Protokół Nr VII/2011

obrad siódmej sesji Rady Miejskiej w Strumieniu,

odbytych w dniu 29 kwietnia 2011 r. o godz. 1600

w sali obrad Urzędu Miejskiego w Strumieniu

Obecni: Radni Rady Miejskiej, Sołtysi i Przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia, dyrektorzy i kierownicy podległych Radzie jednostek i zakładów budżetowych – wg załączonych list obecności, pracownicy Urzędu Miejskiego w Strumieniu, radny powiatowi i przedstawiciele lokalnej prasy

Ponadto w obradach udział wzięli:

  1. Burmistrz Strumienia – mgr Anna Grygierek

  2. z-ca Burmistrza Strumienia – mgr inż. Włodzimierz Cybulski

  3. Skarbnik Strumienia – mgr Danuta Mitko

  4. Sekretarz Strumienia – Daniela Kula

Porządek obrad:

  1. Otwarcie sesji, stwierdzenie prawidłowości jej zwołania oraz zdolności do podejmowania uchwał.

  2. Przedstawienie porządku obrad.

  3. Wystąpienia gości.

  4. Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym.

  5. Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

  6. Interpelacje i zapytania radnych.

  7. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie w gminie Strumień na lata 2011-2016.

  8. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych w gminie Strumień na lata 2011-2018.

  9. Informacja o działalności Hali sportowej i Basenu kąpielowego pod kątem przygotowania do sezonu letniego i bezpiecznego z nich korzystania.

  10. Informacja o działalności Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury (wraz z działalnością Świetlic środowiskowych) i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Strumieniu za rok 2010 oraz omówienie oferty na 2011 r.

  11. Informacja o dostępności służby zdrowia na terenie Gminy, stanu technicznego i wykorzystania placówek będących własnością Gminy oraz możliwości stacjonowania na terenie Gminy Strumień karetki pogotowia wraz z zespołem ratowniczym.

  12. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej prognozy finansowej gminy Strumień na lata 2011-2025.

  13. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2011 r.

  14. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie nazw ulic w sołectwach Zbytków i Pruchna.

  15. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Strumień”.

  16. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie niezabudowanej nieruchomości (790/1) położonej w Drogomyślu.

  17. Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie niezabudowanej nieruchomości (790/3) położonej w Drogomyślu.

  18. Informacja nt. prac nad projektem Statutu Gminy Strumień.

  19. Zatwierdzenie protokołu z VI sesji.

  20. Informacje, wolne głosy i wnioski.

  21. Zakończenie.

Przebieg obrad:


ad. 1.


Sesję otworzył, a następnie obradom przewodniczył – Przewodniczący Rady Miejskiej w Strumieniu Czesław Greń.

Przewodniczący C. Greń – na podstawie listy obecności stwierdził, że w obradach uczestniczy 13 radnych, na 15 ustawowego składu Rady – obrady są zatem prawomocne.

Przewodniczący C. Greń przywitał zebranych: radnych Rady Miejskiej, Burmistrza Strumienia, z-cę Burmistrza Strumienia, Skarbnika Strumienia, Sekretarza Strumienia, dyrektorów i kierowników podległych Radzie jednostek organizacyjnych i zakładów budżetowych, przewodniczących jednostek pomocniczych Gminy, radnego powiatowego Karola Gajdzicę, pracowników Urzędu Miejskiego i przedstawiciela lokalnej prasy „Nowej Formacji”.


ad. 2.


Przewodniczący C. Greń odczytał porządek obrad VII sesji.

Przewodniczący C. Greń zaproponował, aby zamienić kolejność punktów porządku obrad: pkt 7 na pkt 8 i pkt 8 na pkt 7. Uzasadniając swoją propozycję poinformował, że najpierw musimy uchwalić Gminny Program Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie, a dopiero potem będziemy uaktualniać Gminną Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych o w/w Program.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie wniosek o zamianę pkt 7 na pkt 8.

Jednogłośnie „za” (głosowało 13 radnych) zamieniono pkt 7 na pkt 8.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie wniosek o zamianę pkt 8 na pkt 7.

Jednogłośnie „za” (głosowało 13 radnych) zamieniono pkt 8 na pkt 7.

Następnie Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie cały porządek obrad wraz z wcześniej wprowadzonymi zmianami.

W głosowaniu - jednogłośnie „za” (głosowało 13 radnych) - przyjęto porządek obrad VII sesji.



ad. 3.


Punkt wypadł – nikt z gości nie zabrał głosu.


ad. 4.


Informacja o działalności Burmistrza Strumienia w okresie międzysesyjnym.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała:

  • rozstrzygnęliśmy przetarg na wymianę instalacji elektrycznej wraz z malowaniem w Zespole Szkół w Drogomyślu, wpłynęło 6 ofert i w tej chwili trwa jeszcze ich weryfikacja,

  • ogłosiliśmy dwa konkursy na stanowiska dyrektorów: Zespołu Szkół w Drogomyślu i Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Zabłociu, w najbliższym czasie ukażą się ogłoszenia w Nowej Formacji, wszyscy dyrektorzy placówek oświatowych zostali poinformowani, że zawsze na koniec kadencji będą ogłaszane konkursy na stanowiska dyrektorów,

  • unieważniliśmy przetarg na remont pomieszczeń na parterze Ratusza w związku z tym, że oferty, które wpłynęły przewyższały środki zaplanowane na ten cel w budżecie Gminy.

Przewodniczący C. Greń zapytał o Zarządzenie Nr 94/2011 dotyczące zatwierdzenia stawek pracy sprzętu i robocizny dla usług wykonywanych przez ZGKiM, czy zatwierdzone stawki będą stosowane dla kontrahentów zewnętrznych?

Dyrektor Ł. Pachuła wyjaśnił, że zatwierdzone w Zarządzeniu stawki stosowane będą tylko dla zleceń Urzędu Miejskiego, dla osób prywatnych stawki są wyższe.

Z-ca Burmistrza W. Cybulski wyjaśnił, że ceny jednostkowe, za które ZGKiM będzie otrzymywał zlecenia zostały ustalone przez porównanie propozycji Zakładu, która wpłynęła do Urzędu, z cenami rynkowymi. I tak, drogą negocjacji, stawki zostały ustalone, gdyż jakoś musimy się rozliczać.

