Protokół Nr LVII/2010

obrad pięćdziesiątej siódmej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu,

odbytych w dniu 9 listopada 2010 r. o godz. 1200

w sali obrad Urzędu Miejskiego w Strumieniu

Obecni: Radni Rady Miejskiej, sołtysi i przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorzy i kierownicy podległych Radzie jednostek i zakładów budżetowych – wg załączonych list obecności, pracownicy Urzędu Miejskiego w Strumieniu, poseł na Sejm RP, radni powiatowi, Dyrektor Gminnego Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w Pawłowicach, Dyrektor Wodociągów Ziemi Cieszyńskiej Sp. z o.o. w Ustroniu, mieszkańcy Gminy i przedstawiciele lokalnej prasy.

Ponadto w obradach udział wzięli:

1.    Burmistrz Strumienia – mgr Anna Grygierek

2.    z-ca Burmistrza – inż. Roman Greń.

3.    Skarbnik Strumienia – mgr Danuta Mitko

4.    Sekretarz Strumienia – Daniela Kula

Porządek obrad:

    1.     Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

    2.     Przedstawienie porządku obrad.

    3.     Wystąpienia gości.

    4.     Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym.

    5.     Informacja przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

    6.     Interpelacje i zapytania radnych.

    7.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie gminy Strumień oraz ustalenia dopłaty.

    8.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia cen i opłat za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków na ternie części sołectwa Bąków.

    9.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie aktualności studium oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego gminy Strumień.

 10.     Rozpatrzenie informacji o stanie realizacji zadań oświatowych w gminie Strumień za poprzedni rok szkolny w tym o wynikach sprawdzianów i egzaminów.

 11.     Informacja o działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu pod katem problematyki zagrożeń społecznych.

 12.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków Gminnego Zespołu Interdyscyplinarnego w Strumieniu oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania.

 13.     Informacja o stopniu realizacji inwestycji przewidzianych w budżecie Gminy oraz Wieloletnim Planie Inwestycyjnym.

 14.     Informacja o ilości pozyskanych środków zewnętrznych na realizację zadań w Gminie.

 15.     Informacja Przewodniczącego Rady, Burmistrza oraz Wojewody Śląskiego na temat oświadczeń majątkowych złożonych w 2010 roku.

 16.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2010 r.

 17.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie określenia warunków i trybu finansowania zadań własnych gminy Strumień w zakresie sprzyjania rozwojowi sportu.

 18.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie nagród za wysokie wyniki sportowe.

 19.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie Programu współpracy gminy Strumień z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2011.

 20.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części sołectwa Pruchna.

 21.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia Programu Rewitalizacji Miasta Strumień.

 22.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie nowych licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką osobową przeznaczonych do wydania w roku 2011.

 23.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie skargi dotyczącej działalności Zespołu Obsługi Szkół i Szkoły Podstawowej w Strumieniu.

 24.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie skargi dotyczącej działalności Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu.

 25.     Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie skargi dotyczącej sytuacji powodziowej w Strumieniu.

 26.     Informacja o działalności Rady Miejskiej w Strumieniu w kadencji 2006 – 2010.

 27.     Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie skargi dotyczącej działalności Burmistrza Strumienia.

 28.     Zatwierdzenie protokołu z LVI sesji.

 29.     Informacje, wolne głosy i wnioski.

 30.     Zakończenie.

Przebieg obrad:

 

ad. 1.

 

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył – Przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu Czesław Greń.

Przewodniczący C. Greń – na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 14 radnych, na 15 ustawowego składu Rady – obrady są zatem prawomocne.

Przewodniczący C. Greń przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, Burmistrza Strumienia, z-cę Burmistrza Strumienia, Skarbnika Strumienia, Sekretarza Strumienia, dyrektorów i kierowników podległych Radzie jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych, Sołtysów i Przewodniczącą Rady Mieszkańców Miasta Strumienia Marię Krutyła, pracowników Urzędu Miejskiego, poseł Bożenę Kotkowską i radnych powiatowych pana Karola Gajdzicę i Edwarda Dudkowiaka, Dyrektora Gminnego Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w Pawłowicach Tomasza Heroka, Dyrektora Wodociągów Ziemi Cieszyńskiej Sp. z o.o. w Ustroniu Janusza Steca, mieszkańców Gminy i przedstawicieli lokalnej prasy „Nowej Formacji”.

 

ad. 2.

 

Przewodniczący C. Greń odczytał porządek obrad LVII sesji.

Następnie Przewodniczący C. Greń zgłosił wniosek, aby do porządku obrad wprowadzić dodatkowy punkt pn. „Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie skargi dotyczącej działalności Burmistrza Strumienia”. Poinformował, że projekt uchwały w sprawie rozpatrzenie skargi państwa Marii i Adama Faranów wprowadzamy jako dodatkowy punkt ponieważ skarga wpłynęła do biura Rady po wysłaniu materiałów sesyjnych radnym. Zaproponował też, aby dodatkowy punkt otrzymał nr 27, zaś dotychczasowe punkty 27, 28 i 29 otrzymały kolejno nr 28, 29 i 30.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie wniosek o wprowadzenie dodatkowego pkt 27 do porządku obrad sesji.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) wprowadzono nowy pkt 27 do porządku obrad sesji.

Następnie Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie cały porządek obrad wraz z wcześniej wprowadzoną zmianą.

W głosowaniu - jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) - przyjęto porządek obrad LVII sesji.

 

ad. 3.

 

Wystąpienia gości.

Burmistrz A. Grygierek wraz z Przewodniczącym C. Greniem wręczyli listy gratulacyjne i wiązanki kwiatów dla: Barbary Żerdki, do niedawna Dyrektor Szkoły Podstawowej w Strumieniu, która otrzymała Medal Komisji Edukacji Narodowej za szczególne zasługi dla oświaty i wychowania, w szczególności w zakresie działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, twórczości dla dzieci i młodzieży oraz kształcenia i doskonalenia nauczycieli oraz Ewy Homa, Dyrektora Szkoły Podstawowej w Zabłociu i Małgorzaty Orawskiej, Dyrektora Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Bąkowie, które otrzymały Srebrne Medale za Długoletnią Służbę oraz wzorowe, wyjątkowo sumienne wykonywanie obowiązków wynikających z pracy zawodowej w służbie państwa.

Poseł na Sejm RP Bożena Kotkowska odczytała list gratulacyjny parlamentarzystów dla Burmistrza i Rady Miejskiej w Strumieniu w podziękowaniu za pracę samorządową w mijającej kadencji.

Z-ca Burmistrza R. Greń wraz z Przewodniczącym C. Greniem przekazali słowa podziękowania i wiązankę kwiatów dla pani poseł B. Kotkowskiej.

Radny powiatowy Karol Gajdzica podziękował Burmistrzowi, Radzie Miejskiej w Strumieniu, administracji oraz organizacjom i stowarzyszeniom za owocną współpracę w mijającej kadencji

Radny powiatowy Edward Dudkowiak podziękował Burmistrzowi i Radzie Miejskiej za czteroletnią udaną współpracę.

Przewodniczący C. Greń podziękował radnym powiatowym za współpracę, która zawsze układała się bardzo dobrze. Radni powiatowi zaszczycali swoją obecnością nie tylko sesje Rady lecz również wiele różnych uroczystości i imprez. Zawsze byli otwarci na nasze problemy i na bieżąco relacjonowali sprawy, które dotyczyły gminy Strumień, a były przedmiotem obrad sesji Rady Powiatu. Wyraził też nadzieję, że współpraca ta również w przyszłości będzie układać się tak samo dobrze.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że Śląski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Częstochowie na ręce Burmistrz A. Grygierek przekazał gratulacje i wyrazy uznania za zajęcie II miejsca w konkursie regionalnym „Przyjazna Wieś” za projekt pn. „Stworzenie Centrum Kulturalno-Rekreacyjnego Parku miejskim w Strumieniu”.

 

ad. 4.

 

Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym.

Burmistrz A. Grygierek podziękowała pani Poseł, radnym powiatowym za wsparcie w okresie mijającej kadencji.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała:

-            pozyskaliśmy kolejne 500 tysięcy zł na modernizacje dróg, jest to promesa z Ministerstwa na remonty dróg po powodzi. W sumie pozyskaliśmy promesę na remonty dróg po powodzi w kwocie 1 miliona zł, przetargi na remonty dróg są ogłoszone, jutro odbędzie się otwarcie ofert (mieliśmy wątpliwości, czy zdążymy z położeniem nakładek asfaltowych, gdyż jest już listopad, ale mamy nadzieją, że pogoda się utrzyma i zdążymy na czas).

-            otrzymaliśmy ponad 40 tysięcy zł z Ministerstwa Edukacji na wyposażenie nowo oddanych sal lekcyjnych w przyziemiu Gimnazjum w Strumieniu,

-            otrzymaliśmy 25 tysięcy zł na doposażenie nowo otwartych sal w Zespole Szkół w Drogomyślu,

-            rozstrzygnęliśmy przetargi na zimowe utrzymanie dróg gminnych, a informacja o firmach odśnieżających jest umieszczona na stronie internetowej Gminy,

-            w trakcie są prace związane z wykonaniem odwodnienia budynku Szkoły Podstawowej w Zabłociu,

-            otrzymaliśmy dofinansowanie z Ministerstwa Edukacji na wykonanie podjazdu dla osób niepełnosprawnych do budynku Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Bąkowie, jest rozstrzygnięty przetarg i wybrana firma, która będzie realizować to zadanie,

-            również w ramach dofinansowanie będzie wykonane ogrodzenie wokół obiektu Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Bąkowie.

