Protokół Nr VI/2011

obrad szóstej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu,

odbytych w dniu 25 marca 2011 r. o godz. 1600

w sali obrad Urzędu Miejskiego w Strumieniu

Obecni: Radni Rady Miejskiej, Sołtysi i Przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorzy i kierownicy podległych Radzie jednostek i zakładów budżetowych – wg załączonych list obecności, pracownicy Urzędu Miejskiego w Strumieniu, Komendant Komisariatu Policji w Strumieniu, asystent pani Poseł Mirosławy Nykiel, Prezes Stowarzyszenia „Dąb” w Dębowcu, przedstawiciele lokalnej prasy i mieszkańcy Gminy

Ponadto w obradach udział wzięli:

Burmistrz Strumienia – mgr Anna Grygierek

Skarbnik Strumienia – mgr Danuta Mitko

Sekretarz Strumienia – Daniela Kula

Porządek obrad:

Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

Przedstawienie porządku obrad.

Wystąpienia gości.

Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym.

Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

Interpelacje i zapytania radnych.

Informacja o stanie bezpieczeństwa publicznego na terenie gminy Strumień.

Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przekazania środków dla Policji.

Informacja Komisji Oświaty na temat przeprowadzonej analizy funkcjonowania placówek oświatowych działający na terenie gminy Strumień.

Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej prognozy finansowej gminy Strumień na lata 2011-2025.

Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2011 r.

Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu na finansowanie planowanego deficytu budżetu gminy Strumień w roku 2011.

Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie funduszu sołeckiego na rok budżetowy 2012.

Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego, wniesienia majątku i objęcia udziałów w Wodociągach Ziemi Cieszyńskiej Sp. z o.o. z siedzibą w Ustroniu.

Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Strumień w latach 2011-2015.

Rozpatrzenie projektu uchwały zmieniającej uchwałę Nr V/29/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 21 lutego 2011 r. w sprawie zmiany uchwały Nr LVII/433/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie Programu współpracy gminy Strumien z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionym w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie powołania doraźnej Komisji do przygotowania projektu Statutu Gminy Strumień.

Informacja o podziale środków na remonty i modernizacje dróg gminnych na 2011 r.

Informacja nt. realizacji regulaminu utrzymania czystości i porządku oraz gospodarowania odpadami w gminie Strumień z uwzględnieniem planowanych zmian w tym temacie.

Informacja na temat planowanych inwestycji na rok 2011 z uwzględnieniem basenu oraz boiska sportowego na terenie Gimnazjum.

Zatwierdzenie protokołu z V sesji.

Informacje, wolne głosy i wnioski.

Zakończenie.

Przebieg obrad:

ad. 1.

Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył – Przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu Czesław Greń.

Przewodniczący C. Greń – na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 15 radnych, na 15 ustawowego składu Rady – obrady są zatem prawomocne.

Przewodniczący C. Greń przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, Burmistrza Strumienia, Skarbnika Strumienia, Sekretarza Strumienia, dyrektorów i kierowników podległych Radzie jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych, przewodniczących jednostek pomocniczych Gminy wraz z nowo wybranym Sołtysem sołectwa Pruchna panem Otonem Czakonem i Przewodniczącą Rady Mieszkańców Miasta Strumienia panią Beatę Halama, asystenta pani Poseł Mirosławy Nykiel pana Adama Fabię, pana Henryka Kubicę Prezesa Stowarzyszenia „Dąb” w Dębowcu wraz z zawodnikami, pracowników Urzędu Miejskiego, przedstawicieli lokalnej prasy „Nowej Formacji” i mieszkańców Gminy.

ad. 2.

Przewodniczący C. Greń odczytał porządek obrad VI sesji.

Porządek obrad został przyjęty bez uwag.

ad. 3.

Zgodnie z uchwałą Nr LVII/432/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 9 listopada 2010 r. Burmistrz A. Grygierek wraz Przewodniczącym C. Greniem wręczyli nagrody za wysokie wyniki sportowe w postaci rzeczowej dla zawodników drogomyskiej sekcji judo, Stowarzyszenia Sportowego „Dąb” w Dębowcu: Magdaleny Kolaczek za zajęcie II miejsca w Mistrzostwach Śląska w Judo w Bytomiu i Patryka Wyleżoł za zajęcie VII miejsca w Mistrzostwach Śląska w Judo w Bytomiu, przekazali też słowa gratulacji z tej okazji.

Pan H. Kubica Prezes Stowarzyszenia Sportowego „Dąb” w Dębowcu i trener zawodników przedstawił działalność stowarzyszenia. Podziękował też w imieniu zawodników za wyróżnienie i przyznanie nagród.

Przewodniczący C. Greń przekazał słowa podziękowania dla trenera i zawodników za rozsławianie naszej Gminy oraz życzenia dalszych coraz większych sukcesów.

Pan A. Fabia asystent pani Poseł M. Nykiel w jej imieniu pogratulował Burmistrzowi i radnym wyboru. Poinformował też, że pani Poseł czyni starania, aby przyspieszyć prace zmierzające do uchwalenia ustawy śmieciowej przez Sejm.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że gminy bardzo czekają na to, aby ustaw śmieciowa ujrzała światło dzienne i aby można było ją jak najszybciej wprowadzić w życie.

ad. 4.

Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała:

17 marca br. przekazano plac pod budowę boiska wielofunkcyjnego przy Gimnazjum w Strumieniu,

wyłoniono wykonawcę na modernizację ulicy Młyńskiej w Strumieniu,

17 marca br. wraz z członkiniami Kobiecego Forum Samorządowego uczestniczyła w spotkaniu z Rzecznikiem Praw Obywatelskich prof. Ireną Lipowicz. Rozmowy dotyczyły współpracy na rzecz ochrony praw osób niepełnosprawnych i imigrantów.

Radni nie wnieśli uwag do Informacji.

Informacja została przyjęta.

ad. 5.

Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

Radni nie wnieśli uwag do Informacji.

Informacja została przyjęta.

ad. 6.

Przewodniczący C. Greń zapytał radnych, czy odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzedniej sesji są zadawalające, czy zgłaszają jeszcze jakieś dodatkowe pytania i uwagi?

Przewodniczący C. Greń interpelował w sprawie naprawy studzienki w nawierzchni ulicy Krętej w rejonie skrzyżowania z ulicą Wiejską w Drogomyślu (studzienka nie ma kołnierza i klapa jest bardzo niestabilna).

Dyrektor ZGKiM Ł. Pachuła zapewnił, że studzienka zostanie naprawiona.

Wiceprzewodniczący S. Świtała interpelował w sprawach:

posprzątania z żużlu chodników dla pieszych we wszystkich sołectwach;

ustawienia brakujących znaków ostrzegawczych „ustąp pierwszeństwa” na skrzyżowaniach ulicy Spółdzielczej z ul. Gawliniec i ul. Słoneczną w Pruchnej.

Radny S. Balas interpelował w sprawach:

1) zwołania wizji lokalnej z administratorem rzeki Knajki w Bąkowie w sprawie usunięcia 4 powalonych drzew leżących w poprzek koryta rzeki;

2) objęcia przez Urząd Miejski i Powiatowy Zarząd Dróg Publicznych w Cieszynie nadzoru nad firmą wykonującą naprawy pogwarancyjne na chodniku dla pieszych przy ul. Głównej w Bąkowie w rejonie kościoła katolickiego;

3) wystąpienia do Energetyki w sprawie wyregulowania czujników w lampach oświetlenia ulicznego, aby rozświecały się i gasły o tej samej porze.

ad. 7.

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – „Informację o stanie bezpieczeństwa publicznego na terenie gminy Strumień” – przedstawił Komendant Komisariatu Policji w Strumieniu R. Machaczka.

Komendant R. Machaczka zasygnalizował, że z przedstawionej informacji wynika dość niepokojący wzrost dynamiki włamań i kradzieży. Zapewnił jednak, że Komisariat pracuje nad tym problemem. Prawdopodobnie są to dwie, trzy grupy przestępcze, które generują ten wzrost. Są osoby zatrzymane, więc zobaczymy, może ta liczba na koniec roku spadnie.

Przewodniczący C. Greń przypomniał, że w zebraniach wiejskich uczestniczyli dzielnicowi, a mieszkańcy bardzo często poruszali problemy związane z tym, że na terenie Gminy pojawia się wielu akwizytorów i przedstawicieli handlowych z różnych firm, nie zawsze prawdziwych i uczciwych.

Komendant R. Machaczka poinformował, że w każdym przypadku kiedy na terenie Gminy pojawią się nieuczciwi akwizytorzy należy o tym informować Komisariat Policji. Kiedy mamy takie sygnały od mieszkańców zawsze na nie reagujemy.

Radny Z. Podyma w imieniu klubów sportowych poprosił, aby na 10 minut po zakończeniu meczu, kiedy kibice rozchodzą się w rejonie boiska pojawiał się patrol Policji.

Komendant R. Machaczka wyjaśnił, że są mecze, na których wiadomo, że może się coś dziać i tam zazwyczaj jesteśmy ze zwiększonymi siłami. Są to poważniejsze mecze, przede wszystkim „Wisła” Strumień i „Cukrownik” Chybie. Poinformował też, że jest taka zasada i polityka Policji, że nie gromadzimy się przy meczach i nie koncentrujemy sił w rejonie stadionów, lecz patrolujemy teren. Komisariat posiada informacje o wszelakich rozgrywkach, niestety, czasami jest tak, że meczów na naszym terenie jest kilka, więc musimy ocenić, na które warto jechać, gdyż tam może będziemy potrzebni. Stąd więc wynikają sytuacje, że gdzieś po prostu nie możemy być. Piłka nożna i to, co się dzieje poza boiskiem to nasz priorytet i nadal będziemy trzymać rękę na pulsie.

Radna M. Krutyła poprosił o podanie nowego numeru telefonu do Komisariatu Policji w Strumieniu.

Komendant R. Machaczka podał nowy numer telefonu: 33/8563 910. Poinformował, że można również dzwonić na numery alarmowe: 997 i 112.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że w związku z bardzo dużym terenem działania, sięgającym aż po Cieszyn, Komisariat Policji w Strumieniu na pewno boryka się z brakami kadrowymi.

