Protokół Nr II/2010

obrad drugiej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu,

odbytych w dniu 9 grudnia 2010 r. o godz. 1600

w sali obrad Urzędu Miejskiego w Strumieniu

Obecni: Radni Rady Miejskiej, sołtysi i przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorzy i kierownicy podległych Radzie jednostek i zakładów budżetowych – wg załączonych list obecności, pracownicy Urzędu Miejskiego w Strumieniu, radny powiatowy, przedstawiciele Wodociągów Ziemi Cieszyńskiej Sp. z o.o. w Ustroniu, Komendant Komisariatu Policji w Strumieniu i przedstawiciele lokalnej prasy.

Ponadto w obradach udział wzięli:

1.    Burmistrz Strumienia – mgr Anna Grygierek

2.    z-ca Burmistrza – inż. Roman Greń.

3.    Skarbnik Strumienia – mgr Danuta Mitko

4.    Sekretarz Strumienia – Daniela Kula

Porządek obrad:

    1.     Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

    2.     Przedstawienie porządku obrad.

    3.     Wręczenie Burmistrzowi Strumienia zaświadczenia o wyborze.

    4.     Złożenie ślubowania przez Burmistrza Strumienia.

    5.     Wystąpienia gości.

    6.     Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym.

    7.     Informacja przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

    8.     Interpelacje i zapytania radnych.

    9.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę na terenie gminy Strumień.

 10.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2011 rok.

 11.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2010 r.

 12.     Zatwierdzenie protokołu z I sesji.

 13.     Informacje, wolne głosy i wnioski.

 14.     Zakończenie.

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył – Przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu Czesław Greń.

Przewodniczący C. Greń – na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 15 radnych, na 15 ustawowego składu Rady – obrady są zatem prawomocne.

Przewodniczący C. Greń przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, Burmistrza Strumienia, z-cę Burmistrza Strumienia, Skarbnika Strumienia, Sekretarza Strumienia, dyrektorów i kierowników podległych Radzie jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych, Sołtysów i Przewodniczącą Rady Mieszkańców Miasta Strumienia panią Marię Krutyła, pracowników Urzędu Miejskiego, radnego powiatowego pana Karola Gajdzicę, Dyrektora Wodociągów Ziemi Cieszyńskiej Sp. z o.o. w Ustroniu pana Janusza Steca i Dyrektora Technicznego pana Piotra Kawkę oraz przedstawicieli lokalnej prasy „Nowej Formacji”.

 

ad. 2.

 

Przewodniczący C. Greń odczytał porządek obrad II sesji.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że 7 grudnia 2010 r. opublikowane zostało Obwieszczenie Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 6 grudnia 2010 r. o zbiorczych wynikach wyborów wójtów, burmistrzów i prezydentów miast na obszarze kraju przeprowadzonych w dniu 21 listopada i w dniu 5 grudnia 2010 r. w Dz. U. Nr 235, poz. 1521. Zgodnie z art. 29a ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym przewodniczący rady w ciągu 7 dni od ogłoszenia zbiorczych wyników w dzienniku ustaw zwołuje sesje, na której burmistrz składa ślubowanie.

W związku z powyższym Przewodniczący C. Greń zaproponował, aby do porządku obrad sesji wprowadzić dwa dodatkowe punkty w brzmieniu:

1.     Wręczenie Burmistrzowi Strumienia zaświadczenia o wyborze.

2.     Złożenie ślubowania przez Burmistrza Strumienia.

Przewodniczący C. Greń zaproponował też, aby nowe punktu wprowadzić do porządku obrad jako nr 3 i 4, zaś dotychczasowe punkty o nr: 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 i 12 otrzymają kolejno nr: 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie rozszerzenie porządku obrad o pkt 3 i 4.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) przegłosowano wprowadzenie dwóch nowych punktów do porządku obrad sesji.

Następnie Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie cały porządek obrad wraz z wcześniej wprowadzoną zmianą.

W głosowaniu - jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) - przyjęto porządek obrad II sesji.

 

ad. 3.

 

Przewodniczący C. Greń poprosił przewodniczącą Miejskiej Komisji Wyborczej w Strumieniu panią Danutę Sikora o wręczenie pani Burmistrz – elekt Annie Grygierek zaświadczenia o wyborze.

Przewodnicząca Miejskiej Komisji Wyborczej w Strumieniu pani Danuta Sikora wręczyła pani Burmistrz – elekt Annie Grygierek zaświadczenie o wyborze na stanowisko Burmistrza Strumienia.

Pani D. Sikora w imieniu Miejskiej Komisji Wyborczej w Strumieniu i własnym złożyła Pani Burmistrz gratulacje z okazji ponownego wyboru na stanowisko Burmistrza Strumienia.

 

ad. 4.

 

Przewodniczący C. Greń krótko wyjaśnił ceremonię przyjęcia przez Radę ślubowania nowo wybranego Burmistrza Strumienia.