Z-ca Burmistrz R. Greń stwierdził, że podczas ostatniej powodzi o wielu istotnych rzeczach nie wiedzieliśmy, co należy zrobić by zminimalizować jej skutki. Od powodzi w 1997 r. pewne prace nie zostały wykonane, gdyż stwierdzono wtedy, że taka powódź zdarza się raz na tysiąc lat. Teraz gdy nas zalało było za późno, by uruchomić śluzy, klapy i inne urządzenia. Poinformował też, że na ukończeniu jest montaż newralgicznej klapy na śluzie na oczyszczalni, która przynajmniej z pięćdziesiąt lat w ogóle nie była używana. Teraz będzie sprawna. W Strumieniu na Podwalu cztery klapy na sieci kanalizacji, która odprowadza wodę z centrum miasta również nie działały. W tej chwili urządzenia te również będą działać.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 5.

 

Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 6.

 

Przewodniczący C. Greń zapytał radnych, czy odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzedniej sesji są zadawalające oraz czy zgłaszają jeszcze jakieś dodatkowe pytania i uwagi?

Radna A. Żur interpelowała, aby na terenie gminy Strumień powstała kompostownia, w której można by utylizować liście i trawę.

Radna A. Żur podziękowała również za pisemną odpowiedź na interpelację w sprawie odwodnienia ul. A. Berndt w Strumieniu (odprowadzenie wód deszczowych z boiska szkolnego, lasku i drogi).

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że wszystkie gminy Powiatu Cieszyńskiego miały pomysł budowy wspólnej kompostowni w Skoczowie, ale na razie nie wiadomo, w jakim kierunku projekt ten zmierza. Poinformowała też, że istniejąca w pobliżu kompostownia ma problemy z brakiem surowca do przetwarzania. Obiecała też, że rozeznamy temat, gdzie ewentualnie mieszkańcy Gminy mogliby składować liście i skoszoną trawę. Dodała też, że taka informacja będzie dostępna w styczniu.

Radny P. Faruga interpelował, aby jak najszybciej otworzyć nowo wybudowane szalety publiczne w Strumieniu oraz odpowiednio je oznakować.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że szalety publiczne są już odebrane i w najbliższym czasie zawieszona zostanie tabliczka informacyjna z godzinami otwarcia. Oznakowania informujące o szaletach publicznych umieścimy na budynku komunalnym naprzeciw kościoła i na Rynku.

Przewodniczący C. Greń interpelował w sprawie - na jakim etapie znajduje się odnowienie dróg na osiedlu w Drogomyślu - po zakończonym inwestycji odwodnieniu osiedla.

Z-ca Burmistrza R. Greń odpowiedział, że wczoraj rozstrzygnięto przetarg na odnowienie dróg na osiedlu w Drogomyślu. Do przetargu zgłosił się 13 firm. Oferty są jeszcze oceniane, ale wstępnie można poinformować, że wygrała firma z Raciborza. Rozpiętość cenowa w ofertach wynosiła prawie 200 tysięcy zł. Jest to pierwszy etap tej inwestycji.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że można liczyć na to, że prace rozpoczną się jeszcze w bieżącym roku.

Z-ca Burmistrza R. Greń odpowiedział twierdząco, informując również, że prace mają być gotowe do końca czerwca 2011 r. Wszystko jednak zależy od pogody.

Przewodniczący C. Greń interpelował o uporządkowanie terenu po wymianie szamba przy obiekcie Ośrodka Zdrowia w Drogomyślu, którą wykonywał ZGKiM w Strumieniu.

Radna C. Skowron ponownie interpelowała w sprawach:

1)     naprawy poboczy przy ul. Wspólnej w Strumieniu i Zbytkowie;

2)     wystąpienia do Powiatowego Zarządu Dróg Publicznych w Cieszynie o likwidację ogromnej dziury w nawierzchni drogi powiatowej ul. Wyzwolenia w Zbytkowie, na wysokości sklepu spożywczego GS „SCH”.

Burmistrz A. Grygierek zapewniła, że ponownie wystąpimy do z pismem do Powiatowego Zarządu Dróg Publicznych w Cieszynie w tej sprawie.

Radny I. Duda interpelował o likwidację dziury w nawierzchni drogi wojewódzkiej ul. Kolejowej w Strumieniu, na wysokości Baru „Rumcajs”.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że ul. Kolejowa w Strumieniu jest drogą wojewódzką, którą zarządza Powiat Żywiecki. Poinformowała też, że w ubiegłym tygodniu przeprowadziła rozmowę telefoniczną w tej sprawie i ma nadzieję, że zostanie to w najbliższym czasie zrobione. Gmina nie może tego wykonać, gdyż nie jest nasz majątek.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że Powiatowy Zarząd Dróg Publicznych sfrezował pnie przy ul. Głównej w Drogomyślu w rejonie mostu na rzece Wiśle i nie zagrażają już bezpieczeństwu poruszających się tą drogą samochodów.

Przewodniczący C. Greń interpelował w sprawach:

1)     ponownego wystąpienia do Powiatowego Zarządu Dróg Publicznych w Cieszynie o wyczyszczenie rowu przy drodze powiatowej ul. Głównej w Drogomyślu, na odcinku pomiędzy wlotem i wylotem ul. Konwaliowej;

2)     zamontowania barierki na odcinku ul. Wiejskiej w Drogomyślu w miejscu gdzie wyremontowane koryto potoku Młynówka bezpośrednio przylega do drogi.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że występowaliśmy już do Powiatowego Zarządu Dróg Publicznych w Cieszynie o wyczyszczenie rowu przy ul. Głównej w Drogomyślu. Będziemy więc monitować do Powiatu w tej sprawie.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że w sprawie zamontowania barierek w Drogomyślu przy ul. Wiejskiej prowadziliśmy już rozmowy z inwestorem, czyli Zarządem Melioracji i Urządzeń Wodnych i zobaczymy jaki będzie efekt. Temat ten jest nam już znany.

Radny M. Hus ponownie interpelował, aby na skrzyżowaniu ulic Szkolnej i Jarząbkowickiej w Bąkowie, ul. Szkolną oznakować jako drogę z pierwszeństwem przejazdu, gdyż do tej pory nie otrzymał żadnej odpowiedzi.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że sprawa oznakowania skrzyżowania ulic jest w trakcie załatwiania, a radny otrzyma pisemną informację na ten temat.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor interpelował w sprawie wprowadzenia ruchu jednokierunkowego na ul. Ks. Londzina w Strumieniu (czy ruch jednokierunkowy jest wprowadzony na czasowo, czy docelowo oraz o ustawienie znaku informującego o ruchu jednokierunkowym przed skrzyżowaniem z ul. Podwale - na wysokości budynku byłej Rozlewni).

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że jeżeli chodzi o oznakowanie ulicy jednokierunkowej - to wykonana została nowa tablica. Poinformowała, że wprowadzenie ruchu jednokierunkowego na ul. Ks. Londzina w Strumieniu nie jest czasowe lecz docelowe. Na etapie przygotowywania koncepcji zmiany organizacji ruchu w mieście przeprowadzone zostały konsultacje z mieszkańcami. Ruch jednokierunkowy na ul. Ks. Londzina wprowadzono po to, aby choć trochę odciążyć Rynek oraz, aby zapobiec pękaniu budynków posadowionych przy tej ulicy. Zaproponowała też, aby doprecyzować ewentualne pretensje mieszkańców w tej sprawie.

Radny I. Duda interpelował o przedstawienia informacji jakie prace, za jaką kwotę zostały wykonane do tej pory na Basenie kąpielowym w Strumieniu.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że na Basenie przeprowadzone zostały niezbędne prace, przede wszystkim związane z zabezpieczeniem dachu na obiekcie, który przeciekał. Zapewniła, że szerszą informację na ten temat radny otrzyma na piśmie. Przy okazji poinformowała też, że przygotowujemy wniosek na dofinansowanie modernizacji Basenu, który chcemy złożyć do Programu Rewitalizacji. Wniosek ten obejmować będzie modernizację budynku basenu, niecki i terenu wokół.

Przewodniczący C. Greń ogłosił 10-minutową przerwę w obradach.

 

ad. 7.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia do projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie gminy Strumień oraz ustalenia dopłaty - wprowadził z-ca Burmistrza R. Greń.

Dyrektor Wodociągów Ziemi Cieszyńskiej Sp. z o.o. w Ustroniu J. Stec poinformował, że spełniając wymóg ustawowy jesteśmy zobowiązani odnieść się do taryfy na rok kolejny. Z przepisów wynika, że taryfa, czyli cena za ścieki ma być tak skonstruowana, aby koszty wynikające z eksploatacji oczyszczalni i sieci kanalizacyjnej zostały pokryte dochodami z tego tytułu. Przygotowaliśmy wniosek, który został zweryfikowany, odbyło się również spotkanie z władzami Gminy na etapie weryfikacji. Wystąpiliśmy z propozycją podniesienia taryfy o 17 groszy tj. o niespełna 2,5% w stosunku do aktualnie obowiązującej taryfy i mieścimy się w prognozowanej inflacji na rok przyszły. Przyjęliśmy taki model, że taryfę podnosimy o procent zbliżony do inflacji.