Komendant R. Machaczka wyjaśnił, że ubiegły rok był rokiem bardzo trudnym, gdyż z pracy odeszło wielu ludzi. Na dzień dzisiejszy mamy o jednego policjanta ponad stan, ale w kwietniu na emeryturę odchodzi dzielnicowy ze Strumienia. Uzupełniamy też pion kryminalny, gdzie obecnie pracują cztery osoby. Poinformował też, że osobiście nie jest zwolennikiem odłączenia gminy Dębowiec z terenu działania Komisariatu Policji w Strumieniu, ponieważ w tym przypadku na pewno stracimy policjanta lub kilku. Komenda Wojewódzka Policji przelicza na nowo etaty na poszczególne jednostki, więc może się tak zdarzyć, że do nas trafi parę nowych etatów i wtedy można się nad tym zastanowić.

Wiceprzewodniczący S. Świtała zapytał jaki w tej chwili jest obszar działania Komisariatu Policji w Strumieniu?

Komendant R. Machaczka odpowiedział, że teren działania Komisariatu nie zmienił się, czyli nadal obejmuje gminy: Strumień, Chybie i Dębowiec.

Wiceprzewodnicząca C. Skowron zapytała, czy Komisariat Policji w Strumieniu organizuje spotkania, czy pogadanki w szkołach nt. bezpieczeństwa, zachowania się oraz uświadomienia dzieciom i młodzieży konsekwencji niektórych zachowań? Młodzi ludzie nie zawsze są świadomi, co może ich czekać, gdy popełnią jakieś głupstwo.

Komendant R. Machaczka odpowiedział, że takie spotkania są organizowane, zazwyczaj z inicjatywy szkół. Odpowiadamy na takie zapotrzebowanie, wysyłamy naszych policjantów, czasem prosimy o pomoc Komendę Powiatową w Cieszynie.

Wiceprzewodnicząca C. Skowron zapytała czy informacje o takich spotkaniach są odnotowywane przez policjantów?

Komendant R. Machaczka wyjaśnił, że dzielnicowi uczestniczą w takich spotkaniach i to oni odnotowują informacje na ten temat.

Informacja została przyjęta.

ad. 8.

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie przekazania środków dla Policji – przedstawiła Skarbnik D. Mitko.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr VI/41/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 25 marca 2011 r. w sprawie przekazania środków dla Policji.

Uchwała w załączeniu.

ad. 9.

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – „Informacja Komisji Oświaty na temat przeprowadzonej analizy funkcjonowania placówek oświatowych działający na terenie gminy Strumień” – przedstawiła Przewodnicząca Komisji Oświaty, … - A. Żur.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że wiemy o tym, że w ostatnich czterech latach udało się zrobić bardzo wiele remontów w placówkach oświatowych. Dzięki staraniom Burmistrza pozyskaliśmy bardzo dużo środków na konieczne remonty z Ministerstwa Edukacji Narodowej. Efekty widać w każdej szkole, ale widać również jak wiele jest jeszcze do zrobienia i ile środków na to jeszcze trzeba, przy coraz szczuplejszej bazie finansowej i cięciach, które nas czekają w budżecie centralnym, trudno nam będzie to wszystko pogodzić. Oświata, mimo że zajmuje ponad 50%, jest tylko wycinkiem gminnego budżetu.

Przewodniczący C. Greń dodał, że niektóre z wymienionych prac są już zaplanowane w budżecie Gminy na ten rok lub umieszczone w planach na przyszłe lata. Miejmy nadzieję, że uda się nam to wszystko zrealizować, a przynajmniej te rzeczy, które są najbardziej niezbędne, dotyczące bezpieczeństwa.

Burmistrz A. Grygierek stwierdziła, że potrzeb jest rzeczywiście bardzo dużo, ale dobrze, że nasze dzieci są bezpieczne w szkołach, gdyż do niedawna pewne rzeczy budziły nasze obawy. Na utrzymanie szkół otrzymujemy subwencję w wysokości 9 milionów zł, a w ubiegłym roku na oświatę wydaliśmy 12 milionów zł. Na przedszkola, na które nie otrzymujemy żadnej subwencji, wydajemy około 3 milionów zł, a opłaty rodziców są na poziomie 250 tysięcy zł. Pieniądze wydatkowane są na utrzymanie budynków, kadrę i obsługę, a nie jest tajemnicą, że konieczne są oszczędności. Dlatego podjęliśmy działania w kierunku tworzenia zespołów szkolno-przedszkolnych. W tym roku powstanie kolejny zespół w Zabłociu.

Burmistrz A. Grygierek dodatkowo poinformowała, że na remonty w placówkach oświatowych wydatkowaliśmy 5 milionów zł, a ile jeszcze przed nami. Niektóre rzeczy to naprawdę drobiazgi, z którymi przy zaradności i gospodarności dyrektora można sobie poradzić. Ponadto wprowadziliśmy zmianę sposobu realizacji inwestycji w oświacie. Wcześniej to dyrektorzy je prowadzili. Obecnie prowadzi to pracownik Referatu Inwestycji i Rozwoju Urzędu Miejskiego. Wzięliśmy na siebie cały ciężar przeprowadzenia przetargów i szukania pieniędzy. Poza tym wszystkie szkoły szukają sponsorów, bardzo dużo robią wspólnie z rodzicami i nauczycielami. Nie ma placówki, która nie podeszłaby po gospodarsku do pewnych tematów.

