odczytać informacje o tej placówce. Stwierdził też, że szkoda jest, że w sesji nie uczestniczą pozostali dyrektorzy szkół i przedszkoli z terenu Gminy. Poinformował, że w Przedszkolu w Zabłociu zakupiono nowe meble, blok żywieniowy zyskał nową obieralnię, wykonano nową instalację elektryczną i szatnie oraz zakupiono nowy sprzęt kuchenny. Jak najszybciej trzeba tam wykonać ogrodzenie, doposażyć plac zabaw, budynek szkoły nie jest odwodniony, trzeba pomyśleć nad rozdzieleniem wspólnego wejście do Przedszkola i mieszkań komunalnych w tym budynku, wymienić część mebli i zrobić monitoring zewnętrzny. Przedszkole w Zabłociu jest znane z bardzo miłej atmosfery, udziału różnych konkursach plastycznych i recytatorskich, świetnej współpracy z rodzicami i sponsorami. Zapytał jakie plany ma Burmistrz w stosunku do Przedszkola w Zabłociu po roku 2012 oraz czy istnieje możliwość wykonania osobnego wejścia do Przedszkola?

Z-ca Przewodniczącego Komisji Oświaty, … - J. Jałowiczor poinformował, że Komisja przeprowadziła przegląd wszystkich dziecięciu placówek oświatowych na terenie Gminy. Komisja Oświaty bardzo pozytywnie ocenia przejęcie puli środków przeznaczonych na remonty w placówkach oświatowych przez Burmistrza oraz tworzenie zespołów szkół z placówek znajdujących się w jednym budynku. Jedyną wątpliwością jest sprawa tworzenia zespołów szkół, kiedy łączone placówki znajdują się w różnych obiektach np. Drogomyśl, gdzie szkoła i przedszkole są w osobnych budynkach. Gmina przejęła placówki oświatowe w 1994 r., od tego momentu rozpoczęło się nowe życie tych placówek, które znajdowały się w tragicznej sytuacji. Przekazał słowa pochwały dla Burmistrza i Rady obecnej kadencji za przyjęcie nowego tempa remontów, które należałoby utrzymać. Następne kadencje będą zbierać laury za wykonane prace, a do wykonania pozostaną tylko prace kosmetyczne. Przypomniał słowa: „kto nie inwestuje w oświatę, nie inwestuje w przyszłość” oraz „takie Rzeczpospolite jakie młodzieży chowanie”. Jako przedstawiciel Komisji Oświaty przekazał słowa podziękowania dla Burmistrza, z-cy Burmistrza, Rady, Zespołu Obsługi Szkół, dyrektorów, nauczycieli i pracowników za aktywną pracę na rzecz poprawy bazy oświatowej jako jednej z podstaw działalności, która ma wpływ na wyniki oświaty.

Burmistrz A. Grygierek bardzo serdecznie podziękowała za przygotowane przez Komisję Oświaty materiały, które będą dla nas bardzo przydatne. Jest to podsumowanie ostatnich 3 lat oświaty w pigułce.

Burmistrz A. Grygierek przedstawiła informację o ilości oddziałów i dzieci w poszczególnych placówkach oświatowych.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor stwierdził, że Komisja liczy na to, że Burmistrz szczególnie pomoże Zespołowi Szkolno-Przedszkolnemu w Bąkowie, gdyż szkoła ta jako baza wymaga szczególniejszego doglądnięcia. W porównaniu z innymi placówkami Bąków troszeczkę odstaje.