Dyrektor J. Stec zwrócił się do Rady o podjęcie przedstawionej uchwały.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że temat zatwierdzenia taryfy pojawia się co roku i zawsze wywołuje emocje, gdyż nikt nie chce płacić więcej.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń zapytał, czy jest szansa, żeby u nas ścieki kiedyś potaniały?

Dyrektor J. Stec odpowiedział, że powyższe pytanie należy do pytań z rodzaju abstrakcyjnych. Wyjaśnił, że taryfa jest wynikiem ułamka, gdzie licznikiem są koszty, a mianownikiem ilość ścieków doprowadzanych siecią kanalizacyjną do oczyszczenia na oczyszczalnię. Koszty przy tego typu działalności wynoszą około 80% i są stale, gdyż nie mamy wpływu na ich wielkość tj. energia elektryczna, podatki, opłaty i wynagrodzenia już i tak minimalnej ilości załogi. Natomiast ilość ścieków jest taka jaka jest, a oczyszczalnia w Strumieniu ma o wiele większe możliwości przepustowe i dlatego jest dość droga i energochłonna przez zastosowane tam technologie. Niewiele też udało się wybudować nowych sieci kanalizacyjnych. Oczyszczalnia ścieków jest bardzo drogą inwestycją. WZC jest tylko eksploatatorem oczyszczalni ścieków i sieci kanalizacyjnej i nie ma większego wpływu na inwestycje. Dlatego koszty muszą zostać pokryte częściowo przez dopłatę z budżetu Gminy, tak jak ma to miejsce w Strumieniu oraz przez to co zostało ujęte we wniosku taryfowym.

Radna C. Skowron stwierdziła, że Wodociągi Ziemi Cieszyńskiej wymieniły odcinek wodociągu przy ulicach Brzozowej i Wspólnej w Zbytkowie. Zapytała też, co z ulicami Strażacką i Akacją, gdyż widać, że przygotowania trwają, ale nie wiadomo kiedy inwestycja się rozpocznie?

Dyrektor J. Stec poinformował, że na ulicach Brzozowej i Wspólnej w Zbytkowie wymieniono 603 m wodociągu głównego i 254 m podłączeń domowych za kwotę 164 tysiące złotych. Natomiast realizacja wymiany wodociągu przy ul. Strażackiej w Zbytkowie rozpocznie się w tym tygodniu i jest to inwestycja dość złożona. Część sfinansowana do kwoty 200 tysięcy zł zostanie zrealizowana w bieżącym roku, natomiast pozostała część wykonana będzie na początku przyszłego roku. Poinformował też, że jeżeli pogoda będzie sprzyjać może całość wodociągu uda wymienić się jeszcze w tym roku.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

11 głosami „za”, 1 głosie „przeciw” i 2 głosach „wstrzymujących się od głosowania” (głosowało 14 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr LVII/426/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie gminy Strumień.

Uchwała w załączeniu.

Przewodniczący C. Greń zapytał co z poprawą ciśnienia wody w Drogomyślu i wymianą azbestowego wodociągu na odcinku od Zabłocia i wzdłuż ulicy Wiejskiej, aż do Centrum Drogomyśla?

Dyrektor J. Stec poinformował, że dokumentacja techniczna na wymianę omawianego wodociągu jest gotowa. W pierwszej kolejności prace mają się odbyć na odcinku od Zabłocia do skrzyżowania z ul. Wiejską. Wszystkie prace obejmować będą wymianę 18 km wodociągu. Wykonana będzie wymiana wszystkich odgałęzień, które mogą zakłócać przepływ wody. Wymieniony zostanie między innymi odcinek wodociągu w kierunku kościoła katolickiego, co wpłynie na poprawę zasilania w wodę sąsiedniego sołectwa Zaborze.

Dyrektor J. Stec zapewnił, że przygotowana dokumentacja na wymianę wodociągu Zabłocie-Drogomyśl niebawem zostanie złożona w Starostwie Powiatowym w Cieszynie, celem uzyskania pozwolenia na budowę.

Na sesję przybył spóźniony wiceprzewodniczący S. Świtała, od tej chwili w sesji uczestniczy pełny 15 osobowy skład Rady.

Dyrektor J. Stec podziękował za podjęcie uchwały w sprawie zatwierdzenia taryfy za zbiorowe odprowadzanie ścieków. Przekazał słowa podziękowania Burmistrzowi i Radzie Miejskiej w Strumieniu za współpracę oraz życzył powodzenia w zbliżających się wyborach samorządowych.

 

ad. 8.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia  do projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia cen i opłat za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie części sołectwa Bąków – wprowadził z-ca Burmistrza R. Greń i Dyrektor Gminnego Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w Pawłowicach T. Herok.

Dyrektor T. Herok poinformował, że takie modele współpracy istnieją już w kraju. Przykładem jest gmina Pawłowice, która ma podpisane umowy o współpracy z sąsiednimi gminami Jastrzębiem Zdrój i Żorami. I na takie samej zasadzie, oni sprzedają wodę u nas, a my odbieramy im ścieki, gdyż gminy te nie mają swojej sieci kanalizacyjnej.

Dyrektor T. Herok poinformował, że w okresie mijającej kadencji gmina Pawłowice poczyniła inwestycje w infrastrukturze technicznej wodno-kanalizacyjnej i oczyszczalni ścieków za kwotę 40 milionów złotych. Wskaźniki związane z budową sieci kanalizacyjnej i wodociągów plasują gminę Pawłowice wyżej niż niektóre struktury miejskie. Gmina Pawłowice posiada sieć wodociągową w prawie 100%, natomiast skanalizowana jest w 94%. Aktualnie prowadzimy odbiór 13 km nowo wybudowanej kanalizacji, inwestycja ta rozpoczęła się w czerwcu, a zakończyła w listopadzie. Gmina Pawłowice co roku realizuje podobny odcinek kanalizacji.

Z-ca Burmistrza R. Greń pogratulował gminie Pawłowice ta dobrego stanu ochron środowiska, ścieków i wody. Przypomniał, że na początku kadencji prowadziliśmy rozmowy z Wójtem Pawłowic na temat odbioru ścieków z gminy Strumień.

Z-ca Burmistrza R. Greń stwierdził, że gmina Pawłowice wydaje tyle środków na kanalizację ile wynosi nasz roczny budżet.

Przewodniczący C. Greń wyjaśnił, że pytanie do Dyrektora J. Steca, odnośnie obniżenia cen za ścieki wynikało nie tylko z dbałości o nasz budżet lecz również o portfel naszych mieszkańców.

Komisje nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor stwierdził, że aktualnie bardzo dobrze rozwija się i kwitnie współpraca transgraniczna, międzynarodowa, a my rozpoczynamy również współpracę transgminną z Pawłowicami.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że ścieki i śmieci są bardzo dochodowym towarem na świecie.

Dyrektor T. Herok poinformował, że gmina Pawłowice kupuje ścieki i sprzedaje je  oczyszczone.

Radna C. Skowron stwierdziła, że dzisiaj podjęta uchwała będzie pierwszym krokiem do dalszej współpracy z gminą Pawłowice, gdyż jako mieszkanka Zbytkowa jest bardzo zainteresowana podłączeniem do sieci kanalizacyjnej gminy Pawłowice.

Radny S. Balas zapytał ile głównych nitek sieci kanalizacyjnych idzie w kierunku Bąkowa, głównie interesują go ulice Wiosenna i Jarząbkowicka oraz osiedle po prawej stronie kolonii w Jarząbkowicach? Zapytał, czy gmina Pawłowice jest w stanie przyjąć ścieki od części Bąkowa?

Dyrektor T. Herok wyjaśnił, że trudno mu jest w tej chwili odpowiedzieć na to pytanie. Najlepiej przedyskutować sprawę w węższym gronie, ale wcześniej musimy obejrzeć mapy.

Wiceprzewodniczący S. Świtała zapytał jakie są możliwości oczyszczalni ścieków w gminie Pawłowice?

Dyrektor T. Herok wyjaśnił, że ten odbiorca, z którym mamy podpisany list intencyjny na odbiór oczyszczonych ścieków, odebrałby od nas trzy razy tyle, a dobowy zrzut u nas wynosi około 3 tysiące m3. Z przedstawionych wyników widać jaka jest skala tego przedsięwzięcia.

Przewodniczący C. Greń zapytał z jakich środków gmina Pawłowice buduje nowe sieci kanalizacyjne?

Dyrektor T. Herok wyjaśnił, że niestety gmina Pawłowice nie miała możliwości skorzystania ze środków unijnych na budowę kanalizacji. Ostatnio realizowana wymiana rurociągu tłocznego pomiędzy oczyszczalniami oraz modernizacja oczyszczalni ścieków była współfinansowana w 50% z PROW i 50% z Banku Krajowego, przy bardzo korzystnym kredycie.

Radny S. Balas zapytał ile miejscowości korzysta z zasilania w wodę ze studni głębinowej zlokalizowanej przy Spółdzielni Produkcyjnej w Golasowicach?

Dyrektor T. Herok odpowiedział: gmina Pawłowice 80% wody kupuje od Górnośląskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów w Katowicach i sprzedaje ją, a tylko w 20% korzysta ze studni głębinowej w Golasowicach.

