Protokół Nr III/2010

obrad trzeciej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu,

odbytych w dniu 30 grudnia 2010 r. o godz. 1600

w sali obrad Urzędu Miejskiego w Strumieniu

Obecni: Radni Rady Miejskiej, sołtysi i przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorzy i kierownicy podległych Radzie jednostek i zakładów budżetowych – wg załączonych list obecności, pracownicy Urzędu Miejskiego w Strumieniu, Pełnomocnik Burmistrza Strumienia ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii i przedstawiciele lokalnej prasy.

Ponadto w obradach udział wzięli:

1.    Burmistrz Strumienia – mgr Anna Grygierek

2.    z-ca Burmistrza – inż. Roman Greń.

3.    Skarbnik Strumienia – mgr Danuta Mitko

4.    Sekretarz Strumienia – Daniela Kula

Porządek obrad:

    1.     Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

    2.     Przedstawienie porządku obrad.

    3.     Wystąpienia gości.

    4.     Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym.

    5.     Informacja przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

    6.     Interpelacje i zapytania radnych.

    7.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenia Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Strumień na lata 2011-2018.

    8.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2011.

    9.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie powierzenia gminie Bielsko-Biała w 2011 r. zadania publicznego w zakresie profilaktyki alkoholowej.

 10.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2010 r.

 11.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia wydatków niewygasających z upływem roku 2010.

 12.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części sołectwa Pruchna.

 13.     Informacja w sprawie wydanych decyzji dotyczących wzrostu wartości nieruchomości oraz o zgłoszonych żądaniach wypłaty odszkodowania dotyczącego obniżenia wartości nieruchomości w związku z uchwaleniem planów miejscowych.

 14.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nieodpłatne nabycie nieruchomości.

 15.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyznaczenia radnych do Zespołu ds. lokalowych.

 16.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchylenia Uchwały Nr LVII/440/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie skargi dotyczącej działalności Burmistrza Strumienia.

 17.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Burmistrza Strumienia.

 18.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchylenia uchwały Nr XXXV/253/2005 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 31 maja 2005 r. w sprawie przyjęcia zadań Powiatu Cieszyńskiego w zakresie zarządzania drogami powiatowymi w obrębie miasta Strumienia.

 19.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia wysokości stawek dotacji przedmiotowych dla samorządowego zakładu budżetowego na 2011 rok.

 20.     Zatwierdzenie protokołu z II sesji.

 21.     Informacje, wolne głosy i wnioski.

 22.     Zakończenie.

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył – Przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu Czesław Greń.

Przewodniczący C. Greń – na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 15 radnych, na 15 ustawowego składu Rady – obrady są zatem prawomocne.

Przewodniczący C. Greń przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, Burmistrza Strumienia, z-cę Burmistrza Strumienia, Skarbnika Strumienia, Sekretarza Strumienia, dyrektorów i kierowników podległych Radzie jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych, Sołtysów i Przewodniczącą Rady Mieszkańców Miasta Strumienia panią Marię Krutyła, Pełnomocnik Burmistrza Strumienia ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii, pracowników Urzędu Miejskiego oraz przedstawicieli lokalnej prasy „Nowej Formacji”.

 

ad. 2.

 

Przewodniczący C. Greń odczytał porządek obrad III sesji.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że wpłynął wniosek Burmistrza Strumienia z dnia 27 grudnia 2010 r. o wprowadzenie dwóch dodatkowych punktów do porządku obrad III sesji.

W związku z powyższym Przewodniczący C. Greń zaproponował, aby zgodnie z wnioskiem Burmistrza Strumienia, do porządku obrad sesji wprowadzić dwa dodatkowe punkty w brzmieniu:

1.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchylenia uchwały Nr XXXV/253/2005 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 31 maja 2005 r. w sprawie przyjęcia zadań Powiatu Cieszyńskiego w zakresie zarządzania drogami powiatowymi w obrębie miasta Strumienia.