Wiceprzewodniczący S. Świtała stwierdził, że ogromnym sukcesem jest to, że udaje się nam doprowadzić budynki w oświacie do niezłego stanu. Są jeszcze duże potrzeby, ale musimy sobie uzmysłowić jeszcze jeden sukces i to jest to, że nie zlikwidowaliśmy ani jednej szkoły i przedszkola, jak to dzieje się gdzie indziej w Polsce. Nie mamy też takich planów i oby tak jak najdłużej.

Przewodniczący C. Greń dodał, że nie mamy nawet w planów, aby likwidować którąś z placówek oświatowych na terenie Gminy.

Radny Z. Podyma, członek Komisji Oświaty poinformował, że podczas przeprowadzania wizji w placówkach oświatowych było wiele dylematów. Komisja jednak będzie służyć radą, które remonty przeprowadzać wcześniej, a które później.

Radna M. Krutyła zgłosiła wniosek do posłów, aby gminy nie musiały dopłacać dla dzieci uczęszczających do prywatnych przedszkoli, ponieważ gmina nie otrzymuje ani złotówki z budżetu państwa na utrzymanie przedszkoli samorządowych.

Przewodniczący C. Greń podziękował Komisji Oświaty za przygotowanie bardzo obszernego materiału.

Informacja została przyjęta.

ad. 10.

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej prognozy finansowej gminy Strumień na lata 2011-2025 – przedstawiła Skarbnik D. Mitko.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr VI/42/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 25 marca 2011 r. w sprawie zmiany Wieloletniej prognozy finansowej gminy Strumień na lata 2011-2025.

Uchwała w załączeniu.

ad. 11.

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2011 rok – przedstawiła Skarbnik D. Mitko.

Komisje nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że proponowane zmiany w budżecie dotyczą głównie tego, aby można było złożyć wnioski do Ministerstwa Edukacji Narodowej na remonty szkół z zaleceniami Sanepidu.

Radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr VI/43/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 25 marca 2011 r. w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2011 rok.

Uchwała w załączeniu.

ad. 12.

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu na finansowanie planowanego deficytu budżetu gminy Strumień w roku 2011– przedstawiła Skarbnik D. Mitko.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

14 głosami „za” i 1 głosie „wstrzymującym się od głosowania” (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr VI/44/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 25 marca 2011 r. w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu na finansowanie planowanego deficytu budżetu gminy Strumień w roku 2011.

Uchwała w załączeniu.

Przewodniczący C. Greń ogłosił 15-minutową przerwę w obradach.

ad. 13.

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie funduszu sołeckiego na rok budżetowy 2012 – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr VI/45/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 25 marca 2011 r. w sprawie funduszu sołeckiego na rok budżetowy 2012.

Uchwała w załączeniu.

ad. 14.

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego, wniesienia majątku i objęcia udziałów w Wodociągach Ziemi Cieszyńskiej Sp. z o.o. z siedzibą w Ustroniu – przedstawiła Skarbnik D. Mitko.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Następnie Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr VI/46/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 25 marca 2011 r. w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego, wniesienia majątku i objęcia udziałów w Wodociągach Ziemi Cieszyńskiej Sp. z o.o. z siedzibą w Ustroniu.

Uchwała w załączeniu.

ad. 15.

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Strumień w latach 2011-2015 – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut przedstawił wniosek Komisji: „Komisja wnioskuje, aby w projekcie uchwały w sprawie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Strumień w latach 2011 – 2015 – w rozdziale IX ustęp 2 skreślić wyrażenie „spoza zasobu mieszkaniowego gminy”. W związku z proponowaną zmianą ustęp 2 w rozdziale IX otrzyma brzmienie: „Zbywanie zbędnych gminnych nieruchomości z przeznaczeniem przychodów z tego tytułu na budowę lokali mieszkalnych, w szczególności socjalnych.”.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga i Przewodnicząca Komisji Oświaty, … - A. Żur poinformowali, że Komisje nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Burmistrz A. Grygierek dodatkowo wyjaśniła, że uchwalamy Program gospodarowania zasobem mieszkaniowym, nie chodzi tutaj o grunty gminne.

Radca prawny R. Szymonek wyjaśnił, że rozdział IX jest rozdziałem fakultatywnym, gdzie chodzi o inne działania wcześniej omówione, które pozwoliłyby racjonalizować, czy też poprawić wykorzystanie zasobu mieszkaniowego. Dotychczasowa intencja była taka, aby na rzecz poprawy zasobu mieszkaniowego przeznaczać środki ze zbycia nieruchomości gminnych zbędnych, ale oczywiście pochodzących spoza zasobu. Chodziło o to żeby nie było takiej polityki, aby sprzedawać budynków mieszkalnych po to, żeby budować mieszkania socjalne. Jest więc pytanie jak Rada widzi rozwiązanie tej sprawy: czy ograniczać sprzedaż budynków mieszkalnych, czy też dopuścić możliwość sprzedaży niektórych budynków mieszkalnych np. tych które wymagają bardzo dużych nakładów finansowych?

Przewodniczący C. Greń wyjaśnił, że taką właśnie intencję miała Komisja Budżetu formułując swój wniosek.