Dyrektor T. Herok poinformował, że gmina Pawłowice będzie zmierzać w kierunku własnych ujęć wody. Te ujęcia, które mamy wstępnie sprawdzone zabezpieczą nam w 100% zapotrzebowanie gminy Pawłowice w wodę. Pozostanie jeszcze ok. 40% nadwyżki, którą będziemy mogli sprzedawać.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

14 głosami „za” i 1 głosie „wstrzymujących się od głosowania” (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr LVII/427/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie zatwierdzenia cen i opłat za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie części sołectwa Bąków.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 9.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie aktualności studium oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego gminy Strumień – przedstawił z-ca Burmistrza R. Greń.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr LVII/428/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie aktualności studium oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego gminy Strumień.

Uchwała w załączeniu.

Radny K. Pisiut opuścił salę obrad, od tej chwili w sesji uczestniczy 14 radnych.

Przewodniczący C. Greń ogłosił 5-minutową przerwę w obradach.

 

ad. 10.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – Informację o stanie realizacji zadań oświatowych w gminie Strumień za poprzedni rok szkolny w tym o wynikach sprawdzianów i egzaminów – przedstawiła Dyrektor ZOS J. Włoch.

Komisje Rady nie wniosły uwag do Informacji.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor stwierdził, że aby ocena wyników sprawdzianów i egzaminów była bardziej wiarygodna i pełna powinna być zrobiona w cyklu co najmniej trzyletnim, a w tej chwili mamy przedstawiony tylko jeden wyrywkowy rok. Mieszkamy w Powiecie Cieszyńskim, który pod względem wyników w nauce jest jednym z najlepszych w Polsce i na poziomie naszego Powiatu gmina Strumień nie wypada źle. Z przedstawionych danych wynika, że wyniki sprawdzianów i egzaminów w gminie Strumień są również bardzo dobre. Stwierdził też, że wyniki egzaminów i sprawdzianów nie oddają w pełni wiedzy uczniów, gdyż jest to ocena tylko pisemnych sprawdzianów, jako jedna z wielu metod sprawdzania wiedzy ucznia.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor poinformował również, że pani Dyrektor powiedziała, że przedstawia tylko skrót osiągnięć szkół. Dlatego poprosił, aby sobie wyobrazić co dzieje się w naszych szkołach, co robią nauczyciele i rodzice z dziećmi nie tylko na lekcjach, ale również po lekcjach.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie przedstawioną Informację.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) – Informacja została przyjęta.

 

ad. 11.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – Informację o działalności Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Strumieniu pod katem problematyki zagrożeń społecznych – przedstawiła Kierownik MOPS M. Florek.

Komisje Rady nie wniosły uwag do Informacji.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor zapytał czy w jakiejś dziedzinie, którą zajmuje się MOPS istnieje zagrożenie, że zabraknie środków na wypłaty świadczeń?

Kierownik M. Florek odpowiedziała, że nie ma takiego zagrożenia.

Przewodniczący C. Greń zapytał czy przybywa nowych klientów MOPS?

Kierownik M. Florek wyjaśniła, że grupa osób korzystających z pomocy MOPS od lat raczej nie zmienia się. Nie ma dużego napływu nowych wniosków osób chcących korzystać z pomocy MOPS.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że jest to optymistyczna informacja.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 12.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków Gminnego Zespołu Interdyscyplinarnego w Strumieniu oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania – przedstawiła Kierownik MOPS M. Florek.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr LVII/429/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków Gminnego Zespołu Interdyscyplinarnego w Strumieniu oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania.

Uchwała w załączeniu.

 

 

 

 

ad. 13.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – Informację o stopniu realizacji inwestycji przewidzianych w budżecie Gminy oraz Wieloletnim Planie Inwestycyjnym – przedstawił z-ca Burmistrza R. Greń.

Komisje Rady nie wniosły uwag do Informacji.

Radny M. Hus stwierdził, że w Bąkowie wystąpiła największa powódź i skutki popowodziowe. Zapytał też, czy dla Bąkowa z tego tytułu nie ma żadnych dodatkowych środków?

Z-ca Burmistrza R. Greń wyjaśnił, że ze środków powodziowych w Bąkowie wykonano: ul. Sadową i przepust na tej ulicy, duże roboty na rowach przy ul. Łęg. Z inicjatywy Burmistrza pod ul. Słowiczą zamontowano rurę o 400. Wyczyszczono rów R6, duże roboty popowodziowe wykonano też przy ul. Młynarskiej. Powstało przejście dla pieszych przez dwupasmówkę w Bąkowie, o które od wielu lat walczyliśmy. W przygotowaniu jest też dokumentacja techniczna na wykonanie modernizacji ul. Rybiej. Udrożniono rowy w rejonie posesji państwa Hansel.

Z-ca Burmistrza R. Greń dodatkowo poinformował, że w Zbytkowie jest rozpoczęta ścieżka dla pieszych od skrzyżowania w kierunku ul. Turystycznej.

Informacja została przyjęta.

Radny P. Faruga opuścił salę obrad, od tej chwili w sesji uczestniczy 13 radnych.

 

ad. 14.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – Informację o ilości pozyskanych środków zewnętrznych na realizację zadań w Gminie – przedstawiła Kierownik E. Kuboszek-Owsiany.

Komisje Rady nie wniosły uwag do Informacji.

Radni również nie wnieśli uwag do Informacji.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie przedstawioną Informację.

Jednogłośnie „za” (głosowało 13 radnych) – Informacja została przyjęta.

 

ad. 15.

 

Informację Przewodniczącego Rady, Burmistrza oraz Wojewody Śląskiego na temat oświadczeń majątkowych złożonych w 2010 roku – przedstawił Przewodniczący C. Greń.

Komisje Rady nie wniosły uwag do Informacji.

Radni nie wnieśli uwag do Informacji.

Informacja została przyjęta.

 

ad. 16.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2010 r. (wraz z autopoprawką) – przedstawiła Skarbnik D. Mitko.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały (wraz z autopoprawką).

Jednogłośnie „za” (głosowało 13 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr LVII/430/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2010 r.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 17.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie określenia warunków i trybu finansowania zadań własnych gminy Strumień w zakresie sprzyjania rozwojowi sportu – przedstawiła Sekretarz D. Kula.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor zapytał, kto wymyślił taki trudny wzór wniosku?

Wiceprzewodniczący S. Świtała zapytał do kiedy Kluby ponownie będą składać wnioski? Zapytał też, czy Urząd będzie wysyłać do klubów sportowych pisma przypominające o terminie składania wniosków?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że warunkiem wejścia w życie uchwały jest jej uprzednia publikacja w Dzienniku Urzędowym Województwa Śląskiego. Zapewniła też, że będziemy wysyłać do klubów sportowych pisma przypominające o terminie składania wniosków.

Przewodniczący C. Greń dodał, że zawsze wychodziliśmy naprzeciw klubo sportowym, aby jak najbardziej ułatwić im finansowanie ich działalności.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 13 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr LVII/431/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie określenia warunków i trybu finansowania zadań własnych gminy Strumień w zakresie sprzyjania rozwojowi sportu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 18.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie nagród za wysokie wyniki sportowe (wraz z autopoprawką w § 1 pkt 2) – przedstawiła Sekretarz D. Kula.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor poddał w wątpliwość zasadę ustalania wieku zawodnika: czy jest juniorem, czy seniorem, gdyż w różnych dyscyplinach sportu granica wieku jest różna.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że nagroda jest wypłacana na podstawie złożonego wniosku, który będzie określał kategorię wiekową zawodnika.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały (wraz z autopoprawką).

Jednogłośnie „za” (głosowało 13 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr LVII/432/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie nagród za wysokie wyniki sportowe.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 19.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie Programu współpracy gminy Strumień z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2011 (wraz z autopoprawką) – przedstawiła Sekretarz D. Kula.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Sekretarz D. Kula dodatkowo wyjaśniła, że autopoprawka związana jest ze zmianą ustawy o sporcie kwalifikowanym, która uznaje, że kulturą fizyczną jest też sport. Dlatego proponujemy autopoprawkę w pkt VI ust. 2 skreślenia wyrażenia „i sportu”.

Wiceprzewodniczący S. Świtała stwierdził, że w poprzedniej uchwale okres realizacji zadań i rozliczenia dotacji przez Kluby sportowe był ustalony do 30 listopada. Natomiast w tej uchwale okres realizacji zadań jest przewidziany od 1 stycznia do 31 grudnia. To bardzo dobrze, że udało się wydłużyć ten okres rozliczenia dotacji.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że kluby i tak będą musiały rozliczać się do 30 listopada, gdyż pracownik musi mieć czas na sprawdzenie i rozliczenie dotacji.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały (wraz z autopoprawką).

Jednogłośnie „za” (głosowało 13 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr LVII/433/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie Programu współpracy gminy Strumień z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionymi w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rok 2011.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 20.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części sołectwa Pruchna – przedstawiła Sekretarz D. Kula.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni również nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 13 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr LVII/434/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części sołectwa Pruchna.

Uchwała w załączeniu.

 

 

ad. 21.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia Programu Rewitalizacji Miasta Strumień – przedstawiła Kierownik E. Kuboszek-Owsiany.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

12 głosami „za” i 1 głosie „wstrzymującym się od głosowania” (głosowało 13 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr LVII/435/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie zatwierdzenia Programu Rewitalizacji Miasta Strumień.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 22.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie nowych licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką osobową przeznaczonych do wydania w roku 2011 – przedstawiła Sekretarz D. Kula.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 13 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr LVII/436/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie nowych licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką osobową przeznaczonych do wydania w roku 2011.