2.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia wysokości stawek dotacji przedmiotowych dla samorządowego zakładu budżetowego na 2011 rok.

Przewodniczący C. Greń zaproponował też, aby nowe punktu wprowadzić do porządku obrad jako punkty o numerach 18 i 19, zaś dotychczasowe punkty o numerach 18, 19 i 20 otrzymają kolejno numery 20, 21 i 22.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie wniosek o wprowadzenie do porządku obrad nowego punktu o numerze 18.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) wprowadzono nowy pkt 18 do porządku obrad.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie wprowadzenie do porządku obrad nowego punktu o numerze 19.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) wprowadzono nowy pkt 19 do porządku obrad.

Następnie Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie cały porządek obrad wraz z wcześniej wprowadzonymi zmianami.

W głosowaniu - jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) - przyjęto porządek obrad III sesji.

 

ad. 3.

 

Punkt wypadł – nikt z gości nie zabrał głosu.

 

ad. 4.

 

Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Strumieniu otrzymał środki z Kapitału Ludzkiego w ramach konkursu na duży projekt, z którego skorzystają mieszkańcy Gminy.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 5.

 

Informacja przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

Przewodniczący C. Greń odczytał:

-            pismo Związku Gmin Wiejskich RP z gratulacjami i życzeniami na nową kadencję dla Przewodniczącego Rady i radnych,

-            pismo Starosty Cieszyńskiego z gratulacjami z okazji wyboru dla Przewodniczącego Rady i radnych,

-            kartki świąteczne z życzeniami od Rady Mieszkańców Miasta Strumienia i Szkoły Podstawowej w Strumieniu.

Informacja została przyjęta.

 

 

 

ad. 6.

 

Przewodniczący C. Greń zapytał radnych, czy odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzedniej sesji są zadawalające oraz czy zgłaszają jeszcze jakieś dodatkowe pytania i uwagi?

Radna U. Słowik podziękował za odpowiedzi na dwie interpelacje dotyczące ulic Głównej i Dębina w Drogomyślu.

Radna U. Słowik ponownie interpelowała o poprawę bezpiecznego dojścia i dojazdu mieszkańców dzielnicy Dębina w Drogomyślu do centrum wsi, w szczególności bezpieczeństwo dzieci i młodzieży uczęszczających do szkoły.

Radna U. Słowik w imieniu swoim i sołtysa Pruchnej przekazała słowa podziękowania dla Rady Miejskiej, Burmistrza, z-cy Burmistrza i pracowników Urzędu za cały rok wspólnej pracy i pomoc w rozwiązywaniu wielu problemów związanych z działalnością sołectw. Dodała też, że wiele problemów nie zostało jeszcze rozwiązanych ale będziemy nad nimi wspólnie pracować.

Z-ca Burmistrza R. Greń również przekazał podziękowania dla sołtys U. Słowik. Poinformował też, że zdajemy sobie sprawę ile spraw jest nie załatwionych i w miarę możliwości razem musimy wspólnie kontynuować je w nowym 2011 roku.

Z-ca Burmistrza R. Greń wyjaśnił, że pod obrady dzisiejszej sesji przedłożony jest projekt uchwały w sprawie przejęcia od Agencji Nieruchomości Rolnych drogi śródpolnej łączącej ul. Dębina z ul. Główną w Drogomyślu. Mamy szansę przejąć nieodpłatnie tą drogę w pierwszym kwartale 2011 r., akt notarialny będzie podpisywany w Warszawie.

Przewodniczący C. Greń dodał, że jest to jedna z dwóch propozycji poprawy bezpieczeństwa poruszania się mieszkańców dzielnicy Dębina w Drogomyślu. Drugą propozycją jest poszerzenie drogi gospodarczej, które finansowane miało być przez właściciela drogi. Jednak realizacja tej inwestycji odsunęła się czasie.