Przewodniczący C. Greń wyjaśnił, że doczytał w Informacji, że są to stawki stosowane przez ZGKiM dla Urzędu, ale pomyślał, że to jakaś pomyłka. Stawki te są naprawdę wysokie i świadczy o tym np. cena koparko-ładowarki – 90 zł za godzinę. Trzeba zwrócić uwagę na to, że przy założeniu, iż sprzęt ten kupiliśmy z budżetu Gminy, stawka jest bardzo wysoka. Zapewnił też, że dobrze zna te sprawy, gdyż ma z nimi do czynienia na co dzień. Mówi o tym, gdyż budzi to wątpliwości. Za nasze pieniądze podzielone przez tak wysokie stawki wykona się mniej pracy. Wiadomo, że paliwo poszło do góry, ale wydaje się, że mimo wszystko stawki stosowane przez ZGKiM dla Urzędu są bardzo wysokie.

Dyrektor Ł. Pachuła wyjaśnił, że obliczając stawkę, jedną z jej składowych jest koszt zakupu maszyny. Gdybyśmy policzyli kwotę faktycznie wydaną na zakup koparki, to cena byłaby o wiele wyższa. W informatorach rynkowych te stawki są bardzo podobne.

Z-ca Burmistrza W. Cybulski stwierdził, że Przewodniczący jest znawcą trochę innego rynku, który prowadzi duże inwestycje. W naszym przypadku często jest tak, że do wykonania jest godzina pracy, a dwie godziny trwa dojazd. Jest to inna specyfika pracy, więc trzeba trochę inaczej do tych stawek podchodzić. Ceny dla zakładów budżetowych są w innym segmencie, są wyższe, nie takie same, jak w typowo rynkowych firmach prywatnych.

Radna U. Słowik zapytała, czy dojazd będzie doliczany do czasu pracy sprzętu np. dojazd traktorem do Drogomyśla tam i spowrotem to dodatkowo jedna godzina?

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że czas dojazdu np. koparki do Drogomyśla jest wliczany do czasu pracy tego sprzętu.

Radna U. Słowik stwierdziła, że wszystkie stawki są do przyjęcia oprócz stawki 2 zł za 1 kilometr jazdy samochodem Renault Master, która wydaje się za wysoka.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, ze stawka za samochód Renault Master jest taka ponieważ Urząd nie posiada samochodu służbowego. Wykorzystujemy ten samochód do bezpiecznego przewozu gotówki do banku.

Przewodniczący C. Greń wyjaśnił, że wtedy kiedy decydowaliśmy się na zakup nowego sprzętu dla ZGKiM, braliśmy również pod uwagę to, że będziemy mieli stawki tańsze lub porównywalne do cen rynkowych, a wychodzi na to, że jest trochę drożej.

Informacja została przyjęta.


ad. 5.


Informacja Przewodniczącego Rady Miejskiej i Biura ds. Samorządu o pracach Rady w okresie międzysesyjnym.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że wpłynęły kartki z życzeniami wielkanocnymi od: Senatora Sławomira Kowalskiego, Beaty Greń Dyrektora Szkoły Podstawowej w Strumieniu, radnego powiatowego Karola Gajdzicy i Rady Mieszkańców Miasta Strumienia.

Informacja została przyjęta.

Na sesję przybył spóźniony radny Z. Podyma i od tej chwili w sesji uczestniczy 14 radnych na 15 ustawowego składu Rady.


ad. 6.


Przewodniczący C. Greń zapytał radnych, czy odpowiedzi na interpelacje zgłoszone na poprzedniej sesji są zadawalające, czy zgłaszają jeszcze jakieś dodatkowe pytania i uwagi?

Przewodniczący C. Greń podziękował za pozytywne odpowiedzi na interpelacje oraz szybkie działanie:

  • Powiatowego Zarządu Dróg Publicznych w Cieszynie w sprawie naprawy ubytków w nawierzchni brukowej wokół studzienek na ulicy Głównej w Drogomyślu,

  • ZGKiM w Strumieniu w sprawie naprawy pokrywy studzienki na skrzyżowaniu ulicy Krętej z ulicą Wiejską w Drogomyślu.

Radny K. Pisiut interpelował w sprawie naprawy czterech niebezpiecznie wystających puzzli w chodniku przy ul. Głównej w Pruchnej (na wysokości budynku Szkoły), na których przewracają się piesi. Miesiąc temu była Komisja z Powiatu i nadal nie jest to naprawione.

Wiceprzewodniczący S. Świtała interpelował w sprawie modernizacji drogi powiatowej ul. Głównej w Pruchnej: czy inwestycja ta została już odebrana, czy wszystkie zgłoszone usterki zostaną wykonane, czy zostanie uporządkowany teren parkingu przy kaplicy ewangelicko-augsburskiej, z którego korzystała firma wykonująca modernizację drogi.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że wyegzekwowanie porządku na parkingu trzeba było dopilnować, gdy firma była na miejscu. Teraz, gdy firma skończyła prace jest problem, gdyż nie ma tego od kogo wyegzekwować. Podobną sytuację mieliśmy również w innym miejscu. Dopóki wykonawca był na miejscu trzeba było dążyć do tego, aby uporządkował teren parkingu. Firma istnieje, ale Powiat się odcina od tej sprawy, ponieważ uważają, że była to umowa pomiędzy firmą, a prywatnym właścicielem parkingu.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że jest umówiona na spotkanie ze Starostą Cieszyńskim na rozmowę na temat dróg powiatowych i zapewniła, że poruszy sprawy przedstawione w obu powyższych interpelacjach. Bardzo chciała, aby spotkanie to odbyło się przed sesją, gdyż wiedziała, że będą pytania na ten temat.

Radny Z. Podyma podziękował za odpowiedź w sprawie parkingu przy cmentarzu komunalnym w Drogomyślu. Podziękował też, że zalanie asfaltem zapadniętego wjazdu na cmentarz komunalny i naprawę schodka w wejściu do budynku Poczty w Drogomyślu.

Radny Z. Podyma interpelował w sprawie wymiany wodociągu w Drogomyślu przy ul. Wiejskiej, planowanej do realizacji przez WZC Spółka z o.o. w Ustroniu. Zapytał na jakim etapie znajduje się ta inwestycja?

Z-ca Burmistrza W. Cybulski poinformował, że odbyło się spotkanie przedstawicieli Zarządu WZC Ustroń z radnymi Komisji Budżetu, Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury Komunalnej. Prezes Zarządu WZC Ustroń poinformował nas, że inwestycja wymiany wodociągu w Drogomyślu się rozpoczyna. Umowa została podpisana ale wykonawca nie przedstawił jeszcze szczegółowego harmonogramu prac. Gdy tylko harmonogram prac się pojawi, zostanie udostępniony do publicznej wiadomości.