Burmistrz A. Grygierek podziękowała Komisji za ten wniosek. Wyjaśniła też, że trzy lata temu zaczęliśmy od szkół, które były w najgorszym stanie, czyli Gimnazjum w Strumieniu, gdzie przez cztery lata była nieczynna sala gimnastyczna i zamknięte zaplecze. Podobna sytuacja występowała w Drogomyślu i Pruchnej. Dlatego za te szkoły wzięliśmy się w pierwszej kolejności. We wszystkich placówkach działamy w takiej kolejności, że najpierw usuwamy to co zagraża bezpieczeństwu i wymaga natychmiastowego reagowania. Nikogo nie faworyzujemy. Chcemy, żeby każda placówka wyglądała jak najlepiej i była wizytówką nie tylko Gminy, ale przede wszystkim sołectwa, a dzieci miały jak najlepsze warunki do nauki. Zapewniła Radę, że zarówno Szkoła w Bąkowie jak i pozostałe placówki oświatowe będą nadal remontowane, gdyż ciągle mamy bardzo wiele do zrobienia. W pierwszej kolejności robimy to co zagraża bezpieczeństwu, później wykonujemy te prace, na które otrzymujemy dofinansowanie, a na końcu robimy to co jest konieczne do wykonania, a na co nie otrzymamy dofinansowania. Jest wiele tematów, które musimy wykonać, ale nie otrzymamy na nie dofinansowania.

Burmistrz A. Grygierek na pół godziny opuściła salę obrad.

Przewodniczący C. Greń podziękował Komisji Oświaty za bardzo rzetelne potraktowanie tematu, jeżeli kolejne tematy zostaną podobnie przygotowane będą stanowiły dobrą bazę do dyskusji i dalszych działań. Poprosił też Komisję Oświaty, aby informacje zebrane o poszczególnych placówkach oświatowych zostało przygotowane w formie protokołu i dostarczone do Biura Rady, aby zgodnie z wnioskiem Komisji Budżetu przedstawić w materiałach na następnej sesji Rady.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 8.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zmiany Regulaminu wynagradzania nauczycieli – przedstawiła Dyrektor ZOS J. Włoch. Poinformowała też, że projekt uchwały został zaopiniowany przez Związek Nauczycielstwa Polskiego Oddział w Strumieniu.

Komisje Rady oraz radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz ze zgłoszoną autopoprawką.

Jednogłośnie (głosowało 11 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr LII/384/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 31 maja 2010 r. w sprawie zmiany Regulaminu wynagradzania nauczycieli.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 9.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – Informację o działalności Miejsko-Gminnej Spółki Wodnej w Strumieniu – przedstawił z-ca Burmistrza R. Greń.

Z-ca Burmistrza R. Greń poinformował, że Komisje Rady szczegółowo zapoznały się i omówiły Informację na swoich posiedzeniach. Przekazał też słowa podziękowania dla Przewodniczącego Miejsko-Gminnej Spółki Wodnej – M. Janika za podejmowane działania, za to co się robi. Jeżeli mamy jakieś interwencje nigdy nie spotykamy się z odmową. Błyskawicznie jedziemy w teren, sprawdzamy lub podejmujemy tematy celem usunięcia zagrożeń. W tej chwili po powodzi załatwiamy wiele spraw, niektóre muszą jeszcze poczekać, aż woda i grunt się ustabilizują. Największe prace mamy do wykonania w Drogomyślu przy ul. Bocznej w rejonie dwupasmówki gdzie powstał potężny lej na drenie matki co powoduje, że woda nie schodzi w rejonie budynku państwa Czwartos, którzy obawiają się, że budynek znów zostanie zalany.

Z-ca Burmistrza R. Greń poinformował, że nie ma w tym momencie problemów finansowych w Spółce Wodnej, dopóki będzie działał ten zarząd ze sprawami melioracyjnymi damy sobie radę.

Radny M. Janik - Przewodniczący Miejsko-Gminnej Spółki Wodnej poinformował, że w Drogomyślu to nie jest awaria na urządzeniach melioracyjnych lecz katastrofa budowlana. Dzięki Przewodniczącemu Rady, który pomógł nam ściągnąć koparkę z bardzo długim wysięgnikiem możemy przystąpić do działania, zacząć udrażniać i osuszać. Dzięki temu rolnicy mający pola w tym miejscu nie stracą plonów. Jutro wykonawca obejrzy miejsce awarii i odpowie czy podejmuje się prac.