Uchwała w załączeniu.

Przewodniczący C. Greń ogłosił 5-minutową przerwę w obradach.

 

ad. 23.

 

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie skargi dotyczącej działalności Zespołu Obsługi Szkół i Szkoły Podstawowej w Strumieniu wraz z uzasadnieniem odczytał Przewodniczący Komisji Rewizyjnej I. Duda.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń udzielił głosu skarżącej pani Krystynie Ochman.

Pani K. Ochman podziękowała za udzielenie głosu.

Pani K. Ochman stwierdziła, że o sprawie, którą szanowna Rada rozpatrywała bez rzetelnego zbadania przez Komisję Rewizyjną przez osiem miesięcy, nie zdoła opowiedzieć nawet w osiem minut. Poprosiła o wyrozumiałość i dodała, że aby było sprawnie będzie korzystała z notatek. Poinformowała, że przede wszystkim pragnie wskazać, że cel i przedmiot jej skargi został niewłaściwie zrozumiany . Nie występowała ze skargą w interesie prywatnym, lecz jest to skarga obywatelska, mająca wpłynąć na działania administracyjne w Szkole Podstawowej, Zespole Obsługi Szkół i Zarządzie Oddziału ZNP w Strumieniu oraz mająca spowodować poprawę w funkcjonowaniu w zakładowych funduszy świadczeń socjalnych w oświacie na terenie Gminy. Sprostowała też uznanie jej przez członka Komisji Rewizyjnej, że jest to sprawa z nią, co zacytowała z protokołu posiedzenia Komisji Rewizyjnej z dnia 8 czerwca 2010 r., str. 16. Stwierdziła, że nie powinna być pojmowana jako podmiot, ani jako dowód osobowy skargi. Wskazała, że skarga, która trafiła do Rady ma swój przedmiot, a są nim jej wnioski, z których pierwszy był zawarty w piśmie do Szkoły Podstawowej z dnia 19 stycznia 2003 r.

Pani K. Ochman przeczyta wniosek skierowany do ZOS w Strumieniu w dniu 12 stycznia 2009 r. We wniosku tym jest napisane: „Wnioskuję o takie dopracowanie wszystkich postanowień dotyczących tworzenia i gospodarowania funduszem świadczeń socjalnych w placówkach oświatowych gminy Strumień, aby te postanowienia miały swoje umocowanie w obowiązującym prawie i były realizowane.”. Z wniosku tego wynika, że neguje ustawową dopuszczalności wspólnego prowadzenia funduszu socjalnego. Podkreśliła, że chodzi o fundusz, który powinien funkcjonować w oparciu o czytelną ustawę z 1994 r., o art. 53 Karty Nauczyciela i o ustawę o związkach zawodowych i fundusz ten nie powinien być traktowany, jak to na podstawie wyjaśnień trzech wymienionych podmiotów - określił Przewodniczący Komisji Rewizyjnej, Protokół Komisji Rewizyjnej z 8 czerwca 2010 r. str. 16 - jakby to była kasa zapomogowo-pożyczkowa. Poinformowała, że we wszystkich swoich wnioskach prosiła o usuwanie istniejących o 1995 r. nieprawidłowości dotyczących zakładowego funduszu świadczeń socjalnych dla nauczycieli. Było by dobrze by postrzeganie jej sprawy odkryto stronę merytoryczną i jeśli będzie taka wola Rady – udzieli wyjaśnień.

Pani K. Ochman poinformował Radę, że konieczność jej dłuższej wypowiedzi wynika z faktu, iż na jedynym posiedzeniu Komisji Rewizyjnej, w którym uczestniczyła odniosła się tylko do znanych jej wówczas dokumentów. Stwierdziła, że Komisja Rewizyjna naruszyła ustawę o dostępie do informacji publicznej i nie ujawniła jej wszystkich dowodów ze sprawy, choć tego dociekała. Zapytała też, czy poza załącznikiem do skargi z posiedzenia Komisji Rewizyjnej z 8 czerwca 2010 r. są jeszcze jakieś inne materiały związane ze sprawą (strona 1, 2 i 10 protokołu Komisji Rewizyjnej)? Stwierdziła też, że uważa, że są braki proceduralne cytowanego protokołu Komisji Rewizyjnej. Wskazała też, na brak reakcji na jej prośbę, by sięgną po dokumenty sprzed roku 2008, a byłyby one w poruszonej sprawie dowodami mającymi znaczenie dla sprawy. Wszystkie dokumenty od Regulaminu z 1995 r. do aneksu nr 3 datowanego na 7 stycznia 2010 r., a także aneksu Nr 4 z 7 maja 2010 r., którego nie ma już w aktach sprawy, po ich rzetelnym zbadaniu poświadczają zasadność jej wieloletnich starań o umocowanie w obowiązującym prawie tworzenia funduszu, administrowania nim i wydatkowania środków socjalnych.

Pani K. Ochman poinformowała, że po zapoznaniu się z projektem uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi i jego uzasadnieniem, ma do Komisji Rewizyjnej pytania i prośby dotyczące ustaleń Komisji zawartych w druku nr 24a. Poprosiła by w uzasadnieniu doprecyzować jaki konkretny stan faktyczny istniał na dzień złożenia skargi z dnia 2 marca 2010 r. Czy ten stan ustalono na podstawie trzech dokumentów jakie w dniu złożenia skargi otrzymała w ZOS, czyli umowy o wspólnej działalności tylko z jednym załącznikiem tj. regulaminem już bez załączników oraz aneksu nr 1 z dnia 31 stycznia 2009 r. bez załącznika? O tych trzech dokumentach Dyrektor ZOS informuje Radę Miejską w dwa i pół tygodnia po przyjęciu jej skargi w piśmie z dnia 19 marca 2010 r. następująco: „Regulamin zakładowego funduszu świadczeń socjalnych w części II mieszkaniowej oraz umowa w sprawie wspólnego prowadzenia mieszkaniowego funduszu świadczeń socjalnych z dnia 31 stycznia 2009 r. były analizowane i konsultowane z dyrektorami placówek oświatowych gminy Strumień. Sporządzono także aneks nr 1 do umowy w sprawie wspólnego prowadzenia mieszkaniowego funduszu świadczeń socjalnych z dnia 31 stycznia 2009 r. Stwierdziła, że miałoby to być w dwa i pół tygodnia po jej wniosku, który odczytała na początku, złożonym w ZOS. Wyjaśniła też, że nie może uznać tego wyjaśnienia za stan faktyczny choćby dlatego tylko, że 31 stycznia 2009 r. nie mogli się spotkać wszyscy dyrektorzy szkół, by przeanalizować, skonsultować i podpisać zaopiniowane wymienione dokumenty, gdyż od 26 stycznia 2009 r. trwały ferie zimowe, nie pracowały dyrektorki przedszkoli, natomiast dzień 31 stycznia 2009 r. był dniem wolnym od pracy, gdyż była to sobota. Choć nie pracowała księgowa ZOS w Strumieniu to potwierdza w dokumencie dostarczonym Radzie wraz z pismem ZOS z dnia 23 kwietnia 2010 r., że aneks nr 1 był z nią uzgodniony w dniu podpisania tj. 31 stycznia 2009 r. (patrz zał. nr 24 do pisma ZOS z dnia 23 kwietnia 2010 r.). Choć na załączniku nr 23 do tegoż pisma jest zapisane, że aneks z 31 stycznia 2009 r. został uzgodniony ze związkiem zawodowym w tymże dniu 31 stycznia 2009 r. i jest podpisany imieniem i nazwiskiem za zarząd, to też było to niemożliwe w tym dniu, gdyż nie było w tym czasie zebrania zarządu, ani nawet nie było go w lutym 2009 r. Wie o tym, gdyż ona sama o to zabiegała. Do treści aneksu, ale niestety inaczej brzmiącego postanowienia niż jest ono zapisane w aneksie nr 1 odnosi się jedno zdanie, jakie umieszczono w protokole związkowym z dnia 10 marca 2009 r., który znajduje się w aktach sprawy. Zdanie to brzmi: „Zarząd zaakceptował aneks do zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, część mieszkaniowa dotyczący wprowadzenia odpisu 3% od emerytów, którzy są również członkami zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

Przewodniczący C. Greń zwracając się do pani K. Ochman stwierdził, że skarżąca zarzuca Radę faktami, liczbami i datami. Radni nie są w stanie tego wszystkiego teraz przeanalizować i przyznać jej rację lub nie.

Przewodniczący C. Greń zapytał panią K. Ochman ile ma jeszcze tego swojego wyjaśnienia? Stwierdził też, że nie przeprowadzamy tutaj procesu, podczas którego mamy zapoznać się ze sprawą. Wyjaśnił, że skarżąca ma pełne prawo, aby zaskarżyć przedmiotową uchwałę. Chcemy dowiedzieć się tylko, czy zgadza się pani z projektem uchwały, czy nie?

Pani K. Ochman poinformowała, że powinno się jej udzielić głosu, gdyż ma prawo do złożenia wyjaśnień, ponieważ niejedna minuta na tej sesji została już zmarnowana.