Radca prawny R. Szymonek wyjaśnił, że w tym przypadku wystarczy wykreślenie w rozdziale IX ust. 2 wyrażenia „spoza zasobu mieszkaniowego gminy”, wtedy zapis staje się bardzo ogólny i daje dużą możliwość działania w różnych kierunkach.

Wiceprzewodniczący S. Świtała poprosił o przedstawienie nowego brzmienia ust. 2 w rozdziale IX.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że ust. 2 w rozdziale IX otrzyma brzmienie: „Zbywanie zbędnych gminnych nieruchomości z przeznaczeniem przychodów z tego tytułu na budowę lokali mieszkalnych, w szczególności socjalnych.”.

Burmistrz A. Grygierek stwierdziła, że w tej chwili możemy sprzedawać nieruchomości zabudowane oraz nieruchomości niezabudowane. Do tej pory w przypadku sprzedaży nieruchomości niezabudowanych (gruntów) środki pochodzące z tego tytułu przeznaczaliśmy na inwestycje. Poprosiła, aby doprecyzować ten zapis np. „zbywanie zbędnych gminnych nieruchomości zabudowanych”. W tej kadencji planujemy również sprzedaż gruntów i w tej chwili nie wiemy czy zostaną one przeznaczone na budownictwo mieszkaniowe, czy na inwestycje. Zapytała jakie będą konsekwencje tego zapisu „zbywanie zbędnych gminnych nieruchomości”?

Radca prawny R. Szymonek wyjaśnił, że zmiana zapisu proponowana we wniosku Komisji Budżetu dotyczyć będzie wszystkich rodzajów nieruchomości (zabudowanych i niezabudowanych). Wyjaśnił też, że nieruchomości budynkowe dzielą się na mieszkalne i niemieszkalne, a Burmistrzowi chodzi o to, aby na budowę budynków mieszkalnych nie przeznaczać środków pochodzących ze sprzedaży gruntów.

Burmistrz A. Grygierek zaproponowała, aby ust. 2 w rozdziale IX otrzymał brzmienie: „zbywanie zbędnych gminnych nieruchomości zabudowanych”.

Radca prawny R. Szymonek wyjaśnił, że zapis proponowany przez Burmistrza nie dotyczy dochodów pochodzących ze sprzedaży gruntów.

Przewodniczący C. Greń wyjaśnił, że propozycja Komisji Budżetu dotyczy wszystkich rodzajów nieruchomości, natomiast propozycja Burmistrza zawęża zapis tylko do nieruchomości zabudowanych.

Radca prawny R. Szymonek wyjaśnił, że rozróżniamy pojęcia nieruchomości: gruntowych, budynkowych i lokalowych. Nieruchomości dzielimy również na zabudowane i niezabudowane.

Radny K. Pisiut zaproponował, aby dopisać wyrażenie „nie dotyczy gruntów” lub „z wyłączeniem gruntów”.

Radca prawny R. Szymonek wyjaśnił, że propozycja Burmistrza dotyczy tylko zbywania nieruchomości zabudowanych, a jeżeli zapiszemy, że wyłączamy nieruchomości gruntowe to efekt jest taki sam.

Burmistrz A. Grygierek zaproponował, aby skreślić cały ust. 2 w rozdziale IX.

Radna U. Słowik wyjaśniła, że rozpoczynając tą dyskusję chciała się dowiedzieć, czy w przypadku jakiejkolwiek sprzedaży nieruchomości środki pochodzące z tego tytułu przeznaczane będą na budownictwo mieszkaniowe, gdyż zapis ten bardzo ją zaniepokoił.

Radny K. Pisiut zgłosił wniosek, aby skreślić ust. 2 z rozdziału IX projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie wniosek Komisji Budżetu (skreślenie w rozdziale IX ust. 2 wyrażenia „spoza zasobu mieszkaniowego gminy”).

Wniosek Komisji Budżetu został odrzucony – jednogłośnie „przeciw” (głosowało 15 radnych).

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie wniosek radnego K. Pisiuta (skreślenie w rozdziale IX ust. 2).

Wniosek radnego K. Pisiuta został przyjęty – jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych).

Następnie Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z wcześniej wprowadzoną zmianą.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr VI/47/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 25 marca 2011 r. w sprawie wieloletniego programu gospodarowania mieszkaniowym zasobem gminy Strumień w latach 2011-2015.

Uchwała w załączeniu.

ad. 16.

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały zmieniający uchwałę Nr V/29/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 21 lutego 2011 r. w sprawie zmiany uchwały Nr LVII/433/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie Programu współpracy gminy Strumien z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionym w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie – przedstawił Radca prawny R. Szymonek.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Następnie Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr VI/48/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 25 marca 2011 r. zmieniająca uchwałę Nr V/29/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 21 lutego 2011 r. w sprawie zmiany uchwały Nr LVII/433/2010 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie Programu współpracy gminy Strumien z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami wymienionym w art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Uchwała w załączeniu.

ad. 17.

Projekt uchwały w sprawie powołania doraźnej Komisji do przygotowania projektu Statutu Gminy Strumień – przedstawił Przewodniczący C. Greń.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut przedstawił wniosek Komisji: „Komisja wnioskuje, aby do składu doraźnej Komisji do przygotowania projektu Statutu Gminy Strumień wytypować radnych: Karola Pisiuta i Mariana Husa”.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga przedstawił wniosek Komisji: „Komisja wnioskuje, aby do składu doraźnej Komisji do przygotowania projektu Statutu Gminy Strumień wytypować radną Urszulę Słowik”.