Radny Z. Podyma wyraził swoje zadowolenie z tego, że inwestycja jest na bieżąco monitorowana.

Przewodniczący C. Greń dodatkowo poinformował, że wymieniany będzie odcinek wodociągu od posesji państwa Czakon przy ulicy Wiejskiej do ulicy Głównej i później do dzielnicy Oblaski dlatego, że prace te dofinansowywane są z programu połączonego z pozyskaniem funduszy na wymianę rur azbestowych. Jest to pierwszy etap inwestycji planowany na rok 2011, a koszt wynosi około 2 miliony zł. Prezes WZC zapewnił, że szczegółowy harmonogram prac zostanie przedstawiony później, a wszystkie utrudnienia związane z realizacją inwestycji będą redukowane do minimum. Informacje na ten temat na bieżąco będą podawane w kościołach i prasie lokalnej. Jeżeli chodzi o następne etapy, czyli od skrzyżowania przy posesji państwa Czakon w stronę Zabłocia, gdzie są rury stalowe i z przepływem wody również nie jest zbyt dobrze, będzie to monitorowane. WZC nie zapomni o tym odcinku. Jeżeli po tegorocznych pracach nastąpi skuteczna poprawa ciśnienia wody, na spokojnie będą podchodzić do tematu. Gdy jednak okaże się, że ciśnienie wody jest nadal złe, będą starali się podjąć bardziej zdecydowane działania, aby problem ten raz na zawsze zakończyć. W drugim etapie, jeśli WZC zdoła pozyskać kolejne środki ma być wymieniony równie odcinek wodociągu do kościoła katolickiego w kierunku Gołysza. Od skrzyżowania ulicy Wiejskiej z ulicą Główną, czyli od centrum Drogomyśla w kierunku kościoła katolickiego rury już wymieniono. Natomiast w kierunku dzielnicy Oblaski nadal są rury azbestowe i będą w ramach tego programu również wymienione.

Radna U. Słowik poinformowała, że wykonawca, który będzie realizował wymianę wodociągu od ulicy Głównej do ulicy Oblaski w Drogomyślu rozmawiał już z nią jako sołtysem na temat składowania rur i sprzętu potrzebnego przy realizacji inwestycji.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że Prezes WZC J. Stec poinformował nas, że inwestycje na terenie Drogomyśla realizować będzie firma sprawdzona o dobrach referencjach, mająca doświadczenie w tego typu pracach więc wierzymy, że uda się to szybko i sprawnie zrealizować. Stwierdził też, że liczy na to, że podczas wymiany wodociągu mieszkańcy Drogomyśla ze zrozumieniem podejdą do chwilowych przerw w dostawie wody i jej jakości.

Wiceprzewodnicząca C. Skowron potwierdziła dobrą opinię o firmie, która będzie realizować inwestycję w Drogomyślu, gdyż ta sama firma kończy prace w Zbytkowie na ulicy Strażackiej.

Radny Z. Podyma zwrócił uwagę, aby przy okazji wymiany fragmentu wodociągu obok kościoła katolickiego w Drogomyślu pamiętać o wykonaniu w tym rejonie hydrantu.

Z-ca Burmistrza W. Cybulski wyjaśnił, że standardowo każda dokumentacja przewiduje co pewien odcinek instalacji zasuwę hydrantową. Zapewnił też, że sprawdzimy w dokumentacji czy hydrant w tym miejscu jest zaprojektowany.


ad. 7.


Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie w gminie Strumień na lata 2011-2016 – przedstawiła Kierownik MOPS w Strumieniu M. Florek.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr VII/50/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 kwietnia 2011 r. w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie w gminie Strumień na lata 2011-2016.

Uchwała w załączeniu.


ad. 8.


Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – projekt uchwały w sprawie zmiany Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych w gminie Strumień na lata 2011-2018 – przedstawiła Kierownik MOPS w Strumieniu M. Florek.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr VII/51/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 kwietnia 2011 r. w sprawie zmiany Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych w gminie Strumień na lata 2011-2018.

Uchwała w załączeniu.




ad. 9.


Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia – „Informację o działalności Hali sportowej i Basenu kąpielowego pod kątem przygotowania do sezonu letniego i bezpiecznego z nich korzystania” – przedstawił Dyrektor ZGKiM w Strumieniu Ł. Pachuła.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut przedstawił wnioski Komisji:

1. Po przeprowadzeniu wizji lokalnej w Gimnazjum w Strumieniu Komisja wnioskuje, aby rozebrać murowany budynek gospodarczy i blaszane garaże znajdujące się na skraju boiska.

2. Komisja wnioskuje, aby Dyrektor ZGKiM w Strumieniu rozliczył się ze środków budżetowych zaoszczędzonych w związku z nie otwarciem basenu w sezonie letnim.”.

Z-ca Przewodniczącego Komisji Oświaty, … - U. Słowik i Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga poinformowali, że komisje nie wniosły uwag do Informacji.

Dyrektor Ł. Pachuła wyjaśnił, że dotacja przyznawana jest na rok, na całokształt działalności Zakładu, a pieniądze nie są znaczone. Dotacja zeszłoroczna została szczegółowo rozliczona i przyjęta. Ale jeżeli jest taka konieczność, spróbujemy jeszcze raz się do tego przymierzyć. Ubiegły rok był rokiem fatalnym i te pieniądze nigdzie nie zostały „na kupce” jako środki pozostałe z basenu lecz zostały przeznaczone na inne cele, a dotacja została rozliczona i jest to już sprawa zamknięta.

Przewodniczący C. Greń zapytał jak Basen jest przygotowany do zbliżającego się sezonu letniego? Żeby nie było sytuacji takiej jak w zeszłym roku. Poprosił, aby uspokoić mieszkańców i powiedzieć kilka pozytywów na temat jego działalności.

Dyrektor Ł. Pachuła odpowiedział, że aktualnie na obiekcie Basenu trwają remont dennych płyt w najgłębszej części niecki basenu co będzie robione przez najbliższy tydzień, gdyż większość prac musi być wykonana ręcznie. Wyjaśnił, że termin otwarcia basenu planowany na 15 czerwca br. nie jest zagrożony. Środki ochrony biologicznej wody kupujemy w ostatniej chwili, gdyż mają bardzo krótki okres przydatności do użytku. Jednym problemem może być tylko pogoda, co nie jest zależne od nas.

Przewodniczący C. Greń zapytał, czy termin otwarcia basenu około 20 czerwca br. jest pewny?