Przewodniczący C. Greń wyjaśnił, że żadna minuta na tej sali sesyjnej nie jest zmarnowana, gdyż nawet przerwa w obradach się radnym należy. Zapytał ile minut pani K. Ochman jeszcze zajmie, gdyż ma cały plik dokumentów, a Rada ma jeszcze dzisiaj sporo spraw do rozstrzygnięcia.

Pani K. Ochman wyjaśniła, że będziemy się odnosić do dokumentów.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że prosił o skrótowe wyjaśnienia, a skarżąca zaczęła bardzo dokładnie analizować sprawę minuta po minucie, podpis po podpisie, przeprowadzając swoje postępowanie dowodowe.

Pani K. Ochman wskazała, że podczas posiedzenia Komisji Rewizyjnej nie miała możliwości odnieść się do pewnych dokumentów. Sześć razy pytała, czy są jakieś nowe materiały w sprawie i nie było odpowiedzi. Dlatego w tej chwili odnosi się do tych dokumentów. Poinformowała, że była tylko jeden raz wzywana na posiedzenie Komisji Rewizyjnej.

Przewodniczący C. Greń poprosił skarżącą o skrótowe przedstawienie wyjaśnień, gdyż nie jesteśmy w stanie tego w tym momencie skonfrontować. Nawet nie jesteśmy w stanie sprawdzić, czy Komisja Rewizyjna udostępniła skarżącej dokumenty.

Przewodniczący C. Greń poprosił, aby pani K. Ochman złożyła skargę i powiedziała, z czym się zgadza, a z czym nie, czy przyjmuje wyjaśnienia, a w stosunku do jakich faktów ma zarzuty. Detale, które przedstawia i tak nam nie pomogą, a wręcz odwrotnie, zagmatwają sprawę, gdyż trudno jest nam za tym nadążyć.

Wiceprzewodniczący S. Świtała zasugerował, aby Komisja Rewizyjna ponownie zajęła się skargą, skoro pani K. Ochman kwestionuje stanowisko Komisji w sprawie skargi.

Przewodniczący C. Greń wyjaśnił, że Komisja Rewizyjna złożyła już swoje stanowisko i Rada ma się z nim zapoznać.

Pani K. Ochman wyjaśniła, że chce pytać Komisję Rewizyjną skoro ustaliła stan faktyczny, czy ustaliła go na podstawie pism, które pani Dyrektor ZOS dołączyła do skargi: z dnia 19 marca 2010 r., czy np. z 23 kwietnia 2010 r. Dołączając te pisma pani Dyrektor pisze: „sporządzono także aneks nr 1 do umowy w sprawie prowadzenia wspólnego funduszu mieszkaniowego z dnia 31 stycznia 2009 r. (zał. Nr 20), aneks nr 2 z 1 września 2009 r. i aneks nr 3”. I to wszystko jest bardzo ważne. Poinformowała też, że w dniu składania skargi wyżej wymienionych dokumentów nie było.

Pani K. Ochman wyjaśniła, że składała skargę na podstawie stanu faktycznego jaki był na dzień 2 marca 2010 r., natomiast po dniu złożenia skargi pewne dokumenty się pojawiły. Do pisma ZOS w siedem tygodni po złożeniu skargi pani Dyrektor ZOS dołączyła nie trzy, ale trzynaście dokumentów mających być podstawą funkcjonowania funduszu socjalnego na cele mieszkaniowe.

Pani K. Ochman poprosiła, aby Komisja Rewizyjna potwierdziła, że te wszystkie dokumenty istniały faktycznie w dniu 2 marca 2010 r., kiedy składała skargę.

Pani K. Ochman dopowiedziała, że pod koniec października bieżącego roku i w ZOS i w Szkole Podstawowej otrzymała umowę, regulamin, aneksy nr 1, 2, 3 i 4 z wyraźnymi oświadczeniami na piśmie, że nie ma na dzień wydania tych dokumentów żadnych innych załączników. Tymczasem w aktach sprawy znalazły się takie załączniki oznakowane jako 2, 3 i od 23 do 28. Są to luźne kartki z treścią uzgodnień podpisane przez wybranego pracownika ZOS i osobę opiniotwórczą ZNP. Ale skoro ich nie ma i nie było w dniu złożenia skargi, dołączone do akt sprawy w kwietniu 2010 r. – to umowa, regulamin i aneks nr 1 w dniu 2 marca 2010 r. - były tylko projektami dokumentów.

Pani K. Ochman wyjaśniła, że stara się wybierać najważniejsze sprawy ze swoich notatek i nie czyta wszystkiego.

Pani K. Ochman wyjaśniła, że może Komisja Rewizyjna uznała za stan faktyczny to co w dziewięć tygodni zrobiono. Strony umowy wycofały się z fałszywego oświadczenia jakie zapisano w umowie z 16 czerwca 2008 r. i nagle teraz akceptowane są jej sugestie, że odpis na cele mieszkaniowe jest zbyt duży. Te kolejno tworzone dokumenty, a będą następne, potwierdzają zasadność złożonej skargi, starań i składanych wniosków. Od 16 kwietnia 2008 r. tj. od zawarcia umowy, nastąpiły już zmiany w postanowieniach umowy w § 1, 2 i 3, a postanowienia zapisane w § 4 są nadal sprzeczne z ust. 3 rozdział XII regulaminu. Sprzeczność ta była wskazywana ZOS w styczniu 2009 r. Wg umowy całą odpowiedzialność za funkcjonowanie funduszu na cele mieszkaniowe przyjmuje administrujący funduszem Dyrektor ZOS. Zaś w regulaminie wskazano Burmistrza Strumienia lub osobę przez niego upoważnioną do zawierania umów z tzw. pożyczkobiorcami. Choć na Burmistrzu nie spoczywa obowiązek administrowania, lecz zgodnie z art. 34 o systemie oświaty ma on obowiązek nadzorowania tej działalności w zakresie spraw finansowych i administracyjnych placówek oświatowych.

Pani K. Ochman poprosiła, aby Komisja Rewizyjna doprecyzowała ustalenie, że stan określony w uzasadnieniu jako stan faktyczny jest rzeczywiście umocowany w prawie.

Przewodniczący C. Greń poprosił, aby skarżąca sformułowała na piśmie zarzuty w kierunku Komisji Rewizyjnej o niedopełnienie, niewzięcie pod uwagę lub nieprzedstawienie jej wszystkich dokumentów.

Przewodniczący C. Greń wyjaśnił, że teraz nikt tego co mówi skarżąca nie notuje, nie analizuje, nie pamiętamy już co było mówione na wstępie. Wyjaśnił też, że rozumie tylko jedno, że skarżąca stoi na stanowisku, iż Komisja Rewizyjna niezbyt wnikliwie zbadała sprawę, nie biorąc pod uwagę wszystkich dokumentów, nie udostępniając ich skarżącej. Są to trzy zarzuty, które pojawiły się w trakcie sesji, ale teraz trudno jest, bez zbadania sprawy, odpowiedzieć.

Przewodniczący C. Greń przypomniał, że jest stanowisko Komisji Rewizyjnej zawarte w projekcie uchwały. Zapytał też czy są jakieś inne wnioski w tej sprawie?

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor zaproponował, aby jeszcze raz przesunąć termin rozpatrzenia skargi pani K. Ochman przez Komisję Rewizyjną.

Z-ca Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej M. Hus poinformowała, że nie rozumie dlaczego proponuje się, aby jeszcze raz przesunąć termin rozpatrzenia skargi. Stwierdził, że nie widzi takiej potrzeby, gdyż Komisja Rewizyjna na podstawie posiadanych danych przygotowała swoje stanowisko w sprawie skargi.

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej I. Duda stwierdził, że takie jest zdanie Komisji Rewizyjnej w sprawie skargi i Rada ma możliwość przyjęcia uchwały, albo nie.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że są dwa przeciwstawne wnioski. Poinformował też skarżącą, że ma pełne prawo, aby zaskarżyć przedmiotową uchwałę. Nie wie też, czy radni są w stanie na podstawie wypowiedzi pani K. Ochman bez dostępu do dokumentów, bez zbadania przedstawionych zarzutów sprawdzić prawdziwość przedstawianych przez nią danych. Stwierdził też, że skarżąca coraz dale posuwa się w przedstawianych zarzutach.

Pani K. Ochman wyjaśniła, że nie posuwa się coraz dalej w przedstawianych zarzutach.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że skarżąca przedstawia coraz to nowe fakty.

Pani K. Ochman wyjaśniła, że swoje zarzuty formułowała na samym początku, co wyrażone jest na pierwszej stronie protokołu posiedzenia Komisji Rewizyjnej z dnia 8 czerwca 2010 r. Stwierdziła, że Przewodniczący Rady mówi, że zarzuty formułowała dopiero w piśmie. Poprosiła, aby przeczytać jej pismo z zarzutami przedstawionymi na pierwszej stronie. Tylko, że Komisja Rewizyjna zrobiła sobie spotkanie 10 czerwca 2010 r. w dwa dni po pierwszym posiedzeniu, a na tablicy ogłoszeń nie była wywieszona informacja o posiedzeniu. Protokół z posiedzenia z 8 czerwca 2010 r. nie był napisany i Komisja Rewizyjna zaczęła wypracowywać swoje stanowisko na podstawie tego co członkowie Komisji zdołali zapamiętać z jej wyjaśnień bez wglądnięcia do protokołu. A naprawdę na pierwszej stronie protokołu od razu zostały wysunięte jej zarzuty.

