Uchwała Nr LVII/437/2010

Rady Miejskiej w Strumieniu

z dnia 9 listopada 2010 r.

 

 

w sprawie: skargi dotyczącej działalności Zespołu Obsługi Szkół i Szkoły Podstawowej w Strumieniu

 

 

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.), w związku z art. 229 pkt 3, art. 237 § 3, art. 238 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.) - na wniosek Komisji Rewizyjnej – Rada Miejska w Strumieniu

 

uchwala:

 

§ 1

 

Wobec nie stwierdzenia niezgodnego z prawem działania Zespołu Obsługi Szkół i Szkoły Podstawowej w Strumieniu w stosunku do skarżącej, uznać skargę za nieuzasadnioną.

 

§ 2

 

Przyjąć stanowisko Komisji Rewizyjnej jako uzasadnienie podjętego rozstrzygnięcia, stanowiące załącznik do niniejszej uchwały.

 

§ 3

 

Zobowiązać Przewodniczącego Rady Miejskiej w Strumieniu do powiadomienia skarżącej o sposobie załatwienia skargi.

 

§ 4

 

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

Przewodniczący Rady

Czesław GREŃ

 


Załącznik

do Uchwały Nr LVII/437/2010

Rady Miejskiej w Strumieniu

z dnia 9 listopada 2010 r.

 

 

Uzasadnienie

 

 

W dniu 8 marca 2010 r. do Rady Miejskiej w Strumieniu wpłynęła skarga na działalność Zespołu Obsługi Szkół i Szkoły Podstawowej w Strumieniu.

W toku prowadzenia procedury skargowej Rada Miejska na L sesji w dniu 29 marca 2010 r. podjęła uchwałę Nr L/374/2010, w której uznała się za organ właściwy do rozpatrzenia skargi oraz zobowiązała Komisję Rewizyjną do przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego w tej sprawie w terminie do dnia 30 czerwca 2010 r.

W celu przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego Przewodniczący Komisji Rewizyjnej zwołał posiedzenia Komisji:

-        w dniu 17 maja 2010 r. – które odwołane zostało przez Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej ze względu na ogłoszenie przez Wojewodę Śląskiego na terenie Gminy Strumień alarmu przeciwpowodziowego,

-        w dniu 8 czerwca 2010 r. – na którym skarżąca pomimo przedstawienia bardzo długich wyjaśnień nie doprecyzowała konkretnych zarzutów wobec działalności Zespołu Obsługi Szkół i Szkoły Podstawowej w Strumieniu stwierdzając jedynie, że w obowiązującym Regulaminie korzystania z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (część II mieszkaniowa) stanowiącym załącznik do umowy w sprawie wspólnego prowadzenia mieszkaniowego funduszu świadczeń socjalnych zawartej w dniu 16 czerwca 2008 r. istnieje wiele uchybień i nieprawidłowych zapisów, co jest niezgodne z obowiązującym prawem,

-        w dniu 10 czerwca 2010 r. – na którym Komisja Rewizyjna na podstawie złożonych wyjaśnień oraz przedstawionych dokumentów w sprawie skargi przystąpiła do opracowania niniejszego stanowiska,

-        w dniu 21 czerwca 2010 r. – na którym Komisja Rewizyjna zapoznała się z treścią dodatkowego pisma z dnia 11 czerwca 2010 r., w którym doprecyzowała swoje zarzuty: naruszenie ogólnych zasad postępowania, przewlekłości, zaniechań, nieskutecznych działań w załatwieniu wniosków, zaniedbań i nienależytego wykonywania zadań, nieprawidłowości w stosowaniu i przestrzeganiu prawa, niewłaściwych wypowiedzi i zachowań jakich skarżąca doświadczyła w związku ze składanymi wnioskami. W związku z w/w pismem Komisja Rewizyjna wystąpiła z wnioskiem o przedłużenie terminu rozpatrzenia skargi do dnia 31 sierpnia 2010 r. Przewodniczący Rady na podstawie niniejszego wniosku przygotował projekt uchwały i skierował go pod obrady LIII sesji Rady Miejskiej w dniu 30 czerwca 2010 r., która podjęła uchwałę Nr LIII/401/2010 przesuwającą termin rozpatrzenia skargi do 30 września 2010 r. Przewodniczący Rady postanowił przesłać pismo pani Krystyny Ochman z dnia 11 czerwca 2010 r. do Dyrektora Zespoły Obsługi Szkół w Strumieniu i Dyrektora Szkoły Podstawowej w Strumieniu oraz Prezesa Związku Nauczycielstwa Polskiego Zarząd Oddziału w Strumieniu celem ustosunkowania się do zarzutów zawartych w w/w piśmie,

-        w dniu 13 września 2010 r. – na którym Komisja Rewizyjna przygotowała niniejsze stanowisko.