Przewodniczący C. Greń poprosił radnych o powstanie, a Panią Burmistrz – elekt Annę Grygierek o złożenie ślubowania.

Pani Burmistrz – elekt mgr Anna Grygierek złożyła przed Radą ślubowanie o treści:

Obejmując urząd Burmistrza Strumienia, uroczyście ślubuję, że dochowam wierności prawu, a powierzony mi urząd sprawować będę tylko dla dobra publicznego i pomyślności mieszkańców gminy. Tak mi dopomóż Bóg.”.

Przewodniczący Rady Czesław Greń stwierdził, że Pani Anna Grygierek złożyła przed Radą Miejską w Strumieniu ślubowanie, zatem z tą chwilą obejmuje urząd Burmistrza Strumienia.

Przewodniczący C. Greń złożył gratulacje Pani Burmistrz A. Grygierek z okazji ponownego objęcia tak zaszczytnej funkcji w naszej Gminie.

 

ad. 5.

 

Wystąpienia gości.

Radny powiatowy K. Gajdzica pogratulował radnym i Burmistrzowi Strumienia wyboru i życzył w tej kadencji dużo satysfakcji z podjętej misji na rzecz gminy Strumień.

Radny powiatowy K. Gajdzica poinformował, że na I sesji Rady Powiatu dokonano wyboru Przewodniczącego Rady Powiatu, którym został pan Stanisław Kubicjus. Kontrkandydatem w wyborach Przewodniczącego był pan Witold Dzierżawski. Starostą Cieszyńskim ponownie wybrany został pan Czesław Gluza i przy wyborach nie miał kontrkandydata. Poinformował też, że na II sesji Rady Powiatu znów nie dokonano wyboru wicestarostów Zarządu Powiatu Cieszyńskiego oraz wiceprzewodniczących Rady Powiatu Cieszyńskiego.

Przewodniczący C. Greń wyraził słowa nadziei, że radny powiatowy będzie tak jak do tej pory na bieżąco relacjonował nam działalność Rady Powiatu Cieszyńskiego, godnie nas reprezentując i przedstawiając problemy Gminy w Powiecie.

Przewodniczący C. Greń złożył gratulacje radnemu powiatowemu oraz życzył satysfakcji z pełnienia tej funkcji społecznej.

 

ad. 6.

 

Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym.

Informacja została przyjęta.

 

 

 

ad. 7.

 

Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

Przewodniczący C. Greń odczytał informację o składach osobowych czterech stałych Komisji Rady, które ukonstytuowały się na pierwszych posiedzeniach.

Przewodniczący C. Greń poprosił, aby przygotować dla nowych radnych kserokopie Statutu Gminy Strumień. Poinformował też, że w przygotowaniu jest projekt nowego Statutu Gminy Strumień, który planujemy uchwalić w marcu lub kwietniu 2011 r.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 8.

 

Przewodniczący C. Greń zapytał radnych, czy odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzedniej sesji są zadawalające oraz czy zgłaszają jeszcze jakieś dodatkowe pytania i uwagi?

Radni nie zgłosili uwag do odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzedniej sesji, nie zgłosili też żadnych nowych interpelacji.

 

ad. 9.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia do projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę na terenie gminy Strumień - wprowadziła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radny K. Pisiut stwierdził, że ma tylko jedno pytanie, które zadawał cztery lata temu i do dzisiaj nie znalazł odpowiedzi na nie: interesuje go wysokość zużycia wody w gminie Strumień, gdyż kolejny rok z rzędu nie doszukał się tych danych w materiałach przygotowywanych przez WZC Ustroń, na okoliczność zatwierdzania nowej taryfy na wodę.

Radny K. Pisiut poinformował też, że niektórzy twierdzą, że marża powyżej 80% to lichwa. WZC Ustroń kupuje wodę w Górnośląskim Przedsiębiorstwie Wodociągów w Katowicach i sprzedaje ją po narzucie ponad 100%. Stwierdził, że rozumie, iż są koszty, których nie da się pominąć, ale ile kosztuje wyprodukowanie wody przez WZC Ustroń? Zaproponował, aby przy przygotowywaniu materiałów dla rad przygotować również dodatkowo te dane, aby było wiadomo nad czym trzeba dyskutować, ponieważ, gdy się nie wie pewnych spraw wychodzą śmieszne rzeczy i powstają plotki. A są to zbyt poważne sprawy, żeby rozmawiać o nich, gdy się nie wie wszystkiego.

Dyrektor Wodociągów Ziemi Cieszyńskiej Sp. z o.o. w Ustroniu J. Stec złożył radnym oraz Burmistrzowi gratulacje z okazji wyboru na stanowiska, życzył też wytrwałości w trudnej pracy oraz udanej i owocnej współpracy.

