Uchwała Nr LV/412/2010
Rady Miejskiej w Strumieniu

z dnia 30 sierpnia 2010 r.

w sprawie: szczegółowych zasad, sposobu i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłaty należności pieniężnych o charakterze cywilnoprawnym przypadających Gminie Strumień lub jej jednostkom podległym oraz wskazania organu lub osób do tego uprawnionych 

Na podstawie art. 59 ust. 1 - 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U Nr 157, poz. 1240, z późn. zm. ) art. 18 ust. 2 pkt 15, ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.) - na wniosek Burmistrza Strumienia – Rada Miejska w Strumieniu - uchwala: 

§ 1. Określa się szczegółowe zasady, sposób i tryb umarzania, odraczania lub rozkładania na raty spłaty należności pieniężnych o charakterze cywilnoprawnym przypadających Gminie Strumień lub jej jednostkom podległym, warunki dopuszczalności pomocy publicznej w przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną oraz organ lub osoby do tego uprawnione. 

§ 2. Ilekroć w uchwale jest mowa o: 

1)kierowniku jednostki – należy przez to rozumieć osobę, która zgodnie z obowiązującym statutem jest uprawniona do zarządzania jednostką organizacyjną; 

2)należnościach pieniężnych – należy przez to rozumieć sumę należności głównej, odsetki ustawowe, koszty postępowania sądowego, egzekucyjnego, według stanu na dzień złożenia wniosku; 

3)jednostkach organizacyjnych – należy przez to rozumieć jednostki budżetowe, zakłady budżetowe; 

4)dłużniku – należy przez to rozumieć osobę fizyczną, osobę prawną oraz jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej; 

5)uldze - należy przez to rozumieć umorzenie, odroczenie lub rozłożenie na raty spłaty należności pieniężnych. 

§ 3. 1. Należności pieniężne mogą być umarzane w całości z urzędu jeżeli: 

1)osoba fizyczna – zmarła, nie pozostawiając żadnego majątku albo pozostawiła majątek niepodlegający egzekucji na podstawie odrębnych przepisów, albo pozostawiła przedmioty codziennego użytku domowego, których łączna wartość nie przekracza kwoty 6 000 zł; 

2)osoba prawna – została wykreślona z właściwego rejestru osób prawnych przy jednoczesnym braku majątku, z którego można by egzekwować należność, a odpowiedzialność z tytułu należności nie przechodzi z mocy prawa na osoby trzecie; 

3)zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji tej należności lub postępowanie egzekucyjne okazało się nieskuteczne; 

4)jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej uległa likwidacji; 

5)zachodzi ważny interes dłużnika lub interes publiczny. 

§ 4. 1. W przypadkach uzasadnionych ważnym interesem dłużnika lub interesem publicznym Burmistrz lub kierownik jednostki organizacyjnej, na wniosek dłużnika może należność pieniężną umorzyć w całości lub w części albo odroczyć termin spłaty całości lub części należności, rozłożyć płatność całości lub części należności na raty, biorąc pod uwagę możliwości płatnicze dłużnika oraz uzasadniony interes jednostki organizacyjnej. 

2. Wniosek dłużnika o zastosowanie ulgi, o której mowa w ust. 1 powinien zawierać w szczególności określenie należności której dotyczy, wskazanie ulgi, o którą zabiega dłużnik oraz uzasadnienie wniosku. Do wniosku dłużnik winien załączyć dokumenty potwierdzające okoliczności w nim opisane. 

3. Złożenie wniosku przez dłużnika powoduje wszczęcie postępowania wyjaśniającego co do zasadności wniosku. 

4. Odroczenie terminu spłaty lub rozłożenie terminu płatności na raty może być udzielone na okres nie dłuższy niż 12 miesięcy licząc od dnia złożenia wniosku, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach na okres 36 miesięcy. 

5. Od należności, której termin spłaty odroczono lub rozłożono na raty, nie pobiera się odsetek za okres od dnia złożenia jednostronnego oświadczenia woli, zawarcia umowy, lub porozumienia, do upływu terminu spłaty. 

6. Jeżeli dłużnik nie spłaci należności odroczonej w terminie lub nie zapłaci w pełnej wysokości ustalonych rat, należność staje się natychmiast wymagalna wraz z należnymi ustawowymi odsetkami obliczonymi od pierwotnych terminów płatności. 

§ 5. 1. W przypadkach, w których ulga stanowić będzie pomoc publiczną udzielenie jej jest możliwe w ramach pomocy de minimis zgodnie z przepisami rozporządzenia Komisji (WE) nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i art. 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz.U.UE.L.06.379.5). 

2. Łączna wartość pomocy udzielonej przedsiębiorcy na podstawie niniejszej uchwały nie może przekroczyć równowartości dopuszczalnej wartości pomocy, o której stanowi rozporządzenie wymienione w ust. 1. 

3. Wartość udzielonej pomocy de minimis podlega sumowaniu, niezależnie od organu, który tej pomocy udzielił. 

4. W celu uzyskania pomocy, o której mowa w ust. 1 przedsiębiorca zobowiązany jest do przedstawienia organowi udzielającemu pomocy, zaświadczeń i oświadczeń, o których mowa w art. 37 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404, z późn. zm.). 

§ 6. 1. Do umarzania, odraczania terminu płatności lub rozkładania na raty należności uprawnieni są: 

1)Burmistrz Strumienia, w zakresie wszystkich należności bez względu na kwotę; 

2)kierownicy jednostek organizacyjnych jeżeli wartość należności nie przekracza kwoty 1 000 zł. 

2. Kwoty wierzytelności wobec tego samego dłużnika z różnych tytułów nie ulegają kumulacji. 

§ 7. 1. Umarzanie należności o charakterze cywilnoprawnym w przypadku, gdy oprócz dłużnika głównego są zobowiązane inne osoby, może nastąpić tylko wtedy, gdy warunki umorzenia zachodzą wobec wszystkich zobowiązanych. 

2. Umorzenie należności głównej powoduje również umorzenie odsetek oraz należności ubocznych w całości lub w takiej części, w jakiej została umorzona należność główna. 

3. Umorzenie należności pieniężnych oraz odroczenie terminu spłaty całości lub części należności albo rozłożenie płatności całości lub części należności na raty następuje w formie pisemnej na podstawie przepisów prawa cywilnego w drodze jednostronnego oświadczenia woli, umowy lub porozumienia. 

§ 8. 1. Kierownicy jednostek organizacyjnych przedstawiają Burmistrzowi sprawozdanie dotyczące udzielonych ulg wg stanu na dzień 31 grudnia każdego roku kalendarzowego w terminie do 31 stycznia roku następnego. 

2. Burmistrz Strumienia w rocznym sprawozdaniu z wykonania budżetu przedstawia Radzie Miejskiej w Strumieniu informację o udzielonych ulgach. 

§ 9. Wnioski o udzielenie ulg nierozpoznane do dnia wejścia w życie uchwały podlegają rozpoznaniu w trybie i na zasadach określonych niniejszą uchwałą. 

§ 10. Traci moc uchwała Nr X/66/2007 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 27 czerwca 2007 r. w sprawie szczegółowych zasad, sposobu i trybu umarzania, odraczania lub rozkładania na raty należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów Ordynacji podatkowej. 

§ 11. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Strumienia. 

§ 12. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego. 

 

 

Przewodniczący Rady 

Czesław Greń