Radna C. Skowron interpelował o zmianę godzin otwarcia szaletów publicznych w Strumieniu. Aktualnie szalety publiczne są otwarte od 1400 do 2000, a powinny być otwarte również w godzinach dopołudniowych, w szczególności w okresie otwarcia „Strumieńskiego Betlejem”.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że owszem szalety są czynne od 14, ale za to są zamykane później o godzinie 20. Do godziny 14 są inne możliwości skorzystania z toalet m. in. jest otwarty ratusz, MGOK, są też toalety przy kościele. Również w lokalach gastronomicznych za odpłatnością można skorzystać z toalety. Uznaliśmy, że zamiast zamykać szalety o godzinie 18, lepiej niech są czynne dłużej, gdyż największa liczba osób odwiedza Strumień po południu. Jeżeli szalety będą czynne od 8, wtedy osoba zatrudniona będzie musiała pracować na dwie zmiany. Przy tych godzinach otwarcia mieścimy się w ośmiu godzinach, w ramach jednego etatu. Toalety są otwarte nie po to, aby generowały dochód, gdyż jest to nierealne. Wydłużając czas otwarcia, inaczej będziemy musieli organizować pracę. Dlatego stwierdziliśmy, że godziny od 14 do 20 będą najbardziej optymalne.

Radna C. Skowron wyjaśniła, że nie tak jest do końca, gdyż przyjeżdża wiele starszych, schorowanych osób, które nie potrafią chodzić po schodach i jest to dla nich problem.

Burmistrz A. Grygierek zaproponowała, aby Rada ustaliła godziny otwarcia szalet publicznych.

Przewodniczący C. Greń wyjaśnił, że są to szalety miejskie i musielibyśmy wypisać instrukcję, gdzie ludzie mają iść, z czego mają skorzystać. Przychodzą dopołudnia i odbijają się od drzwi wtedy, gdy idą za potrzebą i nie każdy ma czas gdzie indziej chodzić. Można rozważyć żeby w okresie otwarcia szopki szalety były czynne od godziny 8 czy 9 rano, a po miesiącu wrócić do normalnych godzin.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że właśnie dlatego na ten miesiąc ustaliliśmy żeby szalety były czynne do godziny 20.

Przewodniczący zaproponował, aby jak najszybciej rozważyć możliwość otwarcia szalet od godziny 9. Dodał też, że nie chcemy, aby sprawa ta wywołała jakieś niepotrzebne komentarze.

Wiceprzewodnicząca C. Skowron i Wiceprzewodniczący S. Świtała zaproponowali, aby szalety otwierać od godziny 10.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że przeanalizujemy tą propozycję. Poinformowała też, że przy kościele również są otwarte ogólnodostępne toalety.

Radna A. Żur stwierdziła, że szalety budowaliśmy nie tylko dla tych, którzy odwiedzają szopkę, ale też po to, żeby mieszkańcy przyjeżdżając do banku czy sklepu nie musieli iść do toalety aż do kościoła, bo w tygodniu i tak jest zamknięta.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że wiele osób korzysta z toalet w ratuszu.

Radna A. Żur zapewniła, że korzystanie z toalet w ratuszu dla wielu osób jest krępujące.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała żeby wszyscy mieli tego świadomość, że w przypadku godzin otwarcia szaletów od godziny 10 do 20 muszą tam być zatrudnione co najmniej dwie osoby. Zapewniła, że przyjmuje tą propozycję jako wniosek, przeanalizujemy koszty tego rozwiązania jeżeli Rada uważa, że tak będzie lepiej.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że mówimy przecież o problemach życiowych bardzo ważnych.

Radny T. Tolasz zapytał, czy modernizowana droga powiatowa w Pruchnej jest już odebrana?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała przecząco.

Radny T. Tolasz zapytał czy ktoś z Urzędu będzie uczestniczył w odbiorze tej drogi?