Dyrektor J. Stec wyjaśnił radnemu K. Pisiutowi, że tematy, o których mówił były poruszane tylko w części w latach poprzednich. Przypomniał też, że taryfa musi być tak przygotowana i przedstawiona radzie, żeby przychody z niej wynikające pokrywały koszty i to jest pierwszą żelazną zasadą. Przypomniał też, że sposób prezentacji taryfy jest ściśle określony przepisami tzw. rozporządzeniem taryfowym i ustawą o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę. Jesteśmy Spółką jedenastu gmin, z czego w dziewięciu gminach jest prowadzona działalność wodociągowa związaną z realizacją zadania własnego gminy i taryfa jest sporządzana dla całej Spółki. Taryfa nie może zawierać więcej informacji niż wynika to z przepisów i jest opracowywana jest na podstawie kosztów poniesionych w roku poprzedzającym wprowadzenie taryfy i powiększonych o wskaźnik inflacji, czy też inne składniki kosztów, które są indywidualnie dobierane. Jako jedna z pozycji jest tam wskazana ilość zakupywanej wody dla gminy Strumien i Chybie, gdyż dla tych dwóch gmin woda dostarczana jest z Górnośląskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów w Katowicach. W cenie hurtowej dostawy wody nie są zawierane składniki dotyczące inwestycji, kosztów dystrybucji wody, koszty dostarczenia wody do mieszkań, kosztów opomiarowania tej wody, zafakturowania, windykacji, całej grupy kosztów administracyjnych tj. obsługi działu technicznego i obsługi służb ekonomiczno-księgowych. Cena hurtowa wody jest droższa od ceny wody, którą produkuje WZC Ustroń i taki jest sens produkowania wody we własnym zakresie. Niemniej jednak uwarunkowania geograficzne i ewentualne koszty związane z budową ujęcia na własne potrzeby nie pozwalają na to, żeby wodę dla gmin Chybie i Strumień pozyskiwać w inny sposób niż to się dzieje. Wszelkie informacje o ilościach wody sprzedanej i o kosztach przedstawiamy gminom co miesiąc w sprawozdaniach, które są składane na ręce członka Rady Nadzorczej. Jeżeli będzie taka potrzeba informacje te możemy przedstawiać również Radzie. Członkowie Zarządu WZC Ustroń bardzo chętnie wezmą udział w roboczych posiedzeniach komisji, przedstawiając pozataryfowe koszty. Przypomniał jeszcze raz, że taryfa jest ściśle określona ramami wynikającymi z odpowiedniego rozporządzenia i więcej informacji nie można w niej zawierać. Taryfa w jednobrzmiącym kształcie jest przedstawiana pozostałym właścicielom Spółki i w tym dokumencie informacja o zakupach wody jest dostarczana.

Radny K. Pisiut wyjaśnił, że jeżeli rozmawia się o taryfie to trzeba wiedzieć o czym dyskutować. Dobrze jest żeby ktoś ze Spółki uczestniczył w posiedzeniu komisji, gdyż trzeba też mieć pewne dane przy omawianiu taryfy. Mieszkańcy Gminy też chcą wiedzieć dlaczego Rada zgodziła się na podwyżkę wody, czy ścieków.

Dyrektor J. Stec odpowiadając zadeklarował chęć udziału w posiedzeniach komisji, na którym omawiana będzie taryfa. W posiedzeniu komisji może też uczestniczyć Kierownik Bazy w Strumieniu, czy przedstawiciel Rady Nadzorczej WZC Spółka z o.o. w Ustroniu.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że powyższą dyskusję wywołała na pewno wizyta na poprzedniej sesji Dyrektora Gminnego Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w Pawłowicach, gdzie wyszły znaczne różnice cenowe w przypadku ścieków i wody pomiędzy gminami Pawłowice i Strumień. Nasi mieszkańcy uważają, że jeżeli mieszkają tak blisko ujęcia wody, więc cena powinna być odpowiednia. Zrozumiałe jest to, że cena jest wypośrodkowana, gdyż teren działalności WZC jest rozległy, ale mimo wszystko różnice są dosyć spore. Biorąc pod uwagę cenę wody, która Spółka kupuje od GPW również jest znaczna różnica między obydwoma gminami, dlatego radni i mieszkańcy chcieliby wiedzieć, gdzie po drodze koszty narastają, które w końcu dają taką, a nie inną cenę w taryfie. Skąd bierze się taka różnica? Jesteśmy tak blisko, powinniśmy mieć tanio, a mamy drożej niż Pawłowice, które też kupują wodę w GPW.

Dyrektor J. Stec wyjaśnił, że trudno jest mówić w tej chwili o konkretnych cyfrach, gdyż ich nie mamy. Gmina uczestniczy w takim, a nie innym procesie funkcjonowania Spółki WZC na terenie całego Powiatu Cieszyńskiego, gdyż tak zdecydowały władze poszczególnych gmin. Trudno jest wnikać w cenę wody w gminie Pawłowice. Wybór formy organizacyjnej przedsiębiorstwa, które zostało skomunalizowane należał do gmin, które weszły w skład Spółki, między innymi Strumienia. Stało się to z większą lub mniejszą świadomością, ale takie są tego konsekwencje. Można było dokonać innego wyboru i wtedy dyskutowalibyśmy o innym zakresie i o innych problemach.