Na podstawie skargi oraz wyjaśnień złożonych przez skarżącą, po wysłuchaniu pani Joanny Włoch – Dyrektora Zespołu Obsługi Szkół w Strumieniu, pani Barbary Żerdka – Dyrektora Szkoły Podstawowej w Strumieniu i pani Bożeny Filipowskiej – Prezesa Oddziału Związku Nauczycielstwa Polskiego w Strumieniu oraz analizy zebranych dokumentów w sprawie Komisja Rewizyjna ustaliła następujący stan faktyczny i prawny.

Regulamin korzystania z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (część II mieszkaniowa) stanowiący załącznik do umowy w sprawie wspólnego prowadzenia mieszkaniowego funduszu świadczeń socjalnych zawartej w dniu 16 czerwca 2008 r. opracowany został na podstawie art. 8 ust. 2 w związku z art. 9 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335, z późn. zm.) oraz art. 53 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 z późn. zm.).

Art. 8 ust. 2 ustawy stanowi:

„Zasady i warunki korzystania z usług i świadczeń finansowanych z Funduszu, z uwzględnieniem ust. 1, oraz zasady przeznaczania środków Funduszu na poszczególne cele i rodzaje działalności socjalnej określa pracodawca w regulaminie ustalanym zgodnie z art. 27 ust. 1 albo z art. 30 ust. 5 ustawy o związkach zawodowych. Pracodawca, u którego nie działa zakładowa organizacja związkowa, uzgadnia regulamin z pracownikiem wybranym przez załogę do reprezentowania jej interesów.”.

Zaś zgodnie z art. 9 ustawy, cyt.:

„Pracodawcy mogą prowadzić wspólną działalność socjalną na warunkach określonych w umowie. Przepisy art. 8 ust. 2 stosuje się odpowiednio.”.

Dopuszczalne jest zatem wspólne prowadzenie funduszu socjalnego, w tym funduszu mieszkaniowego.

Zasady naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych określa art. 53 ustawy Karta Nauczyciela, cyt.:

„1. Dla nauczycieli dokonuje się corocznie odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w wysokości ustalanej jako iloczyn planowanej, przeciętnej w danym roku kalendarzowym, liczby nauczycieli zatrudnionych w pełnym i niepełnym wymiarze zajęć (po przeliczeniu na pełny wymiar zajęć) skorygowanej w końcu roku do faktycznej przeciętnej liczby zatrudnionych nauczycieli (po przeliczeniu na pełny wymiar zajęć) i 110 % kwoty bazowej, o której mowa w art. 30 ust. 3, obowiązującej w dniu 1 stycznia danego roku.

1a. Z odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, o którym mowa w ust. 1, wypłacane jest nauczycielowi do końca sierpnia każdego roku świadczenie urlopowe w wysokości odpisu podstawowego, o którym mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, ustalonego proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy i okresu zatrudnienia nauczyciela w danym roku szkolnym.

2. Dla nauczycieli będących emerytami, rencistami lub nauczycielami pobierającymi nauczycielskie świadczenie kompensacyjne dokonuje się odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w wysokości 5 % pobieranych przez nich emerytur, rent oraz nauczycielskich świadczeń kompensacyjnych.

3. Odpisy, o których mowa w ust. 1 i 2, łącznie z naliczonymi odpisami podstawowymi na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych na pozostałych pracowników oraz emerytów, rencistów i nauczycieli pobierających nauczycielskie świadczenie kompensacyjne - byłych pracowników, stanowią jeden fundusz w szkole.

3a. W przypadku likwidacji szkoły organ prowadzący szkołę jest obowiązany wskazać inną szkołę, w której będzie naliczany odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych na każdego nauczyciela będącego emerytem lub rencistą zlikwidowanej szkoły oraz nauczyciela pobierającego nauczycielskie świadczenie kompensacyjne, którego szkoła była ostatnim miejscem pracy. Osoby te korzystają z usług i świadczeń finansowanych z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych na zasadach i warunkach ustalonych w regulaminie obowiązującym we wskazanej szkole.