Przewodniczący M. Janik poinformował, że w 2009 r. było 36 różnych awarii, z tego 9 było awariami kanałów, a 27 awariami drenarki. Większość awarii drenarek jest związana z działalnością człowieka m. in.: budownictwo, elektryfikacja, gazyfikacja, wodociągi oraz drzewostan. Nieszczęściem jest to jeżeli ktoś posadzi orzech włoski na zbieraczu lub sączku, wystarczą 3 lata i wszystko jest zarośnięte. Dawniej każda budowa i zjazdy na posesje były uzgadniane z melioracją, w tej chwili każdy decyduje sobie sam o zasypaniu rowu.

Przewodniczący Rady C. Greń stwierdził, że my sami bardzo często utrudniamy sobie życie i stwarzamy problemy.

Komisje Rady nie wniosły uwag do „Informacji”

Radny I. Duda stwierdził, że taka sytuacja występuje w Zbytkowie na Bokach przy ulicach Brzozowej i Olchowej, gdzie ludzie pozasypywali rowy. Interesował gdzie są granice ich działek. Jeżeli granica jest w rowie, to nie maja prawa żeby go zasypać. Mają wjazd i wejście i to wszystko, a nie żeby cały rów zasypać, zakładać rury o różnych przekrojach i na różnych poziomach.

Przewodniczący C. Greń zaznaczył, że nikt nie zwolnił mieszkańców od uzyskiwania zezwoleń na budowę wjazdów na posesje bez względu na kategorię drogi. Jest ustalone, jakie warunki mają być spełnione. Powódź zdemaskowała to wszystko w sposób bardzo wyraźny. Chodzi nie tylko o wjazdy na do posesji, ale również wjazdy na pola, gdzie praktycznie albo już nie ma żadnych przepustów z rur, albo są o różnej średnicy. Jaką kto miał rurkę, taką włożył, byle ciągnikiem czy sprzętem przejechać. Sami sobie stwarzamy przeszkody w tym, aby spływ wody był należyty. Woda przyjść przyjdzie, gdyż nie ma na nią mocy. Chodzi tylko o to, żeby szybko spłynęła, a w takich przypadkach stoi, ponieważ nie ma drożnych rowów. I to nie tylko dlatego, że Gmina tego nie dopilnowała. Sami mieszkańcy, sami użytkownicy czasami są temu również winni.

Z-ca Burmistrza R. Greń potwierdził, że rzeczywiście sytuacja m. in. na Borkach tak wygląda, dlatego rozpoczęliśmy działalność administracyjną i wzywamy wszystkich mieszkańców, aby przedstawili kwity wywozu nieczystości, gdyż w rowach płyną ścieki. Następnym etapem naszego działania będzie zajęcie się takimi wjazdami, ponieważ prawie nikt nie ma zgody na budowę i będą musieli robić nowe legalne o jednakowym przekroju. Poinformował też, że na Borkach jest wymieniana sieć wodociągowa, gdyż było tam bardzo dużo awarii.

Przewodniczący C. Greń zaapelował, aby zinwentaryzować wszystkie rowy na terenie Gminy, gdyż nie wiemy, albo mało kto wie, czyje one są. Potem są pretensje ludzi przy powodzi – wie o tym, gdyż jeździł w teren i był wśród mieszkańców, których zalewało. Chcąc doprowadzić do spływu wody trzeba wiedzieć, czyje one są. Poruszył też sprawę dziwnej mody, która ostatnio nastała na zaorywanie pól do samych krawędzi. Były kiedyś nawroty, gdzie ciągniki mogły nawracać, były rowy. Teraz pola są zaorane do krawędzi jezdni, a potem tragedia, bo woda nie ma gdzie płynąć, gdyż nie ma przepustów, nie ma rowów, nie ma niczego.

Radna C. Skowron poinformowała, że brakuje rowów śródpolnych, które nie powinny być likwidowane. Gdy przychodzi więcej wody, gromadzi się ona tam, gdzie były te rowy. Zastanawiała się też, jak można zabronić likwidacji rowów?