Burmistrz A. Grygierek dodając wyjaśniła: kiedy objęta urząd Burmistrza również analizowała sytuację, dlaczego gmina Strumień jest w Spółce WZC Ustroń, jak to funkcjonuje oraz jakie są koszty. Jako jedenaście gmin utworzyliśmy Spółkę WZC, oprócz taryfy są również i koszty inwestycyjne w dużej części pokrywane są ze środków WZC Ustroń. Dlatego w nowej kadencji, gdy są nowi radni dobrze by było, aby przedstawiciel WZC Ustroń wziął udział w posiedzeniach komisji.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że mieszkaniec gminy kupując produkt w postaci m3 wody chce, aby był on pełnowartościowy. Jeżeli jednak płacąc za 100% produkt możemy korzystać z niego w 50 lub 60%, a w święta w ogóle, wtedy jesteśmy źli i zdenerwowani. Pojawiła się pewna wątpliwość, gdyż na listopadowej sesji padły pewne wyjaśnienia odnośnie wymiany wodociągu na odcinku Zabłocie – Drogomyśl. Wiemy, że jeden odcinek od Zabłocia do skrzyżowania ul. Wiejskiej z ul. Kolejową w Drogomyślu trzeba wymienić, drugi odcinek od skrzyżowania ul. Wiejskiej z ul. Kolejową w kierunku ul. Głównej w Drogomyślu również podlega wymianie. Podczas dyskusji padły słowa że, wymieniony ma być tylko odcinek od ul. Głównej w Drogomyślu do skrzyżowania, a na odcinku od Zabłocia do skrzyżowania ul. Wiejskiej z ul. Kolejową ma być robiona tylko próba przeczyszczenia i udrożnienia wodociągu. W związku z powyższym poprosił o jednoznaczną odpowiedź jakie są plany WZC Ustroń odnośnie wymiany wodociągu na odcinku Zabłocie – Drogomyśl?

Dyrektor J. Stec odpowiedział: dokumentacja, na podstawie której WZC będzie ubiegać się o środki w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, który ma dość precyzyjnie określone możliwości udzielenia pożyczki, a WZC liczy na to, że po prawidłowo zrealizowanej inwestycji Fundusz umorzy nam spore kwoty pożyczki, które przeznaczać będziemy na zakres zadania, poszerzony o fragmenty, które nie były ujęte w projekcie technicznym. Ścisłe określenie warunków sprowadza się do tego, że WZC może we wniosku pożyczkowym może uwzględniać rurociągi z azbestocementu, a istnieje opinia, że rury z azbestocementu. Jedynym sposobem, aby móc zrealizować to zadanie z WFOŚiGW jest umieszczenie we wniosku głównie rurociągów azbestocementowych. Wymiana wodociągu bez poprawy zasilania byłaby rozwiązaniem średnio sensownym, a z tego Spółka WZC nie słynie.

Dyrektor J. Stec poinformował, że od Zabłocia do węzła redukcyjnego na skrzyżowaniu ul. Wiejskiej z ul. Kolejową w Drogomyślu są rury żeliwne i stalowe i w żaden sposób ich wymiana nie podlega dofinansowaniu ze środków WFOŚiGW. Umieszczenie tego wodociągu we wniosku spowodowałoby komplikacje w uzyskaniu środków z WFOŚiGW. Spółka WZC ma jeszcze zakres własnych prac do realizacji i ten odcinek wodociągu jest przewidziany do realizacji ze środków własnych WZC. Nie ma obawy, że zrobimy 20 kilometrów wodociągu, a potem rozłożymy ręce i powiemy, że nie ma w nim wody. Poinformował też, że nadal będą podejmowane próby wyczyszczenia tego odcinka wodociągu. Zadanie to nie wymaga, aż trzyletniego okresu inwestowania, ale po drodze występuje wiele problemów m. in.: z uzyskaniem map i koszty z ty związane, z uzyskaniem zgód mieszkańców na wejście w teren pomimo tego, że mieszkańcy Drogomyśla na zebraniu deklarowali, że nie będzie problemu z ich uzyskaniem.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że najważniejsza dla mieszkańców Drogomyśla jest wiadomość, że będzie wymieniany odcinek wodociągu od ul. Głównej do węzła redukcyjnego przy skrzyżowaniu ul. Wiejskiej z ul. Kolejową, a później jest kwestia wymiany dalszego odcinka do Zabłocia.

Dyrektor J. Stec zwrócił się z pytaniem do radnej U. Słowik: czy w Drogomyślu choć trochę poprawiło się ciśnienie wody, gdyż takie informację krążą?