4. Organ prowadzący szkołę może tworzyć służbę socjalną powołaną do gospodarowania funduszem, o którym mowa w ust. 3.

5. W sprawach nieuregulowanych w ust. 1-4 stosuje się przepisy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.”.

Powyższy Regulamin Związek Nauczycielstwa Polskiego Oddział w Strumieniu przesłał do zaopiniowania Zarządu Okręgu Śląskiego Związku Nauczycielstwa Polskiego w Katowicach i wszystkie zalecone zmiany zostały wprowadzone. Ponadto Regulamin został zaopiniowany pozytywnie przez Związek Nauczycielstwa Polskiego Oddział w Strumieniu.

Ponadto środki na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych zawsze były naliczane zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, jak również były przekazywane na wyodrębniony rachunek zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w wysokościach i terminach zgodnie z ustawą z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335, z późn. zm.).

Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych (wraz z częścią mieszkaniową) był między innymi przedmiotem kontroli za rok 2005, którą przeprowadził w Zespole Obsługi Szkół w Strumieniu i w placówkach oświatowych pan Piotr Piątek i za rok 2007 pan Jarosław Mejsak. W wyniku powyższych kontroli stwierdzono, że wydatki z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych są przyznawane w zróżnicowanej wysokości, w zależności od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osób uprawnionych do korzystania z funduszu. Jednocześnie stwierdzono, że pożyczki przyznawane przez komisję socjalną w wysokościach przewidzianych w regulaminie są systematycznie spłacane. Z ustaleń w/w kontroli wynika, że każda przyznana pożyczka jest ewidencjonowana w odrębnej kartotece prowadzonej dla każdego pożyczkobiorcy. Pożyczki przyznawane są na podstawie zawartych umów, które podpisuje Dyrektor Zespołu Obsługi Szkół w Strumieniu oraz pożyczkobiorca. Raty pożyczek w przypadku pracowników są systematycznie potrącane z wynagrodzeń, zaś emeryci i renciści wpłacają bezpośrednio na konto bankowe. W protokołach kontroli stwierdzono, że wydatki z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych dokonywane były w sposób celowy i zgodnie z ustawą o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.

Ponadto ustalono, że pożyczki są przyznawane na wniosek osób uprawnionych bez jakichkolwiek preferencji, a wysokość środków zgromadzonych na cele funduszu mieszkaniowego pozwala na pokrycie potrzeb mieszkaniowych osób uprawnionych. Jednocześnie są to pożyczki, które podlegają całkowitej spłacie przez pożyczkobiorców. W ostatnich pięciu latach umorzone zostały dwie pożyczki na łączną kwotę około 3 100 zł, a umorzenia związane były ze śmiercią pożyczkobiorcy.

Komisja Rewizyjna ustaliła, że od 1995 r. w Zespole Obsługi Szkół w Strumieniu ze środków na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych systematycznie były odprowadzane środki na II część mieszkaniową Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych wspólną dla wszystkich placówek oświatowych i Zespołu Obsługi Szkół w Strumieniu w identycznej wysokości procentowej, jak we wszystkich placówkach, dla których prowadzony jest wspólny fundusz, na wyodrębnione konto Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalny.

Ponadto Zespół Obsługi Szkół prowadzi szereg zadań dotyczących spraw księgowych i płacowych placówek oświatowych, które podlegają okresowym kontrolom: Najwyższej Izby Kontroli, Regionalnej Izby Obrachunkowej i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych), w wyniku których nie stwierdzono żadnych nadużyć.

Odnosząc się zatem do zarzutów skarżącej opisanych na wstępie należy uznać, iż nie zostały potwierdzone w toku przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego, albowiem prowadzenie wspólnej działalności socjalnej na warunkach określonych w umowie ma swoje oparcie w ustawie i jest zaakceptowane zarówno przez pracodawców jak i związki zawodowe, a wyniki kontroli zewnętrznych nie ujawniły zasadniczych nieprawidłowości w tej dziedzinie.

W wyniku przeprowadzonego postępowania nie potwierdziły się również pozostałe zarzuty skarżącej opisane w niniejszym uzasadnieniu.

Niezależnie od wyników kontroli Komisja Rewizyjna dostrzega potrzebę doskonalenia obowiązujących regulaminów, bieżącego aktualizowania przyjętych rozwiązań oraz ich dostosowania do bieżących potrzeb osób korzystających ze świadczeń z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

Biorąc pod uwagę powyższe należy uznać, że skarga jest nieuzasadniona.

 

Przewodniczący Rady

Czesław GREŃ