Pani K. Ochman poinformowała Przewodniczącego Rady, że jest w stanie ustosunkować się do tego co jest zawarte w uzasadnieniu do uchwały. Poprosiła też, aby pozwolono dokończyć jej wypowiedź.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że mamy dwa stanowiska w sprawie jej skargi, które poddamy pod głosowanie.

Pani K. Ochman stwierdziła, że dokumenty w sprawie są niezbadane. Poinformowała, że dokumenty powinny zostać skonfrontowane i zweryfikowane. Stanowisko Komisji Rewizyjnej jest oparte na wyjaśnieniach jednej strony. Zapytała, czy może to pokazać na podstawie jednego dokumentu.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że skarżąca już o tym mówiła.

Z-ca Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej M. Hus zgłosił wniosek formalny o podanie pod głosowanie stanowiska Komisji Rewizyjnej zawartego w projekcie uchwały w sprawie skargi pani K. Ochman na działalność Zespołu Obsługi Szkół i Szkoły Podstawowej w Strumieniu wraz z uzasadnieniem

Pani K. Ochman dodatkowo wyjaśniła, że zasadność swojej skargi pozwoli sobie obronić poprzez zbadanie pisma doradcy prawnego ZNP Oddział w Katowicach, gdzie powiedziane jest, że wszystkie jego uwagi zostały uwzględnione w regulaminie. Pismo to dołączono do akt sprawy 8 czerwca 2010 r. przez osobę opiniotwórczą ZNP. Skarżąca stwierdziła, że nie znała treści tego pisma. Po pierwsze: skoro doradca prawny ZNP w pkt 6 swoich uwag zalecił, by do uzgadniania nie wprowadzać przedstawicieli załogi to znaczy, że nie zorientował się, że trzynastą stroną umowy nie jest placówka oświatowa ale, że jest to jednostka obsługująca szkoły. Po drugie: choć Komisja Rewizyjna ustaliła, że wszystkie zalecone zmiany są wprowadzone, to nie potrafi się ona doszukać w aktach sprawy momentu likwidującego sprzeczność, o której mówiła wcześniej (zgodność § 4 umowy z regulaminem). Po trzecie: są pewne zalecenia doradcy prawnego, które wprowadzono w życie. W pkt 5 doradca pisze by skreślić w regulaminie zapis ust. 3 rozdział III w brzmieniu: „decyzje o przyznaniu pożyczki są przekazywane do szkół, gdzie powinny być podane do ogólnej wiadomości pracowników”. Słowo w słowo jest to zrealizowane i treść ta jest powtórzona w aneksie nr 3. Na tymże aneksie nr 3 z dnia 7 stycznia 2010 r. widnieją podpisy jedenastu dyrektorów, mimo, że aneks wpierw nie był uzgodniony z nimi, zgodnie z art. 8 pkt 2 ustawy przywołanym w uzasadnieniu. Do aneksu nr 3 są dołączone zaopiniowania dopiero z 8 stycznia 2010 r. Choć te trzynaście osób naruszyło art. 8 ust. 2 ustawy, gdyż nie stosuje rygorów uzgadniania dokumentów, to maja one wspaniałe zdolności telepatyczne, że na siedem tygodni, zanim doradca prawny w dniu 25 lutego 2010 r. napisał uwagi do regulaminu, to te osoby jego zalecenia podpisały już na aneksie nr 3.

Przewodniczący C. Greń przerywając wypowiedź pani K. Ochman poinformował, że minął już czas przeznaczony na wyjaśnienia, które są tak szczegółowe i skomplikowane, tak odbiegające od tego, co przedstawiła nam Komisja Rewizyjna.

Pani K. Ochman stwierdziła, że Komisja Rewizyjna nie zbadała należycie sprawy.

Przewodniczący C. Greń wyjaśnił, że nie wie, czy Komisja Rewizyjna badała, czy nie badała skargi. Według tego co przedstawiła Komisja Rewizyjna badano dokumenty w sprawie.

Pani K. Ochman wyjaśniła, że po to czyta i pokazuje w jaki sposób są tworzone dokumenty.

Przewodniczący C. Greń wyjaśnił, że po to są posiedzenia Komisji Rewizyjnej, aby porozmawiać ze skarżącą.

Pani K. Ochman wyjaśniła, że tylko raz uczestniczyła w posiedzeniu Komisji Rewizyjnej.

Przewodniczący C. Greń zapytał skarżącą, czy o tych sprawach mówiła na posiedzeniu Komisji?

Pani K. Ochman stanowczo odpowiedziała, że mówiła o tym, że na posiedzeniu Komisji Rewizyjnej w dniu 8 czerwca 2010 r. opierała się na tych dokumentach, które były jej znane. Wyjaśniła też, że sześć razy pytała, co zapisane jest na str. 1 protokołu posiedzenia Komisji Rewizyjnej, czy są jakieś nowe dokumenty w jej sprawie. Zaproponowała, aby prześledzić protokół Komisji Rewizyjnej. Na końcu jest odpowiedź pani, która pisała protokół, że owszem dołączono pisma z 19 marca 2010 r., które posiada (wtedy były tylko trzy dokumenty tworzone, a potem pojawiło się więcej).

Pani K. Ochman dodała, że ma również szereg innych uwag.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że padły mocne słowa zastrzeżeń co do sposobu przeprowadzenia postępowania, ale nie jesteśmy przewodem sądowym, żeby to wszystko analizować, ponieważ sesja musiałaby trwać do rana. Opieramy się na tym, co zbadała Komisja Rewizyjna, która jest powołana przez Radę do badania tego rodzaju spraw. Zbadanie skargi zostało stosowną uchwałą skierowane do Komisji Rewizyjnej. Teraz radni na podstawie analizy dokumentów i uzasadnienia Komisji Rewizyjnej podejmą uchwałę głosując każdy z osobna.

Przewodniczący C. Greń poinformował skarżącą, że ma pełne prawo zaskarżenia przedmiotowej uchwały. Na podstawie czego mamy uznać słuszność pani uwag? Nie jesteśmy w tej chwili w stanie badać, analizować i wyciągać wniosków. Wiemy, że są pewne rozbieżności między tym, co Komisja Rewizyjna uzasadnia, a mniemaniem skarżącej.

Pani K. Ochman wyjaśniła, że Komisja Rewizyjna powołuje się na to, że były kontrole w 2005 i 2007 roku.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że ciągle cofamy się tak bardzo daleko w latach.

Przewodniczący C. Greń zwrócił się z pytaniem do Radcy prawnego jak długo wstecz można badać i analizować dokumenty?

Radca prawny R. Szymonek odpowiedział: jeżeli stare dokumenty będą przedłożone i przedstawione istnieje tylko kwestia, czy są one przydatne dla sprawy.

Pani K. Ochman stwierdziła, że problem polega na tym, że np. w 2005 r. i 2007 r. nie było umowy o wspólnej działalności. Dopiero w jej piśmie z 1 czerwca 2008 r. do ZNP Oddział w Strumieniu zawarte były informacje co w tej umowie trzeba zawrzeć i jak ją należy napisać. Dopiero wtedy taką ułomną umowę, w której i tak są sprzeczne postanowienia, stworzono.

Przewodniczący C. Greń zaproponował, aby poddać pod głosowanie wniosek wiceprzewodniczącego J. Jałowiczora, poprosił też, aby przypomnieć jego treść.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor przedstawił wniosek, aby przedłużyć o jakiś czas, jeżeli prawdą jest, że skarżąca tylko raz uczestniczyła w posiedzeniu Komisji Rewizyjnej w czerwcu, rozpatrzenie skargi pani K. Ochman na działalność Zespołu Obsługi Szkół i Szkoły Podstawowej w Strumieniu.

Radny M. Janik zapytał skarżącą, czy z tytułu przedstawionej niewłaściwej działalności zostały zdefraudowane pieniądze? Dodał, że cała sprawa dotyczy tego, że wszystko jest źle zrobione.

Pani K. Ochman odpowiedziała, że nie jest kontrolą do spraw finansowych. Wie tylko, że ustawa mówi jak realizować zasady, aby fundusz ten funkcjonował i jest tam 22 artykułów. W ostatnim jest mowa o tym, że likwiduje się starą ustawę z 1986 r. Tak więc należało się dostosować do wszystkich artykułów.

Radny M. Janik przypomniał skarżącej, że zadał jej konkretne pytanie. Dodał też, że w ZOS w Strumieniu były trzy kontrole, które nie dopatrzyły się żadnych uchybień.

Pani K. Ochman wyjaśniła, że kontrola nie dopatrzyła się tego, że nie wymaganej umowy o wspólnym prowadzeniu funduszu socjalnego w części mieszkaniowej.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie wniosek wiceprzewodniczącego J. Jałowiczora o przesunięcie terminu rozpatrzenia skargi pani K. Ochman na działalność Zespołu Obsługi Szkół i Szkoły Podstawowej w Strumieniu.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor poinformował, że niezgadzają się mu pewne fakty, wiadomości jeżeli czyta uzasadnienie do projektu uchwały przygotowane przez Komisję Rewizyjną i słucha wypowiedzi skarżącej. Dlatego prosi, jeżeli jest to możliwe, aby przesunąć termin rozpatrzenia skargi do czasu, aby mogło się odbyć jeszcze jedno posiedzenie Komisji Rewizyjnej z udziałem skarżącej.