Radna U. Słowik odpowiedziała, że ciśnienie wody w Drogomyślu troszeczkę się poprawiło, ale w weekendy i święta jest znów tragicznie.

Radna C. Skowron przekazała słowa podziękowania dla Dyrektora Spółki WZC w Ustroniu za remonty wodociągów wykonane w ostatnich latach w Zbytkowie przy ulicach: 1 Maja, Wyzwolenia, Starowiejskiej, Wiślańskiej, Wspólnej, Brzozowej i Strażackiej, która aktualnie jest w trakcie remontu.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr II/6/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 9 grudnia 2010 r. w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe zaopatrzenie w wodę na terenie gminy Strumień.

Uchwała w załączeniu.

Dyrektor J. Stec podziękował Radzie Miejskiej w Strumieniu za zrozumienie i podjęcie tak niepopularnej uchwały.

 

ad. 10.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2011 rok wraz z autopoprawką (w § 1 pkt 2 lit. d - otrzymuje brzmienie: „związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej w zakresie udzielenia świadczeń zdrowotnych, zajętych przez podmioty udzielające tych świadczeń”) – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Następnie Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z autopoprawką w § 1 pkt 2 lit. d.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr II/7/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 9 grudnia 2010 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości na 2011 rok.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 11.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2010 r. (wraz z autopoprawką) – przedstawiła Skarbnik D. Mitko.

Burmistrz A. Grygierek dodatkowo wyjaśniła, że jeżeli chodzi o zwiększenie dotacji dla ZGKiM o kwotę 33 tysięcy zł z przeznaczeniem na modernizację zalanych podczas majowej powodzi pomieszczeń zajmowanych na obiekcie Basenu kąpielowego przez Towarzystwo Śpiewacze „Lutnia” myśleliśmy, że dostaniemy pieniądze od ubezpieczyciela, podjęliśmy starania w tym kierunku. Niestety, pomimo odwołań odszkodowania nie otrzymaliśmy, więc remont musimy wykonać ze środków własnych. Są to pomieszczenia ogrzewane, mamy teraz sezon, w którym jest mniej robót budowlanych, więc może uda się jeszcze w tym roku wykonać te prace. Ponadto teraz stawki za roboty budowlane są o wiele atrakcyjniejsze niż w sezonie.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut poinformował, że Komisja wniosła jedną poprawkę do projektu uchwały - zmniejszenie kwoty dotacji dla ZGKiM do 18 tysięcy zł.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga i Przewodnicząca Komisji Oświaty, … - A. Żur poinformowali, że komisje nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radna M. Krutyła zapytała, w jakiej firmie ubezpieczona jest siedziba Towarzystwa Śpiewaczego „Lutnia”?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że siedziba „Lutni” sama osobno nie jest ubezpieczona. Ubezpieczony jest obiekt Basenu kąpielowego w całości. Wyjaśniła, że nie pamięta w jakiej firmie obiekt Basenu jest ubezpieczony, musimy sprawdzić polisę.

Dyrektor ZGKiM Ł. Pachuła poinformował, że jutro odpowie radnej, w jakiej firmie jest ubezpieczony obiekt Basenu kąpielowego w Strumieniu.

Radna M. Krutyła zawnioskowała o zmianę firmy ubezpieczeniowej dla obiektu Basenu kąpielowego – w przypadku jeżeli jest to PZU. Uzasadniając swój wniosek wyjaśniła, że firma PZU w ogóle nie sprawdziła się podczas tegorocznej powodzi.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut wyjaśnił, że wczoraj na posiedzeniu Komisji powstała dyskusja, gdyż nie widzieliśmy obiektu po powodzi, nie wiemy jakie prace faktycznie muszą tam być wykonane i w związku z tym wnioskowaliśmy o zmniejszenie dotacji do kwoty 18 tysięcy zł z przeznaczeniem tylko na zakup materiałów potrzebnych do remontu. Komisja uznała też, że planowanych prac remontowych nie da się wykonać w okresie zimowym.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut poinformował, że dzisiaj przed sesją razem z z-cą Burmistrza, Prezesem Towarzystwa Śpiewaczego „Lutnia” i Dyrektorem ZGKiM obejrzał pomieszczenia zajmowane przez „Lutnię” i stwierdził, że obiekt w tej chwili jest suchy, jest tam bardzo ciepło, gdyż pomieszczenia są ogrzewane i jest możliwość przeprowadzenia planowanego remontu. Poinformował, że po przeprowadzonej wizji lokalnej przychyla się do przekazania dotacji w kwocie 33 tysięcy zł dla ZGKiM z przeznaczeniem na remont zalanych pomieszczeń „Lutni”, gdyż jest realna możliwość wykonania planowanych prac. Stwierdził też, że jeżeli dajemy na coś środki musimy widzieć na co są one przeznaczane i wtedy z czystym sumieniem możemy powiedzieć, że są one dobrze wydane. Zwrócił się z prośbą do radnych, aby przyjęli propozycję zwiększenie kwoty dotacji dla ZGKiM o 33 tysiące zł.

