Zarządzenie Nr 46 / 2011

Burmistrza Strumienia

z dnia 8 lutego 2011r.

w sprawie: skierowania projektu uchwały pod obrady Rady Miejskiej

Na podstawie art.30 ust.2 pkt 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Tekst jednolity z 2001r. Dz.U. Nr 142, poz.1591 z późn. zm.) – Burmistrz Strumienia

zarządza, co następuje:

§ 1

Skierować pod obrady sesji Rady Miejskiej w Strumieniu:

- projekt uchwały w sprawie: utworzenia Zespołu Szkolno - Przedszkolnego w Zabłociu.

§ 2

Wykonanie zarządzenia powierzam Dyrektorowi Zespołu Obsługi Szkół w Strumieniu.

§ 3

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Projekt

Uchwała Nr ………./……./2011

Rady Miejskiej w Strumieniu

z dnia………………. 2011roku

w sprawie: utworzenia Zespołu Szkolno - Przedszkolnego w Zabłociu.

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 8, art.18 ust. 2 pkt 9, lit. h ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.), art. 5c pkt 1, 58 ust. 6, art. 62 ust. 1, 3 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.)- na wniosek Burmistrza Strumienia, Rada Miejska w Strumieniu

uchwala:

§ 1

Utworzyć z dniem 1 września 2011r. Zespół Szkolno - Przedszkolny w Zabłociu przy ul. Bielskiej 36, poprzez połączenie Szkoły Podstawowej w Zabłociu i Przedszkola w Zabłociu.

§ 2

Przyjąć Akt założycielski Zespołu Szkolno - Przedszkolnego w Zabłociu, stanowiący załącznik Nr 1 do niniejszej uchwały, zaopiniowany przez Radę Pedagogiczną Szkoły Podstawowej w Zabłociu i Radę Pedagogiczną Przedszkola w Zabłociu.

§ 3

Nadać Statut Zespołowi Szkolno - Przedszkolnemu w Zabłociu, stanowiący załącznik Nr 2 do niniejszej uchwały.

§ 4

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Strumienia.

§ 5

Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 września 2011r.

Projekt

Załącznik Nr 1 do uchwały

Nr ……./………/2011 r.

Rady Miejskiej w Strumieniu

z dnia …… ……….2011 r.

Akt założycielski

Zespołu Szkolno - Przedszkolnego w Zabłociu

Typ zespołu: szkoła podstawowa i przedszkole.

Nazwa zespołu: Zespół Szkolno - Przedszkolny w Zabłociu.

Siedziba zespołu: Zabłocie, ul. Bielska 36.

Strumień, dnia ……………..2011 r.

Projekt

Załącznik nr 2 do uchwały

Nr …..…./…...…./2011 r.

Rady Miejskiej w Strumieniu

z dnia …………....2011 r.

STATUT

Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Zabłociu

Rozdział I

Podstawa prawna

§ 1

1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).

2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 61 poz. 624 z późn. zm.).

Rozdział II

Postanowienia ogólne

§ 2

Ilekroć w statucie mowa bez bliższego określenia o szkole - należy rozumieć przez to również przedszkole.

§ 3

1. W skład Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Zabłociu, zwanego w dalszej części Zespołem, wchodzą:

1) Szkoła Podstawowa w Zabłociu zwana dalej Szkołą Podstawową;

2) Przedszkole w Zabłociu zwane dalej Przedszkolem.

2. Siedzibą Zespołu jest budynek położony przy ul. Bielskiej 36 w Zabłociu

3. Szkoły wchodzące w skład Zespołu noszą nazwy:

1) Zespół Szkolno-Przedszkolny, Szkoła Podstawowa w Zabłociu;

2) Zespół Szkolno-Przedszkolny, Przedszkole w Zabłociu.

§ 4

Organem prowadzącym Zespół jest gmina Strumień.

§ 5

Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad Zespołem jest Śląski Kurator Oświaty w Katowicach.

§ 6

Każda ze szkół wchodzących w skład Zespołu posiada odrębny statut.

Rozdział III

Cele i zadania zespołu

§ 7

1. Zespół realizuje cele i zadania określone w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, koncentrując się na prowadzeniu działalności dydaktycznej, wychowawczej oraz opiekuńczej.

2. Dodatkowym celem Zespołu jest koordynowanie zadań szkół w zakresie tworzenia właściwych dla prawidłowego rozwoju dzieci i młodzieży warunków opiekuńczo-wychowawczych, a także zdrowotnych oraz wspomaganie procesów mających bezpośredni wpływ na indywidualny rozwój dzieci i młodzieży.

3. Zespół zapewnia uczniom rozwój umysłowy, moralny, emocjonalny w zakresie i w zgodzie z ich potrzebami i możliwościami psychofizycznymi w warunkach poszanowania godności osobistej oraz wolności światopoglądowej i wyznaniowej.

4. Cele i zadania Zespołu wynikają ze wszystkich celów i zadań poszczególnych szkół Zespołu, które zostały ujęte w ich statutach.