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że przed opadami śniegu i przed planowanym odbiorem drogi powiatowej w Pruchnej poprosiliśmy naszego inspektora nadzoru dróg, aby razem z pracownikiem Urzędu zajmującym się drogami i radnym K. Pisiutem przeszli całą drogę i spisali wszystkie uwagi, również te, które zgłaszała pani Sołtys. Wszystkie nasze uwagi i zastrzeżenia spisane na dwóch stronach przesłaliśmy do Powiatu z prośbą o uwzględnienie ich przy odbiorze. Poinformowała też, że Powiat nie musi nas informować o terminie odbioru.

Radny T. Tolasz interpelował, aby przy odbiorze modernizowanej drogi powiatowej (ul. Głównej w Pruchnej) zwrócić uwagę na to, że przy wysepce na wysokości plebanii kościoła katolickiej pomiędzy metalową barierą, a drogą znajduję się słup telekomunikacyjny.

Radny S. Balas interpelował, aby zainstalować rozbitą szybę na przystanku autobusowym w Bąkowie, przy ul. Głównej w rejonie salonu samochodowego OPEL.

Burmistrz A. Grygierek zapewniła, że w przyszłym roku zamontujemy szybę na przystanku, gdyż w tegorocznym budżecie nie mamy już środków na ten cel. Poinformowała też, że przystanki są niszczone, a koszty ich wymiany są dość wysokie. Wszystkie zniszczenia zgłaszamy na Policję. W tych przypadkach gdzie zostają ustaleni sprawcy, pociąga się ich do odpowiedzialności i pokrywają koszty napraw. Jednak w nie wszystkich przypadkach się to udaje.

Radny S. Balas interpelował dlaczego firma DIEGO z Warszowic nie wykonuje napraw pogwarancyjnych na chodniku przy ul. Głównej w Bąkowie?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że firma DIEGO wykonywała prace na chodniku w Bąkowie pod nadzorem Powiatu. Poinformowała, że rozeznamy sprawę i odpowiemy na piśmie.

Radny Z. Podyma podziękował za odpowiedź na interpelację w sprawie haromonogramu przebudowy wodociągu na odcinku od Zabłocia do Drogomyśla. Zapytał też, czy harmonogram, który przyślą Wodociągi Ziemi Cieszyńskiej będzie dostępny do wglądu?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała twierdząco.

Radna U. Słowik interpelowała o odśnieżanie chodników dla pieszych na mostach.

 

ad. 7.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie uchwalenia Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Strumień na lata 2011-2018 – przedstawiła Kierownik MOPS M. Florek.

Kierownik M. Florek dodatkowo poinformowała, że MOPS pierwsze środki unijne pozyskał w 2008 r. na realizację programu systemowego. W latach wcześniejszych uczyliśmy się, wnioski składaliśmy, ale często były one odrzucane. Wiemy, że w 2011 r. otrzymamy środki w wysokości około 400 tysięcy zł na realizację projektu pn. „Wykorzystaj swoją szansę”. W ramach tego projektu chcemy realizować staże dla kobiet 45+, niepracujących, zarejestrowanych, bądź nieaktywnych zawodowo. W ramach tego projektu będą też prowadzone szkolenia m. in. dla opiekunek nad chorym w domu, kursy prawa jazdy oraz porady psychologiczne i doradcy zawodowego. Oprócz tego mamy też informację, że uzyskały dofinansowanie kolejne dwa projekty pn..: „Aktywność bez barier” – koszt 50 tysięcy zł i „Młodzież naszą szansą” – koszt 50 tysięcy zł.