Radny K. Pisiut poinformował, że trzeba sobie zdać sprawę z jednego, że melioracja w latach sześćdziesiątych w Gminie zmieniła podejście ludzi do wody. Uznali, że jeśli mają zmeliorowane pola, to woda nie będzie ich zalewać, gdyż pójdzie sączkami i wtedy rowy śródpolne zaczęto likwidować. Jednak ludzie nie zdają sobie sprawy z tego, że melioracja służy do odprowadzenia wód, które są już w glebie, a nie tych pochodzących z opadów. Stwierdził, że ta mentalność, przy tych wszystkich kataklizmach musi się znowu odrodzić. Nasze pokolenie rolników przejęło już pola z praktycznie polikwidowanymi rowami śródpolnymi. Rowy te pozostały w szczątkowych ilościach szczególnie w miejscach, gdzie rosną drzewa. Kompleksy pól są coraz większe i sprzęt rolniczy też dlatego rowy śródpolne przeszkadzają rolnikom podczas uprawiana pól. Wyjaśnił też, że pola są zaorywane do samego końca, gdyż nie ma już małych gospodarstw z dwoma lub trzema krowami, które wypasały miedze przy polach ornych. W tej chwili miedza przy polu jest tytko uciążliwością

Przewodniczący C. Greń przypomniał, że każda droga powinna mieć swój rów odwadniający.

Radna C. Skowron zapytała czy wykonywana jest nowa melioracja pól?

Radny M. Janik wyjaśnił, że od 4 lat nie prowadzi się nowych melioracji. Poinformował, że w kraju nie ma żadnych cegielni, która wykonywałyby sączki melioracyjne potrzebne do budowy i remontu istniejących sieci melioracyjnych.

Radny M. Janik poinformował, że Spółka Wodna należy pod dwie instytucje: Starostwo i Urząd Marszałkowski. Starostwo nie przekazuje nam żadnych środków, a chce korzystać i stawia nam warunki, zaś Urząd Marszałkowski przekazuje nam rocznie kwotę 3 300 zł na działalność.

„Informacja” została przyjęta.

Przewodniczący C. Greń ogłosił 10-minutową przerwę w obradach.

 

ad. 10.

 

Informacja o sposobie rozpatrzenia wniosków przedstawionych komisje stałe Rady Miejskiej w I kwartale 2010 r.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut przedstawił wniosek Komisji: „Komisja wnioskuje, aby na najbliższej sesji zapoznać Radę z ekspertyzą budowlaną obiektu Kaflarni w Strumieniu.”.

Z-ca Burmistrza R. Greń wyjaśnił, że w ubiegłym roku zleciliśmy wykonanie ekspertyzy budowlanej obiektu Kaflarni, która pod koniec lutego br. została przygotowana. Zaproponował, że wspólnie musimy zadecydować co dalej w sprawie obiektu Kaflarni. Pewne zdanie na ten temat mamy już wypracowane ale wspólnie zdecydujemy w jakim kierunku iść. Poinformował też, że bardzo się cieszy, że 3 lata temu nie udało się sprzedać Kaflarni, gdyż jak okazuje się jest to bardzo cenne miejsce w Centrum miasta.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – P. Faruga oraz Przewodniczący Komisji Oświaty, ... – J. Szeruda w imieniu swych Komisji nie wnieśli uwag do „Informacji”.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor poprosił o uzasadnienie dlaczego nie zrealizowany będzie wniosek dotyczący przeprowadzenia referendum nt. opodatkowania mieszkańców na rzecz wywozu śmieci przy okazji wyborów prezydenckich, które zostały przyśpieszone. Poprosił o przedstawienie trzech przyczyn z powodu, których referendum nie możemy przeprowadzić.

Z-ca Burmistrza R. Greń wyjaśnił, że w naszym zamyśle było, że przeprowadzimy referendum przy wyborach prezydenckich. Jednak z powodu przyspieszenia terminu wyborów prezydenckich było niemożliwe, aby przygotować referendum. Wybory samorządowe najprawdopodobniej będą rozpisane na listopad więc zobaczymy co da się zrobić. Najbliższe dni powinny nabrać rozpędu w tym temacie, gdyż problem ze śmieciami to problem całego kraju, gdzie przepisy unijne nakładają zdecydowane normy w zakresie segregacji. W przyszłym roku powinniśmy o 25% zmniejszyć ilość śmieci na wysypiskach, a 25% powinno być odzyskiwanych. Temat ten nie jest rozwiązany w kraju. W przyszłym roku, jeżeli Polska nie dogada się z Unią, będziemy płacić z tego tytułu duże kary (około 200 tys. euro miesięcznie). Jeżeli problemu śmieciowego nie rozwiążą władze państwowe, to wówczas w Gminie Strumień zostanie przeprowadzone referendum.