Rozdział IV

Organy zespołu

§ 8

1. Organami Zespołu są:

1) Dyrektor Zespołu;

2) Rada Pedagogiczna Szkoły Podstawowej i Rada Pedagogiczna Przedszkola.

2. Organami społecznymi działającymi w Zespole są:

1) Samorząd Uczniowski Szkoły Podstawowej,

2) Rada Rodziców Szkoły Podstawowej,

3) Rada Rodziców Przedszkola.

§ 9

1. Dyrektor kieruje działalnością szkół, wchodzących w skład Zespołu.

2. Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkołach nauczycieli, pracowników administracji oraz obsługi i reprezentuje Zespół na zewnątrz.

3. Do zadań Dyrektora Zespołu należy w szczególności:

1) kierowanie bieżącą działalnością dydaktyczno-wychowawczą i opiekuńczą szkół wchodzących w skład Zespołu;

2) sprawowanie nadzoru pedagogicznego oraz ocenianie pracy nauczycieli i wychowawców zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oświatowego;

3) organizowanie całości pracy dydaktycznej i wychowawczej;

4) sprawowanie opieki nad uczniami i zapewnienie im bezpieczeństwa;

5) podejmowanie decyzji w sprawie przyjmowania uczniów i wychowanków do szkół;

6) przewodniczenie Radzie Pedagogicznej Szkoły Podstawowej i Radzie Pedagogicznej Przedszkola;

7) realizowanie uchwał Rad Pedagogicznych podjętych w ramach ich kompetencji;

8) powiadamianie organu sprawującego nadzór pedagogiczny oraz organu prowadzącego o uchwałach Rady Pedagogicznej niezgodnych z prawem oświatowym i wstrzymanie ich wykonania;

9) powierzanie stanowisk wicedyrektorów i innych stanowisk kierowniczych oraz odwoływanie z nich po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego oraz Rad Pedagogicznych;

10) zatrudnianie i zwalnianie nauczycieli i innych pracowników szkół wchodzących w skład zespołu;

11) przyznawanie nagród i wymierzanie kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkół;

12) występowanie z wnioskami, po zasięgnięciu opinii Rad Pedagogicznych, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkół;

13) ponoszenie odpowiedzialności za prawidłowe wykorzystanie środków finansowych określonych w planach finansowych;

14) opracowywanie arkuszy organizacyjnych szkół wchodzących w skład Zespołu;

15) dbanie o powierzone mienie;

16) wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych.

4. Dyrektor Zespołu prowadzi ewidencję spełniania obowiązku szkolnego realizowanego przez dzieci i młodzież oraz sprawuje kontrolę nad jego realizacją.

5. W wykonywaniu swych zadań Dyrektor Zespołu współpracuje z Radami Pedagogicznymi oraz Radami Rodziców.

§ 10

1. Rady Pedagogiczne są kolegialnymi organami Zespołu.

2. Dyrektor może zwołać wspólne posiedzenie dla obu Rad Pedagogicznych z zachowaniem ich odrębności w zakresie kompetencji stanowiących i opiniujących.

3. Kompetencje i zasady działania Rad Pedagogicznych określa ustawa, o której mowa w § 1, statuty szkół oraz regulaminy.

§ 11

1. W Zespole działa Samorząd Uczniowski Szkoły Podstawowej.

2. Uprawnienia Samorządu Uczniowskiego reguluje ustawa, o której mowa w § 1, statut szkoły oraz regulamin.

§ 12

1. W celu zapewnienia zorganizowanego współdziałania nauczycieli i rodziców w Zespole działają dwie Rady Rodziców, stanowiące reprezentację rodziców lub opiekunów prawnych wszystkich uczniów danej szkoły.

2. Kompetencje i zasady działania Rad Rodziców określa ustawa, o której mowa w § 1, statuty szkół oraz regulaminy.

§ 13

1. Współdziałanie poszczególnych organów działających w Zespole oparte jest na następujących zasadach:

1) wszystkie organy są autonomiczne i każdemu z organów zapewnia się możliwość swobodnego działania i podejmowania decyzji, w granicach swoich kompetencji;

2) poszczególne organy są zobowiązane do wymiany informacji pomiędzy sobą szczególnie w zakresie planowanych zadań i podejmowanych decyzji;

3) współdziałanie wszystkich organów powinno odbywać się w formie udziału poszczególnych przedstawicieli w zebraniach danego organu oraz poprzez wspólne organizowanie zebrań szkolnych i imprez szkolnych.

2. Rozwiązywanie sytuacji konfliktowej oparte jest na następujących zasadach:

1) wszystkie sytuacje konfliktowe są wyjaśniane i rozwiązywane na zasadzie negocjacji z zachowaniem wzajemnego poszanowania stron;

2) konflikt pomiędzy Radą Pedagogiczną Szkoły Podstawowej, a Radą Pedagogiczną Przedszkola rozwiązuje Dyrektor Zespołu. W przypadku braku zadawalającego rozwiązania organom przysługuje prawo wystąpienia do organu prowadzącego lub sprawującego nadzór pedagogiczny, zgodnie z ich kompetencjami;

3) konflikt pomiędzy Radą Pedagogiczną Szkoły Podstawowej, a Radą Rodziców Szkoły Podstawowej rozwiązuje Dyrektor Zespołu. W przypadku braku zadawalającego rozwiązania organom przysługuje prawo wystąpienia do organu prowadzącego lub sprawującego nadzór pedagogiczny, zgodnie z ich kompetencjami;

4) konflikt pomiędzy Radą Pedagogiczną Przedszkola, a Radą Rodziców Przedszkola rozwiązuje Dyrektor Zespołu. W przypadku braku zadawalającego rozwiązania organom przysługuje prawo wystąpienia do organu prowadzącego lub sprawującego nadzór pedagogiczny, zgodnie z ich kompetencjami.