Przewodniczący C. Greń ponownie zapytał kto jest za przyjęciem wniosku zgłoszonego przez wiceprzewodniczącego J. Jałowiczora.

„Za” przyjęciem wniosku głosował 1 radny – wniosek wiceprzewodniczącego J. Jałowiczora został zatem odrzucony.

Następnie Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały zgłoszony przez Komisję Rewizyjna oraz odczytał jej treść.

12 głosami „za” i 1 głosie „wstrzymującym się od głosowania” (głosowało 13 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr LVII/437/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie skargi dotyczącej działalności Zespołu Obsługi Szkół i Szkoły Podstawowej w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

Przewodniczący C. Greń poinformował skarżącą, że otrzyma odpowiedź na skargę na piśmie. Wyjaśnił też, że jeżeli nie jest zadowolona z rozstrzygnięcia przyjętego w powyższej uchwale może złożyć skargę na Radę Miejską do Wojewody Śląskiego. Dodał też, że każda podjęta przez Tadę uchwała jest badana przez nadzór prawny wojewody.

 

ad. 24.

 

Projekt uchwały w sprawie skargi dotyczącej działalności Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu.

Wiceprzewodniczący S. Świtała zaproponował, aby Przewodniczący Komisji Rewizyjnej odczytał same fakty zawarte w uzasadnieniu do uchwały pomijając artykuły prawne.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor stwierdził, że albo przyjmujemy uchwałę bez czytania, albo czytamy całość.

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej I. Duda odczytał projekt uchwały w sprawie skargi dotyczącej działalności Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu wraz z uzasadnieniem.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 13 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr LVII/438/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie skargi dotyczącej działalności Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 25.

 

Projekt uchwały zmieniający uchwałę w sprawie skargi dotyczącej sytuacji powodziowej w Strumieniu – przedstawił Przewodniczący C. Greń.

Z-ca Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej M. Hus przedstawił wnioski:

1.     „Komisja wnioskuje o wystąpienie do Śląskiego Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych w Katowicach Oddział w Cieszynie o sporządzenie wododziału dla wód z terenów położonych w mieście Strumień oraz sołectwach Bąków i Zbytków pomiędzy ulicami: Wiślańską, 1 Maja i Cieszyńską w celu określenia kierunku spływu wód.

2.     Komisja wnioskuje o wystąpienie do Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej o podanie wielkości opadów deszczu dla gminy Strumień w dniach od 16 do 19 maja 2010 r.

3.     Komisja wnioskuje o przesunięcie terminu rozpatrzenia skargi mieszkańców Strumienia dotyczącej sytuacji powodziowej w Strumieniu w terminie do dnia 31 stycznia 2011 r.”.

Burmistrz A. Grygierek zgłosiła wniosek, aby przesunąć termin rozpatrzenia skargi dotyczącej sytuacji powodziowej w Strumieniu do 28 lutego 2011 r.

Z-ca Przewodniczącego Komisji Budżetu, … - C. Skowron przedstawiła wniosek: „Komisja wnioskuje do Burmistrza Strumienia o zlecenie wykonania ekspertyzy niezależnemu ekspertowi dotyczącej sytuacji powodziowej w Strumieniu wraz z ocenę zebranego materiału.”.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie wnioski: Komisji Budżetu i Burmistrza Strumienia.

11 głosami „za” i 2 głosach „wstrzymujących się od głosowania” (głosowało 13 radnych) – przyjęto powyższe wnioski.

Następnie Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z wcześniej wprowadzoną zmianą.

12 głosami „za” i 1 głosie „wstrzymującym się od głosowania” (głosowało 13 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr LVII/439/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 9 listopada 2010 r. zmieniająca uchwałę w sprawie skargi dotyczącej sytuacji powodziowej w Strumieniu.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 26.

 

Informacja o działalności Rady Miejskiej w Strumieniu w kadencji 2006 – 2010 – przedstawił Przewodniczący C. Greń.

Przewodniczący C. Greń podziękował radnym za udział w posiedzeniach sesji Rady i komisji, za zaangażowanie i za wszystko to co udało się nam wspólnie zrealizować.

Przewodniczący C. Greń podziękował również: Burmistrzowi, z-cy Burmistrza, Skarbnikowi, Sekretarzowi, Radcy prawnemu, dyrektorom i kierownikom jednostek organizacyjnych, sołtysom i Przewodniczącej Rady Mieszkańcom Miasta Strumienia, dziennikarzom oraz pracownikom Urzędu Miejskiego.

Burmistrz A. Grygierek przedstawiła posumowanie kadencji 2006-2010. Przekazała podziękowania dla Rady Miejskiej za współpracę, wspólne podejmowanie decyzji oraz różnice zdań.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała: w 2006 r. dochody Gminy wynosiły 20 milionów zł, a wydatki 21 milionów zł. W 2009 r. dochody kształtowały się na wysokości 29 milionów zł, zaś wydatki 34 miliony zł. Na chwilę obecną nie mamy jeszcze zamkniętego roku budżetowego: ale plan dochodów wynosił 34 miliony zł, zaś wydatki 32 miliony zł. Wykonanie dochodów w 2010 r. na dzień dzisiejszy wynosi 25 milionów zł, a wydatki 26 milionów zł. Planowaliśmy, że w bieżącym roku zrobimy salę w Bąkowie, budowę boiska przy Gimnazjum w Strumieniu oraz budowę oczyszczalni ścieków, ale na te zadania nie otrzymaliśmy dofinansowań. Będziemy starać się, aby zadania te zrealizować w przyszłości. Założyliśmy do budżetu pozyskanie różnych środków zewnętrznych, złożyliśmy 135 wniosków i pozyskaliśmy do budżetu 12 milionów zł i jest to kwota, która trzykrotnie przekracza roczne wpływy do budżetu z podatków. Wpływ podatku dochodowego os osób fizycznych to kwota 4 miliony zł rocznie. Udało się nam zrealizować wiele zadań, które przez wiele lat czekały na realizację i na które nie można uzyskać dofinansowania m. in.: oświetlenie centrum Bąkowa.

Burmistrz A. Grygierek podziękowała wszystkim radnym za współpracę. Bardzo serdecznie podziękowała za wszelkie uwagi, merytoryczną dyskusję i wnioski, za wszystko to co wspólnie udało się nam zrealizować. Z przykrością przyjęła informację, że radny Marian Janik zrezygnował i nie startuje w wyborach na radnego. Przekazała szczególne słowa podziękowania wieloletniemu radnemu M. Janikowi za wsparcie i wiele trafnych uwag i spostrzeżeń. Życzyła też wszystkim powodzenia w zbliżających się wyborach samorządowych.

Przewodniczący C. Greń w podziękowaniu za pracę i zaangażowanie w okresie kadencji 2006-2010 wręczył wszystkim radnym książkę „Polska samorządna”.

 

ad. 27.

 

Projekt uchwały w sprawie skargi dotyczącej działalności Burmistrza Strumienia – przedstawił Przewodniczący Rady C. Greń.

Z-ca Przewodniczącego Komisji Budżetu, … - C. Skowron, Przewodniczący Komisji Oświaty, … - J. Szeruda i Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga przedstawili jednobrzmiący wniosek: „Komisje wnioskują, o ustalenie w § 1 ust. 2 uchwały terminu rozpatrzenia skargi przez Komisję Rewizyjną „do dnia 31 stycznia 2011 r.”.

Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z przedstawionym wnioskiem Komisji.

Jednogłośnie „za” (głosowało 13 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr LVII/440/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie skargi dotyczącej działalności Burmistrza Strumienia.

Uchwała w załączeniu.

 

ad. 28.

 

Protokoły z LVI sesji, który był wyłożony do wglądu w biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – został przyjęty bez uwag.

 

ad. 29.

 

W wolnych wnioskach głos zabrali:

Radna A. Żur wnioskowała w sprawach:

1)   wykonania oświetlenia na skrzyżowaniu ul. Pszczyńskiej z ul. Ks. Londzina w Strumieniu;

2)   wykonania żwirowego pobocza dla pieszych przy ul. Cieszyńskiej w Strumieniu, w szczególności na odcinku przy skrzyżowaniu z ul. 1 Maja.

Radny M. Janik przekazał słowa podziękowania dla wszystkich obecnych na sali obrad za wieloletnią współpracę oraz życzył powodzenia w wyborach samorządowych.

Wiceprzewodniczący J. Jałowiczor pogratulował radnym z sołectw Bąków, Pruchna, Zabłocie i Zbytków, którzy uzyskali już mandaty.

Przewodniczący C. Greń zaprosił wszystkich na uroczystą sesję z okazji Święta Niepodległości połączoną z obchodami 20-lecia samorządu, która odbędzie się 11 listopada br. o godz. 1130 w Gminnym Centrum Integracji Wsi w Pruchnej. Przypomniał też, że również 11 listopada br. o godz. 1700 w Teatrze im. A. Mickiewicza w Cieszynie odbędzie się uroczysta sesja rad gmin Ziemi Cieszyńskiej połączona z wręczeniem Laurów „Srebrnej Cieszynianki”.

 

ad. 30.

 

Przewodniczący C. Greń dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady LVII sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 1630) słowami „zamykam LVII sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

 

Protokołowała: Elżbieta Król

 

 

Przewodniczący Rady

Czesław GREŃ