„Informacja” została przyjęta.

 

ad. 11.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zmiany Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2010 – przedstawił Pełnomocnik Burmistrza ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii W. Saltarius.

Pełnomocnik W. Saltarius zaprosił zebranych na Święto Sportu Gminnego organizowane tradycyjnie z okazji obchodów Dnia Dziecka pn. „Odżywiaj się zdrowo i żyj sportowo”, które odbędzie się 1 czerwca br. o godz. 900 na Hali sportowej.

Przewodniczący Komisji Oświaty, … - J. Szeruda przypomniał, że w styczniu obiecaliśmy MGOK i Miejskiej Bibliotece Publicznej w Strumieniu, że w miarę możliwości w ciągu roku przekażemy im dodatkowe środki. Poinformował też, że Komisja Oświaty nie wniosła uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – P. Faruga oraz Przewodniczący Komisji Budżetu, ... – K. Pisiut w imieniu swych Komisji nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 11 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr LII/385/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 31 maja 2010 r. w sprawie zmiany Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2010.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 12.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu Gminy Strumień na 2010 r. (wraz z autopoprawką) - przedstawiła Skarbnik D. Mitko

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały (wraz z autopoprawką)

Jednogłośnie (głosowało 11 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr LII/386/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 31 maja 2010 r. w sprawie zmiany budżetu Gminy Strumień na 2010 r.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 13.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części sołectwa Pruchna – przedstawiła Sekretarz D. Kula.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, ... – P. Faruga oraz Przewodniczący Komisji Oświaty, ... – J. Szeruda w imieniu swych Komisji nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut przedstawił wniosek Komisji: „Komisja wnioskuje o ustalenie stawek procentowych służących naliczeniu jednorazowej opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości objętych planem:

-     w § 8 ust. 5 w wysokości 5%,

-     w § 9 ust. 5 w wysokości 5%.”.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie wniosek Komisji Budżetu.

Jednogłośnie (głosowało 11 radnych) – wniosek został przyjęty.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor wyjaśnił, że przedmiotowa uchwała jest związana z reorganizacją oświaty w Pruchnej. Zmiana planu zagospodarowania przestrzennego w sołectwie Pruchna pozwoli na rozbudowę budynku szkoły.

Następnie Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały z przegłosowaną zmianą.

Jednogłośnie „za” (głosowało 11 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr LII/387/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 31 maja 2010 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części sołectwa Pruchna.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 14.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie nagród za wysokie wyniki sportowe – przedstawiła Sekretarz D. Kula.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Zdaniem Wiceprzewodniczącego J. Jałowiczora sportowcy będą bardzo zadowoleni z wydłużenia terminu składania wniosków o nagrody.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 11 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr LII/388/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 31 maja 2010 r. zmieniająca uchwałę w sprawie nagród za wysokie wyniki sportowe.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 15.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie określenia szczegółowego konsultowania projektów aktów prawa miejscowego – przedstawiła Sekretarz D. Kula.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie (głosowało 11 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr LII/389/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 31 maja 2010 r. w sprawie określenia szczegółowego konsultowania projektów aktów prawa miejscowego.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 16.

 

Przewodniczący C. Greń przedstawił projekt uchwały w sprawie skargi dotyczącej działalności Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga, Przewodniczący Komisji Oświaty, … - J. Szeruda oraz Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut odczytali jednobrzmiące wnioski komisji: „Komisje wnioskują o ustalenie terminu rozpatrzenia skargi pana J. Krzempka właściciela Firmy Produkcyjno-Handlowo-Usługowej w Zbytkowie przez Komisję Rewizyjną w terminie do dnia do 30 września 2010 r.”.

Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń odczytał treść projektu uchwały i poddał go pod głosowanie.

Jednogłośnie (głosowało 11 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr LII/390/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 31 maja 2010 r. w sprawie skargi dotyczącej działalności Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 17.

 

Protokół Nr LI/2010 pięćdziesiątej pierwszej sesji, który był wyłożony do wglądu w biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – został przyjęty bez uwag.

 

ad. 18.

 

W wolnych wnioskach głos zabrali:

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut przedstawił wniosek Komisji oraz zgłosił wniosek formalny, aby poddać go pod głosowanie: „Po przeprowadzeniu analizy szkód powodziowych na obiekcie Basenu, które uniemożliwiają jego otwarcie w terminie – Komisja wnioskuje, aby nie uruchamiać Basenu kąpielowego w sezonie letnim 2010 r., a czas ten wykorzystać na remont.”.

Radny M. Janik stwierdził, że wniosek ten z ekonomicznego punktu widzenia jest słuszny. Poinformował, że dzisiaj usłyszał komunikat Sanepidu, że wszystkie plaże nadmorskie będą zamknięte, gdyż przez 3 tygodnie zabronione będzie wejście do takiej wody. Poddał w wątpliwość, że w przypadku, gdy my nie uruchomimy Basenu kąpielowego, nasze dzieci nie będą miały się gdzie kąpać. Nasza dzisiejsza decyzja spowoduje, że Basen w przyszłym roku będzie dobrze wyremontowany, ale boi się tego, że dzieci będą się kąpały w niedozwolonych miejscach.

Burmistrz A. Grygierek stwierdziła, że komunikaty o zakazie kąpieli są pewnym argumentem w sprawie, zaś z drugiej strony są informacje, że w bieżącym roku lata nie będzie, że ciepło będzie najwyżej przez miesiąc. Dodała też, że jeżeli zdecydujemy się nie otwierać w tym sezonie Basenu, to musi się to wiązać z tym, że przeprowadzimy tam remont. W szczególności, że od dłuższego czasu mówi się o konieczności remontu Basenu. Trzeba wyremontować dach, który przecieka i m. in. zalana jest siedziba Towarzystwa Śpiewaczego „Lutnia”, która wyremontowana została zaangażowaniem jej członków. Cały czas zastanawiamy się co dalej z Basenem? Temat się przewija i słyszymy różne głosy. Przedstawiła też myśl, żeby przy okazji spisu rolnego zrobić ankietę wśród, mieszkańców by wypowiedzieli się na ten temat. Musimy odpowiedzieć sobie na pytanie, czy utrzymujemy Basen, czy dalej idziemy w kierunku jego posiadania, a jeżeli tak to trzeba go modernizować. Przede wszystkim trzeba zrobić inwentaryzację budynku, gdyż są w nim pomieszczenia, które są jeszcze w stanie surowym.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor stwierdził, że jeżeli nie włożymy dużych pieniędzy do Basenu to za niedługo będzie on mógł konkurować z Kaflarnią.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że chcąc zamknąć Basen na rok nie możemy sobie pozwolić na to żeby się tam nic nie działo. Musimy znaleźć środki na wykonanie inwentaryzacji, naprawę dachu i przygotowanie dokumentacji remontowej obiektu.

Radny M. Janik zapytał, czy w związku z tym, że Basen w tym sezonie letnim będzie nieczynny całe złoże bakteryjne będzie do wymiany i w przyszłym roku trzeba będzie wydać środki na zakup nowego. Jeżeli tak zrobimy wtedy nie będziemy już mieć basenu w Gminie Strumień.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że jeżeli w bieżącym roku zamkniemy Basen to musimy powiedzieć co dalej z tym obiektem. W przyszłym roku nie możemy go uruchamiać w takim stanie w jakim go w tym roku zamknęliśmy.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że wywołaliśmy bardzo ważny temat i w ciągu paru minut nie jesteśmy go w stanie załatwić. Dlatego zaproponował, aby zgłoszony wniosek formalny podać pod głosowanie na czerwcowej sesji ze względu na to, że pomimo wszystko Basenu i tak nie uda się otworzyć w czerwcu. Radni na posiedzeniach Komisji przed czerwcową sesją zapoznali by się z przygotowanymi materiałami.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor stwierdził, żeby nie przesuwać podjęcia decyzji o nie otwieraniu Basenu na później, ponieważ ZGKiM będzie musiał przygotowywać obiekt do otwarcia w tak szybkim czasie i zrobi to byle jak byle zdążyć.