Kierownik M. Florek poinformowała, że jeżeli tylko zostanie ogłoszony konkurs MOPS będzie występował  z projektem na straże dla osób niepełnosprawnych.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr III/9/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 grudnia 2010 r. w sprawie uchwalenia Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Strumień na lata 2011-2018.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 8.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2011 – przedstawił Pełnomocnik Burmistrza Strumienia ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii W. Saltarius.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń zwrócił uwagę, na słuszność uwagi zgłaszanej na Komisjach dotyczącej problemu zabezpieczenia przewozu dzieci i młodzieży z sołectw na zajęcia organizowane w Hali sportowej. Dzieci ze Strumienia nie mają problemu z dojazdem. Dobrze się stało, że dojazdy takie organizowane są w ramach działalności świetlic i dzieci mają wtedy zapewnionego opiekuna.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr III/10/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 grudnia 2010 r. w sprawie Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2011.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 9.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie powierzenia gminie Bielsko-Biała w 2011 r. zadania publicznego w zakresie profilaktyki alkoholowej - przedstawił Pełnomocnik Burmistrza Strumienia ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii W. Saltarius.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że tak jak mówił Pełnomocnik W. Saltarius budowanie od podstaw przedsięwzięcia jakim jest izba wytrzeźwień w ramach jednej gminy, czy też kilku gmin jest nieopłacalne. Dlatego realizację tego zadania powierzamy innej gminie.

Przewodniczący C. Greń poprosił o wyjaśnienie dlaczego właśnie gminie Bielsko-Biała powierzamy realizację tego zadania, może gdzie indziej byłoby bliżej i taniej?

Pełnomocnik W. Saltarius odpowiedział, że działalność izby wytrzeźwień jest obwarowana wieloma szczegółowymi wymogami. W tym przypadku mamy do czynienia z zabezpieczeniem osobie przebywającej w izbie wymagań medycznych. Dość dawno temu Powiat Cieszyński wspólnie z gminami zastanawiał się nad współfinansowaniem i otwarciem izby wytrzeźwień, która obsługiwałaby nasz Powiat. Wtedy po podsumowaniu kosztów, które generuje tego typu placówka okazało się, że jest to nieopłacalne. Dlatego też, wszystkie gminy z terenu Powiatu zgodnie uznały, aby współfinansować już istniejącą placówkę w Bielsku-Białej.

Radny P. Faruga zapytał ilu pacjentów z terenu gminy Strumień i gmin sąsiednich korzysta z Izby Wytrzeźwień w Bielsku-Białej w ciągu roku?

Pełnomocnik W. Saltarius wyjaśnił, że w Gminnym Programie Profilaktyki i Rozwiązania Problemów Alkoholowych na 2011 r. mamy zaplanowaną na ten cel kwotę 5 tysięcy zł. Patrząc na przelicznik wtedy kiedy Izba Wytrzeźwień była jeszcze zakładem budżetowym płacimy 100 zł za działania profilaktyczne od jednego klienta. Ta analiza na 2011 r. była wykonywana w oparciu o trzy lata wstecz i rachunek jest prosty: do Izby Wytrzeźwień w Bielsku-Białej jest dowożonych średnio około 50 klientów z terenu gminy Strumień rocznie.

Przewodniczący C. Greń zapytał o tendencje w sprzedaży alkoholu w ostatnich latach czy ta sprzedaż maleje, czy wzrasta?

Pełnomocnik W. Saltarius odpowiedział, że tendencje na pewno nie maleją. Życie jest coraz trudniejsze, problemów w rodzinach jest coraz więcej i w wielu przypadkach są one rozwiązywane w sytuacjach upojenia alkoholowego. Natomiast tendencje w sprzedaży alkoholu rynek kształtuje sam. Biorąc pod uwagę liczbę wydawanych zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych, można stwierdzić, że rynek jest nasycony. Bardzo często funkcjonowanie nowego punktu sprzedaży trwa bardzo krótko, gdyż bankrutuje. Zauważył też, że tragedią gminy Strumień jest to, że jedna z hurtowni położonych na terenie Gminy jest zakładem pracy chronionej i jest zwolniona z opłat za zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych, a pieniędzy mogłoby być o wiele więcej.

Przewodniczący C. Greń wyjaśnił, że celowo doprowadza do rozszerzania pewnych tematów, gdyż chce aby zapoznać nowych radnych z tematyką spraw, szczególnie tych które uchwalamy corocznie.