Dyrektor Ł. Pachuła odpowiedział, że zakończenie roku szkolnego jest 26 czerwca br., a z doświadczenia wiemy, że frekwencja na basenie zaczyna się w momencie rozpoczęcia wakacji i równocześnie kończy się z zakończeniem wakacji. Poinformował, że były już takie próby, aby przedłużyć okres otwarcia Basenu na wrzesień, ale pomysł ten okazał się zupełnie nietrafiony. Zadowalająca frekwencja na Basenie, przy dobrej pogodzie, jest jedynie w okresie wakacji. Przypomniał też o konieczności kompleksowej modernizacji obiektu Basenu.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że mamy złożony projekt do konkursu w ramach rewitalizacji na remont Basenu na zasadzie „zaprojektuj i wybuduj”, więc obecnie mamy dokumentacji technicznej. Mamy nadzieję, że do końca czerwca będziemy znać wyniki konkursu, choć pojawiają się informacje, że może się to przeciągnąć, aż do września. Wtedy będziemy wiedzieli na czym stoimy. Natomiast w przypadku, gdy projekt nie przejdzie trzeba się będzie zastanowić co dalej z Basenem, gdyż wiemy, że jego stan techniczny jest naprawdę zły i można powiedzieć, że dni Basenu są policzone. Wymaga kompleksowego remontu, dużych nakładów finansowych, co bez środków zewnętrznych będzie bardzo trudne, wręcz nierealne. W przypadku braku możliwości pozyskania środków unijnych na remont Basenu zdajemy sobie sprawę z tego, że będzie on rozłożony na etapy i będzie trwał latami. Wiadomo, że najważniejszym elementem jest niecka basenu, która co roku jest odnawiana i co roku są z nią problemy. Jednak pomimo wszystko strumieński Basen zbiera bardzo pochlebne opinie o urządzeniach filtrujących i jakości wody.

Burmistrz A. Grygierek dodatkowo wyjaśniła, że dla nas oszczędnością jest fakt, że nie dołożyliśmy do działalności Basenu, gdyż co roku oprócz tego, że mamy koszty związane z jego otwarciem, to dokładamy do jego funkcjonowania. Kwoty te są różne, od 60 do 100 tysięcy zł. To, że nie musieliśmy dopłacać do działalności Basenu jest dla nas oszczędnością i wtedy można było zrobić dużo prac popowodziowych.

Przewodniczący C. Greń podsumowując temat stwierdził, że najważniejsze jest to, że w tym roku Basen będzie czynny.

Radna M. Krutyła zapytała, czy w bieżącym roku na Basenie nadal będzie jeden dzień bezpłatnego wstępu dla dzieci i młodzieży z terenu Gminy?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała twierdząco.

Dyrektor Ł. Pachuła wyjaśnił, że do tej pory dniem wolnego wstępu na Basen był wtorek i planujemy to nadal utrzymać.

Informacja została przyjęta.


ad. 10.


Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - Informację o działalności Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury (wraz z działalnością Świetlic środowiskowych) i Miejskiej Biblioteki Publicznej w Strumieniu za rok 2010 oraz omówienie oferty na 2011 r. – przedstawili: Dyrektor MGOK B. Żydek i Dyrektor Miejskiej Biblioteki Publicznej D. Jabłońska.

Przewodniczący C. Greń poprosił o przedstawienie terminu Staromiejskiej Wiosny.

Dyrektor B. Żydek odpowiedział, że Staromiejska Wiosna zaplanowana jest na 4 i 5 czerwca br., natomiast w przeddzień 3 czerwca odbędą się obchody Dnia Dziecka.

Komisje Rady nie wniosły uwag do Informacji.

Radna U. Słowik pogratulowała Dyrektorowi Miejskiej Biblioteki Publicznej, że w dobie komputerów i internetu czytelnictwo książek nie spada.

Dyrektor D. Jabłońska stwierdziła, że również cieszy się z tego faktu.

Przewodniczący C. Greń zapytał o remonty w Bibliotece i jej filiach?

Dyrektor D. Jabłońska odpowiedziała, że remonty pomieszczeń w Bibliotece w Strumieniu w bieżącym roku są zawieszone, ponieważ na okres wakacji planowana jest termomodernizacja budynku Przedszkola. Dopiero po wymianie okien będziemy myśleli o dalszych remontach. Natomiast pomieszczenia filii Bibliotek są wyremontowane, pomalowane, mają wymienione oświetlenie – są w bardzo dobrym stanie.

Informacja została przyjęta.


ad. 11.


Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - Informację o dostępności służby zdrowia na terenie Gminy, stanu technicznego i wykorzystania placówek będących własnością Gminy oraz możliwości stacjonowania na terenie Gminy Strumień karetki pogotowia wraz z zespołem ratowniczym – przedstawił z-ca Burmistrza W. Cybulski.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że współpraca Gminy ze służbą zdrowia od lat układa się bardzo dobrze, nie mamy problemów z pozyskaniem danych, pomimo tego, że kierownicy ośrodków zdrowia nie są do tego zobligowani. Również standard wszystkich obiektów ośrodków zdrowia się bardzo polepszył.

Przewodniczący C. Greń poprosił o przedstawienie sprawy karetki.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że pamiętamy o tej sprawie, cały czas przypominamy się, gdyż jest to dla nas ważne. Jednak wszystko rozbija się o brak środków, gdyż Rząd obcina wydatki szukając oszczędności.

Komisje nie wniosły uwag do Informacji.

Wiceprzewodniczący Ś. Świtała zapytał, czy ZGKiM wyremontuje schody i ogrodzenie Ośrodka Zdrowia w Pruchnej?

Dyrektor Ł. Pachuła odpowiedział twierdząco.

Przewodniczący C. Greń zapytał na jakim etapie jest sprawa pozyskania środków na projekt wykonania parkingu i ogrodzenia Ośrodka Zdrowia w Drogomyślu?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że w najbliższym czasie rozebrane zostanie ogrodzenie graniczące z działką prywatną i nowego nie będziemy tam robić. Natomiast remont parkingu uzależniony jest od tego, czy dojdziemy do porozumienia z osobą prywatną, która graniczy z Ośrodkiem Zdrowia m. in. w sprawie rowów. Jeżeli nie dojdziemy do porozumienia wtedy będziemy starali się poprawić stan techniczny parkingu.

Przewodniczący C. Greń zapytał kiedy zostanie posprzątany zwał ziemi przy Ośrodku Zdrowia w Drogomyślu, która pozostał po remoncie szamba?

Dyrektor Ł. Pachuła odpowiedział, że ziemia została posprzątania w ubiegłym tygodniu.

Informacja została przyjęta.


ad. 12.


Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie zmiany Wieloletniej prognozy finansowej gminy Strumień na lata 2011-2025 – przedstawiła Skarbnik D. Mitko.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr VII/52/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 kwietnia 2011 r. w sprawie zmiany Wieloletniej prognozy finansowej gminy Strumień na lata 2011-2025.

Uchwała w załączeniu.


ad. 13.


Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2011 r. – przedstawiła Skarbnik D. Mitko.

Burmistrz A. Grygierek dodatkowo wyjaśniła, że przeznaczamy środki w kwocie 10 000,- zł na zakup lekkiego samochodu pożarniczego dla OSP Zabłocie, gdzie stosujemy zasadę, że 50% środków finansujemy z budżetu Gminy, a 50% pokrywa jednostka OSP. Przekazujemy również środki w kwocie 15 000,- zł na zakup samochodu ratowniczo - gaśniczego dla Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej, ponieważ samochód, który do tej pory posiadali uległ wypadkowi i nie nadaje się do naprawy, ani do użytku. Zwróciła również uwagę, że w ramach inwestycji połączenia ulicy Kościelnej z ulicą Młyńską planowany jest remont parkingu przy kościele w Strumieniu. W związku z przedłużającymi się terminami rozliczenia pierwszego zakresu zadania, chcemy wyłączyć remont parkingu przy kościele jako osobne zadanie, żeby nie blokować sobie środków i każde zadanie móc rozliczać osobno, ponieważ remont parkingu planowany jest w późniejszym etapie. W związku z uzyskaniem kosztów remontu monitoringu od ubezpieczyciela w kwocie 4 000,- zł Urząd Marszałkowski przy rozliczeniu wniosku zakwestionował nam te środki i musimy je zwrócić.

Komisje Rady nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń zapytał o nowe zadanie zaplanowane w budżecie Gminy pn. „Odprowadzenie wód deszczowych z terenu gminy Strumień”?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że jest to nowe zadanie w budżecie Gminy. Zaplanowaliśmy je w związku ze skargami mieszkańców na złe odprowadzanie wód deszczowych z odwodnienia całego terenu Gimnazjum w Strumieniu, które spływają na tereny prywatne. Zleciliśmy przygotowanie dokumentacji technicznej na odprowadzenie wód deszczowych i przystąpimy do realizacji tym bardziej, że planujemy remont boiska przy Gimnazjum w Strumieniu, na którym położona będzie sztuczna nawierzchnia.

Radny K. Pisiut poinformował, że przy tej okazji zlikwidowana zostanie przepompownia przy Gimnazjum w Strumieniu.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że w ramach tego zadania zlikwidowana zostanie przepompownia przy Gimnazjum, a woda popłynie naturalnym spadkami terenu. Przekazała słowa podziękowania dla radnego K. Pisiuta za zaangażowanie w sprawę likwidacji przepompowni przy Gimnazjum.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że czeka nas sprawa uporządkowania odprowadzenia wód deszczowych przy drodze powiatowej ulicy Głównej w Pruchnej. Jest przygotowana dokumentacja techniczna na kwotę 70 000,- zł i będziemy rozmawiać z Powiatem na temat wykonania tego odwodnienia.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr VII/53/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 kwietnia 2011 r. w sprawie zmiany budżetu gminy Strumień na 2011 r.

Uchwała w załączeniu.

Przewodniczący C. Greń ogłosił 10-minutową przerwę w obradach.


ad. 14.


Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie nazw ulic w sołectwach Zbytków i Pruchna – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Burmistrz A. Grygierek dodatkowo poinformowała, że proponowane nazwy ulic są uzgadniane z radami sołeckimi.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

13 głosami „za” i 1 głosie „wstrzymującym się od głosowania” (głosowało 14 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr VII/54/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 kwietnia 2011 r. w sprawie nazw ulic w sołectwach Zbytków i Pruchna.

Uchwała w załączeniu.


ad. 15.


Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Strumień” – przedstawił z-ca Burmistrza W. Cybulski.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr VII/55/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 kwietnia 2011 r. w sprawie przystąpienia do sporządzenia „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Strumień”.

Uchwała w załączeniu.


ad. 16.


Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w spawie wyrażenia zgody na zbycie niezabudowanej nieruchomości (790/1) położonej w Drogomyślu – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że działka 790/1 położona jest w bardzo atrakcyjnym miejscu w centrum Drogomyśla, naprzeciw cmentarza ewangelickiego i zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego jest przeznaczona pod budownictwo jednorodzinne i usługi.

Przewodniczący Komisji Budżetu, … - K. Pisiut przedstawił wniosek Komisji: „Komisja wnioskuje o wyrażenie zgody na zbycie działki 790/1 w Drogomyślu jednocześnie proponuje się rozważyć możliwość ustanowienia dojazdu dla działki 790/2.”.

Z-ca Przewodniczącego Komisji Oświaty, … - U. Słowik i Przewodniczący Komisji Rolnictwa, … - P. Faruga poinformowali, że komisje nie wniosły uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń dodatkowo wyjaśnił, że istnieje obawa, iż działka 790/2 mogłaby zostać pozbawiona dojazdu – stąd wniosek Komisji Budżetu.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr VII/56/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 kwietnia 2011 r. wyrażenia zgody na zbycie niezabudowanej nieruchomości położonej w Drogomyślu.

Uchwała w załączeniu.


ad. 17.


Na prośbę Przewodniczącego C. Grenia - projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zbycie niezabudowanej nieruchomości (790/3) położonej w Drogomyślu – przedstawiła Burmistrz A. Grygierek.

Komisje Rady i radni nie wnieśli uwag do projektu uchwały.

Przewodniczący C. Greń poddał pod głosowanie projekt uchwały.

Jednogłośnie „za” (głosowało 14 radnych) – podjęta została:

Uchwała Nr VII/57/2011 Rady Miejskiej w Strumieniu z dnia 29 kwietnia 2011 r. w sprawie wyrażenia zgody na zbycie niezabudowanej nieruchomości (790/3) położonej w Drogomyślu.

Uchwała w załączeniu.


ad. 18.


Informację nt. prac nad projektem Statutu Gminy Strumień – przedstawił Przewodniczący C. Greń.

Wiceprzewodniczący S. Świtała poinformował, że do końca kwietnia br. czekamy na wnioski i propozycje zmian w Statucie Gminy. W maju odbędzie pierwsze posiedzenie doraźnej Komisji do przygotowania projektu Statutu Gminy Strumień.

Radna M. Krutyła zapytała, czy w planowanym zakresie prac doraźnej Komisji jest możliwość przygotowania zmiany statutów jednostek pomocniczych?