Przewodnicząca Komisji Oświaty, … - A. Żur przedstawiła wniosek Komisji: „Komisja wnioskuje, aby do składu doraźnej Komisji do przygotowania projektu Statutu Gminy Strumień wytypować radnego Zbigniewa Podymę”.

Przewodniczący C. Greń zapytał radnych – kandydatów do doraźnej Komisji (K. Pisiuta, M. Husa, U. Słowik i Z. Podymę), czy wyrażają zgodę na pracę w doraźnej Komisji? – na co otrzymał od wszystkich kandydatów odpowiedź twierdzącą.

Przewodniczący C. Greń zaproponował, aby do składu doraźnej Komisji powołać wiceprzewodniczącego S. Świtałę.

Wiceprzewodniczący S. Świtała wyraził zgodę na pracę w doraźnej Komisji.

Przewodniczący C. Greń poprosił radnych o przeanalizowanie treści obowiązującego Statutu i zgłaszanie propozycji zmiany. Poinformował też, że w uchwale nie wyznaczamy terminu, do kiedy doraźna Komisja ma przygotować projekt Statutu Gminy.

Wiceprzewodniczący S. Świtała zapytał, czy radni składają wnioski dotyczące wprowadzenia zmian w Statucie Gminy (w poprzedniej, czy obecnej kadencji Rady)?

Przewodniczący C. Greń wyjaśnił, że teraz będzie czas na składanie wniosków dotyczących zmian w Statucie. Poinformował też, że propozycje zmian w Statucie były składane podczas zebrań wiejskich. Ponadto aktualnie obowiązujący Statut Gminy posiada uchybienia prawne zakwestionowane przez nadzór prawy Wojewody.

Radca prawny R. Szymonek wyjaśnił, że Rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody załączone do obowiązującego Statutu Gminy w niczym nie przeszkadza, ale pokazuje, jaka trudna to była materia i jakie trwały spory w tym temacie.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że będzie to dobra okazja, aby dostosować Statut Gminy do nowych wymogów.

Przewodniczący C. Greń zaproponował, aby wnioski dotyczące zmian w Statucie składane były do 30 kwietnia br.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 15 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr VI/49/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 25 marca 2011 r. w sprawie powołania doraźnej Komisji do przygotowania projektu Statutu Gminy Strumień.

Uchwała w załączeniu.

ad. 18.

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - Informację o podziale środków na remonty i modernizacje dróg gminnych na 2011 r. – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje nie wniosły uwag do Informacji.

Przewodniczący C. Greń zwrócił uwagę na to żeby starać się jak najszybciej wykonać remonty cząstkowe dróg po zimie, żeby nie było takiej sytuacji jak w ubiegłym roku, że remonty te trwały, aż do miesięcy wakacyjnych. Wyraził też słowa nadziei, że w bieżącym roku prace te będą przeprowadzone sprawniej.

Radna U. Słowik stwierdziła, że kwota 16 000,- zł dla Drogomyśla jest przeznaczoną na kamień na drogi. Zapytała też, czy kwota 100 000,- zł jest przeznaczona na utrzymanie przepustów?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że kwota 100 000,- zł jest przeznaczona na utrzymanie przepustów na terenie całej Gminy. Poinformowała też, że będzie zorganizowane robocze spotkanie ze sołtysami, gdzie wyjaśniane zostaną wszystkie problemy.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że po spotkaniu z Dyrektorem ZGKiM w Strumieniu ustalono, że remonty cząstkowe rozpoczną się w najbliższym czasie i zostaną zakończone przed rozpoczęciem wakacji.

Przewodniczący C. Greń przypomniał też o terminowym wykaszaniu poboczy dróg.

Informacja została przyjęta.

ad. 19.

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - Informację nt. realizacji regulaminu utrzymania czystości i porządku oraz gospodarowania odpadami w gminie Strumień z uwzględnieniem planowanych zmian w tym temacie – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut przedstawił wniosek Komisji: „Komisja wnioskuje, aby podczas prac nad zmianą Regulaminu dofinansowania źródeł ciepła zastanowić się nad zlikwidowaniem dopłat do kolektorów słonecznych i zwiększeniem dopłat do usuwania wyrobów zawierających azbest.”.

Przewodniczący K. Pisiut uzasadniając wniosek wyjaśnił, że w tej chwili istnieje możliwość sfinansowania montażu kolektorów słonecznych z innych źródeł np. z Funduszu Ochrony Środowiska, gdzie dopłaty są wyższe. Skoro istnieją inne możliwości dlatego my nie musimy wykładać środków na ten cel z budżetu gminy. Poinformował też, że koszty usuwania azbestu znacznie wzrosły, a mieszkańcy nie mają innej możliwości uzyskania dofinansowania tego zadania.

Przewodniczący C. Greń zwrócił uwagę na to, że Komisja Budżetu wnioskuje tylko, aby zastanowić się nad takim rozwiązaniem. Dlatego też trzeba informować zainteresowanych sfinansowaniem montażu kolektorów słonecznych, że w bieżącym roku obowiązywać będą dotychczasowe zasady. Dlatego zaproponował, aby Rada zajęła się ewentualnym wprowadzaniem zmian w Programie ograniczenia niskiej emisji dopiero w przyszłym roku.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga i Przewodnicząca Komisji Oświaty, … - A. Żur poinformowali, że Komisje nie wniosły uwag do Informacji.