Następnie Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr III/11/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 grudnia 2010 r. w sprawie powierzenia gminie Bielsko-Biała w 2011 r. zadania publicznego w zakresie profilaktyki alkoholowej.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 10.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2010 r. (wraz z autopoprawką) – przedstawiła Skarbnik D. Mitko.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z autopoprawką.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr III/12/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 grudnia 2010 r. w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2010 r.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 11.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie ustalenia wydatków niewygasających z upływem roku 2010 (wraz z autopoprawką) – przedstawiła Skarbnik D. Mitko.

Skarbnik D. Mitko przedstawiła autopoprawki do projektu uchwały:

-       w tytule uchwały rok „2009” zastępuję się rokiem „2010”,

-       w § 1 ust. 1 dodaje się lit. m - w brzmieniu „wydatki w wysokości 10 363,60 zł przewidziane na zadanie „Budatin-Strumień: Rewitalizacja i rozwój dziedzictwa kulturowego-wyposażenie galerii”,

-       w załączniku do uchwały kwota wydatków ogółem wynosi 1 118 268,58 zł, w tym wydatki majątkowe 1 107 932,74 zł,

-       w załączniku do uchwały dodaje się: dział 921 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, rozdział 92120 – Ochrona zabytków i opieka nad zabytkami § 6060 – Wydatki na zakupy inwestycyjne jednostek budżetowych w kwocie 10 363,60 zł.

Burmistrz A. Grygierek dodatkowo wyjaśniła, że przetarg na wyposażenie pomieszczeń Galerii został rozstrzygnięty. W związku z tym, że oddanie do użytku pomieszczeń Galerii trochę przesunęło się w czasie, umówiliśmy się z firmą, która wygrała przetarg, że nie będziemy płacić za wszystko w bieżącym roku. Zapłacimy im za wyposażenie, które musi być zamontowane w tym roku, a reszta będzie montowana w roku przyszłym. Część wynagrodzenia zostanie zatrzymana do zapłacenia w 2011 r. i będzie to gwarancją, że firma poustawia i zmontuje wyposażenie w Galerii i dostarczy go w należytym stanie.

Pełnomocnik W. Saltarius zwrócił uwagę, że w tytule uchwały jest błąd literowy, wpisany jest rok „2009”, a winien być wpisany rok „2010”.

Skarbik D. Mitko wyjaśniła, że błąd literowy w tytule uchwały jest ujęty w autopoprawkach.

Komisje nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radny M. Hus poprosił Burmistrza o rozwinięcie tematu wydatków niewygasających przewidzianych na oświetlenie uliczne.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że kwota 3 660 zł przeznaczona jest na projekt techniczny, na dodatkowe punkty oświetlenia ul. Głównej w Bąkowie. Pozwolenie na budowę lamp miało być wydane w tym roku, jednak ze względu na to, że procedura w Starostwie Powiatowym się przedłużyła, pozwolenie będzie wydane w 2011 r. Dlatego wykonanie projektu technicznego na wykonanie oświetlenia znalazło się w wydatkach niewygasających. Natomiast realizacja inwestycji będzie prowadzona ze środków budżetu Gminy w 2011 r.