Przewodniczący C. Greń zapytał czy wpłynęły wnioski dotyczące zmiany statutów jednostek pomocniczych?

Przewodnicząca Rady Mieszkańców Miasta Strumienia B. Halama poinformowała, że dzisiaj złożyła wniosek dotyczący zmiany Statutu Miasta Strumienia.

Wiceprzewodnicząca C. Skowron wyjaśniła, że ustaliliśmy, aby najpierw przygotować projekt Statutu Gminy, a dopiero potem przystąpimy do zmiany statutów jednostek pomocniczych.

Informacja została przyjęta.


ad. 19.


Protokół z VI sesji, który był wyłożony do wglądu w biurze Rady oraz przed sesją na sali obrad – został przyjęty bez uwag.


ad. 20.


W wolnych wnioskach głos zabrali:

Przewodniczący C. Greń poinformował, że wszyscy radni złożyli oświadczenia majątkowe w wymaganym terminie, które w najbliższym czasie zostaną skontrolowane i przesłane do Urzędu Skarbowego w Cieszynie.

Z-ca Burmistrza W. Cybulski poinformował, że na ostatnich posiedzeniach komisji pojawiały się pytania dotyczące hydrantów oraz sprawdzania ich stanu technicznego, zwłaszcza przy okazji obecności Prezesa WZC Spółka z o.o. w Ustroniu. W związku z tym poinformował, że Kierownik Bazy WZC w Strumieniu przesłał do Urzędu i Komendanta Miejsko Gminnego OSP szczegółowy haromonogram przeglądu hydrantów na terenie Gminy, który odbędzie się w maju br. Poprosił, aby jakiekolwiek zgłoszenia dotyczące hydrantów składać do poszczególnych jednostek OSP.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że od 2008 r. do czerwca 2011 r. obowiązuję uchwała w sprawie zwolnień z podatku od nieruchomości dla przedsiębiorstw, które tworzą nowe miejsca pracy. Przez okres czterech lat ulga dla tych przedsiębiorstw wyniosła 236 tysięcy zł, a na koniec 2010 r. firmy, które skorzystały z tej ulgi utworzyły 127 miejsc pracy. Są też firmy, które zatrudniają powyżej 20 osób i nie korzystały z ulgi. Zgodnie z uchwałą ulga przyznawana jest nowo powstałym przedsiębiorstwom, tworzącym nowe miejsca pracy. W tym okresie czasu w gminie Strumień przybyło 250 miejsc pracy.

Radny M. Hus przypomniał, że do dzisiaj niezrealizowana jest jego wcześniejsza interpelacja dotyczącą oznakowania pierwszeństwa przejazdu na skrzyżowaniu ulic: Szkolnej i Jarząbkowickiej w Bąkowie.

Z-ca Burmistrza W. Cybulski odpowiedział, że w takiej sytuacji zawsze musimy przygotować i przedłożyć do zatwierdzenia przez Starostwo Powiatowe projekt organizacji ruchu, gdyż zgodnie z obowiązującymi procedurami zarządca dróg wyższego rzędu zatwierdza taki projekt. Projekt, dotyczący organizacji ruchu na skrzyżowania ulicy Szkolnej z ulicą Jarząbkowicką w Bąkowie jest zatwierdzony, a dzisiaj zostało podpisane zlecenie wykonania tych prac dla ZGKiM w Strumieniu z terminem realizacji do 30 maja br.

Radna U. Słowik wnioskowała w sprawach:

  1. w imieniu rolników poprosiła o pomoc w rozwiązaniu problemu saren i dzikich gęsi, niszczących ozime uprawy polowe (rolnicy zwracają się z tą sprawą do myśliwych, ale w przypadku kiedy rozpoczynają się odstrzały zwierząt od razu pojawiają się protesty mieszkańców);

  2. przypomniała, że w sierpniu powróci do tematu, jeżeli nie zostanie zamontowana lampa czasowa, która ma oświetlać wejście do Świetlicy Środowiskowej w Drogomyślu;

  3. aby w sołectwach kosze na śmieci znajdujących się na przystankach autobusowych były opróżniane częściej tzn. raz w tygodniu, ponieważ w naszym Regulaminie utrzymania czystości mamy ujęty zapis, że śmieci z przystanków autobusowych na terenie sołectw mają być wywożone tylko raz w miesiącu, zaś raz w tygodniu są wywożone tylko w mieście.

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że nie mamy przewidzianych środków w budżecie Gminy, aby częściej wywozić śmieci z przystanków autobusowych. Musimy przeliczyć koszty i zobaczymy o jakie kwoty chodzi. Zaproponowała też, że może wystarczy, aby śmieci wywozić dwa razy w miesiącu. Ciągle czekamy na uchwalenie przez Sejm ustawy tzw. śmieciowej, która rozwiąże wiele naszych problemów.

Przewodniczący C. Greń zaproponował, aby jedna z firm prywatnych obierających śmieci na terenie Gminy postawiła na przystanku 120 l kubeł na śmieci i odbierała go co dwa tygodnie.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że firma prywatna nie zrobi nic społecznie. Niezależnie, kto będzie zbierał śmieci z przystanków, to jest to dla nas koszt. Ponadto sprawa ta nie dotyczy tylko przystanków autobusowych w Drogomyślu ale pozostałych sołectw również.

Wiceprzewodnicząca C. Skowron wnioskowała o wystąpienie do Powiatowego Zarządu Dróg Publicznych w Cieszynie o wykonanie remontu poboczy przy ulicy Wyzwolenia w Zbytkowie, na odcinku od budynku Przedszkola w kierunku Golasowic.