Przewodniczący C. Greń wyjaśnił, że baliśmy się tego, że ściany w pomieszczeniach, które były zalane przez powódź są zawilgocone i jest tam zimno, wtedy na wiosnę remont trzeba będzie poprawiać. Zaproponował, aby przeprowadzić remont jeszcze w tym roku, aby chór „Lutnia” mógł jak najszybciej wrócić do swoich pomieszczeń.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie wniosek Komisji Budżetu o zmniejszenie dotacji dla ZGKiM do kwoty 18 tysięcy zł.

14 głosami „przeciw” i 1 głosie „wstrzymującym się od głosowania” – wniosek Komisji Budżetu został odrzucony.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z autopoprawką.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr II/8/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 9 grudnia 2010 r. w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2010 r.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 12.

 

Protokoły z I sesji, który był wyłożony do wglądu w biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – został przyjęty bez uwag.

 

ad. 13.

 

W wolnych wnioskach głos zabrali:

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że zgodnie z wnioskami Komisji Budżetu i Komisji Oświaty zostaną zakupione tablice interaktywne do pozostałych placówek oświatowych na terenie Gminy. Tablice interaktywne zakupione w ramach innych środków posiadają już: Szkoła Podstawowa w Strumieniu i w Zabłociu.

Wiceprzewodniczący S. Świtała zapytał czy są jakieś obostrzenia co do zakupu programów do tablic interaktywnych?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że żadnych obostrzeń nie ma.

Radny P. Faruga wnioskował w sprawach:

1)   aby firmy odśnieżające usuwały również błoto pośniegowe z bocznych dróg na terenie Gminy (po ostatnim ataku zimy boczne drogi są bardzo śliskie i niebezpieczne);

2)   zbyt późnego odśnieżania chodników dla pieszych zlokalizowanych przy drogach powiatowych na terenie Gminy (chodniki w zimie są nie do przejścia dla pieszych).

Z-ca Burmistrza R. Greń wyjaśnił, że w sprawie błota pośniegowego na bocznych drogach nie odpowie, gdyż radny ma całkowitą rację. Poinformował, że zwrócimy na to uwagę wszystkim firmom odśnieżającym drogi na terenie Gminy.

Z-ca Burmistrza poinformował, że firma odśnieżająca drogi powiatowe nie odśnieża chodników, ponieważ jest to bardzo mały zakres. Jest jedna firma, która wygrała przetarg na odśnieżanie dróg na terenie całego Powiatu, a odśnieżanie chodników na terenie gminy Strumień zlecone zostało przez firmę odśnieżającą drogi powiatowe ZGKiM w Strumieniu i płacone jest po przedłożeniu faktury. Rozmawialiśmy w tej sprawie z wykonawcą, przesłaliśmy pismo do Powiatu, aby zwiększyć częstotliwość odśnieżania chodników. Zapewnił też, że trwają zabiegi, by skoordynować czas pracy pługów odśnieżających drogi i sprzętu pracującego na chodnikach tak, aby jeden drugiemu nie utrudniał pracy.

Przewodniczący Rady C. Greń wnioskował w sprawach:

1)     aby posypywać pisakiem drogi powiatowe w najbardziej newralgicznych miejscach (na przystankach autobusowych i skrzyżowaniach itp.);

2)     posprzątania terenu wokół budynku Ośrodka Zdrowia w Drogomyślu po wymianie szamba.

Dyrektor Ł. Pachuła odpowiedział, że ziemię tę pozostawiono tam celowo. Wyjaśnił, że musimy mieć świadomość, że jest to świeży wykop i z czasem to miejsce osiądzie. Na zbiornikach z tworzywa sztucznego nie można sztucznie zagęszczać warstwy ziemi, którą zostały zasypane, gdyż teren musi naturalnie osiąść. Ziemia ta nie została tam zapomniana, ale celowo i z premedytacją zostawiona. Zrobimy tam porządek na wiosnę, gdyż wcześniej nie będzie możliwości.

Dyrektor Ł. Pachuła wyjaśnił, że ulice: Rynek, Łuczkiewicza i 1 Maja są solone, dlatego śnieg i lód w miarę szybko z nich znika. Natomiast pozostałe drogi boczne m. in. ulice: Cieszyńska, Pawłowicka, Ks. Londzina i wiele innych dróg gminnych nie solimy tylko posypujemy piaskiem na wzniesieniach i skrzyżowaniach. Solimy też skrzyżowania np. ul. Pawłowickiej i ul. Cieszyńskiej z ul. 1 Maja, aby samochody mogły bezpiecznie włączać się do ruchu, gdyż te drogi boczne są położone niżej,.

Dyrektor Ł. Pachuła poinformował, że ZGKiM nie posypuje dróg w zimie żużlem, gdyż nie można go używać.