Przewodniczący C. Greń zwrócił uwagę, że w bieżącym roku jest bardzo dużo inwestycji w toku, które znalazły się w wydatkach niewygasających na 2010 r. głównie ze względu na to, że pogoda nie pozwala na realizację pewnych zadań.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że wydatki niewygasające dotyczą różnych spraw, nie są związane tylko z zadaniami, które możemy realizować przy dobrej pogodzie. Na niektóre zadania umowy zawarte są np. w czerwcu i maju, tylko jedna umowa jest z listopada. Głównym problem jest to, że bardzo wydłużają się procedury związane z uzyskaniem pozwolenia na budowę. Na każdym etapie procedury są wnoszone odwołania i zażalenia, które powodują wydłużenie terminu wydania pozwolenia na budowę. Stwierdziła też, że dobrą zasadą, którą przyjęliśmy jest to, że rok wcześniej przygotowujemy projekty techniczne na planowane inwestycje.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że jego wcześniejsza wypowiedź dotyczyła zadania pn. „Przebudowa ul. Stokrotek i Fiołków w Drogomyślu”. W tym przypadku gdyby pogoda była sprzyjająca wykonawca wszedłby w teren jeszcze w bieżącym roku.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z autopoprawką.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr III/13/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 grudnia 2010 r. w sprawie ustalenia wydatków niewygasających z upływem roku 2010.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 12.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części sołectwa Pruchna – przedstawiła Sekretarz D. Kula.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr III/14/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 grudnia 2010 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części sołectwa Pruchna.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 13.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - Informację w sprawie wydanych decyzji dotyczących wzrostu wartości nieruchomości oraz o zgłoszonych żądaniach wypłaty odszkodowania dotyczącego obniżenia wartości nieruchomości w związku z uchwaleniem planów miejscowych – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała dodatkowo, że szykują się zmiany w przepisach. Do tej pory osoba posiadająca działkę budowlaną, którą użytkuje rolniczo płaci podatek taki jak od gruntów rolnych. Przygotowywany jest projekt ustawy, wg którego osoba posiadająca działkę budowlaną, pomimo tego, że jest ona użytkowana rolniczo będzie płaciła podatek taki jak od działki budowlanej. Wielu mieszkańców Gminy przekwalifikowało swoje działki na tereny budowlane, które nadal użytkuje rolniczo.

Radny P. Faruga zapytał, czy sytuacja ta dotyczy osoba, która nabyła działkę budowlaną, nie wybudował na niej budynku i użytkuje ją rolniczo?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że przepisy te jeszcze nie obowiązują w tej chwili trwają prace nad projektem ustawy w tej sprawie. Poinformowała też, że była na dwóch spotkaniach w Związku Gmin Wiejskich i Związku Miast Polskich gdzie informowano nas o tej sprawie.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że w związku z propozycjami wprowadzenia podatku katastralnego sytuacja może się odwrócić i gminy będą zasypane wnioskami o przekwalifikowanie działek w planach zagospodarowania przestrzennego z budowlanych na rolnicze, gdzie do tej pory było odwrotnie.

Informacja została przyjęta.

 

 

 

 

ad. 14.

 

Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nieodpłatne nabycie nieruchomości – przedstawili Przewodniczący C. Greń i Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń przypomniał, że po przecięciu ul. Dębina w kierunku Ochab jest tam bardzo zniszczony odcinek drogi, będący własnością Gminy. Wyraził nadzieję, że przy okazji remontu przejmowanej drogi i ten kawałek będzie wyremontowany, co pomoże w łatwiejszej komunikacji z sąsiednimi Ochabami, będzie też stanowić możliwość objazdu przy wyłączeniu ruchu na dwupasmówce.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr III/15/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 grudnia 2010 r. w sprawie wyrażenia zgody na nieodpłatne nabycie nieruchomości.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 15.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie wyznaczenia radnych do Zespołu ds. lokalowych – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut, Przewodnicząca Komisji Oświaty, … - A. Żur i Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga przedstawili jednobrzmiący wniosek Komisji: „Komisje wnioskują, aby do pracy w Zespole ds. lokalowych wyznaczyć radnych: Tadeusza Tolasza i Mariana Husa.”.

Radni T. Tolasz i M. Hus wyrazili zgodę na pracę w Zespole ds. lokalowych.

Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

13 głosami „za” i 2 głosami „wstrzymującymi się od głosowania” (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr III/16/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 grudnia 2010 r. w sprawie wyznaczenia radnych do Zespołu ds. lokalowych.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 16.