Radny P. Faruga wnioskował w sprawach:

  1. naprawy ogromnej wyrwy w nawierzchni drogi na skrzyżowaniu ulic: 1 Maja i Wspólnej w Strumieniu (wyjeżdżając z ulicy Wspólnej w kierunku Strumienia kierowcy wpadają w tą wyrwę);

  2. przybliżenia tematu nowego herbu gminy Strumień.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że decyzja w sprawie herbu będzie ostatecznie podejmowana przez Radę. Wyraził swoje ubolewanie, że pomimo wysłania imiennych zaproszeń do wszystkich radnych, księży i dyrektorów szkół oraz zaproszenia na stronie internetowej Gminy, w prasie lokalnej „Nowej Formacji” i „Głosie Ziemi Cieszyńskiej” dla wszystkich mieszkańców w spotkaniu uczestniczyło tylko sześć osób, oprócz niej, pracownika Urzędu i autora herbu pana Znamierowskiego. Przekazała imienne podziękowania dla radnych: Urszuli Słowik, Zbigniewa Podymy, Anastazji Żur i Marii Krutyły, księdza Prałata Oskara Kuśki i pana Zdzisława Wyleżucha, którzy uczestniczyli w spotkaniu, na którym pan A. Znamierowski przedstawiła i uzasadnił projekt herbu. Po spotkaniu na portalu „strumien.com” ukazała się informacja, gdyż chcieliśmy zainteresować tym tematem jak najszerszy krąg ludzi. Szereg bardzo niepochlebnych komentarzy był dla nas bardzo przykry. Wyjaśniła też, sami nie podjęlibyśmy się zaprojektowania nowego herbu. W najbliższym czasie będziemy musieli się zastanowić:

  1. czy wracamy do historii i dążymy do herbu z historycznego nadania, gdzie herb Strumienia wygląda tak jak przedstawiony na spotkaniu (orzeł jest czarny, a św. Barbara trzyma wieżę na rękach) i taka jest propozycja heraldyka?

  2. czy przystępujemy do projektowania nowego herbu, od początku i zapominamy o historii?

Wiceprzewodniczący S. Świtała zapytał co na to mieszkańcy?

Burmistrz A. Grygierek odpowiedziała, że historycznie herb Strumienia wygląda tak jak mówiła wcześniej. Poinformowała też, że wystąpiliśmy do Komisji Heraldycznej o zaopiniowani herbu Strumienia dotychczas obowiązującego i stosowanego ale otrzymaliśmy negatywną opinię, ponieważ jest on niezgodny z historią. Otrzymaliśmy też pewne zalecenia, które wzięliśmy pod uwagę. Czeka więc nas trudne zadanie, gdyż wokół tematu herbu powstało wiele emocji. Na posiedzenia komisji Rady zaprosimy pana A. Znamierowskiego i przedstawimy materiał dotyczący herbu. Nigdy nie było sytuacji, żeby wszyscy byli zadowoleni, dlatego uważała, że powrót do historii jest najbardziej bezpieczny, gdyż każdy projekt nowego herbu przyniesie jeszcze więcej dyskusji. Poinformowała też, że jest bardzo mało gmin, które zdecydowały się na wykonanie i zaopiniowanie herbu w Komisji Heraldycznej. Jest wiele gmin, które nawet po pozytywnym zaopiniowaniu przez Komisję nie uchwaliły herbu, są też gminy, które używają herbu pomimo negatywnych opinii. Sama uważa, że w temacie herbu powinien być porządek i wszystko zrobione tak jak trzeba.

Burmistrz A. Grygierek stwierdziła, że nie kryła swojego rozczarowania. Zdaje sobie sprawę z tego, że ludzie są zajęci, mają swoje sprawy i problemy, ale jest to bardzo niepokojące, że ludzie nie przychodzą na spotkania. W Gminie jest tylu wspaniałych historyków i osób, które uważają, że na wszystkim się znają, ale gdy była możliwość bezpośredniego zadania pytania autorowi projektu, nie skorzystali z niej. Natomiast anonimowo na portalach potrafią się dzielić swoją wielką wiedzą na ten temat. Uważa, że jeżeli ktoś coś krytykuje i ma na ten temat wiedzę, powinien się podpisać i zadać pytanie jawnie. Jest za tym, żeby odbyła się jak najszersza dyskusja na ten temat. Jeżeli ktoś chce podzielić się swoimi wątpliwościami, aby miał taką możliwość i żeby zrobił to osobowo, a nie pod płaszczykiem anonimowości.

Burmistrz A. Grygierek przypomniała, że czeka nas wiele działań, które będą wymagały dużego zaangażowania ze strony mieszkańców i ich udziału na etapie projektu, a nie po zatwierdzeniu. Dopiero wtedy pojawia się wiele różnych głosów, ale niewiele będzie można zrobić, a na etapie projektowania można te uwagi przedyskutować. Na corocznych zebraniach z mieszkańcami w mieście i w sołectwach nie można narzekać na frekwencję, a jeżeli chodzi o spotkanie w sprawie herbu nie było żadnego zainteresowania.

Radny K. Pisiut stwierdził, że temat herbu jest trudnym tematem, poza tym każdy myśli, że jest to sprawa, która dotyczy tylko Urzędu.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że jego zdaniem ludzi są zniechęceni, gdyż wszyscy śledziliśmy, jaka była historia próby zatwierdzenia herbu w sąsiedniej gminie Chybie. Każda propozycja herbu była odrzucana i weryfikowana przez Komisję Heraldyczną. Generalnie myśli tak: co byśmy nie powiedzieli i tak Komisja Heraldyczna ma głos ostateczny i ludzie tą walką są zniechęceni.

Radna M. Krutyła dodała, że pan A. Znamierowski wyjaśnił na spotkaniu, iż historyczny herb Strumienia był nadany przez króla, co jest wielką rzadkością np. herb Cieszyna był z nadania książęcego. Stwierdziła też, że jak widać mamy swoje korzenie, więc warto z nich skorzystać.

Przewodniczący C. Greń zapytał co my chcemy zmieniać, jeżeli heraldyk uważa, że proponowany przez niego herb jest jedyny, najlepszy i nadany przez króla? Czego więc pan A. Znamierowski oczekuje od nas?

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że z różnych kuluarowych dyskusji wynika, że głównie chodzi o względy estetyczne herbu.

Wiceprzewodniczący S. Świtała stwierdził, że jego zdaniem ile osób na sali, tyleż byłoby zdań na ten temat i nie widomo, czy doszłoby do jakiegoś konsensusu. Dobrze, gdyby było duże zainteresowanie tematem, ale i tak każdy miałby inne zdanie.

Przewodniczący C. Greń dodał, że i tak ostateczna opinia należy do Komisji Heraldycznej, ponieważ oni się na tym znają, są fachowcami.