Radna M. Krutyła wnioskowała do Komendanta Komisariatu Policji w Strumieniu, aby Policja zwracał uwagę na samochody parkujące, niezgodnie z przepisami ruchu drogowego, po obu stronach ul. Pocztowej w Strumieniu oraz Dyrektora ZGKiM w Strumieniu, aby ul. Pocztowa w zimie była posypywana solą.

Radna M. Krutyła poprosiła o zmianę proponowanego na 15 grudnia br. terminu posiedzenia Komisji Oświaty, gdyż w tym samym dniu zaplanowane jest zebranie Rady Mieszkańców Miasta Strumienia. Zaproponowała, aby połączyć posiedzenia Komisji Oświaty i Komisji Rolnictwa w dniu 16 grudnia br.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga poinformował, że Komisja Rolnictwa wstępnie ustaliła termin posiedzenia na 16 grudnia br. i jeżeli nie ma przeciwwskazań może odbyć swoje posiedzenie razem z Komisją Oświaty.

Ustalono, że 16 grudnia br. o godz. 1600 odbędzie się wspólne posiedzenie Komisji Oświaty i Komisji Rolnictwa.

Dyrektor Ł. Pachuła poinformował, że niedawno ZGKiM wywiózł zwały śniegu z Rynku i ulic przyległych. Wyjaśnił, że nie ma odpowiedniej pory, aby wjechać na ul. Pocztową i wywieźć z niej śnieg, gdyż po obydwu stronach ulicy są zaparkowane samochody. Zdarzają się sytuacje, że nie da przejechać samochodem osobowym po ul. Pocztowej, gdyż jest tam tak ciasno. I to jest ten problem.

Komendant R. Machaczka poinformował, że Policja daje mandaty i będzie ich dawać więcej jeżeli jest taka potrzeba.

Radny K. Pisiut zaproponował, aby w okresie zimowym na ul. Pocztowej ustawić znaki zakazu parkowania przemiennie: parzyste na jednej stronie i nieparzyste po drugiej. Wtedy ZGKiM będzie miał możliwość posprzątania przynajmniej jednej strony ul. Pocztowej.

Dyrektor Ł. Pachuła poinformował, że 90% samochodów parkujących na ul. Pocztowej jest własnością mieszkańców tejże ulicy i większość z nich swoje garaże i wjazdy na posesje ma z tyłu od strony ul. Podwale.

Radny Z. Podyma wnioskował, aby zwrócić do Wodociągów Ziemi Cieszyńskiej Sp. z o.o. w Ustroniu o przedstawienie na piśmie harmonogramu robót oraz wydatkowania środków związanych z wymianą wodociągu Zabłocie-Drogomyśl.

Burmistrz A. Grygierek stwierdziła, że jest to bardzo dobra uwaga. Poinformowała, że wystąpimy z pismem do WZC Ustroń o przedstawienie harmonogramu robót oraz wydatkowania środków, który jest załącznikiem do wniosku o pożyczkę z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Radny Z. Podyma stwierdził, że nie mamy żadnej możliwości kontroli na jakim etapie jest planowana inwestycja.

Radny T. Tolasz podziękował Dyrektorowi ZGKiM za zlikwidowanie leja, który powstał na skrzyżowaniu ulic: Lipowej i Nowej w Pruchnej.

Dyrektor Ł. Pachuła dodatkowo wyjaśnił, że jeżeli po zimie na miejscu zaasfaltowanego leja w drodze powstaną jakieś pofalowania wtedy na wiosną zostanie to poprawione.

Radny T. Tolasz zapytał ile ZGKiM otrzymuje za odśnieżanie chodnika w Pruchnej, ponieważ może jest inne rozwiązanie tej sprawy?

Dyrektor Ł. Pachuła odpowiedział, że godzina pracy małego ciągnika kosztuje 80 zł. Natomiast przejazd małym ciągnikiem przez wszystkie miejscowości od Strumienia poprzez Zbytków, Bąków, Pruchną, Drogomyśl, Zabłocie do Strumienia trwa 4 godziny.

Radny S. Balas wnioskował, aby zwrócić się do Gazowni o przesunięcie rury gazowej, która przebiega równo z krawędzią asfaltu ul. Kątek w Bąkowie i blokuje wszystko, gdyż biegnąca pod drogą rura, którą wymieniono miesiąc temu mogła być położona pół metra dalej. Wnioskował także o usunięcie starych betonowych rur, położonych 5 metrów dalej przy zakręcie, aby woda podczas roztopów miała gdzie ujść.

Radna U. Słowik wnioskowała w sprawach:

1)     studzienek w drodze powiatowej, ul. Głównej w Drogomyślu, które przy bardzo wzmożonym ruchu ciężkich samochodów (w związku z objazdem DK 81) zostały wepchnięte w podłoże;

2)     budowy drogi gospodarczej wzdłuż DK 81, pozwalającej mieszkańcom dzielnicy Dębina w Drogomyślu w szczególności dzieciom bezpieczne dotarcie do Centrum wsi.