Radna C. Skowron przypomniała, że jeżeli Basen ma być otwarty to ZGKiM już musi robić pewne zakupy (m. in. chlor).

Radny K. Pisiut zapytał Dyrektora ZGKiM, czy najlepiej będzie jeżeli decyzję o zamknięciu Basenu podejmiemy dzisiaj?

Dyrektor ZGKiM Ł. Pachuła odpowiedział, że działalność Basenu to nie tylko woda, potrzebni są też ratownicy i środki chemiczne. Mamy już zamówiony podchloryn wapnia, ale po dyskusji na Komisji wstrzymał ten zakup. Teraz będziemy czekać na decyzje czy otwierać Basen, czy nie. Poinformował też, że jeżeli zapadanie decyzja, aby Basen otworzyć to stanie się to nie wcześniej niż 1 lipca br. Zapewnił, że wcześniej Basenu otworzyć się nie da.

Przewodniczący C. Greń podał pod głosowanie wniosek: kto jest za tym, aby nie uruchamiać Basenu kąpielowego w Strumieniu w  sezonie letnim 2010 r.

W głosowaniu: 9 głosami „za” i 2 głosach „wstrzymujących się od głosowania” (głosowało 11 radnych) – wniosek został przyjęty.

Radna A. Żur wnioskowała w sprawach:

1)    mieszkańcy ul. Korfantego w Strumieniu zgłaszają niekontrolowany wyciek ścieków z osiedla domków na łąki „Hynek” (tak jakby ktoś wpuszczał ścieki do kanalizacji deszczowej”);

2)    dlaczego niecka basenu kąpielowego przy Gimnazjum w Strumieniu jest zasypywana śmieciami wywożonymi tam przez mieszkańców osiedla przy ul. Korfantego w Strumieniu?

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że śmieci wrzucone do niecki basenu przy Gimnazjum nie pochodzą ze szkoły.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor poinformował, że całą zimę do basenu jest wywożony popiół z pieców c.o. pochodzących z domów na osiedlu przy ul. Korfantego w Strumieniu, gdyż Gimnazjum i budynek Domu Nauczyciela są ogrzewane gazowo. Zasygnalizował też, że w niecce basenu zbiera się woda, więc trzeba to zabezpieczyć, żeby żadne dziecko się tam nie utopiło. Poinformował też, żer pracownik Urzędu robił tam zdjęcia.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że mamy już ziemię, którą zasypiemy starą nieckę basenu i uporządkujemy teren. Bardzo przykre jest to, że mieszkańcy Strumienia wywożą śmieci na teren szkoły.

Radny M. Janik zapytał, czy w Gimnazjum jest zatrudniony woźny, który mógłby dopilnować tego, żeby ludzie nie wywozili śmieci na teren szkoły?

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że śmieci nie są tam wywożone w biały dzień, tylko nocą.

Z-ca Przewodniczącego Komisji Rolnictwa, …. I. Duda odczytał wniosek Komisji: „Komisja wnioskuje o powołanie specjalnej Komisji do rozpatrzenia słuszności podjęcia decyzji o wykonaniu tamy na rowie przy ul. Długiej w Zabłociu w rejonie firmy GFG w Zabłociu w czasie majowej powodzi.”.

Radny K. Pisiut wyjaśnił, że Komisja Rolnictwa wnioskowała, aby Rada powołała specjalną Komisję do zbadania tej sprawy.