Radny Z. Podyma wyjaśnił, że przedstawiony projekt herbu merytorycznie wyczerpuje i zamyka całą dyskusję na ten temat. Stwierdził też, że o estetyce możemy dyskutować, ale o gustach jest bardzo trudno mówić. Poinformował też, że pan A. Znamierowski na spotkaniu wyjaśnił, że zawsze należy się cofnąć do najstarszego udokumentowanego wyglądu herbu. Pierwszy herb Strumienia jest z 1533 r.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że i tak dzisiaj nic nie ustalimy w sprawie herbu. Merytoryczne ustalenia są, a o estetyce będziemy jeszcze dyskutować. Rada będzie miała jeszcze możliwość oceny projektu herbu i rozmowy z heraldykiem. Przypomniał też, że parę lat temu kiedy uchwalaliśmy obecnie obowiązujący Statut Gminy zastanawialiśmy się nad zapisem „herbem Gminy jest Strumienia” i chcieliśmy to zapisać. I wtedy właśnie pojawiły się pierwsze wątpliwości jak ma on wyglądać, dlatego zrezygnowaliśmy. Minęło parę lat i temat wrócił. Byłoby idealnym rozwiązaniem ustalenie wyglądu herbu i umieszczenie go w nowym Statucie Gminy, który planujemy uchwalić w bieżącym roku. Ważne jest, że temat herbu został wywołany i zapewne będziemy jeszcze o tym mówić.

Radna U. Słowik poinformowała, że prawdziwą przyjemnością był słuchanie pana A. Znamierowskiego, który mówił nie tylko herbie, ale również o historii, przedstawiając temat bardzo przystępnie dla zwykłego słuchacza.

Radny S. Balas wnioskował, aby poprzez pisma i apele na stronie internetowej Gminy zwracać się do mieszkańców sołectwa Bąków, aby skutecznie likwidowali niebezpieczną i bardzo mocno rozrastającą się roślinę - barszcz sosnowskiego

Burmistrz A. Grygierek stwierdziła, że bez pomocy mieszkańców Gminy nic nie zrobimy, gdyż barszcz sosnowskiego rośnie głównie na terenach prywatnych. Zapewniła, że przygotujemy apel do mieszkańców w tej sprawie.

Przewodniczący C. Greń poinformował, że w ostatnim czasie w prasie ukazała się informacja przedstawiająca plan remontów dróg powiatowych na terenie gminy Strumień i zdziwiła go jedna sprawa. Droga powiatowa Zabłocie – Drogomyśl, o której tyle się mówi jest w katastrofalnym stanie. Dlaczego nie jest ujęta w tym planie? Słyszeliśmy informacje, że ma być remontowana w bieżącym roku. Drugą zadziwiającą informacją jest zarezerwowanie zaledwie 100 tysięcy zł na remont mostu na rzece Wiśle w Strumieniu. Już pojawiło się kilka uszczypliwych uwag na ten temat, że na co środki te wystarczą. Wszyscy wiemy, że kwota ta jest niewystarczająca. Starosta Czesław Gluza przyobiecał, że zajmie się tą sprawą remontu mostu w Strumieniu. Są już pierwsze znaki w tej sprawie, ale ciekawi na co ta kwota jest przeznaczona?

Radny powiatowy K. Gajdzica wyjaśnił, że był przekonany, że droga Zabłocie – Drogomyśl będzie robiona i sam był zaskoczony tą propozycją Zarządu, że będzie remontowana droga w Zabłociu w kierunku Mnicha. Natomiast na remont drogi od strony Drogomyśla musimy jeszcze poczekać rok. Remontowana będzie droga Pruchna – Zebrzydowice, która jest bardzo zdewastowana. Natomiast na drodze Zabłocie – Drogomyśl będzie przeprowadzony remont cząstkowy, gdyż są tam fatalne dziury.

Radny powiatowy K. Gajdzica poinformował, że po interwencji radnego Janusza Żydka na remont mostu w Strumieniu przeznaczono 50 tysięcy zł, teraz jest już 100 tysięcy zł, więc jest to problem dyskusyjny, na co środki te będą przeznaczone, czy na rozpoczęcie, czy przygotowanie czegoś. Słowami Starosty jest to początkowy etap prac nad mostem w Strumieniu.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że gdybyśmy wiedzieli, że są to pieniądze np. na projekt, to wtedy wiemy, że będzie działo się coś dalej. Nie wiemy na co są te środki i niech się ktoś określi, na co będzie przeznaczona kwota 100 tysięcy złotych.

Radny powiatowy K. Gajdzica wyjaśnił, że nawet sam Starosta nie umiał przedstawić żadnych szczegółów tej sprawy.

Przewodniczący C. Greń wnioskował, czy fatalnie wykonany przepust na ulicy Krętej w Drogomyślu został już naprawiony?

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że rozeznamy temat i wtedy odpowiemy.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że Powiatowy Zarząd Dróg Publicznych wystąpił do nas z pismem, czy dołożymy się w 50% do kosztów nakładek asfaltowych na drogach powiatowych na terenie Gminy, przy czym podane kwoty kosztów były kwotami szacunkowymi. Kontaktowaliśmy się w tej sprawie z gminami powiatu cieszyńskiego. Z uzyskanych informacji wiemy, że gminy w ubiegłym roku i rok wcześniej dokładały się do kosztów nakładek na drogach powiatowych, ale na poziomie około 20% i nie kosztów szacunkowych, lecz kwot poprzetargowych. Wystosowaliśmy odpowiedź do Starostwa Powiatowego, w której wyjaśniliśmy, że jak najbardziej skłaniamy się do tego, aby proponowane drogi powiatowe były remontowane, jednak co do dofinansowania kosztów nakładek, nasza propozycja wynosi najwyżej do 20% kwot poprzetargowych, które uchwałą musi przyjąć Rada.

Burmistrz A. Grygierek poinformowała, że otrzymaliśmy również pismo, aby Gmina dofinansowała również koszty remontu mostu na rzece Wiśle w Strumieniu. Poinformowała też, że za kwotę 50 tysięcy zł, przeznaczoną na remont kładki nad torami udało się coś wykonać. Natomiast za 100 tysięcy zł przeznaczone na most łączący trzy powiaty (cieszyński, bielski i pszczyński) naprawdę niewiele da się zrobić.

Przewodniczący C. Greń stwierdził, że za tą kwotę po przetargu jedynie możnaby wykonać projekt techniczny.

Burmistrz A. Grygierek wyjaśniła, że ekspertyza techniczna mostu w Strumieniu była zrobiona w 2005 r., a podczas ubiegłorocznej powodzi od Górnej Wisły, aż do Strumienia był to jedyny przejezdny most. Czkają nas trudne rozmowy w tej sprawie ze Starostą.

Przewodniczący C. Greń wnioskował, aby wykonać przegląd i pomalować słupki, na których umocowane są znaki drogowe.


ad. 23.


Przewodniczący C. Greń dziękując wszystkim zebranym – zakończył obrady VII sesji Rady Miejskiej w Strumieniu (o godz. 1830) słowami „zamykam VII sesję Rady Miejskiej w Strumieniu”.


Protokołowała: Elżbieta Król


Przewodniczący Rady

Czesław Greń