Burmistrz A. Grygierek przypomniała, że po remoncie drogi krajowej było głośno i Dyrekcja Dróg Krajowych zapewniała nas, że sprawa drogi gospodarczej zostanie włączona do programu, do którego jak najbardziej się kwalifikuje. W listopadzie br. otrzymaliśmy pismo z Dyrekcji Dróg Krajowych, że czynią starania, aby realizacja tej inwestycji była ujęta w planach na lata 2011 – 2013. Podczas wcześniejszych rozmów zapewniano nas, że widoczne efekty w tej sprawie będą już w 2010 r. Jednak w czasie kryzysu sprawa ta przesunęła się na dalszy plan.

Burmistrz A. Grygierek zapewniła, że będziemy czynić dalsze starania, aby inwestycja związana z budową drogi gospodarczej w Drogomyślu była realizowana. Z trzech głównych punktów, o realizację których staraliśmy się w Dyrekcji Dróg Krajowych udało się zrealizować dwa: przejście przez dwupasmówkę w Bąkowie oraz połączenie ul. Turystycznej z ul. 1 Maja w Strumieniu, które rozpoczęto w bieżącym roku, a zakończone będzie w 2011 r. Mamy nadzieję, że trzeci punkt dotyczący budowy drogi gospodarczej wzdłuż drogi krajowej w Drogomyślu również uda się zrealizować, gdyż najważniejsza jest tu kwestia bezpieczeństwa, ponieważ DK 81 zmodernizowano kosztem zmniejszenia poboczy.

Przewodniczący C. Greń przypomniał, że jest jeszcze kwestia alternatywnego rozwiązania tej sprawy tj. wykup drogi śródpolnej od Agencji Nieruchomości Rolnych, łączącej ul. Dębina z ul. Główną w Drogomyślu, o którą czynimy starania. Wyjaśnił, że wykup tej drogi rozwiązałby dwie sprawy: bezpieczne poruszanie się pieszych oraz ruch samochodów, ponieważ wyjazd z ul. Dębina na DK 81 jest bardzo niebezpieczny. Wiemy, że pisma w tej sprawie są złożone w Agencji Nieruchomości Rolnych, ale decyzja w tej sprawie przedłuża się. Poprosił o informację w tej sprawie.

Z-ca Burmistrza R. Greń poinformował, że odbyło się w tej sprawie spotkanie z przedstawicielem Agencji Nieruchomości Rolnych. Wcześniej otrzymaliśmy od nich pismo, w którym proszą nas o zmianę planu zagospodarowania przestrzennego, aby teren ten był ujęty w planie jako droga. Przedyskutowaliśmy wspólnie ta sprawę i najprawdopodobniej unikniemy przeprowadzania zmiany planu zagospodarowania przestrzennego. Jest szansa, że w I kwartale 2011 r. będzie można spisać akt notarialny nabycia tej drogi przez gminę Strumień.

Z-ca Burmistrza R. Greń dodatkowo poinformował, że wg niego ważniejsza ze względu na bezpieczeństwo jest sprawa budowy drogi gospodarczej przez Dyrekcję Dróg Krajowych. Natomiast droga, którą chcemy przejąć ma około 1 km długości i jej remont będziemy musieli sfinansować ze środków własnych. Ponadto Agencja Nieruchomości Rolnych przejęcie tej drogi przez Gminę będzie warunkować tym, że ją wyremontujemy.

Przewodniczący C. Greń zapytał o króciutki odcinek drogi (ok. 150 m) w tym rejonie, który jest przedłużeniem drogi śródpolnej w stronę Ochab. Droga ta w wypadku jakiegokolwiek zablokowania DK 81 mogłaby stanowić możliwość objazdu.

Z-ca Burmistrza R. Greń wyjaśnił, że gmina Skoczów wyremontowała swój odcinek tej drogi, natomiast 150 m, które jest położona na naszym terenie jest w fatalnym stanie, a remont musimy sfinansować ze środków własnych.

Wiceprzewodnicząca C. Skowron wnioskowała do ZGKiM w Strumieniu o wyczyszczenie tablic informacyjnych na terenie Gminy z ogromnej ilości plakatów i ogłoszeń.

Przewodniczący C. Greń wnioskował do ZGKiM w Strumieniu o pomalowanie skorodowanych słupków, na których umocowane są znaki drogowe.

Przewodniczący C. Greń odczytał gratulacje i życzenia dla nowo wybranych radnych i Przewodniczącego Rady od Senatora RP Sławomira Kowalskiego.

Przewodniczący C. Greń przypomniał, że 29 grudnia br. upływa termin składania pierwszych oświadczeń majątkowych przez radnych.

 

ad. 14.

 

Przewodniczący C. Greń dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady II sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 1800) słowami „zamykam II sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

 

Protokołowała: Elżbieta Król

 

Przewodniczący Rady

Czesław GREŃ