Przewodniczący C. Greń wyjaśnił, że Komisja Budżetu proponuje, aby zastanowić się nad tymi propozycjami.

Przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia B. Halama poinformowała, że dopłaty do wymiany źródeł ciepła dla osób indywidualnych są możliwe poprzez Bank Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska. Można pozyskać do 50%, przy czym realna dopłata wynosi około 35%, ponieważ obostrzenia podwyższają koszty realizacji inwestycji. Są również dopłaty z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska, ale mogą z nich skorzystać gminy, które realizują program ograniczenia niskiej emisji. Dopłaty są na poziomie do 80%, ale realnie jest to około 60-70%. Jest to pożyczka umarzalna w 50%, ale w tym przypadku mieszkańcy zwracają się o dopłatę do gminy.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że posiada informacje, że gminy które skorzystały z tych programów dofinansowywanych z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska mają problemy, gdyż wynikały różnice pomiędzy tym co deklarowali mieszkańcy, a tym co faktycznie zostało zrealizowane.

Pani B. Halama odpowiedziała, że problemy, o których mówi Przewodniczący rzeczywiście miały miejsce w ubiegłym roku. Natomiast teraz dopłaty z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska ruszyły ze zdwojoną siłą, w szczególności jeżeli chodzi o kolektory, ponieważ dopłata do jednego kolektora wynosi 7 do 8 000,- zł. Są gminy, które ogłaszają kolejne edycje.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że w 2010 r. z dopłaty do montażu kolektorów w gminie Strumień skorzystało tylko 6 osób.

Przewodniczący C. Greń przypomniał, że asystent pani Poseł M. Nykiel mówił nam dzisiaj o przyśpieszeniu prac nad tzw. ustawą śmieciową. Dodał też, że zastanawiające jest to, iż pomimo tego, że mamy program komputerowy oraz monitoring osób, które powinny mieć podpisane umowy, a procent osób oddających śmieci jest zastanawiająco niski. Co dzieje się z tymi śmieciami, które nie są oddawane do firm odbierających śmieci (firm zbierających śmieci na terenie gminy Strumień jest 8).

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że rzeczywiście obecnie mamy tylko 37% wykazanych umów na wywóz śmieci. Wzywamy mieszkańców, którzy przedkładają nam rachunki za wywóz śmieci i informują nas, że mają zawarte ustne umowy na wywóz śmieci. Tak więc w tej chwili nie możemy powiedzieć jak realnie ta sprawa wygląda. Namawiamy mieszkańców, aby zwierali pisemne umowy na wywóz śmieci. Mamy już sprawdzone, że wskaźnik podpisanych umów zawsze wzrasta w momencie kiedy prowadzimy kontrole. Gmina również musi się wykazywać tym, że kontroluje swoich mieszkańców, czy mają podpisane umowy i rachunki za wywóz śmieci, a oferta firm wywożących śmieci z terenu Gminy jest bardzo duża i różna. Będziemy organizować zbiórkę odpadów wielkogabarytowych dla mieszkańców całej Gminy dla tych, którzy oddają kubły i dla tych, którzy ich nie oddają. Czekamy na podjęcie ustawy śmieciowej, która będzie dużą pomocą dla gmin. Prowadzimy też akcje uświadamiające mieszkańców, aby nie palić śmieci.

Radna M. Krutyła zgłosiła wniosek, aby zebrać worki ze śmieciami zgromadzone przy ul. Brodeckiego na wysokości skrzyżowania z ul. Młyńską.

Informacja została przyjęta.

ad. 20.

Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - Informację na temat planowanych inwestycji na rok 2011 z uwzględnieniem basenu oraz boiska sportowego na terenie Gimnazjum – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut poinformował, że komisja przeprowadziła wizję lokalna w/w inwestycjach, która zostanie dokończona w kwietniu i na kwietniowej sesji zostaną przedstawiona wnioski w tej sprawie.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga przedstawił wniosek komisji: „Komisja wnioskuje o pozytywne rozpatrzenie wniosku OSP Zabłocie w sprawie dofinansowania zakupu lekkiego samochodu pożarniczego i znalezienie budżecie Gminy kwoty 10 000 zł na dofinansowanie tego zakupu.”.

Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga uzasadniając wniosek wyjaśnił, że Zarząd OSP Zabłocie zwrócił się o pomoc w zakupie małego samochodu bojowego za kwotę 22 000,- zł. Mały samochód marki „Żuk”, który do tej pory posiadają jest całkowicie wyeksploatowany. Zarząd OSP deklaruje, że z własnego budżetu dofinansuje zakup w kwocie 12 000,- zł. Proszą nas o pomoc w dofinansowaniu zakupu w kwocie 10 000,- zł.

Przewodnicząca Komisji Oświaty, … A. Żur poinformowała, że komisja nie wniosła uwag do Informacji.

Informacja została przyjęta.

ad. 21.

Protokół z V sesji, który był wyłożony do wglądu w biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – został przyjęty bez uwag.

ad. 22.