Rozdział V

Organizacja zespołu

§ 14

1. Organizacja Zespołu ustalana jest zgodnie z odpowiednimi ustaleniami statutów szkół wchodzących w skład Zespołu.

2. Zespół nie prowadzi odrębnych jednostek organizacyjnych i zajęć nie ujętych w statutach poszczególnych szkół Zespołu.

§ 15

1. W Zespole zatrudnia się pracowników zgodnie z odpowiednimi zapisami w statutach poszczególnych szkół.

2. Pracowników administracyjnych i obsługi zatrudnia się odpowiednio do potrzeb.

3. Zakresy zadań pracowników Zespołu są zgodne z zakresem zadań ustalonych niniejszym statutem i statutami szkół wchodzących w skład Zespołu.

§ 16

Tworzenie dodatkowych stanowisk kierowniczych wymaga zgody organu prowadzącego.

§ 17

Organizację i formy współdziałania z rodzicami (prawnymi opiekunami) w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki określają statuty szkół wchodzących w skład Zespołu.

§ 18

1. Prawa i obowiązki uczniów i wychowanków Zespołu uregulowane są ustaleniami statutów szkół wchodzących w skład Zespołu.

2. Zasady nagradzania i karania uczniów określone są w statutach szkół wchodzących w skład Zespołu.

§ 19

Przyjmowanie uczniów i wychowanków do Zespołu i opuszczanie Zespołu następuje zgodnie ustaleniami statutów szkół wchodzących w skład Zespołu.

Postanowienia końcowe

§ 20

1. Zespół używa pieczęci o treści:

Zespół Szkolno-Przedszkolny w Zabłociu

ul. Bielska 36

43-246 Strumień

2. Na pieczęciach szkół wchodzących w skład Zespołu używane są nazwy:

1) Zespół Szkolno-Przedszkolny w Zabłociu, Szkoła Podstawowa w Zabłociu,

2) Zespół Szkolno-Przedszkolny w Zabłociu, Przedszkole w Zabłociu.

3. Zespół używa tablic:

1) Zespół Szkolno-Przedszkolny w Zabłociu

Szkoła Podstawowa w Zabłociu

ul. Bielska 36

43-246 Strumień

2) Zespół Szkolno-Przedszkolny w Zabłociu

Przedszkole w Zabłociu

ul. Bielska 26

43-246 Strumień

§ 21

Zespół prowadzi i przechowuje dokumentację, zgodnie z odrębnymi przepisami.

§ 22

1. Zespół jest jednostką oświatową, finansowaną przez Gminę Strumień.

2. Zasady gospodarki finansowej i materiałowej szkół wchodzących w skład Zespołu określają odrębne przepisy.

3. Obsługa finansowa Zespołu prowadzona jest przez Zespół Obsługi Szkół w Strumieniu.

§ 23

W zakresie uregulowanym odmiennie w niniejszym statucie tracą moc postanowienia zawarte w statutach szkół wchodzących w skład Zespołu.

§ 24

1. Zmiany w statucie Zespołu nie mogą być sprzeczne z obowiązującymi przepisami prawa.

2. Nowelizacja Statutu Zespołu następuje w formie uchwał Rad Pedagogicznych.

§ 25

1. Zmiany dokonane w statucie wchodzą w życie z dniem ich podjęcia.

2. O dokonanych zmianach informuje się rodziców na najbliższych od uchwalenia zmian zebraniach rodziców.

3. Znowelizowany statut podlega przekazaniu do organu prowadzącego.

UZASADNIENIE

Biorąc pod uwagę fakt obniżenia wieku obowiązku szkolnego, czyli przejście 6-latków do szkół i malejącą liczbę uczniów oraz rosnące koszty utrzymania placówek, co mogłoby zagrozić dalszemu ich funkcjonowaniu Szkoła Podstawowa i Przedszkole w Zabłociu, zamierzamy połączyć obie placówki w Zespół Szkolno - Przedszkolny. Powstaną korzystniejsze warunki do organizacji nauki i pracy oraz gospodarowania majątkiem gminnym. Połączenie szkoły z przedszkolem nie pogorszy warunków nauki i wychowania dzieci.

W związku z powyższym, zgodnie z trybem określonym w art. 58 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), przedłożono projekt uchwały w sprawie utworzenia Zespołu Szkolno – Przedszkolnego w Zabłociu w skład którego wejdzie Szkoła Podstawowa i Przedszkole, który rozpocznie funkcjonowanie od 1 września 2011r.