Z-ca Burmistrza R. Greń poinformował, że to on podjął decyzję o wykonaniu tamy na rowie przy ul. Długiej w Zabłociu w rejonie firmy GFG. Informuje o tym, żeby wyjaśnić sprawę kto podjął tą decyzję, żeby nie trzeba było tego dochodzić.

Radny K. Pisiut wyjaśnił, że nie chodzi o to, czy to z-ca Burmistrza podjął decyzję, czy nie. Chodzi o jej zasadność.

Z-ca Burmistrza R. Greń poinformował, że nie wiadomo jeszcze jak się sprawy potoczą, gdyż Żwirownia po powodzi ma około 3 miliony zł strat i nie widomo, czy nie ogłosi bankructwa.

Przewodniczący C. Greń zaproponował, aby Komisja Rolnictwa rozpatrzyła słuszność podjęcia decyzji o wykonaniu tamy na rowie przy ul. Długiej w Zabłociu w rejonie firmy GFG w Zabłociu w czasie majowej powodzi.

Następnie Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie przedstawiony wniosek.

Jednogłośnie (głosowało 11 radnych) – wniosek został przyjęty.

Z-ca Burmistrza R. Greń zaproponował, aby rozszerzyć zakres prac Komisji o sprawę przekopania ul. Cieszyńskiej w Strumieniu, gdyż w tej sprawie są również pretensje mieszkańców.

Przewodniczący C. Greń wyjaśnił, że Komisja Rolnictwa zbada tylko tą jedną sprawę, do które została powołana.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor zaprosił zebranych na Nocny Turniej Szachowy, który rozpocznie się 4 czerwca o godz. 1900 i będzie trwał do 5 czerwca do godz. 1000. Turniej odbędzie się w auli Gimnazjum w Strumieniu, finał zaplanowany jest na godz. 1200 w Parku, a w razie niepogody w auli Gimnazjum. Poinformował też, że frekwencja może być nie za wysoka, gdyż wielu uczestników nie zapisało się na Turniej po przeczytaniu informacji o odwołaniu Staromiejskiej Wiosny.

Przewodniczący C. Greń przypomniał, że zwracał się do radnych, aby zastanowili się nad propozycją wprowadzenia zmian do Statutu Gminy Strumień? Poinformował, że posiada informację z Biura Rady, że żadne propozycje zmian nie wpłynęły. Mamy pewne propozycje zmian, które koniecznie musimy wprowadzić do Statutu. Zwrócił się z prośbą do Sekretarza Strumienia o przygotowanie propozycji zmian do Statutu Gminy Strumień.

Przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia – M. Krutyła wnioskowała w sprawach:

1)    mieszkańcy ul. Ks. Londzina w Strumieniu (od mostku na potoku Hynek do ul. Ogrodowej) proszą o sprawdzenie podłączeń do kanalizacji deszczowej, gdyż co najmniej trzy razy w roku przy większych opadach z kanalizacji deszczowej wypływają tam ścieki zalewając posesje państwa Goły, Iwanicki i Nowak.

2)    czy przy planowanej modernizacji ul. Kościelnej w Strumieniu będzie coś robione z Młynówką (czy będzie zarurowana, czy otwarta, czy będzie tam wprowadzona kanalizacja)?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że Młynówka pozostanie otwarta. Przy okazji powodzi okazało się, że była to słuszna decyzja, aby jej nie zarurować, gdyż w otwartym rowie zmieści się więcej wody. Poinformowała też, że Młynówką płynie również deszczówka z osiedla Centrum w Strumieniu.

Dyrektor ZGKiM Ł. Pachuła przekazał słowa podziękowania dla Burmistrza, z-cy Burmistrza, Przewodniczącego Rady i Komisji Budżetu oraz wszystkim radnym za zrozumienie potrzeb i sytuacji Zakładu.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor poinformował, że w garażu OSP Strumień stoi nowy, piękny samochód strażacki.

 

ad. 19.

 

Przewodniczący C. Greń dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady LII sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 1930) słowami „zamykam LII sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

 

 

Protokołowała: Elżbieta Król

 

Przewodniczący Rady

Czesław GREŃ