W wolnych wnioskach głos zabrali:

Przewodniczący C. Greń:

zaprosił radnych, sołtysów i członków Rad Sołeckich na spotkanie podsumowujące kadencję Rad Sołeckich 2007-2011, które odbędzie się 1 kwietnia 2011 r. o godz. 1700 w sali Gminnego Centrum Integracji Wsi w Pruchnej;

przypomniał radnym o terminie składania oświadczeń majątkowych za 2010 r. wraz z rozliczeniem podatkowym PIT za 2010 r. - do 30 kwietnia br.

Przewodniczący C. Greń poinformował radnych o artykule, który ukazał się w tygodniku samorządowym „Wspólnota” pt. „Radny członkiem zarządu stowarzyszenia”.

Wiceprzewodniczący S. Świtała poinformował, że radny nie może łączyć funkcji z członkostwem w zarządzie stowarzyszenia prowadzącym działalność gospodarczą na majątku gminnym np. w ludowym klubie sportowym. Radny do 3 miesięcy od dnia złożenia ślubowania ma obowiązek rezygnacji z funkcji w zarządzenie stowarzyszenia.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że Wojewoda stoi na stanowisku, że sprzedaż biletów na mecze przez klubu sportowe jest prowadzeniem działalności gospodarczej.

Radny M. Hus wnioskował o naprawę barierki na skrzyżowaniu ulicy Jarząbkowickiej z ulicą Szkolną w Bąkowie, zniszczonej przez tira.

Radny Z. Podyma podziękował za odpowiedź w sprawie wykonania parkingu przy cmentarzu komunalnym w Drogomyślu. Poinformował też, że wie o tym, że nie ma środków na ten cel w budżecie Gminy, jednak poprosił, aby nie zapominać o sprawie wykonania parkingu dla samochodów przy cmentarzu komunalnym w Drogomyślu od strony ulicy Klonowej (zaproponował, aby podzielić to zadanie na etapy).

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że jeżeli stanie się tak, że Urząd kupi materiał, a mieszkańcy zaangażują się w prace, możemy spróbować to wspólnie zrealizować.

Radny Z. Podyma wnioskował jeszcze w sprawach:

naprawy zniszczonego schodka do budynku Poczty w Drogomyślu;

oświetlenie wejścia na teren Zespołu Szkół w Drogomyślu od strony Świetlicy środowiskowej;

zebrania sterty suchych, zgrabionych liści z zieleńca położonego za chodnikiem przy ul. Głównej w Drogomyślu, na odcinku pomiędzy ulicą Wiejską, a ulicą Pogodną.

Radna U. Słowik wnioskowała obcięcie krzewów rosnących wokół budynku Agronomówki w Drogomyślu, zasłaniających wyjazd z ulicy Krętej.

Radna C. Skowron wnioskowała w sprawach:

aby przypilnować naprawę dziur w nawierzchni drogi powiatowej ulicy Wyzwolenia w Zbytkowie (na wysokości sklepu GS jest bardzo głęboka dziura);

czy Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad będzie kontynuować rozpoczętą budowę drogi pieszo-rowerowej w Zbytkowie wzdłuż drogi krajowej DK 81 na odcinku od ulicy 1 Maja do ulicy Turystycznej?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że była na rozmowie w tym temacie w Dyrekcji Dróg Krajowych. W ubiegłym roku Dyrekcja miała środki na ten cel, jednak prace zostały przerwane w związku z nieporozumieniami, które miały miejsce. Dlatego też Dyrekcja Dróg Krajowych przystąpiła do innych prac. W bieżącym roku planują budżet i mają już inne priorytety do wykonania. Wyraziła słowa nadziei, że jej rozmowa odniesie zamierzony skutek. Zadanie to zostało rozpoczęte ze względu na to, że jest potrzeba, aby zapewnić bezpieczeństwo dzieci uczęszczających do szkoły, jednak w efekcie okazało się, że inwestycja ta nie jest mile widziana przez mieszkańców. Z rozmów, które przeprowadziliśmy wynika, że do kontynuacji budowy drogi pieszo-rowerowej w Zbytkowie Dyrekcja Dróg Krajowych powróci w II półroczu 2011 r., jednak więcej szczegółów na ten temat będziemy mogli ujawnić po rozmowie, którą planujemy na kwiecień br.

Przewodniczący C. Greń wnioskował o naprawę niebezpiecznych ubytków w kostkach brukowych, którymi obłożone są podwyższone studzienki w nawierzchni ulicy Głównej w Drogomyślu.

Radny P. Faruga wnioskował o wystąpienie do Zarządu Dróg Wojewódzkich o wyczyszczenie i wypielęgnowanie chodnika dla pieszych przy ul. 1 Maja w Strumieniu (na odcinku do przejazdu kolejowego w Strumieniu do stacji paliw ORLEN w Zbytkowie).

Radny M. Hus wnioskował o obcięcie gałęzi drzew na skrzyżowaniu ulicy Młyńskiej i ulicy Dworskiej w Bąkowie zasłaniających lampę oświetlenia ulicznego.

ad. 23.

Przewodniczący C. Greń dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady VI sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 1900) słowami „zamykam VI sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.

Protokołowała: Elżbieta Król

Przewodniczący Rady

Czesław GREŃ