 

Projekt uchwały w sprawie uchylenia Uchwały Nr LVII/440/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie skargi dotyczącej działalności Burmistrza Strumienia – przedstawił Przewodniczący C. Greń.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący wyraził słowa zadowolenia, że udało się znaleźć salomonowe rozwiązanie w sprawie skargi państwa M. i A. Faranów.

Następnie Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr III/17/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 grudnia 2010 r. w sprawie uchylenia Uchwały Nr LVII/440/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie skargi dotyczącej działalności Burmistrza Strumienia.

Uchwała w załączeniu.

Przewodniczący C. Greń ogłosił 5-minutową przerwę w obradach.

 

ad. 17.

 

Projekt uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia Burmistrza Strumienia – przedstawił Przewodniczący C. Greń.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

10 głosami „za” i 3 „wstrzymujących się od głosowania” (głosowało 13 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr III/18/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 grudnia 2010 r. w sprawie ustalenia wynagrodzenia Burmistrza Strumienia.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 18.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie uchylenia uchwały Nr XXXV/253/2005 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 31 maja 2005 r. w sprawie przyjęcia zadań Powiatu Cieszyńskiego w zakresie zarządzania drogami powiatowymi w obrębie miasta Strumienia – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr III/19/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 grudnia 2010 r. w sprawie uchylenia uchwały Nr XXXV/253/2005 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 31 maja 2005 r. w sprawie przyjęcia zadań Powiatu Cieszyńskiego w zakresie zarządzania drogami powiatowymi w obrębie miasta Strumienia.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 19.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości stawek dotacji przedmiotowych dla samorządowego zakładu budżetowego na 2011 rok (wraz z autopoprawką) – przedstawił Dyrektor ZGKiM Ł. Pachuła.

Skarbnik D. Mitko przedstawiła autopoprawki do projektu uchwały:

-       w § 1 w punkach od 1 do 6 po wyrażeniu „m2” dodać słowa „powierzchni użytkowej”,

-       w § 1 pkt 7 po wyrażeniu „m2” dodać słowa „powierzchni zielonej”,

-       w § 1 pkt 8 po wyrażeniu „1 km” dodać słowa „długości drogi”,

-       § 2 otrzymuje brzmienie „Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Strumienia”.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z autopoprawką.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr III/20/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 30 grudnia 2010 r. w sprawie ustalenia wysokości stawek dotacji przedmiotowych dla samorządowego zakładu budżetowego na 2011 rok.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 20.

 

Protokół z II sesji, który był wyłożony do wglądu w biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – został przyjęty bez uwag.

 

ad. 21.

 

W wolnych wnioskach głos zabrali:

Radna M. Krutyła zaprosiła wszystkich zebranych na Przegląd Jasełek, które odbędą się 11 stycznia 2011 r. o godz. 930 w auli Gimnazjum w Strumieniu.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut odczytał wnioski Komisji:

1.     „Komisja wnioskuje, aby doposażyć ZGKIM w Strumieniu w rozdrabniacz do gałęzi.

2.     Komisja wnioskuje, aby zainstalować lampę oświetlenia na budynku Poczty w Drogomyślu, która oświetlałaby wejście do Świetlicy środowiskowej.”.

Przewodniczący C. Greń i Burmistrz A. Grygierek złożyli wszystkim zebranym życzenia zdrowia, szczęścia, pomyślności i dobrej współpracy w Nowym Roku.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że wpłynęło zaproszenia na Spotkanie Opłatkowe z Biskupem, które odbędzie się 4 stycznia 2011 r. w Bielsku-Białej.

Radny Z. Podyma w imieniu Rady Sołeckiej sołectwa Drogomyśl złożył życzenia szczęśliwego Nowego Roku dla Burmistrza i Przewodniczącego Rady.

 

ad. 22.

 

Przewodniczący C. Greń dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady III sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 1800) słowami „zamykam III sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

 

Protokołowała: Elżbieta Król

 

Przewodniczący Rady

Czesław GREŃ